Milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi. Tarbiyada milliy g‘oya asoslari
Yuklangan vaqt
2024-10-19
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
26
Faytl hajmi
1,5 MB
Milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi. Tarbiyada milliy g‘oya
asoslari
Reja:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash va ular
ongiga umuminsoniy qadriyatlarni singdirish.
2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida
tarbiyalanganlik darajasini baholash.
3. O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari
tarbiyasida milliy g‘oya asoslari.
4. O‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganligini aniqlash
indikatorlari.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev “Insonparvarlik, ezgulik
va bunyodkorlik – milliy g‘oyamizning asosiy poydevoridir” kitobida hozirgi
zamon ta’lim jarayonimizda yosh avlodni milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash
vazifasini qo‘ygan.
Milliy qadriyatlar – bu xalqimizning azaldan amal qilib kelayotgan fazilatlari,
odatlari va turmush-tarzimizning madaniy an’analari majmuidir. Shu ma’noda
tarbiya jarayonida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida quyidagi fazilatlarni
shakllantirish taqozo etiladi:
- insonni qadrlash;
- Vatanni sevish;
- o‘zgalarni hurmat qilish;
- o‘z manfaatlaridan o‘zgalar manfaatlarini ustun qo‘yish;
- mehnatsevarlik.
Bu fazilatlar xalqimizning mintalitetiga, ya’ni tabiatiga singib ketgan. Har bir
oilada ularga amal qilishga harakat qilinadi. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining
asosiy vazifasi o‘quvchilar ongiga ana shu fazilatlarni chuqurroq singdirishdan
iborat.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini halqimizga xos bo‘lgan quyidagi
odatlarni singdirish taqozo etiladi:
- jamoa bo‘lib yashash;
- qo‘shnini hurmat qilish;
- yaxshilikni baham ko‘rish;
- molparastlik va boylikka o‘ch bo‘lmaslik;
- halol mehnat evaziga yashash;
- biror kasb yoki hunarning egasi bo‘lish.
Mazkur odatlar xalqimizning milliy tabiatiga mos ekanligini xorijlik
mutafakkirlar ham e’tirof etadi. Misol uchun, buyuk qirg‘iz yozuvchisi Chingiz
Aytmatov “Qiyomat” asarida “o‘zbeklarning odatlari turkiy xalqlar uchun Bobil
vazifasini o‘tagan”, - deb yozadi. Ma’lumki, insoniyatning madaniylashuvi hozirgi
Osiyoda mavjud bo‘lgan Bobil nomli davlatdan boshlangan. Ya’ni insoniyat
vahshiylik tuzumidan insoniylik tuzumiga o‘tgan.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari xalqimizga xos bo‘lgan quyidagi madaniy
turmush-tarz an’analari bilan tanishtirilishi kerak:
- hamisha pok yurish, pok kiyinish va pokizalikka rioya qilish;
- muhtojlarga moddiy va ma’naviy yordam berish;
- o‘ziga ravo ko‘rganni o‘zgalarga ham ravo ko‘rish;
- oziq-ovqatlarni birovlar bilan baham ko‘rish;
- odamlarga yaxshi va yomon kunlarida bir xil munosabatda bo‘lish;
- oilani muqaddas bilish.
Bu an’analar o‘quvchilar ongini nafaqat ijtioiylashtiradi, balki ularda milliy
ruhning tarkib topishida muhim o‘rin tutadi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalashda ana shu
tayanchlarga asoslaniladi. Ayni paytda, mamlakatimizda yashayotgan 130 millat va
elatlarning milliy qadriyatlariga ham hurmatda bo‘lish ruhi o‘quvchilarga
singdiriladi. Chunki bu xalqlarning milliy qadriyatlari ham xalqimizning
qadriyatlariga mos tushadi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ongiga umuminsoniy qadriyatlarni
singdirish. Ong bu – shaxsning miya organida yuzaga keladigan tushunchalari,
fikrlari va odatlari majmuidir. Shu jihatdan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongi
pedagoglarimiz to‘g‘ri ta’kidlashganidek, yozilmagan oq qog‘ozga o‘xshaydi.
Mazkur masala 7-11 yoshli o‘quvchilar ongiga maqsadli va muddaoli qadriyatlarni
shakllantirishni taqozo etadi. Bu borada umuminsoniy qadriyatlar ham muhim o‘rin
tutadi.
Umuminsoniy qadriyatlar – bu dunyoda yashovchi xalqlarning tajribasidan
o‘tib o‘zgalar tomonidan qabul qilingan yondashuvlar majmuidir.1 Shu sababli
Prezidentimiz yoshlar tarbiyasida umuminsoniy qadriyatlarga e’tibor berishni
tavsiya etadi.2
Rus pedagogi va psixologi A.Rubinshteyn ongning miya, aql va his-tuyg‘udan
iboratligini ta’kidlaydi. Shu sababli 7-11 yoshli o‘quvchilar ongini shakllantirishda
quyidagi umuminsoniy qadriyatlarning o‘rni muhimdir:
-
birodarlik;
-
tinchliksevarlik;
-
bag‘rikenglik.
Birodarlik qadriyati barcha xalqlar uchun zaruriyat bo‘lib, unda har bir xalqning
buguni, o‘tmishi va kelajagiga oid yondashuvlar ifodalanadi. Shu sababli
Birlashgan Millatlar Tashkilotining ta’lim dasturlarida umuminsoniy birodarlik
qadriyatini har bir xalq va millatning farzandlari o‘zlashtirishi qayd etilgan.
1 Қаранг: Маънавият: асосий тушунчалар изоҳли луғати. – Тошкент, 2009
2 Мирзиёев Ш.М. Инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик – миллий ғоямизнинг асосий пойдеворидир. –
Тошкент, 2021.
