Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati. (O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari)

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

103,4 KB


 
1 
 
 
 
 
 
Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati. 
 
 
Reja.  
1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va ahamiyati. 
2. O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari. 
3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi. 
Tayanch iboralar 
Mashinasozlik 
sanoati, 
metallga 
ishlov 
berish, 
qishloq 
xo‘jalik 
mashinasozligi, traktorsozlik, avtomobilsozlik sanoati, samolyotsozlik, kimyo va 
neft mashinasozligi, yo‘l qurilishi mashinasozligi 
1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va 
ahamiyati 
 
Mashinasozlik sanoati – xo‘jalik tarmoqlari uchun mehnat qurollari, 
shuningdek, iste’mol buyumlari va mudofaa ahamiyatiga ega bo‘lgan mahsulotlar 
ishlab chiqaruvchi og‘ir sanoat sohalari majmuidir. Bu tarmoq butun xalq xo‘jaligini 
texnika bilan ta’minlashda moddiy asos hisoblanadi, ijtimoiy mehnat unumdorligi, 
texnika taraqqiyoti, xalqning moddiy farovonligi va mamlakatning mudofaa quvvati 
mashinasozlik sanoatining taraqqiyot darajasiga bog‘liq. Mashinasozlik sanoatining 
asosiy vazifasi xalq xo‘jaligining hamma sohalarini yuqori unumli ishlaydigan 
mashina va asbob-uskunalar bilan ta’minlashdir. Bu soha o‘z navbatida, 
mashinasozlik va metallga ishlov berish, metall buyumlar, metall konstruksiyalar 
ishlab chiqarish hamda mashina va asbob-uskunalarni tuzatish tarmoqlarining 
tarkibiy qismini tashkil etadi. Mashinasozlik sanoat sifatida XVIII asrda vujudga 
keldi, XIX asrda Buyuk Britaniyada, G‘arbiy Yevropaning ba’zi mamlakatlarida, 
keyinchalik AQSHda tez rivojlana boshladi. Rossiyada 1-mashinasozlik zavodi 
XVIII asrda qurilgan.  
1 Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati. Reja. 1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va ahamiyati. 2. O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari. 3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi. Tayanch iboralar Mashinasozlik sanoati, metallga ishlov berish, qishloq xo‘jalik mashinasozligi, traktorsozlik, avtomobilsozlik sanoati, samolyotsozlik, kimyo va neft mashinasozligi, yo‘l qurilishi mashinasozligi 1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va ahamiyati Mashinasozlik sanoati – xo‘jalik tarmoqlari uchun mehnat qurollari, shuningdek, iste’mol buyumlari va mudofaa ahamiyatiga ega bo‘lgan mahsulotlar ishlab chiqaruvchi og‘ir sanoat sohalari majmuidir. Bu tarmoq butun xalq xo‘jaligini texnika bilan ta’minlashda moddiy asos hisoblanadi, ijtimoiy mehnat unumdorligi, texnika taraqqiyoti, xalqning moddiy farovonligi va mamlakatning mudofaa quvvati mashinasozlik sanoatining taraqqiyot darajasiga bog‘liq. Mashinasozlik sanoatining asosiy vazifasi xalq xo‘jaligining hamma sohalarini yuqori unumli ishlaydigan mashina va asbob-uskunalar bilan ta’minlashdir. Bu soha o‘z navbatida, mashinasozlik va metallga ishlov berish, metall buyumlar, metall konstruksiyalar ishlab chiqarish hamda mashina va asbob-uskunalarni tuzatish tarmoqlarining tarkibiy qismini tashkil etadi. Mashinasozlik sanoat sifatida XVIII asrda vujudga keldi, XIX asrda Buyuk Britaniyada, G‘arbiy Yevropaning ba’zi mamlakatlarida, keyinchalik AQSHda tez rivojlana boshladi. Rossiyada 1-mashinasozlik zavodi XVIII asrda qurilgan.  
2 
 
Mashinasozlikning tarkibi boyligi tufayli unga ta’sir qiluvchi omillar turi ham 
har xil. Chunonchi, metallni ko‘p talab qiluvchi og‘ir mashinasozlik (vagonsozlik, 
tog‘-kon va shaxtalar uchun asbob-uskunalar va h.k.) qora metallurgiya rayonlarida 
kam, ammo malakali ishchi kuchi kerak bo‘lgan priborsozlik, elektrotexnika, 
hisoblash texnikalari kabi nozik va aniq mashinasozlik fan-texnika taraqqiyoti 
markazlarida joylashtiriladi. Qishloq xo‘jaligi mashinasozligi ko‘p hollarda iste’mol 
rayonlarida rivojlanadi. Masalan, O‘zbekistonda paxta teruvchi, Ukrainada g‘alla va 
qand lavlagi, Belorussiyada-kartoshka va zig‘ir, Moldaviyada uzumchilik, 
+irg‘izistonda pichan o‘ruvchi va preslovchi mashinalar ishlab chiqariladi. Demak, 
mamlakat yoki rayon nimaga ixtisoslashsa, o‘sha sohaga xizmat qiluvchi 
mashinasozlik tarmog‘i tashkil etiladi. Bu qonuniyat boshqa tarmoqlarga ham 
tegishli. Chunonchi, Kareliyada o‘rmon, Uralda-qora metallurgiya, Donbassda –
shaxta, O‘zbekistonda-to‘qimachilik, Irkutskda-oltin saralash mashinasozligi 
rivojlangan va h.k.  
Shunday qilib, mashinasozlik mahsulotiga qarab uni joylashtirishga xom 
ashyo (metall), ishchi kuchi, iste’mol, ilmu-fan, geografik o‘rin omillari ta’sir 
ko‘rsatadi. Tabiiyki, dengiz kemasozligi quruqlik ichkarisida emas, port shaharlarda 
joylashtiriladi. Xuddi shunga o‘xshash stanoksozlik, elektrotexnika, traktorsozlik 
kabi juda ko‘p mashinasozlik tarmoqlari o‘ziga xos hududiy tashkil qilish 
xususiyatlariga ega. Albatta, bu sanoat tarmog‘i uchun kooperatsiya shakli 
muhimligi tufayli, uning markazlari qulay transport geografik o‘ringa ega bo‘lishlari 
ham lozim. 
2.  O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari. 
 
O‘zbekistonda dastlabki korxonalari XX asr 20-yillarida vujudga kelgan. 
O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati 14ta kichik ta’mirlash 
ustaxonasidan tashkil topgan edi. Ularda asosan temir yo‘l transporti, paxta tozalash 
va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini ta’mirlash ishlari amalga 
oshirilgan. 1927 yili Toshkentda “Boshpaxtasanoat” tashkilotining mexanika zavodi 
ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod negizida mamlakat paxta tozalash 
zavodlari uchun asbob-uskunalar ishlab chiqarish hamda qishloq xo‘jalik 
texnikalarini ta’mirlaydigan “Qishloqmash”-hozirgi qishloq xo‘jalik mashinasozligi 
2 Mashinasozlikning tarkibi boyligi tufayli unga ta’sir qiluvchi omillar turi ham har xil. Chunonchi, metallni ko‘p talab qiluvchi og‘ir mashinasozlik (vagonsozlik, tog‘-kon va shaxtalar uchun asbob-uskunalar va h.k.) qora metallurgiya rayonlarida kam, ammo malakali ishchi kuchi kerak bo‘lgan priborsozlik, elektrotexnika, hisoblash texnikalari kabi nozik va aniq mashinasozlik fan-texnika taraqqiyoti markazlarida joylashtiriladi. Qishloq xo‘jaligi mashinasozligi ko‘p hollarda iste’mol rayonlarida rivojlanadi. Masalan, O‘zbekistonda paxta teruvchi, Ukrainada g‘alla va qand lavlagi, Belorussiyada-kartoshka va zig‘ir, Moldaviyada uzumchilik, +irg‘izistonda pichan o‘ruvchi va preslovchi mashinalar ishlab chiqariladi. Demak, mamlakat yoki rayon nimaga ixtisoslashsa, o‘sha sohaga xizmat qiluvchi mashinasozlik tarmog‘i tashkil etiladi. Bu qonuniyat boshqa tarmoqlarga ham tegishli. Chunonchi, Kareliyada o‘rmon, Uralda-qora metallurgiya, Donbassda – shaxta, O‘zbekistonda-to‘qimachilik, Irkutskda-oltin saralash mashinasozligi rivojlangan va h.k. Shunday qilib, mashinasozlik mahsulotiga qarab uni joylashtirishga xom ashyo (metall), ishchi kuchi, iste’mol, ilmu-fan, geografik o‘rin omillari ta’sir ko‘rsatadi. Tabiiyki, dengiz kemasozligi quruqlik ichkarisida emas, port shaharlarda joylashtiriladi. Xuddi shunga o‘xshash stanoksozlik, elektrotexnika, traktorsozlik kabi juda ko‘p mashinasozlik tarmoqlari o‘ziga xos hududiy tashkil qilish xususiyatlariga ega. Albatta, bu sanoat tarmog‘i uchun kooperatsiya shakli muhimligi tufayli, uning markazlari qulay transport geografik o‘ringa ega bo‘lishlari ham lozim. 2. O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari. O‘zbekistonda dastlabki korxonalari XX asr 20-yillarida vujudga kelgan. O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati 14ta kichik ta’mirlash ustaxonasidan tashkil topgan edi. Ularda asosan temir yo‘l transporti, paxta tozalash va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini ta’mirlash ishlari amalga oshirilgan. 1927 yili Toshkentda “Boshpaxtasanoat” tashkilotining mexanika zavodi ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod negizida mamlakat paxta tozalash zavodlari uchun asbob-uskunalar ishlab chiqarish hamda qishloq xo‘jalik texnikalarini ta’mirlaydigan “Qishloqmash”-hozirgi qishloq xo‘jalik mashinasozligi  
3 
 
