Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati. (O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari)
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
103,4 KB
1
Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati.
Reja.
1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va ahamiyati.
2. O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari.
3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi.
Tayanch iboralar
Mashinasozlik
sanoati,
metallga
ishlov
berish,
qishloq
xo‘jalik
mashinasozligi, traktorsozlik, avtomobilsozlik sanoati, samolyotsozlik, kimyo va
neft mashinasozligi, yo‘l qurilishi mashinasozligi
1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va
ahamiyati
Mashinasozlik sanoati – xo‘jalik tarmoqlari uchun mehnat qurollari,
shuningdek, iste’mol buyumlari va mudofaa ahamiyatiga ega bo‘lgan mahsulotlar
ishlab chiqaruvchi og‘ir sanoat sohalari majmuidir. Bu tarmoq butun xalq xo‘jaligini
texnika bilan ta’minlashda moddiy asos hisoblanadi, ijtimoiy mehnat unumdorligi,
texnika taraqqiyoti, xalqning moddiy farovonligi va mamlakatning mudofaa quvvati
mashinasozlik sanoatining taraqqiyot darajasiga bog‘liq. Mashinasozlik sanoatining
asosiy vazifasi xalq xo‘jaligining hamma sohalarini yuqori unumli ishlaydigan
mashina va asbob-uskunalar bilan ta’minlashdir. Bu soha o‘z navbatida,
mashinasozlik va metallga ishlov berish, metall buyumlar, metall konstruksiyalar
ishlab chiqarish hamda mashina va asbob-uskunalarni tuzatish tarmoqlarining
tarkibiy qismini tashkil etadi. Mashinasozlik sanoat sifatida XVIII asrda vujudga
keldi, XIX asrda Buyuk Britaniyada, G‘arbiy Yevropaning ba’zi mamlakatlarida,
keyinchalik AQSHda tez rivojlana boshladi. Rossiyada 1-mashinasozlik zavodi
XVIII asrda qurilgan.
2
Mashinasozlikning tarkibi boyligi tufayli unga ta’sir qiluvchi omillar turi ham
har xil. Chunonchi, metallni ko‘p talab qiluvchi og‘ir mashinasozlik (vagonsozlik,
tog‘-kon va shaxtalar uchun asbob-uskunalar va h.k.) qora metallurgiya rayonlarida
kam, ammo malakali ishchi kuchi kerak bo‘lgan priborsozlik, elektrotexnika,
hisoblash texnikalari kabi nozik va aniq mashinasozlik fan-texnika taraqqiyoti
markazlarida joylashtiriladi. Qishloq xo‘jaligi mashinasozligi ko‘p hollarda iste’mol
rayonlarida rivojlanadi. Masalan, O‘zbekistonda paxta teruvchi, Ukrainada g‘alla va
qand lavlagi, Belorussiyada-kartoshka va zig‘ir, Moldaviyada uzumchilik,
+irg‘izistonda pichan o‘ruvchi va preslovchi mashinalar ishlab chiqariladi. Demak,
mamlakat yoki rayon nimaga ixtisoslashsa, o‘sha sohaga xizmat qiluvchi
mashinasozlik tarmog‘i tashkil etiladi. Bu qonuniyat boshqa tarmoqlarga ham
tegishli. Chunonchi, Kareliyada o‘rmon, Uralda-qora metallurgiya, Donbassda –
shaxta, O‘zbekistonda-to‘qimachilik, Irkutskda-oltin saralash mashinasozligi
rivojlangan va h.k.
Shunday qilib, mashinasozlik mahsulotiga qarab uni joylashtirishga xom
ashyo (metall), ishchi kuchi, iste’mol, ilmu-fan, geografik o‘rin omillari ta’sir
ko‘rsatadi. Tabiiyki, dengiz kemasozligi quruqlik ichkarisida emas, port shaharlarda
joylashtiriladi. Xuddi shunga o‘xshash stanoksozlik, elektrotexnika, traktorsozlik
kabi juda ko‘p mashinasozlik tarmoqlari o‘ziga xos hududiy tashkil qilish
xususiyatlariga ega. Albatta, bu sanoat tarmog‘i uchun kooperatsiya shakli
muhimligi tufayli, uning markazlari qulay transport geografik o‘ringa ega bo‘lishlari
ham lozim.
