Mintaqaviy turizmdan foydalanishga ta’sir etuvchi omillari

Yuklangan vaqt

2025-01-01

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

72,0 KB


 
 
 
 
 
 
Mintaqaviy turizmdan foydalanishga ta’sir etuvchi omillari. 
 
Reja: 
1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar. 
2. Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy-
deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar. 
3. Tashqi va ichki omillar. Mintaqaviy turizmni rivojlanishiga ta’sir etuvchi 
omillar. 
4. Turizm infrastrukturasi. 
 
1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar 
 
Barqaror (o’zgarmaydigan) omillar vaqt nuqtai nazardan kam o’zgarish 
xarakteriga ega. Bu omillarga tabiiy-iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy kabi omillar 
kiradi. SHular ichidan geografik omillarni tahlil etadigan bo’lsak, bu omillar 
sayyohlik marshrutlarini to’g’ri tanlash, trasportning qulayligi, rekreasiya 
resurslarining bahosi, turizmni mavsumga qarab rivojlantirish kabi jihatlarga o’z 
ta’sirini ko’rsatadi. 
O’z navbatida, geografik omillarni ikki guruhga bo’lish keng tus olgan. 
Bular: 
 tabiiy geografik omillar; 
 iqtisodiy geografik omillar. 
 
Mintaqalarda xalqaro turizmni rivojlanishiga tabiiy sharoitning katta ta’siri 
bor. Hozirgi jamiyatimizning o’ta sanoatlashib borishi tufayli, insonlarning yovvoyi 
tabiatga bo’lgan qiziqishi ortib bormoqda. Tabiiy geografik omillar ko’pgina jihatlar 
bilan baholanadi. Quyida asosiylariga to’xtalib o’tamiz. 
Mintaqaviy turizmdan foydalanishga ta’sir etuvchi omillari. Reja: 1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar. 2. Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy- deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar. 3. Tashqi va ichki omillar. Mintaqaviy turizmni rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 4. Turizm infrastrukturasi. 1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar Barqaror (o’zgarmaydigan) omillar vaqt nuqtai nazardan kam o’zgarish xarakteriga ega. Bu omillarga tabiiy-iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy kabi omillar kiradi. SHular ichidan geografik omillarni tahlil etadigan bo’lsak, bu omillar sayyohlik marshrutlarini to’g’ri tanlash, trasportning qulayligi, rekreasiya resurslarining bahosi, turizmni mavsumga qarab rivojlantirish kabi jihatlarga o’z ta’sirini ko’rsatadi. O’z navbatida, geografik omillarni ikki guruhga bo’lish keng tus olgan. Bular:  tabiiy geografik omillar;  iqtisodiy geografik omillar. Mintaqalarda xalqaro turizmni rivojlanishiga tabiiy sharoitning katta ta’siri bor. Hozirgi jamiyatimizning o’ta sanoatlashib borishi tufayli, insonlarning yovvoyi tabiatga bo’lgan qiziqishi ortib bormoqda. Tabiiy geografik omillar ko’pgina jihatlar bilan baholanadi. Quyida asosiylariga to’xtalib o’tamiz.  
 
Iqlim, turizmni davriyligiga ta’sir ko’rsatib, ayrim sohil bo’yi dam olish 
joylari yil bo’yi issiq iqlimga ega ekanligi (misol tariqasida Mavrikiy orollarini 
ko’rsatish mumkin) tufayli, uzluksiz turistlar bilan gavjum bo’lishiga olib kelgan. 
Tabiiy iqlim sharoiti turizm harakatini mavsumiy xarakterga aylantiruvchi asosiy 
omil bo’lib hisoblanadi. Tabiatda ob-havoning o’zgarishi, tabiiy ofatlarning tez-tez 
takrorlanish hodisalari, tabiat injiqliklari turistlar oqimining keskin kamayishiga 
sababchi bo’ladi. SHu sababli turizmning eng rivojlangan mintaqalari yer sharining 
mutadil iqlim zonalariga to’g’ri keladi. Jumladan, O’rtaer dengizi, Qora dengiz, 
Karib dengizi, Adriatika dengizi, Boltiq dengizi, YApon dengizi, Janubiy Xitoy 
dengizi qirg’oqlarida joylashgan mamlakatlarda turizm xalqaro ahamiyatga ega.  
 O’simlik va hayvonot olami ham katta qiziqish uyg’otuvchi omildir. 
O’rmonlar dam oluvchi va tabiat qo’yniga sayr qiluvchi sayyohlarni o’ziga tortadi. 
O’rmon o’zining kislorodga boy zahirasi bilan, sog’ligini tiklovchilar uchun muhim 
turistik ob’ekt hisoblanadi. SHu bois, botanika bog’lari, turli oromgohlar, milliy 
bog’lar sayyohlarning gavjum joylari hisoblanadi. Xorijiy sayyohlarni o’ziga 
ko’proq jalb qiluvchi omillardan biri - bu ekzotik (g’alati, ajoyib) hayvonlar 
yashaydigan joylar qo’riqxonalar, davlat buyurtmalari, milliy bog’lar, ov qilish 
uchun ajratilgan maxsus hududlardir. Bunday hayvonat va o’simlik dunyosining 
markazlari yuzdan ortiq bo’lib, Afrika, Osiyo, Yevropa, Avstraliya, Amerika 
(AQSH, Kanada) ning sayyohat qilish mintaqalari va hududlari hisoblanadi. 
 Suv resurslari hisoblangan okean va dengizlar, daryolar, ko’llar ham katta 
turistik imkoniyatlarga ega. Keyingi paytlarda dunyo okeani bo’ylab sayohatga 
chiquvchilar soni oshmoqda. Daryo va ko’llar ham o’ziga xos mikroiqlim 
xususiyatlariga ega bo’lib, kishilarning asosan mavsumiy dam olishi, suv sporti, 
baliq tutishi uchun ob’ekt vazifasini bajaradi. SHuning uchun hozirgi paytda ko’plab 
dam olish uylari ushbu turistik ob’ektlarga qurilmoqda. Okean va dengiz suvlarining 
cho’milishi uchun qo’lay bo’lgan qirg’oqlari tarkibiga quyidagi elementlar kiradi. 
Mikroiqlim, dengiz va okean suvlarining quruqlikka tutash bo’lgan joylarida 
suvning harorati, chuqurligi, suv to’lqinlari, ko’tarilishi, qaytishi, oqimlar, suvning 
shifobaxshligi, tozaligi, tiniqligi, dengiz suvi tagining relefi, suvdagi yirtqich 
qonxo’r baliqlar (akula) va hayvonlarning bor-yo’qligi h.k., qirg’oq chiziqlarining 
Iqlim, turizmni davriyligiga ta’sir ko’rsatib, ayrim sohil bo’yi dam olish joylari yil bo’yi issiq iqlimga ega ekanligi (misol tariqasida Mavrikiy orollarini ko’rsatish mumkin) tufayli, uzluksiz turistlar bilan gavjum bo’lishiga olib kelgan. Tabiiy iqlim sharoiti turizm harakatini mavsumiy xarakterga aylantiruvchi asosiy omil bo’lib hisoblanadi. Tabiatda ob-havoning o’zgarishi, tabiiy ofatlarning tez-tez takrorlanish hodisalari, tabiat injiqliklari turistlar oqimining keskin kamayishiga sababchi bo’ladi. SHu sababli turizmning eng rivojlangan mintaqalari yer sharining mutadil iqlim zonalariga to’g’ri keladi. Jumladan, O’rtaer dengizi, Qora dengiz, Karib dengizi, Adriatika dengizi, Boltiq dengizi, YApon dengizi, Janubiy Xitoy dengizi qirg’oqlarida joylashgan mamlakatlarda turizm xalqaro ahamiyatga ega. O’simlik va hayvonot olami ham katta qiziqish uyg’otuvchi omildir. O’rmonlar dam oluvchi va tabiat qo’yniga sayr qiluvchi sayyohlarni o’ziga tortadi. O’rmon o’zining kislorodga boy zahirasi bilan, sog’ligini tiklovchilar uchun muhim turistik ob’ekt hisoblanadi. SHu bois, botanika bog’lari, turli oromgohlar, milliy bog’lar sayyohlarning gavjum joylari hisoblanadi. Xorijiy sayyohlarni o’ziga ko’proq jalb qiluvchi omillardan biri - bu ekzotik (g’alati, ajoyib) hayvonlar yashaydigan joylar qo’riqxonalar, davlat buyurtmalari, milliy bog’lar, ov qilish uchun ajratilgan maxsus hududlardir. Bunday hayvonat va o’simlik dunyosining markazlari yuzdan ortiq bo’lib, Afrika, Osiyo, Yevropa, Avstraliya, Amerika (AQSH, Kanada) ning sayyohat qilish mintaqalari va hududlari hisoblanadi. Suv resurslari hisoblangan okean va dengizlar, daryolar, ko’llar ham katta turistik imkoniyatlarga ega. Keyingi paytlarda dunyo okeani bo’ylab sayohatga chiquvchilar soni oshmoqda. Daryo va ko’llar ham o’ziga xos mikroiqlim xususiyatlariga ega bo’lib, kishilarning asosan mavsumiy dam olishi, suv sporti, baliq tutishi uchun ob’ekt vazifasini bajaradi. SHuning uchun hozirgi paytda ko’plab dam olish uylari ushbu turistik ob’ektlarga qurilmoqda. Okean va dengiz suvlarining cho’milishi uchun qo’lay bo’lgan qirg’oqlari tarkibiga quyidagi elementlar kiradi. Mikroiqlim, dengiz va okean suvlarining quruqlikka tutash bo’lgan joylarida suvning harorati, chuqurligi, suv to’lqinlari, ko’tarilishi, qaytishi, oqimlar, suvning shifobaxshligi, tozaligi, tiniqligi, dengiz suvi tagining relefi, suvdagi yirtqich qonxo’r baliqlar (akula) va hayvonlarning bor-yo’qligi h.k., qirg’oq chiziqlarining  
 
