MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI
1.1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati
«Moliya» arabcha so'z bo'lib, o'zbek tilida «pul mablag'lari» ma'nosini anglatadi. Bu
so'z ona tilimizda quyidagi ko'rinishlarda ishlatiladi:
maqsadli pul fondlarini hosil qilish, jamlash, taqsimlash va ishlatish yuzasidan paydo
bo'ladigan iqtisodiy munosabatlar majmui; pul mablag'larini shakllantirish, taqsimlash,
ularni sarf qilish tizimi (masalan, moliya yili, moliya kapitali, moliya tizimi);
biror shaxs, oila, jamoa, muassasa, tashkilot yoki davlat tasarrufidagi pul mablag'lari
(masalan, korxona moliyasi);
shunday (moliya) ishlar(i) bilan shug'ullanuvchi davlat organi (so'zlashuv tilida)'.
Arab tilidagi «mol», ya'ni «boylik, mulk; pul jamg'armasi», shuningdek, «moliyat»,
ya'ni «pul mablag'lari; soliq» so'zlari ham moliyaga daxldordir2.
Lug'aviy ma'nosi jihatidan «moliya» so'zi fransuzcha «finance», lotincha «financia»
va ruscha «finansi» so'zlarining ekvivalenti yoki ma'lum ma'noda sinonimi3 hisoblanib, eng
avvalo, «daromad», «pul mablag'lari» yoki «to'lov» degan ma'nolarda ham ishlatiladi*'.
Moliya davlatning vujudga kelishi va uning resurslarga bo'lgan ehtiyojining rivojlanishi
bilan doimiy (uzluksiz) tovar-pul munosabatlari sharoitida paydo bo'ldi. Davlatning
mavjudligi yaratilayotgan iqtisodiy (moddiy) ne'matlami taqsimlash va qayta taqsimlash
bo'yicha oliy hokimiyat organ! (shaxsi) sifatida davlat va takror ishlab chiqarish
munosabatlarining
boshqa
ishtirokchilari
(sub'ektlari)
o'rtasida
ma'lum
bir
munosabatlarning o'rnatilishini taqoza etadi. Xususan, ana shu munosabatlar «moliya»
tushunchasi orqali ifodalangan.
Natural munosabatlar ustunlik qilgan jamiyatlarda taqsimlash va qayta taqsimlash
jarayonlari natural soliqlar va turli ko'rinishdagi shaxsiy to'lovlar ko'rinishicha ega bo'lgan.
Tovar-pul munosabatlarining rivojlanishi taqsimlash va qayta taqsimlash munosabatlari
shakilarining o'zgarishiga olib keldi — ular ko'proq ravishda pul xarakteriga ega bo'ldi.
Biroq bu munosabatlarning mazmun-mohiyati prinsipial jihatdan keskin o'zgarmay
qolaverdi.
Zamonaviy tasavvurdagi «moliya» tushunchasi davlat xazinasining shakllanishi va
davlat byudjetining vujudga kelishi bosqichida paydo bo'ldi.
Qayd etish lozimki, moliya va moliyaviy munosabatlarning mohiyati haqidagi
tasawurlar vaqt o'tishi bilan o'z ko'rinishini o'zgartirib borgan5.
Korporativ tipdagi (ustav kapitalining hissali aksionerlik shaklidagi) milliy va
transmilliy tashkilotlaming vujudga kelishi bilan bog'liq holda tovar ishlab chiqarishning
keng ko'lamlarda rivojlanishi takror ishlab chiqarish jarayoninning turli ishtirokchilari
o'rtasida pul mablag'larini jalb qilish, ulardan foydalanish va taqsimlash metodlari hamda
usullarining takomillashuviga olib keldi. Tovarlar harakatidan alohidalashgan ajralgan pul
mablag'larining harakati masalalari bu taqsimlash jarayonlarida alohida ahamiyat kasb etadi.
Ular bir tomondan, kreditning turli shakllari va ikkinchi tomondan, turli sub'ektlar o'rtasida
YalM qiymatini taqsimlash va qayta taqsimlash bilan bog'liqdir. Bir vaqtning o'zida,
ularning har biri amaldagi huquqiy normalar yoki ishbilarmonlik aylanmasining tartibiga
muvofiq ishlab chiqarilgan mahsulotdan o'z hissalarini olishga harakat qiladilar. Bu
moliyaviy munosabatlar sohasidir.
