MOLIYA TIZIMI VA UNING BO‘G‘INLARI

Yuklangan vaqt

2024-11-11

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

49,4 KB


 
 
 
 
 
 
MOLIYA TIZIMI VA UNING BO‘G‘INLARI 
 
1. Moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlari 
2. Yetakchi xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi 
 
1. Moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlari 
 
Jarayonida turli pul fondlari(dan) shakllanadigan va foydalaniladigan moliyaviy 
munosabatlar turli sohalarining majmuiga moliya tizimi deyiladi. Unga boshqacha ham ta’rif 
berish mumkin: davlat va korxonalarning pul fondlarini shakllantirish, taqsimlash va 
foydalanish borasidagi shakl va metodlar tizimiga moliya tizimi deyiladi.  
“Moliya tizimi” tushunchasi keng ma’nodagi “moliya” tushunchasining taraqqiyoti 
natijasidir. Mamlakatda bozor islohotlarining amalga oshirilishi va  prinsipial jihatdan 
butunlay yangi bo‘lgan iqtisodiy va moliyaviy siyosatning hayotga tatbiq etilishi moliya 
tizimining sohalari va bo‘g‘inlariga nisbatan ob’yektiv ravishda yangicha yondoshuvni 
taqazo etdi.  
Unga muvofiq ravishda, dastlab, moliya tizimi  quyidagi ikki sohaga bo‘linadi: 
-davlat moliyasi va mahalliy moliya; 
-xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi. 
O‘z navbatida, moliya tizimining har bir sohasi pul fondlari va daromadlarni 
shakllantirishning aniq shakllari va metodlariga bog‘liq ravishda bir necha bo‘g‘inlardan 
tashkil topadi.  
Masalan, davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi bo‘g‘inlardan tashkil topishi 
mumkin: 
-Davlat byudjeti; 
-maqsadli maqsadli fondlari; 
-davlat krediti. 
MOLIYA TIZIMI VA UNING BO‘G‘INLARI 1. Moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlari 2. Yetakchi xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi 1. Moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlari Jarayonida turli pul fondlari(dan) shakllanadigan va foydalaniladigan moliyaviy munosabatlar turli sohalarining majmuiga moliya tizimi deyiladi. Unga boshqacha ham ta’rif berish mumkin: davlat va korxonalarning pul fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish borasidagi shakl va metodlar tizimiga moliya tizimi deyiladi. “Moliya tizimi” tushunchasi keng ma’nodagi “moliya” tushunchasining taraqqiyoti natijasidir. Mamlakatda bozor islohotlarining amalga oshirilishi va prinsipial jihatdan butunlay yangi bo‘lgan iqtisodiy va moliyaviy siyosatning hayotga tatbiq etilishi moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlariga nisbatan ob’yektiv ravishda yangicha yondoshuvni taqazo etdi. Unga muvofiq ravishda, dastlab, moliya tizimi quyidagi ikki sohaga bo‘linadi: -davlat moliyasi va mahalliy moliya; -xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi. O‘z navbatida, moliya tizimining har bir sohasi pul fondlari va daromadlarni shakllantirishning aniq shakllari va metodlariga bog‘liq ravishda bir necha bo‘g‘inlardan tashkil topadi. Masalan, davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi bo‘g‘inlardan tashkil topishi mumkin: -Davlat byudjeti; -maqsadli maqsadli fondlari; -davlat krediti.  
 
Shuningdek, xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi quyidagi bo‘g‘inlardan iborat: 
-tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi; 
-moliyaviy vositachilar moliyasi; 
-notijorat tashkilotlari moliyasi. 
Moliya tizimining alohida sohalar va bo‘g‘inlarga bo‘linishi YAIMni shakllantirish, 
taqsimlash va qayta taqsimlashda, daromadlarni shakllantirish va ulardan foydalanishda 
iqtisodiy munosabatlar sub’yektlarining bir-birlaridan farqli ravishda ishtirok etishi bilan 
belgilanadi. Moliya tizimining har bir sohasi va bo‘g‘iniga pul fondlari va daromadlarini 
shakllantirish va ulardan foydalanishning o‘ziga xos bo‘lgan shakllari va metodlari 
tegishlidir.  
Masalan, korxonalar moliyasi moddiy ishlab chiqarishga, YAIMni yaratishga, uni 
korxonalar o‘rtasida taqsimlashga va YAIM bir qismining byudjet va maqsadli fondlariga 
qayta taqsimlashga xizmat qiladi. Davlat byudjeti orqali resurslar davlatning 
markazlashtirilgan fondiga jalb qilinadi va ular iqtisodiy mintaqalar, tarmoqlar va aholining 
ijtimoiy guruhlari o‘rtasida qayta taqsimlanadi. 
Yuqorida keltirilganlarni chizmali ko‘rinishda quyidagicha ifodalash mumkin: 
Shuningdek, xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi quyidagi bo‘g‘inlardan iborat: -tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi; -moliyaviy vositachilar moliyasi; -notijorat tashkilotlari moliyasi. Moliya tizimining alohida sohalar va bo‘g‘inlarga bo‘linishi YAIMni shakllantirish, taqsimlash va qayta taqsimlashda, daromadlarni shakllantirish va ulardan foydalanishda iqtisodiy munosabatlar sub’yektlarining bir-birlaridan farqli ravishda ishtirok etishi bilan belgilanadi. Moliya tizimining har bir sohasi va bo‘g‘iniga pul fondlari va daromadlarini shakllantirish va ulardan foydalanishning o‘ziga xos bo‘lgan shakllari va metodlari tegishlidir. Masalan, korxonalar moliyasi moddiy ishlab chiqarishga, YAIMni yaratishga, uni korxonalar o‘rtasida taqsimlashga va YAIM bir qismining byudjet va maqsadli fondlariga qayta taqsimlashga xizmat qiladi. Davlat byudjeti orqali resurslar davlatning markazlashtirilgan fondiga jalb qilinadi va ular iqtisodiy mintaqalar, tarmoqlar va aholining ijtimoiy guruhlari o‘rtasida qayta taqsimlanadi. Yuqorida keltirilganlarni chizmali ko‘rinishda quyidagicha ifodalash mumkin:  
 
 
1-chizma. Moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlari 
 
O‘z navbatida, Moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining alohida 
bo‘g‘ini sifatida Davlat byudjeti o‘z ichiga quyidagilarni oladi: 
-respublika byudjeti; 
-Qoraqalpog‘iston Respublikasi byudjeti va mahalliy byudjetlar. 
Qoraqalpog‘iston 
Respublikasi 
byudjeti 
Qoraqalpog‘iston 
Respublikasining 
respublika byudjetini hamda Qoraqalpog‘iston Respublikasiga bo‘ysunuvchi tumanlar va 
shaharlar byudjetlaridan tarkib topadi. Viloyatning byudjeti esa viloyat byudjetini va 
viloyatga bo‘ysunuvchi tumanlar va shaharlar byudjetlarini o‘z ichiga oladi. SHuningdek, 
tumanlarga bo‘linadigan shaharning byudjeti shahar byudjeti va shahar tarkibiga kiruvchi 
tumanlar byudjetlaridan iborat. Va nihoyat, tumanga bo‘ysunadigan shaharlari bo‘lgan 
Moliya tizimi 
Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar 
moliyasi 
Davlat moliyasi va mahalliy 
moliya 
Tijorat korxonalari va 
tashkilotlari moliyasi 
Молиявий воситачилар 
 молияси 
Notijorat tashkilotlar 
 moliyasi 
 