Tinchliksevarlik qadriyati insoniyatning hayotida muhim o‘rin tutadi. Shu
sababli jahon Pedagogika fanida shaxsning ongiga tinchliksevarlik qadriyatini
singdirish birlamchi masalalardan hisoblanadi. Biroq, bugungi kunda rivojlanish
jarayonidan
ortda
qolayotgan
mamlakatlarda
yoshlarning
tarbiyasida
tinchliksevarlik qadriyatini singdirish sust kechmoqda. Shu sababli bugungi kunda
pedagog olimlar Afg‘oniston, Suriya kabi mamlakatlardagi yoshlarning
tinchliksevarlik qadriyati ko‘nikmasi past ekanligidan tashvish bildirmoqda.
Mamlakatimizda bu qadriyat ta’lim siyosatining asosiy tayanchlaridan biri sifatida
belgilangan.
Bag‘rikenglik shaxsda diniy, milliy va umuminsoniy g‘oyalarni
shakllantirishga asoslanadi. Bag‘rikenglikning diniy mazmuni bir jamiyatda turli
dinlarga e’tiqod qilish bilan belgilanadi. Bag‘rikenglikning milliy mazmuni bir
jamiyatda turli xalqlar va elatlarning birga yashashi bilan izohlanadi.
Bag‘rikenglikning umuminsoniy mazmuni dunyodagi barcha xalqlarning o‘zaro
do‘stligi va hamkorlikda yashashidan iborat. Bu g‘oyalar boshlang‘ich sinf
o‘quvchilari ongiga singdirilsa, kelgusida uni o‘z jamiyati va insoniyat hayoti
uchun mas’uliyat sezadigan shaxslar sifatida shakllanadi.
Umuman O‘zbekistonning ta’limga oid davlat siyosatida umuminsoniy
qadriyatlarni yoshlar ongiga singdirish asosiy yo‘nalishlardan biri hisoblanadi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy
qadriyatlar ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash. Boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalashning
samarasi o‘quvchilarning keyingi ta’lim bosqichlariga tayyorgarligi bilan
baholanadi. O‘zbekistonning hozirgi ta’lim tizimida boshlang‘ich sinfni
bitiruvchilar ta’limning quyidagi turlariga tayyorlanadi:
- o‘rta umumta’lim maktablariga;
- Prezident maktablariga;
- ijod maktablariga;
- ixtisoslashtirilgan maktablariga.
Bu ta’lim turlariga boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tayyorlash jarayonida aynan
ularning milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganligi muhim o‘rin
tutadi. Shu sababli bu qadriyatlar asosida tarbiyalanganlik darajasini baholashning
quyidagi indikatorlarini belgilash mumkin:
- boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy qadriyatlarni bilishi;
- mazkur toifa o‘quvchilarning umuminsoniy qadriyatlardan xabardorligi;
- o‘quvchilarning milliy va umuminsoniy qadriyatlarga rioya qilish
ko‘nikmasiga egaligi;
- o‘quvchilarning o‘z millati va o‘zga millatlarni hurmat qilishi.
Bu indikatorlar boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy
qadriyatlar ruhida tarbiyalanganlik darajasini belgilab beradi. Shu sababli
boshlang‘ich sinf sinf rahbarlarining vazifalari kengayadi va yaqinda qabul qilinishi
kutilayotgan “O‘qituvchi maqomi to‘g‘risida”gi Qonuni asosida boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining tarbiyalanganlik darajasini o‘rganib borish Sinf rahbarining asosiy
vazifalaridan biri sifatida belgilanmoqda.
Pedagogik adabiyotlarda “indikator” tushunchasi ta’lim va tarbiyaning sifat
ko‘rsatkichini belgilovchi atama sifatida ishlatiladi. Shu ma’noda boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarini milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalash ishida aynan
indikatorlarga, ya’ni ushbu ruhda tarbiyalanganlik darajasining sifat ko‘rsatkichiga
e’tibor berish muhim ahamiyatga ega. Bunda quyidagilarga asoslanish lozim:
- o‘quvchi ongi va yurish-turishida xalqimiz tabiatiga xos bo‘lgan milliylik, urf-
odat va odoblar majmuining shaklanayotganligi;
- o‘quvchi axloqida va axloqiy munosabatlarida xalqimizning madaniyatida
mavjud bo‘lgan o‘zgalarni hurmat qilish, shaxsiy manfaatlarni ustuvor qo‘ymaslik
va o‘zgalarga doimo yordamga tayyor turish kabi umuminsoniy yondashuvlar
shakllanayotganligi;
- o‘quvchining xatti-harakati va jamoaga moslashuvida jamoaning tartib-
intizomiga va umumiy harakatlariga moslik shakllanayotganligi;
- o‘quvchining dunyoqarashida o‘zlikni anglash va indeal maqsad-muddaolarga
intilish xislatlari shakllanayotganligi.
Bularning barchasi boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy va umuminsoniy
qadriyatlar ruhida tarbiyalash ishini indikatorlar asosida amalga oshirish
imkoniyatlarini beradi. Shu sababli bu asoslar aynan oliy pedagogik ta’lim
jarayonida talabalar tomonidan o‘zlashtirilishi shart.
Umuman milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi vositasida boshlang‘ich
sinf o‘quvchilarining dunyoqarashi, axloqi va amaliy ko‘nikmalarini shakllantirish
jamiyatning eng muhim ehtiyojlaridan biri hisoblanadi.
O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
Shavkat Mirziyoyevning taklifi va tashabbusi bilan 2021-yilda O‘zbekistonning
yangi milliy g‘oyasi qabul qilindi3. Bu yangi milliy g‘oyaning asosiy tamoyillari
quyidagilardan iborat:
- insonparvarlik;
- ezgulik;
- bunyodkorlik.
Insonparvarlik g‘oyasining mazmuni insonni qadrlash, uning sha’nini
hurmat qilish, huquqlarini ro‘yobga chiqarish va unga munosib hayot sharoitini
yaratib berish tashkil etadi. Insonparvarlik g‘oyasi ta’lim tizimida bolaparvarlik,
bola huquqlarining ustuvorligi va bolaga yo‘naltirilgan ta’limni amalga oshirish
bilan ro‘yobga chiqadi. Ayni paytda, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongida
insonparvarlik g‘oyasi shakllantiriladi va ular insonni sevishga hamda hurmat
qilishga ko‘niktiriladi.
