MOLIYA TIZIMI

Yuklangan vaqt

2024-12-16

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

30,8 KB


 
 
 
 
 
 
MOLIYA TIZIMI 
 
 
3.1. Moliya tizimining sohalari va bo'g'inlari 
Amaliy ish jarayonida turli pul fondlaridan shakllanadigan va foydalaniladigan 
moliyaviy munosabatlarning turli sohalari majmuiga moliya tizimi deyiladi. Unga 
boshqacha ta'rif berish ham mumkin: davlat va korxonalarning pul fondlarini shakllantirish, 
taqsimlash va foydalanish borasidagi shakl va metodlar tizimiga moliya tizimi deyiladi. 
«Moliya tizimi» tushunchasi keng ma'nodagi «moliya» tushunchasining taraqqiyoti 
natijasidir. Mamlakatda bozor islohotlarining amalga oshirilishi va mohiyatiga ko'ra 
butunlay yangi bo'lgan iqtisodiy va moliyaviy siyosatning hayotga tatbiq etilishi moliya 
tizimining sohalari va bo'g'inlariga nisbatan ob'ektiv ravishda yangicha yondashuvni taqazo 
etdi. Unga muvofiq ravishda, dastlab, moliya tizimi quyidagi ikki sohaga bo'linadi9: 
davlat moliyasi va mahalliy moliya; 
xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi. 
O'z navbatida, moliya tizimining har bir sohasi pul fondlari va daromadlami 
shakllantirishning aniq shakllari va metodlariga bog'liq ravishda bir necha bo'g'inlardan 
tashkil topadi. Masalan, davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi bo'g'inlardan iborat 
bo'lishi mumkin: 
Davlat byudjeti; 
maqsadli nobyudjet fondlari; 
• davlat krediti. 
Shuningdek, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi quyidagi bo'g'inlardan iborat: 
tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi; 
moliyaviy vositachilar moliyasi; 
notijorat tashkilotlari moliyasi. 
Yuqorida keltirilganlarni chizmali ko'rinishda quyidagicha ifodalash mumkin: 
MOLIYA TIZIMI 3.1. Moliya tizimining sohalari va bo'g'inlari Amaliy ish jarayonida turli pul fondlaridan shakllanadigan va foydalaniladigan moliyaviy munosabatlarning turli sohalari majmuiga moliya tizimi deyiladi. Unga boshqacha ta'rif berish ham mumkin: davlat va korxonalarning pul fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish borasidagi shakl va metodlar tizimiga moliya tizimi deyiladi. «Moliya tizimi» tushunchasi keng ma'nodagi «moliya» tushunchasining taraqqiyoti natijasidir. Mamlakatda bozor islohotlarining amalga oshirilishi va mohiyatiga ko'ra butunlay yangi bo'lgan iqtisodiy va moliyaviy siyosatning hayotga tatbiq etilishi moliya tizimining sohalari va bo'g'inlariga nisbatan ob'ektiv ravishda yangicha yondashuvni taqazo etdi. Unga muvofiq ravishda, dastlab, moliya tizimi quyidagi ikki sohaga bo'linadi9: davlat moliyasi va mahalliy moliya; xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi. O'z navbatida, moliya tizimining har bir sohasi pul fondlari va daromadlami shakllantirishning aniq shakllari va metodlariga bog'liq ravishda bir necha bo'g'inlardan tashkil topadi. Masalan, davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi bo'g'inlardan iborat bo'lishi mumkin: Davlat byudjeti; maqsadli nobyudjet fondlari; • davlat krediti. Shuningdek, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi quyidagi bo'g'inlardan iborat: tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi; moliyaviy vositachilar moliyasi; notijorat tashkilotlari moliyasi. Yuqorida keltirilganlarni chizmali ko'rinishda quyidagicha ifodalash mumkin:  
 
 
 
Moliya tizimi 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Xo'jalik 
yurituvchi 
sub'ektlar 
moliyasi 
 
 
Davlat 
moliyasi va 
mahalliy 
moliya 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tijorat 
korxonalari va 
tashkilotlari 
moliyasi 
 
D
avlat 
byudjet
i 
 
 
 
 
 
 
 
Moliyaviy 
vositachilar 
moliyasi 
 
Davlat 
maqsadli 
fondlari 
 
 
 
 
 
 
 
Notijorat 
tashkilotlar 
moliyasi 
 
D
avlat 
krediti 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
3.1.1.-chizma. Moliya tizimining sohalari va bo’g’inlari  
Moliya tizimining alohida sohalar va bo'g'inlarga bo'linishi YalMni shakllantirish, 
taqsimlash va qayta taqsimlashda, daromad-larni shakllantirish va utardan foydalanishda 
iqtisodiy munosabatlar sub'ektlarining bir-birlaridan farqli ravishda ishtirok etishi bilan 
belgilanadi. Moliya tizimining har bir sohasi va bo'g'iniga pul fondlari va daromadlarini 
shakllantirish va ulardan foydalanishning o'ziga xos shakllari va metodlari tegishlidir. 
Masalan, korxonalar moliyasi moddiy ishlab chiqarishga, YalMni yaratishga, uni 
korxonalar o'rtasida taqsimlashga va YalM bir qismining byudjet va byudjetdan tashqari 
jamg'arma fondlariga qayta taqsimlashga xizmat qiladi. Davlat byudjeti orqali resurslar 
davlatning markazlashtirilgan fondiga jalb qilinadi va ular iqtisodiy mintaqalar, tarmoqlar 
va aholining ijtimoiy guruhlari o'rtasida qayta taqsim-lanadi. 
Moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini 
sifatida Davlat byudjeti o'z ichiga quyidagilarni oladi: 
respublika byudjeti; 
Qoraqalpog'iston Respublikasi byudjeti va mahalliy byudjetlar. O'z navbatida, 
Qoraqalpog'iston Respublikasi byudjeti 
Qoraqalpog'iston Respublikasining respublika byudjeti hamda Qoraqalpog'iston 
Respublikasiga bo'ysunuvchi tumanlar va shaharlar byudjetlaridan tarkib topadi. 
Viloyatning byudjeti esa viloyat byudjetini va viloyatga bo'ysunuvchi tumanlar va shaharlar 
Moliya tizimi Xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi Davlat moliyasi va mahalliy moliya Tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi D avlat byudjet i Moliyaviy vositachilar moliyasi Davlat maqsadli fondlari Notijorat tashkilotlar moliyasi D avlat krediti 3.1.1.-chizma. Moliya tizimining sohalari va bo’g’inlari Moliya tizimining alohida sohalar va bo'g'inlarga bo'linishi YalMni shakllantirish, taqsimlash va qayta taqsimlashda, daromad-larni shakllantirish va utardan foydalanishda iqtisodiy munosabatlar sub'ektlarining bir-birlaridan farqli ravishda ishtirok etishi bilan belgilanadi. Moliya tizimining har bir sohasi va bo'g'iniga pul fondlari va daromadlarini shakllantirish va ulardan foydalanishning o'ziga xos shakllari va metodlari tegishlidir. Masalan, korxonalar moliyasi moddiy ishlab chiqarishga, YalMni yaratishga, uni korxonalar o'rtasida taqsimlashga va YalM bir qismining byudjet va byudjetdan tashqari jamg'arma fondlariga qayta taqsimlashga xizmat qiladi. Davlat byudjeti orqali resurslar davlatning markazlashtirilgan fondiga jalb qilinadi va ular iqtisodiy mintaqalar, tarmoqlar va aholining ijtimoiy guruhlari o'rtasida qayta taqsim-lanadi. Moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida Davlat byudjeti o'z ichiga quyidagilarni oladi: respublika byudjeti; Qoraqalpog'iston Respublikasi byudjeti va mahalliy byudjetlar. O'z navbatida, Qoraqalpog'iston Respublikasi byudjeti Qoraqalpog'iston Respublikasining respublika byudjeti hamda Qoraqalpog'iston Respublikasiga bo'ysunuvchi tumanlar va shaharlar byudjetlaridan tarkib topadi. Viloyatning byudjeti esa viloyat byudjetini va viloyatga bo'ysunuvchi tumanlar va shaharlar  
 