tuzilishi, plyajlardagi qumlar va yotqiziqlarning sifati, rangi, shakllari va qolaversa 
bir qator omillar ta’sir etadi. 
 Relef, ikki xil ta’sir ko’rsatuvchi xarakterga ega bo’lib, uning noqo’layligi 
tufayli transport tarmoqlarini rivojlantirishga qiyinchilik to’g’diradi va turizm 
infratuzilmasini to’liq shakllanishiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin. Ikkinchi 
tomondan, tog’li hududlar asosiy rekreasiya resurslaridan biri bo’lib xizmat qiladi. 
Tog’li, xush manzarali, murakkab relef tuzilishiga ega bo’lgan o’lkalar turistlar 
oqimini o’ziga ko’proq jalb qilishadi. Murakkab tog’ relfi landshafti estetik jihatdan 
tekislik, yassi hududlarga nisbatan turistlarni ko’proq jalb etish imkoniyatiga ega. 
Tog’li o’lkalar o’zining toza va sof havosi bilan ajralib, tog’ sportini rivojlantirish 
imkonini tug’diradi. SHveysariya, Fransiya, Avstriya, Germaniya, Italiya, CHexiya 
mamlakatlarida joylashgan dunyoga mashhur alp sayyohlik kurortlari bunga tasdiq 
bo’ladi. 
Iqtisodiy geografik omillarga turizmning moddiy texnika bazasi, ya’ni 
mehmonxonalar fondi, umumiy ovqatlanish korxonalari (restoran tarmoqlari), sport 
inshootlari, tomosha va sayr qilish, dam olish, bir qator servis xizmati ko’rsatish 
ob’ektlari ichki va tashqi kommunikasiya tarmoqlari avtomobil, temiryo’l, havo 
yo’llari, dengiz va daryo transporti, aloqa vositalari, Internet tarmog’i kiradi. 
Iqtisodiy geografik omillar mavjud resurslardan unumli foydalanishga ta’sir 
ko’rsatib, o’z navbatida quyidagilar orqali anilanadi: 
 turstlarni qabul qiluvchi mamlakatlar, mintaqalar, hududlarning iqtisodiy-
geografik o’rni, joylanishi; 
 sayyohlarni qabul qiluvchi mamlakat (mintaqa, rayon)ning umumiqtisodiy 
darajasi; 
 ichki turizmni rivojlanish darajasi; 
 urbanizasiya darajasi; 
 turistlarni qabul qiluvchi mamlakatlarning mehnat resurslari bilan 
ta’minlanish darajasi (malakali kadrlarning soni, ularning tayyorgarlik 
darajasi );  
 ma’lum bir hududda rekrasion resurslarning qiymati, transport xizmatlari 
turi, oziq-ovqat mahsulotlarning narxi, mehmonxonalarda joylashish 
narxlari (xizmat ko’rsatish tarmoqlarini saviyasi); 
tuzilishi, plyajlardagi qumlar va yotqiziqlarning sifati, rangi, shakllari va qolaversa bir qator omillar ta’sir etadi. Relef, ikki xil ta’sir ko’rsatuvchi xarakterga ega bo’lib, uning noqo’layligi tufayli transport tarmoqlarini rivojlantirishga qiyinchilik to’g’diradi va turizm infratuzilmasini to’liq shakllanishiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin. Ikkinchi tomondan, tog’li hududlar asosiy rekreasiya resurslaridan biri bo’lib xizmat qiladi. Tog’li, xush manzarali, murakkab relef tuzilishiga ega bo’lgan o’lkalar turistlar oqimini o’ziga ko’proq jalb qilishadi. Murakkab tog’ relfi landshafti estetik jihatdan tekislik, yassi hududlarga nisbatan turistlarni ko’proq jalb etish imkoniyatiga ega. Tog’li o’lkalar o’zining toza va sof havosi bilan ajralib, tog’ sportini rivojlantirish imkonini tug’diradi. SHveysariya, Fransiya, Avstriya, Germaniya, Italiya, CHexiya mamlakatlarida joylashgan dunyoga mashhur alp sayyohlik kurortlari bunga tasdiq bo’ladi. Iqtisodiy geografik omillarga turizmning moddiy texnika bazasi, ya’ni mehmonxonalar fondi, umumiy ovqatlanish korxonalari (restoran tarmoqlari), sport inshootlari, tomosha va sayr qilish, dam olish, bir qator servis xizmati ko’rsatish ob’ektlari ichki va tashqi kommunikasiya tarmoqlari avtomobil, temiryo’l, havo yo’llari, dengiz va daryo transporti, aloqa vositalari, Internet tarmog’i kiradi. Iqtisodiy geografik omillar mavjud resurslardan unumli foydalanishga ta’sir ko’rsatib, o’z navbatida quyidagilar orqali anilanadi:  turstlarni qabul qiluvchi mamlakatlar, mintaqalar, hududlarning iqtisodiy- geografik o’rni, joylanishi;  sayyohlarni qabul qiluvchi mamlakat (mintaqa, rayon)ning umumiqtisodiy darajasi;  ichki turizmni rivojlanish darajasi;  urbanizasiya darajasi;  turistlarni qabul qiluvchi mamlakatlarning mehnat resurslari bilan ta’minlanish darajasi (malakali kadrlarning soni, ularning tayyorgarlik darajasi );  ma’lum bir hududda rekrasion resurslarning qiymati, transport xizmatlari turi, oziq-ovqat mahsulotlarning narxi, mehmonxonalarda joylashish narxlari (xizmat ko’rsatish tarmoqlarini saviyasi);  
 
