Mintaqaviy turizm fanining predmeti, maqsadi va vazifalari
Yuklangan vaqt
2025-01-01
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
39,7 KB
Mintaqaviy turizm fanining predmeti, maqsadi va vazifalari
Reja:
1. “Mintaqaviy turizm” fanining maqsad va vazifalari. Fanning predmeti va
mazmuni.
2. Mustaqillikka erishgandan keyingi O‘zbekiston hukumatining turizm
sohasiga e’tibor qaratishi.
3. “O‘zbekiston Respublikasi Turizmni rivojlantirish davlat qo‘mitasi”ning
tashkil etilishi.
4. O‘zbekiston milliy iqtisodiyotini rivojlantirishda turizmning roli.
1. “Mintaqaviy turizm” fanining maqsad va vazifalari. Fanning predmeti
va mazmuni.
Fanni maqsadi – talabalarning O‘zbekiston mintaqasida joylashgan turistik
resurslar turlari haqida ma’lumotga ega bo‘lish, hamda ulardan turizm maqsadida
samarali foydalanish bo‘yicha bilimlar bilan ta’minlash.
Fanning asosiy vazifalari – mintaqaviy turizm haqida tushuncha berish. Ushbu
turistik resurslardan samarali foydalanish imkoniyatlarini o‘rganish, turistik
resurslarni mintaqalar bo‘yicha joylanishi, turistik resurslarni guruhlarga bo‘lish
haqida talabalarga tushuncha berishdir.
Fan bo‘yicha talabalarning bilim, ko‘nikma va malakalariga quyidagi talablar
qo‘yiladi.
mintaqaviy turizmning asosiy tushunchalari;
mintaqaviy turizm rivojlanishining asosiy omillari va vazifalari;
mintaqaviy turizmni rivojlantirishda davlat siyosatining asosiy maqsad va
yo‘nalishlari;
– turistik resurslarning ijtimoiy – iqtisodiy mazmuni va uning turizmni
rivojlantirishdagi ahamiyati to‘g‘risida tasavvurga ega bo‘lishi;
turizm mintaqalari bo‘yicha davlat siyosati;
mintaqa turizmini O‘zbekistonda rivojlantirishning qonuniy me’yoriy
asoslari;
mintaqaning turistik resurslaridan foydalanish imkoniyatlarini baholash;
milliy iqtisodiyotni rivojlantirishda mintaqa turistik resurslaridan samarali
foydalanishni bilishi va ulardan foydalana olishi;
turistik mintaqalarning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish darajasini baholay
olish;
O‘zbekistonning turistik resurslarini joylashgan mintaqasi doirasida
ulardan foydalanish istiqbollarini baholay olish;
turistik resurslardan foydalanish infratuzilmalarini yaxshilash chora-
tadbirlarini ishlab chiqish va ularning ijrosini ta’minlay olish ko‘nikmalariga ega
bo‘lishi;
turizmni mintaqalar bo‘yicha rivojlantirishning dastlabki dasturini
tayyorlay olish;
jahon va O‘zbekistonning turizm mintaqalaridagi turistik resurslari holatini
baholay olish malakalariga ega bo‘lishi kerak.
Mintaqaviy turizm fanining predmeti va mazmuni. Ma’lumki, jahon
turizmi bugungi kunda iqtisodiyot sohalari ichida daromad keltirishi bo’yicha eng
yuqori o’rinlardan birini egallaydi, mehnatga layoqatli aholini ish bilan banlligini
ta’minlab, ijtimoiy – iqtisodiy rivojlanish ko’rsatkichlarini yuqori bo’lishini taqazo
etadi va shu jihatdan ham u har doim barqaror rivojlanishga moyil. SHuning uchun
ham turizm sohasi jadal rivojlanayotgan mamlakatlar, birinchi navbatda, bu sohani
harakatga keltiruvchi mavjud turistik resurslardan samarali foydalanish yo’llarini
qidirmokda va uni barqaror rivojlanish jarayonlariga e’tiborini qaratishmokda.
SHuning hisobiga u yoki bu mamlakatga turist sifatida tashrif buyuruvchilar soni
yildan – yilga ko’payib bormoqda. Va bu jarayon har doim o’zining ob’ektiv va
sub’ektiv rivojlanish qonuniyatiga ega bo’lib, undan maqsadli foydalanish lozim
bo’ladi. Bunga amal qilgan ko’pgina mamlakatlarda turizmning rivojlanishi yuqori
samara berib kelmokda.
Mustaqillikning dastlabki davrlaridan boshlab, O’zbekistonda ham turizmni
shakllantirish va qaror toptirishga katta ahamiyat berilib, bu jarayonda turistik
resurslardan, ayniqsa mintaqa xududlarida mavjud bo’lgan salohiyatdan samarali
foydalanish yo’l – yo’riqlari qidirilmoqda va uning imkoniyatlari o’rganilmokda.
Turizm ham respublikamiz iqtisodiyotida qishloq xo’jaligi, sanoat, transport
va boshqa makroiqtisodiy tarmoqlar qatori o’zining munosib o’rniga ega bo’lishi
uchun yetarlicha resurslarga ega. Mamlakatimizda turizmni rivojlantirish
imkoniyatlari bo’yicha Markaziy Osiyo davlatlari ichida yetakchi hisoblanadi.
Respublikamiz tarixiy, arxeologik, arxitektura, san’at, musiqa va boshqa turistik
resurslarga boy hisoblanadi. Bundan tashqari mamlakatimizning betakror tabiati,
tog’ va tekislik, daryolari, cho’l va vaholari, ko’p va turli landshaft zonalari asosiy
rekreasiya resurslaridir. Mamlakatimizda yosh tarmoq hisoblangan turizm, kundan
kunga rivojlanmoqda. Bu esa, ko’pgina ish o’rinlari ochish imkoniyati mavjudligini
bildiradi.
