Mehnat tarbiyasida xalq og‘zaki ijodining o‘rni
Reja:
1. Xalq og’zaki ijodida mehnat tarbiyasining targ’ib etilishi.
2. Xalq maqollarida mehnat tarbiyasi.
3. Xalq rivoyatlari asosida o’quvchilarni mehnatga o’rgatish.
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Mehnat tarbiyasi, maqol, mehnat qo’shiqlari,
xalq rivoyatlari.
Sog’lom bolaning shakllanishida, nafaqat, jismonan sog’lomlik, balki fikran
sog’lomlik ham mohiyatan bir maqsadga qaratilgan. Bolalarni sog’lom fikrlilikka
chorlash degani ana shu sog’lom fikrlar haqida uqtirish emas, balki uni hayotga
tatbiq qilish orqali singdirishdir.
Ota-bobolarimiz azaldan mehnatni ulug’lab kelishgan , o’zlari sidqidildan mehnat
qilishgan. Bizga ulardan meros bo’lib qolgan barcha xazinalar-ilmiy badiiy kitoblar,
turli xildagi san’at asarlari me’morchilik obidalari va boshqa narsalar ana shu
mehnatning mahsulidir. Bobolarimiz mehnatsevarliklari tufayli ulkan yutuqlarni
qo’lga kiritishgan. Yoshlarni ham mehnatni sevishga, mehnatsevar bo’lishga
chaqirishgan. Xalq og’zaki ijodi namunalari qadimiyligi, ta’sirchanligi manbalardan
hisoblanadi. Bu tarbiya vositalarini bolalar hayotiga tabiiy ravishda olib kirish lozim.
Ular mehnay, poklik, kattarga hurmat kabi insoniy fazilatlarni bola qalbiga
singdirishning muhim vositasidir. Shu boisdan, jahondagi barcha xalqlarning
maqollarida bo’lgani kabi, o’zbek maqollarida ham mehnatsevarlik g’oyasi
markaziy o’rinlardan birini egallaydi. “Suvsiz hayot bo’lmas, mehnatsiz rohat”,
“Mehnat qilsang yasharsan, katta-katta osharsan” ,“Oltin o’tda toblanar odam
mehnatda”, “Mehnat bilan qarisang rahmat bilan yashaysan ”, “Uzoq umr siri
mehnatda”, “Daryo suvini bahor toshirar, inson qadrin mehnat oshirar”, “Mehnatdan
do’st ortar, g’iybatdan dushman” kabi xalq maqollari bejiz aytilmagan. Maqollar
odamlarning hayoti va turmushi jarayonida to’plagan tajribalari, dunyoqarashi, o’zi
yashab turgan ijtimoiy hayotga bo’lgan munosabati, o’tmish hayoti va uning ibratli
saboqlarini, umid va orzularini ifodalaydi. Maqollar xalq og’zaki ijodining bir
turidir. Maqollarda xalqning turmush davomida to’plagan tajribalari natijasida
yuzaga kelgan xulosalari ixcham va sodda tarzda bayon etilgan.
Demak, maqollar xalqning ijtimoiy-tarixiy, hayotiy-maishiy tajribasi umumlashgan
badiiy, obrazli mulohazalardan iborat hikmatli so’zlardir. Ular qadimdan sinalgan,
turmush tasdig’idan o’tgan tushunchalar orqali kishilarni ogohlantiradi. Hayot,
yashash tushunchalariga endigina duch kelayotgan boal maqollar orqali to’g’ri yo’lni
tanlay oladi.
