Mazmun va shakl birligi

Yuklangan vaqt

2025-01-17

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

22,4 KB


 
 
 
 
 
 
Mazmun va shakl birligi 
 
Reja: 
1. Oqilona hayot va san’atkor 
2. Badiiy tema va uning asosiy xususiyatlari 
3. Badiiy g’oya va uning tema bilan yaxlitligi 
 
 
 
Badiiy adabiyot – insonshunoslik ekan, demak, inson hayoti, uning 
kechinmalari, ehtiroslari, munosabatlari – hamma faoliyati badiiy asarning “tepib 
turgan yuragi, uning qoni va joni, uning shu’lasi va quyoshi”(V.Belinskiy)dir. 
“Butun olam, barcha ranglar, buyoqlar va ohanglar, tabiat va hayotning barcha 
shakllari poeziya (adabiyot – h.U) hodisasi bo’lishi mumkin. Lekin u hodisalar 
zamirida nima yashiringan, ularning mavjudlik sababi qayerda va ular bizni nimasi 
bilan maftun etadi – masalaning mohiyati shunda”1 ekan, uni ijodkor qanday hal 
qiladi? 
“Masalan, qiynoqni, qatlni, mastlikda yuvindi chuqurga yiqilib tushgan 
odamning bebaxt o’limini juda natural tarzda tasvirlab berish mumkin, lekin bu 
tasvirlarning hammasi dilni xira qiladigan darajada xunuk va mazmunsiz bo’ladi, 
negaki, ularda hyech qanday oqilona fikr, hyech qanday oqilona maqsad bo’lmaydi. 
Ammo mo’yqalam egasi insonning haqiqat yo’lida kaltaklanishini tabiiy ko’rsatsa, 
uning qiyofasida bardoshning jismoniy iztirobi ustidan g’alabasini ifodalaydigan 
bo’lsa, u holda manzaradagi tabiiylik kuchaygan sayin manzara go’zalroq va 
badiiyroq bo’ladi, chunki oqilona maqsad va oqilona fikr yaqqolroq ko’rinadi. 
Nimaiki voqye bo’lsa, oqilonadir va nimaiki oqilona bo’lsa, u voqyedir: bu-ulug’ 
                                                          
 
1 В.Белинский. Адабий орзулар. Т., Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1977, 104-105-
бетлар. 
Mazmun va shakl birligi Reja: 1. Oqilona hayot va san’atkor 2. Badiiy tema va uning asosiy xususiyatlari 3. Badiiy g’oya va uning tema bilan yaxlitligi Badiiy adabiyot – insonshunoslik ekan, demak, inson hayoti, uning kechinmalari, ehtiroslari, munosabatlari – hamma faoliyati badiiy asarning “tepib turgan yuragi, uning qoni va joni, uning shu’lasi va quyoshi”(V.Belinskiy)dir. “Butun olam, barcha ranglar, buyoqlar va ohanglar, tabiat va hayotning barcha shakllari poeziya (adabiyot – h.U) hodisasi bo’lishi mumkin. Lekin u hodisalar zamirida nima yashiringan, ularning mavjudlik sababi qayerda va ular bizni nimasi bilan maftun etadi – masalaning mohiyati shunda”1 ekan, uni ijodkor qanday hal qiladi? “Masalan, qiynoqni, qatlni, mastlikda yuvindi chuqurga yiqilib tushgan odamning bebaxt o’limini juda natural tarzda tasvirlab berish mumkin, lekin bu tasvirlarning hammasi dilni xira qiladigan darajada xunuk va mazmunsiz bo’ladi, negaki, ularda hyech qanday oqilona fikr, hyech qanday oqilona maqsad bo’lmaydi. Ammo mo’yqalam egasi insonning haqiqat yo’lida kaltaklanishini tabiiy ko’rsatsa, uning qiyofasida bardoshning jismoniy iztirobi ustidan g’alabasini ifodalaydigan bo’lsa, u holda manzaradagi tabiiylik kuchaygan sayin manzara go’zalroq va badiiyroq bo’ladi, chunki oqilona maqsad va oqilona fikr yaqqolroq ko’rinadi. Nimaiki voqye bo’lsa, oqilonadir va nimaiki oqilona bo’lsa, u voqyedir: bu-ulug’ 1 В.Белинский. Адабий орзулар. Т., Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1977, 104-105- бетлар.  
 
