MARKETING VA UNING RIVOJLANISHINI ASOSIY BOSQICHLARI
Yuklangan vaqt
2025-08-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
23,4 KB
MARKETING VA UNING RIVOJLANISHINI ASOSIY BOSQICHLARI
Reja:
1. Marketing tushunchasi va uning mohiyati.
2. Marketingning asosiy rivojlanish bosqichlari.
3. Marketing nazariyasi kontseptsiyasi va uning evolyutsiyasi.
4. Marketing elementlari tarkibi va marketing– miks tushunchasi.
1.1. Marketing tushunchasi va uning mohiyati.
Bozor munosabatlarining ravnaq topishida, erkin raqobat va aholi turmush
farovonligini ta’minlashda marketing faoliyati muhim ahamiyat kasb etadi.
Marketinga turli-tuman ta’riflar berilgan bo’lib, ulardan ko’pchiligi marketing
- xaridorlarning aniq guruhlari ehtiyojlarini qondirish, bozor muammolarini
yechishga har tomonlama yondashish, ehtiyojlarni ayirboshlash yordamida
qondirishga qaratilgan faoliyat turi ekanligini ifodalaydi, shuningdek, boshqa bir
qancha umumiy qoidalarni qamrab oladi.
Marketing - bozorda vujudga keladigan iqtisodiy munosabatlarni faollashtirish
uslublarini, tovarlarni ishlab chiqarish hamda sotish muammolarini yaxlit, tizimli
yechish uslublarini, bozorda vujudga keladigan o’zgarishlarga tezda moslashish,
iste’molchilarga tabaqali yondashish, raqobatbardosh yangi tovarlarni vujudga
keltirish va ularni ishlab chiqarishni tashkil etish, kon’yunkturani o’rganish va
bashorat qilish hamda ta’sirchan reklamani rivojlantirish masalalarini o’rganishni
o’z oldiga maqsad qilib qo’ygandir.
Talab bilan taklifni o’zaro ta’siri - bu alohida shaxslar yoki guruhning xohish-
ehtiyojlarini o’zluksiz qondirish jarayoni bo’lib hisoblanadi. Bu jarayon o’z
navbatida shunday ijtimoiy-iqtisodiy kategoriyalarni o’zaro ta’siriga asoslanadi,
ya’ni ularga muhtojlik, ehtiyoj (xohish), talab, xarid qilish (ayirboshlash, bitim) va
aniq tovar va xizmatlarni iste’moli (ishlatilishi) kiradi.
Bu tushunchalar marketing tushunchasi, mohiyatini aniqlashga imkon beradi.
Muhtojlik – kishini biron bir narsani yetishmasligini his etishidir.
Ehtiyoj – individ shaxsning madaniy darajasiga asosan maxsus shaklga
muhtojlikdir.
Talab – bu xarid quvvatiga ega bo’lgan ehtiyoj.
Talab – mavjud, potentsial hamda xohish talabga bo’linadi.
Tovar – bu ehtiyojni yoki muhtojlikni qondira oladigan hamda bozorga
e’tiborni tortish, sotib olish, ishlatish yoki iste’mol qilish maqsadida taklif etilgan
barcha narsalardir.
Marketingni mohiyati tovarni ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish albatta
iste’molchiga, talab, ishlab chiqarish imkoniyatlarini mo’ljallashdan iborat.
Marketing asosida bozorni har taraflama o’rganish yo’nalishlarining
asosiylaridan quyidagilarni ko’rsatib o’tish zarur:
talabni o’rganish;
bozor tarkibini aniqlash;
tovarni o’rganish;
raqobat sharoitlarini tadqiq qilish;
sotish shakli va uslublarini tahlil etish.
Marketing quyidagilarni o’rgatadi:
bozorni o’rganishni;
uni taqsimlashni;
tovarlarni joylashtirishni;
marketing siyosatini olib borishni;
tovar siyosatini;
narx siyosatini;
taqsimot siyosatini;
siljitish (yo’naltirish) siyosatini;
yuksalish, qo’shimcha xizmatlarni (Plus) - (bunga marka, sotishdan keyingi
xizmat, kafolat va texnik yordam, yetkazib berish, assortiment, shaxsiy iste’mol va
boshqalarni kiritish mumkin).
