MOLIYA HUQUQI.
REJA:
1. Moliya tushunchasi, funktsiyalari va mohiyati
2. Davlatning moliyaviy faoliyati: tushunchasi va uni amalga oshirish usullari
3. O`zbekiston Respublikasi moliya tizimi: mazmuni va tuzilishi
1. Moliya tushunchasi, funktsiyalari va mohiyati
Davlat va huquq nazariyasi fanidan ma’lumki, har bir huquq sohasi ma’lum
bir maqsad va vazifalarga yo’naltirilgan bo’ladi. Moliya huquqining oldiga
qo’yilgan asosiy vazifa jamiyatda kelib chiqadigan o’ziga xos munosabatlarni
tartibga solishdan iboratdir. Moliya huquqi o’z ta’siri ostiga ma’lum bir ijtimoiy
munosabatlar doirasini qamrab oladi. Davlat o’z oldida turgan vazifalarni
bajarishda «moliya» deb ataluvchi iqtisodiy richagni qo’llaydi va shu bilan bog’liq
holda moliyaviy faoliyatni amalga oshiradi. Mana shu sababli moliya huquqi
to’g’risida so’z yuritishdan avval «moliya» va «davlatning moliyaviy faoliyati»
degan tushunchalarni bilib olish lozim.
Har bir davlat o’zining mustaqil moliyasiga ega bo’lmog’i lozim. O’zbekiston
Respublikasi mustaqillikka erishgandan so’ng nafaqat siyosiy mustaqillikka, balki
shu jumladan iqtisodiy mustaqillikka, ya’ni O’zbekiston Respublikasi o’zining
moliyasiga
va
o’zining
milliy
daromadiga
ega
bo’ldi.
O’zbekiston
Respublikasining moliyasi mamlakatimiz iqtisodiy tizimining muhim va ajralmas
qismi bo’lib, uning tarkibiy elementi hisoblanadi. Iqtisodiyotning rivojlanishi-
uning moliyasini yuksalish yo’nalishlarini belgilab beradi va mustahkamlab
borishiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. Iqtisodiyotimizning taraqqiyotini belgilab
beruvchi asosiy ko’rsatgichlardan biri - bu milliy daromaddir. Milliy daromadning
o’sishiga mamlakat sanoati, qishloq xo’jaligi va boshqa tarmoqlarning uzluksiz
rivojlanishi sabab bo’ladi. Moliyani mustahkamlash murakkab vazifalardan biri
bo’lib, bu vazifani bajarmasdan turib mamlakatimizni himoya qilish, madaniy va
xo’jalik rivojlanishini ta’minlash va bozor iqtisodiyoti sharoitiga qadam qo’yish
mumkin emas.
Moliya-pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Uning roli va
ahamiyati pul munosabatlarining iqtisodiy munosabatlarda tutgan o’rni bilan
belgilanadi.
Moliya lotincha so’zdan olingan bo’lib, pul to’lovlari degan ma’noni
anglatadi. Lekin moliyani pul to’lovlari deb tushuntirishning o’zi yetarli emas.
Chunki bu to’lovlar bir tomondan, byudjetga soliqlar, yig’imlar va boshqa
majburiy to’lovlar o’tkazishni; ikkinchi tomondan esa, davlat byudjeti va boshqa
jamg’armalar hisobidan mablag’lar berishni; banklar orqali pul to’lovlari (hisob-
kitoblar)ni amalga oshirish singari pul harakatini ifoda qiladi hamda bu
harakatlarda ijtimoiy munosabatlar aks etadi.
Moliya tushunchasi juda keng tushuncha bo’lib, o’z mohiyatiga ko’ra,
iqtisodiy kategoriyalardan biri bo’lib hisoblanadi. Bunday kategoriyalarga «pul»,
«foyda», «tannarx» kabi boshqa iqtisodiy tushunchalar ham kiradi. Bularning har
biri kategoriyaning mohiyatini va jamiyat rivojlanishidagi rolini belgilovchi o’z
vazifalarini bajaradi. Bozor munosabatlariga o’tish iqtisodning rolini, shuningdek
moliyani, ijtimoiy ishlab chiqarishni kuchaytirishni talab qiladi.
Moliya tushunchasini iqtisodiy va moddiy nuqtai nazardan ko’rib chiqish
mumkin. Iqtisodiy ma’noda moliya - bu turli bo’g’indagi sub’yektlarning
markazlashgan va markazlashmagan jamg’armalari pul mablag’larini tashkil etish,
taqsimlash va foydalanish bilan bog’liq bo’lgan iqtisodiy munosabatlardir.
