“Milliy tarbiya” fani o‘qitish amaliyotini takomillashtirish yo‘llari
Yuklangan vaqt
2024-10-19
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
18
Faytl hajmi
5,5 MB
“Milliy tarbiya” fani o‘qitish amaliyotini takomillashtirish yo‘llari.
Reja:
1. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda tadqiqotlar
xulosalaridan foydalanish.
2. Fanni o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda ijtimoiy so‘rovnomalardan
foydalanish.
3. Fanni o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda individual amaliy tajribalardan
foydalanish.
“Tarbiya” fanini o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda tadqiqotlar
xulosalaridan foydalanish. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish
metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda butunlay yangi amaliy asoslarga tayanish lozim
bo‘ladi. Chunki bu fan quyidagi jihatlari bilan bo‘lajak boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilarining kasbiy faoliyatida muhim o‘rin tutadi:
1) fan butunlay yangi bo‘lib, uni o‘qitishda yangicha asoslarga tayanish
lozim;
2) fanning nazariy, metodologik va amaliy asoslari innovatsion g‘oyalarga,
yondashuvlarga hamda texnologiyalarga tayanadi;
3) fanning amaliy samaradorligi ta’lim oluvchilarning tarbiyalanganlik
darajasini amaliyoti bilan belgilanadi.
Shu sababli “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”
o‘quv
fanini
oliy
pedagogik
ta’lim
jarayonida
o‘qitish
amaliyotini
takomillashtirishda pedagogik tadqiqotlar xulosalaridan muntazam foydalanib
borish muhim o‘rin tutadi. Bunday tadqiqotlarning xulosalarida quyidagilar
bo‘yicha muhim yondashuvlar va tavsiyalar taqdim etilgan hisoblanadi:
- mavzularning takomillashtirib borilishi va o‘quv materiallarini yangilash
asoslari yaratilganligi;
- mazkur o‘quv fanning metodlari, texnologiyalari va ularning xususiyatlari
bo‘yicha tavsiyalar berilganligi;
- bu fanning amaliy samaradorligiga erishish bo‘yicha metodik asoslar taqdim
etilganligi.
Oliy pedagogik ta’olim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini
o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishning amaliy jihatdan takomillashtirib
borishda ilmiy tadqiqotlarda taqdim etiladigan xulosalarni muntazam o‘rganib
borish va ularni amaliyotga joriy qilish taqoza etiladi.
Fanni
o‘qitish
amaliyotini
takomillashtirishda
ijtimoiy
so‘rovnomalardan foydalanish. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini
o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishning amaliyotini takomillashtirib borish
mexanizmlaridan biri ijtimoiy so‘rovnomalar o‘tkazish va ularning natijalari
asosida fanni o‘qitish asoslarini takomillashtirib borish muhim ahamiyatga ega.
Bunda quyidagilarga asoslanish tavsiya etiladi:
1) fan mavzularini va ularning o‘quv materiallarini takomillashtiruvchi davriy
ijtimoiy so‘rovnomalar o‘tkazib borish;
2) fanni o‘qitishda ta’lim oluvchilar va undan manfaatdorlarning fikrini bilib
borish bo‘yicha choraklik ijtimoiy so‘rovnomalar o‘tkazib borish;
3) fanning
metodlari,
texnologiyalari
va
uning
innovatsion
asoslarini
takomillashtirib borish bo‘yicha ijtimoiy so‘rovnomalar o‘tkazib borish;
4) fanni
o‘qitishni
takomillashtirib
borish
bo‘yicha
o‘quv
va
ilmiy
muassasalarning takliflarini bilib borishga doir yilliy ijtimoiy so‘rovnomalar
o‘tkazib borish.
E’tibor berilsa, ijtimoiy so‘rovnoma va ularning natijasida olinadigan tahlillar
oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish
metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishni amaliy takomillashtirib borishda o‘ziga xos
laboratoriya manbaidir. Bunday yondashuv asosida fanni o‘qitishning yangicha
asoslari kashf etib boriladi va bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy
ko‘nikmalarini amaliy shakllantirib borish imkoniyatiga ega bo‘linadi. Shu sababli
ijtimoiy so‘rovnoma mexanizmlaridan oqilona foydalanish bo‘lajak boshlang‘ich
sinf o‘qituvchilari va amaliy faoliyatdagi o‘qituvchilarga tavsiya etiladi.
Fanni o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda individual amaliy
tajribalardan foydalanish. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini
o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda
individual amaliy tajribalardan foydalanish ham muhim ahamiyatga ega.
Individual amaliy tajribalar bu– “Tarbiya” fanini o‘qitishni amalga
oshiruvchi professor va o‘qituvchilarning o‘ziga xos yondashuvlari, metodlari va
texnologiyalari majmuidir. Shu sababli bu tajriba majmui fanni o‘qitishda o‘ziga
xos tayanchlardan biri hisoblanadi.
Oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini
o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishning individual amaliy tajribalaridan
foydalanish uchun quyidagilarga amal qilish maqsadga muvofiq bo‘ladi:
1) oliy, o‘rta maxsus va umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida “Tarbiya” o‘quv
fani bo‘yicha faoliyat olib borayotgan professor va o‘qituvchilarning faoliyatini
monitoring qilib borish;
2) mazkur fanni o‘qitishda muvaffaqiyatga erishayotgan professor va
o‘qituvchilarning yutuqlarini tahlil qilib borish;
3) mazkur fan bo‘yicha ta’lim oluvchilar, ta’lim beruvchilar, o‘quv va ilmiy
muassasalarning tashabbuslarini o‘rganib borish;
4) o‘rganilayotgan individual amaliy tajribalarni fanni o‘qitish jarayoniga
tadbiq etish mexanizmlarini yaratib borish.
