MENEJMENT NAZARIYASINING SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISHI
Yuklangan vaqt
2025-01-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
24,4 KB
MENEJMENT NAZARIYASINING SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISHI
Reja:
2.1. Boshqarish ta’limotidagi yo’nalishlar
2.2."Ilmiy menejment" maktabi F. Teylor ta’limotining mazmuni va mohiyati
2.3. Mumtoz menejment namoyondasi A. Fayol olg’a surgan tamoyillar
2.4. Insoniy munosabatlar maktabi namoyondasi D. Mak Gregorning X va U
nazariyasi
2.5. "Tizimli" yoki zamonaviy menejment mohiyati
2.6. O’rta Osiyoda menejmentning nazariy asoslari va tamoyillari
Tayanch iboralar: Boshqaruv ta’limotlari. "Ilmiy menejment" maktabi.
Teylorizm. emerson boshqaruv tamoyillari. "Insoniy munosabatlar" maktabi.
Texnokratik boshqaruv. E.Meyo nazariyasi. X va Y nazariyasi. "Tizimli" menejment.
2.1. Boshqarish ta’limotidagi yo’nalishlar
Boshqarish nazariyasining dastlabki kurtaklari qadim zamonlarga borib taqalib, YU.
TSezar, A. Makedonskiy, Turkistonda esa o’rta asr davrida Amir Temur
hukmronligi vaqtidan boshlab shakllana boshlagan. Dastlabki paytlarda u oddiy
bo’lib, asosan harbiy tavsifga ega edi.
O’sha davr menejerlari harbiy intizomni o’rnatish maqsadida odamlarni jazo bilan
qo’rqitish, har qanday buyruq va farmonlarga so’zsiz itoat etish kabi usullarni
qo’llaganlar. Bunday boshqaruvga mehnat resurslaridan foydalanish, ulardan iloji
boricha ko’proq qo’shimcha qiymat undirishning g’oyatda samarali usuli, deb
qaralgan. Amir Temur davrida markazlashgan, intizomli davlatning barpo
etilganligiga ham Sohibqironning o’z qo’l ostidagilarni "qo’rquv bilan umid
o’rtasida ushlash" bo’yicha boshqargani sabab bo’lgan.
Kapitalizm tuzumining boshlang’ich davrida tadbirkor-mulk egasi ishlab
chiqarishni o’zining shaxsiy tajribasiga tayanib boshqargan. XVIII asrning
oxirlarida Angliyada bo’lgan sanoat inqilobi boshqaruvga bo’lgan qiziqishni yanada
kuchaytiradi. Boshqaruv xodimlarini tayyorlashga alohida e’tibor berila boshlandi.
Ammo X1X asrning ikkinchi yarmi XX asr chegarasida texnika va texnologiyaning
takomillashuvi, ishlab chiqarishning keskin o’sishi boshqarishni murakkablashtirib
yuboradi va uni maxsus bilimlarini talab etuvchi, faoliyatning maxsus sohasiga
aylantirdi. Ushbu muammolarni hal etish uchun boshqaruv sohasidagi tajribani
umumlashtirish, ishlab chiqarish va xodimlarni boshqarishning samarali usullarini
izlashga olib keldi. Natijada boshqaruv to’g’risidagi ilm, fan vujudga keldi.
O’sha davrdan boshlab to bugungi kunga qadar boshqaruv ta’limotida quyidagi
to’rtta yo’nalish (maktab) evolyutsion tarzda rivojlangan va o’zining tegishli
hissasini qo’shgan (3-jadval).
3-jadval. Boshqarish ta’limotidagi to’rt yo’nalish (maktab)
№
Maktab
nomlari
Namoyondalari Turli maktablarning boshqaruv ta’limotiga
qo’shgan hissasi
Ilmiy
menejment
maktabi
1340-1400
yillar
Amir Temur
- Mamlakatni idora qilish va saltanatni
boshqarish uslubi, strategiyasi va taktikasini
joriy qildi.