Davlat  
byudjeti 
Давлат 
мақсадли  
 фондлари 
Davlat  
krediti 
1-chizma. Moliya tizimining sohalari va bo‘g‘inlari O‘z navbatida, Moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining alohida bo‘g‘ini sifatida Davlat byudjeti o‘z ichiga quyidagilarni oladi: -respublika byudjeti; -Qoraqalpog‘iston Respublikasi byudjeti va mahalliy byudjetlar. Qoraqalpog‘iston Respublikasi byudjeti Qoraqalpog‘iston Respublikasining respublika byudjetini hamda Qoraqalpog‘iston Respublikasiga bo‘ysunuvchi tumanlar va shaharlar byudjetlaridan tarkib topadi. Viloyatning byudjeti esa viloyat byudjetini va viloyatga bo‘ysunuvchi tumanlar va shaharlar byudjetlarini o‘z ichiga oladi. SHuningdek, tumanlarga bo‘linadigan shaharning byudjeti shahar byudjeti va shahar tarkibiga kiruvchi tumanlar byudjetlaridan iborat. Va nihoyat, tumanga bo‘ysunadigan shaharlari bo‘lgan Moliya tizimi Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi Davlat moliyasi va mahalliy moliya Tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi Молиявий воситачилар молияси Notijorat tashkilotlar moliyasi Davlat byudjeti Давлат мақсадли фондлари Davlat krediti  
 
tumanning byudjeti tuman byudjetidan va tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar byudjetidan 
tashkil topadi. 
Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o‘z oldida turgan quyidagi muammolarni hal etishi 
kerak: 
-daromadlar bazasini (asosini) mustahkamlash asosida byudjet defitining darajasini 
kamaytirish; 
-mamlakat taraqqiyotining ustuvor yo‘nalishlari bo‘yicha byudjet xarajatlarini 
restrukturizatsiya qilish; 
-byudjet yordamida tartibga solish mexanizmini takomillashtirish; 
-byudjet ajratmalaridan samarali foydalanish ustidan  nazoratni kuchaytirish. 
Davlat maqsadli oldindan belgilangan ma’lum muddatlarda tuzilishi yoki doimiy 
ravishda mavjud bo‘lishi mumkin. Bu fondlarning vujudga kelishi Davlat byudjetining qabul 
qilinishi yoki qabul qilinmasligidan qat’iy nazar mablag‘lar maqsadli manbaining zarurligi 
bilan belgilanadi.  
Birinchi navbatda, bu ijtimoiy ta’minot, tekin sog‘liqni saqlash, ishsizlikni  kamaytirish 
va boshqa xuddi shunday bir qancha muhim ijtimoiy ehtiyojlarni qondirishga tegishlidir. Bu 
fondlar mablag‘larini shakllantirish va ulardan foydalanish davlat tomonidan o‘ziga xos 
bo‘lgan shakllar va metodlar yordamida amalga oshiriladi. SHuning uchun ham ularni moliya 
tizimining “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining alohida bo‘g‘ini sifatida 
ajratilishi maqsadga muvofiqdir. 
Mablag‘lardan foydalanishning maqsadli yo‘naltiril-ganligi belgisi bo‘yicha davlat 
maqsadli fondlarini quyidagi ikki guruhga birlashtirish mumkin: 
-ijtimoiy mo‘ljallangan (yo‘nalishga ega bo‘lgan) davlat maqsadli fondlari (maqsadli 
fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar); 
-tarmoqlararo va tarmoq xarakteriga ega bo‘lgan davlat maqsadli fondlari (maqsadli 
fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar). 
Ayrim holatlarda (hollarda)  hududiy yo‘naltirilgan (mo‘ljallangan) davlat maqsadli 
fondlari (maqsadli fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar) tashkil qilinishi 
(shakllantirilishi) mumkin. 
Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” 
sohasining alohida bo‘g‘ini sifatida quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin: 
tumanning byudjeti tuman byudjetidan va tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar byudjetidan tashkil topadi. Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o‘z oldida turgan quyidagi muammolarni hal etishi kerak: -daromadlar bazasini (asosini) mustahkamlash asosida byudjet defitining darajasini kamaytirish; -mamlakat taraqqiyotining ustuvor yo‘nalishlari bo‘yicha byudjet xarajatlarini restrukturizatsiya qilish; -byudjet yordamida tartibga solish mexanizmini takomillashtirish; -byudjet ajratmalaridan samarali foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish. Davlat maqsadli oldindan belgilangan ma’lum muddatlarda tuzilishi yoki doimiy ravishda mavjud bo‘lishi mumkin. Bu fondlarning vujudga kelishi Davlat byudjetining qabul qilinishi yoki qabul qilinmasligidan qat’iy nazar mablag‘lar maqsadli manbaining zarurligi bilan belgilanadi. Birinchi navbatda, bu ijtimoiy ta’minot, tekin sog‘liqni saqlash, ishsizlikni kamaytirish va boshqa xuddi shunday bir qancha muhim ijtimoiy ehtiyojlarni qondirishga tegishlidir. Bu fondlar mablag‘larini shakllantirish va ulardan foydalanish davlat tomonidan o‘ziga xos bo‘lgan shakllar va metodlar yordamida amalga oshiriladi. SHuning uchun ham ularni moliya tizimining “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining alohida bo‘g‘ini sifatida ajratilishi maqsadga muvofiqdir. Mablag‘lardan foydalanishning maqsadli yo‘naltiril-ganligi belgisi bo‘yicha davlat maqsadli fondlarini quyidagi ikki guruhga birlashtirish mumkin: -ijtimoiy mo‘ljallangan (yo‘nalishga ega bo‘lgan) davlat maqsadli fondlari (maqsadli fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar); -tarmoqlararo va tarmoq xarakteriga ega bo‘lgan davlat maqsadli fondlari (maqsadli fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar). Ayrim holatlarda (hollarda) hududiy yo‘naltirilgan (mo‘ljallangan) davlat maqsadli fondlari (maqsadli fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar) tashkil qilinishi (shakllantirilishi) mumkin. Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining alohida bo‘g‘ini sifatida quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:  
 
- Respublika yo‘l fondi; 
- O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo‘llab-
quvvatlash davlat qo‘mitasining maxsus hisob varag‘i; 
- Ish bilan ta’minlashga ko‘maklashuvchi davlat fondi; 
-O‘zbekiston Respublikasi byudjetdan tashqari Pensiya fondi. 
Davlat maqsadli fondlarida katta miqdordagi mablag‘larning to‘planganligi sharoitida 
davlat moliyaviy nazoratining susayishi bu mablag‘lardan samarasiz foydalanishga va turli-
tuman su’istemol qilish holatlarining sodir etilishiga olib kelishi mumkin. Shuning uchun 
ham davlat moliyaviy resurslaridan foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish maqsadida 
ularni Davlat byudjetiga jamlash (konsolidatsiya qilish) maqsadga muvofiqdir. Bunda 
jamlangan (konsolidatsiya qilingan) fondlarning maqsadli yo‘nalishi o‘zgartirilmasdan 
saqlanib qolishi ta’minlanishi lozim. 
Davlat krediti moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining o‘ziga 
xos bo‘g‘ini hisoblanadi. Uning o‘ziga xosligi davlatning markazlashtirilgan fondlariga 
mablag‘larni jalb qilish bo‘yicha  moliya-kredit munosabatlarining alohida shakllari bilan 
belgilanadi.  
Davlat krediti davlat, yuridik va jismoniy shaxslar o‘rtasidagi pul munosabatlarining 
o‘ziga xos alohida shaklidan iboratdir. Bunda davlat , asosan, mablag‘larni qarzga oluvchi 
va shuningdek, kreditor va garant (kafil) sifatida ham maydonga chiqadi. 
Davlat kreditida miqdoriy jihatdan mablag‘larni qarz oluvchi sifatida davlatning 
faoliyati ustunlik qiladi. Davlatning kreditor sifatidagi operatsiyalari, ya’ni davlat yuridik va 
jismoniy shaxslarga ssudalar taqdim qilganda yoki garant (kafil) bo‘lganda, ancha torroqdir 
(tor doiradadir). SHunday bo‘lishiga qaramasdan, bozor iqtisodiyoti sharoitida byudjetdan 
moliyalashtirish ham qaytariluvchanlik va to‘lovlilik (haq asosida)  sharti bilan amalga 
oshirilsa, keng rivoj topishi mumkin. 
Hozirgi sharoitda davlat kreditining zarurligi  davlat xarajatlarining  davlat o‘z 
daromadlari bazasini kengaytirish imkoniyatlariga nisbatan yuqori sur’atlarda o‘sishi bilan 
bog‘liq bo‘lib, bu narsa byudjet defitsiti sharoitida rejalashtirilgan byudjet xarajatlarining 
qoplanishini ta’minlaydi.  
Bozor iqtisodiyoti sharoitida  pul-kredit va moliyaviy siyosatlarning bir-biri bilan 
o‘zaro bog‘liq holda amalga oshirilishi moliya tizimining “Davlat moliyasi va mahalliy 
- Respublika yo‘l fondi; - O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo‘llab- quvvatlash davlat qo‘mitasining maxsus hisob varag‘i; - Ish bilan ta’minlashga ko‘maklashuvchi davlat fondi; -O‘zbekiston Respublikasi byudjetdan tashqari Pensiya fondi. Davlat maqsadli fondlarida katta miqdordagi mablag‘larning to‘planganligi sharoitida davlat moliyaviy nazoratining susayishi bu mablag‘lardan samarasiz foydalanishga va turli- tuman su’istemol qilish holatlarining sodir etilishiga olib kelishi mumkin. Shuning uchun ham davlat moliyaviy resurslaridan foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish maqsadida ularni Davlat byudjetiga jamlash (konsolidatsiya qilish) maqsadga muvofiqdir. Bunda jamlangan (konsolidatsiya qilingan) fondlarning maqsadli yo‘nalishi o‘zgartirilmasdan saqlanib qolishi ta’minlanishi lozim. Davlat krediti moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining o‘ziga xos bo‘g‘ini hisoblanadi. Uning o‘ziga xosligi davlatning markazlashtirilgan fondlariga mablag‘larni jalb qilish bo‘yicha moliya-kredit munosabatlarining alohida shakllari bilan belgilanadi. Davlat krediti davlat, yuridik va jismoniy shaxslar o‘rtasidagi pul munosabatlarining o‘ziga xos alohida shaklidan iboratdir. Bunda davlat , asosan, mablag‘larni qarzga oluvchi va shuningdek, kreditor va garant (kafil) sifatida ham maydonga chiqadi. Davlat kreditida miqdoriy jihatdan mablag‘larni qarz oluvchi sifatida davlatning faoliyati ustunlik qiladi. Davlatning kreditor sifatidagi operatsiyalari, ya’ni davlat yuridik va jismoniy shaxslarga ssudalar taqdim qilganda yoki garant (kafil) bo‘lganda, ancha torroqdir (tor doiradadir). SHunday bo‘lishiga qaramasdan, bozor iqtisodiyoti sharoitida byudjetdan moliyalashtirish ham qaytariluvchanlik va to‘lovlilik (haq asosida) sharti bilan amalga oshirilsa, keng rivoj topishi mumkin. Hozirgi sharoitda davlat kreditining zarurligi davlat xarajatlarining davlat o‘z daromadlari bazasini kengaytirish imkoniyatlariga nisbatan yuqori sur’atlarda o‘sishi bilan bog‘liq bo‘lib, bu narsa byudjet defitsiti sharoitida rejalashtirilgan byudjet xarajatlarining qoplanishini ta’minlaydi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida pul-kredit va moliyaviy siyosatlarning bir-biri bilan o‘zaro bog‘liq holda amalga oshirilishi moliya tizimining “Davlat moliyasi va mahalliy  
 
