343
MILLIY IQTISODIYOTNING MUVOZANATI VA NISBATLARI
Reja:
1. Iqtisodiy muvozanat, uni taominlash shart-sharoitlari va aniqlash usullari
2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari
3. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash va
modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi
Iqtisodiyot inqirozlarsiz, barqaror rivojlanishi uchun uning turli tomonlari
o‘rtasida maolum muvozanat bo‘lishi taqozo etiladi.
Iqtisodiy muvozanat deb bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqlikda va taosirda amal
qiladigan iqtisodiy jarayonlar, hodisalarning ikki yoki bir necha tomonining bir-
biriga teng kelgan holatiga aytiladi. Shuning uchun ham butun iqtisodiyotning
muvozanati to‘g‘risida gap borganda eng avvalo yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi
tenglik eotiborga olinadi.
Makroiqtisodiyotda iqtisodiy muvozanatning shakllanishi, uni taominlash ancha
murakkab va ziddiyatli jarayondir. Chunki u xususiy va umumiy tavsifdagi bir qator
muvozanatlar tizimini o‘z ichiga oladi.
Xususiy muvozanat – bu iqtisodiyotning ayrim bo‘laklarida, soha va
yo‘nalishlarida ikkita o‘zaro bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy ko‘rsatkichlar yoki
tomonlarining miqdoran teng kelishi. Xususiy muvozanat ishlab chiqarish va
isteomol, aholining sotib olish layoqati va tovar taklifi masalalari, budjet daromadlari
va xarajatlari, alohida tovarlarga talab va taklif o‘rtasidagi muvozanat ko‘rinishida
namoyon bo‘ladi.
Umumiqtisodiy muvozanat jamiyat aozolari barcha talablari va milliy
ishlab chiqarish hajmining o‘zaro teng kelishini bildiradi. Umumiy iqtisodiy
344
muvozanat bozor sharoitida, avvalo, yalpi talab va yalpi taklifning teng kelishida
ko‘rinadi. Bu nafaqat isteomol neomatlariga, balki ishlab chiqarish vositalariga,
ishchi kuchiga hamda barcha iqtisodiy faoliyat natijalariga umumiy talab va
taklifning muvofiq kelishidir.
Umumiy iqtisodiy muvozanat bir qator shart-sharoitlarni taqozo etadi.
Birinchidan, bu ijtimoiy maqsadlar va iqtisodiy imkoniyatlarning mos kelishidir.
Ikkinchidan, iqtisodiy muvozanat mamlakatdagi barcha iqtisodiy resurslardan
samarali foydalanadigan xo‘jalik mexanizmini taqozo qiladi.
Uchinchidan, muvozanatli ishlab chiqarishning umumiy tarkibiy tuzilishi
isteomolning tarkibiy tuzilishiga mos kelishi lozimligini bildiradi.
To‘rtinchidan, iqtisodiyotda muvozanatning umumiy shart-sharoitlari bo‘lib bozor
muvozanati, yaoni barcha asosiy bozorlar (tovarlar, resurslar, ishchi kuchi va
hokazolar)da talab va taklif muvozanatga erishishi xizmat qiladi.
Iqtisodiy muvozanat erkin raqobat bozorida barcha xaridorlar tengligi, iqtisodiy
vaziyat barqarorligi kabi qator shart-sharoitlarni ham taqozo qiladi.
Real hayotda iqtisodiyot doimiy harakatda va to‘xtovsiz rivojlanish holatida
bo‘ladi. Iqtisodiy sikl fazalarida, bozor konoyunkturasi, bozor suboektlari
daromadlari va talabi tarkibida o‘zgarishlar ro‘y berib turadi.
Bularning hammasi muvozanat holatini turg‘un iqtisodiyotdagi shartli umumiy
muvozanat sifatida qarab chiqishni taqozo qiladi.
Shunday qilib, makrodarajada umumiy iqtisodiy muvozanat – bu mamlakat butun
iqtisodiyotining muvofiqligidir. Bu barcha sohalar, tarmoqlar, xo‘jaliklarning
meoyorida rivojlanishini taominlaydigan iqtisodiy faoliyatning barcha qatnashchilari
hamda barcha bozordagi o‘zaro bog‘liq va bir-birini taqozo qiladigan muvozanatlar
tizimini o‘z ichiga oladi.
