“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning elektron-modulli shakli

Yuklangan vaqt

2024-10-19

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

1,5 MB


 
 
 
 
 
 
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning elektron-modulli shakli. 
 
Reja: 
 
1. O‘qitishning elektron-modulli shakli xususiyatlari. 
2. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish.   
3. Elektron-modulli shakldan foydalanish samaradorligi. 
 
O‘qitishning 
elektron-modulli 
shakli 
xususiyatlari. 
O‘zbekistonda 
pandemiya kabi murakkab sharoitlarda ta’lim tizimining noan’anaviy shakllari kashf 
etildi. Ta’lim va tarbiya berishning bunday shakllari pedagogikamiz tarixida ilk bor 
qo‘llanildi. Shu jihatdan o‘qitishning elektron-modulli shakli noan’anaviy ta’lim 
shakli hisoblanadi.  
 O‘qitishning elektron-modulli shakli quyidagi asosiy xususiyatlarga ega: 
- texnik vositalarga tayanishi; 
- kompyuter texnikasi imkoniyatlaridan foydalanishi; 
- virtual ta’lim berilishi; 
- ta’limning asosiy qismini mustaqil ta’lim tashkil etishi; 
- o‘qituvchi va ta’lim oluvchining teng faolligi. 
 E’tibor berilsa, o‘qitishning elektron-modulli shaklida ta’lim oluvchi asosiy 
vosita hisoblanadi. Shu sababli mamlakatimizning barcha ta’lim muassasalari 
axborot-kommunikatsion vositalar bilan ta’minlanmoqda. Ayniqsa, umumiy o‘rta 
ta’lim maktablarining eng chekka hududlardagi tuzulmalari ham bunday vositalar 
bilan ta’minlanayotganligi o‘qitishning elektron-modulli shaklini amaliyotga jorriy 
etish imkonini beradi.  
 O‘qitishning bu shakli asosan kompyuterga tayanganligi uchun ta’lim 
oluvchilarda hoxish va qiziqish uyg‘otadi. Aynan mana shu xususiyatdan 
foydalangan holda ta’lim va tarbiyani amalga oshirish samarali kechadi. 
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning elektron-modulli shakli. Reja: 1. O‘qitishning elektron-modulli shakli xususiyatlari. 2. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish. 3. Elektron-modulli shakldan foydalanish samaradorligi. O‘qitishning elektron-modulli shakli xususiyatlari. O‘zbekistonda pandemiya kabi murakkab sharoitlarda ta’lim tizimining noan’anaviy shakllari kashf etildi. Ta’lim va tarbiya berishning bunday shakllari pedagogikamiz tarixida ilk bor qo‘llanildi. Shu jihatdan o‘qitishning elektron-modulli shakli noan’anaviy ta’lim shakli hisoblanadi. O‘qitishning elektron-modulli shakli quyidagi asosiy xususiyatlarga ega: - texnik vositalarga tayanishi; - kompyuter texnikasi imkoniyatlaridan foydalanishi; - virtual ta’lim berilishi; - ta’limning asosiy qismini mustaqil ta’lim tashkil etishi; - o‘qituvchi va ta’lim oluvchining teng faolligi. E’tibor berilsa, o‘qitishning elektron-modulli shaklida ta’lim oluvchi asosiy vosita hisoblanadi. Shu sababli mamlakatimizning barcha ta’lim muassasalari axborot-kommunikatsion vositalar bilan ta’minlanmoqda. Ayniqsa, umumiy o‘rta ta’lim maktablarining eng chekka hududlardagi tuzulmalari ham bunday vositalar bilan ta’minlanayotganligi o‘qitishning elektron-modulli shaklini amaliyotga jorriy etish imkonini beradi. O‘qitishning bu shakli asosan kompyuterga tayanganligi uchun ta’lim oluvchilarda hoxish va qiziqish uyg‘otadi. Aynan mana shu xususiyatdan foydalangan holda ta’lim va tarbiyani amalga oshirish samarali kechadi.  
 
Shuningdek, o‘qituvchining ta’limiy faolligi oshadi. Chunki o‘qitishning bu shaklida 
barcha o‘quv materiallari o‘qituvchi tomonidan kompyuter dasturiga joylashtiriladi 
va zaruriyat tug‘ilganida o‘quv materiallarini boyitib boriladi. Shu sababli 
o‘qitishning elektron-modulli shakli zamonaviy talablarga javob berishi bilan ajralib 
turadi.  
 O‘qitishning elektron-modulli shakli hozirgi zamon Pedagogika fanida muhim 
o‘rin tutadi. Bunga quyidagilar sabab hisoblanadi: 
- bu o‘qitish shakli texnik vositalarga asoslanishi va texnik vositalarning 
imkoniyatlaridan keng foydalanishi bilan ajralib turadi; 
- o‘qitishning bu shaklida ta’lim oluvchi nisbatan mustaqil xarakat qiladi va 
uning axborot olishi kengayadi; 
- texnik vositalar asosida masofadan turib ta’lim berish imkoniyati ham mavjud; 
- bularning 
barchasi 
o‘qitishning 
elektron-modulli 
shakliga 
bo‘lgan 
qiziqishning ortib borishiga sabab bo‘lmoqda. 
Ayni paytda, o‘qitishning elektron-modulli shaklida asosiy e’tibor ta’lim 
berishga qaratiladi. Buning natijasida ta’lim oluvchining tarbiyalanganlik darajasini 
kuzatish cheklanadi. Shu sababli ta’lim beruvchi o‘qitish jarayonida ta’lim oluvchini 
tarbiyalab borishi taqozo etiladi. Bu borada ilmiy-nazariy va amaliy ishlanmalar 
yaratilmoqda1.  
O‘qitishning elektron-modulli shakli bo‘yicha xorijiy mamlakatlarda o‘ziga xos 
tajribalar mavjud. Misol uchun, Rossiya Federatsiyasida oliy pedagogik ta’lim 
jarayonida nisbatan ko‘proq elektron-modulli shaklidan foydalaniladi. Shu sababli 
bu mamlakatda mazkur ta’lim shaklining o‘ziga xos shakllari va tushunchalari ishlab 
chiqilgan. Bu o‘rinda ana shunday tushunchalardan eng muhimlarini e’tiboringizga 
havola etamiz: 
Elektron darslik – fanga oid materiallarni dinamik ravishda talqin qiluvchi va 
maxsus dasturlardan foydalanib tuzilgan o‘quv adabiyoti; 
Elektron uslubiy qo‘llanma – bu pedagogik tajribani umumlashtirish va uzatish 
hamda ta’lim faoliyatining yangi modellarini shakllantirish va tarqatishga 
mo‘ljallangan o‘quv adabiyoti; 
                                                          