haqiqat; biroq voqyelikdagi hamma narsa ham oqilona emas. San’atkor uchun esa, 
faqat oqilona voqyelik darkor. Lekin san’atkor uning quli emas, bunyodkori. 
San’atkor uning izidan bormaydi, balki unga o’z idealini singdiradi va shunga ko’ra 
qayta yaratadi2. 
Tema (gr. thema-asosiga qo’yilgan narsa) yoki mavzu (arabcha, aynan tema 
ma’nosini beradi; biz ikkalasidan ham foydalanamiz)-ijodkor tomonidan tanlab 
olingan va hayotning muayyan muammolarini umumiylashtirgan voqealar tasviri, 
ana shu akslangan hayot (voqea)ko’rinishlarining mag’zini chaqish(fikriy tadqiqot 
va tahlil) va uni g’oyaviy-emosional tarzda baholashdir. Ya’ni, ijodkor bir vaqtning 
o’zida uchta vazifani,  bir-biriga bog’langan va chatishgan tarzdagi yaxlit maqsadni 
ko’zlab ish ko’radi: 
1. Xalq va davrning milliy ko’rinishlari doimo aniq, tarixan konkretdir va har 
bir asarda ana shu ko’rinishlar ichidan tanlab olingan voqealar doirasi 
tasvirlanadi, bu-tematikadir.  
Jumladan, “O’tgan kunlar”da XIX asrning ikkinchi yarmidagi Turkistondagi 
hayot aks etgan bo’lsa, “Uch ildiz” (P.Kodirov)da O’zbekistondagi XX asrning 60- 
yillaridagi talabalar hayoti bilan bog’liq voqealar tasvirlangan.   
2. Badiiy asarda aks etgan ijtimoiy xarakterlarni yozuvchi tomonidan 
(g’oyaviy-badiiy) anglash (mag’zini chaqish), bu - problematika (gr. problema-
oldinga tashlangan narsa, hayotning boshqa tomonlaridan ajratib olingan)dir. 
Jumladan, “Sudxo’rning o’limi”da Sadriddin Ayniy-sudxo’rlik va xasislikka ajratib 
tasvirlasa, “Qutlug’ qon”da o’zbekning o’z-o’zini anglashi va erk, ozodlik uchun 
kurashini Oybek bo’rttirib tasvirlaydi. Ajratib, bo’rttirib tasvirlangan qirralarda 
asarning g’oyaviy muammosi mujassamlashadi. 
3. Tasvirlangan ijtimoiy xarakterga yozuvchining g’oyaviy-emosional 
munosabati (muayyan xarakterni sevishi, ardoqlashi, e’zozlashi yoki ma’lum 
xarakterni qoralashi, rad etishi, undan g’azablanishi; aniq bir xarakterni bir vaqtni 
o’zida ba’zida ma’qullashi, ba’zida ayblashi va h.) 
Jumladan, “O’tgan kunlar”da Abdulla Qodiriy  Kumushni sevib tasvirlasa, 
Jannat kampirni qoralab tasvirlaydi. Zaynabni dam oqlasa, dam yomonlaydi. 
                                                          
 
2 Шу асар, 103-бет. 
haqiqat; biroq voqyelikdagi hamma narsa ham oqilona emas. San’atkor uchun esa, faqat oqilona voqyelik darkor. Lekin san’atkor uning quli emas, bunyodkori. San’atkor uning izidan bormaydi, balki unga o’z idealini singdiradi va shunga ko’ra qayta yaratadi2. Tema (gr. thema-asosiga qo’yilgan narsa) yoki mavzu (arabcha, aynan tema ma’nosini beradi; biz ikkalasidan ham foydalanamiz)-ijodkor tomonidan tanlab olingan va hayotning muayyan muammolarini umumiylashtirgan voqealar tasviri, ana shu akslangan hayot (voqea)ko’rinishlarining mag’zini chaqish(fikriy tadqiqot va tahlil) va uni g’oyaviy-emosional tarzda baholashdir. Ya’ni, ijodkor bir vaqtning o’zida uchta vazifani, bir-biriga bog’langan va chatishgan tarzdagi yaxlit maqsadni ko’zlab ish ko’radi: 1. Xalq va davrning milliy ko’rinishlari doimo aniq, tarixan konkretdir va har bir asarda ana shu ko’rinishlar ichidan tanlab olingan voqealar doirasi tasvirlanadi, bu-tematikadir. Jumladan, “O’tgan kunlar”da XIX asrning ikkinchi yarmidagi Turkistondagi hayot aks etgan bo’lsa, “Uch ildiz” (P.Kodirov)da O’zbekistondagi XX asrning 60- yillaridagi talabalar hayoti bilan bog’liq voqealar tasvirlangan. 2. Badiiy asarda aks etgan ijtimoiy xarakterlarni yozuvchi tomonidan (g’oyaviy-badiiy) anglash (mag’zini chaqish), bu - problematika (gr. problema- oldinga tashlangan narsa, hayotning boshqa tomonlaridan ajratib olingan)dir. Jumladan, “Sudxo’rning o’limi”da Sadriddin Ayniy-sudxo’rlik va xasislikka ajratib tasvirlasa, “Qutlug’ qon”da o’zbekning o’z-o’zini anglashi va erk, ozodlik uchun kurashini Oybek bo’rttirib tasvirlaydi. Ajratib, bo’rttirib tasvirlangan qirralarda asarning g’oyaviy muammosi mujassamlashadi. 3. Tasvirlangan ijtimoiy xarakterga yozuvchining g’oyaviy-emosional munosabati (muayyan xarakterni sevishi, ardoqlashi, e’zozlashi yoki ma’lum xarakterni qoralashi, rad etishi, undan g’azablanishi; aniq bir xarakterni bir vaqtni o’zida ba’zida ma’qullashi, ba’zida ayblashi va h.) Jumladan, “O’tgan kunlar”da Abdulla Qodiriy Kumushni sevib tasvirlasa, Jannat kampirni qoralab tasvirlaydi. Zaynabni dam oqlasa, dam yomonlaydi. 2 Шу асар, 103-бет.  
 
