Mintaqaviy turizmdan foydalanishga ta’sir etuvchi omillari
Yuklangan vaqt
2025-01-01
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
72,0 KB
Mintaqaviy turizmdan foydalanishga ta’sir etuvchi omillari.
Reja:
1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar.
2. Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy-
deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar.
3. Tashqi va ichki omillar. Mintaqaviy turizmni rivojlanishiga ta’sir etuvchi
omillar.
4. Turizm infrastrukturasi.
1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar
Barqaror (o’zgarmaydigan) omillar vaqt nuqtai nazardan kam o’zgarish
xarakteriga ega. Bu omillarga tabiiy-iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy kabi omillar
kiradi. SHular ichidan geografik omillarni tahlil etadigan bo’lsak, bu omillar
sayyohlik marshrutlarini to’g’ri tanlash, trasportning qulayligi, rekreasiya
resurslarining bahosi, turizmni mavsumga qarab rivojlantirish kabi jihatlarga o’z
ta’sirini ko’rsatadi.
O’z navbatida, geografik omillarni ikki guruhga bo’lish keng tus olgan.
Bular:
tabiiy geografik omillar;
iqtisodiy geografik omillar.
Mintaqalarda xalqaro turizmni rivojlanishiga tabiiy sharoitning katta ta’siri
bor. Hozirgi jamiyatimizning o’ta sanoatlashib borishi tufayli, insonlarning yovvoyi
tabiatga bo’lgan qiziqishi ortib bormoqda. Tabiiy geografik omillar ko’pgina jihatlar
bilan baholanadi. Quyida asosiylariga to’xtalib o’tamiz.
Iqlim, turizmni davriyligiga ta’sir ko’rsatib, ayrim sohil bo’yi dam olish
joylari yil bo’yi issiq iqlimga ega ekanligi (misol tariqasida Mavrikiy orollarini
ko’rsatish mumkin) tufayli, uzluksiz turistlar bilan gavjum bo’lishiga olib kelgan.
Tabiiy iqlim sharoiti turizm harakatini mavsumiy xarakterga aylantiruvchi asosiy
omil bo’lib hisoblanadi. Tabiatda ob-havoning o’zgarishi, tabiiy ofatlarning tez-tez
takrorlanish hodisalari, tabiat injiqliklari turistlar oqimining keskin kamayishiga
sababchi bo’ladi. SHu sababli turizmning eng rivojlangan mintaqalari yer sharining
mutadil iqlim zonalariga to’g’ri keladi. Jumladan, O’rtaer dengizi, Qora dengiz,
Karib dengizi, Adriatika dengizi, Boltiq dengizi, YApon dengizi, Janubiy Xitoy
dengizi qirg’oqlarida joylashgan mamlakatlarda turizm xalqaro ahamiyatga ega.
O’simlik va hayvonot olami ham katta qiziqish uyg’otuvchi omildir.
O’rmonlar dam oluvchi va tabiat qo’yniga sayr qiluvchi sayyohlarni o’ziga tortadi.
O’rmon o’zining kislorodga boy zahirasi bilan, sog’ligini tiklovchilar uchun muhim
turistik ob’ekt hisoblanadi. SHu bois, botanika bog’lari, turli oromgohlar, milliy
bog’lar sayyohlarning gavjum joylari hisoblanadi. Xorijiy sayyohlarni o’ziga
ko’proq jalb qiluvchi omillardan biri - bu ekzotik (g’alati, ajoyib) hayvonlar
yashaydigan joylar qo’riqxonalar, davlat buyurtmalari, milliy bog’lar, ov qilish
uchun ajratilgan maxsus hududlardir. Bunday hayvonat va o’simlik dunyosining
markazlari yuzdan ortiq bo’lib, Afrika, Osiyo, Yevropa, Avstraliya, Amerika
(AQSH, Kanada) ning sayyohat qilish mintaqalari va hududlari hisoblanadi.
Suv resurslari hisoblangan okean va dengizlar, daryolar, ko’llar ham katta
turistik imkoniyatlarga ega. Keyingi paytlarda dunyo okeani bo’ylab sayohatga
chiquvchilar soni oshmoqda. Daryo va ko’llar ham o’ziga xos mikroiqlim
xususiyatlariga ega bo’lib, kishilarning asosan mavsumiy dam olishi, suv sporti,
baliq tutishi uchun ob’ekt vazifasini bajaradi. SHuning uchun hozirgi paytda ko’plab
dam olish uylari ushbu turistik ob’ektlarga qurilmoqda. Okean va dengiz suvlarining
cho’milishi uchun qo’lay bo’lgan qirg’oqlari tarkibiga quyidagi elementlar kiradi.
