“Milliy tarbiya” fani o‘qitish amaliyotini takomillashtirish
Yuklangan vaqt
2024-10-19
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
20
Faytl hajmi
197,0 KB
“Milliy tarbiya” fani o‘qitish amaliyotini takomillashtirish yo‘llari.
Reja:
1. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda tadqiqotlar
xulosalaridan foydalanish.
2. Fanni o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda ijtimoiy so‘rovnomalardan
foydalanish.
3. Fanni o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda individual amaliy tajribalardan
foydalanish.
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda tadqiqotlar
xulosalaridan foydalanish. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish
metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda butunlay yangi amaliy asoslarga tayanish lozim
bo‘ladi. Chunki bu fan quyidagi jihatlari bilan bo‘lajak boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilarining kasbiy faoliyatida muhim o‘rin tutadi:
1) fan butunlay yangi bo‘lib, uni o‘qitishda yangicha asoslarga tayanish
lozim;
2) fanning nazariy, metodologik va amaliy asoslari innovatsion g‘oyalarga,
yondashuvlarga hamda texnologiyalarga tayanadi;
3) fanning amaliy samaradorligi ta’lim oluvchilarning tarbiyalanganlik
darajasini amaliyoti bilan belgilanadi.
Shu sababli “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”
o‘quv
fanini
oliy
pedagogik
ta’lim
jarayonida
o‘qitish
amaliyotini
takomillashtirishda pedagogik tadqiqotlar xulosalaridan muntazam foydalanib
borish muhim o‘rin tutadi. Bunday tadqiqotlarning xulosalarida quyidagilar
bo‘yicha muhim yondashuvlar va tavsiyalar taqdim etilgan hisoblanadi:
- mavzularning takomillashtirib borilishi va o‘quv materiallarini yangilash
asoslari yaratilganligi;
- mazkur o‘quv fanning metodlari, texnologiyalari va ularning xususiyatlari
bo‘yicha tavsiyalar berilganligi;
- bu fanning amaliy samaradorligiga erishish bo‘yicha metodik asoslar taqdim
etilganligi.
Oliy pedagogik ta’olim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini
o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishning amaliy jihatdan takomillashtirib
borishda ilmiy tadqiqotlarda taqdim etiladigan xulosalarni muntazam o‘rganib
borish va ularni amaliyotga joriy qilish taqoza etiladi.
Fanni
o‘qitish
amaliyotini
takomillashtirishda
ijtimoiy
so‘rovnomalardan foydalanish. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini
o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishning amaliyotini takomillashtirib borish
mexanizmlaridan biri ijtimoiy so‘rovnomalar o‘tkazish va ularning natijalari
asosida fanni o‘qitish asoslarini takomillashtirib borish muhim ahamiyatga ega.
Bunda quyidagilarga asoslanish tavsiya etiladi:
1) fan mavzularini va ularning o‘quv materiallarini takomillashtiruvchi davriy
ijtimoiy so‘rovnomalar o‘tkazib borish;
2) fanni o‘qitishda ta’lim oluvchilar va undan manfaatdorlarning fikrini bilib
borish bo‘yicha choraklik ijtimoiy so‘rovnomalar o‘tkazib borish;
3) fanning
metodlari,
texnologiyalari
va
uning
innovatsion
asoslarini
takomillashtirib borish bo‘yicha ijtimoiy so‘rovnomalar o‘tkazib borish;
4) fanni
o‘qitishni
takomillashtirib
borish
bo‘yicha
o‘quv
va
ilmiy
muassasalarning takliflarini bilib borishga doir yilliy ijtimoiy so‘rovnomalar
o‘tkazib borish.
E’tibor berilsa, ijtimoiy so‘rovnoma va ularning natijasida olinadigan tahlillar
oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish
metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishni amaliy takomillashtirib borishda o‘ziga xos
laboratoriya manbaidir. Bunday yondashuv asosida fanni o‘qitishning yangicha
asoslari kashf etib boriladi va bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy
ko‘nikmalarini amaliy shakllantirib borish imkoniyatiga ega bo‘linadi. Shu sababli
ijtimoiy so‘rovnoma mexanizmlaridan oqilona foydalanish bo‘lajak boshlang‘ich
sinf o‘qituvchilari va amaliy faoliyatdagi o‘qituvchilarga tavsiya etiladi.
Fanni o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda individual amaliy
tajribalardan foydalanish. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini
o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda
individual amaliy tajribalardan foydalanish ham muhim ahamiyatga ega.