 trasport, aloqa vositalarining hududda tutgan o’rin va holati bilan 
xarakterlanadi. 
YUqoridagilarning har biri o’ziga xos ahamiyatga ega. Misol uchun, 
iqtisodiy geografik o’rnini qulayligi, mintaqaning asosiy turistik bozorlar, dunyo 
transport tarmoqlariga nisbatan qulay joylashganligini bildirib, shu mintaqa 
turizmini rivojlanishiga ta’sir ko’rsatadi. Xalqaro turizmni rivojlantirishda mamlakat 
va hududning geografik o’rni ya’ni uning dengiz va okeanga yaqinligi, qirg’oq 
chiziqlarining xususiyati, turli xil suv, avtomobil va temir yo’llar bilan kesishish 
joyi, tog’li va o’rmon manzarali joylarga yaqinligi, ular bilan ta’minlanganlik 
darajasiga ham bog’liq bo’ladi.  
Xalqaro turizmning rivojlanishida madaniy-tarixiy shart-sharoitlar, etnik 
shart-sharoitlar bilan qushilib ketadi. Arxitektura ob’ektlari, muzeylar, rasmlar 
galereyasi, mahalliy musavvirlar ishlari, tarixiy yodgorlik, obidalari ham xorijiy 
turistlarni o’ziga jalb qiladilar. Tarixiy yodgorliklar va boshqa xalqlar madaniyatiga 
qiziqish xalqaro turizmning eng muhim stimullaridan biridir. 
 
 
3.2 Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy-
deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar. 
 Davr mobaynida o’zgaruvchanlikka ega omillarga siyosiy, ijtimoiy-
demografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar kiradi. 
 Turistik biznesni rivojlantirishda, mamlakatdagi siyosiy vaziyatning qay ahvolda 
ekanligi katta ahamiyatga ega. CHunki xalqaro munosabatlarning rivojlanganligi, 
xavfsizlik kafolati turizmni bir moramda rivojlanishiga olib keladi. Ma’lumki, 
mamlakatdagi ichki vaziyatning qay darajada turg’unligi ko’p hollarda xalqaro 
turizm oqimining yo’nalishini belgilaydi. Tabiiyki, davlatlararo turistlarni 
almashtirishda, mamlakatlar o’rtasidagi o’zaro kelishuvchilik munosabatlari ham 
muhim ahamiyatga ega bo’ladi. Odatdagi diplomatik aloqalar, turizm sohasidagi 
kelishuvlar, shartnomalar, kommunikasiyalar va transport vositalaridan hamkorlikda 
foydalanish, turistik reklamalarni bir-birlari bilan almashtirish-bularning hammasi 
turizmning rivojiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.  
 trasport, aloqa vositalarining hududda tutgan o’rin va holati bilan xarakterlanadi. YUqoridagilarning har biri o’ziga xos ahamiyatga ega. Misol uchun, iqtisodiy geografik o’rnini qulayligi, mintaqaning asosiy turistik bozorlar, dunyo transport tarmoqlariga nisbatan qulay joylashganligini bildirib, shu mintaqa turizmini rivojlanishiga ta’sir ko’rsatadi. Xalqaro turizmni rivojlantirishda mamlakat va hududning geografik o’rni ya’ni uning dengiz va okeanga yaqinligi, qirg’oq chiziqlarining xususiyati, turli xil suv, avtomobil va temir yo’llar bilan kesishish joyi, tog’li va o’rmon manzarali joylarga yaqinligi, ular bilan ta’minlanganlik darajasiga ham bog’liq bo’ladi. Xalqaro turizmning rivojlanishida madaniy-tarixiy shart-sharoitlar, etnik shart-sharoitlar bilan qushilib ketadi. Arxitektura ob’ektlari, muzeylar, rasmlar galereyasi, mahalliy musavvirlar ishlari, tarixiy yodgorlik, obidalari ham xorijiy turistlarni o’ziga jalb qiladilar. Tarixiy yodgorliklar va boshqa xalqlar madaniyatiga qiziqish xalqaro turizmning eng muhim stimullaridan biridir. 3.2 Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy- deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar. Davr mobaynida o’zgaruvchanlikka ega omillarga siyosiy, ijtimoiy- demografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar kiradi. Turistik biznesni rivojlantirishda, mamlakatdagi siyosiy vaziyatning qay ahvolda ekanligi katta ahamiyatga ega. CHunki xalqaro munosabatlarning rivojlanganligi, xavfsizlik kafolati turizmni bir moramda rivojlanishiga olib keladi. Ma’lumki, mamlakatdagi ichki vaziyatning qay darajada turg’unligi ko’p hollarda xalqaro turizm oqimining yo’nalishini belgilaydi. Tabiiyki, davlatlararo turistlarni almashtirishda, mamlakatlar o’rtasidagi o’zaro kelishuvchilik munosabatlari ham muhim ahamiyatga ega bo’ladi. Odatdagi diplomatik aloqalar, turizm sohasidagi kelishuvlar, shartnomalar, kommunikasiyalar va transport vositalaridan hamkorlikda foydalanish, turistik reklamalarni bir-birlari bilan almashtirish-bularning hammasi turizmning rivojiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.  
 
