“Milliy tarbiya” fani va unga oid me’yoriy hujjatlar. “Milliy tarbiya” fani manbalari
Yuklangan vaqt
2024-10-18
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
12
Faytl hajmi
25,6 KB
“Milliy tarbiya” fani va unga oid me’yoriy hujjatlar. “Milliy tarbiya” fani
manbalari
Reja:
1. Tarbiya nazariyasining umumiy xususiyatlari. “Milliy tarbiya” fani asoslari va
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitish zaruriyati.
2. O‘zbek pedagogikasi tarixida tarbiyaga oid yondashuvlar.
3. Jahon xalqlari pedagogikasida tarbiya masalalari.
4. “Milliy tarbiya” fanining ilmiy-tadqiqot metodlari.
Tarbiya nazariyasining umumiy xususiyatlari. “Pedagogika” fanining
asoslaridan biri tarbiya masalasidir.
Tarbiya – shaxsda muayyan jismoniy, aqliy, ruhiy, axloqiy va ma’naviy
sifatlarni shakllantirishga qaratilgan pedagogik jarayondir.1 Insonning jamiyatda
yashashi uchun zarur bo‘lgan xususiyatlarga ega bo‘lishini ta’minlash yo‘lida
qo‘llaniladigan chora-tadbirlar majmuasi tarbiyani tashkil qiladi. Tarbiya insonning
insonligini ta’minlaydigan eng qadimiy va abadiy qadriyatdir. Tarbiyasiz alohida
odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo‘la olmaydi. Chunki odam va
jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar tarbiya tufayligina bir avloddan
boshqa avlodga o‘tadi.
Pedagogik adabiyotlarda “tarbiya” atamasi keng va tor ma’nolarda
1 Ўзбекистон миллий энциклопедияси. 8-Том. –Т., 2004. 270 –бет
qo‘llaniladi.2 Keng ma’noda tarbiya inson shaxsini shakllantirishga, uning jamiyat
ishlab chiqarishi va ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy hayotida faol ishtirok etishini
ta’minlashga qaratilgan barcha ta’sirlar, tadbirlar, harakatlar va intilishlar
yig‘indisini anglatadi. Bunday tushunishda tarbiya faqat oila, maktab, bolalar va
yoshlar tashkilotlarida olib boriladigan tarbiyaviy ishlarni emas, balki butun ijtimoiy
tuzum, uning yetakchi g‘oyalari va san’atning barcha turlarini o‘z ichiga oladi.
Shuningdek, keng ma’nodagi tarbiya tushunchasi ichiga ta’lim va ma’lumot ham
kiradi.
Tor ma’noda tarbiya shaxsning jismoniy rivoji, dunyoqarashi, ma’naviy-
axloqiy qiyofasi va estetik didi o‘stirilishiga yo‘naltirilgan pedagogik faoliyatni
anglatadi. Bunda oila va tarbiyaviy muassasalar hamda jamoat tashkilotlari tarbiya
ishini amalga oshiradi. Ta’lim va ma’lumot olish tor ma’nodagi tarbiya tushunchasi
ichiga kirmaydi. Lekin har qanday tarbiya ta’lim bilan chambarchas bog‘liq
holdagina mavjud bo‘ladi. Chunki, ta’lim va ma’lumot olish jarayonida shaxsning
faqat bilimi ko‘payibgina qolmay, balki, axloqiy-ma’naviy sifatlari qaror topishi
ham tezlashadi.
Tarbiya har qanday jamiyat va har qanday mamlakat hayotida hal qiluvchi
ahamiyatga ega. Yosh avlodning, umuman, jamiyat a’zolarining tarbiyasi bilan
yetarlicha shug‘ullanmagan mamlakat turg‘unlik va inqirozga uchraydi. Negaki,
o‘sishi va rivojlanishi uchvun har qanday jamiyatda ham moddiy va ma’naviy
boyliklar qatorida tarbiya ham rivojlanib boradi.