 
1 Қаранг: Мардонов Ш. Педагогика фанидан ўқитишнинг электрон-модулли дидактик таъминотини ишлаб 
чиқиш технологияси. –Тошкент, 2021 
Shuningdek, o‘qituvchining ta’limiy faolligi oshadi. Chunki o‘qitishning bu shaklida barcha o‘quv materiallari o‘qituvchi tomonidan kompyuter dasturiga joylashtiriladi va zaruriyat tug‘ilganida o‘quv materiallarini boyitib boriladi. Shu sababli o‘qitishning elektron-modulli shakli zamonaviy talablarga javob berishi bilan ajralib turadi. O‘qitishning elektron-modulli shakli hozirgi zamon Pedagogika fanida muhim o‘rin tutadi. Bunga quyidagilar sabab hisoblanadi: - bu o‘qitish shakli texnik vositalarga asoslanishi va texnik vositalarning imkoniyatlaridan keng foydalanishi bilan ajralib turadi; - o‘qitishning bu shaklida ta’lim oluvchi nisbatan mustaqil xarakat qiladi va uning axborot olishi kengayadi; - texnik vositalar asosida masofadan turib ta’lim berish imkoniyati ham mavjud; - bularning barchasi o‘qitishning elektron-modulli shakliga bo‘lgan qiziqishning ortib borishiga sabab bo‘lmoqda. Ayni paytda, o‘qitishning elektron-modulli shaklida asosiy e’tibor ta’lim berishga qaratiladi. Buning natijasida ta’lim oluvchining tarbiyalanganlik darajasini kuzatish cheklanadi. Shu sababli ta’lim beruvchi o‘qitish jarayonida ta’lim oluvchini tarbiyalab borishi taqozo etiladi. Bu borada ilmiy-nazariy va amaliy ishlanmalar yaratilmoqda1. O‘qitishning elektron-modulli shakli bo‘yicha xorijiy mamlakatlarda o‘ziga xos tajribalar mavjud. Misol uchun, Rossiya Federatsiyasida oliy pedagogik ta’lim jarayonida nisbatan ko‘proq elektron-modulli shaklidan foydalaniladi. Shu sababli bu mamlakatda mazkur ta’lim shaklining o‘ziga xos shakllari va tushunchalari ishlab chiqilgan. Bu o‘rinda ana shunday tushunchalardan eng muhimlarini e’tiboringizga havola etamiz: Elektron darslik – fanga oid materiallarni dinamik ravishda talqin qiluvchi va maxsus dasturlardan foydalanib tuzilgan o‘quv adabiyoti; Elektron uslubiy qo‘llanma – bu pedagogik tajribani umumlashtirish va uzatish hamda ta’lim faoliyatining yangi modellarini shakllantirish va tarqatishga mo‘ljallangan o‘quv adabiyoti; 1 Қаранг: Мардонов Ш. Педагогика фанидан ўқитишнинг электрон-модулли дидактик таъминотини ишлаб чиқиш технологияси. –Тошкент, 2021  
 
Elektron shakldagi materiallar – bu elektron darslik, elektron o‘quv 
qo‘llanmalar, elektron ma’ruza matnlari va laboratoriya ishlanmalari majmuidir.   
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari mazkur tushunchalarni o‘zlashtirishi 
va kelgusi faoliyatida o‘qitishning elektron-modulli shaklidan foydalanish 
ko‘nikmasini egallashi kerak. 
 “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish.  
Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishda noan’anaviy ta’lim shakllaridan 
foydalanish muhim o‘rin tutadi. Bu borada mazkur yangi fanning an’anaviy ta’lim 
shakllaridan ko‘ra, noan’anaviy shakllari asosida o‘qitish asosiy vazifalarimizdan 
hisoblanadi.  
 “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish 
quyidagilarga asoslaniladi: 
- mazkur fanning har bir mavzusi o‘quv materiallari kompyuter dasturida 
joylashtiriladi; 
- o‘quv materiallarini joylashtirishda darslikda berilgan matnlardan tashqari 
qo‘shimcha ma’lumotlar va axborotlar kiritiladi; 
- o‘quv materiallarining oltmish-yetmish foizini mustaqil ta’lim topshiriqlari 
tashkil etadi; 
- o‘quvchilar aynan mustaqil ta’lim topshiriqlarini bajarishi bilan mavzularni 
o‘zlashtirgan hisoblanadi; 
- o‘quvchilarning o‘zlashtirganlik darajasi virtual tarzda baholanadi. 
 O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligining 2020-yil 26-oktabrdagi 
Buyrug‘i bilan tasdiqlangan “Tarbiya” fani bo‘yicha davlat ta’lim standartlari”da 
mazkur fanni o‘qitishda ta’limning eng zamonaviy shakllariga tayanish 
belgilangan. Chunki bu fan shaxs hayotidagi eng muhim masala-tarbiyani amalga 
oshiradi. 
 
 
O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligining 2020-yil 14-oktabrdagi 
235-sonli Buyrug‘i bilan tasdiqlangan “Tarbiya fani uchun umumiy o‘rta 
ta’limning davlat ta’lim standarti”da quyidagilar belgilangan: 
- 
“Tarbiya” fanining asosiy maqsadi ma’naviy barkamol va intellektual 
rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat; 
Elektron shakldagi materiallar – bu elektron darslik, elektron o‘quv qo‘llanmalar, elektron ma’ruza matnlari va laboratoriya ishlanmalari majmuidir. Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari mazkur tushunchalarni o‘zlashtirishi va kelgusi faoliyatida o‘qitishning elektron-modulli shaklidan foydalanish ko‘nikmasini egallashi kerak. “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish. Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishda noan’anaviy ta’lim shakllaridan foydalanish muhim o‘rin tutadi. Bu borada mazkur yangi fanning an’anaviy ta’lim shakllaridan ko‘ra, noan’anaviy shakllari asosida o‘qitish asosiy vazifalarimizdan hisoblanadi. “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish quyidagilarga asoslaniladi: - mazkur fanning har bir mavzusi o‘quv materiallari kompyuter dasturida joylashtiriladi; - o‘quv materiallarini joylashtirishda darslikda berilgan matnlardan tashqari qo‘shimcha ma’lumotlar va axborotlar kiritiladi; - o‘quv materiallarining oltmish-yetmish foizini mustaqil ta’lim topshiriqlari tashkil etadi; - o‘quvchilar aynan mustaqil ta’lim topshiriqlarini bajarishi bilan mavzularni o‘zlashtirgan hisoblanadi; - o‘quvchilarning o‘zlashtirganlik darajasi virtual tarzda baholanadi. O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligining 2020-yil 26-oktabrdagi Buyrug‘i bilan tasdiqlangan “Tarbiya” fani bo‘yicha davlat ta’lim standartlari”da mazkur fanni o‘qitishda ta’limning eng zamonaviy shakllariga tayanish belgilangan. Chunki bu fan shaxs hayotidagi eng muhim masala-tarbiyani amalga oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligining 2020-yil 14-oktabrdagi 235-sonli Buyrug‘i bilan tasdiqlangan “Tarbiya fani uchun umumiy o‘rta ta’limning davlat ta’lim standarti”da quyidagilar belgilangan: - “Tarbiya” fanining asosiy maqsadi ma’naviy barkamol va intellektual rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat;  
 