Moddiy ma’noda esa, moliya - bu davlat, ma’muriy-hududiy tuzilmalar,
korxonalar, muassasalar, tashkilotlarning pul mablag’lari bo’lib, jamiyat va ishlab
chiqarishni rivojlantirish ehtiyojlarini moddiy ta’minlash uchun foydalaniladi.
Moliyaning mavjud bo’lishi tovar-pul munosabatlari bilan bog’liqdir. Bu
munosabatlarning rivojlanishi mehnatning taqsimlanishiga, turli mulk shakllarining
mavjudligi va ular xo’jalik faoliyatining tashkiliy-huquqiy shaklga asos-
langanligiga, tashqi iqtisodiy aloqalarga bog’liqligiga asoslanadi. Milliy
daromadning taqsimlanishi - pul shaklida namoyon bo’ladi. O’zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasi va joriy qonunlarida turli mulk shakllarining
mustahkamlangan-ligi, barcha mulk shakllarining davlat tomonidan bir xilda
himoyalanishi va bozor mexanizmining rivojlanishi davlatdagi tovar-pul muno-
sabatlarining chuqurlashuvi va kengayishining istiqbolini belgilaydi.
Shuni alohida ta’kidlab o’tish lozimki, moliya pul munosabatlarining
hammasini ham qamrab olmaydi. Moliyaga faqatgina pul jamg’armalarini tashkil
etish, undan foydalanish va uni taqsimlash bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy
munosabatlar kiradi.
Milliy daromadni taqsimlash va qayta taqsimlash jarayonida, moliya
yordamida, jamiyat rivojlanishini, ishlab chiqarishning kengayishini, ekologik
xavfsizlikni, mamlakatning mudofaasi va xavfsizligini ta’minlovchi pul
jamg’armalari tashkil qilinadi va ulardan foydalaniladi.
Moliya - bu pul jamg’armalarini tashkil etuvchi ijtimoiy munosabatlar bo’lib,
mamlakat iqtisodini tartibga soluvchi asosiy richagdir.
2. Davlatning moliyaviy faoliyati: tushunchasi va uni amalga oshirish
usullari
Moliya huquqi mustaqil huquq tarmog’i va O’zbekiston Respublikasi
qonunchiligining tegishli sohasi sifatida keng rivojlanib bormoqda. Buning
natijasida moliyaviy-huquqiy tartibga solishning predmeti aniqlanmoqda, uning
ichki tuzilishi va institutlari yangilanib bormoqda.
Huquq tizimining tarmoqlari bir - biridan, birinchi navbatda huquqiy tartibga
solish predmetiga qarab farqlanadi. Shuning uchun «moliya huquqi»ga tushuncha
berishdan oldin, uning predmetini tashkil etuvchi ijtimoiy munosabatlarni aniqlash
lozim.
Davlat tomonidan moliyaviy faoliyatning olib borilishi unda ishtirok etuvchi
sub’yektlarning huquqlari, majburiyatlari va javobgarligini tartibga solishni talab
etadi. Moliya huquqining vazifasi aynan mana shundan iboratdir. Moliya
huquqi me’yorlari yordamida davlat tomonidan moliyaviy tizimni harakatga
keltiriladi va undan foydalaniladi.
Moliya sohasi turli huquq sohalari me’yorlari bilan tartibga solinadi. Moliya
sohasi moliya huquqini butunlay qamrab olsa ham, moliyaviy tizimning turli
pog’onalarida uning me’yorlari turlicha qo’llaniladi. Bu holat shu bilan
izohlanadiki, moliya huquqi predmetini - davlat va ma’muriy-hududiy tu-
zilmalarning moliyasi tashkil etadi. Moliya huquqi moliyaviy tizimning boshqa
bo’g’inlari bilan chambarchas bog’liqdir.
Davlat va mahalliy hokimiyat organlari pul jamg’armalariga mablag’larni
yig’ish va undan foydalanish bilan bog’liq bo’lgan munosabatlar moliya huquqi
me’yorlari bilan tartibga solinadi.
Shuni ta’kidlab o’tish lozimki, davlatning moliyaviy faoliyati davomida
moliyaviy munosabatlardan tashqari boshqa ijtimoiy munosabatlar ham, masalan,
mehnat, fuqarolik munosabatlari yuzaga keladi va u tegishli huquq sohalari bilan
tartibga solinadi. Moliya huquqi faqat moliyaviy munosabatlarni tartibga soladi.
Moliyaviy tizim tuzilishini mustahkamlash, mazkur sohadagi vazifalarni
taqsimlash, moliyaviy faoliyat davomida yuzaga keladigan munosabatlarni tartibga
solish moliya huquqining predmetini tashkil etadi.
