MOLIYANING MOHIYATI, FUNKSIYALARI

Yuklangan vaqt

2024-12-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

48,8 KB


 
 
 
 
 
 
 
MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI 
 
1.1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati 
«Moliya» arabcha so'z bo'lib, o'zbek tilida «pul mablag'lari» ma'nosini anglatadi. Bu 
so'z ona tilimizda quyidagi ko'rinishlarda ishlatiladi: 
maqsadli pul fondlarini hosil qilish, jamlash, taqsimlash va ishlatish yuzasidan paydo 
bo'ladigan iqtisodiy munosabatlar majmui; pul mablag'larini shakllantirish, taqsimlash, 
ularni sarf qilish tizimi (masalan, moliya yili, moliya kapitali, moliya tizimi); 
biror shaxs, oila, jamoa, muassasa, tashkilot yoki davlat tasarrufidagi pul mablag'lari 
(masalan, korxona moliyasi); 
shunday (moliya) ishlar(i) bilan shug'ullanuvchi davlat organi (so'zlashuv tilida)'. 
Arab tilidagi «mol», ya'ni «boylik, mulk; pul jamg'armasi», shuningdek, «moliyat», 
ya'ni «pul mablag'lari; soliq» so'zlari ham moliyaga daxldordir2. 
Lug'aviy ma'nosi jihatidan «moliya» so'zi fransuzcha «finance», lotincha «financia» 
va ruscha «finansi» so'zlarining ekvivalenti yoki ma'lum ma'noda sinonimi3 hisoblanib, eng 
avvalo, «daromad», «pul mablag'lari» yoki «to'lov» degan ma'nolarda ham ishlatiladi*'. 
Moliya davlatning vujudga kelishi va uning resurslarga bo'lgan ehtiyojining rivojlanishi 
bilan doimiy (uzluksiz) tovar-pul munosabatlari sharoitida paydo bo'ldi. Davlatning 
mavjudligi yaratilayotgan iqtisodiy (moddiy) ne'matlami taqsimlash va qayta taqsimlash 
bo'yicha oliy hokimiyat organ! (shaxsi) sifatida davlat va takror ishlab chiqarish 
munosabatlarining 
boshqa 
ishtirokchilari 
(sub'ektlari) 
o'rtasida 
ma'lum 
bir 
munosabatlarning o'rnatilishini taqoza etadi. Xususan, ana shu munosabatlar «moliya» 
tushunchasi orqali ifodalangan. 
Natural munosabatlar ustunlik qilgan jamiyatlarda taqsimlash va qayta taqsimlash 
jarayonlari natural soliqlar va turli ko'rinishdagi shaxsiy to'lovlar ko'rinishicha ega bo'lgan. 
Tovar-pul munosabatlarining rivojlanishi taqsimlash va qayta taqsimlash munosabatlari 
MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI 1.1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati «Moliya» arabcha so'z bo'lib, o'zbek tilida «pul mablag'lari» ma'nosini anglatadi. Bu so'z ona tilimizda quyidagi ko'rinishlarda ishlatiladi: maqsadli pul fondlarini hosil qilish, jamlash, taqsimlash va ishlatish yuzasidan paydo bo'ladigan iqtisodiy munosabatlar majmui; pul mablag'larini shakllantirish, taqsimlash, ularni sarf qilish tizimi (masalan, moliya yili, moliya kapitali, moliya tizimi); biror shaxs, oila, jamoa, muassasa, tashkilot yoki davlat tasarrufidagi pul mablag'lari (masalan, korxona moliyasi); shunday (moliya) ishlar(i) bilan shug'ullanuvchi davlat organi (so'zlashuv tilida)'. Arab tilidagi «mol», ya'ni «boylik, mulk; pul jamg'armasi», shuningdek, «moliyat», ya'ni «pul mablag'lari; soliq» so'zlari ham moliyaga daxldordir2. Lug'aviy ma'nosi jihatidan «moliya» so'zi fransuzcha «finance», lotincha «financia» va ruscha «finansi» so'zlarining ekvivalenti yoki ma'lum ma'noda sinonimi3 hisoblanib, eng avvalo, «daromad», «pul mablag'lari» yoki «to'lov» degan ma'nolarda ham ishlatiladi*'. Moliya davlatning vujudga kelishi va uning resurslarga bo'lgan ehtiyojining rivojlanishi bilan doimiy (uzluksiz) tovar-pul munosabatlari sharoitida paydo bo'ldi. Davlatning mavjudligi yaratilayotgan iqtisodiy (moddiy) ne'matlami taqsimlash va qayta taqsimlash bo'yicha oliy hokimiyat organ! (shaxsi) sifatida davlat va takror ishlab chiqarish munosabatlarining boshqa ishtirokchilari (sub'ektlari) o'rtasida ma'lum bir munosabatlarning o'rnatilishini taqoza etadi. Xususan, ana shu munosabatlar «moliya» tushunchasi orqali ifodalangan. Natural munosabatlar ustunlik qilgan jamiyatlarda taqsimlash va qayta taqsimlash jarayonlari natural soliqlar va turli ko'rinishdagi shaxsiy to'lovlar ko'rinishicha ega bo'lgan. Tovar-pul munosabatlarining rivojlanishi taqsimlash va qayta taqsimlash munosabatlari  
 
shakilarining o'zgarishiga olib keldi — ular ko'proq ravishda pul xarakteriga ega bo'ldi. 
Biroq bu munosabatlarning mazmun-mohiyati prinsipial jihatdan keskin o'zgarmay 
qolaverdi. 
Zamonaviy tasavvurdagi «moliya» tushunchasi davlat xazinasining shakllanishi va 
davlat byudjetining vujudga kelishi bosqichida paydo bo'ldi. 
Qayd etish lozimki, moliya va moliyaviy munosabatlarning mohiyati haqidagi 
tasawurlar vaqt o'tishi bilan o'z ko'rinishini o'zgartirib borgan5. 
Korporativ tipdagi (ustav kapitalining hissali aksionerlik shaklidagi) milliy va 
transmilliy tashkilotlaming vujudga kelishi bilan bog'liq holda tovar ishlab chiqarishning 
keng ko'lamlarda rivojlanishi takror ishlab chiqarish jarayoninning turli ishtirokchilari 
o'rtasida pul mablag'larini jalb qilish, ulardan foydalanish va taqsimlash metodlari hamda 
usullarining takomillashuviga olib keldi. Tovarlar harakatidan alohidalashgan ajralgan pul 
mablag'larining harakati masalalari bu taqsimlash jarayonlarida alohida ahamiyat kasb etadi. 
Ular bir tomondan, kreditning turli shakllari va ikkinchi tomondan, turli sub'ektlar o'rtasida 
YalM qiymatini taqsimlash va qayta taqsimlash bilan bog'liqdir. Bir vaqtning o'zida, 
ularning har biri amaldagi huquqiy normalar yoki ishbilarmonlik aylanmasining tartibiga 
muvofiq ishlab chiqarilgan mahsulotdan o'z hissalarini olishga harakat qiladilar. Bu 
moliyaviy munosabatlar sohasidir. 
Shunday qilib, moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, taraqqiyot qonuniyatlari, 
tovar-pul munosabatlarini qamrab olish sohasi va ijtimoiy takror ishlab chiqarishdagi roli 
jamiyatning iqtisodiy tuzumi, davlatning tabiati va funksiyalari bilan belgilanadi. Tarixiy 
kategoriya sifatida ham moliyaning vujudga kelishi jamiyatning sinflarga bo'linishi va 
davlatning paydo bo'lishi bilan bog'liq. 
Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish uchun sharoitlarni ta'minlash hamda davlatning 
funksiyalari va vazifalarini bajarish maqsadida markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan 
pul mablag'lari fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish bilan bog'liq bo'lgan 
iqtisodiy (moliyaviy) munosabatlarga moliya deyiladi. 
Moliyaviy munosabatlarning farqlanuvchi o'ziga xos belgisi shundan iboratki, 
YalMni qayta taqsimlash jarayoni oldindan ma'lum maqsadlarga mo'ljallangan turli pul 
mablag'lari fondlarini yaratish bilan kuzatiladi. Davlat va mahalliy o'z—o'zini boshqarish 
organlari darajasida tuziladigan pul mablag'lari fondlari markazlashtirilgan fondlar, xo'jalik 
shakilarining o'zgarishiga olib keldi — ular ko'proq ravishda pul xarakteriga ega bo'ldi. Biroq bu munosabatlarning mazmun-mohiyati prinsipial jihatdan keskin o'zgarmay qolaverdi. Zamonaviy tasavvurdagi «moliya» tushunchasi davlat xazinasining shakllanishi va davlat byudjetining vujudga kelishi bosqichida paydo bo'ldi. Qayd etish lozimki, moliya va moliyaviy munosabatlarning mohiyati haqidagi tasawurlar vaqt o'tishi bilan o'z ko'rinishini o'zgartirib borgan5. Korporativ tipdagi (ustav kapitalining hissali aksionerlik shaklidagi) milliy va transmilliy tashkilotlaming vujudga kelishi bilan bog'liq holda tovar ishlab chiqarishning keng ko'lamlarda rivojlanishi takror ishlab chiqarish jarayoninning turli ishtirokchilari o'rtasida pul mablag'larini jalb qilish, ulardan foydalanish va taqsimlash metodlari hamda usullarining takomillashuviga olib keldi. Tovarlar harakatidan alohidalashgan ajralgan pul mablag'larining harakati masalalari bu taqsimlash jarayonlarida alohida ahamiyat kasb etadi. Ular bir tomondan, kreditning turli shakllari va ikkinchi tomondan, turli sub'ektlar o'rtasida YalM qiymatini taqsimlash va qayta taqsimlash bilan bog'liqdir. Bir vaqtning o'zida, ularning har biri amaldagi huquqiy normalar yoki ishbilarmonlik aylanmasining tartibiga muvofiq ishlab chiqarilgan mahsulotdan o'z hissalarini olishga harakat qiladilar. Bu moliyaviy munosabatlar sohasidir. Shunday qilib, moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, taraqqiyot qonuniyatlari, tovar-pul munosabatlarini qamrab olish sohasi va ijtimoiy takror ishlab chiqarishdagi roli jamiyatning iqtisodiy tuzumi, davlatning tabiati va funksiyalari bilan belgilanadi. Tarixiy kategoriya sifatida ham moliyaning vujudga kelishi jamiyatning sinflarga bo'linishi va davlatning paydo bo'lishi bilan bog'liq. Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish uchun sharoitlarni ta'minlash hamda davlatning funksiyalari va vazifalarini bajarish maqsadida markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul mablag'lari fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish bilan bog'liq bo'lgan iqtisodiy (moliyaviy) munosabatlarga moliya deyiladi. Moliyaviy munosabatlarning farqlanuvchi o'ziga xos belgisi shundan iboratki, YalMni qayta taqsimlash jarayoni oldindan ma'lum maqsadlarga mo'ljallangan turli pul mablag'lari fondlarini yaratish bilan kuzatiladi. Davlat va mahalliy o'z—o'zini boshqarish organlari darajasida tuziladigan pul mablag'lari fondlari markazlashtirilgan fondlar, xo'jalik  
 
