“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari
Yuklangan vaqt
2024-10-19
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
26,6 KB
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari.
Reja:
1. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi.
2. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning monitoring mexanizmi.
3. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning tayanch mexanizmlari.
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi. “Tarbiya” fanini
oliy pedagogik ta’lim jarayonida o‘qitishda bo‘lajak mutaxassislarning kasbiy
xususiyatlari hisobga olinadi. Shu jihatdan mazkur ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich
ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” predmetini o‘qitishda klaster amaliy
mexanizmi muhim o‘rin tutadi.
Klaster – bu ta’lim va tarbiya jarayonini ta’lim oluvchilar, ta’lim beruvchilar
va bo‘lajak mutaxassislardan manfaatdor muassasalarning hamkorligi asosida
amalga oshiriladigan o‘qitishning amaliy mexanizmlaridan biridir. Shu jihatdan oliy
pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish
metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda quyidagi klaster tizimi muhim o‘rin tutadi:
a) Institut professor-o‘qituvchilarining mazkur fanni o‘qitishdagi nazariy,
metodologik va texnologik hamkorligi;
b) professor-o‘qituvchilar va talabalarning didaktik, kasbiy va amaliy
hamkorligi;
v) Institutning Toshkent viloyati umumiy o‘rta ta’lim maktablari bilan tashkil
etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri” a’zolari ishtirokida ushbu fanni
o‘qitishda amalga oshiriladigan hamkorlik;
g) Toshkent viloyatining umumiy o‘rta ta’lim maktablari boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilari bilan mazkur fanni o‘qitishdagi amaliy hamkorligi;
d) Respublika o‘quv va ilmiy markazlari bilan ushbu fanni o‘qitishdagi
hamkorlik;
e) ilg‘or mutaxassislar bilan mazkur fanni o‘qitishdagi hamkorlik.
O‘qitishning bunday klaster mexanizmida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya”
fanini o‘qitish metodikasi”ni o‘qitishda har bir ishtirokchi o‘z vazifasidan kelib
chiqib ishtirok etadi. Misol uchun, umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich
sinf o‘qituvchilari “Tarbiya” fanini o‘qitishdagi tajribalarini taqdim etadi va bu
tajribalar oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari
tomonidan o‘zlashtiriladi.
O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va ta’lim beruvchilar teng
ishtirok etadi. Bunda o‘qitishning elektron-modulli tizimida “Tarbiya” fanini klaster
tizimi asosida o‘qitish quyidagicha tashkild etilishi mumkin:
- umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari hududiy
jihatdan xalq ta’limi bo‘limlari, ilmiy markazlar yoki institutlar orqali o‘qitishning
kredit-modul tizimiga ulanadi;
- institut yoki hududiy ilmiy-o‘quv markazlari o‘quv materiallarini tayyorlaydi
va fanning mavzulari bo‘yicha mutaxassislarni jalb etadi;
- institut professor-o‘qituvchilari “Tarbiya” fani bo‘yicha asosiy mutaxassis
sifatida klaster doirasiga kiruvchi umumiy o‘rta ta’lim maktablarining o‘quv
adabiyotlari bilan ta’minlaydi.
O‘qitishning pedagogik ta’lim innovatsion klasteri bo‘yicha Toshkent viloyati
Chirchiq davlat pedagogika institutida yaxshi tajriba to‘plangan. Misol uchun,
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 14-apreldagi 213-sonli
“Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti faoliyatini yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori bilan 2021/2022 o‘quv
yilidan boshlab viloyatning 10 ta umumiy o‘rta ta’lim maktabining 3-4 -sinf
o‘quvchilari uchun “O‘qish va matematik savodxonlik bo‘yicha sinflar” tashkil
etildi. Mazkur klaster tizimi asosida tashkil etilgan sinflarda boshlang‘ich ta’limning
xalqaro dasturlari asosida tadqiqotlar amalga oshiriladi. Shu jihatdan umumiy o‘rta
ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinflarida “Tarbiya” fanini mana shunday klaster
tizimi asosida o‘qitish fanning amaliy asoslari bo‘yicha muhim ahamiyatga ega.
