MARKETING VA UNING RIVOJLANISHINI ASOSIY BOSQICHLARI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

23,4 KB


 
 
 
 
 
 
MARKETING VA UNING RIVOJLANISHINI ASOSIY BOSQICHLARI 
 
Reja: 
1. Marketing tushunchasi va uning mohiyati. 
2. Marketingning asosiy rivojlanish bosqichlari. 
3. Marketing nazariyasi kontseptsiyasi va uning evolyutsiyasi. 
4. Marketing elementlari tarkibi va marketing– miks tushunchasi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
MARKETING VA UNING RIVOJLANISHINI ASOSIY BOSQICHLARI Reja: 1. Marketing tushunchasi va uning mohiyati. 2. Marketingning asosiy rivojlanish bosqichlari. 3. Marketing nazariyasi kontseptsiyasi va uning evolyutsiyasi. 4. Marketing elementlari tarkibi va marketing– miks tushunchasi.
 
 
 
1.1. Marketing tushunchasi va uning mohiyati. 
Bozor munosabatlarining ravnaq topishida, erkin raqobat va aholi turmush 
farovonligini ta’minlashda marketing faoliyati muhim ahamiyat kasb etadi. 
Marketinga turli-tuman ta’riflar berilgan bo’lib, ulardan ko’pchiligi marketing 
- xaridorlarning aniq guruhlari ehtiyojlarini qondirish, bozor muammolarini 
yechishga har tomonlama yondashish, ehtiyojlarni ayirboshlash yordamida 
qondirishga qaratilgan faoliyat turi ekanligini ifodalaydi, shuningdek, boshqa bir 
qancha umumiy qoidalarni qamrab oladi. 
Marketing - bozorda vujudga keladigan iqtisodiy munosabatlarni faollashtirish 
uslublarini, tovarlarni ishlab chiqarish hamda sotish muammolarini yaxlit, tizimli 
yechish uslublarini, bozorda vujudga keladigan o’zgarishlarga tezda moslashish, 
iste’molchilarga tabaqali yondashish, raqobatbardosh yangi tovarlarni vujudga 
keltirish va ularni ishlab chiqarishni tashkil etish, kon’yunkturani o’rganish va 
bashorat qilish hamda ta’sirchan reklamani rivojlantirish masalalarini o’rganishni 
o’z oldiga maqsad qilib qo’ygandir.  
Talab bilan taklifni o’zaro ta’siri - bu alohida shaxslar yoki guruhning xohish-
ehtiyojlarini o’zluksiz qondirish jarayoni bo’lib hisoblanadi. Bu jarayon o’z 
navbatida shunday ijtimoiy-iqtisodiy kategoriyalarni o’zaro ta’siriga asoslanadi, 
ya’ni ularga muhtojlik, ehtiyoj (xohish), talab, xarid qilish (ayirboshlash, bitim) va 
aniq tovar va xizmatlarni iste’moli (ishlatilishi) kiradi. 
Bu tushunchalar marketing tushunchasi, mohiyatini aniqlashga imkon beradi. 
Muhtojlik – kishini biron bir narsani yetishmasligini his etishidir. 
Ehtiyoj – individ shaxsning madaniy darajasiga asosan maxsus shaklga 
muhtojlikdir. 
Talab – bu xarid quvvatiga ega bo’lgan ehtiyoj. 
