MOLIYA TIZIMI. (Moliya tizimining bo‘g‘inlari)

Yuklangan vaqt

2024-12-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

56,2 KB


 
 
 
 
 
 
MOLIYA TIZIMI. (Moliya tizimining bo‘g‘inlari) 
 
 
 
Reja: 
1. Moliya tizimi, iqtisodiyotda uning ahamiyati. 
2. Moliya tizimining bo‘g‘inlari. 
3. Notijorat asosida xo‘jalik yuritishning asosiy xususiyatlari.  
 
1-savol bayoni. Jarayonida turli pul fondlari(dan) shakllanadigan va 
foydalaniladigan moliyaviy munosabatlar turli sohalarining majmuiga moliya tizimi 
deyiladi. Unga boshqacha ham ta’rif berish mumkin: davlat va korxonalarning pul 
fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish borasidagi shakl va metodlar 
tizimiga moliya tizimi deyiladi. “Moliya tizimi” tushunchasi keng ma’nodagi 
“moliya” tushunchasining taraqqiyoti natijasidir. Mamlakatda bozor islohotlarining 
amalga oshirilishi va  prinsipial  jihatdan butunlay yangi bo‘lgan iqtisodiy va 
moliyaviy siyosatning hayotga tatbiq etilishi moliya tizimining sohalari va 
bo‘g‘inlariga nisbatan ob’ektiv ravishda yangicha yondoshuvni taqazo etdi. 
Moliyaviy tizimga, yo‘l-yo‘lakay, “Moliyaviy bitimlar tuzish, aktivlar va 
riskni almashishda foydalaniladigan bozorlar va boshqa institutlar majmuiga 
moliyaviy tizim deyiladi”, - deb ta’rif berish mumkin. Moliyaviy tizim moliyaviy 
xizmatlar ko‘rsatuvchi bozorlar, vositachilar va firmalar hamda uy xo‘jaliklari, 
xususiy kompaniyalar va hukumat tashkilotlari o‘zlari tomonidan qabul qilinayotgan 
moliyaviy qarorlarni ular yordamida amalga oshiradigan boshqa institutlarni o‘z 
ichiga oladi. Ushbuni chizmali tarzda quyidagicha tasavvur qilish mumkin (1-rasm). 
 
MOLIYA TIZIMI. (Moliya tizimining bo‘g‘inlari) Reja: 1. Moliya tizimi, iqtisodiyotda uning ahamiyati. 2. Moliya tizimining bo‘g‘inlari. 3. Notijorat asosida xo‘jalik yuritishning asosiy xususiyatlari. 1-savol bayoni. Jarayonida turli pul fondlari(dan) shakllanadigan va foydalaniladigan moliyaviy munosabatlar turli sohalarining majmuiga moliya tizimi deyiladi. Unga boshqacha ham ta’rif berish mumkin: davlat va korxonalarning pul fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish borasidagi shakl va metodlar tizimiga moliya tizimi deyiladi. “Moliya tizimi” tushunchasi keng ma’nodagi “moliya” tushunchasining taraqqiyoti natijasidir. Mamlakatda bozor islohotlarining amalga oshirilishi va prinsipial jihatdan butunlay yangi bo‘lgan iqtisodiy va moliyaviy siyosatning hayotga tatbiq etilishi moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlariga nisbatan ob’ektiv ravishda yangicha yondoshuvni taqazo etdi. Moliyaviy tizimga, yo‘l-yo‘lakay, “Moliyaviy bitimlar tuzish, aktivlar va riskni almashishda foydalaniladigan bozorlar va boshqa institutlar majmuiga moliyaviy tizim deyiladi”, - deb ta’rif berish mumkin. Moliyaviy tizim moliyaviy xizmatlar ko‘rsatuvchi bozorlar, vositachilar va firmalar hamda uy xo‘jaliklari, xususiy kompaniyalar va hukumat tashkilotlari o‘zlari tomonidan qabul qilinayotgan moliyaviy qarorlarni ular yordamida amalga oshiradigan boshqa institutlarni o‘z ichiga oladi. Ushbuni chizmali tarzda quyidagicha tasavvur qilish mumkin (1-rasm).  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1-rasm. Moliyaviy tizimning eng oddiy tasavvuri 
... ни қамраб оладики, улар ёрдамида  
давлат 
ташкилотлари 
 
хусусий 
компаниялар 
уй хўжалик-
лари 
 
ўзлари томонидан қабул қилинган молиявий 
қарорларни амалга оширадилар 
 (ҳаётга тадбиқ этадилар) 
Молиявий тизим 
Молиявий хизматлар тақдим этувчи 
бошқа 
институтлар 
фирма- 
лар 
воситачи- 
лар 
бозор- 
лар 
1-rasm. Moliyaviy tizimning eng oddiy tasavvuri ... ни қамраб оладики, улар ёрдамида давлат ташкилотлари хусусий компаниялар уй хўжалик- лари ўзлари томонидан қабул қилинган молиявий қарорларни амалга оширадилар (ҳаётга тадбиқ этадилар) Молиявий тизим Молиявий хизматлар тақдим этувчи бошқа институтлар фирма- лар воситачи- лар бозор- лар  
 