moliya” bo‘g‘ini to‘g‘risidagi an’anaviy tasavvurlar kengayishi va keng mo’noda hamda uni 
zamonaviy tushunishga muvofiq ravishda Markaziy bank tizimini ham o‘z tarkibiga 
qo‘shmog‘i lozim. 
Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi moliya tizimining mustaqil sohasidir. Uni 
boshqacha nomda mulkchilikning turli shaklidagi korxona va tashkilotlar moliyasi deb ham 
atash mumkin. Moliya tizimining ana shu sohasida daromadlarning asosiy qismi shakllanadi 
va ular, oxir oqibatda davlat tomonidan o‘rnatilgan qoidalarga muvofiq ravishda qayta 
taqsimlanib, barcha darajadagi byudjetlar va maqsadli fondlarining daromadlarini 
shakllantiradi. Bir vaqtning o‘zida byudjet (moliyaviy) mablag‘lar(i)ning katta qismi 
to‘g‘ridan-to‘g‘ri byudjetdan moliyalashtirish, byudjet ssudalari va davlat kafolatlari shaklida 
korxonalarning joriy va investitsion faoliyatlarini moliyalashtirishga yo‘naltirilishi mumkin. 
Yuqorida qayd etilganidek, moliya tizimining bu sohasi tijorat korxonalari va 
tashkilotlari moliyasi, moliyaviy vositachilar moliyasi va notijorat tashkilotlar moliyasi kabi 
bo‘g‘inlardan tashkil topadi. Bu guruhga kiruvchi xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning 
moliyaviy munosabatlari tadbirkorlik faoliyatini tashkil etish, daromadlar va xarajatlarni 
shaklantirish, mulkka egalik qilish, o‘z zimmalariga olgan majburiyatlarini bajarish 
shakllariga bog‘liq ravishda o‘ziga xos bo‘lgan xususiyatlarga  egadir. Bir vaqtning o‘zida, 
tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi muhim ahamiyat kasb etib, aynan shu yerda 
moliyaviy resurslarning asosiy qismi shakllantiriladi. Mamlakatning umumiy moliyaviy 
ahvoli ana shu korxonalar moliyasining ahvoli bilan belgilanadi. 
Bozor munosabatlari sharoitida korxonalar o‘zlarining faoliyatlarini tijorat asosida 
amalga oshiradilar. Unga muvofiq ravishda ularning xarajatlari o‘z daromadlari hisobidan 
qoplanishi kerak. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlanishining asosiy 
manbai foyda hisoblanadi. 
Bu soha korxonalari real ravishda moliyaviy mustaqillikka ega, mahsulotni sotishdan 
olingan tushumni ularning o‘zi mustaqil ravishda taqsimlaydi, o‘zlarining ixtiyoriga ko‘ra 
foydadan foydalanadilar, ishlab chiqarish va ijtimoiy fondlarni shakllantiradilar, moliyaviy 
bozorning resurslaridan - bank kreditlari, obligatsiyalar emissiyasi, depozit sertifikatlari va 
moliyaviy bozorning boshqa instrumentlari - foydalangan holda investitsiyalashtirish uchun 
zarur bo‘lgan mablag‘larni qidirib topadilar. 
Korxonalar davlatning mayda - chuyda aralashuvidan ozod bo‘lib, shu bilan birgalikda, 
moliya” bo‘g‘ini to‘g‘risidagi an’anaviy tasavvurlar kengayishi va keng mo’noda hamda uni zamonaviy tushunishga muvofiq ravishda Markaziy bank tizimini ham o‘z tarkibiga qo‘shmog‘i lozim. Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi moliya tizimining mustaqil sohasidir. Uni boshqacha nomda mulkchilikning turli shaklidagi korxona va tashkilotlar moliyasi deb ham atash mumkin. Moliya tizimining ana shu sohasida daromadlarning asosiy qismi shakllanadi va ular, oxir oqibatda davlat tomonidan o‘rnatilgan qoidalarga muvofiq ravishda qayta taqsimlanib, barcha darajadagi byudjetlar va maqsadli fondlarining daromadlarini shakllantiradi. Bir vaqtning o‘zida byudjet (moliyaviy) mablag‘lar(i)ning katta qismi to‘g‘ridan-to‘g‘ri byudjetdan moliyalashtirish, byudjet ssudalari va davlat kafolatlari shaklida korxonalarning joriy va investitsion faoliyatlarini moliyalashtirishga yo‘naltirilishi mumkin. Yuqorida qayd etilganidek, moliya tizimining bu sohasi tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi, moliyaviy vositachilar moliyasi va notijorat tashkilotlar moliyasi kabi bo‘g‘inlardan tashkil topadi. Bu guruhga kiruvchi xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning moliyaviy munosabatlari tadbirkorlik faoliyatini tashkil etish, daromadlar va xarajatlarni shaklantirish, mulkka egalik qilish, o‘z zimmalariga olgan majburiyatlarini bajarish shakllariga bog‘liq ravishda o‘ziga xos bo‘lgan xususiyatlarga egadir. Bir vaqtning o‘zida, tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi muhim ahamiyat kasb etib, aynan shu yerda moliyaviy resurslarning asosiy qismi shakllantiriladi. Mamlakatning umumiy moliyaviy ahvoli ana shu korxonalar moliyasining ahvoli bilan belgilanadi. Bozor munosabatlari sharoitida korxonalar o‘zlarining faoliyatlarini tijorat asosida amalga oshiradilar. Unga muvofiq ravishda ularning xarajatlari o‘z daromadlari hisobidan qoplanishi kerak. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlanishining asosiy manbai foyda hisoblanadi. Bu soha korxonalari real ravishda moliyaviy mustaqillikka ega, mahsulotni sotishdan olingan tushumni ularning o‘zi mustaqil ravishda taqsimlaydi, o‘zlarining ixtiyoriga ko‘ra foydadan foydalanadilar, ishlab chiqarish va ijtimoiy fondlarni shakllantiradilar, moliyaviy bozorning resurslaridan - bank kreditlari, obligatsiyalar emissiyasi, depozit sertifikatlari va moliyaviy bozorning boshqa instrumentlari - foydalangan holda investitsiyalashtirish uchun zarur bo‘lgan mablag‘larni qidirib topadilar. Korxonalar davlatning mayda - chuyda aralashuvidan ozod bo‘lib, shu bilan birgalikda,  
 