Bunday yondashuv oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitish amaliyotini
takomillashtirishning muhim mexanizmi hisoblanadi.
Shunday qilib oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishning amaliyotini
takomillashtirib borishda ilmiy- tadqiqot xulosalari, ijtimoiy so‘rovnoma va ilg‘or
individual amaliy tajribalar muhim ahamiyatga ega. Bu tajribalar asosida bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini zamonaviy talablar
asosida rivojlantirishga muhim tayanchlar bo‘lib xizmat qiladi.
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq:
1. “Tarbiya” fanini o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda tadqiqotlar
xulosalaridan foydalanish qanday bo‘ladi?
2. Fanni o‘qitish amaliyotini takomillashtirishda ijtimoiy so‘rovnomalardan
foydalanishning asoslari nimalardan iborat?
3. Fanni
o‘qitish
amaliyotini
takomillashtirishda
individual
amaliy
tajribalardan foydalanish tayanchlarini nimalar tashkil etadi?
“Milliy tarbiya” fani o‘qitish amaliyotini takomillashtirish yo‘llari
Nima uchun Oʻzbekiston maktablarida “Tarbiya” fani joriy etildi?
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oʻqituvchi va
murabbiylar kuniga bagʻishlangan tantanali marosimdagi nutqida nima uchun
maktablarida “Tarbiya” fani joriy etilganining mohiyatini ochib berdi.
Uning
soʻzlariga
koʻra,
bugungi
murakkab
globallashuv
davrida
jamiyatimizda milliy gʻoya va mafkuraviy immunitetni kuchaytirish, yoshlarimizni
turli zararli gʻoya va tahdidlardan asrash, ularni oʻz mustaqil fikriga ega, irodali,
fidoyi va vatanparvar insonlar etib tarbiyalash har qachongidan ham dolzarb
ahamiyat kasb etmoqda.
“Shu sababli biz birinchi marta umumtaʼlim maktablarida “Tarbiya” fanini
joriy etmoqdamiz”, — deya taʼkidladi Prezident.
Uning fikriga koʻra, maʼrifatparvar bobomiz Abdulla Avloniyning asriy
qadriyatlarimiz asosida yaratgan “Turkiy “Guliston” yoxud axloq” asari sharqona
tarbiyaning noyob qoʻllanmasi sifatida bugungi kunda ham oʻzining qadri va
ahamiyatini yoʻqotgan emas.
“Biz “Tarbiya” fanining nazariy asoslarini ishlab chiqishda mana shunday
bebaho asarlardan samarali foydalanishimiz zarur”- oʻz soʻzini yakunladi davlat
rahbari.
Shuhrat Sattorov: "“Tarbiya”ning ortidan barcha darsliklarni oʻquvchi uchun
qiziq va foydali yaratilishini maqsad qildik"
“Tarbiya” darsliklari 7 tilda, jami 63 nomdan iborat toʻliq tarkibida tayyor
boʻldi. Nafaqat bolalar, balki kattalar uchun ham foydali darslik deya eʼtirof
etilayotgan kitobning ilk sahifalariga tushirilgan mundarijalarni (Ilk bor darslik
mundarijasi old sahifaga koʻchirildi) oʻqishdan boshlab, mazmundagi oʻzgarishni his
qilish mumkin.
“2020-yilda “Tarbiya” darsliklari tayyorlab toʻliq chop etilishi Xalq taʼlimi
vazirligi, Respublika taʼlim markazi uchun yilning eng katta yutugʻi deyish mumkin.
Oliy Majlisga murojaatnomada yoshlarni ijodiy fikrlashga oʻrgatadigan,
koʻnikmalarni shakllantiruvchi hayotiy darsliklar yaratish ehtiyoji davlatimiz rahbari
tomonidan koʻtarilganida, endi barcha darsliklarni “Tarbiya”ning ortidan oʻquvchi
uchun qiziq va foydali yaratilishini maqsad qildik”, -deydi Respublika taʼlim
markazi direktori Shuhrat Sattorov.
1-SINF "TARBIYA" DARSLIGINI O`QITISH | “TARBIYA”
DARSLARI MAKTABDA QANDAY OʻTILADI?
“Onlayn kasbiy rivojlantirish” loyihasi asosidagi ushbu videoroliklar
oʻqituvchilar uchun tayyorlangan. Videorolikni YouTube orqali ko‘rish havolasi bu
yerda:
(https://www.youtube.com/watch?v=iewpNPa6kuk)
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oʻqituvchi va
murabbiylar kuniga bagʻishlangan tantanali marosimdagi nutqida nima uchun
maktablarida “Tarbiya” fani joriy etilganining mohiyatini ochib berdi: “Bizni
hamisha o‘ylantirib keladigan yana bir muhim masala – bu yoshlarimizning odob-
axloqi, yurish-turishi, bir so‘z bilan aytganda, dunyoqarashi bilan bog‘liq. Bugun
zamon shiddat bilan o‘zgaryapti. Bu o‘zgarishlarni hammadan ham ko‘proq his
etadigan kim – yoshlar. Mayli, yoshlar o‘z davrining talablari bilan uyg‘un bo‘lsin.