Individual amaliy tajribalar bu– “Tarbiya” fanini o‘qitishni amalga
oshiruvchi professor va o‘qituvchilarning o‘ziga xos yondashuvlari, metodlari va
texnologiyalari majmuidir. Shu sababli bu tajriba majmui fanni o‘qitishda o‘ziga
xos tayanchlardan biri hisoblanadi.
Oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini
o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishning individual amaliy tajribalaridan
foydalanish uchun quyidagilarga amal qilish maqsadga muvofiq bo‘ladi:
1) oliy, o‘rta maxsus va umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida “Tarbiya” o‘quv
fani bo‘yicha faoliyat olib borayotgan professor va o‘qituvchilarning faoliyatini
monitoring qilib borish;
2) mazkur fanni o‘qitishda muvaffaqiyatga erishayotgan professor va
o‘qituvchilarning yutuqlarini tahlil qilib borish;
3) mazkur fan bo‘yicha ta’lim oluvchilar, ta’lim beruvchilar, o‘quv va ilmiy
muassasalarning tashabbuslarini o‘rganib borish;
4) o‘rganilayotgan individual amaliy tajribalarni fanni o‘qitish jarayoniga
tadbiq etish mexanizmlarini yaratib borish.
Bunday yondashuv oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitish amaliyotini
takomillashtirishning muhim mexanizmi hisoblanadi.
Shunday qilib oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishning amaliyotini
takomillashtirib borishda ilmiy- tadqiqot xulosalari, ijtimoiy so‘rovnoma va ilg‘or
individual amaliy tajribalar muhim ahamiyatga ega. Bu tajribalar asosida bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini zamonaviy talablar
asosida rivojlantirishga muhim tayanchlar bo‘lib xizmat qiladi.
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq:
1. “Tarbiya” fanini o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda tadqiqotlar
xulosalaridan foydalanish qanday bo‘ladi?
2. Fanni o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda ijtimoiy so‘rovnomalardan
foydalanishning asoslari nimalardan iborat?
3. Fanni
o‘qitish
amaliyotini
takomillashtirishda
individual
amaliy
tajribalardan foydalanish tayanchlarini nimalar tashkil etadi?
“Milliy tarbiya” fani o‘qitish amaliyotini takomillashtirish yo‘llari
Zamonaviy bilimlar sari keng yo‘l ochish, ta’limni takomillashtirishda
pedagogik texnologiyalardan unumli foydalanish, noan’anaviy darslarni tashkillash
va o‘tkazish bugungi kunning asosiy talablaridan biridir.
Mustaqil O‘zbekistonda uzluksiz ta’lim tizimini isloh qilishni yangi Davlat
ta’lim standartlari asosida ta’lim va tarbiya jarayonini tashkil etishga qaratilgan
hozirgi kunda o‘qituvchi faoliyatiga, uning pedagogik mahoratiga alohida e’tibor
berilmoqda.
Yurtimiz
milliy
mustaqillikka
erishgan
kundan
e’tiboran
mamlakatimizda ulkan o‘zgarishlar amalga oshirilmoqda. Ijtimoiy hayotimizga
“Tarbiya” fanining kirib kelishi, biz uchun qanchalik katta ahamiyatga ega.
Hayotimizda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ta’lim-tarbiya tizimi haqida
gapirganda, Abdulla Avloniy bobomizning dono fikrlarini takror va takror aytishga
to‘g‘ri keladi: ta’lim-tarbiya – biz uchun hayot-mamot masalasidir, dedi Prezident.
Qaysi sohani olmaylik, biz zamonaviy yetuk kadrlarni tarbiyalamasdan turib biron-
bir o‘zgarishga, farovon hayotga erisha olmaymiz.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev huzurida 2019-yil 23-
avgust kuni kengaytirilgan tarzda o‘tkazilgan 34-sonli majlis bayonining 24-bandi
hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasining 2019-yil 9-
dekabrdagi 11435-xdfu-son topshirig‘iga muvofiq “O‘qituvchi” Davlat unitar
korxonasi ilmiy metodik nashriyot markazi hamda maxsus ijodiy ishchi guruh
tomonidan “Umumiy o‘rta ta’lim uchun “Tarbiya” fani bo‘yicha davlat ta’lim
standarti” loyihalari ishlab chiqildi. Bu loyihani muhokama qilish samarali natija
bermoqda.
Yuqori sinflarda “Tarbiya” fanini o‘qitish ta’limda darslarni shu asosda tashkil
etish, avvalambor, o‘qituvchining innovatsion faoliyatiga, ijodiy tafakkuriga
bog‘liqdir.