Mikroiqlim, dengiz va okean suvlarining quruqlikka tutash bo’lgan joylarida
suvning harorati, chuqurligi, suv to’lqinlari, ko’tarilishi, qaytishi, oqimlar, suvning
shifobaxshligi, tozaligi, tiniqligi, dengiz suvi tagining relefi, suvdagi yirtqich
qonxo’r baliqlar (akula) va hayvonlarning bor-yo’qligi h.k., qirg’oq chiziqlarining
tuzilishi, plyajlardagi qumlar va yotqiziqlarning sifati, rangi, shakllari va qolaversa
bir qator omillar ta’sir etadi.
Relef, ikki xil ta’sir ko’rsatuvchi xarakterga ega bo’lib, uning noqo’layligi
tufayli transport tarmoqlarini rivojlantirishga qiyinchilik to’g’diradi va turizm
infratuzilmasini to’liq shakllanishiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin. Ikkinchi
tomondan, tog’li hududlar asosiy rekreasiya resurslaridan biri bo’lib xizmat qiladi.
Tog’li, xush manzarali, murakkab relef tuzilishiga ega bo’lgan o’lkalar turistlar
oqimini o’ziga ko’proq jalb qilishadi. Murakkab tog’ relfi landshafti estetik jihatdan
tekislik, yassi hududlarga nisbatan turistlarni ko’proq jalb etish imkoniyatiga ega.
Tog’li o’lkalar o’zining toza va sof havosi bilan ajralib, tog’ sportini rivojlantirish
imkonini tug’diradi. SHveysariya, Fransiya, Avstriya, Germaniya, Italiya, CHexiya
mamlakatlarida joylashgan dunyoga mashhur alp sayyohlik kurortlari bunga tasdiq
bo’ladi.
Iqtisodiy geografik omillarga turizmning moddiy texnika bazasi, ya’ni
mehmonxonalar fondi, umumiy ovqatlanish korxonalari (restoran tarmoqlari), sport
inshootlari, tomosha va sayr qilish, dam olish, bir qator servis xizmati ko’rsatish
ob’ektlari ichki va tashqi kommunikasiya tarmoqlari avtomobil, temiryo’l, havo
yo’llari, dengiz va daryo transporti, aloqa vositalari, Internet tarmog’i kiradi.
Iqtisodiy geografik omillar mavjud resurslardan unumli foydalanishga ta’sir
ko’rsatib, o’z navbatida quyidagilar orqali anilanadi:
turstlarni qabul qiluvchi mamlakatlar, mintaqalar, hududlarning iqtisodiy-
geografik o’rni, joylanishi;
sayyohlarni qabul qiluvchi mamlakat (mintaqa, rayon)ning umumiqtisodiy
darajasi;
ichki turizmni rivojlanish darajasi;
urbanizasiya darajasi;
turistlarni qabul qiluvchi mamlakatlarning mehnat resurslari bilan
ta’minlanish darajasi (malakali kadrlarning soni, ularning tayyorgarlik
darajasi );
ma’lum bir hududda rekrasion resurslarning qiymati, transport xizmatlari
turi, oziq-ovqat mahsulotlarning narxi, mehmonxonalarda joylashish
narxlari (xizmat ko’rsatish tarmoqlarini saviyasi);
trasport, aloqa vositalarining hududda tutgan o’rin va holati bilan
xarakterlanadi.
YUqoridagilarning har biri o’ziga xos ahamiyatga ega. Misol uchun,
iqtisodiy geografik o’rnini qulayligi, mintaqaning asosiy turistik bozorlar, dunyo
transport tarmoqlariga nisbatan qulay joylashganligini bildirib, shu mintaqa
turizmini rivojlanishiga ta’sir ko’rsatadi. Xalqaro turizmni rivojlantirishda mamlakat
va hududning geografik o’rni ya’ni uning dengiz va okeanga yaqinligi, qirg’oq
chiziqlarining xususiyati, turli xil suv, avtomobil va temir yo’llar bilan kesishish
joyi, tog’li va o’rmon manzarali joylarga yaqinligi, ular bilan ta’minlanganlik
darajasiga ham bog’liq bo’ladi.