O’zbekistonda tarixiy – madaniy, arxitektura, arxeologiya ahamiyatidagi 7
mingdan ortiq ob’ektlar mavjud. Ekspert B. To’raev fikricha ulardan 545 tasi –
arxitektura, 578 tasi – tarixiy, 1457 tasi – san’at yodgorliklari va 5500 dan ortig’i
arxeologik ahamiyatiga jalb etilgan. 200 dan ortiq ob’ektlar ta’mirlanmoqda, 500 tasi
esa ta’mirlanishga muhtoj. Ko’p mamlakatlar tajribasiga ko’ra, ta’mirlanish
jarayonini o’zi turistlar uchun qiziqarli hisoblanadi. Undan tashqari respublikamizda
300 dan ortiq mezeylar, 1200 ta xalq ijodiyoti tashkilotlari mavjud. Turistik
ob’ektlari miqdori bo’yicha Toshkentda -144 ta, Samarqandda – 118 ta, Buxoroda -
201 ta, Xiva -310 tani tashkil etadi. Ammo asosiy turistik resurslarimizdan turizm
maqsadida foydalanish tashkil etilmagan. SHu sababdan milliy madaniy va tabiiy
merosimizni turizm faoliyati maqsadida har jihatdan o’rganish va muhofaza etish
o’ta muhimdir. YUNYeSKOning «Butunjahon madaniy va tabiiy merosini
muhofaza qilish» konvensiyasida har bir davlat o’z hududidagi madaniy va tabiiy
merosini muhofaza etishi, uni targ’ibot etishi, bunda o’zining samarali siyosatini olib
borishi lozimligi ta’kidlanadi.
O’zbekistonning turistik resurslar fanining ob’ekti sifatida mamlakatimizdagi
barcha turizm faoliyatida foydalanish mumkin bo’lgan turizm ob’ektlari hisoblanadi.
Mamlakatimizning betakror tabiat go’shalari, ya’ni tog’ vodiylari, cho’lu-
dashtlari, boy madaniy-tarixiy merosi, ajoyib tarixiy arxitektura yodgorliklari, urf-
odatlari, milliy resurslarning bisyorligidan darak beradi.
Fanning ob’ektidan kelib chiqib, mazkur fanning predmeti kelib chiqadi. Bu
fanning predmeti turistik resurslarni, turlari va mohiyatini, ijtimoiy-iqtisodiy
mazmuni, hudud bo’yicha joylanish xususiyatlarini, milliy iqtisodiyotda samarali
foydalanishni, ekologik-iqtisodiy xususiyatlarini, turizm faoliyatida foydalanish va
muhofaza qilishni o’rganishdan kelib chiqadi.
Mintaqaviy turizm fanining maqsadi va vazifalari
Hozirgi davrda iqtisodiyotimizni rivojlantirish, aholini ijtimoiy – iqtisodiy
ahvolini yaxshilashda yangi ish o’rinlarini ochish katta ahamiyatga ega. SHuning
uchun qaysi tarmoqlarda yangi ish o’rinlari ochish imkoniyati bo’lsa, undan samarali
foydalanish lozim. Bugungi kunda turizm jahondagi eng ko’p foyda keltiruvchi
biznes ko’rinishlaridan biriga aylangan. U bozor iqtisodiyotining ajralmas qismi
bo’lib, dunyoning ko’pgina mamlakatlarida tezkorlik bilan rivojlanib borayotgan
tarmoqqa aylandi. Turizm sohasi jahon xo’jaligining transport, aloqa, savdo-sotiq,
qurilish industriyasi, qishloq xo’jaligi, iste’mol mollari ishlab chiqaruvchi sanoat
tarmoqlari bilan chambarchas holda rivojlanib, jahon iqtisodiyotida o’z o’rniga ega
bo’lmoqda. Iqtisodiyotimizda turistik resurslardan samarali foydalanishda sohada
yangi ish o’rinlari ochish katta ahamiyatga ega.
Har bir hududda turizm shakllanar ekan, bu hududda turizm faoliyatida
foydalanilayotgan turistik resurslar mavjud bo’ladi. Bu resurslarni turizmni tashkil
etish asosi desak bo’ladi. Lekin, har bir hududning resurs salohiyati resurslarning
miqdor va sifat jihatiga ko’ra farq qiladi. SHu sababli turistik resurslarni har jihatdan
o’rganish,
baholash,
umuman
olganda
turizm
faoliyatida
foydalanish
imkoniyatlarini, tahlil etish ma’lum mintaqada turizmni rivojlantirish istiqbolini
belgilaydi. YUqoridagi mulohazalardan kelib chiqib bu fanning maqsadi
mamlkatimizning turizm
salohiyatini
belgilash nuqtai
nazaridan
turistik
resurslarimizni har taraflama o’rganib chiqishdir. SHu jihatdan kelib chiqib turizm
faoliyatida turistik resurslardan samarali foydalanish, uni iqtisodiy asoslarini
yaratish bu fanning asosiy vazifasidir. Undan tashqari, Vatanimizning kelajagi
hisoblangan yoshlar ongida Milliy merosimizga, jumladan, madaniy-tariziy, tabiiy
yodgorliklar va milliy an’analarimizga bo’lgan munosabatni shakllantirish fanning
asosiy maqsadidir. Xalqimiz milliy boyligimiz hisoblangan turistik ob’ektlarimizni,
tabiatimizni qanchalik asrab-avaylasa, shunchalik mamlakatimizda turizmni
rivojlantirish imkoniyatlari oshib boradi. Fanning vazifasi - turistik resurslar haqida
tushuncha berish, turistik resurslardan samarali foydalanish imkoniyatlarini
o’rganish, O’zbekistonning turistik resurslarini mintaqalar bo’yicha joylanishi,
turistik rayonlashtirish hamda, mamlakatimiz turistik resurslarini muhofaza qilish
tadbirlari to’g’risida talabalarda tasavvur hosil qilishdir.
