Milliy oʻquv dasturi va DTS mazmuni va uni tahlili.
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
408,4 KB
Milliy oʻquv dasturi va DTS mazmuni va uni tahlili.
Mashgʻulot maqsadi: Talabalarga boshlangʻich ta’lim matematika fanining
o‘qitilishi, tuzilishi, mazmuni va xususiyatlari bo‘yicha bilim, ko‘nikma, malaka va
kompetensiyalarini rivojlantirish, boshlangʻich ta’lim matematika fanidan milliy
o‘quv dasturini hamda darsliklar mazmunini puxta o‘zlashtirishni ta’minlash.
Mashgʻulot materiallari: Boshlang‘ich ta’lim matematikadan davlat ta’lim
standarti, umumiy o‘rta ta’limning milliy o‘quv dasturi, 1-2-3-4-sinf matematika
darsligi.
Tayanch tushunchalar: fan, milliy o‘quv dasturi, darslik, metod,
kompetensiya, o‘rgatish, o‘qitish, bilim, ko‘nikma, malaka, predmet, maqsad, vazifa,
fanlararo bog‘liqlik.
Amaliy ishlash uchun topshiriqlar:
1. Boshlang‘ich ta’lim matematikadan davlat ta’lim standarti va milliy o‘quv dasturi
haqida tushuncha.
2. Matematika fani bo‘yicha o‘quvchilarda rivojlantiriladigan kompetensiyalar.
3. 1-4-sinflarda matematika darsligining o‘quv dasturi bilan mosligi.
4. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar.
1. Boshlang‘ich ta’lim matematikadan davlat ta’lim standarti va milliy o‘quv dasturi
haqida tushuncha. Davlat ta’lim standarti- -bu davlatning ta’lim darajasiga
qo‘ygan me’yori sifatida qabul qilingan asosiy parametrlar tizimi bo‘lib, muayyan
shaxsning ta’lim tizimidagi mavjud imkoniyatlari va ularni ideal darajaga
yetkazishga erishishni anglatadi. -ta’limning zarur, yetarli darajasi va o‘quv
yuklamalari hajmiga qo‘yiladigan asosiy davlat talablari majmuasidir. Davlat ta’lim
standartini bajarish O‘zbekiston Respublikasi hududida faoliyat ko‘rsatayotgan
barcha umumiy o‘rta ta’lim muassasalari uchun majburiydir. “Standart” so’zi
inglizcha bo‘lib, “nusxa”, “o‘lcham”, “me’yor” degan ma’nolarini anglatadi.
Standart, standartlashtirish me’yorlari tushunchalari DTS ta’lim mazmuni shakllari,
vositalari, usullari va ularning sifatini baholash tartibini belgilaydi. Ta’lim
mazmunini o‘zagi hisoblangan standart vositasida, mamlakat hududida faoliyat
ko‘rsatayotgan turli ta’lim muassasalarida (davlat va nodavlat) ta’limning barqaror
darajasini ta’minlash sharti amalga oshiriladi. DTS o‘z mohiyatiga ko‘ra o‘quv
dasturlari, darsliklar, o‘quv qo‘llanmalari, nizomlar, o‘quv rejasi va boshqa meyoriy
hujjatlarini yaratish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. DTSni, uning talablarini
bajarish O‘zbekiston Respublikasi hududida faoliyat ko‘rsatayotgan mulkchilik
shakli va idoraviy bo‘ysinishdan qatiy nazar barcha ta’lim muassasalari uchun
majburiydir. DTS ning tarkibiy qismi sifatida umumiy o‘rta (kasb – hunar va oliy)
ta’lim muassasalari uchun tayanch o‘quv rejasi ishlab chiqiladi. Tayanch o‘quv reja
ta’lim sohalarini meyorlash hamda ta’lim muassasalarini moliyaviy taminotini
ta’minlashga asos bo‘luvchi davlat muassasalarini moliyaviy taminotini
ta’minlashga asos bo‘luvchi davlat hujjati sanaladi. Tayanch o‘quv rejasi o‘quv
predmeti bo‘yicha beriladigan ta’lim mazmunini ta’lim oluvchiga yetkazish uchun
ajratilgan o‘quv soatlarining minimum hajmidagi miqdorini belgilaydi. Matematika
fani asoslarini yaratishga ulkan hissa qo‘shgan Muhammad al-Xorazmiy, Ahmad al
Fargʻoniy, Abu Rayxon Beruniy va Mirzo Ulugʻbek kabi buyuk allomalarimizga
munosib yosh avlodni tarbiyalash, zamonaviy bilimlarni o‘quvchilarga еtkazish
hamda
mamlakatimiz
yoshlarini
matematika
go‘zallikllaridan
bahramand
bo‘lishlariga sharoit yaratib berish – barcha uchun ham qarz, ham farz hisoblanadi.