Shunday qilib, moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, taraqqiyot qonuniyatlari,
tovar-pul munosabatlarini qamrab olish sohasi va ijtimoiy takror ishlab chiqarishdagi roli
jamiyatning iqtisodiy tuzumi, davlatning tabiati va funksiyalari bilan belgilanadi. Tarixiy
kategoriya sifatida ham moliyaning vujudga kelishi jamiyatning sinflarga bo'linishi va
davlatning paydo bo'lishi bilan bog'liq.
Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish uchun sharoitlarni ta'minlash hamda davlatning
funksiyalari va vazifalarini bajarish maqsadida markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan
pul mablag'lari fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish bilan bog'liq bo'lgan
iqtisodiy (moliyaviy) munosabatlarga moliya deyiladi.
Moliyaviy munosabatlarning farqlanuvchi o'ziga xos belgisi shundan iboratki,
YalMni qayta taqsimlash jarayoni oldindan ma'lum maqsadlarga mo'ljallangan turli pul
mablag'lari fondlarini yaratish bilan kuzatiladi. Davlat va mahalliy o'z—o'zini boshqarish
organlari darajasida tuziladigan pul mablag'lari fondlari markazlashtirilgan fondlar, xo'jalik
sub'ektlari darajasida tuzilgan pul fondlari esa markazlashtirilmagan pul fondlari deyiladi.
Xo'jalik sub'ektlarining turli faoliyatlaridan olingan daromadlar hisobidan maxsus pul
mablag'lari fondlari shakllantiriladi. Ularni shakllantirish qat'iy reglamentatsiya qilinish
(tartibga solinish) xarakteriga egaki, bu narsa moliyaviy munosabatlarning yana bir
farqlanuvchi o'ziga xos belgiga ega ekanligini ko'rsatadi.
YalMni taqsimlashda aholi ham ishtirok etib, ish haqi, tadbirkorlik (ishbilarmonlik)
daromadi, dividentlar va qayta taqsimlashning boshqa shakllari ko'rinishidagi o'z hissalarini
(ulushini) oladi. Bundan tashqari majburiy bo'lgan soliqlar va boshqa to'lovlarni to'lash
orqali aholi markazlashtirilgan pul mablag'lari fondini shakllantirishda ishtirok etadi. Aholi
daromadlari va xarajatlarini shakllantirish va foydalanish bilan bog'liq bo'lgan pul
munosabatlari tizimi ham moliyaviy munosabatlarning alohida sohasini tashkil etadi.
Shunday qilib, quyidagilar moliyaning muhim belgilaridir:
qiymatning tovar shaklidagi harakatiga emas, aksincha, real pullarning harakatiga
bog'liq bo'lgan, huquqiy normalar yoki biznesni yuritish etikasiga asoslangan
munosabatlarni taqsimlashga qaratilganligi;
pul mablag'lari harakatining, odatda, bir tomonlama yo'nalishga ega ekanligi;
markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul fondlarini yaratish (vujudga
keltirish).
Moliya pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Shuning uchun ham uning
roli va ahamiyati pul munosabatlarining iqtisodiy munosabatlar tizimida qanday o'rinni
egallaganligiga bog'liq. Bir vaqtning o'zida moliya puldan o'zining mazmuni va bajaradigan
funksiyalari bo'yicha farqlanadi. Agar pul umumiy ekvivalent bo'lib, uning yordamida
umumlashtirilgan ishlab chiqaruvchilarning mehnat xarajatlari o'lchansa, moliya esa yalpi
ichki mahsulot (YalM) va milliy daromad (MD)ni taqsimlash va qayta taqsimlashning
iqtisodiy instrumenti, pul mablag'lari fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish
ustidan nazoratni amalga oshirish qurolidir. Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish
yo'li bilan faqatgina davlat va korxonalarning pul mablag'lariga bo'lgan ehtiyojlarini
ta'minlash emas, balki moliyaviy resurslarning sarflanishi ustidan nazoratni ham amalga
oshirish moliyaning asosiy yo'nalishini belgilab beradi.
Moliya quyidagilar o'rtasida vujudga keladigan pul munosa-batlarini ifodalaydi:
tovar-moddiy boyliklarni sotib olish, mahsulot va xizmatlarni realizatsiya qilish
jarayonida korxonalar o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
markazlashtirilgan pul mablag'lari fondlarini yaratish va ularni taqsimlash borasida
korxonalar va ulaming yuqori organlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
•
byudjet tizimiga soliqlarni to'lash va xarajatlarni byudjetdan moliyalashtirish
davomida korxona va davlat o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
•
soliqlar va boshqa ixtiyoriy to'lovlami to'lash jarayonida davlat va fuqarolar
o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
to'lovlami amalga oshirish va resurslarni olish jarayonida korxonalar, fuqarolar va
nobyudjet fondlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
byudjet tizimining alohida bo'g'inlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
sug'urta badallarini to'lash va zararlarni qoplash, sug'urta hodisasi ro'y bergan paytda
aholi, korxonalar hamda mulkiy va shaxsiy sug'urta organlari o'rtasida vujudga keladigan
pul munosabatlari;
•
korxona fondlarining doimiy doiraviy aylanishiga xizmat qiluvchi pul
munosabatlari.