Iqtisod fanlari doktori O.Hamroev iqtisodiy muvozanatning mazmuni va uning
tarkibiy tuzilishini o‘rganishga tizimli yondashib, ularni quyidagi chizma ko‘rinishida
ifodalaydi (18.1-chizma)1.
1 Hamroyev O.H. Iqtisodiy muvozanat va uni ta’minlash mехanizmlari. – T.: TDIU, 2004, 35-b.
345
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashda asosan ikkita o‘zaro bog‘liq usuldan
foydalaniladi:
1) yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash usuli;
2) jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usuli.
Yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash uchun ishlab chiqarish
umumiy hajmining miqdoriy ko‘rsatkichi sifatida sof milliy mahsulot (SMM),
iqtisodiyotda yalpi sarflar sifatida isteomol hajmi va sof investitsiya sarflarining
umumiy summasi (S+In) olinadi. Mazkur modelda yalpi investitsiyalar o‘rniga sof
investitsiyalar ko‘rsatkichidan foydalanish ishlab chiqarish umumiy hajmini
ifodalashda YaIM o‘rniga SMMning qo‘llanishi bilan izohlanadi. Iqtisodiy
muvozanat darajasini tahlil qilish jarayonini soddalashtirish maqsadida yalpi sarflar
tarkibidagi davlat (G) hamda chet el omili (Xn) eotiborga olinmaydi.
18.1-chizma
Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy tuzilishi
Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy
tuzilishi
Ko’rinishi bo’yicha
Makroiqtisodiy
Mikroiqtisodiy
Xususiy
Ta’minlanish
muddatlari bo’yicha
O’rta muddatli
Qisqa muddatli
Bir lahzalik
Tarkibiy tuzilishi
Iqtisodiy mutanosiblik
Iqtisodiy nisbatlar
Uzoq muddatli
346
Iqtisodiyotning
muvozanatli
darajasi
bu
ishlab
chiqarish
va
xizmat
ko‘rsatishning shunday hajmiki, u ishlab chiqarish mazkur hajmini sotib olish uchun
yetarli bo‘lgan umumiy pul miqdori bilan taominlangan bo‘ladi. Boshqacha aytganda,
sof milliy mahsulot muvozanatli darajasida ishlab chiqarilgan tovarlarning umumiy
miqdori (SMM) xarid qilingan tovarlar umumiy miqdoriga (S+In) teng bo‘ladi (18.2-
chizma).
Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi sarflar hamda ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi
tenglik ushbu ko‘rsatkichlar joylashgan o‘qlarning o‘rtasidan 45 burchak ostida
o‘tuvchi to‘g‘ri chiziq orqali ifodalanadi. Haqiqatan ham bu to‘g‘ri chiziqning har
qanday nuqtasidan chiqarilgan yotiq va tik yo‘nalishdagi chiziqlar teng miqdorlarni
ko‘rsatadi. S chizig‘i esa isteomol sarflari miqdorini aks ettirib, daromad (yaoni
SMM) hajmi oshib borishi bilan uning darajasi ham o‘sib boradi. Yalpi sarflar (S+In)
chizig‘ini hosil qilish uchun isteomol sarflarining (S) turli hajmiga mos tushuvchi sof
investitsiyalar (In) miqdori qo‘shib boriladi. Bu o‘rinda tadbirkorlar tomonidan
amalga oshirish ko‘zda tutilayotgan investitsiyalar hajmi daromad darajasiga bog‘liq
emas, deb qabul qilinadi. Shu sababli yalpi sarflar chizig‘i isteomol sarflari
chizig‘idan In miqdoriga teng uzoqlikda joylashadi.
Chizmada iqtisodiy muvozanatga ye nuqtada erishiladi, yaoni aynan shu nuqtada
ishlab chiqarilgan sof milliy mahsulot hajmi (SMME) isteomol qilingan mahsulot
hajmiga (S+In)E teng keladi.
To‘la bandlik sharoitida yalpi sarflar SMM hajmi bilan mos kelmasligi mumkin.
Bu mos kelmaslik chizmada retsession yoki inflyatsion farq ko‘rinishida ifodalangan.
Yalpi sarflarning SMM hajmidan kam bo‘lgan miqdori retsession farq, yalpi
sarflarning SMM hajmidan ortiqcha bo‘lgan miqdori inflyatsion farq deyiladi.