Demografik omillar. Dunyo mamlakatlarida demografik jarayonlar 
(aholining tug’ilishi, o’limi, tabiiy ko’payishi, aholi migrasiyasi kabilar) ham 
xalqaro turizm sohasining rivojlanishiga o’z ta’sirini ko’rsatadi. Yer sharining turli 
davlatlarida, hududlarida va mintaqalarida aholi sonining ko’payib borishi, ayniqsa 
shahar aholisi aglamerasiya doirasining borgan sari kengayib borishi kishilarning 
dam olishi va sayyohlikka chiqishni taqazo qiladi. SHu borada turizmning 
rivojlanishiga ta’sir etuvchi demografik omillarni quyidagicha ifodalash mumkin: 
- dunyo xalqlaridagi bir-biriga o’xshashlik bo’lish umumiy tomonlari, 
ularning qiziqishlari h.k; 
- ayrim malakaviy sohalaridagi kishilarning maxsus sayyohlik guruhda faol 
ishtirok etishning kuchayib borishi; 
- turizm tarkibidagi Xotin-qizlar va yoshlar salmog’ining ortib borishi; 
- xalqaro ahamiyatga ega bo’lgan kurort va sanatoriyalar tarmog’ining 
ko’payib borishi, ularda davolanishga mail bo’lgan kasallar sonining ortib 
borishi; 
- kishilarning 
atrof 
muhitga 
bo’lgan 
qarashlari, 
tushunchalari 
va 
munosabatlarning o’zgarib borishi h.k. 
Turizm rivojlanishiga, har bir davlatning ichki iqtisodiy imkoniyati, barcha 
iqtisodiyot tarmoqlarining integrasiyalashuvi muhim ahamiyatga ega. Bu o’z 
navbatida aholini ishga doir harakatchanligini oshirib, xizmat turizmni rivojlantiradi. 
Odatda iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda xalq ommasining turmush farovonlik 
darajasi bir muncha yuqori bo’lganligi sababli, turizm harakati ommaviy tusga 
egadir. YA’ni buning asosiy sababi ishchilarning oylik ish haqi miqdori, ularning 
tatil paytida oladigan tatil pulining ko’pligi, nafaqaxo’rlarning nafaqa pulining 
yuqori bo’lishi bilan xarakterlanadi. 
Ijtimoiy-demografik omillar o’ziga xos xususiyatlarga ega. Turizm 
rivojlanishiga aholi sonining oshishi, asosan shahar aholisining ko’payishi ta’sir 
ko’rsatadi. Psixologlarning fikricha, shaharcha hayot shaklida, aqliy mehnatning 
ko’pligi, o’ta sanoatlashish, yovvoyi tabiatdan ayriligi shahar aholisini sayyohlikka 
intilishini kuchaytiradi. Undan tashqari aholi o’rtasida o’rtacha umr uzunligini 
oshishi va tug’ilishning nisbatan pasayishi kuzatilmoqda. SHuning uchun turizm 
industriyasini tashkillashtirishda yuqoridagi holatlarni e’tiborga olish lozim. YA’ni 
Demografik omillar. Dunyo mamlakatlarida demografik jarayonlar (aholining tug’ilishi, o’limi, tabiiy ko’payishi, aholi migrasiyasi kabilar) ham xalqaro turizm sohasining rivojlanishiga o’z ta’sirini ko’rsatadi. Yer sharining turli davlatlarida, hududlarida va mintaqalarida aholi sonining ko’payib borishi, ayniqsa shahar aholisi aglamerasiya doirasining borgan sari kengayib borishi kishilarning dam olishi va sayyohlikka chiqishni taqazo qiladi. SHu borada turizmning rivojlanishiga ta’sir etuvchi demografik omillarni quyidagicha ifodalash mumkin: - dunyo xalqlaridagi bir-biriga o’xshashlik bo’lish umumiy tomonlari, ularning qiziqishlari h.k; - ayrim malakaviy sohalaridagi kishilarning maxsus sayyohlik guruhda faol ishtirok etishning kuchayib borishi; - turizm tarkibidagi Xotin-qizlar va yoshlar salmog’ining ortib borishi; - xalqaro ahamiyatga ega bo’lgan kurort va sanatoriyalar tarmog’ining ko’payib borishi, ularda davolanishga mail bo’lgan kasallar sonining ortib borishi; - kishilarning atrof muhitga bo’lgan qarashlari, tushunchalari va munosabatlarning o’zgarib borishi h.k. Turizm rivojlanishiga, har bir davlatning ichki iqtisodiy imkoniyati, barcha iqtisodiyot tarmoqlarining integrasiyalashuvi muhim ahamiyatga ega. Bu o’z navbatida aholini ishga doir harakatchanligini oshirib, xizmat turizmni rivojlantiradi. Odatda iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda xalq ommasining turmush farovonlik darajasi bir muncha yuqori bo’lganligi sababli, turizm harakati ommaviy tusga egadir. YA’ni buning asosiy sababi ishchilarning oylik ish haqi miqdori, ularning tatil paytida oladigan tatil pulining ko’pligi, nafaqaxo’rlarning nafaqa pulining yuqori bo’lishi bilan xarakterlanadi. Ijtimoiy-demografik omillar o’ziga xos xususiyatlarga ega. Turizm rivojlanishiga aholi sonining oshishi, asosan shahar aholisining ko’payishi ta’sir ko’rsatadi. Psixologlarning fikricha, shaharcha hayot shaklida, aqliy mehnatning ko’pligi, o’ta sanoatlashish, yovvoyi tabiatdan ayriligi shahar aholisini sayyohlikka intilishini kuchaytiradi. Undan tashqari aholi o’rtasida o’rtacha umr uzunligini oshishi va tug’ilishning nisbatan pasayishi kuzatilmoqda. SHuning uchun turizm industriyasini tashkillashtirishda yuqoridagi holatlarni e’tiborga olish lozim. YA’ni  
 
qo’shimcha medisina xizmati, dietik ovqatlar, madaniy marosimlar, sayr qilishlarni 
oshirishga e’tiborni qaratish muhim sanaladi. 
YUqoridagi omillardan tashqari xalqaro turizmni rivojlanishiga tashqi va 
ichki omillar ta’sir ko’rsatadi. Bu omillarni quyidagi 2-chizma orqali ko’rish 
mumkin: 
chizma - 2 
Xalqaro turizm rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar 
Turizm industriyasi 
 
 
Tashqi omillar 
 
Ichki soha omillari 
 
 
 
 
Siyosat va huquq 
 
Turistik mahsulotlarning mukammalligi 
 
 
 
Sayyohat xavfsizligi 
 
Turoperatorlik 
mahsulotlari 
va 
xizmatlarining rivojlanganligi 
 
 
 
Iqtisodiyot 
va 
moliyalashtirish 
 
Turagentlik tarmoqlarining holati 
 
 
 
Madaniyat 
 
Informasion 
texnologiyalarning 
rivojlanganligi 
 
 
 
Ijtimoiy-demografik 
o’zgarish 
 
Mehnat resurslaridan foydalanish 
 
 
 
Transport 
va 
infratuzilmaning holati 
 
Marketing 
 
 
 
Savdoni rivojlanishi 
 
 
qo’shimcha medisina xizmati, dietik ovqatlar, madaniy marosimlar, sayr qilishlarni oshirishga e’tiborni qaratish muhim sanaladi. YUqoridagi omillardan tashqari xalqaro turizmni rivojlanishiga tashqi va ichki omillar ta’sir ko’rsatadi. Bu omillarni quyidagi 2-chizma orqali ko’rish mumkin: chizma - 2 Xalqaro turizm rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar Turizm industriyasi Tashqi omillar Ichki soha omillari Siyosat va huquq Turistik mahsulotlarning mukammalligi Sayyohat xavfsizligi Turoperatorlik mahsulotlari va xizmatlarining rivojlanganligi Iqtisodiyot va moliyalashtirish Turagentlik tarmoqlarining holati Madaniyat Informasion texnologiyalarning rivojlanganligi Ijtimoiy-demografik o’zgarish Mehnat resurslaridan foydalanish Transport va infratuzilmaning holati Marketing Savdoni rivojlanishi  
 
 
 
 
YAngi texnologiyalar 
 
 
 
YUqorida qayd qilingan barcha omillar turizmni shakllanishi va 
rivojlanishiga o’z ta’siriga ega. SHuning uchun bu omillarni tahlil qilish, ularning 
qaysi birlari asosiy ahamiyatga ega ekanligini aniqlab ish yuritish, o’z navbatida 
turistik resurslardan samarali foydalanishimizga olib keladi. 
 
