MARKETING FAOLIYATINI AXBOROT BILAN TA’MINLASH

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

20,7 KB


 
 
 
 
 
 
MARKETING FAOLIYATINI AXBOROT BILAN TA’MINLASH 
 
Reja: 
1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi. 
2. Axborot turlari va ularni turkumlash. 
3. Axborotni to’plash uslublari. 
4. To’plangan axborotlarni tahlil qilish va qayta ishlash. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
MARKETING FAOLIYATINI AXBOROT BILAN TA’MINLASH Reja: 1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi. 2. Axborot turlari va ularni turkumlash. 3. Axborotni to’plash uslublari. 4. To’plangan axborotlarni tahlil qilish va qayta ishlash.
 
 
 
3.1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi. 
Marketing faoliyatiga xos bo’lgan barcha axborotlar, ma’lumotlar tadqiqotlar 
uchun muhim qurol sifatida shakllanadi. Ularni tashkil etish, muayyan tartibga 
solish va uzluksizligini ta’minlash zarur bo’ladi. Marketing axboroti yaxlit tizim 
sifatida namoyon bo’ladi va rivojlanib boradi. 
Marketing axborot tizimi - insonlar, texnik vositalar va amalga oshirish 
uslublaridan tashkil topib, muhim va to’g’ri axborotni to’plash, tartibga solish, tahlil 
qilish, kuzatish natijasida marketing sohasida qaror qabul qiluvchiga samarali 
yordam ko’rsatish vazifasini bajaradi. Marketing axboroti tizimi o’zaro mushtarak 
bog’langan elementlar va munosabatlar majmuini tashkil etadi. 
Marketingni axborot manbalari quyidagilardan iborat: yillik statistik 
ma’lumotlar; korxona (firma) hisobotlari; tadbirkorlar uyushmasi axborotlari; 
tarmoqlar axborotlari; birja axborotlari; bank axborotlari; ma’lumotlar to’plamlari; 
sud qarorlari; korxonangizning ish korrespondentsiyalari; partiyalar tashviqotlari; 
ye’lonlar, prospektlar, kataloglar; tanlov natijalari; aktsiya kurslari jadvallari; 
korxona rahbariyati majlislari bayonnomalari; axborot-analitik byulletenlari; radio 
hamda televidenie yangiliklari; voqealar sharhlari; iqtisodiyot yangiliklari; maxsus 
kitob va jurnallar; lug’atlar, yentsiklopediyalar; kundalik gazetalar va hokazolar. 
Axborotni to’plash va undan foydalanish jihatlariga ko’ra axborot tizimini 
to’rtta quyi tizimga ajratish mumkin. Bular jumlasiga 1)tashkilot ichki hisobot 
tizimi, 2) marketing tashqi xabarnoma - axborot tizimi, 3) qaror qabul qilishni 
quvvatlovchi tizim, 4) marketing tadqiqoti tizimi kiradi. Ushbu quyi tizimlarning 
shakllanishida axborotga bo’lgan ehtiyoj, zaruriy shakldagi va talabdagi axborotni 
taqdim etish tartibi va muddati muhim ahamiyat kasb etadi. 
1. Tashkilot ichki hisoboti tizimi muayyan firma faoliyatining joriy 
xarajatlari, sotuv hajmi, ombordagi mahsulot qoldigi, mavjud va kelishi kutilayotgan 
xaridorlar, ta’minlovchilar ko’lami va boshqa marketing faoliyatiga bog’liq bo’lgan 