O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va undan manfaatdorlar teng
ishtirok etishi bilan bu fanning amaliy asoslarini belgilashda muhim ahamiyatga ega.
Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik ta’limning innovatsion
klaster tizimini barcha ijtimoiy-gumanitar fanlarga tatbiq etish metodologiyasini
ishlab chiqish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bizning yondashuvimizga ko‘ra,
“Tarbiya” fanini o‘qitishga klaster tizimini tatbiq etishning metodologiyasida
quyidagilar muhim o‘rin tutadi:
- fanni o‘qitishning hamkorlik mexanizmlarini belgilash;
- fan
asoslarini
belgilashda
imkon
qadar
auditoriyadan
tashqari
mashg‘ulotlarning o‘rnini belgilash va shu asosda fanni amaliy jihatlarini ishlab
chiqish;
- o‘qituvchilarning o‘zaro tajriba almashinuvini yo‘lga qo‘yish;
- har bir o‘quv yili boshida fanning o‘quv materiallarini takomillashtirib borish
va bunda mutaxasislarning imkoniyatlaridan foydalanish.
Bunday yondashuv “Tarbiya” fanini klaster mexanizmi asosida o‘qish
jarayonini takomillashtiradi.
“Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanini o‘qitishda
klaster mexanizmi nazariya va amaliyotni o‘zaro bog‘lashi bilan ajralib turadi. Shu
sababli bu fanni o‘zlashtirishda nazariy, metodologik va amaliy ko‘nikmalar ham
nazariy, ham amaliy jihatdan uyg‘un o‘zlashtirilishi kerak. Chunki bu fan kelajakda
“Tarbiya” fanini mutlaqo yangicha yondashuvlar asosida o‘qitishda asos bo‘ladi.
Fanni o‘qitishning monitoring mexanizmi. “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda o‘qitishning
monitoring mexanizmi muhim o‘rin tutadi.
O‘qitishning monitoring mexanizmi amalga oshirilayotgan o‘quv va tarbiya
jarayonini nazorat qilish, uning samaradorligini aniqlab borish
hamda
yondashuvlarni yangilab borishga asoslanadi. “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya”
fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda o‘qitishning quyidagi monitoringi
mexanizmlariga amal qilish tavsiya etiladi:
A) mazkur fanning ilmiy-nazariy asoslari talabalar tomonidan qanday
o‘zlashtirilayotganligini kuzatib borish;
B) bu fanning metodologik asoslari va kasbiy ko‘nikma kompetensiyalari
talabalar tomonidan o‘zlashtirilayotganligining darajasini o‘rganib borish;
V) mazkur fanning har bir mavzusining o‘quv materiallarini yangi ma’lumotlar,
axborotlar va yo‘naltirishlar bilan muntazam to‘ldirib borish;
G) ushbu fanning o‘qitayotgan professor-o‘qituvchilarning tajribalarini
ommalashtirib borish;
D) mazkur fanni o‘qitishda imkon qadar bo‘lajak boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini shakllantirishga xizmat qiluvchi amaliy
va mustaqil ta’lim mashg‘ulotlari imkoniyatlariga ustuvor darajada ahamiyat berish.
Bunday yondashuv oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich
sinf o‘qituvchilariga “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”
fanini o‘qitishning monitoring mexanizmi ta’lim sifati va samaradorligini oshirishga
xizmat qiladi. Bunda o‘qitishning monitoring mexanizmining asosiy vazifasi
talabalarning kasbiy kompetensiyasini va ularning tarbiya ishiga bo‘lgan
tayyorgarligini yangilab borish hamda kengaytirishdan iborat.
O‘qitishning monitoring mexanizmida quyidagi xususiyatlar ajralib turadi:
- o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini muntazam o‘rganib va kuzatib
borish;
- o‘rganishlar natijasida fanni o‘qitish bo‘yicha yangi yo‘nalishlarni belgilash;
- belgilangan yangi yo‘nalishlar bo‘yicha o‘quv materiallarini tayyorlash;
- fanni o‘qitishda keng jamoatchilikni jalb etish.