2. O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari.
O‘zbekistonda dastlabki korxonalari XX asr 20-yillarida vujudga kelgan.
O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati 14ta kichik ta’mirlash
ustaxonasidan tashkil topgan edi. Ularda asosan temir yo‘l transporti, paxta tozalash
va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini ta’mirlash ishlari amalga
oshirilgan. 1927 yili Toshkentda “Boshpaxtasanoat” tashkilotining mexanika zavodi
ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod negizida mamlakat paxta tozalash
zavodlari uchun asbob-uskunalar ishlab chiqarish hamda qishloq xo‘jalik
texnikalarini ta’mirlaydigan “Qishloqmash”-hozirgi qishloq xo‘jalik mashinasozligi
3
zavodi qurildi. Dastlab bu zavodda g‘o‘za seyalkalari, borona va kultivatorlar ishlab
chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda ekskavator ta’mirlash zavodi
“Irmash” (hozirgi “Tosheks” ishlab chiqarish birlashmasi), 1920 yillarning oxirida
Andijonda “Kommunar”, Samarqandda “Kolxozchi”, Qo‘qonda “Bolshevik” va
boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek, 1936 yilda Toshkent shahridagi
mexanika ustaxonalari negizida ehtiyot qismlar va detallar ishlab chiqaradigan
hozirgi
“Toshkimyoqishloqmash”
zavodi,
1941
yilda
esa
Andijonda
“Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi.
Ikkinchi jahon urushi O‘zbekistonda mashinasozlik majmui rivojlanishiga
ikki tomonlama ta’sir ko‘rsatdi. Birinchidan, ularning soni, ayniqsa, front zonasidan
ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan korxonalar
orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Pod’emnik” va abraziv zavodlari,
“Qizil Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik) zavodi, “Rosselmash”
va boshqa zavodlar bor edi. Ikkinchidan, mamlakat ichkarisida mavjud bo‘lgan va
g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front harbiy texnikasi uchun
ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish yo‘nalishida
rivojlantirildi. Urushdan keyin respublika xalq xo‘jaligida qayta ishlash,
paxtachilikni rivojlantirish keng quloch yozdi. Paxtachilik, irrigatsiya qurilishi,
to‘qimachilik va kimyo sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarishga ehtiyoj
ortdi. Shuning uchun ham paxta tayyorlash va paxta qator oralarida ishlatiladigan
mashinalar, shuningdek, ekskavatorlar, ko‘prikli elektr kranlar, yigirish mashinalari
ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. Shunday qilib, O‘zbekiston mashinasozligi
sanoatning ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni ta’kidlash joizki, endilikda butun
Markaziy Osiyo davlatlari mashinasozligi mahsulotining 2/3 qismi O‘zbekistonda
ishlab chiqarilmoqda.
Iqtisodiyot tarmoqlari o‘z-o‘zidan, tasodifiy hududiy tarqalmaydi, balki
ma’lum shart-sharoitlar va omillarni hisobga olgan holda joylashtiriladi yoki
hududiy tashkil etiladi. Bu omillarni yaxshi bilish ishlab chiqarishning hududiy
tarkibi va tizimining rivojlanish qonuniyatlarini o‘rganishga asos bo‘ladi. Mamlakat
mashinasozlik majmui ko‘p tarmoqli bo‘lishi bilan birga uning iqtisodiyotda va
ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib bormoqda. Ayniqsa,
4
uning MOD uchun yangi tarmog‘i-avtomobilsozlikning vujudga kelishi tarixiy
voqea bo‘ldi. Agar 1940 yilda mamlakat mashinasozlik sanoatida ishlab chiqarilgan
mahsulot miqdorini bir deb qabul qilsak, u 1965 yilda-220, 1975 yilda-587, 1980
yilda-936, 1985 yilda-1272, 1990 yilda esa, 1539 marta o‘sganini ko‘ramiz. 1991
yili mashinasozlik sanoati korxonalari boshqaruvini shakllantirishda tarmoqlar
bo‘yicha konsernlar tashkil etildi. 1994 yilda davlat konsernlari ishlab chiqaruvchilar
uyushmalari, aksiyadorlik jamiyatlari, korporatsiyalariga aylantirildi. O‘zbekiston
avtomobilsozlik korxonalari uyushmasi («O‘zavtosanoat») avtomobilsozlik sanoati
va unga texnika xizmati ko‘rsatish sohalariga, O‘zbekiston radioelektronika,
elektrotexnika sanoati korxonalari uyushmasi («O‘zeltexsanoat») elektrotexnika,
radiotexnika sanoati sohalariga, «O‘zqishloq xo‘jalikmashxolding» kompaniyasi
qishloq xo‘jalik mashinasozligi korxonalariga rahbarlik kiladi.
