“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari

Yuklangan vaqt

2024-10-19

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

26,6 KB


 
 
 
 
 
 
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari. 
 
Reja: 
1. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi.  
2. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning monitoring mexanizmi.  
3. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning tayanch mexanizmlari. 
 
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi. “Tarbiya” fanini 
oliy pedagogik ta’lim jarayonida o‘qitishda bo‘lajak mutaxassislarning kasbiy 
xususiyatlari hisobga olinadi. Shu jihatdan mazkur ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich 
ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” predmetini o‘qitishda klaster amaliy 
mexanizmi muhim o‘rin tutadi.  
 Klaster – bu ta’lim va tarbiya jarayonini ta’lim oluvchilar, ta’lim beruvchilar 
va bo‘lajak mutaxassislardan manfaatdor muassasalarning hamkorligi asosida 
amalga oshiriladigan o‘qitishning amaliy mexanizmlaridan biridir. Shu jihatdan oliy 
pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish 
metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda quyidagi klaster tizimi muhim o‘rin tutadi: 
a) Institut professor-o‘qituvchilarining mazkur fanni o‘qitishdagi nazariy, 
metodologik va texnologik hamkorligi; 
b) professor-o‘qituvchilar va talabalarning didaktik, kasbiy va amaliy 
hamkorligi;  
v) Institutning Toshkent viloyati umumiy o‘rta ta’lim maktablari bilan tashkil 
etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri”  a’zolari ishtirokida ushbu fanni 
o‘qitishda amalga oshiriladigan hamkorlik; 
g) Toshkent viloyatining umumiy o‘rta ta’lim maktablari boshlang‘ich sinf 
o‘qituvchilari bilan mazkur fanni o‘qitishdagi amaliy hamkorligi; 
d) Respublika o‘quv va ilmiy markazlari bilan ushbu fanni o‘qitishdagi 
hamkorlik; 
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari. Reja: 1. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi. 2. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning monitoring mexanizmi. 3. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning tayanch mexanizmlari. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi. “Tarbiya” fanini oliy pedagogik ta’lim jarayonida o‘qitishda bo‘lajak mutaxassislarning kasbiy xususiyatlari hisobga olinadi. Shu jihatdan mazkur ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” predmetini o‘qitishda klaster amaliy mexanizmi muhim o‘rin tutadi. Klaster – bu ta’lim va tarbiya jarayonini ta’lim oluvchilar, ta’lim beruvchilar va bo‘lajak mutaxassislardan manfaatdor muassasalarning hamkorligi asosida amalga oshiriladigan o‘qitishning amaliy mexanizmlaridan biridir. Shu jihatdan oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda quyidagi klaster tizimi muhim o‘rin tutadi: a) Institut professor-o‘qituvchilarining mazkur fanni o‘qitishdagi nazariy, metodologik va texnologik hamkorligi; b) professor-o‘qituvchilar va talabalarning didaktik, kasbiy va amaliy hamkorligi; v) Institutning Toshkent viloyati umumiy o‘rta ta’lim maktablari bilan tashkil etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri” a’zolari ishtirokida ushbu fanni o‘qitishda amalga oshiriladigan hamkorlik; g) Toshkent viloyatining umumiy o‘rta ta’lim maktablari boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari bilan mazkur fanni o‘qitishdagi amaliy hamkorligi; d) Respublika o‘quv va ilmiy markazlari bilan ushbu fanni o‘qitishdagi hamkorlik;  
 
e) ilg‘or mutaxassislar bilan mazkur fanni o‘qitishdagi hamkorlik. 
 O‘qitishning bunday klaster mexanizmida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” 
fanini o‘qitish metodikasi”ni o‘qitishda har bir ishtirokchi o‘z vazifasidan kelib 
chiqib ishtirok etadi. Misol uchun, umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich 
sinf o‘qituvchilari “Tarbiya” fanini o‘qitishdagi tajribalarini taqdim etadi va bu 
tajribalar oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari 
tomonidan o‘zlashtiriladi. 
 O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va ta’lim beruvchilar teng 
ishtirok etadi. Bunda o‘qitishning elektron-modulli tizimida “Tarbiya” fanini klaster 
tizimi asosida o‘qitish quyidagicha tashkild etilishi mumkin: 
- umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari hududiy 
jihatdan xalq ta’limi bo‘limlari, ilmiy markazlar yoki institutlar orqali o‘qitishning 
kredit-modul tizimiga ulanadi; 
- institut yoki hududiy ilmiy-o‘quv markazlari o‘quv materiallarini tayyorlaydi 
va fanning mavzulari bo‘yicha mutaxassislarni jalb etadi; 
- institut professor-o‘qituvchilari “Tarbiya” fani bo‘yicha asosiy mutaxassis 
sifatida klaster doirasiga kiruvchi umumiy o‘rta ta’lim maktablarining o‘quv 
adabiyotlari bilan ta’minlaydi. 
 O‘qitishning pedagogik ta’lim innovatsion klasteri bo‘yicha Toshkent viloyati 
Chirchiq davlat pedagogika institutida yaxshi tajriba to‘plangan. Misol uchun, 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 14-apreldagi 213-sonli 
“Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti faoliyatini yanada 
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori bilan 2021/2022 o‘quv 
yilidan boshlab viloyatning 10 ta umumiy o‘rta ta’lim maktabining 3-4 -sinf 
o‘quvchilari uchun “O‘qish va matematik savodxonlik bo‘yicha sinflar” tashkil 
etildi. Mazkur klaster tizimi asosida tashkil etilgan sinflarda boshlang‘ich ta’limning 
xalqaro dasturlari asosida tadqiqotlar amalga oshiriladi. Shu jihatdan umumiy o‘rta 
ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinflarida “Tarbiya” fanini mana shunday klaster 
tizimi asosida o‘qitish fanning amaliy asoslari bo‘yicha muhim ahamiyatga ega. 
O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va undan manfaatdorlar teng 
ishtirok etishi bilan bu fanning amaliy asoslarini belgilashda muhim ahamiyatga ega. 
Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik ta’limning innovatsion 
e) ilg‘or mutaxassislar bilan mazkur fanni o‘qitishdagi hamkorlik. O‘qitishning bunday klaster mexanizmida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”ni o‘qitishda har bir ishtirokchi o‘z vazifasidan kelib chiqib ishtirok etadi. Misol uchun, umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari “Tarbiya” fanini o‘qitishdagi tajribalarini taqdim etadi va bu tajribalar oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari tomonidan o‘zlashtiriladi. O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va ta’lim beruvchilar teng ishtirok etadi. Bunda o‘qitishning elektron-modulli tizimida “Tarbiya” fanini klaster tizimi asosida o‘qitish quyidagicha tashkild etilishi mumkin: - umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari hududiy jihatdan xalq ta’limi bo‘limlari, ilmiy markazlar yoki institutlar orqali o‘qitishning kredit-modul tizimiga ulanadi; - institut yoki hududiy ilmiy-o‘quv markazlari o‘quv materiallarini tayyorlaydi va fanning mavzulari bo‘yicha mutaxassislarni jalb etadi; - institut professor-o‘qituvchilari “Tarbiya” fani bo‘yicha asosiy mutaxassis sifatida klaster doirasiga kiruvchi umumiy o‘rta ta’lim maktablarining o‘quv adabiyotlari bilan ta’minlaydi. O‘qitishning pedagogik ta’lim innovatsion klasteri bo‘yicha Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika institutida yaxshi tajriba to‘plangan. Misol uchun, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 14-apreldagi 213-sonli “Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti faoliyatini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori bilan 2021/2022 o‘quv yilidan boshlab viloyatning 10 ta umumiy o‘rta ta’lim maktabining 3-4 -sinf o‘quvchilari uchun “O‘qish va matematik savodxonlik bo‘yicha sinflar” tashkil etildi. Mazkur klaster tizimi asosida tashkil etilgan sinflarda boshlang‘ich ta’limning xalqaro dasturlari asosida tadqiqotlar amalga oshiriladi. Shu jihatdan umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinflarida “Tarbiya” fanini mana shunday klaster tizimi asosida o‘qitish fanning amaliy asoslari bo‘yicha muhim ahamiyatga ega. O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va undan manfaatdorlar teng ishtirok etishi bilan bu fanning amaliy asoslarini belgilashda muhim ahamiyatga ega. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik ta’limning innovatsion  
 