sub'ektlari darajasida tuzilgan pul fondlari esa markazlashtirilmagan pul fondlari deyiladi. 
Xo'jalik sub'ektlarining turli faoliyatlaridan olingan daromadlar hisobidan maxsus pul 
mablag'lari fondlari shakllantiriladi. Ularni shakllantirish qat'iy reglamentatsiya qilinish 
(tartibga solinish) xarakteriga egaki, bu narsa moliyaviy munosabatlarning yana bir 
farqlanuvchi o'ziga xos belgiga ega ekanligini ko'rsatadi. 
YalMni taqsimlashda aholi ham ishtirok etib, ish haqi, tadbirkorlik (ishbilarmonlik) 
daromadi, dividentlar va qayta taqsimlashning boshqa shakllari ko'rinishidagi o'z hissalarini 
(ulushini) oladi. Bundan tashqari majburiy bo'lgan soliqlar va boshqa to'lovlarni to'lash 
orqali aholi markazlashtirilgan pul mablag'lari fondini shakllantirishda ishtirok etadi. Aholi 
daromadlari va xarajatlarini shakllantirish va foydalanish bilan bog'liq bo'lgan pul 
munosabatlari tizimi ham moliyaviy munosabatlarning alohida sohasini tashkil etadi. 
Shunday qilib, quyidagilar moliyaning muhim belgilaridir: 
qiymatning tovar shaklidagi harakatiga emas, aksincha, real pullarning harakatiga 
bog'liq bo'lgan, huquqiy normalar yoki biznesni yuritish etikasiga asoslangan 
munosabatlarni taqsimlashga qaratilganligi; 
pul mablag'lari harakatining, odatda, bir tomonlama yo'nalishga ega ekanligi; 
markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul fondlarini yaratish (vujudga 
keltirish). 
Moliya pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Shuning uchun ham uning 
roli va ahamiyati pul munosabatlarining iqtisodiy munosabatlar tizimida qanday o'rinni 
egallaganligiga bog'liq. Bir vaqtning o'zida moliya puldan o'zining mazmuni va bajaradigan 
funksiyalari bo'yicha farqlanadi. Agar pul umumiy ekvivalent bo'lib, uning yordamida 
umumlashtirilgan ishlab chiqaruvchilarning mehnat xarajatlari o'lchansa, moliya esa yalpi 
ichki mahsulot (YalM) va milliy daromad (MD)ni taqsimlash va qayta taqsimlashning 
iqtisodiy instrumenti, pul mablag'lari fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish 
ustidan nazoratni amalga oshirish qurolidir. Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish 
yo'li bilan faqatgina davlat va korxonalarning pul mablag'lariga bo'lgan ehtiyojlarini 
ta'minlash emas, balki moliyaviy resurslarning sarflanishi ustidan nazoratni ham amalga 
oshirish moliyaning asosiy yo'nalishini belgilab beradi. 
Moliya quyidagilar o'rtasida vujudga keladigan pul munosa-batlarini ifodalaydi: 
tovar-moddiy boyliklarni sotib olish, mahsulot va xizmatlarni realizatsiya qilish 
sub'ektlari darajasida tuzilgan pul fondlari esa markazlashtirilmagan pul fondlari deyiladi. Xo'jalik sub'ektlarining turli faoliyatlaridan olingan daromadlar hisobidan maxsus pul mablag'lari fondlari shakllantiriladi. Ularni shakllantirish qat'iy reglamentatsiya qilinish (tartibga solinish) xarakteriga egaki, bu narsa moliyaviy munosabatlarning yana bir farqlanuvchi o'ziga xos belgiga ega ekanligini ko'rsatadi. YalMni taqsimlashda aholi ham ishtirok etib, ish haqi, tadbirkorlik (ishbilarmonlik) daromadi, dividentlar va qayta taqsimlashning boshqa shakllari ko'rinishidagi o'z hissalarini (ulushini) oladi. Bundan tashqari majburiy bo'lgan soliqlar va boshqa to'lovlarni to'lash orqali aholi markazlashtirilgan pul mablag'lari fondini shakllantirishda ishtirok etadi. Aholi daromadlari va xarajatlarini shakllantirish va foydalanish bilan bog'liq bo'lgan pul munosabatlari tizimi ham moliyaviy munosabatlarning alohida sohasini tashkil etadi. Shunday qilib, quyidagilar moliyaning muhim belgilaridir: qiymatning tovar shaklidagi harakatiga emas, aksincha, real pullarning harakatiga bog'liq bo'lgan, huquqiy normalar yoki biznesni yuritish etikasiga asoslangan munosabatlarni taqsimlashga qaratilganligi; pul mablag'lari harakatining, odatda, bir tomonlama yo'nalishga ega ekanligi; markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul fondlarini yaratish (vujudga keltirish). Moliya pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Shuning uchun ham uning roli va ahamiyati pul munosabatlarining iqtisodiy munosabatlar tizimida qanday o'rinni egallaganligiga bog'liq. Bir vaqtning o'zida moliya puldan o'zining mazmuni va bajaradigan funksiyalari bo'yicha farqlanadi. Agar pul umumiy ekvivalent bo'lib, uning yordamida umumlashtirilgan ishlab chiqaruvchilarning mehnat xarajatlari o'lchansa, moliya esa yalpi ichki mahsulot (YalM) va milliy daromad (MD)ni taqsimlash va qayta taqsimlashning iqtisodiy instrumenti, pul mablag'lari fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish ustidan nazoratni amalga oshirish qurolidir. Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish yo'li bilan faqatgina davlat va korxonalarning pul mablag'lariga bo'lgan ehtiyojlarini ta'minlash emas, balki moliyaviy resurslarning sarflanishi ustidan nazoratni ham amalga oshirish moliyaning asosiy yo'nalishini belgilab beradi. Moliya quyidagilar o'rtasida vujudga keladigan pul munosa-batlarini ifodalaydi: tovar-moddiy boyliklarni sotib olish, mahsulot va xizmatlarni realizatsiya qilish  
 