2. Mustaqillikka erishgandan keyingi O‘zbekiston hukumatining turizm
sohasiga e’tibor qaratishi
Mustaqillikka erishgach, 1991-yildan keyin O‘zbekistonning turistik xizmatlar
bozori shakllana boshladi. Aynan shu davrda Respublika o‘zining iqtisodiy
mustaqilligini va mustaqil ravishda tashqi dunyo bozorlariga chiqishini e’lon qildi.
Shu davrda qabul qilingan tashqi iqtisodiy faoliyat to‘g‘risidagi qonun turistik
xizmatlarni sotuvchi korxonalarga yangi asos yaratdi. Natijada, tarmoqda yangi
boshqaruv tizimini shakllantirish, turistik biznesni yuritishga yordamlashadigan
qo‘shimcha biznes turlarini yaratish, sohaga xizmat qiladigan bank, audit, maslahat
xizmatlarini
tashkil
etish,
viloyatlarda
turizm
tarmog‘ining
mintaqaviy
bo‘linmalarini tuzish, xalqaro miqyosda turizm mahsulotini reklama qilish,
xususiylashtirilgan turistik korxonalarni litsenziyalashtirish kabi masalalarga
alohida e’tibor berildi. Mustaqillikdan keyin, turizm sohasida bir vaqtning o‘zida
uchta muhim jarayon amalga oshirildi:
birinchi jarayon: eski tizimdagi korxona va tashkilotlarning tanazzulga
uchrashi (ekskursiya byurosi, sayohat byurosi), o‘zlarining tuzilishi va faoliyat turiga
ko‘ra yangi xizmat ko‘rsatish talablariga javob bermay qoldi;
ikkinchi jarayon: turoperator va turagent sifatida nomlangan yangi
tashkilotlar tuzildi;
uchinchi jarayon: eski turistik korxonalarni qayta qurish yo‘li bilan
O‘zbekiston va xorijiy iste’molchilar talab qiluvchi turistik mahsulotni ishlab chiqish
yo‘lga qo‘yildi.
1992-yilda Respublikada «O‘zbekturizm» Milliy Kompaniyasi tashkil etildi va
turizm sohasida bu kompaniya barcha tashkiliy, boshqaruv hamda muvofiqlashtirish
funksiyalarini amalga oshira boshladi. 1993-yilda «O‘zbekturizm» Milliy
Kompaniyasi Butunjahon turizm tashkilotiga (BTT) haqiqiy a’zo bo‘lib kirdi. Bu
jarayon o‘z navbatida xalqaro turizmni rivojlantirishda muhim omil bo‘lib xizmat
qildi. 1994-yilda BMT ning YUNESKO tashkiloti hamda O‘zbekiston hukumatining
tashabbusi bilan Samarqand shahrida Buyuk Ipak yo‘lidagi shaharlarda xalqaro
turizmni rivojlantirish bo‘yicha Samarqand Deklaratsiyasi qabul qilindi.
Bu bosqich mobaynida, ya’ni 1994-yilda ishlab chiqilgan «Turistik
korxonalarni xususiylashtirish va davlat tasarrufidan chiqarish dasturi» chuqur
tizimli - institutsional o‘zgarishlarni amalga oshirishda juda katta ahamiyat kasb etdi.
1994–1995-yillar mobaynida «O‘zbekturizm» Milliy Kompaniyasining 87,8 foiz
turistik ob’ektlari xususiylashtirildi va davlat tasarrufidan chiqarilgan edi.
Amalga oshirilgan o‘zgarishlar turistlarni qabul qilish shaklini jadallik bilan
rivojlantirdi. 1995-yilda qabul qilingan O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
«Buyuk ipak yo‘lini qayta tiklashda O‘zbekiston Respublikasining ishtirokini avj
oldirish va Respublikada xalqaro turizmni rivojlantirish borasidagi chora-tadbirlar»
to‘g‘risidagi Farmoni1 Buyuk Ipak yo‘lida turistik mahsulotni tiklash borasida
strategik ahamiyatga ega bo‘ldi.
Bu o‘z navbatida O‘zbekiston turizm sohasidagi islohotlarning ikkinchi
bosqichini boshlab berdi. Natijada Buyuk Ipak yo‘lidagi shaharlar va turistik
manzillar ro‘yxatga olindi, Imom al-Buxoriy, Bahouddin Naqshband, Abduholiq
G‘ijduvoniy, Ahmad al-Farg‘oniy, Imom al-Motrudiy, Mahmudi A’zam, Hakim at-
Termiziy, Hazrati Imom, Shayx Shamsiddin Kulol, Burxoniddin Marg‘iloniy,
Buxorodagi Chor Bakrlar kabi allomalarimizning maqbaralari tamirlandi va
ziyoratgoh majmualarga aylantirildi. 1998-yildan boshlab, Toshkent shahrida
muntazam ravishda Xalqaro turistik ko‘rgazma tashkil etila boshlandi,
1 http//www. Lex.uz
mehmonxonalardagi xalqaro talablarga javob beruvchi o‘rinlar soni 4,8 barobarga
ko‘paytirildi.