Pul daromadlari va fondlarining eng asosiy moddiy manbai mamlakatning MD
hisoblanadi. MDning hajmi umumdavlat ehtiyojlarini qondirish va ijtimoiy ishlab
chiqarishni kengaytirish imkoniyatlarini aniqlab beradi. Aynan MD va uning alohida
qismlarining — iste'mol fondi va jamg'arish fondining — hajmini hisobga olgan holda
iqtisodiyotning rivojlanish nisbatlari va tarkibiy tuzilmasi aniqlanadi. Xuddi shuning uchun
ham barcha mamlakatlarda MD statistikasiga katta ahamiyat berilayotir.
Moliyaning ishtirokisiz MDni taqsimlab bo'lmaydi. Moliya MDni yaratish va undan
foydalanishning ajratib bo'lmaydigan bog'lovchi bo'g'ini hisoblanadi. Moliya ishlab
chiqarish, taqsimlash va iste'molga ta'sir etuvchi, ob'ektiv xarakterga ega. U ishlab chiqarish
munosabatJarining ma'lum bir sohasini ifoda etib, bazis kategoriyasiga mansubdir.
Zamonaviy iqtisodiyot davlat moliyasisiz faoliyat ko'rsata-olmaydi. Tarixiy
taraqqiyotning ma'lum bir bosqichiga qadar jamiyatning ba'zi bir ehtiyojlari faqat davlat
tomonidan moliyalashtirilishi mumkin. Atom sanoati, kosmik tadqiqotlar, iqtisodiyotning
qator yangi ustuvor tarmoqlari, barcha uchun zarur bo'lgan korxonalar (pochta, telegraf va
boshqalar) ana shular jumlasidandir.
Moliya alohida olingan mamlakatlarda ishlab chiqarish kuchlari taraqqiyotining
darajasini va ularning xo'jalik hayotidagi makro-iqtisodiy jarayonlarga ta'sir etish
imkoniyatlarini ifodalaydi.
Mamlakat iqtisodiyotining ahvoli moliya ahvolini belgilab beradi. Doimiy ravishdagi
iqtisodiy o'sish, YalM va MD oshib borishi sharoitida moliya o'z muntazamliligi va
barqarorligini namoyon etadi. U ishlab chiqarishning yanada rivojlanishi va mamlakat
fuqarolarining turmush darajasi ortib borishini rag'batlantiradi.
Iqtisodiy krizis (tanazzul), ishlab chiqarishning pasayishi, ishsizlikning ortishi
sharoitida moliyaviy ahvol keskin yomonlashadi. Bu narsa, o'z navbatida, davlat ichki va
tashqi qarzlari hisobidan moliyalashtiriladigan byudjet defitsitining kattaligida, pul
emissiya-sida, davlat qarzining ortishi va unga xizmat qilish bo'yicha xarajatlarning
ko'payishida namoyon bo'ladi. Bularning barchasi inflyasiya kuchayishiga, xo'jalik aloqalari
buzilishiga, o'zaro to'lovlarga layoqatsizlikda, pul surrogatlarining paydo bo'lishiga, barterli
bitimlarning ko'payishiga, soliqlarni undirish borasida qiyinchiliklarning kelib chiqishiga,
davlat xarajatlarining o'z vaqtida moliyalashtirilmasligiga, aholi keng qatlamlari turmush
darajasining pasayishiga olib keladi. Shuning uchun ham iqtisodiy va ijtimoiy
munosabatlarda ishlab chiqarishdagi real sohalarning holati birinchi darajali ahamiyat kasb
etadi.
Moddiy mazmuniga ko'ra moliya pul mablagManning maqsadli fondlarini ifoda etadi.
Ularning jami yig'indisi, oxir oqibatda, mamlakatning moliyaviy resurslarini tashkil etadi.
Mamlakat moliyaviy resurslari o'sishining asosiy sharti MDning ortishi (ko'payishi)dir. Bir
vaqtning o'zida, «moliya» va «moliyaviy resurslar» teng kuchli bo'lmagan tushunchalar
hisoblanadi. Moliyaviy resurslar o'z-o'zicha moliyaning mohiyatini aniqlab bermaydi, uning
ichki mazmuni va ijtimoiy yo'nalishlarini ocha olmaydi. Moliya fani resurslarning o'zini
emas, balki resurslarni shakllantirish, taqsimlash va foydalanish asosida vujudga keladigan
ijtimoiy munosabatlarni o'rganadi. Bu fan moliyaviy munosa-batlarning taraqqiyot
qonunlarini tadqiq etadi.