- 
mazkur fan o‘qitish jarayonida umuminsoniy va milliy qadriyatlar asosida 
o‘quvchilarni tarbiyalaydi; 
- 
fan orqali kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta’lim, fan va ishlab 
chiqarishning samarali integratsiyasiga asoslaniladi va h.k. 
E’tibor berilsa, “Tarbiya” fani bo‘yicha davlat ta’lim standartlari aniq 
belgilangan. Shu sababli ushbu fan bo‘yicha elektron-modulli o‘quv materiallarini 
tayyorlashda ularga asoslanish lozim bo‘ladi. Misol uchun, “ma’naviy barkamol” 
tushunchasi bo‘yicha tayyorlanadigan elektron-modulli o‘quv materialida 
ma’naviyat, barkamollik va ularning shaxs hayotida tutgan o‘rni to‘g‘risida 
multimediyali, animatsion va tasvirli ma’lumotlarni tayyorlash taqozo etiladi. Shu 
sababli “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shaklning imkoniyatlari keng 
ekanligini ta’kidlash joiz. Bu o‘rinda namuna sifatida “Tarbiya” fani mavzularini 
elektron-modulli shaklda o‘tish texnologiyasini keltiramiz. 
 
“Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining aqliy tarbiyasi” mavzusi bo‘yicha 
elektron-modulli ishlanma 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O`qituvchi 
Boshlang’ich sinf o’quvchilarining aqliy tarbiyasi 
Aqliy tarbiya zaruriyati 
O’quvchilarga aqlni o’stiruvchi 
topshiriqlar berish 
 
Aqlni o’stiruvchi ta’sir vositalari 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O’quvchilarning aqliy 
imkoniyatlarini aniqlash 
Aqliy tarbiya bo’yicha 
pedagogik tavsiyalar 
O’quvchilarga ijodiy 
topshiriqlar berish 
O’quvchilarga o’qiladigan 
matnni tavsiya etish 
Mavzular mantlarining 
multimediyali shakli 
Suhbat 
O’quvchi 
O’qitish vositalari 
- mazkur fan o‘qitish jarayonida umuminsoniy va milliy qadriyatlar asosida o‘quvchilarni tarbiyalaydi; - fan orqali kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta’lim, fan va ishlab chiqarishning samarali integratsiyasiga asoslaniladi va h.k. E’tibor berilsa, “Tarbiya” fani bo‘yicha davlat ta’lim standartlari aniq belgilangan. Shu sababli ushbu fan bo‘yicha elektron-modulli o‘quv materiallarini tayyorlashda ularga asoslanish lozim bo‘ladi. Misol uchun, “ma’naviy barkamol” tushunchasi bo‘yicha tayyorlanadigan elektron-modulli o‘quv materialida ma’naviyat, barkamollik va ularning shaxs hayotida tutgan o‘rni to‘g‘risida multimediyali, animatsion va tasvirli ma’lumotlarni tayyorlash taqozo etiladi. Shu sababli “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shaklning imkoniyatlari keng ekanligini ta’kidlash joiz. Bu o‘rinda namuna sifatida “Tarbiya” fani mavzularini elektron-modulli shaklda o‘tish texnologiyasini keltiramiz. “Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining aqliy tarbiyasi” mavzusi bo‘yicha elektron-modulli ishlanma O`qituvchi Boshlang’ich sinf o’quvchilarining aqliy tarbiyasi Aqliy tarbiya zaruriyati O’quvchilarga aqlni o’stiruvchi topshiriqlar berish Aqlni o’stiruvchi ta’sir vositalari O’quvchilarning aqliy imkoniyatlarini aniqlash Aqliy tarbiya bo’yicha pedagogik tavsiyalar O’quvchilarga ijodiy topshiriqlar berish O’quvchilarga o’qiladigan matnni tavsiya etish Mavzular mantlarining multimediyali shakli Suhbat O’quvchi O’qitish vositalari  
 
 
 
 
 
 
 
 
Bu elektron-modulli shakl o‘qituvchi tomonidan kompyuterda multimediyali 
shaklda tayyorlanadi va unda o‘quvchilarga mustaqil ta’lim topshiriqlarini nisbatan 
ko‘p foizda berishga asosiy e’tibor qaratiladi. O‘quvchilarning mavzuni 
o‘zlashtirganlik darajasi ham kompyuter vositasida baholanadi. 
 Elektron-modulli shakldan foydalanish samaradorligi.  Boshlang‘ich 
ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektorn-modulli shakldan foydalanish 
samaradorligi va uni kuzatib borish muhim ahamiyatga ega. Shu sababli bu o‘rinda 
ushbu fanni elektorn-modulli shaklda o‘qitishning samaradorlik mexanizmlariga 
e’tiboringizni tortamiz: 
a) 1-sinfda “Tarbiya” fanini o‘qitishda kompyuterli multimediyali darslardan 
foydalanish tavsiya etiladi; 
b) 2-sinfda mazkur fanni o‘qitishda mavzularning kompyuter dasturida matni 
beriladi va asosiy e’tibor o‘quvchilar bajaradigan mustaqil ta’lim topshiriqlariga 
qaratiladi; 
v) 3-sinfda bu fan bo‘yicha aqliy, jismoniy va ruhiy rivojlanishda ijobiy ta’sir 
etadigan multimediyali va tasvirli darslar mavzular bo‘yicha tashkil etiladi; 
g) 4-sinfda bu fan bo‘yicha tarbiyalanganlik darajasini belgilovchi 
ko‘rsatkichlar asosida ko‘proq multimediyali mashg‘ulotlar olib boriladi va bunda 
o‘quvchilarning faolligi, ularning yo‘naltirilganligi nazorat qilinadi. 
Bunday yondashuv boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini elektorn-modulli 
shaklda o‘qitish imkoniyatlaridan oqilona foydalanishni taqozo etadi. Shu sababli 
oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari 
o‘qitishning elektron-modulli  shaklini chuqur o‘zlashtirishi asosiy vazifalardan 
biridir.  
Kezi kelganda eslatib o‘tish joizki, o‘qitishning elektron-modulli shakli 
bo‘yicha ilmiy, nazariy va metodologik ishlanmalar juda kam yaratilgan. Bu borada 
1. Mashg’ulot 
vositalari 
2. Auditoriyadan tashqari 
mashg’ulotlar jihozlari 
3. Maxsus mashg’ulot 
Boshlang’ich sinf o’quvchilarining aqlini o’stirish ko’rsatkichlari 
Bu elektron-modulli shakl o‘qituvchi tomonidan kompyuterda multimediyali shaklda tayyorlanadi va unda o‘quvchilarga mustaqil ta’lim topshiriqlarini nisbatan ko‘p foizda berishga asosiy e’tibor qaratiladi. O‘quvchilarning mavzuni o‘zlashtirganlik darajasi ham kompyuter vositasida baholanadi. Elektron-modulli shakldan foydalanish samaradorligi. Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektorn-modulli shakldan foydalanish samaradorligi va uni kuzatib borish muhim ahamiyatga ega. Shu sababli bu o‘rinda ushbu fanni elektorn-modulli shaklda o‘qitishning samaradorlik mexanizmlariga e’tiboringizni tortamiz: a) 1-sinfda “Tarbiya” fanini o‘qitishda kompyuterli multimediyali darslardan foydalanish tavsiya etiladi; b) 2-sinfda mazkur fanni o‘qitishda mavzularning kompyuter dasturida matni beriladi va asosiy e’tibor o‘quvchilar bajaradigan mustaqil ta’lim topshiriqlariga qaratiladi; v) 3-sinfda bu fan bo‘yicha aqliy, jismoniy va ruhiy rivojlanishda ijobiy ta’sir etadigan multimediyali va tasvirli darslar mavzular bo‘yicha tashkil etiladi; g) 4-sinfda bu fan bo‘yicha tarbiyalanganlik darajasini belgilovchi ko‘rsatkichlar asosida ko‘proq multimediyali mashg‘ulotlar olib boriladi va bunda o‘quvchilarning faolligi, ularning yo‘naltirilganligi nazorat qilinadi. Bunday yondashuv boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini elektorn-modulli shaklda o‘qitish imkoniyatlaridan oqilona foydalanishni taqozo etadi. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari o‘qitishning elektron-modulli shaklini chuqur o‘zlashtirishi asosiy vazifalardan biridir. Kezi kelganda eslatib o‘tish joizki, o‘qitishning elektron-modulli shakli bo‘yicha ilmiy, nazariy va metodologik ishlanmalar juda kam yaratilgan. Bu borada 1. Mashg’ulot vositalari 2. Auditoriyadan tashqari mashg’ulotlar jihozlari 3. Maxsus mashg’ulot Boshlang’ich sinf o’quvchilarining aqlini o’stirish ko’rsatkichlari  
 