Bu bosqichda O‘zbekistonning turizm sohasida quyidagi masalalari amalga
oshirildi:
davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayoni;
yangi xorijiy investorlarni jalb qilish;
tashqi bozorlarga chiqishning yangi yo‘llarini izlash;
xalqaro ko‘rgazmalarga chiqish (Berlin, London, Madrid, Moskva);
turistik korxonalar va sayohatchilarning manfaatlarini himoyalovchi nodavlat
tashkilotlarning vujudga kelishi;
turistik yo‘nalishlarning rang-barangligini ta’minlash, mahsulotning ekologik
talablarini kuchaytirish, yangi hududlarni turistik diqqatga sazovor joylar sifatida ochish;
O‘zbekiston mehmonxonalarida xorijiy menejmentni qo‘llash;
kichik mehmonxonalar tarmog‘ini kengaytirish;
turizm sohasida mutaxassislarni tayyorlash (o‘rta maxsus hamda oliy ta’lim
bosqichida);
xorijiy tajribalarni o‘rganish;
ilmiy loyihalar tayyorlash;
BTT tadqiqot guruhining O‘zbekistonga kelishi va «Turizm to‘g‘risida»gi
Qonunni tayyorlash borasidagi ishlar;
turfirmalarning nodavlat va koorporativ tashkilotlar «Ustoz», «Meros»,
«Ekosan» va h.k. bilan aloqalari yo‘lga qo‘yildi.
Turizm sohasidagi islohotlarning uchinchi bosqichida, 1999-yil 15-aprelda
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
«2005-yilgacha
bo‘lgan
davrda
O‘zbekistonda turizmni rivojlantirish davlat dasturi to‘g‘risida»gi Farmoni e’lon
qilindi, shu yilning 20-avgustida esa O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
tomonidan «Turizm to‘g‘risida» gi Qonun qabul qilindi. Buning asosida turizm
sohasidagi bozor munosabatlari uzil-kesil yo‘lga qo‘yildi hamda xalqaro bozorda
raqobatbardosh turistik mahsulot yaratila boshlandi, turizm tizimini boshqarishning
markazlashtirilishiga chek qo‘yildi. Ko‘pchilik turistik ob’ektlar o‘zlarini mustaqil
ravishda boshqara boshladi, xizmatlar bozorida raqobatlasha olmaydigan korxonalar
yopilib, ular o‘rniga samarali ishlovchi yangi korxonalar tashkil etildi.
2000-yildan boshlab, Respublikamiz turizm sohasi yuqori sur’atlar bilan
rivojlana boshladi. Turizm sohasidan olinayotgan daromadlar yiliga 20 va undan
ortiq foizlarda o‘sa boshladi. 2001-yilning oxirida Afg‘onistondagi tolibonlarga
qarshi harakatlarning boshlanishi o‘lkamizga kelayotgan turistlar oqimini ikki yil
davomida ancha kamaytirib yuborganidan so‘ng, 2003-yilning ikkinchi yarmiga
kelib, o‘lkamiz turizmi yana o‘zini o‘nglab oldi. Sharqiy Osiyoda o‘tgan yillarda
tarqalgan odatdan tashqari Pnevmaniya (Sars) va Parranda grippi kabi kasalliklar
O‘zbekiston turizmiga 2001-yil 11-sentabr voqealaridek kuchli ta’sir ko‘rsata
olmadi.
Turizm sohasidagi islohotlarning to‘rtinchi bosqichi 2000-yildan boshlangan
bo‘lib, hozirgi kungacha davom etmoqda. Bu davrda xususiy turistik tashkilotlar
assotsiatsiyasiga va tashkil etiladigan boshqa turistik assotsiatsiyalarga asos qo‘yildi
(Gid-tarjimonlar
assotsiatsiyasi,
Mehmonxona
egalari
assotsiatsiyasi,
Transportchilar assotsiatsiyasi) va «O‘zbekturizm» Milliy Kompaniyasining bir
qator vakolatlarini o‘tkazish ustida izlanishlar olib borildi. Bu o‘lkamiz turizm
xizmatlar bozorida faoliyat yurituvchi korxonalarning yanada tezroq sur’atlarda
rivojlantirishga yordam berdi.
O‘zbekiston Respublikasining bu davrdagi amalga oshirilgan ulkan ishlarini
hisobga olib, Islom konferensiyasi tashkiloti (OIK) tarkibidagi muassasalardan biri
– Ta’lim, Fan va madaniyat masalalari bo‘yicha Xalqaro islom tashkiloti (ISESCO)
Toshkentni 2007-yilda Xalqaro islom madaniyati markazi deb e’lon qildi.
O‘zbekistonning islom madaniyati va ilmi oldidagi, islom merosi va yodgorliklarini
asrash va yanada boyitish borasidagi mislsiz xizmatlari uchun Toshkent shunday
yuksak va faxrli unvonga sazavor bo‘ldi.
Shuni ham ta’kidlab o‘tish kerakki, 1993-yilda mamlakatimizda bor yo‘g‘i 4 ta
xususiy turistik firma bo‘lgan bo‘lsa, hozirgi kunda turizm xizmatlarining nodavlat
sektorida 800 ta turistik firma va mehmonxona, shu jumladan umumiy sig‘imi 30
ming joydan iborat 500 ta mehmonxona va 300 ga yaqin turoperator va turagentlar
faoliyat olib bormoqdalar.2
3. “O‘zbekiston Respublikasi Turizmni rivojlantirish davlat
qo‘mitasi”ning tashkil etilishi.
Turizm sohasini rivojlantirish bugungi kunda respublikamizdagi asosiy ustuvor
yo`nalish bo`lib hisoblanadi. Ushbu ustuvor yo`nalishni amalga oshirish bo`yicha
2016 yil 2 dekabrda qabul qilingan PF-4861 sonli “O`zbekiston Respublikasining
turizm sohasini jadal rivojlantirishni ta’minlash chora-tadbirlari to`g`risida”gi
Farmoni qabul qilindi va bu farmonning bajarilishi yuzasidan shu kunda PQ-2666-
sonli “O`zbekiston Respublikasi Turizmni rivojlantirish davlat qo`mitasi faoliyatini
tashkil etish to`g`risida”gi Qarori qabul qilindi.3
Turizmni rivojlantirish davlat qo`mitasi faoliyatini samarali tashkil etish
maqsadida qabul qilingan ushbu Prezident qarorida quyidagi chora-tadbirlar va
vazifalarni izchil amalga oshirish belgilab berildi.