Talab – mavjud, potentsial hamda xohish talabga bo’linadi. 
Tovar – bu ehtiyojni yoki muhtojlikni qondira oladigan hamda bozorga 
e’tiborni tortish, sotib olish, ishlatish yoki iste’mol qilish maqsadida taklif etilgan 
barcha narsalardir.  
Marketingni mohiyati tovarni ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish albatta 
iste’molchiga, talab, ishlab chiqarish imkoniyatlarini mo’ljallashdan iborat. 
Logotip
1.1. Marketing tushunchasi va uning mohiyati. Bozor munosabatlarining ravnaq topishida, erkin raqobat va aholi turmush farovonligini ta’minlashda marketing faoliyati muhim ahamiyat kasb etadi. Marketinga turli-tuman ta’riflar berilgan bo’lib, ulardan ko’pchiligi marketing - xaridorlarning aniq guruhlari ehtiyojlarini qondirish, bozor muammolarini yechishga har tomonlama yondashish, ehtiyojlarni ayirboshlash yordamida qondirishga qaratilgan faoliyat turi ekanligini ifodalaydi, shuningdek, boshqa bir qancha umumiy qoidalarni qamrab oladi. Marketing - bozorda vujudga keladigan iqtisodiy munosabatlarni faollashtirish uslublarini, tovarlarni ishlab chiqarish hamda sotish muammolarini yaxlit, tizimli yechish uslublarini, bozorda vujudga keladigan o’zgarishlarga tezda moslashish, iste’molchilarga tabaqali yondashish, raqobatbardosh yangi tovarlarni vujudga keltirish va ularni ishlab chiqarishni tashkil etish, kon’yunkturani o’rganish va bashorat qilish hamda ta’sirchan reklamani rivojlantirish masalalarini o’rganishni o’z oldiga maqsad qilib qo’ygandir. Talab bilan taklifni o’zaro ta’siri - bu alohida shaxslar yoki guruhning xohish- ehtiyojlarini o’zluksiz qondirish jarayoni bo’lib hisoblanadi. Bu jarayon o’z navbatida shunday ijtimoiy-iqtisodiy kategoriyalarni o’zaro ta’siriga asoslanadi, ya’ni ularga muhtojlik, ehtiyoj (xohish), talab, xarid qilish (ayirboshlash, bitim) va aniq tovar va xizmatlarni iste’moli (ishlatilishi) kiradi. Bu tushunchalar marketing tushunchasi, mohiyatini aniqlashga imkon beradi. Muhtojlik – kishini biron bir narsani yetishmasligini his etishidir. Ehtiyoj – individ shaxsning madaniy darajasiga asosan maxsus shaklga muhtojlikdir. Talab – bu xarid quvvatiga ega bo’lgan ehtiyoj. Talab – mavjud, potentsial hamda xohish talabga bo’linadi. Tovar – bu ehtiyojni yoki muhtojlikni qondira oladigan hamda bozorga e’tiborni tortish, sotib olish, ishlatish yoki iste’mol qilish maqsadida taklif etilgan barcha narsalardir. Marketingni mohiyati tovarni ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish albatta iste’molchiga, talab, ishlab chiqarish imkoniyatlarini mo’ljallashdan iborat.
 