Moliya huquqi predmetiga kiruvchi munosabatlar o’zining mazmuniga ko’ra
turli tumanligi bilan ajralib turadi. U ijtimoiy ishlab chiqarish va taqsimlashning
barcha tuzilmalarini qamrab oladi. Bundan tashqari moliyaviy munosabatlar unda
ishtirok etuvchi tomonlarning ko’pligi bilan ham ajralib turadi. Moliyaviy
munosabatlarning mazmuni davlat va mahalliy pul jamg’armalarini tashkil etish,
taqsimlash va undan foydalanishga qaratilgandir. Tabiiyki, bu munosabatlar
davlatning bevosita ishtiroki va ta’siri ostida vujudga keladi.
Moliya huquqi me’yorlari yordamida davlat moliyaviy faoliyatining asosiy
tamoyillari va shakllari, davlat pul jamg’armalaridagi mablag’larni to’plash
usullari, ushbu jamg’armalarni tashkil qiluvchi mablag’lar turlari, ularni undirish
tartibi, davlat pul jamg’armalaridan foydalanish hamda korxona, tashkilot va
muassasalar pul mablag’larining tashkil topish manbalari tartibga solinadi. Moliya
huquqi ushbu munosabatlarni tartibga solib, davlat organlari, korxonalar,
tashkilotlar va fuqarolarning huquq va majburiyatlarini mustahkamlaydi.
Shunday qilib, moliya huquqi predmeti- bu davlat tomonidan o’z oldida
turgan vazifalarni amalga oshirish maqsadida, markazlashgan va markazlashmagan
pul jamg’armalarini tashkil qilinishi, taqsimlanishi va undan foydalanilishi
jarayonida yuzaga keluvchi ijtimoiy munosabatlardir.
Moliya huquqi predmetini tashkil etuvchi ijtimoiy munosabatlarning quyidagi
o’ziga xos xususiyatlari mavjud:
bu munosabatlar - mulkiy xususiyatga ega;
bu munosabatlar - davlat va mahalliy moliyaviy mablag’larni tashkil etish,
taqsimlash va foydalanishga yo’naltirilgan;
bu munosabatlarning - majburiy ishtirokchisi bo’lib davlat va u vakolat
bergan organlar (mansabdor shaxslar) hisoblanadilar.
Moliyaviy faoliyatning funksiyasiga qarab moliya huquqining predmetini
quyidagi ijtimoiy munosabatlar tashkil etadi:
davlat va mahalliy pul jamg’armalarida pul mablag’larini to’plash bo’yicha
bo’ladigan munosabatlar;
davlat va mahalliy pul mablag’larini taqsimlash jarayonidagi munosabatlar;
davlat va mahalliy mablag’lardan foydalanish jarayonidagi munosabatlar;
moliyaviy nazoratni amalga oshirish sohasidagi munosabatlar;
pul emissiyasi sohasidagi munosabatlar va h.k.lar.
Moliyaviy institutlarga xosligiga qarab:
byudjet sohasidagi munosabatlar;
davlat va mahalliy byudjetdan tashqari jamg’ar-malar jarayonidagi
munosabatlar;
davlat va mahalliy daromadlarni tashkil etish bo’yicha bo’ladigan
munosabatlar;
davlat va mahalliy xarajatlarni amalga oshirish bo’yicha bo’ladigan
munosabatlar;
korxonalar, muassasalar, tashkilotlarning moliyaviy faoliyati jarayonida
yuzaga keladigan munosabatlar;
soliq sohasidagi munosabatlar;
kredit sohasidagi munosabatlar;
sug’urta sohasidagi munosabatlar;
pul muomilasi va hisob-kitoblar sohasidagi munosabatlar;
valyutani tartibga solish sohasidagi munosabatlar.
Moliyaviy munosabatlarni huquqiy tartibga solinishi davlat organlari
faoliyatini to’g’ri tashkil etilishini, korxona, tashkilot, muassasa va fuqarolar
manfaatlariga rioya etilishini ta’minlaydi.
O’zbekiston Respublikasining bozor munosabatlariga o’tishi moliyaviy-
huquqiy me’yorlarning o’zgarishiga olib keldi. Mazkur me’yorlar barcha mulk
shakllari sub’yektlarining tengligi va ularning davlat oldidagi moliyaviy majburi-
yatlari, qonuniy manfaatlarni himoya qilish huquqi, xo’jalik yurituvchi
sub’yektlarning mustaqilligi va boshqa tamoyillarga asoslanadi.