347
18.2-chizma
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning yalpi sarflar va ishlab chiqarish
hajmini taqqoslash usuli
Yalpi xarajatlar,
S+In
(S+In=SMM)
S+In
S
ye Retsession
(S+In)E farq
Inflyatsion
farq
In
45
SMME Real ishlab chiqarish hajmi,
SMM
Jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usulining mohiyati shundaki,
ishlab chiqarilgan mahsulotning har qanday hajmi shunga mos daromad hajmini
beradi. Biroq aholi bu daromadning bir qismini isteomol qilmasdan jamg‘armaga
qo‘yishi mumkin. Jamg‘arma «sarflar – daromadlar» oqimidan potensial sarflarni
olib qo‘yish hisoblanadi. Bunda jamg‘armaga qo‘yilgan mablag‘ investitsiyalar bilan
to‘liq qoplansa, yalpi sarflar ishlab chiqarish hajmiga teng bo‘ladi (18.3-chizma).
348
18.3-chizma
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning jamg‘arma va investitsiyalarni
taqqoslash usuli
Jamg‘arma (S) va
investitsiya (In)
S
In
SMME Real ishlab chiqarish
hajmi,
SMM
Investitsion sarflarning ko‘payishi ishlab chiqarish hajmi va daromad
darajasining o‘sishiga olib keladi. Bu o‘zaro natija multiplikator samarasi bilan
izohlanadi. Multiplikator tushunchasi «ko‘paytiruvchi» degan maononi anglatadi.
Multiplikator samarasining mohiyati investitsiya hajmining o‘sishi jamiyat milliy
daromadining unga nisbatan ko‘proq o‘sishiga olib kelishi orqali ifodalanadi.
Multiplikator samarasi – bu sof milliy mahsulot o‘zgarishining investitsiya
sarflaridagi o‘zgarishga nisbati:
zgarish
o
gi
sarflarida
ya
Investitsi
zgarishi
o
mahsulot
milliy
sof
al
samarasi
tor
Multiplika
'
'
Re
.
Yoki, multiplikator koeffitsientini quyidagicha ifodalash ham mumkin:
MPS
MPC
k
1
1
1
.
Bundan kelib chiqqan holda:
349
.
'
'
Re
zgarish
o
yalardagi
investitsi
nti
koeffitsie
tor
multiplika
zgarish
o
SMMdagi
al
Investitsion sarflardagi o‘zgarishdan tashqari isteomol, davlat xaridi yoki
eksportdagi o‘zgarishlar ham multiplikator samarasiga taosir ko‘rsatadi.
Multiplikator samarasi ikkita holatga asoslanadi. Birinchidan, iqtisodiyotda bir
suboekt tomonidan qilingan sarf boshqa bir suboekt tomonidan daromad shaklida
olinadi. Ikkinchidan, daromaddagi har qanday o‘zgarish isteomol va jamg‘armada
xuddi shunday yo‘nalishda o‘zgarish bo‘lishiga olib keladi.
Shu o‘rinda taokidlash lozimki, jamg‘arma va investitsiya darajasi ham o‘ziga
xos chegaralarga ega bo‘lib, bu borada klassik va keynscha qarashlar tafovutlanadi.
Klassik nazariya qarashlariga ko‘ra, jamg‘arma investitsiya manbai bo‘lib,
jamg‘armaga nisbatan moyillikning yuqori darajasi muqarrar ravishda iqtisodiyotning
yuksalishiga olib keladi.
Keynscha nazariya esa klassik talqinga qarshi chiqib, iqtisodiy jihatdan
rivojlangan mamlakatlarda bu jarayon o‘zgacha kechishi taokidlanadi. Chunki,
rivojlangan mamlakatlarda jamg‘armaga bo‘lgan intilish investitsiyalashga bo‘lgan
intilishdan jadalroq borib, u quyidagi sabablar bilan izohlanadi:
Birinchidan, yuqori foyda keltiruvchi kapital qo‘yilmalarning muqobil
imkoniyatlari qisqarib boradi. Natijada kapital jamg‘arishning o‘sishi bilan uning
amal qilishining keyingi qo‘shilgan samaradorligi pasayib boradi.
Ikkinchidan,
rivojlangan
mamlakatlarda
daromadlarning
o‘sishi
bilan
jamg‘armaning ulushi oshib boradi. Shunga ko‘ra, jamg‘arma hajmi investitsiya
sarflari hajmidan oshib kesa, jamg‘arma egalari muvaffaqiyatsizlikka duchor
bo‘ladilar. Bu holatni iqtisodiy adabiyotlarda «tejamkorlik paradoksi» tushunchasi
orqali izohlanadi.
