Mintaqaviy turizmning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni, ularning turizmni rivojlantirishdagi ahamiyati
Yuklangan vaqt
2025-01-01
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
30,4 KB
Mintaqaviy turizmning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni, ularning turizmni
rivojlantirishdagi ahamiyati
Reja:
1. Mintaqaviy turizmning iqtisodiy mazmuni va iqtisodiyotdagi ahamiyati.
2. Mintaqaviy turizmning ijtimoiy mazmuni va uning jamiyatdagi
shakllanishi va rivojlanishidagi o‘rni.
3. O‘zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy hayotida mintaqaviy turizmning
ahamiyati.
4. Mintaqaviy turizmning mahalliy aholi hayotiga ijobiy ta’siri.
2.1. Mintaqaviy turizmning iqtisodiy mazmuni va iqtisodiyotdagi
ahamiyati.
Turizm bugungi kunda jahondagi eng ko’p foyda keltiruvchi sohaga aylandi.
So’nggi yillarda uning jahondagi tovarlar va xizmatlar savdosining 10 % to’g’ri
kelmoqda. SHuning uchun ko’pgina mamlakatlarda bu sohaga alohida e’tibor
qaratilmoqda. Jumladan, O’zbekistonda ham turizmni rivojlantirishga davlat
darajasida qarab, barcha imkoniyatlarni ishga solmoqda. Mamlakatimiz turizmni
rivojlantirishning barcha imkoniyatlariga ega. Birinchi navbatda, turistik resurslarga
boyligi buning tasdig’idir.
Albatta turizmni shakllanishi va rivojlanishi turistik resurslarning salohiyatiga
bog’liqdir. Mamlakat qanchalik turli – tuman turistik resurslarga ega bo’lsa, turizmni
rivojlanishi shuncha oson kechadi.
Turistik resurslarning turizmdagi ahamiyati uning ijtimoiy – iqtisodiy
mazmunidan kelib chiqadi. Turizm ijtimoiy sohaning bir qismi bo’lib, uning asosiy
faoliyatlarida iste’molchiga iste’mol jarayonida moddiy va nomoddiy muhitni
yaratish uchun xizmatlar qilish, dam olish va faoliyat ishlarini o’zgartirish,
almashtirish uchun sharoitlar yaratish, sog’liqni muhofaza qilishni ta’minlash,
shuningdek, aholining umumiy ma’lumoti va madaniy – texnik darajasini
shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. Hozirgi vaqtda turistik resurslar orqali dam
olishni tashkil qilish, insonning hayotiy kuchlarini tiklash, bo’sh vaqtdan unumli,
to’g’ri foydalanish ta’minlanadi. SHuningdek, turistik resurslar shaxsning
rivojlanishida, barkamolligida, sayohatchining intellektual darajasini oshirishda,
asabiy holatini yaxshilashda, shaxs sifatida tavsifini berishda xalqaro, davlatlararo
va va shaharlararo munosabatlariga ijobiy ta’sir qiladi. Undan tashqari turistik
resurslar turizmni ijtimoiy samaradorligini ta’minlaydi. Bu soha bevosita aholining
ijtimoiy sohaga muhtoj qatlamini, ya’ni maktab o’quvchilarini, nafaqaxo’rlarni,
talaba – yoshlarni, nogironlarni, keksa nuroniylari kabi aholining shunday toifasini
sayohat qildirish tushuniladi. Eng muhimi ushbu sohaga qo’yilgan investesiya foyda
uchun emas, balki ijtimoiy qo’llab – quvvatlash uchun mo’ljallangan bo’ladi).
Aholining salomatligi va atrof-muhit sifati o’rtasida bevosita va bilvosita
aloqalar mavjud. Masalan, Jahon sog’liqni saqlash tashilotining ma’lumotlariga
ko’ra, axoli salomatligi 50-50% ularning iqtisodiy ta’minoti va yashash tarzi, 18-20
% atrof muhitning holatiga, 20-30% tibbiiy xizmat darajasiga bog’liq bo’ladi.
Xavoning ifloslanishi aholi salomatligining 43-45 % yomonlashuviga sabab bo’ladi.