G’oyaviy mazmunning bu atributlari birlashadi va ayni paytda, asar qismlarini 
butunlikka olib keladi. Chunki badiiy asrning g’oyasi-mazmuning turli 
tomonlarining yaxlitlashuvidan yuzaga keladi-bu yozuvchining obrazli, emosional, 
umumlashtirilgan 
fikridirki, 
ko’rganingizdek, 
u 
xarakterlarni 
tanlashdan, 
anglashdan, baholashdan kelib chiqadi. 
Rusning buyuk yozuvchisi Maksim Gorkiy temaning ana shu ahamiyatidan 
kelib chiqib, uni  adabiyotning ikkinchi unsuri (elementi) deb ataydi va uni 
shunday ta’riflaydi: “Tema avtor tajribasida bunyodga kelgan, hayotning o’zi 
ko’rsatib bergan, ammo hozircha avtor tasavvurida hali to’la-to’kis 
shakllanmagan bir holda saqlanib, obrazlarda gavdalantirishni talab qilib, 
avtorda ishlashga mayl uyg’otadigan g’oyadir”. Ushbu ta’rifdan ham ma’lum 
bo’layaptiki, tema va g’oya – birbutun, yuqorida ko’rganimiz mazmun va shakl kabi 
(tema g’oyaning ichida, g’oya mazmunning ichida yashaydi) yaxlit hodisadir. 
Adabiyotshunoslikdagi fikrlarni umumlashtirsak, badiiy asar temalarini uchga 
ajratish mumkin: 
1. Adabiy mavzular. Insoniyatga xos bo’lgan barcha fazilatu qusurlar(sevgi-
muhabbat, mehr-oqibat, vafo-sadoqat, shodlik va quvonch, g’am va qayg’u, qasos, 
rashk, o’lim,  saxiylik va baxillik, baxtu baxtiyorlik, matonat va shijoat, mehrli 
tabassumu yolqin nigoh, ehtiros, sog’inch, chanqoqlik va jo’shqinlik va h.) adabiy 
mavzulardir. Shu sababdan Oskar Uayld “Dorion Greyning portreti”(“Jahon 
adabiyot”, yanvar, 2000)asarida topib aytadi: “Fikr va so’z san’atkor uchun san’at 
vositasidir. Illat va fazilat – uning ijodi uchun materialdir”. Bu xulosa hamma davr 
adabiyotlari uchun tegishlidir. 
2. Tarixiy mavzular. Tarixda, o’tmish (moziy)dan tasvir predmetiga material 
tanlash va shu asosda zamondoshlarning diqqatini qiziqtirgan eng zarur 
muammolarga 
javob 
izlash 
– 
bosh 
xususiyat 
kasb 
etadi. 
Jumladan, 
“Navoiy”(Oybek), 
“Yulduzli 
tunlar. 
Bobur”(P.Qodirov), 
“Ulug’bek 
xazinasi”(O.Yoqubov) – uzoq tariximizni yoritsa, “O’tgan kunlar”(A.Qodiriy), 
“Kecha va kunduz”(Cho’lpon), “Qutlug’ qon”(Oybek) – yaqin o’tmishimizni 
gavdalantiradi. 
3. Zamonaviy mavzular. Bugungi zamondan, aniq bosqich – istiqlol davri 
kishilarining hayotini tasvirlash va shu orqali hayotdan dars berish – zamonaviy 
G’oyaviy mazmunning bu atributlari birlashadi va ayni paytda, asar qismlarini butunlikka olib keladi. Chunki badiiy asrning g’oyasi-mazmuning turli tomonlarining yaxlitlashuvidan yuzaga keladi-bu yozuvchining obrazli, emosional, umumlashtirilgan fikridirki, ko’rganingizdek, u xarakterlarni tanlashdan, anglashdan, baholashdan kelib chiqadi. Rusning buyuk yozuvchisi Maksim Gorkiy temaning ana shu ahamiyatidan kelib chiqib, uni adabiyotning ikkinchi unsuri (elementi) deb ataydi va uni shunday ta’riflaydi: “Tema avtor tajribasida bunyodga kelgan, hayotning o’zi ko’rsatib bergan, ammo hozircha avtor tasavvurida hali to’la-to’kis shakllanmagan bir holda saqlanib, obrazlarda gavdalantirishni talab qilib, avtorda ishlashga mayl uyg’otadigan g’oyadir”. Ushbu ta’rifdan ham ma’lum bo’layaptiki, tema va g’oya – birbutun, yuqorida ko’rganimiz mazmun va shakl kabi (tema g’oyaning ichida, g’oya mazmunning ichida yashaydi) yaxlit hodisadir. Adabiyotshunoslikdagi fikrlarni umumlashtirsak, badiiy asar temalarini uchga ajratish mumkin: 1. Adabiy mavzular. Insoniyatga xos bo’lgan barcha fazilatu qusurlar(sevgi- muhabbat, mehr-oqibat, vafo-sadoqat, shodlik va quvonch, g’am va qayg’u, qasos, rashk, o’lim, saxiylik va baxillik, baxtu baxtiyorlik, matonat va shijoat, mehrli tabassumu yolqin nigoh, ehtiros, sog’inch, chanqoqlik va jo’shqinlik va h.) adabiy mavzulardir. Shu sababdan Oskar Uayld “Dorion Greyning portreti”(“Jahon adabiyot”, yanvar, 2000)asarida topib aytadi: “Fikr va so’z san’atkor uchun san’at vositasidir. Illat va fazilat – uning ijodi uchun materialdir”. Bu xulosa hamma davr adabiyotlari uchun tegishlidir. 2. Tarixiy mavzular. Tarixda, o’tmish (moziy)dan tasvir predmetiga material tanlash va shu asosda zamondoshlarning diqqatini qiziqtirgan eng zarur muammolarga javob izlash – bosh xususiyat kasb etadi. Jumladan, “Navoiy”(Oybek), “Yulduzli tunlar. Bobur”(P.Qodirov), “Ulug’bek xazinasi”(O.Yoqubov) – uzoq tariximizni yoritsa, “O’tgan kunlar”(A.Qodiriy), “Kecha va kunduz”(Cho’lpon), “Qutlug’ qon”(Oybek) – yaqin o’tmishimizni gavdalantiradi. 3. Zamonaviy mavzular. Bugungi zamondan, aniq bosqich – istiqlol davri kishilarining hayotini tasvirlash va shu orqali hayotdan dars berish – zamonaviy  
 
