MARKETINGNI TARKIBIY TUZILISHI VA UNI BOSHQARISHNI TASHKIL ETISH

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

25,2 KB


 
 
 
 
 
 
MARKETINGNI TARKIBIY TUZILISHI VA UNI BOSHQARISHNI 
TASHKIL ETISH 
 
Reja: 
1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari. 
2. Makromarketing va mikromarketing. 
3. Marketingni boshqarish jarayoni. 
4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi. 
Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
MARKETINGNI TARKIBIY TUZILISHI VA UNI BOSHQARISHNI TASHKIL ETISH Reja: 1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari. 2. Makromarketing va mikromarketing. 3. Marketingni boshqarish jarayoni. 4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi. Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish.
 
 
4.1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari. 
 
Marketing tizimi - bu qo’yilgan maqsadlarga erishish va maqsadli bozor 
talabini qondirish uchun marketing qismlarining aniq birikuvidir. Tarkib o’zida 
to’rtta asosiy qism – mahsulot yoki xizmat, narx, taqsimot va siljitishlarni 
birlashtiradi. 
Tovar va xizmatlarni olganda bozorga nima tavsiya yetilishi sifat darajasi, 
sotish hajmi, kompaniyaning innovatsion darajasi, ulchovning holati, alohida 
shartlar tadqiqotlarning hajmi va muddatlari mavjud mahsulotni sotishni to’xtatish 
paytini aniqlab olish kerak. 
Marketing tizimi ijtimoiy-iqtisodiy elementlar, sub’ektlar yig’indisidan 
iboratdir. Marketing tizimi o’z tarkibiga turli elementlarni qamrab oladi: 
 ta’minotchilar; 
 raqobatchilar; 
 vositachilar; 
 iste’molchilar (bozor); 
 firma (kompaniya). 
Marketing tizimini shakllantirish va amal qilishi aniq urab to’rgan muhit 
ta’sirida olib boriladi. Bu muhitga ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, madaniy, demografik 
va ekologik omillar kiradi. 
Ta’minotchilar – alohida olingan tashkilot, uyushma, shaxslar yig’indisidan 
tarkib topib, firmani moddiy, moliyaviy va mahsulot resurslari bilan ta’minlaydi. 
Raqobatchilar – istak bo’yicha, safdosh tovar bo’yicha, tovar turi bo’yicha, 
tovar markasi bo’yicha turkumlanadi. 
Marketing bo’yicha vositachilar – tashkilot uchun uning tovarlarini mijozlarga 
yetkazish, sotish, aloqa o’rnatish bo’yicha yordam ko’rsatuvchilardir. 
Vositachilar – savdo, logistik, marketing va moliyaviy vositachilarga bo’linadi. 
Savdo vositachilari - ulgurji va chakana savdogarlardir. 
Logistika vositachilari – ombor tizimi xizmatlarida tovar va oqim holatlarini 
transportirovka qilish bilan shug’ullanish. 
Moliyaviy vositachilar – bank, kredit, sug’urta va boshqa moliyaviy xizmatlarni 
amalga oshiradi. 
Logotip
4.1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari. Marketing tizimi - bu qo’yilgan maqsadlarga erishish va maqsadli bozor talabini qondirish uchun marketing qismlarining aniq birikuvidir. Tarkib o’zida to’rtta asosiy qism – mahsulot yoki xizmat, narx, taqsimot va siljitishlarni birlashtiradi. Tovar va xizmatlarni olganda bozorga nima tavsiya yetilishi sifat darajasi, sotish hajmi, kompaniyaning innovatsion darajasi, ulchovning holati, alohida shartlar tadqiqotlarning hajmi va muddatlari mavjud mahsulotni sotishni to’xtatish paytini aniqlab olish kerak. Marketing tizimi ijtimoiy-iqtisodiy elementlar, sub’ektlar yig’indisidan iboratdir. Marketing tizimi o’z tarkibiga turli elementlarni qamrab oladi:  ta’minotchilar;  raqobatchilar;  vositachilar;  iste’molchilar (bozor);  firma (kompaniya). Marketing tizimini shakllantirish va amal qilishi aniq urab to’rgan muhit ta’sirida olib boriladi. Bu muhitga ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, madaniy, demografik va ekologik omillar kiradi. Ta’minotchilar – alohida olingan tashkilot, uyushma, shaxslar yig’indisidan tarkib topib, firmani moddiy, moliyaviy va mahsulot resurslari bilan ta’minlaydi. Raqobatchilar – istak bo’yicha, safdosh tovar bo’yicha, tovar turi bo’yicha, tovar markasi bo’yicha turkumlanadi. Marketing bo’yicha vositachilar – tashkilot uchun uning tovarlarini mijozlarga yetkazish, sotish, aloqa o’rnatish bo’yicha yordam ko’rsatuvchilardir. Vositachilar – savdo, logistik, marketing va moliyaviy vositachilarga bo’linadi. Savdo vositachilari - ulgurji va chakana savdogarlardir. Logistika vositachilari – ombor tizimi xizmatlarida tovar va oqim holatlarini transportirovka qilish bilan shug’ullanish. Moliyaviy vositachilar – bank, kredit, sug’urta va boshqa moliyaviy xizmatlarni amalga oshiradi.
 