Pedagogik innovatsiyalar ta’limning majmuaviy vazifalarini hal etish uchun
xizmat qilishga yo‘naltirilgan, o‘zgarishlardan iboratdir. Agar o‘qituvchi qandaydir
yangi usul, uslub yoki texnologiyani joriy etish orqali o‘quvchida mustahkam bilim
bilan birga, uni amaliy faoliyatda qo‘llashning ko‘nikma va malakalarini tarkib
toptirib, yuqori samaradorlikka erishsa, yangi g‘oyalar ustida muntazam ish olib
borsa, ushbu innovatsiyalar kafolatlangan natijalarini beradi.1
Ta’lim jarayonini zamon talablari darajasida moslashtirishga, muammolar
yechimini topishga va ta’lim mazmuni, shakli va usullarini muntazam yangilashga
qaratilgan zamonaviy pedogogik texnologiyalar dars sifatini oshiradi.
“Tarbiya” fani o‘qituvchisi o‘quv texnologiyasining bevosita yetkazuvchisi
sifatida mashg‘ulotlatlarga jiddiy tayyorlangan, yangilikdan boxabar bo‘lgani holda
dars jarayonini qiziqarli olib borishi lozim. Dars berayotgan sinfiga taaluqli didaktik
materiallarni, darsliklarni, uslubiy qo‘llanmalarni va elektron o‘quv vositalarni ham
mukammal o‘rganishi, shuningdek, ularni darslarda qo‘llay olishi, faoliyatini
muntazam yangilab borishi darkor.
“Milliy tarbiya” fani o‘qitish amaliyotini takomillashtirish yo‘llari
“TARBIYA” FANINI O‘QITISHDA FOYDALANILADIGAN INTERFAOL
1 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev raisligida 19-oktabr kuni maktabgacha ta’lim tizimini
tubdan takomillashtirish masalalariga bag‘ishlangan yig‘ilishdan
METODLAR
Hozirgi
kunda
ta’lim
jarayonida
interaktiv
metodlar,
innovatsion
texnologiyalar, pedagogik va axborot texnologiyalarning o‘quv jarayonida
qo‘llashga bo‘lgan qiziqish, e’tibor kundan-kunga kuchayib bormoqda, bunday
bo‘lishining sabablaridan biri, shu vaqtgacha an’anaviy ta’limda o‘quvchi-
talabalarni faqat tayyor bilimlarni egallashga o‘rgatilgan bo‘lsa, zamonaviy
texnologiyalar ularni egallayotgan bilimlarini o‘zlari qidirib topishlariga, mustaqil
o‘rganib, tahlil qilishlariga, hatto xulosalarni ham o‘zlari keltirib chiqarishlariga
o‘rgatadi. “Tarbiya” fanining o‘qitilish targ‘ibotida ham bunday yangi
texnologiyalarda, interaktiv metodlardan foydalanilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Bu orqali ta’lim samaradorligi oshirilib, o‘quvchiga “Tarbiya” fanining o‘qitilish
targ‘ibotining mazmunini ochib berib, ularni erkin fikrlashga o‘rgatadi.
Interfaol metodlar. 1. Loli-lops (aqlni charhlash) usuli
Metodni qo‘llash jarayonida bizga muzqaymoq cho‘plari (10 tacha) kerak
bo‘ladi. Bu muzqaymoq cho‘plariga o‘quvchilarning ismlari yoziladi va qutichaga
solinadi, doskaga yoki ekranga 100 gacha bo‘lgan sonlar yozib qo‘yiladi. Bu
jarayondan darsning o‘tilgan qismini takrorlashda yoki yangi mavzuni
mustahkamlashda foydalansa bo‘ladi.
Qutichaga o‘quvchilarning ismlari yozilgan muzqaymoq cho‘plarini
yordamchi o‘quvchi birma-bir ismlarni o‘qiydi, ismi chiqqan o‘quvchi doskadagi
sonlardan birini tanlab bo‘lgach o‘qituvchi o‘sha sondagi savolni o‘qiydi, o‘quvchi
esa javob beradi. Savollar orasida sovg‘a bonusi yashiringan, qaysi o‘quvchiga
chiqsa bu bonus, o‘quvchi bu sovg‘ani olib hech qanday savolga javob bermasdan
joyiga o‘tiradi. O‘ntacha savollarga o‘quvchilar javob beradi. To‘g‘ri javob berilgan
savollarga o‘qituvchi tomonidan ballar to‘plami berib rag‘batlantirib boradi. Darsni
mustahkamlash jarayonida o‘quvchilar o‘z og‘zaki nutqdan, doskadan, muzqaymoq
cho‘plaridan foydalanadi (o‘quvchi uchun bu juda qiziqarli tuyuladi).
2. “Step by step” metodi.