ilmiy tadqiqotlar va o‘quv materiallari yaratish endi amalga oshrilmoqda. Shu 
sababli pedagogik oliy ta’lim jarayonida “Ta’limning elektron-modulli shakli” 
maxsus kursni tashkil etish maqsadga muvofiq bo‘ladi.  
Bunday kurslar o‘qituvchilarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish 
kurslarida ham o‘qitilishi dolzarb bo‘lib turibdi. Chunki o‘qitishning elektron-
modulli shakli murakkab sharoitlarda ta’lim va tarbiya jarayonini kutilgan darajada 
amalga oshirish imkonini beradi. Bunday zamonaviy o‘qitish shakllarini 
o‘zlashtirish har bir pedagogning burchidir.  
“Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish uchun 
quyidagilarga e’tibor berilsa samarali hisoblanadi: 
- maktabning texnik jihozlaridan oqilona foydalanish; 
- boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining kompyuter bilan ishlash ko‘nikmasini 
shakllantirish; 
- o‘quv materiallarining qiziqarli va qulay bo‘lishiga erishish; 
- imkon qadar axborot-kommunikatsiya vositalar bo‘yicha mutaxassislar 
ko‘magidan foydalanish; 
- o‘quvchilarning mavzularni mustaqil o‘zlashtirishiga ahamiyat berish. 
Bunday yondashuv “Tarbiya” fanini elektorn-modulli shakldan foydalangan 
holda o‘qitishning samaradorligiga olib keladi. Bugungi kunda barcha boshlang‘ich 
sinf o‘qituvchilari texnik jihozlardan foydalanish imkoniyatiga ega. Shu sababli 
o‘qitish jarayoniga elektron-modulli kabi noan’anaviy ta’lim shakllarini tadbiq etish 
maqsadga muvofiq hisoblanadi. 
 
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq: 
1. O‘qitishning elektron-modulli shakli xususiyatlari nimalardan iborat? 
2.  “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish 
deganda nimalarni bilasiz?  
3. Elektron-modulli shakldan foydalanish samaradorligining asoslari 
nimalardan iborat? 
 
 
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning elektron-modulli shakli metodologiyasi 
ilmiy tadqiqotlar va o‘quv materiallari yaratish endi amalga oshrilmoqda. Shu sababli pedagogik oliy ta’lim jarayonida “Ta’limning elektron-modulli shakli” maxsus kursni tashkil etish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bunday kurslar o‘qituvchilarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish kurslarida ham o‘qitilishi dolzarb bo‘lib turibdi. Chunki o‘qitishning elektron- modulli shakli murakkab sharoitlarda ta’lim va tarbiya jarayonini kutilgan darajada amalga oshirish imkonini beradi. Bunday zamonaviy o‘qitish shakllarini o‘zlashtirish har bir pedagogning burchidir. “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish uchun quyidagilarga e’tibor berilsa samarali hisoblanadi: - maktabning texnik jihozlaridan oqilona foydalanish; - boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining kompyuter bilan ishlash ko‘nikmasini shakllantirish; - o‘quv materiallarining qiziqarli va qulay bo‘lishiga erishish; - imkon qadar axborot-kommunikatsiya vositalar bo‘yicha mutaxassislar ko‘magidan foydalanish; - o‘quvchilarning mavzularni mustaqil o‘zlashtirishiga ahamiyat berish. Bunday yondashuv “Tarbiya” fanini elektorn-modulli shakldan foydalangan holda o‘qitishning samaradorligiga olib keladi. Bugungi kunda barcha boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari texnik jihozlardan foydalanish imkoniyatiga ega. Shu sababli o‘qitish jarayoniga elektron-modulli kabi noan’anaviy ta’lim shakllarini tadbiq etish maqsadga muvofiq hisoblanadi. Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq: 1. O‘qitishning elektron-modulli shakli xususiyatlari nimalardan iborat? 2. “Tarbiya” fanini o‘qitishda elektron-modulli shakldan foydalanish deganda nimalarni bilasiz? 3. Elektron-modulli shakldan foydalanish samaradorligining asoslari nimalardan iborat? “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning elektron-modulli shakli metodologiyasi  
 