byudjetlarini o'z ichiga oladi. Shuningdek, tumanlarga bo'linadigan shaharning byudjeti 
shahar byudjeti va shahar tarkibiga kiruvchi tumanlar byudjetlaridan iborat. Va nihoyat, 
tumanga bo'ysunadigan shaharlari bo'lgan tumanning byudjeti tuman byudjetidan va tuman 
bo'ysunuvidagi shaharlar byudjetidan tashkil topadi. 
Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o'z oldida turgan quyidagi muammolarni hal etishi 
kerak: 
daromadlar asosini mustahkamlash zaminida byudjet defitsitining darajasini 
kamaytirish; 
mamlakat taraqqiyotining ustuvor yo'nalishlari bo'yicha byudjet xarajatlarini 
restrukturizatsiya qilish; 
byudjet yordamida tartibga solish mexanizmini takomillash-tirish; 
byudjet assignovaniyalaridan samarali foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish. 
Davlat maqsadli fondlari (nobyudjet fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar) 
oldindan belgUangan ma'lum muddatlarda tuzilishi yoki doimiy ravishda mavjud bo'lishi 
mumkin. Bu fondlarning vujudga kelishi Davlat byudjetining qabul qilinishi yoki qabul 
qilinmasligidan qat'i nazar mablag'lar maqsadli manbaining zarurligi bilan belgilanadi. 
Birinchi navbatda, bu ijtimoiy ta'minot, tekin sog'liqni saqlash, ishsizlikni kamaytirish va 
boshqa xuddi shunday bir qancha muhim ijtimoiy ehtiyojlarni qondirishga tegishlidir. Bu 
fondlar mablag'larini shakllantirish va ulardan foydalanish davlat tomonidan o'ziga xos 
bo'lgan shakllar va metodlar yordamida amalga oshiriladi. Shuning uchun ham ularni moliya 
tizimining «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida 
ajratilishi maqsadga muvofiqdir. 
Mablag'lardan foydalanishning maqsadli yo'naltirilganligi belgisi bo'yicha davlat 
maqsadli fondlarini quyidagi ikki guruhga birlashtirish mumkin: 
ijtimoiy yo'nalishga ega bo'lgan davlat maqsadli fondlari (nobyudjet fondlar yoki 
byudjetdan tashqari fondlar); 
tarmoqlararo va tarmoq xarakteriga ega bo'lgan davlat maqsadli fondlari (nobyudjet 
fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar). 
Ayrim hollarda hududiy yo'naltirilgan (mo'ljallangan) davlat maqsadli fondlari 
(byudjetdan tashqari fondlar) tashkil qilinishi mumkin. 
Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» 
byudjetlarini o'z ichiga oladi. Shuningdek, tumanlarga bo'linadigan shaharning byudjeti shahar byudjeti va shahar tarkibiga kiruvchi tumanlar byudjetlaridan iborat. Va nihoyat, tumanga bo'ysunadigan shaharlari bo'lgan tumanning byudjeti tuman byudjetidan va tuman bo'ysunuvidagi shaharlar byudjetidan tashkil topadi. Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o'z oldida turgan quyidagi muammolarni hal etishi kerak: daromadlar asosini mustahkamlash zaminida byudjet defitsitining darajasini kamaytirish; mamlakat taraqqiyotining ustuvor yo'nalishlari bo'yicha byudjet xarajatlarini restrukturizatsiya qilish; byudjet yordamida tartibga solish mexanizmini takomillash-tirish; byudjet assignovaniyalaridan samarali foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish. Davlat maqsadli fondlari (nobyudjet fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar) oldindan belgUangan ma'lum muddatlarda tuzilishi yoki doimiy ravishda mavjud bo'lishi mumkin. Bu fondlarning vujudga kelishi Davlat byudjetining qabul qilinishi yoki qabul qilinmasligidan qat'i nazar mablag'lar maqsadli manbaining zarurligi bilan belgilanadi. Birinchi navbatda, bu ijtimoiy ta'minot, tekin sog'liqni saqlash, ishsizlikni kamaytirish va boshqa xuddi shunday bir qancha muhim ijtimoiy ehtiyojlarni qondirishga tegishlidir. Bu fondlar mablag'larini shakllantirish va ulardan foydalanish davlat tomonidan o'ziga xos bo'lgan shakllar va metodlar yordamida amalga oshiriladi. Shuning uchun ham ularni moliya tizimining «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida ajratilishi maqsadga muvofiqdir. Mablag'lardan foydalanishning maqsadli yo'naltirilganligi belgisi bo'yicha davlat maqsadli fondlarini quyidagi ikki guruhga birlashtirish mumkin: ijtimoiy yo'nalishga ega bo'lgan davlat maqsadli fondlari (nobyudjet fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar); tarmoqlararo va tarmoq xarakteriga ega bo'lgan davlat maqsadli fondlari (nobyudjet fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar). Ayrim hollarda hududiy yo'naltirilgan (mo'ljallangan) davlat maqsadli fondlari (byudjetdan tashqari fondlar) tashkil qilinishi mumkin. Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya»  
 
sohasining alohida bo'g'ini sifatida quyidagilardan iborat bo'lishi mumkin: 
• Respublika yo'l fondi; 
O'zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo'llab-
quwatlash davlat qo'mitasining maxsus hisob varag'i; 
Ish bilan ta'minlashga ko'maklashuvchi davlat fondi; 
• O'zbekiston Respublikasi byudjetdan tashqari Pensiya fondi. 
Davlat maqsadli fondlarida katta miqdordagi mablag'lar to'planganligi sharoitida 
davlat moliyaviy nazoratining susayishi bu mablag'lardan samarasiz foydalanishga va turli-
tuman su'istemol holatlari sodir bo'lishiga olib kelishi mumkin. Shuning uchun ham davlat 
moliyaviy resurslaridan foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish maqsadida ularni Davlat 
byudjetiga jamlash (konsolidatsiya qilish) maqsadga muvofiqdir. Bunda jamlangan 
fondlarning maqsadli yo'nalishi o'zgartirilmasdan saqlanib qolishini ta'minlash lozim. 
Davlat krediti moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining o'ziga 
xos bo'g'ini hisoblanadi. Lining o'ziga xosligi davlatning markazlashtirilgan fondlariga 
mablag'larni jalb qilish bo'yicha moliya-kredit munosabatlariga doir alohida shakllari bilan 
belgilanadi. Davlat krediti davlat, yuridik va jismoniyshaxslar o'rtasidagi pul 
munosabatlarining o'ziga xos alohida shaklidan iboratdir. Bunda davlat, asosan, 
mablag'larni qarzga oluvchi va shuningdek, kreditor va garant (kafil) sifatida ham maydonga 
chiqadi. 
Davlat kreditida miqdoriy jihatdan mablag'larni qarz oluvchi sifatida davlat faoliyati 
ustunlik qiladi.-Davlatning kreditor sifatidagi operatsiyalari, ya'ni davlat yuridik va 
jismoniy shaxslarga ssudalar taqdim qilganda yoki kafil bo'lganda, ancha tor bo'ladi. Shunga 
qaramasdan, 
bozor 
iqtisodiyoti 
sharoitida 
byudjetdan 
moliyalash-tirish 
ham 
qaytariluvchanlik va to'lovchanlik (haq asosida) sharti bilan amalga oshirilsa, keng rivoj 
topishi mumkin. 
Hozirgi sharoitda davlat kreditining zarurligi davlat xarajatlari davlat o'z daromadlari 
bazasini kengaytirish imkoniyatlariga nisbatan yuqori sur'atlarda o'sishi bilan bog'liq. Bu 
narsa byudjet defitsiti sharoitida rejalashtirilgan byudjet xarajatlari qoplanishini ta'minlaydi. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida pul-kredit va moliyaviy siyosatlarning bir—biri bilan o'zaro 
bog'liq holda amalga oshirilishi moliya tizimining «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» 
bo'g'ini to'g'risidagi an'anaviy tasawurlarni kengaytirishi va zamonaviy talablarga muvofiq 
sohasining alohida bo'g'ini sifatida quyidagilardan iborat bo'lishi mumkin: • Respublika yo'l fondi; O'zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo'llab- quwatlash davlat qo'mitasining maxsus hisob varag'i; Ish bilan ta'minlashga ko'maklashuvchi davlat fondi; • O'zbekiston Respublikasi byudjetdan tashqari Pensiya fondi. Davlat maqsadli fondlarida katta miqdordagi mablag'lar to'planganligi sharoitida davlat moliyaviy nazoratining susayishi bu mablag'lardan samarasiz foydalanishga va turli- tuman su'istemol holatlari sodir bo'lishiga olib kelishi mumkin. Shuning uchun ham davlat moliyaviy resurslaridan foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish maqsadida ularni Davlat byudjetiga jamlash (konsolidatsiya qilish) maqsadga muvofiqdir. Bunda jamlangan fondlarning maqsadli yo'nalishi o'zgartirilmasdan saqlanib qolishini ta'minlash lozim. Davlat krediti moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining o'ziga xos bo'g'ini hisoblanadi. Lining o'ziga xosligi davlatning markazlashtirilgan fondlariga mablag'larni jalb qilish bo'yicha moliya-kredit munosabatlariga doir alohida shakllari bilan belgilanadi. Davlat krediti davlat, yuridik va jismoniyshaxslar o'rtasidagi pul munosabatlarining o'ziga xos alohida shaklidan iboratdir. Bunda davlat, asosan, mablag'larni qarzga oluvchi va shuningdek, kreditor va garant (kafil) sifatida ham maydonga chiqadi. Davlat kreditida miqdoriy jihatdan mablag'larni qarz oluvchi sifatida davlat faoliyati ustunlik qiladi.-Davlatning kreditor sifatidagi operatsiyalari, ya'ni davlat yuridik va jismoniy shaxslarga ssudalar taqdim qilganda yoki kafil bo'lganda, ancha tor bo'ladi. Shunga qaramasdan, bozor iqtisodiyoti sharoitida byudjetdan moliyalash-tirish ham qaytariluvchanlik va to'lovchanlik (haq asosida) sharti bilan amalga oshirilsa, keng rivoj topishi mumkin. Hozirgi sharoitda davlat kreditining zarurligi davlat xarajatlari davlat o'z daromadlari bazasini kengaytirish imkoniyatlariga nisbatan yuqori sur'atlarda o'sishi bilan bog'liq. Bu narsa byudjet defitsiti sharoitida rejalashtirilgan byudjet xarajatlari qoplanishini ta'minlaydi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida pul-kredit va moliyaviy siyosatlarning bir—biri bilan o'zaro bog'liq holda amalga oshirilishi moliya tizimining «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» bo'g'ini to'g'risidagi an'anaviy tasawurlarni kengaytirishi va zamonaviy talablarga muvofiq  
 
