MILLIY IQTISODIYOTNING MUVOZANATI VA NISBATLARI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

20

Faytl hajmi

157,0 KB


 
 
343 
 
 
 
 
MILLIY IQTISODIYOTNING MUVOZANATI VA NISBATLARI 
 
Reja: 
1. Iqtisodiy muvozanat, uni taominlash shart-sharoitlari va aniqlash usullari 
2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari 
3. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash va 
modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi 
 
Iqtisodiyot inqirozlarsiz, barqaror rivojlanishi uchun uning turli tomonlari 
o‘rtasida maolum muvozanat bo‘lishi taqozo etiladi. 
Iqtisodiy muvozanat deb bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqlikda va taosirda amal 
qiladigan iqtisodiy jarayonlar, hodisalarning ikki yoki bir necha tomonining bir-
biriga teng kelgan holatiga aytiladi. Shuning uchun ham butun iqtisodiyotning 
muvozanati to‘g‘risida gap borganda eng avvalo yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi 
tenglik eotiborga olinadi. 
Makroiqtisodiyotda iqtisodiy muvozanatning shakllanishi, uni taominlash ancha 
murakkab va ziddiyatli jarayondir. Chunki u xususiy va umumiy tavsifdagi bir qator 
muvozanatlar tizimini o‘z ichiga oladi. 
Xususiy muvozanat – bu iqtisodiyotning ayrim bo‘laklarida, soha va 
yo‘nalishlarida ikkita o‘zaro bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy ko‘rsatkichlar yoki 
tomonlarining miqdoran teng kelishi. Xususiy muvozanat ishlab chiqarish va 
isteomol, aholining sotib olish layoqati va tovar taklifi masalalari, budjet daromadlari 
va xarajatlari, alohida tovarlarga talab va taklif o‘rtasidagi muvozanat ko‘rinishida 
namoyon bo‘ladi.  
Umumiqtisodiy muvozanat jamiyat aozolari barcha talablari va milliy 
ishlab chiqarish hajmining o‘zaro teng kelishini bildiradi. Umumiy iqtisodiy 
Logotip
343 MILLIY IQTISODIYOTNING MUVOZANATI VA NISBATLARI Reja: 1. Iqtisodiy muvozanat, uni taominlash shart-sharoitlari va aniqlash usullari 2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari 3. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash va modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi Iqtisodiyot inqirozlarsiz, barqaror rivojlanishi uchun uning turli tomonlari o‘rtasida maolum muvozanat bo‘lishi taqozo etiladi. Iqtisodiy muvozanat deb bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqlikda va taosirda amal qiladigan iqtisodiy jarayonlar, hodisalarning ikki yoki bir necha tomonining bir- biriga teng kelgan holatiga aytiladi. Shuning uchun ham butun iqtisodiyotning muvozanati to‘g‘risida gap borganda eng avvalo yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi tenglik eotiborga olinadi. Makroiqtisodiyotda iqtisodiy muvozanatning shakllanishi, uni taominlash ancha murakkab va ziddiyatli jarayondir. Chunki u xususiy va umumiy tavsifdagi bir qator muvozanatlar tizimini o‘z ichiga oladi. Xususiy muvozanat – bu iqtisodiyotning ayrim bo‘laklarida, soha va yo‘nalishlarida ikkita o‘zaro bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy ko‘rsatkichlar yoki tomonlarining miqdoran teng kelishi. Xususiy muvozanat ishlab chiqarish va isteomol, aholining sotib olish layoqati va tovar taklifi masalalari, budjet daromadlari va xarajatlari, alohida tovarlarga talab va taklif o‘rtasidagi muvozanat ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Umumiqtisodiy muvozanat jamiyat aozolari barcha talablari va milliy ishlab chiqarish hajmining o‘zaro teng kelishini bildiradi. Umumiy iqtisodiy
 
 
344 
muvozanat bozor sharoitida, avvalo, yalpi talab va yalpi taklifning teng kelishida 
ko‘rinadi. Bu nafaqat isteomol neomatlariga, balki ishlab chiqarish vositalariga, 
ishchi kuchiga hamda barcha iqtisodiy faoliyat natijalariga umumiy talab va 
taklifning muvofiq kelishidir. 
Umumiy iqtisodiy muvozanat bir qator shart-sharoitlarni taqozo etadi. 
Birinchidan, bu ijtimoiy maqsadlar va iqtisodiy imkoniyatlarning mos kelishidir. 
Ikkinchidan, iqtisodiy muvozanat mamlakatdagi barcha iqtisodiy resurslardan 
samarali foydalanadigan xo‘jalik mexanizmini taqozo qiladi. 
Uchinchidan, muvozanatli ishlab chiqarishning umumiy tarkibiy tuzilishi 
isteomolning tarkibiy tuzilishiga mos kelishi lozimligini bildiradi.  
To‘rtinchidan, iqtisodiyotda muvozanatning umumiy shart-sharoitlari bo‘lib bozor 
muvozanati, yaoni barcha asosiy bozorlar (tovarlar, resurslar, ishchi kuchi va 
hokazolar)da talab va taklif muvozanatga erishishi xizmat qiladi. 
Iqtisodiy muvozanat erkin raqobat bozorida barcha xaridorlar tengligi, iqtisodiy 
vaziyat barqarorligi kabi qator shart-sharoitlarni ham taqozo qiladi. 
Real hayotda iqtisodiyot doimiy harakatda va to‘xtovsiz rivojlanish holatida 
bo‘ladi. Iqtisodiy sikl fazalarida, bozor konoyunkturasi, bozor suboektlari 
daromadlari va talabi tarkibida o‘zgarishlar ro‘y berib turadi. 
Bularning hammasi muvozanat holatini turg‘un iqtisodiyotdagi shartli umumiy 
muvozanat sifatida qarab chiqishni taqozo qiladi. 
Shunday qilib, makrodarajada umumiy iqtisodiy muvozanat – bu mamlakat butun 
iqtisodiyotining muvofiqligidir. Bu barcha sohalar, tarmoqlar, xo‘jaliklarning 
meoyorida rivojlanishini taominlaydigan iqtisodiy faoliyatning barcha qatnashchilari 
hamda barcha bozordagi o‘zaro bog‘liq va bir-birini taqozo qiladigan muvozanatlar 
tizimini o‘z ichiga oladi. 
Iqtisod fanlari doktori O.Hamroev iqtisodiy muvozanatning mazmuni va uning 
tarkibiy tuzilishini o‘rganishga tizimli yondashib, ularni quyidagi chizma ko‘rinishida 
ifodalaydi (18.1-chizma)1. 
                                                          
 
1 Hamroyev O.H. Iqtisodiy muvozanat va uni ta’minlash mехanizmlari. – T.: TDIU, 2004, 35-b.  
Logotip
344 muvozanat bozor sharoitida, avvalo, yalpi talab va yalpi taklifning teng kelishida ko‘rinadi. Bu nafaqat isteomol neomatlariga, balki ishlab chiqarish vositalariga, ishchi kuchiga hamda barcha iqtisodiy faoliyat natijalariga umumiy talab va taklifning muvofiq kelishidir. Umumiy iqtisodiy muvozanat bir qator shart-sharoitlarni taqozo etadi. Birinchidan, bu ijtimoiy maqsadlar va iqtisodiy imkoniyatlarning mos kelishidir. Ikkinchidan, iqtisodiy muvozanat mamlakatdagi barcha iqtisodiy resurslardan samarali foydalanadigan xo‘jalik mexanizmini taqozo qiladi. Uchinchidan, muvozanatli ishlab chiqarishning umumiy tarkibiy tuzilishi isteomolning tarkibiy tuzilishiga mos kelishi lozimligini bildiradi. To‘rtinchidan, iqtisodiyotda muvozanatning umumiy shart-sharoitlari bo‘lib bozor muvozanati, yaoni barcha asosiy bozorlar (tovarlar, resurslar, ishchi kuchi va hokazolar)da talab va taklif muvozanatga erishishi xizmat qiladi. Iqtisodiy muvozanat erkin raqobat bozorida barcha xaridorlar tengligi, iqtisodiy vaziyat barqarorligi kabi qator shart-sharoitlarni ham taqozo qiladi. Real hayotda iqtisodiyot doimiy harakatda va to‘xtovsiz rivojlanish holatida bo‘ladi. Iqtisodiy sikl fazalarida, bozor konoyunkturasi, bozor suboektlari daromadlari va talabi tarkibida o‘zgarishlar ro‘y berib turadi. Bularning hammasi muvozanat holatini turg‘un iqtisodiyotdagi shartli umumiy muvozanat sifatida qarab chiqishni taqozo qiladi. Shunday qilib, makrodarajada umumiy iqtisodiy muvozanat – bu mamlakat butun iqtisodiyotining muvofiqligidir. Bu barcha sohalar, tarmoqlar, xo‘jaliklarning meoyorida rivojlanishini taominlaydigan iqtisodiy faoliyatning barcha qatnashchilari hamda barcha bozordagi o‘zaro bog‘liq va bir-birini taqozo qiladigan muvozanatlar tizimini o‘z ichiga oladi. Iqtisod fanlari doktori O.Hamroev iqtisodiy muvozanatning mazmuni va uning tarkibiy tuzilishini o‘rganishga tizimli yondashib, ularni quyidagi chizma ko‘rinishida ifodalaydi (18.1-chizma)1. 1 Hamroyev O.H. Iqtisodiy muvozanat va uni ta’minlash mехanizmlari. – T.: TDIU, 2004, 35-b.
 