Elektron-modulli o‘qitish shakli kompyuter dasturi va texnologiyasiga 
asoslanadi. Buning uchun o‘qituvchi tomonidan har bir mashg‘ulotlar uchun 
loyihalar tayyorlanadi. Mashg‘ulotlar loyihalarida quyidagilar aks etishi kerak: 
- mavzu bo‘yicha ma’lumotlar matnini berish; 
- har bir mavzu bo‘yicha bir necha topshiriqlar majmuini ishlab chiqish; 
- ishlab chiqilgan topshiriqlarda o‘quvchilarning mustaqil fikrlashi va ijodiy 
yondashuvini hisobga olish; 
- har bir topshiriqlarni jadvallar, diagrammalar va tasvirli shakllar bilan taqdim 
etish; 
- o‘quvchilar bilan virtual aloqaga kirishish. 
“Tarbiya” fanini boshlang‘ich ta’limda o‘qitishda elektron-modulli shaklga 
asoslanish uchun oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf 
o‘qituvchilari quyidagilarni o‘zlashtirishi kutilgan samarani beradi:  
- o‘qitishning elektron-modulli shakli asoslarini o‘zlashtirish; 
- turli mavzular bo‘yicha elektron-modulli materiallar tayyorlashni o‘rganish; 
- “Tarbiya” fanini elektron-modulli o‘qitish shaklida amalga oshirish 
metodikasini egallash; 
- elektron-modulli o‘quv materiallari tayyorlash ko‘nikmasi bilan qurollanish. 
 Hozirgi zamon oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik turkumdagi 
fanlar vositasida o‘qitishning elektron-modulli shakli bo‘yicha yetarli ma’lumotlar 
berilmoqda.  
 Quyidiga kitobni o‘qib chiqing: Mardonov Sh.Q. Pedagogika fanidan 
o‘qitishning elektron-modulli didiaktik ta’minotini ishlab chiqish texnologiyasi. –
Toshkent, 2021 
 
O‘qitish jarayoni yaxlit tizim sifatida. Ta’lim qonuniyatlari va tamoyillari” 
mavzusidagi amaliy mashg‘ulot ishlanmasi 
  
Amaliy mashg‘ulot 
1. Ushbu amaliy mashg‘ulotdagi topshiriqlar bilan tanishish uchun ro‘yxatdan 
o‘tishingiz lozim. 
Elektron-modulli o‘qitish shakli kompyuter dasturi va texnologiyasiga asoslanadi. Buning uchun o‘qituvchi tomonidan har bir mashg‘ulotlar uchun loyihalar tayyorlanadi. Mashg‘ulotlar loyihalarida quyidagilar aks etishi kerak: - mavzu bo‘yicha ma’lumotlar matnini berish; - har bir mavzu bo‘yicha bir necha topshiriqlar majmuini ishlab chiqish; - ishlab chiqilgan topshiriqlarda o‘quvchilarning mustaqil fikrlashi va ijodiy yondashuvini hisobga olish; - har bir topshiriqlarni jadvallar, diagrammalar va tasvirli shakllar bilan taqdim etish; - o‘quvchilar bilan virtual aloqaga kirishish. “Tarbiya” fanini boshlang‘ich ta’limda o‘qitishda elektron-modulli shaklga asoslanish uchun oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari quyidagilarni o‘zlashtirishi kutilgan samarani beradi: - o‘qitishning elektron-modulli shakli asoslarini o‘zlashtirish; - turli mavzular bo‘yicha elektron-modulli materiallar tayyorlashni o‘rganish; - “Tarbiya” fanini elektron-modulli o‘qitish shaklida amalga oshirish metodikasini egallash; - elektron-modulli o‘quv materiallari tayyorlash ko‘nikmasi bilan qurollanish. Hozirgi zamon oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik turkumdagi fanlar vositasida o‘qitishning elektron-modulli shakli bo‘yicha yetarli ma’lumotlar berilmoqda. Quyidiga kitobni o‘qib chiqing: Mardonov Sh.Q. Pedagogika fanidan o‘qitishning elektron-modulli didiaktik ta’minotini ishlab chiqish texnologiyasi. – Toshkent, 2021 O‘qitish jarayoni yaxlit tizim sifatida. Ta’lim qonuniyatlari va tamoyillari” mavzusidagi amaliy mashg‘ulot ishlanmasi Amaliy mashg‘ulot 1. Ushbu amaliy mashg‘ulotdagi topshiriqlar bilan tanishish uchun ro‘yxatdan o‘tishingiz lozim.  
 
  
Familiyangiz: 
Ismingiz: 
Sharifingiz: 
 1-sahifa 
Ta’lim jarayoni “FORMULA”si 
 
 
 
  
 
 
  
DJ=M+Abf+Ab 
  
DJ    - 
  
M       - 
  
Abf   - 
  
Ab      - 
  
 *Kiritilayotgan so‘zlarni xatolarsiz va faqat kichik lotin harflarda yozing!!! 
 
  
 2-sahifa 
1. Keys topshirig‘i: “Ta’lim jarayoni yaxlit hodisa sifatida” 
Izoh: odatda formula deganda ko’z o’ngimizda matematik-fizik 
hodisalar gavdalanadi. Biroq ta’lim jarayoni ham o’ziga xos 
formulalardan foydalanish xususiyatiga ega. Quyidagi formulaga 
e’tibor qarating va izohlang. Sizningcha, unda qanday ma’no ifoda 
etilgan? 
Familiyangiz: Ismingiz: Sharifingiz: 1-sahifa Ta’lim jarayoni “FORMULA”si DJ=M+Abf+Ab DJ - M - Abf - Ab - *Kiritilayotgan so‘zlarni xatolarsiz va faqat kichik lotin harflarda yozing!!! 2-sahifa 1. Keys topshirig‘i: “Ta’lim jarayoni yaxlit hodisa sifatida” Izoh: odatda formula deganda ko’z o’ngimizda matematik-fizik hodisalar gavdalanadi. Biroq ta’lim jarayoni ham o’ziga xos formulalardan foydalanish xususiyatiga ega. Quyidagi formulaga e’tibor qarating va izohlang. Sizningcha, unda qanday ma’no ifoda etilgan?  
 
 
 
 
   
 
 
 
  
  
  
  
  
Quyida keltirilgan chizmaga e’tibor qarating. Unda grafik ifoda etilgan, 
biroq unda aks etishi lozim bo’lgan jumlalar chizma ostida berilgan. 
Mazkur jumlalarni shunday ketma-ketlikda joylashtiringki, natijada ta’lim 
jarayoni tarkibiy qismlarining o’zaro aloqadorligi va bog’liqligi aniq 
namoyon bo’lsin. 
Raqam kiriting 
Raqam kiriting 
Raqam kiriting 
Raqam kiriting 
Quyida keltirilgan chizmaga e’tibor qarating. Unda grafik ifoda etilgan, biroq unda aks etishi lozim bo’lgan jumlalar chizma ostida berilgan. Mazkur jumlalarni shunday ketma-ketlikda joylashtiringki, natijada ta’lim jarayoni tarkibiy qismlarining o’zaro aloqadorligi va bog’liqligi aniq namoyon bo’lsin. Raqam kiriting Raqam kiriting Raqam kiriting Raqam kiriting  
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
 
 
 
   
* Kiritilgan so‘z yoki jumlaning faqat raqamini kiriting! 
  