-XIV-XV asrlar voqealari va ijtimoiy
hayotni o’zida aks ettirgan qimmatli asar
Temur tuzuklarini yaratdi. Mazkur asarda
bayon etilgan boshqarish yo’l-yo’riqlari,
qonun-qoidalari, pand-nasihatlari
O’zbekiston mustaqilligini mustahkamlash
yo’lida xizmat qilmoqda.
-Kuchli davlatni barpo etish, davlat
hokimiyatining qaysi ijtimoiy toifalariga
tayanishi, mansabdor shaxslarni ularning
sifatlariga ko’ra tanlash va vazifalarga
tayinlash borasida amaliy jihatdan
mukammal bo’lgagn ta’limotni yaratdi.
-Buyuk davlat arMavzu:i, dunyoviy
bilimlarning sohibi bo’lgan Sohibqiron
markazlashgan davlatni barpo etishi orqali
o’rta asrlarda buyuk shaxslar etishib
chiqishi uchun moddiy, g’oyaviy zaminni
yaratdi.
(1885-1920)
yillar
F. Teylor
G. Emerson va
boshqalar
- Vazifani bajarishning maqbul usullarini
topish maqsadida ilmiy tahlilni qo’llash.
- Vazifani bajaruvchi eng maqbul xodimni
tanlash va uning o’qitilishini ta’minlash.
- Vazifani samarali bajarilishini
ta’minlovchi xodimlarni zarur resurslar
bilan ta’minlash.
- YUqori mehnat unumdorligini ta’minlash
maqsadida xodimlarni muntazam
rag’batlantirib turish.
Mumtoz yoki
ma’muriy
menejment
(1920-1950)
A. Fayol, M.
Veber va
boshqalar
- Boshqaruv printsiplarini rivojlantirish.
- Boshqaruv funktsiyalarini bayon etish.
- Tashkilotni yalpi boshqarishda sistemali
yondoshuvni asoslash.
"Inson
munosabatlari"
maktabi (1950
yildan
hozirgacha)
E. Meyo, R.
Laykert va
boshqalar
- Mehnat unumdorligini oshirish maqsadida
o’zaro munosabatlardan qoniqish hosil
qiluvchi usullarni qo’llash.
- Kompaniyaning siyosati va istiqbolini
xodimlarning xulq-atvoriga asoslangan
holda tashkil etish.
Miqdoriy
tizimli yoki
zamonaviy
menejment
(1950 yildan
hozirgacha)
G. Saymon,
P. Druker,
E. Deyl va
boshqalar
- Murakkab boshqaruv muammolarini
chuqurroq tushunish maqsadida turli
modellarni ishlab chiqish va qo’llash.
- Murakkab vaziyatlarning echimi bo’yicha
boshqaruv xodimlariga yordam beruvchi
miqdoriy usullarni ishlab chiqish.
2.2. ” Ilmiy menejment ” maktabi, F. Teylor ta’limotining mazmuni va
mohiyati
"Ilmiy menejment" maktabi XIX asrning oxiri XX asrning boshlarida Amerikada
shakllana boshlagan. Bu maktab boshqacha nom bilan, ya’ni "boshqaruvning
mumtoz maktabi" deb ham yuritilgan. Bu maktab ibtidosida amerikalik muhandis
va ixtirochi F. Teylor (1856-1915) turgan edi. Uning nazariyasi keyinchalik
"Teylorizm" degan nom olgan. U yaratgan tizim esa ishchilarning "siqib suvini
olish"ning ilmiy tizimi deb atalgan.
F. Teylor ta’limotining asosiy mazmuni-yollanma ishchilar unumdorligini
oshirishda g’oyatda va maqbul usullarni izlashdir.