 
Moliya tizimida moliya bozorlarining ahamiyati katta. Misol tariqasida, Nyu-
York (AQShda), Osaka (Yaponiya)da va Toshkent (O‘zbekiston)da joylashgan fond 
bozorlarini keltirish mumkin. Lekin har doim ham bunday bo‘lavermaydi. Masalan, 
aksiyalar, obligatsiyalar va valyutalarning birjadan tashqari bozorlari (over the 
counter markets) asosan butun dunyo qimmatli qog‘ozlari bilan savdo qiluvchilarni 
va ularning mijozlarini yagona tarkibiy tuzilmaga birlashtiruvchi global kompyuter 
va telekommunikatsiya tarmoqlari bilan ifodalangan.  
Asosiy ishi moliyaviy xizmatlar taqdim etish va moliyaviy mahsulotlar 
savdosidan iborat bo‘lgan firmalar moliyaviy vositachilar deb ataladi. Ularning 
tarkibi, asosan, banklar, investitsion va sug‘urta kompaniyalaridan iborat. Moliyaviy 
vositachilarning moliyaviy xizmatlari qatoriga hisobraqamlarni ochish, tijorat 
qarzlari va ipoteka1 kreditlarini berish, sug‘urta shartnomalarining keng doirasiga 
hamda o‘zaro jamg‘armalarda ishtirok etishga yo‘l ochish kiradi. 
Zamonaviy moliyaviy tizim global (dunyo miqyosidagi) harakterga ega. 
Moliyaviy bozorlar va vositachilar bir-birlari bilan keng qamrovli xalqaro 
telekommunikatsiya tarmog‘i orqali o‘zaro bog‘liq bo‘lib, to‘lovlarni o‘tkazish va 
qimmatli qog‘ozlar savdosi aslida shu tarmoq tufayli kecha-yu kunduz amalga 
oshirilmoqda.  
Shunday qilib, aytaylik, agar Germaniyada joylashgan yirik uyushma 
(korporatsiya) yangi loyihani moliyalashtirishga qaror qilmoqchi bo‘lsa, unda u 
sarmoyaga oid har qanday imkoniyatlarni, jumladan, aksiyalarni chiqarish va 
London yoki Nyu-York fond birjalarida sotish yoki biror-bir yapon pensiya fondidan 
qarz olish va hokazolarni ko‘rib chiqadi. Buning ustiga so‘ngi holatda qarz yevro, 
shuningdek, yapon iyenasi yoki AQSH dollarida ham taqdim etilishi mumkin. 
 
2-savol bayoni. Moliya tizimi  quyidagi ikki sohaga bo‘linadi2: 
                                                          
 
1 «Ipoteka» yunoncha «hypotheke» - garov. Ko‘chmas mulkni garovga qo‘yish asosida beriladigan uzoq muddatli 
qarz; ushbu qarzlarni ta’minlashga xizmat qiluvchi garov. Qarang: o‘sha manba. J. II. – B. 233. 
2 Sovetlar davridagi tegishli darsliklarda moliya tizimining sohalari, ko‘pchilik hollarda, ikki xil tarzda  talqin qilingan 
edi. Leningrad (hozirgi Sankt-Peterburg) maktabining vakillari (Aleksandrov A.M., Voznesenskiy E.A., Jevtyak P.N., 
Romanovskiy M.V., Kolesnikov V.I. va boshqalar) fikriga ko‘ra moliya tizimi odatda, ikki sohadan, ya’ni  1) 
Moliya tizimida moliya bozorlarining ahamiyati katta. Misol tariqasida, Nyu- York (AQShda), Osaka (Yaponiya)da va Toshkent (O‘zbekiston)da joylashgan fond bozorlarini keltirish mumkin. Lekin har doim ham bunday bo‘lavermaydi. Masalan, aksiyalar, obligatsiyalar va valyutalarning birjadan tashqari bozorlari (over the counter markets) asosan butun dunyo qimmatli qog‘ozlari bilan savdo qiluvchilarni va ularning mijozlarini yagona tarkibiy tuzilmaga birlashtiruvchi global kompyuter va telekommunikatsiya tarmoqlari bilan ifodalangan. Asosiy ishi moliyaviy xizmatlar taqdim etish va moliyaviy mahsulotlar savdosidan iborat bo‘lgan firmalar moliyaviy vositachilar deb ataladi. Ularning tarkibi, asosan, banklar, investitsion va sug‘urta kompaniyalaridan iborat. Moliyaviy vositachilarning moliyaviy xizmatlari qatoriga hisobraqamlarni ochish, tijorat qarzlari va ipoteka1 kreditlarini berish, sug‘urta shartnomalarining keng doirasiga hamda o‘zaro jamg‘armalarda ishtirok etishga yo‘l ochish kiradi. Zamonaviy moliyaviy tizim global (dunyo miqyosidagi) harakterga ega. Moliyaviy bozorlar va vositachilar bir-birlari bilan keng qamrovli xalqaro telekommunikatsiya tarmog‘i orqali o‘zaro bog‘liq bo‘lib, to‘lovlarni o‘tkazish va qimmatli qog‘ozlar savdosi aslida shu tarmoq tufayli kecha-yu kunduz amalga oshirilmoqda. Shunday qilib, aytaylik, agar Germaniyada joylashgan yirik uyushma (korporatsiya) yangi loyihani moliyalashtirishga qaror qilmoqchi bo‘lsa, unda u sarmoyaga oid har qanday imkoniyatlarni, jumladan, aksiyalarni chiqarish va London yoki Nyu-York fond birjalarida sotish yoki biror-bir yapon pensiya fondidan qarz olish va hokazolarni ko‘rib chiqadi. Buning ustiga so‘ngi holatda qarz yevro, shuningdek, yapon iyenasi yoki AQSH dollarida ham taqdim etilishi mumkin. 2-savol bayoni. Moliya tizimi quyidagi ikki sohaga bo‘linadi2: 1 «Ipoteka» yunoncha «hypotheke» - garov. Ko‘chmas mulkni garovga qo‘yish asosida beriladigan uzoq muddatli qarz; ushbu qarzlarni ta’minlashga xizmat qiluvchi garov. Qarang: o‘sha manba. J. II. – B. 233. 2 Sovetlar davridagi tegishli darsliklarda moliya tizimining sohalari, ko‘pchilik hollarda, ikki xil tarzda talqin qilingan edi. Leningrad (hozirgi Sankt-Peterburg) maktabining vakillari (Aleksandrov A.M., Voznesenskiy E.A., Jevtyak P.N., Romanovskiy M.V., Kolesnikov V.I. va boshqalar) fikriga ko‘ra moliya tizimi odatda, ikki sohadan, ya’ni 1)  
 