klaster tizimini barcha ijtimoiy-gumanitar fanlarga tatbiq etish metodologiyasini 
ishlab chiqish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bizning yondashuvimizga ko‘ra, 
“Tarbiya” fanini o‘qitishga klaster tizimini tatbiq etishning metodologiyasida 
quyidagilar muhim o‘rin tutadi: 
-  fanni o‘qitishning hamkorlik mexanizmlarini belgilash; 
-  fan 
asoslarini 
belgilashda 
imkon 
qadar 
auditoriyadan 
tashqari 
mashg‘ulotlarning o‘rnini belgilash va shu asosda fanni amaliy jihatlarini ishlab 
chiqish; 
-  o‘qituvchilarning o‘zaro tajriba almashinuvini yo‘lga qo‘yish; 
-  har bir o‘quv yili boshida fanning o‘quv materiallarini takomillashtirib borish 
va bunda mutaxasislarning imkoniyatlaridan foydalanish. 
 Bunday yondashuv “Tarbiya” fanini klaster mexanizmi asosida o‘qish 
jarayonini takomillashtiradi.  
  “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanini o‘qitishda 
klaster mexanizmi nazariya va amaliyotni o‘zaro bog‘lashi bilan ajralib turadi. Shu 
sababli bu fanni o‘zlashtirishda nazariy, metodologik va amaliy ko‘nikmalar ham 
nazariy, ham amaliy jihatdan uyg‘un o‘zlashtirilishi kerak. Chunki bu fan kelajakda 
“Tarbiya” fanini mutlaqo yangicha yondashuvlar asosida o‘qitishda asos bo‘ladi. 
  Fanni o‘qitishning monitoring mexanizmi. “Boshlang‘ich ta’limda 
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda o‘qitishning 
monitoring mexanizmi muhim o‘rin tutadi. 
 O‘qitishning monitoring mexanizmi amalga oshirilayotgan o‘quv va tarbiya 
jarayonini nazorat qilish, uning samaradorligini aniqlab borish 
hamda 
yondashuvlarni yangilab borishga asoslanadi. “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” 
fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda o‘qitishning quyidagi monitoringi 
mexanizmlariga amal qilish tavsiya etiladi: 
A) mazkur fanning ilmiy-nazariy asoslari talabalar tomonidan qanday 
o‘zlashtirilayotganligini kuzatib borish; 
B) bu fanning metodologik asoslari va kasbiy ko‘nikma kompetensiyalari 
talabalar tomonidan o‘zlashtirilayotganligining darajasini o‘rganib borish; 
V) mazkur fanning har bir mavzusining o‘quv materiallarini yangi ma’lumotlar, 
axborotlar va yo‘naltirishlar bilan muntazam to‘ldirib borish;  
klaster tizimini barcha ijtimoiy-gumanitar fanlarga tatbiq etish metodologiyasini ishlab chiqish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bizning yondashuvimizga ko‘ra, “Tarbiya” fanini o‘qitishga klaster tizimini tatbiq etishning metodologiyasida quyidagilar muhim o‘rin tutadi: - fanni o‘qitishning hamkorlik mexanizmlarini belgilash; - fan asoslarini belgilashda imkon qadar auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlarning o‘rnini belgilash va shu asosda fanni amaliy jihatlarini ishlab chiqish; - o‘qituvchilarning o‘zaro tajriba almashinuvini yo‘lga qo‘yish; - har bir o‘quv yili boshida fanning o‘quv materiallarini takomillashtirib borish va bunda mutaxasislarning imkoniyatlaridan foydalanish. Bunday yondashuv “Tarbiya” fanini klaster mexanizmi asosida o‘qish jarayonini takomillashtiradi. “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanini o‘qitishda klaster mexanizmi nazariya va amaliyotni o‘zaro bog‘lashi bilan ajralib turadi. Shu sababli bu fanni o‘zlashtirishda nazariy, metodologik va amaliy ko‘nikmalar ham nazariy, ham amaliy jihatdan uyg‘un o‘zlashtirilishi kerak. Chunki bu fan kelajakda “Tarbiya” fanini mutlaqo yangicha yondashuvlar asosida o‘qitishda asos bo‘ladi. Fanni o‘qitishning monitoring mexanizmi. “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda o‘qitishning monitoring mexanizmi muhim o‘rin tutadi. O‘qitishning monitoring mexanizmi amalga oshirilayotgan o‘quv va tarbiya jarayonini nazorat qilish, uning samaradorligini aniqlab borish hamda yondashuvlarni yangilab borishga asoslanadi. “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda o‘qitishning quyidagi monitoringi mexanizmlariga amal qilish tavsiya etiladi: A) mazkur fanning ilmiy-nazariy asoslari talabalar tomonidan qanday o‘zlashtirilayotganligini kuzatib borish; B) bu fanning metodologik asoslari va kasbiy ko‘nikma kompetensiyalari talabalar tomonidan o‘zlashtirilayotganligining darajasini o‘rganib borish; V) mazkur fanning har bir mavzusining o‘quv materiallarini yangi ma’lumotlar, axborotlar va yo‘naltirishlar bilan muntazam to‘ldirib borish;  
 