jarayonida korxonalar o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; 
markazlashtirilgan pul mablag'lari fondlarini yaratish va ularni taqsimlash borasida 
korxonalar va ulaming yuqori organlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; 
• 
byudjet tizimiga soliqlarni to'lash va xarajatlarni byudjetdan moliyalashtirish 
davomida korxona va davlat o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; 
• 
soliqlar va boshqa ixtiyoriy to'lovlami to'lash jarayonida davlat va fuqarolar 
o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; 
to'lovlami amalga oshirish va resurslarni olish jarayonida korxonalar, fuqarolar va 
nobyudjet fondlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; 
byudjet tizimining alohida bo'g'inlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; 
sug'urta badallarini to'lash va zararlarni qoplash, sug'urta hodisasi ro'y bergan paytda 
aholi, korxonalar hamda mulkiy va shaxsiy sug'urta organlari o'rtasida vujudga keladigan 
pul munosabatlari; 
• 
korxona fondlarining doimiy doiraviy aylanishiga xizmat qiluvchi pul 
munosabatlari. 
Pul daromadlari va fondlarining eng asosiy moddiy manbai mamlakatning MD 
hisoblanadi. MDning hajmi umumdavlat ehtiyojlarini qondirish va ijtimoiy ishlab 
chiqarishni kengaytirish imkoniyatlarini aniqlab beradi. Aynan MD va uning alohida 
qismlarining — iste'mol fondi va jamg'arish fondining — hajmini hisobga olgan holda 
iqtisodiyotning rivojlanish nisbatlari va tarkibiy tuzilmasi aniqlanadi. Xuddi shuning uchun 
ham barcha mamlakatlarda MD statistikasiga katta ahamiyat berilayotir. 
Moliyaning ishtirokisiz MDni taqsimlab bo'lmaydi. Moliya MDni yaratish va undan 
foydalanishning ajratib bo'lmaydigan bog'lovchi bo'g'ini hisoblanadi. Moliya ishlab 
chiqarish, taqsimlash va iste'molga ta'sir etuvchi, ob'ektiv xarakterga ega. U ishlab chiqarish 
munosabatJarining ma'lum bir sohasini ifoda etib, bazis kategoriyasiga mansubdir. 
Zamonaviy iqtisodiyot davlat moliyasisiz faoliyat ko'rsata-olmaydi. Tarixiy 
taraqqiyotning ma'lum bir bosqichiga qadar jamiyatning ba'zi bir ehtiyojlari faqat davlat 
tomonidan moliyalashtirilishi mumkin. Atom sanoati, kosmik tadqiqotlar, iqtisodiyotning 
qator yangi ustuvor tarmoqlari, barcha uchun zarur bo'lgan korxonalar (pochta, telegraf va 
boshqalar) ana shular jumlasidandir. 
Moliya alohida olingan mamlakatlarda ishlab chiqarish kuchlari taraqqiyotining 
jarayonida korxonalar o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; markazlashtirilgan pul mablag'lari fondlarini yaratish va ularni taqsimlash borasida korxonalar va ulaming yuqori organlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; • byudjet tizimiga soliqlarni to'lash va xarajatlarni byudjetdan moliyalashtirish davomida korxona va davlat o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; • soliqlar va boshqa ixtiyoriy to'lovlami to'lash jarayonida davlat va fuqarolar o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; to'lovlami amalga oshirish va resurslarni olish jarayonida korxonalar, fuqarolar va nobyudjet fondlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; byudjet tizimining alohida bo'g'inlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; sug'urta badallarini to'lash va zararlarni qoplash, sug'urta hodisasi ro'y bergan paytda aholi, korxonalar hamda mulkiy va shaxsiy sug'urta organlari o'rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; • korxona fondlarining doimiy doiraviy aylanishiga xizmat qiluvchi pul munosabatlari. Pul daromadlari va fondlarining eng asosiy moddiy manbai mamlakatning MD hisoblanadi. MDning hajmi umumdavlat ehtiyojlarini qondirish va ijtimoiy ishlab chiqarishni kengaytirish imkoniyatlarini aniqlab beradi. Aynan MD va uning alohida qismlarining — iste'mol fondi va jamg'arish fondining — hajmini hisobga olgan holda iqtisodiyotning rivojlanish nisbatlari va tarkibiy tuzilmasi aniqlanadi. Xuddi shuning uchun ham barcha mamlakatlarda MD statistikasiga katta ahamiyat berilayotir. Moliyaning ishtirokisiz MDni taqsimlab bo'lmaydi. Moliya MDni yaratish va undan foydalanishning ajratib bo'lmaydigan bog'lovchi bo'g'ini hisoblanadi. Moliya ishlab chiqarish, taqsimlash va iste'molga ta'sir etuvchi, ob'ektiv xarakterga ega. U ishlab chiqarish munosabatJarining ma'lum bir sohasini ifoda etib, bazis kategoriyasiga mansubdir. Zamonaviy iqtisodiyot davlat moliyasisiz faoliyat ko'rsata-olmaydi. Tarixiy taraqqiyotning ma'lum bir bosqichiga qadar jamiyatning ba'zi bir ehtiyojlari faqat davlat tomonidan moliyalashtirilishi mumkin. Atom sanoati, kosmik tadqiqotlar, iqtisodiyotning qator yangi ustuvor tarmoqlari, barcha uchun zarur bo'lgan korxonalar (pochta, telegraf va boshqalar) ana shular jumlasidandir. Moliya alohida olingan mamlakatlarda ishlab chiqarish kuchlari taraqqiyotining  
 
darajasini va ularning xo'jalik hayotidagi makro-iqtisodiy jarayonlarga ta'sir etish 
imkoniyatlarini ifodalaydi. 
Mamlakat iqtisodiyotining ahvoli moliya ahvolini belgilab beradi. Doimiy ravishdagi 
iqtisodiy o'sish, YalM va MD oshib borishi sharoitida moliya o'z muntazamliligi va 
barqarorligini namoyon etadi. U ishlab chiqarishning yanada rivojlanishi va mamlakat 
fuqarolarining turmush darajasi ortib borishini rag'batlantiradi. 
Iqtisodiy krizis (tanazzul), ishlab chiqarishning pasayishi, ishsizlikning ortishi 
sharoitida moliyaviy ahvol keskin yomonlashadi. Bu narsa, o'z navbatida, davlat ichki va 
tashqi qarzlari hisobidan moliyalashtiriladigan byudjet defitsitining kattaligida, pul 
emissiya-sida, davlat qarzining ortishi va unga xizmat qilish bo'yicha xarajatlarning 
ko'payishida namoyon bo'ladi. Bularning barchasi inflyasiya kuchayishiga, xo'jalik aloqalari 
buzilishiga, o'zaro to'lovlarga layoqatsizlikda, pul surrogatlarining paydo bo'lishiga, barterli 
bitimlarning ko'payishiga, soliqlarni undirish borasida qiyinchiliklarning kelib chiqishiga, 
davlat xarajatlarining o'z vaqtida moliyalashtirilmasligiga, aholi keng qatlamlari turmush 
darajasining pasayishiga olib keladi. Shuning uchun ham iqtisodiy va ijtimoiy 
munosabatlarda ishlab chiqarishdagi real sohalarning holati birinchi darajali ahamiyat kasb 
etadi. 
Moddiy mazmuniga ko'ra moliya pul mablagManning maqsadli fondlarini ifoda etadi. 
Ularning jami yig'indisi, oxir oqibatda, mamlakatning moliyaviy resurslarini tashkil etadi. 
Mamlakat moliyaviy resurslari o'sishining asosiy sharti MDning ortishi (ko'payishi)dir. Bir 
vaqtning o'zida, «moliya» va «moliyaviy resurslar» teng kuchli bo'lmagan tushunchalar 
hisoblanadi. Moliyaviy resurslar o'z-o'zicha moliyaning mohiyatini aniqlab bermaydi, uning 
ichki mazmuni va ijtimoiy yo'nalishlarini ocha olmaydi. Moliya fani resurslarning o'zini 
emas, balki resurslarni shakllantirish, taqsimlash va foydalanish asosida vujudga keladigan 
ijtimoiy munosabatlarni o'rganadi. Bu fan moliyaviy munosa-batlarning taraqqiyot 
qonunlarini tadqiq etadi. 
Moliya bazis kategoriyasi hisoblansa-da, ko'p jihatdan u hukumat tomonidan amalga 
oshiriladigan (yurgiziladigan, hayotga tatbiq etiladigan) moliyaviy siyosatga ham bog'liq 
bo'ladi. 
Moliya — bu, eng avvalo, taqsimlash kategoriyasi. Uning yordamida MDni 
ikkilamchi taqsimlanishi yoki qayta taqsimlanishi amalga oshiriladi. 
darajasini va ularning xo'jalik hayotidagi makro-iqtisodiy jarayonlarga ta'sir etish imkoniyatlarini ifodalaydi. Mamlakat iqtisodiyotining ahvoli moliya ahvolini belgilab beradi. Doimiy ravishdagi iqtisodiy o'sish, YalM va MD oshib borishi sharoitida moliya o'z muntazamliligi va barqarorligini namoyon etadi. U ishlab chiqarishning yanada rivojlanishi va mamlakat fuqarolarining turmush darajasi ortib borishini rag'batlantiradi. Iqtisodiy krizis (tanazzul), ishlab chiqarishning pasayishi, ishsizlikning ortishi sharoitida moliyaviy ahvol keskin yomonlashadi. Bu narsa, o'z navbatida, davlat ichki va tashqi qarzlari hisobidan moliyalashtiriladigan byudjet defitsitining kattaligida, pul emissiya-sida, davlat qarzining ortishi va unga xizmat qilish bo'yicha xarajatlarning ko'payishida namoyon bo'ladi. Bularning barchasi inflyasiya kuchayishiga, xo'jalik aloqalari buzilishiga, o'zaro to'lovlarga layoqatsizlikda, pul surrogatlarining paydo bo'lishiga, barterli bitimlarning ko'payishiga, soliqlarni undirish borasida qiyinchiliklarning kelib chiqishiga, davlat xarajatlarining o'z vaqtida moliyalashtirilmasligiga, aholi keng qatlamlari turmush darajasining pasayishiga olib keladi. Shuning uchun ham iqtisodiy va ijtimoiy munosabatlarda ishlab chiqarishdagi real sohalarning holati birinchi darajali ahamiyat kasb etadi. Moddiy mazmuniga ko'ra moliya pul mablagManning maqsadli fondlarini ifoda etadi. Ularning jami yig'indisi, oxir oqibatda, mamlakatning moliyaviy resurslarini tashkil etadi. Mamlakat moliyaviy resurslari o'sishining asosiy sharti MDning ortishi (ko'payishi)dir. Bir vaqtning o'zida, «moliya» va «moliyaviy resurslar» teng kuchli bo'lmagan tushunchalar hisoblanadi. Moliyaviy resurslar o'z-o'zicha moliyaning mohiyatini aniqlab bermaydi, uning ichki mazmuni va ijtimoiy yo'nalishlarini ocha olmaydi. Moliya fani resurslarning o'zini emas, balki resurslarni shakllantirish, taqsimlash va foydalanish asosida vujudga keladigan ijtimoiy munosabatlarni o'rganadi. Bu fan moliyaviy munosa-batlarning taraqqiyot qonunlarini tadqiq etadi. Moliya bazis kategoriyasi hisoblansa-da, ko'p jihatdan u hukumat tomonidan amalga oshiriladigan (yurgiziladigan, hayotga tatbiq etiladigan) moliyaviy siyosatga ham bog'liq bo'ladi. Moliya — bu, eng avvalo, taqsimlash kategoriyasi. Uning yordamida MDni ikkilamchi taqsimlanishi yoki qayta taqsimlanishi amalga oshiriladi.  
 