Bu paradoksning mohiyati shundan iboratki, investitsiyalar nazariy jihatdan
avtonom va hosilaviy investitsiyalarga ajratilib, avtonom investitsiyalar milliy
daromad hajmi va uning o‘zgarishiga bog‘liq bo‘lmasa, hosilaviy investitsiyalar
milliy
daromadning
o‘zgarishiga
ham
bog‘liq
bo‘ladi.
Aynan
avtonom
investitsiyalarga qo‘shimcha ravishda o‘sib boruvchi hosilaviy investitsiyalar
350
iqtisodiy o‘sishni kuchaytirishi, uni jadallashtirishi natijasida akselerator samarasi
ro‘y beradi («akselerator» tushunchasi jadallashtiruvchi degan maononi anglatadi).
Hosilaviy investitsiyalarning iqtisodiy tabiatidagi o‘ziga xoslik shundaki, u
milliy daromadning o‘sishiga qanchalik uzviy bog‘liq bo‘lsa, uning qisqarishiga ham
shu darajada taosirchan bo‘ladi. Yaoni, iqtisodiyotdagi daromadlarning qisqarishi
hosilaviy investitsiyalarning undan ham tezroq qisqarishiga olib keladi. Natijada
iqtisodiyotda ishlab chiqarish resurslarining bandlik darajasi pasayadi. Bunday
sharoitda jamg‘armaga bo‘lgan moyillikning o‘sishi o‘z navbatida isteomolga
bo‘lgan moyillikning pasayishini anglatadi. Isteomol sarflarining qisqarishi esa
mavjud tovar va xizmatlarning sotilmay qolishiga, yaoni ishlab chiqarish zaxirasining
ko‘payishiga olib keladi. Oqibatda yangi kapital qo‘yilmalar amalga oshirilmaydi,
ishlab chiqarish qisqaradi, ishsizlikning o‘sishi va daromadlarning pasayishi ro‘y
beradi. Aholi tomonidan jamg‘armaning haddan ortiq ko‘paytirib yuborilishi
oqibatida kelib chiquvchi salbiy jarayonlar, yaoni - «tejamkorlik paradoksi» shunday
tarzda namoyon bo‘ladi. Mazkur jarayonni quyidagi chizma orqali ham ko‘rib chiqish
mumkin (18.4-chizma).
18.4-chizma
«Tejamkorlik paradoksi»ning chizmadagi ifodasi
S,I F
S1
S
E1 E I
E0
0
N1 N Milliy daromad
351
Chizmaning yotiq o‘qida milliy daromad, tik o‘qida esa jamg‘arma va
investitsiyalar hajmi joylashtirilgan bo‘lib, F chizig‘i iqtisodiyotdagi to‘la bandlik
sharoitida milliy daromad hajmini ifodalaydi.
Eotibor berilsa, chizmadagi investitsiya sarflari chizig‘i yotiq o‘qqa parallel
emas, balki o‘sib boruvchi ko‘rinishda namoyon bo‘lmoqda. Bu esa, avtonom
investitsiyalardan farqli o‘laroq, hosilaviy investitsiyalarning milliy daromad hajmiga
bog‘liqligini ko‘rsatadi.
Chizmadan ko‘rinadiki, iqtisodiyotdagi jamg‘arma hajmi S dan S1 ga qadar
o‘smoqda. Natijada jamg‘armaning investitsiya bilan muvozanat nuqtasi ye dan ye1
ga ko‘chdi. Biroq, bu o‘sish E nuqtadagi milliy daromad hajmi 0N ning ye1 nuqtadagi
0N1 hajmiga qadar qisqarishiga olib keldi. Tegishli ravishda investitsiya hajmi ham
EN darajadan E1N1 darajaga qadar qisqardi. ye1E0E nuqtalarini tutashtirish natijasida
hosil bo‘luvchi uchburchak yuzasi jamg‘arma hajmining o‘sishi natijasida
investitsiya imkoniyatlarining qisqarishini, EE0 kesma esa investitsiyalarning
qisqarishini ko‘rsatadi. Aynan shu holat, yaoni jamg‘armalarning o‘sishi natijasida
investitsiyalarning qisqarishi «tejamkorlik paradoksi» mohiyatini namoyon etadi.