mavzularga xos bosh xususiyatdir. Bugun Istiqlol talabiga monand komil kishilarni 
– fikrlovchi, tadbirkor, el-yurt uchun kuyub, yonib yashovchi, adolat va haq uchun 
kurashuvchi qahramonlarni tasvirlash, ularning murakkab obrazlarini yaratish – 
zamonaviy mavzularning kashfiyotlari bilan bog’liq. 
Mavzular 
qanday 
atalishidan 
qat’iy 
nazar 
hammasining 
asosida 
zamondoshlarning ko’nglini band etgan muhim masalalarga javob izlash va javobda 
insoniylashgan umumbashariy dolzarb g’oyalar targ’ib qilinishi talab etiladi.  
Adabiy asar hayotni keng va chuqur, barcha tomonlari bilan tasvirlar ekan, unda 
asosiy tema va yordamchi temalar bo’lishini taqoza etadi. 
Jumladan, “O’tgan kunlar” romanining asosiy temasi XIX asrning ikkinchi 
yarmidagi hayot ko’rinishlarini tasvirlash bo’lsa, aynan ana shu mavzuning turli 
qirralarini ochuvchi yordamchi temalar ham ko’p: Otabek va homid o’rtasidagi 
(yangilik va eskilikning)kurashi, Kumush va Zaynab orasidagi kundoshlik, ota-ona 
va o’g’il orzulari orasidagi qarama-qarshilik, qipchoqlar va qora- chopon(o’zbek)lar 
o’rtasidagi qirg’in va h. Bularning hammasi bosh temaning mohiyatini isbotlashga, 
bo’rttirishga, ta’sirchanligini ta’minlashga, birgina so’z bilan aytganda, bosh temani 
yoritishga bevosita va bilvosita xizmat qiladilar. 
Badiiy asar muyyan bir mavzuni tasvirlar ekan, bevosita shu mavzuning 
haqiqatini kashf qilish bilan ko’pning diqqatini e’tibordan chetda qolayotgan 
muammoga qaratadi (Masalan, “O’tgan kunlar”da birinchi bor kundoshlikning 
fojiasi yaqqol va bo’rttirib gavdalantirilgach, kundoshlikni qoralovchilar va 
“oladigan xotiningiz sizga muvofiq bo’lishi barobarida er ham xotung’a 
muvofiquttab’ (tabga mos, munosib) bo’lsin” talabini yoqlovchilar keskin ko’payib 
ketgan). Demak, yozuvchi doimo aniq maqsadni ko’zlab, “odilona hayotning 
yoqlovchisi, sudyasi bo’lib ish ko’radi. Yozuvchining maqsadi, orzusi, haqiqati, 
adolati... hammavaqt asar qahramonlariga taqsimlanadi, ular qalbiga joylashtiriladi. 
Va qahramonlarning o’zaro munosabatlaridan, harakatlaridan, qalb tug’yonlari 
tasviridan jonlanadi, jilolanadi, yaxlitlashadi va birbutun go’zalligi (mukammalligi) 
bilan kitobxonni harakatga soladi. Bu badiiy asar “hujayralari”dan sizib 
chiquvchi qon, qon tufayli faoliyat ko’rsatayotgan jon,  jon tufayli tirik bo’lgan 
ruh - badiiy g’oyadir. 
mavzularga xos bosh xususiyatdir. Bugun Istiqlol talabiga monand komil kishilarni – fikrlovchi, tadbirkor, el-yurt uchun kuyub, yonib yashovchi, adolat va haq uchun kurashuvchi qahramonlarni tasvirlash, ularning murakkab obrazlarini yaratish – zamonaviy mavzularning kashfiyotlari bilan bog’liq. Mavzular qanday atalishidan qat’iy nazar hammasining asosida zamondoshlarning ko’nglini band etgan muhim masalalarga javob izlash va javobda insoniylashgan umumbashariy dolzarb g’oyalar targ’ib qilinishi talab etiladi. Adabiy asar hayotni keng va chuqur, barcha tomonlari bilan tasvirlar ekan, unda asosiy tema va yordamchi temalar bo’lishini taqoza etadi. Jumladan, “O’tgan kunlar” romanining asosiy temasi XIX asrning ikkinchi yarmidagi hayot ko’rinishlarini tasvirlash bo’lsa, aynan ana shu mavzuning turli qirralarini ochuvchi yordamchi temalar ham ko’p: Otabek va homid o’rtasidagi (yangilik va eskilikning)kurashi, Kumush va Zaynab orasidagi kundoshlik, ota-ona va o’g’il orzulari orasidagi qarama-qarshilik, qipchoqlar va qora- chopon(o’zbek)lar o’rtasidagi qirg’in va h. Bularning hammasi bosh temaning mohiyatini isbotlashga, bo’rttirishga, ta’sirchanligini ta’minlashga, birgina so’z bilan aytganda, bosh temani yoritishga bevosita va bilvosita xizmat qiladilar. Badiiy asar muyyan bir mavzuni tasvirlar ekan, bevosita shu mavzuning haqiqatini kashf qilish bilan ko’pning diqqatini e’tibordan chetda qolayotgan muammoga qaratadi (Masalan, “O’tgan kunlar”da birinchi bor kundoshlikning fojiasi yaqqol va bo’rttirib gavdalantirilgach, kundoshlikni qoralovchilar va “oladigan xotiningiz sizga muvofiq bo’lishi barobarida er ham xotung’a muvofiquttab’ (tabga mos, munosib) bo’lsin” talabini yoqlovchilar keskin ko’payib ketgan). Demak, yozuvchi doimo aniq maqsadni ko’zlab, “odilona hayotning yoqlovchisi, sudyasi bo’lib ish ko’radi. Yozuvchining maqsadi, orzusi, haqiqati, adolati... hammavaqt asar qahramonlariga taqsimlanadi, ular qalbiga joylashtiriladi. Va qahramonlarning o’zaro munosabatlaridan, harakatlaridan, qalb tug’yonlari tasviridan jonlanadi, jilolanadi, yaxlitlashadi va birbutun go’zalligi (mukammalligi) bilan kitobxonni harakatga soladi. Bu badiiy asar “hujayralari”dan sizib chiquvchi qon, qon tufayli faoliyat ko’rsatayotgan jon, jon tufayli tirik bo’lgan ruh - badiiy g’oyadir.  
 