O‘zbekiston mashinasozlik sanoati 20ga yaqin tarmoqqa mansub 100 dan
ortiq yirik korxonalardan iborat. Ularning orasida avtomobilsozlik, traktorsozlik va
qishloq
xo‘jalik
mashinasozligi,
paxta
tozalash
sanoati
mashinasozligi,
samolyotsozlik, elektrotexnika sanoatining salmog‘i katta. 1960 yili respublika
mashinasozligida 22 nomdagi asosiy mashina, mexanizm va asboblar ishlab
chiqarilgan, bu ko‘rsatkich 1970 yili 29, 1980 yili 39 ni tashkil etdi. 2005 yilga kelib
180 dan ortiq qishloq xo‘jalik texnikasi turi yaratildi. Ayni paytda respublika
iqtisodiyoti uchun yangi bo‘lgan avtomobilsozlik, motorsozlik, radioelektronika,
elektrontexnika kabi sanoat tarmoqlari barpo etildi. O‘zbekiston mashinasozligi
og‘ir sanoatning eng yirik va yetakchi tarmog‘idir. Uning ahamiyati fan-texnika
yutuqlarini xalq xo‘jaligining barcha tarmoqlarida joriy qilish, mehnat
unumdorligini oshirish, ishlab chiqarish jarayonlarini mexanizasiyalash va
avtomatlashtirish,
mahsulot
sifatini
yaxshilash
hamda
ishlab
chiqarish
samaradorligini oshirishda namoyon bo‘ladi.
O‘zbekistonda dastlabki mashinasozlik sanoati korxonalari XX asrning 20-
yillarida vujudga keldi. O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati
14 ta kichik ta’mirlash ustaxonasidan tashkil topgan edi. Ularda asosan temir yo‘l
transporti, paxta tozalash va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini
ta’mirlash ishlari amalga oshirilgan. Keyinchalik xalq xo‘jaligi tarmoqlari rivojlanib
5
borishi bilan mamlakat mashinasozlik sanoatini barpo qilish va rivojlantirishga
ehtiyoj ortgan. 1927 yilda Toshkentda “Boshpaxtasanoat” tashkilotining mexanika
zavodi ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod negizida mamlakat paxta
tozalash zavodlari uchun asbob-uskunalar ishlab chiqarish hamda qishloq xo‘jalik
texnikalarini ta’mirlaydigan “Qishloqmash”-hozirgi qishloq xo‘jalik mashinasozligi
zavodi qurildi.
10.1-rasm. O‘zbekiston yalpi sanoat mahsulotida mashinasozlikning ulushi
“Qishloqmash” keyinchalik mamlakatning eng yirik qishloq xo‘jalik
mashinasozligi zavodiga aylandi. Dastlabki yilda bu zavodda g‘o‘za seyalkalari,
borona va kultivatorlar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda
ekskavator ta’mirlash zavodi “Irmash” (hozirgi “Tosheks” ishlab chiqarish
birlashmasi), 1920 yillarning oxirida Andijonda “Kommunar”, Samarqandda
“Kolxozchi”, Qo‘qonda “Bolshevik” va boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek,
1936 yilda Toshkent shahridagi mexanika ustaxonalari negizida ehtiyot qismlar va
detallar ishlab chiqaradigan hozirgi “Toshkimyoqishloqmash” zavodi, 1941 yilda
esa Andijonda MSlar negizida “Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi. 1920 yilda
Toshkentda cho‘yan zavodi va mexanika ustaxonalari bazasida 1-Turkiston zavodi
tashkil etildi va bu zavod 1959 yilda mashinasozlik bo‘yicha davlat loyiha-
konstruktorlik texnologiya byurosiga aylantirildi. Hozirgi vaqtda ushbu byuro
“Texnolog” ilmiy-ishlab chiqarish birlashmasiga aylantirilgan.