zavodi qurildi. Dastlab bu zavodda g‘o‘za seyalkalari, borona va kultivatorlar ishlab 
chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda ekskavator ta’mirlash zavodi 
“Irmash” (hozirgi “Tosheks” ishlab chiqarish birlashmasi), 1920 yillarning oxirida 
Andijonda “Kommunar”, Samarqandda “Kolxozchi”, Qo‘qonda “Bolshevik” va 
boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek, 1936 yilda Toshkent shahridagi 
mexanika ustaxonalari negizida ehtiyot qismlar va detallar ishlab chiqaradigan 
hozirgi 
“Toshkimyoqishloqmash” 
zavodi, 
1941 
yilda 
esa 
Andijonda 
“Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi. 
 
Ikkinchi jahon urushi O‘zbekistonda mashinasozlik majmui rivojlanishiga 
ikki tomonlama ta’sir ko‘rsatdi. Birinchidan, ularning soni, ayniqsa, front zonasidan 
ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan korxonalar 
orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Pod’emnik” va abraziv zavodlari, 
“Qizil Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik) zavodi, “Rosselmash” 
va boshqa zavodlar bor edi. Ikkinchidan, mamlakat ichkarisida mavjud bo‘lgan va 
g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front harbiy texnikasi uchun 
ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish yo‘nalishida 
rivojlantirildi. Urushdan keyin respublika xalq xo‘jaligida qayta ishlash, 
paxtachilikni rivojlantirish keng quloch yozdi. Paxtachilik, irrigatsiya qurilishi, 
to‘qimachilik va kimyo sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarishga ehtiyoj 
ortdi. Shuning uchun ham paxta tayyorlash va paxta qator oralarida ishlatiladigan 
mashinalar, shuningdek, ekskavatorlar, ko‘prikli elektr kranlar, yigirish mashinalari 
ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. Shunday qilib, O‘zbekiston mashinasozligi 
sanoatning ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni ta’kidlash joizki, endilikda butun 
Markaziy Osiyo davlatlari mashinasozligi mahsulotining 2/3 qismi O‘zbekistonda 
ishlab chiqarilmoqda. 
 
Iqtisodiyot tarmoqlari o‘z-o‘zidan, tasodifiy hududiy tarqalmaydi, balki 
ma’lum shart-sharoitlar va omillarni hisobga olgan holda joylashtiriladi yoki 
hududiy tashkil etiladi. Bu omillarni yaxshi bilish ishlab chiqarishning hududiy 
tarkibi va tizimining rivojlanish qonuniyatlarini o‘rganishga asos bo‘ladi. Mamlakat 
mashinasozlik majmui ko‘p tarmoqli bo‘lishi bilan birga uning iqtisodiyotda va 
ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib bormoqda. Ayniqsa, 
3 zavodi qurildi. Dastlab bu zavodda g‘o‘za seyalkalari, borona va kultivatorlar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda ekskavator ta’mirlash zavodi “Irmash” (hozirgi “Tosheks” ishlab chiqarish birlashmasi), 1920 yillarning oxirida Andijonda “Kommunar”, Samarqandda “Kolxozchi”, Qo‘qonda “Bolshevik” va boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek, 1936 yilda Toshkent shahridagi mexanika ustaxonalari negizida ehtiyot qismlar va detallar ishlab chiqaradigan hozirgi “Toshkimyoqishloqmash” zavodi, 1941 yilda esa Andijonda “Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi. Ikkinchi jahon urushi O‘zbekistonda mashinasozlik majmui rivojlanishiga ikki tomonlama ta’sir ko‘rsatdi. Birinchidan, ularning soni, ayniqsa, front zonasidan ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan korxonalar orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Pod’emnik” va abraziv zavodlari, “Qizil Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik) zavodi, “Rosselmash” va boshqa zavodlar bor edi. Ikkinchidan, mamlakat ichkarisida mavjud bo‘lgan va g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front harbiy texnikasi uchun ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish yo‘nalishida rivojlantirildi. Urushdan keyin respublika xalq xo‘jaligida qayta ishlash, paxtachilikni rivojlantirish keng quloch yozdi. Paxtachilik, irrigatsiya qurilishi, to‘qimachilik va kimyo sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarishga ehtiyoj ortdi. Shuning uchun ham paxta tayyorlash va paxta qator oralarida ishlatiladigan mashinalar, shuningdek, ekskavatorlar, ko‘prikli elektr kranlar, yigirish mashinalari ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. Shunday qilib, O‘zbekiston mashinasozligi sanoatning ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni ta’kidlash joizki, endilikda butun Markaziy Osiyo davlatlari mashinasozligi mahsulotining 2/3 qismi O‘zbekistonda ishlab chiqarilmoqda. Iqtisodiyot tarmoqlari o‘z-o‘zidan, tasodifiy hududiy tarqalmaydi, balki ma’lum shart-sharoitlar va omillarni hisobga olgan holda joylashtiriladi yoki hududiy tashkil etiladi. Bu omillarni yaxshi bilish ishlab chiqarishning hududiy tarkibi va tizimining rivojlanish qonuniyatlarini o‘rganishga asos bo‘ladi. Mamlakat mashinasozlik majmui ko‘p tarmoqli bo‘lishi bilan birga uning iqtisodiyotda va ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib bormoqda. Ayniqsa,  
4 
 