Uning printsiplariga binoan:
mehnatning har bir jarayoni, uning ko’lami va ketma-ketligi aniq puxta
ixtisoslashtirilishi shart;
har bir mehnat turi qat’iy vaqt oralig’ida taqsimlanishi lozim;
har bir mehnat jarayoni va hatto har bir harakat puxta ishlab chiqilgan qoidalarga
bo’ysundirilgan bo’lishi kerak;
uqoridan belgilab berilgan ish usullari va qoidalarni bajarish uchun doimiy
talabchan nazorat amalga oshirilishi lozim;
ishchilar malakasi va saviyasiga qarab joy-joyiga qo’yilishi shart;
boshqaruvchi bilan boshqariluvchi mas’uliyatini aniq belgilash va vazifalarini
to’g’ri taqsimlash shart.
F. Teylorning mehnatni tashkil etish va uni boshqarish borasidagi takliflari ishlab
chiqarishga tadbiq etilganda mehnat unumdorligi ikki baravar (100%)ga o’sishiga
olib kelgan. Ayniqsa, qo’llagan haronometraj usuli diqqatga sazovordir. F. Teylor
nazariyasiga ko’ra rahbar va mutaxassislarni kam malaka talab qiladigan ijrochilik
mehnatidan va ularga xos bo’lmagan vazifalardan ozod qilish, ishchidan esa
boshliqlarning barcha buyruqlarini hech qanday mulohaza yuritmasdan, biror-bir
shaxsiy tashabbus ko’rsatmasdan aniq hamda tez bajarishni talab qilish kerak edi. F.
Teylor boshqarishni "aniq qonun va qoidalarga tayanadigan haqiqiy ilm,
shuningdek, nima qilish kerakligini aniq bilish va uni puxta hamda arzon usulda
bajarish san’ati" deb baholagan.
SHunday qilib, F. Teylor "boshqaruvning mumtoz maktabi"ni yaratishga asos soldi.
U yaratgan boshqaruv maktabi faqat Amerikada emas, balki yevropaning boshqa
mamlakatlarida ham turli nazariya va oqimlar ko’rinishida rivojlanib bordi.
F. Teylorning zamondoshi va ishining davomchisi amerikalik iqtisodchi G. Emerson
mehnatni ilmiy tashkil qilish bo’yicha yirik mutaxassislardan bo’lib, u boshqarish
va mehnatni tashkil qilishning kompleks, sistemali tizimini ishlab chiqqan. Uning
"Mehnat unumdorligining 12 printsipi" nomli asarida yoritilgan.
G. Emerson ilmiy boshqaruv printsipini mohiyatiga ko’ra quyidagi ketma-ketlikda
bayon qilgan.
1. Aniq qo’yilgan maqsad va g’oyalar.
2. Oqil, sog’lom fikr.
3. Jozibali, e’tiborli mahsulot.
4. Intizom.
5. Xodimga nisbatan adolatli bo’lish.
6. Tezkor, ishonchli, to’liq, aniq va muntazam hisob-kitob.
7. Dispetcherlash.
8. Me’yorlar va jadvallar.
9. SHaroit bilan ta’minlash.
10. Operatsiyalarni me’yorlash.
11. Standart yo’riqnomalarni tayyorlash.
12. Unumdorlikni rag’batlantirish.
Ko’rinib turibdiki, G. Emersonning diqqat-e’tiborida, eng avvalo ikki, ya’ni aniq
qo’yilgan maqsad va g’oya, shuningdek oqilona fikr turibdi. G. emerson ishchining
ish vaqtida bajaradigan harakatlarini o’rganib, ishchiga beriladigan ish xajmi
normalarini, ishni bajarishning ortiqcha, unumsiz harakatlarini bartaraf etuvchi eng
muvofiq usullarini ishlab chiqdi.
Bunda masalan, nisbiy ish haqining maxsus tizimi oqilona fikr asosida qo’llanilib,
unga ko’ra
berilgan normani bajargan ishchilarga tarif stavkalari
va
koyeffitsiyentlari oshirilar (8-band), uni bajara olmagan ishchilarga esa stavkalari
20-30% pasaytirilib, jarima solingan. SHu bilan birga berilgan vazifani yuqori
darajada bajarilishi uchun sharoit ham yaratilgan.