1.2. Marketingning asosiy rivojlanish bosqichlari.
Marketingni asosiy elementlarini tashkil topishi – bozorni tadqiq qilish va tahlil
etish, narxni tuzilishi tamoyili; servis siyosati – (1809-1884) Sayrus Makkormek
nomi bilan bog’lanadi. 1902 yildan boshlab AQSHning (Michigan, Kaliforniya,
Illinoys) universitetlarida marketing muammolari bo’yicha («Tovarlar marketingi»,
«Marketing uslublari» fanlari va boshqalar) fanlar kiritilib, ma’ruzalar o’qitila
boshladi.
1926 yilda AQSHda marketing va reklama milliy uyushmasi tashkil topdi,
keyinchalik uning negizida Amerika Marketing jamiyati barpo yetildi, bu jamiyat
1973 yilda Amerika Marketing uyushmasi nomini oldi. Bir oz keyinroq bunday
uyushma va tashkilotlar G’arbiy Yevropa mamlakatlari va Yaponiyada ham paydo
bo’ldi. Xalqaro marketing tashkilotlari - Yevropa marketing va ijtimoiy fikr
tadqiqotlari jamiyati, Xalqaro Marketing Federatsiyasi, Yevropa Akademiyasi va
shunga o’xshashlar yuzaga keldi.
Marketingni rivojlanish tarixi
Yillar
Marketingda ro’y bergan o’zgarishlar
1902 yil
AQSH da mustaqil ravishda marketing kursini o’qitish boshlandi.
1908 yil
Ilk bor tijorat marketing tashkiloti tuzildi. AQSHning yirik sanoat
kompaniyalarida birinchi marketing bo’limlari tashkil yetildi.
1920 yil
Xalqaro savdo palatasi tashkil topdi.
1926 yil
AQSHda Milliy marketing va reklama assotsiatsiyasi tashkil topdi;
uning asosida keyinchalik Amerika marketing jamiyati tuzildi va u
1973 yilda Amerika marketing assotsiatsiyasi deb qayta nomlandi.
1930-1940
yillarda
Dunyoning ko’pgina iqtisodiy rivojlangan davlatlarida milliy
marketing assotsiatsiyalari tashkil topdi.
1950-1960
yillarda
Xalqaro marketing federatsiyasi, Jamoatchilik fikrlari masalalari va
marketing bo’yicha Yevropa jamiyati hamda Yevropa marketing
Akademiyasi kabi xalqaro marketing tashkilotlari tuzildi.
1980 yillarning
ikkinchi yarmida
Mamlakatimizning
iqtisodiyot
yo’nalishidagi
oliy
ta’lim
muassasalarida marketing kursi o’qitila boshlandi.
1990 yillarning
oxirlarida va
hozirgi kunlarda
Mamlakatimizda marketing bo’yicha xorijiy adabiyotlar o’zbek
tiliga tarjima qilingan holda va shu fan bo’yicha darslik, qo’llanma
hamda risolalar O’zbekistonlik mualliflar tomonidan ko’plab chop
yetilmoqda.
1.3. Marketing nazariyasi kontseptsiyasi va uning evolyutsiyasi.
Marketing kontseptsiyasi rejalashtirilayotgan va amalga oshirilayotgan firma
faoliyatining strategik tahlili asosida ishlab chiqiladi. Marketing kontseptsiyasini
ishlab chiqish odatda quyidagi bosqichlarni qamrab oladi:
ichki va tashqi muhit strategik tahlilini amalga oshirish;
marketing faoliyati va korxonaning maqsadlarini aniqlash;
marketing strategiyasini aniqlash;
rejalashtirilayotgan natijalarga erishish maqsadida marketing faoliyati
elementlarini tanlash.