Ikkinchi jahon urushi O‘zbekiston mashinasozlik majmui rivojlanishiga ikki
tomonlama ta’sir ko‘rsatdi. Birinchidan, ularning soni, ayniqsa, front zonasidan
19,8%
80,2%
Boshqa sanoat tarmoqlari
Mashinasozlik va metallni qayta ishlash
sanoati
boshqa tarmoqlar
mashinasozlik majmui
6
ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan korxonalar
orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Podemnik” va abraziv zavodlari, “Qizil
Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik) zavodi, “Rosselmash” va
boshqa zavodlar bor edi. Ikkinchidan, mamlakat ichkarisida mavjud bo‘lgan va
g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front harbiy texnikasi uchun
ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish yo‘nalishida
rivojlantirildi.
Urushdan keyin respublika xalq xo‘jaligida qayta ishlash, paxtachilikni
rivojlantirish keng quloch yozdi. Paxtachilik, irrigasiya qurilishi, to‘qimachilik va
kimyo sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarishga ehtiyoj ortdi. Shuning
uchun ham paxta tayyorlash va paxta qator oralarida ishlatiladigan mashinalar,
shuningdek, ekskavatorlar, ko‘prikli elektr kranlar, yigirish mashinalari ishlab
chiqarish yo‘lga qo‘yildi. Shunday qilib, O‘zbekiston mashinasozligi sanoatning
ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni ta’kidlash joizki, endilikda butun Markaziy
Osiyo davlatlari mashinasozligi mahsulotining 2/3 qismi O‘zbekistonda ishlab
chiqarilmoqda.
Mamlakat mashinasozlik majmui ko‘p tarmoqli bo‘lishi bilan birga uning
iqtisodiyotda va ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib
bormoqda. Ayniqsa, uning MOD uchun tamoman yangi tarmog‘i
—
avtomobilsozlikning vujudga kelishi tarixiy voqea bo‘ldi. Mamlakat yalpi sanoat
mahsuloti umumiy hajmida mashinasozlik sanoatining hissasi barqarorlashib
kelmoqda. Asaka shahrida barpo qilingan birgina yengil avtomobil zavodining ishga
tushirilishi ushbu barqarorlashuvga ijobiy tus berdi va mamlakat mashinasozlik
majmuining iqtisodiyotdagi ulushini oshirdi. Mashinasozlik majmuasining hududiy
joylashuvida juda keskin tafovutlar mavjud bo‘lib, bunda Toshkent shahri nihoyat
katta salmoqqa (54,0 foiz) ega, shuningdek, Toshkent (12,1 foiz), Andijon (6,4 foiz),
Samarqand, Farg‘ona (5,5 foiz) viloyatlarining ham salmog‘i anchagina. Lekin bu
sohada hanuzgacha Navoiy, Jizzax, Qashqadaryo, Xorazm, Surxondaryo, Sirdaryo
viloyatlarining salmog‘i nihoyatda pastligicha qolmoqda.
7
10.2-rasm. Mashinasozlik majmuasining hududiy joylashuvi
3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi.
Avtomobilsozlik. Sanoatning bu tarmog‘i respublikada yangi. Uni tashkil
qilish va rivojlantirish mamlakatimizning ichki ehtiyoji uchun o‘ta muhim masala
bo‘lishiga qaramasdan sobiq Markaz “O‘zbekistonda avtomobil ishlab chiqarishga
yo‘l bo‘lsin” qabilida ish tutgan edi. Faqat mustaqillik mamlakatimizning iqtisodiy
rivojlanish qirralarini keng ochdi va, jumladan, O‘zbekiston avtomobilsozligini
vujudga keltirishga obektiv sharoit yaratib berdi.