ishning iqtisodiy va moliyaviy natijalari uchun ularning mas’uliyati ham keskin oshirilgan. 
Bir vaqtning o‘zida mamlakatning xo‘jalik tizimi murakkab tuzilmadan iborat bo‘lib, 
aralash iqtisodiyot sifatida faoliyat ko‘rsatadi. Uning tarkibida foyda olishga qaratilgan 
biznes-sohasi bilan bir qatorda iqtisodiyotning boshqa sektorlari ham mavjudki, ularning 
faoliyati ijtimoiy farovonlikka erishishga yo‘naltirilgan. Bularning tarkibiga davlat 
sektoridan tashqari ba’zi mamlakatlarda katta masshtablarga ega bo‘lgan va nisbatan yuqori 
sur’atlarda o‘sib borayotgan notijorat sektori ham kiradi.  
Hozirgi sharoitda notijorat sektori tashkilotlarining yuqori sur’atlarda tez o‘sib 
borayotganligi, bir tomondan, jamiyatni demokratlashtirish siyosiy jarayonlarining 
rivojlanishi va ikkinchi tomondan, bozor iqtisodiyotining ijtimoiy yo‘naltirilganligi (bu narsa 
bizning mamlakatimiz uchun xarakterlidir) bilan bog‘liq. 
Notijorat tashkilotlari yuridik shaxs bo‘lib, foyda olish ularning asosiy maqsadi emas 
va ularda olingan foyda ishtirokchilar o‘rtasida taqsimlanmaydi. Ularning qatoriga ijtimoiy,  
xayr-ehson, madaniy, ma’rifiy, ilmiy, boshqaruv, sog‘liqni muhofaza qilish, jismoniy tarbiya 
va sportni rivojlantirish, fuqarolar va tashkilotlarning qonuniy manfaatlarini himoya qilish,  
qarama-qarshiliklar va ziddiyatlarni echish, yuridik xizmatlar ko‘rsatish va shunga o‘xshash 
boshqa maqsadlarga erishish uchun tashkil etilgan tashkilotlar kiradi. Notijorat 
tashkilotlarining oldiga qo‘yilgan maqsadlar xilma-xil bo‘lganligi uchun bu sektor o‘zining  
ham juda keng va rang-barang bo‘lishi, tabiiydir.  
Notijorat sektorning bir guruh korxonalari, asosan, o‘z a’zolarining iqtisodiy 
manfaatlariga, ma’lum toifadagi shaxslarning rivojlanishiga xizmat qiladi. Iqtisodiyotning bu 
sektori, odatda, davlat sektorining birinchi, tijorat sektorining ikkinchi ekanligi inobatga 
olingan holda uchinchi sektor deb ham yuritiladi. 
Turli mamlakatlar iqtisodiyotida tarixiy an’analar va iqtisodiy taraqqiyot bosqichlariga 
muvofiq ravishda notijorat sektor faoliyatining masshtablari bir-biridan farq qiladi. Biroq, bir 
necha miqdoriy tavsifnomalarning (ko‘rsatkichlarning) tahlili, yaxlit olinganda, bu 
sektorning taraqqiy topayotganligidan dalolat beradi. Ana shunga o‘xshash tavsifnomalarga 
(ko‘rsatkichlarga) quyidagilarni kiritish mumkin: 
-notijorat tashkilotlarining soni. Yevropa mamlakatlarida har 1000 kishiga 4 ta 
notijorat tashkiloti to‘g‘ri keladi. Finlyandiya shu ma’noda yetakchi hisoblanib, bu yerda har 
1000 kishiga 21 tadan to‘g‘ri keluvchi notijorat tashkilotlari mavjud. Bu ko‘rsatkichning 
ishning iqtisodiy va moliyaviy natijalari uchun ularning mas’uliyati ham keskin oshirilgan. Bir vaqtning o‘zida mamlakatning xo‘jalik tizimi murakkab tuzilmadan iborat bo‘lib, aralash iqtisodiyot sifatida faoliyat ko‘rsatadi. Uning tarkibida foyda olishga qaratilgan biznes-sohasi bilan bir qatorda iqtisodiyotning boshqa sektorlari ham mavjudki, ularning faoliyati ijtimoiy farovonlikka erishishga yo‘naltirilgan. Bularning tarkibiga davlat sektoridan tashqari ba’zi mamlakatlarda katta masshtablarga ega bo‘lgan va nisbatan yuqori sur’atlarda o‘sib borayotgan notijorat sektori ham kiradi. Hozirgi sharoitda notijorat sektori tashkilotlarining yuqori sur’atlarda tez o‘sib borayotganligi, bir tomondan, jamiyatni demokratlashtirish siyosiy jarayonlarining rivojlanishi va ikkinchi tomondan, bozor iqtisodiyotining ijtimoiy yo‘naltirilganligi (bu narsa bizning mamlakatimiz uchun xarakterlidir) bilan bog‘liq. Notijorat tashkilotlari yuridik shaxs bo‘lib, foyda olish ularning asosiy maqsadi emas va ularda olingan foyda ishtirokchilar o‘rtasida taqsimlanmaydi. Ularning qatoriga ijtimoiy, xayr-ehson, madaniy, ma’rifiy, ilmiy, boshqaruv, sog‘liqni muhofaza qilish, jismoniy tarbiya va sportni rivojlantirish, fuqarolar va tashkilotlarning qonuniy manfaatlarini himoya qilish, qarama-qarshiliklar va ziddiyatlarni echish, yuridik xizmatlar ko‘rsatish va shunga o‘xshash boshqa maqsadlarga erishish uchun tashkil etilgan tashkilotlar kiradi. Notijorat tashkilotlarining oldiga qo‘yilgan maqsadlar xilma-xil bo‘lganligi uchun bu sektor o‘zining ham juda keng va rang-barang bo‘lishi, tabiiydir. Notijorat sektorning bir guruh korxonalari, asosan, o‘z a’zolarining iqtisodiy manfaatlariga, ma’lum toifadagi shaxslarning rivojlanishiga xizmat qiladi. Iqtisodiyotning bu sektori, odatda, davlat sektorining birinchi, tijorat sektorining ikkinchi ekanligi inobatga olingan holda uchinchi sektor deb ham yuritiladi. Turli mamlakatlar iqtisodiyotida tarixiy an’analar va iqtisodiy taraqqiyot bosqichlariga muvofiq ravishda notijorat sektor faoliyatining masshtablari bir-biridan farq qiladi. Biroq, bir necha miqdoriy tavsifnomalarning (ko‘rsatkichlarning) tahlili, yaxlit olinganda, bu sektorning taraqqiy topayotganligidan dalolat beradi. Ana shunga o‘xshash tavsifnomalarga (ko‘rsatkichlarga) quyidagilarni kiritish mumkin: -notijorat tashkilotlarining soni. Yevropa mamlakatlarida har 1000 kishiga 4 ta notijorat tashkiloti to‘g‘ri keladi. Finlyandiya shu ma’noda yetakchi hisoblanib, bu yerda har 1000 kishiga 21 tadan to‘g‘ri keluvchi notijorat tashkilotlari mavjud. Bu ko‘rsatkichning  
 