Tarbiya nazariyasining umumiy xususiyatlari quyidagilar bilan belgilanadi:
- tarbiyaning nazariy asoslari;
- tarbiya didaktikasi;
- tarbiya amaliyoti.
Mazkur masalalar tarbiya nazariyasining negizi sifatida O‘zbekistonda ta’sis
etilgan yangi “Tarbiya” fani asoslarini tashkil etadi. Shu sababli jamiyatda
tarbiyaning o‘rni, ahamiyati va amaliyoti odamlar tomonidan yetarli darajada idrok
etilmoqda. Mazkur masala bo‘yicha bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari
nazariy bilim, kasbiy ko‘nikma va amaliy kompetensiyalar bilan qurollanishi kerak.
2 Бордовская Н., Реян А. Педагогика. –Санкт-Петербург, 2001. –С.32
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini kasbiy tayyorlashda yangi fan
“Tarbiya” asoslari bo‘yicha maqsadli bilim berish, tarbiyaning yangi metodlari va
texnologiyalari bilan qurollantirish dolzarb vazifa bo‘lib turibdi. Shu sababli mazkur
yangi tipdagi elektron-modulli darslikning materiallariga diqqat qilish tavsiya
etiladi.
“Tarbiya” fani asoslari. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining tashabbusi
bilan 2020-yilda o‘zbek “Pedagogika” fani tarixida ilk bor “Tarbiya” yangi fani
ishlab chiqildi. Bu borada O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-
yil 6-iyuldagi 422-sonli “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida “Tarbiya” fanini
bosqichma-bosqich amaliyotga joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori
qabul qilindi va mazkur Qaror bilan “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalari o‘quvchilari
uchun “Tarbiya” fani Konsepsiyasi” tasdiqlandi. Qarorga binoan “Tarbiya” fani
amaldagi quyidagi fanlarni qo‘shish hisobiga tashkil etildi:
1) boshlang‘ich sinflarda o‘qitiladigan “Odobnoma” va “Vatan tuyg‘usi”
o‘quv fanlari;
2) yuqori sinflarda o‘qitiladigan “Milliy istiqlol g‘oyasi va ma’naviyat
asoslari” hamda “Dunyo dinlari tarixi” o‘quv fanlari.
Buning natijasida yangi fan shakllantirildi. Ushbu “Tarbiya” fanining
metodologik asoslarini quyidagilar tashkil etadi:
- ta’lim-tarbiyaga oid me’yoriy hujjatlar;
- tarbiya asoslari va manbalari;
- tarbiya qonuniyatlari, metodlari va texnologiyalari;
- tarbiyaning amaliy masalalari.
Aynan mazkur asoslar o‘quv fanining negizini tashkil etadi. Bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari bu asoslarni talab darajasida o‘zlashtirishi kerak.
Aks holda, ularning mazkur fan metodikasi bo‘yicha kasbiy tayyorgarligi talab
darajasida bo‘lmaydi. Shuningdek, qaror bilan 2021-2022 -o‘quv yilidan boshlab
“Tarbiya” fani bo‘yicha pedagog kadrlar tayyorlash yo‘lga qo‘yildi.
“Umumiy o‘rta ta’lim muassasalari o‘quvchilari uchun “Tarbiya” fani
Konsepsiyasi”ga ko‘ra, mazkur fanning umumiy asoslarini quyidagilar tashkil etadi:
- huquqiy asoslar;
- tashkiliy asoslar;
- ilmiy-metodik asoslar.
Bunda huquqiy asoslar ta’lim-tarbiyaga oid me’yoriy-huquqiy hujjatlardan
iborat, tashkiliy asoslar fanni umumta’lim maktablarida, jumladan, boshlang‘ich
ta’limda talab darajasida o‘qitishni va ilmiy-metodik asoslar esa fanning
metodologiyasini anglatadi.