Mamlakatdagi bir qator avtomobil tuzatish (ta’mirlash) zavodlari (1939),
yengil mashinalarga texnika xizmatini ko‘rsatadigan “O‘zavtotexxizmat”,
“O‘zavtovazxizmat” ishlab chiqarish birlashmalari va boshqa korxona va
tashkilotlar respublika vtomobil sanoatini vujudga keltirishda asos edi. Endilikda
respublika avtomobil sanoati tarkib topgan va rivojlanishning dastlabki bosqichiga
qadam qo‘ygan. U yengil va yuk avtomobillari, avtobuslar, avtomobil dvigatellari,
avtomobillarga ehtiyot qismlar, asbob-uskuna va jihozlar ishlab chiqarishga tobora
chuqur ixtisoslashib bormoqda.O‘zbekiston avtomobilsozligi mustaqillik sharofati
22,0
%
12,1%
54,0
%
5,5
%
6,4%
viloyati– 12,1%
Qolgan hududlar – 22%
Toshkent shahri – 54%
viloyati– 6.4%
va Farg‘ona viloyatlari – 5,5%
8
bilan vujudga kelgan bo‘lsa ham uning o‘z rivojlanish tarixi bor. Respublikada
birinchi marta 1994 yilning martida “O‘zavtomash” uyushmasi tashkil etildi. Uning
tarkibida 20ga yaqin sanoat korxonalari va tashkilotlar bor.
Avtomobilsozlik sohasida ishlab turgan va yangi qurilayotgan zavodlar
negizida avtomobil industriyasini barpo etish, yyengil va yuk avtomobillari,
avtobuslar, trolleybuslar ishlab chiqarish hamda ularga ehtiyot qismlar ishlab
chiqarish vazifalari hal etilmoqda. Shuningdek, mamlakatda avtomobil sanoatiga
servis xizmatini tashkil qilish, respublika xalq xo‘jaligining avtotransport
texnikasiga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirish, avtomobil sanoatining raqobatbardosh
mahsulotlari bilan jahon bozoriga chiqish vazifalari ham hal etilmoqda. O‘zbekiston
avtomobilsozlikni rivojlantirishda chet el ilg‘or tajribasiga va texnologiyasiga
tayanmoqda va qator konsern va korporasiyalar bilan hamkorlik qilmoqda.
Jumladan, 1992 yilda O‘zbekiston Respulikasi Janubiy Koreyaning DEU
korporasiyasi bilan Asaka paxta tashiydigan tirkamalar zavodi negizida yengil
avtomobillar ishlab chiqaradigan “O‘zDEUavto” qo‘shma korxonasiga asos soldi.
Asaka avtomobil zavodi mamlakatimiz avtomobil sanoatining faxri. U
Markaziy Osiyoda yagona. Janubiy Koreyaning DEU korporasiyasi bilan
hamkorlikda qurilgan ushbu zavodning birinchi navbati 1996 yil martida ishga
tushirildi. Mikroavtobuslarni syeriyali ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. 1996 yilning
19 iyulida esa zavodning rasmiy ochilishi va xalqaro taqdimoti o‘tkazildi. Asaka
avtozavodida “Neksia”, “Damas” “Matiz”, “Lasetti”, “Cobalt”, “Malibu”,
“Ravon”va boshqa rusumli tejamli avtomobillari respublikamiz aholisining
ehtiyojini qondirish uchun xizmat qilmoqda va o‘nlab xorijiy mamlakatlarga eksport
qilinmoqda. Ushbu zavodni qayta rekonstruksiya qilish ishlari boshlanib, yaqin
muddatda yangi model va markadagi avtomashinalar ishlab chiqarish rejasi amalga
oshirilmoqda. 1999 yili Samarqand shahrida Turkiya Respublikasi firmalari bilan
hamkorlikda yana bir avtomobil zavodi ishga tushirildi. Bu “Samkochavto”
zavodidir. U ham Markaziy Osiyoda yagona bo‘lib, yaqin vaqt ishida yiliga uch ming
avtobus, 1 ming yuk mashinalari ishlab chiqarish quvvatiga ega bo‘ladi.