1.3 
Tashqi va ichki omillar. Mintaqaviy turizmni rivojlanishiga ta’sir 
etuvchi omillar. 
 Jahon bo’yicha xalqaro turizmni rivojlanishi mintaqalar bo’yicha bir xil 
taqsimlanmagan. Albatta, bu o’sha mintaqaning turistik-rekreasion resurslarga 
qanchalik ega ekanligiga, undan tashqari turizm infratuzilmasi va industriyasi 
shakllanishi uchun shart- sharoitning qanchalik qulayligiga ham bog’liqdir.  
jadval - 3 
O’zbekistonda turistik resurslarga bo’lgan talab va undanfoydalanish. 
Resurslar 
Mahalliy 
sayohatchila
r talabi 
Xorijiy 
sayohatchilar
ning talabi 
Resurs 
salohiyati 
Foydalanish 
darajasi 
Rekreasiya va 
ekologik 
turizm 
resurslari 
 
past 
 
Yuqori 
 
o’rta 
 
past 
Madaniy 
va 
etnografik 
turizm 
resurslari 
 
o’rta 
 
Yuqori 
 
yuqori 
 
past 
Tarixiy, 
me’moriy va 
arxeologik 
 
o’rta 
 
Yuqori 
 
yuqori 
 
o’rta 
YAngi texnologiyalar YUqorida qayd qilingan barcha omillar turizmni shakllanishi va rivojlanishiga o’z ta’siriga ega. SHuning uchun bu omillarni tahlil qilish, ularning qaysi birlari asosiy ahamiyatga ega ekanligini aniqlab ish yuritish, o’z navbatida turistik resurslardan samarali foydalanishimizga olib keladi. 1.3 Tashqi va ichki omillar. Mintaqaviy turizmni rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. Jahon bo’yicha xalqaro turizmni rivojlanishi mintaqalar bo’yicha bir xil taqsimlanmagan. Albatta, bu o’sha mintaqaning turistik-rekreasion resurslarga qanchalik ega ekanligiga, undan tashqari turizm infratuzilmasi va industriyasi shakllanishi uchun shart- sharoitning qanchalik qulayligiga ham bog’liqdir. jadval - 3 O’zbekistonda turistik resurslarga bo’lgan talab va undanfoydalanish. Resurslar Mahalliy sayohatchila r talabi Xorijiy sayohatchilar ning talabi Resurs salohiyati Foydalanish darajasi Rekreasiya va ekologik turizm resurslari past Yuqori o’rta past Madaniy va etnografik turizm resurslari o’rta Yuqori yuqori past Tarixiy, me’moriy va arxeologik o’rta Yuqori yuqori o’rta  
 
tanishuv 
resurslari 
Diniy turizm 
resurslari 
yuqori 
o’rta 
yuqori 
o’rta 
Ekzotik muhit 
va 
har 
xil 
sarguzasht 
resurslari 
 
past 
 
o’rta 
 
o’rta 
 
past 
Servis sifati 
past 
Yuqori 
past 
past 
 
 
 
Turistik resurslar asosiy tuzilishiga ko’ra qo’yidagicha tavsiflanadi: 
 jozibadorligi, ko’rkamligi; 
 iqlimiy sharoiti; 
 borish mumkinligi; 
 ekskursion ahamiyati; 
 manzarali tuzilishi; 
 ijtimoiy – demografik tarkibi; 
 qayta ishlab chiqarish darajasi; 
 foydalanishga qodirligi; 
 noyobligi va boshqalar. 
YUqori jadvaldan ko’rish mumkinki, mamlakatimiz turistik resurslariga 
bo’lgan talab yuqoridir. SHu sababdan kelib chiqib, turistik resurslardan 
foydalanishga ta’sir etuvchi omillarni har jihatdan tahlil etish o’ta muhimdir. 
Turizmni rivojlanishiga turli omillar ta’sir ko’rsatadi. Asosiy omillarni ikki guruhga 
bo’lish mumkin. Bular, barqaror va o’zgaruvchan omillar. 
 
4.4.Turizm infrastrukturasi 
Turizmning hozirgi holatini baholar ekanmiz, shuni qayd etish muhimki, 
O’zbekistonda infratuzilmaning rivojlanish darajasi chet ellik turistlarning 
ehtiyojlarini to’liq qondira olmayapti. Infratuzilma yetarlicha rivojlanmagan 
tanishuv resurslari Diniy turizm resurslari yuqori o’rta yuqori o’rta Ekzotik muhit va har xil sarguzasht resurslari past o’rta o’rta past Servis sifati past Yuqori past past Turistik resurslar asosiy tuzilishiga ko’ra qo’yidagicha tavsiflanadi:  jozibadorligi, ko’rkamligi;  iqlimiy sharoiti;  borish mumkinligi;  ekskursion ahamiyati;  manzarali tuzilishi;  ijtimoiy – demografik tarkibi;  qayta ishlab chiqarish darajasi;  foydalanishga qodirligi;  noyobligi va boshqalar. YUqori jadvaldan ko’rish mumkinki, mamlakatimiz turistik resurslariga bo’lgan talab yuqoridir. SHu sababdan kelib chiqib, turistik resurslardan foydalanishga ta’sir etuvchi omillarni har jihatdan tahlil etish o’ta muhimdir. Turizmni rivojlanishiga turli omillar ta’sir ko’rsatadi. Asosiy omillarni ikki guruhga bo’lish mumkin. Bular, barqaror va o’zgaruvchan omillar. 4.4.Turizm infrastrukturasi Turizmning hozirgi holatini baholar ekanmiz, shuni qayd etish muhimki, O’zbekistonda infratuzilmaning rivojlanish darajasi chet ellik turistlarning ehtiyojlarini to’liq qondira olmayapti. Infratuzilma yetarlicha rivojlanmagan  
 
taqdirda turistlar oqimini ko’paytirish va shunga mos ravishda valyuta tushumini 
ko’paytirish mumkin emas. Bundan kelib chiqqan holda infratuzilmaning ahvoli 
turizmning rivojlanishi va mamlakat imidjini shakllantirishga bevosita ta’sir 
ko’rsatadi. Avvalo, shuni alohida qayd etish lozimki, O’zbekiston Respublikasi 
mustaqillikka 
erishmaguncha 
turizmga 
yetarlicha 
e’tibor 
qaratilmagan. 
Respublikaning turistik salohiyati to’g’risda ob’ektiv ma’lumotlar va reklama 
umuman bo’lmagan. Turistik imkoniyatlar sobiq strukturalarning tor manfaatlari 
orqali bir tomonlama yoritilgan. Natijada turizm, xizmat ko’rsatish va 
ko’ngilocharlik infratuzilmasi rivojlanmagan, turistlarga xizmat ko’rsatish darajasi 
past bo’lib, jaxonning yetakchi turistik korxonalari bilan aloqalar ko’ngildagidek 
emas. O’zbekiston hududida turizm infratuzilmasi bir tekisda taqsimlanmagan. 
Toshkent shahri va viloyatida respublika turizm salohiyatining 36 % qismi 
jamlangan. Yirik infratuzilma salohiyatiga to’rt viloyat (Toshkent, Samarqand, 
Buxoro va Xorazm) va Toshkent shahri ega, Farg’ona vodiysi 19 % turizm 
infratuzilmasiga ega. 
Mintaqada turizmni rivojlantirish uchun mavjud turistik resurslardan samarali 
foydalanishni ta’minlashga erishishimiz kerak. Bunda mintaqaning turizm 
infratuzilmasini talab darajasida rivojlantirish asosiy o’rinni egallaydi. 
Turizm 
infratuzilmasi 
deganda 
– 
turistlarning 
turistik 
resurslaridan 
foydalanishni ta’minlovchi binolar tizimi, muhandislik va kommunikasiya 
tarmoqlari, shu jumladan, yo’llar, turizmning xilma-xil korxonalari hamda turizm 
korxonalarining ishlatilishini ta’minlashga imkon yaratilishi tushuniladi. Bu 
avtomobil va temir yo’llar, yo’l harakatini, havo yo’llarini, dengiz va daryo yo’llari 
harakatini tartibga soluvchi tizimlar, issiqlik, elektr va telefon aloqalari bilan 
ta’minlash va boshqalardir. 
chizma - 3 
taqdirda turistlar oqimini ko’paytirish va shunga mos ravishda valyuta tushumini ko’paytirish mumkin emas. Bundan kelib chiqqan holda infratuzilmaning ahvoli turizmning rivojlanishi va mamlakat imidjini shakllantirishga bevosita ta’sir ko’rsatadi. Avvalo, shuni alohida qayd etish lozimki, O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishmaguncha turizmga yetarlicha e’tibor qaratilmagan. Respublikaning turistik salohiyati to’g’risda ob’ektiv ma’lumotlar va reklama umuman bo’lmagan. Turistik imkoniyatlar sobiq strukturalarning tor manfaatlari orqali bir tomonlama yoritilgan. Natijada turizm, xizmat ko’rsatish va ko’ngilocharlik infratuzilmasi rivojlanmagan, turistlarga xizmat ko’rsatish darajasi past bo’lib, jaxonning yetakchi turistik korxonalari bilan aloqalar ko’ngildagidek emas. O’zbekiston hududida turizm infratuzilmasi bir tekisda taqsimlanmagan. Toshkent shahri va viloyatida respublika turizm salohiyatining 36 % qismi jamlangan. Yirik infratuzilma salohiyatiga to’rt viloyat (Toshkent, Samarqand, Buxoro va Xorazm) va Toshkent shahri ega, Farg’ona vodiysi 19 % turizm infratuzilmasiga ega. Mintaqada turizmni rivojlantirish uchun mavjud turistik resurslardan samarali foydalanishni ta’minlashga erishishimiz kerak. Bunda mintaqaning turizm infratuzilmasini talab darajasida rivojlantirish asosiy o’rinni egallaydi. Turizm infratuzilmasi deganda – turistlarning turistik resurslaridan foydalanishni ta’minlovchi binolar tizimi, muhandislik va kommunikasiya tarmoqlari, shu jumladan, yo’llar, turizmning xilma-xil korxonalari hamda turizm korxonalarining ishlatilishini ta’minlashga imkon yaratilishi tushuniladi. Bu avtomobil va temir yo’llar, yo’l harakatini, havo yo’llarini, dengiz va daryo yo’llari harakatini tartibga soluvchi tizimlar, issiqlik, elektr va telefon aloqalari bilan ta’minlash va boshqalardir. chizma - 3  
 