Ezgulik
g‘oyasining
mazmunini
“Avesto”
kitobimizda
belgilanganidek, ezgu niyat, ezgu fikr va ezgu amal tashkil etadi. Bunda ezgu so‘zi
yaxshilik, yaxshilik va yomonlikni farqlash, imkon qadar yaxshilikka intilish
ma’nolarini anglatadi. O‘zbekiston pedagogik tajribasida Ezgulik g‘oyasi tarbiya
jarayonining negizi sifatida qabul qilingan. Shu ma’noda boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining ongi va axloqida yaxshi niyat, to‘g‘ri fikrlash va orzu-umidlarni
shakllantirish bilan Ezgulik g‘oyasi asosida tarbiya jarayoni amalga oshiriladi.
Bunyodkorlik g‘oyasining mazmuni har bir kishining erkin va farovon
yashashi, jamiyatning demokratik tuzumga ega ekanligi hamda xalqning e’tiqod
erkinligi
huquqi
bilan
ta’minlanganligidan
iborat.
Boshlang‘ich
sinf
o‘quvchilarining ongida bunyodkorlik g‘oyasi erkinlik, hurlik va mustaqil fikrlikka
ko‘niktirish bilan singdiriladi.
3 Мирзиёев Ш.М. Инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик-миллий ғоямизнинг асосий пойдеворидир. –
Тошкент, 2021
E’tibor berilsa, O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasida umuminsoniy
g‘oyalar va qadriyatlar mujassam bo‘lgan. Shu sababli boshlang‘ich ta’limda
tarbiya jarayonini amalga oshirishda mazkur milliy g‘oyaga asoslanish taqozo
etiladi.
Rossiyalik rus mutafakkir pedagogi K.D.Ushinskiy “Ijtimoiy
tarbiyada xalq ruhi haqida” nomli asarida XIX asrda Yevropaning quyidagi
xalqlarida mavjud bo‘lgan va hozir ham yashovchan bo‘lib kelayotgan quyidagi
milliy g‘oyalarning tarbiyadagi ahamiyatini alohida ta’kidlab ko‘rsatadi:
1) Germaniyada ta’lim tizimidagi tarbiya jarayonida haqgo‘ylik milliy
g‘oyasiga asoslanishi;
2) Angliyada har bir shaxsni oliyjanoblik ko‘nikmasi bilan tarbiyalash milliy
g‘oyasiga asoslanishi;
3) Fransiyada ma’rifatparvarlik milliy g‘oyasiga asoslanishi;
4) AQSHda pragmatizm, ya’ni hayotiy haqiqatlarga asosan milliy tarbiyani
amalga oshirishi;
5) Italiyada dunyo xalqlarini hurmat qilish milliy g‘oyasiga asosan tarbiya
jarayonini amalga oshirishi tahlil qilib berilgan.
Shu jihatdan O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi tarbiya jarayonining
jahon Pedagogikasi tajribasi asosida amalga oshiriladi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida milliy g‘oya asoslari.
O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilari yangi
avlod vakillari sifatida tarbiyalanadi. Bu tarbiyaning mexanizmlari quyidagicha,
boshlang‘ich sinf o‘quvchilari:
1) ongida – insonparvarlik g‘oyasining ustuvor bo‘lishi;
2) axloqida – ezgulik fazilatlarining tarkib topishi;
3) dunyoqarashida – bunyodkorlik g‘oyalarining shakllanishi.
E’tibor berilsa, milliy g‘oya asoslari boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongini,
axloqini va dunyoqarashini to‘g‘ri shakllantirishga asoslanadi. Shu sababli 7-11
yoshli shaxslarning milliy g‘oya asosida tarbiyalash boshlang‘ich ta’lim o‘quv
fanlari va ayniqsa, “Tarbiya” fanini o‘qitish jarayonida amalga oshiriladi.
Mamlakatimizda ilk bor nashr etilgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun
mo‘ljallangan “Tarbiya” fani darsliklarida aynan milliy g‘oyaning asosiy
tamoyillariga tayanilgan.
Bizning yondashuvimizga ko‘ra, milliy g‘oya asosida boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining xarakteri ham shakllantirilishi kerak. Bunda pedagogik
psixologiyada
qabul
qilingan
temperamentlarni
milliy
g‘oya
asosida
shakllantirishga asosiy e’tibor qaratilishi kerak. Bu tempetamentlar quyidagilardir:
- sangvinik (bosiqlik);
- xolerik (jo‘shqin);
- melanxolik (tashvishsizlik);
- flegmatik (oqibatlilik).
Bu temperamentlarning shaxs hayotida muhim o‘rni mavjud. Shu
sababli boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining xarakterini shakllantirishda milliy g‘oya
asosida aynan ana shu temperamentlarning imkoniyatlariga tayanish kutilgan
samarani beradi.
Jahon
Pedagogika
fani
tajribasida
shaxsning
xarakterini
shakllantirishga doir juda ko‘p tajribalar bor. Shulardan biri aniq milliy g‘oya
asosida shakllantirishdir. Mamlakatimizda qabul qilingan milliy g‘oyamizning
shaxs xarakterini shakllantirishdagi o‘rni masalasiga doir nazariy-metodologik
ishlanmalar yaratish taqozo etiladi.
O‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganligini aniqlash
indikatorlari. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida tarbiyalash
tarbiya jarayonining negizini tashkil etadi. Ammo asosiy masala o‘quvchilarning
tarbiyalanganlik darajasini aniqlash bilan bog‘liqdir. Chunki bugungi o‘quvchi
Internet vositasida juda ko‘p va keng axborotlar olamida yashamoqda. Bu
axborotlarning nisbatan ko‘pchiligi haqqoniylikdan yiroqligi ma’lum. Masalan,
Internet tarmoqlarida vahshiylik, hudbinlik va o‘zni unutishga da’vat qiluvchi
mulьtimediya axborotlari bor. Shu sababli boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy
g‘oya asosida tarbiyalanganligini aniqlash indikatorlari shakllantirilishi lozim.