 davlat moliyasi va mahalliy moliya;         Марказлашган молияга  
 xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi.   Марказлашмаган молия  
 
O‘z navbatida, moliya tizimining har bir sohasi pul fondlari va daromadlarni 
shakllantirishning konkret shakllari va metodlariga bog‘liq ravishda bir necha 
bo‘g‘inlardan tashkil topadi. Masalan, davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi 
bo‘g‘inlardan tashkil topishi mumkin: 
 Davlat byudjeti; 
 maqsadli nobyudjet fondlari; 
 davlat krediti.  3 таси хам Марказлашмаганга киради.  
 
Shuningdek, xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi quyidagi bo‘g‘inlardan 
iborat: 
 tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi; 
 moliyaviy vositachilar moliyasi; 
 notijorat tashkilotlari moliyasi. 
Yuqorida keltirilganlarni chizmali ko‘rinishda quyidagicha ifodalash 
mumkin:  
 
 
                                                          
 
korxonalar va xalq xo‘jaligi tarmoqlari moliyasi hamda 2) umumdavlat moliyasidan iborat bo‘lgan. Moskva 
maktabining vakillari (Shermenev M.K., Nikolskiy P.S, Molyakov D.S., Rodionova V.M., Guyda T.V. va boshqalar) 
fikricha esa, moliya tizimining sohalari kuyidagilardan tashkil topgan: 1) moddiy ishlab chiqarish sohasi moliyasi; 2) 
Davlat byudjeti; 3) noishlab chiqarish sohasi moliyasi. Shunday bo‘lishiga qaramasdan ularning har ikkalasi ham 
SSSRning iqtisodiy bazisiga va u tomonidan amalga oshirilgan moliyaviy siyosatga to‘liq mos kelgan edi. 
 davlat moliyasi va mahalliy moliya; Марказлашган молияга  xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi. Марказлашмаган молия O‘z navbatida, moliya tizimining har bir sohasi pul fondlari va daromadlarni shakllantirishning konkret shakllari va metodlariga bog‘liq ravishda bir necha bo‘g‘inlardan tashkil topadi. Masalan, davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi bo‘g‘inlardan tashkil topishi mumkin:  Davlat byudjeti;  maqsadli nobyudjet fondlari;  davlat krediti. 3 таси хам Марказлашмаганга киради. Shuningdek, xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi quyidagi bo‘g‘inlardan iborat:  tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi;  moliyaviy vositachilar moliyasi;  notijorat tashkilotlari moliyasi. Yuqorida keltirilganlarni chizmali ko‘rinishda quyidagicha ifodalash mumkin: korxonalar va xalq xo‘jaligi tarmoqlari moliyasi hamda 2) umumdavlat moliyasidan iborat bo‘lgan. Moskva maktabining vakillari (Shermenev M.K., Nikolskiy P.S, Molyakov D.S., Rodionova V.M., Guyda T.V. va boshqalar) fikricha esa, moliya tizimining sohalari kuyidagilardan tashkil topgan: 1) moddiy ishlab chiqarish sohasi moliyasi; 2) Davlat byudjeti; 3) noishlab chiqarish sohasi moliyasi. Shunday bo‘lishiga qaramasdan ularning har ikkalasi ham SSSRning iqtisodiy bazisiga va u tomonidan amalga oshirilgan moliyaviy siyosatga to‘liq mos kelgan edi.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2-rasm. Moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlari 
 
Молия тизими 
Хўжалик юритувчи 
субъектлар молияси 
Давлат молияси ва маҳаллий 
молия 
Тижорат корхона-лари ва 
ташкилот-лари молияси 
Молиявий воситачилар 
 молияси 
Нотижорат ташкилотлар 
 молияси 
Давлат  
бюджети 
Давлат 
мақсадли  
 фондлари 
Давлат  
кредити 
2-rasm. Moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlari Молия тизими Хўжалик юритувчи субъектлар молияси Давлат молияси ва маҳаллий молия Тижорат корхона-лари ва ташкилот-лари молияси Молиявий воситачилар молияси Нотижорат ташкилотлар молияси Давлат бюджети Давлат мақсадли фондлари Давлат кредити  
 