Qarorga ko‘ra, “Tarbiya” fanining asosiy tamoyillarini quyidagilar tashkil
etadi:
a) milliy va umuminsoniy qadriyatlarning ustuvorligi;
b) ongli vatanparvarlik ruhini rivojlantirish;
v) fanga oid zamonaviy ilmiy-tadqiqotlarga asoslanish;
g) ochiqlik va shaffoflik;
d) tarbiya sohasiga oid tashabbuslarni qo‘llab-quvvatlash va rag‘batlantirish;
e) tarbiya sohasiga doir siyosatni amalga oshirishda ishtirok etuvchi davlat
organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va xususiy sektor faoliyatining muvofiqligi
hamda mutanosibligi.
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining fanga oid bu tamoyillarni chuqur
o‘zlashtirishi taqozo etiladi. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida, tarbiyaviy
tadbirlarda va mustaqil ta’lim izlanishlarida ana shu tamoyillarni o‘zlashtirish,
faoliyatda qo‘llash ko‘nikmasiga ega bo‘lish hamda kasbiy faoliyatda ularga amal
qilish kompetensiyasini egallash dolzarb masalalardan biridir. Buning uchun har bir
talabaning individual shug‘ullanishi, Ustozlar bilan hamkorlikda faol ishlashi va
tarbiya tamoyillarining hayotdagi ifodasini o‘rganib borishi taqozo etiladi. Bunda
oliy ta’lim muassasalarining imkoniyatlari, ta’lim jarayonining sharoitlari va
faoliyatning amaliy samaradorligidan oqilona foydalanish kerak. Har bir talabaning
mazkur fan tamoyillarini, asoslarini va istiqbolli maqsad-muddaolarini o‘zlashtirishi
kasbiy tayyorgarlikning negizlaridan biri hisoblanadi.
“Tarbiya” fanini o‘qitish zaruriyati. O‘zbekiston ta’lim tizimida, jumladan,
oliy ta’lim jarayonida “Tarbiya” fani asoslarini zamonaviy talablar asosida o‘qitish
va o‘rganish zaruriyat hisoblanadi. Shu jihatdan bo‘lajak boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilarining mazkur fanni o‘zlashtirish va uni o‘qitishning metodikasini
o‘rganish zaruriyati quyidagilar bilan belgilanadi:
- fanning asoslarini chuqur bilish;
- fanni o‘qitishning ilg‘or va zamonaviy pedagogik, innovatsion hamda axborot
texnologiyalarini egallash;
- tarbiya masalasiga doir ilmiy-tadqiqotlarni o‘rganib borish;
- inson va jamiyat hayotida tarbiyaning tutgan o‘rnini to‘liq idrok etish;
- fan vositasida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalash metodlari va
texnologiyalarini bilish;
- fanni o‘qitish bo‘yicha individual pedagogik tajribaga ega bo‘lish.
Mazkur fanni o‘rganish zaruriyati ilmiy, metodologik va amaliy jihatdan
bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun kasbiy talablardan hisoblanadi.
Chunki bu fan gumanitar fanlar ichida tarbiya jarayonini tashkil etish, uni amalga
oshirish va samaradorligini o‘rganib borish ishlarini muvofiqlashtiradi.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida “Milliy o‘quv dasturi” talablariga asosan
o‘qitiladigan fanlar aniq, tabiiy va gumanitar fanlar turkumiga ajratiladi. Shu
jihatdan umumiy o‘rta ta’lim maktablari, ayniqsa, boshlang‘ich ta’limda tarbiyaning
mazmuni nisbatan o‘zgaradi. Unga ko‘ra, quyidagicha yondashuv amalga kiritilishi
mo‘ljallanmoqda:
A) aniq fanlar: Matematika va uning takibiga kiruvchi fanlarni o‘qitish
vositasida o‘quvchilarning dunyoqarashini shakllantirish bilan tarbiya jarayoni
amalga oshiriladi;
B)
tabiiy
fanlar:
Boshlang‘ich
ta’limda
“Atrofimizdagi
olam”,
“Tabiatshunoslik” (Science) fanlarini o‘qitish vositasida o‘quvchilarning mustaqil
qarashlari, xohish va istaklarini to‘g‘ri tarbiyalash amalga oshiriladi;
V) gumanitar fanlar: “Tarbiya”, “Ona tili va o‘qish”, “Musiqa”, “Jismoniy
tarbiya”, “Tasviriy san’at” fanlarini o‘qitish vositasida o‘quvchilarning aqliy,
jismoniy va estetik tarbiyasi amalga oshiriladi.