Mazkur masalada bizning yondashuvimiz quyidagicha:maxsus
tuzilgan
So‘rovnoma
asosida
o‘quvchilarning
milliy
g‘oya
asosida
tarbiyalanganligini quyidagi indikatorlar asosida aniqlash mumkin:
1) bolaning ongida insonparvarlik tushunchasining mavjudligi;
2) bolaning axloqida ezgulik fazilatlarining tarkib topayotganligi;
3) bolaning
dunyoqarashida
bunyodkorlik
tushunchasining
shakllanganligi.
Bu indikatorlar boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy g‘oya
asosida tarbiyalanganlik darajasini belgilaydi. Bu o‘rinda e’tiboringizga namuna
sifatida quyidagi Savolnomani taqdim etamiz:
1.
Siz o‘rtog‘ingizga yaxshilik qilishni istaysizmi?
A. Ha
B. Yo‘q
V. Bilmayman
2. Siz odamlar bilan birga bo‘lishni hoxlaysizmi?
A. Bilmayman.
B. Yo‘q
V. Ha.
3. Siz sinfdoshlaringiz bilan sinf tozaligiga va maktabning ozodaligiga rioya
qilasizmi?
A. Ha
B. Ba’zan
V. Yo‘q.
Bunday savollar tarkibi qisqa, aniq va o‘n beshtadan oshmasligi lozim. Chunki
boshlang‘ich sinf o‘quvchilari qisqa savollarga aniq javob berish psixologiyasiga
ega. Sinf rahbari aynan mana shu qoida asosida “Tarbiya” fani o‘qituvchisi bilan
o‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganlik darajasini har chorak ohirida
o‘rganib borishi maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bunday o‘rganish natijasida
o‘quvchilarning kelgusi tarbiya jarayoni yo‘nalishlari belgilab olinadi.
O‘zbekiston yangi taraqqiyotinig hozirgi bosqichida o‘quvchilarni, ayniqsa 1-
sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida tarbiyalashda amaliy jihatlarga e’tibor
berish asosiy vazifalardan hisoblanadi. Chunki bugungi kunga qadar amalga
oshirilgan milliy g‘oya asosida yosh avlodni tarbiyalash jarayonida nazariy
yondashuvning ustuvor bo‘lib kelganligi ma’lum. Shu sababli bugungi kunda yangi
milliy g‘oyamiz asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalashda amaliy
jihatga alohida e’tibor berish taqozo etiladi. Bu borada pedagogik vositalardan biri
Ijtimoiy so‘rovnoma metodidan oqilona foydalanish lozim.
Ijtiomiy so‘rovnoma maxsus tuzilgan savollar asosida amalga oshiriladi va
unda o‘quvchilarning javoblari to‘liq aks etadi. Ayniqsa boshlang‘ich sinf
o‘quvchilari so‘rovnoma savollariga ochiq, to‘liq va mustaqil javob berishlari
tajribadan o‘tgan. Shu sababli har chorakda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy
g‘oyamiz asosida tarbiyalash jarayoni Ijtimoiy so‘rovnoma asosida o‘rganib
borilishi taqozo etiladi. Uning natijalariga asosan milliy g‘oya asosida
tarbiyalashning navbatdagi tadbirlari, yo‘nalishlari va tuzatish ishlari belgilab
olinadi. Natijada boshlang‘ich sinf bitiruvchilari ta’limning keyingi bosqichiga
milliy g‘oya asosida tarbiyalanganlik ko‘nikmasi bilan o‘tadi. Shu sababli oliy
pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari Ijtimoiy
so‘rovnoma pedagogik metodining barcha jihatlarini chuqur o‘zlashtirishi muhim
ahamiyatga ega.
Shunday qilib boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida
tarbiyalash jarayoni o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lib, boshlang‘ich ta’lim
o‘qituvchilarining pedagogik faolligini taqozo etadi.
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash
deganda nimani tushunasiz?
2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ongiga umuminsoniy qadriyatlarni
singdirish qanday shakllarda amalga oshiriladi?
3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar
ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash indikatorlarini bilasizmi?
4. O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidenti
Shavkat
Mirziyoyevning
“Insonparvarlik, ezgulik va bunyodkorlik – milliy g‘oyamizning asosiy
poydevoridir” (Toshkent, 2021) kitobini o‘qib chiqing.
5. O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasining asosiy tamoyillari nimalardan
iborat?
6. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida milliy g‘oya asoslarini nimalar
tashkil etadi?
7. O‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganligini aniqlash
indikatorlarini bilasizmi?
Rus pedagogi K.D. Ushinskiyning “Ijtimoiy tarbiyada xalq ruhi haqida” asarini
(Toshkent, 1959) va o‘zbek pedagogi M.Quronovning “Milliy tarbiya” kitobi
(Toshkent, 2007) bilan tanishib chiqing.
Milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi. Tarbiyada milliy g‘oya asoslari
Reja:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash
2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ongiga umuminsoniy qadriyatlarni singdirish
3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar
ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash
Tayanch tushunchalar:
Milliylik, umuminsoniylik, tarbiya, qadriyat, sinf, o‘quvchi, singdirish,
tarbiyalash, baholash, bilim, ko‘nikma.
Shaxs tarbiyasi va hayotida milliy va umuminsoniy qadriyatlar muhim o‘rin
tutadi. Shu sababli mazkur mavzuni o‘zlashtirishda quyidagilarga e’tibor berish
kerak:
- milliy qadriyatlar deganda xalqimizning qadimdan kelayotgan va xalq
tajribasidan o‘tgan tarbiyaga oid odatlar, udumlar, odoblar hamda yondashuvlar
tushuniladi;
- xalqimizning milliy qadriyatlarida oila tizimi, jamoaparvarlik va o‘zgalarga
yordam tamoyillari muhim o‘rin tutadi;
- umuminsoniy qadriyatlar deganda insoniyat hayotiga xos bo‘lgan ideal
maqsad-muddaolar, tinchlikparvarlik va Yer yuzida birodarlikni o‘rnatish
tamoyillari tushuniladi;
- boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalashda ularning ongi va xarakterida
umuminsoniy qadriyatlarning eng muhim tushunchalari singdiriladi.