Matematika olamni bilishning asosi bo‘lib, tevarak-atrofda kechayotgan voqea va
hodisalarning o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishda hamda ishlab chiqarish, fan-
texnika va texnologiyalarning rivojlanishida muhim ahamiyatga ega. Ma’lumki,
matematika fani inson aqlini charxlaydi, diqqatini rivojlantiradi, ko‘zlangan
maqsadga erishish uchun qat’iyat va irodani tarbiyalaydi, algoritmik tarzda tartib-
intizomlilikka o‘rgatadi va eng muhimi mulohaza yuritishga chorlaydi hamda
tafakkurni
kengaytiradi.
Muhtaram
Prezidentimiz
Sh.M.Mirziyoyev
ta’kidlaganidek, “Matematika hamma fanlarga asos. Bu fanni yaxshi bilgan bola
aqlli, keng tafakkurli bo‘lib o‘sadi, istalgan sohada muvaffaqiyatli ishlab ketadi”.
Mamlakatimizda matematika 2020-yildagi ilm-fanni rivojlantirishning ustuvor
yunalishlaridan biri sifatida belgilandi hamda matematika ilm-fani va ta’limi
rivojlantirishini yangi sifat bosqichiga olib chiqishga qaratilgan qator tizimli ishlar
amalga oshirilmoqda. 6 Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-
yil 29- apreldagi PF-5712-sonli Farmoni asosida qabul qilingan “O‘zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”, 2019-
yil 9- iyuldagi “Matematika ta’limi va fanlarini yanada rivojlantirishni davlat
tomonidan qo‘llab-quvvatlash, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Fanlar
akademiyasining V.I.Romanovskiy nomidagi matematika instituti faoliyatini tubdan
takomillashtirish choratadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4387-sonli Qarori, 2020- yil 7-
maydagi “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni
rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4708-sonli Qarori, 2020- yil 24-
yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida matematika fani va ta’limini har
tomonlama takomillashtirish va rivojlantirish yuzasidan qator salmoqli vazifalar
belgilangan. Xususan, mazkur dasturdan o‘rin olgan “Matematika ta’limini
rivojlantirish konsepsiyasi” yuqoridagi matematika ta’limini har tomonlama
takomillashtirish hamda yangi sifat bosqichiga olib chiqish yuzasidan belgilangan
vazifalar ijrosini ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan. Matematika olamni,
dunyoni bilishning asosi bo‘lib, tevarak atrofimizdagi voqea va hodisalarning o‘ziga
xos qonuniyatlarini ochib berishda juda katta ahamiyatga egaki, matematik
bilimlarsiz ishlab chiqarish va fanning rivojlanishini tasavvur qilib bo‘lmaydi.
Shuning uchun ham matematik madaniyat - umuminsoniy madaniyatning tarkibiy
qismi hisoblanadi. Matematika fanini o‘qitishdan ko‘zlangan zamonaviy maqsad va
vazifalar quyidagilardan iborat: - o‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash,
fanlarni o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan matematik
bilim va ko‘nikmalar tizimini shakllantirish va rivojlantirish; - jadal taraqqiy
etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, aniq va ravshan,
tanqidiy hamda mantiqiy fikrlay oladigan shaxsni shakllantirish; - milliy, ma’naviy
va madaniy merosni qadrlash, tabiiy-moddiy resurslardan oqilona foydalanish va
asrab-avaylash, matematik madaniyatni umumbashariy madaniyatning tarkibiy
qismi sifatida tarbiyalashdan iborat. Mamlakatimizning dunyo hamjamiyatiga
integratsiyalashuvi, fan texnika va texnologiyalarning rivojlanishi yosh avlodning
o‘zgaruvchan dunyoda raqobatbardosh bo‘lishi fanlarni mukammal egallashni
taqozo etadi, bu esa ta’lim tizimiga, jumladan, matematikani o‘rgatish bo‘yicha ham
xalqaro tajriba va andozalarni joriy etish orqali ta’minlanadi. Bundan ta’lim bo‘yicha
qator xalqaro tashkilotlarning tadqiqotlari ham dalolat bermoqda. Shu o‘rinda,
Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OECD)ning 15 yoshli o‘quvchilarning
ona tili, matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha savodxonlik darajasini baholashga