Iqtisodiy muvozanatlik darajasini aniqlashda yalpi sarflar va ishlab chiqarish
hajmini taqqoslash, jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usullaridan tashqari
balans usuli, xarajat va natijalarni taqqoslash usulidan ham foydalaniladi.
Balans usulida tarmoqlararo balans, moddiy, moliyaviy va ishchi kuchi
balanslaridan foydalanilib iqtisodiyotning turli tomonlari o‘rtasidagi muvozanatlik
darajasiga baho beriladi.
«Xarajat va natija»larni taqqoslash usulida ishlab chiqarishga qilingan iqtisodiy
resurs xarajatlari miqdori bilan olingan mahsulot hajmini taqqoslash orqali
muvozanat darajasi tahlil qilinadi.
2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari
352
Milliy iqtisodiyotdagi muvozanatlik uning turli tomonlari va sohalari o‘rtasida
mutanosiblik bo‘lishini taqozo qiladi.
Iqtisodiy mutanosiblik – iqtisodiyotning turli tomonlari va sohalari
o‘rtasida miqdor va sifat jihatdan maolum moslik bo‘lishidir. Bunda tenglik
bo‘lishi shart emas. Ular mos keluvchi nisbatlarda (masalan, 2:3, 5:3, 3:1) bo‘lishi
mumkin.
Makroiqtisodiy jarayon g‘oyat murakkab va ko‘p qirrali bo‘lishi sababli
mutanosiblik turlari ham ko‘p va xilma-xil. Jumladan, professor A.G.Gryaznova va
boshqalar iqtisodiyotda muvozanatga erishishni taominlovchi beshta asosiy
mutanosiblikni ajratib ko‘rsatadilar:
1) resurslarning hajmi, tarkibiy tuzilishi va samaradorligini moddiy neomatlar va
xizmatlar ishlab chiqarish tarkibiy tuzilmasi bilan bog‘lovchi omillar (ishlab
chiqarish, mehnat, moliyaviy resurslar) mutanosibligi;
2) jamg‘arish meoyorini, yaoni ishlab chiqarishning maolum hajmiga erishish
uchun uni kengaytirishga yo‘naltiriluvchi mamlakat milliy daromadidagi ulushni
belgilovchi jamg‘arish mutanosibligi;
3) ishlab chiqarish faoliyatidan olingan daromadlarni ishlab chiqarish
omillarining barcha egalari o‘rtasida taqsimlanishi nisbatini belgilab beruvchi
taqsimot mutanosibligi;
4) isteomolchi talabi va taklifning hajmi, tarkibiy tuzilishi va qiymati bo‘yicha
nisbatini belgilab beruvchi ayirboshlash (sotish) mutanosibligi;
5) tovar va pul massasi o‘rtasidagi nisbatni aks ettiruvchi tovar-pul
mutanosibligi2.
Iqtisodiy mutanosibliklarni bu kabi turli ko‘rinishdagi turkumlashlar boshqa
manbalarda ham ko‘plab uchraydi. Shunga ko‘ra, ularning barchasini umumlashtirib
mutanosiblikning quyidagi guruhlari tarkibiga kiritish mumkin.
1. Umumiqtisodiy tavsifdagi mutanosibliklar. Bunga milliy daromaddagi
tarkibiy qismlar – isteomol fondi va jamg‘arish fondi o‘rtasidagi; iqtisodiyotdagi
2 Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik/ Pod rеd. A.G.Gryaznovoy, T.V.Chеchеlеvoy. – M.: Izdatеlstvo «Ekzamеn»,
2004, 415-bеt.
353
tovar va xizmatlar massasi bilan pul massasi o‘rtasidagi; aholining daromadlari bilan
xarajatlar o‘rtasidagi mutanosibliklarni misol qilib ko‘rsatish mumkin.
2. Tarmoqlararo mutanosibliklar. Milliy iqtisodiyotning muvozanatini
taominlashda tarmoqlararo mutanosibliklar alohida o‘rin tutadi. Milliy iqtisodiyot
juda ko‘p tarmoq va sohalardan iborat bo‘lib, ularning rivojlanishi bir-birini taqozo
qiladi. Bir tarmoqda yaratilgan mahsulot boshqa tarmoqda isteomol qilinadi yoki
pirovard mahsulotga aylantirilib, o‘z isteomolchisini topadi. Masalan, qishloq
xo‘jalik mahsulotlarning ko‘pchilik qismi (paxta, g‘alla, pilla, sut va h.k.) sanoatning
tegishli tarmoqlarida qayta ishlanib, pirovard mahsulotga aylantiriladi va
isteomolchilik tovarlari bozoriga chiqariladi. O‘z navbatida sanoatning ishlab
chiqarish vositalari yaratadigan sohalarning mahsulotlari milliy iqtisodiyotning
boshqa tarmoqlari (qishloq xo‘jaligi, qurilish va h.k.)da unumli isteomol qilinadi. Bu
ularning
bir-biriga
bog‘liqlikda
rivojlanishini
taqozo
qiladi.