  
   
Raqam kiriting 
Raqam kiriting 
Raqam kiriting 
Raqam kiriting 
Chizmada aks etishi lozim bo’lgan jumlalar: 1. Maqsad.2. Natija. 3. 
O’qituvchi faoliyati. 4. Talaba faoliyati. 5. Mazmun. 6. Shakl. 7. 
Metod. 8. Vosita. 
* Kiritilgan so‘z yoki jumlaning faqat raqamini kiriting! Raqam kiriting Raqam kiriting Raqam kiriting Raqam kiriting Chizmada aks etishi lozim bo’lgan jumlalar: 1. Maqsad.2. Natija. 3. O’qituvchi faoliyati. 4. Talaba faoliyati. 5. Mazmun. 6. Shakl. 7. Metod. 8. Vosita.  
 
 
 
 
 
 
 
 “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning elektron-modulli shakli metodologiyasi 
 
 
3-sahifa 
2. Ijodiy TEST Topshirig‘i 
  
1. Gapni tugallang: 
Barqaror, takrorlanuvchi, invariantli, tavsifga ega narsa-hodisa va 
jarayonlarning ichki mavjud aloqalari 
 Nuqtalar o‘rniga kerakli so‘z yoki jumlani topib qo‘ying.  
Didaktika 
deganda ta’limiy hodisalarning namayon bo‘lishi va 
rivojlanishi bilan shartlanadigan ichki mavjud aloqalar tushuniladi. 
 3. Gapni tugallang.  
 
Ta’lim jarayonining tarkibiy qismlari orasidagi ob’ektiv, mavjud, 
barqaror, takrorlanuvchi aloqadorlik                               deyiladi. 
 4. Nuqtalar o‘rniga kerakli jumlani topib qo‘ying. 
 o‘quv jarayonining umumiy   maqsadlari va qonuniyatlariga 
binoan uning mazmuni, tashkiliy shakli va metodlarini belgilovchi boshlang‘ich 
qoidalardir. 
 5. Gapni tugallang.  
Ta’lim tamoyillarini amalga oshirish texnologiyasi                                   
 6. Nuqtalar o‘rniga kerakli jumlani topib qo‘ying (o‘quv rejasi).  
O‘quv shakllari, o‘quv predmetlari ro‘yxati va hajmini, ularning 
o‘quv haftalari, yarim yilliklari bo‘yicha taqsimlanishini belgilaydigan, bo‘lajak 
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning elektron-modulli shakli metodologiyasi 3-sahifa 2. Ijodiy TEST Topshirig‘i 1. Gapni tugallang: Barqaror, takrorlanuvchi, invariantli, tavsifga ega narsa-hodisa va jarayonlarning ichki mavjud aloqalari Nuqtalar o‘rniga kerakli so‘z yoki jumlani topib qo‘ying. Didaktika deganda ta’limiy hodisalarning namayon bo‘lishi va rivojlanishi bilan shartlanadigan ichki mavjud aloqalar tushuniladi. 3. Gapni tugallang. Ta’lim jarayonining tarkibiy qismlari orasidagi ob’ektiv, mavjud, barqaror, takrorlanuvchi aloqadorlik deyiladi. 4. Nuqtalar o‘rniga kerakli jumlani topib qo‘ying. o‘quv jarayonining umumiy maqsadlari va qonuniyatlariga binoan uning mazmuni, tashkiliy shakli va metodlarini belgilovchi boshlang‘ich qoidalardir. 5. Gapni tugallang. Ta’lim tamoyillarini amalga oshirish texnologiyasi 6. Nuqtalar o‘rniga kerakli jumlani topib qo‘ying (o‘quv rejasi). O‘quv shakllari, o‘quv predmetlari ro‘yxati va hajmini, ularning o‘quv haftalari, yarim yilliklari bo‘yicha taqsimlanishini belgilaydigan, bo‘lajak  
 
mutaxassislarni o‘quv predmetlari, kasbiy va umumiy tayyorgarligi orasida o‘zaro 
bog‘liqlikni ta’minlovchi me’yoriy hujjat bu –  
 7. Gapni tugallang (darslik). 
O‘quv dasturi va o‘qitishning maqsadiga mos holda biror o‘quv 
predmeti haqida ilmiy bilimlarni aks etiruvchi kitob bu -          
 8. Nuqtalar o‘rniga kerakli so‘z yoki jumlani topib qo‘ying (o‘quv dasturi).  
Ta’lim mazmuni, uni talabalar tomonidan o‘zlashtirishining eng maqbul 
usullari, axborot manbalari ko‘rsatilgan normativ hujjat  bu -   
9. Gapni tugallang (didaktika). 
 pedagogikaning “nimaga o‘qitish”, “nimani o‘qitish” va “qanday 
o‘qitish” kabi savollarga javob izlovchi mustaqil tarmog‘idir. 
 10. Gapni tugallang (o‘qitish). 
 insonlar orasida yashash, hayot tumush kechirish va faoliyat 
yuritish uchun zarur bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar yig‘indisini 
o‘zlashtirishga qaratilgan ongli faoliyat ifodasidir. 
 11. Gapni tugallang (qiziqish). 
 bilish xohishi asosida shakllanadigan jarayon bo‘lib, uning 
yordamida ilmiy ijodiyotga kirib borish mumkin. 
12. Gapni tugallang (Pedagogika).  
 ta’lim-tarbiyaning maqsadi va vazifalari. Ularning mazmuni. 
Usullari hamda tashkil etish shakllari haqida ma’lumot beruvchi fan. 
 13. Gapni tugallang (lider).  
Pedagogik jamoada o‘zining shaxsiy sifat, fazilatlari bilan jamoa 
a’zolariga o‘z ta’sirini o‘tkaza oladigan shaxs bu –  
 14. Nuqtalar o‘rniga kerakli so‘z yoki jumlani topib qo‘ying (o‘qitish jarayoni).  
 - tartibga solingan jarayon bo‘lib, ta’lim va o‘quv masalalarini hal 
etishda va o‘quvchilarning (talabalarning) aqliy va ijodiy qobiliyatlarini 
rivojlantirishga qaratilgan jarayondir. 
 *Kiritilayotgan so‘larni xatolarsiz va faqat kichik lotin harflarda yozing!!! 
mutaxassislarni o‘quv predmetlari, kasbiy va umumiy tayyorgarligi orasida o‘zaro bog‘liqlikni ta’minlovchi me’yoriy hujjat bu – 7. Gapni tugallang (darslik). O‘quv dasturi va o‘qitishning maqsadiga mos holda biror o‘quv predmeti haqida ilmiy bilimlarni aks etiruvchi kitob bu - 8. Nuqtalar o‘rniga kerakli so‘z yoki jumlani topib qo‘ying (o‘quv dasturi). Ta’lim mazmuni, uni talabalar tomonidan o‘zlashtirishining eng maqbul usullari, axborot manbalari ko‘rsatilgan normativ hujjat bu - 9. Gapni tugallang (didaktika). pedagogikaning “nimaga o‘qitish”, “nimani o‘qitish” va “qanday o‘qitish” kabi savollarga javob izlovchi mustaqil tarmog‘idir. 10. Gapni tugallang (o‘qitish). insonlar orasida yashash, hayot tumush kechirish va faoliyat yuritish uchun zarur bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar yig‘indisini o‘zlashtirishga qaratilgan ongli faoliyat ifodasidir. 11. Gapni tugallang (qiziqish). bilish xohishi asosida shakllanadigan jarayon bo‘lib, uning yordamida ilmiy ijodiyotga kirib borish mumkin. 12. Gapni tugallang (Pedagogika). ta’lim-tarbiyaning maqsadi va vazifalari. Ularning mazmuni. Usullari hamda tashkil etish shakllari haqida ma’lumot beruvchi fan. 13. Gapni tugallang (lider). Pedagogik jamoada o‘zining shaxsiy sifat, fazilatlari bilan jamoa a’zolariga o‘z ta’sirini o‘tkaza oladigan shaxs bu – 14. Nuqtalar o‘rniga kerakli so‘z yoki jumlani topib qo‘ying (o‘qitish jarayoni). - tartibga solingan jarayon bo‘lib, ta’lim va o‘quv masalalarini hal etishda va o‘quvchilarning (talabalarning) aqliy va ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishga qaratilgan jarayondir. *Kiritilayotgan so‘larni xatolarsiz va faqat kichik lotin harflarda yozing!!!  
 