Bu metoddan 4-5 yoshli bolaning oyog‘ining panjasidan rangli yaltiroq
qog‘ozlardan chizib olinadi (har xil rangdagi qog‘oz bo‘ladi). Bu metoddan yangi
mavzuni tushuntirish jarayonida qo‘llasa bo‘ladi. Deylik, o‘qituvchi “Qonun
ustivorligi” mavzusini o‘ta turib, O‘zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti
Islom Karimovning “Taraqqiyotning o‘zbek modeli”ning tamoyillarini, yana
Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyevning “Harakatlar strategiyasi”ni ketma-ketlikda
yozilgan oyoq panjalarini doskaga yopishtirib qadamba qadam qilib ilib taqqoslab
aytib o‘tsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Doskada rangli oyoq panjalari ketma-ket
qoidalar yoki tamoyillar qadamba qadam qilib ilingani o‘quvchilarning bu fanga
yanada qiziqishlarini orttiradi.
3. “Biblig‘oya” (turli adabiyotlardan foydalanish) metodi
Bu metodni ko‘proq o‘qituvchi darsning oxirida, ya’ni uyga vazifa berish
qismida foydalansa bo‘ladi. O‘qituvchi o‘quvchilarga bugungi o‘tilgan yangi
mavzudan kelib chiqqan topshiriqni OAV, adabiyotlardan qo‘shimcha ma’lumotlar
topib kelishini aytadi. O‘quvchi kun yangiliklaridan, uyga vazifani bajarishda OAV
va adabiyotlardan keyingi darsga biz uchun yangilik bo‘lgan ma’lumotlarni topib
kelishga harakat qiladi.
4.“Tropik yomg‘ir” o‘yini (Bu o‘yin , “Ekologik madaniyat” mavzusida
ishlatsa bo‘ladi)
Bu metod ko‘proq 5-6-7 sinf o‘quvchilari o‘rtasida o‘tkaziladi. O‘qituvchi
qo‘l harkatlari orqali tabiatning turli hodisalarini avval sekin, so‘ng tezlashgan holda
ko‘rsatadi. O‘quvchilar soat millari bo‘ylab ushbu harakatni davom ettiradilar.
1. Shamol (qo‘llar kaftlari bir- biriga ishqalanadi)
2.Yomg‘ir (o‘rtancha barmoq va bosh barmoq ishtirokida qo‘llar
qarsillatiladi.)
3. Jala (qo‘llar chirmashtirilib, yelkalarga qarsillatib uriladi)
4. Do‘l, sel (tizzalarga uriladi)
5. Qor, izg‘irin (qo‘llar bir-biriga ishqalanib, galma-galdan sakraladi)
5. “Fikrlar testi” metodi. “Ha” yoki “Yo‘q metodi deb ataladi”.
Bu metodda aytilgan fikrlarga o‘quvchilar “ha” yoki “yo‘q” deb javob berish
kerak bo‘ladi. Sinfdagi barcha o‘quvchilar qo‘llariga old tomoniga “ha” orqa
tomoniga “yo‘q” degan so‘zlar yozilgan kartondan tayyorlangan bir xil
tarqatmalardan foydalanadi.
O‘qituvchi o‘quvchilarga savolni o‘qittirib eshittiradi, to‘g‘ ri javob berilsa
“ha” , noto‘g‘ri javobga esa “yo‘q” degan javob kartochkasi ko‘taradi. Masalan:
1. Mustaqillik bayramini 1992-yil 14-yanvarda nishonlaymizmi? “Yo‘q”
2. “Obod mahalla yili” 2003-yilda e’lon qilindimi? “Ha”
3. Bizning birinchi Prezidentimiz I.A.Karimovmi? “Ha”
4. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 1999-yil 8-martda qabul qilingan-
mi? “Yo‘q”.
6. “Raqamlar tilga kirganda” metodi.