Lekin ayni paytda o‘zligini ham unutmasin. Biz kimmiz, qanday ulug‘ zotlarning
avlodimiz, degan da’vat ularning qalbida doimo aks-sado berib, o‘zligiga sodiq
qolishga undab tursin. Bunga nimaning hisobidan erishamiz? Tarbiya, tarbiya va
faqat tarbiya hisobidan”.
"TARBIYA" HADISLARDAN BOSHLANADI
Hadislar “Tarbiya” darsligi orqali 1-sinfdan boshlab oʻquvchilarga oʻrgatib
boriladi.
1-sinf “Tarbiya”
1. Hojatxonaga chap oyogʻingiz bilan kiring, oʻng oyogʻingiz bilan chiqing.
2. Ishlatilgan qogʻozlarni maxsus idishlarga tashlang.
3. Qoʻlingizni sovunlab yuving.
4. Hojatxonada gaplashmang.
3-sinf “Tarbiya”
Rivoyat qilinishicha, bir kuni Muhammad (s.a.v.) Hiro gʻorida oʻtirganlarida
Jabroil farishta kelib: “Oʻqing!” — dedi. U kishi: “Men oʻqishni bilmayman”, —
dedilar. Farishta yana: “Oʻqing” — dedi. “Men oʻqishni bilmayman”, — dedilar. U
yana bir bor: “Oʻqing!” — dedi. “Men oʻqishni bilmayman”, — deb uchinchi
marotaba javob qaytardilar. Jabroil farishta: “Oʻqing, Rabbingiz ismi bilan! Oʻqing!”
— dedi qatʼiylik bilan.
***
Darslikda hadislar oʻquvchilarga sodda va tushunarli tilda keltirilgan:
1. Shaxsiy gigiyena Uyingizni ozoda tuting.
2. Qoʻllaringizni va tanangizni tez-tez yuving.
3. Toza ichimlik suvidan foydalaning.
4. Mevalarni yeyishdan avval yuvishni unutmang.
5. Kiyimlaringizni toza tuting.
***
Taomdan avval qoʻllarni yuvish sogʻligʻingizga, taomdan keyin qoʻl yuvish
boylikka foyda.
8-sinf “Tarbiya”
Goʻzal xulq musulmon kishiga xos sifatlardandir. Musulmon kishi soʻkib
haqorat qilinsa, u ham shunday javob qaytarmaslikka, balki tilini tiyib, sabr qilishga
buyurilgan. Agar sizni biror kishi soʻksa, unga: “Alloh seni kechirsin”, deb ayting.
Shuningdek, ushbu darslik orqali islomshunos olimlar-Imom -al Buxoriy
hayotlari hamda ular yaratgan asarlari oʻquvchilarning yoshga xos xususiyatlarni
inobatga olgan holda yetkaziladi. Ilk bor aynan “Tarbiya”darsligiga Shayx
Muhammad Sodiq Muhammad Yusufning umr yoʻllari haqida kiritilgan
maʼlumotlar hamda ularning shaxsiy sifatlari haqidagi matn ham eʼtiborga molik.
9- sinf “Tarbiya”
Tarbiyali va odobli inson har qanday holatda ham gunoh va beodoblikni oʻziga
ep koʻrmaydi.
Iymon va axloqi qayerda, qachon va qanday holatda boʻlsa ham, uni faqat
yaxshilikka chorlaydi.
Shayx Muhammad Sodiq Muhammad Yusuf
2-SINF "TARBIYA" DARSLIGINI O`QITISH | “TARBIYA”
DARSLARI MAKTABDA QANDAY OʻTILADI?
“Onlayn kasbiy rivojlantirish” loyihasi asosidagi ushbu videoroliklar
oʻqituvchilar uchun tayyorlangan. Videorolikni YouTube orqali ko‘rish havolasi bu
yerda:
(https://youtu.be/5txVnZMNfTo)
Bugungi kunda rivojlangan davlatlarda yoshlar bilan ishlashning yangicha
modellarini yaratishda innovatsion mexanizm va texnologiyalarni qo‘llashga doir
ko‘plab amaliy ishlar qilinmoqda.
Shiddat bilan o‘zgarayotgan dunyoda o‘quvchi-yoshlarni muvaffaqiyatli
ijtimoiy hayotga tayyorlashda mas’uliyat, majburiyat, huquqiy ong va huquqiy
madaniyat, teran dunyoqarash, sog‘lom e’tiqodlilik, ma’rifatlilik, diniy va milliy
bag‘rikenglik, ma’naviy, fuqaroviy, madaniyatlararo, ijtimoiy kabi fazilatlarni
shakllantirish kun tartibidagi asosiy masalalarga aylanib bormoqda.
Shu bois yoshlar tarbiyasiga bevosita ta’sir ko‘rsatadigan “Milliy istiqlol
g‘oyasi: asosiy tushuncha va tamoyillar” turkumiga kiruvchi fanlarni o‘qitish ta’lim
jarayoniga yangicha yondashuvni taqozo etmoqda. Jumladan, yoshlar tarbiyasida
dunyoda yuz berayotgan murakkab geosiyosiy va mafkuraviy jarayonlarga to‘g‘ri
baho bera olish, ijtimoiy muammolarni hal etishda to‘g‘ri qaror qabul qilish, hayotda
o‘z o‘rnini topish bilan bog‘liq bo‘lgan aniq maqsadlarni shakllantira olishga
o‘rgatish, buning natijasi o‘laroq, oila-jamiyat o‘rtasidagi munosabatlarning uzilib
qolishining oldini olish, loqaydlik, huquqbuzarlik, “ommaviy madaniyat”ning turli
ko‘rinishlaridan saqlash imkoni yaratiladi.