darajasi Rossiyada 3,3 ga tengdir; 
-notijorat tashkilotlari ta’minlaydigan aholining bandlilik darajasi. Bu tashkilotlar, 
ma’lum ma’noda, muhim ish beruvchilar bo‘lib hisoblanadi. Hozirgi paytda bu sektorda 
ishchi kuchining o‘rtacha  3,4 foiz ishlaydi (Vengriyada-1 foizdan boshlab, AQSHda-7 
foizgacha). Notijorat tashkilotlarning faoliyat ko‘rsatishi iqtisodiyotning boshqa sektorlarida 
faol ravishda qo‘shimcha ish o‘rinlarining yaratilishiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Bu tashkilotlar 
tovarlar va xizmatlarni sotib oluvchilar bo‘lganligi uchun, oxir oqibatda, bu narsa tadbirkorlik 
faoliyatining faollashuviga olib keladi; 
-notijorat tashkilotlarining operativ xarajatlari. Bu ko‘rsatkich yalpi milliy 
mahsulotning o‘rtacha 3,5 foizini tashkil etadi (Vengriyada-1,2 foiz, AQSHda-6,3 foiz). 
Rossiyada bu raqam 2 foizga tengdir. 
Hozirgi sharoitda notijorat sektor katta iqtisodiy salohiyatga ega bo‘la borib, bu yerda 
moliyaviy va  inson resurslarining sezilarli qismi to‘planmoqda va u zamonaviy bozor 
munosabatlari tizimida muhim ish beruvchiga aylanib bormoqda. 
Notijorat asosda xo‘jalik yuritishning asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat: 
-faoliyatning foyda olishga emas, balki ma’lum bir missiyaga erishishga 
yo‘naltirilganligi; 
-e’lon qilingan maqsadlarga erishish uchun olingan foydadan vosita sifatida 
foydalanish; 
-bozor xo‘jaligining iqtisodiy samaradorligi va faoliyatning ijtimoiy samaradorligini 
birgalikda qo‘shib olib borish. 
Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini quyidagi besh  asosiy 
guruhga ajratish mumkin: 
-byudjet assignovaniyalari (byudjetdan ajratmalar); 
-tijorat faoliyati: 
- tovarlar, ishlar va xizmatlarni realizatsiya qilishdan olingan tushum;  
-aksiyalar, obligatsiyalar, boshqa qimmatli qog‘ozlar va omo-natlar bo‘yicha olinadigan 
daromadlar; 
-notijorat tashkilotning mulkidan, notijorat tashki-lotlarining yordami asosida tuzilgan 
xo‘jalik jamiyatlarining faoliyatidan olinadigan daromadlar; 
-va boshqalar. 
darajasi Rossiyada 3,3 ga tengdir; -notijorat tashkilotlari ta’minlaydigan aholining bandlilik darajasi. Bu tashkilotlar, ma’lum ma’noda, muhim ish beruvchilar bo‘lib hisoblanadi. Hozirgi paytda bu sektorda ishchi kuchining o‘rtacha 3,4 foiz ishlaydi (Vengriyada-1 foizdan boshlab, AQSHda-7 foizgacha). Notijorat tashkilotlarning faoliyat ko‘rsatishi iqtisodiyotning boshqa sektorlarida faol ravishda qo‘shimcha ish o‘rinlarining yaratilishiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Bu tashkilotlar tovarlar va xizmatlarni sotib oluvchilar bo‘lganligi uchun, oxir oqibatda, bu narsa tadbirkorlik faoliyatining faollashuviga olib keladi; -notijorat tashkilotlarining operativ xarajatlari. Bu ko‘rsatkich yalpi milliy mahsulotning o‘rtacha 3,5 foizini tashkil etadi (Vengriyada-1,2 foiz, AQSHda-6,3 foiz). Rossiyada bu raqam 2 foizga tengdir. Hozirgi sharoitda notijorat sektor katta iqtisodiy salohiyatga ega bo‘la borib, bu yerda moliyaviy va inson resurslarining sezilarli qismi to‘planmoqda va u zamonaviy bozor munosabatlari tizimida muhim ish beruvchiga aylanib bormoqda. Notijorat asosda xo‘jalik yuritishning asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat: -faoliyatning foyda olishga emas, balki ma’lum bir missiyaga erishishga yo‘naltirilganligi; -e’lon qilingan maqsadlarga erishish uchun olingan foydadan vosita sifatida foydalanish; -bozor xo‘jaligining iqtisodiy samaradorligi va faoliyatning ijtimoiy samaradorligini birgalikda qo‘shib olib borish. Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini quyidagi besh asosiy guruhga ajratish mumkin: -byudjet assignovaniyalari (byudjetdan ajratmalar); -tijorat faoliyati: - tovarlar, ishlar va xizmatlarni realizatsiya qilishdan olingan tushum; -aksiyalar, obligatsiyalar, boshqa qimmatli qog‘ozlar va omo-natlar bo‘yicha olinadigan daromadlar; -notijorat tashkilotning mulkidan, notijorat tashki-lotlarining yordami asosida tuzilgan xo‘jalik jamiyatlarining faoliyatidan olinadigan daromadlar; -va boshqalar.  
 
Turli mamlakatlarda notijorat tashkilotlarini moliyalashtirish manbalarining tarkibiy 
tuzilmasi turlichadir. Masalan, ko‘pgina rivojlangan mamlakatlarda xususiy qurbonliklarning 
miqdori 1 foizdan (YAponiyada) 20 foizgacha (AQSHda) tebranadi va o‘rtacha 11 foizni 
tashkil etadi.  
Hukumat ajratmalarining salmog‘i esa 26 foizdan (Germaniya) 71 foizgacha bo‘lib, 
uning o‘rtacha darajasi 48 foizga tengdir. Notijorat tashkilotlarining o‘zlari tomonidan 
ishlab topilgan mablag‘larning salmog‘i 23 foizdan (Vengriya) 71 foizgacha tebranib, uning 
o‘rtacha darajasi 41 foizdan iboratdir. 
Notijorat faoliyatni moliyaviy jihatdan tartibga solishning shakllari, ularning davlat va 
mahalliy hokimiyat organlari bilan hamkorligi har bir mamlakatning tegishli qonunlari 
yordamida amalga oshiriladi. Ularni  moliyaviy jihatdan qo‘llab-quvvatlash to‘g‘ridan-to‘g‘ri 
(bevosita) va egri (bilvosita) xarakterga ega bo‘lishi mumkin.  
Notijorat sektorni davlat tomonidan to‘g‘ri (bevosita) qo‘llab-quvvatlashning uch 
asosiy shakli mavjud: 
-to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita) byudjet investitsiyalari; 
-hamkorlikda moliyalashtirish; 
-davlat ijtimoiy buyurtmasi. 
Notijorat sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirish shaklidan ham, ya’ni notijorat 
tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to‘lovlari va boshqa shunga 
o‘xshash majburiyatlaridan ozod qilish shaklidan ham amaliyotda tez-tez foydalaniladi. 
 
2. Yetakchi xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi 
 
Rivojlangan xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi moliyaviy munosabatlarning 
quyidagi bo‘g‘inlaridan iborat: 
-Davlat byudjeti tizimi; 
-davlat krediti va mahalliy hokimiyat organlari kreditlari, federativ davlatlarda esa - 
federatsiya a’zolarining krediti; 
-maxsus maqsadli fondlar; 
-davlat korporatsiyalari moliyasi. 
Bu davlatlarda byudjet tizimining tarkibiy tuzilishi (tuzilmasi), eng avvalo, davlat 
Turli mamlakatlarda notijorat tashkilotlarini moliyalashtirish manbalarining tarkibiy tuzilmasi turlichadir. Masalan, ko‘pgina rivojlangan mamlakatlarda xususiy qurbonliklarning miqdori 1 foizdan (YAponiyada) 20 foizgacha (AQSHda) tebranadi va o‘rtacha 11 foizni tashkil etadi. Hukumat ajratmalarining salmog‘i esa 26 foizdan (Germaniya) 71 foizgacha bo‘lib, uning o‘rtacha darajasi 48 foizga tengdir. Notijorat tashkilotlarining o‘zlari tomonidan ishlab topilgan mablag‘larning salmog‘i 23 foizdan (Vengriya) 71 foizgacha tebranib, uning o‘rtacha darajasi 41 foizdan iboratdir. Notijorat faoliyatni moliyaviy jihatdan tartibga solishning shakllari, ularning davlat va mahalliy hokimiyat organlari bilan hamkorligi har bir mamlakatning tegishli qonunlari yordamida amalga oshiriladi. Ularni moliyaviy jihatdan qo‘llab-quvvatlash to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita) va egri (bilvosita) xarakterga ega bo‘lishi mumkin. Notijorat sektorni davlat tomonidan to‘g‘ri (bevosita) qo‘llab-quvvatlashning uch asosiy shakli mavjud: -to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita) byudjet investitsiyalari; -hamkorlikda moliyalashtirish; -davlat ijtimoiy buyurtmasi. Notijorat sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirish shaklidan ham, ya’ni notijorat tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to‘lovlari va boshqa shunga o‘xshash majburiyatlaridan ozod qilish shaklidan ham amaliyotda tez-tez foydalaniladi. 2. Yetakchi xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi Rivojlangan xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi moliyaviy munosabatlarning quyidagi bo‘g‘inlaridan iborat: -Davlat byudjeti tizimi; -davlat krediti va mahalliy hokimiyat organlari kreditlari, federativ davlatlarda esa - federatsiya a’zolarining krediti; -maxsus maqsadli fondlar; -davlat korporatsiyalari moliyasi. Bu davlatlarda byudjet tizimining tarkibiy tuzilishi (tuzilmasi), eng avvalo, davlat  
 