axborotning o’z vaqtida jamlanishini, qayta ishlashini va undan foydalanishni 
nazarda to’tadi. Masalan, firma miqyosida ichki hisoboti tizimi quyidagi talablar 
asosida shakllanadi. Joriy yakunlanayotgan kun so’ngida firma do’konidagi savdo 
zalida har bir tovar guruhi miqyosida qanday zahiralar qoldi, bir kunda sotuv hajmi 
Logotip
3.1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi. Marketing faoliyatiga xos bo’lgan barcha axborotlar, ma’lumotlar tadqiqotlar uchun muhim qurol sifatida shakllanadi. Ularni tashkil etish, muayyan tartibga solish va uzluksizligini ta’minlash zarur bo’ladi. Marketing axboroti yaxlit tizim sifatida namoyon bo’ladi va rivojlanib boradi. Marketing axborot tizimi - insonlar, texnik vositalar va amalga oshirish uslublaridan tashkil topib, muhim va to’g’ri axborotni to’plash, tartibga solish, tahlil qilish, kuzatish natijasida marketing sohasida qaror qabul qiluvchiga samarali yordam ko’rsatish vazifasini bajaradi. Marketing axboroti tizimi o’zaro mushtarak bog’langan elementlar va munosabatlar majmuini tashkil etadi. Marketingni axborot manbalari quyidagilardan iborat: yillik statistik ma’lumotlar; korxona (firma) hisobotlari; tadbirkorlar uyushmasi axborotlari; tarmoqlar axborotlari; birja axborotlari; bank axborotlari; ma’lumotlar to’plamlari; sud qarorlari; korxonangizning ish korrespondentsiyalari; partiyalar tashviqotlari; ye’lonlar, prospektlar, kataloglar; tanlov natijalari; aktsiya kurslari jadvallari; korxona rahbariyati majlislari bayonnomalari; axborot-analitik byulletenlari; radio hamda televidenie yangiliklari; voqealar sharhlari; iqtisodiyot yangiliklari; maxsus kitob va jurnallar; lug’atlar, yentsiklopediyalar; kundalik gazetalar va hokazolar. Axborotni to’plash va undan foydalanish jihatlariga ko’ra axborot tizimini to’rtta quyi tizimga ajratish mumkin. Bular jumlasiga 1)tashkilot ichki hisobot tizimi, 2) marketing tashqi xabarnoma - axborot tizimi, 3) qaror qabul qilishni quvvatlovchi tizim, 4) marketing tadqiqoti tizimi kiradi. Ushbu quyi tizimlarning shakllanishida axborotga bo’lgan ehtiyoj, zaruriy shakldagi va talabdagi axborotni taqdim etish tartibi va muddati muhim ahamiyat kasb etadi. 1. Tashkilot ichki hisoboti tizimi muayyan firma faoliyatining joriy xarajatlari, sotuv hajmi, ombordagi mahsulot qoldigi, mavjud va kelishi kutilayotgan xaridorlar, ta’minlovchilar ko’lami va boshqa marketing faoliyatiga bog’liq bo’lgan axborotning o’z vaqtida jamlanishini, qayta ishlashini va undan foydalanishni nazarda to’tadi. Masalan, firma miqyosida ichki hisoboti tizimi quyidagi talablar asosida shakllanadi. Joriy yakunlanayotgan kun so’ngida firma do’konidagi savdo zalida har bir tovar guruhi miqyosida qanday zahiralar qoldi, bir kunda sotuv hajmi
 
