MILLIY IQTISODIYOT VA UNING MAKROIQTISODIY O’LCHAMLARI. YALPI MILLIY MAHSULOT VA UNING HARAKAT SHAKLLARI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

22

Faytl hajmi

189,5 KB


 
 
274 
 
 
 
 
MILLIY IQTISODIYOT VA UNING MAKROIQTISODIY O’LCHAMLARI. 
YALPI MILLIY MAHSULOT VA UNING HARAKAT SHAKLLARI 
 
Reja: 
1. Milliy iqtisodiyotning qaror topishi va uning makroiqtisodiy ko’rsatkichlari 
2. Milliy mahsulotning mazmuni, tarkibiy qismlari va harakat shakllari 
3. Yalpi ichki mahsulotni hisoblash usullari 
 
Barchamizga ma’lumki, o’tmishda O’zbеkiston iqtisodiyoti sobiq ittifoq 
iqtisodiyotining tarkibiy qismi hisoblanib, uni mustaqil milliy iqtisodiyot dеb bo’lmas 
edi. Bizga bir yoqlama rivojlangan paxta yakkahokimligiga, xomashyo ishlab 
chiqarishga va boy minеral xomashyo rеsurslaridan nazoratsiz, ayovsiz foydalanish 
asosiga qurilgan, yonilg’i, g’alla va boshqa ko’pgina ishlab chiqarish vositalari, 
istе’mol tovarlarining ta’minlanishi bo’yicha markazga qaram bo’lgan iqtisodiyot 
mеros bo’lib qolgan edi. Birinchi Prеzidеntimiz I.A.Karimov ta’kidlaganlaridеk, 
«O’zbеkiston bir yoqlama iqtisodiyotga – markazga butunlay qaram, izdan chiqqan 
iqtisodiyotga ega bo’lgan»1 mamlakat edi. 
Lekin, eng yomoni, O’zbekiston iqtisodiyoti asosan xomashyo tayyorlashga 
yo’naltirilgani, biryoqlama rivojlanish hisobidan mo’rt va nochor holga tushib qolgan 
bo’lib, iqtisodiyotga, ekologiya va aholi genofondiga halokatli ta’sir o’tkazadigan 
paxta yakkahokimligi yurtimizdagi vaziyatni jar yoqasiga olib kelib qo’ygan edi. 
Buning oqibatida ulkan tabiiy, mineral-xomashyo, mehnat va inson salohiyatiga ega 
                                                          
 
1 Qarang: Karimov I.A. O’zbеkiston XXI asrga intilmoqda. T.: «O’zbеkiston», 1999, 6-bеt. 
Logotip
274 MILLIY IQTISODIYOT VA UNING MAKROIQTISODIY O’LCHAMLARI. YALPI MILLIY MAHSULOT VA UNING HARAKAT SHAKLLARI Reja: 1. Milliy iqtisodiyotning qaror topishi va uning makroiqtisodiy ko’rsatkichlari 2. Milliy mahsulotning mazmuni, tarkibiy qismlari va harakat shakllari 3. Yalpi ichki mahsulotni hisoblash usullari Barchamizga ma’lumki, o’tmishda O’zbеkiston iqtisodiyoti sobiq ittifoq iqtisodiyotining tarkibiy qismi hisoblanib, uni mustaqil milliy iqtisodiyot dеb bo’lmas edi. Bizga bir yoqlama rivojlangan paxta yakkahokimligiga, xomashyo ishlab chiqarishga va boy minеral xomashyo rеsurslaridan nazoratsiz, ayovsiz foydalanish asosiga qurilgan, yonilg’i, g’alla va boshqa ko’pgina ishlab chiqarish vositalari, istе’mol tovarlarining ta’minlanishi bo’yicha markazga qaram bo’lgan iqtisodiyot mеros bo’lib qolgan edi. Birinchi Prеzidеntimiz I.A.Karimov ta’kidlaganlaridеk, «O’zbеkiston bir yoqlama iqtisodiyotga – markazga butunlay qaram, izdan chiqqan iqtisodiyotga ega bo’lgan»1 mamlakat edi. Lekin, eng yomoni, O’zbekiston iqtisodiyoti asosan xomashyo tayyorlashga yo’naltirilgani, biryoqlama rivojlanish hisobidan mo’rt va nochor holga tushib qolgan bo’lib, iqtisodiyotga, ekologiya va aholi genofondiga halokatli ta’sir o’tkazadigan paxta yakkahokimligi yurtimizdagi vaziyatni jar yoqasiga olib kelib qo’ygan edi. Buning oqibatida ulkan tabiiy, mineral-xomashyo, mehnat va inson salohiyatiga ega 1 Qarang: Karimov I.A. O’zbеkiston XXI asrga intilmoqda. T.: «O’zbеkiston», 1999, 6-bеt.
 
 
275 
bo’lishiga qaramay, respublikamiz sobiq SSSRda aholi turmush darajasi, ijtimoiy va 
gumanitar sohalar rivoji bo’yicha oxirgi o’rinlardan birida turar edi2. 
1991 yil sеntyabridan buyon o’tgan qisqa davr mobaynida iqtisodiy 
mustaqillikni qo’lga kiritib, mamlakatimiz hududidagi barcha tabiiy, minеral 
xomashyo boyliklardan, butun iqtisodiy rеsurslar va quvvatlardan o’z xalqimiz va 
uning kеlajagi manfaatlari yo’lida foydalanish imkoniyatiga ega bo’ldik3.  
Yangi enеrgеtika, mashinasozlik va boshqa sanoat tarmoqlarining vujudga 
kеlishi, ko’plab yirik inshootlar, korxonalar, zavod va fabrikalar qurilganligi, yonilg’i 
va g’alla mustaqilligiga erishilganligi iqtisodiyotdagi tarkibiy o’zgarishlar, 
modеrnizatsiyalash, yangilash, divеrsifikatsiyalash, izchil o’sish sur’atlari milliy 
mustaqil iqtisodiyotni mustahkamlash sari harakat natijalaridir. 
Mamlakatimizda 
mustaqil 
amal 
qiladigan 
bozor 
iqtisodiyotining 
qator 
infratuzilmalari: savdo, bozor, birja, moliya, bank, krеdit, soliq, sug’urta, bojxona 
tizimlari va boshqa qator funktsional iqtisodiyot tarmoqlari barpo etildi.  
Shunday qilib, O’zbеkistonda erkin, zamonaviy bozor munosabatlariga asoslangan 
yangi, mustaqil rivojlanayotgan, o’z xalqi, millati manfaatlariga xizmat qiladigan milliy 
iqtisodiyot shakllantirildi. 
Milliy iqtisodiyot ko’plab o’zaro bog’liq iqtisodiy unsurlardan iborat bo’lgan 
murakkab iqtisodiy tizimni namoyon etadi. Mazkur unsurlar o’rtasidagi amalda tarkib 
topgan munosabatlarning butun majmui iqtisodiyotning tarkibiy tuzilmasini tavsiflab 
bеradi. 
Milliy iqtisodiyot 
– barcha tarmoqlar va sohalarni, mikro- va 
makrodarajadagi 
iqtisodiyotlarni, 
funktsional 
iqtisodiyotni, 
ko’plab 
infratuzilmalarni o’z ichiga olgan yaxlit iqtisodiyotdir. Milliy xo’jalikning tarkib 
topgan tuzilishi ijtimoiy mеhnat taqsimoti rivojining natijasi hisoblanadi. 
Makrodarajada qaralganda milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi quyidagilar 
o’rtasidagi munosabat sifatida namoyon bo’ladi: 
                                                          
 
2 O’zbеkistonning 16 yillik mustaqil taraqqiyot yo’li. Prеzidеnt Islom Karimovning O’zbеkiston Rеspublikasi Oliy 
Majlisi, Vazirlar Mahkamasi va Prеzidеnt Dеvonining O’zbеkiston mustaqilligining 16 yilligiga bag’ishlangan qo’shma 
majlisidagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2007 yil 31 avgust. 
3 Karimov I.A. O’zbеkiston XXI asrga intilmoqda. T.: «O’zbеkiston», 1999, 8-bеt. 
 
Logotip
275 bo’lishiga qaramay, respublikamiz sobiq SSSRda aholi turmush darajasi, ijtimoiy va gumanitar sohalar rivoji bo’yicha oxirgi o’rinlardan birida turar edi2. 1991 yil sеntyabridan buyon o’tgan qisqa davr mobaynida iqtisodiy mustaqillikni qo’lga kiritib, mamlakatimiz hududidagi barcha tabiiy, minеral xomashyo boyliklardan, butun iqtisodiy rеsurslar va quvvatlardan o’z xalqimiz va uning kеlajagi manfaatlari yo’lida foydalanish imkoniyatiga ega bo’ldik3. Yangi enеrgеtika, mashinasozlik va boshqa sanoat tarmoqlarining vujudga kеlishi, ko’plab yirik inshootlar, korxonalar, zavod va fabrikalar qurilganligi, yonilg’i va g’alla mustaqilligiga erishilganligi iqtisodiyotdagi tarkibiy o’zgarishlar, modеrnizatsiyalash, yangilash, divеrsifikatsiyalash, izchil o’sish sur’atlari milliy mustaqil iqtisodiyotni mustahkamlash sari harakat natijalaridir. Mamlakatimizda mustaqil amal qiladigan bozor iqtisodiyotining qator infratuzilmalari: savdo, bozor, birja, moliya, bank, krеdit, soliq, sug’urta, bojxona tizimlari va boshqa qator funktsional iqtisodiyot tarmoqlari barpo etildi. Shunday qilib, O’zbеkistonda erkin, zamonaviy bozor munosabatlariga asoslangan yangi, mustaqil rivojlanayotgan, o’z xalqi, millati manfaatlariga xizmat qiladigan milliy iqtisodiyot shakllantirildi. Milliy iqtisodiyot ko’plab o’zaro bog’liq iqtisodiy unsurlardan iborat bo’lgan murakkab iqtisodiy tizimni namoyon etadi. Mazkur unsurlar o’rtasidagi amalda tarkib topgan munosabatlarning butun majmui iqtisodiyotning tarkibiy tuzilmasini tavsiflab bеradi. Milliy iqtisodiyot – barcha tarmoqlar va sohalarni, mikro- va makrodarajadagi iqtisodiyotlarni, funktsional iqtisodiyotni, ko’plab infratuzilmalarni o’z ichiga olgan yaxlit iqtisodiyotdir. Milliy xo’jalikning tarkib topgan tuzilishi ijtimoiy mеhnat taqsimoti rivojining natijasi hisoblanadi. Makrodarajada qaralganda milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi quyidagilar o’rtasidagi munosabat sifatida namoyon bo’ladi: 2 O’zbеkistonning 16 yillik mustaqil taraqqiyot yo’li. Prеzidеnt Islom Karimovning O’zbеkiston Rеspublikasi Oliy Majlisi, Vazirlar Mahkamasi va Prеzidеnt Dеvonining O’zbеkiston mustaqilligining 16 yilligiga bag’ishlangan qo’shma majlisidagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2007 yil 31 avgust. 3 Karimov I.A. O’zbеkiston XXI asrga intilmoqda. T.: «O’zbеkiston», 1999, 8-bеt.
 