2.3. Mumtoz menejment namoyondasi A. Fayol olg’a surgan tamoyillar
"Ilmiy menejment" namoyandalari o’z ilmiy ishlarini asosan korxona, tashkilot,
boshqaruvini takomillashtirishga bag’ishlashgan. Ular boshqaruvning quyi
darajasidagi masalalar bilan, ya’ni faqat ishlab chiqarish darajasidagi boshqaruv
bilan shug’ullanishgan. Ma’muriy maktabning vujudga kelishi munosabati bilan
mutaxassislar endi umumtashkilot darajasidagi boshqaruv muammolari bilan
shug’ullana boshladilar.
Teylor va Gilbertlar oddiy ishchidan muvaffaqiyatga erishib, shuhrat qozonib
martabaga minganlar. Aynan shu tajriba ularning boshqaruv to’g’risidagi
tushunchalariga keskin ta’sir etgan. Ulardan farqli o’laroq, mumtoz ma’muriy
maktabining asoschilari:
Yirik biznes sohasida mashhur, boshqaruvning yuqori bo’g’inida esa yuksak
tajribali amaliyotchi rahbarlar bo’lishgan.
Ularni tashvishlantirgan bosh masala - bu umumtashkilot miqyosida samaradorlikka
erishish bo’lgan. SHunday maqsad qo’yilgan bo’lsa-da, ular boshqaruvning sotsial
jihatlariga unchalik e’tibor berishmagan, ustiga-ustak ularning ishlari shaxsiy
tuzatuvlar doirasidan chiqmagan. SHu sababli ularning yondoshuvlari ilmiy
metodologik asosga ega bo’lmagan.
"Mumtoz"chilar tashkilotga keng qamrovli kelajak nuqtai nazaridan yondoshib,
undagi umumiy xususiyatlar va qonuniyatlarini yaratish orqali muvaffaqiyatga
erishish edi. Ular boshqarishning quyidagi ikki jihatiga e’tiborni qaratishgan:
tashkilotning oqilona boshqaruv tizimini ishlab chiqish. Ular tashkilotni
bo’linmalar yoki ishchi guruhlarga bo’lishni, moliya, ishlab chiqarish va marketing
boshqarishni takomillashtirishning muhim tomonlari deb hisoblashgan;
tashkilotning oqilona tarkibi va ishlovchilarning oqilona boshqarilishiga erishish.
SHu maqsadda boshqarishda yakkaboshlik bo’lishini va ishchi faqat bitta boshliqdan
topshiriq olishi va unga bo’ysunishi lozim degan g’oyani ilgari surishgan.
A. Fayol boshqaruv fanining rivojlanishiga salmoqli hissa qo’shgan frantsuz
olimlardandir. U Frantsiyadagi ko’mir qazib oluvchi yirik kompaniyani boshqargan.
A. Fayol o’zining boy amaliy tajribasini "Umumiy va sanoat boshqaruvi" (1916
nomli kitobida umumlashtirgan. Uning ilgari surgan quyidagi boshqaruv g’oyalari
hozirgi kunda ham o’z ahamiyatini yo’qotmagan (4-jadval).
4-jadval. Anri Fayolning boshqarish tamoyillari
№
Tamoyillar
Izoh
1
2
3
Mehnat taqsimoti - Ixtisoslashuv natijasida ko’p miqdorda va yuqori sifatli
mahsulot ishlab chiqariladi. Bunga e’tibor qaratilishi lozim
bo’lgan maqsadlar sonini keskin qisqartirish evaziga erishiladi
Vakolat
va
mas’uliyat
- Vakolat-bu buyruq berish uchun berilgan huquq. Mas’uliyat
esa buning aksi. qaerda vakolat berilgan bo’lsa, o’sha erda
mas’uliyat vujudga keladi
Intizom
- Intizom rahbar bilan xodim o’rtasida o’zaro hurmatni, quloq
solishni talab qiladi. SHartnomalarning so’zsiz bajarilishini
taqozo etadi.