Bu, o‘z o‘rnida, O‘zbekiston Respublikasini siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy va
madaniy-ma’naviy rivojlantirishning muhim omili bo‘lgan yoshlar tarbiyasi shaxsan
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining tashabbuskorligida davlat siyosati
darajasiga
ko‘tarilganini
inobatga
olib,
ushbu
yo‘nalishdagi
prinsipial
yondashuvlarni takomillashtirish, strategik maqsad va vazifalarning konseptual
asoslarini ishlab chiqish zaruratini talab qildi.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida Tarbiya fanini o‘qitish talablari quyidagi
bosqichlarda ishlab chiqilishi zarur:
boshlang‘ich sinf (A2), to‘qqizinchi sinf (A2+), o‘n birinchi sinf (V1)
bitiruvchisiga qo‘yiladigan minimal malaka talablari, kompetensiyalar, baholash
tartibi va o‘quv dasturlari. Har bir bosqich ma’naviy-axloqiy, tafakkur, huquqiy,
fuqaroviy, iqtisodiy, jismoniy, ekologik, estetik tarbiya turlarini o‘z ichiga olishi
lozim;
har bir bosqichda o‘quvchilarni milliy va umuminsoniy qadriyatlarni hurmat
qilish ruhida tarbiyalash;
o‘quvchilar tarbiyasida oilaning maktab bilan o‘zaro samarali hamkorligini
mustahkamlash, ota-onalarga, boshqa millat va madaniyat vakillariga bo‘lgan
hurmatni umuminsoniy tamoyildan kelib chiqib shakllantirishni qo‘llab-quvvatlash;
bola huquqlarini himoya qilish va ularning qonuniy manfaatlarini ta’minlash;
uzluksiz ta’lim tizimiga “Milliy tiklanishdan — milliy yuksalish sari”
tamoyiliga asoslangan milliy qadriyatlarni singdirish;
o‘quvchilarni
har
tomonlama,
jismoniy,
ruhiy,
ma’naviy-axloqiy
rivojlantirish orqali ijtimoiy hayotga moslashtirish va turli murakkab vaziyatlarda
to‘g‘ri qaror qabul qilishga o‘rgatish;
bolada faol fuqarolik pozitsiyalarini shakllantirish;
dunyo dinlarining ko‘p asrlar davomida avloddan avlodga o‘tib kelayotgan
ma’naviy qadriyat ekanini tushuntirish bilan bir qatorda, hech bir dunyo dinida
zo‘ravonlik, terrorizm va ekstremizm g‘oyalari targ‘ib etilmasligini tushuntirish;
shaxs faoliyatida ijtimoiy-ma’rifiy institutlar bilan hamkorlikni kuchaytirish;
ma’naviy-axloqiy jihatdan muammosi bor yoki tarbiyasida bo‘shliqlar
mavjud bo‘lgan yoki notinch oila farzandlari, jinoyatchilikka moyil bo‘lgan yoki
profilaktik ro‘yxatda turadigan yoshlar bilan individual tarzda ishlash tizimini
takomillashtirish (Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 6-iyundagi 422-sonli “Umumiy
o‘rta ta’lim muassasalarida “Tarbiya” fanini bosqichma-bosqich amaliyotga joriy
etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori bilan tasdiqlangan “Umumiy o‘rta
ta’lim muassasalari o‘quvchilari uchun “Tarbiya” fani Konsepsiyasi”dan).
3-SINF "TARBIYA" DARSLIGINI O`QITISH | “TARBIYA”
DARSLARI MAKTABDA QANDAY OʻTILADI?
“Onlayn kasbiy rivojlantirish” loyihasi asosidagi ushbu videoroliklar
oʻqituvchilar uchun tayyorlangan. Videorolikni YouTube orqali ko‘rish havolasi bu
yerda:
https://www.youtube.com/watch?v=PJkb7pXq5w0
O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan Prezidentimiz
Shavkat Mirziyoyev raisligida o‘tkazilgan 2019-yil 23-avgust kuni Xalq ta’limi
tizimini rivojlantirish masalalariga bag‘ishlangan videoselektorda maktablarda
“Tarbiya” fanini joriy etish zarurligini qayd etildi.
Davlatimiz rahbari “Milliy tiklanishdan – milliy yuksalish sari” degan
tamoyilga asoslangan holda yosh avlodni bolalikdan milliy g‘urur va vatanparvarlik
ruhida tarbiyalash dolzarb ahamiyatga ega ekanligini ta’kidladilar. Ta’lim-tarbiya
sohasida zamonaviy va oqilona tizim yaratish, o‘qitish metodlari, ta’lim standartlari,
darslik va o‘quv qo‘llanmalarini yangilash zarurligi, tarbiyada milliy an’ana va
qadriyatlarga suyanish muhimligi qayd etildi.
Shu tavsiyalarga ko‘ra, hukumat qarori bilan “Uzluksiz ma’naviy tarbiya
konsepsiyasi” tasdiqlandi. Ushbu konsepsiyada “Tarbiya” fanini joriy etish haqida
alohida bo‘lim ajratilgan.