Moliyaviy munosabatlarning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati «Davlat kimning hisobidan 
moliyaviy resurslarni oladi va kimlarning manfaatlari uchun bu mablag'lardan 
foydalanadi?» degan savolning tadqiq qilinishi orqali namoyon bo'ladi. 
Taqsimlash jarayonlari faqatgina moliya orqali emas, balki boshqa iqtisodiy 
kategoriyalar, jumladan baho, kredit, soliq va h.k.lar orqali ham amalga oshiriladi. 
Tovar qiymatining pulda ifodalanishiga baho deyiladi. MD taqsimlanishidan oldin 
tovar realizatsiya qilinishi kerak. Baho mulkdorlarga mahsulot realizatsiyasidan kelib 
tushishi mumkin bo'lgan pul mablag'larining o'lchamini aniqlaydi va navbatdagi taqsimlash 
jarayonlari uchun boshlang'ich asos sifatida maydonga chiqadi. Baho tovarlarga bo'lgan 
talab va taklifni tartibga soladi va shu orqali takror ishlab chiqarishga o'z ta'sirini ko'rsatadi. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida baho pensiya, nafaqa va hatto minimal ish haqini 
aniqlashda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo'lgan ko'rsatkich hisoblanadi. Agar davlat 
baholarni tartibga solmasa, ijtimoiy to'lovlarni o'zgartirishga va minimal ish haqini 
oshirishga majbur bo'ladi. Hozirgi paytda dunyoning juda ko'p mamlakatlarida davlat 
ijtimoiy ahamiyat kasb etuvchi muhim tovarlarning bahosini o'zgartirayotir. Baho, 
shuningdek bojxonaviy tartibga solishda va bojxona daromadlarini undirishda davlat 
tomonidan foydalaniladi. Masalan, ayrim mamlakatlarda bojxona bojlari ko'plab tovar 
guruhlari bo'yicha sotib olish bahosi bo'yicha emas, balki haqiqatdagisidan keskin farq 
qiluvchi normativ baholar bo'yicha undiriladi. Shunga mos ravishda (boshqa sharoitlar teng 
bo'lgan taqdirda) byudjetning daromadlari va mamlakat ichki bozoridagi baholar ortadi. 
Moliya va kredit mustaqil iqtisodiy kategoriyalar sifatida bir-biri bilan uzviy 
bog'liqdir. Ular uzluksiz hamkorlikda korxonalar pul fondlarining keng ko'lamdagi doiraviy 
aylanishiga xizmat qiladi. Kredit bank tizimi va maxsus moliya-kredit institutlari tomonidan 
amalga oshiriladigan ssuda fondi harakatini ifodalaydi. Bank krediti sifatida sof ko'rinishda 
tushuniladigan kredit davlatga bevosita bog'liq emas. Takror ishlab chiqarish jarayonida 
uning roli yetarli darajada aniqlangan — bu daromadlar va xarajatlar o'rtasidagi vaqtinchalik 
uzilishni qoplash usuli, ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish ehtiyojlarini qoplash usuli 
va h.k. Biroq, bir vaqtning o'zida, kredit — byudjet defitsiti va byudjet — kassa uzilishini 
(navbatdagi daromadlar kelib tushgunga qadar byudjet xarajatlarini qoplash uchun bank 
xizmatlari zarur bo'lgan paytda) qoplashning muhim shakli. O'z navbatida, agar byudjet 
mablag'lari tijorat banklarining hisob varaqlarida saqlanayotgan bo'lsa, bu banklar uchun 
Moliyaviy munosabatlarning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati «Davlat kimning hisobidan moliyaviy resurslarni oladi va kimlarning manfaatlari uchun bu mablag'lardan foydalanadi?» degan savolning tadqiq qilinishi orqali namoyon bo'ladi. Taqsimlash jarayonlari faqatgina moliya orqali emas, balki boshqa iqtisodiy kategoriyalar, jumladan baho, kredit, soliq va h.k.lar orqali ham amalga oshiriladi. Tovar qiymatining pulda ifodalanishiga baho deyiladi. MD taqsimlanishidan oldin tovar realizatsiya qilinishi kerak. Baho mulkdorlarga mahsulot realizatsiyasidan kelib tushishi mumkin bo'lgan pul mablag'larining o'lchamini aniqlaydi va navbatdagi taqsimlash jarayonlari uchun boshlang'ich asos sifatida maydonga chiqadi. Baho tovarlarga bo'lgan talab va taklifni tartibga soladi va shu orqali takror ishlab chiqarishga o'z ta'sirini ko'rsatadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida baho pensiya, nafaqa va hatto minimal ish haqini aniqlashda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo'lgan ko'rsatkich hisoblanadi. Agar davlat baholarni tartibga solmasa, ijtimoiy to'lovlarni o'zgartirishga va minimal ish haqini oshirishga majbur bo'ladi. Hozirgi paytda dunyoning juda ko'p mamlakatlarida davlat ijtimoiy ahamiyat kasb etuvchi muhim tovarlarning bahosini o'zgartirayotir. Baho, shuningdek bojxonaviy tartibga solishda va bojxona daromadlarini undirishda davlat tomonidan foydalaniladi. Masalan, ayrim mamlakatlarda bojxona bojlari ko'plab tovar guruhlari bo'yicha sotib olish bahosi bo'yicha emas, balki haqiqatdagisidan keskin farq qiluvchi normativ baholar bo'yicha undiriladi. Shunga mos ravishda (boshqa sharoitlar teng bo'lgan taqdirda) byudjetning daromadlari va mamlakat ichki bozoridagi baholar ortadi. Moliya va kredit mustaqil iqtisodiy kategoriyalar sifatida bir-biri bilan uzviy bog'liqdir. Ular uzluksiz hamkorlikda korxonalar pul fondlarining keng ko'lamdagi doiraviy aylanishiga xizmat qiladi. Kredit bank tizimi va maxsus moliya-kredit institutlari tomonidan amalga oshiriladigan ssuda fondi harakatini ifodalaydi. Bank krediti sifatida sof ko'rinishda tushuniladigan kredit davlatga bevosita bog'liq emas. Takror ishlab chiqarish jarayonida uning roli yetarli darajada aniqlangan — bu daromadlar va xarajatlar o'rtasidagi vaqtinchalik uzilishni qoplash usuli, ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish ehtiyojlarini qoplash usuli va h.k. Biroq, bir vaqtning o'zida, kredit — byudjet defitsiti va byudjet — kassa uzilishini (navbatdagi daromadlar kelib tushgunga qadar byudjet xarajatlarini qoplash uchun bank xizmatlari zarur bo'lgan paytda) qoplashning muhim shakli. O'z navbatida, agar byudjet mablag'lari tijorat banklarining hisob varaqlarida saqlanayotgan bo'lsa, bu banklar uchun  
 