 
  
4-sahifa 
3. Ta’limning qonuniyatlarini o‘zlashtirishga doir topshiriqlar 
 1) ta’limning umumiy qonuniyatlariga doir topshiriqlar. 
1.1. Quyidagilar orasidan ta’lim maqsadni belgilovchi qonuniyatlarni aniqlang. 
 jamiyatning rivojlanish sur’ati va darajasi; 
 ijtimoiy va ilmiy-texnik taraqqiyot sur’ati; 
 o‘rganilayotgan material xususiyati va hajmi; 
 jamiyatning talablari va imkoniyatlari; 
 o‘quvchilarning yoshi va ta’lim olish imkoniyatlari; 
 pedagogika fani va amaliyotining rivojlanganligi va imkoniyatlari. 
  
1.2.Quyidagi qonuniyatlarni ta’lim jarayonining qaysi tarkibiy qismiga tegishli 
deb o‘ylaysiz? 
1) avvalgi bosqich mahsuldorligi va hozirgi bosqichda erishilgan natijalar; 
2) o‘tilayotgan material xususiyati va hajmi; 
3) o‘quvchilarga tashkiliy-pedagogik ta’sir ko‘rsatish; 
4) o‘quvchilar bilim olishiga qobiliyatlari va ta’lim olish vaqti. 
Bu qonuniyatlar ta’lim jarayonining  qismiga tegishli. 
 1.3. Ta’lim metodlari samaradorligi quyidagi qaysi qonuniyatlarni hisobga 
olish bilan bog‘liq? 
 ta’lim tizimida qayta aloqalarning intensivligi va korrektsiyaga; 
 ta’limning ichki rag‘batiga; 
 ta’lim maqsadiga; 
 o‘quvchilarning yoshi, ta’lim olish imkoniyatlariga; 
 ta’lim muassasasining moddiy-texnik ta’minotiga. 
 1.4.Quyidagi qonuniyatlaridan qaysilari ta’lim sifatini ta’minlashga hizmat 
qiladi? 
4-sahifa 3. Ta’limning qonuniyatlarini o‘zlashtirishga doir topshiriqlar 1) ta’limning umumiy qonuniyatlariga doir topshiriqlar. 1.1. Quyidagilar orasidan ta’lim maqsadni belgilovchi qonuniyatlarni aniqlang.  jamiyatning rivojlanish sur’ati va darajasi;  ijtimoiy va ilmiy-texnik taraqqiyot sur’ati;  o‘rganilayotgan material xususiyati va hajmi;  jamiyatning talablari va imkoniyatlari;  o‘quvchilarning yoshi va ta’lim olish imkoniyatlari;  pedagogika fani va amaliyotining rivojlanganligi va imkoniyatlari. 1.2.Quyidagi qonuniyatlarni ta’lim jarayonining qaysi tarkibiy qismiga tegishli deb o‘ylaysiz? 1) avvalgi bosqich mahsuldorligi va hozirgi bosqichda erishilgan natijalar; 2) o‘tilayotgan material xususiyati va hajmi; 3) o‘quvchilarga tashkiliy-pedagogik ta’sir ko‘rsatish; 4) o‘quvchilar bilim olishiga qobiliyatlari va ta’lim olish vaqti. Bu qonuniyatlar ta’lim jarayonining qismiga tegishli. 1.3. Ta’lim metodlari samaradorligi quyidagi qaysi qonuniyatlarni hisobga olish bilan bog‘liq?  ta’lim tizimida qayta aloqalarning intensivligi va korrektsiyaga;  ta’limning ichki rag‘batiga;  ta’lim maqsadiga;  o‘quvchilarning yoshi, ta’lim olish imkoniyatlariga;  ta’lim muassasasining moddiy-texnik ta’minotiga. 1.4.Quyidagi qonuniyatlaridan qaysilari ta’lim sifatini ta’minlashga hizmat qiladi?  
 
 o‘rganilayotgan material xususiyati va hajmi; 
 ta’lim nazariyasi va amaliyotining rivojlanish darajasi; 
 ta’limning ijtimoiy ehtiyojlari va maqsadlari; 
 avvalgi bosqich mahsuldorligi va hozirgi bosqichda erishilgan natijalar. 
1.5. Ta’lim mazmunini belgilashda qaysi qonuniyatlarga amal qilish lozim? 
 ta’limning ijtimoiy ehtiyojlari va maqsadlari; 
 o‘rganilayotgan material xususiyati va hajmi; 
 ijtimoiy va ilmiy-texnik taraqqiyot sur’ati; 
 o‘quvchilarning yoshi va imkoniyatlari; 
 ta’lim tizimida qayta aloqalarning intensivligi va korrektsiya; 
 ta’lim nazariyasi va amaliyotining rivojlanish darajasi. 
2) ta’limning xususiy qouniyatlariga doir topshiriq. 
  