Moliya bazis kategoriyasi hisoblansa-da, ko'p jihatdan u hukumat tomonidan amalga
oshiriladigan (yurgiziladigan, hayotga tatbiq etiladigan) moliyaviy siyosatga ham bog'liq
bo'ladi.
Moliya — bu, eng avvalo, taqsimlash kategoriyasi. Uning yordamida MDni
ikkilamchi taqsimlanishi yoki qayta taqsimlanishi amalga oshiriladi.
Moliyaviy munosabatlarning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati «Davlat kimning hisobidan
moliyaviy resurslarni oladi va kimlarning manfaatlari uchun bu mablag'lardan
foydalanadi?» degan savolning tadqiq qilinishi orqali namoyon bo'ladi.
Taqsimlash jarayonlari faqatgina moliya orqali emas, balki boshqa iqtisodiy
kategoriyalar, jumladan baho, kredit, soliq va h.k.lar orqali ham amalga oshiriladi.
Tovar qiymatining pulda ifodalanishiga baho deyiladi. MD taqsimlanishidan oldin
tovar realizatsiya qilinishi kerak. Baho mulkdorlarga mahsulot realizatsiyasidan kelib
tushishi mumkin bo'lgan pul mablag'larining o'lchamini aniqlaydi va navbatdagi taqsimlash
jarayonlari uchun boshlang'ich asos sifatida maydonga chiqadi. Baho tovarlarga bo'lgan
talab va taklifni tartibga soladi va shu orqali takror ishlab chiqarishga o'z ta'sirini ko'rsatadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida baho pensiya, nafaqa va hatto minimal ish haqini
aniqlashda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo'lgan ko'rsatkich hisoblanadi. Agar davlat
baholarni tartibga solmasa, ijtimoiy to'lovlarni o'zgartirishga va minimal ish haqini
oshirishga majbur bo'ladi. Hozirgi paytda dunyoning juda ko'p mamlakatlarida davlat
ijtimoiy ahamiyat kasb etuvchi muhim tovarlarning bahosini o'zgartirayotir. Baho,
shuningdek bojxonaviy tartibga solishda va bojxona daromadlarini undirishda davlat
tomonidan foydalaniladi. Masalan, ayrim mamlakatlarda bojxona bojlari ko'plab tovar
guruhlari bo'yicha sotib olish bahosi bo'yicha emas, balki haqiqatdagisidan keskin farq
qiluvchi normativ baholar bo'yicha undiriladi. Shunga mos ravishda (boshqa sharoitlar teng
bo'lgan taqdirda) byudjetning daromadlari va mamlakat ichki bozoridagi baholar ortadi.
Moliya va kredit mustaqil iqtisodiy kategoriyalar sifatida bir-biri bilan uzviy
bog'liqdir. Ular uzluksiz hamkorlikda korxonalar pul fondlarining keng ko'lamdagi doiraviy
aylanishiga xizmat qiladi. Kredit bank tizimi va maxsus moliya-kredit institutlari tomonidan
amalga oshiriladigan ssuda fondi harakatini ifodalaydi. Bank krediti sifatida sof ko'rinishda
tushuniladigan kredit davlatga bevosita bog'liq emas. Takror ishlab chiqarish jarayonida
uning roli yetarli darajada aniqlangan — bu daromadlar va xarajatlar o'rtasidagi vaqtinchalik
uzilishni qoplash usuli, ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish ehtiyojlarini qoplash usuli
va h.k. Biroq, bir vaqtning o'zida, kredit — byudjet defitsiti va byudjet — kassa uzilishini
(navbatdagi daromadlar kelib tushgunga qadar byudjet xarajatlarini qoplash uchun bank
xizmatlari zarur bo'lgan paytda) qoplashning muhim shakli. O'z navbatida, agar byudjet
mablag'lari tijorat banklarining hisob varaqlarida saqlanayotgan bo'lsa, bu banklar uchun
muhim ssuda manbaidir.