E’tibor berilsa, bundan keyin boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayoni
umumta’lim fanlarini o‘qitish jarayonida amalga oshiriladi. Shu sababli bunday
tarbiya jarayonini muvofiqlashtirib borish “Tarbiya” fani zimmasiga yuklanadi.
Bundan tashqari, boshlang‘ich sinflarda istisno tariqasida estetik, aqliy va
jismoniy rivojlanishni nazarda tutuvchi tarbiyaviy tadbirlar maqsadli o‘tkaziladi,
shuningdek, bayramlar va tantanalar vositasida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining
ijtimoiy tarbiyasi amalga oshiriladi. Bu jarayonni tashkil etish va amalga oshirish
ishlari “Tarbiya” fani vositasida amalga oshiriladi, unda mazkur fan o‘qituvchisi va
Sinf rahbari mas’ul hisoblanadi.
Bularning barchasi bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining oliy
pedagogik ta’lim jarayonida “Tarbiya” fanini o‘qitish zaruriyati, uning asoslarini
o‘zlashtirish
va
o‘zlashtirilgan
ko‘nikmalarni
amaliyotda
qo‘llay
olish
ko‘nikmalarini egallashi taqozo etiladi. Shu sababli “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fani bo‘yicha o‘zlashtiriladigan nazariy
bilim, didaktik ko‘nikma va amaliy kompetensiyalar bo‘lajak boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilari uchun birlamchi talablar hisoblanadi. Bugungi kunda mazkur bilim,
ko‘nikma va kompetensiyalarni shakllantirish, ularni talabalarda tarkib toptirish va
talabalarni kasbiy yo‘naltirish masalalari ushbu fan vositasida amalsha oshirilishi
ishlari tashkil etilmoqda. Kelgusida ushbu fanni o‘zlashtirish natijalari bo‘yicha
bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kompetensiya darajasini aniqlash
monitoringi o‘rnatiladi.
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari oliy pedagogik ta’lim jarayonida
“Tarbiya” fani bo‘yicha quyidagi malakalarga ega bo‘lishi taqoza etiladi:
a) fan asoslari bo‘yicha nazariy-kasbiy bilimli bo‘lish;
b) fanni o‘qitish metodikasi bo‘yicha ko‘nikmaga ega bo‘lish;
v) fan vositasida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalash kompetensiyasini
egallashi.
Mazkur masalalar oliy pedagogik ta’lim jarayonida o‘zlashtirilishi taqoza
etiladi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining tarbiya jarayoni muhim pedagogik
masalalardan biri bo‘lib, unda o‘qituvchi hozirgi talablarni hisobga olishi kerak. Shu
jihatdan yuqorida ta’kidlangan Qarorda belgilanganidek, “Tarbiya” fanini o‘qitishda
quyidagilarga e’tibor berish va ularni o‘zlashtirish zaruriyat hisoblanadi:
- davlat ta’lim standartlari talablari asosida o‘quvchilar tomonidan odob-axloq,
bilim, ko‘nikma, malaka va kompetensiyalarning to‘liq o‘zlashtirilishiga erishish;
- o‘quvchilarda mustaqil va erkin fikrlashni hamda ularning ijodiy
qobiliyatlarini rivojlantirish;
- o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarash va global tafakkur yuritish kompetentligini
shakllantirish;
- umumta’lim fanlarini o‘qitishning printsipial yangi metodologiyasi asosida
tarbiyaning uzviyligi va uzluksizligini ta’minlash.
