MENEJMENTDA MOTIVLASHTIRISH
Reja
10.1. Motivlashtirish tushunchasi mazmuni va mohiyati
10.2. Motivlashtirish modellari va strategiyasi
10.3. Motivlashtirish nazariyalari
Tayanch iboralar
Motivlashtirish. Ehtiyoj. Motivlashtirishning oqilona modeli. Insoniy
munosabatlarni motivlashtirish. Kompleks motivlashtirish. Rag’batlantirish va jazo
strategiyasi. Ish orqali motivlashtirish. Menejerlar bilan doimiy aloqada bo’lish.
Motivatsiya bosqichlari.
10.1. Motivlashtirish tushunchasi mazmuni va mohiyati
Ruscha - o’zbekcha lug’atda motivatsiya tushunchasi biror ish yoki harakatning
yuzaga kelishiga sababchi bo’lgan motivlar, dalillar, isbotlar, bahonalar, vajlar yoki
sabablar majmui ma’nosida talqin etiladi. Bu tushuncha bevosita inson omili bilan
chambarchas bog’liqdir. SHu nuqtai nazardan:
Motivlashtirish - bu ruhiy omil bo’lib, shaxs faolligining manbai, sababi,
dalili va har xil turli ehtimollaridir. U xodimlarni jonli mehnat faoliyatiga
rag’batlantiruvchi kuchli vositadir
Boshqacha qilib aytganda motivlashtirish - bu kishilar faoliyatini ruhiy yo’llar
bilan maqsadga muvofiq yo’naltirishdir. U muayyan ehtiyojni qondirish bilan
bog’liq. ehtiyoj esa sabablarda namoyon bo’ladi.
Inson tirik jon sifatida ovqat eyish, uxlash, dam olib o’z kuchini tiklash, o’zini
issiq - sovuqdan asrash ehtiyojlariga ega. Mazkur ehtiyojlar moddiy, ya’ni kiyim-
kechak, oziq-ovqat, turar joy va boshqalar shaklida ifoda etiladi.
Insonning moddiy ehtiyojlari bilan birga ijtimoiy ehtiyojlari ham borki,
bo’larga bilim olish, madaniy saviyani oshirish, malaka, mahoratga ega bo’lish va
sog’lom hayot kechirib, uzoq umr ko’rish kiradi, aytilgan ehtiyojlar moddiy shaklga
ega bo’lmagan har xil xizmatlar ko’rsatish orqali qondiriladi.
Umuman:
Ehtiyoj odamlarni harakatga intiltiruvchi, qo’zg’atuvchi motivdir
Ehtiyoj qat’iyan tabaqalashgan bo’ladi. YA’ni u kishilarning odati, didi va
ruhiyatiga, yoshi va jinsiga, oilaviy ahvoli va millatiga, mehnat va yashash
sharoitlariga ham bog’liq.
Eng muhimi xilma-xil ehtiyojni qondirish uchun xilma-xil faoliyat va uni
muvofiqlashtiruvchi
boshqaruv
talab
qilinadi.
ehtiyoj
orqali
kishilarni
motivlashtirish jarayonini quyidagi chizmada ifodalash mumkin (8-chizma):
8-chizma. Ehtiyoj va u orqali kishilarni motivlashtirishni ifodalovchi model
Ko’rinib turibdiki, motivatsiya jarayoni qandaydir (bilib yoki bilmay orzu
qilinayotgan) ehtiyojga bo’lgan etishmovchilikdan yoki qoniqishning etarli, yoxud
umuman yo’qligidan boshlanadi. So’ngra shu qoniqishga erishish uchun maqsad sari
harakat qilinadi. ehtiyojning qondirilishi darajasi kishini kelajak sari intilishini
belgilab beradi. Agar u muayyan narsadan qoniqish hosil qilsa, u holda keyingi
motiv uni boshqa yuqoriroq ehtiyojga rag’batlantiradi. Jahon amaliyotida
motivatsiya vositasida unumli mehnatga chorlashning turli nazariyalari mavjud.
Bo’lar jumlasiga:
"X" (iks) va "U" (igrek) nazariyasi;
Maqsad
Ehtiyojlar
Harakat
Motiv yoki istaklar
Ehtiyojni qondirish natijalari:
1.Qoniqdi
2.Qisman qoniqdi
3.Umuman qoniqmadi
kutish nazariyasi;
boisiy (gigiyenik) tozalanish nazariyasi;
adolatlilik (haqqoniylik) nazariyasi;
Ehtiyojlar ustunligi nazariyasi.