 
Bugungi kunda O’zbekiston Respublikasida “Turizm to’g’risida”gi qonun, 
hamda 2006-2010 yilgacha O’zbekistonda turizmni rivojlantirish bo’yicha davlat 
dasturi to’g’risida qator me’yoriy hujjatlar turistik infratuzilmalarni rivojlanitirish 
uchun kuchli turtki bo’ldi. Respublikamizda 20 dan ziyod turistik yo’nalishlar chet 
ellik turistlarni o’ziga jalb etib kelmoqda. Bu yo’nalishlar asosan YUNYeSKO 
tomonidan ishlab chiqilgan madaniy tanishuvlar dasturi asosida tayyorlangan bo’lib, 
O’zbekiston Markaziy Osiyodagi muvofiqlashtiruvchi markazlardan biri sifatida 
ko’rsatilgan. 
O’zbekistonda turizm infratuzilmasining rivojlantirishda barcha infrastruktura 
ob’ektlarini jahon andozalariga yetkazib, turistlar talabini qondirish kerak. Buning 
uchun turizm infrastrukturasining tarkibiy qismlari mehmonxona, transport, oziq-
ovqat, dam olish, davolash va boshqa ko’ngil ochar xizmatlarni yuqori darajada 
ko’tarishimiz lozim. 
 Turistik resurslardan samarali foydalanishda transport tuzilmasining hissasi 
katta. O’zbekistonda turizmning rivojlanishiga «O’zbekiston Havo Yo’llari» milliy 
aviakompaniyasining 
ham 
hissasi 
qo’shilmoqda. 
Hozirga 
kunda 
milliy 
aviakompaniyamiz tasarrufida 12 ta aeroport mavjud bo’lib, ulardan beshtasi — 
Toshkent, Samarqand, Buxoro, Urganch va Termiz aeroportlari xalqaro maqomga 
ega. 
Toshkent aeroporti 2001 yilda qayta ta’mirdan chiqarilgan bo’lib, unda soatiga 
1000 yulovchiga xizmat ko’rsatish imkoniyati paydo bo’ldi. Har yili Toshkent 
aeroporti xizmatlaridan 2 million kishi foydalanadi. Toshkent aeroportida 
yulovchilar qulayligi uchun keng va qulay mebellar bilan jixozlangan kutish 
maydonlari, kuni bo’yi ishlovchi pasport, bojxona, chegara nazorati xizmatlari, 
Тошкент ва 
Тошкент 
вилояти; 40%
Бухоро 
Самарканд ва 
Хоразм 
вилоятлари; 
37%
Фаргона 
водийси ва 
Сурхандарё 
вилояти; 16%
Колган 
вилоятлар; 7%
Bugungi kunda O’zbekiston Respublikasida “Turizm to’g’risida”gi qonun, hamda 2006-2010 yilgacha O’zbekistonda turizmni rivojlantirish bo’yicha davlat dasturi to’g’risida qator me’yoriy hujjatlar turistik infratuzilmalarni rivojlanitirish uchun kuchli turtki bo’ldi. Respublikamizda 20 dan ziyod turistik yo’nalishlar chet ellik turistlarni o’ziga jalb etib kelmoqda. Bu yo’nalishlar asosan YUNYeSKO tomonidan ishlab chiqilgan madaniy tanishuvlar dasturi asosida tayyorlangan bo’lib, O’zbekiston Markaziy Osiyodagi muvofiqlashtiruvchi markazlardan biri sifatida ko’rsatilgan. O’zbekistonda turizm infratuzilmasining rivojlantirishda barcha infrastruktura ob’ektlarini jahon andozalariga yetkazib, turistlar talabini qondirish kerak. Buning uchun turizm infrastrukturasining tarkibiy qismlari mehmonxona, transport, oziq- ovqat, dam olish, davolash va boshqa ko’ngil ochar xizmatlarni yuqori darajada ko’tarishimiz lozim. Turistik resurslardan samarali foydalanishda transport tuzilmasining hissasi katta. O’zbekistonda turizmning rivojlanishiga «O’zbekiston Havo Yo’llari» milliy aviakompaniyasining ham hissasi qo’shilmoqda. Hozirga kunda milliy aviakompaniyamiz tasarrufida 12 ta aeroport mavjud bo’lib, ulardan beshtasi — Toshkent, Samarqand, Buxoro, Urganch va Termiz aeroportlari xalqaro maqomga ega. Toshkent aeroporti 2001 yilda qayta ta’mirdan chiqarilgan bo’lib, unda soatiga 1000 yulovchiga xizmat ko’rsatish imkoniyati paydo bo’ldi. Har yili Toshkent aeroporti xizmatlaridan 2 million kishi foydalanadi. Toshkent aeroportida yulovchilar qulayligi uchun keng va qulay mebellar bilan jixozlangan kutish maydonlari, kuni bo’yi ishlovchi pasport, bojxona, chegara nazorati xizmatlari, Тошкент ва Тошкент вилояти; 40% Бухоро Самарканд ва Хоразм вилоятлари; 37% Фаргона водийси ва Сурхандарё вилояти; 16% Колган вилоятлар; 7%  
 