Xalqaro turizmning rivojlanishida madaniy-tarixiy shart-sharoitlar, etnik
shart-sharoitlar bilan qushilib ketadi. Arxitektura ob’ektlari, muzeylar, rasmlar
galereyasi, mahalliy musavvirlar ishlari, tarixiy yodgorlik, obidalari ham xorijiy
turistlarni o’ziga jalb qiladilar. Tarixiy yodgorliklar va boshqa xalqlar madaniyatiga
qiziqish xalqaro turizmning eng muhim stimullaridan biridir.
3.2 Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy-
deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar.
Davr mobaynida o’zgaruvchanlikka ega omillarga siyosiy, ijtimoiy-
demografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar kiradi.
Turistik biznesni rivojlantirishda, mamlakatdagi siyosiy vaziyatning qay ahvolda
ekanligi katta ahamiyatga ega. CHunki xalqaro munosabatlarning rivojlanganligi,
xavfsizlik kafolati turizmni bir moramda rivojlanishiga olib keladi. Ma’lumki,
mamlakatdagi ichki vaziyatning qay darajada turg’unligi ko’p hollarda xalqaro
turizm oqimining yo’nalishini belgilaydi. Tabiiyki, davlatlararo turistlarni
almashtirishda, mamlakatlar o’rtasidagi o’zaro kelishuvchilik munosabatlari ham
muhim ahamiyatga ega bo’ladi. Odatdagi diplomatik aloqalar, turizm sohasidagi
kelishuvlar, shartnomalar, kommunikasiyalar va transport vositalaridan hamkorlikda
foydalanish, turistik reklamalarni bir-birlari bilan almashtirish-bularning hammasi
turizmning rivojiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.
Demografik omillar. Dunyo mamlakatlarida demografik jarayonlar
(aholining tug’ilishi, o’limi, tabiiy ko’payishi, aholi migrasiyasi kabilar) ham
xalqaro turizm sohasining rivojlanishiga o’z ta’sirini ko’rsatadi. Yer sharining turli
davlatlarida, hududlarida va mintaqalarida aholi sonining ko’payib borishi, ayniqsa
shahar aholisi aglamerasiya doirasining borgan sari kengayib borishi kishilarning
dam olishi va sayyohlikka chiqishni taqazo qiladi. SHu borada turizmning
rivojlanishiga ta’sir etuvchi demografik omillarni quyidagicha ifodalash mumkin:
- dunyo xalqlaridagi bir-biriga o’xshashlik bo’lish umumiy tomonlari,
ularning qiziqishlari h.k;
- ayrim malakaviy sohalaridagi kishilarning maxsus sayyohlik guruhda faol
ishtirok etishning kuchayib borishi;
- turizm tarkibidagi Xotin-qizlar va yoshlar salmog’ining ortib borishi;
- xalqaro ahamiyatga ega bo’lgan kurort va sanatoriyalar tarmog’ining
ko’payib borishi, ularda davolanishga mail bo’lgan kasallar sonining ortib
borishi;
- kishilarning
atrof
muhitga
bo’lgan
qarashlari,
tushunchalari
va
munosabatlarning o’zgarib borishi h.k.
Turizm rivojlanishiga, har bir davlatning ichki iqtisodiy imkoniyati, barcha
iqtisodiyot tarmoqlarining integrasiyalashuvi muhim ahamiyatga ega. Bu o’z
navbatida aholini ishga doir harakatchanligini oshirib, xizmat turizmni rivojlantiradi.
Odatda iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda xalq ommasining turmush farovonlik
darajasi bir muncha yuqori bo’lganligi sababli, turizm harakati ommaviy tusga
egadir. YA’ni buning asosiy sababi ishchilarning oylik ish haqi miqdori, ularning
tatil paytida oladigan tatil pulining ko’pligi, nafaqaxo’rlarning nafaqa pulining
yuqori bo’lishi bilan xarakterlanadi.