Haqiqatdan ham “Tarbiya” fani maktablar uchun juda ham kerak. Tariximizga nazar
tashlasak, buyuk mutafakkirlarimiz ham tarbiya faniga katta e’tibor qaratishgan.
Bunda jadid adabiyotining yirik vakili, shoir, muallim Abdulla Avloniy (1878-
1934)ning xizmatlari ko‘p. U maktablar ochib, shaxsan o‘zi muallimlik qilish bilan
birga maktablarni darsliklar bilan ta’minlashga katta hissa qo‘shgan. Uning qalamiga
mansub “Turkiy Guliston yoxud axloq”, “Birinchi muallim”, “Ikkinchi muallim”,
“Maktab Gulistoni” asarlarida “Tarbiya” fani haqida mukammal fikrlar bayon etgan.
Ayniqsa, “Turkiy Guliston yoxud axloq” asari o‘zbek klassik pedagogikasining
ajoyib namunasi sifatida tan olingan va hozirgi kungacha yoshlarni tarbiyalashda
foydalanib kelinmoqda.
Abdulla Avloniyning fikricha Tarbiya – “Pedagogiya” ya’ni bola
tarbiyasining fani demakdir. Muallifning ushbu kitobidagi berilgan tarbiya haqidagi
ilmiy qarashlarini hozirgi yangi joriy etilayotgan “Tarbiya” fanida qo‘llansa,
maqsadga muvofiq bo‘lar edi. Chunki, bu qarashlar bizning o‘zbekona milliy
mentalitetimizga juda ham mos keladi.
Kitobdagi tartibga ko‘ra 1-o‘rinda:
I. Badan tarbiyasi: bunda kun tartibi; shaxsiy gigiena; to‘g‘ri ovqatlanish;
sport bilan shug‘ullanish; jismoniy mehnat qilish; zararli yomon odatlardan
saqlanish qoidalari berilgan.
Joriy etiladigan “Tarbiya” fani darsligiga bu tartib juda ham mos keladi.
1.Kun tartibi. O‘quvchining to‘g‘ri tashkil etilgan kun tartibi asosida muayyan
ritm yotadi. Xilma-xil faoliyat turlarini sutkaning bir xil vaqtlarida izchil bajarib
borilganda markaziy nerv tizimida faoliyatning bir turidan boshqasiga o‘tishni
yengillashtiradigan, ishni eng kam quvvat sarflab bajarish imkonini beradigan
murakkab bog‘liqliklar hosil bo‘ladi.
O‘quvchining kun tartibi uning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda
tuziladi. Bu esa, bolaning o‘sishi va rivojlanishi, uning nerv tizimini takomillashuvi,
og‘irroq yumushlarni bajarishga nisbatan chidamlilikni ortib borishi, organizmning
ko‘proq charchamasdan bajara olishga ko‘nikishi bilan bog‘liq.
2.Shaxsiy gigiena qoidalari. Yaxshilab yuvinish, ayniqsa qo‘llarni parvarish
qilishga alohida e’tibor berish talab etiladi. Kasallik chaqiruvchi mikroblarning eng
ko‘p miqdori tirnoqlar ostida to‘planadi (taxminan 95% mikroorganizmlar qo‘l
terisida bo‘ladi). Shaxsiy gigienada ichki kiyimning, kiymlarning tozaligiga rioya
qilish, paypoqlarni har kuni almashtirish muhim o‘rin tutadi.
Og‘iz bo‘shlig‘ida tishlar alohida parvarish qilishga muhtoj.
Bundan tashqari o‘quvchining portfelida, u o‘quv kuni davomida qo‘lni bir
necha marta artishi uchun gigienik-antiseptik salfetkalar bo‘lishi maqsadga
muvofiqdir.
3.To‘g‘ri ovqatlanish. To‘g‘ri va meyorida ovqatlanish – inson salomatligini
saqlashning muhim sharti hisoblanadi. Organizmimiz ovqat bilan oqsillar, yog‘lar,
uglevodlar, mikroelementlar, biriktiruvchi to‘qimalar, suv va vitaminlar qabul qilish
zarur va shart.
4.Sport bilan shug‘ullanish. O‘quvchilarning jismoniy va ma’naviy
takomillashuviga yo‘naltirilgan tarbiya bo‘lib, maktabda va uyda harakat faoliyati
mashg‘ulotning pedagogik tizimini tashkil etadi. Kichik maktab yoshi davrida
jismoniy tarbiyaning ahamiyati har tomonlama jismoniy rivojlanish uchun poydevor
yaratish, salomatlikni mustahkamlash har xil harakat ko‘nikmalari va malakalarini
shakllantirishdan iborat.
II.Fikr tarbiyasi – axloq-odobga taaluqli tarbiyadir.
Boshlang‘ich sinflarda asosan yaxshi va yomon xulqlar, insoniy fazilatlar
haqida tushunchalar berib boriladi. Soddalashtirib aytadigan bo‘lsak, “Nima yaxshi-
yu, nima yomon?” tarzida tarbiyalab boriladi.