ma’lumotxona, yuklarni konveyerda tashish xizmatlari, xalqaro telefon, chiptalarni 
sotib olish va bandlash kassalari, Duty—free do’konlari, restoranlar, barlar, 
tamaddixonalar, valyuta ayirboshlash punktlari, o’ta nufuzli mehmonlarga xizmat 
kursatish VIP maydoni, qulayligi oshirilgan SIR maydoni kabilar tashkil etilgan. 
Toshkent aeroportida dunyoda ishlab chiqarilayotgan barcha samolyot turlarini 
qabul  qilish mumkin. 
Samarqand aeroporti soatiga 400 yulovchiga xizmat ko’rsata oladi. 
Samarqanddan 
Toshkent, 
Moskva, 
Sankt-Peterburg, 
Simferopol, 
Qozon 
shaharlariga, shuningdek, YAponiya va Yevropa mamlakatlariga yetib borish 
mumkin. Aeroportda VIP — va CIP — maydonlari, kutish maydonlari, ona va bola 
xonasi, tibbiyot punkti, aviakassalar, pochta xizmati xonasi, xalqaro va shaharlaro 
telefon xizmati, barlar, restoran, valyuta ayirboshlash shohobchasi bor, yangi 
«Duty—free» do’koni ochilishi ustida ish olib borilmoqda.  
YAngi Buxoro aeroporti 1997 yilda ishga tushirilib, xalqaro maqomga 1999 
yilda erishgan, soatiga 150 yo’lovchiga xizmat ko’rsatadi. Unda keng kutish 
maydoni, bufetlar, dukonlar, tibbiyot punkti, yuklarni saqlash xonasi, milliy 
an’analarda bezatilgan VIP— va CIP— maydonlari mavjud. Buxoro aeroportidan 
Toshkent, Moskva, Sankt-Peterburg shaharlariga, shuningdek MDH mamlakatlari 
va boshqa davlatlarga uchish mumkin. 
YAngi Urganch aeroporti soatiga 300 yulovchiga xizmat ko’rsatadi. Unda 
kutish maydoni, tibbiyot punkti, barlar, kafe, valyuta ayirboshlash shohobchasi, 
suvenirlar do’koni mavjud, aeroportdan Toshkent, Moskva shaharlariga va 
dunyoning boshqa mamlakatlariga uchib borish mumkin. 
O’zbekiston turizmining rivojlanishiga «O’zbekiston temir yo’llari» davlat 
hissadorlik temiryul kompaniyasi ham o’zining hissasini qo’shmoqda. Bu tashkilot 
1994 yilning 7 noyabrida tashkil etilgan bo’lib, O’zbekiston hududi bo’ylab 4000 
kilometrga yaqin uzunlikdagi temir yullarga ega. Tashkilot tomonidan Toshkent-
Samarqand orasida shinam tezyurar poezd qatnashining tashkil etilishi turistlar 
uchun katta qulayliklar yaratib berdi. Tashkilot tomonidan Samarqanddan 
Surxondaryo viloyatiga o’tuvchi temir yul tizimi takomillashtirilmoqda, bu ham 
turistlarni harakatlanishini yengillashtiradi. SHuningdek, mustaqil O’zbekiston 
asosiy tarmog’i bo’lib hisoblangan xalqaro Traseka loyihasi asosida Toshkentdan 
ma’lumotxona, yuklarni konveyerda tashish xizmatlari, xalqaro telefon, chiptalarni sotib olish va bandlash kassalari, Duty—free do’konlari, restoranlar, barlar, tamaddixonalar, valyuta ayirboshlash punktlari, o’ta nufuzli mehmonlarga xizmat kursatish VIP maydoni, qulayligi oshirilgan SIR maydoni kabilar tashkil etilgan. Toshkent aeroportida dunyoda ishlab chiqarilayotgan barcha samolyot turlarini qabul qilish mumkin. Samarqand aeroporti soatiga 400 yulovchiga xizmat ko’rsata oladi. Samarqanddan Toshkent, Moskva, Sankt-Peterburg, Simferopol, Qozon shaharlariga, shuningdek, YAponiya va Yevropa mamlakatlariga yetib borish mumkin. Aeroportda VIP — va CIP — maydonlari, kutish maydonlari, ona va bola xonasi, tibbiyot punkti, aviakassalar, pochta xizmati xonasi, xalqaro va shaharlaro telefon xizmati, barlar, restoran, valyuta ayirboshlash shohobchasi bor, yangi «Duty—free» do’koni ochilishi ustida ish olib borilmoqda. YAngi Buxoro aeroporti 1997 yilda ishga tushirilib, xalqaro maqomga 1999 yilda erishgan, soatiga 150 yo’lovchiga xizmat ko’rsatadi. Unda keng kutish maydoni, bufetlar, dukonlar, tibbiyot punkti, yuklarni saqlash xonasi, milliy an’analarda bezatilgan VIP— va CIP— maydonlari mavjud. Buxoro aeroportidan Toshkent, Moskva, Sankt-Peterburg shaharlariga, shuningdek MDH mamlakatlari va boshqa davlatlarga uchish mumkin. YAngi Urganch aeroporti soatiga 300 yulovchiga xizmat ko’rsatadi. Unda kutish maydoni, tibbiyot punkti, barlar, kafe, valyuta ayirboshlash shohobchasi, suvenirlar do’koni mavjud, aeroportdan Toshkent, Moskva shaharlariga va dunyoning boshqa mamlakatlariga uchib borish mumkin. O’zbekiston turizmining rivojlanishiga «O’zbekiston temir yo’llari» davlat hissadorlik temiryul kompaniyasi ham o’zining hissasini qo’shmoqda. Bu tashkilot 1994 yilning 7 noyabrida tashkil etilgan bo’lib, O’zbekiston hududi bo’ylab 4000 kilometrga yaqin uzunlikdagi temir yullarga ega. Tashkilot tomonidan Toshkent- Samarqand orasida shinam tezyurar poezd qatnashining tashkil etilishi turistlar uchun katta qulayliklar yaratib berdi. Tashkilot tomonidan Samarqanddan Surxondaryo viloyatiga o’tuvchi temir yul tizimi takomillashtirilmoqda, bu ham turistlarni harakatlanishini yengillashtiradi. SHuningdek, mustaqil O’zbekiston asosiy tarmog’i bo’lib hisoblangan xalqaro Traseka loyihasi asosida Toshkentdan  
 