Zamonaviy gigiena fani atrof-muhitning ifloslanishi aholi kasallanishining o’rtacha
darajasi 20% ga oshishini aniqlagan. Bunday vaziyatda rekreasiya faoliyati ijtimoiy
ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatishning muhim tarmog’iga aylangan bo’lib, u
aholining ishdan bo’sh vaqtidan foydalanishni yaxshilashga va dam olishini tashkil
etishga xizmat qiladi. Rekreasiya inson tamonidan yuqori baholanadigan va ijtimoiy
natija beradigan keng yo’nalishni qamrab oladi. Unda dam olish va
sog’lomlashtirish, bilish va ijod, odamlar va tabiat bilan tanishish, ta’lim va tarbiyani
takomillashtirish va boshqalar birgalikda o’z ifodasini topadi. Bunday ehtiyojlarni
qondirish, sog’lomlashtirish, umrni o’zaytirish, insonning jismoniy va ma’naviy
darajasini oshirish, shaxsni barkomallashtirish, bilim va malakalarni oshirish va
boshqa qator ijtimoiy natijalarga erishishga imkon beradi. Tabiiy omillarga
asoslangan rekreasiya faoliyati (turizm )shahar va qishloq aholisi orasida keng
tarqalgan kasalliklarning ommaviy profilaktik vositasi hisoblanadi. U faqatgina ish
qobiliyatini tiklashni va mehnat unumdorligini oshirishnigina ta’minlab qolmay,
balki 20-50 % ga yurak-tomir, asab, nafas olish, oshqozon, suyak kasalliklari
patologiyasi paydo bo’lishining oldini olishni ta’minlaydi.
O’zbekistonning qulay iqlim sharoitlari va o’ziga xos landshaftini inobatga
olganda sport va ekologik turizmning rivojlanishi uchun barcha asoslar mavjud.
Farg’ona vodiysi va Toshkent viloyati ajoyib tog’ tizimlari, gullagan vodiylar va
ajoyib tog’ daryolariga boy. Tog’ning toza havosi, yil davomida quyoshli kunlarning
ko’pligi, ajoyib tog’ manzaralari nafaqat O’zbekiston fuqarolarining, balki
Qozog’iston, Qirg’iziston va Tojikiston kabi qo’shni mamlakatlarning aholisi ham
tashrif buyuruvchi turizm ob’ektlariga aylanishiga imkon beradi. O’zbekiston
hududida mineral suvlarning turli xil turlari keng tarqalgan, mamlakatdagi 300 dan
ortiq shifobaxsh yer osti mineral suv manbalariga ko’plab odam tashrif buyuradi.
Hozirgi kunda bu manbalardan 121 tasi faoliyat yuritmoqda. CHimyon va To’rtko’l
kabi tog’ - chang’i sportini rivojlantirish mumkin bo’lgan bir qancha tog’ maskanlari
mavjud. Baland qorli tog’lar alpinizm, speleoturizm, daryo turizmi kabi turli tog’
turizmi turlarini amalga oshirish imkonini beradi. SHifobaxsh giyohlarning ko’pligi
turli xil ekologik turlar, turli giyohlar va o’simliklar yig’ish uchun turlarni tashkil
etishga ikmoniyat yaratadi. Bu esa ko’plab chet ellik turistlar orasida qiziqish
uyg’otadi.
Turistik resurslar xalq madaniyati, urf-odatlari, rusumlari, ma’naviyatini
ko’rsatuvchi, belgilovchi milliy boylikdir. Xattoki, buyuk sohibqiron bobomiz Amir
Temur “Bizni qudratimizni bilmoqchi bo’lsangiz, biz qurdirgan inshootlarga
boqing” deb bejiz ta’kidlamagan. Ana shu qadimiy arxitektura yodgorliklari,
madaniy ob’ektlar hamda atrof-muhit, tabiatning qay ahvolda ekanligiga qarab o’sha
joyning aholisining ma’naviy-madaniy darajasini belgilash mumkin.
2.1 Mintaqaviy turizmning ijtimoiy mazmuni va uning jamiyatdagi
shakllanishi va rivojlanishidagi o‘rni.
Turizmni barqaror rivojlanishida turistik resurslarning iqtisodiy mazmuni
yotadi. Hozirgi kunda ko’pgina mamlakatlarda turizm milliy iqtisodiyotini
rivojlantirishning muhim omili hisoblanmoqda.