 
345 
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashda asosan ikkita o‘zaro bog‘liq usuldan 
foydalaniladi:  
1) yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash usuli;  
2) jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usuli. 
Yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash uchun ishlab chiqarish 
umumiy hajmining miqdoriy ko‘rsatkichi sifatida sof milliy mahsulot (SMM), 
iqtisodiyotda yalpi sarflar sifatida isteomol hajmi va sof investitsiya sarflarining 
umumiy summasi (S+In) olinadi. Mazkur modelda yalpi investitsiyalar o‘rniga sof 
investitsiyalar ko‘rsatkichidan foydalanish ishlab chiqarish umumiy hajmini 
ifodalashda YaIM o‘rniga SMMning qo‘llanishi bilan izohlanadi. Iqtisodiy 
muvozanat darajasini tahlil qilish jarayonini soddalashtirish maqsadida yalpi sarflar 
tarkibidagi davlat (G) hamda chet el omili (Xn) eotiborga olinmaydi.       
18.1-chizma  
Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy tuzilishi 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy 
tuzilishi 
 
Ko’rinishi bo’yicha 
 
Makroiqtisodiy 
 
Mikroiqtisodiy 
 
Xususiy 
 
Ta’minlanish 
muddatlari bo’yicha 
 
O’rta muddatli 
 
Qisqa muddatli 
 
Bir lahzalik 
 
Tarkibiy tuzilishi 
 
Iqtisodiy mutanosiblik 
Iqtisodiy nisbatlar 
 
Uzoq muddatli 
 
Logotip
345 Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashda asosan ikkita o‘zaro bog‘liq usuldan foydalaniladi: 1) yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash usuli; 2) jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usuli. Yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash uchun ishlab chiqarish umumiy hajmining miqdoriy ko‘rsatkichi sifatida sof milliy mahsulot (SMM), iqtisodiyotda yalpi sarflar sifatida isteomol hajmi va sof investitsiya sarflarining umumiy summasi (S+In) olinadi. Mazkur modelda yalpi investitsiyalar o‘rniga sof investitsiyalar ko‘rsatkichidan foydalanish ishlab chiqarish umumiy hajmini ifodalashda YaIM o‘rniga SMMning qo‘llanishi bilan izohlanadi. Iqtisodiy muvozanat darajasini tahlil qilish jarayonini soddalashtirish maqsadida yalpi sarflar tarkibidagi davlat (G) hamda chet el omili (Xn) eotiborga olinmaydi. 18.1-chizma Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy tuzilishi Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy tuzilishi Ko’rinishi bo’yicha Makroiqtisodiy Mikroiqtisodiy Xususiy Ta’minlanish muddatlari bo’yicha O’rta muddatli Qisqa muddatli Bir lahzalik Tarkibiy tuzilishi Iqtisodiy mutanosiblik Iqtisodiy nisbatlar Uzoq muddatli
 
 
346 
Iqtisodiyotning 
muvozanatli 
darajasi 
bu 
ishlab 
chiqarish 
va 
xizmat 
ko‘rsatishning shunday hajmiki, u ishlab chiqarish mazkur hajmini sotib olish uchun 
yetarli bo‘lgan umumiy pul miqdori bilan taominlangan bo‘ladi. Boshqacha aytganda, 
sof milliy mahsulot muvozanatli darajasida ishlab chiqarilgan tovarlarning umumiy 
miqdori (SMM) xarid qilingan tovarlar umumiy miqdoriga (S+In) teng bo‘ladi (18.2-
chizma). 
Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi sarflar hamda ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi 
tenglik ushbu ko‘rsatkichlar joylashgan o‘qlarning o‘rtasidan 45 burchak ostida 
o‘tuvchi to‘g‘ri chiziq orqali ifodalanadi. Haqiqatan ham bu to‘g‘ri chiziqning har 
qanday nuqtasidan chiqarilgan yotiq va tik yo‘nalishdagi chiziqlar teng miqdorlarni 
ko‘rsatadi. S chizig‘i esa isteomol sarflari miqdorini aks ettirib,  daromad (yaoni 
SMM) hajmi oshib borishi bilan uning darajasi ham o‘sib boradi. Yalpi sarflar (S+In) 
chizig‘ini hosil qilish uchun isteomol sarflarining (S) turli hajmiga mos tushuvchi sof 
investitsiyalar (In) miqdori qo‘shib boriladi. Bu o‘rinda tadbirkorlar tomonidan 
amalga oshirish ko‘zda tutilayotgan investitsiyalar hajmi daromad darajasiga bog‘liq 
emas, deb qabul qilinadi. Shu sababli yalpi sarflar chizig‘i isteomol sarflari 
chizig‘idan In miqdoriga teng uzoqlikda joylashadi.  
Chizmada iqtisodiy muvozanatga ye nuqtada erishiladi, yaoni aynan shu nuqtada 
ishlab chiqarilgan sof milliy mahsulot hajmi (SMME) isteomol qilingan mahsulot 
hajmiga (S+In)E teng keladi.        
To‘la bandlik sharoitida yalpi sarflar SMM hajmi bilan mos kelmasligi mumkin. 
Bu mos kelmaslik chizmada retsession yoki inflyatsion farq ko‘rinishida ifodalangan. 
Yalpi sarflarning SMM hajmidan kam bo‘lgan miqdori retsession farq, yalpi 
sarflarning SMM hajmidan ortiqcha bo‘lgan miqdori inflyatsion farq deyiladi. 
 
Logotip
346 Iqtisodiyotning muvozanatli darajasi bu ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatishning shunday hajmiki, u ishlab chiqarish mazkur hajmini sotib olish uchun yetarli bo‘lgan umumiy pul miqdori bilan taominlangan bo‘ladi. Boshqacha aytganda, sof milliy mahsulot muvozanatli darajasida ishlab chiqarilgan tovarlarning umumiy miqdori (SMM) xarid qilingan tovarlar umumiy miqdoriga (S+In) teng bo‘ladi (18.2- chizma). Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi sarflar hamda ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi tenglik ushbu ko‘rsatkichlar joylashgan o‘qlarning o‘rtasidan 45 burchak ostida o‘tuvchi to‘g‘ri chiziq orqali ifodalanadi. Haqiqatan ham bu to‘g‘ri chiziqning har qanday nuqtasidan chiqarilgan yotiq va tik yo‘nalishdagi chiziqlar teng miqdorlarni ko‘rsatadi. S chizig‘i esa isteomol sarflari miqdorini aks ettirib, daromad (yaoni SMM) hajmi oshib borishi bilan uning darajasi ham o‘sib boradi. Yalpi sarflar (S+In) chizig‘ini hosil qilish uchun isteomol sarflarining (S) turli hajmiga mos tushuvchi sof investitsiyalar (In) miqdori qo‘shib boriladi. Bu o‘rinda tadbirkorlar tomonidan amalga oshirish ko‘zda tutilayotgan investitsiyalar hajmi daromad darajasiga bog‘liq emas, deb qabul qilinadi. Shu sababli yalpi sarflar chizig‘i isteomol sarflari chizig‘idan In miqdoriga teng uzoqlikda joylashadi. Chizmada iqtisodiy muvozanatga ye nuqtada erishiladi, yaoni aynan shu nuqtada ishlab chiqarilgan sof milliy mahsulot hajmi (SMME) isteomol qilingan mahsulot hajmiga (S+In)E teng keladi. To‘la bandlik sharoitida yalpi sarflar SMM hajmi bilan mos kelmasligi mumkin. Bu mos kelmaslik chizmada retsession yoki inflyatsion farq ko‘rinishida ifodalangan. Yalpi sarflarning SMM hajmidan kam bo‘lgan miqdori retsession farq, yalpi sarflarning SMM hajmidan ortiqcha bo‘lgan miqdori inflyatsion farq deyiladi.
 