Bundan tashqari xalq hayotiga hamroh bo’lgan qo’shiqlarda ham halol rizq topish,
mehnatsevarlik o’z aksini topgan. Ajdodlarimiz uchun mehnatning samarali
bo’lishining yechimi qo’shiq aytishdan iborat bo’ladi. Shuning uchun ajdodlarimiz
har bir ishni qo’shiq bilan bajarib ham mehnatning samarali bo’lishini, ham
zerikmasdan bajarish yo’lini o’ylab topganlar. Xalqimiz orasida yashab kelayotgan
mehnat qo’shiqlari bajariladigan ish sohalariga qarab uch xil bo’ladi:
1.Dehqonchilik bilan bog’liq mehnat qo’shiqlari:
Shohlari bir quloch-quloch, Shohimga qo’nar qaldirg’och.
Yuray desam, voy, qornim och,
Men qo’shga qanday yarayin.
Ho’kizginam, bo’yniginang ezildi,
Ko’zginangdan yoshlar qator tizildi.
Bo’yinturuq bilan omoch tortmasang,
Sening bilan menga go’rlar qazildi.
Dehqonchilik qo’shiqlarida yil-o’n ikki oy mobaynida olib borilgan mehnat
jarayoni bosqichma-bosqich o’z ifodasini topadi. Ularda yer haydash, dalaga yangi
yil hosili uchun bug’doy sepish, unib chiqqan va boshoqlari yetilgan bug’doylarni
o’rish, ularni yanchib donini ajratish kabi har bir jarayon, albatta, qo’shiq aytish bilan
qo’shib amalga oshirilgan. Agar bu qo’shiqlarda faqat dehqonning bajarayotgan
mehnati aks etgan, desak, xato bo’ladi. Chunki har bir qo’shiqda dehqon, albatta,
o’zining ichki kechinmalarini, hayot tajribasidan olgan taassurotlarini, turmush
tashvishlarini bayon etishga urinadi. Qo’shiq aytuvchi kishi sahnada san’atkor emas,
balki dalada ham oddiy ijrochi, ham tinglovchi sifatida namoyon bo’ladi.
2. Chorvachilik bilan bog’liq mehnat qo’shiqlari:
Shoxlaring bor bir minora, churiya-churiya,
Minora qushlar qo’nar-a, churiya-churiya,
Bolang olib iskasang-a, churiya-churiya,
Kuygan yuraging qonar-a, churiya-churiya.
Chorvachilik bilan bog’liq qo’shiqlar xalqimizning qadimdan bu kasbni egallab
kelganidan, chorvachilikning sir-sinoatlaridan xabardor ekanidan dalolat beradi.
Xalq har bir hayvonga xuddi odamdek muomalada bo’lgan. Uni erkalagan,
maqtagan, ta’riflagan, sifatlagan. “Xo’sh”, “Turey-turey”, “Churey-churey”
qo’shiqlarini chorvadorlar ichida yashagan shoirtabiat odamlar to’qishgan. Bu
qo’shiqlarda turli badiiy san’atning boshqa namunalarida bo’lganidek turli badiiy
san’atdan foydalanilgan.
O’zbek xalqi qadimdan hunarmandchilik bilan shug’ullanib kelgan. O’zbekiston
hududida ishlab chiqarilgan shohi atlaslar, banoras to’nlar, amaliy san’at namunalari,
to’qilgan gilamlar butun dunyoga mashhur bo’lgan. Qadimda o’z hunari bilan nom
taratgan ustalar o’z shogirdlaridan kasbiy ko’nikmalar qatori she’r, qo’shiq aytish,
biror musiqa asbobida kuy kuychalishni ham talab qilganlar. Ularning fikricha, har
tomonlama yetuk bo’lmagan inson, ayniqsa, estetik zavqi yo’q kimsa bironta hunarni
ham uquv bilan o’zlashtira olmas ekan. Shuning uchun xalqimiz orasida turli kasb
bilan shug’ullanayotgan odam borki, qo’shiq aytadi, askiya aytadi, musiqa chaladi.
Bu fazilat unga o’zi ishlab chiqarayotgan narsaning go’zal ko’rinishga ega bo’lishini
ta’minlaydi. Qo’shiq bilan tayyorlanayotgan narsaga ustaning mehri quyiladi.