 I. Ta’lim natijalari o‘quvchilarning o‘zlashtirish 
ko‘nikmalariga: 
ta’lim 
samaradorligi 
o‘quvchilarning o‘quv faoliyati hajmiga; bilim va 
ko‘nikmalarini 
o‘zlashtirish 
samaradorligi 
ularning amalda qo‘llanilishiga; o‘quvchilarning 
aqliy rivojlanishi o‘zaro aloqador bilim, ko‘nikma 
va 
malakalarning 
o‘zlashtirilish 
hajmiga 
to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq  
 
II. Ta’lim samaradorligi o‘quvchilarning o‘quv 
faoliyatiga qiziqishiga; fikrlash darajasi, kuchi, 
jadalligi 
va 
o‘ziga 
xosligiga; 
xotiraning 
rivojlanganlik 
darajasiga; 
bilish 
faolligi 
darajasiga bevosita bog‘liq 
 
III. Ta’lim samaradorligi qayta aloqalarning 
tezligi va hajmiga; bilimlarning sifati o‘quv 
 
 o‘rganilayotgan material xususiyati va hajmi;  ta’lim nazariyasi va amaliyotining rivojlanish darajasi;  ta’limning ijtimoiy ehtiyojlari va maqsadlari;  avvalgi bosqich mahsuldorligi va hozirgi bosqichda erishilgan natijalar. 1.5. Ta’lim mazmunini belgilashda qaysi qonuniyatlarga amal qilish lozim?  ta’limning ijtimoiy ehtiyojlari va maqsadlari;  o‘rganilayotgan material xususiyati va hajmi;  ijtimoiy va ilmiy-texnik taraqqiyot sur’ati;  o‘quvchilarning yoshi va imkoniyatlari;  ta’lim tizimida qayta aloqalarning intensivligi va korrektsiya;  ta’lim nazariyasi va amaliyotining rivojlanish darajasi. 2) ta’limning xususiy qouniyatlariga doir topshiriq. I. Ta’lim natijalari o‘quvchilarning o‘zlashtirish ko‘nikmalariga: ta’lim samaradorligi o‘quvchilarning o‘quv faoliyati hajmiga; bilim va ko‘nikmalarini o‘zlashtirish samaradorligi ularning amalda qo‘llanilishiga; o‘quvchilarning aqliy rivojlanishi o‘zaro aloqador bilim, ko‘nikma va malakalarning o‘zlashtirilish hajmiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq II. Ta’lim samaradorligi o‘quvchilarning o‘quv faoliyatiga qiziqishiga; fikrlash darajasi, kuchi, jadalligi va o‘ziga xosligiga; xotiraning rivojlanganlik darajasiga; bilish faolligi darajasiga bevosita bog‘liq III. Ta’lim samaradorligi qayta aloqalarning tezligi va hajmiga; bilimlarning sifati o‘quv  
 
jarayonini boshqarish sifatiga; boshqaruvning 
samaradorligi boshqaruvga doir axborotlarning 
soni va sifatiga bog‘liq 
VI. Individning  rivojlanishi u bevosita va 
bilvosita muloqotda bo‘ladigan individlarning 
rivojlanishiga; ta’lim samaradorligi “intellektual 
muhit”ning mavjud holatiga, o‘zaro bir-biriga 
o‘rgatishning 
jadalligiga; 
o‘qituvchi 
va 
o‘quvchilar 
muloqotining 
sifatiga 
bevosita 
bog‘liq 
 
V. Ta’lim natijasi o‘quvchining o‘quv  mehnatiga, 
o‘zining o‘quv majburiyatlariga munosabatlariga; 
o‘quvchining 
ishchanlik 
qobiliyatiga; 
o‘quvchilarning aqliy faolligini oshirish o‘quv 
mashg‘uloti jadvalining tuzilishi, unda jismoniy 
tarbiya 
va 
mehnat 
mashg‘ulotlarining 
joylashtirilishiga bevosita bog‘liq 
 
 
 
 
5-sahifa  
1. Ta’limning mazmunli va tashkiliy – metodik tamoyillarini aniqlashga doir 
chalkashtirilgan mantiqiy zanjirlar 
 
  
  
1. Insonparvarlik. 
2. Tabiat bilan uyg‘unlik. 
3. Ko‘rgazmalilik. 
4. Onglilik, faollik, ijodiylik. 
5. Madaniyat bilan uyg‘unlik. 
Quyida keltirilgan ta’lim tamoyillari bilan tanishing. Ularni maqsadiga 
ko’ra ikki turga (mazmunli va tashkiliy metodik) ga ajrating. 
jarayonini boshqarish sifatiga; boshqaruvning samaradorligi boshqaruvga doir axborotlarning soni va sifatiga bog‘liq VI. Individning rivojlanishi u bevosita va bilvosita muloqotda bo‘ladigan individlarning rivojlanishiga; ta’lim samaradorligi “intellektual muhit”ning mavjud holatiga, o‘zaro bir-biriga o‘rgatishning jadalligiga; o‘qituvchi va o‘quvchilar muloqotining sifatiga bevosita bog‘liq V. Ta’lim natijasi o‘quvchining o‘quv mehnatiga, o‘zining o‘quv majburiyatlariga munosabatlariga; o‘quvchining ishchanlik qobiliyatiga; o‘quvchilarning aqliy faolligini oshirish o‘quv mashg‘uloti jadvalining tuzilishi, unda jismoniy tarbiya va mehnat mashg‘ulotlarining joylashtirilishiga bevosita bog‘liq 5-sahifa 1. Ta’limning mazmunli va tashkiliy – metodik tamoyillarini aniqlashga doir chalkashtirilgan mantiqiy zanjirlar 1. Insonparvarlik. 2. Tabiat bilan uyg‘unlik. 3. Ko‘rgazmalilik. 4. Onglilik, faollik, ijodiylik. 5. Madaniyat bilan uyg‘unlik. Quyida keltirilgan ta’lim tamoyillari bilan tanishing. Ularni maqsadiga ko’ra ikki turga (mazmunli va tashkiliy metodik) ga ajrating.  
 
6. Tushunarlilik. 
7. Ilmiylik. 
8. Ta’limning amaliyot bilan uyg‘unligi. 
9. Izchillik, tizimlilik. 
10. Tarbiyalovchi ta’lim. 
11. O‘quvchilarning yosh va individual xususiyatlarini hisobga olish. 
12. Oqilona talabchanlik bilan ta’lim oluvchi shaxsini hurmat qilish. 
  
Ta’limning mazmunli tamoyillari 
Ta’limning tashkiliy-metodik 
tamoyillari 
 
 
  
*Javoblarning faqat raqamini vergul (,) bilan ajratgan holda kiriting! Masalan: 
1,4,5,12..... 
 
 
 
6. Tushunarlilik. 7. Ilmiylik. 8. Ta’limning amaliyot bilan uyg‘unligi. 9. Izchillik, tizimlilik. 10. Tarbiyalovchi ta’lim. 11. O‘quvchilarning yosh va individual xususiyatlarini hisobga olish. 12. Oqilona talabchanlik bilan ta’lim oluvchi shaxsini hurmat qilish. Ta’limning mazmunli tamoyillari Ta’limning tashkiliy-metodik tamoyillari *Javoblarning faqat raqamini vergul (,) bilan ajratgan holda kiriting! Masalan: 1,4,5,12.....