Farg’ona vodiysi orqali qo’shni mamlakatlarga chiqib  ketuvchi  temir  yo’lning  
qurilishi  ham  O’zbekistonga keluvchi xalqaro turistik oqimini orttirishi mumkin. 
Keyingi yillarda barpo etilgan, umumiy uzunligi 633 kilometrni tashkil qiladigan 
Navoiy – Nukus, 233 kilometrlik Toshguzar – Boysun – Qumqo’rg’on temir yo’l 
magistrallari, Qamchiq dovoni orqali o’tadigan tezkor avtomobil yo’lining ham 
chekka hududlardagi turistik resurslardan foydalanishga imkon beradi.. Bu yo’llar 
mamlakatimizning barcha hududlarini yagona transport tarmog’iga ishonchli tarzda 
birlashtirib, turizm infrotuzilmasini rivojlantirishda muhim omil bo’lib xizmat 
qiladi. 
Turistik resurslardan samarali foydalanishni ta’minlashga mexmonxona 
xizmatlarini rivojlantirish asosiy o’rinni egallaydi.       Mexmonxona xizmatlarining 
sifatini boshqarish masalalarini xal qilishda mexmonxona korxonalarini shinamlik 
darajasiga karab tasniflash katta rol uynaydi. Bundan tashqari, xodimlarga va 
ularning tayyorgarligi: ma’lumoti, malakasi, yoshi, sog’ligi, chet tillarni bilishi, 
tashqi ko’rinishiga ham bir qancha talablar qo’yiladi. Mamlakatimizda hozirgi kunda 
ko’plab mehmonxonalar qurilmoqda. Ayniqsa xususiy turistik mehmonxonalar soni 
oshib borayapti, jumladan Samarqand viloyatida hozirgi kunda 50 ta zamonaviy va 
milliy uslubda qurilgan mehmonxonalar faoliyat ko’rsatmoqda. 2007 yil mobaynida 
zamonaviy va milliy uslubda qurilgan 10ta mehmonxona ishga tushirilib, 
mehmonxonalarni qabul qilish quvvati yana 320 o’ringa kupaydi. Bu yerda asosiy 
o’rinni sifatli xizmat ko’rsatishni ta’minlashdir. 
Ovqatlantirish infrastukturasida yutuqlarimiz ko’proq, mehmonxonalar 
qoshidagi yoki yakka tarzda restoran, bar, kafelar, yaxshi ishlab nafaqat turistlarga, 
balki mahalliy aholiga xizmat ko’rsatmoqda. Ayrim oqvatlantirish ob’ektlarining 
ahvoli, xizmat ko’rsatish darajasi talabga javob bermaydi. Agar ovqatlantirish 
ob’ektlari sanitariya holati nazorat qilinib, ovqatlar va xizmat ko’rsatishning turli ish 
shakllari joriy etilsa, ijobiy yutuqlarga erishgan bo’lamiz. 
Hozirgi paytda turizmni rivojlanishida bank va moliyaviy tashkilotlar 
xizmatlarining o’rni katta. Turistlar sayohatda va dam olishda xilma-xil xizmat 
turlaridan foydalanishni hohlaydilar. YA’ni, o’z hohishi bo’yicha biror narsa sotib 
olishni istashadi. Bunda ular ko’ngil ochish uchun har kuni ko’p mikdorda pul 
Farg’ona vodiysi orqali qo’shni mamlakatlarga chiqib ketuvchi temir yo’lning qurilishi ham O’zbekistonga keluvchi xalqaro turistik oqimini orttirishi mumkin. Keyingi yillarda barpo etilgan, umumiy uzunligi 633 kilometrni tashkil qiladigan Navoiy – Nukus, 233 kilometrlik Toshguzar – Boysun – Qumqo’rg’on temir yo’l magistrallari, Qamchiq dovoni orqali o’tadigan tezkor avtomobil yo’lining ham chekka hududlardagi turistik resurslardan foydalanishga imkon beradi.. Bu yo’llar mamlakatimizning barcha hududlarini yagona transport tarmog’iga ishonchli tarzda birlashtirib, turizm infrotuzilmasini rivojlantirishda muhim omil bo’lib xizmat qiladi. Turistik resurslardan samarali foydalanishni ta’minlashga mexmonxona xizmatlarini rivojlantirish asosiy o’rinni egallaydi. Mexmonxona xizmatlarining sifatini boshqarish masalalarini xal qilishda mexmonxona korxonalarini shinamlik darajasiga karab tasniflash katta rol uynaydi. Bundan tashqari, xodimlarga va ularning tayyorgarligi: ma’lumoti, malakasi, yoshi, sog’ligi, chet tillarni bilishi, tashqi ko’rinishiga ham bir qancha talablar qo’yiladi. Mamlakatimizda hozirgi kunda ko’plab mehmonxonalar qurilmoqda. Ayniqsa xususiy turistik mehmonxonalar soni oshib borayapti, jumladan Samarqand viloyatida hozirgi kunda 50 ta zamonaviy va milliy uslubda qurilgan mehmonxonalar faoliyat ko’rsatmoqda. 2007 yil mobaynida zamonaviy va milliy uslubda qurilgan 10ta mehmonxona ishga tushirilib, mehmonxonalarni qabul qilish quvvati yana 320 o’ringa kupaydi. Bu yerda asosiy o’rinni sifatli xizmat ko’rsatishni ta’minlashdir. Ovqatlantirish infrastukturasida yutuqlarimiz ko’proq, mehmonxonalar qoshidagi yoki yakka tarzda restoran, bar, kafelar, yaxshi ishlab nafaqat turistlarga, balki mahalliy aholiga xizmat ko’rsatmoqda. Ayrim oqvatlantirish ob’ektlarining ahvoli, xizmat ko’rsatish darajasi talabga javob bermaydi. Agar ovqatlantirish ob’ektlari sanitariya holati nazorat qilinib, ovqatlar va xizmat ko’rsatishning turli ish shakllari joriy etilsa, ijobiy yutuqlarga erishgan bo’lamiz. Hozirgi paytda turizmni rivojlanishida bank va moliyaviy tashkilotlar xizmatlarining o’rni katta. Turistlar sayohatda va dam olishda xilma-xil xizmat turlaridan foydalanishni hohlaydilar. YA’ni, o’z hohishi bo’yicha biror narsa sotib olishni istashadi. Bunda ular ko’ngil ochish uchun har kuni ko’p mikdorda pul  
 
sarflashadi. SHu sababli bu xizmat turini takomillashtirish turistlarga qo’layliklarni 
keltirib chiqaradi. 
Axborot xizmati ham turistik resurslardan unumli foydalanish uchun juda 
zarurdir. Turist sayohatga tayyorlanayotganda, hamda sayohat vaqtida o’zi 
boradigan joy haqida, o’sha mamlakat yoki boradigan hududning qonun-qoidalari, 
odatlari, mehmondo’stligi haqidagi qo’shimcha ma’lumotlarga, shuningdek, o’sha 
joyning xaritasiga, transport magistrallari sxemasiga muxtoj bo’ladi. Sayohat va 
turistlarning sarguzashtlari haqidagi ma’lumotlar ommabop va maxsus adabiyotlar 
ko’rinishida chop etiladi va bu holat turistlarni sayohat qilishga chorlaydi. Turizmda 
bo’lajak turistlarga bepul tarqatiladigan axborotlarni rang-barang ko’rinishida chop 
etishga e’tibor qaratish lozim. Bunda turistlar va turizm xizmatlari uchun axborot 
CD ROM disklarini chop etish katta samara beradi.    
 
Nazorat savollari:  
 
1. Turistik resurslardan foydalanishga ta’sir etuvchi omillarni tahlil etishning 
ahamiyati nimada. 
2.Barqaror omillarning xususiyatlarini ayting. 
3. O’zgaruvchan omillar va ularni turlarini izohlang. 
4. Turizm industriyasiga tushuncha bering.  
5. Turizm infrastrukturasiga tushuncha bering. 
 
sarflashadi. SHu sababli bu xizmat turini takomillashtirish turistlarga qo’layliklarni keltirib chiqaradi. Axborot xizmati ham turistik resurslardan unumli foydalanish uchun juda zarurdir. Turist sayohatga tayyorlanayotganda, hamda sayohat vaqtida o’zi boradigan joy haqida, o’sha mamlakat yoki boradigan hududning qonun-qoidalari, odatlari, mehmondo’stligi haqidagi qo’shimcha ma’lumotlarga, shuningdek, o’sha joyning xaritasiga, transport magistrallari sxemasiga muxtoj bo’ladi. Sayohat va turistlarning sarguzashtlari haqidagi ma’lumotlar ommabop va maxsus adabiyotlar ko’rinishida chop etiladi va bu holat turistlarni sayohat qilishga chorlaydi. Turizmda bo’lajak turistlarga bepul tarqatiladigan axborotlarni rang-barang ko’rinishida chop etishga e’tibor qaratish lozim. Bunda turistlar va turizm xizmatlari uchun axborot CD ROM disklarini chop etish katta samara beradi. Nazorat savollari: 1. Turistik resurslardan foydalanishga ta’sir etuvchi omillarni tahlil etishning ahamiyati nimada. 2.Barqaror omillarning xususiyatlarini ayting. 3. O’zgaruvchan omillar va ularni turlarini izohlang. 4. Turizm industriyasiga tushuncha bering. 5. Turizm infrastrukturasiga tushuncha bering.