Xususan, ushbu qo`mita faoliyatining asosiy vazifalari va yo`nalishlari qilib,
quyidagilar yo`nalishlar belgilandi:
- turizm salohiyatini tubdan oshirish, unga iqtisodiyotning strategik sektori
maqomini berish;
- sohani rivojlantirishning yaxlit konsepsiyasini shakllantirish va amalga
oshirishni ta’minlash;
- turizm xizmatlarining tashqi va ichki bozorlarida marketing tadqiqotlarini olib
borish;
- tarixiy-madaniy merosni keng targ`ib qilish, faol reklama-axborot siyosatini
amalga oshirish;
- ichki, tashqi va chiqish turizmini kompleks rivojlantirishning milliy va
hududiy dasturlari ishlab chiqilishini muvofiqlashtirish va uning monitoringi;
- turizm infratuzilmasini rivojlantirishga xorijiy investisiyalar va boshqa
mablag`larni jalb etish;
2 Turizm istiqbollari. // O‘zbekiston iqtisodiy axborotnomasi.№ 1. 2014. -11.b.
3 www.lex.uz
- soha faoliyati rivojlanishini muvofiqlashtirish, mintaqalarda yangi turizm
yo`nalishlarining tashkil etilishini ta’minlash;
- pasportlashtirish va yagona milliy reestrlarni shakllantirish;
- turizm xizmatlari ko`rsatish sifati va xavfsizligi standartlari ishlab chiqilishini
muvofiqlashtirish;
- ular bo`yicha inspeksiya nazoratini amalga oshirish, sohani tartibga solishni
maqbullashtirish va raqobatni rivojlantirish;
- to`siqlarni bartaraf etish bo`yicha takliflarni ishlab chiqish, sohada tadbirkorlik
faolligini oshirishga ko`maklashish;
- axborot-kommunikasiya texnologiyalarini keng joriy etish, turizm faoliyatini
BMT Butunjahon turizm tashkiloti va boshqa xalqaro, milliy tashkilotlar,
kompaniyalar bilan hamkorligini kengaytirish;
- xalqaro standart va normalarni amaliyotga joriy etish;
- soha xodimlarini qayta tayyorlash va malakasini oshirishni yuqori darajada
tashkil etish hamda tarmoq turizm fanlarini rivojlantirishga ko`maklashish.
Qo`mita barcha majburiyat va shartnomalar, shu jumladan, xalqaro
majburiyatlar va shartnomalar bo`yicha oldingi “O`zbekturizm” MKning huquqiy
vorisi bo`lishi keltirilgan. Biroq, mehnat shartnomalari bular qatoriga kirmaydi.
SHuningdek, qo`mita tuzilmasida quyidagi sub’ektlarning tashkil etilishi
keltirib o`tilgan:4
- mustaqil bo`limlar sifatida tugatilgan “O`zbekturizm” MK huzuridagi “Buyuk
ipak yo`li reklama agentligi” davlat unitar korxonasi negizida “Milliy turizm
mahsulotlarini targ`ibot qilish markazi” davlat unitar korxonasi;
- “Turizm xizmatlarini sertifikatlash markazi” unitar korxonasi negizida
“Turizm xizmatlarini sertifikatlash markazi” davlat unitar korxonasi;
-
“Dispetcherlashtirish
va
sayyohlarga
xizmat
ko`rsatish
markaziy
boshqarmasi” negizida “Dispetcherlashtirish va sayyohlarga xizmat ko`rsatish
markazi” davlat unitar korxonasi.
SHu bilan birga, qo`mitaning tashkiliy tuzilmasi, markaziy apparatining
tuzilmasi, Qoraqalpog`iston Respublikasi, Samarqand, Buxoro, Xorazm va Farg`ona
4 www.lex.uz
viloyatlari hududiy boshqarmalarining namunaviy tuzilmasi, qo`mita to`g`risidagi
nizom kabilarning qarordagi ilovalarga muvofiq tasdiqlanishi bayon etilgan.
Hamda quyidagi ish va vazifalarni amalga oshirish ko`rsatib o`tilgan:
- qo`mita hududiy boshqarmalarining rahbarlari Qoraqalpog`iston Respublikasi
Vazirlar Kengashi raisi va viloyatlar hokimlarining taqdimnomasiga binoan qo`mita
raisi tomonidan lavozimga tayinlanishi;
- davlat budjeti va qo`mita huzuridagi budjetdan tashqari Turizm sohasini
qo`llab-quvvatlash jamg`armasi mablag`lari va boshqa manbalarning qo`mita
faoliyatini moliyalashtirish manbalari bo`lishi;
- qo`mita huzuridagi budjetdan tashqari Turizmni qo`llab-quvvatlash
jamg`armasining yangidan tashkil etilishi;
- qo`mita vakolatlariga muvofiq, da’vo va arizalar bo`yicha davlat boji
to`lashdan ozod qilinishi, qo`mitaning joylashgan manzili;
- uni zarur aloqa vositalari bilan ta’minlashga Axborot texnologiyalari va
kommunikasiyalarni rivojlantirish vazirligining ko`maklashishi;
- hamda qabul qilingan qonun hujjatlariga o`zgartirish va qo`shimchalar
to`g`risida takliflar kiritish.