“Tarbiya” fanini o‘qitishda monitoring mexanizmidan foydalanish mazkur
fanning amaliy jihatlarini kuchaytiradi. Eng asosiysi o‘qitishning monitoring
mexanizmida keng jamoatchilik ishtirok etadi. Shu sababli hozirgi zamon
Pedagogika fanida o‘qitishning monitoring mexanizmiga alohida e’tibor
berilmoqda.
Mamlakatimizda o‘qitishning monitoring mexanizmiga amal qilish yangi
hodisa bo‘lib, mazkur mexanizmdan foydalanishning metodologik asoslarini ishlab
chiqish taqozo etiladi. Shu jihatdan “Tarbiya” fanini o‘qitishning monitoring
mexanizmidan foydalanish uchun “Tarbiyaviy ishlar metodikasi” fani tajribasidan
foydalanish tavsiya etiladi.
Fanni o‘qitishning tayanch mexanizmlari. Oliy pedagogik ta’lim
jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga o‘qitiladigan “Boshlang‘ich
ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanini o‘qitishda tayanch
mexanizmlarga tayanish muhim o‘rin tutadi.
O‘qitishning amaliy mexanizmlari auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlarga
asoslanadi. Shu ma’noda oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘qitishda ta’limning quyidagi tayanch
mexanizmlariga tayanish kutilgan samarani beradi:
A) ushbu fanni o‘qitishda auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlar hisoblangan
ekskursiyalar, uchrashuvlar, to‘garaklar, klublar va tanlovlar imkoniyatlariga
tayanish;
B) mazkur fanni o‘qitishda chuqurlashtiruvchi mashg‘ulotlar hisoblanuvchi
maxsus kurslar, to‘garaklar va hamkorlik darslarining imkoniyatlaridan oqilona
foydalanish;
V) bu fanni o‘qitishda, misol uchun, Toshkent viloyati Chirchiq davlat
pedagogika institutida tashkil etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri” kabi
amaliy tuzilmalarning hamkorligiga tayanish;
G) ushbu fanni o‘qitishda ta’lim oluvchilarning ijodkorligi, ijodiy ishlanmalari
va loyihalari taqdimotlariga tayanish.
O‘qitishning bunday tayanch mexanizmlari vositasida “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fani kutilgan darajada amalga
oshiriladi. Mazkur amaliy mexanizmlar vositasida bo‘lajak boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilarida quyidagi amaliy ko‘nikmalarning shakllantirilishiga erishiladi:
- nazariy bilimdonlik;
- tarbiyaviy ko‘nikmalik;
- kasbiy faollik;
- pedagogik ijodkorlik.
“Tarbiya” fanini o‘qitishda nazariy bilimdonlik mazkur fanning metodologik,
didaktik va amaliy asoslarini chuqur o‘zlashtirishga, tarbiyaviy ko‘nikmalik ushbu
fan bo‘yicha o‘quvchilar tarbiyasini izchil amalga oshirishga, kasbiy faollik
o‘qituvchining samarali faoliyatiga hamda pedagogik ijodkorlik esa fanni o‘qitishda
turli metodlar va texnologiyalarga asoslanishni nazarda tutadi. Shu sababli bo‘lajak
boshlang‘ich
sinf
o‘qituvchilari
“Tarbiya”
fanini
o‘qitishning
tayanch
mexanizmlarini o‘zlashtirishda mazkur ko‘nikmalarni va kompetensiyalarni
o‘rganish taqoza etiladi. Bu borada ayniqsa, keyingi paytlarda pedagogik ijodkorlik
masalasi ilk rejaga chiqmoqda. Haqiqatan ham, “Tarbiya” fani kabi yangi o‘quv
predmetlarini o‘qitishda pedagogik ijodkorlik tayanch mexanizmlardan biridir.
Pedagogik ijodkorlik ushbu fanni noan’anaviy dars shakllarida, axborot-
kommunikatsion texnologiyalar asosida o‘qitishga va muntazam ravishda individual
o‘qitish uslubini takomillashtirib borishga asoslanadi. Shu sababli bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik
ijodkorlik bo‘yicha ko‘nikmaga ega bo‘lishi va uning asoslari bilan qurollanishi
taqoza etiladi. Bularning barchasi “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish
metodikasi” o‘quv predmeti asosida amalga oshiriladi.