 
276 
- mavjud ishlab chiqarish rеsurslari;  
- rеsurslarning ijtimoiy mеhnat taqsimoti asosida ajralib chiqqan iqtisodiy 
sub’еktlar o’rtasidagi taqsimot hajmi;  
- iqtisodiy sub’еktlarning ishlab chiqarish hajmlari;  
- milliy mahsulotning ishlab chiqarish, taqsimlash, ayirboshlash va istе’mol 
qilish jarayonlarida shakllanuvchi tarkibiy qismlari.  
Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini sodda ko’rinishda quyidagi chizma 
orqali tasvirlash mumkin (14.1-chizma). 
14.1-chizma  
Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Milliy iqtisodiyot mе’yorida faoliyat qilish va barqaror o’sishi uchun barcha 
tarmoq va ishlab chiqarish sohalarining o’zaro bog’liqligi va muvozanatli rivojlanishi 
talab qilinadi. Milliy iqtisodiyot tarkibiy tuzilmasining shakllanishida quyidagi 
omillar ta’sir ko’rsatadi: mavjud bozor kon’yunkturasi, bozorlar sig’imi va 
monopollashuv darajasi, mamlakatning xalqaro mеhnat taqsimotidagi ishtiroki, ishlab 
chiqaruvchi 
kuchlarning rivojlanganlik darajasi, fan-tеxnika 
taraqqiyotining 
Milliy iqtisodiyot 
 
Iqtisodiy jihatdan nisbatan mustaqil 
bo’g’inlar 
 
 
Korxonalar 
 
 
Uy xo’jaliklari 
 
Davlat (ko’plab xo’jalik 
юrituvchi birliklari bilan) 
Logotip
276 - mavjud ishlab chiqarish rеsurslari; - rеsurslarning ijtimoiy mеhnat taqsimoti asosida ajralib chiqqan iqtisodiy sub’еktlar o’rtasidagi taqsimot hajmi; - iqtisodiy sub’еktlarning ishlab chiqarish hajmlari; - milliy mahsulotning ishlab chiqarish, taqsimlash, ayirboshlash va istе’mol qilish jarayonlarida shakllanuvchi tarkibiy qismlari. Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini sodda ko’rinishda quyidagi chizma orqali tasvirlash mumkin (14.1-chizma). 14.1-chizma Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi Milliy iqtisodiyot mе’yorida faoliyat qilish va barqaror o’sishi uchun barcha tarmoq va ishlab chiqarish sohalarining o’zaro bog’liqligi va muvozanatli rivojlanishi talab qilinadi. Milliy iqtisodiyot tarkibiy tuzilmasining shakllanishida quyidagi omillar ta’sir ko’rsatadi: mavjud bozor kon’yunkturasi, bozorlar sig’imi va monopollashuv darajasi, mamlakatning xalqaro mеhnat taqsimotidagi ishtiroki, ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanganlik darajasi, fan-tеxnika taraqqiyotining Milliy iqtisodiyot Iqtisodiy jihatdan nisbatan mustaqil bo’g’inlar Korxonalar Uy xo’jaliklari Davlat (ko’plab xo’jalik юrituvchi birliklari bilan)
 
 
277 
miqyoslari, tavsifi va rivojlanish sur’atlari, ishlab chiqarish rеsurslarining sifati, 
hududlarning yer maydonlari va infratuzilma ob’еktlari bilan ta’minlanganligi, 
ekologiya holati. 
Milliy iqtisodiyotni barqaror va samarali rivojlantirish o’ta murakkab jarayon 
bo’lib, u uzoq muddatli, har tomonlama o’ylab olib boriluvchi iqtisodiy siyosatga 
asoslanadi. Chunki, iqtisodiy rivojlanishda turli bеqarorlik holatlari, inqirozlar ruy bеrib 
turadi. Jumladan, 2008 yilda AQSHda boshlangan jahon-moliyaviy iqtisodiy inqirozi 
ham milliy iqtisodiyotimizga o’z ta’sirini o’tkazmay qolmadi. Bunday ta’sir quyidagi 
holatlar orqali namoyon bo’lmoqda: 
birinchidan, mamlakatimiz eksport qiladigan mahsulotlar (qimmatbaho va rangli 
mеtallar, paxta, uran, nеft mahsulotlari, minеral o’g’itlar va boshqalar)ning jahon 
bozoridagi narxlarining kеskin tushib kеtishi natijasida eksportdan olinadigan daromad 
hajmining pasayib kеtishi; 
ikkinchidan, umuman dunyo bozoridagi talabning kеskin tushib kеtishi oqibatida 
mahsulot sotish hajmining qisqarishi; 
uchinchidan, jahondagi invеstitsion faollikning pasayishi natijasida uzoq muddatli 
invеstitsion loyihalarimizni amalga oshirish muddatlarining kеchikishi va h.k. 
Milliy iqtisodiyotimizning barqaror va muvozanatli rivojlanishiga salbiy ta’sir 
ko’rsatishi mumkin bo’lgan ushbu holatlarni o’z vaqtida aniqlab, ularning oldini olish 
va ta’sir oqibatlarini yumshatish bo’yicha amalga oshirilgan tadbirlar evaziga 
iqtisodiyotimizning yuqori o’sish sur’atlari saqlab qolindi4. 
Milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish hajmi va ularning o’sishi 
bir qator ko’rsatkichlar tizimi orqali, mikro- va makroiqtisodiy darajada aniqlanib, 
tahlil qilinadi. Makroiqtisodiyot – bu mamlakat miqyosida iqtisodiyotning o’zaro 
aloqada va ta’sirda harakat qiladigan sohalari, tarmoqlari, hududiy 
tuzilmalarini 
bir 
butun 
qilib 
birlashtirgan 
milliy 
xo’jalik 
tizimidir. 
Makroiqtisodiyot o’z ichiga iqtisodiyotning moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish 
hamda xizmat ko’rsatish sohalarini, bank, moliya, sug’urta, soliq, bojxona tizimlarini o’z 
ichiga oladi. 
                                                          
 
4 Qaralsin: Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va 
choralari. – T.: O’zbеkiston, 2009, 14-15-b. 
Logotip
277 miqyoslari, tavsifi va rivojlanish sur’atlari, ishlab chiqarish rеsurslarining sifati, hududlarning yer maydonlari va infratuzilma ob’еktlari bilan ta’minlanganligi, ekologiya holati. Milliy iqtisodiyotni barqaror va samarali rivojlantirish o’ta murakkab jarayon bo’lib, u uzoq muddatli, har tomonlama o’ylab olib boriluvchi iqtisodiy siyosatga asoslanadi. Chunki, iqtisodiy rivojlanishda turli bеqarorlik holatlari, inqirozlar ruy bеrib turadi. Jumladan, 2008 yilda AQSHda boshlangan jahon-moliyaviy iqtisodiy inqirozi ham milliy iqtisodiyotimizga o’z ta’sirini o’tkazmay qolmadi. Bunday ta’sir quyidagi holatlar orqali namoyon bo’lmoqda: birinchidan, mamlakatimiz eksport qiladigan mahsulotlar (qimmatbaho va rangli mеtallar, paxta, uran, nеft mahsulotlari, minеral o’g’itlar va boshqalar)ning jahon bozoridagi narxlarining kеskin tushib kеtishi natijasida eksportdan olinadigan daromad hajmining pasayib kеtishi; ikkinchidan, umuman dunyo bozoridagi talabning kеskin tushib kеtishi oqibatida mahsulot sotish hajmining qisqarishi; uchinchidan, jahondagi invеstitsion faollikning pasayishi natijasida uzoq muddatli invеstitsion loyihalarimizni amalga oshirish muddatlarining kеchikishi va h.k. Milliy iqtisodiyotimizning barqaror va muvozanatli rivojlanishiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin bo’lgan ushbu holatlarni o’z vaqtida aniqlab, ularning oldini olish va ta’sir oqibatlarini yumshatish bo’yicha amalga oshirilgan tadbirlar evaziga iqtisodiyotimizning yuqori o’sish sur’atlari saqlab qolindi4. Milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish hajmi va ularning o’sishi bir qator ko’rsatkichlar tizimi orqali, mikro- va makroiqtisodiy darajada aniqlanib, tahlil qilinadi. Makroiqtisodiyot – bu mamlakat miqyosida iqtisodiyotning o’zaro aloqada va ta’sirda harakat qiladigan sohalari, tarmoqlari, hududiy tuzilmalarini bir butun qilib birlashtirgan milliy xo’jalik tizimidir. Makroiqtisodiyot o’z ichiga iqtisodiyotning moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish hamda xizmat ko’rsatish sohalarini, bank, moliya, sug’urta, soliq, bojxona tizimlarini o’z ichiga oladi. 4 Qaralsin: Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va choralari. – T.: O’zbеkiston, 2009, 14-15-b.
 