 
347 
18.2-chizma  
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning yalpi sarflar va ishlab chiqarish 
hajmini taqqoslash usuli 
 
    Yalpi xarajatlar,  
               S+In           
                                                                                        (S+In=SMM) 
                                                                                           S+In 
                                                                                              S 
                                                            
                                                             ye                       Retsession 
                 (S+In)E                                                                           farq        
  
 
      Inflyatsion 
       farq 
                         
                        In     
 
                               45 
                                                           SMME           Real ishlab chiqarish hajmi, 
SMM 
 
Jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usulining mohiyati shundaki, 
ishlab chiqarilgan mahsulotning har qanday hajmi shunga mos daromad hajmini 
beradi. Biroq aholi bu daromadning bir qismini isteomol qilmasdan jamg‘armaga 
qo‘yishi mumkin. Jamg‘arma «sarflar – daromadlar» oqimidan potensial sarflarni 
olib qo‘yish hisoblanadi. Bunda jamg‘armaga qo‘yilgan mablag‘ investitsiyalar bilan 
to‘liq qoplansa, yalpi sarflar ishlab chiqarish hajmiga teng bo‘ladi (18.3-chizma). 
 
Logotip
347 18.2-chizma Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash usuli Yalpi xarajatlar, S+In (S+In=SMM) S+In S ye Retsession (S+In)E farq Inflyatsion farq In 45 SMME Real ishlab chiqarish hajmi, SMM Jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usulining mohiyati shundaki, ishlab chiqarilgan mahsulotning har qanday hajmi shunga mos daromad hajmini beradi. Biroq aholi bu daromadning bir qismini isteomol qilmasdan jamg‘armaga qo‘yishi mumkin. Jamg‘arma «sarflar – daromadlar» oqimidan potensial sarflarni olib qo‘yish hisoblanadi. Bunda jamg‘armaga qo‘yilgan mablag‘ investitsiyalar bilan to‘liq qoplansa, yalpi sarflar ishlab chiqarish hajmiga teng bo‘ladi (18.3-chizma).
 
 
348 
18.3-chizma  
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning jamg‘arma va investitsiyalarni 
taqqoslash usuli 
 
Jamg‘arma (S) va  
              investitsiya (In) 
 
 
                                                                                                                S 
 
                                                                                                                In 
 
 
                                                                                    SMME       Real ishlab chiqarish 
hajmi, 
                                                                                                                        SMM 
Investitsion sarflarning ko‘payishi ishlab chiqarish hajmi va daromad 
darajasining o‘sishiga olib keladi. Bu o‘zaro natija multiplikator samarasi bilan 
izohlanadi. Multiplikator tushunchasi «ko‘paytiruvchi» degan maononi anglatadi. 
Multiplikator samarasining mohiyati investitsiya hajmining o‘sishi jamiyat milliy 
daromadining unga nisbatan ko‘proq o‘sishiga olib kelishi orqali ifodalanadi.   
Multiplikator samarasi – bu sof milliy mahsulot o‘zgarishining investitsiya 
sarflaridagi o‘zgarishga nisbati:                            
zgarish
o
gi
sarflarida
ya
Investitsi
zgarishi
o
mahsulot
milliy
sof
al
samarasi
tor
Multiplika
'
'
Re

. 
Yoki, multiplikator koeffitsientini quyidagicha ifodalash ham mumkin:                         
MPS
MPC
k
1
1
1



. 
 
Bundan kelib chiqqan holda: 
Logotip
348 18.3-chizma Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usuli Jamg‘arma (S) va investitsiya (In) S In SMME Real ishlab chiqarish hajmi, SMM Investitsion sarflarning ko‘payishi ishlab chiqarish hajmi va daromad darajasining o‘sishiga olib keladi. Bu o‘zaro natija multiplikator samarasi bilan izohlanadi. Multiplikator tushunchasi «ko‘paytiruvchi» degan maononi anglatadi. Multiplikator samarasining mohiyati investitsiya hajmining o‘sishi jamiyat milliy daromadining unga nisbatan ko‘proq o‘sishiga olib kelishi orqali ifodalanadi. Multiplikator samarasi – bu sof milliy mahsulot o‘zgarishining investitsiya sarflaridagi o‘zgarishga nisbati: zgarish o gi sarflarida ya Investitsi zgarishi o mahsulot milliy sof al samarasi tor Multiplika ' ' Re  . Yoki, multiplikator koeffitsientini quyidagicha ifodalash ham mumkin: MPS MPC k 1 1 1    . Bundan kelib chiqqan holda:
 
 
349 
  
.
'
'
Re
zgarish
o
yalardagi
investitsi
nti
koeffitsie
tor
multiplika
zgarish
o
SMMdagi
al


 
Investitsion sarflardagi o‘zgarishdan tashqari isteomol, davlat xaridi yoki 
eksportdagi o‘zgarishlar ham multiplikator samarasiga taosir ko‘rsatadi. 
Multiplikator samarasi ikkita holatga asoslanadi. Birinchidan, iqtisodiyotda bir 
suboekt tomonidan qilingan sarf boshqa bir suboekt tomonidan daromad shaklida 
olinadi. Ikkinchidan, daromaddagi har qanday o‘zgarish isteomol va jamg‘armada 
xuddi shunday yo‘nalishda o‘zgarish bo‘lishiga olib keladi. 
Shu o‘rinda taokidlash lozimki, jamg‘arma va investitsiya darajasi ham o‘ziga 
xos chegaralarga ega bo‘lib, bu borada klassik va keynscha qarashlar tafovutlanadi. 
Klassik nazariya qarashlariga ko‘ra, jamg‘arma investitsiya manbai bo‘lib, 
jamg‘armaga nisbatan moyillikning yuqori darajasi muqarrar ravishda iqtisodiyotning 
yuksalishiga olib keladi.  
Keynscha nazariya esa klassik talqinga qarshi chiqib, iqtisodiy jihatdan 
rivojlangan mamlakatlarda bu jarayon o‘zgacha kechishi taokidlanadi. Chunki, 
rivojlangan mamlakatlarda jamg‘armaga bo‘lgan intilish investitsiyalashga bo‘lgan 
intilishdan jadalroq borib, u quyidagi sabablar bilan izohlanadi: 
Birinchidan, yuqori foyda keltiruvchi kapital qo‘yilmalarning muqobil 
imkoniyatlari qisqarib boradi. Natijada kapital jamg‘arishning o‘sishi bilan uning 
amal qilishining keyingi qo‘shilgan samaradorligi pasayib boradi. 
Ikkinchidan, 
rivojlangan 
mamlakatlarda 
daromadlarning 
o‘sishi 
bilan 
jamg‘armaning ulushi oshib boradi. Shunga ko‘ra, jamg‘arma hajmi investitsiya 
sarflari hajmidan oshib kesa, jamg‘arma egalari muvaffaqiyatsizlikka duchor 
bo‘ladilar. Bu holatni iqtisodiy adabiyotlarda «tejamkorlik paradoksi» tushunchasi 
orqali izohlanadi. 
Bu paradoksning mohiyati shundan iboratki, investitsiyalar nazariy jihatdan 
avtonom va hosilaviy investitsiyalarga ajratilib, avtonom investitsiyalar milliy 
daromad hajmi va uning o‘zgarishiga bog‘liq bo‘lmasa, hosilaviy investitsiyalar 
milliy 
daromadning 
o‘zgarishiga 
ham 
bog‘liq 
bo‘ladi. 
Aynan 
avtonom 
investitsiyalarga qo‘shimcha ravishda o‘sib boruvchi hosilaviy investitsiyalar 
Logotip
349 . ' ' Re zgarish o yalardagi investitsi nti koeffitsie tor multiplika zgarish o SMMdagi al   Investitsion sarflardagi o‘zgarishdan tashqari isteomol, davlat xaridi yoki eksportdagi o‘zgarishlar ham multiplikator samarasiga taosir ko‘rsatadi. Multiplikator samarasi ikkita holatga asoslanadi. Birinchidan, iqtisodiyotda bir suboekt tomonidan qilingan sarf boshqa bir suboekt tomonidan daromad shaklida olinadi. Ikkinchidan, daromaddagi har qanday o‘zgarish isteomol va jamg‘armada xuddi shunday yo‘nalishda o‘zgarish bo‘lishiga olib keladi. Shu o‘rinda taokidlash lozimki, jamg‘arma va investitsiya darajasi ham o‘ziga xos chegaralarga ega bo‘lib, bu borada klassik va keynscha qarashlar tafovutlanadi. Klassik nazariya qarashlariga ko‘ra, jamg‘arma investitsiya manbai bo‘lib, jamg‘armaga nisbatan moyillikning yuqori darajasi muqarrar ravishda iqtisodiyotning yuksalishiga olib keladi. Keynscha nazariya esa klassik talqinga qarshi chiqib, iqtisodiy jihatdan rivojlangan mamlakatlarda bu jarayon o‘zgacha kechishi taokidlanadi. Chunki, rivojlangan mamlakatlarda jamg‘armaga bo‘lgan intilish investitsiyalashga bo‘lgan intilishdan jadalroq borib, u quyidagi sabablar bilan izohlanadi: Birinchidan, yuqori foyda keltiruvchi kapital qo‘yilmalarning muqobil imkoniyatlari qisqarib boradi. Natijada kapital jamg‘arishning o‘sishi bilan uning amal qilishining keyingi qo‘shilgan samaradorligi pasayib boradi. Ikkinchidan, rivojlangan mamlakatlarda daromadlarning o‘sishi bilan jamg‘armaning ulushi oshib boradi. Shunga ko‘ra, jamg‘arma hajmi investitsiya sarflari hajmidan oshib kesa, jamg‘arma egalari muvaffaqiyatsizlikka duchor bo‘ladilar. Bu holatni iqtisodiy adabiyotlarda «tejamkorlik paradoksi» tushunchasi orqali izohlanadi. Bu paradoksning mohiyati shundan iboratki, investitsiyalar nazariy jihatdan avtonom va hosilaviy investitsiyalarga ajratilib, avtonom investitsiyalar milliy daromad hajmi va uning o‘zgarishiga bog‘liq bo‘lmasa, hosilaviy investitsiyalar milliy daromadning o‘zgarishiga ham bog‘liq bo‘ladi. Aynan avtonom investitsiyalarga qo‘shimcha ravishda o‘sib boruvchi hosilaviy investitsiyalar
 