Demak, g’oya ijodkorning qalamga olinayotgan voqyelikka munosabatidir. 
Mavzu esa aks ettirilayotgan voqea-hodisalarning umumlashmasi, yig’indisi, ya’ni 
badiiy asar uchun tayanch bo’lgan asosiy fikr va maqsad ob’ektidir. 
Yana bir mulohaza. “Gap roman yoki qissa mavzuining nechog’li muhimligi 
yoki dolzarbligida emas, balki shu muhim va dolzarb mavzuni yoritishda 
yozuvchining badiiy salohiyati, mahoratida ekan-da?..” degan ritorik tushuncha ko’p 
gapiriladi. Lekin shu salohiyat, mahorat qanday qilib voqye bo’lishi yechilmaydi. 
Aslida, chiroqning shishasini – mavzu desak, shu mavzuni kerakli narsaga 
aylantirayotgan, uning ardog’ida yonayotgan pilikka – uning yorug’lik nuriga,  shu 
nurning toza yolqiniga bog’liq. Pilik notekis bo’lsa, zaruriy ishlov berilmagan bo’lsa 
– uning yonishidan shisha darrov qorayadi, natijada yorug’lik nurining ta’sir doirasi 
kamayadi, yorug’lik darajasi xiralashadi. Xuddi shunday, mavzu g’oyani 
asraganidek, uning yonishiga imkon tug’dirganidek, g’oya mavzuni yorqin qilib 
(xiralashtirmasdan) yoritishi lozim. Ana shundagina, ya’ni ular bir-biriga jon berib 
va jon olib, birlashib, yaxlit bir mazmunni ifoda qilganlaridagina – poetik ahamiyat 
kasb etadilar; jonlanadilar, muhitni va  odamlarni kerakli nur bilan yoritadilar. Ana 
shu holatni bunyod etish – salohiyatdir, badiiy mahoratdir. 
Ijodkor – voqelik – fikr-maqsad – munosabat.  O’z-o’zidan ayonki, bular 
bir-biri bilan mustahkam bog’langan zanjirlardir. Ma’lumki, voqyelik haqidagi fikr 
o’z-o’zidan tug’ilmaydi, u kuzatish, tahlil qilish, o’rganish asosida paydo bo’ladi. bu 
jarayonda – tabiiyki . nimadir inkor qilinadi, nimadir ma’qullanadi. Nimanidir 
ma’qullash yoki inkor qilish esa, albatta, munosabatni taqozo etadi. Chunki 
munosabat bo’lmasa tasdiqlash, ma’qullash ham, rad qilish, qoralash ham  
bo’lmaydi. Ijodkorning oddiygina, novdagi bargni tasvirlashi yoki unda hosil 
bo’layotgan kurtakni madh etishi ham o’ziga xos munosabatdir. Ya’ni bu tabiatning 
muayyan bir hodisasiga qarash va u orqali o’quvchida ma’lum bir kayfiyat 
uyg’otishdir.”(A.Ulug’ov, 26-bet). 
Bu fikrlarning yaqqol misolini ko’raylik. hamid Olimjon 1937 yil bahorida 
Qozog’istonda bo’lib, qozoq xalqining hayoti bilan tanishadi. hasan Qayg’i, Jambul 
kabi oqinlar ijodini o’rganadi, ularning xalq qalbida yashayotganini ko’radi. O’z 
umrini ham sarhisob qiladi. Orzu-umidlarga, boqiy xayollarga to’lib-toshadi. 
Martning oxirlarida Toshkentga keladi va ertalab uyg’onganida ishxona derazasi 