Tarmoqlararo
mutanosibliklarga sanoat bilan qishloq xo‘jaligi va iqtisodiyotning boshqa tarmoqlari
o‘rtasidagi mutanosibliklar misol bo‘ladi.
3. Tarmoq ichidagi mutanosibliklar. Tarmoqlararo mutanosiblik va milliy
ishlab chiqarish darajasidagi muvozanatlik tarmoqlar ichidagi mutanosiblik orqali
taominlanadi. Tarmoqlar ichidagi mutanosiblik alohida olingan tarmoq tarkibidagi
soha va ishlab chiqarishlar o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalaydi. Masalan, sanoatning
ishlab chiqarish vositalari va isteomol buyumlari ishlab chiqaradigan sohalari,
qishloq
xo‘jaligining
dexqonchilik
va
chorvachilik
sohalari
o‘rtasidagi
mutanosibliklar va h.k. Shu bilan birga taokidlab o‘tilgan sohalarning ichidagi
tarkibiy bo‘linmalar o‘rtasida ham bog‘liqlik bo‘lishi zarur. Masalan, sanoatning
qazib olish va qayta ishlash tarmoqlari, chorvachilikning sut va go‘sht ishlab
chiqarish sohalari, mashinasozlikda motor, kuzov, g‘ildiraklar va boshqa qismlari,
ishlab chiqarishning turli omillari o‘rtasidagi mutanosibliklar va boshqalar.
4. Hududiy (territorial) mutanosibliklar. Iqtisodiy rivojlanish mamlakat ayrim
hududlari o‘rtasidagi bog‘liqlikni ham taqozo qiladi. Yuzaki qaraganda hududlar
o‘rtasidagi mutanosibliklarning mamlakat iqtisodiy rivojidagi roli to‘liq namoyon
bo‘lmaydi. Lekin alohida hududiy bo‘linmalar (viloyat, tuman, shahar va boshqa
354
hududiy birliklar)ning bir-biriga iqtisodiy va tashkiliy jihatdan bog‘liqligi,
ixtisoslashish, ishlab chiqarish kooperatsiyasi va kommunikatsiya nuqtai-nazaridan
qaralsa, bu bog‘liqlikning ahamiyati yaqqol ko‘rinadi.
5. Davlatlararo mutanosibliklar. Bu mutanosiblikni ikki holat taqozo qiladi.
Birinchidan, dunyoning ko‘pchilik mamlakatlari xalqaro mehnat taqsimoti orqali bir-
biri bilan bog‘langan, ikkinchidan, shu bog‘liqlik orqali milliy ishlab chiqarishning
bir qismi chet elliklar tomonidan xarid qilinadi yoki milliy ishlab chiqaruvchilar o‘z
isteomolining bir qismini chetdan keltirilgan mahsulotlar hisobiga qondiradi. Bu
bog‘liqlik qanchalik katta bo‘lsa, sof eksport hajmi orqali makroiqtisodiy
muvozanatlikka shunchalik kuchli taosir ko‘rsatadi.
Qarab chiqilgan mutanosibliklarga erishish orqali milliy ishlab chiqarishning
muvozanatli rivojini taominlab borishdan quyidagilar ko‘zda tutiladi:
- mamlakatda mavjud bo‘lgan iqtisodiy resurslardan samarali foydalangan holda
jamiyatning ehtiyojlarini to‘laroq qondirib borish;
- to‘la bandlilikka erishish, yaoni mehnat qilishga layoqatli bo‘lgan va ishlashni
xohlaganlarni to‘liq va samarali ish bilan taominlash;
- narx-navoning nisbiy barqarorligiga erishish va uni inflyatsiya taosiridan xoli
qilish;
- iqtisodiyotning bir maromda o‘sib borishini yetarli darajada investitsiya bilan
taominlash va muomaladagi pul massasiga bog‘lab borish;
- yeksport va importni muvofiqlashtirish asosida tashqi savdo balansining
faolligiga erishish.