ravishda Markaziy bank tizimini ham uning tarkibiga qo'shishni taqazo etadi. 
Xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi moliya tizimining mustaqil sohasidir. Uni 
boshqacha nomda mulkchilikning turli shaklidagi korxona va tashkilotlar moliyasi deb ham 
atash mumkin. Moliya tizimining ana shu sohasida daromadlarning asosiy qismi shakllanadi 
va ular, oxir-oqibatda davlat tomonidan o'rnatilgan qoidalarga muvofiq ravishda qayta 
taqsimlanib, barcha darajadagi byudjetlar va nobyudjet fondlarining daromadlarini 
shakllantiradi. Bir vaqtning o'zida moliyaviy mablag'larning katta qismi to'g'ridan-to'g'ri 
byudjetdan moliyalashtirish, byudjet ssudalari va davlat kafolatlari shaklida korxonalarning 
joriy va investitsion faoliyatlarini moliyalashtirishga yo'naltirilishi mumkin. 
Yuqorida qayd etilganidek, moliya tizimining bu sohasi tijorat korxonalari va 
tashkilotlari moliyasi, moliyaviy vositachilar moliyasi va notijorat tashkilotlar moliyasi kabi 
bo'g'inlardan tashkil topadi. Bu guruhga kiruvchi xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning 
moliyaviy munosabatlari tadbirkorlik faoliyatini tashkil etish, daromadlarva xarajatlarni 
shakllantirish, mulkka egalik qilish, o'z zimmalariga olgan majburiyatlarini bajarish 
shakllariga bog'liq ravishda o'ziga xos bo'lgan xususiyatlarga egadir. Bir vaqtning o'zida, 
tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi muhim ahamiyat kasb etib, aynan shu yerda 
moliyaviy resurslarning asosiy qismi shakllantiriladi. Mamlakatning umumiy moliyaviy 
holati ana shu korxonalar moliyasidagi ahvol bilan belgilanadi. 
Bozor munosabatlari sharoitida korxonalar o'zlarining faoliyatlarini tijoriy hisob 
asosida amalga oshiradilar. Unga muvofiq ravishda ularning xarajatlari o'z daromadlari 
hisobidan qoplanishi. kerak. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlanishning 
asosiy manbai foyda hisoblanadi. 
Bu soha korxonalari real ravishda moliyaviy mustaqillikka ega, mahsulotni sotishdan 
olingan tushumni ularning o'zi mustaqil ravishda taqsimlaydi, o'zlarining ixtiyoriga ko'ra 
foydadan foyda-lanadilar, ishlab chiqarish va ijtimoiy fondlarni shakllantiradilar, moliyaviy 
bozorning resurslaridan — bank kreditlari, obligatsiyalar emissiyasi, depozit sertifikatlari 
va moliyaviy bozorning boshqa instrumentlaridan foydalangan holda investitsiyalashtirish 
uchun zarur bo'lgan mablag'larni qidirib topadilar. 
Korxonalar davlatning har-xil aralashuvidan ozod qilingan, shu bilan birgalikda, 
ishning iqtisodiy va moliyaviy natijalari uchun ularning mas'uliyati ham keskin oshirilgan. 
Bir vaqtning o'zida mamlakatning xo'jalik tizimi murakkab tuzilmadan iborat boiib, 
ravishda Markaziy bank tizimini ham uning tarkibiga qo'shishni taqazo etadi. Xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi moliya tizimining mustaqil sohasidir. Uni boshqacha nomda mulkchilikning turli shaklidagi korxona va tashkilotlar moliyasi deb ham atash mumkin. Moliya tizimining ana shu sohasida daromadlarning asosiy qismi shakllanadi va ular, oxir-oqibatda davlat tomonidan o'rnatilgan qoidalarga muvofiq ravishda qayta taqsimlanib, barcha darajadagi byudjetlar va nobyudjet fondlarining daromadlarini shakllantiradi. Bir vaqtning o'zida moliyaviy mablag'larning katta qismi to'g'ridan-to'g'ri byudjetdan moliyalashtirish, byudjet ssudalari va davlat kafolatlari shaklida korxonalarning joriy va investitsion faoliyatlarini moliyalashtirishga yo'naltirilishi mumkin. Yuqorida qayd etilganidek, moliya tizimining bu sohasi tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi, moliyaviy vositachilar moliyasi va notijorat tashkilotlar moliyasi kabi bo'g'inlardan tashkil topadi. Bu guruhga kiruvchi xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning moliyaviy munosabatlari tadbirkorlik faoliyatini tashkil etish, daromadlarva xarajatlarni shakllantirish, mulkka egalik qilish, o'z zimmalariga olgan majburiyatlarini bajarish shakllariga bog'liq ravishda o'ziga xos bo'lgan xususiyatlarga egadir. Bir vaqtning o'zida, tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi muhim ahamiyat kasb etib, aynan shu yerda moliyaviy resurslarning asosiy qismi shakllantiriladi. Mamlakatning umumiy moliyaviy holati ana shu korxonalar moliyasidagi ahvol bilan belgilanadi. Bozor munosabatlari sharoitida korxonalar o'zlarining faoliyatlarini tijoriy hisob asosida amalga oshiradilar. Unga muvofiq ravishda ularning xarajatlari o'z daromadlari hisobidan qoplanishi. kerak. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlanishning asosiy manbai foyda hisoblanadi. Bu soha korxonalari real ravishda moliyaviy mustaqillikka ega, mahsulotni sotishdan olingan tushumni ularning o'zi mustaqil ravishda taqsimlaydi, o'zlarining ixtiyoriga ko'ra foydadan foyda-lanadilar, ishlab chiqarish va ijtimoiy fondlarni shakllantiradilar, moliyaviy bozorning resurslaridan — bank kreditlari, obligatsiyalar emissiyasi, depozit sertifikatlari va moliyaviy bozorning boshqa instrumentlaridan foydalangan holda investitsiyalashtirish uchun zarur bo'lgan mablag'larni qidirib topadilar. Korxonalar davlatning har-xil aralashuvidan ozod qilingan, shu bilan birgalikda, ishning iqtisodiy va moliyaviy natijalari uchun ularning mas'uliyati ham keskin oshirilgan. Bir vaqtning o'zida mamlakatning xo'jalik tizimi murakkab tuzilmadan iborat boiib,  
 