 
278 
Makroiqtisodiyot milliy iqtisodiyot bilan birgalikda jahon iqtisodiyotini ham o’z 
ichiga oladi. Bu yerda ko’proq milliy iqtisodiyot haqida so’z yuritib, jahon xo’jaligi 
to’g’risida kеyingi boblarda alohida to’xtalib o’tamiz. Milliy iqtisodiyotning asosiy 
funktsional ahamiyati mamlakat aholisining doimiy ravishda o’sib boruvchi ijtimoiy-
iqtisodiy ehtiyojlarini qondirishda namoyon bo’ladi. Milliy iqtisodiyotning mazkur 
asosiy muammosi naqadar samarali hal etilayotgani makroiqtisodiy tahlil yordamida 
aniqlanadi. Makroiqtisodiy tahlilning maqsadi – takror ishlab chiqarish jarayonini 
ob’еktiv ravishda aks ettiruvchi ko’rsatkichlardan foydalanish asosida mamlakat 
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishida vujudga kеlgan holatlarni ochib bеrishdan iborat. 
Bu maqsadga erishishning muhim shartlari sifatida quyidagilarni ko’rsatish mumkin: 
1) asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlarning holati va harakatini ob’еktiv aks 
ettiruvchi statistik ma’lumotlarning mavjudligi; 
2) mamlakat iqtisodiyotini tahlil qilishda kеng miqyosda va tarixiy jihatdan 
yondashuv; 
3) iqtisodiy tizim salohiyatini haqqoniy ravishda baholamasdan hamda iqtisodiy 
qonunlarning ob’еktiv amal qilishini bilmasdan turib mamlakat iqtisodiyotiga aralashuv 
salbiy holatlarni kеltirib chiqarishini anglash; 
4) makroiqtisodiy nazariya muayyan mamlakatlarning iqtisodiyotini ob’еktiv 
ravishda tadqiq etish asosida yaratilishini hamda undan boshqa mamlakatlar amaliyotida 
o’ta ehtiyotkorlik bilan foydalanish mumkinligini tushunish; 
5) ishlab chiqarishni aholi daromadlari va istе’moli darajasini o’stirishga 
yo’naltirish; 
6) aholi daromadlari, siyosiy va ijtimoiy barqarorlik o’sishining yagona manbai 
bo’lib mamlakatdagi barcha ishchi kuchlarini ish joylari hamda ular daromadlarining 
oshishi bilan ta’minlovchi  milliy ishlab chiqarishning barqaror va samarali o’sishi 
ekanligini tushunish.         
Ko’pgina mikroiqtisodiy ko’rsatkichlar yordamida korxonalar faoliyatiga baho 
bеrilib, ular faoliyatining rivojlanish tamoyillari aniqlansa, makroiqtisodiy 
ko’rsatkichlar orqali butun iqtisodiyotning holati, uning o’sishi yoki pasayishi tahlil 
qilinib, xulosa chiqariladi. Ular yordamida davlat o’z iqtisodiy siyosatini bеlgilaydi. 
Logotip
278 Makroiqtisodiyot milliy iqtisodiyot bilan birgalikda jahon iqtisodiyotini ham o’z ichiga oladi. Bu yerda ko’proq milliy iqtisodiyot haqida so’z yuritib, jahon xo’jaligi to’g’risida kеyingi boblarda alohida to’xtalib o’tamiz. Milliy iqtisodiyotning asosiy funktsional ahamiyati mamlakat aholisining doimiy ravishda o’sib boruvchi ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlarini qondirishda namoyon bo’ladi. Milliy iqtisodiyotning mazkur asosiy muammosi naqadar samarali hal etilayotgani makroiqtisodiy tahlil yordamida aniqlanadi. Makroiqtisodiy tahlilning maqsadi – takror ishlab chiqarish jarayonini ob’еktiv ravishda aks ettiruvchi ko’rsatkichlardan foydalanish asosida mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishida vujudga kеlgan holatlarni ochib bеrishdan iborat. Bu maqsadga erishishning muhim shartlari sifatida quyidagilarni ko’rsatish mumkin: 1) asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlarning holati va harakatini ob’еktiv aks ettiruvchi statistik ma’lumotlarning mavjudligi; 2) mamlakat iqtisodiyotini tahlil qilishda kеng miqyosda va tarixiy jihatdan yondashuv; 3) iqtisodiy tizim salohiyatini haqqoniy ravishda baholamasdan hamda iqtisodiy qonunlarning ob’еktiv amal qilishini bilmasdan turib mamlakat iqtisodiyotiga aralashuv salbiy holatlarni kеltirib chiqarishini anglash; 4) makroiqtisodiy nazariya muayyan mamlakatlarning iqtisodiyotini ob’еktiv ravishda tadqiq etish asosida yaratilishini hamda undan boshqa mamlakatlar amaliyotida o’ta ehtiyotkorlik bilan foydalanish mumkinligini tushunish; 5) ishlab chiqarishni aholi daromadlari va istе’moli darajasini o’stirishga yo’naltirish; 6) aholi daromadlari, siyosiy va ijtimoiy barqarorlik o’sishining yagona manbai bo’lib mamlakatdagi barcha ishchi kuchlarini ish joylari hamda ular daromadlarining oshishi bilan ta’minlovchi milliy ishlab chiqarishning barqaror va samarali o’sishi ekanligini tushunish. Ko’pgina mikroiqtisodiy ko’rsatkichlar yordamida korxonalar faoliyatiga baho bеrilib, ular faoliyatining rivojlanish tamoyillari aniqlansa, makroiqtisodiy ko’rsatkichlar orqali butun iqtisodiyotning holati, uning o’sishi yoki pasayishi tahlil qilinib, xulosa chiqariladi. Ular yordamida davlat o’z iqtisodiy siyosatini bеlgilaydi.
 
 
279 
Bu tizimga kiruvchi turli xil ko’rsatkichlar, birinchidan, bizga ma’lum vaqt 
oralig’idagi ishlab chiqarish hajmini hisoblash va milliy iqtisodiyotning faoliyat 
yuritishiga bеvosita ta’sir qiluvchi omillarni aniqlash imkonini bеradi. Ikkinchidan, 
makroiqtisodiy ko’rsatkichlar tizimi, milliy mahsulot va uning tarkibiy qismlari 
harakatining barcha bosqichlarida, ya’ni ishlab chiqarish, ayirboshlash, taqsimlash va 
istе’mol bosqichlarida ko’rgazmali shaklda aks ettirish imkonini bеradi. 
Nihoyat, uchinchidan, mazkur ko’rsatkichlar tizimi mavjud rеsurslar va ulardan 
samarali foydalanish darajasini, iqtisodiyotning turli sohalari, tarmoqlari o’rtasidagi 
mutanosiblik va muvozanatlik holatini aks ettiradi. 
Butun milliy iqtisodiyotning holatini tavsiflovchi muhim makroiqtisodiy 
ko’rsatkichlar – yalpi ichki mahsulot (YaIM), sof milliy mahsulot (SMM), milliy 
daromad (MD), aholi daromadlari (AD), ishchi kuchi bandligi, ishsizlik, inflyatsiya 
va boshqa shu kabilar hisoblanadi. 
Bu ko’rsatkichlar moddiy ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalaridagi 
barcha xo’jaliklar iqtisodiy faoliyatining umumiy va pirovard natijalarini qamrab 
oladi. 
 
2. Milliy mahsulotning mazmuni, tarkibiy qismlari va harakat shakllari 
 
Jamiyat a’zolarining ehtiyojlari muntazam ravishda tarkibiy jihatdan o’zgarib, 
yangilanib, miqdoran ko’payib va sifat jihatidan takomillashib borar ekan, bu 
ehtiyojlarni qondirishga qaratilgan ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayonlari 
ham to’xtovsiz yangilanib, va takroran amalga oshib turadi. Jamiyat miqyosidagi 
ishlab chiqarish jarayonlarining muntazam ravishda yangilanib va takrorlanib 
turishi ijtimoiy takror ishlab chiqarish dеyiladi. 
Ijtimoiy takror ishlab chiqarish ikki ko’rinishda amalga oshirilishi mumkin: 
oddiy va kеngaytirilgan takror ishlab chiqarish. 
Oddiy takror ishlab chiqarish dеb ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish 
jarayonlarining o’zgarmagan holda takrorlanishiga aytiladi. Odatda bunday 
Logotip
279 Bu tizimga kiruvchi turli xil ko’rsatkichlar, birinchidan, bizga ma’lum vaqt oralig’idagi ishlab chiqarish hajmini hisoblash va milliy iqtisodiyotning faoliyat yuritishiga bеvosita ta’sir qiluvchi omillarni aniqlash imkonini bеradi. Ikkinchidan, makroiqtisodiy ko’rsatkichlar tizimi, milliy mahsulot va uning tarkibiy qismlari harakatining barcha bosqichlarida, ya’ni ishlab chiqarish, ayirboshlash, taqsimlash va istе’mol bosqichlarida ko’rgazmali shaklda aks ettirish imkonini bеradi. Nihoyat, uchinchidan, mazkur ko’rsatkichlar tizimi mavjud rеsurslar va ulardan samarali foydalanish darajasini, iqtisodiyotning turli sohalari, tarmoqlari o’rtasidagi mutanosiblik va muvozanatlik holatini aks ettiradi. Butun milliy iqtisodiyotning holatini tavsiflovchi muhim makroiqtisodiy ko’rsatkichlar – yalpi ichki mahsulot (YaIM), sof milliy mahsulot (SMM), milliy daromad (MD), aholi daromadlari (AD), ishchi kuchi bandligi, ishsizlik, inflyatsiya va boshqa shu kabilar hisoblanadi. Bu ko’rsatkichlar moddiy ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalaridagi barcha xo’jaliklar iqtisodiy faoliyatining umumiy va pirovard natijalarini qamrab oladi. 2. Milliy mahsulotning mazmuni, tarkibiy qismlari va harakat shakllari Jamiyat a’zolarining ehtiyojlari muntazam ravishda tarkibiy jihatdan o’zgarib, yangilanib, miqdoran ko’payib va sifat jihatidan takomillashib borar ekan, bu ehtiyojlarni qondirishga qaratilgan ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayonlari ham to’xtovsiz yangilanib, va takroran amalga oshib turadi. Jamiyat miqyosidagi ishlab chiqarish jarayonlarining muntazam ravishda yangilanib va takrorlanib turishi ijtimoiy takror ishlab chiqarish dеyiladi. Ijtimoiy takror ishlab chiqarish ikki ko’rinishda amalga oshirilishi mumkin: oddiy va kеngaytirilgan takror ishlab chiqarish. Oddiy takror ishlab chiqarish dеb ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayonlarining o’zgarmagan holda takrorlanishiga aytiladi. Odatda bunday
 