Bularning barchasi bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari tomonidan to‘liq
o‘zlashtirilishi lozim.
Shunday qilib “Tarbiya” fani va unga oid me’yoriy hujjatlar oliy pedagogik
ta’lim jarayonida talab darajasida o‘zlashtirilishi taqoza etiladi.
O‘zbek pedagogikasi tarixida tarbiyaga oid yondashuvlar. “Tarbiya” fani
manbalari va ularni o‘rganish bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi uchun zaruriyat
hisoblanadi. Bu borada o‘zbek pedagogikasi tarixida tarbiyaga oid muhim
yondashuvlar bayon qilingan. Mazkur o‘rinda namuna sifatida ularning eng
muhimlariga e’tiboringizni tortamiz.
“Avesto” kitobida yosh avlodni Ezgu niyatli, Ezgu fikrli va Ezgu
faoliyat(amal)li shaxslar sifatida voyaga yetkazish alohida ta’kidlangan.3
Keyinchalik bu pedagogik tamoyillar jahon xalqlari tarbiya jarayonida qabul
qilingan. Misol uchun, bu tamoyillar milliy pedagogikamizdan tashqari XIX asrda
Germaniya pedagogikasida asosiy tamoyillar sifatida belgilangan. 4 Shu sababli
mazkur tamoyillar hozirgi zamon tarbiya jarayonida ham amaliyotga tadbiq
etilmoqda. Masalan, yangi milliy g‘oyamizning ikkinchi tamoyili Ezgulikdir.5
Qur’oni karimda va Hadisi shariflarda yoshlarni E’tiqodli, Yaxshilik va
Yomonlikni farqlash ruhida tarbiyalash ta’limi berilgan. Buning natijasida VIII
asrdan boshlab to hozirgi kunga qadar Pedagogika fanimizda mazkur tamoyillar
tarbiyaning asoslaridan biri bo‘lib kelmoqda. Chunki e’tiqodli, yaxshilik va
yomonlikni farqlovchi shaxs insonparvar, xalqparvar va vatanparvar kishi sifatida
faoliyat yuritadi.
XI asr mutafakkiri Yusuf Xos Hojib “Qutadg‘u bilig” asarida yoshlarni
Adolatli, Qanoatli va Bilimli qilib voyaga yetkazish metodologiyasini asoslab
bergan. Uning yozishicha, bunday fazilatlarga ega inson eng yetuk hisoblanadi.
Sohibqiron Amir Temur “Tuzuklar” asarida shaxsni ijtimoiy tarbiyalash
3 Авесто. – Тошкент, 2001.
4 Қаранг: З.Фрейд. Менинг Зардўштим. – Тошкент, 2006
5 Мирзиёев Ш.М. Инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик – миллий ғоямизнинг асосий пойдеворидир. –
Тошкент, 2021.
masalasini talqin qilgan va bunda shaxsda murosa (kompromiss) fazilatini
shakllantirish lozimligini ta’kidlaydi. Uning fikricha, yetuk shaxs do‘stu dushman
bilan murosa qiladi. Do‘stga murosa qilish tushunarli, lekin dushmanga murosa
qilish qanday bo‘ladi? Dushman bilan murosa qilish shaxsning aqliy va axloqiy
yetukligini bildiradi.
Alisher Navoiy “Xamsa” asarida bir qator komil insonlar timsolini tavsiflab
bergan. Misol uchun, “Farhod va Shirin” dostonida Farhodni 9 yoshida komil inson
bo‘lib yetishganini va buning uchun u eng yetuk Ustozlardan saboq olganligini
tasvirlaydi. Shirin esa o‘z davrining eng axloqiy, aqliy va estetik yetuk kishi sifatida
taqdim etiladi. Ular bunday komillikka yoshligida olgan tarbiyalari tufayli yetishgan.