O`zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
“O`zbekiston
Respublikasida
turizmni 2005 yilgacha rivojlantirish dasturi to`g`risidagi” 1999 yil 15 aprelidagi,
“Turizmni rivojlantiish uchun malakali xodimlarni tayyorlash haqidagi”
farmonlariga binoan 2000 yil 14 iyunda “O`zbekturizm” MK qoshida Respublika
ilmiy-o`quv konsalting markazi tashkil etildi. Markaz tashkilotchisi hozirgi kunda
O`zbekiston Respublikasi turizmni rivojlantirish davlat qo`mitasi hisoblanadi.
Markazning asosiy vazifasi turizm sohasi bo`yicha malakali xodimlarni
tayyorlash, qayta tayyorlash, malakalarini oshirish, turizm sohasini rivojlantirish
bo`yicha ilmiy ishlarni qo`llab-quvvatlashdan iborat.
2004 yil 28 aprelida O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining
“O`zbekturizm” MK tomonidan markazning asosiy maqsadlari belgilandi. Ular
qatoriga quyidagi vazifalar kiritilgan:
- O`zbekiston Respublikasida turizm sanoati va turizm chora-tadbirlarini
o`tkazishga va sohani rivojlantirishga ko`maklashish;
- turizm sohasi uchun malakali xodimlarni tayyorlash, ularni qayta tayyorlash
va malakalarini oshirish;
- yurtimizga tashrif buyurgan sayyohlarni respublikamizning tarixiy
yodgorliklari, madaniyati, jamoatchilik va siyosiy hayoti to`g`risida ishonchli
ma’lumotlar bilan ta’minlash.
SHu bilan birga, O`zbekiston Respublikasi turizmni rivojlantirish davlat
qo`mitasi respublika ilmiy-o`quv konsalting markazining asosiy vazifalari
quyidagilardan iborat:5
- “O`zbekturizm” Milliy Kompaniyasining tuzilmaviy bo`linmalarida xizmat
ko`rsatuvchi xodimlariga konsultasiya berish va ularni attestasiyadan o`tkazishni
tashkil qilish;
- turizm sohasida xizmat ko`rsatuvchi xodimlar va gid-ekskursovodlar, turizm
korxonalari rahbarlari uchun har yil seminar-treninglar o`tkazish;
- belgilangan tartibda o`z turistik firmalarini ochmoqchi bo`lgan korxonalarga
sohaviy konsultasiya berish;
- turizm bo`yicha faoliyat ko`rsatayotgan tashkilotlarni zamonaviy o`quv
uslublari va darsliklari bilan o`qitishni ta’minlovchi materiallarni ishlab chiqish;
- milliy an’analar va urf odatlar, yangi turistik ob’ektlar bo`yicha
tavsiyanomalar va ishlanmalar tashkillashtirish;
- gid-ekskursovodlarning portfeli uchun broshyuralar, bukletlar, zaruriy
metodik adabiyotlar va ekskursion matnlar ishlab chiqish;
- yirik turistik kompaniyalar, mehmonxonalar, restoranlar, xorijiy hamkorlar va
investorlar bilan birga amaliy seminarlar tashkil qilish;
- respublika tarixiy-madaniy salohiyatidan maksimal foydalangan holda
mashrutlar va ekskursiyalarni ishlab chiqish va amalga oshirish.
- respublika ekskursovodlari va gid-tarjimonlari bankini shakllantirish va uni
muntazam yangilab turish;
- sayyohlarga xizmat ko`rsatish darajasini oshirish bo`yicha dasturlar va
ishlanmalarni yaratish va amalga tadbiq etish;
5 www.uzbekturism.uz
- xalqaro turizm sohasida xizmat ko`rsatuvchi tashkilotlar bilan fikr almashish
va ma’lumot olish;
- kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va malaka oshirish.
Markaz quyidagi yo`nalishlar bo`yicha mutaxassislarni tayyorlaydi:
- gid (ekskursovod);
- turoperator;
- mehmonxona administratori.
Malaka oshirish va qayta tayyorlash qo`yidagi toifalarda amalga oshirildi:
- “O`zbekturizm” MK tizimidagi barcha bo`linmalar rahbarlari;
- turizm sohasida, mehmonxona, restoranda faoliyat ko`rsatuvchi rahbarlar;
- gidlar (ekskursovlar);
- turizm sohasida faoliyat ko`rsatuvchi bosh hisobchilar, iqtisodchilar;
- avtotransport muassasalari rahbarlari va xodimlari;
- temir yo`l transporti bo`yicha faoliyat yurituvchi ishchi xodimlari.
SHularni hisobga olib, qo`mita soha xodimlarini qayta tayyorlash va malakasini
oshirishni yuqori darajada tashkil etish hamda tarmoq turizm fanlarini
rivojlantirishga ko`maklashish maqsadida ilgarigi ilmiy-o`quv konsalting markazi
turizm sohasida kadrlarni qayta tayyorlash va malakasini oshirish markaziga
aylantirildi.
CHunki,
kadrlar
malakasini
oshirish
va
ularni
qayta
tayyorlash
mutaxassislarning
kasb
bilimlari
va
ko`nikmalarini
yangilash
hamda
chuqurlashtirishga qaratilgan. Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash
ta’lim muassasalaridagi o`qish natijalariga ko`ra davlat tomonidan tasdiqlangan
namunadagi guvohnoma yoki sertifikat topshiriladi.
Xususan, hozirgi kunga kelib, oldingi “O`zbekturizm” milliy kompaniyasining
respublika ilmiy-o`quv konsalting markazida yetuk mutaxassislar tayyorlandi.