Moliya tizimining alohida sohalar va bo‘g‘inlarga bo‘linishi YAIMni 
shakllantirish, taqsimlash va qayta taqsimlashda, daromadlarni shakllantirish va 
ulardan foydalanishda iqtisodiy munosabatlar sub’ektlarining bir-birlaridan farqli 
ravishda ishtirok etishi bilan belgilanadi. Moliya tizimining har bir  sohasi va 
bo‘g‘iniga pul fondlari va daromadlarini shakllantirish va ulardan foydalanishning 
o‘ziga xos bo‘lgan shakllari va metodlari tegishlidir. Masalan, korxonalar moliyasi  
moddiy ishlab chiqarishga, YAIMni yaratishga, uni korxonalar o‘rtasida 
taqsimlashga va YAIM bir qismining byudjet va nobyudjet fondlariga qayta 
taqsimlashga xizmat qiladi. Davlat byudjeti orqali resurslar davlatning 
markazlashtirilgan fondiga jalb qilinadi va ular iqtisodiy mintaqalar, tarmoqlar va 
aholining sotsial guruhlari o‘rtasida qayta taqsimlanadi. 
 
3-savol bayoni. Bir vaqtning o‘zida mamlakatning xo‘jalik tizimi murakkab 
tuzilmadan iborat bo‘lib, aralash iqtisodiyot sifatida faoliyat ko‘rsatadi. Uning 
tarkibida foyda olishga qaratilgan biznes-sohasi bilan bir qatorda iqtisodiyotning 
boshqa sektorlari ham mavjudki, ularning faoliyati ijtimoiy farovonlikka erishishga 
yo‘naltirilgan. Bularning tarkibiga davlat sektoridan tashqari ba’zi mamlakatlarda 
katta masshtablarga ega bo‘lgan va nisbatan yuqori sur’atlarda o‘sib borayotgan 
notijorat sektori ham kiradi. Hozirgi sharoitda notijorat sektori tashkilotlarining 
yuqori 
sur’atlarda 
tez 
o‘sib 
borayotganligi, 
bir 
tomondan, 
jamiyatni 
demokratlashtirish siyosiy jarayonlarining rivojlanishi va ikkinchi tomondan, bozor 
iqtisodiyotining sotsial yo‘naltirilganligi (bu narsa bizning mamlakatimiz uchun 
harakterlidir) bilan bog‘liq. 
Notijorat tashkilotlari yuridik shaxs bo‘lib, foyda olish ularning asosiy 
maqsadi emas va ularda olingan foyda ishtirokchilar o‘rtasida taqsimlanmaydi. 
Ularning qatoriga sotsial,  xayr-ehson, madaniy, ma’rifiy, ilmiy, boshqaruv, 
sog‘liqni muhofaza qilish, jismoniy tarbiya va sportni rivojlantirish, fuqarolar va 
tashkilotlarning qonuniy manfaatlarini himoya qilish,  qarama-qarshiliklar va 
ziddiyatlarni yechish, yuridik xizmatlar ko‘rsatish va shunga o‘xshash boshqa 
maqsadlarga erishish uchun tashkil etilgan tashkilotlar kiradi. Notijorat 
Moliya tizimining alohida sohalar va bo‘g‘inlarga bo‘linishi YAIMni shakllantirish, taqsimlash va qayta taqsimlashda, daromadlarni shakllantirish va ulardan foydalanishda iqtisodiy munosabatlar sub’ektlarining bir-birlaridan farqli ravishda ishtirok etishi bilan belgilanadi. Moliya tizimining har bir sohasi va bo‘g‘iniga pul fondlari va daromadlarini shakllantirish va ulardan foydalanishning o‘ziga xos bo‘lgan shakllari va metodlari tegishlidir. Masalan, korxonalar moliyasi moddiy ishlab chiqarishga, YAIMni yaratishga, uni korxonalar o‘rtasida taqsimlashga va YAIM bir qismining byudjet va nobyudjet fondlariga qayta taqsimlashga xizmat qiladi. Davlat byudjeti orqali resurslar davlatning markazlashtirilgan fondiga jalb qilinadi va ular iqtisodiy mintaqalar, tarmoqlar va aholining sotsial guruhlari o‘rtasida qayta taqsimlanadi. 3-savol bayoni. Bir vaqtning o‘zida mamlakatning xo‘jalik tizimi murakkab tuzilmadan iborat bo‘lib, aralash iqtisodiyot sifatida faoliyat ko‘rsatadi. Uning tarkibida foyda olishga qaratilgan biznes-sohasi bilan bir qatorda iqtisodiyotning boshqa sektorlari ham mavjudki, ularning faoliyati ijtimoiy farovonlikka erishishga yo‘naltirilgan. Bularning tarkibiga davlat sektoridan tashqari ba’zi mamlakatlarda katta masshtablarga ega bo‘lgan va nisbatan yuqori sur’atlarda o‘sib borayotgan notijorat sektori ham kiradi. Hozirgi sharoitda notijorat sektori tashkilotlarining yuqori sur’atlarda tez o‘sib borayotganligi, bir tomondan, jamiyatni demokratlashtirish siyosiy jarayonlarining rivojlanishi va ikkinchi tomondan, bozor iqtisodiyotining sotsial yo‘naltirilganligi (bu narsa bizning mamlakatimiz uchun harakterlidir) bilan bog‘liq. Notijorat tashkilotlari yuridik shaxs bo‘lib, foyda olish ularning asosiy maqsadi emas va ularda olingan foyda ishtirokchilar o‘rtasida taqsimlanmaydi. Ularning qatoriga sotsial, xayr-ehson, madaniy, ma’rifiy, ilmiy, boshqaruv, sog‘liqni muhofaza qilish, jismoniy tarbiya va sportni rivojlantirish, fuqarolar va tashkilotlarning qonuniy manfaatlarini himoya qilish, qarama-qarshiliklar va ziddiyatlarni yechish, yuridik xizmatlar ko‘rsatish va shunga o‘xshash boshqa maqsadlarga erishish uchun tashkil etilgan tashkilotlar kiradi. Notijorat  
 