aralash iqtisodiyot sifatida faoliyat 
Turli mamlakatlar iqtisodiyotida tarixiy an'analar va iqtisodiy taraqqiyot bosqichlariga 
muvofiq ravishda notijorat sektor faoliyatining ko'lami bir-biridan farq qiladi. Biroq, bir 
necha miqdoriy tavsifnomalarning (ko'rsatkichlarning) tahlili, yaxlit olinganda, bu 
sektorning taraqqiy topayotganligidan dalolat beradi. Ana shunga o'xshash tavsifnomalarga 
(ko'rsatkichlarga) quyida-gilami kiritish mumkin: 
notijorat tashkilotlarining soni. Yevropa mamlakatlarida har 1000 kishiga 4ta notijorat 
tashkiloti to'g'ri keladi. Finlyandiya shu ma'noda rekordchi hisoblanib, bu yerda har 1000 
kishiga 21tadan to'g'ri keluvchi notijorat tashkilotlari mavjud. Bu ko'rsatkichning darajasi 
Rossiyada 3,3ga tengdir; 
notijorat tashkilotlari ta'tninlaydigan aholining bandlilik darajasi. Bu tashkilotlar, 
ma'lum ma'noda, muhim ish beruvchilar bo'lib hisoblanadi. Hozirgi paytda bu sektorda 
ishchi kuchining o'rtacha 3,4 foizi ishlaydi (Vengriyada — 1 foizdan boshlab, AQShda — 
7 foiz). Notijorat tashkilotlarning faoliyat ko'rsatishi iqtisodiyotning boshqa sektorlarida 
faol ravishda qo'shimcha ish o'rinlari yaratilishiga o'zta'sirini ko'rsatadi. Bu tashkilotlar 
tovarlar va xizmatlarni sotib oluvchilar bo'lganligi uchun, oxir oqibatda, bu narsa 
tadbirkorlik faoliyati yuksalishiga olib keladi; 
notijorat tashkilotlarining operativ xarajatlari. Bu ko'rsatkich Yalpi milliy 
mahsulotning o'rtacha 3,5 foizini tashkil etadi (Vengriyada — 1,2%, AQShda — 6,3%). 
Rossiyada bu raqam 2 foizga tengdir. 
Hozirgi sharoitda notijorat sektor katta iqtisodiy salohiyatga ega bo'la borib, bu yerda 
moliyaviy va inson resurslarining sezilarli qismi to'planmoqda va u zamonaviy bozor 
munosabatlari tizimida muhim ish beruvchiga aylanib bormoqda. 
Notijorat asosda xo'jalik yuritishning asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat: 
faoliyatning foyda olishga emas, balki ma'lum bir missiyaga erishishga 
yo'naltirilganligi; 
e'lon qilingan maqsadlarga erishish uchun olingan foydadan vosita sifatida 
foydalanish; 
bozor xo'jaligining iqtisodiy samaradorligi va faoliyatning ijtimoiy samaradorligini 
birgalikda qo'shib olib borish. 
Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini quyidagi besh asosiy 
aralash iqtisodiyot sifatida faoliyat Turli mamlakatlar iqtisodiyotida tarixiy an'analar va iqtisodiy taraqqiyot bosqichlariga muvofiq ravishda notijorat sektor faoliyatining ko'lami bir-biridan farq qiladi. Biroq, bir necha miqdoriy tavsifnomalarning (ko'rsatkichlarning) tahlili, yaxlit olinganda, bu sektorning taraqqiy topayotganligidan dalolat beradi. Ana shunga o'xshash tavsifnomalarga (ko'rsatkichlarga) quyida-gilami kiritish mumkin: notijorat tashkilotlarining soni. Yevropa mamlakatlarida har 1000 kishiga 4ta notijorat tashkiloti to'g'ri keladi. Finlyandiya shu ma'noda rekordchi hisoblanib, bu yerda har 1000 kishiga 21tadan to'g'ri keluvchi notijorat tashkilotlari mavjud. Bu ko'rsatkichning darajasi Rossiyada 3,3ga tengdir; notijorat tashkilotlari ta'tninlaydigan aholining bandlilik darajasi. Bu tashkilotlar, ma'lum ma'noda, muhim ish beruvchilar bo'lib hisoblanadi. Hozirgi paytda bu sektorda ishchi kuchining o'rtacha 3,4 foizi ishlaydi (Vengriyada — 1 foizdan boshlab, AQShda — 7 foiz). Notijorat tashkilotlarning faoliyat ko'rsatishi iqtisodiyotning boshqa sektorlarida faol ravishda qo'shimcha ish o'rinlari yaratilishiga o'zta'sirini ko'rsatadi. Bu tashkilotlar tovarlar va xizmatlarni sotib oluvchilar bo'lganligi uchun, oxir oqibatda, bu narsa tadbirkorlik faoliyati yuksalishiga olib keladi; notijorat tashkilotlarining operativ xarajatlari. Bu ko'rsatkich Yalpi milliy mahsulotning o'rtacha 3,5 foizini tashkil etadi (Vengriyada — 1,2%, AQShda — 6,3%). Rossiyada bu raqam 2 foizga tengdir. Hozirgi sharoitda notijorat sektor katta iqtisodiy salohiyatga ega bo'la borib, bu yerda moliyaviy va inson resurslarining sezilarli qismi to'planmoqda va u zamonaviy bozor munosabatlari tizimida muhim ish beruvchiga aylanib bormoqda. Notijorat asosda xo'jalik yuritishning asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat: faoliyatning foyda olishga emas, balki ma'lum bir missiyaga erishishga yo'naltirilganligi; e'lon qilingan maqsadlarga erishish uchun olingan foydadan vosita sifatida foydalanish; bozor xo'jaligining iqtisodiy samaradorligi va faoliyatning ijtimoiy samaradorligini birgalikda qo'shib olib borish. Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini quyidagi besh asosiy  
 
guruhga ajratish mumkin: 
byudjet assignovaniyalari (byudjetdan ajratmalar); 
tijorat faoliyati: 
tovarlar, ishlar va xizmatlarni realizatsiya qilishdan olingan tushum; 
aksiyalar, obligatsiyalar, boshqa qimmatli qog'ozlar va orao-natlar bo'yicha olinadigan 
daromadlar; 
notijorat tashkilotning mulkidan, notijorat tashkilotlarining yordami asosida tuzilgan 
xo'jalik jamiyatlarining faoliyatidan olinadigan daromadlar; 
va boshqalar. 
tijorat tuzilmalari va xususiy shaxslarning xayriyalari (homiylik yordamlari); 
ta'sischilardan doimiy ravishda va bir vaqtning o'zida tushib turishi mumkin bo'lgan 
tushilmalar; 
qonun bilan taqiqlanmagan boshqa tushilmalar (masalan, ko'ngillilarning mehnat 
sarflari, resurslarni jalb qilish bo'yicha o'tkazilgan tadbirlar (lotereyalar, auksionlar, 
ko'ngilxo'shlik, madaniy, sport va boshqa ommaviy tadbirlardan)dan kelgan tushilmalar. 
Turli mamlakatlarda notijorat tashkilotlarini moliyalashtirish manbalarining tarkibiy 
tuzilmasi turlichadir. Masalan, ko'pgina rivojlangan mamlakatlarda xususiy xayriyalarning 
miqdori 1 foizdan (Yaponiyada) 20 foizgacha (AQShda) tebranadi va o'rtacha 11 foizni 
tashkil etadi. Hukumat ajratmalarining salmog'i esa 26 foizdan (Germaniya) 71 foizgacha 
bo'lib, uning o'rtacha darajasi 48 foizga tengdir. Notijorat tashkilotlarining o'zlari tomonidan 
ishlab topilgan mablag'larning salmog'i 23 foizdan (Vengriya) 71 foizgacha tebranib, uning 
o'rtacha darajasi 41 foizdan iboratdir. 
Notijorat faoliyatni moliyaviy jihatdan tartibga solishning shakllari, ularning davlat va 
mahalliy hokimiyat organlari bilan hamkorligi har bir mamlakatning tegishJi qonunlari 
yordamida amalga oshiriladi. Ularni moliyaviy jihatdan qo'llab-quwatlash to'g'ridan-to'g'ri 
(bevosita) va egri (bilvosita) ko'rinishda bo'lishi mumkin. 
Notijorat sektorni davlat tomonidan to'g'ri bevosita qo'llab-quwatlashning uch asosiy 
shakli mavjud: 
to'g'ridan-to'g'ri (bevosita) byudjet investitsiyalari; 
hamkorlikda moliyalashtirish; 
davlat ijtimoiy buyurtmasi. 
guruhga ajratish mumkin: byudjet assignovaniyalari (byudjetdan ajratmalar); tijorat faoliyati: tovarlar, ishlar va xizmatlarni realizatsiya qilishdan olingan tushum; aksiyalar, obligatsiyalar, boshqa qimmatli qog'ozlar va orao-natlar bo'yicha olinadigan daromadlar; notijorat tashkilotning mulkidan, notijorat tashkilotlarining yordami asosida tuzilgan xo'jalik jamiyatlarining faoliyatidan olinadigan daromadlar; va boshqalar. tijorat tuzilmalari va xususiy shaxslarning xayriyalari (homiylik yordamlari); ta'sischilardan doimiy ravishda va bir vaqtning o'zida tushib turishi mumkin bo'lgan tushilmalar; qonun bilan taqiqlanmagan boshqa tushilmalar (masalan, ko'ngillilarning mehnat sarflari, resurslarni jalb qilish bo'yicha o'tkazilgan tadbirlar (lotereyalar, auksionlar, ko'ngilxo'shlik, madaniy, sport va boshqa ommaviy tadbirlardan)dan kelgan tushilmalar. Turli mamlakatlarda notijorat tashkilotlarini moliyalashtirish manbalarining tarkibiy tuzilmasi turlichadir. Masalan, ko'pgina rivojlangan mamlakatlarda xususiy xayriyalarning miqdori 1 foizdan (Yaponiyada) 20 foizgacha (AQShda) tebranadi va o'rtacha 11 foizni tashkil etadi. Hukumat ajratmalarining salmog'i esa 26 foizdan (Germaniya) 71 foizgacha bo'lib, uning o'rtacha darajasi 48 foizga tengdir. Notijorat tashkilotlarining o'zlari tomonidan ishlab topilgan mablag'larning salmog'i 23 foizdan (Vengriya) 71 foizgacha tebranib, uning o'rtacha darajasi 41 foizdan iboratdir. Notijorat faoliyatni moliyaviy jihatdan tartibga solishning shakllari, ularning davlat va mahalliy hokimiyat organlari bilan hamkorligi har bir mamlakatning tegishJi qonunlari yordamida amalga oshiriladi. Ularni moliyaviy jihatdan qo'llab-quwatlash to'g'ridan-to'g'ri (bevosita) va egri (bilvosita) ko'rinishda bo'lishi mumkin. Notijorat sektorni davlat tomonidan to'g'ri bevosita qo'llab-quwatlashning uch asosiy shakli mavjud: to'g'ridan-to'g'ri (bevosita) byudjet investitsiyalari; hamkorlikda moliyalashtirish; davlat ijtimoiy buyurtmasi.  
 