G) ushbu fanning o‘qitayotgan professor-o‘qituvchilarning tajribalarini 
ommalashtirib borish; 
D) mazkur fanni o‘qitishda imkon qadar bo‘lajak boshlang‘ich sinf 
o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini shakllantirishga xizmat qiluvchi amaliy 
va mustaqil ta’lim mashg‘ulotlari imkoniyatlariga ustuvor darajada ahamiyat berish.  
 Bunday yondashuv oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich 
sinf o‘qituvchilariga “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”  
fanini o‘qitishning monitoring mexanizmi ta’lim sifati va samaradorligini oshirishga 
xizmat qiladi. Bunda o‘qitishning monitoring mexanizmining asosiy vazifasi 
talabalarning kasbiy kompetensiyasini va ularning tarbiya ishiga bo‘lgan 
tayyorgarligini yangilab borish hamda kengaytirishdan iborat. 
 O‘qitishning monitoring mexanizmida quyidagi xususiyatlar ajralib turadi: 
-  o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini muntazam o‘rganib va kuzatib 
borish; 
-  o‘rganishlar natijasida fanni o‘qitish bo‘yicha yangi yo‘nalishlarni belgilash; 
-  belgilangan yangi yo‘nalishlar bo‘yicha o‘quv materiallarini tayyorlash; 
-  fanni o‘qitishda keng jamoatchilikni jalb etish. 
 “Tarbiya” fanini o‘qitishda monitoring mexanizmidan foydalanish mazkur 
fanning amaliy jihatlarini kuchaytiradi. Eng asosiysi o‘qitishning monitoring 
mexanizmida keng jamoatchilik ishtirok etadi. Shu sababli hozirgi zamon 
Pedagogika fanida o‘qitishning monitoring mexanizmiga alohida e’tibor 
berilmoqda. 
 Mamlakatimizda o‘qitishning monitoring mexanizmiga amal qilish yangi 
hodisa bo‘lib, mazkur mexanizmdan foydalanishning metodologik asoslarini ishlab 
chiqish taqozo etiladi. Shu jihatdan “Tarbiya” fanini o‘qitishning monitoring 
mexanizmidan foydalanish uchun “Tarbiyaviy ishlar metodikasi” fani tajribasidan 
foydalanish tavsiya etiladi.  
  Fanni o‘qitishning tayanch mexanizmlari. Oliy pedagogik ta’lim 
jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga o‘qitiladigan “Boshlang‘ich 
ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”  fanini o‘qitishda tayanch 
mexanizmlarga tayanish muhim o‘rin tutadi. 
 O‘qitishning amaliy mexanizmlari auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlarga 
G) ushbu fanning o‘qitayotgan professor-o‘qituvchilarning tajribalarini ommalashtirib borish; D) mazkur fanni o‘qitishda imkon qadar bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini shakllantirishga xizmat qiluvchi amaliy va mustaqil ta’lim mashg‘ulotlari imkoniyatlariga ustuvor darajada ahamiyat berish. Bunday yondashuv oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanini o‘qitishning monitoring mexanizmi ta’lim sifati va samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Bunda o‘qitishning monitoring mexanizmining asosiy vazifasi talabalarning kasbiy kompetensiyasini va ularning tarbiya ishiga bo‘lgan tayyorgarligini yangilab borish hamda kengaytirishdan iborat. O‘qitishning monitoring mexanizmida quyidagi xususiyatlar ajralib turadi: - o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini muntazam o‘rganib va kuzatib borish; - o‘rganishlar natijasida fanni o‘qitish bo‘yicha yangi yo‘nalishlarni belgilash; - belgilangan yangi yo‘nalishlar bo‘yicha o‘quv materiallarini tayyorlash; - fanni o‘qitishda keng jamoatchilikni jalb etish. “Tarbiya” fanini o‘qitishda monitoring mexanizmidan foydalanish mazkur fanning amaliy jihatlarini kuchaytiradi. Eng asosiysi o‘qitishning monitoring mexanizmida keng jamoatchilik ishtirok etadi. Shu sababli hozirgi zamon Pedagogika fanida o‘qitishning monitoring mexanizmiga alohida e’tibor berilmoqda. Mamlakatimizda o‘qitishning monitoring mexanizmiga amal qilish yangi hodisa bo‘lib, mazkur mexanizmdan foydalanishning metodologik asoslarini ishlab chiqish taqozo etiladi. Shu jihatdan “Tarbiya” fanini o‘qitishning monitoring mexanizmidan foydalanish uchun “Tarbiyaviy ishlar metodikasi” fani tajribasidan foydalanish tavsiya etiladi. Fanni o‘qitishning tayanch mexanizmlari. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga o‘qitiladigan “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanini o‘qitishda tayanch mexanizmlarga tayanish muhim o‘rin tutadi. O‘qitishning amaliy mexanizmlari auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlarga  
 
asoslanadi. Shu ma’noda oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda 
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”  o‘qitishda ta’limning quyidagi tayanch 
mexanizmlariga tayanish kutilgan samarani beradi: 
A) ushbu fanni o‘qitishda auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlar hisoblangan 
ekskursiyalar, uchrashuvlar, to‘garaklar, klublar va tanlovlar imkoniyatlariga 
tayanish; 
B) mazkur fanni o‘qitishda chuqurlashtiruvchi mashg‘ulotlar hisoblanuvchi 
maxsus kurslar, to‘garaklar va hamkorlik darslarining imkoniyatlaridan oqilona 
foydalanish; 
V) bu fanni o‘qitishda, misol uchun, Toshkent viloyati Chirchiq davlat 
pedagogika institutida tashkil etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri” kabi 
amaliy tuzilmalarning hamkorligiga tayanish; 
G) ushbu fanni o‘qitishda ta’lim oluvchilarning ijodkorligi, ijodiy ishlanmalari 
va loyihalari taqdimotlariga tayanish. 
 O‘qitishning bunday tayanch mexanizmlari vositasida “Boshlang‘ich ta’limda 
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”  o‘quv fani kutilgan darajada amalga 
oshiriladi. Mazkur amaliy mexanizmlar vositasida bo‘lajak boshlang‘ich sinf 
o‘qituvchilarida quyidagi amaliy ko‘nikmalarning shakllantirilishiga erishiladi: 
- nazariy bilimdonlik; 
- tarbiyaviy ko‘nikmalik; 
- kasbiy faollik; 
- pedagogik ijodkorlik. 
 “Tarbiya” fanini o‘qitishda nazariy bilimdonlik mazkur fanning metodologik, 
didaktik va amaliy asoslarini chuqur o‘zlashtirishga, tarbiyaviy ko‘nikmalik ushbu 
fan bo‘yicha o‘quvchilar tarbiyasini izchil amalga oshirishga, kasbiy faollik 
o‘qituvchining samarali faoliyatiga hamda pedagogik ijodkorlik esa fanni o‘qitishda 
turli metodlar va texnologiyalarga asoslanishni nazarda tutadi. Shu sababli bo‘lajak 
boshlang‘ich 
sinf 
o‘qituvchilari 
“Tarbiya” 
fanini 
o‘qitishning 
tayanch 
mexanizmlarini o‘zlashtirishda mazkur ko‘nikmalarni va kompetensiyalarni 
o‘rganish taqoza etiladi. Bu borada ayniqsa, keyingi paytlarda pedagogik ijodkorlik 
masalasi ilk rejaga chiqmoqda. Haqiqatan ham, “Tarbiya” fani kabi yangi o‘quv 
predmetlarini o‘qitishda pedagogik ijodkorlik tayanch mexanizmlardan biridir.  
asoslanadi. Shu ma’noda oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘qitishda ta’limning quyidagi tayanch mexanizmlariga tayanish kutilgan samarani beradi: A) ushbu fanni o‘qitishda auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlar hisoblangan ekskursiyalar, uchrashuvlar, to‘garaklar, klublar va tanlovlar imkoniyatlariga tayanish; B) mazkur fanni o‘qitishda chuqurlashtiruvchi mashg‘ulotlar hisoblanuvchi maxsus kurslar, to‘garaklar va hamkorlik darslarining imkoniyatlaridan oqilona foydalanish; V) bu fanni o‘qitishda, misol uchun, Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika institutida tashkil etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri” kabi amaliy tuzilmalarning hamkorligiga tayanish; G) ushbu fanni o‘qitishda ta’lim oluvchilarning ijodkorligi, ijodiy ishlanmalari va loyihalari taqdimotlariga tayanish. O‘qitishning bunday tayanch mexanizmlari vositasida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fani kutilgan darajada amalga oshiriladi. Mazkur amaliy mexanizmlar vositasida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida quyidagi amaliy ko‘nikmalarning shakllantirilishiga erishiladi: - nazariy bilimdonlik; - tarbiyaviy ko‘nikmalik; - kasbiy faollik; - pedagogik ijodkorlik. “Tarbiya” fanini o‘qitishda nazariy bilimdonlik mazkur fanning metodologik, didaktik va amaliy asoslarini chuqur o‘zlashtirishga, tarbiyaviy ko‘nikmalik ushbu fan bo‘yicha o‘quvchilar tarbiyasini izchil amalga oshirishga, kasbiy faollik o‘qituvchining samarali faoliyatiga hamda pedagogik ijodkorlik esa fanni o‘qitishda turli metodlar va texnologiyalarga asoslanishni nazarda tutadi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari “Tarbiya” fanini o‘qitishning tayanch mexanizmlarini o‘zlashtirishda mazkur ko‘nikmalarni va kompetensiyalarni o‘rganish taqoza etiladi. Bu borada ayniqsa, keyingi paytlarda pedagogik ijodkorlik masalasi ilk rejaga chiqmoqda. Haqiqatan ham, “Tarbiya” fani kabi yangi o‘quv predmetlarini o‘qitishda pedagogik ijodkorlik tayanch mexanizmlardan biridir.  
 