Marketing kontseptsiyasi ishlab chiqarish va taklif yetilayotgan tovarlarga
bo’lgan talabni rivojlanish darajasiga bog’liqligi jihatidan yevolyutsion taraqqiyot
bosqichini kechdi.
Marketing va tadbirkorlik sohasida dunyo ilmi va amaliyoti marketing
evolyutsiyasida quyidagi kontseptsiyalarni asosladi va tavsiya etdi:
ishlab chiqarish kontseptsiyasi;
tovar kontseptsiyasi;
sotish kontseptsiyasi;
an’anaviy marketing kontseptsiyasi;
ijtimoiy-axloqiy marketing kontseptsiyasi;
o’zaro aloqaviy marketing kontseptsiyasi.
Marketing kontseptsiyasi evolyutsiyasi
Yillar
Kontseptsiya
Asosiy g’oya
Asosiy vosita
Asosiy maqsadi
1860-
1920
Ishlab
chiqarish
Imkoniyati
boricha ishlab
chiqarish
Tannarx, mehnat
unumdorligi
Ishlab chiqarishni
takomillashtirish,
sotish hajmini
ustirish
1920-
1930
Tovar
Sifatli tovarlarni
ishlab chiqarish
Tovar siyosati
Iste’mol tovarlari
xossalarini
takomillashtirish
1930-
1950
Sotish
Sotish tarmoqlari
va kanalini
rivojlantirish
Sotish siyosati
Tovarlar sotish
intensifikatsiyasi
1960-
1980
An’anaviy
marketing
Iste’molchiga
nima kerak bo’lsa
o’shani ishlab
chiqarish
Marketing miks
kompleksi,
iste’molchini
tadqiq qilish
Maqsadli bozorni
xohish-
ehtiyojlarini
tadqiq etish
1980-
1995
Ijtimoiy-
axloqiy
marketing
Jamiyat talablarini
hisobga olgan
holda
iste’molchiga
kerak bo’lgan
tavrlarni ishlab
chiqarish
Marketing miks
kompleksi, ishlab
chiqariladigan
tovar va xizmat
ishlab chiqarish,
iste’molchi bilan
bog’liq bulgan
ijtimoiy va
ekologik
oqibatlarni tadqiq
etish
Maqsadli bozorni
xohish-
ehtiyojlari-ni
qondirish
1995
yildan shu
davrgacha
Marketingni
o’zaro
alokaviy
kontseptsiyasi
Biznes bo’yicha
sheriklar va
iste’molchilarni
kondiradigan
tovarlar ishlab
chiqarish
Marketing miks
kompleksi,
integratsiya va
tarmoqli taxlil,
koordinatsiya
uslubi
Maqsadli bozorni
xohish-
ehtiyojlarini
qondirish
Ko’rsatib o’tilgan marketing kontseptsiyalari har bir mamlakat uchun standart
yoki norma yoki qoida sifatida ko’rilmasligi kerak. Marketing evolyutsiyasi har
qaysi mamlakatda o’zini xususiyatlari va bozor munosabatlari rivojlanish darajasiga
bog’liq bo’ladi. Biroq marketingni paydo bo’lishi bilan bog’liq jahon tajribasi hamda
bozor munosabatlarini rivojlanishi aniq mamlakatlarda tadbirkorlik faoliyatini
tadbiq tadbiq bozor munosabatlarini shakllantirishga ishlatilishi mumkin ekanligi
foydali hisoblanadi. Bundan tashqari marketingni rivojlanishida mashhur umumiy
tendentsiya – e’tiborni tovar ishlab chiqarishdan iste’molchiga, uning xohish va
ehtiyojlariga qaratish talab etiladi.
1.4. Marketing elementlari tarkibi va marketing–miks tushunchasi.
Marketing tizimida qo’yilgan maqsadga erishish uchun xaridorlar va boshqa
sub’ektlarga ta’sir etish uchun marketing vositalari, ya’ni marketing usullari
yig’indisi, uslublari zarurdir. SHunday vositalardan marketing-miks, marketing