Moliya sohasida davlat organlari vakolatlarini mustahkamlovchi moliyaviy-
huquqiy me’yorlar hokimiyatning bo’linish tamoyiliga asoslanadi.
Moliyaviy faoliyat jarayonida turli xildagi ijtimoiy munosabatlar, masalan,
byudjet daromadlari va xarajatlarini taqsimlashda, byudjetni tayyorlash, tasdiqlash
va ijro etishda davlat hokimiyati organlari bilan davlat boshqaruvi organlari
o’rtasida; byudjetga majburiy to’lovlarni to’lash yoki byudjet mablag’larini olishda
moliya-kredit organlari bilan davlat korxonalari, muassasalari va boshqa jamoat
tashkilotlari o’rtasida yuzaga kelishi mumkin. Bunga o’xshash munosabatlar quyi
turuvchi organlar bilan yuqori turuvchi organlar o’rtasida (masalan, kredit olishda,
mablag’larni qayta taqsimlashda), shuningdek moliya-kredit organlarining ichki
tizimida (masalan, Markaziy bank bilan banklar o’rtasida) yuzaga kelishi mumkin.
Bu munosabatlarning barchasi moliya huquqi me’yorlari bilan tartibga solinadi.
Moliya huquqi me’yorlari davlat tomonidan insonlarning xulqiga (yurish-
turishiga) ta’sir etish vositasi sifatida hamda moliyaviy munosabatlarni tashkil
etishning yagona qoidalarini o’rnatishda foydalaniladi.
Moliya huquqi turli xildagi ijtimoiy munosabatlarni tartibga solib, davlat
faoliyatini
pul
mablag’lari
bilan
ta’minlaydi,
mamlakat
mudofaasining
mustahkamlanishida, xalqaro iqtisodiy va madaniy aloqalarning rivojlanishida
katta ahamiyatga ega bo’ladi.
Demak, moliya huquqi - bu davlat va mahalliy hokimiyat organlarining o’z
oldiga qo’ygan vazifalarini amalga oshirishlari uchun zarur bo’lgan pul
jamg’armalarining (moliya mablag’larining) tashkil topishi, taqsimlanishi va
foydalanilishi jarayonida yuzaga keladigan ijtimoiy munosabatlarni tartibga
soluvchi me’yorlar yig’indisidan iboratdir.
Huquq tarmog’ining mustaqilligini anglatuvchi yana bir element - bu uning
tartibga solish usulining mavjudligidir. Moliya huquqining tartibga soluvchi
usullarini umumiy va maxsus usullarga tasniflash mumkin. Umumiy usullar -
davlat va ma’muriy-hududiy tuzilmalar moliyaviy faoliyatining barcha jabhalarida
tatbiq etilishi mumkin bo’lsa, maxsus usullar - moliyaviy faoliyatning ma’lum bir
funksiyalarini amalga oshirish jarayonida qo’llaniladi.
Shunday qilib, mustaqil predmetga hamda tartibga solish usullariga ega
bo’lgan moliya huquqini - huquq tizimining mustaqil sohasi sifatida ko’rsatishimiz
mumkin.
O’zbekiston Respublikasida qabul qilinayotgan qonunchilik hujjatlari asosida
moliya qonunchiligi rivojlanib, takomillashib bormoqda
Moliyaning mazmunini pulning yoki pul mablag’lari jamg’armalarining o’zi
emas, balki pul jamg’armalari va pul mablag’larini tashkil etish, taqsimlash va
foydalanish jarayonida yuzaga keladigan iqtisodiy (pul) munosabatlar tashkil etadi.
Moliya tizimida markaziy o’rinni ommaviy moliya (davlat va ma’muriy-
hududiy tuzilmalarning moliyasi) egallaydi. Davlat moliyasi - bu davlat oldida
turgan vazifa va funksiyalarni bajarilishini moddiy ta’minlash maqsadida pul
mablag’lari jamg’armalarini to’plash, taqsimlash va foydalanish bo’yicha
bo’ladigan pul munosabatlari tizimidir. Ma’muriy-hududiy tuzilmalarning moliyasi
esa bu ma’muriy-hududiy tuzilmalarning o’z oldida turgan vazifa va funksiyalarni
bajarish maqsadida markazlashgan va markazlashmagan pul mablag’lari
jamg’armalarini tashkil etish, taqsimlash bilan bog’liq bo’lgan iqtisodiy
munosabatlardir.