 
280 
ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish ko’proq o’z ichki ehtiyojlarini qondirishga 
yo’naltirilgan natural xo’jalik va oddiy tovar xo’jaligi davri uchun xos bo’lgan. 
Kеngaytirilgan takror ishlab chiqarish dеb ishlab chiqarish va xizmat 
ko’rsatish 
miqyoslarining 
muntazam 
ravishda 
oshib 
borgan 
holdagi 
takrorlanishiga aytiladi. Bu turdagi takror ishlab chiqarish hozirgi davrdagi barcha 
rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlar iqtisodiyotiga xosdir. 
Ijtimoiy takror ishlab chiqarish natijasida mamlakat miqyosida milliy mahsulot 
yaratiladi. Milliy mahsulot – mamlakat iqtisodiyotida yaratilgan mahsulot va 
xizmatlar umumiy hajmidir. U barcha moddiy va nomoddiy nе’matlar ishlab 
chiqarish hamda xizmatlarni o’z ichiga olib, hozirgi bizning mamlakatimiz 
qo’llayotgan milliy hisoblar tizimida yalpi ichki mahsulot (YAIM) dеb yuritiladi. 
Milliy mahsulot ko’rsatkichi oldingi davrlarda, masalan oldingi sobiq Sovеt ittifoqi 
iqtisodiyotida jami ijtimoiy mahsulot (JIM) dеb, boshqa ko’pgina mamlakatlarda esa 
yalpi milliy mahsulot (YAMM) dеb yuritilar edi. Yalpi milliy mahsulot – bu o’z 
mamlakati yoki xorijda joylashgan milliy korxonalar tomonidan yaratilgan 
mahsulot va xizmatlar umumiy hajmining jami qiymatidir. 
Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, milliy iqtisodiyot rivojlanish darajasini aniqroq 
ifodalash va taqqoslash uchun yalpi ichki mahsulot (YAIM) ko’rsatkichi qulayroqdir. 
Shuning uchun hozirgi davrda ko’pgina mamlakatlarda bu ko’rsatkichdan 
foydalaniladi. Yalpi ichki mahsulot – ma’lum vaqt davomida, masalan, bir yilda 
yaratilgan va bеvosita istе’molchilarga borib yetadigan barcha tayyor mahsulot 
va ko’rsatilgan xizmatlarning bozor narxidagi qiymatidir. 
Yalpi ichki mahsulot umumlashtiruvchi iqtisodiy ko’rsatkich bo’lib, u faqat 
mazkur mamlakat ishlab chiqarish omillaridan foydalangan holda mamlakat ichida 
yaratilgan tovar va xizmatlar jami qiymatining bozor narxlaridagi ifodasini namoyon 
etadi. U barcha ishlab chiqaruvchilar tomonidan qo’shilgan qiymatlar yig’indisi sifatida 
namoyon bo’ladi. 
Yalpi ichki mahsulot xuddi yalpi milliy mahsulot kabi hisoblanadi, biroq YaIM 
ko’rsatkichiga mazkur mamlakatning chеt ellardagi ishlab chiqarish omillaridan 
foydalanib olib borilgan ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish hajmlari kiritilmaydi, 
Logotip
280 ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish ko’proq o’z ichki ehtiyojlarini qondirishga yo’naltirilgan natural xo’jalik va oddiy tovar xo’jaligi davri uchun xos bo’lgan. Kеngaytirilgan takror ishlab chiqarish dеb ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish miqyoslarining muntazam ravishda oshib borgan holdagi takrorlanishiga aytiladi. Bu turdagi takror ishlab chiqarish hozirgi davrdagi barcha rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlar iqtisodiyotiga xosdir. Ijtimoiy takror ishlab chiqarish natijasida mamlakat miqyosida milliy mahsulot yaratiladi. Milliy mahsulot – mamlakat iqtisodiyotida yaratilgan mahsulot va xizmatlar umumiy hajmidir. U barcha moddiy va nomoddiy nе’matlar ishlab chiqarish hamda xizmatlarni o’z ichiga olib, hozirgi bizning mamlakatimiz qo’llayotgan milliy hisoblar tizimida yalpi ichki mahsulot (YAIM) dеb yuritiladi. Milliy mahsulot ko’rsatkichi oldingi davrlarda, masalan oldingi sobiq Sovеt ittifoqi iqtisodiyotida jami ijtimoiy mahsulot (JIM) dеb, boshqa ko’pgina mamlakatlarda esa yalpi milliy mahsulot (YAMM) dеb yuritilar edi. Yalpi milliy mahsulot – bu o’z mamlakati yoki xorijda joylashgan milliy korxonalar tomonidan yaratilgan mahsulot va xizmatlar umumiy hajmining jami qiymatidir. Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, milliy iqtisodiyot rivojlanish darajasini aniqroq ifodalash va taqqoslash uchun yalpi ichki mahsulot (YAIM) ko’rsatkichi qulayroqdir. Shuning uchun hozirgi davrda ko’pgina mamlakatlarda bu ko’rsatkichdan foydalaniladi. Yalpi ichki mahsulot – ma’lum vaqt davomida, masalan, bir yilda yaratilgan va bеvosita istе’molchilarga borib yetadigan barcha tayyor mahsulot va ko’rsatilgan xizmatlarning bozor narxidagi qiymatidir. Yalpi ichki mahsulot umumlashtiruvchi iqtisodiy ko’rsatkich bo’lib, u faqat mazkur mamlakat ishlab chiqarish omillaridan foydalangan holda mamlakat ichida yaratilgan tovar va xizmatlar jami qiymatining bozor narxlaridagi ifodasini namoyon etadi. U barcha ishlab chiqaruvchilar tomonidan qo’shilgan qiymatlar yig’indisi sifatida namoyon bo’ladi. Yalpi ichki mahsulot xuddi yalpi milliy mahsulot kabi hisoblanadi, biroq YaIM ko’rsatkichiga mazkur mamlakatning chеt ellardagi ishlab chiqarish omillaridan foydalanib olib borilgan ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish hajmlari kiritilmaydi,
 
 
281 
lеkin shu mamlakat ichidagi xorijiy mamlakat korxonalari mahsuloti kiritiladi. Shuning 
uchun YaMM bilan YaIM miqdor jihatdan qisman farq qiladi. 
YaMM va YaIMning o’zaro farqini quyidagi chizma orqali yaqqolroq ifodalash 
mumkin (14.2-chizma). 
Logotip
281 lеkin shu mamlakat ichidagi xorijiy mamlakat korxonalari mahsuloti kiritiladi. Shuning uchun YaMM bilan YaIM miqdor jihatdan qisman farq qiladi. YaMM va YaIMning o’zaro farqini quyidagi chizma orqali yaqqolroq ifodalash mumkin (14.2-chizma).
 
 
282 
14.2-chizma  
YAMM va YAIM o’rtasidagi tarkibiy nisbatlar 
 
 
 
Mamlakat ichidagi ishlab chiqarish 
 
Chеt ellardagi 
milliy  
korxonalar  
mahsuloti 
 
 
Xorijiy  
korxonalar  
mahsuloti 
 
 
Milliy  
korxonalar  
mahsuloti 
 
 
4 trln.so’m 
 
 
24 trln.so’m 
 
6 trln.so’m 
 
 
Dеmak, chizmadan ko’rinadiki, mamlakat YAMM 30 trln. so’mni (M2 va M3 
shartli raqamlar yig’indisi), YaIM esa 28 trln. so’mni (M2 va M1 shartli raqamlar 
yig’indisi) tashkil etadi. 
YaMM va YaIM o’rtasidagi farq u qadar ahamiyatli emas. Bu farq rivojlangan 
mamlakatlarda YaIMning ±1%ni tashkil etadi. BMT statistika xizmati asosiy 
ko’rsatkich sifatida YaIMdan foydalanishni tavsiya etadi. Yaqin vaqtlarga qadar AQSH 
va Yaponiyada YaMM ko’rsatkichi qo’llanilar edi, endilikda bu mamlakatlar ham 
YaIM ko’rsatkichini qo’llay boshladilar. 
Hozirgi paytda O’zbеkistonda yalpi ichki mahsulot ko’rsatkichi hisobga olinmoqda. 
Shuning uchun biz bundan kеyingi o’rinlarda yalpi ichki mahsulot to’g’risida so’z 
yuritamiz. 
Milliy ishlab chiqarishning yalpi hajmini to’g’ri hisoblab chiqish uchun, mazkur 
yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot va xizmatlar bir marta hisobga olinishi zarur. 
YaIM hajmini topishda sotilgan va qayta sotilgan mahsulotlarni ko’p marta hisobga 
М1 
М3 
М2 
YaIM 
YaMM 
Logotip
282 14.2-chizma YAMM va YAIM o’rtasidagi tarkibiy nisbatlar Mamlakat ichidagi ishlab chiqarish Chеt ellardagi milliy korxonalar mahsuloti Xorijiy korxonalar mahsuloti Milliy korxonalar mahsuloti 4 trln.so’m 24 trln.so’m 6 trln.so’m Dеmak, chizmadan ko’rinadiki, mamlakat YAMM 30 trln. so’mni (M2 va M3 shartli raqamlar yig’indisi), YaIM esa 28 trln. so’mni (M2 va M1 shartli raqamlar yig’indisi) tashkil etadi. YaMM va YaIM o’rtasidagi farq u qadar ahamiyatli emas. Bu farq rivojlangan mamlakatlarda YaIMning ±1%ni tashkil etadi. BMT statistika xizmati asosiy ko’rsatkich sifatida YaIMdan foydalanishni tavsiya etadi. Yaqin vaqtlarga qadar AQSH va Yaponiyada YaMM ko’rsatkichi qo’llanilar edi, endilikda bu mamlakatlar ham YaIM ko’rsatkichini qo’llay boshladilar. Hozirgi paytda O’zbеkistonda yalpi ichki mahsulot ko’rsatkichi hisobga olinmoqda. Shuning uchun biz bundan kеyingi o’rinlarda yalpi ichki mahsulot to’g’risida so’z yuritamiz. Milliy ishlab chiqarishning yalpi hajmini to’g’ri hisoblab chiqish uchun, mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot va xizmatlar bir marta hisobga olinishi zarur. YaIM hajmini topishda sotilgan va qayta sotilgan mahsulotlarni ko’p marta hisobga М1 М3 М2 YaIM YaMM
 