tuzilishiga (qurilmasiga) bog‘liq. Unitar (yagona) davlatlarda byudjet tizimi quyidagi ikki 
bo‘g‘indan iborat: 
-Davlat byudjeti; 
-ko‘p sonli mahalliy byudjetlar (shaharlar, okruglar, qishloq okruglari byudjeti). 
Mahalliy byudjetlar unitar davlatlarda o‘zlarining daromadlari va xarajatlari bilan 
Davlat byudjetining tarkibiga kirmaydi. Federativ davlatlarda byudjet tizimi uch bo‘g‘indan 
tarkib topgan: Davlat byudjeti, yoki federal byudjet, yoki markaziy hukumat byudjeti; 
- federatsiya a’zolari byudjetlari (AQSHda - shtatlar byudjeti, Kanadada-provinsiyalar 
byudjeti, Germaniyada-erlar byudjeti, SHveysariyada-kantonlar byudjeti va xokazo); 
- mahalliy byudjetlar. 
Mahalliy byudjetlar o‘zlarining daromadlari va xarajatlari bilan federatsiya 
a’zolarining byudjetlariga va ular ham, o‘z navbatida, davlat federal byudjetining tarkibiga 
kirmaydi. 
Rivojlangan yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining yetakchi bo‘g‘inlaridan 
biri Davlat byudjetidir. U davlat va o‘z-o‘zini boshqarish hududiy organlarining funksiyalari 
va vazifalarini moliyaviy ta’minlashga mo‘ljallangan markazlashtirilgan pul mablag‘lari 
fondini shakllantirish va unday foydalanishning shaklidan iboratdir. 
Davlat byudjeti mamlakatning joriy yildagi asosiy moliyaviy rejasi hisoblanib, qonun 
kuchiga egadir. U har yili mamlakatning qonunchilik hokimiyat organi - parlament 
tomonidan tasdiqlanadi. Favqulodda vaziyatlarda (urushlar, iqtisodiy tanazzullar va 
xokazolar davrida) hukumat Davlat byudjetining mablag‘lariga tayanadi va ular yordamida 
o‘sib boruvchi davlat xarajatlarini qoplaydi. 
Yetakchi xorijiy mamlakatlarning Davlat byudjeti ular MDini qayta taqsimlashning 
asosiy instrumentidir. Moliya tizimining bu bo‘g‘ini orqali mamlakat milliy daromadining 40 
foizgacha bo‘lgan qismi qayta taqsimlanadi. Davlat byudjetining asosiy daromadlari 
soliqlardan iborat bo‘lib, ular yordamida byudjet daromadlarining 70 foizdan 90 foizgacha 
va ayrim davrlarda undan ham ko‘proq qismi shakllantiriladi. 
Bozor iqtisodiyoti rivojlangan xorijiy mamlakatlarda  asosiy soliqlar hisoblangan 
jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig‘i, korporatsiyalarning foydasidan olinadigan 
soliq, aksizlar, qo‘shilgan qiymat solig‘i va bojxona bojlari Davlat byudjetiga biriktirilgan. 
Davlat byudjetidan harbiy maqsadlarga mo‘ljallangan xarajatlar, iqtisodiyotga 
tuzilishiga (qurilmasiga) bog‘liq. Unitar (yagona) davlatlarda byudjet tizimi quyidagi ikki bo‘g‘indan iborat: -Davlat byudjeti; -ko‘p sonli mahalliy byudjetlar (shaharlar, okruglar, qishloq okruglari byudjeti). Mahalliy byudjetlar unitar davlatlarda o‘zlarining daromadlari va xarajatlari bilan Davlat byudjetining tarkibiga kirmaydi. Federativ davlatlarda byudjet tizimi uch bo‘g‘indan tarkib topgan: Davlat byudjeti, yoki federal byudjet, yoki markaziy hukumat byudjeti; - federatsiya a’zolari byudjetlari (AQSHda - shtatlar byudjeti, Kanadada-provinsiyalar byudjeti, Germaniyada-erlar byudjeti, SHveysariyada-kantonlar byudjeti va xokazo); - mahalliy byudjetlar. Mahalliy byudjetlar o‘zlarining daromadlari va xarajatlari bilan federatsiya a’zolarining byudjetlariga va ular ham, o‘z navbatida, davlat federal byudjetining tarkibiga kirmaydi. Rivojlangan yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining yetakchi bo‘g‘inlaridan biri Davlat byudjetidir. U davlat va o‘z-o‘zini boshqarish hududiy organlarining funksiyalari va vazifalarini moliyaviy ta’minlashga mo‘ljallangan markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondini shakllantirish va unday foydalanishning shaklidan iboratdir. Davlat byudjeti mamlakatning joriy yildagi asosiy moliyaviy rejasi hisoblanib, qonun kuchiga egadir. U har yili mamlakatning qonunchilik hokimiyat organi - parlament tomonidan tasdiqlanadi. Favqulodda vaziyatlarda (urushlar, iqtisodiy tanazzullar va xokazolar davrida) hukumat Davlat byudjetining mablag‘lariga tayanadi va ular yordamida o‘sib boruvchi davlat xarajatlarini qoplaydi. Yetakchi xorijiy mamlakatlarning Davlat byudjeti ular MDini qayta taqsimlashning asosiy instrumentidir. Moliya tizimining bu bo‘g‘ini orqali mamlakat milliy daromadining 40 foizgacha bo‘lgan qismi qayta taqsimlanadi. Davlat byudjetining asosiy daromadlari soliqlardan iborat bo‘lib, ular yordamida byudjet daromadlarining 70 foizdan 90 foizgacha va ayrim davrlarda undan ham ko‘proq qismi shakllantiriladi. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan xorijiy mamlakatlarda asosiy soliqlar hisoblangan jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig‘i, korporatsiyalarning foydasidan olinadigan soliq, aksizlar, qo‘shilgan qiymat solig‘i va bojxona bojlari Davlat byudjetiga biriktirilgan. Davlat byudjetidan harbiy maqsadlarga mo‘ljallangan xarajatlar, iqtisodiyotga  
 
aralashuv xarajatlari, davlat apparatini saqlash xarajatlari, ijtimoiy xarajatlar, subsidiyalar 
amalga oshiriladi va rivojlanayotgan mamlakatlarga kreditlar taqdim etiladi. Bir vaqtning 
o‘zida, Davlat byudjeti mahalliy hokimiyat organlariga, hukumat maxsus fondlariga va 
davlat korxonalariga subsidiyalar va kreditlar berish orqali mamlakat moliya tizimining 
barcha bo‘g‘inlariga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. 
Yetakchi xorijiy mamlakatlar ko‘pchiligining Davlat byudjetlari uchun doimiy 
ravishdagi byudjet defitsiti xos bo‘lib, u davlat zayomlari hisobidan qoplanadi. Davlat 
zayomlarining muomalaga chiqarilishi davlat qarzining o‘sishiga olib keladi. Davlat qarzi 
oldin chiqarilgan va hozirgi paytga qadar qaytarilmagan (uzilmagan) barcha davlat 
zayomlarining foizlari bilan qo‘shib hisoblagandagi umumiy summasidan iborat. 
Hududiy moliya yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining ikkinchi bo‘g‘inidir. 
Bu federativ davlatlarda federatsiya a’zolarining moliyasi va federatsiya a’zolari hamda 
munitsipalitetlarga tegishli bo‘lgan mahalliy byudjetlar, korxonalar moliyasidan iborat. 
Federatsiya a’zolarining daromadlari to‘g‘risidagi masala har bir mamlakatda o‘ziga 
xos tarzda echiladi. Masalan, AQSHda shtatlar byudjetlariga egri  (bilvosita) soliqlar va eng 
avvalo, sotuvdan olinadigan soliqlar biriktirilgan bo‘lsa, Germaniyada asosiy to‘g‘ri 
(bevosita) soliqlar bo‘yicha tushumlar - aholidan olinadigan daromad solig‘i va 
korporatsiyalardan olinadigan foyda solig‘i 50 foiz: 50 foiz nisbatda federal byudjet va 
erlarning byudjeti o‘rtasida bo‘linadi. 
Yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining uchinchi bo‘g‘ini davlat krediti 
hisoblanadi. Bu bir tomondan, davlat va ikkinchi tomondan, yuridik va jismoniy shaxslar 
o‘rtasidagi kredit munosabatlaridan iborat bo‘lib, unga ko‘ra davlat va boshqaruvning 
mahalliy organlari, asosan, mablag‘larni qarzga oluvchilar sifatida maydonga chiqadi. Davlat 
zayomlari va mahalliy zayomlar, odatda, byudjet defitsiti mavjud bo‘lsa, ya’ni odatdagi 
daromadlar davlatning xarajatlarini qoplamasa muomalaga chiqariladi. 
Mahalliy byudjetlarga ikkinchi darajali ahamiyat kasb etuvchi soliqlar (asosan, mulkiy 
soliqlar) biriktirilgan. Ijtimoiy maqsadlarga yo‘naltiriladigan mablag‘larning salmog‘i 
mahalliy byudjetlarda  Davlat byudjetiga nisbatan ancha yuqori. Bu byudjetlar ham doimiy 
ravishda defitsitli bo‘lib, ular Davlat byudjetidan hukumat kafolati ostida subsidiya va 
kreditlar yo‘li bilan kerakli mablag‘larni oladi. 
Yetakchi xorijiy mamlakatlar davlat moliyasining muhim bo‘g‘inlaridan yana biri bu 
aralashuv xarajatlari, davlat apparatini saqlash xarajatlari, ijtimoiy xarajatlar, subsidiyalar amalga oshiriladi va rivojlanayotgan mamlakatlarga kreditlar taqdim etiladi. Bir vaqtning o‘zida, Davlat byudjeti mahalliy hokimiyat organlariga, hukumat maxsus fondlariga va davlat korxonalariga subsidiyalar va kreditlar berish orqali mamlakat moliya tizimining barcha bo‘g‘inlariga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Yetakchi xorijiy mamlakatlar ko‘pchiligining Davlat byudjetlari uchun doimiy ravishdagi byudjet defitsiti xos bo‘lib, u davlat zayomlari hisobidan qoplanadi. Davlat zayomlarining muomalaga chiqarilishi davlat qarzining o‘sishiga olib keladi. Davlat qarzi oldin chiqarilgan va hozirgi paytga qadar qaytarilmagan (uzilmagan) barcha davlat zayomlarining foizlari bilan qo‘shib hisoblagandagi umumiy summasidan iborat. Hududiy moliya yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining ikkinchi bo‘g‘inidir. Bu federativ davlatlarda federatsiya a’zolarining moliyasi va federatsiya a’zolari hamda munitsipalitetlarga tegishli bo‘lgan mahalliy byudjetlar, korxonalar moliyasidan iborat. Federatsiya a’zolarining daromadlari to‘g‘risidagi masala har bir mamlakatda o‘ziga xos tarzda echiladi. Masalan, AQSHda shtatlar byudjetlariga egri (bilvosita) soliqlar va eng avvalo, sotuvdan olinadigan soliqlar biriktirilgan bo‘lsa, Germaniyada asosiy to‘g‘ri (bevosita) soliqlar bo‘yicha tushumlar - aholidan olinadigan daromad solig‘i va korporatsiyalardan olinadigan foyda solig‘i 50 foiz: 50 foiz nisbatda federal byudjet va erlarning byudjeti o‘rtasida bo‘linadi. Yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining uchinchi bo‘g‘ini davlat krediti hisoblanadi. Bu bir tomondan, davlat va ikkinchi tomondan, yuridik va jismoniy shaxslar o‘rtasidagi kredit munosabatlaridan iborat bo‘lib, unga ko‘ra davlat va boshqaruvning mahalliy organlari, asosan, mablag‘larni qarzga oluvchilar sifatida maydonga chiqadi. Davlat zayomlari va mahalliy zayomlar, odatda, byudjet defitsiti mavjud bo‘lsa, ya’ni odatdagi daromadlar davlatning xarajatlarini qoplamasa muomalaga chiqariladi. Mahalliy byudjetlarga ikkinchi darajali ahamiyat kasb etuvchi soliqlar (asosan, mulkiy soliqlar) biriktirilgan. Ijtimoiy maqsadlarga yo‘naltiriladigan mablag‘larning salmog‘i mahalliy byudjetlarda Davlat byudjetiga nisbatan ancha yuqori. Bu byudjetlar ham doimiy ravishda defitsitli bo‘lib, ular Davlat byudjetidan hukumat kafolati ostida subsidiya va kreditlar yo‘li bilan kerakli mablag‘larni oladi. Yetakchi xorijiy mamlakatlar davlat moliyasining muhim bo‘g‘inlaridan yana biri bu  
 