CHunki, sayohat dasturining qiziqarli o`tishi, mehmonlarda mamlakat tarixi,
ma’naviy-madaniy boyligi, betakror me’moriy obidalari, xalqining urf-odatlari va
qadriyatlari haqida tasavvur shakllanishi ularning o`z kasbini nechog`li
o`zlashtirgani bilan bevosita bog`liq.
Markaz tashabbusi bilan sayyohlik korxonalari rahbarlari va turizm sohasida
faoliyat ko`rsatuvchi gidlar uchun treninglar o`tkazildi. O`z sayyohlik firmasini
ochayotgan tadbirkorlarga maslahat xizmati ko`rsatiladi. Markaz tomonidan
sayyohlik tashkilotlari xodimlarini turistik biznesni tashkil etish va boshqarishning
zamonaviy shakl va uslublariga o`rgatish bo`yicha yangi uslubiy tavsiya va
qo`llanmalar ishlab chiqilda.
Ayniqsa, gidlarning
malakasini oshirish maqsadida
yirik sayyohlik
kompaniyalari, mehmonxonalar, restoranlar, xorijiy sheriklar va investorlar bilan
hamkorlikda amaliy seminarlar tashkil etildi.
Darhaqiqat, xodimlarning malakasini oshirish va qayta tayyorlashni ilgarigi
“O`zbekturizm” milliy kompaniyasiga qarashli respublika ilmiy-o`quv konsalting
markazi amalga oshirdi. Jumladan, markaz tomonidan 2005 yilda 51 nafar gid, 201
nafar gid-tarjimon va 90 nafar turistik operator tayyorlandi. 140 nafar mutaxassisga
malaka oshirish o`quv mashg`ulotlari va 190 nafar xodimga seminar-trening
uyushtirildi. Bu borada olib borilayotgan chora-tadbirlar va ishlarning barchasi
O`zbekistonda turizmning keng avj olishi uchun yordam berdi.
SHular bilan bir qatorda, oldingi yillarda ushbu markazda “O`zbekturizm” MK
tizimidagi turistik firmalar va mehmonxonalar uchun 400 ta seminar-treninglar
o`tkazildi. Jumladan, O`zbekiston Respublikasi ichki turizmini tashkillashtirish
bo`yicha 2 ta ilmiy-amaliy konferensiya o`tkazildi, turoperatorlik va mehmonxona
faoliyati bo`yicha uslubiy qo`llanma ishlab chiqarildi. Buyuk Ipak yo`li
shaharlarining qadimiy yodgorliklari bo`yicha uslubiy qo`llanmalar ishlab chiqildi.
Ayniqsa, gid-tarjimonlar va turoperatorlar kurslarida ta’lim olayotganlarni
o`quv materiallari va elektron qo`llanmalar bilan ta’minlash eng ustuvor yo`nalish
hisoblanadi.
Professional bilimlar, zamonaviy standartlari bilim va ko`nikmalariga ega
bo`lgan mehnat bozori talablariga muvofiq keluvchi mutaxassislarni kompleks
tayyorlashga qaratilgan o`quv rejalari va dasturlar ham ishlab chiqilgan.
Dasturlarda tinglovchilar uchun nazariy bilimlar bilan birga amaliy
mashg`ulotlar ham olib boriladi. Markaz ta’limining yillik ko`lami 6 o`quv soatida
36 soatgacha olib boriladi. Ta’lim seminarlar, leksiyalar va treninglar ko`rinishida
bo`ladi. Hamda interfaol uslublardan keng foydalanib, vaziyatni modellash,
o`yinlari, muhokamalar uslubi targ`ib etiladi.
Markazda malakali o`qituvchilar faoliyat ko`rsatib, ularda ko`pchiligi
O`zbekiston Respublikasi Fanlar Akademiyasining a’zolari bo`lib, ilmiy daraja va
salohiyatga ega. Markazda ta’lim berish uchun boshqa vazirlik va idoralardan turizm
sohasida yuksak tajribaga yega bo`lgan mutaxassis va xodimlar ham jalb qilinadi.
Markazning barcha o`quv auditoriyalari va xonalari, eshitish kabinetlari texnik
asbob-uskunalar bilan ta’minlangan. Markaz yonida tashkil qilingan Axborot
markazida turizm sohasiga oid adabiyotlar va o`quv qo`llanmalar mavjud.
4. O‘zbekiston milliy iqtisodiyotini rivojlantirishda turizmning roli.
Turizm ham respublikamiz iqtisodiyotida qishloq xo’jaligi, sanoat, transport
va boshqa makroiqtisodiy tarmoqlar qatori o’zining munosib o’rniga ega bo’lishi
uchun yetarlicha resurslarga ega. Mamlakatimizda turizmni rivojlantirish
imkoniyatlari bo’yicha Markaziy Osiyo davlatlari ichida yetakchi hisoblanadi.
CHunki mamlakatimiz jahon sivilizasiya o’choqlaridan biri sifatida, o’zining asori-
atiqalari bilan mashhurdir. Bizning madaniyatimiz dunyo xalqlari san’at, arxitektura,
shaharsozlik va ko’pgina sohalarga ulkan hissani qo’shgan. Tarixda ma’lumki,
mintaqaning rivojlanishida ma’lum darajada turizmning ham hissasi bo’lgan.
CHunki, mamlakatimiz «Buyuk ipak yo’li» markazida joylashgan, shuning uchun
savdo-sotiq va boshqa ijtimoiy-iqtisodiy aloqalar rivojlangan bo’lib, ulardan tushgan
daromatlar mamlakat xazinasiga katta ulush qo’shgan.