uning MOD uchun yangi tarmog‘i-avtomobilsozlikning vujudga kelishi tarixiy 
voqea bo‘ldi. Agar 1940 yilda mamlakat mashinasozlik sanoatida ishlab chiqarilgan 
mahsulot miqdorini bir deb qabul qilsak, u 1965 yilda-220, 1975 yilda-587, 1980 
yilda-936, 1985 yilda-1272, 1990 yilda esa, 1539 marta o‘sganini ko‘ramiz. 1991 
yili mashinasozlik sanoati korxonalari boshqaruvini shakllantirishda tarmoqlar 
bo‘yicha konsernlar tashkil etildi. 1994 yilda davlat konsernlari ishlab chiqaruvchilar 
uyushmalari, aksiyadorlik jamiyatlari, korporatsiyalariga aylantirildi. O‘zbekiston 
avtomobilsozlik korxonalari uyushmasi («O‘zavtosanoat») avtomobilsozlik sanoati 
va unga texnika xizmati ko‘rsatish sohalariga, O‘zbekiston radioelektronika, 
elektrotexnika sanoati korxonalari uyushmasi («O‘zeltexsanoat») elektrotexnika, 
radiotexnika sanoati sohalariga, «O‘zqishloq xo‘jalikmashxolding» kompaniyasi 
qishloq xo‘jalik mashinasozligi korxonalariga rahbarlik kiladi. 
O‘zbekiston mashinasozlik sanoati 20ga yaqin tarmoqqa mansub 100 dan 
ortiq yirik korxonalardan iborat. Ularning orasida avtomobilsozlik, traktorsozlik va 
qishloq 
xo‘jalik 
mashinasozligi, 
paxta 
tozalash 
sanoati 
mashinasozligi, 
samolyotsozlik, elektrotexnika sanoatining salmog‘i katta. 1960 yili respublika 
mashinasozligida 22 nomdagi asosiy mashina, mexanizm va asboblar ishlab 
chiqarilgan, bu ko‘rsatkich 1970 yili 29, 1980 yili 39 ni tashkil etdi. 2005 yilga kelib 
180 dan ortiq qishloq xo‘jalik texnikasi turi yaratildi. Ayni paytda respublika 
iqtisodiyoti uchun yangi bo‘lgan avtomobilsozlik, motorsozlik, radioelektronika, 
elektrontexnika kabi sanoat tarmoqlari barpo etildi. O‘zbekiston mashinasozligi 
og‘ir sanoatning eng yirik va yetakchi tarmog‘idir. Uning ahamiyati fan-texnika 
yutuqlarini xalq xo‘jaligining barcha tarmoqlarida joriy qilish, mehnat 
unumdorligini oshirish, ishlab chiqarish jarayonlarini mexanizasiyalash va 
avtomatlashtirish, 
mahsulot 
sifatini 
yaxshilash 
hamda 
ishlab 
chiqarish 
samaradorligini oshirishda namoyon bo‘ladi. 
O‘zbekistonda dastlabki mashinasozlik sanoati korxonalari XX asrning 20-
yillarida vujudga keldi. O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati 
14 ta kichik ta’mirlash ustaxonasidan tashkil topgan edi. Ularda asosan temir yo‘l 
transporti, paxta tozalash va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini 
ta’mirlash ishlari amalga oshirilgan. Keyinchalik xalq xo‘jaligi tarmoqlari rivojlanib 
4 uning MOD uchun yangi tarmog‘i-avtomobilsozlikning vujudga kelishi tarixiy voqea bo‘ldi. Agar 1940 yilda mamlakat mashinasozlik sanoatida ishlab chiqarilgan mahsulot miqdorini bir deb qabul qilsak, u 1965 yilda-220, 1975 yilda-587, 1980 yilda-936, 1985 yilda-1272, 1990 yilda esa, 1539 marta o‘sganini ko‘ramiz. 1991 yili mashinasozlik sanoati korxonalari boshqaruvini shakllantirishda tarmoqlar bo‘yicha konsernlar tashkil etildi. 1994 yilda davlat konsernlari ishlab chiqaruvchilar uyushmalari, aksiyadorlik jamiyatlari, korporatsiyalariga aylantirildi. O‘zbekiston avtomobilsozlik korxonalari uyushmasi («O‘zavtosanoat») avtomobilsozlik sanoati va unga texnika xizmati ko‘rsatish sohalariga, O‘zbekiston radioelektronika, elektrotexnika sanoati korxonalari uyushmasi («O‘zeltexsanoat») elektrotexnika, radiotexnika sanoati sohalariga, «O‘zqishloq xo‘jalikmashxolding» kompaniyasi qishloq xo‘jalik mashinasozligi korxonalariga rahbarlik kiladi. O‘zbekiston mashinasozlik sanoati 20ga yaqin tarmoqqa mansub 100 dan ortiq yirik korxonalardan iborat. Ularning orasida avtomobilsozlik, traktorsozlik va qishloq xo‘jalik mashinasozligi, paxta tozalash sanoati mashinasozligi, samolyotsozlik, elektrotexnika sanoatining salmog‘i katta. 1960 yili respublika mashinasozligida 22 nomdagi asosiy mashina, mexanizm va asboblar ishlab chiqarilgan, bu ko‘rsatkich 1970 yili 29, 1980 yili 39 ni tashkil etdi. 2005 yilga kelib 180 dan ortiq qishloq xo‘jalik texnikasi turi yaratildi. Ayni paytda respublika iqtisodiyoti uchun yangi bo‘lgan avtomobilsozlik, motorsozlik, radioelektronika, elektrontexnika kabi sanoat tarmoqlari barpo etildi. O‘zbekiston mashinasozligi og‘ir sanoatning eng yirik va yetakchi tarmog‘idir. Uning ahamiyati fan-texnika yutuqlarini xalq xo‘jaligining barcha tarmoqlarida joriy qilish, mehnat unumdorligini oshirish, ishlab chiqarish jarayonlarini mexanizasiyalash va avtomatlashtirish, mahsulot sifatini yaxshilash hamda ishlab chiqarish samaradorligini oshirishda namoyon bo‘ladi. O‘zbekistonda dastlabki mashinasozlik sanoati korxonalari XX asrning 20- yillarida vujudga keldi. O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati 14 ta kichik ta’mirlash ustaxonasidan tashkil topgan edi. Ularda asosan temir yo‘l transporti, paxta tozalash va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini ta’mirlash ishlari amalga oshirilgan. Keyinchalik xalq xo‘jaligi tarmoqlari rivojlanib  
5 
 
borishi bilan mamlakat mashinasozlik sanoatini barpo qilish va rivojlantirishga 
ehtiyoj ortgan. 1927 yilda Toshkentda “Boshpaxtasanoat” tashkilotining mexanika 
zavodi ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod negizida mamlakat paxta 
tozalash zavodlari uchun asbob-uskunalar ishlab chiqarish hamda qishloq xo‘jalik 
texnikalarini ta’mirlaydigan “Qishloqmash”-hozirgi qishloq xo‘jalik mashinasozligi 
zavodi qurildi. 
10.1-rasm. O‘zbekiston yalpi sanoat mahsulotida mashinasozlikning ulushi 
“Qishloqmash” keyinchalik mamlakatning eng yirik qishloq xo‘jalik 
mashinasozligi zavodiga aylandi. Dastlabki yilda bu zavodda g‘o‘za seyalkalari, 
borona va kultivatorlar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda 
ekskavator ta’mirlash zavodi “Irmash” (hozirgi “Tosheks” ishlab chiqarish 
birlashmasi), 1920 yillarning oxirida Andijonda “Kommunar”, Samarqandda 
“Kolxozchi”, Qo‘qonda “Bolshevik” va boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek, 
1936 yilda Toshkent shahridagi mexanika ustaxonalari negizida ehtiyot qismlar va 
detallar ishlab chiqaradigan hozirgi “Toshkimyoqishloqmash” zavodi, 1941 yilda 
esa Andijonda MSlar negizida “Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi. 1920 yilda 
Toshkentda cho‘yan zavodi va mexanika ustaxonalari bazasida 1-Turkiston zavodi 
tashkil etildi va bu zavod 1959 yilda mashinasozlik bo‘yicha davlat loyiha-
konstruktorlik texnologiya byurosiga aylantirildi. Hozirgi vaqtda ushbu byuro 
“Texnolog” ilmiy-ishlab chiqarish birlashmasiga aylantirilgan. 
Ikkinchi jahon urushi O‘zbekiston mashinasozlik majmui rivojlanishiga ikki 
tomonlama ta’sir ko‘rsatdi. Birinchidan, ularning soni, ayniqsa, front zonasidan 
19,8%
80,2%
Boshqa sanoat tarmoqlari 
Mashinasozlik va metallni qayta ishlash 
sanoati
boshqa tarmoqlar 
 mashinasozlik majmui 
5 borishi bilan mamlakat mashinasozlik sanoatini barpo qilish va rivojlantirishga ehtiyoj ortgan. 1927 yilda Toshkentda “Boshpaxtasanoat” tashkilotining mexanika zavodi ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod negizida mamlakat paxta tozalash zavodlari uchun asbob-uskunalar ishlab chiqarish hamda qishloq xo‘jalik texnikalarini ta’mirlaydigan “Qishloqmash”-hozirgi qishloq xo‘jalik mashinasozligi zavodi qurildi. 10.1-rasm. O‘zbekiston yalpi sanoat mahsulotida mashinasozlikning ulushi “Qishloqmash” keyinchalik mamlakatning eng yirik qishloq xo‘jalik mashinasozligi zavodiga aylandi. Dastlabki yilda bu zavodda g‘o‘za seyalkalari, borona va kultivatorlar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda ekskavator ta’mirlash zavodi “Irmash” (hozirgi “Tosheks” ishlab chiqarish birlashmasi), 1920 yillarning oxirida Andijonda “Kommunar”, Samarqandda “Kolxozchi”, Qo‘qonda “Bolshevik” va boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek, 1936 yilda Toshkent shahridagi mexanika ustaxonalari negizida ehtiyot qismlar va detallar ishlab chiqaradigan hozirgi “Toshkimyoqishloqmash” zavodi, 1941 yilda esa Andijonda MSlar negizida “Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi. 1920 yilda Toshkentda cho‘yan zavodi va mexanika ustaxonalari bazasida 1-Turkiston zavodi tashkil etildi va bu zavod 1959 yilda mashinasozlik bo‘yicha davlat loyiha- konstruktorlik texnologiya byurosiga aylantirildi. Hozirgi vaqtda ushbu byuro “Texnolog” ilmiy-ishlab chiqarish birlashmasiga aylantirilgan. Ikkinchi jahon urushi O‘zbekiston mashinasozlik majmui rivojlanishiga ikki tomonlama ta’sir ko‘rsatdi. Birinchidan, ularning soni, ayniqsa, front zonasidan 19,8% 80,2% Boshqa sanoat tarmoqlari Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati boshqa tarmoqlar mashinasozlik majmui  
6 
 
ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan korxonalar 
orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Podemnik” va abraziv zavodlari, “Qizil 
Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik) zavodi, “Rosselmash” va 
boshqa zavodlar bor edi. Ikkinchidan, mamlakat ichkarisida mavjud bo‘lgan va 
g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front harbiy texnikasi uchun 
ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish yo‘nalishida 
rivojlantirildi. 
Urushdan keyin respublika xalq xo‘jaligida qayta ishlash, paxtachilikni 
rivojlantirish keng quloch yozdi. Paxtachilik, irrigasiya qurilishi, to‘qimachilik va 
kimyo sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarishga ehtiyoj ortdi. Shuning 
uchun ham paxta tayyorlash va paxta qator oralarida ishlatiladigan mashinalar, 
shuningdek, ekskavatorlar, ko‘prikli elektr kranlar, yigirish mashinalari ishlab 
chiqarish yo‘lga qo‘yildi. Shunday qilib, O‘zbekiston mashinasozligi sanoatning 
ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni ta’kidlash joizki, endilikda butun Markaziy 
Osiyo davlatlari mashinasozligi mahsulotining 2/3 qismi O‘zbekistonda ishlab 
chiqarilmoqda. 
Mamlakat mashinasozlik majmui ko‘p tarmoqli bo‘lishi bilan birga uning 
iqtisodiyotda va ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib 
bormoqda. Ayniqsa, uning MOD uchun tamoman yangi tarmog‘i 
— 
avtomobilsozlikning vujudga kelishi tarixiy voqea bo‘ldi. Mamlakat yalpi sanoat 
mahsuloti umumiy hajmida mashinasozlik sanoatining hissasi barqarorlashib 
kelmoqda. Asaka shahrida barpo qilingan birgina yengil avtomobil zavodining ishga 
tushirilishi ushbu barqarorlashuvga ijobiy tus berdi va mamlakat mashinasozlik 
majmuining iqtisodiyotdagi ulushini oshirdi. Mashinasozlik majmuasining hududiy 
joylashuvida juda keskin tafovutlar mavjud bo‘lib, bunda Toshkent shahri nihoyat 
katta salmoqqa (54,0 foiz) ega, shuningdek, Toshkent (12,1 foiz), Andijon (6,4 foiz), 
Samarqand, Farg‘ona (5,5 foiz) viloyatlarining ham salmog‘i anchagina. Lekin bu 
sohada hanuzgacha Navoiy, Jizzax, Qashqadaryo, Xorazm, Surxondaryo, Sirdaryo 
viloyatlarining salmog‘i nihoyatda pastligicha qolmoqda. 
6 ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan korxonalar orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Podemnik” va abraziv zavodlari, “Qizil Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik) zavodi, “Rosselmash” va boshqa zavodlar bor edi. Ikkinchidan, mamlakat ichkarisida mavjud bo‘lgan va g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front harbiy texnikasi uchun ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish yo‘nalishida rivojlantirildi. Urushdan keyin respublika xalq xo‘jaligida qayta ishlash, paxtachilikni rivojlantirish keng quloch yozdi. Paxtachilik, irrigasiya qurilishi, to‘qimachilik va kimyo sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarishga ehtiyoj ortdi. Shuning uchun ham paxta tayyorlash va paxta qator oralarida ishlatiladigan mashinalar, shuningdek, ekskavatorlar, ko‘prikli elektr kranlar, yigirish mashinalari ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. Shunday qilib, O‘zbekiston mashinasozligi sanoatning ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni ta’kidlash joizki, endilikda butun Markaziy Osiyo davlatlari mashinasozligi mahsulotining 2/3 qismi O‘zbekistonda ishlab chiqarilmoqda. Mamlakat mashinasozlik majmui ko‘p tarmoqli bo‘lishi bilan birga uning iqtisodiyotda va ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib bormoqda. Ayniqsa, uning MOD uchun tamoman yangi tarmog‘i — avtomobilsozlikning vujudga kelishi tarixiy voqea bo‘ldi. Mamlakat yalpi sanoat mahsuloti umumiy hajmida mashinasozlik sanoatining hissasi barqarorlashib kelmoqda. Asaka shahrida barpo qilingan birgina yengil avtomobil zavodining ishga tushirilishi ushbu barqarorlashuvga ijobiy tus berdi va mamlakat mashinasozlik majmuining iqtisodiyotdagi ulushini oshirdi. Mashinasozlik majmuasining hududiy joylashuvida juda keskin tafovutlar mavjud bo‘lib, bunda Toshkent shahri nihoyat katta salmoqqa (54,0 foiz) ega, shuningdek, Toshkent (12,1 foiz), Andijon (6,4 foiz), Samarqand, Farg‘ona (5,5 foiz) viloyatlarining ham salmog‘i anchagina. Lekin bu sohada hanuzgacha Navoiy, Jizzax, Qashqadaryo, Xorazm, Surxondaryo, Sirdaryo viloyatlarining salmog‘i nihoyatda pastligicha qolmoqda.  
7 
 
 
 
 10.2-rasm. Mashinasozlik majmuasining hududiy joylashuvi 
3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi. 
Avtomobilsozlik. Sanoatning bu tarmog‘i respublikada yangi. Uni tashkil 
qilish va rivojlantirish mamlakatimizning ichki ehtiyoji uchun o‘ta muhim masala 
bo‘lishiga qaramasdan sobiq Markaz “O‘zbekistonda avtomobil ishlab chiqarishga 
yo‘l bo‘lsin” qabilida ish tutgan edi. Faqat mustaqillik mamlakatimizning iqtisodiy 
rivojlanish qirralarini keng ochdi va, jumladan, O‘zbekiston avtomobilsozligini 
vujudga keltirishga obektiv sharoit yaratib berdi. 
Mamlakatdagi bir qator avtomobil tuzatish (ta’mirlash) zavodlari (1939), 
yengil mashinalarga texnika xizmatini ko‘rsatadigan “O‘zavtotexxizmat”, 
“O‘zavtovazxizmat” ishlab chiqarish birlashmalari va boshqa korxona va 
tashkilotlar respublika vtomobil sanoatini vujudga keltirishda asos edi. Endilikda 
respublika avtomobil sanoati tarkib topgan va rivojlanishning dastlabki bosqichiga 
qadam qo‘ygan. U yengil va yuk avtomobillari, avtobuslar, avtomobil dvigatellari, 
avtomobillarga ehtiyot qismlar, asbob-uskuna va jihozlar ishlab chiqarishga tobora 
chuqur ixtisoslashib bormoqda.O‘zbekiston avtomobilsozligi mustaqillik sharofati 
22,0
%
12,1%
54,0
%
5,5
%
6,4%
viloyati– 12,1% 
Qolgan hududlar – 22% 
Toshkent shahri – 54% 
viloyati– 6.4% 
 va Farg‘ona viloyatlari – 5,5% 
7 10.2-rasm. Mashinasozlik majmuasining hududiy joylashuvi 3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi. Avtomobilsozlik. Sanoatning bu tarmog‘i respublikada yangi. Uni tashkil qilish va rivojlantirish mamlakatimizning ichki ehtiyoji uchun o‘ta muhim masala bo‘lishiga qaramasdan sobiq Markaz “O‘zbekistonda avtomobil ishlab chiqarishga yo‘l bo‘lsin” qabilida ish tutgan edi. Faqat mustaqillik mamlakatimizning iqtisodiy rivojlanish qirralarini keng ochdi va, jumladan, O‘zbekiston avtomobilsozligini vujudga keltirishga obektiv sharoit yaratib berdi. Mamlakatdagi bir qator avtomobil tuzatish (ta’mirlash) zavodlari (1939), yengil mashinalarga texnika xizmatini ko‘rsatadigan “O‘zavtotexxizmat”, “O‘zavtovazxizmat” ishlab chiqarish birlashmalari va boshqa korxona va tashkilotlar respublika vtomobil sanoatini vujudga keltirishda asos edi. Endilikda respublika avtomobil sanoati tarkib topgan va rivojlanishning dastlabki bosqichiga qadam qo‘ygan. U yengil va yuk avtomobillari, avtobuslar, avtomobil dvigatellari, avtomobillarga ehtiyot qismlar, asbob-uskuna va jihozlar ishlab chiqarishga tobora chuqur ixtisoslashib bormoqda.O‘zbekiston avtomobilsozligi mustaqillik sharofati 22,0 % 12,1% 54,0 % 5,5 % 6,4% viloyati– 12,1% Qolgan hududlar – 22% Toshkent shahri – 54% viloyati– 6.4% va Farg‘ona viloyatlari – 5,5%  
8 
 