Bu metoddan foydalanib o‘tilgan mavzuda yoki takrorlash mavzusida
foydalanilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Muhim sanalarni yozib , qanday
voqealar sodir bo‘lganini yozishadi. Masalan:
1.1992 yil 2 mart – BMT ga O‘zbekiston a’zo bo‘ldi
2.1993 yil - Ahmad Yassaviy yili deb e’lon qilingan
3.2007 - Toshkent Islom madaniyati poytaxti deb e’lon qilindi
4.2017 - 2021 yillarda - “Harakatlar strategiyasi” qabul qilingan
GLOSSARIY
№
Atamala
r
O`zbek tilida
Rus tilida
Ingliz tilida
1. dars
урок
lesson
2. Individu
allik
Individning
boshqalardan
farqlanadigan ijtimoiy
xususiyatlari va
psixikasining o`ziga
xosligi,
qaytarilmasligi
Индивидуаллизм повтарные
стороны общественные и
психологеческие сферы
человека которые другие
другим
Individualizm
recurrent sides,
social and
psychological
spheres of person
which are
different to others
3. Ijtimoiyl
ashuv
Inson tamonidan
ijtimoiy tajribani
Процесс
обобществлениепроцесс
Process of
socializing- the
egallash va hayot
faoliyat jarayonida uni
faol tarzdao`zlashtirish
jarayoni
получения общественного
опыта и успользуя это в
течение целой жизни
process of
acquiring social
experience and
making use of it
in lifetime
4. Kasb
Faoliyat shakllari
birlashmasi bo`lib,
mazmun vositalar,
tashkilotlar, mehnat
natijalari hamda
mehnat sube`ktini
tayyorlashga
qo`yiladigan talablar
majmui
Профессия- это сбор
деятельности типов,
которые – совокупность
требований подготовливать
значение инструментальные
средства, оздания,
результаты торговли и
владельцев
Profession-the
collection of
activity tupes
which is the
totality of
requierements to
prepare meaning
tools,
establishments
results of trade
and owners
5. Kuzatis
h
Sinaluvchini aniq
maqsad,faoliyat, vaqt,
guruh bilan bog`liq
ravishda tekshirish
o`rganish ma`lumotlar
to`plash metodi
Наблюдение является
методом исследования кому-
нибудь с определенными
целями, деятельностью,
временем и сгруппированое
для того чтобы получать
ясные резултаты о них
Observation is the
method of
investigating
someone with
certain purposes,
activites, time and
groups in order to
get clear results
about them
6. Ko`nik
ma
Odamning ma`lum
ishni bajarishga
tayyorgarligida
ko`rinadigan qobiliyat.
Qobiliyat mahoratning
asossini tashkil etadi.
Умение, привычка
способность которая может
быт увидна их доверием и
готовностью, чтобы сделать
чемунибудь.Это лежит в
основе опытности.
Skill, habit is the
ability which can
be seen with their
confidence and
readiness to do
anything. It is the
basis of
proficiency
7. Metodol
ogiya
Tadqiqot, tekshirish
usuli bo`lib bilishning
nazariy va amaliy
o`zlashtirish usullari
yig`indisi
Методология- является
типом исследований которий
быт совокупность
практически и
Methodology is a
tupe of researches
which is the
totality of
practically and
theoretically
теоритически приобретая
знание
asquiring
knowledge
8. Metod Bilishning nazariy va
amaliy o`zlashtirish
usullari yig`indisi
Метод-совокупность
теоритически приобретая
знание
Method is the
totality of
practically and
theoretically
acquiring
knowledge
9. Malaka Mashq qilish
jarayonida ish
harakatlar
bajarilishining
avtomatlashgan shakli
Квалификация-это коллекция
автоматических путей
занятия деятельности при
подготовке
Qualification is
the amount of
automatic ways
of doing
activities while
form
10.
Test
Sinaluvchini tekshirish
jarayonida maxsus
qo’llaniladigan
metodlardan biri bo’lib,
bu metod orqali aniq bir
psixologik xususiyat
aniqlanadi
Тест являетсия специальным
методом, каторым
определенные
психологические
характеристики могут
обнаруживаться в процессе
контрольных людей
Test is a special
method by
which certain
psychological
features can be
found out and
which is used in
the process of
checking people
11.
Temper
ament
SHaxsning
individualpsixologik
xususiyatlari majmui
bo’lib, u kishida
faoliyat va xulq
atvorning dinamik va
emottsional tamonlari
bilan xarakterlanadi
Темперамент является
суммой персоналньных
психологическый
характеристик человеческий,
которое выделяется
винамическими сторонами
деятельности и поведения
Temperament is
the amound of
humans
personal
psychological
features which
is marked with
dynamical and
emotional sides
of ones activity
and behaviyor
12.
Faoliyat Insongagina xos, ong
bilan boshqariladigan
ehtiyojlar tufayli paydo
bo’ladigan va tashqi
olam bilan kishining
o’z-o’zini bilishga, uni
qayta qurishga
yo’naltirilgan faolligi
Деятельность является
активносью человека,
который направляется, чтобы
реализовать связь между
внешным миром и
человеком, которые
оказываются потребностями,
которые типичные для
только человеческого, и
которые управляются умом
Aktivity is the
activeness of
person which is
directed to
realize the
connection
between outer
world and
person which is
appeared by
needs
that are peculiar
to only human,
and
which is
controlled by
mend
13.