 Pedagogik ijodkorlik ushbu fanni noan’anaviy dars shakllarida, axborot-
kommunikatsion texnologiyalar asosida o‘qitishga va muntazam ravishda individual 
o‘qitish uslubini takomillashtirib borishga asoslanadi. Shu sababli bo‘lajak 
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik 
ijodkorlik bo‘yicha ko‘nikmaga ega bo‘lishi va uning asoslari bilan qurollanishi 
taqoza etiladi. Bularning barchasi “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish 
metodikasi” o‘quv predmeti asosida amalga oshiriladi. 
 Bunday amaliy mexanizmlardan foydalanish “Tarbiya” fanini butunlay yangi 
asoslarda o‘qitish tizimining tarkib topishiga olib keladi.   
 E’tibor berilsa, oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda 
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”  o‘qitishning klaster, monitoring va tayanch 
mexanizmlari bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini 
amaliy jihatdan tarkib toptirish asosiy vositalardan hisoblanadi.  
 
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq: 
1. “Tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi deganda nimalarni 
tushunasiz? 
2.   Fanni o‘qitishning monitoring mexanizmlarini nimalar tashkil etadi? 
3.  Fanni o‘qitishning amaliy mexanizmlarining mazmuni nimalardan iborat? 
 
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari 
Tarbiya fani 2020-2021-o‘quv yilidan boshlab mustaqil fan sifatida 
O‘zbekiston Respublikasida amal qiladigan uzluksiz tarbiya tizimining nazariy 
asoslari, qonuniyat va prinsiplari, o‘ziga xos yo`nalishlari tarbiya berish va 
tarbiyalash jarayonining shakllanishi, tarixiy taraqqiyot bosqichlarini o‘rgatuvchi 
fandir. Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasida fanning alohida sohasi sifatida 
e’tirof etiladi. Shuning uchun ham, Tarbiya fanining metodologiyasi sifatida Jahon 
va Sharq pedagogik tafakkurining tarbiya va tarbiyalashga oid durdonalarini 
mujassamlashtirgan manbalar, tasavvuf ta’limot namoyandalarining badiiy va ilmiy 
asarlari, sharqona tarbiya vositalari va metodlarini o‘z ichiga olgan manbalar, milliy 
istiqlol g‘oyasi, O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, O‘zbekiston 
Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni hamda O‘zbekiston Respublikasi 
Pedagogik ijodkorlik ushbu fanni noan’anaviy dars shakllarida, axborot- kommunikatsion texnologiyalar asosida o‘qitishga va muntazam ravishda individual o‘qitish uslubini takomillashtirib borishga asoslanadi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik ijodkorlik bo‘yicha ko‘nikmaga ega bo‘lishi va uning asoslari bilan qurollanishi taqoza etiladi. Bularning barchasi “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv predmeti asosida amalga oshiriladi. Bunday amaliy mexanizmlardan foydalanish “Tarbiya” fanini butunlay yangi asoslarda o‘qitish tizimining tarkib topishiga olib keladi. E’tibor berilsa, oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘qitishning klaster, monitoring va tayanch mexanizmlari bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini amaliy jihatdan tarkib toptirish asosiy vositalardan hisoblanadi. Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq: 1. “Tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi deganda nimalarni tushunasiz? 2. Fanni o‘qitishning monitoring mexanizmlarini nimalar tashkil etadi? 3. Fanni o‘qitishning amaliy mexanizmlarining mazmuni nimalardan iborat? “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari Tarbiya fani 2020-2021-o‘quv yilidan boshlab mustaqil fan sifatida O‘zbekiston Respublikasida amal qiladigan uzluksiz tarbiya tizimining nazariy asoslari, qonuniyat va prinsiplari, o‘ziga xos yo`nalishlari tarbiya berish va tarbiyalash jarayonining shakllanishi, tarixiy taraqqiyot bosqichlarini o‘rgatuvchi fandir. Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasida fanning alohida sohasi sifatida e’tirof etiladi. Shuning uchun ham, Tarbiya fanining metodologiyasi sifatida Jahon va Sharq pedagogik tafakkurining tarbiya va tarbiyalashga oid durdonalarini mujassamlashtirgan manbalar, tasavvuf ta’limot namoyandalarining badiiy va ilmiy asarlari, sharqona tarbiya vositalari va metodlarini o‘z ichiga olgan manbalar, milliy istiqlol g‘oyasi, O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni hamda O‘zbekiston Respublikasi  
 
Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 31-dekabrdagi 1059-sonli qarori bilan 
tasdiqlangan «Uzluksiz ma’naviy tarbiya Konsepsiyasi», Vazirlar Mahkamasining 
2020-yil 6-iyundagi 422-sonli “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida “Tarbiya” 
fanini bosqichma-bosqich amaliyotga joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi 
Qarori va ushbu qaror bilan tasdiqlangan “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalari 
o‘quvchilari uchun “Tarbiya” fani Konsepsiyasi”, dialektik bilish nazariyasi va 
tabiiy ilmiy majmui e`tirof etiladi. 
Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining tashabbusi bilan 
umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida 2020-2021-o‘quv yilidan boshlab joriy qilindi. 
Ushbu fan Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasining bir qismi sifatida 
o‘quvchilarda “Milliy tiklanishdan – milliy yuksalish sari” g‘oyasini singdirish, 
ularni ijtimoiy muvaffaqiyatli hayotga tayyorlash, faol fuqarolik pozitsiyasi, 
mas’uliyat, majburiyat, huquqiy ong va madaniyat, teran dunyoqarash, sog‘lom 
e’tiqodlilik, ma’rifatparvarlik, bag‘rikenglik kabi fazilatlarni shakllantirishni 
maqsad qilib qo‘ygan. Fan va darslik konsepsiyasini yaratishda Yaponiya, 
Singapur, Angliya, BAA, Xitoy, Koreya, Rossiya, Germaniya kabi xorijiy 
davlatlarning tajribasidan foydalanildi. Ta’lim jarayoni nihoyatda murakkab 
jarayon bo‘lganligi uchun ta’lim samaradorligi pedagog va o‘quvchi faolliligiga, 
ta’lim vositalarining mavjudligiga, ta’lim jarayonining tashkiliy, ilmiy, metodik 
mukammalligiga bog‘liq.  
Ta’lim-tarbiya jarayonini ilg‘or vositalari, metodlar, texnik vositalar, 
usullariga tayanib takomillashtirish tizimi hisoblanadi. Bu tizim o‘qituvchi 
tomonidan yaratiladi, ta’lim-tarbiya bosqichlarini o‘zaro bog‘lashga xizmat qiladi. 
Uning mzmuni va vazifalarini, maqsadini oldindan belgilash, ta’lim-tarbiyaning 
shakllari va vositalarini tayyorlash, o‘quvchida shakllantirish ko‘zda tutilgan 
ma’naviy sifatlarni o‘zlshtirishga yo‘naltirilgan darslarni rejalashtirish kabilarni 
o‘z ichiga oladi. Bugungi kunda fan-tеxnikaning rivojlanishi bilan inson faoliyati 
nihoyatda kеngayib, yangi tеxnologiyalar kirib kеlmoqda. Sifat o‘zgarishlari 
shundan dalolat bеradiki, endilikda yangi mеtodikalarni talab etadigan va ta’lim 
jarayonining ajralmas qismiga aylanib borayotgan, unga o‘zining ma’lum 
xususiyatlarini joriy etadigan yangi tеxnikaviy, axborotli, audiovizualli, vositalar 
ham mavjud bo‘lib, ular zamonaviy pеdagogik tеxnologiyalarni aniq voqеlikka 
Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 31-dekabrdagi 1059-sonli qarori bilan tasdiqlangan «Uzluksiz ma’naviy tarbiya Konsepsiyasi», Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 6-iyundagi 422-sonli “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida “Tarbiya” fanini bosqichma-bosqich amaliyotga joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori va ushbu qaror bilan tasdiqlangan “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalari o‘quvchilari uchun “Tarbiya” fani Konsepsiyasi”, dialektik bilish nazariyasi va tabiiy ilmiy majmui e`tirof etiladi. Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining tashabbusi bilan umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida 2020-2021-o‘quv yilidan boshlab joriy qilindi. Ushbu fan Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasining bir qismi sifatida o‘quvchilarda “Milliy tiklanishdan – milliy yuksalish sari” g‘oyasini singdirish, ularni ijtimoiy muvaffaqiyatli hayotga tayyorlash, faol fuqarolik pozitsiyasi, mas’uliyat, majburiyat, huquqiy ong va madaniyat, teran dunyoqarash, sog‘lom e’tiqodlilik, ma’rifatparvarlik, bag‘rikenglik kabi fazilatlarni shakllantirishni maqsad qilib qo‘ygan. Fan va darslik konsepsiyasini yaratishda Yaponiya, Singapur, Angliya, BAA, Xitoy, Koreya, Rossiya, Germaniya kabi xorijiy davlatlarning tajribasidan foydalanildi. Ta’lim jarayoni nihoyatda murakkab jarayon bo‘lganligi uchun ta’lim samaradorligi pedagog va o‘quvchi faolliligiga, ta’lim vositalarining mavjudligiga, ta’lim jarayonining tashkiliy, ilmiy, metodik mukammalligiga bog‘liq. Ta’lim-tarbiya jarayonini ilg‘or vositalari, metodlar, texnik vositalar, usullariga tayanib takomillashtirish tizimi hisoblanadi. Bu tizim o‘qituvchi tomonidan yaratiladi, ta’lim-tarbiya bosqichlarini o‘zaro bog‘lashga xizmat qiladi. Uning mzmuni va vazifalarini, maqsadini oldindan belgilash, ta’lim-tarbiyaning shakllari va vositalarini tayyorlash, o‘quvchida shakllantirish ko‘zda tutilgan ma’naviy sifatlarni o‘zlshtirishga yo‘naltirilgan darslarni rejalashtirish kabilarni o‘z ichiga oladi. Bugungi kunda fan-tеxnikaning rivojlanishi bilan inson faoliyati nihoyatda kеngayib, yangi tеxnologiyalar kirib kеlmoqda. Sifat o‘zgarishlari shundan dalolat bеradiki, endilikda yangi mеtodikalarni talab etadigan va ta’lim jarayonining ajralmas qismiga aylanib borayotgan, unga o‘zining ma’lum xususiyatlarini joriy etadigan yangi tеxnikaviy, axborotli, audiovizualli, vositalar ham mavjud bo‘lib, ular zamonaviy pеdagogik tеxnologiyalarni aniq voqеlikka  
 
aylantirdi. Ta’lim-tarbiya jarayonining unumdorligini oshiradi, o‘quvchilarni 
mustaqil fikrlash jarayonini shakllantiradi, o‘quvchilarda bilimga ishtiyoq va 
qiziqishni oshiradi, bilimlarni mustahkam o‘zlashtirish, ulardan amaliyotda erkin 
foydalanish ko‘nikma va malakalarini shakllantiradi. An’anaviy o‘qitish tizimi, 
aytish mumkinki, yozma va og‘zaki so‘zlarga tayanib ish ko‘rishi tufayli axborotli 
o‘qitish sifatida tafsiflanadi, chunki o‘qituvchi faoliyati birgina o‘quv jarayonining 
tashkilotchisi 
sifatida 
emas, 
balki 
nufuzli 
bilimlar 
manbaiga 
aylanib 
borayotganligini ta’kidlagan holda baholanmoqda. O‘zbеk xalqining yosh avlodni 
hayotga tayyorlashda ko‘p asrlar davomida qo‘llagan usul va vositalari, tadbir 
shakllari, o‘ziga xos urf-odatlari va an’analari, ta’lim-tarbiya haqidagi g‘oyalari va 
hayotiy tajribasi mavjud. Bu mеros o‘tmishda ko‘plab alloma-yu donishmandlar 
yetishib chiqishiga asos bo‘lgan.  
 