Kredit moliya (moliyalashtirish) o'zining qaytariluvchanligiva haqliligi bilan
farqlanadi. Bir vaqtning o'zida, har ikki holatda ham ular pul mablag'larining
harakatlanishini ifodalaydi hamda kredit va moliya pul munosabatlari doirasidan chetga
chiqmaydi. Hatto, tovar krediti ham pul asosiga va shakliga ega. Banklar korxonalar va
aholining bo'sh pul mablag'larini akkumulyasiya qiladilar va ularni ta'minlanganlik,
qaytaruvchanlik, haqlilik va muddatlilik asosida ularga ehtiyoj sezgan korxonalarga
beradilar. Agar moliya qiymatning bir tomonlama va qayta tiklanmaydigan (qaytaril-
maydigan shakldagi harakatini ifodalasa, kredit esa kreditorga belgilangan muddatda
oldindan o'rnatilgan foizlarni to'lagan holda qaytarilishi kerak.
Yuqorida keltirib o'tilgan barcha kategoriyalar pul xarakteriga, pul tabiatiga ega
bo'lib, ularga ikki va undan ortiq kategoriyalarning belgilari xosdir. Masalan, ish haqi yetarli
darajada asoslangan tarzda pulli to'lanma, ya'ni pul deb atalishi mumkin. Biroq, bu oddiy
pul bo'lmasdan sarflangan mehnatga muvofiq olingan pul hisoblanadi.
Soliq ham biz tomonimizdan amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda davlatga
tekinga berilayotgan puldir. Qonunga rioya etmaslik jazo choralarining qo'llanishini taqozo
etadi. Biroq, bundan tashqari, soliq bizga tegishli bo'lgan daromad va ish haqining bir
qismidir. O'z navbatida, pulni muomalaga chiqarish (emissiya qilish) bo'yicha operatsiyalar
ham davlat daromadlarining manbai hisob-lanadi.
Yuqoridagi barcha kategoriyalarni ularning pulli tabiati birlashtirib turadi. Ular bir—
birlaridan o'zlarining funksiyalari va maqsadliligi bilan ajralib turadi. Bunda kategoriyalarga
tegishli bo'lgan barcha belgilarning majmui ko'rib chiqilsagina ularni farqlash mumkin.
Xususan, noekvivalent xarakterga ega bo'lgan va davlatning mavjudligi natijasida vujudga
keladigan jamiyatdagi pul munosa-batlari davlat moliyasi deyiladi. Taqsimlash sohasidan
tashqarida moliya mavjud bo'lmaydi. Agar moliya qayta taqsimlash sohasiga o'tsa, u boshqa
iqtisodiy kategoriyalarga xos belgilarni o'zida mujassam etadi.
1.2. Moliyaning funksiyalari
Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon bo'ladi. Moliya quyidagi ikki
funksiyani bajaradi:
Taqsimlash;
Nazorat.
Bu funksiyalar moliya tomonidan bir vaqtning o'zida amalga oshiriladi6
Har qanday (bir) moliyaviy operatsiya YalM va MDni taqsimlash va shu taqsimlash
ustidan nazoratning amalga oshirilishini anglatadi.
Moliyaviy
munosabatlarning
asosiy
tavsifi
ularning
taqsimlashga
yo'naltirganligidadir. Shunga muvofiq moliyaning bosh yoki asosiy funksiyasi
taqsimlashdir. Moliya yordamida amalga oshirilishi lozim bo'lgan taqsimlash jarayoni
murakkab va ko'p qirrali jarayondir. Moliya YalMni taqsimlashning turli bosqichlariga
xizmat qilib, uni birlamchi taqsimlashda va qayta taqsimlashda ishtirok etadi.
Moliyaviy metod orqali taqsimlash iqtisodiyotni boshqarishning turli darajalarini
(mamlakat, uning alohida mintaqalari va mahalliy o'z-o'zini boshqarish organlari
miqyosida) qamrab oladi. Unga taqsimlashning turli ko'rinishlarini (xo'jalik ichida, tarmoq
ichida, tarmoqlararo, hududlararo va b.) tug'diruvchi ko'p bosqichlilik xosdir.
Eng avvalo, moliyaning taqsimlash funksiyasi MDni taqsimlashda, «asosiy yoki
birlamchi daromadlar» deb nom olgan holatlarni yaratish (tashkil etish) yuzaga kelganda
namoyon bo'ladi. Ularning yig'indisi MDga tengdir. Asosiy daromadlar MDni moddiy
ishlab chiqarish ishtirokchilari o'rtasida taqsimlash jarayonida shakllanadi. Ular ikki
guruhga bo'linadi:
moddiy ishlab chiqarish sohasida band bo'lgan ishchi va xizmatchilarning ish haqi,
fermerva h.k.larning daromadlari;
moddiy ishlab chiqarish sohasidagi korxonalarning daromadlari.