Faollik Tirik materiyaning
umumiy xususiyati,
tevarak muhit bilan
o’zaro ta’sirida
bo’lishida namayon
bo’ladi
Активностьуказываться,
чтообшая характеристика,
живущая мастериам,
который излучается в
процесс сосредой
Aktiveness is
the state
common
feature of living
matery and
which is
emanated in the
process of being
with
environment
14.
Harakat
Maqsadga muofiq
yo’naltirilib , ongli
ravishda amalga
oshiriladigan harakatlar
yig’indisi. Harakat
ongli faoliyatning
tarkibiy qisimlari va
motivlaridan biridir
Действие является суммой
движений, которые
направляются для
определенных целей. Это-
один из основных
компонентов и мотивов
сознательной деятельности
Aktion is the
amount of
motions which
is directed for
the certain
purposes. Its
one of the main
components and
motive s of
conscious
aktivity
15.
Shaxs
Ijtimoiy
munosabatlarga
kiruvchi va ongli
faoliyat bilan
shug’ullanuvchi
betakror odam
Человек-это ктонибуды,
который принимает участие
в общественной беседе и
занимается сознательной
деятельностью
Person is
someone who
takes part in
social
conversations
and engages in
conscious
aktivity
16
O’qish SHaxsning bilim va
faoliyat usullarini
Обучение –процесс
получения знания и
Studying is the
process of
egallashga hamda uni
mustahkam esda saqlab
qolish jarayoni
деятельности намеков, и
помня он неуклонно
acquiring
knowledge and
activity hints,
and
remembering
them
seadily
4.3. TARQATMA MATERIALLAR
1-mikrokeys.
Madina o’zini o’rtoklari kutishayotganligi sababli, ko’chaga chiqmoqchi. Oyisi
bo’lsa, bunga ruxsat bermayapti. Madina esa darslarini tayyorlab bo’lganligini aytib
ruxsat surayapti. Birok, oyisi kutilmaganda, “Qiz bolalar ko’chada yurmay, uy-
ro’zg’or ishini qilishi kerak. Ertaga kelin bo’lsang, orqangdan gap eshitmay!” - dedi.
Savollar:
1. Bu vaziyatda kim haq?
2. Oyisi qanday pedagogik xatoga yo’l qo’ydi?
3. Sizningcha, Madinaning keyingi harakatlari qanday bo’ladi?
Tinglovchilarga tavsiya etiladigan manbalar:
“Pedagogika” va “Psixologiya”ga oid adabiyotlar.
Tinglovchilar uchun ko’rsatmalar:
1. Keys moxiyatini yetarlicha anglab oling.
2. Berilgan manbalarga tayangan holda muammoning yechimini topishga xizmat
qqiluvchi omillarni aniklang.
3. Aniqlangan omillar orasidan muammoga barchasidan ko’proq daxldor bo’lgan
omil (yoki ikkita omil)ni ajrating.
4. Ana shu omillar asosida yechimni asoslashga urining.
O’qituvchining yechimi
Har bir shaxs ijtimoiy, xususan, mikromuhitda shakllanadi va rivojlanadi. Bolalar
o’z tengdoshlari bilan muloqot qilish, o’qish, o’ynash, bellashish, bahslashish
extiyojiga ega. Ular tengdoshlari bilan bo’ladigan munosabatlarda o’zidagi
kamchilik va nuqsonlarni sezadi, ularni bartaraf etish haqida o’ylab ko’radi.
Tengdoshlarining ta’siri bilan mehnatga munosabatlari shakllanadi. O’smirlar esa
deyarli barcha hayotiy vaziyatlarda tengdoshlaridan namuna olishga intilishadi.
O’zlari mansub bo’lgan muhitda lider bo’lishga harakat qiladi. SHu sababli
Madinaning oyisi nohaq.
Oyisi Madinani uy-ruzg’or ishiga haqorat qilmagan holda undashi zarur edi. Eng
to’g’ri yo’l Madinaga ko’chaga chiqishi uchun ruxsat berish, biroq, uzoq qolib
ketmasligini eslatib qo’yish, u qaytib kelganidan keyin esa o’rtoqlari kimlar
ekanligini, vaqtini tengdoshlari bilan bo’ladigan munosabatlarga ham sarflashi
mumkinligini, ammo, ko’proq vaqtini tejashga e’tibor qaratishi zarurligini
tushuntirishi lozim.
2-mikrokeys.
Birinchi sinfda o’qiyotgan Zarifa matematikadan misolni birinchi va tug’ri yechgani
uchun “besh” baho oldi. O’qituvchi uni buning uchun maqtadi. Zarifa uyga
qaytgach, shoshganicha, bu xabarni oyisiga aytdi. U kundaligini olib ko’rsataman
desa, oyisi hatto qayrilib qaramadi qam. Oyisi Zarifaning xabarini sovuqqonlik bilan
tingladi va qiziga qayrilib ham qaramasdan dedi: - Besh oldingmi? Juda soz,
barakalla, - endi ovqat tayyorlashimga xalaqit bermagin-da, o’ynab kel!