bilan vujudga kelgan bo‘lsa ham uning o‘z rivojlanish tarixi bor. Respublikada 
birinchi marta 1994 yilning martida “O‘zavtomash” uyushmasi tashkil etildi. Uning 
tarkibida 20ga yaqin sanoat korxonalari va tashkilotlar bor. 
Avtomobilsozlik sohasida ishlab turgan va yangi qurilayotgan zavodlar 
negizida avtomobil industriyasini barpo etish, yyengil va yuk avtomobillari, 
avtobuslar, trolleybuslar ishlab chiqarish hamda ularga ehtiyot qismlar ishlab 
chiqarish vazifalari hal etilmoqda. Shuningdek, mamlakatda avtomobil sanoatiga 
servis xizmatini tashkil qilish, respublika xalq xo‘jaligining avtotransport 
texnikasiga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirish, avtomobil sanoatining raqobatbardosh 
mahsulotlari bilan jahon bozoriga chiqish vazifalari ham hal etilmoqda. O‘zbekiston 
avtomobilsozlikni rivojlantirishda chet el ilg‘or tajribasiga va texnologiyasiga 
tayanmoqda va qator konsern va korporasiyalar bilan hamkorlik qilmoqda. 
Jumladan, 1992 yilda O‘zbekiston Respulikasi Janubiy Koreyaning DEU 
korporasiyasi bilan Asaka paxta tashiydigan tirkamalar zavodi negizida yengil 
avtomobillar ishlab chiqaradigan “O‘zDEUavto” qo‘shma korxonasiga asos soldi. 
Asaka avtomobil zavodi mamlakatimiz avtomobil sanoatining faxri. U 
Markaziy Osiyoda yagona. Janubiy Koreyaning DEU korporasiyasi bilan 
hamkorlikda qurilgan ushbu zavodning birinchi navbati 1996 yil martida ishga 
tushirildi. Mikroavtobuslarni syeriyali ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. 1996 yilning 
19 iyulida esa zavodning rasmiy ochilishi va xalqaro taqdimoti o‘tkazildi. Asaka 
avtozavodida “Neksia”, “Damas” “Matiz”, “Lasetti”, “Cobalt”, “Malibu”, 
“Ravon”va boshqa rusumli tejamli avtomobillari respublikamiz aholisining 
ehtiyojini qondirish uchun xizmat qilmoqda va o‘nlab xorijiy mamlakatlarga eksport 
qilinmoqda. Ushbu zavodni qayta rekonstruksiya qilish ishlari boshlanib, yaqin 
muddatda yangi model va markadagi avtomashinalar ishlab chiqarish rejasi amalga 
oshirilmoqda. 1999 yili Samarqand shahrida Turkiya Respublikasi firmalari bilan 
hamkorlikda yana bir avtomobil zavodi ishga tushirildi. Bu “Samkochavto” 
zavodidir. U ham Markaziy Osiyoda yagona bo‘lib, yaqin vaqt ishida yiliga uch ming 
avtobus, 1 ming yuk mashinalari ishlab chiqarish quvvatiga ega bo‘ladi. 
 
8 bilan vujudga kelgan bo‘lsa ham uning o‘z rivojlanish tarixi bor. Respublikada birinchi marta 1994 yilning martida “O‘zavtomash” uyushmasi tashkil etildi. Uning tarkibida 20ga yaqin sanoat korxonalari va tashkilotlar bor. Avtomobilsozlik sohasida ishlab turgan va yangi qurilayotgan zavodlar negizida avtomobil industriyasini barpo etish, yyengil va yuk avtomobillari, avtobuslar, trolleybuslar ishlab chiqarish hamda ularga ehtiyot qismlar ishlab chiqarish vazifalari hal etilmoqda. Shuningdek, mamlakatda avtomobil sanoatiga servis xizmatini tashkil qilish, respublika xalq xo‘jaligining avtotransport texnikasiga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirish, avtomobil sanoatining raqobatbardosh mahsulotlari bilan jahon bozoriga chiqish vazifalari ham hal etilmoqda. O‘zbekiston avtomobilsozlikni rivojlantirishda chet el ilg‘or tajribasiga va texnologiyasiga tayanmoqda va qator konsern va korporasiyalar bilan hamkorlik qilmoqda. Jumladan, 1992 yilda O‘zbekiston Respulikasi Janubiy Koreyaning DEU korporasiyasi bilan Asaka paxta tashiydigan tirkamalar zavodi negizida yengil avtomobillar ishlab chiqaradigan “O‘zDEUavto” qo‘shma korxonasiga asos soldi. Asaka avtomobil zavodi mamlakatimiz avtomobil sanoatining faxri. U Markaziy Osiyoda yagona. Janubiy Koreyaning DEU korporasiyasi bilan hamkorlikda qurilgan ushbu zavodning birinchi navbati 1996 yil martida ishga tushirildi. Mikroavtobuslarni syeriyali ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. 1996 yilning 19 iyulida esa zavodning rasmiy ochilishi va xalqaro taqdimoti o‘tkazildi. Asaka avtozavodida “Neksia”, “Damas” “Matiz”, “Lasetti”, “Cobalt”, “Malibu”, “Ravon”va boshqa rusumli tejamli avtomobillari respublikamiz aholisining ehtiyojini qondirish uchun xizmat qilmoqda va o‘nlab xorijiy mamlakatlarga eksport qilinmoqda. Ushbu zavodni qayta rekonstruksiya qilish ishlari boshlanib, yaqin muddatda yangi model va markadagi avtomashinalar ishlab chiqarish rejasi amalga oshirilmoqda. 1999 yili Samarqand shahrida Turkiya Respublikasi firmalari bilan hamkorlikda yana bir avtomobil zavodi ishga tushirildi. Bu “Samkochavto” zavodidir. U ham Markaziy Osiyoda yagona bo‘lib, yaqin vaqt ishida yiliga uch ming avtobus, 1 ming yuk mashinalari ishlab chiqarish quvvatiga ega bo‘ladi.  
9 
 