Demak, g’oya ijodkorning qalamga olinayotgan voqyelikka munosabatidir. Mavzu esa aks ettirilayotgan voqea-hodisalarning umumlashmasi, yig’indisi, ya’ni badiiy asar uchun tayanch bo’lgan asosiy fikr va maqsad ob’ektidir. Yana bir mulohaza. “Gap roman yoki qissa mavzuining nechog’li muhimligi yoki dolzarbligida emas, balki shu muhim va dolzarb mavzuni yoritishda yozuvchining badiiy salohiyati, mahoratida ekan-da?..” degan ritorik tushuncha ko’p gapiriladi. Lekin shu salohiyat, mahorat qanday qilib voqye bo’lishi yechilmaydi. Aslida, chiroqning shishasini – mavzu desak, shu mavzuni kerakli narsaga aylantirayotgan, uning ardog’ida yonayotgan pilikka – uning yorug’lik nuriga, shu nurning toza yolqiniga bog’liq. Pilik notekis bo’lsa, zaruriy ishlov berilmagan bo’lsa – uning yonishidan shisha darrov qorayadi, natijada yorug’lik nurining ta’sir doirasi kamayadi, yorug’lik darajasi xiralashadi. Xuddi shunday, mavzu g’oyani asraganidek, uning yonishiga imkon tug’dirganidek, g’oya mavzuni yorqin qilib (xiralashtirmasdan) yoritishi lozim. Ana shundagina, ya’ni ular bir-biriga jon berib va jon olib, birlashib, yaxlit bir mazmunni ifoda qilganlaridagina – poetik ahamiyat kasb etadilar; jonlanadilar, muhitni va odamlarni kerakli nur bilan yoritadilar. Ana shu holatni bunyod etish – salohiyatdir, badiiy mahoratdir. Ijodkor – voqelik – fikr-maqsad – munosabat. O’z-o’zidan ayonki, bular bir-biri bilan mustahkam bog’langan zanjirlardir. Ma’lumki, voqyelik haqidagi fikr o’z-o’zidan tug’ilmaydi, u kuzatish, tahlil qilish, o’rganish asosida paydo bo’ladi. bu jarayonda – tabiiyki . nimadir inkor qilinadi, nimadir ma’qullanadi. Nimanidir ma’qullash yoki inkor qilish esa, albatta, munosabatni taqozo etadi. Chunki munosabat bo’lmasa tasdiqlash, ma’qullash ham, rad qilish, qoralash ham bo’lmaydi. Ijodkorning oddiygina, novdagi bargni tasvirlashi yoki unda hosil bo’layotgan kurtakni madh etishi ham o’ziga xos munosabatdir. Ya’ni bu tabiatning muayyan bir hodisasiga qarash va u orqali o’quvchida ma’lum bir kayfiyat uyg’otishdir.”(A.Ulug’ov, 26-bet). Bu fikrlarning yaqqol misolini ko’raylik. hamid Olimjon 1937 yil bahorida Qozog’istonda bo’lib, qozoq xalqining hayoti bilan tanishadi. hasan Qayg’i, Jambul kabi oqinlar ijodini o’rganadi, ularning xalq qalbida yashayotganini ko’radi. O’z umrini ham sarhisob qiladi. Orzu-umidlarga, boqiy xayollarga to’lib-toshadi. Martning oxirlarida Toshkentga keladi va ertalab uyg’onganida ishxona derazasi  
 