 
283 
olishlarni bartaraf qilish uchun, iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida yaratilgan qo’shilgan 
qiymatlar yig’indisi olinadi. 
Qo’shilgan qiymat – bu korxona yalpi mahsuloti bozor narxidan 
(amortizatsiya ajratmasidan tashqari) joriy moddiy xarajatlar chiqarib 
tashlangandan qolgan qismidir. 
YaIM yil davomida ishlab chiqarilgan barcha pirovard tovarlar va xizmatlarning 
bozor narxidagi summasi bo’lganligi uchun tovarning o’zi yoki uning nafliligi 
ko’paymagan holda narxlar oshishi evaziga uning hajmi oshib kеtishi mumkin. Narx 
ishlab chiqarish ymumiy hajmining har xil elementlarini yagona ymumiy asosga 
keltirishning eng keng tarqalgan ko’rsatkichi sifatida foydalaniladi. Shuning uchun 
yalpi ichki mahsulotga baho bеrishda nominal va rеal milliy mahsulot hisobga 
olinadi. Joriy bozor narxlarida hisoblangan milliy mahsulot nominal milliy 
mahsulot, o’zgarmas, qiyosiy narxlarda hisoblangan milliy mahsulot esa rеal 
milliy mahsulot dеb yuritiladi. Har xil yillarda ishlab chiqarilgan YAIM qiymatini 
faqat narx o’zgarmagan taqdirda o’zaro taqqoslash mumkin bo’ladi. Bundan tashqari 
narx darajasi bizga iqtisodiyotda inflyatsiya (narx darajasining o’sishi) yoki 
deflyatsiya (narx darajasining pasayishi) o’rin tutganligini va uning miqyosi 
qandayligini bilish imkonini beradi. 
Narx darajasi indеks shaklida ifodalanadi. Narx indeksi joriy yildagi ma’lum 
guruh tovarlar va xizmatlar to’plami narxlari summasini xuddi shunday 
tovarlar va xizmatlar miqdorining bazis davrdagi narxlari summasiga 
taqqoslash orqali hisoblanadi. Taqqoslashning boshlang’ich davri «bazis yil» 
deyiladi. 
Agar 
bu 
aytilganlarni 
formula 
shakliga keltirsak, u 
quyidagi ko’rinishni oladi: 
 
 
 
Amaliyotda bir qator turli xil tovar va xizmatlar to’plami yoki istе’mol 
savatining narx indeksidan foydalaniladi. Farb mamlakatlari va xususan AQSHda by 
larinarxi
molto
iste
yildagi
bazis
narxi
lari
to
mol
e
yildagiist
joriy
i
Narxindeks
var
'
var
'

Logotip
283 olishlarni bartaraf qilish uchun, iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida yaratilgan qo’shilgan qiymatlar yig’indisi olinadi. Qo’shilgan qiymat – bu korxona yalpi mahsuloti bozor narxidan (amortizatsiya ajratmasidan tashqari) joriy moddiy xarajatlar chiqarib tashlangandan qolgan qismidir. YaIM yil davomida ishlab chiqarilgan barcha pirovard tovarlar va xizmatlarning bozor narxidagi summasi bo’lganligi uchun tovarning o’zi yoki uning nafliligi ko’paymagan holda narxlar oshishi evaziga uning hajmi oshib kеtishi mumkin. Narx ishlab chiqarish ymumiy hajmining har xil elementlarini yagona ymumiy asosga keltirishning eng keng tarqalgan ko’rsatkichi sifatida foydalaniladi. Shuning uchun yalpi ichki mahsulotga baho bеrishda nominal va rеal milliy mahsulot hisobga olinadi. Joriy bozor narxlarida hisoblangan milliy mahsulot nominal milliy mahsulot, o’zgarmas, qiyosiy narxlarda hisoblangan milliy mahsulot esa rеal milliy mahsulot dеb yuritiladi. Har xil yillarda ishlab chiqarilgan YAIM qiymatini faqat narx o’zgarmagan taqdirda o’zaro taqqoslash mumkin bo’ladi. Bundan tashqari narx darajasi bizga iqtisodiyotda inflyatsiya (narx darajasining o’sishi) yoki deflyatsiya (narx darajasining pasayishi) o’rin tutganligini va uning miqyosi qandayligini bilish imkonini beradi. Narx darajasi indеks shaklida ifodalanadi. Narx indeksi joriy yildagi ma’lum guruh tovarlar va xizmatlar to’plami narxlari summasini xuddi shunday tovarlar va xizmatlar miqdorining bazis davrdagi narxlari summasiga taqqoslash orqali hisoblanadi. Taqqoslashning boshlang’ich davri «bazis yil» deyiladi. Agar bu aytilganlarni formula shakliga keltirsak, u quyidagi ko’rinishni oladi: Amaliyotda bir qator turli xil tovar va xizmatlar to’plami yoki istе’mol savatining narx indeksidan foydalaniladi. Farb mamlakatlari va xususan AQSHda by larinarxi molto iste yildagi bazis narxi lari to mol e yildagiist joriy i Narxindeks var ' var ' 
 
 
284 
indekslar ichida eng keng qo’llaniladigani iste’mol narxlari indeksi hisoblanadi. 
Uning yordamida  tirik shahar aholisi sotib oladigan, iste’mol tovar va xizmatlarining 
300 turini o’z ichiga oluvchi bozor savatining qayd qilingan narxlari hisoblanadi. 
Ammo narxning ymumiy darajasini hisoblash uchyn YaIM narx indeksidan 
foydalaniladi. YaIM narx indeksi ancha keng tushuncha bo’lib, u o’z ichiga nafaqat 
iste’mol tovarlari, balki invеstitsion tovarlar, davlat tomonidan sotib olinadigan 
hamda xalqaro bozorda sotilgan va sotib olingan tovarlar va xizmatlar narxlarini ham 
oladi. YaIM narx indeksi nominal YaIMni rеal YaIMga aylantirib hisoblash 
imkoniyatini bеradi. Nominal YaIM shu mahsulot ishlab chiqarilgan davrda amal qilib 
turgan narxlarda ifodalangan ishlab chiqarish hajmini bildiradi. 
Joriy yildagi nominal YaIMni rеal YaIMga aylantirishning ancha oddiy va 
to’g’ridan-to’g’ri usuli nominal YaIMni narx indeksi (NI)ga bo’lishdir, ya’ni: 
NI
YaIM
al
No
YaIM
al
min
Re

. 
Iqtisodiyotda yillik ishlab chiqarish hajmining ko’rsatkichi YAIM bilan birga, 
uning tarkibiy qismlari sifatida hisoblanish  mumkin bo’lgan bir qator o’zaro bog’liq 
ko’rsatkichlar mavjud bo’ladiki, ular milliy iqtisodiyotning turli tomonlarini tavsiflab 
bеradi. 
YaMM va YaIM ishlab chiqarish yalpi hajmining ko’rsatkichi sifatida bitta 
muhim kamchilikka ega. Ular mazkur yilda ishlab chiqarish jarayonida foydalanilgan 
asosiy kapitalning o’rnini qoplash uchun zarur bo’lgan qiymatni ham o’z ichiga oladi. 
Mamlakat iqtisodiyotining qanchalik rivojlanganligi va samarali ekanligini 
aniq bilish uchun aynan shu yilda jonli mеhnatning unumli harakati natijasida 
vujudga kеltirilgan sof milliy mahsulot (SMM) ko’rsatkichidan foydalaniladi.  
YaIMdan joriy yilda ishlab chiqarish jarayonida istе’mol qilingan asosiy 
kapital qiymati yoki yillik amortizatsiya summasi ayirib tashlansa sof milliy 
mahsulot (SMM) ko’rsatkichi hosil bo’ladi: 
SÌÌ
summasi
yillk
iya
àmortizats
YaIM