Hozirgi davrda jahon xo’jaligida bu sohada band ishchi kuchining ulushi
yildan – yilga oshmoqda. Butunjahon sayyohlik va turizm kengashi (World Travel
and Tourism Council) ma’lumotlariga ko’ra 1996 yil turizm sohasida 225 mln. ish
o’rni mavjud bo’lgan bo’lsa, 2006 yilga kelib, yana 130 mln. ish o’rni ortdi. Hozirgi
vaqtda turizm sohasida jahondagi mavjud har 10 ta ishchi kuchining biri band. Ayrim
mamlakatlarda bu ko’rsatgich yanada yuqori. Masalan, Ispaniyada turizm sohasida
iqtisodiy faol aholining 8,3 foizi, Barbadosda – 10,5 foizi, Maltada – 15 foizidan
ortig’i band.
Turizm ham respublikamiz iqtisodiyotida qishloq xo’jaligi, sanoat, transport
va boshqa makroiqtisodiy tarmoqlar qatori o’zining munosib o’rniga ega bo’lishi
uchun yetarlicha resurslarga ega. Mamlakatimizda turizmni rivojlantirish
imkoniyatlari bo’yicha Markaziy Osiyo davlatlari ichida yetakchi hisoblanadi.
Turizm turistlar ehtiyojini qondirishga qaratilgan faoliyatdir. Mutahassislar
turistlarni 6 ta asosiy ehtiyojlarini ajratadi:
1. Rekreasiya, dam olish
2. Og’ayni va tanishlarini ko’rish bo’yicha;
3. Ish va professional maqsadlar bo’yicha;
4. Davolanish;
5. Diniy va ziyoratchilik bo’yicha;
6. Insonlarning jismoniy, iqtisodiy va ruhiy ehtiyojlaridan kelib chiqib va
boshqa maqsadlar bo’yicha.
YUqoridagi ehtiyojlarni qondirishga turistik faoliyatni amalga oshirish yotadi.
Bu o’z navbatida iqtisodiy turizm hisoblanib, uni qo’yidagilar asosida
shakllantiriladi:
- turistik xizmatlarni ishlab chiqish;
- turistik mahsulotni shakllantirish;
- turistik mahsulotni sotish;
- turistik ehtiyojni qondirish.
Turizm iqtisodiy kategoriya bo’lib, davlatlardan kelgan turistlarga mahalliy
xizmatni sotadi, o’z ishchilariga ish-joy sharoitini yaratadi, kirib kelayotgan
valyutadan daromad oladi. Bir tomondan turizm sohasi turistlarga bevosita xizmat
qiluvchi tarmoqni taklif qiladi, ikkinchi tomondan turizm bozoriga yo’naltirilgan
xizmat qilish va moddiy ishlab chiqarish kabi bir-biriga qo’shilgan tarmoqlarning
o’zaro bog’langan tizimni belgilaydi.
Turizm – bu ishlab chiqarish va iste’molchining yakdil jarayonidir. Iste’mol
ob’ekti turistik tovar va xizmatlar hisoblanib, iste’mol davrida iste’molchining bu
tovarlar va xizmatlar qoniqtirishi lozim. Bunda turizmning iste’mol qiymati foydali
buyumlar tovarlar, qulaylik va tabiat manzaralari va xizmatning har xil usulidan
kelib chiqadi.
Turistik iste’mol bir tomondan tovarga va pullik xizmatga ega bo’lishi,
ikkinchi tomondan tovarlar ko’rinishiga ega bo’lmagan joy, yaxshi muhitni o’z ichig
oladi.
Turizmni iqtisodiy samarali keluvchi turistlar soni bilan bevosita bog’liq.
Turistlar sonni oshib borishi bilan, turizm orqali kelayotgan daromad ham oshib
boradi. O’z navbatida turistlar sonini oshishi turistik qiziqshni orttiradigan
ob’ektlarga turistik resurslarga bog’liqdir.