Notijorat sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirish shaklidan ham, ya'ni notijorat 
tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to'lovlari va boshqa shunga 
o'xshash majburi-yatlaridan ozod qilish shaklidan ham amaliyotda tez-tez foydala-niladi. 
Egri (bilvosita) moliyalashtirishning asosiy ko'rinishlari quyidagilardan iborat bo'lishi 
mumkin: 
nosoliqli imtiyozlarni taqdim etish; 
soliqli imtiyozlashtirish. 
Bu yerda, o'z navbatida, nosoliqli imtiyozlar quyidagi ko'rinishlarda namoyon bo'ladi: 
notijorat tashkilotlarining faoliyati uchun binolarni ijaraga olish, yer maydonlarini 
ajratish; 
litsenziyalashtirishning soddalashtirilgan tizimini o'rnatish (belgilash); 
aloqa xizmatlari va maishiy xizmatlarni to'lashda imtiyozli tariflardan foydalanish; 
va boshqalar. 
Shuningdek, soliqli imtiyozlashtirish quyidagi ko'rinishlarda bo'lishi mumkin: 
• hadya etuvchilar uchun imtiyozlar; 
• homiylik qiluvchi yuridik shaxslar uchun imtiyozlar. 
Davlat organlari notijorat tashkilotlarining faoliyatiga aralashish, agar ularning 
sarflanishi tashkilotning maqsadlariga mos kelayotgan bo'lsa, xarajatlarning yo'nalishiga 
o'zgartirishlar kiritish huquqiga ega emas. 
3.2. Yetakchi xorijiy mamlakatlaming davlat moliya tizimi 
Rivojlangan xorijiy mamlakatlaming davlat moliya tizimi moliyaviy munosabatlarning 
quyidagi bo'g'inlaridan iborat: 
• Davlat byudjeti tizimi; 
davlat krediti va mahalliy hokimiyat organlari kreditlari, federativ davlatlarda esa — 
federatsiya a'zolarining krediti; 
maxsus nobyudjet fondlar; 
davlat korporatsiyalari moliyasi. 
Bu davlatlarda byudjet tizimining tarkibiy tuzilmasi, eng awalo, davlat tuzilishiga 
bog'liq. Unitar (yagona) davlatlarda byudjet tizimi quyidagi ikki bo'g'indan iborat: 
Davlat byudjeti; 
ko'p sonli mahalliy byudjetlar (shaharlar, okruglar, qishloq okruglari byudjeti). 
Notijorat sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirish shaklidan ham, ya'ni notijorat tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to'lovlari va boshqa shunga o'xshash majburi-yatlaridan ozod qilish shaklidan ham amaliyotda tez-tez foydala-niladi. Egri (bilvosita) moliyalashtirishning asosiy ko'rinishlari quyidagilardan iborat bo'lishi mumkin: nosoliqli imtiyozlarni taqdim etish; soliqli imtiyozlashtirish. Bu yerda, o'z navbatida, nosoliqli imtiyozlar quyidagi ko'rinishlarda namoyon bo'ladi: notijorat tashkilotlarining faoliyati uchun binolarni ijaraga olish, yer maydonlarini ajratish; litsenziyalashtirishning soddalashtirilgan tizimini o'rnatish (belgilash); aloqa xizmatlari va maishiy xizmatlarni to'lashda imtiyozli tariflardan foydalanish; va boshqalar. Shuningdek, soliqli imtiyozlashtirish quyidagi ko'rinishlarda bo'lishi mumkin: • hadya etuvchilar uchun imtiyozlar; • homiylik qiluvchi yuridik shaxslar uchun imtiyozlar. Davlat organlari notijorat tashkilotlarining faoliyatiga aralashish, agar ularning sarflanishi tashkilotning maqsadlariga mos kelayotgan bo'lsa, xarajatlarning yo'nalishiga o'zgartirishlar kiritish huquqiga ega emas. 3.2. Yetakchi xorijiy mamlakatlaming davlat moliya tizimi Rivojlangan xorijiy mamlakatlaming davlat moliya tizimi moliyaviy munosabatlarning quyidagi bo'g'inlaridan iborat: • Davlat byudjeti tizimi; davlat krediti va mahalliy hokimiyat organlari kreditlari, federativ davlatlarda esa — federatsiya a'zolarining krediti; maxsus nobyudjet fondlar; davlat korporatsiyalari moliyasi. Bu davlatlarda byudjet tizimining tarkibiy tuzilmasi, eng awalo, davlat tuzilishiga bog'liq. Unitar (yagona) davlatlarda byudjet tizimi quyidagi ikki bo'g'indan iborat: Davlat byudjeti; ko'p sonli mahalliy byudjetlar (shaharlar, okruglar, qishloq okruglari byudjeti).  
 