YAkkaboshchili
k
- Xodim bevosita boshlig’idan buyruq olishi kerak.
Yo’nalishning bir
xilligi
- YAgona maqsad doirasida faoliyat ko’rsatayotgan har bir
guruh, yagona reja asosida ishlashi va bitta rahbarga ega bo’lishi
kerak.
SHaxsiy
manfaatlarni
umumiy
manfaatga
bo’ysundirish
- Alohida xodim yoki guruhning manfaatlari bir-biriga zid
kelmasligi kerak.
Xodimlarni
taqdirlash
- Xodimlarning ishonchini qozonish va ularning hamdardligini
oshirish uchun ularga adolat yuzasidan barcha mehnatiga haq
to’lash lozim.
Markazlashish
- Hamma o’z o’rnida bo’lishi va o’z burchini ado etishi lozim.
Boshqaruvdagi
iyerarxiya
-Bunda quyi daraja yuqoridan nazorat qilinadi va yuqoriga
bo’ysunadi.
Tartib
-hamma o’z o’rnida bo’lishi va o’z burchini ado etishi lozim.
Adolat
-Tashkilotda adolatning hukm surishi-bu qonunning ustuvorligi
bilan rahmdillikning uyg’unlashuvi.
Xodim uchun ish
joyining
doimiyligi
-
YUqori
darajadagi
qo’nimsimzlik
tashkilot
faoliyati
samaradorligini pasaytiradi. O’z ish joyini mustahkam egasi
bo’lish harakatida bo’lgan oddiy rahbar bir joyda muqim
ishlashni istamaydigan iste’dodli rahbardan ming chandon
yaxshi.
Tashabbus
-Tashabbus-bu tom ma’noda rejani ishlab chiqish va uning o’z
vaqtida bajarilishini ta’minlashdir.
Korporativ ruh
-Ittifoq-bu kuch. U esa xodimlar o’rtasidagi hamjihatlikning va
manfaatlarning hamohanglashuvi natijasi bo’lishi mumkin.
2.4. Insoniy munosabatlar maktabi namoyondasi D. Mak Gregorning X va U
nazariyasi
"Ilmiy menejment" va "mumtoz menejment" namoyandalari mehnatni ilmiy tashkil
qilish usullarini ishlab chiqishdi va mehnatni texnokratik boshqarilishiga asos
solishdi. Bu usulga ko’ra:
rahbarning xodimga bo’lgan munosabatlari alohidalashtiriladi;
mehnatni rag’batlantirish qat’iy normalashtirildi;
mehnatni rejalashtirish va nazorat qilish qat’iylashtirildi;
mehnatni "jismonan majburlash" joriy qilindi;
yollanma ishchidan "fikrsiz robot" sifatida foydalanish usuli qat’iy o’rnatildi.
Mehnatni
texnokratik
boshqarish
usuli
yollanma
ishchilarning
mehnat
unumdorligini oshirishda g’oyatda samarador va maqbul usul sifatida ko’p yillar
davomida xizmat qildi. Ayniqsa, bu usul G. Ford zavodlarida yuqori rivojlanishga
erishdi. Uning boshqa izdoshlari ishlab chiqarishni uzluksiz-konveyner usulida
tashkil etish orqali boshqarishni markazlashtirishga, mehnatni ilmiy tashkil etishga,
unumdorlikni keskin oshirishga erishdilar.
1850-1860 yillarda fan-texnika omilining kuchayishi mehnatni tashkil qilish va uni
boshqarishda qo’llanilayotgan texnokratik usulning takomillashtirilishini taqozo
etdi. Fan texnika taraqqiyoti yangi texnologiyalarning kirib kelishini jadallashtiradi.
Endi ishchi kuchiga bo’lgan munosabat tubdan o’zgaradi.