 
Marketing asosida bozorni har taraflama o’rganish yo’nalishlarining 
asosiylaridan quyidagilarni ko’rsatib o’tish zarur: 
 talabni o’rganish; 
 bozor tarkibini aniqlash; 
 tovarni o’rganish; 
 raqobat sharoitlarini tadqiq qilish; 
 sotish shakli va uslublarini tahlil etish. 
Marketing quyidagilarni o’rgatadi: 
 bozorni o’rganishni; 
 uni taqsimlashni; 
 tovarlarni joylashtirishni; 
 marketing siyosatini olib borishni; 
 tovar siyosatini; 
 narx siyosatini; 
 taqsimot siyosatini; 
 siljitish (yo’naltirish) siyosatini; 
 yuksalish, qo’shimcha xizmatlarni (Plus) - (bunga marka, sotishdan keyingi 
xizmat, kafolat va texnik yordam, yetkazib berish, assortiment, shaxsiy iste’mol va 
boshqalarni kiritish mumkin). 
 
1.2. Marketingning asosiy rivojlanish bosqichlari. 
Marketingni asosiy elementlarini tashkil topishi – bozorni tadqiq qilish va tahlil 
etish, narxni tuzilishi tamoyili; servis siyosati – (1809-1884) Sayrus Makkormek 
nomi bilan bog’lanadi. 1902 yildan boshlab AQSHning (Michigan, Kaliforniya, 
Illinoys) universitetlarida marketing muammolari bo’yicha («Tovarlar marketingi», 
«Marketing uslublari» fanlari va boshqalar) fanlar kiritilib, ma’ruzalar o’qitila 
boshladi. 
1926 yilda AQSHda marketing va reklama milliy uyushmasi tashkil topdi, 
keyinchalik uning negizida Amerika Marketing jamiyati barpo yetildi, bu jamiyat 
1973 yilda Amerika Marketing uyushmasi nomini oldi. Bir oz keyinroq bunday 
uyushma va tashkilotlar G’arbiy Yevropa mamlakatlari va Yaponiyada ham paydo 
Logotip
Marketing asosida bozorni har taraflama o’rganish yo’nalishlarining asosiylaridan quyidagilarni ko’rsatib o’tish zarur:  talabni o’rganish;  bozor tarkibini aniqlash;  tovarni o’rganish;  raqobat sharoitlarini tadqiq qilish;  sotish shakli va uslublarini tahlil etish. Marketing quyidagilarni o’rgatadi:  bozorni o’rganishni;  uni taqsimlashni;  tovarlarni joylashtirishni;  marketing siyosatini olib borishni;  tovar siyosatini;  narx siyosatini;  taqsimot siyosatini;  siljitish (yo’naltirish) siyosatini;  yuksalish, qo’shimcha xizmatlarni (Plus) - (bunga marka, sotishdan keyingi xizmat, kafolat va texnik yordam, yetkazib berish, assortiment, shaxsiy iste’mol va boshqalarni kiritish mumkin). 1.2. Marketingning asosiy rivojlanish bosqichlari. Marketingni asosiy elementlarini tashkil topishi – bozorni tadqiq qilish va tahlil etish, narxni tuzilishi tamoyili; servis siyosati – (1809-1884) Sayrus Makkormek nomi bilan bog’lanadi. 1902 yildan boshlab AQSHning (Michigan, Kaliforniya, Illinoys) universitetlarida marketing muammolari bo’yicha («Tovarlar marketingi», «Marketing uslublari» fanlari va boshqalar) fanlar kiritilib, ma’ruzalar o’qitila boshladi. 1926 yilda AQSHda marketing va reklama milliy uyushmasi tashkil topdi, keyinchalik uning negizida Amerika Marketing jamiyati barpo yetildi, bu jamiyat 1973 yilda Amerika Marketing uyushmasi nomini oldi. Bir oz keyinroq bunday uyushma va tashkilotlar G’arbiy Yevropa mamlakatlari va Yaponiyada ham paydo
 
 
bo’ldi. Xalqaro marketing tashkilotlari - Yevropa marketing va ijtimoiy fikr 
tadqiqotlari jamiyati, Xalqaro Marketing Federatsiyasi, Yevropa Akademiyasi va 
shunga o’xshashlar yuzaga keldi. 
Marketingni rivojlanish tarixi 
Yillar 
Marketingda ro’y bergan o’zgarishlar 
1902 yil 
AQSH da mustaqil ravishda marketing kursini o’qitish boshlandi. 
1908 yil 
Ilk bor tijorat marketing tashkiloti tuzildi. AQSHning yirik sanoat 
kompaniyalarida birinchi marketing bo’limlari tashkil yetildi. 
1920 yil 
Xalqaro savdo palatasi tashkil topdi. 
1926 yil 
AQSHda Milliy marketing va reklama assotsiatsiyasi tashkil topdi; 
uning asosida keyinchalik Amerika marketing jamiyati tuzildi va u 
1973 yilda Amerika marketing assotsiatsiyasi deb qayta nomlandi. 
1930-1940 
yillarda 
Dunyoning ko’pgina iqtisodiy rivojlangan davlatlarida milliy 
marketing assotsiatsiyalari tashkil topdi. 
1950-1960 
yillarda 
Xalqaro marketing federatsiyasi, Jamoatchilik fikrlari masalalari va 
marketing bo’yicha Yevropa jamiyati hamda Yevropa marketing 
Akademiyasi kabi xalqaro marketing tashkilotlari tuzildi. 
1980 yillarning 
ikkinchi yarmida 
Mamlakatimizning 
iqtisodiyot 
yo’nalishidagi 
oliy 
ta’lim 
muassasalarida marketing kursi o’qitila boshlandi. 
1990 yillarning 
oxirlarida va 
hozirgi kunlarda 
Mamlakatimizda marketing bo’yicha xorijiy adabiyotlar o’zbek 
tiliga tarjima qilingan holda va shu fan bo’yicha darslik, qo’llanma 
hamda risolalar O’zbekistonlik mualliflar tomonidan ko’plab chop 
yetilmoqda. 
 