 
350 
iqtisodiy o‘sishni kuchaytirishi, uni jadallashtirishi natijasida akselerator samarasi 
ro‘y beradi («akselerator» tushunchasi jadallashtiruvchi degan maononi anglatadi). 
Hosilaviy investitsiyalarning iqtisodiy tabiatidagi o‘ziga xoslik shundaki, u 
milliy daromadning o‘sishiga qanchalik uzviy bog‘liq bo‘lsa, uning qisqarishiga ham 
shu darajada taosirchan bo‘ladi. Yaoni, iqtisodiyotdagi daromadlarning qisqarishi 
hosilaviy investitsiyalarning undan ham tezroq qisqarishiga olib keladi. Natijada 
iqtisodiyotda ishlab chiqarish resurslarining bandlik darajasi pasayadi. Bunday 
sharoitda jamg‘armaga bo‘lgan moyillikning o‘sishi o‘z navbatida isteomolga 
bo‘lgan moyillikning pasayishini anglatadi. Isteomol sarflarining qisqarishi esa 
mavjud tovar va xizmatlarning sotilmay qolishiga, yaoni ishlab chiqarish zaxirasining 
ko‘payishiga olib keladi. Oqibatda yangi kapital qo‘yilmalar amalga oshirilmaydi, 
ishlab chiqarish qisqaradi, ishsizlikning o‘sishi va daromadlarning pasayishi ro‘y 
beradi. Aholi tomonidan jamg‘armaning haddan ortiq ko‘paytirib yuborilishi 
oqibatida kelib chiquvchi salbiy jarayonlar, yaoni - «tejamkorlik paradoksi» shunday 
tarzda namoyon bo‘ladi. Mazkur jarayonni quyidagi chizma orqali ham ko‘rib chiqish 
mumkin (18.4-chizma).    
18.4-chizma  
«Tejamkorlik paradoksi»ning chizmadagi ifodasi 
 
                      S,I                                                                  F 
 
                                                                                          S1 
                                                                       
                                                                                                    S 
                                                                                  
                                         E1                                         E                  I 
                                                                                      E0 
                                        
                     0            
                                         N1                                       N        Milliy daromad       
Logotip
350 iqtisodiy o‘sishni kuchaytirishi, uni jadallashtirishi natijasida akselerator samarasi ro‘y beradi («akselerator» tushunchasi jadallashtiruvchi degan maononi anglatadi). Hosilaviy investitsiyalarning iqtisodiy tabiatidagi o‘ziga xoslik shundaki, u milliy daromadning o‘sishiga qanchalik uzviy bog‘liq bo‘lsa, uning qisqarishiga ham shu darajada taosirchan bo‘ladi. Yaoni, iqtisodiyotdagi daromadlarning qisqarishi hosilaviy investitsiyalarning undan ham tezroq qisqarishiga olib keladi. Natijada iqtisodiyotda ishlab chiqarish resurslarining bandlik darajasi pasayadi. Bunday sharoitda jamg‘armaga bo‘lgan moyillikning o‘sishi o‘z navbatida isteomolga bo‘lgan moyillikning pasayishini anglatadi. Isteomol sarflarining qisqarishi esa mavjud tovar va xizmatlarning sotilmay qolishiga, yaoni ishlab chiqarish zaxirasining ko‘payishiga olib keladi. Oqibatda yangi kapital qo‘yilmalar amalga oshirilmaydi, ishlab chiqarish qisqaradi, ishsizlikning o‘sishi va daromadlarning pasayishi ro‘y beradi. Aholi tomonidan jamg‘armaning haddan ortiq ko‘paytirib yuborilishi oqibatida kelib chiquvchi salbiy jarayonlar, yaoni - «tejamkorlik paradoksi» shunday tarzda namoyon bo‘ladi. Mazkur jarayonni quyidagi chizma orqali ham ko‘rib chiqish mumkin (18.4-chizma). 18.4-chizma «Tejamkorlik paradoksi»ning chizmadagi ifodasi S,I F S1 S E1 E I E0 0 N1 N Milliy daromad
 
 
351 
 
 
Chizmaning yotiq o‘qida milliy daromad, tik o‘qida esa jamg‘arma va 
investitsiyalar hajmi joylashtirilgan bo‘lib, F chizig‘i iqtisodiyotdagi to‘la bandlik 
sharoitida milliy daromad hajmini ifodalaydi.  
Eotibor berilsa, chizmadagi investitsiya sarflari chizig‘i yotiq o‘qqa parallel 
emas, balki o‘sib boruvchi ko‘rinishda namoyon bo‘lmoqda. Bu esa, avtonom 
investitsiyalardan farqli o‘laroq, hosilaviy investitsiyalarning milliy daromad hajmiga 
bog‘liqligini ko‘rsatadi. 
Chizmadan ko‘rinadiki, iqtisodiyotdagi jamg‘arma hajmi S dan S1 ga qadar 
o‘smoqda. Natijada jamg‘armaning investitsiya bilan muvozanat nuqtasi ye dan ye1 
ga ko‘chdi. Biroq, bu o‘sish E nuqtadagi milliy daromad hajmi 0N ning ye1 nuqtadagi 
0N1 hajmiga qadar qisqarishiga olib keldi. Tegishli ravishda investitsiya hajmi ham 
EN darajadan E1N1 darajaga qadar qisqardi. ye1E0E nuqtalarini tutashtirish natijasida 
hosil bo‘luvchi uchburchak yuzasi jamg‘arma hajmining o‘sishi natijasida 
investitsiya imkoniyatlarining qisqarishini, EE0 kesma esa investitsiyalarning 
qisqarishini ko‘rsatadi. Aynan shu holat, yaoni jamg‘armalarning o‘sishi natijasida 
investitsiyalarning qisqarishi «tejamkorlik paradoksi» mohiyatini namoyon etadi.  
Iqtisodiy muvozanatlik darajasini aniqlashda yalpi sarflar va ishlab chiqarish 
hajmini taqqoslash, jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usullaridan tashqari 
balans usuli, xarajat va natijalarni taqqoslash usulidan ham foydalaniladi. 
Balans usulida tarmoqlararo balans, moddiy, moliyaviy va ishchi kuchi 
balanslaridan foydalanilib iqtisodiyotning turli tomonlari o‘rtasidagi muvozanatlik 
darajasiga baho beriladi. 
«Xarajat va natija»larni taqqoslash usulida ishlab chiqarishga qilingan iqtisodiy 
resurs xarajatlari miqdori bilan olingan mahsulot hajmini taqqoslash orqali 
muvozanat darajasi tahlil qilinadi. 
 