 
Iste’molchilar – firmalar, alohida fizik shaxslar yoki ularni potentsial guruhi 
bo’lib, ular bozorda mavjud bo’lgan tovar va xizmatlarni olishga tayyor. 
Iste’molchi – bozor kiroli, marketing vazifasi doimo iste’molchini xulq-atvorini 
o’rganish, uni ehtiyojini firma mahsulotiga bo’lgan munosabatini o’rganish, tahlil 
qilishdan iborat. 
Firma, marketing va bozor munosabatlari bir-biriga o’zaro ta’sir o’tkazib, 
dialektik bog’liqlikda harakatlanib boradi. Firma yangi texnologik jarayonlarni 
egallashga, yangi mahsulotlar ishlab chiqarishga faqat bozordagi munosabatlar 
sabab bo’ladi. 
Marketing tarkibini ishlab chiqishda bosh masala uning bir butunligi, 
maqsadga erishishda muvaffaqiyatni ta’minlovchi barcha omillarning o’zaro 
aloqasidir. 
Marketing iqtisodiy kategoriya sifatida g’oyasi serqirradir. Uning tarkibi yoki 
faoliyat sohalarida quyidagicha: 
- ishlab chiqarish vositalari marketingi; 
- iste’mol tovarlari marketingi, 
- xizmat ko’rsatish marketingi, 
singari turlarini ko’rsatish mumkin.  
Buning har birining faoliyatida umumiy tamoyillar va vazifalar saqlanib 
qoladi, ammo bu yo’nalishlarning har biri o’ziga xos tomonlari bilan ajralib turadi. 
Ishlab chiqarish vositalari marketingi birinchi navbatda ishlab chiqarish 
talablarini hisobga olishga asoslanadi. SHu sababli maqsadga muvofiqlik maqbullik 
kat’iy uyg’unlik eng birinchi o’rinda turadi. 
Iste’mol tovarlari marketingi xilma xil talab va didga ega bo’lgan 
iste’molchilarning keng doiralari bilan bog’liq. 
Bu sohada iste’molchi fe’l atvorining tub mohiyatini o’rganishga katta e’tibor 
beriladi. Xususan iste’molchilarni guruhlash, reklama, mahsulot sotishni 
uyushtirish, bularning barchasi iste’mol tovarlari bozorida marketing faoliyatining 
asosiy masalalari hisoblanadi. Masalan, do’konlarda o’z-o’ziga xizmat ko’rsatish 
tamoyillari iste’mol tovarlari marketingi samarasi. 
Iste’mol tovarlari xizmati marketingi ishlab chiqaruvchi bilan iste’mol o’rtasida 
bevosita aloqaning mavjudligi bilan ajralib turadi. Xizmatlarning ko’pchilik qismi 
Logotip
Iste’molchilar – firmalar, alohida fizik shaxslar yoki ularni potentsial guruhi bo’lib, ular bozorda mavjud bo’lgan tovar va xizmatlarni olishga tayyor. Iste’molchi – bozor kiroli, marketing vazifasi doimo iste’molchini xulq-atvorini o’rganish, uni ehtiyojini firma mahsulotiga bo’lgan munosabatini o’rganish, tahlil qilishdan iborat. Firma, marketing va bozor munosabatlari bir-biriga o’zaro ta’sir o’tkazib, dialektik bog’liqlikda harakatlanib boradi. Firma yangi texnologik jarayonlarni egallashga, yangi mahsulotlar ishlab chiqarishga faqat bozordagi munosabatlar sabab bo’ladi. Marketing tarkibini ishlab chiqishda bosh masala uning bir butunligi, maqsadga erishishda muvaffaqiyatni ta’minlovchi barcha omillarning o’zaro aloqasidir. Marketing iqtisodiy kategoriya sifatida g’oyasi serqirradir. Uning tarkibi yoki faoliyat sohalarida quyidagicha: - ishlab chiqarish vositalari marketingi; - iste’mol tovarlari marketingi, - xizmat ko’rsatish marketingi, singari turlarini ko’rsatish mumkin. Buning har birining faoliyatida umumiy tamoyillar va vazifalar saqlanib qoladi, ammo bu yo’nalishlarning har biri o’ziga xos tomonlari bilan ajralib turadi. Ishlab chiqarish vositalari marketingi birinchi navbatda ishlab chiqarish talablarini hisobga olishga asoslanadi. SHu sababli maqsadga muvofiqlik maqbullik kat’iy uyg’unlik eng birinchi o’rinda turadi. Iste’mol tovarlari marketingi xilma xil talab va didga ega bo’lgan iste’molchilarning keng doiralari bilan bog’liq. Bu sohada iste’molchi fe’l atvorining tub mohiyatini o’rganishga katta e’tibor beriladi. Xususan iste’molchilarni guruhlash, reklama, mahsulot sotishni uyushtirish, bularning barchasi iste’mol tovarlari bozorida marketing faoliyatining asosiy masalalari hisoblanadi. Masalan, do’konlarda o’z-o’ziga xizmat ko’rsatish tamoyillari iste’mol tovarlari marketingi samarasi. Iste’mol tovarlari xizmati marketingi ishlab chiqaruvchi bilan iste’mol o’rtasida bevosita aloqaning mavjudligi bilan ajralib turadi. Xizmatlarning ko’pchilik qismi
 