maxsus maqsadli fondlardir. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda eng yiirik maxsus 
maqsadli fondlarning orasida milliy mug‘urta fondlari alohida o‘rinni egallaydi. Bu fondlar 
korxona ishchilari va tadbirkorlarning sug‘urta badallari hamda Davlat byudjetidan 
beriladigan dotatsiyalar hisobidan tashkil topadi.  
Milliy sug‘urta fondlarining mablag‘lari yosh, nogironlik va boquvchisini yuqotgan 
hollar bo‘yicha pensiyalarni to‘lashga, vaqtinchalik mehnat qobiliyatini yuqotgani, 
homiladorligi, ishsizligi va xokazolar bo‘yicha nafaqalar berishga sarflanadi. Bunda 
mablag‘larning asosiy qismi yosh bo‘yicha pensiyalarni to‘lashga yo‘naltiriladi. Barcha 
rivojlangan xorijiy mamlakatlarda pensiyaning miqdori ish haqi va to‘langan sug‘urta 
badallarining miqdoriga nisbatan belgilanadi. 
Masalan, AQSHda pensiya ta’minoti tizimi 1935 qabul qilingan qonunga binoan joriy 
etilgan va bu tizim ba’zi bir o‘zgarishlar bilan hozirgacha amal qilib kelayapti. Pensiya 
ta’minoti tizimi  doimiy band bo‘lgan yollanma ishchilar va o‘z-o‘zi bilan band bo‘lgan 
shaxslarga nisbatan qo‘llaniladi. Temir yo‘l tizimida, federal xizmatda, shtatlar va mahalliy 
hokimiyat organlarida xizmat qilganlar uchun pensiya ta’minotining maxsus tizimi amal 
qiladi. 
Pensiya ta’minoti tizimini moliyalashtirish manbai milliy sug‘urta fondi bo‘lib, bu fond 
AQSH federal byudjetining tarkibiga kiradi. Qarilik bo‘yicha pensiya 65 yoshdan 
(qisqartirilgan miqdorda – 62-64 yoshdan) boshlab to‘lanadi. Pensiyani olish uchun minimal 
darajadagi sug‘urta stajiga ega bo‘lmoq lozim, ya’ni 40 chorak 10 yil davomida sug‘urta 
badallarini to‘lash kerak. 
Pensiyaning miqdori 22 yoshdan 62 yoshgacha sug‘urta qilingan shaxs tomonidan 
olingan ish haqining o‘rtacha miqdoriga nisbatan hisoblanadi  (eng kam ish haqi olingan 5 
yilni chegirgan holda). Pensiyaning o‘rtacha miqdori o‘rtacha maoshning 40 foizini, past 
darajadagi daromadga ega bo‘lgan shaxslar uchun esa 60 foiz ni tashkil etadi. 65-69 yoshlarda 
pensiya uchun murojaat qilinganda, ana shu narsani rag‘batlantirish uchun, pensiyaning 
miqdori har oyiga 0,5 foizga, ya’ni yiliga 6 foizga oshiriladi. Hayot qiymatining darajasiga 
muvofiq ravishda pensiya avtomatik ravishda indeksatsiya qilinadi. Pensionerning 
qaramog‘idagilar uchun qarilik pensiyasining 50 foizi miqdorida qo‘shimcha to‘lanadi. 
AQSHda pensionerlar tekin tibbiy yordam, tekin dori-darmon, oziq-ovqatning yirik 
paketi, 100 dollar chegarasigacha past kvartira haqi kabi qo‘shimcha imtiyozlarga ega. 
maxsus maqsadli fondlardir. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda eng yiirik maxsus maqsadli fondlarning orasida milliy mug‘urta fondlari alohida o‘rinni egallaydi. Bu fondlar korxona ishchilari va tadbirkorlarning sug‘urta badallari hamda Davlat byudjetidan beriladigan dotatsiyalar hisobidan tashkil topadi. Milliy sug‘urta fondlarining mablag‘lari yosh, nogironlik va boquvchisini yuqotgan hollar bo‘yicha pensiyalarni to‘lashga, vaqtinchalik mehnat qobiliyatini yuqotgani, homiladorligi, ishsizligi va xokazolar bo‘yicha nafaqalar berishga sarflanadi. Bunda mablag‘larning asosiy qismi yosh bo‘yicha pensiyalarni to‘lashga yo‘naltiriladi. Barcha rivojlangan xorijiy mamlakatlarda pensiyaning miqdori ish haqi va to‘langan sug‘urta badallarining miqdoriga nisbatan belgilanadi. Masalan, AQSHda pensiya ta’minoti tizimi 1935 qabul qilingan qonunga binoan joriy etilgan va bu tizim ba’zi bir o‘zgarishlar bilan hozirgacha amal qilib kelayapti. Pensiya ta’minoti tizimi doimiy band bo‘lgan yollanma ishchilar va o‘z-o‘zi bilan band bo‘lgan shaxslarga nisbatan qo‘llaniladi. Temir yo‘l tizimida, federal xizmatda, shtatlar va mahalliy hokimiyat organlarida xizmat qilganlar uchun pensiya ta’minotining maxsus tizimi amal qiladi. Pensiya ta’minoti tizimini moliyalashtirish manbai milliy sug‘urta fondi bo‘lib, bu fond AQSH federal byudjetining tarkibiga kiradi. Qarilik bo‘yicha pensiya 65 yoshdan (qisqartirilgan miqdorda – 62-64 yoshdan) boshlab to‘lanadi. Pensiyani olish uchun minimal darajadagi sug‘urta stajiga ega bo‘lmoq lozim, ya’ni 40 chorak 10 yil davomida sug‘urta badallarini to‘lash kerak. Pensiyaning miqdori 22 yoshdan 62 yoshgacha sug‘urta qilingan shaxs tomonidan olingan ish haqining o‘rtacha miqdoriga nisbatan hisoblanadi (eng kam ish haqi olingan 5 yilni chegirgan holda). Pensiyaning o‘rtacha miqdori o‘rtacha maoshning 40 foizini, past darajadagi daromadga ega bo‘lgan shaxslar uchun esa 60 foiz ni tashkil etadi. 65-69 yoshlarda pensiya uchun murojaat qilinganda, ana shu narsani rag‘batlantirish uchun, pensiyaning miqdori har oyiga 0,5 foizga, ya’ni yiliga 6 foizga oshiriladi. Hayot qiymatining darajasiga muvofiq ravishda pensiya avtomatik ravishda indeksatsiya qilinadi. Pensionerning qaramog‘idagilar uchun qarilik pensiyasining 50 foizi miqdorida qo‘shimcha to‘lanadi. AQSHda pensionerlar tekin tibbiy yordam, tekin dori-darmon, oziq-ovqatning yirik paketi, 100 dollar chegarasigacha past kvartira haqi kabi qo‘shimcha imtiyozlarga ega.  
 