Jadid mutafakkiri Mahmudxo‘ja Behbudiy “Padarkush” pedagogik dramasida
bilim olmagan bolaning padarkush bo‘lib yetishini tasvirlab bergan. Chunki bilim
tarbiyaning ilmiy va nazariy asosi hisoblanadi.
Keltirilgan manbalardan ma’lum bo‘ladiki, tarbiya jarayonida shaxsda bir
talay fazilatlar, tamoyillar va g‘oyalarni shakllantirish lozim bo‘ladi. Har qanday
tarbiya jarayonida bu pedagogik merosga tayaniladi.
Jahon xalqlari pedagogikasida tarbiya masalalari. Jahon xalqlari
pedagogikasida bir qator tarbiyaga oid tajribalar shakllantirilgan. Mazkur o‘rinda
ularning eng muhimlariga diqqatingizni tortamiz.
Chex pedagogi Yan Amos Komenskiy “Buyuk didaktika” asarida yosh avlodni
o‘qitish vositasida tarbiyalashni asoslab bergan. Bunda o‘quv fanlarini o‘qitish
jarayoni shaxsning aqliy, axloqiy va estetik tuyg‘ularini shakllantirishga, shaxsni
hayotga tayyorlashga asosiy e’tibor qaratiladi.
Fransuz pedagogi Jan Jak Russo “Emil” asarida oila tarbiyasi masalasini
talqin qilib bergan. Uning fikricha, oilada bola tarbiyasi bilan oilaning eng yetuk
a’zosi shug‘ullanishi kerak. Pedagog bu borada onalarning tarbiyaviy o‘rnini alohida
ta’kidlaydi va Emil ismli onaning o‘z farzandini qanday tarbiyalaganligini, bu bu
ayol “Kundaliklar” tutib borganligini ko‘rsatib beradi. Shu ma’noda tarbiya ishi
bilan shug‘ullanuvchi shaxsning Kundaliklari bo‘lishi maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Shved pedagogi Iogan Genrix Pistalotsi “Erudiga maktablar” asarida
yoshlarni ijtimoiy tarbiyalash va bunda ularni savodxon qilish masalasiga alohida
tayanish lozimligini asoslab bergan. Hozirgi kunda butun dunyo xalqlarida amalda
bo‘lgan savodxonlikni Alifbedan boshlash tizimini aynan Pistolotsi asoslab bergan.
AQSH pedagoglari, masalan Jon Jems, tarbiyada pragmatizm, ya’ni
tarbiyaning amaliy natijalarini ustuvor qo‘yishadi. Unga ko‘ra, shaxsga kelgusi
faoliyatida zarur bo‘lgan bilim, fazilatlar va ko‘nikmalar shakllantirilishi kerak.
Mazkur masalalardan ma’lum bo‘ladiki, jahon xalqlari pedagogik tajribasida
ko‘p hollarda tarbiyaning amaliy jihatlariga e’tibor qaratiladi. Bugungi kunda ham
bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari ana shu tajribalarni o‘rganishi,
o‘zlashtirishi va amaliy faoliyatda qo‘llay olishi taqozo etiladi. Shu sababli mazkur
“Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fani vositasida
jahon xalqlari pedagogikasining tarbiyaga oid tajribalarini o‘rganish masalasi va
uning metodikasini ishlab chiqish dolzarb bo‘lib turibdi. Chunki hozirgi zamon
xalqaro ta’lim dasturlari va talablari aynan Yevropa, Osiyo va Amerika qit’alarida
yashovchi xalqlarning pedagogik tajribalariga asosan ishlab chiqilgan. Masalan,
Sharq xalqlari pedagogikasidan Ustoz-shogird tajribasi butun dunyo xalqlari tarbiya
jarayoniga tadbiq etilgan.