 
kompleks xarakterga ega. Masalan, mehmonxonalar, jamoat ovqat joylari, 
yekskursion xizmat, yedgorlik mollari sotish va xaqozolar paydo bo’lishi yalpi 
turistik mahsulot tushunchasi bilan bevosita bog’liqdir. SHu sababli ko’rsatish 
sohasida marketing juda katta yo’nalishga ega. 
 
4.2. Makromarketing va mikromarketing 
Marketingning tarkibiy tuzilishi haqida fikr yuritilganda uning tarkibida 
mikromarketing, mikromarketing turlari mavjudligini alohida ta’kidlash zarur. 
Bu tushunchalarni fanga birinchi marta F.Kotler 1972 yilda kiritdi va ularni 
xo’jalik faoliyati bilan shug’ullanadigan tashkilotlar bilan bir qatorda foyda olish 
bilan bog’liq bo’lmagan madaniyat, ijtimoiy, siyosiy va shunga o’xshash 
tashkilotlarga nisbatan ham qo’lladi. 
Mikromarketing - korxonaning ishlab chiqarishni shakllantirish, tovarlar va 
xizmatlarning tayyorlovchidan iste’molchi yoki foydalanuvchiga borish oqimini 
boshqarish bilan bog’liq bo’lgan faoliyatdir. Uning asosiy vazifasi talabni qondirish 
va ayni paytda korxona oldiga qo’ygan maqsadlarga erishishdir. Boshqacha 
aytganda bu ijtimoiy iqtisodiy jarayon bo’lib, mahsulot yoki xizmatlarga bo’lajak 
talab tarkibini o’rganish, shuningdek bu talabni, taklifni shakllantirish iste’molchiga 
axborot berish yo’llari bilan qondirish maqsadini ko’zlaydi. 
SHunday qilib, mikromarketing korxona darajasidagi bozor faoliyatidan 
iboratdir. 
Makromarketing faoliyati korxona darajasidan chetga chiqadi va turli 
birlashmalar, kontseptsiyalar, uyushmalar va umuman tarmoq darajasida amalga 
oshiriladi. 
Yanada kengroq ma’noda makromarketing tushunchasi mamlakatning jami 
xo’jaligi mikesida mahsulotlarni yaratish va uning pirovard iste’molchisi tomon 
ko’chish harakati hayotiy jarayonda qatnashadigan faoliyati va muassasalarni 
birlashtiradigan tizimdir. Bu tizim barcha ishlab chiqarish savdo, transport, reklama 
axborot va boshqa marketing vazifalarini bajaradigan korxona va xizmatlarni 
qamrab oladi. 
Makromarketingning vazifasi-butun mamlakat bo’yicha moddiy boyliklar va 
xizmatlar oqimini boshqarishni tartibga solishdan iborat. 
Logotip
kompleks xarakterga ega. Masalan, mehmonxonalar, jamoat ovqat joylari, yekskursion xizmat, yedgorlik mollari sotish va xaqozolar paydo bo’lishi yalpi turistik mahsulot tushunchasi bilan bevosita bog’liqdir. SHu sababli ko’rsatish sohasida marketing juda katta yo’nalishga ega. 4.2. Makromarketing va mikromarketing Marketingning tarkibiy tuzilishi haqida fikr yuritilganda uning tarkibida mikromarketing, mikromarketing turlari mavjudligini alohida ta’kidlash zarur. Bu tushunchalarni fanga birinchi marta F.Kotler 1972 yilda kiritdi va ularni xo’jalik