 
 
 “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari 
 
Hozirgi kunda bu mеrosdan ijodiy foydalanish katta ahamiyatga ega. 
Ajdodlarimiz bilim o‘rgatuvchi ustoz faoliyatiga katta ahamiyat bеrganlar. Bu 
pеdagogik faoliyatga bo‘lgan asosiy talablardan biri edi. Sharq uyg‘onish davrining 
buyuk mutafakkiri Abu Nasr Forobiy aqlli, dono va o‘tkir fikrlaydigan kishilar 
to‘g‘risida shunday dеydi: «Aqlli dеb shunday kishiga aytiladiki, ular fazilatli, 
o‘tkir mulohazali, foydali ishlarga bеrilgan, zarur narsalarni kashf va ixtiro etishda 
zo‘r istidodga ega; yomon ishlardan o‘zini chеtda olib yuradilar. Bunday kishilarni 
oqil dеydilar». Uning fikricha, «Ta’lim so‘z va o‘rgatish bilangina bo‘ladi. Tarbiya 
esa amaliy ish va tajriba bilan o‘rganishdir, ya’ni shu xalq, shu millatning amaliy 
malakalaridan iborat bo‘lgan ish-harakatga, kasb-hunarga bеrilgan bo‘lishidir. 
Agar ular ish, kasb-hunarga bеrilgan bo‘lsalar, kasb- hunarga qiziqsalar, shu 
qiziqish ularni butunlay kasb-hunarga jalb etsa, dеmak, ular kasb-hunarning 
chinakam oshig‘i bo‘ladilar»  
Tarbiya jarayoni o’zaro bog‘liq ikki faoliyatni – o‘qituvchi va o‘quvchi 
faoliyatini o‘z ichiga oladi. Tarbiya jarayonida o‘quvchining ongi shakllana boradi, 
aylantirdi. Ta’lim-tarbiya jarayonining unumdorligini oshiradi, o‘quvchilarni mustaqil fikrlash jarayonini shakllantiradi, o‘quvchilarda bilimga ishtiyoq va qiziqishni oshiradi, bilimlarni mustahkam o‘zlashtirish, ulardan amaliyotda erkin foydalanish ko‘nikma va malakalarini shakllantiradi. An’anaviy o‘qitish tizimi, aytish mumkinki, yozma va og‘zaki so‘zlarga tayanib ish ko‘rishi tufayli axborotli o‘qitish sifatida tafsiflanadi, chunki o‘qituvchi faoliyati birgina o‘quv jarayonining tashkilotchisi sifatida emas, balki nufuzli bilimlar manbaiga aylanib borayotganligini ta’kidlagan holda baholanmoqda. O‘zbеk xalqining yosh avlodni hayotga tayyorlashda ko‘p asrlar davomida qo‘llagan usul va vositalari, tadbir shakllari, o‘ziga xos urf-odatlari va an’analari, ta’lim-tarbiya haqidagi g‘oyalari va hayotiy tajribasi mavjud. Bu mеros o‘tmishda ko‘plab alloma-yu donishmandlar yetishib chiqishiga asos bo‘lgan. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari Hozirgi kunda bu mеrosdan ijodiy foydalanish katta ahamiyatga ega. Ajdodlarimiz bilim o‘rgatuvchi ustoz faoliyatiga katta ahamiyat bеrganlar. Bu pеdagogik faoliyatga bo‘lgan asosiy talablardan biri edi. Sharq uyg‘onish davrining buyuk mutafakkiri Abu Nasr Forobiy aqlli, dono va o‘tkir fikrlaydigan kishilar to‘g‘risida shunday dеydi: «Aqlli dеb shunday kishiga aytiladiki, ular fazilatli, o‘tkir mulohazali, foydali ishlarga bеrilgan, zarur narsalarni kashf va ixtiro etishda zo‘r istidodga ega; yomon ishlardan o‘zini chеtda olib yuradilar. Bunday kishilarni oqil dеydilar». Uning fikricha, «Ta’lim so‘z va o‘rgatish bilangina bo‘ladi. Tarbiya esa amaliy ish va tajriba bilan o‘rganishdir, ya’ni shu xalq, shu millatning amaliy malakalaridan iborat bo‘lgan ish-harakatga, kasb-hunarga bеrilgan bo‘lishidir. Agar ular ish, kasb-hunarga bеrilgan bo‘lsalar, kasb- hunarga qiziqsalar, shu qiziqish ularni butunlay kasb-hunarga jalb etsa, dеmak, ular kasb-hunarning chinakam oshig‘i bo‘ladilar» Tarbiya jarayoni o’zaro bog‘liq ikki faoliyatni – o‘qituvchi va o‘quvchi faoliyatini o‘z ichiga oladi. Tarbiya jarayonida o‘quvchining ongi shakllana boradi,  
 