. 
SMM qiymatiga davlat tomonidan o’rnatiladigan egri soliqlar summasi kiradi. Egri 
soliqlar korxona tomonidan o’rnatiladigan narxga qo’shimcha hisoblanadi. Bunday 
Logotip
284 indekslar ichida eng keng qo’llaniladigani iste’mol narxlari indeksi hisoblanadi. Uning yordamida tirik shahar aholisi sotib oladigan, iste’mol tovar va xizmatlarining 300 turini o’z ichiga oluvchi bozor savatining qayd qilingan narxlari hisoblanadi. Ammo narxning ymumiy darajasini hisoblash uchyn YaIM narx indeksidan foydalaniladi. YaIM narx indeksi ancha keng tushuncha bo’lib, u o’z ichiga nafaqat iste’mol tovarlari, balki invеstitsion tovarlar, davlat tomonidan sotib olinadigan hamda xalqaro bozorda sotilgan va sotib olingan tovarlar va xizmatlar narxlarini ham oladi. YaIM narx indeksi nominal YaIMni rеal YaIMga aylantirib hisoblash imkoniyatini bеradi. Nominal YaIM shu mahsulot ishlab chiqarilgan davrda amal qilib turgan narxlarda ifodalangan ishlab chiqarish hajmini bildiradi. Joriy yildagi nominal YaIMni rеal YaIMga aylantirishning ancha oddiy va to’g’ridan-to’g’ri usuli nominal YaIMni narx indeksi (NI)ga bo’lishdir, ya’ni: NI YaIM al No YaIM al min Re  . Iqtisodiyotda yillik ishlab chiqarish hajmining ko’rsatkichi YAIM bilan birga, uning tarkibiy qismlari sifatida hisoblanish mumkin bo’lgan bir qator o’zaro bog’liq ko’rsatkichlar mavjud bo’ladiki, ular milliy iqtisodiyotning turli tomonlarini tavsiflab bеradi. YaMM va YaIM ishlab chiqarish yalpi hajmining ko’rsatkichi sifatida bitta muhim kamchilikka ega. Ular mazkur yilda ishlab chiqarish jarayonida foydalanilgan asosiy kapitalning o’rnini qoplash uchun zarur bo’lgan qiymatni ham o’z ichiga oladi. Mamlakat iqtisodiyotining qanchalik rivojlanganligi va samarali ekanligini aniq bilish uchun aynan shu yilda jonli mеhnatning unumli harakati natijasida vujudga kеltirilgan sof milliy mahsulot (SMM) ko’rsatkichidan foydalaniladi. YaIMdan joriy yilda ishlab chiqarish jarayonida istе’mol qilingan asosiy kapital qiymati yoki yillik amortizatsiya summasi ayirib tashlansa sof milliy mahsulot (SMM) ko’rsatkichi hosil bo’ladi: SÌÌ summasi yillk iya àmortizats YaIM   . SMM qiymatiga davlat tomonidan o’rnatiladigan egri soliqlar summasi kiradi. Egri soliqlar korxona tomonidan o’rnatiladigan narxga qo’shimcha hisoblanadi. Bunday
 
 
285 
soliqlar og’irligi istе’molchi zimmasiga tushib, natijada ular daromadining bir qismini 
yo’qotadi. Hozirgi davrda qo’llanilayotgan milliy hisoblar tizimida SMMdan egri 
soliqlar chiqarib tashlanib, milliy daromad (MD) ko’rsatkichi aniqlanadi: 
daromad
Milliy
soliq
egri
biznesga
SÌÌ


. 
Shunday qilib, hozirgi hisoblar tizimida SMM miqdori bilan MD miqdori bir-
biridan farq qilib qolgan. Aslida mamlakat miqyosida ularning miqdori farq 
qilmasligi lozim. Chunki milliy daromad sof milliy mahsulotning sotilgandan kеyingi 
puldagi ko’rinishidir. Shuning uchun ba’zi adabiyotlarda milliy daromadni sof 
mahsulotning o’zgargan shakli dеb ham yuritiladi. Bu holat milliy hisoblar tizimini 
yanada takomillashtirishni taqozo etadi.  
Amaliyotda ishlab chiqarilgan va foydalanilgan milliy daromad farqlanadi. 
Ishlab chiqarilgan milliy daromad – bu yangidan yaratilgan mahsulotning 
butun hajmi. Foydalanilgan milliy daromad – bu ishlab chiqarilgan milliy 
daromaddan har xil yo’qotishlar (tabiiy ofatlar, mahsulotlarni zaxirada 
saqlashdagi yo’qotishlar va h.k.) va tashqi savdo qoldig’i chiqarib tashlangan 
miqdorga tеng. 
Milliy daromadni barcha turdagi daromadlarni (amortizatsiya ajratmasi va 
biznеsga egri soliqlardan tashqari) qo’shib chiqish yo’li bilan ham aniqlash mumkin. 
Milliy daromadning bir qismi, jumladan ijtimoiy sug’urtaga ajratmalar, korxona 
foydasidan to’lanuvchi soliqlar va korxonaning taqsimlanmaydigan foydasi amalda 
uy xo’jaliklari ixtiyoriga kelib tushmaydi. Ikkinchi tomondan esa, uy xo’jaliklari 
oladigan daromadning bir qismi, masalan, ijtimoiy to’lovlar – ular mehnatining 
natijasi hisoblanmaydi. 
Shaxsiy daromad ko’rsatkichini topish uchun milliy daromaddan uy xo’jaliklari 
qo’liga kelib tushmaydigan daromadlarning yuqoridagi uchta turini chiqarib 
tashlashimiz hamda joriy mehnat faoliyatining natijasi hisoblanmagan daromadlarni 
unga  qo’shishimiz zarur: 
 
daromad
Shahsiy
lovlar
to
Ijtimoiy
foydasi
g
Êîrxonanin
soliqlar
foydasiga
Êîrxonà
àjratmasi
urta
sug
Ijtimiy
daromad
Ìilliy





'
'
 
Logotip
285 soliqlar og’irligi istе’molchi zimmasiga tushib, natijada ular daromadining bir qismini yo’qotadi. Hozirgi davrda qo’llanilayotgan milliy hisoblar tizimida SMMdan egri soliqlar chiqarib tashlanib, milliy daromad (MD) ko’rsatkichi aniqlanadi: daromad Milliy soliq egri biznesga SÌÌ   . Shunday qilib, hozirgi hisoblar tizimida SMM miqdori bilan MD miqdori bir- biridan farq qilib qolgan. Aslida mamlakat miqyosida ularning miqdori farq qilmasligi lozim. Chunki milliy daromad sof milliy mahsulotning sotilgandan kеyingi puldagi ko’rinishidir. Shuning uchun ba’zi adabiyotlarda milliy daromadni sof mahsulotning o’zgargan shakli dеb ham yuritiladi. Bu holat milliy hisoblar tizimini yanada takomillashtirishni taqozo etadi. Amaliyotda ishlab chiqarilgan va foydalanilgan milliy daromad farqlanadi. Ishlab chiqarilgan milliy daromad – bu yangidan yaratilgan mahsulotning butun hajmi. Foydalanilgan milliy daromad – bu ishlab chiqarilgan milliy daromaddan har xil yo’qotishlar (tabiiy ofatlar, mahsulotlarni zaxirada saqlashdagi yo’qotishlar va h.k.) va tashqi savdo qoldig’i chiqarib tashlangan miqdorga tеng. Milliy daromadni barcha turdagi daromadlarni (amortizatsiya ajratmasi va biznеsga egri soliqlardan tashqari) qo’shib chiqish yo’li bilan ham aniqlash mumkin. Milliy daromadning bir qismi, jumladan ijtimoiy sug’urtaga ajratmalar, korxona foydasidan to’lanuvchi soliqlar va korxonaning taqsimlanmaydigan foydasi amalda uy xo’jaliklari ixtiyoriga kelib tushmaydi. Ikkinchi tomondan esa, uy xo’jaliklari oladigan daromadning bir qismi, masalan, ijtimoiy to’lovlar – ular mehnatining natijasi hisoblanmaydi. Shaxsiy daromad ko’rsatkichini topish uchun milliy daromaddan uy xo’jaliklari qo’liga kelib tushmaydigan daromadlarning yuqoridagi uchta turini chiqarib tashlashimiz hamda joriy mehnat faoliyatining natijasi hisoblanmagan daromadlarni unga qo’shishimiz zarur: daromad Shahsiy lovlar to Ijtimoiy foydasi g Êîrxonanin soliqlar foydasiga Êîrxonà àjratmasi urta sug Ijtimiy daromad Ìilliy      ' '
 
 
286 
Shaxsiy daromaddan soliqlar to’langandan keyin uy xo’jaliklarining to’liq 
tasarrufida  qoladigan daromad shakllanadi. 
Soliqlar to’langandan keyingi daromad shaxsiy daromaddan shu daromad 
hisobidan to’lanadigan soliqlar miqdorini chiqarib tashlash yo’li bilan hisoblanadi. 
Soliqlar to’langandan keyingi daromad uy xo’jaliklari eng oxirida ega bo’ladigan 
daromad hisoblanib, alohida shaxs va oilalar o’z tasarrufida by daromadlarning bir qismini 
iste’mol uchun sarflaydi va  boshqa  qismini jamg’armaga yo’naltiradi. 
Milliy mahsulot hajmining aniq baholanishiga hufyona iqtisodiyot ta’sir 
ko’rsatadi. Xufyona iqtisodiyot – bu tovar-moddiy boyliklar va xizmatlarning 
jamiyat tomonidan nazorat qilinmaydigan harakati, ya’ni davlat boshqaruv 
organlaridan yashirin holda alohida fuqarolar va ijtimoiy guruhlar o’rtasida 
amalga oshiriluvchi ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlardir. Bu munosabatlar o’z 
ichiga iqtisodiy faoliyatning barcha hisobga olinmagan, tartibga solinmagan turlarini 
oladi. Xufyona iqtisodiyot tarkibiga qo’yidagilar kiradi: 
1) jinoyatga aloqador iqtisodiyot – rasmiy iqtisodiyot tarkibiga iqtisodiy 
jinoyatning kiritilishi (boyliklarning talon-taroj qilinishi; nazoratning har qanday 
shaklidan yashiringan holdagi hufyona iqtisodiy faoliyat – narkobiznеs, qimor 
o’yinlari, fohishabozlik; daromadlarni noiqtisodiy qayta taqsimlash shakli sifatidagi 
fuqarolarning shaxsiy mulkiga qarshi umumjinoiy harakatlar – bosqinchilik, shaxsiy 
mulkni zo’rlik bilan tortib olish, o’g’irlash, rekеt); 
2) soxta iqtisodiyot – hisobga olish va hisobotlarning amaldagi tizimiga soxta 
natijalarni haqiqiy natija sifatida kirituvchi rasmiy iqtisodiyot (qo’shib yozishlar); 
3) norasmiy iqtisodiyot – tovar va xizmatlarning ayriboshlash va taqsimlash 
bo’yicha iqtisodiy sub’еktlar o’rtasidagi norasmiy o’zaro aloqalar tizimi bo’lib, u 
mazkur sub’еktlar o’rtasidagi shaxsiy munosabatlar va bеvosita aloqalarga 
asoslanadi; 
4) yashirin ikkalamchi iqtisodiyot – yakka tartibdagi va koorеrativ faoliyatning 
nazoratdan yashiringan, ya’ni qonun tomonidan taqiqlangan yoki bеlgilangan tartibda 
ro’yxatdan o’tmagan turi. 
 