Zarifa tushlik xam qilmay ko’chaga chiqib ketdi.
Savollar:
1. Vaziyatni qanday baholaysiz?
2. Zarifaning onasi tarbiyaning qaysi tamoyillariga zid ish qildi?
3. SHu kabi vaziyatlar Zarifaning tarbiyasiga qanday ta’sir o’tkazadi.
Tinglovchilarga tavsiya etiladigan manbalar:
“Pedagogika” va “Psixologiya”ga oid adabiyotlar.
Tinglovchilar uchun ko’rsatmalar:
1. Keys mohiyatini yetarlicha anglab oling.
2. Berilgan manbalarga tayangan holda muammoning yechimini topishga xizmat
qiluvchi tarbiya tamoyillarini aniqlang.
3. Aniqqlangan tarbiya tamoyillari orasidan muammoga barchasidan ko’proq
daxldor bo’lgan, eng muhim tamoyil (yoki ikkita tamoyil)ni ajrating.
4. Ana shu tamoyil (tamoyillar) asosida yechimni asoslashga urining.
5. Echimni bayon eting.
O’qituvchining yechimi
1. Zarifaning onasi tarbiyada bolaning yosh va psixologik xususiyatlarini inobatga
olish, tarbiya jarayonida rag’batlantirish tamoyillariga zid ish qildi.
2. SHu kabi vaziyatlar Zarifaning tarbiyasiga salbiy ta’sir o’tkazadi, asta-sekin unda
qo’rslik, befarqlik, o’z-o’zini past baholash, o’ziga va atrofdagilarga ishonmaslik
kabi xislatlar shakllanadi.
3-mikrokeys.
Ingliz tili darsida o’qituvchi o’quvchilarga: “Bir-biringdan ko’chirma!”, “O’zing
yoz, birovlarning daftariga qarama!”, “Aqllaring bor-mi o’zi, shu oddiy narsani ham
yozib berolmaysanlar-a!” singari zaxarxanda so’zlar bilan bir necha bor qattiq
tanbex berdi.
Boshqa sinfda esa o’qituvchi darsiga yo’l-yo’lakay, albatta, ammo ta’sirli qilib:
“Bolalar birbiringizdan berkitmanglar, bu yaxshi emas, hech kim sizlardan
ko’chirayotgani yo’q!”, - dedi. Savollar:
Ta’lim jarayonida individual nazorat topshiriqlarini har bir o’quvchi mustaqil
bajarishi lozim.
1. Birinchi o’qituvchining o’quvchilarga bu boradagi yondashuvi to’g’rimi?
2. Pedagogik talabni shunday tarzda qo’yish qanchalik to’g’ri?
3. Ikkinchi o’qituvchi tomonidan pedagogik talab buzilmoqda. O’qituvchining xatti-
harakatini oqlash mumkinmi?
Tinglovchilarga tavsiya etiladigan material:
“Pedagogik talab” va uning mohiyatini yoritishga oid materiallar.
Tinglovchilar uchun ko’rsatmalar:
1. Keys mohiyatini yetarlicha anglab oling.
2. Berilgan manbalarga tayangan holda muammoning yechimini topishga xizmat
qiluvchi omillarni aniqlang.
3. Aniqlangan omillar orasidan muammoga barchasidan ko’proq daxldor bo’lgan
omil (yoki ikkita omil)ni ajrating.
4. Ana shu omillar asosida yechimni asoslashga urining.
5. Echimni bayon eting.
O’qituvchining yechimi
1. Birinchi o’qituvchi tomonidan garchi pedagogik talab qo’yilayotgan bo’lsa-da,
biroq, bu talabning yuqoridagi kabi ifodalash mumkin emas. Aslida o’qituvchining
yondashuvi pedagogik talabni ifodalashi lozim. Ammo qo’pollik, qo’rslik bilan
qo’yilgan pedagogik talab hech qanday tarbiyaviy ahamiyat kasb etmaydi, aksincha,
ta’sir ko’rsatadi. Qolaversa, o’qituvchining yondashuvi bilan o’quvchilarda bir-
birlariga nisbatan ishonchsizlik, bir-birini hurmat qilmaslik kabi sifatlar qaror
topishiga zamin yaratib beradi.