his-tuyg‘ulari va turli qobiliyatlari rivojlanadi, g‘oyaviy, axloqiy, irodaviy, estetik 
xislatlari shakllanadi, tabiatga, jamiyatga ilmiy qarashlar tizimi tarkib topadi, 
jismoniy kuch-quvvatlari mustahkamlanadi. Tarbiya jarayonida o‘quvchida 
jamiyatning shaxsga qo‘yadigan axloqiy talablariga muvofiq keladigan xulqiy 
malaka va odatlar hosil qilinadi. Bunga erishish uchun o‘quvchining ongiga (ta’lim 
jarayonida), hissiyotiga (darsda va turli sinfdan tashqari ishlarda), irodasiga 
(faoliyatni uyushtirish, xulqni idora qilish jarayonida) tizimli va muntazam ta’sir 
etib boriladi.Tarbiyalash jarayonida bulardan birortasi (ongi, hissiyoti, irodasi) 
e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. 
Biror bir maqsadga qaratilgan tarbiya jarayonining mohiyati va vazifalari 
tarbiyachi tomonidan rejalashtiriladi va tartibga solinadi.  
A) O‘quvchining qaysi xislatini shakllantirish yoki yo‘qotish maqsadida 
rejalashtiriladi.  
B) Shu hislatlarni tarbiyalash yoki yo‘qotish uchun xizmat qiluvchi manbalar 
izlab topiladi.  
V) Belgilangan maqsad uchun xizmat qiladigan nazariy va amaliy manbalarni 
qaysisini va qayerda ishlatish rejalashtiriladi. Bunday rejaga solinib olib borilgan 
tarbiya mohiyatini ta’lim - tarbiya tizimi jamiyat va insonlarning intellektual va 
jismoniy faoliyati tashkil qiladi. 
Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy shakllari o‘ziga 
xos hisoblanadi. Bunday shakllar mazkur fanning kutilgan darajada o‘qitilishini va 
uning samardorligiga erishishini ta’minlaydi. Shu jihatdan ushbu mavzuni 
o‘zlashtirishda quyidagilarga e’tibor berish maqsadga muvofiq hisoblanadi: 
- o‘qitishning klaster mexanizmi (mutaxassislar, ilmiy va o‘quv markazlari, 
ta’lim oluvchilar va ta’lim beruvchilarning mustahkam hamkorligiga asosan 
amalga oshiriladigan amaliy ta’lim shakli); 
- o‘qitishning 
monitoring 
mexanizmi 
(har 
bir 
mavzuning, 
o‘quv 
materiallarining va topshiriqlarning muntazam ravishda kuzatib va o‘rganib borish 
bo‘yicha ta’limning amaliy shakli); 
- o‘qitishning indikator mexanizmi (“Tarbiya” fani vositasida o‘quvchilarning 
aqliy, jismoniy, ruhiy, estetik, mehnat va fuqarolik tarbiyasi olinganligi o‘lchovi). 
 Bunday amaliy shakllar boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishda 
his-tuyg‘ulari va turli qobiliyatlari rivojlanadi, g‘oyaviy, axloqiy, irodaviy, estetik xislatlari shakllanadi, tabiatga, jamiyatga ilmiy qarashlar tizimi tarkib topadi, jismoniy kuch-quvvatlari mustahkamlanadi. Tarbiya jarayonida o‘quvchida jamiyatning shaxsga qo‘yadigan axloqiy talablariga muvofiq keladigan xulqiy malaka va odatlar hosil qilinadi. Bunga erishish uchun o‘quvchining ongiga (ta’lim jarayonida), hissiyotiga (darsda va turli sinfdan tashqari ishlarda), irodasiga (faoliyatni uyushtirish, xulqni idora qilish jarayonida) tizimli va muntazam ta’sir etib boriladi.Tarbiyalash jarayonida bulardan birortasi (ongi, hissiyoti, irodasi) e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. Biror bir maqsadga qaratilgan tarbiya jarayonining mohiyati va vazifalari tarbiyachi tomonidan rejalashtiriladi va tartibga solinadi. A) O‘quvchining qaysi xislatini shakllantirish yoki yo‘qotish maqsadida rejalashtiriladi. B) Shu hislatlarni tarbiyalash yoki yo‘qotish uchun xizmat qiluvchi manbalar izlab topiladi. V) Belgilangan maqsad uchun xizmat qiladigan nazariy va amaliy manbalarni qaysisini va qayerda ishlatish rejalashtiriladi. Bunday rejaga solinib olib borilgan tarbiya mohiyatini ta’lim - tarbiya tizimi jamiyat va insonlarning intellektual va jismoniy faoliyati tashkil qiladi. Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy shakllari o‘ziga xos hisoblanadi. Bunday shakllar mazkur fanning kutilgan darajada o‘qitilishini va uning samardorligiga erishishini ta’minlaydi. Shu jihatdan ushbu mavzuni o‘zlashtirishda quyidagilarga e’tibor berish maqsadga muvofiq hisoblanadi: - o‘qitishning klaster mexanizmi (mutaxassislar, ilmiy va o‘quv markazlari, ta’lim oluvchilar va ta’lim beruvchilarning mustahkam hamkorligiga asosan amalga oshiriladigan amaliy ta’lim shakli); - o‘qitishning monitoring mexanizmi (har bir mavzuning, o‘quv materiallarining va topshiriqlarning muntazam ravishda kuzatib va o‘rganib borish bo‘yicha ta’limning amaliy shakli); - o‘qitishning indikator mexanizmi (“Tarbiya” fani vositasida o‘quvchilarning aqliy, jismoniy, ruhiy, estetik, mehnat va fuqarolik tarbiyasi olinganligi o‘lchovi). Bunday amaliy shakllar boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishda  
 
muhim o‘rin tutadi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari ta’limning 
bunday amaliy shakllarini o‘zlashtirishi taqozo etiladi.  
 Pedagogik turkumdagi fanlar vositasida ta’limning amaliy shakllarini 
o‘zlashtiring va ularni pedagogik amaliyot davrida tajribadan o‘tkazing. 
Boshlang’ich sinflarda kooperativ ta’limning quyidagi metotlaridan samarali 
foydalanish mumkin:  
  
Vay-fay (Wi-Fi (jimlikni saqlash ishorasi).  
1. O‘qituvchi qo‘lini ko‟taradi va Wi-Fi deb aytadi.  
2. O‘qituvchiga diqqat qarating (ishni to‘xtating gaplashmang). 
3. O‘qituvchining ishorasini ovoz chiqarmasdan takrorlang.  
Tarbiya fanini o‘qitishda “Ishchanlik o‘yini” ssenariysidan foydalanish 
texnologiyasi 
Ta'limning maqsadi jamiyat ehtiyojiga mos ravishda shakllanadi. Shunday 
ekan, ta'lim-tarbiya maqsadi mos va mutanosib bo‘lishi kerak. Ilmiy adabiyotlarda 
ta'limning maqsadi imkoniyatlaridan to‘g‘ri, aniq, o‘rinli foydalanish ko‘nikma va 
malakalarini hosil qilish, mantiqiy-ijodiy tafakkurni rivojlantirish, kommunikativ 
savodxonlikni oshirish, milliy g‘oyani singdirish, sharqona tarbiyani shakllantirish, 
shaxsni ma'naviy boyitishdan iboratligi ta'kidlangan. Ta'limiy maqsad asosida 
o‘quvchilarda mustaqil fikrlash, og‘zaki va yozma savodxonlikni oshirish, 
mantiqiy 
tafakkurni 
rivojlantirish 
orqali 
ularning 
muloqot 
madaniyati 
takomillashtiriladi. Tarbiyaviy maqsad asosida esa ma'naviy, g‘oyaviy, nafosat 
tarbiyasi 
beriladi. 
Til 
o‘rganish 
jarayonida 
xalqning 
madaniy-axloqiy 
qadriyatlariga yaqinlashtirish imkoni paydo bo‘ladi. Ma'lumki, ta'limda ilg‘or 
pedagogik 
va 
yangi 
axborotlar 
texnologiyalarini 
tatbiq 
etish 
o‘quv 
mashg‘ulotlarining samaradorligini oshiribgina qolmay, ilm-fan yutuqlarini 
amaliyotda qo‘llash orqali mustaqil va mantiqiy fikrlaydigan, har tomonlama 
barkamol yuksak ma'naviyatli shaxsni tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etadi. 
Hozirgi kunda ta'lim jarayonida interfaol metodlar va axborot texnologiyalarini 
o‘quv jarayonida qo‘llashga bo‘lgan qiziqish kundan-kunga ortib bormoqda. 
Bunday bo‘lishining sabablaridan biri, shu vaqtgacha an’anaviy ta’limda 
o‘quvchilar faqat tayyor bilimlarni egallashga o‘rgatilgan bo‘lsa, zamonaviy 
texnologiyalardan foydalanish esa ularni egallayotgan bilimlarini o‘zlari qidirib 
muhim o‘rin tutadi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari ta’limning bunday amaliy shakllarini o‘zlashtirishi taqozo etiladi. Pedagogik turkumdagi fanlar vositasida ta’limning amaliy shakllarini o‘zlashtiring va ularni pedagogik amaliyot davrida tajribadan o‘tkazing. Boshlang’ich sinflarda kooperativ ta’limning quyidagi metotlaridan samarali foydalanish mumkin: Vay-fay (Wi-Fi (jimlikni saqlash ishorasi). 1. O‘qituvchi qo‘lini ko‟taradi va Wi-Fi deb aytadi. 2. O‘qituvchiga diqqat qarating (ishni to‘xtating gaplashmang). 3. O‘qituvchining ishorasini ovoz chiqarmasdan takrorlang. Tarbiya fanini o‘qitishda “Ishchanlik o‘yini” ssenariysidan foydalanish texnologiyasi Ta'limning maqsadi jamiyat ehtiyojiga mos ravishda shakllanadi. Shunday ekan, ta'lim-tarbiya maqsadi mos va mutanosib bo‘lishi kerak. Ilmiy adabiyotlarda ta'limning maqsadi imkoniyatlaridan to‘g‘ri, aniq, o‘rinli foydalanish ko‘nikma va malakalarini hosil qilish, mantiqiy-ijodiy tafakkurni rivojlantirish, kommunikativ savodxonlikni oshirish, milliy g‘oyani singdirish, sharqona tarbiyani shakllantirish, shaxsni ma'naviy boyitishdan iboratligi ta'kidlangan. Ta'limiy maqsad asosida o‘quvchilarda mustaqil fikrlash, og‘zaki va yozma savodxonlikni oshirish, mantiqiy tafakkurni rivojlantirish orqali ularning muloqot madaniyati takomillashtiriladi. Tarbiyaviy maqsad asosida esa ma'naviy, g‘oyaviy, nafosat tarbiyasi beriladi. Til o‘rganish jarayonida xalqning madaniy-axloqiy qadriyatlariga yaqinlashtirish imkoni paydo bo‘ladi. Ma'lumki, ta'limda ilg‘or pedagogik va yangi axborotlar texnologiyalarini tatbiq etish o‘quv mashg‘ulotlarining samaradorligini oshiribgina qolmay, ilm-fan yutuqlarini amaliyotda qo‘llash orqali mustaqil va mantiqiy fikrlaydigan, har tomonlama barkamol yuksak ma'naviyatli shaxsni tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etadi. Hozirgi kunda ta'lim jarayonida interfaol metodlar va axborot texnologiyalarini o‘quv jarayonida qo‘llashga bo‘lgan qiziqish kundan-kunga ortib bormoqda. Bunday bo‘lishining sabablaridan biri, shu vaqtgacha an’anaviy ta’limda o‘quvchilar faqat tayyor bilimlarni egallashga o‘rgatilgan bo‘lsa, zamonaviy texnologiyalardan foydalanish esa ularni egallayotgan bilimlarini o‘zlari qidirib  
 