Bu maqsadlar faqatgina ularga intilish bo‘lib, bunga erishish doimiy ekanligini
bildirmaydi. Chunki doimiy ravishda mutlaq muvozanatga erishish qiyin, chunki ular
buzilib va qaytadan tiklanib turishi orqali iqtisodiy o‘sish notekis boradi.
3. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash va
modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi
355
Mavjud iqtisodiy tizimni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish
iqtisodiyotning rivojlanishidagi turli nomutanosibliklar hamda tanglik holatlarini
keltirib chiqarishi mumkin. Shu sababli bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘lida
iqtisodiyotni jonlantirish, bir tekis rivojlantirish va barqarorlashtirish jarayoni
qonuniy bosqich hisoblanadi. Barqarorlashtirish jarayoni iqtisodiy rivojlanishda
inqiroz holatlarining oldini olish uchun ishlab chiqarish va chiqarilayotgan mahsulot
tarkibini o‘zgartirishga yo‘naltiriladi. Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga
oshirishning dastlabki davrida barqarorlashtirish siyosatidan ko‘zda tutilgan maqsad
eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanatni saqlash, ishlab chiqarishni keskin
darajada pasayishining oldini olish va ommaviy ishsizlikning kelib chiqishiga yo‘l
qo‘ymaslikdan iborat bo‘ldi. Shu bilan birga bu siyosat pul emissiyasini boshqarish,
uning qadrsizlanishining oldini olish, mamlakat to‘lov balansini bir meoyorda saqlash
kabi maqsadlarni ham o‘z ichiga oladi.
Respublikada barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqishda jahon tajribasida
sinalgan yondashuvlar hisobga olinib, ishlab chiqarish sohalariga ustunlik berildi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarining rivojlanishida ularni tarkiban qayta qurish
talablari ham ko‘zda tutildi. Bunda asosiy eotibor katta istiqbolga ega bo‘lgan, butun
iqtisodiyotning rivojlanish tamoyillarini belgilab beradigan yetakchi tarmoq va
sohalarga qaratildi.
Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirgunga qadar ishlab
chiqarish hajmining pasayib ketishiga barham berish eng muhim maqsad bo‘lib
qoladi. Shu sababli respublikada 90-yillarning o‘rtalaridayoq makroiqtisodiy
barqarorlik sohasida ishlab chiqarish suroatlari pasayishining sekinlashuvi ko‘zga
tashlandi, ayrim ko‘rsatkichlar bo‘yicha esa o‘sishga erishildi. Iqtisodiyotning ikkita
yetakchi tarmog‘i – sanoat va qishloq xo‘jaligini isloh qilish va qo‘llab-quvvatlashga
qaratilgan tadbirlar natijasida sanoatda 1995 yildayoq, qishloq xo‘jaligida 1997 yilda
ishlab chiqarishning pasayishi to‘xtatildi.
Keyingi yillarda mamlakatimiz iqtisodiyotining yuqori barqaror suroatlar bilan
o‘sishi va makroiqtisodiy mutanosibligi taominlandi, ishlab chiqarishni tarkibiy
356
o‘zgartirish va modernizatsiya qilish, texnik va texnologik yangilash ishlari davom
ettirildi.
Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishlari hamda ularni taominlash
borasidagi vazifalarning aniq belgilab olinishi va izchil ravishda amalga oshirilishi
natijasida mamlakatimizda asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning bajarilishida
ahamiyatli yutuqlarga erishilmoqda.
Mamlakatimizda YaIMning nafaqat miqdoran o‘sib borishi, balki uning tarkibiy
tuzilmasining sifat jihatidan takomillashib borishi ham alohida eotiborga molik.
Bunda uning o‘sishiga taosir ko‘rsatgan omillar tahlili, yaoni qo‘shilgan ulushlarning
tarkibi hamda YaIMning o‘sishiga qo‘shgan hissasini ko‘rib chiqish maqsadga
muvofiqdir.
2008 yildagi YaIMning tarkibida qo‘shilgan ulushi jihatidan xizmat ko‘rsatish
sohalari (30,1%), transport va aloqa (18,0%), sanoat (17,0%), qishloq xo‘jaligi
(11,9%), savdo (8,4%) tarmoqlari yetakchi o‘rin tutmoqda. Shunga ko‘ra, ularning
YaIMning o‘sishiga qo‘shgan hissasi ham tegishli ravishda 2,7; 1,6; 1,5; 1,1; 0,8
foizni tashkil etgan.