“Tarbiya” fanining ilmiy-tadqiqot metodlari. Bo‘lajak boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilari kasbiy kompetensiyalarini o‘zlashtirish jarayonida “Tarbiya” fanining
ilmiy-tadqiqot metodlarini ham o‘rganishi muhim ahamiyatga ega. Bu fanning
metodlari Pedagogika fanining metodlaridan olingan bo‘lsa-da, biroq ular mazkur
fan asosida kengroq ma’noda tushuniladi. Chunki tarbiya jarayonining xarakteri
shuni taqozo etadi.
Mamalakatimizda ta’sis etilgan “Tarbiya” fanining eng asosiy ilmiy-tadqiqot
metodlari quyidagilardan iborat:
- tarbiyaga oid pedagogik merosni o‘rganish;
- tarbiyaga oid jahon xalqlari pedagogikasi tajribalarini o‘zlashtirish;
- tarbiyaga oid me’yoriy hujjatlarni bilish;
- tarbiyachining o‘z individual tarbiyaviy tajribasining bo‘lishi.
Mazkur ilmiy-tadqiqot metodlari o‘rganish, manbalarni o‘zlashtirish va tajriba
o‘tkazish asoslarida o‘rganiladi.
Bu metodlar pedagogik turkumdagi barcha fanlarda qo‘llaniladi. Biroq ushbu
metodlardan “Tarbiya” fani ilmiy-tadqiqot metodlarini belgilashda quyidagilarga
alohida e’tibor beriladi:
a) tarbiyaga oid pedagogik meros o‘rganilganda qadimdan kelayotgan tarbiya
g‘oyalari, usullari, tizimi va uni amalga oshirish yo‘llariga alohida e’tibor beriladi;
b) tarbiyaga oid jahon xalqlari pedagogikasi tajribalarini o‘zlashtirishda
tarbiyaviy yondashuvlar, ularning amaliy tajribadan o‘tganligi va bugungi kun
talabalariga javob berishi masalalariga diqqat qilinadi;
v) tarbiyaga oid me’yoriy hujjatlarni o‘zlashtirishda aynan tarbiya masalasiga
yo‘naltirilgan davlat standartlari, malaka talablari va murabbiy-o‘qituvchilarga
qo‘yiladigan pedagogik talablarni o‘rganish va ularga amal qilish masalalariga
e’tibor beriladi;
g) tarbiyachining o‘z individual tarbiyaviy tajribasiga ega bo‘lish uchun
talabalik davridayoq tarbiya asoslari, metodologiyasi, didaktikasi va amaliyotini
o‘zlashtirish bilan pedagogik hamda malakaviy amaliyotlar davrida amaliy
ko‘nikmalar bilan qurollanishga diqqat qilinadi.
Bularning barchasi “Tarbiya” fanining ilmiy-tadqiqot metodlari bo‘yicha
bilim va ko‘nikmaga ega bo‘lish asoslari hisoblanadi. Shu jihatdan bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining quyidagi ko‘nikmalarga ega bo‘lishi taqozo
etiladi:
- tarbiya asoslarini o‘zlashtirishga qiziqish;
- bolaparvarlik sifatiga ega bo‘lish;
- muntazam o‘zi ustida ishlab borish;
- o‘z tajribalarini ommalashtirish.
Bular oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik turkumdagi fanlarni o‘qish,
tarbiyaviy tadbirlarda ishtirok etish va mustaqil ta’lim mashg‘ulotlari vositasida
o‘zlashtiriladi. Shu jihatdan hozirgi zamon talabalarining faol bo‘lishi taqozo etiladi.
Misol uchun, bugungi kun talabalari zamonaviy texnik texnologiyalardan
foydalanishni yaxshi bilishadi, ayni paytda, ular bilim olish masalasida faollashishi
kerak.
Mazkur ko‘nikmalarni o‘zlashtirishda hozirgi oliy pedagogik ta’lim
jarayonida quyidagi mashg‘ulotlarning turlari muhim ahamiyatga ega:
- amaliy mashg‘ulotlar;
- mustaqil ta’lim mashg‘ulotlari;
- o‘quv jarayonida amalga oshiriladigan tarbiyaviy tadbirlar;
- auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlar.
Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida mazkur mashg‘ulotlarni tashkil
etish va amalga oshirish tizimini ishlab chiqish zaruriyat bo‘lib turibdi. Ayni paytda,
amaliy va mustaqil ta’lim mashg‘ulotlarining topshiriqlarini o‘z vaqtida bajarish
bilan ta’kidlangan ko‘nikmalarni kutilgan darajada o‘zlashtirish imkoniyati mavjud.
“Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanining
ilmiy-tadqiqot metodlarini idrok etishda milliy va xalqparvarlik tamoyillariga asosiy
e’tiborni qaratish lozim. O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vaziri Sh.
Shermatovning fikricha, bugungi kunda maktablarda amalga oshirilayotgan “tarbiya
jarayoni umumxalq xususiyatiga ega bo‘lmoqda”.6 Buning ma’nosi shuki,
umumta’lim maktablarida o‘qitilayotgan “Tarbiya” fani umumxalq xususiyatiga,
ya’ni xalqimizga xos bo‘lgan fazilatlar, odatlar va turmush-tarz madaniyati
asoslariga tayanishi lozim.
“Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanining ilmiy-
tadqiqot metodlarini shakllantirish va uni o‘zlashtirish tizimlarini belgilashda
quyidagilarga asoslanish maqsadga muvofiq bo‘ladi:
- davlat ta’lim standartlari va malaka talablarida belgilangan vazifalarni
birlamchi bilish;
- pedagogik tadqiqotlarda tajriba-sinovdan o‘tgan metodlarni qabul qilish;
- innovatsion va integratsion xususiyatlarga ega yondashuvlarni ilmiy
ishlanmadan o‘tkazgan tarzda ilmiy muomalaga kiritish;
- o‘zining ilmiy maktabiga ega bo‘lgan pedagoglarning individual tajribalarini
amaliyot sifatida qabul qilish;
- milliy va umuminsoniy pedagogik qadriyatlarni tavsiflovchi g‘oyalarga
asoslanish.
Aynan bunday yondashuv ushbu fanning ilmiy-tadqiqot metodlarini belgilab
olishda zamonaviylikni keltirib chiqaradi. Chunki bugungi kunda oliy pedagogik
ta’lim jarayonida o‘qitilayotgan pedagogik turkumdagi fanlarning umumiy va
individual ilmiy-tadqiqot metodlari mavjud. Umuman bizning yondashuvimizga
ko‘ra, “Tarbiya” fanining ilmiy-tadqiqot metodlari o‘ziga xos xususiyatlarga ega
6 Шерматов Ш. Ижро интизоми – жойлардаги ислохотлар самарадорлигининг асосий омили. // “Янги
Ўзбекистон” газетаси 2021 йил 19 июнь сони
bo‘lishi shart.
Bularning barchasi bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun muhim
kasbiy kompetensiya hisoblanadi.
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq:
1. Tarbiya nazariyasining umumiy xususiyatlari deganda nimani tushunasiz?
2. “Tarbiya” fani asoslarini nimalar tashkil qiladi?
3. “Tarbiya” fanini o‘qitish zaruriyati nimalardan iborat?
4. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020 yil 6 iyuldagi 422-
sonli Qarorini o‘rganing. //www.ziyonet.uz.
5. O‘zbek pedagogikasi tarixida tarbiyaga oid yondashuvlar deganda nimalarni
tushunasiz?
6. Jahon xalqlari pedagogikasida qanday tarbiyaga oid tajribalar mavjud?
7. “Tarbiya” fanining asosiy ilmiy-tadqiqot metodlarini nimalar tashkil etadi?
O‘zbek pedagogika tarixida mavjud bo‘lgan tarbiyaga oid yondashuvlarni konspekt
qiling.