O’zbek davlatchiligi rivojlanishining hozirgi sharoiti ishlab chiqarish
jarayonining markazlashgan holda tartibga solinishi, qayta taqsimlash munosa-
batlarining kengayishi bilan tavsiflanadi. Davlat miqyosidagi pul mablag’lari
nafaqat byudjet tizimida, balki byudjetdan tashqari jamg’armalarda, sug’urta va
kredit sohalarida ham to’planadi. Barcha mulk shaklidagi korxonalar, muassasalar
va tashkilotlarning moliyasi ma’lum bir ahamiyat kasb etmoqda. Chunki, ular
yordamida davlat pul mablag’lari asosiy massasining muomilasi amalga
oshiriladi…
Shunday qilib, moliya ikki yo’nalish bo’yicha funksiyalanadi:
1)
davlat
va
ma’muriy-hududiy
tuzilmalarning
markazlashgan
pul
jamg’armalarini to’plash, taqsimlash va foydalanish bilan bog’liq bo’lgan iqtisodiy
pul munosabatlari;
2)
korxonalar,
muassasalar,
tashkilotlarning
markazlashmagan
pul
jamg’armalari muomalasiga xizmat qiluvchi iqtisodiy munosabatlar.
Yuqoridagilarga asoslanib, O’zbekiston Respublikasining moliyasi - bu
O’zbekiston Respublikasining pul jamg’armalarini (byudjet, byudjetdan tashqari
va boshqa jamg’armalarni) tashkil qilish, uni bo’lib chiqish va undan foydalanish
hamda aholining ijtimoiy-madaniy talabini qondirishdagi, respublika iqtisodiyoti,
ijtimoiy-madaniy va ma’muriy-siyosiy rivojlanishini ta’minlovchi moliyaviy
(iqtisodiy) munosabatlar hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasida moliya bir qancha bo’g’inlardan iborat bo’lib,
yagona moliya tizimini tashkil qiladi.
Moliya tizimiga o’zaro bog’liq bo’lgan bo’g’inlar (institutlar) kiradi. Bu holat
shu bilan ifodalanadiki, u o’z ta’siri bilan davlatning butun iqtisodini qamrab oladi.
Moliya tarkibiga kiruvchi bo’g’inlar yig’indisi o’zaro aloqadorlikda-davlatning
moliyaviy tizimini tashkil qiladi.
Mamlakatning moliya tizimi - bu davlat, ma’muriy-hududiy tuzilmalar,
korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, xalq xo’jaligi sohalarining pul mablag’lari
jamg’armalarini tashkil etish, taqsimlash va foydalanishning shakl va usullarining
tizimidir.
Hozirgi vaqtda yangi iqtisodiy va siyosiy sharoitlarda, davlatning moliyaviy
tizimida bir qancha ijobiy o’zgarishlar sodir bo’ldi va bu holat moliyaviy tizimga
ta’sir qilishi bilan bir vaqtda, unga kiruvchi bo’g’inlarning mazmunini, ichki
tuzilishini va ularning o’zaro aloqalarini ham o’zgartirdi. Masalan, moliya tizimida
yangi bo’g’inlar (institutlar) paydo bo’ldi.
O’zbekiston Respublikasining moliyaviy tizimini quyidagi bo’g’inlar
(institutlar) tashkil qiladi:
O’zbekiston Respublikasining byudjet tizimi
Moliya tizimida davlat va ma’muriy-hududiy tuzilmalari pul jamg’armalarini
bevosita tashkil qiluvchi byudjet tizimi markaziy o’rinni egallaydi. Bunday pul
jamg’armalari davlat mudofaasi va xavfsizligini ta’minlashda, umumdavlat yoki
hududiy tuzilmalarning ijtimoiy-iqtisodiy rejalarini amalga oshirishda muhimdir.
Bir vaqtning o’zida u sub’yektlar mustaqilligining moliyaviy bazasi bo’lib ham
xizmat qiladi, fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlarini rivojlantiradi.
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 122-moddasiga binoan davlat
byudjeti tizimiga: respublika byudjeti; Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti;
mahalliy (viloyat, tuman, shahar) byudjetlari kiradi.
Respublika byudjeti va mahalliy byudjetlar jismoniy va yuridik shaxslar
tomonidan to’lanadigan soliqlar, yig’imlar va boshqa majburiy to’lovlardan tashkil
topadi.
O’zbekiston Respublikasida davlat byudjeti - bu iqtisodiy munosabatlar tizimi
bo’lib, uning yordamida markazlashgan pul mablag’lari jamg’armalari tashkil
etiladi. Davlat byudjeti yordamida har yili mamlakat milliy daromadining
yarmidan ko’pi taqsimlanadi va qayta taqsimlanadi.