Biroq, bunda birlamchi daromadlar milliy xo'jalik ustuvor tarmoqlarini rivojlantirish,
mamlakat mudofaa qudratini ta'minlash, aholining moddiy va madaniy ehtiyojlarini
qondirish uchun ijtimoiy pul fondlarining shakllanishini ta'minlay olmaydi. Buning uchun
quyidagilar bilan bog'langan holda MDni yanada taqsimlash va qayta taqsimlash zarur:
xo'jalik yurituvchi sub'ektlar daromadlari va jamg'armalaridan eng samarali va
oqilona foydalanish maqsadida mablag'larni tarmoqlararo va hududiy qayta taqsimlash
bilan;
ishlab chiqarish sohasi bilan bir qatorda ishlab chiqarishdan tashqaridagi sohalarining
(maorif, sog'liqni saqlash, ijtimoiy sug'urta va ijtimoiy ta'minot, boshqaruv va h.k.) ham
mavjudligi bilan;
aholining turli ijtimoiy qatlamlari o'rtasida daromadlarni qayta taqsimlash bilan.
Yuqoridagi qayta taqsimlashlar natijasida ikkilamchi yoki «kelib chiquvchi»
daromadlar tashkil topadi. Bunday daromadlarga ishlab chiqarishdan tashqaridagi sohalar
tarmoqlaridan olingan daromadlar, soliqiar (jismoniy shaxslardan olinadigan daromad
solig'i va boshqalar) kiradi. Ikkilamchi daromadlar MDdan foydalanish borasidagi yakuniy
nisbatlarni shakllantirish uchun xizmat qiladi.
MDni taqsimlash va qayta taqsimlashda faol ishtirok etib, moliya MDni birlamchi
taqsimlashda vujudga kclgan nisbatlarni ularning yakuniy foydalanish nisbatlariga
transformatsiya o'zgarishiga ta'sir ko'rsatadi. Bunday qayta taqsimlash natijasida
yaratiladigan daromadlar moddiy va moliyaviy resurslar va eng avvalo, bir tomondan pul
fondlarining o'lchami va ularning tarkibiy tuzilmasi, ikkinchi tomondan esa ishlab chiqarish
vositalari va iste'mol buyumlarining hajmi va tuzilmasi o'rtasidagi muvofiqlikni ta'minlashi
kerak.
Odatda, har bir mamlakat doirasida MDni qayta taqsimlash milliy iqtisodiyotni
tarkibiy o'zgartirish, iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini (qishloq xo'jaligi, transport,
energetika va h.k.) rivojlantirish maqsadlarida, aholining eng kam ta'minlangan qatlamlari
(nafaqaxo'rlar, talabalar, yolg'iz va ko'p bolali onalar va h.k.) foydasiga amalga oshiriladi.
Shunday qilib, MDni qayta taqsimlash milliy xo'jalikning ishlab chiqarish va ishlab
chiqarishdan tashqari sohalari, moddiy ishlab chiqarish tarmoqlari, mamlakatning maxsus
mintaqalari, mulkchilik shakllari va aholining ijtimoiy guruhlari o'rtasida sodir bo'ladi.
Moliya yordamida amalga oshiriladigan YalM va MDni taqsimlash va qayta
taqsimlashning pirovard maqsadi ishlab chiqaruvchi kuchlarni rivojlantirish, iqtisodiyotning
bozor tarkibiy luzilmasini shakllantirish, davlatni mustahkamlash, aholi keng qatlamlari
hayotining yuqari sifatli boiishini ta'minlashdan iboratdir. Bu jarayoniarda moliyaning roli
kam xarajat qilib eng yuqori natijalarga erishish, moliya—xo'jalik faoliyatini yanada
yaxshilashda xo'jalik yurituvchi sub'ektlardagi har bir xodim va jamoaning moddiy
manfaatdorligi va qiziquvchanligini oshirish vazifalariga bo'ysundirilgan.
Moliyaning taqsimlash funksiyasi yordamida davlat faqatgina MDni qayta
taqsimlashga emas, balki ishlab chiqarishga, kapitalning jamg'arilishiga, iste'mol sohasiga
ham o'zta'sirini ko'rsatadi. Shu ma'noda, moliya iqtisodiyotning davlat va xususiy
sektorlarini, ishlab chiqarish va ijtimoiy infrastmkturani, ilmiy-texnika taraqqiyotini va
h.k.larni rivojlantirishda hal qiluvchi rol o'ynaydi. Umuman, moliyaning taqsimlash
funksiyasi:
xo'jalik sub'ektlari, aholi, davlat va mahalliy o'z-o'zini boshqarish organlari darajasida
maqsadli pul mablag'lari fondlarini shakllantirishga;
xo'jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo, shuningdek ishlab chiqarish
va ishlab chiqarishdan tashqaridagi sohalar, aholi ijtimoiy guruhlari o'rtasida qayta
taqsimlashni sodir etishga;
xo'jalik sub'ekti va davlat darajasida zaxiralar yaratishga, fuqarolar jamg'armalarini
amalga oshirishga imkoniyat va shart-sharoit yaratib beradi.
Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish hamda foydalanish-ning instrumenti
sifatida moliya taqsimlash jarayonining amalga oshirilishini ob'ektiv ravishda o'zida aks
ettiradi. Uning ^azorat funksiyasi YalMni tegishli fondlarga taqsimlash va ularning maqsad-
ga muvofiq sarflanishi ustidan nazoratni amalga oshirish orqali namoyon bo'ladi. Shu
ma'noda, moliyaning taqsimlash va nazorat funksiyalari yagona iqtisodiy jarayonning ikki
tomonidir.
Moliya nazorat funksiyasining asosini moliyaviy resurslarning harakati tashkil etadi.
Ana shu harakat yo'nalishiga bog'liq holda u jamiyatning pul mablag'larini taqsimlashda
qanday nisbatlar vujudga kelayotganligi, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar ixtiyoriga moliyaviy
resurslarning o'z vaqtida kelib tushishi qanday ta'minlanayotganligi xususida ma'lumotga
ega bo'lishi kerak. Agar moliyaning nazorat funksiyasi amaliyotda to'g'ri yo'lga qo'yilmasa,
moliya taqsimlash funksiyasi samaradorligini baholash qiyin kechadi. Bu holat yuqoridagi
har ikki funksiya muvofiqlashtirilishi zarurligini ko'rsatadi.
Bozor munosabatlariga o'tish sharoitida moliyaning nazorat funksiyasi ijtimoiy va
xususiy ishlab chiqarishning dinamik rivojlanishini ta'minlashga, ilmiy-texnika
taraqqiyotini jadallashtirishga, milliy xo'jalikning barcha bo'g'inlarida ish sifatini uzluksiz
yaxshilashga yo'naltirilgan. U ishlab chiqarish va ishlab chiqarishdan tashqari sohalarni
to'liq qamrab oladi. Iqtisodiy rag'batlantirishni yo'lga qo'yish, moddiy, mehnat, moliyaviy
resurslar va tabiiy boyliklardan oqilona va tejamkorlik bilan foydalanish, ishlab chiqarishga
bog'liq xarajatlar va yo'qotmalarni qisqartirish, xo'jasizlik va isrofgarchilikning oldini olish
moliya nazorat funksiyasining maqsadlaridandir.
Moliya nazorat funksiyasiga xos muhim vazifalardan biri moliyaviy masalalar
bo'yicha qonunchilikning aniq bajarilishini, byudjet tizimi, soliq xizmati, banklar oldidagi
moliyaviy majburiyatlar, shuningdek hisob-kitoblar va to'Jovlar bo'yicha xo'jalik yurituvchi
sub'ektlar orasidagi majburiyatlar o'z vaqtida bajarilishi va to'g'ri olib borilayotganini
tekshirish hisoblanadi.
Moliya organlarining ko'p qirrali faoliyatlari orqali moliya nazorat funksiyasi
namoyon bo'ladi. Moliya tizimi va soliq xizmati xodimlari moliyaviy rejalashtirish
jarayonida, byudjet tizimining daromadlar va xarajatlar qlsmi bajarilishida moliyaviy
nazoratni amalga oshiradilar. Bozor munosabatlarining rivojlanishi sharoitida nazorat
ishlarining yo'nalishi, moliyaviy nazoratning shakl va metodlari keskin o'zgaradi.
Moliyaning funksiyalari moliya mexanizmi orqali amalga oshiriladi. Bu mexanizm
milliyxo'jalikdagi
moliyaviy
munosabatlar
tashkiliy
shakllarining
majmuini,
markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul mablag'— lari fondlarini shakllantirish va
ulardan foydalanish tartibini, moliyaviy rejalashtirish metodlarini, moliya va moliya
tizimini boshqarish shakllarini, moliyaviy qonunchilikni o'z ichiga oladi. Bozor islohotlarini
chuqurlashtirish sharoitida sifat jihatidan yangi bo'lgan moliya mexanizmi qo'laniladi. Bu,
eng avvalo, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar va aholining byudjet tizimi, byudjetdan tashqari
fondlari, mulkiy va shaxsiy sug'urta organlari va boshqalar bilan o'zaro munosabatlarga
tegishlidir.