oldida bir to’p o’rik chaman bo’lib, oppoq gullagan. Ko’ngildagi o’y-orzulari ham 
o’rikdan turtki olib ochila boshlaydi, uning xabari qog’ozga to’kiladi:  
Derazamning oldida bir tup 
O’rik oppoq bo’lib gulladi... 
 
Bu xabarni eshitgan o’quvchida ham turli-tuman fikrlar uyg’onadi. Lekin 
shoir nima demoqchi? O’rik gullari-hayotning navbahori, navbahorning ilk elchisi 
shoir qalbidagi qaysi kechinmalarni yuzaga chiqarar ekan? Bu kechinma, hissiyot, 
fikrlar oqimi sizu bizni o’ziga oshno qilarmikan? Shoir his-tuyg’ulari bizning 
kechinmalarimizni ham uyg’ota olarmikan? hayajonga sola bilarmikan? hayot 
ritmini so’z va obrazlarning harakati orqali ifodalay olarmikan? Bu emosionallikni, 
romantikani, ularning turfa ranglarini bo’yi-basti bilan ko’rsatib, qalblarimizga zarur 
bo’lgan estetik “ozuqani” bera bilarmikan? 
Novdalarni bezab g’unchalar 
Tongda aytdi hayot otini. 
Va shabboda qurg’ur ilk sahar 
Olib ketdi gulning totini. 
 
har bahorda shu bo’lar takror, 
har bahor ham shunday o’tadi. 
Qancha tirishsam ham u beor 
Yellar meni aldab ketadi. 
 
Ko’rinyaptiki, o’rikning gullashi shoir qalbidagi kechinmalarni uyg’otdi: har 
bahor o’rik gullarning mazasini shabboda olib ketadi. Bu yil shunday takrorlanyapti. 
Inson umri ham shunga o’xshash emasmi? Eng zavqqa, kuchga, shodlikka 
to’lganingda-gullaganingda hayoting rishtalari gul kabi sochilmasmikin?.. 
Mayli deyman va qilmayman g’ash 
Xayolimni gulga o’rayman 
har bahorga chiqqanda yakkash 
 
Demak, lirik qahramon baxtining borligini yellar ham, qushlar ham, har bir 
kurtak ham, baxt ovozi ham iymon keltiradi, tasdiqlaydi. “Baxti mangu barqaror el”, 
“har gulistonda bahor mangu” bo’lgan Vatan ulug’lanadi. 
oldida bir to’p o’rik chaman bo’lib, oppoq gullagan. Ko’ngildagi o’y-orzulari ham o’rikdan turtki olib ochila boshlaydi, uning xabari qog’ozga to’kiladi: Derazamning oldida bir tup O’rik oppoq bo’lib gulladi... Bu xabarni eshitgan o’quvchida ham turli-tuman fikrlar uyg’onadi. Lekin shoir nima demoqchi? O’rik gullari-hayotning navbahori, navbahorning ilk elchisi shoir qalbidagi qaysi kechinmalarni yuzaga chiqarar ekan? Bu kechinma, hissiyot, fikrlar oqimi sizu bizni o’ziga oshno qilarmikan? Shoir his-tuyg’ulari bizning kechinmalarimizni ham uyg’ota olarmikan? hayajonga sola bilarmikan? hayot ritmini so’z va obrazlarning harakati orqali ifodalay olarmikan? Bu emosionallikni, romantikani, ularning turfa ranglarini bo’yi-basti bilan ko’rsatib, qalblarimizga zarur bo’lgan estetik “ozuqani” bera bilarmikan? Novdalarni bezab g’unchalar Tongda aytdi hayot otini. Va shabboda qurg’ur ilk sahar Olib ketdi gulning totini. har bahorda shu bo’lar takror, har bahor ham shunday o’tadi. Qancha tirishsam ham u beor Yellar meni aldab ketadi. Ko’rinyaptiki, o’rikning gullashi shoir qalbidagi kechinmalarni uyg’otdi: har bahor o’rik gullarning mazasini shabboda olib ketadi. Bu yil shunday takrorlanyapti. Inson umri ham shunga o’xshash emasmi? Eng zavqqa, kuchga, shodlikka to’lganingda-gullaganingda hayoting rishtalari gul kabi sochilmasmikin?.. Mayli deyman va qilmayman g’ash Xayolimni gulga o’rayman har bahorga chiqqanda yakkash Demak, lirik qahramon baxtining borligini yellar ham, qushlar ham, har bir kurtak ham, baxt ovozi ham iymon keltiradi, tasdiqlaydi. “Baxti mangu barqaror el”, “har gulistonda bahor mangu” bo’lgan Vatan ulug’lanadi.  
 