Turizmning rivojlanishi davlat uchun ham juda foydalidir. Xususan u turizmni
rivojlantrish evaziga o’z iqtisodiyotining yuksalishiga erishadi, davlat byudjetiga
tushumlarning ko’payishini ta’minlaydi, tabiiy resurslarni asrab-avaylashga
erishadi, mamlakatning ijtimoiy barqarorligini ta’minlashga harakat qiladi va unga
erishadi, xalqaro aloqalarga erishadi, madaniy aloqalar kengayadi, valyuta tushumi
ko’payadi va h.k. Turizm iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida turistlar qabul
qiluvchi mamlakatga daromadni keltiradi, qattiq valyuta tushumini ta’minlaydi,
aholini ish bilan bandlik darajasini oshiradi. Turistlarga xizmat qilish uchun
mehmonxona kerak bo’ladi. Bu yerda ular ovqatlanishi lozim. Turli shou dasturlarda
qatnashadilar. Bularning hammasi naqd pul, ko’p hollarda agar ular xorijiy turistlar
bo’lsa, valyuta tushumining ko’payishini ta’minlaydi. SHu sababdan turistik
resurslarning turizm faoliyatida iqtisodiy mazmuni oshib boradi.
SHunday qilib, turistik resurslar iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida o’ziga
xos xususiyatlarga ega. Bulardan tashqari resurslar mamlakat hayotiga sezilarli
darajada ta’sir qiladi. Buning mahalliy aholi uchun ham katta foydasi bor. Ular ish
bilan ta’minlanadi, turli millat, elat va xalq vakillari bilan muloqotda bo’ladilar va
ularning turli an’ana va qadriyatlari bilan tanishadilar, doimiy daromad olib turish
imkoniyati, mahsulotlarni sotish imkoniyatiga ega bo’ladilar, mahalliy aholi imkon
qadar o’zlarining an’ana va qadriyatlarini namoyish qilish uchun uni saqlab qoladilar
va unitilganlarini tiklaydilar.
Turistik resurslarning iqtisodiy ahamiyati yana shundan iboratki, mamlakat
tabiati ham turizmni rivojlantirish katta foyda beradi. Xususan, mamlakat ekologik
barqarorlikni ta’minlash tadbirlari qo’llaniladi, tabiat resurslaridan turistlarning
rohatlanishi uchun foydalanladi, manzarali maydonlarning yaratilishi imkoniyatini
tug’diradi, suv, havo, o’rmonlarning tabiiy holda saqlanishi uchun harakat qilinib,
turistlarni jalb qilinadi.
3. O‘zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy hayotida mintaqaviy
turizmning ahamiyati
O’zbekistonning qulay iqlim sharoitlari va o’ziga xos landshaftini inobatga
olganda sport va ekologik turizmning rivojlanishi uchun barcha asoslar mavjud.
Farg’ona vodiysi va Toshkent viloyati ajoyib tog’ tizimlari, gullagan vodiylar va
ajoyib tog’ daryolariga boy. Tog’ning toza havosi, yil davomida quyoshli kunlarning
ko’pligi, ajoyib tog’ manzaralari nafaqat O’zbekiston fuqarolarining, balki
Qozog’iston, Qirg’iziston va Tojikiston kabi qo’shni mamlakatlarning aholisi ham
tashrif buyuruvchi turizm ob’ektlariga aylanishiga imkon beradi. O’zbekiston
hududida mineral suvlarning turli xil turlari keng tarqalgan, mamlakatdagi 300 dan
ortiq shifobaxsh yer osti mineral suv manbalariga ko’plab odam tashrif buyuradi.
Hozirgi kunda bu manbalardan 121 tasi faoliyat yuritmoqda. CHimyon va To’rtko’l
kabi tog’ - chang’i sportini rivojlantirish mumkin bo’lgan bir qancha tog’ maskanlari
mavjud. Baland qorli tog’lar alpinizm, speleoturizm, daryo turizmi kabi turli tog’
turizmi turlarini amalga oshirish imkonini beradi. SHifobaxsh giyohlarning ko’pligi
turli xil ekologik turlar, turli giyohlar va o’simliklar yig’ish uchun turlarni tashkil
etishga ikmoniyat yaratadi. Bu esa ko’plab chet ellik turistlar orasida qiziqish
uyg’otadi. Turizmning hozirgi holatini baholar ekanmiz, shuni qayd etish muhimki,
O’zbekistonda infratuzilmaning rivojlanish darajasi chet ellik turistlarning
ehtiyojlarini to’liq qondira olmayapti. Infratuzilmaning rivojlanmaganligiga raqobat
va takomillashishni rag’batlantirish imkonini bermagan avvalgi ma’muriy-
buyruqbozlik tizimi sababchi hisoblanadi. Infratuzilma yetarlicha rivojlanmagan
taqdirda turistlar oqimini ko’paytirish va shunga mos ravishda valyuta tushumini
ko’paytirish mumkin emas. Bundan kelib chiqqan holda infratuzilmaning ahvoli
turizmning rivojlanishi va mamlakat imidjini shakllantirishga bevosita ta’sir
ko’rsatadi. Avvalo, shuni alohida qayd etish lozimki, O’zbekiston Respublikasi
mustaqillikka
erishmaguncha
turizmga
yetarlicha
e’tibor
qaratilmagan.