SHunday bir sharoitlarda 1820-1830 yillari AQSHda ilmiy va mumtoz
menejmentlarga muqobil harakat sifatida "teylorizm"ga qandaydir darajada qarshi
yangi nazariya -"insoniy munosabatlar" maktabi paydo bo’ldi. Bu maktabga
amerikalik jamiyatshunos va ruhshunos E. Meyo (1880-1949) asos soldi.
Bu maktab nuqtai nazaridan:
ishchi - bu fikrsiz robot emas, balki obro’-e’tiborga, o’z-o’zini hurmat qilishga, o’z
qadr-qimmatini his etishga;
boshqa kishilar tomonidan ma’qullanishga, shaxsiy maqsadlar va manfaatlarga
erishishga intilishda muayyan ijtimoiy ehtiyojlarga ega bo’lgan individdir.
Ayni individlar kompaniya va firmalarning manbai ekanligidan kelib chiqib, insoniy
munosabatlar maktabi boshqaruvining:
tashabbuskorlikdan;
ishchilar bilan hamkorlikdan;
kompaniyadan "birdamlik ruhi" va "mushtaraklik tuyg’usi"ni shakllantirishdan
foydalanish hamda ularni rag’batlantirishga asoslangan tegishli usullarni ishlab
chiqdi.
Amerikalik olim D. Mak-Gregor (1906-1964) "inson munosabatlari" maktabining
atoqli namoyandalaridan hisoblanadi. U inson xulq-atvorining ikki modeli,
xodimning o’z mehnatiga ikki xil munosabatda bo’lishi mumkinligini inobatga olib
X (iks) va U (igrik) nazariyasini yaratdi.
X (iks) nazariyasiga ko’ra, namunaviy yollanma ishga - tabiatdan yalqov bo’lgan
kishi, shu sababli u topshirilgan ishdan bo’yin tovlashga urinadi, unda izzattalablik,
mas’uliyat sezish, fahm-farosat etishmaydi. Bunday holatda xodimni doimo
majburlash, nazorat qilish, jazolash va jarima solish qo’rqitib turish zarur.
U (igrik) nazariyasi birinchisiga qarama-qarshi: yollanma ishchilar tabiatan faol,
ularga tashabbuskorlik va uddaburonlik, o’z zimmasiga mas’uliyat olish salohiyati
xosdir. Bunday holda menejerning vazifasi kishilar o’z maqsad va manfaatlariga
g’oyat maqbul tarzda erishadigan shart-sharoitni yaratishdan iborat bo’lgan.
Kompaniyaning siyosati va istiqboli esa xodimlarning xulq-atvoriga asoslangan
holda tashkil etilishi kerak. Bu nazariyaga muvofiq keluuchi ishchini rag’batlantirish
va unga qulay muhit yaratib berishgina kifoya qiladi.
Albatta, har ikkala nazariya ham faqat nazariyadir. Amaliyotda ular sof ko’rinishda
uchramaydi. Inson murakkab va ziddiyatli mavjudot. U o’zida ham birinchi, har
ikkinchi modellar sifatini mujassamlashtiradi. Boshqarishning yuksak san’at
ekanligi ham ana shu ikki jihatni uyg’unlashtirishdir.
2.5. “Tizimli” yoki zamonaviy menejment mohiyati
XX asrning 60-80-yillarida g’arbda zamonaviy menejment rivojlana boshlandi.
G’arb nazariyotchilari boshqaruvning ijtimoiy tizimlar maktabini tashkil qilish
maqsadida:
tizimli yondoshuv asoslarini ishlab chiqishdi;
yaxlit tizim bilan uning qismlari munosabatlari masalalarini ko’rib chiqishdi;
bir qancha o’zgaruvchi omillarning boshqaruvga ta’sirini o’rganishdi.
Bu maktab namoyandalari (amerikalik CH. Barnard, G. Saymon) zamonaviy
menejmentda quyidagi to’rt yondoshuvni asoslab beradi:
5-jadval. "Tizimli" yoki zamonaviy menejment
№
Boshqarishga
yondoshuv
turlari
Izoh