MARKETINGNI TARKIBIY TUZILISHI VA UNI BOSHQARISHNI TASHKIL ETISH
Yuklangan vaqt
2025-08-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
25,2 KB
MARKETINGNI TARKIBIY TUZILISHI VA UNI BOSHQARISHNI
TASHKIL ETISH
Reja:
1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari.
2. Makromarketing va mikromarketing.
3. Marketingni boshqarish jarayoni.
4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi.
Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish.
4.1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari.
Marketing tizimi - bu qo’yilgan maqsadlarga erishish va maqsadli bozor
talabini qondirish uchun marketing qismlarining aniq birikuvidir. Tarkib o’zida
to’rtta asosiy qism – mahsulot yoki xizmat, narx, taqsimot va siljitishlarni
birlashtiradi.
Tovar va xizmatlarni olganda bozorga nima tavsiya yetilishi sifat darajasi,
sotish hajmi, kompaniyaning innovatsion darajasi, ulchovning holati, alohida
shartlar tadqiqotlarning hajmi va muddatlari mavjud mahsulotni sotishni to’xtatish
paytini aniqlab olish kerak.
Marketing tizimi ijtimoiy-iqtisodiy elementlar, sub’ektlar yig’indisidan
iboratdir. Marketing tizimi o’z tarkibiga turli elementlarni qamrab oladi:
ta’minotchilar;
raqobatchilar;
vositachilar;
iste’molchilar (bozor);
firma (kompaniya).
Marketing tizimini shakllantirish va amal qilishi aniq urab to’rgan muhit
ta’sirida olib boriladi. Bu muhitga ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, madaniy, demografik
va ekologik omillar kiradi.
Ta’minotchilar – alohida olingan tashkilot, uyushma, shaxslar yig’indisidan
tarkib topib, firmani moddiy, moliyaviy va mahsulot resurslari bilan ta’minlaydi.
Raqobatchilar – istak bo’yicha, safdosh tovar bo’yicha, tovar turi bo’yicha,
tovar markasi bo’yicha turkumlanadi.
Marketing bo’yicha vositachilar – tashkilot uchun uning tovarlarini mijozlarga
yetkazish, sotish, aloqa o’rnatish bo’yicha yordam ko’rsatuvchilardir.
Vositachilar – savdo, logistik, marketing va moliyaviy vositachilarga bo’linadi.
Savdo vositachilari - ulgurji va chakana savdogarlardir.
Logistika vositachilari – ombor tizimi xizmatlarida tovar va oqim holatlarini
transportirovka qilish bilan shug’ullanish.
Moliyaviy vositachilar – bank, kredit, sug’urta va boshqa moliyaviy xizmatlarni
amalga oshiradi.
Iste’molchilar – firmalar, alohida fizik shaxslar yoki ularni potentsial guruhi
bo’lib, ular bozorda mavjud bo’lgan tovar va xizmatlarni olishga tayyor.
Iste’molchi – bozor kiroli, marketing vazifasi doimo iste’molchini xulq-atvorini
o’rganish, uni ehtiyojini firma mahsulotiga bo’lgan munosabatini o’rganish, tahlil
qilishdan iborat.
Firma, marketing va bozor munosabatlari bir-biriga o’zaro ta’sir o’tkazib,
dialektik bog’liqlikda harakatlanib boradi. Firma yangi texnologik jarayonlarni
egallashga, yangi mahsulotlar ishlab chiqarishga faqat bozordagi munosabatlar
sabab bo’ladi.
Marketing tarkibini ishlab chiqishda bosh masala uning bir butunligi,
maqsadga erishishda muvaffaqiyatni ta’minlovchi barcha omillarning o’zaro
aloqasidir.
Marketing iqtisodiy kategoriya sifatida g’oyasi serqirradir. Uning tarkibi yoki
faoliyat sohalarida quyidagicha:
- ishlab chiqarish vositalari marketingi;
- iste’mol tovarlari marketingi,
- xizmat ko’rsatish marketingi,
singari turlarini ko’rsatish mumkin.
Buning har birining faoliyatida umumiy tamoyillar va vazifalar saqlanib
qoladi, ammo bu yo’nalishlarning har biri o’ziga xos tomonlari bilan ajralib turadi.
Ishlab chiqarish vositalari marketingi birinchi navbatda ishlab chiqarish
talablarini hisobga olishga asoslanadi. SHu sababli maqsadga muvofiqlik maqbullik
kat’iy uyg’unlik eng birinchi o’rinda turadi.