 
10.3-rasm. O‘zbekiston mashinasozlik majmui tarmoqlari 
Yangi 
avtomobil 
zavodlarida 
ishlab 
chiqarish 
jarayonini 
doimo 
takomillashtirib borish, turli agregatlar, avtomobil dvigatellari, podshipniklar va 
boshqa ko‘p turdagi qismlarni respublikamiz hududidagi korxonalarda ishlab 
chiqarish yo‘lga qo‘yilmoqda, jumladan, 1993 yildayoq mamlakat avtomobil sanoa-
tini butlovshi va ehtiyot qismlar bilan taminlash maqsadida “Avtoehtiyotqism” 
ilmiy-ishlab chiqarish birlashmasi tashkil etilgan edi. Respublikaning Toshkent, 
Shovot, Marhamat shaharlarida joylashgan podshipnik zavodlarida avtomobil 
sanoati va qishloq xo‘jalik mashinasozligi uchun podshipniklar ishlab chiqarila 
boshlandi. Samarqanddagi “Krasniy dvigatel” (1942 yil) ishlab chiqarish birlashmasi 
avtomobil 
dvigatellariga 
ehtiyot 
qismlar, 
alyuminiy 
mahsulotlari 
ishlab 
chiqarmoqda. Avtomobil sanoatiga xizmat qiluvchi yangi katta va kichik qo‘shma 
korxonalar Farg‘ona vodiysi, Samarqand, Toshkent viloyati shaharlarida ko‘plab 
qurilmoqda. 2002 yil Respublikamizda 35,1 ming avtomobil ishlab chiqarilgan 
bo‘lsa, 2016 yili bu ko‘rsatkich 85,7 mingtani, 2017 yili esa 135,5 mingni tashkil 
qildi. 
Traktorsozlik va qishloq xo‘jalik mashinasozligi. Mashinasozlikning mazkur 
turi mamlakatimiz hududida 1930 yillardayoq shakllana boshlagan edi. Usha yillari 
“Boshpaxtasanoat” mexanika zavodida paxtachilik (yani, paxta qator oralari)da 
O‘zbekiston 
mashinasozlik 
majmui 
Qishloq xo’jalik 
mashinasozligi 
To’qimachilik 
mashinasozligi 
Avtomobilsozlik 
samolyotsozlik 
Asbobsozlik 
Radio elektronika va 
elektrotexnika mashinasozligi 
Qurilish va yo’l 
qurilishi 
mashinasozligi 
Kimyo va neft 
mashinasozligi 
Kommunal xo’jalik 
mashinasozligi 
Madaniy-maishiy-ro’zg’or 
texnikasi mashinasozligi 
9 10.3-rasm. O‘zbekiston mashinasozlik majmui tarmoqlari Yangi avtomobil zavodlarida ishlab chiqarish jarayonini doimo takomillashtirib borish, turli agregatlar, avtomobil dvigatellari, podshipniklar va boshqa ko‘p turdagi qismlarni respublikamiz hududidagi korxonalarda ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilmoqda, jumladan, 1993 yildayoq mamlakat avtomobil sanoa- tini butlovshi va ehtiyot qismlar bilan taminlash maqsadida “Avtoehtiyotqism” ilmiy-ishlab chiqarish birlashmasi tashkil etilgan edi. Respublikaning Toshkent, Shovot, Marhamat shaharlarida joylashgan podshipnik zavodlarida avtomobil sanoati va qishloq xo‘jalik mashinasozligi uchun podshipniklar ishlab chiqarila boshlandi. Samarqanddagi “Krasniy dvigatel” (1942 yil) ishlab chiqarish birlashmasi avtomobil dvigatellariga ehtiyot qismlar, alyuminiy mahsulotlari ishlab chiqarmoqda. Avtomobil sanoatiga xizmat qiluvchi yangi katta va kichik qo‘shma korxonalar Farg‘ona vodiysi, Samarqand, Toshkent viloyati shaharlarida ko‘plab qurilmoqda. 2002 yil Respublikamizda 35,1 ming avtomobil ishlab chiqarilgan bo‘lsa, 2016 yili bu ko‘rsatkich 85,7 mingtani, 2017 yili esa 135,5 mingni tashkil qildi. Traktorsozlik va qishloq xo‘jalik mashinasozligi. Mashinasozlikning mazkur turi mamlakatimiz hududida 1930 yillardayoq shakllana boshlagan edi. Usha yillari “Boshpaxtasanoat” mexanika zavodida paxtachilik (yani, paxta qator oralari)da O‘zbekiston mashinasozlik majmui Qishloq xo’jalik mashinasozligi To’qimachilik mashinasozligi Avtomobilsozlik samolyotsozlik Asbobsozlik Radio elektronika va elektrotexnika mashinasozligi Qurilish va yo’l qurilishi mashinasozligi Kimyo va neft mashinasozligi Kommunal xo’jalik mashinasozligi Madaniy-maishiy-ro’zg’or texnikasi mashinasozligi  
10 
 
ishlatiladigan, tuproqqa ishlov byeradigan mashinalar, paxta tozalash zavodlari 
uchun texnologik jihozlar, asbob-uskunalar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan edi. 
Respublikamizda 1990 yillarning boshida traktorsozlikka asos solindi. Toshkent 
traktor zavodida, 30 ot kuchiga ega bo‘lgan, yani “TTZ-30” rusumli traktor, unga 
moslangan qishloq xo‘jalik mashinalari va qurilmalarini ishlab chiqarish 
o‘zlashtirildi. 1993 yildan boshlab esa “TTZ-30” rusumli traktor, uning qismlarini 
syeriyali ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. 1994 yilda “Toshkent traktor zavodi” 
birlashmasida dizel dvigatelli “TTZ-80-100” univyersal shopiq traktorlari sinovdan 
o‘tkazildi. 1994 yilda respublikada birinchi marta “TTZ-80 X” traktorlarining yirik 
sanoat partiyalari ishlab chiqarildi.  
 
Mamlakatning traktorsozlikdagi yirik korxonasi - “Toshkent traktor zavodi” 
birlashmasi bo‘lib, u paxtachilik traktorlari, univyersal traktorlar, traktor tirkamalari, 
yuklagichlar, metall quymalar, shtampovkalar ishlab chiqaradi. “Toshkent traktor 
zavodi”-univyersal korxona. Unda endilikda paxtachilik majmui uchun turli xil 
mashinalar ishlab chiqarilishi bilan birga metall quyish zavodi ham faoliyat 
ko‘rsatmoqda. Toshkent agregat zavodi paxtachilik traktorlariga orqa bog‘lovshilar, 
ehtiyot qismlar, reduktorlar ishlab chiqaradi. Qishloq xo‘jaligi rivojlangan va har 
jihatdan texnika vositalari bilan taminlangan Vatanimizda barcha texnika vositalari 
ishlab chiqarilmoqda. Bu yyerda yangi-yangi qishloq xo‘jaligi mashinasozlik 
zavodlari qurilmoqda, eskilari qayta ta’mirlanmoqda va ishlab chiqarish quvvatlari 
oshirilmoqda, ularning ko‘pida yangi texnologik asbob-uskunalar o‘rnatilmoqda. 
“Toshqishloqmash” zavodi 1931 yilda ishga tushgan edi. U dastlab paxtachilik 
uchun turli xil texnikalar ishlab chiqargan bo‘lsa, keyinchalik paxtachilik majmuini 
texnika bilan taminlashda muhim rol o‘ynadi. Mamlakat qishloq xo‘jalik 
mashinasozligi 
tarmog‘idagi 
gigant 
mashinasozlik 
sanoat 
korxonalari 
“O‘zbekqishloqmash” 
va 
“Chirchiqqishloqmash” 
birlashmalaridir. 
“O‘zbekqishloqmash” birlashmasi g‘o‘za seyalkalari, ko‘sak chuvish mashinalari, 
“TTZ-30” traktoriga tirkab va osib ishlatiladigan mashinalar, purkagichlar hamda 
parrandachilik uchun jihozlar ishlab chiqaradi. 
 
Qurilishiga 1943 yilda asos solingan “Chirchiqqishloqmash” birlashmasi esa 
mamlakat paxtashiligini yoppasiga mexanizasiyalash uchun mashina va 
10 ishlatiladigan, tuproqqa ishlov byeradigan mashinalar, paxta tozalash zavodlari uchun texnologik jihozlar, asbob-uskunalar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan edi. Respublikamizda 1990 yillarning boshida traktorsozlikka asos solindi. Toshkent traktor zavodida, 30 ot kuchiga ega bo‘lgan, yani “TTZ-30” rusumli traktor, unga moslangan qishloq xo‘jalik mashinalari va qurilmalarini ishlab chiqarish o‘zlashtirildi. 1993 yildan boshlab esa “TTZ-30” rusumli traktor, uning qismlarini syeriyali ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. 1994 yilda “Toshkent traktor zavodi” birlashmasida dizel dvigatelli “TTZ-80-100” univyersal shopiq traktorlari sinovdan o‘tkazildi. 1994 yilda respublikada birinchi marta “TTZ-80 X” traktorlarining yirik sanoat partiyalari ishlab chiqarildi. Mamlakatning traktorsozlikdagi yirik korxonasi - “Toshkent traktor zavodi” birlashmasi bo‘lib, u paxtachilik traktorlari, univyersal traktorlar, traktor tirkamalari, yuklagichlar, metall quymalar, shtampovkalar ishlab chiqaradi. “Toshkent traktor zavodi”-univyersal korxona. Unda endilikda paxtachilik majmui uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarilishi bilan birga metall quyish zavodi ham faoliyat ko‘rsatmoqda. Toshkent agregat zavodi paxtachilik traktorlariga orqa bog‘lovshilar, ehtiyot qismlar, reduktorlar ishlab chiqaradi. Qishloq xo‘jaligi rivojlangan va har jihatdan texnika vositalari bilan taminlangan Vatanimizda barcha texnika vositalari ishlab chiqarilmoqda. Bu yyerda yangi-yangi qishloq xo‘jaligi mashinasozlik zavodlari qurilmoqda, eskilari qayta ta’mirlanmoqda va ishlab chiqarish quvvatlari oshirilmoqda, ularning ko‘pida yangi texnologik asbob-uskunalar o‘rnatilmoqda. “Toshqishloqmash” zavodi 1931 yilda ishga tushgan edi. U dastlab paxtachilik uchun turli xil texnikalar ishlab chiqargan bo‘lsa, keyinchalik paxtachilik majmuini texnika bilan taminlashda muhim rol o‘ynadi. Mamlakat qishloq xo‘jalik mashinasozligi tarmog‘idagi gigant mashinasozlik sanoat korxonalari “O‘zbekqishloqmash” va “Chirchiqqishloqmash” birlashmalaridir. “O‘zbekqishloqmash” birlashmasi g‘o‘za seyalkalari, ko‘sak chuvish mashinalari, “TTZ-30” traktoriga tirkab va osib ishlatiladigan mashinalar, purkagichlar hamda parrandachilik uchun jihozlar ishlab chiqaradi. Qurilishiga 1943 yilda asos solingan “Chirchiqqishloqmash” birlashmasi esa mamlakat paxtashiligini yoppasiga mexanizasiyalash uchun mashina va  
11 
 