Byudjetlar asosan majburiy to’lovlar asosida tashkil etiladi. Pul jamg’armalari
byudjet moliyalashtirishi usuli yordamida, ya’ni qaytarib bermaslik sharti bilan pul
mablag’larini ajratish yordamida taqsimlanadi.
Byudjetdan tashqari ijtimoiy jamg’armalar
Byudjetdan tashqari ijtimoiy jamg’armalar-moliyaviy tizimning yangi
bo’g’inlaridan biri bo’lib hisoblanadi. Bunday jamg’armalar jumlasiga: Respublika
yo’l jamg’armasi, O’zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tad-
birkorlikni qo’llab-quvvatlash davlat qo’mitasining maxsus hisobvarag’i; ish bilan
ta’minlashga
ko’maklashuvchi
davlat
jamg’armasi
hamda
O’zbekiston
Respublikasi Pensiya jamg’armasi kiradi. O’zbekiston Respublikasining «Byudjet
tizimi to’g’risida»gi qonunga binoan davlat maqsadli jamg’armalari - Davlat
byudjeti tarkibida jamlantiriladigan jamg’armalar bo’lib, ularning har biri uchun
mablag’lar manbalari, har bir manbadan mablag’ tushishi normalari va shartlari,
shuningdek shu mablag’lardan foydalanilishi mumkin bo’lgan maqsadlar qonun
hujjatlari bilan belgilanadi. Ushbu jamg’armalar yuridik va jismoniy shaxslardan
olinadigan majburiy to’lovlar va ajratmalardan tashkil topadi. Shu bilan birga,
byudjetdan tashqari jamg’armalar ixtiyoriy a’zolik to’lovlaridan ham tashkil
topadi. Bu jamg’armalarni tashkil qilishdan asosiy maqsad - davlat moliyaviy
mablag’larining kengayishini va ulardan maqsadga muvofiq foydalanishni
ta’minlashdir.
Byudjetdan
tashqari
jamg’armalar
davlatning
markazlashgan
pul
jamg’armasi hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasining «Byudjet tizimi to’g’risida»gi qonunining 20-
moddasiga
binoan
Davlat
maqsadli
jamg’armalarini
tuzish,
jamg’arma
mablag’larini
shakllantirish
va
ulardan
foydalanish
tartibi
O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi. Masalan, O’zbekiston
Respublikasi byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining 2000 yil 23 dekabrdagi 498-son qarori bilan tasdiqlangan
«Byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi mablag’larini shakllantirish va sarflash
tartibi to’g’risida»gi Nizom1 asosida tashkil qilinadi. Nizomga ko’ra O’zbekiston
Respublikasi Byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi pensiya ta’minoti
tizimidagi boshqaruv tuzilmasini takomillashtirish, davlat ijtimoiy sug’urtasi
bo’yicha majburiy badallar, ajratmalar va to’lovlarning to’liq yig’ilishini
ta’minlash, aholini davlat tomonidan kafolatlangan ijtimoiy himoya qilish chora-
tadbirlarini o’z vaqtida mablag’ bilan ta’minlash maqsadida tashkil etilgan.
Pensiya jamg’armasi daromadlari jismoniy va yuridik shaxslarning majburiy va
ixtiyoriy badallari asosida shakllanadi. Pensiya jamg’armasi mablag’laridan
maqsadga muvofiq foydalanilishini nazorat qilish O’zbekiston Respublikasi
Moliya vazirligi va uning hududiy organlari tomonidan amalga oshiriladi.
Sug’urta-jismoniy va yuridik shaxslarning majburiy va ixtiyoriy badallaridan
tashkil topgan sug’urta jamg’armalaridan yuridik va jismoniy shaxslarga yet-
kazilgan zararlarni to’liq yoki qisman qoplash maqsadida foydalaniladi. Sug’urta
jamg’armalari daromadlarining tashkil topish manbasi bo’lib, yuridik va jismoniy
shaxslarning to’lovlari, shuningdek nazarda tutilgan hollarda esa, davlat
byudjetidan ajratiladigan mablag’lar hisoblanadi. Sug’urta jamg’armalarini tashkil
etishdan asosiy maqsad-tabiiy ofatlar yoki boshqa favqulodda holatlar yuz
berganda, yetkazilgan zararni qoplashdan iboratdir.
O’zbekiston Respublikasining «Sug’urta faoliyati to’g’risida»gi qonuniga
binoan sug’urta deganda yuridik yoki jismoniy shaxslar to’laydigan sug’urta
mukofotlaridan shakllantiri-ladigan pul fondlari hisobidan muayyan voqea
(sug’urta hodisasi) yuz berganda ushbu shaxslarga sug’urta shartnomasiga muvofiq
sug’urta tovonini (sug’urta pulini) to’lash yo’li bilan ularning manfaatlarini himoya
qilish tushuniladi.