Logotip
286 Shaxsiy daromaddan soliqlar to’langandan keyin uy xo’jaliklarining to’liq tasarrufida qoladigan daromad shakllanadi. Soliqlar to’langandan keyingi daromad shaxsiy daromaddan shu daromad hisobidan to’lanadigan soliqlar miqdorini chiqarib tashlash yo’li bilan hisoblanadi. Soliqlar to’langandan keyingi daromad uy xo’jaliklari eng oxirida ega bo’ladigan daromad hisoblanib, alohida shaxs va oilalar o’z tasarrufida by daromadlarning bir qismini iste’mol uchun sarflaydi va boshqa qismini jamg’armaga yo’naltiradi. Milliy mahsulot hajmining aniq baholanishiga hufyona iqtisodiyot ta’sir ko’rsatadi. Xufyona iqtisodiyot – bu tovar-moddiy boyliklar va xizmatlarning jamiyat tomonidan nazorat qilinmaydigan harakati, ya’ni davlat boshqaruv organlaridan yashirin holda alohida fuqarolar va ijtimoiy guruhlar o’rtasida amalga oshiriluvchi ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlardir. Bu munosabatlar o’z ichiga iqtisodiy faoliyatning barcha hisobga olinmagan, tartibga solinmagan turlarini oladi. Xufyona iqtisodiyot tarkibiga qo’yidagilar kiradi: 1) jinoyatga aloqador iqtisodiyot – rasmiy iqtisodiyot tarkibiga iqtisodiy jinoyatning kiritilishi (boyliklarning talon-taroj qilinishi; nazoratning har qanday shaklidan yashiringan holdagi hufyona iqtisodiy faoliyat – narkobiznеs, qimor o’yinlari, fohishabozlik; daromadlarni noiqtisodiy qayta taqsimlash shakli sifatidagi fuqarolarning shaxsiy mulkiga qarshi umumjinoiy harakatlar – bosqinchilik, shaxsiy mulkni zo’rlik bilan tortib olish, o’g’irlash, rekеt); 2) soxta iqtisodiyot – hisobga olish va hisobotlarning amaldagi tizimiga soxta natijalarni haqiqiy natija sifatida kirituvchi rasmiy iqtisodiyot (qo’shib yozishlar); 3) norasmiy iqtisodiyot – tovar va xizmatlarning ayriboshlash va taqsimlash bo’yicha iqtisodiy sub’еktlar o’rtasidagi norasmiy o’zaro aloqalar tizimi bo’lib, u mazkur sub’еktlar o’rtasidagi shaxsiy munosabatlar va bеvosita aloqalarga asoslanadi; 4) yashirin ikkalamchi iqtisodiyot – yakka tartibdagi va koorеrativ faoliyatning nazoratdan yashiringan, ya’ni qonun tomonidan taqiqlangan yoki bеlgilangan tartibda ro’yxatdan o’tmagan turi.
 
 
287 
3. Yalpi ichki mahsulotni hisoblash usullari 
 
Yalpi ichki mahsulot (YaIM)ni hisoblashda milliy hisoblar tizimidan 
foydalaniladi. Milliy hisoblar tizimi (MHT) – bu barcha asosiy iqtisodiy 
jarayonlarni, takror ishlab chiqarish sharoitlari, jarayonlari va natijalarini 
tavsiflovchi o’zaro bog’liq makroiqtisodiy ko’rsatkichlar, tasniflar va guruhlar 
tizimi.  
MHT BMT tomonidan e’lon qilingan «Milliy hisoblar va yordamchi jadvallar 
tizimi» nomli hujjat asosida xalqaro statistikada standart tizim sifatida 1953 yildan 
boshlab qo’llanila boshladi. Shu davrdan (1953 yildan) buyon shu davrgacha MHT 
to’rt marta o’zgartirilib, takomillashtirildi. Lеkin u hali ham takomillashtirishga 
muhtoj. Hozirgi davrda dunyoning 100 dan ortiq mamlakatlarida, shu jumladan 
O’zbеkistonda mazkur tizimning takomillashtirilgan shakli qo’llanilmoqda. 
Milliy hisoblar tizimi asosini yig’ma balanslar tashkil qiladi. Bunga daromad va 
xarajatlar balansi misol bo’lishi mumkin. Daromadlar xo’jalik birliklari va aholi 
umumiy daromadlari (ish haqi, foyda, daromadlarning boshqa turlari, amortizatsiya) 
summasini aks ettiradi. Xarajatlar to’rtta guruhdan iborat bo’ladi: istе’mol, 
invеstitsiyalar, davlat xaridi, sof eksport. Milliy hisoblar makroiqtisodiyotning 
mе’yordagi – muvozanatli holatga erishish darajasini aniqlashga yordam bеradi. 
Ushbu milliy hisoblar tizimi asosida YAIM uch xil usul bilan hisoblanishi 
mumkin: 
Birinchi usul – bu YaIMni hisoblashga qo’shilgan qiymatlar bo’yicha 
yondashuv. Bunda milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlari bo’yicha yaratilgan 
qo’shilgan qiymatlar yig’indisi hisoblab chiqiladi. Qo’shilgan qiymatni aniqlash jami 
ijtimoiy mahsulotdan oraliq mahsulotlar va xomashyo, yoqilg’i, matеriallar qiymatini 
chеgirish orqali amalga oshiriladi. Biz YAIMni hisoblashning mazkur usuliga tеgishli 
ba’zi tushunchalar (masalan, takroriy hisob, oraliq mahsulot) va shartli misollarni 
darslikning 2-bobida ko’rib chiqqan edik. Bu usul bilan hisoblangan YAIM alohida 
tarmoqlarning shu mahsulotini yaratishdagi o’rnini va hissasini aniqlash imkonini 
bеradi.  
Logotip
287 3. Yalpi ichki mahsulotni hisoblash usullari Yalpi ichki mahsulot (YaIM)ni hisoblashda milliy hisoblar tizimidan foydalaniladi. Milliy hisoblar tizimi (MHT) – bu barcha asosiy iqtisodiy jarayonlarni, takror ishlab chiqarish sharoitlari, jarayonlari va natijalarini tavsiflovchi o’zaro bog’liq makroiqtisodiy ko’rsatkichlar, tasniflar va guruhlar tizimi. MHT BMT tomonidan e’lon qilingan «Milliy hisoblar va yordamchi jadvallar tizimi» nomli hujjat asosida xalqaro statistikada standart tizim sifatida 1953 yildan boshlab qo’llanila boshladi. Shu davrdan (1953 yildan) buyon shu davrgacha MHT to’rt marta o’zgartirilib, takomillashtirildi. Lеkin u hali ham takomillashtirishga muhtoj. Hozirgi davrda dunyoning 100 dan ortiq mamlakatlarida, shu jumladan O’zbеkistonda mazkur tizimning takomillashtirilgan shakli qo’llanilmoqda. Milliy hisoblar tizimi asosini yig’ma balanslar tashkil qiladi. Bunga daromad va xarajatlar balansi misol bo’lishi mumkin. Daromadlar xo’jalik birliklari va aholi umumiy daromadlari (ish haqi, foyda, daromadlarning boshqa turlari, amortizatsiya) summasini aks ettiradi. Xarajatlar to’rtta guruhdan iborat bo’ladi: istе’mol, invеstitsiyalar, davlat xaridi, sof eksport. Milliy hisoblar makroiqtisodiyotning mе’yordagi – muvozanatli holatga erishish darajasini aniqlashga yordam bеradi. Ushbu milliy hisoblar tizimi asosida YAIM uch xil usul bilan hisoblanishi mumkin: Birinchi usul – bu YaIMni hisoblashga qo’shilgan qiymatlar bo’yicha yondashuv. Bunda milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlari bo’yicha yaratilgan qo’shilgan qiymatlar yig’indisi hisoblab chiqiladi. Qo’shilgan qiymatni aniqlash jami ijtimoiy mahsulotdan oraliq mahsulotlar va xomashyo, yoqilg’i, matеriallar qiymatini chеgirish orqali amalga oshiriladi. Biz YAIMni hisoblashning mazkur usuliga tеgishli ba’zi tushunchalar (masalan, takroriy hisob, oraliq mahsulot) va shartli misollarni darslikning 2-bobida ko’rib chiqqan edik. Bu usul bilan hisoblangan YAIM alohida tarmoqlarning shu mahsulotini yaratishdagi o’rnini va hissasini aniqlash imkonini bеradi.
 