Mahalliy byudjetlar unitar davlatlarda o'zlarining daromadlari va xarajatlari bilan 
Davlat byudjeti tarkibiga kirmaydi. 
Federativ davlatlarda byudjet tizimi uch bo'g'indan tarkib topgan: 
Davlat byudjeti, yoki federal byudjet yoki markaziy hukumat byudjeti; 
federatsiya a'zolari byudjetlari (AQShda — shtatlar byudjeti, Kanadada — 
provinsiyalar byudjeti, GFRda — yerlar byudjeti, Shveytsariyada — kantonlar byudjeti va 
h.k.); 
mahalliy byudjetlar. 
Mahalliy byudjetlar o'z daromadlari va xarajatlari bilan federatsiya a'zolarining 
byudjetlariga va ular ham, o'z navbatida, davlat federal byudjeti tarkibiga kirmaydi. 
Rivojlangan yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining yetakchi bo'g'inlaridan 
biri Davlat byudjetidir. U davlat va o'z-o'zini boshqarish hududiy organlarining funksiyalari 
va vazifalarini moliyaviy ta'minlashga mo'Ijallangan markazlashtirilgan pul mablag'lari 
fondini shakllantirish va undan foydalanish shaklidan iboratdir. 
Davlat byudjeti mamlakatning joriy yildagi asosiy moliyaviy rejasi hisoblanib, qonun 
kuchiga egadir. U har yili mamlakatning qonunchilik hokimiyat organi — parlament 
tomonidan tasdiqlanadi. Favqulodda vaziyatlarda (urushlar, iqtisodiy tanazzullar va 
boshqalar davrida) hukumat Davlat byudjetining mablag'lariga tayanadi va ular yordamida 
o'sib boruvchi davlat xarajatlarini qoplaydi. 
Yetakchi xorijiy mamlakatlarning Davlat byudjeti ular MDini qayta taqsimlashda 
asosiy instrumentdir. Moliya tizimining bu bo'g'ini orqali mamlakat MDining 40 foizgacha 
bo'lgan qismi qayta taqsimlanadi. 
Davlat byudjetining asosiy daromadlari soliqlardan iborat bo'lib, ular yordamida 
byudjet daromadlarining 70 foizdan 90 foizgacha va ayrim davrlarda undan ham ко'proq 
qismi shakllantiriladi. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan xorijiy mamlakatlarda asosiy soliqlar 
hisoblangan jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig'i, korporatsiyalar foydasidan 
olinadigan soliq, aksizlar, qo'shilgan qiymat solig'i va bojxona bojlari Davlat byudjetiga 
biriktirilgan. 
Davlat byudjetidan harbiy maqsadlarga mo'ljallangan xarajatlar, iqtisodiyotga 
aralashuv xarajatlari, davlat apparatini saqlash xarajatlari, ijtimoiy xarajatlar, subsidiyalar 
amalga oshiriladi va rivojlanayotgan mamlakatlarga kreditlar taqdim etiladi. Bir vaqtning 
Mahalliy byudjetlar unitar davlatlarda o'zlarining daromadlari va xarajatlari bilan Davlat byudjeti tarkibiga kirmaydi. Federativ davlatlarda byudjet tizimi uch bo'g'indan tarkib topgan: Davlat byudjeti, yoki federal byudjet yoki markaziy hukumat byudjeti; federatsiya a'zolari byudjetlari (AQShda — shtatlar byudjeti, Kanadada — provinsiyalar byudjeti, GFRda — yerlar byudjeti, Shveytsariyada — kantonlar byudjeti va h.k.); mahalliy byudjetlar. Mahalliy byudjetlar o'z daromadlari va xarajatlari bilan federatsiya a'zolarining byudjetlariga va ular ham, o'z navbatida, davlat federal byudjeti tarkibiga kirmaydi. Rivojlangan yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining yetakchi bo'g'inlaridan biri Davlat byudjetidir. U davlat va o'z-o'zini boshqarish hududiy organlarining funksiyalari va vazifalarini moliyaviy ta'minlashga mo'Ijallangan markazlashtirilgan pul mablag'lari fondini shakllantirish va undan foydalanish shaklidan iboratdir. Davlat byudjeti mamlakatning joriy yildagi asosiy moliyaviy rejasi hisoblanib, qonun kuchiga egadir. U har yili mamlakatning qonunchilik hokimiyat organi — parlament tomonidan tasdiqlanadi. Favqulodda vaziyatlarda (urushlar, iqtisodiy tanazzullar va boshqalar davrida) hukumat Davlat byudjetining mablag'lariga tayanadi va ular yordamida o'sib boruvchi davlat xarajatlarini qoplaydi. Yetakchi xorijiy mamlakatlarning Davlat byudjeti ular MDini qayta taqsimlashda asosiy instrumentdir. Moliya tizimining bu bo'g'ini orqali mamlakat MDining 40 foizgacha bo'lgan qismi qayta taqsimlanadi. Davlat byudjetining asosiy daromadlari soliqlardan iborat bo'lib, ular yordamida byudjet daromadlarining 70 foizdan 90 foizgacha va ayrim davrlarda undan ham ко'proq qismi shakllantiriladi. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan xorijiy mamlakatlarda asosiy soliqlar hisoblangan jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig'i, korporatsiyalar foydasidan olinadigan soliq, aksizlar, qo'shilgan qiymat solig'i va bojxona bojlari Davlat byudjetiga biriktirilgan. Davlat byudjetidan harbiy maqsadlarga mo'ljallangan xarajatlar, iqtisodiyotga aralashuv xarajatlari, davlat apparatini saqlash xarajatlari, ijtimoiy xarajatlar, subsidiyalar amalga oshiriladi va rivojlanayotgan mamlakatlarga kreditlar taqdim etiladi. Bir vaqtning  
 
o'zida, Davlat byudjeti mahalliy hokimiyat organlariga, hukumat maxsus fondlariga va 
davlat korxonalariga subsidiyalar va kreditlar berish orqali mamlakat moliya tizimining 
barcha bo'g'inlariga o'z ta'sirini ko'rsatadi. 
Yetakchi xorijiy mamlakatlardagi ko'pchilik Davlat byudjetlari uchun doimiy 
ravishdagi byudjet defitsiti xos bo'lib, u davlat zayomlari hisobidan qoplanadi. Davlat 
zayomlarining muomalaga chiqarilishi davlat qarzining o'sishiga olib keladi. Davlat qarzi 
oldin chiqarilgan va hozirgi paytga qadar qaytarilmagan (uzilmagan) barcha davlat 
zayomlarining foizlari bilan qo'shib hisoblagandagi umumiy summasidan iborat. 
Hududiy moliya yetakchi xorijiy mamlakatlardagi moliya tizimining ikkinchi 
bo'g'inidir. Bu federativ davlatlarda federatsiya a'zolarining moliyasi va federatsiya a'zolari 
hamda munitsipalitetlarga tegishli bo'lgan mahalliy byudjetlar, korxonalar moliyasidan 
iborat. 
Federatsiya a'zolarining daromadlari to'g'risidagi masala har bir mamlakatda o'ziga xos 
tarzda yechiladi. Masalan, AQShda shtatlar byudjetlariga egri (bilvosita) soliqlar va eng 
awalo, sotuvdan olinadigan soliqlar biriktirilgan bo'lsa, GFRda asosiy to'g'ri (be-vosita) 
soliqlar bo'yicha tushumlar — aholidan olinadigan daromad solig'i va korporatsiyalardan 
olinadigan foyda solig'i 50 : 50 foiz nisbatda federal byudjet va yerlarning byudjeti o'rtasida 
bo'linadi. 
Yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining uchinchi bo'g'ini davlat krediti 
hisoblanadi. Bu bir tomondan, davlat va ikkinchi tomondan, yuridik va jismoniy shaxslar 
o'rtasidagi kredit munosabatlaridan iborat bo'lib, unga ko'ra davlat va boshqaruvning 
mahalliy organlari, asosan, mablag'larni qarzga oluvchilar sifatida maydonga chiqadi. 
Davlat zayomlari va mahalliy zayomlar, odatda, byudjet defitsiti mavjud bo'lsa, ya'ni 
odatdagi daromadlar davlatning xarajatlarini qoplamasa muomalaga chiqariladi. 
Mahalliy byudjetlarga ikkinchi darajali ahamiyat kasb etuvchi soliqlar (asosan, mulkiy 
soliqlar) biriktirilgan. Ijtimoiy maqsadlarga yo'naltiriladigan mablag'larning salmog'i 
mahalliy byudjetlarda Davlat byudjetiga nisbatan ancha yuqori. Bu byudjetlar ham doimiy 
ravishda defitsitli bo'lib, ular Davlat byudjetidan hukumat kafolati ostida subsidiya va 
kreditlar yo'li bilan kerakli mablag'larni oladi. 
Yetakchi xorijiy mamlakatlar davlat moliyasining muhim bo'g'inlaridan yana biri bu 
maxsus byudjetdan tashqari fondlardir. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda eng 
o'zida, Davlat byudjeti mahalliy hokimiyat organlariga, hukumat maxsus fondlariga va davlat korxonalariga subsidiyalar va kreditlar berish orqali mamlakat moliya tizimining barcha bo'g'inlariga o'z ta'sirini ko'rsatadi. Yetakchi xorijiy mamlakatlardagi ko'pchilik Davlat byudjetlari uchun doimiy ravishdagi byudjet defitsiti xos bo'lib, u davlat zayomlari hisobidan qoplanadi. Davlat zayomlarining muomalaga chiqarilishi davlat qarzining o'sishiga olib keladi. Davlat qarzi oldin chiqarilgan va hozirgi paytga qadar qaytarilmagan (uzilmagan) barcha davlat zayomlarining foizlari bilan qo'shib hisoblagandagi umumiy summasidan iborat. Hududiy moliya yetakchi xorijiy mamlakatlardagi moliya tizimining ikkinchi bo'g'inidir. Bu federativ davlatlarda federatsiya a'zolarining moliyasi va federatsiya a'zolari hamda munitsipalitetlarga tegishli bo'lgan mahalliy byudjetlar, korxonalar moliyasidan iborat. Federatsiya a'zolarining daromadlari to'g'risidagi masala har bir mamlakatda o'ziga xos tarzda yechiladi. Masalan, AQShda shtatlar byudjetlariga egri (bilvosita) soliqlar va eng awalo, sotuvdan olinadigan soliqlar biriktirilgan bo'lsa, GFRda asosiy to'g'ri (be-vosita) soliqlar bo'yicha tushumlar — aholidan olinadigan daromad solig'i va korporatsiyalardan olinadigan foyda solig'i 50 : 50 foiz nisbatda federal byudjet va yerlarning byudjeti o'rtasida bo'linadi. Yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining uchinchi bo'g'ini davlat krediti hisoblanadi. Bu bir tomondan, davlat va ikkinchi tomondan, yuridik va jismoniy shaxslar o'rtasidagi kredit munosabatlaridan iborat bo'lib, unga ko'ra davlat va boshqaruvning mahalliy organlari, asosan, mablag'larni qarzga oluvchilar sifatida maydonga chiqadi. Davlat zayomlari va mahalliy zayomlar, odatda, byudjet defitsiti mavjud bo'lsa, ya'ni odatdagi daromadlar davlatning xarajatlarini qoplamasa muomalaga chiqariladi. Mahalliy byudjetlarga ikkinchi darajali ahamiyat kasb etuvchi soliqlar (asosan, mulkiy soliqlar) biriktirilgan. Ijtimoiy maqsadlarga yo'naltiriladigan mablag'larning salmog'i mahalliy byudjetlarda Davlat byudjetiga nisbatan ancha yuqori. Bu byudjetlar ham doimiy ravishda defitsitli bo'lib, ular Davlat byudjetidan hukumat kafolati ostida subsidiya va kreditlar yo'li bilan kerakli mablag'larni oladi. Yetakchi xorijiy mamlakatlar davlat moliyasining muhim bo'g'inlaridan yana biri bu maxsus byudjetdan tashqari fondlardir. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda eng  
 