Iste’mol tovarlari marketingi xilma xil talab va didga ega bo’lgan
iste’molchilarning keng doiralari bilan bog’liq.
Bu sohada iste’molchi fe’l atvorining tub mohiyatini o’rganishga katta e’tibor
beriladi. Xususan iste’molchilarni guruhlash, reklama, mahsulot sotishni
uyushtirish, bularning barchasi iste’mol tovarlari bozorida marketing faoliyatining
asosiy masalalari hisoblanadi. Masalan, do’konlarda o’z-o’ziga xizmat ko’rsatish
tamoyillari iste’mol tovarlari marketingi samarasi.
Iste’mol tovarlari xizmati marketingi ishlab chiqaruvchi bilan iste’mol o’rtasida
bevosita aloqaning mavjudligi bilan ajralib turadi. Xizmatlarning ko’pchilik qismi
kompleks xarakterga ega. Masalan, mehmonxonalar, jamoat ovqat joylari,
yekskursion xizmat, yedgorlik mollari sotish va xaqozolar paydo bo’lishi yalpi
turistik mahsulot tushunchasi bilan bevosita bog’liqdir. SHu sababli ko’rsatish
sohasida marketing juda katta yo’nalishga ega.
4.2. Makromarketing va mikromarketing
Marketingning tarkibiy tuzilishi haqida fikr yuritilganda uning tarkibida
mikromarketing, mikromarketing turlari mavjudligini alohida ta’kidlash zarur.
Bu tushunchalarni fanga birinchi marta F.Kotler 1972 yilda kiritdi va ularni
xo’jalik faoliyati bilan shug’ullanadigan tashkilotlar bilan bir qatorda foyda olish
bilan bog’liq bo’lmagan madaniyat, ijtimoiy, siyosiy va shunga o’xshash
tashkilotlarga nisbatan ham qo’lladi.
Mikromarketing - korxonaning ishlab chiqarishni shakllantirish, tovarlar va
xizmatlarning tayyorlovchidan iste’molchi yoki foydalanuvchiga borish oqimini
boshqarish bilan bog’liq bo’lgan faoliyatdir. Uning asosiy vazifasi talabni qondirish
va ayni paytda korxona oldiga qo’ygan maqsadlarga erishishdir. Boshqacha
aytganda bu ijtimoiy iqtisodiy jarayon bo’lib, mahsulot yoki xizmatlarga bo’lajak
talab tarkibini o’rganish, shuningdek bu talabni, taklifni shakllantirish iste’molchiga
axborot berish yo’llari bilan qondirish maqsadini ko’zlaydi.
SHunday qilib, mikromarketing korxona darajasidagi bozor faoliyatidan
iboratdir.
Makromarketing faoliyati korxona darajasidan chetga chiqadi va turli
birlashmalar, kontseptsiyalar, uyushmalar va umuman tarmoq darajasida amalga
oshiriladi.
Yanada kengroq ma’noda makromarketing tushunchasi mamlakatning jami
xo’jaligi mikesida mahsulotlarni yaratish va uning pirovard iste’molchisi tomon
ko’chish harakati hayotiy jarayonda qatnashadigan faoliyati va muassasalarni
birlashtiradigan tizimdir. Bu tizim barcha ishlab chiqarish savdo, transport, reklama
axborot va boshqa marketing vazifalarini bajaradigan korxona va xizmatlarni
qamrab oladi.
Makromarketingning vazifasi-butun mamlakat bo’yicha moddiy boyliklar va
xizmatlar oqimini boshqarishni tartibga solishdan iborat.
4.3. Marketingni boshqarish jarayoni
Marketingni boshqarish – marketing faoliyatini amalga oshirish uchun zarur
bo’lgan barcha moddiy, moliyaviy, me’yoriy va boshqa resurslarning majmui bo’lib,
uni amalga oshirish jarayonida barcha xodimlar faoliyatini bir maqsadga
yo’naltirish, uyushtirish va muvofiqlashtirishdan iboratdir. Bunda iqtisodiy,
texnikaviy va boshqa qonunlardan ongli ravishda foydalaniladi. Bu faoliyat
marketologlardan nihoyatda katta bilim, shijoat va tuganmas mehnat talab qiluvchi
murakkab tizimdir.