muhim ssuda manbaidir. 
Kredit moliya (moliyalashtirish) o'zining qaytariluvchanligiva haqliligi bilan 
farqlanadi. Bir vaqtning o'zida, har ikki holatda ham ular pul mablag'larining 
harakatlanishini ifodalaydi hamda kredit va moliya pul munosabatlari doirasidan chetga 
chiqmaydi. Hatto, tovar krediti ham pul asosiga va shakliga ega. Banklar korxonalar va 
aholining bo'sh pul mablag'larini akkumulyasiya qiladilar va ularni ta'minlanganlik, 
qaytaruvchanlik, haqlilik va muddatlilik asosida ularga ehtiyoj sezgan korxonalarga 
beradilar. Agar moliya qiymatning bir tomonlama va qayta tiklanmaydigan (qaytaril-
maydigan shakldagi harakatini ifodalasa, kredit esa kreditorga belgilangan muddatda 
oldindan o'rnatilgan foizlarni to'lagan holda qaytarilishi kerak. 
Yuqorida keltirib o'tilgan barcha kategoriyalar pul xarakteriga, pul tabiatiga ega 
bo'lib, ularga ikki va undan ortiq kategoriyalarning belgilari xosdir. Masalan, ish haqi yetarli 
darajada asoslangan tarzda pulli to'lanma, ya'ni pul deb atalishi mumkin. Biroq, bu oddiy 
pul bo'lmasdan sarflangan mehnatga muvofiq olingan pul hisoblanadi. 
Soliq ham biz tomonimizdan amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda davlatga 
tekinga berilayotgan puldir. Qonunga rioya etmaslik jazo choralarining qo'llanishini taqozo 
etadi. Biroq, bundan tashqari, soliq bizga tegishli bo'lgan daromad va ish haqining bir 
qismidir. O'z navbatida, pulni muomalaga chiqarish (emissiya qilish) bo'yicha operatsiyalar 
ham davlat daromadlarining manbai hisob-lanadi. 
Yuqoridagi barcha kategoriyalarni ularning pulli tabiati birlashtirib turadi. Ular bir—
birlaridan o'zlarining funksiyalari va maqsadliligi bilan ajralib turadi. Bunda kategoriyalarga 
tegishli bo'lgan barcha belgilarning majmui ko'rib chiqilsagina ularni farqlash mumkin. 
Xususan, noekvivalent xarakterga ega bo'lgan va davlatning mavjudligi natijasida vujudga 
keladigan jamiyatdagi pul munosa-batlari davlat moliyasi deyiladi. Taqsimlash sohasidan 
tashqarida moliya mavjud bo'lmaydi. Agar moliya qayta taqsimlash sohasiga o'tsa, u boshqa 
iqtisodiy kategoriyalarga xos belgilarni o'zida mujassam etadi. 
1.2. Moliyaning funksiyalari 
Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon bo'ladi. Moliya quyidagi ikki 
funksiyani bajaradi: 
Taqsimlash; 
Nazorat. 
muhim ssuda manbaidir. Kredit moliya (moliyalashtirish) o'zining qaytariluvchanligiva haqliligi bilan farqlanadi. Bir vaqtning o'zida, har ikki holatda ham ular pul mablag'larining harakatlanishini ifodalaydi hamda kredit va moliya pul munosabatlari doirasidan chetga chiqmaydi. Hatto, tovar krediti ham pul asosiga va shakliga ega. Banklar korxonalar va aholining bo'sh pul mablag'larini akkumulyasiya qiladilar va ularni ta'minlanganlik, qaytaruvchanlik, haqlilik va muddatlilik asosida ularga ehtiyoj sezgan korxonalarga beradilar. Agar moliya qiymatning bir tomonlama va qayta tiklanmaydigan (qaytaril- maydigan shakldagi harakatini ifodalasa, kredit esa kreditorga belgilangan muddatda oldindan o'rnatilgan foizlarni to'lagan holda qaytarilishi kerak. Yuqorida keltirib o'tilgan barcha kategoriyalar pul xarakteriga, pul tabiatiga ega bo'lib, ularga ikki va undan ortiq kategoriyalarning belgilari xosdir. Masalan, ish haqi yetarli darajada asoslangan tarzda pulli to'lanma, ya'ni pul deb atalishi mumkin. Biroq, bu oddiy pul bo'lmasdan sarflangan mehnatga muvofiq olingan pul hisoblanadi. Soliq ham biz tomonimizdan amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda davlatga tekinga berilayotgan puldir. Qonunga rioya etmaslik jazo choralarining qo'llanishini taqozo etadi. Biroq, bundan tashqari, soliq bizga tegishli bo'lgan daromad va ish haqining bir qismidir. O'z navbatida, pulni muomalaga chiqarish (emissiya qilish) bo'yicha operatsiyalar ham davlat daromadlarining manbai hisob-lanadi. Yuqoridagi barcha kategoriyalarni ularning pulli tabiati birlashtirib turadi. Ular bir— birlaridan o'zlarining funksiyalari va maqsadliligi bilan ajralib turadi. Bunda kategoriyalarga tegishli bo'lgan barcha belgilarning majmui ko'rib chiqilsagina ularni farqlash mumkin. Xususan, noekvivalent xarakterga ega bo'lgan va davlatning mavjudligi natijasida vujudga keladigan jamiyatdagi pul munosa-batlari davlat moliyasi deyiladi. Taqsimlash sohasidan tashqarida moliya mavjud bo'lmaydi. Agar moliya qayta taqsimlash sohasiga o'tsa, u boshqa iqtisodiy kategoriyalarga xos belgilarni o'zida mujassam etadi. 1.2. Moliyaning funksiyalari Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon bo'ladi. Moliya quyidagi ikki funksiyani bajaradi: Taqsimlash; Nazorat.  
 