O‘zbekiston boshlang‘ich ta’lim tizimida bugungi kunda milliy qadriyatlar
quyidagi yangi milliy g‘oyalarga asoslanadi:
- insonparvarlik;
- ezgulik;
- bunyodkorlik.
Eslatib o‘tish joizki, boshlang‘ich ta’limda milliy va umuminsoniy
qadriyatlar o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘ladi. Chunki boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining ongi, dunyoqarashi, axloqi hamda xarakteri shakllanish
jarayonida bo‘lganligi uchun ular milliy va umuminsoniy qadriyatlar olamiga olib
kiriladi.
Boshlang‘ich ta’limda milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasini amalga
oshirishda milliy tarbiya konsepsiyasiga asoslaniladi. Milliy tarbiya konsepsiyasi
7-11 yoshli shaxslarni ma’naviy shakllantirish, ularni ijtimoiylashtirish va jismoniy
rivojlantirishga asoslaniladi.
Milliy va umuminsoniy qadriyatlarning ta’kidlab o‘tilgan ta’riflarini
o‘zlashtiring va yozib oling.
1-topshiriq: “Kichik guruhlarda ishlash” (bunda talabalar 4 ta guruhga bo‘lingan
holda 4 ta flipchart (vatman qog‘ozining ¼ bo‘lagi)dan foydalanib “Tushunchalar
tahlili” texnologiyasi asosida jadvalni to‘ldiradilar, guruhlar o‘zlariga nom va
marker rangini tanlaydilar hamda har bir flipchartga guruhlarning nomlari tepa o‘ng
burchagiga yozib qo‘yiladi).
1-guruh
MAVZU BO‘YICHA TOPSHIRIQLAR
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev “Insonparvarlik,
ezgulik va bunyodkorlik – milliy g‘oyamizning asosiy poydevoridir” kitobida
hozirgi zamon ta’lim jarayonimizda yosh avlodni milliy qadriyatlar asosida
tarbiyalash vazifasini qo‘ygan.
Milliy qadriyatlar bu – xalqimizning azaldan amal qilib kelayotgan fazilatlari,
odatlari va turmush-tarzimizning madaniy an’analari majmuidir.
2-guruh
Bu fazilatlar xalqimizning mentalitetiga, ya’ni tabiatiga singib ketgan. Har
bir oilada ularga amal qilishga harakat qilinadi. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining
asosiy vazifasi o‘quvchilar ongiga ana shu fazilatlarni chuqurroq singdirishdan
iborat.
Shu ma’noda tarbiya jarayonida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida
quyidagi fazilatlarni shakllantirish taqozo etiladi:
BOSHLANG‘ICH
SINF
O‘QUVCHILARI
TAFAKKURIGA
XALQIMIZGA XOS
BO‘LGAN
QUYIDAGI
ODATLARNI
SINGDIRISH
TAQOZO ETILADI:
3-guruh
Mazkur odatlar xalqimizning milliy tabiatiga mos ekanligini xorijlik
mutafakkirlar ham e’tirof etadi. Misol uchun, buyuk qirg‘iz yozuvchisi Chingiz
Aytmatov “Qiyomat” asarida “o‘zbeklarning odatlari turkiy xalqlar uchun Bobil
vazifasini o‘tagan”, - deb yozadi. Ma’lumki, insoniyatning madaniylashuvi hozirgi
Osiyoda mavjud bo‘lgan Bobil nomli davlatdan boshlangan. Ya’ni insoniyat
vahshiylik tuzumidan insoniylik tuzumiga o‘tgan.
4-guruh
Boshlang‘ich sinf
o‘quvchilari
xalqimizga xos
bo‘lgan quyidagi
madaniy turmush-
tarz an’analari
bilan
tanishtirilishi
kerak:
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida
tarbiyalashning
samarasi
o‘quvchilarning
keyingi
ta’lim
bosqichlariga
tayyorgarligi bilan baholanadi. O‘zbekistonning hozirgi ta’lim tizimida
boshlang‘ich sinfni bitiruvchilar ta’limning quyidagi turlariga tayyorlanadi:
- o‘rta umumta’lim maktablariga;
- Prezident maktablariga;
- ijod maktablariga;
- ixtisoslashtirilgan maktablariga.
Bu ta’lim turlariga boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tayyorlash jarayonida
aynan ularning milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganligi muhim
o‘rin tutadi.
2-topshiriq: “Tushunchalar tahlili” texnologiyasi asosida jadvalni to‘ldiring
TUSHUNCHA
TAHLILI
Milliy qadriyatlar
Milliy mentalitet
Ong bu –
Umuminsoniy qadriyatlar bu –
Tarbiya indikatorlari –
3-topshiriq: Quyidagi milliy va umuminsoniy qadriyatlar aks etgan dars
Shu sababli bu
qadriyatlar asosida
tarbiyalanganlik
darajasini baholashning
quyidagi indikatorlarini
belgilash mumkin:
ishlanmani o‘rganib chiqing.
Sana:____________________________
Mavzu: Bobolarimizning bebaho merosi
Maqsad: Ta’limiy: O`quchilarga bugungi mavzuga oid bilim va tushunchalar
berish. Yuksak insoniy fazilatlar mohiyatini anglatish, ularga ongli munosabatda
bo‘lish, hamma millat vakillariga yaxshi munosabatda bo‘lish bilimini shakllantirish
TK2: axborot manbalari (televizor, telefon)dan to‘g‘ri foydalana olish
FK1 suhbatdoshni tinglash, sukut saqlash va o‘z fikrini to‘g‘ri bayon qilish ;
Tarbiyaviy: Odob-inson ko‘rki va ma’naviy boyligi ekanligini va mutafakkir
ma’rifatparvarlar asarlaridagi hikmat, rivoyat va o‘g‘itlarini, milliy sharqona odob-
axloq qoidalari, fazilatlarini, o‘zbekona urf-odat va an’analarining millliy
xususiyatlarni farqlash va amalga oshirish usullarini o‘rgatish .