2. Bir qaraganda ikkinchi o’qituvchi tomonidan pedagogik talab buzilmoqda.
Ammo, o’quvchilarga nisbatan xayrixoxlik, samimiylik o’quvchilarga aksincha
ta’sir ko’rsatadi. O’qituvchining o’zlariga nisbatan xayrixoxligini xis etgan
o’quvchilar pedagogik talabga zid ish qilmaslikka harakat qilishadi.
Asosiy darslik va o‘quv qo‘llanmalar
№
Muallif
Adabiyot
nomi
Nashr yili
Adad
biyot
ning
ARMd
agi
shifri
Adabiyot
ning
ARMdagi
invertor
raqami
Adadbi
yot turi
AR
Mda
gi
soni
1
M.Toxtaxodja
yeva va
boshqalar
Pedagogika
T.:
O‘zbekiston
Faylasuflari
Milliy ja-
miyati,
2010.
74.00
R36
U-7123/2
Darslik
85
2
Ibragimov
X.I.,
Abdullaeva
Sh.A
Pedago-gika
naza-riyasi
T.: “Fan va
texnologiya-
lar” nashri-
yoti, 2008.
74.00
I 32
U-6818/2
Darslik
100
3
Asqarova O‘.,
Hayitboev M.,
Nishonov S.
Pedagogika
T.: Talqin,
2008.
74.00.
YA73
A89
U-6820/5
Darslik
1000
4
Hoshimov K.,
Nishonova S.
Pedagogika
tarixi
T.:
O‘qituvchi,
1996.
74.03
YA73
P29
U-5220/1
O‘quv
qo‘l-
lanma
26
5
Hashimov K.,
Nishonova S.
Pedagogika
tarixi
T.:
O‘qituvchi,
1996.
74.03
YA73
P 29
U-5220/1
Darslik
513
6
Юзликаева
Э.Р.,
Мадиярова
С.А. и др.
Теория и
практика
обшей
педаго-гики
Ташкент,
2014
74.00
Т338
925113
Учеб-
ник
Елек
тр.
7
Подласий
И.П.
Педагогика
Москва.
Выссҳее
образование
2007
74.00
П442
920366
Учеб-
ник
1
8
Пидкасистий
П.И.
Педагогика
Москва.:
Педагогиче
ское обшес-
74Я73
П24
920364
Учеб-
ник
1
тво России,
2006.
9
B.X.Xodjaev
Pedagogika
nazariyasi va
amaliyoti
Toshkent,
“Sano-stan-
dart”
nashriyoti,
2017
Y-
8299/15
0
Dars-lik
1
Qo‘shimcha adabiyotlar.
1. Mirziyoev Shavkat Miromonovich. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va
shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi
kerak. Mamlakatimizni 2016 yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning asosiy
yakunlari va 2017 yilga mo‘ljallangan iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor
yo‘nalishlariga
bag‘ishlangan
Vazirlar
Mahkamasining
kengaytirilgan
majlisidagi ma’ruza, 2017 yil 14 yanvar / Sh.M. Mirziyoev. – Toshkent:
O‘zbekiston, 2017. – 104 b.
2. Mirziyoev Shavkat Miromonovich. Qonun ustuvorligi va inson
manfaatlarini ta’minlash – yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 24 yilligiga
bag‘ishlangan tantanali marosimdagi ma’ruza. 2016 yil 7 dekabr
/Sh.M.Mirziyoyev. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 2017. – 48 b.
3. Mirziyoev Shavkat Miromonovich. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob
xalqimiz bilan birga quramiz. Mazkur kitobdan O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti Shavkat Mirziyoevning 2016 yil 1 noyabrdan 24 noyabrga qadar
Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri saylovchilari
vakillari bilan o‘tkazilgan saylovoldi uchrashuvlarida so‘zlagan nutqlari o‘rin
olgan. /Sh.M.Mirziyoev. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 2017. – 488 b.
4. Mirziyoev Shavkat Miromonovich. Yangi O‘zbekiston strategiyasi.-
Toshkent, 2021. -458
5. Niyozov G‘., Axmedova M. E. Pedagogika tarixidan seminar mashg‘ulotlari.
– T.: Noshir, 2011.
6.Umarova M.X. Teoriya iistoriya pedagogiki. (Uchebnoe posobiya). –
T.:Chulpan, 2018.
7. Ma’naviyat yulduzlari (Markaziy Osiyolik mashhur siymolar, allomalar,
adiblar). - T., 1999.
8. Ismoilova Z. Pedagogikadan amaliy mashg‘ulotlar. – T., 2001.
9.Сластенин В.А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Общая педагогика (Учебное
пособия). – М., 2003.
10.Подласый И. П. Педагогика. В 2-х кн. (Учебное пособия). – М., 2003.