Bu funksiyalar moliya tomonidan bir vaqtning o'zida amalga oshiriladi6 
Har qanday (bir) moliyaviy operatsiya YalM va MDni taqsimlash va shu taqsimlash 
ustidan nazoratning amalga oshirilishini anglatadi. 
Moliyaviy 
munosabatlarning 
asosiy 
tavsifi 
ularning 
taqsimlashga 
yo'naltirganligidadir. Shunga muvofiq moliyaning bosh yoki asosiy funksiyasi 
taqsimlashdir. Moliya yordamida amalga oshirilishi lozim bo'lgan taqsimlash jarayoni 
murakkab va ko'p qirrali jarayondir. Moliya YalMni taqsimlashning turli bosqichlariga 
xizmat qilib, uni birlamchi taqsimlashda va qayta taqsimlashda ishtirok etadi. 
Moliyaviy metod orqali taqsimlash iqtisodiyotni boshqarishning turli darajalarini 
(mamlakat, uning alohida mintaqalari va mahalliy o'z-o'zini boshqarish organlari 
miqyosida) qamrab oladi. Unga taqsimlashning turli ko'rinishlarini (xo'jalik ichida, tarmoq 
ichida, tarmoqlararo, hududlararo va b.) tug'diruvchi ko'p bosqichlilik xosdir. 
Eng avvalo, moliyaning taqsimlash funksiyasi MDni taqsimlashda, «asosiy yoki 
birlamchi daromadlar» deb nom olgan holatlarni yaratish (tashkil etish) yuzaga kelganda 
namoyon bo'ladi. Ularning yig'indisi MDga tengdir. Asosiy daromadlar MDni moddiy 
ishlab chiqarish ishtirokchilari o'rtasida taqsimlash jarayonida shakllanadi. Ular ikki 
guruhga bo'linadi: 
moddiy ishlab chiqarish sohasida band bo'lgan ishchi va xizmatchilarning ish haqi, 
fermerva h.k.larning daromadlari; 
moddiy ishlab chiqarish sohasidagi korxonalarning daromadlari. 
Biroq, bunda birlamchi daromadlar milliy xo'jalik ustuvor tarmoqlarini rivojlantirish, 
mamlakat mudofaa qudratini ta'minlash, aholining moddiy va madaniy ehtiyojlarini 
qondirish uchun ijtimoiy pul fondlarining shakllanishini ta'minlay olmaydi. Buning uchun 
quyidagilar bilan bog'langan holda MDni yanada taqsimlash va qayta taqsimlash zarur: 
xo'jalik yurituvchi sub'ektlar daromadlari va jamg'armalaridan eng samarali va 
oqilona foydalanish maqsadida mablag'larni tarmoqlararo va hududiy qayta taqsimlash 
bilan; 
ishlab chiqarish sohasi bilan bir qatorda ishlab chiqarishdan tashqaridagi sohalarining 
(maorif, sog'liqni saqlash, ijtimoiy sug'urta va ijtimoiy ta'minot, boshqaruv va h.k.) ham 
mavjudligi bilan; 
aholining turli ijtimoiy qatlamlari o'rtasida daromadlarni qayta taqsimlash bilan. 
Bu funksiyalar moliya tomonidan bir vaqtning o'zida amalga oshiriladi6 Har qanday (bir) moliyaviy operatsiya YalM va MDni taqsimlash va shu taqsimlash ustidan nazoratning amalga oshirilishini anglatadi. Moliyaviy munosabatlarning asosiy tavsifi ularning taqsimlashga yo'naltirganligidadir. Shunga muvofiq moliyaning bosh yoki asosiy funksiyasi taqsimlashdir. Moliya yordamida amalga oshirilishi lozim bo'lgan taqsimlash jarayoni murakkab va ko'p qirrali jarayondir. Moliya YalMni taqsimlashning turli bosqichlariga xizmat qilib, uni birlamchi taqsimlashda va qayta taqsimlashda ishtirok etadi. Moliyaviy metod orqali taqsimlash iqtisodiyotni boshqarishning turli darajalarini (mamlakat, uning alohida mintaqalari va mahalliy o'z-o'zini boshqarish organlari miqyosida) qamrab oladi. Unga taqsimlashning turli ko'rinishlarini (xo'jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo va b.) tug'diruvchi ko'p bosqichlilik xosdir. Eng avvalo, moliyaning taqsimlash funksiyasi MDni taqsimlashda, «asosiy yoki birlamchi daromadlar» deb nom olgan holatlarni yaratish (tashkil etish) yuzaga kelganda namoyon bo'ladi. Ularning yig'indisi MDga tengdir. Asosiy daromadlar MDni moddiy ishlab chiqarish ishtirokchilari o'rtasida taqsimlash jarayonida shakllanadi. Ular ikki guruhga bo'linadi: moddiy ishlab chiqarish sohasida band bo'lgan ishchi va xizmatchilarning ish haqi, fermerva h.k.larning daromadlari; moddiy ishlab chiqarish sohasidagi korxonalarning daromadlari. Biroq, bunda birlamchi daromadlar milliy xo'jalik ustuvor tarmoqlarini rivojlantirish, mamlakat mudofaa qudratini ta'minlash, aholining moddiy va madaniy ehtiyojlarini qondirish uchun ijtimoiy pul fondlarining shakllanishini ta'minlay olmaydi. Buning uchun quyidagilar bilan bog'langan holda MDni yanada taqsimlash va qayta taqsimlash zarur: xo'jalik yurituvchi sub'ektlar daromadlari va jamg'armalaridan eng samarali va oqilona foydalanish maqsadida mablag'larni tarmoqlararo va hududiy qayta taqsimlash bilan; ishlab chiqarish sohasi bilan bir qatorda ishlab chiqarishdan tashqaridagi sohalarining (maorif, sog'liqni saqlash, ijtimoiy sug'urta va ijtimoiy ta'minot, boshqaruv va h.k.) ham mavjudligi bilan; aholining turli ijtimoiy qatlamlari o'rtasida daromadlarni qayta taqsimlash bilan.  
 
Yuqoridagi qayta taqsimlashlar natijasida ikkilamchi yoki «kelib chiquvchi» 
daromadlar tashkil topadi. Bunday daromadlarga ishlab chiqarishdan tashqaridagi sohalar 
tarmoqlaridan olingan daromadlar, soliqiar (jismoniy shaxslardan olinadigan daromad 
solig'i va boshqalar) kiradi. Ikkilamchi daromadlar MDdan foydalanish borasidagi yakuniy 
nisbatlarni shakllantirish uchun xizmat qiladi. 
MDni taqsimlash va qayta taqsimlashda faol ishtirok etib, moliya MDni birlamchi 
taqsimlashda vujudga kclgan nisbatlarni ularning yakuniy foydalanish nisbatlariga 
transformatsiya o'zgarishiga ta'sir ko'rsatadi. Bunday qayta taqsimlash natijasida 
yaratiladigan daromadlar moddiy va moliyaviy resurslar va eng avvalo, bir tomondan pul 
fondlarining o'lchami va ularning tarkibiy tuzilmasi, ikkinchi tomondan esa ishlab chiqarish 
vositalari va iste'mol buyumlarining hajmi va tuzilmasi o'rtasidagi muvofiqlikni ta'minlashi 
kerak. 
Odatda, har bir mamlakat doirasida MDni qayta taqsimlash milliy iqtisodiyotni 
tarkibiy o'zgartirish, iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini (qishloq xo'jaligi, transport, 
energetika va h.k.) rivojlantirish maqsadlarida, aholining eng kam ta'minlangan qatlamlari 
(nafaqaxo'rlar, talabalar, yolg'iz va ko'p bolali onalar va h.k.) foydasiga amalga oshiriladi. 
Shunday qilib, MDni qayta taqsimlash milliy xo'jalikning ishlab chiqarish va ishlab 
chiqarishdan tashqari sohalari, moddiy ishlab chiqarish tarmoqlari, mamlakatning maxsus 
mintaqalari, mulkchilik shakllari va aholining ijtimoiy guruhlari o'rtasida sodir bo'ladi. 
Moliya yordamida amalga oshiriladigan YalM va MDni taqsimlash va qayta 
taqsimlashning pirovard maqsadi ishlab chiqaruvchi kuchlarni rivojlantirish, iqtisodiyotning 
bozor tarkibiy luzilmasini shakllantirish, davlatni mustahkamlash, aholi keng qatlamlari 
hayotining yuqari sifatli boiishini ta'minlashdan iboratdir. Bu jarayoniarda moliyaning roli 
kam xarajat qilib eng yuqori natijalarga erishish, moliya—xo'jalik faoliyatini yanada 
yaxshilashda xo'jalik yurituvchi sub'ektlardagi har bir xodim va jamoaning moddiy 
manfaatdorligi va qiziquvchanligini oshirish vazifalariga bo'ysundirilgan. 
Moliyaning taqsimlash funksiyasi yordamida davlat faqatgina MDni qayta 
taqsimlashga emas, balki ishlab chiqarishga, kapitalning jamg'arilishiga, iste'mol sohasiga 
ham o'zta'sirini ko'rsatadi. Shu ma'noda, moliya iqtisodiyotning davlat va xususiy 
sektorlarini, ishlab chiqarish va ijtimoiy infrastmkturani, ilmiy-texnika taraqqiyotini va 
h.k.larni rivojlantirishda hal qiluvchi rol o'ynaydi. Umuman, moliyaning taqsimlash 
Yuqoridagi qayta taqsimlashlar natijasida ikkilamchi yoki «kelib chiquvchi» daromadlar tashkil topadi. Bunday daromadlarga ishlab chiqarishdan tashqaridagi sohalar tarmoqlaridan olingan daromadlar, soliqiar (jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig'i va boshqalar) kiradi. Ikkilamchi daromadlar MDdan foydalanish borasidagi yakuniy nisbatlarni shakllantirish uchun xizmat qiladi. MDni taqsimlash va qayta taqsimlashda faol ishtirok etib, moliya MDni birlamchi taqsimlashda vujudga kclgan nisbatlarni ularning yakuniy foydalanish nisbatlariga transformatsiya o'zgarishiga ta'sir ko'rsatadi. Bunday qayta taqsimlash natijasida yaratiladigan daromadlar moddiy va moliyaviy resurslar va eng avvalo, bir tomondan pul fondlarining o'lchami va ularning tarkibiy tuzilmasi, ikkinchi tomondan esa ishlab chiqarish vositalari va iste'mol buyumlarining hajmi va tuzilmasi o'rtasidagi muvofiqlikni ta'minlashi kerak. Odatda, har bir mamlakat doirasida MDni qayta taqsimlash milliy iqtisodiyotni tarkibiy o'zgartirish, iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini (qishloq xo'jaligi, transport, energetika va h.k.) rivojlantirish maqsadlarida, aholining eng kam ta'minlangan qatlamlari (nafaqaxo'rlar, talabalar, yolg'iz va ko'p bolali onalar va h.k.) foydasiga amalga oshiriladi. Shunday qilib, MDni qayta taqsimlash milliy xo'jalikning ishlab chiqarish va ishlab chiqarishdan tashqari sohalari, moddiy ishlab chiqarish tarmoqlari, mamlakatning maxsus mintaqalari, mulkchilik shakllari va aholining ijtimoiy guruhlari o'rtasida sodir bo'ladi. Moliya yordamida amalga oshiriladigan YalM va MDni taqsimlash va qayta taqsimlashning pirovard maqsadi ishlab chiqaruvchi kuchlarni rivojlantirish, iqtisodiyotning bozor tarkibiy luzilmasini shakllantirish, davlatni mustahkamlash, aholi keng qatlamlari hayotining yuqari sifatli boiishini ta'minlashdan iboratdir. Bu jarayoniarda moliyaning roli kam xarajat qilib eng yuqori natijalarga erishish, moliya—xo'jalik faoliyatini yanada yaxshilashda xo'jalik yurituvchi sub'ektlardagi har bir xodim va jamoaning moddiy manfaatdorligi va qiziquvchanligini oshirish vazifalariga bo'ysundirilgan. Moliyaning taqsimlash funksiyasi yordamida davlat faqatgina MDni qayta taqsimlashga emas, balki ishlab chiqarishga, kapitalning jamg'arilishiga, iste'mol sohasiga ham o'zta'sirini ko'rsatadi. Shu ma'noda, moliya iqtisodiyotning davlat va xususiy sektorlarini, ishlab chiqarish va ijtimoiy infrastmkturani, ilmiy-texnika taraqqiyotini va h.k.larni rivojlantirishda hal qiluvchi rol o'ynaydi. Umuman, moliyaning taqsimlash  
 