tashkilotlarining oldiga qo‘yilgan maqsadlar xilma-xil bo‘lganligi uchun bu sektor 
o‘zining  ham juda keng va rang-barang bo‘lishi, tabiiydir. Notijorat sektorning bir 
guruh korxonalari, asosan, o‘z a’zolarining iqtisodiy manfaatlariga, ma’lum 
toifadagi shaxslarning rivojlanishiga xizmat qiladi. Iqtisodiyotning bu sektori3, 
odatda, davlat sektorining birinchi, tijorat sektorining ikkinchi ekanligi inobatga 
olingan holda uchinchi sektor deb ham yuritiladi4. 
Turli mamlakatlar iqtisodiyotida tarixiy an’analar va iqtisodiy taraqqiyot 
bosqichlariga muvofiq ravishda notijorat sektor faoliyatining masshtablari bir-
biridan 
farq 
qiladi. 
 
Biroq, 
bir 
necha 
miqdoriy 
tavsifnomalarning 
(ko‘rsatkichlarning) 
tahlili, 
yaxlit 
olinganda, 
bu 
sektorning 
taraqqiy 
topayotganligidan dalolat beradi. Ana shunga o‘xshash tavsifnomalarga 
(ko‘rsatkichlarga) quyidagilarni kiritish mumkin: 
 notijorat tashkilotlarining  soni. Yevropa mamlakat-larida har 1000 kishiga 
4ta notijorat tashkiloti to‘g‘ri keladi. Finlyandiya shu ma’noda rekordchi hisoblanib, 
bu yerda har 1000 kishiga 21tadan  to‘g‘ri keluvchi  notijorat tashkilotlari mavjud. 
Bu ko‘rsatkichning darajasi Rossiyada 3,3ga tengdir; 
 notijorat tashkilotlari ta’minlaydigan aholining bandlilik darajasi. Bu 
tashkilotlar, ma’lum ma’noda, muhim ish beruvchilar bo‘lib hisoblanadi. Hozirgi 
paytda bu sektorda ishchi kuchining o‘rtacha  3,4% ishlaydi (Vengriyada – 1%dan 
boshlab, AQShda – 7%gacha). Notijorat tashkilotlarning faoliyat ko‘rsatishi 
iqtisodiyotning boshqa sektorlarida faol ravishda qo‘shimcha ish o‘rinlarining 
yaratilishiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Bu tashkilotlar tovarlar va xizmatlarni sotib 
oluvchilar bo‘lganligi uchun, oxir oqibatda, bu narsa tadbirkorlik faoliyatining 
faollashuviga olib keladi; 
                                                          