2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari 
 
Logotip
351 Chizmaning yotiq o‘qida milliy daromad, tik o‘qida esa jamg‘arma va investitsiyalar hajmi joylashtirilgan bo‘lib, F chizig‘i iqtisodiyotdagi to‘la bandlik sharoitida milliy daromad hajmini ifodalaydi. Eotibor berilsa, chizmadagi investitsiya sarflari chizig‘i yotiq o‘qqa parallel emas, balki o‘sib boruvchi ko‘rinishda namoyon bo‘lmoqda. Bu esa, avtonom investitsiyalardan farqli o‘laroq, hosilaviy investitsiyalarning milliy daromad hajmiga bog‘liqligini ko‘rsatadi. Chizmadan ko‘rinadiki, iqtisodiyotdagi jamg‘arma hajmi S dan S1 ga qadar o‘smoqda. Natijada jamg‘armaning investitsiya bilan muvozanat nuqtasi ye dan ye1 ga ko‘chdi. Biroq, bu o‘sish E nuqtadagi milliy daromad hajmi 0N ning ye1 nuqtadagi 0N1 hajmiga qadar qisqarishiga olib keldi. Tegishli ravishda investitsiya hajmi ham EN darajadan E1N1 darajaga qadar qisqardi. ye1E0E nuqtalarini tutashtirish natijasida hosil bo‘luvchi uchburchak yuzasi jamg‘arma hajmining o‘sishi natijasida investitsiya imkoniyatlarining qisqarishini, EE0 kesma esa investitsiyalarning qisqarishini ko‘rsatadi. Aynan shu holat, yaoni jamg‘armalarning o‘sishi natijasida investitsiyalarning qisqarishi «tejamkorlik paradoksi» mohiyatini namoyon etadi. Iqtisodiy muvozanatlik darajasini aniqlashda yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash, jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usullaridan tashqari balans usuli, xarajat va natijalarni taqqoslash usulidan ham foydalaniladi. Balans usulida tarmoqlararo balans, moddiy, moliyaviy va ishchi kuchi balanslaridan foydalanilib iqtisodiyotning turli tomonlari o‘rtasidagi muvozanatlik darajasiga baho beriladi. «Xarajat va natija»larni taqqoslash usulida ishlab chiqarishga qilingan iqtisodiy resurs xarajatlari miqdori bilan olingan mahsulot hajmini taqqoslash orqali muvozanat darajasi tahlil qilinadi. 2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari
 
 
352 
Milliy iqtisodiyotdagi muvozanatlik uning turli tomonlari va sohalari o‘rtasida 
mutanosiblik bo‘lishini taqozo qiladi. 
Iqtisodiy mutanosiblik – iqtisodiyotning turli tomonlari va sohalari 
o‘rtasida miqdor va sifat jihatdan maolum moslik bo‘lishidir. Bunda tenglik 
bo‘lishi shart emas. Ular mos keluvchi  nisbatlarda (masalan, 2:3, 5:3, 3:1) bo‘lishi 
mumkin. 
Makroiqtisodiy jarayon g‘oyat murakkab va ko‘p qirrali bo‘lishi sababli 
mutanosiblik turlari ham ko‘p va xilma-xil. Jumladan, professor A.G.Gryaznova va 
boshqalar iqtisodiyotda muvozanatga erishishni taominlovchi beshta asosiy 
mutanosiblikni ajratib ko‘rsatadilar: 
1) resurslarning hajmi, tarkibiy tuzilishi va samaradorligini moddiy neomatlar va 
xizmatlar ishlab chiqarish tarkibiy tuzilmasi bilan bog‘lovchi omillar (ishlab 
chiqarish, mehnat, moliyaviy resurslar) mutanosibligi;  
2) jamg‘arish meoyorini, yaoni ishlab chiqarishning maolum hajmiga erishish 
uchun uni kengaytirishga yo‘naltiriluvchi mamlakat milliy daromadidagi ulushni 
belgilovchi jamg‘arish mutanosibligi; 
3) ishlab chiqarish faoliyatidan olingan daromadlarni ishlab chiqarish 
omillarining barcha egalari o‘rtasida taqsimlanishi nisbatini belgilab beruvchi 
taqsimot mutanosibligi; 
4) isteomolchi talabi va taklifning hajmi, tarkibiy tuzilishi va qiymati bo‘yicha 
nisbatini belgilab beruvchi ayirboshlash (sotish) mutanosibligi; 
5) tovar va pul massasi o‘rtasidagi nisbatni aks ettiruvchi tovar-pul 
mutanosibligi2.  
Iqtisodiy mutanosibliklarni bu kabi turli ko‘rinishdagi turkumlashlar boshqa 
manbalarda ham ko‘plab uchraydi. Shunga ko‘ra, ularning barchasini umumlashtirib 
mutanosiblikning quyidagi guruhlari tarkibiga kiritish mumkin. 
1. Umumiqtisodiy tavsifdagi mutanosibliklar. Bunga milliy daromaddagi 
tarkibiy qismlar – isteomol fondi va jamg‘arish fondi o‘rtasidagi; iqtisodiyotdagi 
                                                          
 
2 Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik/ Pod rеd. A.G.Gryaznovoy, T.V.Chеchеlеvoy. – M.: Izdatеlstvo «Ekzamеn», 
2004, 415-bеt.  
 
Logotip
352 Milliy iqtisodiyotdagi muvozanatlik uning turli tomonlari va sohalari o‘rtasida mutanosiblik bo‘lishini taqozo qiladi. Iqtisodiy mutanosiblik – iqtisodiyotning turli tomonlari va sohalari o‘rtasida miqdor va sifat jihatdan maolum moslik bo‘lishidir. Bunda tenglik bo‘lishi shart emas. Ular mos keluvchi nisbatlarda (masalan, 2:3, 5:3, 3:1) bo‘lishi mumkin. Makroiqtisodiy jarayon g‘oyat murakkab va ko‘p qirrali bo‘lishi sababli mutanosiblik turlari ham ko‘p va xilma-xil. Jumladan, professor A.G.Gryaznova va boshqalar iqtisodiyotda muvozanatga erishishni taominlovchi beshta asosiy mutanosiblikni ajratib ko‘rsatadilar: 1) resurslarning hajmi, tarkibiy tuzilishi va samaradorligini moddiy neomatlar va xizmatlar ishlab chiqarish tarkibiy tuzilmasi bilan bog‘lovchi omillar (ishlab chiqarish, mehnat, moliyaviy resurslar) mutanosibligi; 2) jamg‘arish meoyorini, yaoni ishlab chiqarishning maolum hajmiga erishish uchun uni kengaytirishga yo‘naltiriluvchi mamlakat milliy daromadidagi ulushni belgilovchi jamg‘arish mutanosibligi; 3) ishlab chiqarish faoliyatidan olingan daromadlarni ishlab chiqarish omillarining barcha egalari o‘rtasida taqsimlanishi nisbatini belgilab beruvchi taqsimot mutanosibligi; 4) isteomolchi talabi va taklifning hajmi, tarkibiy tuzilishi va qiymati bo‘yicha nisbatini belgilab beruvchi ayirboshlash (sotish) mutanosibligi; 5) tovar va pul massasi o‘rtasidagi nisbatni aks ettiruvchi tovar-pul mutanosibligi2. Iqtisodiy mutanosibliklarni bu kabi turli ko‘rinishdagi turkumlashlar boshqa manbalarda ham ko‘plab uchraydi. Shunga ko‘ra, ularning barchasini umumlashtirib mutanosiblikning quyidagi guruhlari tarkibiga kiritish mumkin. 1. Umumiqtisodiy tavsifdagi mutanosibliklar. Bunga milliy daromaddagi tarkibiy qismlar – isteomol fondi va jamg‘arish fondi o‘rtasidagi; iqtisodiyotdagi 2 Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik/ Pod rеd. A.G.Gryaznovoy, T.V.Chеchеlеvoy. – M.: Izdatеlstvo «Ekzamеn», 2004, 415-bеt.
 