Bunday amaliy mexanizmlardan foydalanish “Tarbiya” fanini butunlay yangi
asoslarda o‘qitish tizimining tarkib topishiga olib keladi.
E’tibor berilsa, oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘qitishning klaster, monitoring va tayanch
mexanizmlari bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini
amaliy jihatdan tarkib toptirish asosiy vositalardan hisoblanadi.
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq:
1. “Tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi deganda nimalarni
tushunasiz?
2. Fanni o‘qitishning monitoring mexanizmlarini nimalar tashkil etadi?
3. Fanni o‘qitishning amaliy mexanizmlarining mazmuni nimalardan iborat?
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari
Tarbiya fani 2020-2021-o‘quv yilidan boshlab mustaqil fan sifatida
O‘zbekiston Respublikasida amal qiladigan uzluksiz tarbiya tizimining nazariy
asoslari, qonuniyat va prinsiplari, o‘ziga xos yo`nalishlari tarbiya berish va
tarbiyalash jarayonining shakllanishi, tarixiy taraqqiyot bosqichlarini o‘rgatuvchi
fandir. Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasida fanning alohida sohasi sifatida
e’tirof etiladi. Shuning uchun ham, Tarbiya fanining metodologiyasi sifatida Jahon
va Sharq pedagogik tafakkurining tarbiya va tarbiyalashga oid durdonalarini
mujassamlashtirgan manbalar, tasavvuf ta’limot namoyandalarining badiiy va ilmiy
asarlari, sharqona tarbiya vositalari va metodlarini o‘z ichiga olgan manbalar, milliy
istiqlol g‘oyasi, O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, O‘zbekiston
Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni hamda O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 31-dekabrdagi 1059-sonli qarori bilan
tasdiqlangan «Uzluksiz ma’naviy tarbiya Konsepsiyasi», Vazirlar Mahkamasining
2020-yil 6-iyundagi 422-sonli “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida “Tarbiya”
fanini bosqichma-bosqich amaliyotga joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi
Qarori va ushbu qaror bilan tasdiqlangan “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalari
o‘quvchilari uchun “Tarbiya” fani Konsepsiyasi”, dialektik bilish nazariyasi va
tabiiy ilmiy majmui e`tirof etiladi.
Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining tashabbusi bilan
umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida 2020-2021-o‘quv yilidan boshlab joriy qilindi.
Ushbu fan Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasining bir qismi sifatida
o‘quvchilarda “Milliy tiklanishdan – milliy yuksalish sari” g‘oyasini singdirish,
ularni ijtimoiy muvaffaqiyatli hayotga tayyorlash, faol fuqarolik pozitsiyasi,
mas’uliyat, majburiyat, huquqiy ong va madaniyat, teran dunyoqarash, sog‘lom
e’tiqodlilik, ma’rifatparvarlik, bag‘rikenglik kabi fazilatlarni shakllantirishni
maqsad qilib qo‘ygan. Fan va darslik konsepsiyasini yaratishda Yaponiya,
Singapur, Angliya, BAA, Xitoy, Koreya, Rossiya, Germaniya kabi xorijiy
davlatlarning tajribasidan foydalanildi. Ta’lim jarayoni nihoyatda murakkab
jarayon bo‘lganligi uchun ta’lim samaradorligi pedagog va o‘quvchi faolliligiga,
ta’lim vositalarining mavjudligiga, ta’lim jarayonining tashkiliy, ilmiy, metodik
mukammalligiga bog‘liq.
Ta’lim-tarbiya jarayonini ilg‘or vositalari, metodlar, texnik vositalar,
usullariga tayanib takomillashtirish tizimi hisoblanadi. Bu tizim o‘qituvchi
tomonidan yaratiladi, ta’lim-tarbiya bosqichlarini o‘zaro bog‘lashga xizmat qiladi.