 
1.3. Marketing nazariyasi kontseptsiyasi va uning evolyutsiyasi. 
Marketing kontseptsiyasi rejalashtirilayotgan va amalga oshirilayotgan firma 
faoliyatining strategik tahlili asosida ishlab chiqiladi. Marketing kontseptsiyasini 
ishlab chiqish odatda quyidagi bosqichlarni qamrab oladi: 
 ichki va tashqi muhit strategik tahlilini amalga oshirish; 
 marketing faoliyati va korxonaning maqsadlarini aniqlash; 
Logotip
bo’ldi. Xalqaro marketing tashkilotlari - Yevropa marketing va ijtimoiy fikr tadqiqotlari jamiyati, Xalqaro Marketing Federatsiyasi, Yevropa Akademiyasi va shunga o’xshashlar yuzaga keldi. Marketingni rivojlanish tarixi Yillar Marketingda ro’y bergan o’zgarishlar 1902 yil AQSH da mustaqil ravishda marketing kursini o’qitish boshlandi. 1908 yil Ilk bor tijorat marketing tashkiloti tuzildi. AQSHning yirik sanoat kompaniyalarida birinchi marketing bo’limlari tashkil yetildi. 1920 yil Xalqaro savdo palatasi tashkil topdi. 1926 yil AQSHda Milliy marketing va reklama assotsiatsiyasi tashkil topdi; uning asosida keyinchalik Amerika marketing jamiyati tuzildi va u 1973 yilda Amerika marketing assotsiatsiyasi deb qayta nomlandi. 1930-1940 yillarda Dunyoning ko’pgina iqtisodiy rivojlangan davlatlarida milliy marketing assotsiatsiyalari tashkil topdi. 1950-1960 yillarda Xalqaro marketing federatsiyasi, Jamoatchilik fikrlari masalalari va marketing bo’yicha Yevropa jamiyati hamda Yevropa marketing Akademiyasi kabi xalqaro marketing tashkilotlari tuzildi. 1980 yillarning ikkinchi yarmida Mamlakatimizning iqtisodiyot yo’nalishidagi oliy ta’lim muassasalarida marketing kursi o’qitila boshlandi. 1990 yillarning oxirlarida va hozirgi kunlarda Mamlakatimizda marketing bo’yicha xorijiy adabiyotlar o’zbek tiliga tarjima qilingan holda va shu fan bo’yicha darslik, qo’llanma hamda risolalar O’zbekistonlik mualliflar tomonidan ko’plab chop yetilmoqda. 1.3. Marketing nazariyasi kontseptsiyasi va uning evolyutsiyasi. Marketing kontseptsiyasi rejalashtirilayotgan va amalga oshirilayotgan firma faoliyatining strategik tahlili asosida ishlab chiqiladi. Marketing kontseptsiyasini ishlab chiqish odatda quyidagi bosqichlarni qamrab oladi:  ichki va tashqi muhit strategik tahlilini amalga oshirish;  marketing faoliyati va korxonaning maqsadlarini aniqlash;
 
 
 marketing strategiyasini aniqlash; 
 rejalashtirilayotgan natijalarga erishish maqsadida marketing faoliyati 
elementlarini tanlash. 
Marketing kontseptsiyasi ishlab chiqarish va taklif yetilayotgan tovarlarga 
bo’lgan talabni rivojlanish darajasiga bog’liqligi jihatidan yevolyutsion taraqqiyot 
bosqichini kechdi. 
Marketing va tadbirkorlik sohasida dunyo ilmi va amaliyoti marketing 
evolyutsiyasida quyidagi kontseptsiyalarni asosladi va tavsiya etdi: 
 ishlab chiqarish kontseptsiyasi; 
 tovar kontseptsiyasi; 
 sotish kontseptsiyasi; 
 an’anaviy marketing kontseptsiyasi; 
 ijtimoiy-axloqiy marketing kontseptsiyasi; 
 o’zaro aloqaviy marketing kontseptsiyasi. 
 