qaratilgan PISA - o‘quvchilar yutuqlarini baholash xalqaro dasturi tadqiqotlari
natijalari e’tiborga molik. Bundan tashqari, ta’limiy yutuqlarni baholash xalqaro
uyushmasi (IEA) tomonidan tashkil etilgan TIMSS - matematika va tabiiy fanlar
ta’lim sifatining xalqaro monitoringi dasturini ham keltirish mumkin. Ushbu
tadqiqot o‘quvchilarning turli davlatlarda matematika va tabiiy fanlardan bilim
darajasi va sifatini solishtirishga hamda milliy ta’lim tizimidagi farqlarni aniqlashga
ko‘maklashadi. Tadqiqotlar natijalariga asoslangan holda matematika fanini
o‘qitishga xalqaro baholash dasturlarining mazmuni, baholash me’zonlari va
mexanizmlari mahalliy sharoitdan kelib chiqqan holda joriy etilishi maqsadga
muvofiq bo‘ladi. STEAM (S – science - tabiiy fanlar T – technology - texnologiya,
E – engineering - muhandislik, A – art - san’at, M – mathematics - matematika)
ta’lim texnologiyasi aniq fanlar blok-modulida o‘quvchilarning egallagan bilim,
ko‘nikma va malakalarini kundalik hayot bilan bog‘liqligini ko‘rsatishda dars va
sinfdan tashqari mashg‘ulotlarda o‘quv tadqiqotlarini o‘tkazish, tajribalarni bajarish,
loyihalashtirishga yo‘naltirilgan ijodkorligini tarbiyalash, yangiliklar yaratishga
bo‘lgan qiziqishlarini rivojlantirishga qaratilgan. Bu texnologiyani amalga
oshirishda o‘quvchilar tomonidan turli texnik qurilmalarni yasash uchun loyihalar
yaratish, loyiha asosida qurilmaningmaketini yaratish va uni amaliyotda ishlatib
ko‘rish, kamchiliklarini topish hamda uni bartaraf etish kabi vazifalar bajariladi.
1-4-sinflarda matematika darsligining milliy o‘quv dasturi bilan mosligi.
MATEMATIK MAZMUN STANDARTLARI (Bilim va ko‘nikmalar) Qisqacha
tavsifi: Asosiy matematik tushunchalar va munosabatlar mohiyatini tushunish va
ulardan tipik o‘quv topshiriqlarini bajarishda foydalanish. Ushbu standartlar
o‘quvchilar matematikani o‘rganish orqali nimani tushunishi va nimalarni bajarishga
qodir bo‘lish kerakligini belgilab beradi. Matematikada tushunishning o‘ziga xos
belgilaridan biri - bu o‘quvchining matematik o‘zlashtirish darajasidan kelib chiqqan
holda muayyan matematik ifodaning to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri ekani yoki muayyan
matematik qoidaning qayerdan kelib chiqishini asoslab berish qobiliyatidir.
Matematik tushuncha mohiyatini tushunish va tipik amallarni bajarish ko‘nikmasi
bir xilda muhim bo‘lib, ular muayyan murakkablik darajasidagi standart topshiriqlar
yordamida baholanadi. Matematik mazmun standartlari umumlashgan talablar
ko‘rinishida ifodalanib, ular matematikaning quyidagi bo‘limlarini qamrab oladi
(kelgusida ishlatish qulay bo‘lsin uchun bo‘limlar nomi ikki bosh harfi bilan
kodlanadi):
- sonlar va amallar (SA);
- algebra va funksiyalar (AF):
- geometriya va o‘lchashlar (GO‘);
- statistika va ehtimollik (SE);
- matematik analiz asosari (MA)
MATEMATIK AMALIYOT STANDARTLARI (Kompetensiyalar) Qisqacha
tavsifi: O‘zlashtirilgan bilim va ko‘nikmalarini amaliy masalalarni еchishda va
notanish vaziyatlarda qo‘llay olish (kompetensiyalar). Mazkur standartlar ham
umumlashgan mazmundagi amaliy tatbiq standatlardan iborat bo‘lib, ular
o‘quvchilarning quyidagi aqliy faoliyati sohalarini qamrab oladi (kelgusida ishlatish
qulay bo‘lsin uchun aqliy faoliyat sohalari, mos ravishda M1, M2, M3, M4 va M5
bilan kodlanadi):
- mulohaza yuritish (M1); matematikaga oid fikrni asoslash, isbotlash yoki o‘zgalar
fikriga munosabat bildirish uchun mantiqan asosli va tushunarli dalillarni keltirish;
- modellashtirish (M2): o‘quv va hayotiy muammolarni matematika tilida
ifodalash, ularning matematik modelini qurish;
- muammoni yеchish (M3): matematikani qo‘llab muammoni hal qilish;
- muloqot qilish (M4): matematik tushuncha, belgi va timsollar asosida
matematika tilida o‘zaro muloqot qilish;
- ma’lumotlar bilan ishlash (M5): ma’lumotlarni yig‘ish, tahlil qilish va turli
shakllarda tasvirlash.