funksiyasi: 
xo'jalik sub'ektlari, aholi, davlat va mahalliy o'z-o'zini boshqarish organlari darajasida 
maqsadli pul mablag'lari fondlarini shakllantirishga; 
xo'jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo, shuningdek ishlab chiqarish 
va ishlab chiqarishdan tashqaridagi sohalar, aholi ijtimoiy guruhlari o'rtasida qayta 
taqsimlashni sodir etishga; 
xo'jalik sub'ekti va davlat darajasida zaxiralar yaratishga, fuqarolar jamg'armalarini 
amalga oshirishga imkoniyat va shart-sharoit yaratib beradi. 
Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish hamda foydalanish-ning instrumenti 
sifatida moliya taqsimlash jarayonining amalga oshirilishini ob'ektiv ravishda o'zida aks 
ettiradi. Uning ^azorat funksiyasi YalMni tegishli fondlarga taqsimlash va ularning maqsad-
ga muvofiq sarflanishi ustidan nazoratni amalga oshirish orqali namoyon bo'ladi. Shu 
ma'noda, moliyaning taqsimlash va nazorat funksiyalari yagona iqtisodiy jarayonning ikki 
tomonidir. 
Moliya nazorat funksiyasining asosini moliyaviy resurslarning harakati tashkil etadi. 
Ana shu harakat yo'nalishiga bog'liq holda u jamiyatning pul mablag'larini taqsimlashda 
qanday nisbatlar vujudga kelayotganligi, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar ixtiyoriga moliyaviy 
resurslarning o'z vaqtida kelib tushishi qanday ta'minlanayotganligi xususida ma'lumotga 
ega bo'lishi kerak. Agar moliyaning nazorat funksiyasi amaliyotda to'g'ri yo'lga qo'yilmasa, 
moliya taqsimlash funksiyasi samaradorligini baholash qiyin kechadi. Bu holat yuqoridagi 
har ikki funksiya muvofiqlashtirilishi zarurligini ko'rsatadi. 
Bozor munosabatlariga o'tish sharoitida moliyaning nazorat funksiyasi ijtimoiy va 
xususiy ishlab chiqarishning dinamik rivojlanishini ta'minlashga, ilmiy-texnika 
taraqqiyotini jadallashtirishga, milliy xo'jalikning barcha bo'g'inlarida ish sifatini uzluksiz 
yaxshilashga yo'naltirilgan. U ishlab chiqarish va ishlab chiqarishdan tashqari sohalarni 
to'liq qamrab oladi. Iqtisodiy rag'batlantirishni yo'lga qo'yish, moddiy, mehnat, moliyaviy 
resurslar va tabiiy boyliklardan oqilona va tejamkorlik bilan foydalanish, ishlab chiqarishga 
bog'liq xarajatlar va yo'qotmalarni qisqartirish, xo'jasizlik va isrofgarchilikning oldini olish 
moliya nazorat funksiyasining maqsadlaridandir. 
Moliya nazorat funksiyasiga xos muhim vazifalardan biri moliyaviy masalalar 
bo'yicha qonunchilikning aniq bajarilishini, byudjet tizimi, soliq xizmati, banklar oldidagi 
funksiyasi: xo'jalik sub'ektlari, aholi, davlat va mahalliy o'z-o'zini boshqarish organlari darajasida maqsadli pul mablag'lari fondlarini shakllantirishga; xo'jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo, shuningdek ishlab chiqarish va ishlab chiqarishdan tashqaridagi sohalar, aholi ijtimoiy guruhlari o'rtasida qayta taqsimlashni sodir etishga; xo'jalik sub'ekti va davlat darajasida zaxiralar yaratishga, fuqarolar jamg'armalarini amalga oshirishga imkoniyat va shart-sharoit yaratib beradi. Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish hamda foydalanish-ning instrumenti sifatida moliya taqsimlash jarayonining amalga oshirilishini ob'ektiv ravishda o'zida aks ettiradi. Uning ^azorat funksiyasi YalMni tegishli fondlarga taqsimlash va ularning maqsad- ga muvofiq sarflanishi ustidan nazoratni amalga oshirish orqali namoyon bo'ladi. Shu ma'noda, moliyaning taqsimlash va nazorat funksiyalari yagona iqtisodiy jarayonning ikki tomonidir. Moliya nazorat funksiyasining asosini moliyaviy resurslarning harakati tashkil etadi. Ana shu harakat yo'nalishiga bog'liq holda u jamiyatning pul mablag'larini taqsimlashda qanday nisbatlar vujudga kelayotganligi, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar ixtiyoriga moliyaviy resurslarning o'z vaqtida kelib tushishi qanday ta'minlanayotganligi xususida ma'lumotga ega bo'lishi kerak. Agar moliyaning nazorat funksiyasi amaliyotda to'g'ri yo'lga qo'yilmasa, moliya taqsimlash funksiyasi samaradorligini baholash qiyin kechadi. Bu holat yuqoridagi har ikki funksiya muvofiqlashtirilishi zarurligini ko'rsatadi. Bozor munosabatlariga o'tish sharoitida moliyaning nazorat funksiyasi ijtimoiy va xususiy ishlab chiqarishning dinamik rivojlanishini ta'minlashga, ilmiy-texnika taraqqiyotini jadallashtirishga, milliy xo'jalikning barcha bo'g'inlarida ish sifatini uzluksiz yaxshilashga yo'naltirilgan. U ishlab chiqarish va ishlab chiqarishdan tashqari sohalarni to'liq qamrab oladi. Iqtisodiy rag'batlantirishni yo'lga qo'yish, moddiy, mehnat, moliyaviy resurslar va tabiiy boyliklardan oqilona va tejamkorlik bilan foydalanish, ishlab chiqarishga bog'liq xarajatlar va yo'qotmalarni qisqartirish, xo'jasizlik va isrofgarchilikning oldini olish moliya nazorat funksiyasining maqsadlaridandir. Moliya nazorat funksiyasiga xos muhim vazifalardan biri moliyaviy masalalar bo'yicha qonunchilikning aniq bajarilishini, byudjet tizimi, soliq xizmati, banklar oldidagi  
 