mexanizmlar, g‘o‘za qator oralarida ishlatiladigan kultivatorlar, o‘g‘it solgichlar, 
ariq qazgich-tekislagichlar, paxta tozalash sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab 
chiqaradi. Jumladan, ushbu zavodlarda paxtani tayyorlash, quritish, tozalash, 
saqlashda qo‘llaniladigan mashina va moslamalar, arrali va juvali (valikli) jin 
mashinalari, lintyyerlar, tola tozalagichlar, chigit tozalash va saralash mashinalari, 
transportyorlar, paxta g‘arambuzgichlari, paxta uzatgishlar, tunnel oshish 
mashinalari, paxta g‘aramlarini shamollatish va shang tutish mashinalari, 
shuningdek, kanopni qayta ishlash mashinalari chiqariladi. To‘qimachilik, ya’ni 
paxtani ikkilamchi qayta ishlash uchun “O‘zbekto‘qimachilikmash” birlashmasida 
(1971 yil) turli xil mashinalar ishlab chiqariladi. Birlashmada iplik tayyorlash, 
yigirish, xalqali yigirish, yigirish-pishitish mashinalari, pillakashlik uskunalari 
ishlab chiqariladi. Shuni ta’kidlash joizki, keyingi yillarda rivojlangan mamlakatlar 
(AQSH, Germaniya va boshqa) firmalar bilan paxta terish, g‘alla o‘rish mashinalari, 
minitraktorlar ishlab chiqarishda hamkorligi tobora rivojlanib bormoqda. 
Mamlakatda radio elektronika va elektrotexnika sanoati mashinasozligi ham 
tez suratlar bilan rivojlanmoqda. Sanoatning mazkur tarmoqlariga Ikkinchi jahon 
urushi yillarida asos solingan. Toshkent kabel zavodi (hozirgi “O‘zkabel” davlat 
aksionyerlik jamiyati), Toshkent radiolampa zavodi (“Foton” aksionyerlik jamiyati) 
aloqa dala simlari, generatorlar, qabul qiluvchi va kuchaytiruvchi radiolampalar, 
Chirchiq transformator, Toshkent elektrotexnika va “Mikond” zavodlari 
radiodetallar, transformatorlar, elektrotexnika sanoati uchun shisha izolyatorlar va 
boshqa uskunalar ishlab chiqarmoqda. “Zenit” zavodi 1986 yildan boshlab EHM 
uchun mikroelektronika elementlari, mikrosxemalar, masofadan turib boshqarish 
tizimlari ishlab chiqarishga ixtisoslashgan. Ushbu zavod 1991 yildan boshlab 
Janubiy Koreyaning “Goldstar” firmasi bilan hamkorlikda videomagnitofon va 
videopleyyerlar hamda XXR ning Sinszyan 1-radio zavodi bilan hamkorlikda rangli 
televizorlar ishlab chiqarishni ham yo‘lga qo‘ydi. 
 
Mamlakat mashinasozlik sanoati mustaqillik sharofati bilan yildan-yilga 
yuksalib, uning metall kamtalab (va ayni bir paytning o‘zida o‘ta sifatli metalltalab), 
o‘ta malakali kadrtalab nozik va nafis tarmoqlari tobora rivojlanib bormoqda. 
Endilikda mamlakatda shu xil mashinasozlikning zavod va birlashmalarida elektron 
11 mexanizmlar, g‘o‘za qator oralarida ishlatiladigan kultivatorlar, o‘g‘it solgichlar, ariq qazgich-tekislagichlar, paxta tozalash sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqaradi. Jumladan, ushbu zavodlarda paxtani tayyorlash, quritish, tozalash, saqlashda qo‘llaniladigan mashina va moslamalar, arrali va juvali (valikli) jin mashinalari, lintyyerlar, tola tozalagichlar, chigit tozalash va saralash mashinalari, transportyorlar, paxta g‘arambuzgichlari, paxta uzatgishlar, tunnel oshish mashinalari, paxta g‘aramlarini shamollatish va shang tutish mashinalari, shuningdek, kanopni qayta ishlash mashinalari chiqariladi. To‘qimachilik, ya’ni paxtani ikkilamchi qayta ishlash uchun “O‘zbekto‘qimachilikmash” birlashmasida (1971 yil) turli xil mashinalar ishlab chiqariladi. Birlashmada iplik tayyorlash, yigirish, xalqali yigirish, yigirish-pishitish mashinalari, pillakashlik uskunalari ishlab chiqariladi. Shuni ta’kidlash joizki, keyingi yillarda rivojlangan mamlakatlar (AQSH, Germaniya va boshqa) firmalar bilan paxta terish, g‘alla o‘rish mashinalari, minitraktorlar ishlab chiqarishda hamkorligi tobora rivojlanib bormoqda. Mamlakatda radio elektronika va elektrotexnika sanoati mashinasozligi ham tez suratlar bilan rivojlanmoqda. Sanoatning mazkur tarmoqlariga Ikkinchi jahon urushi yillarida asos solingan. Toshkent kabel zavodi (hozirgi “O‘zkabel” davlat aksionyerlik jamiyati), Toshkent radiolampa zavodi (“Foton” aksionyerlik jamiyati) aloqa dala simlari, generatorlar, qabul qiluvchi va kuchaytiruvchi radiolampalar, Chirchiq transformator, Toshkent elektrotexnika va “Mikond” zavodlari radiodetallar, transformatorlar, elektrotexnika sanoati uchun shisha izolyatorlar va boshqa uskunalar ishlab chiqarmoqda. “Zenit” zavodi 1986 yildan boshlab EHM uchun mikroelektronika elementlari, mikrosxemalar, masofadan turib boshqarish tizimlari ishlab chiqarishga ixtisoslashgan. Ushbu zavod 1991 yildan boshlab Janubiy Koreyaning “Goldstar” firmasi bilan hamkorlikda videomagnitofon va videopleyyerlar hamda XXR ning Sinszyan 1-radio zavodi bilan hamkorlikda rangli televizorlar ishlab chiqarishni ham yo‘lga qo‘ydi. Mamlakat mashinasozlik sanoati mustaqillik sharofati bilan yildan-yilga yuksalib, uning metall kamtalab (va ayni bir paytning o‘zida o‘ta sifatli metalltalab), o‘ta malakali kadrtalab nozik va nafis tarmoqlari tobora rivojlanib bormoqda. Endilikda mamlakatda shu xil mashinasozlikning zavod va birlashmalarida elektron  
12 
 
komponentlar 
(ya’ni, 
to‘g‘rilovchi ustunlar, diodlar, dala 
tranzistorlari), 
mikroelektron tuzilmalar, elektron mikrofonlar, kuchlanish kuchaytirgichlar, 
televizor transformatorlari, kichik voltli asboblar, turli maqsadlarga mo‘ljallangan 
kabellar, simlar, o‘zgaruvchan tok elektrodvigatellari, transformatorlar, payvandlash 
mashinalari, elektr akkumulyatorlari, televizorlar, telefonlar, billur qandillar va 
boshqa mahsulotlar ishlab chiqariladi. 
 