Amaldagi qonunchilikka ko’ra sug’urta hayotni sug’urta qilish va umumiy
sug’urta sohalariga bo’linishi mumkin.
Kredit-bu vaqtincha bo’sh turgan pul mablag’larni va boshqa mablag’larni
ma’lum bir muddatga va haq evaziga qaytarib berish sharti bilan qarzga berishdir.
Kredit munosabatlari ikki sub’yekt o’rtasida: qarz beruvchi va qarz oluvchi
o’rtasida yuzaga keladi. Kredit: birinchidan, pulga tenglashtirilgan to’lov
mablag’larini (masalan, veksel, chek, sertifikat) yuzaga chiqarib, ularni xo’jalik
muomilasiga jalb qiladi; ikkinchidan, u vaqtincha bo’sh turgan mablag’larni
harakatdagi kapitalga aylantiradi; uchinchidan, qarz berish orqali pul mablag’larini
turli tarmoqlar o’rtasida qayta taqsimlash bilan ishlab chiqarish resurslarining
ko’chib turishini ta’minlaydi; to’rtinchidan, qarz berish, qarzni undirish
mablag’lari orqali iqtisodiy o’sishni rag’batlantiradi. Kredit munosabatlari pul
egasi bilan qarz oluvchi o’rtasida bevosita yoki bilvosita bo’lishi mumkin. Shunga
qarab kreditning: tijorat, bank, iste’molchi, davlat va xalqaro kredit shakllari
mavjud.
Korxona, muassasa va tashkilotlarning moliyasi
Korxonalar, muassasalar va tashkilotlarning (keyingi o’rinlarda korxonalar
deb ataladi) moliyasi - moliya tizimining boshlang’ich bo’g’inlaridan biri bo’lib,
uning asosini tashkil qiladi. Korxonalar moliyasi - moddiy ishlab chiqarish bilan,
ishlab chiqarilgan mahsulotlarni tarqatish bilan bevosita bog’liq bo’lib, milliy
daromadni tashkil qiladi hamda bu moliya tizimi yordamida taqsimlanadi va qayta
taqsimlanadi.
Korxonalarda
hosil
bo’lgan
moliyaviy
mablag’lar
davlat
byudjeti
daromadlarining asosiy manbai bo’lib hisoblanadi.
Bozor munosabatlari shakllanishi va rivojlanishi sharoitida horij sarmoyalari
ishtirokida tashkil etilgan qo’shma korxonalarning moliyasi alohida o’rinni
egallaydi. Bunday korxonalar umumiy egalikda bo’lgan mol-mulkka ega bo’lib,
pul jamg’armalarini tashkil etishga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.
Demak, korxonalarning moliyasi - bu iqtisodiy munosabatlar tizimi bo’lib,
uning jarayonida davlatning markazlashmagan pul mablag’lari jamg’armalari
tashkil etiladi va foydalaniladi. Bu pul mablag’lari jamg’armalari korxonalarning
kundalik boshqaruvida bo’ladi.
Korxonalar o’zlarining xarajatlarini o’z daromadlari hisobidan qondiradilar.
Korxonalar daromadlari va xarajatlari o’rtasidagi farqning ma’lum bir qismi,
majburiy to’lovlar sifatida (masalan, soliqlar sifatida) byudjetga o’tkaziladi.
Yuqorida sanab o’tilgan moliya tizimi bo’g’inlari, iqtisodiy kategoriya
sifatida, umumiy xususiyatlarga ega, lekin ular iqtisodiy-ijtimoiy jarayonga tur-
licha ta’sir qiladi.
Moliyaviy tizimning har bir bo’g’ini jamiyat ehtiyojini qondirishga qaratilgan
pul mablag’larini tashkil etish va undan foydalanish jarayonida yuzaga keluvchi
moliyaviy munosabatlar yig’indisidan iborat.
Pul jamg’armalari markazlashgan va markazlashmagan bo’lishi mumkin.
Markazlashgan pul jamg’armalari - ma’lum bir hududda umumiy ehtiyojlarni
qondirish uchun ishlatiladi. Masalan, byudjet, byudjetdan tashqari ijtimoiy
jamg’armalar, sug’urta va kredit jamg’armalari markazlashgan pul jamg’armalari
hisoblanadi. Markazlashmagan pul jamg’armalari korxonalar, muassasalar va
tashkilotlar pul jamg’armalaridan iborat bo’lib, mazkur korxona, muassasa va
tashkilotning ishlab chiqarishiga va ijtimoiy ehtiyojlariga jalb qilinadi.