 
353 
tovar va xizmatlar massasi bilan pul massasi o‘rtasidagi; aholining daromadlari bilan 
xarajatlar o‘rtasidagi mutanosibliklarni misol qilib ko‘rsatish mumkin. 
2. Tarmoqlararo mutanosibliklar. Milliy iqtisodiyotning muvozanatini 
taominlashda tarmoqlararo mutanosibliklar alohida o‘rin tutadi. Milliy iqtisodiyot 
juda ko‘p tarmoq va sohalardan iborat bo‘lib, ularning rivojlanishi bir-birini taqozo 
qiladi. Bir tarmoqda yaratilgan mahsulot boshqa tarmoqda isteomol qilinadi yoki 
pirovard mahsulotga aylantirilib, o‘z isteomolchisini topadi. Masalan, qishloq 
xo‘jalik mahsulotlarning ko‘pchilik qismi (paxta, g‘alla, pilla, sut va h.k.) sanoatning 
tegishli tarmoqlarida qayta ishlanib, pirovard mahsulotga aylantiriladi va 
isteomolchilik tovarlari bozoriga chiqariladi. O‘z navbatida sanoatning ishlab 
chiqarish vositalari yaratadigan sohalarning mahsulotlari milliy iqtisodiyotning 
boshqa tarmoqlari (qishloq xo‘jaligi, qurilish va h.k.)da unumli isteomol qilinadi. Bu 
ularning 
bir-biriga 
bog‘liqlikda 
rivojlanishini 
taqozo 
qiladi. 
Tarmoqlararo 
mutanosibliklarga sanoat bilan qishloq xo‘jaligi va iqtisodiyotning boshqa tarmoqlari 
o‘rtasidagi mutanosibliklar misol bo‘ladi. 
3. Tarmoq ichidagi mutanosibliklar. Tarmoqlararo mutanosiblik va milliy 
ishlab chiqarish darajasidagi muvozanatlik tarmoqlar ichidagi mutanosiblik orqali 
taominlanadi. Tarmoqlar ichidagi mutanosiblik alohida olingan tarmoq tarkibidagi 
soha va ishlab chiqarishlar o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalaydi. Masalan, sanoatning 
ishlab chiqarish vositalari va isteomol buyumlari ishlab chiqaradigan sohalari, 
qishloq 
xo‘jaligining 
dexqonchilik 
va 
chorvachilik 
sohalari 
o‘rtasidagi 
mutanosibliklar va h.k. Shu bilan birga taokidlab o‘tilgan sohalarning ichidagi 
tarkibiy bo‘linmalar o‘rtasida ham bog‘liqlik bo‘lishi zarur. Masalan, sanoatning 
qazib olish va qayta ishlash tarmoqlari, chorvachilikning sut va go‘sht ishlab 
chiqarish sohalari, mashinasozlikda motor, kuzov, g‘ildiraklar va boshqa qismlari, 
ishlab chiqarishning turli omillari o‘rtasidagi mutanosibliklar va boshqalar. 
4. Hududiy (territorial) mutanosibliklar. Iqtisodiy rivojlanish mamlakat ayrim 
hududlari o‘rtasidagi bog‘liqlikni ham taqozo qiladi. Yuzaki qaraganda hududlar 
o‘rtasidagi mutanosibliklarning mamlakat iqtisodiy rivojidagi roli to‘liq namoyon 
bo‘lmaydi. Lekin alohida hududiy bo‘linmalar (viloyat, tuman, shahar va boshqa 
Logotip
353 tovar va xizmatlar massasi bilan pul massasi o‘rtasidagi; aholining daromadlari bilan xarajatlar o‘rtasidagi mutanosibliklarni misol qilib ko‘rsatish mumkin. 2. Tarmoqlararo mutanosibliklar. Milliy iqtisodiyotning muvozanatini taominlashda tarmoqlararo mutanosibliklar alohida o‘rin tutadi. Milliy iqtisodiyot juda ko‘p tarmoq va sohalardan iborat bo‘lib, ularning rivojlanishi bir-birini taqozo qiladi. Bir tarmoqda yaratilgan mahsulot boshqa tarmoqda isteomol qilinadi yoki pirovard mahsulotga aylantirilib, o‘z isteomolchisini topadi. Masalan, qishloq xo‘jalik mahsulotlarning ko‘pchilik qismi (paxta, g‘alla, pilla, sut va h.k.) sanoatning tegishli tarmoqlarida qayta ishlanib, pirovard mahsulotga aylantiriladi va isteomolchilik tovarlari bozoriga chiqariladi. O‘z navbatida sanoatning ishlab chiqarish vositalari yaratadigan sohalarning mahsulotlari milliy iqtisodiyotning boshqa tarmoqlari (qishloq xo‘jaligi, qurilish va h.k.)da unumli isteomol qilinadi. Bu ularning bir-biriga bog‘liqlikda rivojlanishini taqozo qiladi. Tarmoqlararo mutanosibliklarga sanoat bilan qishloq xo‘jaligi va iqtisodiyotning boshqa tarmoqlari o‘rtasidagi mutanosibliklar misol bo‘ladi. 3. Tarmoq ichidagi mutanosibliklar. Tarmoqlararo mutanosiblik va milliy ishlab chiqarish darajasidagi muvozanatlik tarmoqlar ichidagi mutanosiblik orqali taominlanadi. Tarmoqlar ichidagi mutanosiblik alohida olingan tarmoq tarkibidagi soha va ishlab chiqarishlar o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalaydi. Masalan, sanoatning ishlab chiqarish vositalari va isteomol buyumlari ishlab chiqaradigan sohalari, qishloq xo‘jaligining dexqonchilik va chorvachilik sohalari o‘rtasidagi mutanosibliklar va h.k. Shu bilan birga taokidlab o‘tilgan sohalarning ichidagi tarkibiy bo‘linmalar o‘rtasida ham bog‘liqlik bo‘lishi zarur. Masalan, sanoatning qazib olish va qayta ishlash tarmoqlari, chorvachilikning sut va go‘sht ishlab chiqarish sohalari, mashinasozlikda motor, kuzov, g‘ildiraklar va boshqa qismlari, ishlab chiqarishning turli omillari o‘rtasidagi mutanosibliklar va boshqalar. 4. Hududiy (territorial) mutanosibliklar. Iqtisodiy rivojlanish mamlakat ayrim hududlari o‘rtasidagi bog‘liqlikni ham taqozo qiladi. Yuzaki qaraganda hududlar o‘rtasidagi mutanosibliklarning mamlakat iqtisodiy rivojidagi roli to‘liq namoyon bo‘lmaydi. Lekin alohida hududiy bo‘linmalar (viloyat, tuman, shahar va boshqa
 
 
354 
hududiy birliklar)ning bir-biriga iqtisodiy va tashkiliy jihatdan bog‘liqligi, 
ixtisoslashish, ishlab chiqarish kooperatsiyasi va kommunikatsiya nuqtai-nazaridan 
qaralsa, bu bog‘liqlikning ahamiyati yaqqol ko‘rinadi. 
5. Davlatlararo mutanosibliklar. Bu mutanosiblikni ikki holat taqozo qiladi. 
Birinchidan, dunyoning ko‘pchilik mamlakatlari xalqaro mehnat taqsimoti orqali bir-
biri bilan bog‘langan, ikkinchidan, shu bog‘liqlik orqali milliy ishlab chiqarishning 
bir qismi chet elliklar tomonidan xarid qilinadi yoki milliy ishlab chiqaruvchilar o‘z 
isteomolining bir qismini chetdan keltirilgan mahsulotlar hisobiga qondiradi. Bu 
bog‘liqlik qanchalik katta bo‘lsa, sof eksport hajmi orqali makroiqtisodiy 
muvozanatlikka shunchalik kuchli taosir ko‘rsatadi. 
Qarab chiqilgan mutanosibliklarga erishish orqali milliy ishlab chiqarishning 
muvozanatli rivojini taominlab borishdan quyidagilar ko‘zda tutiladi: 
- mamlakatda mavjud bo‘lgan iqtisodiy resurslardan samarali foydalangan holda 
jamiyatning ehtiyojlarini to‘laroq qondirib borish; 
- to‘la bandlilikka erishish, yaoni mehnat qilishga layoqatli bo‘lgan va ishlashni 
xohlaganlarni to‘liq va samarali ish bilan taominlash; 
- narx-navoning nisbiy barqarorligiga erishish va uni inflyatsiya taosiridan xoli 
qilish; 
- iqtisodiyotning bir maromda o‘sib borishini yetarli darajada investitsiya bilan 
taominlash va muomaladagi pul massasiga bog‘lab borish; 
- yeksport va importni muvofiqlashtirish asosida tashqi savdo balansining 
faolligiga erishish. 
Bu maqsadlar faqatgina ularga intilish bo‘lib, bunga erishish doimiy ekanligini 
bildirmaydi. Chunki doimiy ravishda mutlaq muvozanatga erishish qiyin, chunki ular 
buzilib va qaytadan tiklanib turishi orqali iqtisodiy o‘sish notekis boradi. 
 
3. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash va 
modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi 
 
Logotip
354 hududiy birliklar)ning bir-biriga iqtisodiy va tashkiliy jihatdan bog‘liqligi, ixtisoslashish, ishlab chiqarish kooperatsiyasi va kommunikatsiya nuqtai-nazaridan qaralsa, bu bog‘liqlikning ahamiyati yaqqol ko‘rinadi. 5. Davlatlararo mutanosibliklar. Bu mutanosiblikni ikki holat taqozo qiladi. Birinchidan, dunyoning ko‘pchilik mamlakatlari xalqaro mehnat taqsimoti orqali bir- biri bilan bog‘langan, ikkinchidan, shu bog‘liqlik orqali milliy ishlab chiqarishning bir qismi chet elliklar tomonidan xarid qilinadi yoki milliy ishlab chiqaruvchilar o‘z isteomolining bir qismini chetdan keltirilgan mahsulotlar hisobiga qondiradi. Bu bog‘liqlik qanchalik katta bo‘lsa, sof eksport hajmi orqali makroiqtisodiy muvozanatlikka shunchalik kuchli taosir ko‘rsatadi. Qarab chiqilgan mutanosibliklarga erishish orqali milliy ishlab chiqarishning muvozanatli rivojini taominlab borishdan quyidagilar ko‘zda tutiladi: - mamlakatda mavjud bo‘lgan iqtisodiy resurslardan samarali foydalangan holda jamiyatning ehtiyojlarini to‘laroq qondirib borish; - to‘la bandlilikka erishish, yaoni mehnat qilishga layoqatli bo‘lgan va ishlashni xohlaganlarni to‘liq va samarali ish bilan taominlash; - narx-navoning nisbiy barqarorligiga erishish va uni inflyatsiya taosiridan xoli qilish; - iqtisodiyotning bir maromda o‘sib borishini yetarli darajada investitsiya bilan taominlash va muomaladagi pul massasiga bog‘lab borish; - yeksport va importni muvofiqlashtirish asosida tashqi savdo balansining faolligiga erishish. Bu maqsadlar faqatgina ularga intilish bo‘lib, bunga erishish doimiy ekanligini bildirmaydi. Chunki doimiy ravishda mutlaq muvozanatga erishish qiyin, chunki ular buzilib va qaytadan tiklanib turishi orqali iqtisodiy o‘sish notekis boradi. 3. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash va modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi
 