 
3 O‘tgan asr 90-yillarining boshida amerikalik oilalarning 70%dan ortiqrog‘i  har yili xayr-ehson maqsadlariga 
qurbonlik qilganlar va ularning bu badallari  o‘rtacha ular yillik daromadlarining 2%dan ko‘prog‘ini tashkil etgan. 
Buyuk Britaniya aholisi esa har yili xayr-ehson tashkilotlariga qariyb 4,5 mlrd. funt sterlingni berishadiki, o‘rtacha 
xayr-ehson badali uy  xo‘jaligi daromadining 0,7%iga tengdir. (Qarang: Finansi, nalogi i kredit. Uchebnik. Izd. 2-ye, 
dop. i pererab. /Pod red. d.e.n., prof. I.D.Matskulyaka. – M.: Izd-vo RAGS, 2007. s.183). 
4 AQSH katta yoshdagi aholisining taxminan 54% ixtiyoriy ishlarga haftasiga 4 soatni, Buyuk Britaniyada aholining 
30% ixtiyoriy xizmatlarga haftasiga 1,1 soatni, Kanadada katta yoshdagi aholining 27% shunday ishlarga haftasiga 
3,7 soatni sarf qilishadi. (Qarang: o‘sha yerda). 
tashkilotlarining oldiga qo‘yilgan maqsadlar xilma-xil bo‘lganligi uchun bu sektor o‘zining ham juda keng va rang-barang bo‘lishi, tabiiydir. Notijorat sektorning bir guruh korxonalari, asosan, o‘z a’zolarining iqtisodiy manfaatlariga, ma’lum toifadagi shaxslarning rivojlanishiga xizmat qiladi. Iqtisodiyotning bu sektori3, odatda, davlat sektorining birinchi, tijorat sektorining ikkinchi ekanligi inobatga olingan holda uchinchi sektor deb ham yuritiladi4. Turli mamlakatlar iqtisodiyotida tarixiy an’analar va iqtisodiy taraqqiyot bosqichlariga muvofiq ravishda notijorat sektor faoliyatining masshtablari bir- biridan farq qiladi. Biroq, bir necha miqdoriy tavsifnomalarning (ko‘rsatkichlarning) tahlili, yaxlit olinganda, bu sektorning taraqqiy topayotganligidan dalolat beradi. Ana shunga o‘xshash tavsifnomalarga (ko‘rsatkichlarga) quyidagilarni kiritish mumkin:  notijorat tashkilotlarining soni. Yevropa mamlakat-larida har 1000 kishiga 4ta notijorat tashkiloti to‘g‘ri keladi. Finlyandiya shu ma’noda rekordchi hisoblanib, bu yerda har 1000 kishiga 21tadan to‘g‘ri keluvchi notijorat tashkilotlari mavjud. Bu ko‘rsatkichning darajasi Rossiyada 3,3ga tengdir;  notijorat tashkilotlari ta’minlaydigan aholining bandlilik darajasi. Bu tashkilotlar, ma’lum ma’noda, muhim ish beruvchilar bo‘lib hisoblanadi. Hozirgi paytda bu sektorda ishchi kuchining o‘rtacha 3,4% ishlaydi (Vengriyada – 1%dan boshlab, AQShda – 7%gacha). Notijorat tashkilotlarning faoliyat ko‘rsatishi iqtisodiyotning boshqa sektorlarida faol ravishda qo‘shimcha ish o‘rinlarining yaratilishiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Bu tashkilotlar tovarlar va xizmatlarni sotib oluvchilar bo‘lganligi uchun, oxir oqibatda, bu narsa tadbirkorlik faoliyatining faollashuviga olib keladi; 3 O‘tgan asr 90-yillarining boshida amerikalik oilalarning 70%dan ortiqrog‘i har yili xayr-ehson maqsadlariga qurbonlik qilganlar va ularning bu badallari o‘rtacha ular yillik daromadlarining 2%dan ko‘prog‘ini tashkil etgan. Buyuk Britaniya aholisi esa har yili xayr-ehson tashkilotlariga qariyb 4,5 mlrd. funt sterlingni berishadiki, o‘rtacha xayr-ehson badali uy xo‘jaligi daromadining 0,7%iga tengdir. (Qarang: Finansi, nalogi i kredit. Uchebnik. Izd. 2-ye, dop. i pererab. /Pod red. d.e.n., prof. I.D.Matskulyaka. – M.: Izd-vo RAGS, 2007. s.183). 4 AQSH katta yoshdagi aholisining taxminan 54% ixtiyoriy ishlarga haftasiga 4 soatni, Buyuk Britaniyada aholining 30% ixtiyoriy xizmatlarga haftasiga 1,1 soatni, Kanadada katta yoshdagi aholining 27% shunday ishlarga haftasiga 3,7 soatni sarf qilishadi. (Qarang: o‘sha yerda).  
 
 notijorat tashkilotlarining operativ harajatlari. Bu ko‘rsatkich yalpi milliy 
mahsulotning o‘rtacha 3,5%ini tashkil etadi (Vengriyada – 1,2%, AQShda – 6,3%). 
Rossiyada bu raqam 2%ga tengdir. 
Hozirgi sharoitda notijorat sektor katta iqtisodiy salohiyatga ega bo‘la borib, 
bu yerda moliyaviy va  inson resurslarining sezilarli qismi to‘planmoqda va u 
zamonaviy bozor munosabatlari tizimida muhim ish beruvchiga aylanib bormoqda. 
Notijorat asosda xo‘jalik yuritishning asosiy xususiyatlari quyidagilardan 
iborat: 
 faoliyatning foyda olishga emas, balki ma’lum bir missiyaga erishishga 
yo‘naltirilganligi; 
 e’lon qilingan maqsadlarga erishish uchun olingan foydadan vosita sifatida 
foydalanish; 
 bozor xo‘jaligining iqtisodiy samaradorligi va faoliyatning sotsial 
samaradorligini birgalikda qo‘shib olib borish. 
Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini quyidagi besh  
asosiy guruhga ajratish mumkin: 
 byudjet assignovaniyalari (byudjetdan ajratmalar); 
 tijorat faoliyati:  
     - tovarlar, ishlar va xizmatlarni realizatsiya qilishdan olingan tushum;  
      -  aksiyalar, obligatsiyalar, boshqa qimmatli qog‘ozlar va omo-natlar 
bo‘yicha olinadigan daromadlar; 
 