O‘zbekistonda samolyotsozlikka 1941 yilda asos solingan. Urush yillarida 
Toshkent aviatsiya zavodida jangovar samolyotlar ishlab chiqarilgan. O‘rta Osiyoda 
yagona bo‘lgan bu zavod urushdan keyin yo‘lovshi va yuk tashishga ixtisoslashgan 
samolyotlar ishlab chiqara boshladi. Jumladan, 1958 yildan transport samolyotlari 
(“IL-14”), 1966 yildan “AN-22” samolyotlari ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 
1992 yildan zavod mahalliy havo yo‘llarida qatnashga mo‘ljallangan 64 o‘rinli yangi 
“IL-114” samolyotini chiqara boshladi. Ushbu samolyot 1999 yil may oyida 
sinovdan o‘tdi va xalqaro havo yo‘llarida qatnashga qo‘yildi. Mazkur zavod 1996 
yil may oyidan “Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish birlashmasi”ga aylantirilgan edi. 
Birlashma AQSH, Rossiya, Ukraina samolyotsozlik firmalari bilan hamkorlikda 
yangi tipdagi samolyotlar ishlab chiqarish ustida muhim tadqiqot ishlarini amalga 
oshirmoqda. O‘zbekiston samolyotlari Xitoy, Rossiya va boshqa xorijiy 
mamlakatlarga eksport qilinmoqda. Samolyotsozlik sanoatimiz dunyodagi mashhur 
firma va kompaniyalar (jumladan, “Boing”) bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yilmoqda. 
Asbobsozlik sanoati respublika maishnasozligida malum ulushga ega. Uning 
korxonalarida (Toshkent asbobsozlik, karborund va abraziv zavodlarida) mashi-
nasozlik uchun qirquv va o‘lshov asboblari, slesarlik-sozlash asboblari va boshqa 
mahsulotlar ishlab chiqariladi. 
Kimyo va neft mashinasozligi mamlakat mashina industriyasining istiqbolli 
tarmog‘iga aylanib bormoqda. Uning yirik sanoat korxonalari - “O‘zbekkimyomash” 
(Chirchiq shahrida), “Kompressor” (Toshkent) va Namangan mashinasozlik 
zavodlarida kimyo, mikrobiologiya, sellyuloza-qog‘oz tarmoqlari uchun mashina va 
jihozlar, truba yig‘ish, ammiak selitrasi va boshqa turdagi o‘g‘itlar ishlab chiqarish 
uchun kushli majmuali texnologik liniyalar, neft va gaz sanoati quduqlari uchun 
armaturalar, po‘lat, titan qopqoqlar, zanglamas surma qopqoqlar ishlab chiqariladi. 
12 komponentlar (ya’ni, to‘g‘rilovchi ustunlar, diodlar, dala tranzistorlari), mikroelektron tuzilmalar, elektron mikrofonlar, kuchlanish kuchaytirgichlar, televizor transformatorlari, kichik voltli asboblar, turli maqsadlarga mo‘ljallangan kabellar, simlar, o‘zgaruvchan tok elektrodvigatellari, transformatorlar, payvandlash mashinalari, elektr akkumulyatorlari, televizorlar, telefonlar, billur qandillar va boshqa mahsulotlar ishlab chiqariladi. O‘zbekistonda samolyotsozlikka 1941 yilda asos solingan. Urush yillarida Toshkent aviatsiya zavodida jangovar samolyotlar ishlab chiqarilgan. O‘rta Osiyoda yagona bo‘lgan bu zavod urushdan keyin yo‘lovshi va yuk tashishga ixtisoslashgan samolyotlar ishlab chiqara boshladi. Jumladan, 1958 yildan transport samolyotlari (“IL-14”), 1966 yildan “AN-22” samolyotlari ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1992 yildan zavod mahalliy havo yo‘llarida qatnashga mo‘ljallangan 64 o‘rinli yangi “IL-114” samolyotini chiqara boshladi. Ushbu samolyot 1999 yil may oyida sinovdan o‘tdi va xalqaro havo yo‘llarida qatnashga qo‘yildi. Mazkur zavod 1996 yil may oyidan “Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish birlashmasi”ga aylantirilgan edi. Birlashma AQSH, Rossiya, Ukraina samolyotsozlik firmalari bilan hamkorlikda yangi tipdagi samolyotlar ishlab chiqarish ustida muhim tadqiqot ishlarini amalga oshirmoqda. O‘zbekiston samolyotlari Xitoy, Rossiya va boshqa xorijiy mamlakatlarga eksport qilinmoqda. Samolyotsozlik sanoatimiz dunyodagi mashhur firma va kompaniyalar (jumladan, “Boing”) bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yilmoqda. Asbobsozlik sanoati respublika maishnasozligida malum ulushga ega. Uning korxonalarida (Toshkent asbobsozlik, karborund va abraziv zavodlarida) mashi- nasozlik uchun qirquv va o‘lshov asboblari, slesarlik-sozlash asboblari va boshqa mahsulotlar ishlab chiqariladi. Kimyo va neft mashinasozligi mamlakat mashina industriyasining istiqbolli tarmog‘iga aylanib bormoqda. Uning yirik sanoat korxonalari - “O‘zbekkimyomash” (Chirchiq shahrida), “Kompressor” (Toshkent) va Namangan mashinasozlik zavodlarida kimyo, mikrobiologiya, sellyuloza-qog‘oz tarmoqlari uchun mashina va jihozlar, truba yig‘ish, ammiak selitrasi va boshqa turdagi o‘g‘itlar ishlab chiqarish uchun kushli majmuali texnologik liniyalar, neft va gaz sanoati quduqlari uchun armaturalar, po‘lat, titan qopqoqlar, zanglamas surma qopqoqlar ishlab chiqariladi.  
13 
 
Qurilish va yo‘l qurilishi mashinasozligining asosiy sanoat korxonalari Toshkent va 
Andijon shaharlarida joylashgan. 1932 yilda qurilgan “O‘zbekgidrostroy” 
(keyinchalik “Irmash”, 1946 yildan Toshkent ekskavator zavodi, 1994 yildan esa 
“Tosheks” birlashmasi), “Podemnik” (Toshkent), “Andijonirmash” (1956), 
“Andijon gidravlika mashinasozligi” (1986), “Strommashina” zavodi (Andijon) va 
boshqalar turli markadagi ekskavatorlar, ko‘prik elektr kranlari, maxsus greyfyerli, 
magnit greyfyerli, magnitli, ko‘p tirgakli osma kranlar, to‘rt oyoqli kranlar, yer 
tekislaydigan mashinalar, yuklagichlarning osma jihozlari, gidrosilindrlar, 
manipulyatorlar, gidrotaqsimlagichlar, 3 tipdagi yuklagichlar, nasoslar, dizellar, turli 
xil ehtiyot qismlar ishlab chiqaradi. Samarqanddagi lifsozlik zavodi kommunal 
xo‘jaligi uchun yo‘lovshi va yuk liftlari, yog‘oshga ishlov beradigan stanoklar ishlab 
chiqaradi.  
 
13 Qurilish va yo‘l qurilishi mashinasozligining asosiy sanoat korxonalari Toshkent va Andijon shaharlarida joylashgan. 1932 yilda qurilgan “O‘zbekgidrostroy” (keyinchalik “Irmash”, 1946 yildan Toshkent ekskavator zavodi, 1994 yildan esa “Tosheks” birlashmasi), “Podemnik” (Toshkent), “Andijonirmash” (1956), “Andijon gidravlika mashinasozligi” (1986), “Strommashina” zavodi (Andijon) va boshqalar turli markadagi ekskavatorlar, ko‘prik elektr kranlari, maxsus greyfyerli, magnit greyfyerli, magnitli, ko‘p tirgakli osma kranlar, to‘rt oyoqli kranlar, yer tekislaydigan mashinalar, yuklagichlarning osma jihozlari, gidrosilindrlar, manipulyatorlar, gidrotaqsimlagichlar, 3 tipdagi yuklagichlar, nasoslar, dizellar, turli xil ehtiyot qismlar ishlab chiqaradi. Samarqanddagi lifsozlik zavodi kommunal xo‘jaligi uchun yo‘lovshi va yuk liftlari, yog‘oshga ishlov beradigan stanoklar ishlab chiqaradi.