9
10.3-rasm. O‘zbekiston mashinasozlik majmui tarmoqlari
Yangi
avtomobil
zavodlarida
ishlab
chiqarish
jarayonini
doimo
takomillashtirib borish, turli agregatlar, avtomobil dvigatellari, podshipniklar va
boshqa ko‘p turdagi qismlarni respublikamiz hududidagi korxonalarda ishlab
chiqarish yo‘lga qo‘yilmoqda, jumladan, 1993 yildayoq mamlakat avtomobil sanoa-
tini butlovshi va ehtiyot qismlar bilan taminlash maqsadida “Avtoehtiyotqism”
ilmiy-ishlab chiqarish birlashmasi tashkil etilgan edi. Respublikaning Toshkent,
Shovot, Marhamat shaharlarida joylashgan podshipnik zavodlarida avtomobil
sanoati va qishloq xo‘jalik mashinasozligi uchun podshipniklar ishlab chiqarila
boshlandi. Samarqanddagi “Krasniy dvigatel” (1942 yil) ishlab chiqarish birlashmasi
avtomobil
dvigatellariga
ehtiyot
qismlar,
alyuminiy
mahsulotlari
ishlab
chiqarmoqda. Avtomobil sanoatiga xizmat qiluvchi yangi katta va kichik qo‘shma
korxonalar Farg‘ona vodiysi, Samarqand, Toshkent viloyati shaharlarida ko‘plab
qurilmoqda. 2002 yil Respublikamizda 35,1 ming avtomobil ishlab chiqarilgan
bo‘lsa, 2016 yili bu ko‘rsatkich 85,7 mingtani, 2017 yili esa 135,5 mingni tashkil
qildi.
Traktorsozlik va qishloq xo‘jalik mashinasozligi. Mashinasozlikning mazkur
turi mamlakatimiz hududida 1930 yillardayoq shakllana boshlagan edi. Usha yillari
“Boshpaxtasanoat” mexanika zavodida paxtachilik (yani, paxta qator oralari)da
O‘zbekiston
mashinasozlik
majmui
Qishloq xo’jalik
mashinasozligi
To’qimachilik
mashinasozligi
Avtomobilsozlik
samolyotsozlik
Asbobsozlik
Radio elektronika va
elektrotexnika mashinasozligi
Qurilish va yo’l
qurilishi
mashinasozligi
Kimyo va neft
mashinasozligi
Kommunal xo’jalik
mashinasozligi
Madaniy-maishiy-ro’zg’or
texnikasi mashinasozligi
10
ishlatiladigan, tuproqqa ishlov byeradigan mashinalar, paxta tozalash zavodlari
uchun texnologik jihozlar, asbob-uskunalar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan edi.
Respublikamizda 1990 yillarning boshida traktorsozlikka asos solindi. Toshkent
traktor zavodida, 30 ot kuchiga ega bo‘lgan, yani “TTZ-30” rusumli traktor, unga
moslangan qishloq xo‘jalik mashinalari va qurilmalarini ishlab chiqarish
o‘zlashtirildi. 1993 yildan boshlab esa “TTZ-30” rusumli traktor, uning qismlarini
syeriyali ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. 1994 yilda “Toshkent traktor zavodi”
birlashmasida dizel dvigatelli “TTZ-80-100” univyersal shopiq traktorlari sinovdan
o‘tkazildi. 1994 yilda respublikada birinchi marta “TTZ-80 X” traktorlarining yirik
sanoat partiyalari ishlab chiqarildi.
Mamlakatning traktorsozlikdagi yirik korxonasi - “Toshkent traktor zavodi”
birlashmasi bo‘lib, u paxtachilik traktorlari, univyersal traktorlar, traktor tirkamalari,
yuklagichlar, metall quymalar, shtampovkalar ishlab chiqaradi. “Toshkent traktor
zavodi”-univyersal korxona. Unda endilikda paxtachilik majmui uchun turli xil
mashinalar ishlab chiqarilishi bilan birga metall quyish zavodi ham faoliyat
ko‘rsatmoqda. Toshkent agregat zavodi paxtachilik traktorlariga orqa bog‘lovshilar,
ehtiyot qismlar, reduktorlar ishlab chiqaradi. Qishloq xo‘jaligi rivojlangan va har
jihatdan texnika vositalari bilan taminlangan Vatanimizda barcha texnika vositalari
ishlab chiqarilmoqda. Bu yyerda yangi-yangi qishloq xo‘jaligi mashinasozlik
zavodlari qurilmoqda, eskilari qayta ta’mirlanmoqda va ishlab chiqarish quvvatlari
oshirilmoqda, ularning ko‘pida yangi texnologik asbob-uskunalar o‘rnatilmoqda.