 
O’quvchi qalbida ana shu oliyjanob tushunchalar, ana shu bir olam hislar 
ko’chgandan so’ng, “har narsadan baxt mo’l o’lka”ga sodiq farzandligidan sevinch 
to’lgach, shoir she’rini tugatadi: 
Derazamning oldida bir tup 
O’rik oppoq bo’lib gulladi... 
ha, “she’r ko’ngillarga nur olib kirgani yaxshi, g’ashlik va najotsizlik tuyg’usin 
emas”(E.Vohidov). Baxt va baxt haqidagi orzu-inson kamoloti uchun zarur omil 
ekan, uni kuylagan ham mangu tirikdir. 
 
Ko’rinadiki, asarning g’oyasi (tema kabi) asar mazmunida – undagi 
umumlashma, emosional, obrazli fikrda ifodalanadi. U ham bosh g’oya va 
yordamchi g’oyalardan iborat bo’ladi. Jumladan, XIX asrning ikkinchi yarmi 
“tariximizning eng kirlik, qora kunlari” - “O’tgan kunlar”ning bosh g’oyasi bo’lsa, 
Otabek-Kumush-Zaynab o’rtasidagi muhabbat-kundoshlik tufayli fojiaga olib 
borishi-yana bir yordamchi g’oyadir. 
Qorachopon va qipchoqlar qirg’ini – feodal jamiyatini inqirozga olib borishi – yana 
bir yordamchi g’oyadir.  Mamlakat markazlashgan bir davlat tomonidan idora 
qilinganda, urush va qirg’inlar, talon va tarojlarni yo’qotish mumkinligi ham – 
yordamchi g’oyalardan biridir... 
Yordamchi g’oyalarning hammasi ham oxir-oqibat bosh g’oyaga kelib 
tutashadi va bosh g’oyaning isbotiga, daliliga, birbutunligiga, ta’sirchanligiga xizmat 
qiladi. Eng asosiysi,  asar hujayralariga sochilgan fikrlarning rivojini bir o’zanga 
soladi, shoshqin va toshqin, zavqli va yaratuvchan, betakror va tinimsiz mavj 
uruvchi, o’zigagina xos va olamlarga tegishli bo’lgan insoniyatning komillik tomon 
harakatiga yangicha mazmun beruvchi daryoni vujudga keltiradi; buning 
yaratuvchisi ham, boshqaruvchisi ham yozuvchi-san’atkordir, yozuvchi qalbidagi 
nurdir, aqlidagi-bilimdir, talantidagi qudratdir. 
 
O’quvchi qalbida ana shu oliyjanob tushunchalar, ana shu bir olam hislar ko’chgandan so’ng, “har narsadan baxt mo’l o’lka”ga sodiq farzandligidan sevinch to’lgach, shoir she’rini tugatadi: Derazamning oldida bir tup O’rik oppoq bo’lib gulladi... ha, “she’r ko’ngillarga nur olib kirgani yaxshi, g’ashlik va najotsizlik tuyg’usin emas”(E.Vohidov). Baxt va baxt haqidagi orzu-inson kamoloti uchun zarur omil ekan, uni kuylagan ham mangu tirikdir. Ko’rinadiki, asarning g’oyasi (tema kabi) asar mazmunida – undagi umumlashma, emosional, obrazli fikrda ifodalanadi. U ham bosh g’oya va yordamchi g’oyalardan iborat bo’ladi. Jumladan, XIX asrning ikkinchi yarmi “tariximizning eng kirlik, qora kunlari” - “O’tgan kunlar”ning bosh g’oyasi bo’lsa, Otabek-Kumush-Zaynab o’rtasidagi muhabbat-kundoshlik tufayli fojiaga olib borishi-yana bir yordamchi g’oyadir. Qorachopon va qipchoqlar qirg’ini – feodal jamiyatini inqirozga olib borishi – yana bir yordamchi g’oyadir. Mamlakat markazlashgan bir davlat tomonidan idora qilinganda, urush va qirg’inlar, talon va tarojlarni yo’qotish mumkinligi ham – yordamchi g’oyalardan biridir... Yordamchi g’oyalarning hammasi ham oxir-oqibat bosh g’oyaga kelib tutashadi va bosh g’oyaning isbotiga, daliliga, birbutunligiga, ta’sirchanligiga xizmat qiladi. Eng asosiysi, asar hujayralariga sochilgan fikrlarning rivojini bir o’zanga soladi, shoshqin va toshqin, zavqli va yaratuvchan, betakror va tinimsiz mavj uruvchi, o’zigagina xos va olamlarga tegishli bo’lgan insoniyatning komillik tomon harakatiga yangicha mazmun beruvchi daryoni vujudga keltiradi; buning yaratuvchisi ham, boshqaruvchisi ham yozuvchi-san’atkordir, yozuvchi qalbidagi nurdir, aqlidagi-bilimdir, talantidagi qudratdir.