Marketing kontseptsiyasi evolyutsiyasi 
Yillar 
Kontseptsiya 
Asosiy g’oya 
Asosiy vosita 
Asosiy maqsadi 
1860-
1920 
Ishlab 
chiqarish 
Imkoniyati 
boricha ishlab 
chiqarish 
Tannarx, mehnat 
unumdorligi 
Ishlab chiqarishni 
takomillashtirish, 
sotish hajmini 
ustirish 
1920-
1930 
Tovar 
Sifatli tovarlarni 
ishlab chiqarish 
Tovar siyosati 
Iste’mol tovarlari 
xossalarini 
takomillashtirish 
1930-
1950 
Sotish 
Sotish tarmoqlari 
va kanalini 
rivojlantirish 
Sotish siyosati 
Tovarlar sotish 
intensifikatsiyasi 
1960-
1980 
An’anaviy 
marketing 
Iste’molchiga 
nima kerak bo’lsa 
o’shani ishlab 
chiqarish 
Marketing miks 
kompleksi, 
iste’molchini 
tadqiq qilish 
Maqsadli bozorni 
xohish-
ehtiyojlarini 
tadqiq etish 
Logotip
 marketing strategiyasini aniqlash;  rejalashtirilayotgan natijalarga erishish maqsadida marketing faoliyati elementlarini tanlash. Marketing kontseptsiyasi ishlab chiqarish va taklif yetilayotgan tovarlarga bo’lgan talabni rivojlanish darajasiga bog’liqligi jihatidan yevolyutsion taraqqiyot bosqichini kechdi. Marketing va tadbirkorlik sohasida dunyo ilmi va amaliyoti marketing evolyutsiyasida quyidagi kontseptsiyalarni asosladi va tavsiya etdi:  ishlab chiqarish kontseptsiyasi;  tovar kontseptsiyasi;  sotish kontseptsiyasi;  an’anaviy marketing kontseptsiyasi;  ijtimoiy-axloqiy marketing kontseptsiyasi;  o’zaro aloqaviy marketing kontseptsiyasi. Marketing kontseptsiyasi evolyutsiyasi Yillar Kontseptsiya Asosiy g’oya Asosiy vosita Asosiy maqsadi 1860- 1920 Ishlab chiqarish Imkoniyati boricha ishlab chiqarish Tannarx, mehnat unumdorligi Ishlab chiqarishni takomillashtirish, sotish hajmini ustirish 1920- 1930 Tovar Sifatli tovarlarni ishlab chiqarish Tovar siyosati Iste’mol tovarlari xossalarini takomillashtirish 1930- 1950 Sotish Sotish tarmoqlari va kanalini rivojlantirish Sotish siyosati Tovarlar sotish intensifikatsiyasi 1960- 1980 An’anaviy marketing Iste’molchiga nima kerak bo’lsa o’shani ishlab chiqarish Marketing miks kompleksi, iste’molchini tadqiq qilish Maqsadli bozorni xohish- ehtiyojlarini tadqiq etish
 