 
355 
Mavjud iqtisodiy tizimni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish 
iqtisodiyotning rivojlanishidagi turli nomutanosibliklar hamda tanglik holatlarini 
keltirib chiqarishi mumkin. Shu sababli bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘lida 
iqtisodiyotni jonlantirish, bir tekis rivojlantirish va barqarorlashtirish jarayoni 
qonuniy bosqich hisoblanadi. Barqarorlashtirish jarayoni iqtisodiy rivojlanishda 
inqiroz holatlarining oldini olish uchun ishlab chiqarish va chiqarilayotgan mahsulot 
tarkibini o‘zgartirishga yo‘naltiriladi. Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga 
oshirishning dastlabki davrida barqarorlashtirish siyosatidan ko‘zda tutilgan maqsad 
eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanatni saqlash, ishlab chiqarishni keskin 
darajada pasayishining oldini olish va ommaviy ishsizlikning kelib chiqishiga yo‘l 
qo‘ymaslikdan iborat bo‘ldi. Shu bilan birga bu siyosat pul emissiyasini boshqarish, 
uning qadrsizlanishining oldini olish, mamlakat to‘lov balansini bir meoyorda saqlash 
kabi maqsadlarni ham o‘z ichiga oladi. 
Respublikada barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqishda jahon tajribasida 
sinalgan yondashuvlar hisobga olinib, ishlab chiqarish sohalariga ustunlik berildi. 
Moddiy ishlab chiqarish sohalarining rivojlanishida ularni tarkiban qayta qurish 
talablari ham ko‘zda tutildi. Bunda asosiy eotibor katta istiqbolga ega bo‘lgan, butun 
iqtisodiyotning rivojlanish tamoyillarini belgilab beradigan yetakchi tarmoq va 
sohalarga qaratildi. 
Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirgunga qadar ishlab 
chiqarish hajmining pasayib ketishiga barham berish eng muhim maqsad bo‘lib 
qoladi. Shu sababli respublikada 90-yillarning o‘rtalaridayoq makroiqtisodiy 
barqarorlik sohasida ishlab chiqarish suroatlari pasayishining sekinlashuvi ko‘zga 
tashlandi, ayrim ko‘rsatkichlar bo‘yicha esa o‘sishga erishildi. Iqtisodiyotning ikkita 
yetakchi tarmog‘i – sanoat va qishloq xo‘jaligini isloh qilish va qo‘llab-quvvatlashga 
qaratilgan tadbirlar natijasida sanoatda 1995 yildayoq, qishloq xo‘jaligida 1997 yilda 
ishlab chiqarishning pasayishi to‘xtatildi.  
Keyingi yillarda mamlakatimiz iqtisodiyotining yuqori barqaror suroatlar bilan 
o‘sishi va makroiqtisodiy mutanosibligi taominlandi, ishlab chiqarishni tarkibiy 
Logotip
355 Mavjud iqtisodiy tizimni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish iqtisodiyotning rivojlanishidagi turli nomutanosibliklar hamda tanglik holatlarini keltirib chiqarishi mumkin. Shu sababli bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘lida iqtisodiyotni jonlantirish, bir tekis rivojlantirish va barqarorlashtirish jarayoni qonuniy bosqich hisoblanadi. Barqarorlashtirish jarayoni iqtisodiy rivojlanishda inqiroz holatlarining oldini olish uchun ishlab chiqarish va chiqarilayotgan mahsulot tarkibini o‘zgartirishga yo‘naltiriladi. Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning dastlabki davrida barqarorlashtirish siyosatidan ko‘zda tutilgan maqsad eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanatni saqlash, ishlab chiqarishni keskin darajada pasayishining oldini olish va ommaviy ishsizlikning kelib chiqishiga yo‘l qo‘ymaslikdan iborat bo‘ldi. Shu bilan birga bu siyosat pul emissiyasini boshqarish, uning qadrsizlanishining oldini olish, mamlakat to‘lov balansini bir meoyorda saqlash kabi maqsadlarni ham o‘z ichiga oladi. Respublikada barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqishda jahon tajribasida sinalgan yondashuvlar hisobga olinib, ishlab chiqarish sohalariga ustunlik berildi. Moddiy ishlab chiqarish sohalarining rivojlanishida ularni tarkiban qayta qurish talablari ham ko‘zda tutildi. Bunda asosiy eotibor katta istiqbolga ega bo‘lgan, butun iqtisodiyotning rivojlanish tamoyillarini belgilab beradigan yetakchi tarmoq va sohalarga qaratildi. Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirgunga qadar ishlab chiqarish hajmining pasayib ketishiga barham berish eng muhim maqsad bo‘lib qoladi. Shu sababli respublikada 90-yillarning o‘rtalaridayoq makroiqtisodiy barqarorlik sohasida ishlab chiqarish suroatlari pasayishining sekinlashuvi ko‘zga tashlandi, ayrim ko‘rsatkichlar bo‘yicha esa o‘sishga erishildi. Iqtisodiyotning ikkita yetakchi tarmog‘i – sanoat va qishloq xo‘jaligini isloh qilish va qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan tadbirlar natijasida sanoatda 1995 yildayoq, qishloq xo‘jaligida 1997 yilda ishlab chiqarishning pasayishi to‘xtatildi. Keyingi yillarda mamlakatimiz iqtisodiyotining yuqori barqaror suroatlar bilan o‘sishi va makroiqtisodiy mutanosibligi taominlandi, ishlab chiqarishni tarkibiy
 