Ijtimoiy-demografik omillar o’ziga xos xususiyatlarga ega. Turizm
rivojlanishiga aholi sonining oshishi, asosan shahar aholisining ko’payishi ta’sir
ko’rsatadi. Psixologlarning fikricha, shaharcha hayot shaklida, aqliy mehnatning
ko’pligi, o’ta sanoatlashish, yovvoyi tabiatdan ayriligi shahar aholisini sayyohlikka
intilishini kuchaytiradi. Undan tashqari aholi o’rtasida o’rtacha umr uzunligini
oshishi va tug’ilishning nisbatan pasayishi kuzatilmoqda. SHuning uchun turizm
industriyasini tashkillashtirishda yuqoridagi holatlarni e’tiborga olish lozim. YA’ni
qo’shimcha medisina xizmati, dietik ovqatlar, madaniy marosimlar, sayr qilishlarni
oshirishga e’tiborni qaratish muhim sanaladi.
YUqoridagi omillardan tashqari xalqaro turizmni rivojlanishiga tashqi va
ichki omillar ta’sir ko’rsatadi. Bu omillarni quyidagi 2-chizma orqali ko’rish
mumkin:
chizma - 2
Xalqaro turizm rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar
Turizm industriyasi
Tashqi omillar
Ichki soha omillari
Siyosat va huquq
Turistik mahsulotlarning mukammalligi
Sayyohat xavfsizligi
Turoperatorlik
mahsulotlari
va
xizmatlarining rivojlanganligi
Iqtisodiyot
va
moliyalashtirish
Turagentlik tarmoqlarining holati
Madaniyat
Informasion
texnologiyalarning
rivojlanganligi
Ijtimoiy-demografik
o’zgarish
Mehnat resurslaridan foydalanish
Transport
va
infratuzilmaning holati
Marketing
Savdoni rivojlanishi
YAngi texnologiyalar
YUqorida qayd qilingan barcha omillar turizmni shakllanishi va
rivojlanishiga o’z ta’siriga ega. SHuning uchun bu omillarni tahlil qilish, ularning
qaysi birlari asosiy ahamiyatga ega ekanligini aniqlab ish yuritish, o’z navbatida
turistik resurslardan samarali foydalanishimizga olib keladi.
1.3
Tashqi va ichki omillar. Mintaqaviy turizmni rivojlanishiga ta’sir
etuvchi omillar.
Jahon bo’yicha xalqaro turizmni rivojlanishi mintaqalar bo’yicha bir xil
taqsimlanmagan. Albatta, bu o’sha mintaqaning turistik-rekreasion resurslarga
qanchalik ega ekanligiga, undan tashqari turizm infratuzilmasi va industriyasi
shakllanishi uchun shart- sharoitning qanchalik qulayligiga ham bog’liqdir.
jadval - 3
O’zbekistonda turistik resurslarga bo’lgan talab va undanfoydalanish.
Resurslar
Mahalliy
sayohatchila
r talabi
Xorijiy
sayohatchilar
ning talabi
Resurs
salohiyati
Foydalanish
darajasi
Rekreasiya va
ekologik
turizm
resurslari
past
Yuqori
o’rta
past
Madaniy
va
etnografik
turizm
resurslari
o’rta
Yuqori
yuqori
past
Tarixiy,
me’moriy va
arxeologik
o’rta
Yuqori
yuqori
o’rta
tanishuv
resurslari
Diniy turizm
resurslari
yuqori
o’rta
yuqori
o’rta
Ekzotik muhit
va
har
xil
sarguzasht
resurslari
past
o’rta
o’rta
past
Servis sifati
past
Yuqori
past
past
Turistik resurslar asosiy tuzilishiga ko’ra qo’yidagicha tavsiflanadi:
jozibadorligi, ko’rkamligi;
iqlimiy sharoiti;
borish mumkinligi;
ekskursion ahamiyati;
manzarali tuzilishi;
ijtimoiy – demografik tarkibi;
qayta ishlab chiqarish darajasi;
foydalanishga qodirligi;
noyobligi va boshqalar.
YUqori jadvaldan ko’rish mumkinki, mamlakatimiz turistik resurslariga
bo’lgan talab yuqoridir. SHu sababdan kelib chiqib, turistik resurslardan
foydalanishga ta’sir etuvchi omillarni har jihatdan tahlil etish o’ta muhimdir.
Turizmni rivojlanishiga turli omillar ta’sir ko’rsatadi. Asosiy omillarni ikki guruhga
bo’lish mumkin. Bular, barqaror va o’zgaruvchan omillar.