Germaniyada yangi pensiya tizimi 1992 yilning 1 yanvaridan joriy etilgan. Boshqa 
yetakchi xorijiy mamlakatlar singari bu yerda ham pensiyaning miqdori o‘rtacha ish haqi va 
to‘langan sug‘urta badallarning miqdoriga bog‘liq. Bu yerda davlat pensiya ta’minoti tizimi 
yetakchi rol o‘ynaydi. Italiyada pensiya islohoti 1995 yilda o‘tkazilgan. Unga muvofiq 
o‘zgaruvchan pensiya yoshi joriy etilgan. 
Ispaniyada rasmiy ravishdagi pensiya yoshi 65 yil bo‘lsa-da, haqiqatda uning darajasi 
63 yilga teng. Chunki ispanlarning 70 foizi qonunda ko‘zda tutilgan muddatdan oldinroq 
pensiyaga chiqadi. Pensiya ta’minoti xarajatlari YAIMga nisbatan Ispaniyada-7,5 foiz, 
Avstriyada-14,8 foiz, Fransiyada -11,8foiz, Germaniyada - 10,8 foiz, Buyuk Britaniyada-9,5 
foizni tashkil etadi. 
Davlat korxonalari moliyasi yetakchi xorijiy davlatlar moliya tizimining bo‘g‘inlaridan 
biri hisoblanadi. Bu korxonalar G‘arbiy Yevropa mamlakatlarida Ikkinchi jahon urushidan 
so‘ng va 1945-1950 yillarda temir yo‘l va havo transporti, energetika tarmog‘i va boshqa 
tarmoqlar korxonalarining milliylashtirilishi munosabati bilan ancha rivojlana boshladi. 
O‘sha paytlarda bu tarmoqlar texnikaviy jihatdan o‘ta qoloq va noraqobatbardoshli edi.  
Ularni qayta qurollantirish juda katta miqdordagi mablag‘larni talab etdiki, bu 
mablag‘lar Davlat byudjeti, ya’ni soliq to‘lovchilar hisobidan ajratildi. Bu tarmoqlar 
modernizatsiya qilinganligi va texnikaviy jihatdan ilg‘or bo‘lishiga qaramasdan, moliyaviy 
jihatdan, ular hamon past rentabelli yoki zararga (ziyonga) ishlaydigan bo‘lib qolaverishdi. 
Davlat korxonalari moliyaviy holati og‘irligining asosiy sababchisi ular mahsulotlariga 
nisbatan past baholar siyosatining yurgizilayotganligidir. 
O‘tgan asrning 80-yillarida yetakchi xorijiy mamlakatlar hukmron doiralarining yangi 
iqtisodiy va moliyaviy siyosatiga ko‘ra ko‘pgina davlat tarmoqlari va korxonalari 
xususiylashtirildi va bu narsa davlat mulkining miqdorini keskin kamaytirdi. 
 
Nazorat uchun savollar 
 
1.Moliya tizimi deb nimaga aytiladi va unga  nisbatan qanday ta’riflarni berish mumkin? 
2.Moliya tizimi, dastlab, qanday sohalarga bo‘linadi? 
3.Davlat moliyasi va mahalliy moliya qanday bo‘g‘inlardan tashkil topishi mumkin? 
4.Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi qanday bo‘g‘inlardan iborat? 
Germaniyada yangi pensiya tizimi 1992 yilning 1 yanvaridan joriy etilgan. Boshqa yetakchi xorijiy mamlakatlar singari bu yerda ham pensiyaning miqdori o‘rtacha ish haqi va to‘langan sug‘urta badallarning miqdoriga bog‘liq. Bu yerda davlat pensiya ta’minoti tizimi yetakchi rol o‘ynaydi. Italiyada pensiya islohoti 1995 yilda o‘tkazilgan. Unga muvofiq o‘zgaruvchan pensiya yoshi joriy etilgan. Ispaniyada rasmiy ravishdagi pensiya yoshi 65 yil bo‘lsa-da, haqiqatda uning darajasi 63 yilga teng. Chunki ispanlarning 70 foizi qonunda ko‘zda tutilgan muddatdan oldinroq pensiyaga chiqadi. Pensiya ta’minoti xarajatlari YAIMga nisbatan Ispaniyada-7,5 foiz, Avstriyada-14,8 foiz, Fransiyada -11,8foiz, Germaniyada - 10,8 foiz, Buyuk Britaniyada-9,5 foizni tashkil etadi. Davlat korxonalari moliyasi yetakchi xorijiy davlatlar moliya tizimining bo‘g‘inlaridan biri hisoblanadi. Bu korxonalar G‘arbiy Yevropa mamlakatlarida Ikkinchi jahon urushidan so‘ng va 1945-1950 yillarda temir yo‘l va havo transporti, energetika tarmog‘i va boshqa tarmoqlar korxonalarining milliylashtirilishi munosabati bilan ancha rivojlana boshladi. O‘sha paytlarda bu tarmoqlar texnikaviy jihatdan o‘ta qoloq va noraqobatbardoshli edi. Ularni qayta qurollantirish juda katta miqdordagi mablag‘larni talab etdiki, bu mablag‘lar Davlat byudjeti, ya’ni soliq to‘lovchilar hisobidan ajratildi. Bu tarmoqlar modernizatsiya qilinganligi va texnikaviy jihatdan ilg‘or bo‘lishiga qaramasdan, moliyaviy jihatdan, ular hamon past rentabelli yoki zararga (ziyonga) ishlaydigan bo‘lib qolaverishdi. Davlat korxonalari moliyaviy holati og‘irligining asosiy sababchisi ular mahsulotlariga nisbatan past baholar siyosatining yurgizilayotganligidir. O‘tgan asrning 80-yillarida yetakchi xorijiy mamlakatlar hukmron doiralarining yangi iqtisodiy va moliyaviy siyosatiga ko‘ra ko‘pgina davlat tarmoqlari va korxonalari xususiylashtirildi va bu narsa davlat mulkining miqdorini keskin kamaytirdi. Nazorat uchun savollar 1.Moliya tizimi deb nimaga aytiladi va unga nisbatan qanday ta’riflarni berish mumkin? 2.Moliya tizimi, dastlab, qanday sohalarga bo‘linadi? 3.Davlat moliyasi va mahalliy moliya qanday bo‘g‘inlardan tashkil topishi mumkin? 4.Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi qanday bo‘g‘inlardan iborat?  
 
5.Moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining alohida bo‘g‘ini sifatida 
Davlat byudjeti o‘z ichiga nimalarni oladi? 
6.Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o‘z oldida turgan qanday muammolarni hal etishi kerak? 
7.Mablag‘lardan foydalanishning maqsadli yo‘naltiril-ganligi belgisi bo‘yicha davlat 
maqsadli fondlarini qanday ikki guruhga birlashtirish mumkin? 
8.Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining 
alohida bo‘g‘ini sifatida qanday fondlardan iborat bo‘lishi mumkin? 
 
 
5.Moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining alohida bo‘g‘ini sifatida Davlat byudjeti o‘z ichiga nimalarni oladi? 6.Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o‘z oldida turgan qanday muammolarni hal etishi kerak? 7.Mablag‘lardan foydalanishning maqsadli yo‘naltiril-ganligi belgisi bo‘yicha davlat maqsadli fondlarini qanday ikki guruhga birlashtirish mumkin? 8.Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi “Davlat moliyasi va mahalliy moliya” sohasining alohida bo‘g‘ini sifatida qanday fondlardan iborat bo‘lishi mumkin?