  - notijorat tashkilotning mulkidan, notijorat tashki-lotlarining yordami 
asosida tuzilgan xo‘jalik jamiyatlarining faoliyatidan olinadigan daromadlar; 
       -  va boshqalar. 
 tijorat tuzilmalari va xususiy shaxslarning qurbonliklari (homiylik 
yordamlari); 
 ta’sischilardan doimiy ravishda va bir vaqtning o‘zida tushib turishi mumkin 
bo‘lgan tushilmalar; 
 qonun bilan ta’qiqlanmagan boshqa tushilmalar (masalan, ko‘ngillilarning 
mehnat sarflari, resurslarni jalb qilish bo‘yicha o‘tkazilgan tadbirlar (lotereyalar, 
 notijorat tashkilotlarining operativ harajatlari. Bu ko‘rsatkich yalpi milliy mahsulotning o‘rtacha 3,5%ini tashkil etadi (Vengriyada – 1,2%, AQShda – 6,3%). Rossiyada bu raqam 2%ga tengdir. Hozirgi sharoitda notijorat sektor katta iqtisodiy salohiyatga ega bo‘la borib, bu yerda moliyaviy va inson resurslarining sezilarli qismi to‘planmoqda va u zamonaviy bozor munosabatlari tizimida muhim ish beruvchiga aylanib bormoqda. Notijorat asosda xo‘jalik yuritishning asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat:  faoliyatning foyda olishga emas, balki ma’lum bir missiyaga erishishga yo‘naltirilganligi;  e’lon qilingan maqsadlarga erishish uchun olingan foydadan vosita sifatida foydalanish;  bozor xo‘jaligining iqtisodiy samaradorligi va faoliyatning sotsial samaradorligini birgalikda qo‘shib olib borish. Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini quyidagi besh asosiy guruhga ajratish mumkin:  byudjet assignovaniyalari (byudjetdan ajratmalar);  tijorat faoliyati: - tovarlar, ishlar va xizmatlarni realizatsiya qilishdan olingan tushum; - aksiyalar, obligatsiyalar, boshqa qimmatli qog‘ozlar va omo-natlar bo‘yicha olinadigan daromadlar; - notijorat tashkilotning mulkidan, notijorat tashki-lotlarining yordami asosida tuzilgan xo‘jalik jamiyatlarining faoliyatidan olinadigan daromadlar; - va boshqalar.  tijorat tuzilmalari va xususiy shaxslarning qurbonliklari (homiylik yordamlari);  ta’sischilardan doimiy ravishda va bir vaqtning o‘zida tushib turishi mumkin bo‘lgan tushilmalar;  qonun bilan ta’qiqlanmagan boshqa tushilmalar (masalan, ko‘ngillilarning mehnat sarflari, resurslarni jalb qilish bo‘yicha o‘tkazilgan tadbirlar (lotereyalar,  
 
auksionlar, ko‘ngilxo‘shlik, madaniy,  sport va boshqa ommaviy tadbirlardan)dan 
kelgan tushilmalar. 
Turli mamlakatlarda notijorat tashkilotlarini moliyalashtirish manbalarining 
tarkibiy tuzilmasi turlichadir. Masalan, ko‘pgina rivojlangan mamlakatlarda xususiy 
qurbonliklarning miqdori 1%dan (Yaponiyada)  20%gacha (AQShda) tebranadi va 
o‘rtacha 11%ni tashkil etadi. Hukumat ajratmalarining salmog‘i esa  26%dan 
(Germaniya) 71%gacha bo‘lib, uning o‘rtacha darajasi 48%ga tengdir. Notijorat 
tashkilotlarining o‘zlari tomonidan ishlab topilgan mablag‘larning salmog‘i 23%dan 
(Vengriya) 71%gacha tebranib, uning o‘rtacha darajasi 41%dan iboratdir. 
Notijorat faoliyatni moliyaviy jihatdan tartibga solishning shakllari, ularning 
davlat va mahalliy hokimiyat organlari bilan hamkorligi har bir mamlakatning 
tegishli qonunlari yordamida amalga oshiriladi. Ularni  moliyaviy jihatdan qo‘llab-
quvvatlash to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita) va egri (bilvosita) harakterga ega bo‘lishi 
mumkin.  
Notijorat sektorni davlat tomonidan  to‘g‘ri (bevosita) qo‘llab-quvvatlashning 
uch asosiy shakli mavjud: 
 to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita)  byudjet investitsiyalari; 
 hamkorlikda moliyalashtirish; 
 davlat sotsial buyurtmasi. 
Notijorat  sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirish shaklidan ham, ya’ni 
notijorat tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to‘lovlari va 
boshqa shunga o‘xshash majburiyatlaridan ozod qilish shaklidan ham amaliyotda 
tez-tez foydalaniladi. Egri (bilvosita) moliyalashtirishning asosiy ko‘rinishlari 
quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin: 
 nosoliqli imtiyozlarni taqdim etish; 
 soliqli imtiyozlashtirish. 
Bu yerda, o‘z navbatida, nosoliqli imtiyozlar quyidagi ko‘rinishlarda 
namoyon bo‘ladi: 
 notijorat tashkilotlarining faoliyati uchun binolarni ijaraga olish, yer 
maydonlarini ajratish; 
auksionlar, ko‘ngilxo‘shlik, madaniy, sport va boshqa ommaviy tadbirlardan)dan kelgan tushilmalar. Turli mamlakatlarda notijorat tashkilotlarini moliyalashtirish manbalarining tarkibiy tuzilmasi turlichadir. Masalan, ko‘pgina rivojlangan mamlakatlarda xususiy qurbonliklarning miqdori 1%dan (Yaponiyada) 20%gacha (AQShda) tebranadi va o‘rtacha 11%ni tashkil etadi. Hukumat ajratmalarining salmog‘i esa 26%dan (Germaniya) 71%gacha bo‘lib, uning o‘rtacha darajasi 48%ga tengdir. Notijorat tashkilotlarining o‘zlari tomonidan ishlab topilgan mablag‘larning salmog‘i 23%dan (Vengriya) 71%gacha tebranib, uning o‘rtacha darajasi 41%dan iboratdir. Notijorat faoliyatni moliyaviy jihatdan tartibga solishning shakllari, ularning davlat va mahalliy hokimiyat organlari bilan hamkorligi har bir mamlakatning tegishli qonunlari yordamida amalga oshiriladi. Ularni moliyaviy jihatdan qo‘llab- quvvatlash to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita) va egri (bilvosita) harakterga ega bo‘lishi mumkin. Notijorat sektorni davlat tomonidan to‘g‘ri (bevosita) qo‘llab-quvvatlashning uch asosiy shakli mavjud:  to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita) byudjet investitsiyalari;  hamkorlikda moliyalashtirish;  davlat sotsial buyurtmasi. Notijorat sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirish shaklidan ham, ya’ni notijorat tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to‘lovlari va boshqa shunga o‘xshash majburiyatlaridan ozod qilish shaklidan ham amaliyotda tez-tez foydalaniladi. Egri (bilvosita) moliyalashtirishning asosiy ko‘rinishlari quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:  nosoliqli imtiyozlarni taqdim etish;  soliqli imtiyozlashtirish. Bu yerda, o‘z navbatida, nosoliqli imtiyozlar quyidagi ko‘rinishlarda namoyon bo‘ladi:  notijorat tashkilotlarining faoliyati uchun binolarni ijaraga olish, yer maydonlarini ajratish;  
 