O’zbek xalq mehnat qo’shiqlarining salmoqli qismini kashta tikish, bo’z to’qish,
charx yigirish kabi faoliyat bilan qo’shib turli ohangda ijro etadigan she’r namunalari
egallaydi. Jumladan, ularning eng qadimgilaridan biri charx qo’shiqlari hisoblanadi.
Bugungi kun tekstil sanoati paydo bo’lmasidan avval paxtaning chigiti qo’lda ajratib
olinar va paxta momig’idan charxni aylantirish vositasida ip yigirilardi. Ayollar
kecha-kunduz ip yigirish bilan shug’ullanib, tayyor bo’lgan iplardan gazlamalar
to’qishgan.
3.Kasb-hunar bilan bog’liq mehnat qo’shiqlari:
Charx yigirib, charx yigirib, tuyugan.
Shul qo’lginam toladir.
Agar shuni yigirmasam,
Bolalar och qoladir.
Har bir zerikarli va mashaqqatli mehnatning ham chegarasi bo’ladi. Ammo agar
odam bevosita charxda ip yigirish orqali kun ko’rsa, unga bu azobli mashg’ulot
chegarasizdek bo’lib tuyulgan. Ana shunday daqiqalarda odam o’ziga chorasiz,
najotsiz bir shaxs bo’lib ko’ringan. Qo’shiqda bu holat shunday kuylanadi:
Charxginam, ey, charxginam,
Yurakkinam olasan,
Ayt-chi, sen bu yurtlardan,
Qachongina yo’qolasan?!
Tabiiyki, bolalarning eng sevimli mashg’ulotlaridan biri, bu ertak tinglashdir.
Ertaklar xalq og’zaki ijodining eng qadimiy, ommaviy va keng tarqalgan janrlaridan
hisoblanadi. Ularda insonparvarlik, vatanparvarlik, do’stga sadoqat, yorga
vafodorlik, qahramonlik kabi fazilarlar ulug’lanadi, zulm va zo’rlik qoralanadi. Xalq
og’zaki ijodida ertaklar o’ziga xos o’rin egallaydi. Xalq ertaklarining ko’pchiligida
mehnat ulug’lanadi. “Shirin uyqu” ertagi bunga yaqqol misol bo’la oldi:
“Bir donishmandning uchta o’g’li bo’lib, ota o’limi oldidan o’g’illarini o’z oldiga
chaqirib shunday vasiyat qilibdi: Uyquni shirin qilib uxlang, ovqatni shirin qilib
yeng. Ikki aka ota vasiyatiga amal qilib, ustma-ust yeb yotaveribdilar. Mehnat bilan
shug’ullanmabdilar. Yegan ovqatlari singmabdi. Ko’zlariga uyqu kelmabdi. Borgan
sari mol-dunyolari kamayib qashshoqlashib ketaveribdilar. Uchinchi o’g’il esa
ertadan kechgacha mehnat qilar ekan. Borgan sari davlati ko’payib, uyqusi shirin
bo’lib, ovqati mazali bo’lib boribdi”.
Demak, ertakdan shunday xulosa chiqadi, barcha rohatlarning otasi-mehnatdir.
Aka-ukalar buni hammalari har xil tushunibdilar. Ota nasihatini to’g’ri tushungan
kenja o’g’il o’z murod-maqsadiga yetibdi.
“Qumursqa” ertagida dunyodagi eng zo’r mavjudot mehnatkash, mehnatni
sevuvchi mavjudot ekanligi aytiladi.