TK4: Davlat ramzlariga hurmat va ehtirom ko‘rsatish;
Rivojlantiruvchi:O`quvchilarning mavzuga oid bilim, ko`nikma , malakalarini
rivojlantirish, matn bilan ishlash orqali fikrlash qobiliyatlarini, og`zaki nutqini
o`stirish. FK1: O‘zbekistonda yashayotgan millatlar va elatlar haqida ma’lumot bera
olish
Dars turi: Yangi bilim beruvchi
Dars usuli: Suhbat, tushuntirish, savol-javob, kichik guruhlarda ishlash.
Dars jihozi: Darslik, taxta, bo`r, mavzuga oid rasmlar, tarqatmalar, texnik vositalar.
Darsning borishi.
T/R
Bo‘limlar
Vaqti
1
Tashkiliy qism
3 daqiqa
2
O`tgan mavzuni mustahkamlash
5 daqiqa
3
Yangi mavzu bayoni
15 daqiqa
4
Yangi mavzuni mustahkamlash
1O daqiqa
5
O`quvchilarni rag`batlantirish. Darsni yakunlash.
1O daqiqa
6
Uyga vazifa
2 daqiqa
Jami
45 daqiqa
I. Tashkiliy qism: Salomlashish, navbatchi axboroti, sinf va o`quvchilarning darsga
tayyorgarligi tekshiriladi, o`quvchilar ehtiyojlari aniqlanadi.
II. O`tilgan mavzuni mustahkamlash. O`tilgan mavzu yuzasidan suhbat, savol-
javob o`tkaziladi. O`tilgan mavzuga oid savol va topshiriqlar yozilgan kartochkalar
tarqatiladi. O`quvchilar topshiriqlarni bajarib, o`tilgan mazuni qismlarga bo`lib
gapirishadi, xulosa chiqarishadi, o`qituvchi tomonidan umumlashtiriladi.
1. «Yurt tinchligi - el boyligi» iborasini qanday tushunasiz?
2. Vatan ravnaqi uchun siz qanday hissa qo‘sha olasiz?
3. Atrofingizdagi insonlardan kimlarni qahramon sifatida ko‘rsata olasiz?
4. Yurtimizda yashagan mard va jasur bobolardan kimlarni bilasiz? Ularning
nomlarini va amalga oshirgan ishlarini gapirib bering.
III. Yangi mavzu bayoni.
KOINOTNI ZABT ETGAN BOBOM
Bundan 1200 yillar avval yashagan bobomiz
Ahmad al-Farg‘oniy yerdan turib yulduzlarni
o‘rgangan. U bolaligidan kitoblarni sevib o‘qir,
bilmaganlarini ustozi- dan so‘rab o‘rganar edi.
Bag‘dod shahrida ta’lim olgan Ahmad al-
Farg‘oniy ko‘p vaqtini kutubxonada o‘tkazgan.
U yunon va hind olimlarining kitoblarini
o‘qigan, ularni arab tiliga tarjima qilgan va
o‘quv- chilar uchun sodda tilda sharh-i lagan.
Ahmad al-Farg‘oniyning
«Astronomiya asoslari haqida kitob» asari uzoq vaqt davomi- da jahondagi
ko‘plab universi- tetlarda astronomiyadan asosiy darslik sifatida o`tilgan.
0‘zbekistonda Ahmad al-Farg‘oniy nomidagi bog‘lar, ko‘chalar mavjud.
861-yilda Misrda AI-Farg‘oniy bobomiz Nil daryosi suvi sathini o‘lchaydigan
inshoot barpo etgan.
Undagi matematik hisob-kitoblar bo‘yicha ishlaydigan suv tarozisi qaysi dehqon
qancha yer solig‘i to‘lashini aniq belgilab bergan Uni «adolat tarozisi» ham
deyishgan. Tarixiy suv tarozisi poyida Ahmad al-Farg‘oniyning ulug‘vor va ko‘rkam
hay kali qad rostlagan
1. Ahmad al-Farg‘oniydek buyuk olim bo‘lish uchun uning qanday xislatlari
sizda ham bo‘lishini xohlar edingiz?
2. Ahmad al-Farg‘oniy yozgan kitoblar dunyo rivojiga qanday hissa qo‘shgan?
3. Misrliklar Ahmad al-Farg‘oniyni nima sababdan hurmat qilishadi?
Abu Abdulloh Muhammad ismli bola uzoq yurtlarga ilm o‘rganish uchun
chiqadigan bo‘libdi. Uning bu ishini onasi qo‘llab-quwatlab, bilim yo‘lida har qan-
day to‘siqlarni yengib O‘tishi uchun sabr va matonat kerakligini aytib, oq fotiha
beribdi. Bola uzoq O‘lkalarga borib, u yerlardagi mavjud bilimlarni o‘rganibdi va
odam- larni o‘z iqtidori bilan lol qoldiribdi.
Odamlar bolakaydan ismini so‘rashsa, «Men Muhammad, Buxorodanman»,
deb javob berar ekan. Keyinchalik uni Muhammad Buxoriy deb chaqiradigan
bo`lishdi. Buxoriy Payg‘ambar Muhammad (s.a.v.) ning hayot va faoliyatlari, qilgan
ishlari nasihatlarini o‘rgandi. U to‘plagan ma’lumotlarini qog‘ozga tushirdi.
Eshitganlariga o‘zi ham amal qildi.
Muhammad al-Buxoriyning bilimi tufayli uning tug‘ilgan yurti Buxoroni bare
ha tan oldi
IV. Yangi mavzuni mustahkamlash.O`tilgan mavzu mustahkamlanadi
O‘ylab ko‘ring-chi, «Kimning farzandisiz? Tarbiya bergan ota-onangizga
rahmat», «Qaysi maktabda o‘qiysiz, sizga qoyilmiz, ustozingiz yaxshi ekan»
degan e’tirofni eshitgan vaqtingizda sizni qanday tuyg‘u qamrab oladi?
Hikoya yuzasidan qilgan xulosangizni berilgan hikmat bilan bog‘lab ko‘ring.