Ehtiyojlar ustunligi nazariyasi negizida kishilar ehtiyojlari va qiziqishlari orqali
ularning mehnatlarini motivlashtirish g’oyasi yotadi. Buni quyidagi chizmadan
ko’rish mumkin (9-chizma):
Bu erda: 1 - rahbar bo’ysinuvchilarga ehtiyoj va qiziqishlarni chetlab ta’sir
ko’rsatadi (bu erda qarorlarning bajarilishi hech kimni qiziqtirmaydi);
2 - qo’l ostidagilarga faqat rahbarning ehtiyoji va qiziqishini inobatga olingan
holda ta’sir o’tkaziladi (bu erda qarorlarning bajarilishi faqat rahbarning manfaatini
ko’zlaydi);
Qarshi 1 2 3 4 O’zaro ta’sir
harakat
(3)
(1, 2, 3)
9-chizma. Motivlashtirish vositasida boshqarish usuli
3 - boshqarish o’zaro ta’sir ostida amalga oshiriladi. Bu erda qarorning
bajarilishiga har ikkila tomon manfaatdor;
Rahbar
Bo`ysinuvchilar
Ehtiyoj va qiziqishlar
Ehtiyoj va qiziqishlar
4 - ta’sir qilish faqat bo’ysinuvchilarning ehtiyoji va qiziqishiga asoslanadi.
1, 2 va 4 yondoshuvlar bilan xodimlar o’rtasida qarshi harakatga olib keladi.
Natijada rahbar va jamoa, rahbar va ayrim xodimlar ehtiyojlari o’rtasida
nomuvofiqlikning paydo bo’lishiga sabab bo’ladi. SHku sababli rahbar
motishlashtirishni faqat ehtiyoj va qiziqishlar yordamida amalga oshirishi lozim.
Ehtiyojlar ustunligi nazariyasi ham rahbarlardan boshqarishni faqat ehtiyoj va
qiziqishlar vositasida, ya’ni 3-yondoshuv orqali amalga oshirishni talab qiladi.
CHunki boshqa (1, 2 va 4) yondoshuvlar qarshi harakat bo’lib, xodimlar va jamoa
bilan rahbariyat o’rtasida ixtiloflarga olib kelishi mumkin.
10.2. Motivlashtirish modellari va strategiyasi
Motivlashtirish nazariyasiga asoslanib uning turli modellari ishlab chiqilgan va
amaliyotda qo’llanib kelinmoqda. Ularning asosiylari quyidagilardir:
oqilona (ratsional) model;
insoniy munosabatlarni motivlashtirish;
kompleks motivlashtirish modeli.
Oqilona (ratsional) model quyidagi chizmaga ega (10-chizma):
10-chizma. Motivlashtirishning oqilona modeli
Bu erda kishilarni motivlashtirish uchun moliyaviy dastak mukofot va jazo
qo’llaniladi. Bu "shirin kulcha" va "qamchi" taktikasidir. Ba’zi hollarda bunday
yondoshish to’g’ri bo’lar, ammo uning samarasi juda qisqa bo’ladi. Boshqa hollarda
esa u kishilar o’rtasidagi munosabtga putur etkazib uzoq muddatga zarar etkazishi
mumkin.
Mukofot
Jazo
Baholash, ijroni
yaxshilash
Insoniy munosabatlarni motivlashtirish modeli 11-chizmada berilgan. Bu
modelning muallifi amerikalik ruhshunos emerson Meyo bo’lib, uning negizida
quyidagi g’oya yotadi.
Ichki omillar: shuhrat topish, ijroni yaxshilash va ijtimoiy ehtiyojlarni
qondirish ishdan qoniqishga olib keladi. Ishdan qoniqish esa mehnat unumdorligini
oshiradi. Bunday yondoshuv eng muhim tashqi omilni, ya’ni ish haqini inobatga
olmaydi. Go’yoki "mamnun (Ehtiyoji qondirilgan) kishi bu unumli (samarali
ishlaydigan)" kishi emish. Bunday o’ylash, albatta, noto’g’ri va soddalikdir.
11-chizma. Insoniy munosabatlarni motivlashtirish
O’zini-o’zi mukammallashtirishni motivlashtirish modeli quyidagi chizmaga
ega (12-chizma):
Shuhrat topish
Ijro
Ijtimoiy ehtiyojlarni
qondirish
Ishdan qoniqish
Ijroni yaxshilash
Ichki omillar:
-O`z-o`zini mukammallashtirish;
- javobgarlik
- yutuqlar
- tan olinish
- ishga berilib ishlash
Tashqi omillar:
-mukofotlash;
-jazolash.
Ishdan
qoniqish
Ijro sifati
12-chizma. O’z-o’zini mukammallashtirishni motivlashtirish modeli
Bu model Maslou va Xetsberg yondoshuvlariga asoslangan bo’lib, uzoq
muddatli motivatsiyani ta’minlovchi omillar sifatida nafaqat ichki omillar,
shuningdek tashqi omillar ham muhim deb qaraladi.