Hozirgi vaqtda moliyaviy tizimning rivojlanishi, ko’p jihatdan, xorij
tajribasidan samarali foydalanishga bog’liqdir. Chunki horij davlatlarida turli xil
byudjetdan tashqari jamg’armalar tashkil qilinishi yaxshi yo’lga qo’yilgan.
Ko’pgina xorij davlatlarida mulkiy va shaxsiy sug’urtada davlat monopoliyasi
mavjud emas.
3. O`zbekiston Respublikasi moliya tizimi: mazmuni va tuzilishi
Har qanday huquq sohasining mustaqilligini anglatuvchi xususiyatlardan biri-
bu uning ma’lum bir tizimga ega bo’lishidir. Moliya huquqi boshqa huquq sohalari
singari o’z tizimiga ega. Moliya huquqi tizimi moliya huquqi me’yorlari
yig’indisidan iborat. Moliyaviy-huquqiy me’yorlar o’ziga xosligi va moliyaviy
munosabatlarni tartibga solishda o’zaro yaqinligiga qarab, tartibli ravishda
guruhlarga, institutlarga, bo’limlarga ajratiladi.
Moliya huquqi ko’pgina turdosh moliyaviy munosabatlarni tartibga soluvchi
moliyaviy-huquqiy institutlarni birlashtiradi. Bu institutlarning har biri yagona
sohaviy tartibga solish predmetiga ega.
Moliyaviy-huquqiy institutlar moliya huquqi sohasidan tartibga solish
predmetining hajmiga qarab ajralib turadi. Moliyaviy-huquqiy institut moliyaviy
munosabatlarning ma’lum bir qismini, masalan, soliq huquqi instituti - jismoniy va
yuridik shaxslarning (soliq to’lovchilarning) byudjetga to’laydigan soliq va boshqa
majburiy to’lovlari bo’yicha bo’ladigan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soladi.
Demak, moliyaviy-huquqiy institutlar mazmuni jihatidan tor va o’zaro yaqin
bo’lgan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi moliyaviy-huquqiy me’yorlar
yig’indisidan iborat.
Bir necha moliyaviy-huquqiy institutlar birlashib, bo’limlarni tashkil etadi.
Moliya huquqi tizimi-bu ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi
moliyaviy-huquqiy me’yorlarning institutlarga, bo’limlarga birlashishi, ularning
o’zaro aloqasidir.
Moliya huquqi tizimi ikki qismdan iboratdir: umumiy va maxsus.
Umumiy qismda - moliya huquqining asosiy tamoyillari, davlat moliyaviy
faoliyatining shakl va usullari, moliyaviy faoliyatni amalga oshiruvchi davlat
organlari tizimi va ushbu sohada ularning vakolatlarini belgilash, moliyaviy-
huquqiy munosabatlar boshqa sub’yektlarining huquqiy maqomi va ularning o’ziga
xos xususiyatlari, moliyaviy kontrol shakl va usullarini mustahkamlovchi huquq
me’yorlari ko’rsatib o’tilgan. Bular davlat moliyaviy faoliyatining barcha jabha-
larida harakatda bo’lib, umumiy ahamiyatga ega bo’ladi.
Maxsus qismi quyidagi bo’lim va institutlardan iborat:
1-byudjet huquqi;
2-byudjetdan tashqari ijtimoiy jamg’armalar;
3-davlat korxonalari moliyasi;
4-davlat va ma’muriy-hududiy tuzilmalarning daromadlari;
5-davlat krediti;
6-mulkiy va shaxsiy sug’urta;
7-davlat va ma’muriy-hududiy tuzilmalarning xarajatlari;
8-bank krediti;
9-pul muomilasi va hisob-kitoblar;
10-valyutani tartibga solish.
Yuqorida ko’rsatilgan moliyaviy-huquqiy institutlar va bo’limlarning ba’zi
birlari to’liq moliya huquqi me’yorlari bilan tartibga solinsa, ba’zi birlari moliya
huquqidan tashqari boshqa huquq sohalari bilan ham tartibga solinadi.
Moliya bo’limlarini alohida-alohida olib ko’radigan bo’lsak, ular tartibga
solinuvchi munosabatlarning o’ziga xos xususiyatlariga qarab bo’linmalarga,
institutlarga bo’linadi. Masalan, davlat daromadlari bo’limi. Bu bo’lim soliqlar;
byudjetga to’lanadigan boshqa majburiy to’lovlar; soliqsiz to’lovlar va boshqa shu
kabi moliyaviy-huquqiy institutlarni o’z ichiga oladi.