4.4.Turizm infrastrukturasi
Turizmning hozirgi holatini baholar ekanmiz, shuni qayd etish muhimki,
O’zbekistonda infratuzilmaning rivojlanish darajasi chet ellik turistlarning
ehtiyojlarini to’liq qondira olmayapti. Infratuzilma yetarlicha rivojlanmagan
taqdirda turistlar oqimini ko’paytirish va shunga mos ravishda valyuta tushumini
ko’paytirish mumkin emas. Bundan kelib chiqqan holda infratuzilmaning ahvoli
turizmning rivojlanishi va mamlakat imidjini shakllantirishga bevosita ta’sir
ko’rsatadi. Avvalo, shuni alohida qayd etish lozimki, O’zbekiston Respublikasi
mustaqillikka
erishmaguncha
turizmga
yetarlicha
e’tibor
qaratilmagan.
Respublikaning turistik salohiyati to’g’risda ob’ektiv ma’lumotlar va reklama
umuman bo’lmagan. Turistik imkoniyatlar sobiq strukturalarning tor manfaatlari
orqali bir tomonlama yoritilgan. Natijada turizm, xizmat ko’rsatish va
ko’ngilocharlik infratuzilmasi rivojlanmagan, turistlarga xizmat ko’rsatish darajasi
past bo’lib, jaxonning yetakchi turistik korxonalari bilan aloqalar ko’ngildagidek
emas. O’zbekiston hududida turizm infratuzilmasi bir tekisda taqsimlanmagan.
Toshkent shahri va viloyatida respublika turizm salohiyatining 36 % qismi
jamlangan. Yirik infratuzilma salohiyatiga to’rt viloyat (Toshkent, Samarqand,
Buxoro va Xorazm) va Toshkent shahri ega, Farg’ona vodiysi 19 % turizm
infratuzilmasiga ega.
Mintaqada turizmni rivojlantirish uchun mavjud turistik resurslardan samarali
foydalanishni ta’minlashga erishishimiz kerak. Bunda mintaqaning turizm
infratuzilmasini talab darajasida rivojlantirish asosiy o’rinni egallaydi.
Turizm
infratuzilmasi
deganda
–
turistlarning
turistik
resurslaridan
foydalanishni ta’minlovchi binolar tizimi, muhandislik va kommunikasiya
tarmoqlari, shu jumladan, yo’llar, turizmning xilma-xil korxonalari hamda turizm
korxonalarining ishlatilishini ta’minlashga imkon yaratilishi tushuniladi. Bu
avtomobil va temir yo’llar, yo’l harakatini, havo yo’llarini, dengiz va daryo yo’llari
harakatini tartibga soluvchi tizimlar, issiqlik, elektr va telefon aloqalari bilan
ta’minlash va boshqalardir.
chizma - 3
Bugungi kunda O’zbekiston Respublikasida “Turizm to’g’risida”gi qonun,
hamda 2006-2010 yilgacha O’zbekistonda turizmni rivojlantirish bo’yicha davlat
dasturi to’g’risida qator me’yoriy hujjatlar turistik infratuzilmalarni rivojlanitirish
uchun kuchli turtki bo’ldi. Respublikamizda 20 dan ziyod turistik yo’nalishlar chet
ellik turistlarni o’ziga jalb etib kelmoqda. Bu yo’nalishlar asosan YUNYeSKO
tomonidan ishlab chiqilgan madaniy tanishuvlar dasturi asosida tayyorlangan bo’lib,
O’zbekiston Markaziy Osiyodagi muvofiqlashtiruvchi markazlardan biri sifatida
ko’rsatilgan.
O’zbekistonda turizm infratuzilmasining rivojlantirishda barcha infrastruktura
ob’ektlarini jahon andozalariga yetkazib, turistlar talabini qondirish kerak. Buning
uchun turizm infrastrukturasining tarkibiy qismlari mehmonxona, transport, oziq-
ovqat, dam olish, davolash va boshqa ko’ngil ochar xizmatlarni yuqori darajada
ko’tarishimiz lozim.
Turistik resurslardan samarali foydalanishda transport tuzilmasining hissasi
katta. O’zbekistonda turizmning rivojlanishiga «O’zbekiston Havo Yo’llari» milliy
aviakompaniyasining
ham
hissasi
qo’shilmoqda.
Hozirga
kunda
milliy
aviakompaniyamiz tasarrufida 12 ta aeroport mavjud bo’lib, ulardan beshtasi —
Toshkent, Samarqand, Buxoro, Urganch va Termiz aeroportlari xalqaro maqomga
ega.