 
va qaysi turdagi (assortiment) tovarlar uchun ta’minlovchilarga buyurtma berish 
kerak va shunga o’xshash operativ axborot olish zaruriyati paydo bo’ladi. Bu yerda 
muhim o’rinni ushbu axborot qay tarzda, qancha vaqt mobaynida yig’ilishi, 
umumlashtirilishi egallaydi. Axborot olish tezligi, sifati esa qaror qabul qilishda 
samarali ahamiyat kasb etadi. Demak, axborotga bo’lgan ehtiyojni o’z o’rnida va 
aniq belgilash hamda firma faoliyatida undan foydalanish jihatlarini avvalroq 
belgilab olish lozim.  
2. Marketing tashqi xabarnoma - axborot tizimi marketing va tijorat 
faoliyatiga xos bo’lgan barcha olinadigan xabarlar, uslubiy ishlanmalar natijalaridan 
tashkil topadi.  
Kundalik matbuot (ro’znoma va maxsus jurnallar), ta’minotchi va 
iste’molchilar bilan bo’lgan muloqot natijalari, reklama ye’lonlari va boshqalar 
bevosita xabarnomani olish manbai bo’lishi mumkin. Ushbu sohaga oid xabarlar va 
tahliliy ma’lumotlarga bo’lgan talab ortib borishi natijasida ayrim firmalar hatto shu 
sohaga ixtisoslashdilar. Masalan, AQSHda «Market riserch korporeyshn of 
Amerika» kompaniyasi haftalik jurnalida tovarlar bo’yicha bozordagi ulushining 
o’zgarishi, tovarlarning narxi va qadoqlashdagi o’zgarishlar, shartnomalar xususida 
axborot beradi. «A.K.Nilson kompani» nafaqat AQSHda, balki Germaniyada ham 
o’z bo’limiga ega bo’lib, antiqa tovarlar bo’yicha bozor ulushining holati, chakana 
narxlar, savdo qilayotgan yirik tashkilotlar xususida xabarlar yetkazadi. 
Germaniyadagi «CFH» tadqiqot markazi («CFH» kompaniyasining sho’’ba 
korxonasi) 5 000 uy xo’jaliklari iste’molidagi o’zgarishlar bo’yicha axborot beradi. 
Demak, marketing tashqi xabarnoma - axborot quyi tizimi - tashkilotning 
marketing muhitdagi o’zgarishlar va holatlar xususida to’plangan axborot manbai 
bo’lib, marketing boshqaruvchilari uchun qay yo’sinda ushbu muhitga ta’sir etish 
imkonini beradi. 
Marketing tadqiqoti quyi tizimi - tartibga solingan va to’plangan 
ko’rsatkichlarni amaliyotda tadbiq etish va tayinli marketing holati xususida 
tashkilot uchun zaruriy axborotlar, ishlanmalar yig’indisi tashkil etadi. Ushbu quyi 
tizim marketing xabarnoma - axboroti quyi tizimdan muayyan tashkilot uchun 
maxsus ishlangan, zaruriy ko’rsatkichlari va natijalari bilan farqlanadi. Ko’pgina 
yirik chet yel firmalarida marketing tadqiqoti uchun savdo aylanishining 0,1-2 foizi 
Logotip
va qaysi turdagi (assortiment) tovarlar uchun ta’minlovchilarga buyurtma berish kerak va shunga o’xshash operativ axborot olish zaruriyati paydo bo’ladi. Bu yerda muhim o’rinni ushbu axborot qay tarzda, qancha vaqt mobaynida yig’ilishi, umumlashtirilishi egallaydi. Axborot olish tezligi, sifati esa qaror qabul qilishda samarali ahamiyat kasb etadi. Demak, axborotga bo’lgan ehtiyojni o’z o’rnida va aniq belgilash hamda firma faoliyatida undan foydalanish jihatlarini avvalroq belgilab olish lozim. 2. Marketing tashqi xabarnoma - axborot tizimi marketing va tijorat faoliyatiga xos bo’lgan barcha olinadigan xabarlar, uslubiy ishlanmalar natijalaridan tashkil topadi. Kundalik matbuot (ro’znoma va maxsus jurnallar), ta’minotchi va iste’molchilar bilan bo’lgan muloqot natijalari, reklama ye’lonlari va boshqalar bevosita xabarnomani olish manbai bo’lishi mumkin. Ushbu sohaga oid xabarlar va tahliliy ma’lumotlarga bo’lgan talab ortib borishi natijasida ayrim firmalar hatto shu sohaga ixtisoslashdilar. Masalan, AQSHda «Market riserch korporeyshn of Amerika» kompaniyasi haftalik jurnalida tovarlar bo’yicha bozordagi ulushining o’zgarishi, tovarlarning narxi va qadoqlashdagi o’zgarishlar, shartnomalar xususida axborot beradi. «A.K.Nilson kompani» nafaqat AQSHda, balki Germaniyada ham o’z bo’limiga ega bo’lib, antiqa tovarlar bo’yicha bozor ulushining holati, chakana narxlar, savdo qilayotgan yirik tashkilotlar xususida xabarlar yetkazadi. Germaniyadagi «CFH» tadqiqot markazi («CFH» kompaniyasining sho’’ba korxonasi) 5 000 uy xo’jaliklari iste’molidagi o’zgarishlar bo’yicha axborot beradi. Demak, marketing tashqi xabarnoma - axborot quyi tizimi - tashkilotning marketing muhitdagi o’zgarishlar va holatlar xususida to’plangan axborot manbai bo’lib, marketing boshqaruvchilari uchun qay yo’sinda ushbu muhitga ta’sir etish imkonini beradi. Marketing tadqiqoti quyi tizimi - tartibga solingan va to’plangan ko’rsatkichlarni amaliyotda tadbiq etish va tayinli marketing holati xususida tashkilot uchun zaruriy axborotlar, ishlanmalar yig’indisi tashkil etadi. Ushbu quyi tizim marketing xabarnoma - axboroti quyi tizimdan muayyan tashkilot uchun maxsus ishlangan, zaruriy ko’rsatkichlari va natijalari bilan farqlanadi. Ko’pgina yirik chet yel firmalarida marketing tadqiqoti uchun savdo aylanishining 0,1-2 foizi
 