Matematika fanidan 1-sinf ta’lim standartlari matematik mazmun va amaliyot
standartlaridan iborat. Matematik mazmun standartlari 1-sinfda matematik mazmun
standartlari matematikaning:
- Sonlar va amallar (SA);
- Geometriya va o‘lchashlar (GO‘);
- Ehtimollik va statistika (ES) bo‘limlarini qamrab oladi. Kelgusida ishlatish qulay
bo‘lsin uchun 1-sinfda qamrab olingan bo‘limlar nomi - avval sinfning tartib raqami,
so‘ng bo‘limning ikki bosh harfi bilan kodlanadi. Standartlar kodida esa avval sinf
tartib raqami, song bo‘lim nomi va oxirida standart tartib raqami keltirladi. Masalan,
1.SA.3 kod - birinchi sinfning “Sonlar va amallar” bo‘limi bo‘yicha 3- standartini
bildiradi. Muayyan sinfga kiritilgan standartlar o‘z navbatida sinflar kesimida
yanada aniqlashtiriladi. Ular quyida kichik lotin harflari bilan keltirilmoqda. 1-sinf
o‘quvchilari ta’lim jarayoni yakunida matematika fanidan quyidagi bilim va
ko‘nikmalarga ega bo‘lishlari lozim.
Mavzuga doir didaktik topshiriqlar. Talabalar kichik guruhlarga bo‘linadi va
berilgan topshiriqlarni bajarishadi. Topshiriqni bajarish uchun ularga 15 daqiqa
beriladi.
1-GURUH 1. 1-sinf milliy o‘quv dasturi va darsligini tahlil qiling.
2. “Idrok xaritasi” metodi orqali taqdimot qiling.
2-GURUH 1. 2-sinf milliy o‘quv dasturi va darsligini tahlil qiling.
2. “Idrok xaritasi” metodi orqali taqdimot qiling.
3-GURUH 1. 3-sinf milliy o‘quv dasturi va darsligini tahlil qiling.
2. “Idrok xaritasi” metodi orqali taqdimot qiling.
4-GURUH 1. 4-sinf milliy o‘quv dasturi va darsligini tahlil qiling.
2. “Idrok xaritasi” metodi orqali taqdimot qiling.
“Idrok xaritasi” metodi yordamida 1-2-3-4-sinf o‘quv dasturi va darsligining
mosligini tahlil qiling. Idrok xaritasi - fikrlashning vizuallashgan ko‘rinishi.
T.Byuzen va B.Byuzenlar tomonidan kishilarda fikrlash qobiliyatini intellekt
xaritalar orqali rivojlantirish gʻoyasi ilgari surilgan. idrok xaritalaridan o‘z
faoliyatini tahlil etishda, o‘quv materiali tarkibini o‘rganish, tushunish va eslab
qolishda, muammolarni tahlil qilish, qaror qabul qilish, ma’lumotlarni o‘zlashtirish,
taqdimot o‘tkazish kabi jarayonlarda yuqori samaradorlikka erishiladi.
3- amalioy mashg’ulot. Daftar bilan ishlash metodikasi.
Mashgʻulot maqsadi: Talabalarning boshlang’ich sinflarda sonlarni
raqamlash, tayyorgarlik davri, daftar bilan ishlash metodikasi, 1 sinf matematika
darsligi o‘quv materialini o‘rganish boʻyicha olgan bilim, ko‘nikma, malaka va
kompetensiyalarini mustahkamlash, mavzu yuzasidan o‘rganilgan malaka talablarini
amaliyotga tadbiq etishni o‘rgatish.
Mashgʻulot materiallari: “Boshlangʻich sinflarda matemalika o‘qitish
metodikasi” darsligi, 1-2-3-4-sinf matematika darsligi, tarqatma materiallar, AKT va
boshqalar. Tayanch tushunchalar: tayyorgarlik davri, daftar bilan ishlash, bilim,
ko‘nikma, malaka, kompetensiya, bosqich, didaktik o‘yin, matematik diktant,
og‘zaki, yozma, usul, hisoblash, ketma-ketlik.