 
1980-
1995 
Ijtimoiy-
axloqiy 
marketing 
Jamiyat talablarini 
hisobga olgan 
holda 
iste’molchiga 
kerak bo’lgan 
tavrlarni ishlab 
chiqarish 
Marketing miks 
kompleksi, ishlab 
chiqariladigan 
tovar va xizmat 
ishlab chiqarish, 
iste’molchi bilan 
bog’liq bulgan 
ijtimoiy va 
ekologik 
oqibatlarni tadqiq 
etish 
Maqsadli bozorni 
xohish-
ehtiyojlari-ni 
qondirish 
1995 
yildan shu 
davrgacha 
Marketingni 
o’zaro 
alokaviy 
kontseptsiyasi 
Biznes bo’yicha 
sheriklar va 
iste’molchilarni 
kondiradigan 
tovarlar ishlab 
chiqarish 
Marketing miks 
kompleksi, 
integratsiya va 
tarmoqli taxlil, 
koordinatsiya 
uslubi 
Maqsadli bozorni 
xohish-
ehtiyojlarini 
qondirish 
 
Ko’rsatib o’tilgan marketing kontseptsiyalari har bir mamlakat uchun standart 
yoki norma yoki qoida sifatida ko’rilmasligi kerak. Marketing evolyutsiyasi har 
qaysi mamlakatda o’zini xususiyatlari va bozor munosabatlari rivojlanish darajasiga 
bog’liq bo’ladi. Biroq marketingni paydo bo’lishi bilan bog’liq jahon tajribasi hamda 
bozor munosabatlarini rivojlanishi aniq mamlakatlarda tadbirkorlik faoliyatini 
tadbiq tadbiq bozor munosabatlarini shakllantirishga ishlatilishi mumkin ekanligi 
foydali hisoblanadi. Bundan tashqari marketingni rivojlanishida mashhur umumiy 
tendentsiya – e’tiborni tovar ishlab chiqarishdan iste’molchiga, uning xohish va 
ehtiyojlariga qaratish talab etiladi. 
 
1.4. Marketing elementlari tarkibi va marketing–miks tushunchasi. 
Marketing tizimida qo’yilgan maqsadga erishish uchun xaridorlar va boshqa 
sub’ektlarga ta’sir etish uchun marketing vositalari, ya’ni marketing usullari 
yig’indisi, uslublari zarurdir. SHunday vositalardan marketing-miks, marketing 
Logotip
1980- 1995 Ijtimoiy- axloqiy marketing Jamiyat talablarini hisobga olgan holda iste’molchiga kerak bo’lgan tavrlarni ishlab chiqarish Marketing miks kompleksi, ishlab chiqariladigan tovar va xizmat ishlab chiqarish, iste’molchi bilan bog’liq bulgan ijtimoiy va ekologik oqibatlarni tadqiq etish Maqsadli bozorni xohish- ehtiyojlari-ni qondirish 1995 yildan shu davrgacha Marketingni o’zaro alokaviy kontseptsiyasi Biznes bo’yicha sheriklar va iste’molchilarni kondiradigan tovarlar ishlab chiqarish Marketing miks kompleksi, integratsiya va tarmoqli taxlil, koordinatsiya uslubi Maqsadli bozorni xohish- ehtiyojlarini qondirish Ko’rsatib o’tilgan marketing kontseptsiyalari har bir mamlakat uchun standart yoki norma yoki qoida sifatida ko’rilmasligi kerak. Marketing evolyutsiyasi har qaysi mamlakatda o’zini xususiyatlari va bozor munosabatlari rivojlanish darajasiga bog’liq bo’ladi. Biroq marketingni paydo bo’lishi bilan bog’liq jahon tajribasi hamda bozor munosabatlarini rivojlanishi aniq mamlakatlarda tadbirkorlik faoliyatini tadbiq tadbiq bozor munosabatlarini shakllantirishga ishlatilishi mumkin ekanligi foydali hisoblanadi. Bundan tashqari marketingni rivojlanishida mashhur umumiy tendentsiya – e’tiborni tovar ishlab chiqarishdan iste’molchiga, uning xohish va ehtiyojlariga qaratish talab etiladi. 1.4. Marketing elementlari tarkibi va marketing–miks tushunchasi. Marketing tizimida qo’yilgan maqsadga erishish uchun xaridorlar va boshqa sub’ektlarga ta’sir etish uchun marketing vositalari, ya’ni marketing usullari yig’indisi, uslublari zarurdir. SHunday vositalardan marketing-miks, marketing