yirik maxsus byudjetdan tashqari fondlar orasida milliy sug'urta fondlari alohida o'rinni 
egallaydi. Bu fondlar korxona ishchilari va tadbirkorlarning sug'urta badallari hamda Davlat 
byudjetidan beriladigan dotatsiyalar hisobidan tashkil topadi. Milliy sug'urta fondlarining 
mablag'lari yosh, nogiron va boquvchisini yo'qotgan fuqarolarga pensiyalar to'lashga, 
vaqtinchalik mehnat qobiliyatini yo'qotgani, homiladorligi, ishsizligi va h.k.lar bo'yicha 
nafaqalar berishga sarflanadi. Bunda mablag'larning asosiy qismi yosh bo'yicha pensiyalarni 
to'lashga yo'naltiriladi. Barcha rivojlangan xorijiy mamlakatlarda pensiyaning miqdori ish 
haqi va to'langan sug'urta badallari miqdoriga nisbatan belgilanadi. 
Masalan, AQShda pensiya ta'minoti tizimi 1935 qabul qilingan qonunga binoan joriy 
etilgan va bu tizim ba'zi bir o'zgarishlar bilan hozirgacha amal qilib kelayapti. Pensiya 
ta'minoti tizimi doimiy band bo'lgan yollanma ishchilar va o'z-o'zi bilan band shaxslarga 
nisbatan qo'llaniladi. Temir yo'l tizimida, federal xizmatda, shtatlar va mahalliy hokimiyat 
organlarida xizmat qilganlar uchun pensiya ta'minotining maxsus tizimi amal qiladi. 
Pensiya ta'minoti tizimini moliyalashtirish manbai milliy sug'urta fondi bo'lib, u AQSh 
federal byudjeti tarkibiga kiradi. 
Qarilik bo'yicha pensiya 65 yoshdan (qisqartirilgan miqdorda — 62—64 yoshdan) 
boshlab to'lanadi. Pensiyani olish uchun minimal darajadagi sug'urta stajiga ega bo'lmoq 
lozim, ya'ni 40 chorak — 10 yil davomida sug'urta badallarini to'lash kerak. 
Pensiyaning miqdori 22 yoshdan 62 yoshgacha sug'urta qilingan shaxs tomonidan 
olingan ish haqining o'rtacha miqdoriga nisbatan hisoblanadi (eng kam ish haqi olingan 5 
yilni chegirgan holda). Pensiyaning o'rtacha miqdori o'rtacha maoshning 40 foizini, past 
darajadagi daromadga ega bo'lgan shaxslar uchun esa 60 foizini tashkil etadi. 65—69 
yoshlarda pensiya uchun murojaat qilinganda, ana shu narsani rag'batlantirish uchun, 
pensiyaning miqdori har oyiga 0,5 foizga, ya'ni yiliga 6 foizga oshiriladi. Hayot qiymatining 
darajasiga muvofiq ravishda pensiya avtomatik ravishda indensatsiya qilinadi. 
Pensioneming qaramog'idagilar uchun qarilik pensiyasining 50 foizi miqdorida qo'shimcha 
to'lanadi. 
AQShda pensionerlar tekin tibbiy yordam, tekin dori-darmon, oziq-ovqatning yirik 
paketi, 100 dollar chegarasigacha past kvartira haqi kabi qo'shimcha imtiyozlarga ega. 
GFRda yangi pensiya tizimi 1992 yilning 1 yanvaridan joriy etilgan. Boshqa yetakchi 
xorijiy mamlakatlar singari bu yerda ham pensiyaning miqdori o'rtacha ish haqi va to'langan 
yirik maxsus byudjetdan tashqari fondlar orasida milliy sug'urta fondlari alohida o'rinni egallaydi. Bu fondlar korxona ishchilari va tadbirkorlarning sug'urta badallari hamda Davlat byudjetidan beriladigan dotatsiyalar hisobidan tashkil topadi. Milliy sug'urta fondlarining mablag'lari yosh, nogiron va boquvchisini yo'qotgan fuqarolarga pensiyalar to'lashga, vaqtinchalik mehnat qobiliyatini yo'qotgani, homiladorligi, ishsizligi va h.k.lar bo'yicha nafaqalar berishga sarflanadi. Bunda mablag'larning asosiy qismi yosh bo'yicha pensiyalarni to'lashga yo'naltiriladi. Barcha rivojlangan xorijiy mamlakatlarda pensiyaning miqdori ish haqi va to'langan sug'urta badallari miqdoriga nisbatan belgilanadi. Masalan, AQShda pensiya ta'minoti tizimi 1935 qabul qilingan qonunga binoan joriy etilgan va bu tizim ba'zi bir o'zgarishlar bilan hozirgacha amal qilib kelayapti. Pensiya ta'minoti tizimi doimiy band bo'lgan yollanma ishchilar va o'z-o'zi bilan band shaxslarga nisbatan qo'llaniladi. Temir yo'l tizimida, federal xizmatda, shtatlar va mahalliy hokimiyat organlarida xizmat qilganlar uchun pensiya ta'minotining maxsus tizimi amal qiladi. Pensiya ta'minoti tizimini moliyalashtirish manbai milliy sug'urta fondi bo'lib, u AQSh federal byudjeti tarkibiga kiradi. Qarilik bo'yicha pensiya 65 yoshdan (qisqartirilgan miqdorda — 62—64 yoshdan) boshlab to'lanadi. Pensiyani olish uchun minimal darajadagi sug'urta stajiga ega bo'lmoq lozim, ya'ni 40 chorak — 10 yil davomida sug'urta badallarini to'lash kerak. Pensiyaning miqdori 22 yoshdan 62 yoshgacha sug'urta qilingan shaxs tomonidan olingan ish haqining o'rtacha miqdoriga nisbatan hisoblanadi (eng kam ish haqi olingan 5 yilni chegirgan holda). Pensiyaning o'rtacha miqdori o'rtacha maoshning 40 foizini, past darajadagi daromadga ega bo'lgan shaxslar uchun esa 60 foizini tashkil etadi. 65—69 yoshlarda pensiya uchun murojaat qilinganda, ana shu narsani rag'batlantirish uchun, pensiyaning miqdori har oyiga 0,5 foizga, ya'ni yiliga 6 foizga oshiriladi. Hayot qiymatining darajasiga muvofiq ravishda pensiya avtomatik ravishda indensatsiya qilinadi. Pensioneming qaramog'idagilar uchun qarilik pensiyasining 50 foizi miqdorida qo'shimcha to'lanadi. AQShda pensionerlar tekin tibbiy yordam, tekin dori-darmon, oziq-ovqatning yirik paketi, 100 dollar chegarasigacha past kvartira haqi kabi qo'shimcha imtiyozlarga ega. GFRda yangi pensiya tizimi 1992 yilning 1 yanvaridan joriy etilgan. Boshqa yetakchi xorijiy mamlakatlar singari bu yerda ham pensiyaning miqdori o'rtacha ish haqi va to'langan  
 