Fikr tarbiyasiga vatanparvarlik, xush tabiatlilik, tejamkorlik, mehribonlik,
rostgo‘ylik, ahillik, adolatlilik, kechirimli bo‘lish, g‘ayratlilik kabi fazilatlar
kiritilgan. Fikr tarbiyasi haqidagi Abdulla Avloniyning quyidagi to‘rtligi juda ham
o‘rinli bayon etilgan:
Fikr agar yaxshi tarbiya topsa,
Xanjar-u olmosdan bo‘lur o‘tkir,
Fikrning oyinasi olursa zang,
Ruhi ravshan zamir o‘lur benur
Muallifning ushbu mukammal axloq kitobidan yangi joriy etilayotgan
“Tarbiya” fanida keng foydalanish kerak deb hisoblayman. Chunki, kitobdagi
oltinga teng, purma’no fikrlar hozirgi zamon “Tarbiya” fani talablariga mos keladi.
Zero, Prezidentimiz
Sh.M.Mirziyoyev aytganlaridek,
“Ta’lim-tarbiya
sohasidagi tub islohotlarni yuksak bosqichga ko‘tarish, mamlakatimiz taqdiri va
kelajagi uchun mas’uliyatni o‘z zimmasiga olishga qodir bo‘lgan yangi avlod
kadrlarini voyaga etkazishga qaratilgan ishlarni izchil davom ettirish hammamizning
nafaqat vazifamiz, balki, muqaddas burchimizdir”.
4-SINF "TARBIYA" DARSLIGINI O`QITISH | “TARBIYA”
DARSLARI MAKTABDA QANDAY OʻTILADI?
“Onlayn kasbiy rivojlantirish” loyihasi asosidagi ushbu videoroliklar
oʻqituvchilar uchun tayyorlangan. Videorolikni YouTube orqali ko‘rish havolasi bu
yerda:
https://youtu.be/334QjJTKHk8
“Tarbiya” fanini o‘qitishda xorij tajribasidan foydalanish maqsadida, Xitoy
Xalq Respublikasi, Singapur, Yaponiya, Koreya Respublikasi, Avstraliya,
Germaniya, Buyuk Britaniya, Fransiya va Rossiya Federatsiyasi kabi davlatlarning
tajribalari o‘rganildi, amaldagi fanlarning o‘quv dasturlari har tomonlama qiyosiy
tahlil qilindi.
Hozirgi paytda ta’lim tizimini takomillashtirish orqali har tomonlama yetuk,
barkamol, mustaqil fikrlashga qodir, irodali, fidoiy va tashabbuskor kadrlarni
tayyorlashga katta e’tibor berilmoqda. Bu borada ta’lim turlari to‘g’risidagi mutlaqo
yangi qoidalar hayotga joriy etildi. Ta’lim tizimiga yangi pedagogik va axborot
kommunikatsiya texnologiyalarini olib kirish bugungi kunning muhim masalalari
sirasiga kiradi. Ta’lim-tarbiya jarayoniga axborot kommunikatsiya texnalogiyalarini
joriy etish orqali bir qancha qulayliklar yaratiladi. Demakki, yurtimizda fan-texnika
rivojlangani sayin axborot olish imkoniyati oshib bormoqda. Tarbiyalanuvchilarga
talab doirasida ma’lumotlarni yetkazib berishda, fan-texnika yutuqlaridan unumli
foydalanish zarur. O‘sib, ulgayib kelayotgan yosh avlodni barkamol qilib
tarbiyalashda yangi pedagogik texnalogiyalardan o‘z vaqtida va unumli
foydalanishning istiqbolli tamonlari namoyon bo‘lmoqda.
“Milliy tarbiya” fani o‘qitish amaliyotini takomillashtirish yo‘llari
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2017-yil 19-oktabr
kuni maktabgacha ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish masalalariga bag’ishlab
o‘tkazilgan yig’ilishda “Qaysi sohani olmaylik, biz zamonaviy yetuk kadrlarni
tarbiyalamasdan turib biron-bir o‘zgarishga, farovon hayotga erisha olmaymiz.
Bunday kadrlarni, millatning sog’lom genofondini tayyorlash, avvalo, maktabgacha
ta’lim tizimidan boshlanadi”, deb ta’kidladi. Maktabgacha ta’lim tizimi uzluksiz
ta’limning birlamchi, eng asosiy bo‘g’ini hisoblanadi. Mutaxassis va pedagoglarning
ilmiy xulosalariga ko‘ra, inson o‘z umri davomida oladigan barcha axborot va
ma’lumotning 70 foizini 5 yoshgacha bo‘lgan davrda oladi. Ana shu dalilning o‘zi
bolalarimizning yetuk va barkamol shaxs bo‘lib voyaga yetishida bog’cha tarbiyasi
qanchalik katta ahamiyatga ega ekanini yaqqol ko‘rsatib turibdi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Koreya
Respublikasiga 2017-yil 22-25- noyabr kunlari davlat tashrifi doirasida
Maktabgacha ta’lim vazirligi tomonidan 20 ga yaqin uchrashuvlar o‘tkazilib, tajriba
almashinuvi, O‘zbekistonda eksperimental tarzda bolalar bog’chalarini ochish,
birgalikda kadrlar tayyorlash va ilmiy izlanishlar olib borish imkoniyatlarini
o‘rganib chiqish bo‘yicha kelishuvlarga erishildi.
Jumladan, 2017-yilning 23-noyabr kuni Koreya bolalar parvarishi va
maktabgacha ta’lim masalalarini o‘rganish Instituti (KICCE) bilan Hadli kelishuv
imzolandi. Kelishuv doirasida Maktabgacha ta’lim vazirligi va KICCE hamkorligida
qo‘shma tadqiqotlar o‘tkaziladi, pedagogik kadrlarni tayyorlash orqali tajriba
almashinuviga qaratilgan dasturlar amalga oshiriladi, seminarlar va konferensiyalar
tashkil etiladi.