 
miqdorida mablag’ sarflanadi.  
 
1.2. Axborot turlari va ularni turkumlash 
Marketing tadqiqoti uchun zarur bo’lgan ma’lumotlar va axborotlar ko’lami 
juda keng bo’lib, ularni tayinli tartibga solish va zarur paytlarda ulardan foydalanish 
talab etadi. Dastlabki tasavvurga ko’ra bozor, xaridor, raqobatchi va mahsulot 
xususidagi barcha axborotni kerakli shaklga jamlash va amaliy faoliyatda ularga 
tayanib ish ko’rish samarali hisoblanadi. 
Marketing xususidagi to’plash manbalarini shartli ravishda birlamchi va 
ikkilamchi turlarga bo’lish mumkin. Birlamchi ma’lumotlarga tayinli maqsad uchun 
ilk bor yangidan tashkil etilgan ma’lumotlar, axborotlar kiradi. Ikkilamchi 
ma’lumotlarga esa dastlabki boshqa maqsadlar uchun yig’ilgan, qayta ishlangan, 
turli manbalarda (jurnal, hisobot, axborot byulletenlari va h.k.) mavjud bo’lgan 
axborotlar 
kiradi. 
Ikkilamchi 
ma’lumotlarni 
to’plash 
manbalari 
tegishli 
tashkilotlarga taalukli bo’lish yoki bo’lmasligiga ko’ra, o’z navbatida ichki va tashqi 
turlarga bo’linadi. 
Ichki ikkilamchi ma’lumot manbalariga tashkilotda yuritilayotgan joriy 
buxgalteriya, moliya va statistik hisobotlarda aks ettiriladigan ko’rsatkichlar kiradi. 
Jumladan, foyda va zararlar, sotib olish va sotish, tovarlarzahiralari, iste’molchilar 
ko’lami va joylashuvi, narxlar hisob-kitoblar va h.k.lar. 
 
3.3. Axborotni to’plash uslublari 
Bozorda vujudga kelayotgan o’zgarishlarni o’z vaqtida seza bilish, muayyan 
davr mobaynida xaridorlar atvorini, mijozlar hatti-harakatini, raqobatchilar 
taktikasini o’rganish korxona va tashkilotlarning marketing faoliyatini samarali 
tashkil etishda muhim ahamiyat kasb etadi. Bu xususda axborotni to’liq olish, qayta 
ishlash va undan qaror qabul qilish bosqichida unumli foydalanish imkoniyatlari bir 
muncha cheklangan bo’ladi. CHunki, bozorda ruy berayotgan o’zgarishlarning 
jadalligi, o’zaro bog’liqligi va ta’sirchanligi yuqoridir. 
Marketing axborotlarini to’plash uslublari quyidagilar: 
1. Kabinet tadqiqotlari: 
- xujjatlarni klassik tahlili; 
Logotip
miqdorida mablag’ sarflanadi. 1.2. Axborot turlari va ularni turkumlash Marketing tadqiqoti uchun zarur bo’lgan ma’lumotlar va axborotlar ko’lami juda keng bo’lib, ularni tayinli tartibga solish va zarur paytlarda ulardan foydalanish talab etadi. Dastlabki tasavvurga ko’ra bozor, xaridor, raqobatchi va mahsulot xususidagi barcha axborotni kerakli shaklga jamlash va amaliy faoliyatda ularga tayanib ish ko’rish samarali hisoblanadi. Marketing xususidagi to’plash manbalarini shartli ravishda birlamchi va ikkilamchi turlarga bo’lish mumkin. Birlamchi ma’lumotlarga tayinli maqsad uchun ilk bor yangidan tashkil etilgan ma’lumotlar, axborotlar kiradi. Ikkilamchi ma’lumotlarga esa dastlabki boshqa maqsadlar uchun yig’ilgan, qayta ishlangan, turli manbalarda (jurnal, hisobot, axborot byulletenlari va h.k.) mavjud bo’lgan axborotlar kiradi. Ikkilamchi ma’lumotlarni to’plash manbalari tegishli tashkilotlarga taalukli bo’lish yoki bo’lmasligiga ko’ra, o’z navbatida ichki va tashqi turlarga bo’linadi. Ichki ikkilamchi ma’lumot manbalariga tashkilotda yuritilayotgan joriy buxgalteriya, moliya va statistik hisobotlarda aks ettiriladigan ko’rsatkichlar kiradi. Jumladan, foyda va zararlar, sotib olish va sotish, tovarlarzahiralari, iste’molchilar ko’lami va joylashuvi, narxlar hisob-kitoblar va h.k.lar. 3.3. Axborotni to’plash uslublari Bozorda vujudga kelayotgan o’zgarishlarni o’z vaqtida seza bilish, muayyan davr mobaynida xaridorlar atvorini, mijozlar hatti-harakatini, raqobatchilar taktikasini o’rganish korxona va tashkilotlarning marketing faoliyatini samarali tashkil etishda muhim ahamiyat kasb etadi. Bu xususda axborotni to’liq olish, qayta ishlash va undan qaror qabul qilish bosqichida unumli foydalanish imkoniyatlari bir muncha cheklangan bo’ladi. CHunki, bozorda ruy berayotgan o’zgarishlarning jadalligi, o’zaro bog’liqligi va ta’sirchanligi yuqoridir. Marketing axborotlarini to’plash uslublari quyidagilar: 1. Kabinet tadqiqotlari: - xujjatlarni klassik tahlili;
 
 
- maqsabli axborot tahlili; 
- kontent tahlil. 
2. Dala tadqiqotlari: 
- so’rov; 
- kuzatuv; 
- eksperiment. 
3. Kombinattsiyalashgan tadqiqotlar.  
 