 litsenziyalashtirishning soddalashtirilgan tizimini o‘rnatish (belgilash); 
 aloqa xizmatlari va kommunal xizmatlarni to‘lashda imtiyozli tariflardan 
foydalanish; 
 va boshqalar. 
Shuningdek, soliqli imtiyozlashtirish quyidagi ko‘rinishlarda bo‘lishi 
mumkin: 
 hadya etuvchilar uchun imtiyozlar; 
  qurbonlik (homiylik) qiluvchi yuridik shaxslar uchun imtiyozlar. 
Davlat organlari notijorat tashkilotlarining faoliyatiga aralashish, agar 
ularning 
sarflanishi 
tashkilotning 
maqsadlariga 
mos 
kelayotgan 
bo‘lsa, 
harajatlarning yo‘nalishiga o‘zgartirishlar kiritish huquqiga ega emas. 
 
 
 litsenziyalashtirishning soddalashtirilgan tizimini o‘rnatish (belgilash);  aloqa xizmatlari va kommunal xizmatlarni to‘lashda imtiyozli tariflardan foydalanish;  va boshqalar. Shuningdek, soliqli imtiyozlashtirish quyidagi ko‘rinishlarda bo‘lishi mumkin:  hadya etuvchilar uchun imtiyozlar;  qurbonlik (homiylik) qiluvchi yuridik shaxslar uchun imtiyozlar. Davlat organlari notijorat tashkilotlarining faoliyatiga aralashish, agar ularning sarflanishi tashkilotning maqsadlariga mos kelayotgan bo‘lsa, harajatlarning yo‘nalishiga o‘zgartirishlar kiritish huquqiga ega emas.  
 
1 Савол  
Молия тизими деб нимага айтилади? 
Жавоби 
Jarayonida turli pul fondlari(dan) shakllanadigan va foydalaniladigan moliyaviy 
munosabatlar turli sohalarining majmuiga moliya tizimi deyiladi. 
2. Савол  
davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi bo‘g‘inlardan tashkil topishi 
mumkin? 
Жавоби  
 Davlat byudjeti; 
 maqsadli nobyudjet fondlari; 
 davlat krediti. 
 
3 савол  
Давлат молияси ва маҳаллий молия тизимига кайсилари киради? 
 
Давлат бюджети,  Давлат мақсадли  фондлари, Давлат кредити  
 
4.Савол  Хo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi bo‘g‘inlari qaysilari 
 tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi; 
 moliyaviy vositachilar moliyasi; 
 notijorat tashkilotlari moliyasi. 
 
5 савол Молиявий хизматлар тақдим этувчилар кимлар? 
Жавоб  
Бозорлар, воситачилар, фирмалар, бошқа институтлар  
6. Савол  
1 Савол Молия тизими деб нимага айтилади? Жавоби Jarayonida turli pul fondlari(dan) shakllanadigan va foydalaniladigan moliyaviy munosabatlar turli sohalarining majmuiga moliya tizimi deyiladi. 2. Савол davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi bo‘g‘inlardan tashkil topishi mumkin? Жавоби  Davlat byudjeti;  maqsadli nobyudjet fondlari;  davlat krediti. 3 савол Давлат молияси ва маҳаллий молия тизимига кайсилари киради? Давлат бюджети, Давлат мақсадли фондлари, Давлат кредити 4.Савол Хo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi bo‘g‘inlari qaysilari  tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi;  moliyaviy vositachilar moliyasi;  notijorat tashkilotlari moliyasi. 5 савол Молиявий хизматлар тақдим этувчилар кимлар? Жавоб Бозорлар, воситачилар, фирмалар, бошқа институтлар 6. Савол  
 
Asosiy ishi moliyaviy xizmatlar taqdim etish va moliyaviy mahsulotlar savdosidan 
iborat bo‘lgan firmalar moliyaviy vositachilar deb ataladi. 
Asosiy ishi moliyaviy xizmatlar taqdim etish va moliyaviy mahsulotlar savdosidan iborat bo‘lgan firmalar moliyaviy vositachilar deb ataladi.