Muz, bulut, kun, yomg’ir, yer, ot, mol, bo’ri, sichqoncha, merganda “kim zo’r?”deb
so’raganda, biri ikkinchisini ko’rsataveradi. Oxirda qumursqa: “otangning olti yuz
botmon oshirib yeganman; pochchangning yuz botmon bug’doyini yetti tog’dan
oshirib yeganman. Men zo’rman, men zo’r deydi”. Bu yerda qumursqalar
mehnatsevar qilib ko’rsatilgan. O’zbek xalq ijodida mehnat va mehnat ahlini
hamisha ulug’lab, unga mehr-muhabbat bilan qarashgan. “Qumursqa” ertagida ham
shu g’oya ertakka xos uslubda, ajoyib o’xshatishlarda kulguga boy quyidagicha
suhbatda bayon etilgan:
-Qorning nima uchun katta?
-jigarim zo’r, -dedi qumursqa.
-beling nima uchun ingichka?
-mehnatim zo’r!
–javob berdi qumursqa.
Xalq og’zaki ijoding noyob durdonalaridan biri bo’lmish tez aytishlar chuqurroq
tahlil qilib ko’rilsa, barcha tarbiyalar qatori mehnat tarbiyasi yuzasidan juda ko’p
manbalar uchratish mumkin.
Novvoy nonni yopar,
Nonni novvot deb sotar.
Jamila jiydani joyiga joyladi.
Soli arralaydi,
Lola allalaydi.
Xalq og’zaki ijoding katta-yu kichikka birdek yoqadigan turi bu topishmoqdir.
Topishmoqlarning mazmunidan kelib chiqqan holda ularda ma’naviy-axloqiy
tarbiya masalalarining yoritilishini o’rganishimiz mumkin:
Tom ustida bir anor, hadding bo’lsa ushlab ol.
Uzoq tog’da o’t yonar.
Uxlab yotar kunduzi,
Shomda ochilar ko’zi.
To’rt oyoqli, temir tuyoqli.
Ustida bukrisi bor,
Oyoqda tuflisi bor.
Soqoli bor, aqli yo’q.
Boraveradi, boraveradi, Bo’yradek yerni olib yotadi.
Do’stim sherik bo’ladi, uyni qo’rib turadi.
Uyday joyda yotadi, sichqon ko’rsa qochadi.
Tuya desam, kattakon, Usti keng-u, bir makon.
Tokchama-tokcha, Azamat xo’ja.
Suv tagida oltin baldoq.
Emaklagan toshni ko’rdim,
Toshdan chiqqan boshni ko’rdim.
Ovoz berar azonda, mazasi bor qozonda.
Xafa bo’lsa, koptok bo’lib, Igna ko’rpa yopadi.
Zumda ko’z ochib kulib, ilgarilab chopadi.
Makonidir dalalar, pushtalarda bolalar,
To’ni yo’l-yo’l beqasam, go’shti suvli va asal (tarvuz)
Bo’lar sariq yo qizil,
Yer tagida yetilar.
Tupida yakka hosil, Sochi yashil, selkillar.
Yoshlarni mardlik, halollik, jasurlik ruhida tarbiyalashda , ma’nan pok va barkamol
qilib voyaga yetkazishda xalq og’zaki ijodining noyob durdonasi bo’lmish
“Alpomish” dostoni bizga vatanparvarlik fazilatlaridan saboq beradi. Odil va
haqgo’y bo’lishga, o’z yurtini, oilasi, qo’rg’onini qo’riqlashga, do’sti, or- nomusini,
ota-bobolarimizning muqaddas mozorlarini har qanday tajovuzlardan saqlashga,
ma’naviy- axloqiy pok bo’lishga o’rgatadi. “Alpomish”dostoni ijodiy tafakkurimiz,
ma’naviy boyligimizning yorqin namunasi bo’lib, tarixiy ildizlarimizning qanchalik
chuqur ekani, xalqimiz qanday muhitda shakllanib, rivojlangani, qiyinchiliklarni
qanday yengib chiqqanini yorqin tasvirlab beradi. Biz “Alpomish” timsolida ijodiy
tafakkurimiz, ma’naviy boyligimizning qay darajada ekanligini, ma’naviy barkamol
axloqan pok, vijdonli o’g’lonlarimizning qiyofasini ko’ramiz.