topish, mustaqil o‘rganish va fikrlash, tahlil qilish, hatto yakuniy xulosalarni ham 
o‘zlari keltirib chiqarishga o‘rgatadi. O‘qituvchi bu jarayonda shaxs rivojlanishi, 
shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi va shu bilan bir 
qatorda boshqaruvchilik, yo‘naltiruvchilik funksiyasini bajaradi.  
Bugungi kunda ta’limda «Aqliy hujum», «Fikrlar hujumi», «Tarmoqlar» 
metodi, «Sinkveyn», «BBB», «Beshinchisi ortiqcha», «6x6x6», «Bahs-munozara», 
«Rolli o‘yin», FSMU, «Kichik guruhlarda ishlash», «Yumaloqlangan qor», 
«Zigzag», «Oxirgi so‘zni men aytay» kabi zamonaviy texnologiyalar 
qo‘llanmoqda.  
Boshlang‘ich sinflarda interfaol metodlar va ta’limiy o‘yinlardan, zamonaviy 
axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish o‘quvchilarni mustaqil 
fikrlashga, ijodiy izlanish va mantiqiy fikrlash doiralarini kengaytirish bilan birga 
ularni darslarda o‘rganganlarini hayot bilan bog‘lashga, qiziqishlarini oshirishga 
yordam beradi. O‘qituvchilarning bunday zamonaviy talablar asosida yaratilgan 
sharoitlardan samarali foydalanib, darslarni ilg‘or pedagogik hamda axborot 
kommunikatsiya texnologiyalari asosida tashkil etilishi ta'lim-tarbiya jarayonini 
sifatini kafolatlaydi. Bizning fikrimizcha, ta'limiy o‘yinlarga qo‘yiladigan asosiy 
talablar quyidagilardan iborat:  
1. Ta'limiy o‘yinlar o‘quvchilar yoshiga mos bo‘lishi kerak;  
2. O‘yinlar o‘tilayotgan mavzu mazmun-mohiyatiga mutanosib bo‘lishi 
lozim;  
3. Ta'limiy o‘yinlarni o‘tkazish vaqti aniq belgilanishi shart;  
4. Ta'limiy o‘yinlar ham ta'limiy, ham tarbiyaviy ahamiyatga ega bo‘lishi 
kerak;  
5. Ta'limiy o‘yinlarning o‘tkazilish maqsadi, ahamiyati belgilanishi lozim. 
Yuqoridagi talablarga amal qilingandagina dars samaradorligi ortadi va zamonaviy 
texnologiyalar ta'lim samaradorligiga xizmat qiladi.  
 
topish, mustaqil o‘rganish va fikrlash, tahlil qilish, hatto yakuniy xulosalarni ham o‘zlari keltirib chiqarishga o‘rgatadi. O‘qituvchi bu jarayonda shaxs rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi va shu bilan bir qatorda boshqaruvchilik, yo‘naltiruvchilik funksiyasini bajaradi. Bugungi kunda ta’limda «Aqliy hujum», «Fikrlar hujumi», «Tarmoqlar» metodi, «Sinkveyn», «BBB», «Beshinchisi ortiqcha», «6x6x6», «Bahs-munozara», «Rolli o‘yin», FSMU, «Kichik guruhlarda ishlash», «Yumaloqlangan qor», «Zigzag», «Oxirgi so‘zni men aytay» kabi zamonaviy texnologiyalar qo‘llanmoqda. Boshlang‘ich sinflarda interfaol metodlar va ta’limiy o‘yinlardan, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish o‘quvchilarni mustaqil fikrlashga, ijodiy izlanish va mantiqiy fikrlash doiralarini kengaytirish bilan birga ularni darslarda o‘rganganlarini hayot bilan bog‘lashga, qiziqishlarini oshirishga yordam beradi. O‘qituvchilarning bunday zamonaviy talablar asosida yaratilgan sharoitlardan samarali foydalanib, darslarni ilg‘or pedagogik hamda axborot kommunikatsiya texnologiyalari asosida tashkil etilishi ta'lim-tarbiya jarayonini sifatini kafolatlaydi. Bizning fikrimizcha, ta'limiy o‘yinlarga qo‘yiladigan asosiy talablar quyidagilardan iborat: 1. Ta'limiy o‘yinlar o‘quvchilar yoshiga mos bo‘lishi kerak; 2. O‘yinlar o‘tilayotgan mavzu mazmun-mohiyatiga mutanosib bo‘lishi lozim; 3. Ta'limiy o‘yinlarni o‘tkazish vaqti aniq belgilanishi shart; 4. Ta'limiy o‘yinlar ham ta'limiy, ham tarbiyaviy ahamiyatga ega bo‘lishi kerak; 5. Ta'limiy o‘yinlarning o‘tkazilish maqsadi, ahamiyati belgilanishi lozim. Yuqoridagi talablarga amal qilingandagina dars samaradorligi ortadi va zamonaviy texnologiyalar ta'lim samaradorligiga xizmat qiladi.