Motivlashtirish strategiyasini tanlashda uchta yondoshuv mavjud:
1. Rag’batlantirish va jazo strategiyasi, ya’ni, kishilar mukofot olish uchun
ishlaydilar:
- kim ko’p va yaxshi ishlasa, unga yaxshi haq to’lanadi;
- kim undan ko’p ishlasa shunchalik ko’p haq to’lanadi;
- kim sifatsiz ishlasa, u jazolanadi.
2. Ish orqali motivlashtirish: xodimga uni qoniqtiradigan ishni bersangiz bas,
ijro etish sifati yuqori bo’ladi.
3. Menejerlar bilan doimiy aloqada bo’lish strategiyasi: bo’ysinuvchilar bilan
birga maqsadni aniqlab olish, unga ijobiy aks aloqaga imkon berish, hattoki u to’g’ri
yoki noto’g’ri, yohud yanglishgan hollarda ham. Bu motivlashtirish modeli rahbar
bilan xodim o’rtasidagi munosabatni tahlil qilish va unga ustuvorlik berishga
asoslanadi.
Motivlashtirishning quyidagi usullari qo’llaniladi:
- pulni rag’batlantirish va mukofotlash sifatida ishlatish;
- jazolash;
- raqobatni kuchaytirish;
- ish orqali motivlashtirish;
- yutuqni tan olish va taqdirlash;
- xodimlarni o’qitish va yuksaltirish;
- salbiy ta’sirni cheklash va me’yorlash;
- guruh mehnatini mukofotlash va rag’batlantirish;
- xodimlarni boshqarish ishlariga jalb etish va hk.
10.3. Motivlashtirish nazariyalari
Amerikalik ruhshunos Abraxam Maslou XX asrning 40-yillarida o’zining
ehtiyojlari ustunligi nazariyasini yaratib, kishilar o’z motivlari jarayonida ehtiyoj va
qiziqishning 5 turiga tayanadilar dedi. Uning ehtiyojlar iyerarxiyasi quyidagi
ko’rinishga ega (13-chizma):
O’zligini
isbotlash
Hurmatga ehtiyoj
E’tiqod va kishilar bilan
aloqadorlikka ehtiyoj
Ikkila
mchi
Ehtiyo
jlar
Xavfsizlikka bo’lgan ehtiyoj
Fiziologik ehtiyojlar
Birlam
chi
Ehtiyo
jlar
13-chizma. Motivatsiya bosqichlari (A. Maslou bo’yicha)
Birinchi o’rindagi ehtiyojlar - bu bazis ehtiyojlar, ya’ni yashashni ta’minlash
uchun zarur bo’lgan ehtiyojlar. A. Maslouning fikricha, inson, eng avvalo ana shu
bazis ehtiyojlarini qondirish uchun ishlaydi. Bazis ehtiyojlar, ya’ni oziq-ovqatga,
kiyim-kechakka, uy-joyga, uyquga bo’lgan ehtiyoj qondirilsa, boshqa darajadagi
ehtiyojlar ham asta-sekin ahamiyat kasb etib boradi.
Masalan, xavfsizlikka, ya’ni tinchlik, tartib, himoyaga bo’lgan ehtiyoj ham
birlamchi bosqichdagi ehtiyojning yangi darajasidagi zaruriyatdir. Biron ijtimoiy
guruhda bo’lish, boshqa kishilar bilan aloqaga kirishish ehtiyoji iyerarxiyaning
uchinchi bo’g’iniga kiradi. Bu guruhdagi ehtiyojlarni ijtimoiy ehtiyojlar deb ham
yuritiladi.
Hurmatga bo’lgan ehtiyoj ehtiyojlar piramidasini to’rtinchi bo’g’inini tashkil
qiladi. Bu ehtiyojlar kishining boshqalar tomonidan tan olinishiga bo’lgan ehtiyoj,
ya’ni mavqe, nufuz, shon-shuhrat, muvaffaqiyat, diqqat-e’tibor. O’zligini isbotlash
ehtiyoji, ya’ni Maslou iyerarxiyasidagi eng yuqori daraja yashirin imkoniyatlarning
haqiqatga aylanishi, nimaga erishish mumkin bo’lsa, shunga erishish. Bu ehtiyojlar
shaxsning o’sishida o’z aksini topadi.
A. Maslou, odamlar - qonmagan ehtiyojlarini qondirishga intiluvchi "ochko’z
maxluq"lardir, degan edi.
Birlamchi ehtiyojlar qondirilgach boshqa zaruriyatlar kishilarni yuqori
darajadagi ehtiyojlarga qarab harakat qilishga majbur qiladi. Bu ehtiyojlarni
qondirish uchun rahbar quyidagi usul va yondoshuvlarni qo’llashi kerak. Quyidagi
jadvalda ularni ayrimlarini keltiramiz (16-jadval):