Toshkent aeroporti 2001 yilda qayta ta’mirdan chiqarilgan bo’lib, unda soatiga
1000 yulovchiga xizmat ko’rsatish imkoniyati paydo bo’ldi. Har yili Toshkent
aeroporti xizmatlaridan 2 million kishi foydalanadi. Toshkent aeroportida
yulovchilar qulayligi uchun keng va qulay mebellar bilan jixozlangan kutish
maydonlari, kuni bo’yi ishlovchi pasport, bojxona, chegara nazorati xizmatlari,
Тошкент ва
Тошкент
вилояти; 40%
Бухоро
Самарканд ва
Хоразм
вилоятлари;
37%
Фаргона
водийси ва
Сурхандарё
вилояти; 16%
Колган
вилоятлар; 7%
ma’lumotxona, yuklarni konveyerda tashish xizmatlari, xalqaro telefon, chiptalarni
sotib olish va bandlash kassalari, Duty—free do’konlari, restoranlar, barlar,
tamaddixonalar, valyuta ayirboshlash punktlari, o’ta nufuzli mehmonlarga xizmat
kursatish VIP maydoni, qulayligi oshirilgan SIR maydoni kabilar tashkil etilgan.
Toshkent aeroportida dunyoda ishlab chiqarilayotgan barcha samolyot turlarini
qabul qilish mumkin.
Samarqand aeroporti soatiga 400 yulovchiga xizmat ko’rsata oladi.
Samarqanddan
Toshkent,
Moskva,
Sankt-Peterburg,
Simferopol,
Qozon
shaharlariga, shuningdek, YAponiya va Yevropa mamlakatlariga yetib borish
mumkin. Aeroportda VIP — va CIP — maydonlari, kutish maydonlari, ona va bola
xonasi, tibbiyot punkti, aviakassalar, pochta xizmati xonasi, xalqaro va shaharlaro
telefon xizmati, barlar, restoran, valyuta ayirboshlash shohobchasi bor, yangi
«Duty—free» do’koni ochilishi ustida ish olib borilmoqda.
YAngi Buxoro aeroporti 1997 yilda ishga tushirilib, xalqaro maqomga 1999
yilda erishgan, soatiga 150 yo’lovchiga xizmat ko’rsatadi. Unda keng kutish
maydoni, bufetlar, dukonlar, tibbiyot punkti, yuklarni saqlash xonasi, milliy
an’analarda bezatilgan VIP— va CIP— maydonlari mavjud. Buxoro aeroportidan
Toshkent, Moskva, Sankt-Peterburg shaharlariga, shuningdek MDH mamlakatlari
va boshqa davlatlarga uchish mumkin.
YAngi Urganch aeroporti soatiga 300 yulovchiga xizmat ko’rsatadi. Unda
kutish maydoni, tibbiyot punkti, barlar, kafe, valyuta ayirboshlash shohobchasi,
suvenirlar do’koni mavjud, aeroportdan Toshkent, Moskva shaharlariga va
dunyoning boshqa mamlakatlariga uchib borish mumkin.
O’zbekiston turizmining rivojlanishiga «O’zbekiston temir yo’llari» davlat
hissadorlik temiryul kompaniyasi ham o’zining hissasini qo’shmoqda. Bu tashkilot
1994 yilning 7 noyabrida tashkil etilgan bo’lib, O’zbekiston hududi bo’ylab 4000
kilometrga yaqin uzunlikdagi temir yullarga ega. Tashkilot tomonidan Toshkent-
Samarqand orasida shinam tezyurar poezd qatnashining tashkil etilishi turistlar
uchun katta qulayliklar yaratib berdi. Tashkilot tomonidan Samarqanddan
Surxondaryo viloyatiga o’tuvchi temir yul tizimi takomillashtirilmoqda, bu ham
turistlarni harakatlanishini yengillashtiradi. SHuningdek, mustaqil O’zbekiston
asosiy tarmog’i bo’lib hisoblangan xalqaro Traseka loyihasi asosida Toshkentdan
Farg’ona vodiysi orqali qo’shni mamlakatlarga chiqib ketuvchi temir yo’lning
qurilishi ham O’zbekistonga keluvchi xalqaro turistik oqimini orttirishi mumkin.