“Janubiy Koreyada 750 turdagi davlat xizmatlari ko‘rsatilar ekan. Seul shahri
ma’muriyati vakillari kelib, Toshkent shahrida ham shunday xizmatlarni yo‘lga
qo‘yish bo‘yicha yordam beradi. Ana shunday tizimni yo‘lga qo‘ysak, o‘ylaymanki,
xalqimizga katta yengillik yaratiladi, odamlar bizdan rozi bo‘ladi.”[1.]
Janubiy Koreya Respublikasi ko‘plab tadqiqotchilarning diqqatini o‘ziga
tortmoqda, sababi bu davlat postindustrial tsivilizatsiya yutuqlarini egallagan Osiyo
– Tinch okeani regionining noyob davlatlaridan biridir. Koreyaliklar bajarilishi shart
bo‘lgan asosiy vazifa - o‘z an’anaviy madaniyatini saqlash, siyosiy va ijtimoiy-
iqtisodiy islohotlarni o‘z madaniy-siyosiy identivlik, Sharqning an’anaviy
qadriyatlari va orientirlari bilan bog’lashga intilish deb hisoblaydilar. Bu davlatning
47 ta’lim tizimi YUNISEF ekspertlari xulosasiga ko‘ra sanoati rivojlangan davlatlar
ichida “eng samaralisi” deb tan olingan. Ko‘pchilikning yagona fikricha, Janubiy
Koreyaning iqtisodiyoti va texnikadagi yutuqlari “inson resursiga investitsiyani
to‘g’ri tikkanligida” deb ta’kidlashadi. Konfutsiy davridan saqlanib qolgan ziyoli
odamga jamoat xizmati xozirgi kungacha bor. Janubiy Koreyada 1980- yillardan beri
ilmiy kasblar eng nufuzli hisoblanadi. Janubiy Koreya ta’lim tizimi yana bitta
butunjahon tamoyilini amalga oshiradi: bu ta’lim va fan integratsiyasidir. Dunyo
amaliyotida o‘quv muassasalari va ilmiy-tadqiqot institutlarini o‘z ichiga oluvchi
akademik konglomeratlar samarali faoliyat olib borishmoqda. Bunday birlashuv ilm
va ta’lim integratsiyasining aniq asosi bo‘lib xizmat qiladi va mamlakatda yagona
ilmiy-texnik va ta’lim siyosatini olib borish imkoniyatini beradi.
Koreyaning zamonaviy ta’lim tizimi rasman Yaponiya mustamlakasidan ozod
bo‘lgan 1945-yildan boshlangan. Ammo kengroq qaraydigan bo‘lsak, koreyslarda
ta’lim tizimi 1894-yilgi isloxotlardan keyin yuzaga kelgan, deyish mumkin. 1881-
yili Koreyadagi Choson hukumati mamlakat xavfsizligini kuchaytirish maqsadida
maxsus armiya tuzadi va g’arbliklar harbiy san’atdan dars bera boshladilar. Janubiy
Koreya ilg’or pedagogik texnologiyalari didaktik asoslari ham Yaponiya pedagogik
tizimidagi kabi o‘ziga xos xususiyatlarga egadir:
Janubiy Koreya ta’lim – tarbiya tizimidagi asosiy ustivor jihat bu bizning
halqimizga xos bo‘lgan bolajonlik va uning tarbiyasiga 86 nisbatan o‘ta jiddiy
yondoshish, ya’ni «bola aziz, tarbiyasi esa undan aziz» tamoyili buyicha
yondoshuvidir;
Janubiy Koreya umumkoreys yaxlit madaniyatining ajralmas bir qismi bo‘lib,
u koreys ma’naviy – ma’rifat mentalitetida albatta milliy tamaddun to‘laqonliligini
taqozo etadi;
Janubiy Koreya ta’lim – tarbiya tizimida xitoy, yapon, manjur, mo‘g’ul
jihatlarining tarixiy qo‘shilib ketishi natijasida o‘ziga xos bir multimadaniyat tizimi
yuzaga kelganki, u barcha davrlarda bir xil yashovchanlik immunitetini hosil qilgan;
Janubiy Koreya ta’lim – tarbiya an’analarida davlat ta’sirining hal qiluvchi
kuchga ega ekanligi har qanday yangi texnologiya buyicha ishlarning davlat kuzatish
doirasida ko‘plab kuvvatlanishida o‘z aksini topadi.
Koreya Respublikasining tajribasi albatta e’tiborga molik va ishonamizki,
O‘zbekistonda ta’lim tizimini isloh qilish jarayonlarida bu boradagi Koreya modeli
elementlari albatta o‘z aksini topadi.
Germaniya davlat tuzilmasiga ko‘ra federativ hisoblanadi, uning tarkibida 16
ta maʼmuriy-hududiy birlashma - federal o‘lkalar bor.
Germaniya - tabiati go‘zal va qiziqarli shaharlarga boy mamlakat. Bu
mamlakat iqtisodiyoti Yevropada eng kuchli bo‘lib, jahonda beshinchi o‘rinda
turadi. Germaniya 16 ta federal o‘lkadan tashkil topgan, ularning har biri qandaydir,
masalan madaniyat va taʼlim sohasida masalani hal qilishda maʼlum darajada siyosiy
erkinliklardan
foydalanadi.