Mustahkam ko’p tarmoqli iqtisodiyotga ega bo’lish uchun iqtisodiy qaram
bo’lmaslikkina emas, balki xar bir davlat o’z iqtisodiyotini mustaqil yaratishga va
rivojlantirishga harakat qilishi lozim. Bu jarayon davrida ushbu davlat halqning
turmush darajasi yomonlashmasligi, hamda jamoatchilikdan talab qilinadigan sarf
xarajat juda kam miqdorni tashkil qilishini maqsadga muvofiq deb hisoblaydi. Har
qanday davlat uchun esa turizm ana shunday amaliy yo’nalishlardan biri hisoblanadi,
ayniqsa xalqaro turizm iqtisodiyotning boshqa muhim manbaa tarmoqlariga nisbatan
katta sarmoya talab qilmaydi.
Ayni vaqtda milliy iqtisodiyotimizda turizmning o’rniga nazar tashlasak, shu
narsa ayon bo’ladiki mavjud resurslardan har doim ham samarali foydalanishga
erishilmayapti. Mamlakatimizda turizm rivojlanishi jamiyatning yangilanish davriga
to’g’ri kelib, u asta-sekinlik bilan sodir bo’layotgan o’zgarishlar jarayonini hisobga
olgan holda uning sifatini yanada yaxshilashga to’g’ri kelmoqda. Rivojlangan
mamlakatlar tajribasidan ma’lumki, iqtisodiyotning rivojlanishi turizm sohasi bilan
ham bog’liq. SHuning uchun ham, bozor iqtisodi asosida xo’jalik yuritishga
o’tayotgan mamlakatlarda xalqaro turizmga katta e’tibor qaratish katta ahamiyatga
ega.
O’zbekiston sharoitida turizmni hozirgi zamon talablariga javob bera oladigan
darajada rivojlantirish uchun yetarlicha turistik resurs imkoniyatlari borligini
hisobga olsak, u holda bu sohani iqtisodiyot uchun, umuman jamiyatning rivojlanishi
uchun g’oyat muhim ahamiyati borligi ma’lum bo’ladi. Ayni vaqtda,
respublikamizda turizmni rivojlanishi amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohatlarga,
hamda mavjud resurslardan samarali foydanalish bilan bevosita bog’liqdir.
O’zbekiston mustaqillikka erishgandan keyingi dastlabki yillardan boshlab
iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida tub islohatlar va yangilanishlar boshlandi. SHu
o’tgan davr mobaynida, mamlakatimiz o’z iqtisodiyotini rivojlantirishda jahon
tajribasidan keng foydalanmoqda. SHu o’rinda turizm sohasida ham tub islohatlar
olib borilib, davlat tomonidan katta imkoniyatlar yaratilmoqda. Jumladan,
O’zbekiston Respublikasi Prezdentining 1992 yil 27 iyuldagi «o’zbekturizm» milliy
kompaniyasini tashkil etish», 1995 yil iyuldagi «Buyuk ipak yo’lini tiklash va
xalqaro turizmni rivojlantirishda O’zbekiston Respublikasining faol qatnashishini
ta’minlash»ga oid farmonlari, 1997 yil Butunjahon Turistik Tashkiloti (BTT)
ekspertlar guruhi bilan «O’zbekturizm» milliy kompaniyasi hamkorligidagi
«O’zbekistonda turizmni barqaror rivojlantirish rejasi», 1999 yil qabul qilingan
«Turizm to’g’risida»dagi qonun hamda «Turizmni 2005 yilgacha rivojlantirish
dasturi», Vazirlar Mahkamasining 2001 yildagi «CHimyon-CHorvoq kurort
zonasida tabiat boyliklarini saqlash, sog’lomlashtirish va dam olishni rivojlantirishni
tartibga solishning qo’shimcha chora-tadbirlari to’g’risida»gi, «O’zbekturizm»
milliy kompaniyasining “Turizm”Qo`mitasiga aylantirish to`g`risidagi qarori turizm
sohasini rivojlanishiga katta yo’l ochmoqda.
YUqoridagi
qaror
va
Farmonlar
asosida
shu
davr
mobaynida
respublikamizning ko’pgina mintaqalaridagi tarixiy, diniy obidalar, buyuk siymolar
qabrlari, dahmalari, masjidu madrasalarini qaytadan tiklash va ta’mirlash ishlari
keng miqiyosda amalga oshirildi. Buning natijasida turistik resurslarimiz yanada
ko’paydi hamda yaxshilandi.
Turizm faoliyatini yaxshilash maqsadida tashkil etilgan yagona siyosatni
amalga oshiruvchi maxsus davlat organi – «O’zbekturizm» milliy kompaniyasi
qoshida viloyat va mintaqa filiallari ochildi. 1993 yil Bali (Indoneziya) shahrida
bo’lib o’tgan Butunjahon turistik tashkilotini (BTT) 10 sessiyasida «O’zbekturizm»
miliy kompaniyasi ushbu nufuzli tashkilotga to’la huquqli a’zo bo’ldi (To’xliev,
1996).
1995 yil BTTning qohirada o’tkazilgan navbatdagi 11- sessiyasida
o’zbekiston «Atrof muhitni muhofaza qilish komiteti»ga a’zo bo’ldi va Istambuldagi
12- sessiyasida esa Markaziy Osiyo mintaqasi «Buyuk ipak yo’li» dasturida
mamlakatimizning o’rni alohida ta’kidlab o’tildi. Shuningdek, YUNYeSKOning
O’zbekistondagi qarorgohi, madaniyat vazirligi va Fanlar akamediyasi bilan
hamkorlikda «Meros» dasturi asosida «Buyuk Ipak yo’li»da joylashgan tarixiy,
arxitektura, arxeologik va boshqa yodgorliklarni tiklash, ta’mirlash va ilmiy
o’rganish bo’yicha amaliy ishlar qilinishi bevosita respublikada turizm rivojlanishi
uchun katta turtki bo’ldi (A.S.Soliev, M.R.Usmonov, 2005).