Uning mzmuni va vazifalarini, maqsadini oldindan belgilash, ta’lim-tarbiyaning
shakllari va vositalarini tayyorlash, o‘quvchida shakllantirish ko‘zda tutilgan
ma’naviy sifatlarni o‘zlshtirishga yo‘naltirilgan darslarni rejalashtirish kabilarni
o‘z ichiga oladi. Bugungi kunda fan-tеxnikaning rivojlanishi bilan inson faoliyati
nihoyatda kеngayib, yangi tеxnologiyalar kirib kеlmoqda. Sifat o‘zgarishlari
shundan dalolat bеradiki, endilikda yangi mеtodikalarni talab etadigan va ta’lim
jarayonining ajralmas qismiga aylanib borayotgan, unga o‘zining ma’lum
xususiyatlarini joriy etadigan yangi tеxnikaviy, axborotli, audiovizualli, vositalar
ham mavjud bo‘lib, ular zamonaviy pеdagogik tеxnologiyalarni aniq voqеlikka
aylantirdi. Ta’lim-tarbiya jarayonining unumdorligini oshiradi, o‘quvchilarni
mustaqil fikrlash jarayonini shakllantiradi, o‘quvchilarda bilimga ishtiyoq va
qiziqishni oshiradi, bilimlarni mustahkam o‘zlashtirish, ulardan amaliyotda erkin
foydalanish ko‘nikma va malakalarini shakllantiradi. An’anaviy o‘qitish tizimi,
aytish mumkinki, yozma va og‘zaki so‘zlarga tayanib ish ko‘rishi tufayli axborotli
o‘qitish sifatida tafsiflanadi, chunki o‘qituvchi faoliyati birgina o‘quv jarayonining
tashkilotchisi
sifatida
emas,
balki
nufuzli
bilimlar
manbaiga
aylanib
borayotganligini ta’kidlagan holda baholanmoqda. O‘zbеk xalqining yosh avlodni
hayotga tayyorlashda ko‘p asrlar davomida qo‘llagan usul va vositalari, tadbir
shakllari, o‘ziga xos urf-odatlari va an’analari, ta’lim-tarbiya haqidagi g‘oyalari va
hayotiy tajribasi mavjud. Bu mеros o‘tmishda ko‘plab alloma-yu donishmandlar
yetishib chiqishiga asos bo‘lgan.
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari
Hozirgi kunda bu mеrosdan ijodiy foydalanish katta ahamiyatga ega.
Ajdodlarimiz bilim o‘rgatuvchi ustoz faoliyatiga katta ahamiyat bеrganlar. Bu
pеdagogik faoliyatga bo‘lgan asosiy talablardan biri edi. Sharq uyg‘onish davrining
buyuk mutafakkiri Abu Nasr Forobiy aqlli, dono va o‘tkir fikrlaydigan kishilar
to‘g‘risida shunday dеydi: «Aqlli dеb shunday kishiga aytiladiki, ular fazilatli,
o‘tkir mulohazali, foydali ishlarga bеrilgan, zarur narsalarni kashf va ixtiro etishda
zo‘r istidodga ega; yomon ishlardan o‘zini chеtda olib yuradilar. Bunday kishilarni
oqil dеydilar». Uning fikricha, «Ta’lim so‘z va o‘rgatish bilangina bo‘ladi. Tarbiya
esa amaliy ish va tajriba bilan o‘rganishdir, ya’ni shu xalq, shu millatning amaliy
malakalaridan iborat bo‘lgan ish-harakatga, kasb-hunarga bеrilgan bo‘lishidir.
Agar ular ish, kasb-hunarga bеrilgan bo‘lsalar, kasb- hunarga qiziqsalar, shu
qiziqish ularni butunlay kasb-hunarga jalb etsa, dеmak, ular kasb-hunarning
chinakam oshig‘i bo‘ladilar»
Tarbiya jarayoni o’zaro bog‘liq ikki faoliyatni – o‘qituvchi va o‘quvchi
faoliyatini o‘z ichiga oladi. Tarbiya jarayonida o‘quvchining ongi shakllana boradi,
his-tuyg‘ulari va turli qobiliyatlari rivojlanadi, g‘oyaviy, axloqiy, irodaviy, estetik
xislatlari shakllanadi, tabiatga, jamiyatga ilmiy qarashlar tizimi tarkib topadi,
jismoniy kuch-quvvatlari mustahkamlanadi. Tarbiya jarayonida o‘quvchida
jamiyatning shaxsga qo‘yadigan axloqiy talablariga muvofiq keladigan xulqiy
malaka va odatlar hosil qilinadi. Bunga erishish uchun o‘quvchining ongiga (ta’lim
jarayonida), hissiyotiga (darsda va turli sinfdan tashqari ishlarda), irodasiga
(faoliyatni uyushtirish, xulqni idora qilish jarayonida) tizimli va muntazam ta’sir
etib boriladi.Tarbiyalash jarayonida bulardan birortasi (ongi, hissiyoti, irodasi)
e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi.