faoliyati bilan shug’ullanadigan tashkilotlar bilan bir qatorda foyda olish bilan bog’liq bo’lmagan madaniyat, ijtimoiy, siyosiy va shunga o’xshash tashkilotlarga nisbatan ham qo’lladi. Mikromarketing - korxonaning ishlab chiqarishni shakllantirish, tovarlar va xizmatlarning tayyorlovchidan iste’molchi yoki foydalanuvchiga borish oqimini boshqarish bilan bog’liq bo’lgan faoliyatdir. Uning asosiy vazifasi talabni qondirish va ayni paytda korxona oldiga qo’ygan maqsadlarga erishishdir. Boshqacha aytganda bu ijtimoiy iqtisodiy jarayon bo’lib, mahsulot yoki xizmatlarga bo’lajak talab tarkibini o’rganish, shuningdek bu talabni, taklifni shakllantirish iste’molchiga axborot berish yo’llari bilan qondirish maqsadini ko’zlaydi. SHunday qilib, mikromarketing korxona darajasidagi bozor faoliyatidan iboratdir. Makromarketing faoliyati korxona darajasidan chetga chiqadi va turli birlashmalar, kontseptsiyalar, uyushmalar va umuman tarmoq darajasida amalga oshiriladi. Yanada kengroq ma’noda makromarketing tushunchasi mamlakatning jami xo’jaligi mikesida mahsulotlarni yaratish va uning pirovard iste’molchisi tomon ko’chish harakati hayotiy jarayonda qatnashadigan faoliyati va muassasalarni birlashtiradigan tizimdir. Bu tizim barcha ishlab chiqarish savdo, transport, reklama axborot va boshqa marketing vazifalarini bajaradigan korxona va xizmatlarni qamrab oladi. Makromarketingning vazifasi-butun mamlakat bo’yicha moddiy boyliklar va xizmatlar oqimini boshqarishni tartibga solishdan iborat.
 
 
 
4.3. Marketingni boshqarish jarayoni 
Marketingni boshqarish – marketing faoliyatini amalga oshirish uchun zarur 
bo’lgan barcha moddiy, moliyaviy, me’yoriy va boshqa resurslarning majmui bo’lib, 
uni amalga oshirish jarayonida barcha xodimlar faoliyatini bir maqsadga 
yo’naltirish, uyushtirish va muvofiqlashtirishdan iboratdir. Bunda iqtisodiy, 
texnikaviy va boshqa qonunlardan ongli ravishda foydalaniladi. Bu faoliyat 
marketologlardan nihoyatda katta bilim, shijoat va tuganmas mehnat talab qiluvchi 
murakkab tizimdir. 
Marketingni boshqarish tizimining tarkibiy qismlari: maqsad tamoyillari, 
vazifalari, tashkiliy tuzilishi, usullari, boshqarishning texnika va texnologiyasi, 
kadrlar va boshqalardan iborat. Marketingni boshqarishning maqsadi tizimning 
to’g’ri va murakkabligi darajasiga qarab o’zgaradi. Uning tashkiliy tuzilishini 
mezoni va maqsadideganda marketingning tarkibiy tuzilishining dinamik 
barqarorligi, evolyutsiya o’zgarishlari va tashqi muhit bilan o’zaro ta’siri 
tushuniladi. Bu maqsad marketing faoliyat ko’rsatayotgan sohalarda belgilangan 
darajadagi foyda olishga yo’naltirilgan barcha faoliyatni boshqarishdir. 
 