Respublikaning turistik salohiyati to’g’risda ob’ektiv ma’lumotlar va reklama
umuman bo’lmagan. Turistik imkoniyatlar sobiq strukturalarning tor manfaatlari
orqali bir tomonlama yoritilgan. Natijada turizm, xizmat ko’rsatish va
ko’ngilocharlik infratuzilmasi rivojlanmagan, turistlarga xizmat ko’rsatish darajasi
past bo’lib, jaxonning yetakchi turistik korxonalari bilan aloqalar ko’ngildagidek
emas. O’zbekiston hududida turizm infratuzilmasi bir tekisda taqsimlanmagan.
Toshkent shahri va viloyatida respublika turizm salohiyatining 36 % qismi
jamlangan. Yirik infratuzilma salohiyatiga to’rt viloyat (Toshkent, Samarqand,
Buxoro va Xorazm) va Toshkent shahri ega, Farg’ona vodiysi 19 % turizm
infratuzilmasiga ega.
Turizmga faqat bo’sh vaqtida dam olish, uni faol o’tkazish usuli sifatida
qaralishi ham uning o’ziga xos xususiyatlaridandir. Ko’p hollarda boshqa
hududlarga sayr qilish, tomosha, o’rganish kabi holatlar odamlarni xizmat safariga
jo’natganda ham sodir bo’lishi mumkin. Lekin bu yerda maqsad ma’lum ishni
bitirishga qaratilganligi tufayli uni turizmga kiritib bo’lmaydi. Bunda bu narsaga
urg’u berish kerakki, turizm bilan bog’liq tadbirlar odamlarning bo’sh vaqtida sodir
bo’lishi lozim ekan. Xulosa qilib aytganda, odamlarimizning bo’sh vaqtini boshqa
joyda o’tkazishi (pul topish maqsadidagi harakat bunga kirmaydi) turizmga kirar
ekan.
4. Mintaqaviy turizmning mahalliy aholi hayotiga ijobiy ta’siri.
Turizm iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida turistlar qabul qiluvchi
mamlakatga daromadni keltiradi, qattiq valyuta tushumini ta’minlaydi, aholini ish
bilan bandlik darajasini oshiradi. Turistlarga xizmat qilish uchun mehmonxona kerak
bo’ladi. Bu yerda ular ovqatlanishi lozim. Turli tomoshalar qiladilar. Hammasi naqd
pul, ko’p hollarda agar ular xorijiy turistlar bo’lsa, valyuta tushumining ko’payishini
ta’minlaydi.
Turizm nafaqat iqtisodiy, balki muhim ijtimoiy sohasi hamdir. Buning
iqtisodiy samaradorligi bilan birga ma’naviy, ruhiy va intellektual ahamiyati ham
juda katta. SHu tufayli ushbu sohaga davlat alohida e’tibor berib ma’lum imtiyozlar
ham belgilaydi. Odamlar bu imtiyozlardan faqat turist bo’lganliklari uchun
foydalanadilar. Bu ham turizmning o’ziga xos xususiyati va katta ijtimoiy-iqtisodiy
ahamiyatidan dalolat beradi. Imtiyozlar turistlarning bojxona postlaridan o’tishda,
soliq to’lashda, chetga chiqishda pasportiga ruxsat berishlarida, avia va temir yo’l
transportlariga chiptalar olishda, ularni rasmiylashtirishlarda namoyon bo’ladi.