“Toshqishloqmash” zavodi 1931 yilda ishga tushgan edi. U dastlab paxtachilik
uchun turli xil texnikalar ishlab chiqargan bo‘lsa, keyinchalik paxtachilik majmuini
texnika bilan taminlashda muhim rol o‘ynadi. Mamlakat qishloq xo‘jalik
mashinasozligi
tarmog‘idagi
gigant
mashinasozlik
sanoat
korxonalari
“O‘zbekqishloqmash”
va
“Chirchiqqishloqmash”
birlashmalaridir.
“O‘zbekqishloqmash” birlashmasi g‘o‘za seyalkalari, ko‘sak chuvish mashinalari,
“TTZ-30” traktoriga tirkab va osib ishlatiladigan mashinalar, purkagichlar hamda
parrandachilik uchun jihozlar ishlab chiqaradi.
Qurilishiga 1943 yilda asos solingan “Chirchiqqishloqmash” birlashmasi esa
mamlakat paxtashiligini yoppasiga mexanizasiyalash uchun mashina va
11
mexanizmlar, g‘o‘za qator oralarida ishlatiladigan kultivatorlar, o‘g‘it solgichlar,
ariq qazgich-tekislagichlar, paxta tozalash sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab
chiqaradi. Jumladan, ushbu zavodlarda paxtani tayyorlash, quritish, tozalash,
saqlashda qo‘llaniladigan mashina va moslamalar, arrali va juvali (valikli) jin
mashinalari, lintyyerlar, tola tozalagichlar, chigit tozalash va saralash mashinalari,
transportyorlar, paxta g‘arambuzgichlari, paxta uzatgishlar, tunnel oshish
mashinalari, paxta g‘aramlarini shamollatish va shang tutish mashinalari,
shuningdek, kanopni qayta ishlash mashinalari chiqariladi. To‘qimachilik, ya’ni
paxtani ikkilamchi qayta ishlash uchun “O‘zbekto‘qimachilikmash” birlashmasida
(1971 yil) turli xil mashinalar ishlab chiqariladi. Birlashmada iplik tayyorlash,
yigirish, xalqali yigirish, yigirish-pishitish mashinalari, pillakashlik uskunalari
ishlab chiqariladi. Shuni ta’kidlash joizki, keyingi yillarda rivojlangan mamlakatlar
(AQSH, Germaniya va boshqa) firmalar bilan paxta terish, g‘alla o‘rish mashinalari,
minitraktorlar ishlab chiqarishda hamkorligi tobora rivojlanib bormoqda.
Mamlakatda radio elektronika va elektrotexnika sanoati mashinasozligi ham
tez suratlar bilan rivojlanmoqda. Sanoatning mazkur tarmoqlariga Ikkinchi jahon
urushi yillarida asos solingan. Toshkent kabel zavodi (hozirgi “O‘zkabel” davlat
aksionyerlik jamiyati), Toshkent radiolampa zavodi (“Foton” aksionyerlik jamiyati)
aloqa dala simlari, generatorlar, qabul qiluvchi va kuchaytiruvchi radiolampalar,
Chirchiq transformator, Toshkent elektrotexnika va “Mikond” zavodlari
radiodetallar, transformatorlar, elektrotexnika sanoati uchun shisha izolyatorlar va
boshqa uskunalar ishlab chiqarmoqda. “Zenit” zavodi 1986 yildan boshlab EHM
uchun mikroelektronika elementlari, mikrosxemalar, masofadan turib boshqarish
tizimlari ishlab chiqarishga ixtisoslashgan. Ushbu zavod 1991 yildan boshlab
Janubiy Koreyaning “Goldstar” firmasi bilan hamkorlikda videomagnitofon va
videopleyyerlar hamda XXR ning Sinszyan 1-radio zavodi bilan hamkorlikda rangli
televizorlar ishlab chiqarishni ham yo‘lga qo‘ydi.
Mamlakat mashinasozlik sanoati mustaqillik sharofati bilan yildan-yilga
yuksalib, uning metall kamtalab (va ayni bir paytning o‘zida o‘ta sifatli metalltalab),
o‘ta malakali kadrtalab nozik va nafis tarmoqlari tobora rivojlanib bormoqda.