Zardushtiylarning muqaddas kitobi hisoblangan “Avesto”da bolalar yoshligidan
daraxt ko’chati o’tqazishi, uy-ro’zg’or qurollari yasashini, yerga ishlov berishi kabi
mehnat mashg’ulotlari bilan shug’ullanishlari kerakligi haqida ko’plab satrlar
keltirilgan. “Avesto”da ta’riflangan va targ’ib etilgan eng ulug’ kasb
dehqonchilikdir. Zeroki, bu kasb sohiblari zardushtiylarni moddiy ne’matlar bilan
ta’minlaydi. Bu hayot taraqqiyotining asosiy omilidir. Dehqonlar va chorvadorlar
jamiyat moddiy ne’matlarini yaratuvchilari sifatida ta’riflangan. Ajdodlarimiz
madaniyati merosi bo’lmish “Avesto”da shunday parcha bor:
“Zardusht iloh Ahura Mazdadan so’rdi:
-Ey, Ahura Mazda! Zaminni hammadan ham baxtiyor qiluvchi zot kim?
Ahura Mazda javob berdi:
-Ey, Zardusht! Kimki uni yaxshilab haydasa va ziroatga tayyorlasa!..
Ey, Zardusht! Kimki g’alla eksa, u haqiqatni ekadi…”
Demak, ota-bobolarimiz yer yuzidagi eng qadim zamonlardan buyon dehqonchilik
bilan shug’ullanib kelayotgan ekan. Xalqimiz eng qadimgi yodgorligida ham
mehnatga undalmoqda mehnat qilgan, yerga ishlov bergan ulug’langan.
Shuni aytish joizki, xalq og’zaki ijodi – xalq badiiy faoliyatining tarkibiy qismi. U
xalq san’atining boshqa turlardan o’ziga xos xususiyatlari bilan ajralib turuvchi
og’zaki ijodi janrlari tarkibga bo’linsa-da bir butun meros ekanini tasdiqlaydi.
Og’zaki asar qaysi janrga taalluqli ekanidan qat’iy nazar yosh avlodning barkamol
bo’lib yetishishini ta’minlash maqsadini amalga ishirishda xizmat qiladi.
Bolalarning bo’sh vaqtlarini unumli tashkil etish maqsadida xalq og’zaki ijodi
namunalari bilan ko’proq tanishtirish maqsadga muvofiq bo’lar edi. Chunki
tarbiyada xalq og’zaki ijodi durdonalarini bolalar ongiga singdirishning o’rni
beqiyosdir.
“Alpomish”, “To’maris”, “Shiroq” kabi timsollarimizni bolalarga tanishtirish,
ularning mardonavor surati tushurilgan “mazaika”larni kengaytirishimiz, bolalar
bog’chasi, maktablar, saylgohlarda ularning surati tushirilgan yorliqlarni osish
kabilar orqali jasoratli, irodali va albatta ma’naviyatli yosh avlodni voyaga
yetkazishimiz mumkin.
Mavzuga oid savol va topshiriqlar.
1.Mehnat qo’shiqlarining qanday turlari bor?
2. Zardushtiylik dinida qaysi kasb ulug’langan?
3. Xalq ertaklaridan qaysilarida mehnat qilish, halol risq topish kerakligi targ’ib
qlingan?
4. Alpomish dostonida xaql qanday mehnat turlari bilan shug’ullanganligi aytib
o’tilgan?
Mustaqil ta’lim doirasidagi vazifalar:
1.Mavlonova R. A., Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Mehnat va uni o‘qitish
metodikasi. 0 ‘quv qo‘llanma. Т.; TDPU. 2007-yil.
2.Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Satbayeva «Mehnat va uni o‘qitish metodikasi».
Darslik. Т.: TDPU.2015-yil.