Keyingi yillarda barpo etilgan, umumiy uzunligi 633 kilometrni tashkil qiladigan
Navoiy – Nukus, 233 kilometrlik Toshguzar – Boysun – Qumqo’rg’on temir yo’l
magistrallari, Qamchiq dovoni orqali o’tadigan tezkor avtomobil yo’lining ham
chekka hududlardagi turistik resurslardan foydalanishga imkon beradi.. Bu yo’llar
mamlakatimizning barcha hududlarini yagona transport tarmog’iga ishonchli tarzda
birlashtirib, turizm infrotuzilmasini rivojlantirishda muhim omil bo’lib xizmat
qiladi.
Turistik resurslardan samarali foydalanishni ta’minlashga mexmonxona
xizmatlarini rivojlantirish asosiy o’rinni egallaydi. Mexmonxona xizmatlarining
sifatini boshqarish masalalarini xal qilishda mexmonxona korxonalarini shinamlik
darajasiga karab tasniflash katta rol uynaydi. Bundan tashqari, xodimlarga va
ularning tayyorgarligi: ma’lumoti, malakasi, yoshi, sog’ligi, chet tillarni bilishi,
tashqi ko’rinishiga ham bir qancha talablar qo’yiladi. Mamlakatimizda hozirgi kunda
ko’plab mehmonxonalar qurilmoqda. Ayniqsa xususiy turistik mehmonxonalar soni
oshib borayapti, jumladan Samarqand viloyatida hozirgi kunda 50 ta zamonaviy va
milliy uslubda qurilgan mehmonxonalar faoliyat ko’rsatmoqda. 2007 yil mobaynida
zamonaviy va milliy uslubda qurilgan 10ta mehmonxona ishga tushirilib,
mehmonxonalarni qabul qilish quvvati yana 320 o’ringa kupaydi. Bu yerda asosiy
o’rinni sifatli xizmat ko’rsatishni ta’minlashdir.
Ovqatlantirish infrastukturasida yutuqlarimiz ko’proq, mehmonxonalar
qoshidagi yoki yakka tarzda restoran, bar, kafelar, yaxshi ishlab nafaqat turistlarga,
balki mahalliy aholiga xizmat ko’rsatmoqda. Ayrim oqvatlantirish ob’ektlarining
ahvoli, xizmat ko’rsatish darajasi talabga javob bermaydi. Agar ovqatlantirish
ob’ektlari sanitariya holati nazorat qilinib, ovqatlar va xizmat ko’rsatishning turli ish
shakllari joriy etilsa, ijobiy yutuqlarga erishgan bo’lamiz.
Hozirgi paytda turizmni rivojlanishida bank va moliyaviy tashkilotlar
xizmatlarining o’rni katta. Turistlar sayohatda va dam olishda xilma-xil xizmat
turlaridan foydalanishni hohlaydilar. YA’ni, o’z hohishi bo’yicha biror narsa sotib
olishni istashadi. Bunda ular ko’ngil ochish uchun har kuni ko’p mikdorda pul
sarflashadi. SHu sababli bu xizmat turini takomillashtirish turistlarga qo’layliklarni
keltirib chiqaradi.
Axborot xizmati ham turistik resurslardan unumli foydalanish uchun juda
zarurdir. Turist sayohatga tayyorlanayotganda, hamda sayohat vaqtida o’zi
boradigan joy haqida, o’sha mamlakat yoki boradigan hududning qonun-qoidalari,
odatlari, mehmondo’stligi haqidagi qo’shimcha ma’lumotlarga, shuningdek, o’sha
joyning xaritasiga, transport magistrallari sxemasiga muxtoj bo’ladi. Sayohat va
turistlarning sarguzashtlari haqidagi ma’lumotlar ommabop va maxsus adabiyotlar
ko’rinishida chop etiladi va bu holat turistlarni sayohat qilishga chorlaydi. Turizmda
bo’lajak turistlarga bepul tarqatiladigan axborotlarni rang-barang ko’rinishida chop
etishga e’tibor qaratish lozim. Bunda turistlar va turizm xizmatlari uchun axborot
CD ROM disklarini chop etish katta samara beradi.
Nazorat savollari:
1. Turistik resurslardan foydalanishga ta’sir etuvchi omillarni tahlil etishning
ahamiyati nimada.
2.Barqaror omillarning xususiyatlarini ayting.
3. O’zgaruvchan omillar va ularni turlarini izohlang.
4. Turizm industriyasiga tushuncha bering.
5. Turizm infrastrukturasiga tushuncha bering.