Shu
jumladan,
Germaniyada
taʼlim
tizimi
markazlashtirilmagan: barcha 16 ta federal o‘lka oliy va o‘rta taʼlim sohasida
o‘zining qonun va normativ hujjatlariga ega. Shu bilan birga, har bir federal hudud
taʼlim tizimi yo‘nalishlari bo‘yicha o‘z qarashlariga ega. Misol tariqasida qaraydigan
bo‘lsak, mazkur hududdagi maktab darsliklari va dasturlari bir-biridan tubdan farq
qilishi odatiy holat.
Germaniyaliklarning fikricha, taʼlim tizimining asosi yuqori samaradorlikka
qaratilgan taʼlim bo‘lib, bu kelajakka ulkan sarmoya olib kiruvchi bo‘g‘in
hisoblanadi. Shu sababli ular bu masalaga masʼuliyat bilan qarashadi. Germaniya
maktablari taʼlim tizimining ayrim jabhalari yoki mavzuviy yondashuvi bizning
mamlakatimizning mentalitetiga to‘g‘ri kelmasligini ham aytib o‘tishni joiz deb
o‘ylayman. Chunki, o‘quvchi - yoshlarning biologik, fiziologik va jinsiy yetilishiga
doir maʼlumotlarni, o‘quvchilar aynan sevgi-muhabbat, jinsiy yetilish, reproduktiv
ko‘payish yoki juft tanlashga doir maʼlumotlarni boshlang‘ich sinf(Mensch, Natur,
Kultur). (Odam, Tabiat va madaniyat kabi) darsliklardan olishlaridir.
Buning sababi ham oddiy izohlanadi, yaʼni o‘quvchilar ko‘chadagi begona
insonlar, tengdoshlari yoki turli xil boshqa vositalardan xabar topishidan ko‘ra,
maktab o‘qituvchilari tomonidan to‘g‘ri tushuntiriladi. Maqsad esa kelajakda bu
borada yo‘l qo‘yilishi mumkin bo‘lgan salbiy oqibatlarning oldini olishdan iborat. 9-
10 yoshli o‘quvchilar voyaga yetmaganlar huquqiga doir bir qator maʼlumotlarga
ega bo‘lishlari uchun bu boradagi ilk tushunchalar boshlang‘ich sinfliklaridayoq
berib boriladi. O‘quvchilarda ijtimoiy tenglik, jamiyatda aholining turli
qatlamlarining mavjudligi, o‘z huquq va qarashlarni himoya qila olish kabi
ko‘nikmalar shakllanib boradi.
Mazkur
yoshdagi
bolalarda
bag‘rikenglik
kabi
tushunchalar
ham
shakllantiriladi, buning uchun ular dunyo hamjamiyatida yuz berayotgan turli
hodisalardan xabardor qilib boriladi. Yaʼni insoniyat boshiga tushgan og‘ir kulfatlar:
ocharchilik, ishsizlik, uy-joysiz qolish, nogironlik, urushlarning salbiy oqibatlari
natijasida insoniyatning chekayotgan aziyatini his etishi rahm-shafqat singari
xislatlarni shakllantirish uchun darsliklari shu mazmundagi illyustratsiyalar bilan
boyitilgan. Bolalarga shu mazmundagi videolavhalar ham ko‘rsatib boriladi, to‘g‘ri,
bu bola ruhiyatiga salbiy taʼsir etadi, deyishingiz mumkin, lekin bularni ko‘rgan
aksariyat bolalar qalbida insoniylik xislatlari paydo bo‘ladi. Buni isboti sifatida har
yili Germaniya maktablarida o‘tkaziladigan xayriya yig‘inlarida barcha maktab
o‘quvchilarining faol ishtirokini ko‘rishimiz mumkin. Bunda o‘quvchilar turli
mamlakatlarda yashayotgan, lekin qiyin vaziyatga tushgan tengqurlariga kiyim-
kechak, o‘quv anjomlari, o‘yinchoqlar, kitoblar hadya qilishadi.
Yana bu darslikning qiziqarli jihatlaridan biri o‘quvchilarda hayot uchun zarur
bo‘lgan ko‘nikmalar ham shakllantiriladi. Darslikka o‘quvchilarning qiziqishlarini
inobatga olingan holda mavzular kiritiladi.
O‘quvchilar vaqtning, umrning qadrini, vaqt o‘tishi bilan yuz beradigan
o‘zgarishlar yoshi katta avlodga hurmat, izzat ko‘rsatish kerakligi bo’yicha
tushunchalarga ega bo‘ladilar. Kitobning qiziqarli tomonlari shundaki, mavzular
takrorlanmaydi, har gal yangi mavzu, qiziqarli maʼlumotlar, hayot davomida kerakli
bo‘lgan ko‘nikmalarni shakllantiradi.
Umuman
olganda,
darslikda
berilgan
mavzular
o‘quvchi
yoshi,
psixofiziologiyasi maʼlum bir yoshda kerakli bo‘lgan ko‘nikmalarni shakllantirishga
qaratilgan, murakkab va tushunarsiz mavzular mavjud emas. Bu esa o‘quvchilar
orasida tushunmovchiliklar keltirib chiqarmaydi. Taʼlim olishga bo‘lgan qiziqish va
motivatsiya boshlang‘ich sinfda yuqori bo‘lishini inobatga olib, hayotda zarur
bo‘ladigan dastlabki ko‘nikmalar aynan shu davrda shakllantiriladi.