1.3. Takror ishlab chiqarish va moliya
Kishilik jamiyati oziq-ovqat, kiyim-kechak, uy-joy va ijtimoiy sohani doimiy
ravishda takror ishlab chiqarmasdan hayot kechirishi mumkin emas. Sayoramiz aholisining
o'sishi va uning urbanizatsiyalashuv darajasining ortishi, mamlakatlardagi ichki va tashqi
qarama-qarshiliklarning kuchayishi, ilmiy-texnika taraqqiyoti rivoji va boshqa bir qancha
omillar bilan bog'liq holda takror ishlab chiqarish kishilik jamiyati mavjudligining muhim
sharti bo'lib qolayotir. Xalqaro mehnat taqsimoti yuqori texnologiyali ishlab
chiqarishlarning notekis taqsimlanishiga, eng boy-badavlat mamlakatlarda moliyaviy
kapitalning to'planishiga olib kelmoqda. Eng kambag'al mamlakatlar esa xomashyoni qazib
chiqarish va qishloq xo'jalik mahsulotlari yetishtirish bilan shug'ullanmoqda. Shunday
bo'lishiga qaramasdan, har qanday sharoitda ham takror ishlab chiqarish jarayonining
mazmuni o'zgarmasdan qolayotir. Faqat qo'shimcha mahsulotning to'planish joyi
o'zgarmoqda, xolos. Moliyaviy, bankva baho mexanizmlari orqali foydaning asosiy qismi
eng rivojlangan mamlakatlarda «cho'kmoqda» va ular kelgusida ham taqsimlashni o'z
foydalariga hal qilishlari uchun imkon tug'ilmoqda. Takror ishlab chiqarish jarayoni o'z
ichiga quyidagi bosqichlarni oladi:
• ishlab chiqarish;
• almashuv;
• taqsimlash;
• iste'mol.
Takror ishlab chiqarish uchun bu bosqichlar, albatta, majburiy yoki shartdir. Hatto
ularning biri bo'lmasa, takror ishlab chiqarish jarayoni uziladi. Uning har bir bosqichlariga
bir yoki bir necha iqtisodiy kategoriyalar xizmat qiJadi. Kategoriyalarning takror ishlab
chiqarish jarayonida ishtirok etishi bevosita va bilvosita shakllarda bo'lishi mumkin.
Masalan, baho kategoriyasi tovar kategoriyasi singari almashuv bosqichida markaziy o'rinni
egallaydi. Biroq, baho kategoriyasining ta'siri, takror ishlab chiqarishning bu bosqichida
boshqa kategoriyalar xizmat qilishiga qaramasdan, iste'mol bosqichida bevosita namoyon
bo'ladi. Davlat moliyasining ijtimoiy mo'ljallanganligidan (davlat o'z funksiyalarini
bajarishini ta'minlaydigan pul fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish) kelib
chiqiladigan bo'lsa, taqsimlash bosqichida ularning roli nisbatan kattaroq ekanligi yaqqol
ko'rinadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining bu bosqichida barcha ijtimoiy manfaatlar va
shunga muvofiq ravishda, jamiyatning barcha qarama-qarshiliklari namoyon bo'ladi.
Iste'molga ketadigan jami ijtimoiy mahsulot (JIM)dan, birinchi navbatda, takror
ishlab chiqarishning oldingi davrasi foydalanilgan mehnat qurollari va buyumlarini tiklash
uchun mo'ljallangan qismi ajratiladi. Bu qism takror ishlab chiqarishning yangi doirasida
ham shu hajmda takrorlanishini ta'minlaydi. Qolgan qism vositalar (mablag'lar)ning egasi
va ishchilar o'rtasida taqsimlanadi. Taqsimlash nisbatlari asrlar davomida shakllanib, unda
ishtirokchilarning har biri o'ziga tegishli bo'lgan qismni ko'paytirish maqsadida bir-birlari
bilan doimiy qarama-qarshilikda bo'ladilar. Shunday qilib, jamiyatda yangidan yaratilgan
qiymat birinchi taqsimlash bosqichini va undan so'ng esa almashuv va iste'mol bosqichlarini
bosib o'tadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining har bir ishtirokchisi o'ziga tegishli bo'lgan
daromadni quyidagi ikki qismga bo'ladi:
•
iste'mol fondi;
•
jamg'arish fondi.
Lekin bu bosqichga qadar taqsimlash jarayoniga davlat aralashib, soliqlar, qarzlar, sug'urta
to'lovlari kabi iqtisodiy vositalardan foydalangan holda yakka va jamoa daromadlaridan o'z hissasini
ajratib oladi.