3.4. To’plangan axborotlarni tahlil qilish va qayta ishlash 
Marketing tadqiqotlari jarayonida olingan ma’lumotlar qayta ishlanishi, 
umumlashtirilishi kerak. Bunda 3 soha ajratiladi: 
 
 tartibga solish; 
 
 masshtablashtirish; 
 
 umumlashtirish va tahlil qilish. 
Ma’lumotlarni tartibga solish ma’lumotlarni kategoriya bo’yicha, ularni 
tahrirlash va natijalarni kodlashtirish, shuningdek ularni toifalashtirishdan iborat. 
Kategoriya bo’yicha ma’lumotlarni tartibga solish oldindan berilgan shartli sinf yoki 
zonalar bo’yicha amalga oshiriladi. 
Tahrirlash deganda ishlash imkoniyati ko’rinishga ega bo’lgan ma’lumotlarni 
ko’rib chiqish tushuniladi. Ko’rib chiqilgan materiallar ma’lumotlarini jalval 
ko’rinishila ko’rsatish ularni tabullashtirishni bildiradi. 
SHkalalashtirish aniq o’lchamlari orqali aniqlash asosida ma’lumotlarni 
klassifikatsiyalashni bildiradi. Amaliyotda nominal shkala, tartibli shkala va son 
shkalalari qo’llaniladi. 
Axborotlarni qayta ishlash uchun yozma va tahliliy uslublar ishlatiladi. 
Marketingda tahliliy uslublar ichida ko’proq: trend tizimi, regressiya va 
korrelyatsiya uslubi, diskriminant tahlil, klaster tahlili, omillar tahlili va boshqalar 
qo’llaniladi. 
Axborotni qayta ishlash, hisoblash va boshqarish uchun tayyorlash mashina 
texnikasi vositasi yordamida amlaga oshiriladi. Bajariladigan hisoblarning aniq va 
operativligiga qo’yiladigan talablarga qarab, shuningdek, ularning xarakteriga ko’ra 
Logotip
- maqsabli axborot tahlili; - kontent tahlil. 2. Dala tadqiqotlari: - so’rov; - kuzatuv; - eksperiment. 3. Kombinattsiyalashgan tadqiqotlar. 3.4. To’plangan axborotlarni tahlil qilish va qayta ishlash Marketing tadqiqotlari jarayonida olingan ma’lumotlar qayta ishlanishi, umumlashtirilishi kerak. Bunda 3 soha ajratiladi:  tartibga solish;  masshtablashtirish;  umumlashtirish va tahlil qilish. Ma’lumotlarni tartibga solish ma’lumotlarni kategoriya bo’yicha, ularni tahrirlash va natijalarni kodlashtirish, shuningdek ularni toifalashtirishdan iborat. Kategoriya bo’yicha ma’lumotlarni tartibga solish oldindan berilgan shartli sinf yoki zonalar bo’yicha amalga oshiriladi. Tahrirlash deganda ishlash imkoniyati ko’rinishga ega bo’lgan ma’lumotlarni ko’rib chiqish tushuniladi. Ko’rib chiqilgan materiallar ma’lumotlarini jalval ko’rinishila ko’rsatish ularni tabullashtirishni bildiradi. SHkalalashtirish aniq o’lchamlari orqali aniqlash asosida ma’lumotlarni klassifikatsiyalashni bildiradi. Amaliyotda nominal shkala, tartibli shkala va son shkalalari qo’llaniladi. Axborotlarni qayta ishlash uchun yozma va tahliliy uslublar ishlatiladi. Marketingda tahliliy uslublar ichida ko’proq: trend tizimi, regressiya va korrelyatsiya uslubi, diskriminant tahlil, klaster tahlili, omillar tahlili va boshqalar qo’llaniladi. Axborotni qayta ishlash, hisoblash va boshqarish uchun tayyorlash mashina texnikasi vositasi yordamida amlaga oshiriladi. Bajariladigan hisoblarning aniq va operativligiga qo’yiladigan talablarga qarab, shuningdek, ularning xarakteriga ko’ra