Endilikda mamlakatda shu xil mashinasozlikning zavod va birlashmalarida elektron
12
komponentlar
(ya’ni,
to‘g‘rilovchi ustunlar, diodlar, dala
tranzistorlari),
mikroelektron tuzilmalar, elektron mikrofonlar, kuchlanish kuchaytirgichlar,
televizor transformatorlari, kichik voltli asboblar, turli maqsadlarga mo‘ljallangan
kabellar, simlar, o‘zgaruvchan tok elektrodvigatellari, transformatorlar, payvandlash
mashinalari, elektr akkumulyatorlari, televizorlar, telefonlar, billur qandillar va
boshqa mahsulotlar ishlab chiqariladi.
O‘zbekistonda samolyotsozlikka 1941 yilda asos solingan. Urush yillarida
Toshkent aviatsiya zavodida jangovar samolyotlar ishlab chiqarilgan. O‘rta Osiyoda
yagona bo‘lgan bu zavod urushdan keyin yo‘lovshi va yuk tashishga ixtisoslashgan
samolyotlar ishlab chiqara boshladi. Jumladan, 1958 yildan transport samolyotlari
(“IL-14”), 1966 yildan “AN-22” samolyotlari ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan.
1992 yildan zavod mahalliy havo yo‘llarida qatnashga mo‘ljallangan 64 o‘rinli yangi
“IL-114” samolyotini chiqara boshladi. Ushbu samolyot 1999 yil may oyida
sinovdan o‘tdi va xalqaro havo yo‘llarida qatnashga qo‘yildi. Mazkur zavod 1996
yil may oyidan “Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish birlashmasi”ga aylantirilgan edi.
Birlashma AQSH, Rossiya, Ukraina samolyotsozlik firmalari bilan hamkorlikda
yangi tipdagi samolyotlar ishlab chiqarish ustida muhim tadqiqot ishlarini amalga
oshirmoqda. O‘zbekiston samolyotlari Xitoy, Rossiya va boshqa xorijiy
mamlakatlarga eksport qilinmoqda. Samolyotsozlik sanoatimiz dunyodagi mashhur
firma va kompaniyalar (jumladan, “Boing”) bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yilmoqda.
Asbobsozlik sanoati respublika maishnasozligida malum ulushga ega. Uning
korxonalarida (Toshkent asbobsozlik, karborund va abraziv zavodlarida) mashi-
nasozlik uchun qirquv va o‘lshov asboblari, slesarlik-sozlash asboblari va boshqa
mahsulotlar ishlab chiqariladi.
Kimyo va neft mashinasozligi mamlakat mashina industriyasining istiqbolli
tarmog‘iga aylanib bormoqda. Uning yirik sanoat korxonalari - “O‘zbekkimyomash”
(Chirchiq shahrida), “Kompressor” (Toshkent) va Namangan mashinasozlik
zavodlarida kimyo, mikrobiologiya, sellyuloza-qog‘oz tarmoqlari uchun mashina va
jihozlar, truba yig‘ish, ammiak selitrasi va boshqa turdagi o‘g‘itlar ishlab chiqarish
uchun kushli majmuali texnologik liniyalar, neft va gaz sanoati quduqlari uchun
armaturalar, po‘lat, titan qopqoqlar, zanglamas surma qopqoqlar ishlab chiqariladi.
13
Qurilish va yo‘l qurilishi mashinasozligining asosiy sanoat korxonalari Toshkent va
Andijon shaharlarida joylashgan. 1932 yilda qurilgan “O‘zbekgidrostroy”
(keyinchalik “Irmash”, 1946 yildan Toshkent ekskavator zavodi, 1994 yildan esa
“Tosheks” birlashmasi), “Podemnik” (Toshkent), “Andijonirmash” (1956),
“Andijon gidravlika mashinasozligi” (1986), “Strommashina” zavodi (Andijon) va
boshqalar turli markadagi ekskavatorlar, ko‘prik elektr kranlari, maxsus greyfyerli,
magnit greyfyerli, magnitli, ko‘p tirgakli osma kranlar, to‘rt oyoqli kranlar, yer
tekislaydigan mashinalar, yuklagichlarning osma jihozlari, gidrosilindrlar,
manipulyatorlar, gidrotaqsimlagichlar, 3 tipdagi yuklagichlar, nasoslar, dizellar, turli
xil ehtiyot qismlar ishlab chiqaradi. Samarqanddagi lifsozlik zavodi kommunal
xo‘jaligi uchun yo‘lovshi va yuk liftlari, yog‘oshga ishlov beradigan stanoklar ishlab
chiqaradi.