Marketingni boshqarish jarayoni quyidigilardan tashkil topilgan: 
 bozor imkoniyalarini tahlili; 
 maqsadli bozorni tanlash; 
 marketing kompleksini ishlab chiqish; 
 marketing chora-tadbirlarini hayotga tadbiq etish. 
Bozor imkoniyatlari tahlilida marketing tadqiqotlari marketing axboroti, 
marketing muhiti, bozor tuzilishi, ulgurji va chakana savdo tahlili olib boriladi.  
Maqsadli bozor tanlashda esa: 
- talab hajmini ulchovi, 
- bozorni segmentlash, 
jarayonlari ko’rib utiladi. 
Marketing kompleksini ishlab chiqarishda esa tovar ishlab chiqarish, tovarga 
narx o’rnatish, tovarlarni tarqatish usullari va sotishni rag’batlantirish, ishlab 
chiqarishning kommunikativ siyosati ustida ishlar olib boriladi. 
Logotip
4.3. Marketingni boshqarish jarayoni Marketingni boshqarish – marketing faoliyatini amalga oshirish uchun zarur bo’lgan barcha moddiy, moliyaviy, me’yoriy va boshqa resurslarning majmui bo’lib, uni amalga oshirish jarayonida barcha xodimlar faoliyatini bir maqsadga yo’naltirish, uyushtirish va muvofiqlashtirishdan iboratdir. Bunda iqtisodiy, texnikaviy va boshqa qonunlardan ongli ravishda foydalaniladi. Bu faoliyat marketologlardan nihoyatda katta bilim, shijoat va tuganmas mehnat talab qiluvchi murakkab tizimdir. Marketingni boshqarish tizimining tarkibiy qismlari: maqsad tamoyillari, vazifalari, tashkiliy tuzilishi, usullari, boshqarishning texnika va texnologiyasi, kadrlar va boshqalardan iborat. Marketingni boshqarishning maqsadi tizimning to’g’ri va murakkabligi darajasiga qarab o’zgaradi. Uning tashkiliy tuzilishini mezoni va maqsadideganda marketingning tarkibiy tuzilishining dinamik barqarorligi, evolyutsiya o’zgarishlari va tashqi muhit bilan o’zaro ta’siri tushuniladi. Bu maqsad marketing faoliyat ko’rsatayotgan sohalarda belgilangan darajadagi foyda olishga yo’naltirilgan barcha faoliyatni boshqarishdir. Marketingni boshqarish jarayoni quyidigilardan tashkil topilgan:  bozor imkoniyalarini tahlili;  maqsadli bozorni tanlash;  marketing kompleksini ishlab chiqish;  marketing chora-tadbirlarini hayotga tadbiq etish. Bozor imkoniyatlari tahlilida marketing tadqiqotlari marketing axboroti, marketing muhiti, bozor tuzilishi, ulgurji va chakana savdo tahlili olib boriladi. Maqsadli bozor tanlashda esa: - talab hajmini ulchovi, - bozorni segmentlash, jarayonlari ko’rib utiladi. Marketing kompleksini ishlab chiqarishda esa tovar ishlab chiqarish, tovarga narx o’rnatish, tovarlarni tarqatish usullari va sotishni rag’batlantirish, ishlab chiqarishning kommunikativ siyosati ustida ishlar olib boriladi.
 