sug'urta badallarning miqdoriga bog'liq. Bu yerda davlat pensiya ta'minoti tizimi yetakchi 
rol o'ynaydi. 
Italiyada pensiya islohoti 1995yildao'tkazilgan. Unga muvofiq o'zgaruvchan pensiya 
yoshi joriy etilgan. 
Ispaniyada rasmiy ravishdagi pensiya yoshi 65 yil bo'lsa-da, haqiqatda uning darajasi 
63 yilga teng. Chunki ispanlarning 70 foizi qonunda ko'zda tutilgan muddatdan oldinroq 
pensiyaga chiqadi. 
Pensiya ta'minoti xarajatlari YalMga nisbatan Ispaniyada — 7,5%, Avstriyada- 14,8%, 
Fransiyada- 11,8%, GFRda- 10,8%, Buyuk Britaniyada - 9,5%ni tashkil etadi. 
Davlat korxonalari moliyasi yetakchi xorijiy davlatlar moliya tizimi bo'g'inlaridan biri 
hisoblanadi. Bu korxonalar G'arbiy yevropa mamlakatlarida Ikkinchi jahon urushidan so'ng 
va 1945—1950 yillarda temir yo'l va havo transport, energetika tarmog'i va boshqa 
tarmoqlar korxonalarining milliylashtinlishi munosabati bilan ancha rivojlana boshladi. 
O'sha paytlarda bu tarmoqlar texnikaviy jihatdan o'ta qoloq va raqobatga bardoshsiz edi. 
Ularni qayta isloh qilish juda katta miqdordagi mablag'larni talab etdiki, bu mablag'lar 
Davlat byudjeti, ya'ni soliq to'lovchilar hisobidan ajratildi. Bu tarmoqlar modernizatsiya 
qilinganligi va texnikaviy jihatdan ilg'or bo'lishiga qaramasdan, moliyaviy jihatdan, 
hamonpast rentabelli yoki zararga (ziyonga) ishlaydigan bo'lib qolaverishdi. Davlat 
korxonalarining moliyaviy holati og'irligiga asosiy sabab ularning mahsulotlariga nisbatan 
past baholar siyosati yurgizilayotganligidir. 
O'tgan asrning 80-yillarida yetakchi xorijiy mamlakatlar hukmron doiralaridagi yangi 
iqtisodiy va moliyaviy siyosatga ko'ra ko'pgina davlat tarmoqlari va korxonalari 
xususiylashtirildi va bu narsa davlat mulki miqdorini keskin kamaytirdi. 
Bahs-munozara va nazorat uchun savollar 
Moliya tizimi deb nimaga aytiladi va unga nisbatan qanday ta'rif berish mumkin? 
Moliya tizimi, dastlab, qanday sohalarga bo'linadi? 
Davlat moliyasi va mahalliy moliya qanday bo'g'inlardan tashkil topishi mumkin? 
Xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi qanday bo'g'inlardan iborat? 
Moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini 
sifatida Davlat byudjeti o'z ichiga nimalarni oladi? 
Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o'z oldida turgan qanday muammolarni hal etishi 
sug'urta badallarning miqdoriga bog'liq. Bu yerda davlat pensiya ta'minoti tizimi yetakchi rol o'ynaydi. Italiyada pensiya islohoti 1995yildao'tkazilgan. Unga muvofiq o'zgaruvchan pensiya yoshi joriy etilgan. Ispaniyada rasmiy ravishdagi pensiya yoshi 65 yil bo'lsa-da, haqiqatda uning darajasi 63 yilga teng. Chunki ispanlarning 70 foizi qonunda ko'zda tutilgan muddatdan oldinroq pensiyaga chiqadi. Pensiya ta'minoti xarajatlari YalMga nisbatan Ispaniyada — 7,5%, Avstriyada- 14,8%, Fransiyada- 11,8%, GFRda- 10,8%, Buyuk Britaniyada - 9,5%ni tashkil etadi. Davlat korxonalari moliyasi yetakchi xorijiy davlatlar moliya tizimi bo'g'inlaridan biri hisoblanadi. Bu korxonalar G'arbiy yevropa mamlakatlarida Ikkinchi jahon urushidan so'ng va 1945—1950 yillarda temir yo'l va havo transport, energetika tarmog'i va boshqa tarmoqlar korxonalarining milliylashtinlishi munosabati bilan ancha rivojlana boshladi. O'sha paytlarda bu tarmoqlar texnikaviy jihatdan o'ta qoloq va raqobatga bardoshsiz edi. Ularni qayta isloh qilish juda katta miqdordagi mablag'larni talab etdiki, bu mablag'lar Davlat byudjeti, ya'ni soliq to'lovchilar hisobidan ajratildi. Bu tarmoqlar modernizatsiya qilinganligi va texnikaviy jihatdan ilg'or bo'lishiga qaramasdan, moliyaviy jihatdan, hamonpast rentabelli yoki zararga (ziyonga) ishlaydigan bo'lib qolaverishdi. Davlat korxonalarining moliyaviy holati og'irligiga asosiy sabab ularning mahsulotlariga nisbatan past baholar siyosati yurgizilayotganligidir. O'tgan asrning 80-yillarida yetakchi xorijiy mamlakatlar hukmron doiralaridagi yangi iqtisodiy va moliyaviy siyosatga ko'ra ko'pgina davlat tarmoqlari va korxonalari xususiylashtirildi va bu narsa davlat mulki miqdorini keskin kamaytirdi. Bahs-munozara va nazorat uchun savollar Moliya tizimi deb nimaga aytiladi va unga nisbatan qanday ta'rif berish mumkin? Moliya tizimi, dastlab, qanday sohalarga bo'linadi? Davlat moliyasi va mahalliy moliya qanday bo'g'inlardan tashkil topishi mumkin? Xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi qanday bo'g'inlardan iborat? Moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida Davlat byudjeti o'z ichiga nimalarni oladi? Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o'z oldida turgan qanday muammolarni hal etishi  
 
kerak? 
Mablag'lardan foydalanishning maqsadli yo'naltirilganligi belgisi bo'yicha davlat 
maqsadli fondlarini qanday guruhlarga birlashtirish mumkin? 
Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» 
sohasining alohida bo'g'ini sifatida qanday fondlardan iborat bo'lishi mumkin? 
Nega davlat krediti moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining 
o'ziga xos bo'g'ini hisoblanadi va unga tegishli bo'lgan xususiyatlar nimalardan iborat? 
Xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi moliya tizimining mustaqil sohasi sifatida 
qanday bo'g'inlardan tashkil topgan? 
Notijorat asosda xo'jalik yuritishning asosiy xususiyatlari nimalardan iborat? 
Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini qanday asosiy guruhga 
ajratish mumkin? 
Notijorat sektorni davlat tomonidan to'g'ridan-to'g'ri (bevosita) qo'llab-quwatlashning 
qanday asosiy shakllari mavjud? 
Notijorat sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirishning asosiy ko'rinishlari nimalardan 
iborat? 
Rivojlangan xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi moliyaviy munosabatlarning 
qanday bo'g'inlaridan iborat? 
Unitar (yagona) davlatlarda byudjet tizimi qanday bo'g'inlardan tashkil topadi? 
Federativ davlatlarda byudjet tizimi qanday bo'g'inlardan tarkib topgan? 
Yetakchi xorijiy mamlakatlar davlat moliya tizimining muhim bo'g'inlari sifatida 
Davlat byudjeti, davlat krediti, byudjetdan tashqari fondlar va davlat korporatsiyalari 
moliyasi o'ziga xos qanday xususiyatlarga ega? 
kerak? Mablag'lardan foydalanishning maqsadli yo'naltirilganligi belgisi bo'yicha davlat maqsadli fondlarini qanday guruhlarga birlashtirish mumkin? Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida qanday fondlardan iborat bo'lishi mumkin? Nega davlat krediti moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining o'ziga xos bo'g'ini hisoblanadi va unga tegishli bo'lgan xususiyatlar nimalardan iborat? Xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi moliya tizimining mustaqil sohasi sifatida qanday bo'g'inlardan tashkil topgan? Notijorat asosda xo'jalik yuritishning asosiy xususiyatlari nimalardan iborat? Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini qanday asosiy guruhga ajratish mumkin? Notijorat sektorni davlat tomonidan to'g'ridan-to'g'ri (bevosita) qo'llab-quwatlashning qanday asosiy shakllari mavjud? Notijorat sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirishning asosiy ko'rinishlari nimalardan iborat? Rivojlangan xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi moliyaviy munosabatlarning qanday bo'g'inlaridan iborat? Unitar (yagona) davlatlarda byudjet tizimi qanday bo'g'inlardan tashkil topadi? Federativ davlatlarda byudjet tizimi qanday bo'g'inlardan tarkib topgan? Yetakchi xorijiy mamlakatlar davlat moliya tizimining muhim bo'g'inlari sifatida Davlat byudjeti, davlat krediti, byudjetdan tashqari fondlar va davlat korporatsiyalari moliyasi o'ziga xos qanday xususiyatlarga ega?