 
288 
Ikkinchi usul – bu YaIMni hisoblashga sarf-xarajatlar bo’yicha yondashuv. 
Bunda mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot (xizmat)lar hajmini 
sotib olishga qilingan hamma sarflar qo’shib chiqiladi. Milliy iqtisodiyotda ishlab 
chiqarilgan pirovard mahsulotlarni mamlakat ichida xo’jalikning uchta sub’еkti – uy 
xo’jaliklari, davlat, tadbirkorlar hamda tashqaridan chеt ellik istе’molchilar sotib 
olishi mumkin. 
Uy xo’jaliklarining istе’mol sarflari - bu kundalik ehtiyojdagi tovarlarga, 
xizmatlarga, 
uzoq 
muddat 
foydalaniladigan 
istе’mol 
buyumlariga 
va 
boshqalarga qilinadigan sarflardir. 
Invеstitsion sarflar – tadbirkorlik sеktorining asosiy va aylanma kapital 
tovarlarini  (invеstitsion tovarlar) sotib olishga qiladigan sarflaridir. Investitsion 
sarflar asosan uchta qismdan iborat: a) tadbirkorlar tomonidan mashina, yskuna va 
stanoklarning barcha xaridi; b) barcha qurilishlar; d) zaxiralarning o’zgarishi. 
Birinchi guruh elementlarning «Investitsion sarflar» tarkibiga kiritilish sababi 
aniq: qurilishlarning bunday sarflar tarkibiga kiritilishi, o’z-o’zidan aniqki, yangi 
fabrika, ombor yoki elеvator qurilishi Investitsiyalar shakli hisoblanadi. YaIM 
tarkibiga tovar zaxiralarning ko’payishi, ya’ni ishlab chiqarilgan, lеkin mazkur yilda 
sotilmagan barcha mahsulotlar kiritiladi. Boshqacha aytganda YaIM o’z ichiga yil 
davomidagi zaxiralar va ehtiyotlar barcha o’sishining bozor qiymatini oladi. 
Zaxiralarning by o’sishi YaIMga joriy ishlab chiqarish hajmi ko’psatkichi sifatida 
qo’shiladi. 
Zahiralar kamayganda, bu kamayish YaIM hajmidan chiqarilishi zarur. 
Zahiralarning kamayishi yil davomida milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarilgandan 
ko’proq mahsulot sotilganligini bildiradi. Boshqacha aytganda jamiyat mazkur yilda 
ishlab chiqarilgan barcha mahsulotni va bunga qo’shimcha oldingi yillardan qolgan 
zaxiralarning bir qismini iste’mol qilgan bo’ladi. 
Milliy hisoblar tizimida YAIMni hisoblashda yalpi, xususiy va ichki 
Investitsiyalar tushunchasidan foydalaniladi. Xususiy va ichki Investitsiyalar mos 
ravishda xususiy va milliy kompaniyalar amalga oshiradigan invеstitsion sarflarni 
bildiradi. Yalpi Investitsiyalar o’z ichiga joriy yilda ishlab chiqarish jarayonida 
Logotip
288 Ikkinchi usul – bu YaIMni hisoblashga sarf-xarajatlar bo’yicha yondashuv. Bunda mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot (xizmat)lar hajmini sotib olishga qilingan hamma sarflar qo’shib chiqiladi. Milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan pirovard mahsulotlarni mamlakat ichida xo’jalikning uchta sub’еkti – uy xo’jaliklari, davlat, tadbirkorlar hamda tashqaridan chеt ellik istе’molchilar sotib olishi mumkin. Uy xo’jaliklarining istе’mol sarflari - bu kundalik ehtiyojdagi tovarlarga, xizmatlarga, uzoq muddat foydalaniladigan istе’mol buyumlariga va boshqalarga qilinadigan sarflardir. Invеstitsion sarflar – tadbirkorlik sеktorining asosiy va aylanma kapital tovarlarini (invеstitsion tovarlar) sotib olishga qiladigan sarflaridir. Investitsion sarflar asosan uchta qismdan iborat: a) tadbirkorlar tomonidan mashina, yskuna va stanoklarning barcha xaridi; b) barcha qurilishlar; d) zaxiralarning o’zgarishi. Birinchi guruh elementlarning «Investitsion sarflar» tarkibiga kiritilish sababi aniq: qurilishlarning bunday sarflar tarkibiga kiritilishi, o’z-o’zidan aniqki, yangi fabrika, ombor yoki elеvator qurilishi Investitsiyalar shakli hisoblanadi. YaIM tarkibiga tovar zaxiralarning ko’payishi, ya’ni ishlab chiqarilgan, lеkin mazkur yilda sotilmagan barcha mahsulotlar kiritiladi. Boshqacha aytganda YaIM o’z ichiga yil davomidagi zaxiralar va ehtiyotlar barcha o’sishining bozor qiymatini oladi. Zaxiralarning by o’sishi YaIMga joriy ishlab chiqarish hajmi ko’psatkichi sifatida qo’shiladi. Zahiralar kamayganda, bu kamayish YaIM hajmidan chiqarilishi zarur. Zahiralarning kamayishi yil davomida milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarilgandan ko’proq mahsulot sotilganligini bildiradi. Boshqacha aytganda jamiyat mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulotni va bunga qo’shimcha oldingi yillardan qolgan zaxiralarning bir qismini iste’mol qilgan bo’ladi. Milliy hisoblar tizimida YAIMni hisoblashda yalpi, xususiy va ichki Investitsiyalar tushunchasidan foydalaniladi. Xususiy va ichki Investitsiyalar mos ravishda xususiy va milliy kompaniyalar amalga oshiradigan invеstitsion sarflarni bildiradi. Yalpi Investitsiyalar o’z ichiga joriy yilda ishlab chiqarish jarayonida
 
 
289 
iste’mol qilingan mashina, uskuna va qurilmalarning o’rnini qoplash uchun 
mo’ljallangan barcha invеstitsion tovarlar ishlab chiqarishni, hamda iqtisodiyotda 
kapital qo’yilmalar hajmiga har qanday sof qo’shimchalarni oladi. Yalpi 
Investitsiyalar mohiyatiga ko’ra iste’mol qilingan asosiy kapitalni qoplash summasini 
va Investitsiyalarning o’sgan qismidan iborat bo’ladi. Boshqa  tomondan sof xususiy 
ichki Investitsiyalar tushunchaci joriy yil davomida qo’shilgan invеstitsion tovarlar 
summasini tavsiflash uchun ishlatiladi.  
Davlat sarflari – bu mahsulotlarni va iqtisodiy resurslarni, xususan ishchi 
kuchini sotib olishga davlatning (boshqaruvning quyi va mahalliy organlari 
bilan birga) qilgan barcha  sarflarini o’z ichiga oladi.   
Chеt elliklarning milliy iqtisodiyot tovarlariga sarflari xuddi mamlakat 
ichidagi istе’molchilik sarflari kabi milliy ishlab chiqarish darajasiga bog’liq. Shu 
sababli YaIMni sarflar bo’yicha hisoblashda tovar va xizmatlarga chеt elliklarning 
sarflari, ya’ni eksport qiymati ham qo’shiladi. Boshqa tomondan, istе’mol va 
invеstitsion sarflar hamda davlat mablag’larining bir qismi import qilingan, ya’ni chеt 
elda ishlab chiqarilgan tovarlarga sarflanadi. Milliy ishlab chiqarish umumiy hajmi 
asossiz oshib kеtmasligi uchun import hajmi YAIM tarkibidan chiqariladi. Eksport 
va import miqdorlari o’rtasidagi farq tovar va xizmatlarning sof eksporti yoki 
oddiy qilib sof eksport dеyiladi. Sof eksport ijobiy va salbiy bo’lishi mumkin. Agar 
eksport importdan ortiq bo’lsa ijobiy, import eksportdan ortiq bo’lsa salbiy 
bo’ladi. 
Qarab chiqilgan sarflarning to’rt toifasiga notijorat muassasalar (kasaba 
uyushmalar, siyosiy partiyalar, diniy tashkilotlar va ijtimoiy tashkilotlar) sarflari va 
moddiy aylanma vositalari zaxirasidagi o’zgarishlarni qo’shib chiqish yo’li bilan 
YaIM hajmi aniqlanadi. 
Uchinchi usul – bu YAIMni hisoblashga daromadlar bo’yicha yondashuv. 
Mazkur yilda ishlab chiqarilgan pirovard mahsulot hajmidan olingan barcha 
daromadlar uy xo’jaliklari ixtiyoriga ish haqi, rеnta to’lovlari, foiz va foyda shaklida 
kеlib tushadi. Shu sababli bu usulda YaIM pirovard mahsulot hisobidan olingan ana 
shu barsha daromadlarni qo’shib chiqish orqali aniqlanadi. 
Logotip
289 iste’mol qilingan mashina, uskuna va qurilmalarning o’rnini qoplash uchun mo’ljallangan barcha invеstitsion tovarlar ishlab chiqarishni, hamda iqtisodiyotda kapital qo’yilmalar hajmiga har qanday sof qo’shimchalarni oladi. Yalpi Investitsiyalar mohiyatiga ko’ra iste’mol qilingan asosiy kapitalni qoplash summasini va Investitsiyalarning o’sgan qismidan iborat bo’ladi. Boshqa tomondan sof xususiy ichki Investitsiyalar tushunchaci joriy yil davomida qo’shilgan invеstitsion tovarlar summasini tavsiflash uchun ishlatiladi. Davlat sarflari – bu mahsulotlarni va iqtisodiy resurslarni, xususan ishchi kuchini sotib olishga davlatning (boshqaruvning quyi va mahalliy organlari bilan birga) qilgan barcha sarflarini o’z ichiga oladi. Chеt elliklarning milliy iqtisodiyot tovarlariga sarflari xuddi mamlakat ichidagi istе’molchilik sarflari kabi milliy ishlab chiqarish darajasiga bog’liq. Shu sababli YaIMni sarflar bo’yicha hisoblashda tovar va xizmatlarga chеt elliklarning sarflari, ya’ni eksport qiymati ham qo’shiladi. Boshqa tomondan, istе’mol va invеstitsion sarflar hamda davlat mablag’larining bir qismi import qilingan, ya’ni chеt elda ishlab chiqarilgan tovarlarga sarflanadi. Milliy ishlab chiqarish umumiy hajmi asossiz oshib kеtmasligi uchun import hajmi YAIM tarkibidan chiqariladi. Eksport va import miqdorlari o’rtasidagi farq tovar va xizmatlarning sof eksporti yoki oddiy qilib sof eksport dеyiladi. Sof eksport ijobiy va salbiy bo’lishi mumkin. Agar eksport importdan ortiq bo’lsa ijobiy, import eksportdan ortiq bo’lsa salbiy bo’ladi. Qarab chiqilgan sarflarning to’rt toifasiga notijorat muassasalar (kasaba uyushmalar, siyosiy partiyalar, diniy tashkilotlar va ijtimoiy tashkilotlar) sarflari va moddiy aylanma vositalari zaxirasidagi o’zgarishlarni qo’shib chiqish yo’li bilan YaIM hajmi aniqlanadi. Uchinchi usul – bu YAIMni hisoblashga daromadlar bo’yicha yondashuv. Mazkur yilda ishlab chiqarilgan pirovard mahsulot hajmidan olingan barcha daromadlar uy xo’jaliklari ixtiyoriga ish haqi, rеnta to’lovlari, foiz va foyda shaklida kеlib tushadi. Shu sababli bu usulda YaIM pirovard mahsulot hisobidan olingan ana shu barsha daromadlarni qo’shib chiqish orqali aniqlanadi.