 
Keyingi bosqichda esa rejalashtirish tizimi, shuningdek, strategik rejalashtirish 
va marketing faoliyatini nazorat turlari, korxonaning tashkiliy tizimi kabilar to’liq 
yeritib beriladi. 
4.4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi. 
Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish. 
Marketing muhiti deganda firma korxona yoki uning yuqori ashqilotlar 
faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi ijtimoiy iqtisodiy siesiy va huquqiy omillar majmui 
tushuniladi, Marketing ichki va tashqi muhitlar farqlanadi. 
Ichki muhitni shakllantiruvchi omillar, firma rahbariyati tomonidan nazorat 
qilinadigan - texnologik jarayon, moliya ahvoli, tashkiliy tuzilishi, bozorni tanlash 
va boshqalar bilan bog’liqdir. Nazorat qilinadigan omillarni tashkilot va uning 
marketing xizmati boshqaradi. Ana shu omillardan marketing xizmati tomonidan 
nazorat qilinmaydigan ayrimlarini oliy rahbariyat boshqaradi. Uncha katta 
bo’lmagan yoki o’rtacha tashkilotlarda umumiy siyosat masalalarini ham marketing 
qarorlarini ham, bir shaxs odatda mulk egasi yoki oliy rahbar qabul qiladi, lekin 
bunday hollarda dastavval umumiy maqsadlarni belgilash, so’ngra ularga marketing 
rejalarini moslashtirish kerak. 
Nazorat qilinmaydigan omillar tashkilot va uning marketing xizmatlari 
tomonidan boshqarila olmaydigan faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi tarkibiy qismlardir. 
Nazorat qilinmaydigan omillarning salbiy ta’siri natijasida qanchalik jozibali 
bo’lmasin har qanday reja barbod bo’lishi mumkin. SHuning uchun tashqi muhitni 
muntazam kuzatish, uning ta’sirini hisobga olish lozim bo’ladi, kutilmagan 
vaziyatlar sodir bo’lganda qilinadigan ishlar rejada ko’zda tutilishi kerak. Quyidagi 
nazorat qilinmaydigan omillarni hamisha hisobga olish va oldindan ko’ra bilish talab 
etiladi: iste’molchilar, raqobat, hukumat, iqtisodiyot, texnologiya, mustaqil 
ommaviy axborot vositalari.  
Demak, yuqoridagilardan xulosa qilsak, firma yoki korxonaning butun faoliyati 
to’la-to’kis 
bozor 
munosabatlarini 
mujassamlashtiradi. 
Firma 
va 
bozor 
tushunchalari, bozor iqtisodiyoti sharoitida bir-biridan ajratib bo’lmaydigan 
iqtisodiy kategoriyalar hisoblanadi. CHunki firmalar faoliyatisiz bozor bo’lishi 
mumkin emas. 
Logotip
Keyingi bosqichda esa rejalashtirish tizimi, shuningdek, strategik rejalashtirish va marketing faoliyatini nazorat turlari, korxonaning tashkiliy tizimi kabilar to’liq yeritib beriladi. 4.4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi. Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish. Marketing muhiti deganda firma korxona yoki uning yuqori ashqilotlar faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi ijtimoiy iqtisodiy siesiy va huquqiy omillar majmui tushuniladi, Marketing ichki va tashqi muhitlar farqlanadi. Ichki muhitni shakllantiruvchi omillar, firma rahbariyati tomonidan nazorat qilinadigan - texnologik jarayon, moliya ahvoli, tashkiliy tuzilishi, bozorni tanlash va boshqalar bilan bog’liqdir. Nazorat qilinadigan omillarni tashkilot va uning marketing xizmati boshqaradi. Ana shu omillardan marketing xizmati tomonidan nazorat qilinmaydigan ayrimlarini oliy rahbariyat boshqaradi. Uncha katta bo’lmagan yoki o’rtacha tashkilotlarda umumiy siyosat masalalarini ham marketing qarorlarini ham, bir shaxs odatda mulk egasi yoki oliy rahbar qabul qiladi, lekin bunday hollarda dastavval umumiy maqsadlarni belgilash, so’ngra ularga marketing rejalarini moslashtirish kerak. Nazorat qilinmaydigan omillar tashkilot va uning marketing xizmatlari tomonidan boshqarila olmaydigan faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi tarkibiy qismlardir. Nazorat qilinmaydigan omillarning salbiy ta’siri natijasida qanchalik jozibali bo’lmasin har qanday reja barbod bo’lishi mumkin. SHuning uchun tashqi muhitni muntazam kuzatish, uning ta’sirini hisobga olish lozim bo’ladi, kutilmagan vaziyatlar sodir bo’lganda qilinadigan ishlar rejada ko’zda tutilishi kerak. Quyidagi nazorat qilinmaydigan omillarni hamisha hisobga olish va oldindan ko’ra bilish talab etiladi: iste’molchilar, raqobat, hukumat, iqtisodiyot, texnologiya, mustaqil ommaviy axborot vositalari. Demak, yuqoridagilardan xulosa qilsak, firma yoki korxonaning butun faoliyati to’la-to’kis bozor munosabatlarini mujassamlashtiradi. Firma va bozor tushunchalari, bozor iqtisodiyoti sharoitida bir-biridan ajratib bo’lmaydigan iqtisodiy kategoriyalar hisoblanadi. CHunki firmalar faoliyatisiz bozor bo’lishi mumkin emas.