Biror bir maqsadga qaratilgan tarbiya jarayonining mohiyati va vazifalari
tarbiyachi tomonidan rejalashtiriladi va tartibga solinadi.
A) O‘quvchining qaysi xislatini shakllantirish yoki yo‘qotish maqsadida
rejalashtiriladi.
B) Shu hislatlarni tarbiyalash yoki yo‘qotish uchun xizmat qiluvchi manbalar
izlab topiladi.
V) Belgilangan maqsad uchun xizmat qiladigan nazariy va amaliy manbalarni
qaysisini va qayerda ishlatish rejalashtiriladi. Bunday rejaga solinib olib borilgan
tarbiya mohiyatini ta’lim - tarbiya tizimi jamiyat va insonlarning intellektual va
jismoniy faoliyati tashkil qiladi.
Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy shakllari o‘ziga
xos hisoblanadi. Bunday shakllar mazkur fanning kutilgan darajada o‘qitilishini va
uning samardorligiga erishishini ta’minlaydi. Shu jihatdan ushbu mavzuni
o‘zlashtirishda quyidagilarga e’tibor berish maqsadga muvofiq hisoblanadi:
- o‘qitishning klaster mexanizmi (mutaxassislar, ilmiy va o‘quv markazlari,
ta’lim oluvchilar va ta’lim beruvchilarning mustahkam hamkorligiga asosan
amalga oshiriladigan amaliy ta’lim shakli);
- o‘qitishning
monitoring
mexanizmi
(har
bir
mavzuning,
o‘quv
materiallarining va topshiriqlarning muntazam ravishda kuzatib va o‘rganib borish
bo‘yicha ta’limning amaliy shakli);
- o‘qitishning indikator mexanizmi (“Tarbiya” fani vositasida o‘quvchilarning
aqliy, jismoniy, ruhiy, estetik, mehnat va fuqarolik tarbiyasi olinganligi o‘lchovi).
Bunday amaliy shakllar boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishda
muhim o‘rin tutadi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari ta’limning
bunday amaliy shakllarini o‘zlashtirishi taqozo etiladi.
Pedagogik turkumdagi fanlar vositasida ta’limning amaliy shakllarini
o‘zlashtiring va ularni pedagogik amaliyot davrida tajribadan o‘tkazing.
Boshlang’ich sinflarda kooperativ ta’limning quyidagi metotlaridan samarali
foydalanish mumkin:
Vay-fay (Wi-Fi (jimlikni saqlash ishorasi).
1. O‘qituvchi qo‘lini ko‟taradi va Wi-Fi deb aytadi.
2. O‘qituvchiga diqqat qarating (ishni to‘xtating gaplashmang).
3. O‘qituvchining ishorasini ovoz chiqarmasdan takrorlang.
Tarbiya fanini o‘qitishda “Ishchanlik o‘yini” ssenariysidan foydalanish
texnologiyasi
Ta'limning maqsadi jamiyat ehtiyojiga mos ravishda shakllanadi. Shunday
ekan, ta'lim-tarbiya maqsadi mos va mutanosib bo‘lishi kerak. Ilmiy adabiyotlarda
ta'limning maqsadi imkoniyatlaridan to‘g‘ri, aniq, o‘rinli foydalanish ko‘nikma va
malakalarini hosil qilish, mantiqiy-ijodiy tafakkurni rivojlantirish, kommunikativ
savodxonlikni oshirish, milliy g‘oyani singdirish, sharqona tarbiyani shakllantirish,
shaxsni ma'naviy boyitishdan iboratligi ta'kidlangan. Ta'limiy maqsad asosida
o‘quvchilarda mustaqil fikrlash, og‘zaki va yozma savodxonlikni oshirish,
mantiqiy
tafakkurni
rivojlantirish
orqali
ularning
muloqot
madaniyati
takomillashtiriladi. Tarbiyaviy maqsad asosida esa ma'naviy, g‘oyaviy, nafosat
tarbiyasi
beriladi.