Amaliy ishlash uchun topshiriqlar: 1. Boshlang’ich sinflarda sonlarni
raqamlash, tayyorgarlik davri. 1-sinf matematika darsligi tahlili. 2. Daftar bilan
ishlash metodikasi. 1-sinf matematika darsligi o‘quv materialini o‘rganish. 3.
Mavzuga doir didaktik topshiriqlar.
Daftar bilan ishlash metodikasi. 1-sinf matematika darsligi o‘quv materialini
o‘rganish. Sinfda ishlashda darslik bilan bir qatorda bosma asosli daftar asosiy
qo‘llanma hisoblanadi. Daftarda berilgan mashqlar darslik materialini tarkiban
to‘ldiradi. Mazmuniga ko‘ra u darslik bilan uzviy bog‘langan, har bir darsning
konkret vazifalariga erishishga yordam beradi va shu bilan bir 50 vaqtda o‘quvchi
faoliyatiga xilma-xillik kiritadi, bunda u o‘quvchiga rasm solish, chala ishlangan
rasmni chizib tugatish, bo‘yash, chiziqlar bilan birlashtirish, o‘rash va shu singari
imkoniyatlarni beradi. Bu bola qo‘lini raqamlarni yozishga yaxshi tayyorgarlik
bo‘lib xizmat qiladi. Mashq daftari - darslikning tarkibiy qismi hisoblanadigan,
davlat ta’lim standartlariga muvofiq o’quvchilar tomonidan egallangan bilim va
ko’nikmalarni mustahkamlash hamda o’quv fanining mavzulariga mos ravishda
ishlab chiqilgan, mantiq va tafakkurni rivojlantirishga qaratilgan (krossvordlar,
boshqotirmalar,
mantiqiy
fikrlashga
undovchi
topshiriqlar
va
hokazo)
topshiriqlardan iborat bo’lgan didaktik vosita. 6 yoshli bolalar qo‘llarining mayda
mushaklari 7 yoshli bolalarnikiga qaraganda bo‘shroq rivojlangan, harakat
koordinatsiyalari darajasi pastroq. Bu xususiyatlarni bolalarni raqamlar yozishga
o‘rgatish va boshqa matematik yozuvlarni bajarishga o‘rgatishda hisobga olmasdan
bo‘lmaydi. Mana shularni hisobga olib, bosma asosli daftarlarda kataklar kattaroq
qilib chizilgan, bu daftarlar kataklari odatdagi o‘quvchilar daftaridagiga qaraganda
1,5 marta katta (7 x 7 mm). Daftarda raqamlarni yozishga uzoq vaqt tayyorgarlik
ko‘rish ishi nazarda tutilgan, bolalar oldin rasmlarni bo‘yab, belgilangan kontur bilan
o‘rab chiqishni mashq qiladilar. Shundan keyin katakli qog‘ozda ishlashga
tayyorgarlik boshlanadi, satrni, ustunni ajratishga yordam beruvchi mashqlar
beriladi nihoyat, punktir bilan belgilash chiziqlarini, jiyaklarni, yozuv namunalarini
o‘rab chiqishga oid ko‘p sondagi, mashqlar berilgan. Shunday tayyorgarliklardan
keyingina raqamlarni mustaqil yozish kiritiladi, so‘ngra misollar va masalalar
yechimlarining yozuvlari ham kiritiladi. Har gal daftarda navbatdagi topshiriqni
bajarishdan oldin bolalar uni qanday bajarishlari kerakligini albatta ko‘rsatish kerak.
Bularning hammasini doskada ko‘rsatish kerak, shundan keyin o‘quvchilar
o‘qituvchi tushuntirishlarini takrorlashadi, qo‘llariga qalam (ruchka) olib, o‘z
daftarlarida bajarishlari kerak bo‘ladigan harakat yo‘nalishlarini «havoda»
ko‘rsatadilar, shundan keyingina mustaqil ishga kirishadilar.
3. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar
1. Son va sanoq tushunchasini shakllantirish bosqichlarini yoriting.
2. Boshlang’ich sinflarda sonlarni raqamlashga doir didaktik topshiriqlar tuzing.
3. Sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davriga dars parchasi yozing. (Yangi mavzu
bayoni)
4. Sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davrida qo‘llaniladigan didktik o‘yin tuzing.
Uyga topshiriq. 0 dan 10 gacha bo’lgan sonlarni yozib kelish.