Matn asosida tushirib qoldirilgan so‘zlarni toping va o‘rniga qo‘ying: «...dan
boshqa ... yo‘q va bo‘lmagay
Kattalar bilan quyidagi maqollarni muhokama qiling. Kitob o‘qish inson
hayotiga mazmun olib kiradi. Muvaffaqiyat kitob O‘qigan insonga nasib qiladi.
Bilim insonlar hayotini osonlashtiradi.
1. «Men Ahmad al-Farg‘oniy kabi buyuk olim bo‘lishim uchun...» degan fikrni
davom ettirib, 12-14 ta gap- dan iborat hikoya tuzing.
V. O`quvchilarni rag`batlantirish. Darsni yakunlash.
O`quvchilar darsdagi ishtirokiga ko`ra baholanadi. Rag`bat kartochkalari orqali
baholanadi. Guruhlar ham umumiy rag`batlantirilib boriladi.
VI. Uyga vazifa Uyga mazifa bugungi mavzuni o`qib kelish, qayta hikoyalashga
tayyorlanish, xulasa chiqarish.
4-topshiriq: O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat
Mirziyoyevning “Insonparvarlik, ezgulik va bunyodkorlik – milliy g‘oyamizning
asosiy poydevoridir” (Toshkent, 2021) kitobini o‘qib chiqing.
Milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi. Tarbiyada milliy g‘oya asoslari
“Tarbiya” fani insoniyat tarixida, jumladan, o‘zbek xalqi tarixida juda
qadimdan tajribaga ega bo‘lib kelmoqda. Shu sababli pedagogik tadqiqotlarda
avval tarbiya jarayoni, keyin ta’lim kelib chiqganligi ta’kidlanadi. Shu jihatdan
tarbiyaning manbalarini chuqur o‘rganish va bunday manbalarning eng muhim
jihatlarini o‘zlashtirish bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining kasbiy
komponenti tarkibiga kiradi.
“Tarbiya” fani manbalarini o‘rganishda quyidagilarga e’tibor berish kerak:
- o‘zbek pedagogikasi tarixida tarbiya jarayoniga oid yondashuvlar;
- jahon
xalqlari
pedagogikasida
tarbiya
masalalarini
ifodalanishini
o‘zlashtirish;
- “Tarbiya” fanining ilmiy-tadqiqot metodlarini o‘rganish.
Bunday yondashuv “Tarbiya” fani manbalarini tahlil qilish vositasida
o‘zlashtirish imkonini beradi. Misol uchun, o‘zbek pedagogikasi tarixida tarbiya
jarayoniga oid muhim belgilar, o‘gitlar va nasihatlar belgilangan. Jahon xalqlari
pedagogikasida tarbiyaning ijtimoiy masalalariga alohida e’tibor berilgan. Shu
sababli bu manbalarni o‘rganishda uyg‘unlik tamoyiliga asoslanish lozim.
“Tarbiya” fanining ilmiy-tadqiqot metodlari ko‘p. Bu metodlarning
asosiylarini quyidagilar tashkil etadi va ularni o‘zlashtirish zaruriyat hisoblanadi:
- pedagogik manbalarni o‘rganish metodi;
- pedagogik tadqiqotlarni o‘zlashtirish metodi;
- kuzatuv metodi;
- sintez va analiz metodi;
- qiyosiy-tipologik tahlil metodi.
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari mazkur metodlarni o‘zlashtirishi
kerak. Chunki hozirgi zamon boshlang‘ich ta’lim metodikasi ilmiy tafakkuriga ega
boshlang‘ich ta’lim o‘qituvchilarini tayyorlash talabini qo‘ymoqda.
“Tarbiya” fani manbalari tahlilini o‘rganishda pedagogik ilmiy-
tadqiqotlarning ta’kidlangan metodlarini o‘zlashtiring.
Mazkur mavzuni o‘zlashtirishda trening mashg‘ulot shakliga asoslaniladi.
Trening-bu talabalarning guruhga bo‘linib mavzu bo‘yicha bahs-munozara
o‘tkazishidir. Shu sababli ushbu mavzuni o‘zlashtirish uchun quyidagilarga amal
qilish tavsiya etiladi:
- talabalar 3 guruhga bo‘linadi;
- 1 guruh talabalariga milliy g‘oyaning Insonparvarlik tamoyili sifatlarini
yozish topshirig‘i beriladi;
- 2 guruh talabalariga milliy g‘oyaning Ezgulik tamoyili asoslarini yozish
topshirig‘i beriladi;
- 3 guruh talabalariga milliy g‘oyaning Bunyodkorlik tamoyili omillarini
yozish topshirig‘i beriladi.
Topshiriqni bajarish uchun 15 minut vaqt beriladi. Shundan so‘ng har bir
guruh bajarilgan topshiriq bo‘yicha taqdimot o‘tkazadi. Taqdimot jarayonida
bajarilgan topshiriqdar bo‘yicha savol-javoblar o‘tkaziladi.
Trening jarayoni o`qituvchi tomonidan kuzatib boriladi va baholaydi:
- baholashda topshiriqning sifatli bajarilganligiga;
- mustaqil fikrlanganligiga;
- ijodiy yondashilganligiga;
- guruhning birgalikda ishlaganligiga e’tibor qaratiladi.
Trening mashg‘uloti guruhning ijodiy yondashuviga va mavzu bo‘yicha
berilgan topshiriqni mustaqil bajarishiga asoslanadi. Shu sababli mazkur mavzuni
o‘zlashtirishda quyidagilarga e’tibor berish kerak:
- O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi tamoyillarini o‘zlashtirish;
- boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida tarbiyalashni bilish;
- boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy g‘oya asosida tarbiyalanganlik
darajasini baholashni bilish.
Trening jarayonida guruhlardagi talabalarning faolligi va mavzuni
o‘zlashtirganligiga qarab kredit beriladi.
Mavzuni o‘zlashtirish bo‘yicha 3 guruhga bo‘linib, trening o‘tkazing. Bunda
ta’limning onlayn shaklidan ham foydalanish mumkin.