SHunday qilib, turizm iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida o’ziga xos
xususiyatlarga ega ekan. Bulardan tashqari turizm mamlakat xayotiga sezilarli
darajada ta’sir qiladi.
Turizmdan birinchi galda turistlar uchun foyda qiladilar, ya’ni ularning
dunyoqarashi kengayadi, jismoniy jihatdan sog’lomlashadi va ma’naviy boyligi
ko’payadi, atrof muhitni idrok qilish bilan ulardan ta’sirlanish orqali rohatlanadi.
Turizmning mahalliy aholi uchun ham katta foydasi bor. Ular ish bilan
ta’minlanadi, turli millat, elat va xalq vakillari bilan muloqotda bo’ladilar va ularning
turli an’ana va qadriyatlari bilan tanishadilar, doimiy daromad olib turish imkoniyati
ega bo’ladilar, mahsulotlarni sotish imkoniyatiga ega bo’ladilar, mahalliy aholi
imkon qadar o’zlarining an’ana va qadriyatlarini namoyish qilish uchun uni saqlab
qoladilar va unitilganlarini tiklaydilar, mehmon kutishning jozibador an’analarini
tiklash bilan birga mehmondorchilik an’anlarini takomillashtirib boradilar. Oxir
oqibatda mahalliy aholining dunyoqarashi, madaniy saviyasi ham mutassil o’sib
boradilar.
Turizmning rivojlanishi davlat uchun ham juda foydalidir. Xususan u turizmni
rivojlantrish evaziga o’z iqtisodiyotining yuksalishiga erishadi, davlat byudjetiga
tushumlarning ko’payishini ta’minlaydi, tabiiy resurslarni asrab-avaylashga
erishadi, mamlakatning ijtimoiy barqarorligini ta’minlashga harakat qiladi va unga
erishadi, xalqaroaloqalarga erishadi, madaniy aloqalar kengayadi, valyuta tushumi
ko’payadi va h.k.
Atrof muhitga ham turizmni rivojlantirish katta foyda beradi. Xususan,
mamlakatning biomaydoni asl holida saqlanishiga harakat qilinadi, ekologik
barqarorlikni ta’minlash tadbirlari qo’llaniladi, tabiat resurslaridan turistlarning
rohatlanishi uchun foydalanladi, manzarali maydonlarning yaratilishi imkoniyatini
tug’diradi, suv, havo, o’rmonlarning tabiiy holda saqlanishi uchun kurashiladi.
Turizm mahalliy aholi hayotiga ijobiy hamda salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin.
Ijobiy xususiyatlari quyidagilardan iborat:
- ish o’rinlarini yaralishi;
- daromadni ko’payishi, mahalliy aholini yashash darajasini oshishi ;
- urbanizasiya jarayonini tezlashishi, shaharcha xizmat, infrastruktura,
madaniyat tashkilotlarini rivojlanishi;
- ijtimoiy va madaniy jarayonlarin tezlashishi;
- mahalliy madaniyat o’choqlarning yaralishi, xalq ijodiyoti, an’analari,
rusumlarini rivojlanishi;
- qishloq xo’jaligi mahsulotlari va mahalliy ishlab chiqarilgan tovarlarga
talabni oshishi;
- mahalliy madaniy yodgorliklarni tiklanishi va muhofazasi;
- tabiiy komplekslarni kengayishi
- mintaqa jozibadorligini oshishi;
- mahalliy madaniy hayotni jonlanishi;
Salbiy xususiyatlari quyidagilar:
- malakasiz mehnat ulushining o’sishi;
- umumjamiyat normasini buzulishi oshishi; (ichkilik, fohishabozlik,
bezorilik)
- oila “eroziyasi” (oilaviy ajralishlar, yoshlarni hayotga yengil qarashi);
- mahalliy aholi va turistlar o’rtasidagi kelshmovchiliklar va boshqalar.
Nazorat savollari:
1.Turistik resurslarning ijtimoiy mazmunini tushuntiring.
2. Turistik resurslarning jamiyatdagi o’rni nimada.
3. Turistik resurslarning iqtisodiy mazmuni tushuntiring.
4.Turistik resurslarning iqtisodiyotdagi ahamiyati.
5.O’zbekistonning ijtimoiy – iqtisodiy hayotida turistik resurslarning
ahamiyati nimada.