Til
o‘rganish
jarayonida
xalqning
madaniy-axloqiy
qadriyatlariga yaqinlashtirish imkoni paydo bo‘ladi. Ma'lumki, ta'limda ilg‘or
pedagogik
va
yangi
axborotlar
texnologiyalarini
tatbiq
etish
o‘quv
mashg‘ulotlarining samaradorligini oshiribgina qolmay, ilm-fan yutuqlarini
amaliyotda qo‘llash orqali mustaqil va mantiqiy fikrlaydigan, har tomonlama
barkamol yuksak ma'naviyatli shaxsni tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etadi.
Hozirgi kunda ta'lim jarayonida interfaol metodlar va axborot texnologiyalarini
o‘quv jarayonida qo‘llashga bo‘lgan qiziqish kundan-kunga ortib bormoqda.
Bunday bo‘lishining sabablaridan biri, shu vaqtgacha an’anaviy ta’limda
o‘quvchilar faqat tayyor bilimlarni egallashga o‘rgatilgan bo‘lsa, zamonaviy
texnologiyalardan foydalanish esa ularni egallayotgan bilimlarini o‘zlari qidirib
topish, mustaqil o‘rganish va fikrlash, tahlil qilish, hatto yakuniy xulosalarni ham
o‘zlari keltirib chiqarishga o‘rgatadi. O‘qituvchi bu jarayonda shaxs rivojlanishi,
shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi va shu bilan bir
qatorda boshqaruvchilik, yo‘naltiruvchilik funksiyasini bajaradi.
Bugungi kunda ta’limda «Aqliy hujum», «Fikrlar hujumi», «Tarmoqlar»
metodi, «Sinkveyn», «BBB», «Beshinchisi ortiqcha», «6x6x6», «Bahs-munozara»,
«Rolli o‘yin», FSMU, «Kichik guruhlarda ishlash», «Yumaloqlangan qor»,
«Zigzag», «Oxirgi so‘zni men aytay» kabi zamonaviy texnologiyalar
qo‘llanmoqda.
Boshlang‘ich sinflarda interfaol metodlar va ta’limiy o‘yinlardan, zamonaviy
axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish o‘quvchilarni mustaqil
fikrlashga, ijodiy izlanish va mantiqiy fikrlash doiralarini kengaytirish bilan birga
ularni darslarda o‘rganganlarini hayot bilan bog‘lashga, qiziqishlarini oshirishga
yordam beradi. O‘qituvchilarning bunday zamonaviy talablar asosida yaratilgan
sharoitlardan samarali foydalanib, darslarni ilg‘or pedagogik hamda axborot
kommunikatsiya texnologiyalari asosida tashkil etilishi ta'lim-tarbiya jarayonini
sifatini kafolatlaydi. Bizning fikrimizcha, ta'limiy o‘yinlarga qo‘yiladigan asosiy
talablar quyidagilardan iborat:
1. Ta'limiy o‘yinlar o‘quvchilar yoshiga mos bo‘lishi kerak;
2. O‘yinlar o‘tilayotgan mavzu mazmun-mohiyatiga mutanosib bo‘lishi
lozim;
3. Ta'limiy o‘yinlarni o‘tkazish vaqti aniq belgilanishi shart;
4. Ta'limiy o‘yinlar ham ta'limiy, ham tarbiyaviy ahamiyatga ega bo‘lishi
kerak;
5. Ta'limiy o‘yinlarning o‘tkazilish maqsadi, ahamiyati belgilanishi lozim.
Yuqoridagi talablarga amal qilingandagina dars samaradorligi ortadi va zamonaviy
texnologiyalar ta'lim samaradorligiga xizmat qiladi.