1-topshiriq: Quyidagi dars ishlanmani o‘rganib chiqing. O`zingiz ham
milliy g`oya aks etgan mavzu yuzasidan dars ishlanma yozing.
Mavzu Olamni mahliyo aylagan diyor
Maqsad: Ta’limiy: O`zbekistonning mustaqillikka erishishi, Mustaqillik – ulug‘
ne’mat. Mustaqillik yillarida yoshlar uchun yaratilgan imkoniyat va sharoitlar haqida
tushuncha berish.
Tarbiyaviy: O`quvchilarni vatanga muhabbat ruhida tarbiyalash.
Rivojlantiruvchi: O‘quvchilarning og`zaki nutqini rivojlantirish,
O`quv jarayoniga oid kompetensiya: TK-1; jamoat joylarida o‘zini tutish odobiga
rioya qilish; xalq maqollari, muqaddas kitoblardagi ibratli so‘zlarni aniq va
tushunarli bayon qila olish; TK-2; axborot manbalari (televizor, telefon)dan
foydalana olish. TK-3; har qanday vaziyatda o‘zini tuta bilish va o‘zini nazorat qila
bilish. TK-4; o‘zining o‘quvchilik burch va huquqlarini bilish va unga rioya qilish,
TK-5;
Vatanga
sadoqatli,
insonlarga
mehr-oqibatli
bo‘lish
elementlari
shakllantirish; FK-1: odobli bo‘lishga shaxsiy namuna ko‘rsatadi; O‘zbekiston
Vatani ekanligidan, O‘zbekistonda yashayotganligidan faxrlanadi; milliy urf-
odatlarimiz va ularning zamirida mujassam bo‘lgan mehr-oqibat, tinch va osoyishta
hayot, do‘stlik va totuvlikni qadrlash tushunchalarini bilish elementlari shakllanadi.
FK-2: haqorat va turli yomon so‘zlardan, yomon odatlardan saqlana oladi.
Dars metodi: Tushuntirish , suhbat, ko‘rsatmalilik, amaliy.
Dars jihozi: Mavzuga mos rasm va plakatlar.
Darsning borishi:
I. Darsni tashkil qilish: 1.Salomlashish. 2.Davomatni aniqlash. 3. O‘quvchilarni
darsga tayyorlash.
II. Uy vazifani tekshirish Ta’til haqida suhbat.
O`quvchilar ta`til vaqtida nimalar bilan band bo`lganliklari haqida gapirib
beradilar.Qayerlarga borganliklari haqida ham o`z o`rtoqlariga aytib berishadi.
III. Yangi mavzu bayoni
Darslikda berilgan rasmlar ustida suhbatlashib ,yangi mavzu haqida gaplashamiz.
1. Siz ertalab quyoshning chiqishini kuzatganmi- siz? Kuzatgan bolsangiz manzarani
tasvirlab be ring.
2. “Semurg‘ yoki Parizod va Bunyod” ertagini eshitganmisiz? Semurg‘ qanday qush
va u nimaning ramzi sanaladi?
3. Mamlakatimiz dalalarida qanday o‘simliklar yetishtiriladi?
4. 1-, 2- 3- 4-, 6-rasmlar bilan 5-rasm o‘rtasi- da qanday bogliqlik bor?
5. 7-, 8-rasmlar asosida “Olamni mahliyo aylagan diyor” jumlasining mazmuniga
mos matn tu- zing.
6. 8-rasmda tasvirlangan insonlar mamlakat ravnaqiga qanday hissa qo‘shmoqdalar?
Darsni mustahkamlash:
O‘quvchilarga quyidagi savollarni berib,ularni javoblari baholanadi.
1. Siz ertalab quyoshning chiqishini kuzatganmi- siz? Kuzatgan bolsangiz
manzarani tasvirlab bering.
2. “Semurg‘ yoki Parizod va Bunyod” ertagini eshitganmisiz? Semurg‘ qanday
qush va u nimaning ramzi sanaladi?
3. Mamlakatimiz dalalarida qanday o‘simliklar yetishtiriladi?
V.Umumlashtirish va xulosalash.
VI.. Uyga vazifa .O`qib,savollarga javob yozib kelish va mavzuga mos rasm chizish.
2-topshiriq: “Tarbiya” fanining ilmiy-tadqiqot metodlarini 1-jadvalning
tegishli ustunlarida mos ravishda qayd eting.
1-jadval
Tushunchalar
“Tarbiya” fanining
asosiy kategoriyalari
(tushunchasi)
“Tarbiya” fanining
ilmiy-tadqiqot
metodlari
Barkamol shaxs (komil
inson)
Shaxs kamoloti
Tahlil qilish
Sintez qilish
Ma’rifat
Ta’lim
O‘qitish
Taqqoslash
Tarbiyaga oid pedagogik
merosni o‘rganish;
Tarbiyaga oid jahon
xalqlari pedagogikasi
tajribalarini o‘zlashtirish;
Tarbiyaga oid me’yoriy
hujjatlarni bilish;
Tarbiyachining o‘z
individual tarbiyaviy
tajribasining bo‘lishi.
3-topshiriq: “ASSESMENT” metodi yordamida jadvalni to‘ldiring
Ta’rif:
“Tarbiya” so’ziga ta’rif bering.
Test:
Yangi milliy g‘oyaning asosiy tamoyili
qaysi?
a) Insonparvarlik
b) Ezgulik
c) Bunyodkorlik
d) Hamma javoblar to’g’ri
Topshiriq:
“Tarbiya” fani manbalarini o‘rganishda
quyidagilarga e’tibor berish kerak…
-
-
-
-
Savol:
“Tarbiya” fanining ilmiy-tadqiqot
metodlarini sanab bering.
1.
2.
3.
4.
5.
4-topshiriq: “Tushunchalar tahlili” metodi asosida quyidagi jadvalni
to‘ldiring
Tushunchalar
Mazmuni
Pedagog
Shaxs
Individ
Individuallik
Tarbiya
Ta’lim
Rivojlanish
Didaktika
Metod
Bilim
Ko’nikma
Malaka
Ma’lumot