 
356 
o‘zgartirish va modernizatsiya qilish, texnik va texnologik yangilash ishlari davom 
ettirildi.  
Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishlari hamda ularni taominlash 
borasidagi vazifalarning aniq belgilab olinishi va izchil ravishda amalga oshirilishi 
natijasida mamlakatimizda asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning bajarilishida 
ahamiyatli yutuqlarga erishilmoqda.  
Mamlakatimizda YaIMning nafaqat miqdoran o‘sib borishi, balki uning tarkibiy 
tuzilmasining sifat jihatidan takomillashib borishi ham alohida eotiborga molik. 
Bunda uning o‘sishiga taosir ko‘rsatgan omillar tahlili, yaoni qo‘shilgan ulushlarning 
tarkibi hamda YaIMning o‘sishiga qo‘shgan hissasini ko‘rib chiqish maqsadga 
muvofiqdir.   
2008 yildagi YaIMning tarkibida qo‘shilgan ulushi jihatidan xizmat ko‘rsatish 
sohalari (30,1%), transport va aloqa (18,0%), sanoat (17,0%), qishloq xo‘jaligi 
(11,9%), savdo (8,4%) tarmoqlari yetakchi o‘rin tutmoqda. Shunga ko‘ra, ularning 
YaIMning o‘sishiga qo‘shgan hissasi ham tegishli ravishda 2,7; 1,6; 1,5; 1,1; 0,8 
foizni tashkil etgan. 
Respublika milliy iqtisodiyotida erishilgan bu ijobiy natijalar tarkibiy qayta 
qurishlar asosida butunlay yangi iqtisodiyot majmuasining bunyod etilganligi, 
birinchi navbatda eng muhim makroiqtisodiy va takror ishlab chiqarish nisbatlarini 
davlat tomonidan samarali tartibga solishning natijasi hisoblanadi. Bunda asosiy 
eotibor 
iqtisodiyotning 
tarmoq 
tuzilishi, 
hududlarning 
tarkibiy 
tuzilishini 
takomillashtirishga qaratiladi. 
Tarkibiy siyosatning hududiy jihatlarini taominlash odamlar turmush darajasida 
vujudga kelgan hududiy nomutanosiblikni bartaraf etish, resurslar va ishlab chiqarish 
imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishda katta ahamiyatga ega bo‘ladi. 
Shuningdek, bunda ishlab chiqarilayotgan mahsulot turini o‘zgartirish, uning sifatini 
yaxshilash va mahsulot tayyorlashga ketadigan jami xarajatlarni kamaytirish talablari 
ham hisobga olinadi. 
Iqtisodiyot tuzilishidagi o‘zgartirishlar, chetdan mahsulot olib kelishni 
qisqartirish, iqtisodiyotning xomashyo yetishtirishga qartilgan bir tomonlama 
Logotip
356 o‘zgartirish va modernizatsiya qilish, texnik va texnologik yangilash ishlari davom ettirildi. Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishlari hamda ularni taominlash borasidagi vazifalarning aniq belgilab olinishi va izchil ravishda amalga oshirilishi natijasida mamlakatimizda asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning bajarilishida ahamiyatli yutuqlarga erishilmoqda. Mamlakatimizda YaIMning nafaqat miqdoran o‘sib borishi, balki uning tarkibiy tuzilmasining sifat jihatidan takomillashib borishi ham alohida eotiborga molik. Bunda uning o‘sishiga taosir ko‘rsatgan omillar tahlili, yaoni qo‘shilgan ulushlarning tarkibi hamda YaIMning o‘sishiga qo‘shgan hissasini ko‘rib chiqish maqsadga muvofiqdir. 2008 yildagi YaIMning tarkibida qo‘shilgan ulushi jihatidan xizmat ko‘rsatish sohalari (30,1%), transport va aloqa (18,0%), sanoat (17,0%), qishloq xo‘jaligi (11,9%), savdo (8,4%) tarmoqlari yetakchi o‘rin tutmoqda. Shunga ko‘ra, ularning YaIMning o‘sishiga qo‘shgan hissasi ham tegishli ravishda 2,7; 1,6; 1,5; 1,1; 0,8 foizni tashkil etgan. Respublika milliy iqtisodiyotida erishilgan bu ijobiy natijalar tarkibiy qayta qurishlar asosida butunlay yangi iqtisodiyot majmuasining bunyod etilganligi, birinchi navbatda eng muhim makroiqtisodiy va takror ishlab chiqarish nisbatlarini davlat tomonidan samarali tartibga solishning natijasi hisoblanadi. Bunda asosiy eotibor iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi, hududlarning tarkibiy tuzilishini takomillashtirishga qaratiladi. Tarkibiy siyosatning hududiy jihatlarini taominlash odamlar turmush darajasida vujudga kelgan hududiy nomutanosiblikni bartaraf etish, resurslar va ishlab chiqarish imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishda katta ahamiyatga ega bo‘ladi. Shuningdek, bunda ishlab chiqarilayotgan mahsulot turini o‘zgartirish, uning sifatini yaxshilash va mahsulot tayyorlashga ketadigan jami xarajatlarni kamaytirish talablari ham hisobga olinadi. Iqtisodiyot tuzilishidagi o‘zgartirishlar, chetdan mahsulot olib kelishni qisqartirish, iqtisodiyotning xomashyo yetishtirishga qartilgan bir tomonlama
 
 
357 
yo‘nalishini bartaraf etish va uning eksport imkoniyatini kengaytirish, tarmoqlar 
ichidagi va hududiy jihatdan vujudga kelgan nomutanosibliklarni bartaraf etish 
asosida iqtisodiyotning mutanosib va barqaror rivojlanishini taominlash vazifalarini 
hal etish bilan bog‘liqlikda amalga oshirildi. 
Shu vazifalardan kelib chiqib, iqtisodiyot ichki tuzilishidagi o‘zgarishlar – 
respublikaning 
energetika 
va 
oziq-ovqat 
mustaqilligini 
taominlovchi 
tarmoqlarni rivojlantirishga qaratildi. Bunda birinchi navbatda eng muhim o‘zak 
tarmoqlarni – neft va gaz sanoatini, energetikani, rangli metallurgiya sanoatini, 
mashinasozlik majmuasini, qishloq xo‘jalik va agrosanoat majmuasining boshqa 
sohalarini rivojlantirishga ustunlik beriladi. 
Iqtisodiyotning takror ishlab chiqarish tuzilishini tubdan o‘zgartirish asosida 
umumiqtisodiy 
barqarorlikka 
erishishda isteomol 
bilan 
jamg‘arish 
fondi 
o‘rtasidagi eng maqbul mutanosiblikni taominlash asosiy o‘rin tutadi. Isteomol 
fondining eng maqbul darajasiga erishish – ichki bozorda talab bilan taklif o‘rtasida 
mutanosiblikni taominlao‘da muhim rol o‘ynaydi. Shu sababli davlat eng muhim 
makroiqtisodiy takror ishlab chiqarish nisbatlarini tartibga solib turuvchi omillarga 
ko‘proq eotibor berdi.  
Nomoddiy ishlab chiqarish sohasida tarkibiy qayta qurishlar faol investitsiya 
siyosatini o‘tkazish orqali amalga oshirildi. Shu sababli respublika investitsiya 
bazasini rivojlantirishga katta eotibor berilib, bunda o‘z sarmoyalarimiz, tashqi 
kreditlar, bevosita investitsiyalar va ularning barcha manbalaridan o‘rinli foydalanish 
ko‘zda tutildi. Tashqi investitsiyalarni jalb qilishda bevosita investitsiyalar tarzida, 
davlat qarzlari, xalqaro moliya va iqtisodiy tashkilotlar, qarz beruvchi mamlakatlar 
moliyaviy-kredit resurslari shakllarida amalga oshirish mumkinligi hisobga olinadi.  
Tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish mahalliy xomashyo va tabiiy 
imkoniyatlar asosida ishlaydigan, ilg‘or zamonaviy texnologiyalarni joriy etgan 
holda, nafaqat ichki, balki tashqi bozorda ham raqobatga bardosh beradigan 
mahsulot ishlab chiqaruvchi tarmoqlarga qaratilishi zarur. 
Mamlakatimizda tarkibiy o‘zgarishlarni va iqtisodiyotni diversifikatsiya 
qilish jarayonlarining davom ettirilishi barqaror va mutanosib iqtisodiy o‘sishni 
Logotip
357 yo‘nalishini bartaraf etish va uning eksport imkoniyatini kengaytirish, tarmoqlar ichidagi va hududiy jihatdan vujudga kelgan nomutanosibliklarni bartaraf etish asosida iqtisodiyotning mutanosib va barqaror rivojlanishini taominlash vazifalarini hal etish bilan bog‘liqlikda amalga oshirildi. Shu vazifalardan kelib chiqib, iqtisodiyot ichki tuzilishidagi o‘zgarishlar – respublikaning energetika va oziq-ovqat mustaqilligini taominlovchi tarmoqlarni rivojlantirishga qaratildi. Bunda birinchi navbatda eng muhim o‘zak tarmoqlarni – neft va gaz sanoatini, energetikani, rangli metallurgiya sanoatini, mashinasozlik majmuasini, qishloq xo‘jalik va agrosanoat majmuasining boshqa sohalarini rivojlantirishga ustunlik beriladi. Iqtisodiyotning takror ishlab chiqarish tuzilishini tubdan o‘zgartirish asosida umumiqtisodiy barqarorlikka erishishda isteomol bilan jamg‘arish fondi o‘rtasidagi eng maqbul mutanosiblikni taominlash asosiy o‘rin tutadi. Isteomol fondining eng maqbul darajasiga erishish – ichki bozorda talab bilan taklif o‘rtasida mutanosiblikni taominlao‘da muhim rol o‘ynaydi. Shu sababli davlat eng muhim makroiqtisodiy takror ishlab chiqarish nisbatlarini tartibga solib turuvchi omillarga ko‘proq eotibor berdi. Nomoddiy ishlab chiqarish sohasida tarkibiy qayta qurishlar faol investitsiya siyosatini o‘tkazish orqali amalga oshirildi. Shu sababli respublika investitsiya bazasini rivojlantirishga katta eotibor berilib, bunda o‘z sarmoyalarimiz, tashqi kreditlar, bevosita investitsiyalar va ularning barcha manbalaridan o‘rinli foydalanish ko‘zda tutildi. Tashqi investitsiyalarni jalb qilishda bevosita investitsiyalar tarzida, davlat qarzlari, xalqaro moliya va iqtisodiy tashkilotlar, qarz beruvchi mamlakatlar moliyaviy-kredit resurslari shakllarida amalga oshirish mumkinligi hisobga olinadi. Tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish mahalliy xomashyo va tabiiy imkoniyatlar asosida ishlaydigan, ilg‘or zamonaviy texnologiyalarni joriy etgan holda, nafaqat ichki, balki tashqi bozorda ham raqobatga bardosh beradigan mahsulot ishlab chiqaruvchi tarmoqlarga qaratilishi zarur. Mamlakatimizda tarkibiy o‘zgarishlarni va iqtisodiyotni diversifikatsiya qilish jarayonlarining davom ettirilishi barqaror va mutanosib iqtisodiy o‘sishni