Respublika milliy iqtisodiyotida erishilgan bu ijobiy natijalar tarkibiy qayta
qurishlar asosida butunlay yangi iqtisodiyot majmuasining bunyod etilganligi,
birinchi navbatda eng muhim makroiqtisodiy va takror ishlab chiqarish nisbatlarini
davlat tomonidan samarali tartibga solishning natijasi hisoblanadi. Bunda asosiy
eotibor
iqtisodiyotning
tarmoq
tuzilishi,
hududlarning
tarkibiy
tuzilishini
takomillashtirishga qaratiladi.
Tarkibiy siyosatning hududiy jihatlarini taominlash odamlar turmush darajasida
vujudga kelgan hududiy nomutanosiblikni bartaraf etish, resurslar va ishlab chiqarish
imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishda katta ahamiyatga ega bo‘ladi.
Shuningdek, bunda ishlab chiqarilayotgan mahsulot turini o‘zgartirish, uning sifatini
yaxshilash va mahsulot tayyorlashga ketadigan jami xarajatlarni kamaytirish talablari
ham hisobga olinadi.
Iqtisodiyot tuzilishidagi o‘zgartirishlar, chetdan mahsulot olib kelishni
qisqartirish, iqtisodiyotning xomashyo yetishtirishga qartilgan bir tomonlama
357
yo‘nalishini bartaraf etish va uning eksport imkoniyatini kengaytirish, tarmoqlar
ichidagi va hududiy jihatdan vujudga kelgan nomutanosibliklarni bartaraf etish
asosida iqtisodiyotning mutanosib va barqaror rivojlanishini taominlash vazifalarini
hal etish bilan bog‘liqlikda amalga oshirildi.
Shu vazifalardan kelib chiqib, iqtisodiyot ichki tuzilishidagi o‘zgarishlar –
respublikaning
energetika
va
oziq-ovqat
mustaqilligini
taominlovchi
tarmoqlarni rivojlantirishga qaratildi. Bunda birinchi navbatda eng muhim o‘zak
tarmoqlarni – neft va gaz sanoatini, energetikani, rangli metallurgiya sanoatini,
mashinasozlik majmuasini, qishloq xo‘jalik va agrosanoat majmuasining boshqa
sohalarini rivojlantirishga ustunlik beriladi.
Iqtisodiyotning takror ishlab chiqarish tuzilishini tubdan o‘zgartirish asosida
umumiqtisodiy
barqarorlikka
erishishda isteomol
bilan
jamg‘arish
fondi
o‘rtasidagi eng maqbul mutanosiblikni taominlash asosiy o‘rin tutadi. Isteomol
fondining eng maqbul darajasiga erishish – ichki bozorda talab bilan taklif o‘rtasida
mutanosiblikni taominlao‘da muhim rol o‘ynaydi. Shu sababli davlat eng muhim
makroiqtisodiy takror ishlab chiqarish nisbatlarini tartibga solib turuvchi omillarga
ko‘proq eotibor berdi.
Nomoddiy ishlab chiqarish sohasida tarkibiy qayta qurishlar faol investitsiya
siyosatini o‘tkazish orqali amalga oshirildi. Shu sababli respublika investitsiya
bazasini rivojlantirishga katta eotibor berilib, bunda o‘z sarmoyalarimiz, tashqi
kreditlar, bevosita investitsiyalar va ularning barcha manbalaridan o‘rinli foydalanish
ko‘zda tutildi. Tashqi investitsiyalarni jalb qilishda bevosita investitsiyalar tarzida,
davlat qarzlari, xalqaro moliya va iqtisodiy tashkilotlar, qarz beruvchi mamlakatlar
moliyaviy-kredit resurslari shakllarida amalga oshirish mumkinligi hisobga olinadi.
Tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish mahalliy xomashyo va tabiiy
imkoniyatlar asosida ishlaydigan, ilg‘or zamonaviy texnologiyalarni joriy etgan
holda, nafaqat ichki, balki tashqi bozorda ham raqobatga bardosh beradigan
mahsulot ishlab chiqaruvchi tarmoqlarga qaratilishi zarur.
Mamlakatimizda tarkibiy o‘zgarishlarni va iqtisodiyotni diversifikatsiya
qilish jarayonlarining davom ettirilishi barqaror va mutanosib iqtisodiy o‘sishni