Marketingni boshqarish tizimining tarkibiy qismlari: maqsad tamoyillari,
vazifalari, tashkiliy tuzilishi, usullari, boshqarishning texnika va texnologiyasi,
kadrlar va boshqalardan iborat. Marketingni boshqarishning maqsadi tizimning
to’g’ri va murakkabligi darajasiga qarab o’zgaradi. Uning tashkiliy tuzilishini
mezoni va maqsadideganda marketingning tarkibiy tuzilishining dinamik
barqarorligi, evolyutsiya o’zgarishlari va tashqi muhit bilan o’zaro ta’siri
tushuniladi. Bu maqsad marketing faoliyat ko’rsatayotgan sohalarda belgilangan
darajadagi foyda olishga yo’naltirilgan barcha faoliyatni boshqarishdir.
Marketingni boshqarish jarayoni quyidigilardan tashkil topilgan:
bozor imkoniyalarini tahlili;
maqsadli bozorni tanlash;
marketing kompleksini ishlab chiqish;
marketing chora-tadbirlarini hayotga tadbiq etish.
Bozor imkoniyatlari tahlilida marketing tadqiqotlari marketing axboroti,
marketing muhiti, bozor tuzilishi, ulgurji va chakana savdo tahlili olib boriladi.
Maqsadli bozor tanlashda esa:
- talab hajmini ulchovi,
- bozorni segmentlash,
jarayonlari ko’rib utiladi.
Marketing kompleksini ishlab chiqarishda esa tovar ishlab chiqarish, tovarga
narx o’rnatish, tovarlarni tarqatish usullari va sotishni rag’batlantirish, ishlab
chiqarishning kommunikativ siyosati ustida ishlar olib boriladi.
Keyingi bosqichda esa rejalashtirish tizimi, shuningdek, strategik rejalashtirish
va marketing faoliyatini nazorat turlari, korxonaning tashkiliy tizimi kabilar to’liq
yeritib beriladi.
4.4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi.
Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish.
Marketing muhiti deganda firma korxona yoki uning yuqori ashqilotlar
faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi ijtimoiy iqtisodiy siesiy va huquqiy omillar majmui
tushuniladi, Marketing ichki va tashqi muhitlar farqlanadi.
Ichki muhitni shakllantiruvchi omillar, firma rahbariyati tomonidan nazorat
qilinadigan - texnologik jarayon, moliya ahvoli, tashkiliy tuzilishi, bozorni tanlash
va boshqalar bilan bog’liqdir. Nazorat qilinadigan omillarni tashkilot va uning
marketing xizmati boshqaradi. Ana shu omillardan marketing xizmati tomonidan
nazorat qilinmaydigan ayrimlarini oliy rahbariyat boshqaradi. Uncha katta
bo’lmagan yoki o’rtacha tashkilotlarda umumiy siyosat masalalarini ham marketing
qarorlarini ham, bir shaxs odatda mulk egasi yoki oliy rahbar qabul qiladi, lekin
bunday hollarda dastavval umumiy maqsadlarni belgilash, so’ngra ularga marketing
rejalarini moslashtirish kerak.
Nazorat qilinmaydigan omillar tashkilot va uning marketing xizmatlari
tomonidan boshqarila olmaydigan faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi tarkibiy qismlardir.
Nazorat qilinmaydigan omillarning salbiy ta’siri natijasida qanchalik jozibali
bo’lmasin har qanday reja barbod bo’lishi mumkin. SHuning uchun tashqi muhitni
muntazam kuzatish, uning ta’sirini hisobga olish lozim bo’ladi, kutilmagan
vaziyatlar sodir bo’lganda qilinadigan ishlar rejada ko’zda tutilishi kerak. Quyidagi
nazorat qilinmaydigan omillarni hamisha hisobga olish va oldindan ko’ra bilish talab
etiladi: iste’molchilar, raqobat, hukumat, iqtisodiyot, texnologiya, mustaqil
ommaviy axborot vositalari.
Demak, yuqoridagilardan xulosa qilsak, firma yoki korxonaning butun faoliyati
to’la-to’kis
bozor
munosabatlarini
mujassamlashtiradi.
Firma
va
bozor
tushunchalari, bozor iqtisodiyoti sharoitida bir-biridan ajratib bo’lmaydigan
iqtisodiy kategoriyalar hisoblanadi. CHunki firmalar faoliyatisiz bozor bo’lishi
mumkin emas.