moliyaviy majburiyatlar, shuningdek hisob-kitoblar va to'Jovlar bo'yicha xo'jalik yurituvchi 
sub'ektlar orasidagi majburiyatlar o'z vaqtida bajarilishi va to'g'ri olib borilayotganini 
tekshirish hisoblanadi. 
Moliya organlarining ko'p qirrali faoliyatlari orqali moliya nazorat funksiyasi 
namoyon bo'ladi. Moliya tizimi va soliq xizmati xodimlari moliyaviy rejalashtirish 
jarayonida, byudjet tizimining daromadlar va xarajatlar qlsmi bajarilishida moliyaviy 
nazoratni amalga oshiradilar. Bozor munosabatlarining rivojlanishi sharoitida nazorat 
ishlarining yo'nalishi, moliyaviy nazoratning shakl va metodlari keskin o'zgaradi. 
Moliyaning funksiyalari moliya mexanizmi orqali amalga oshiriladi. Bu mexanizm 
milliyxo'jalikdagi 
moliyaviy 
munosabatlar 
tashkiliy 
shakllarining 
majmuini, 
markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul mablag'— lari fondlarini shakllantirish va 
ulardan foydalanish tartibini, moliyaviy rejalashtirish metodlarini, moliya va moliya 
tizimini boshqarish shakllarini, moliyaviy qonunchilikni o'z ichiga oladi. Bozor islohotlarini 
chuqurlashtirish sharoitida sifat jihatidan yangi bo'lgan moliya mexanizmi qo'laniladi. Bu, 
eng avvalo, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar va aholining byudjet tizimi, byudjetdan tashqari 
fondlari, mulkiy va shaxsiy sug'urta organlari va boshqalar bilan o'zaro munosabatlarga 
tegishlidir. 
1.3. Takror ishlab chiqarish va moliya 
Kishilik jamiyati oziq-ovqat, kiyim-kechak, uy-joy va ijtimoiy sohani doimiy 
ravishda takror ishlab chiqarmasdan hayot kechirishi mumkin emas.   Sayoramiz aholisining  
o'sishi va uning urbanizatsiyalashuv darajasining ortishi, mamlakatlardagi ichki va tashqi 
qarama-qarshiliklarning kuchayishi, ilmiy-texnika taraqqiyoti rivoji va boshqa bir qancha 
omillar bilan bog'liq holda takror ishlab chiqarish kishilik jamiyati mavjudligining muhim 
sharti bo'lib qolayotir. Xalqaro mehnat taqsimoti yuqori texnologiyali ishlab 
chiqarishlarning notekis taqsimlanishiga, eng boy-badavlat mamlakatlarda moliyaviy 
kapitalning to'planishiga olib kelmoqda. Eng kambag'al mamlakatlar esa xomashyoni qazib 
chiqarish va qishloq xo'jalik mahsulotlari yetishtirish bilan shug'ullanmoqda. Shunday 
bo'lishiga qaramasdan, har qanday sharoitda ham takror ishlab chiqarish jarayonining 
mazmuni o'zgarmasdan qolayotir. Faqat qo'shimcha mahsulotning to'planish joyi 
o'zgarmoqda, xolos. Moliyaviy, bankva baho mexanizmlari orqali foydaning asosiy qismi 
eng rivojlangan mamlakatlarda «cho'kmoqda» va ular kelgusida ham taqsimlashni o'z 
moliyaviy majburiyatlar, shuningdek hisob-kitoblar va to'Jovlar bo'yicha xo'jalik yurituvchi sub'ektlar orasidagi majburiyatlar o'z vaqtida bajarilishi va to'g'ri olib borilayotganini tekshirish hisoblanadi. Moliya organlarining ko'p qirrali faoliyatlari orqali moliya nazorat funksiyasi namoyon bo'ladi. Moliya tizimi va soliq xizmati xodimlari moliyaviy rejalashtirish jarayonida, byudjet tizimining daromadlar va xarajatlar qlsmi bajarilishida moliyaviy nazoratni amalga oshiradilar. Bozor munosabatlarining rivojlanishi sharoitida nazorat ishlarining yo'nalishi, moliyaviy nazoratning shakl va metodlari keskin o'zgaradi. Moliyaning funksiyalari moliya mexanizmi orqali amalga oshiriladi. Bu mexanizm milliyxo'jalikdagi moliyaviy munosabatlar tashkiliy shakllarining majmuini, markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul mablag'— lari fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish tartibini, moliyaviy rejalashtirish metodlarini, moliya va moliya tizimini boshqarish shakllarini, moliyaviy qonunchilikni o'z ichiga oladi. Bozor islohotlarini chuqurlashtirish sharoitida sifat jihatidan yangi bo'lgan moliya mexanizmi qo'laniladi. Bu, eng avvalo, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar va aholining byudjet tizimi, byudjetdan tashqari fondlari, mulkiy va shaxsiy sug'urta organlari va boshqalar bilan o'zaro munosabatlarga tegishlidir. 1.3. Takror ishlab chiqarish va moliya Kishilik jamiyati oziq-ovqat, kiyim-kechak, uy-joy va ijtimoiy sohani doimiy ravishda takror ishlab chiqarmasdan hayot kechirishi mumkin emas. Sayoramiz aholisining o'sishi va uning urbanizatsiyalashuv darajasining ortishi, mamlakatlardagi ichki va tashqi qarama-qarshiliklarning kuchayishi, ilmiy-texnika taraqqiyoti rivoji va boshqa bir qancha omillar bilan bog'liq holda takror ishlab chiqarish kishilik jamiyati mavjudligining muhim sharti bo'lib qolayotir. Xalqaro mehnat taqsimoti yuqori texnologiyali ishlab chiqarishlarning notekis taqsimlanishiga, eng boy-badavlat mamlakatlarda moliyaviy kapitalning to'planishiga olib kelmoqda. Eng kambag'al mamlakatlar esa xomashyoni qazib chiqarish va qishloq xo'jalik mahsulotlari yetishtirish bilan shug'ullanmoqda. Shunday bo'lishiga qaramasdan, har qanday sharoitda ham takror ishlab chiqarish jarayonining mazmuni o'zgarmasdan qolayotir. Faqat qo'shimcha mahsulotning to'planish joyi o'zgarmoqda, xolos. Moliyaviy, bankva baho mexanizmlari orqali foydaning asosiy qismi eng rivojlangan mamlakatlarda «cho'kmoqda» va ular kelgusida ham taqsimlashni o'z  
 
foydalariga hal qilishlari uchun imkon tug'ilmoqda. Takror ishlab chiqarish jarayoni o'z 
ichiga quyidagi bosqichlarni oladi: 
• ishlab chiqarish; 
• almashuv; 
• taqsimlash; 
• iste'mol. 
Takror ishlab chiqarish uchun bu bosqichlar, albatta, majburiy yoki shartdir. Hatto 
ularning biri bo'lmasa, takror ishlab chiqarish jarayoni uziladi. Uning har bir bosqichlariga 
bir yoki bir necha iqtisodiy kategoriyalar xizmat qiJadi. Kategoriyalarning takror ishlab 
chiqarish jarayonida ishtirok etishi bevosita va bilvosita shakllarda bo'lishi mumkin. 
Masalan, baho kategoriyasi tovar kategoriyasi singari almashuv bosqichida markaziy o'rinni 
egallaydi. Biroq, baho kategoriyasining ta'siri, takror ishlab chiqarishning bu bosqichida 
boshqa kategoriyalar xizmat qilishiga qaramasdan, iste'mol bosqichida bevosita namoyon 
bo'ladi. Davlat moliyasining ijtimoiy mo'ljallanganligidan (davlat o'z funksiyalarini 
bajarishini ta'minlaydigan pul fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish) kelib 
chiqiladigan bo'lsa, taqsimlash bosqichida ularning roli nisbatan kattaroq ekanligi yaqqol 
ko'rinadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining bu bosqichida barcha ijtimoiy manfaatlar va 
shunga muvofiq ravishda, jamiyatning barcha qarama-qarshiliklari namoyon bo'ladi. 
Iste'molga ketadigan jami ijtimoiy mahsulot (JIM)dan, birinchi navbatda, takror 
ishlab chiqarishning oldingi davrasi foydalanilgan mehnat qurollari va buyumlarini tiklash 
uchun mo'ljallangan qismi ajratiladi. Bu qism takror ishlab chiqarishning yangi doirasida 
ham shu hajmda takrorlanishini ta'minlaydi. Qolgan qism vositalar (mablag'lar)ning egasi 
va ishchilar o'rtasida taqsimlanadi. Taqsimlash nisbatlari asrlar davomida shakllanib, unda 
ishtirokchilarning har biri o'ziga tegishli bo'lgan qismni ko'paytirish maqsadida bir-birlari 
bilan doimiy qarama-qarshilikda bo'ladilar. Shunday qilib, jamiyatda yangidan yaratilgan 
qiymat birinchi taqsimlash bosqichini va undan so'ng esa almashuv va iste'mol bosqichlarini 
bosib o'tadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining har bir ishtirokchisi o'ziga tegishli bo'lgan 
daromadni quyidagi ikki qismga bo'ladi: 
• 
iste'mol fondi; 
• 
jamg'arish fondi. 
Lekin bu bosqichga qadar taqsimlash jarayoniga davlat aralashib, soliqlar, qarzlar, sug'urta 
foydalariga hal qilishlari uchun imkon tug'ilmoqda. Takror ishlab chiqarish jarayoni o'z ichiga quyidagi bosqichlarni oladi: • ishlab chiqarish; • almashuv; • taqsimlash; • iste'mol. Takror ishlab chiqarish uchun bu bosqichlar, albatta, majburiy yoki shartdir. Hatto ularning biri bo'lmasa, takror ishlab chiqarish jarayoni uziladi. Uning har bir bosqichlariga bir yoki bir necha iqtisodiy kategoriyalar xizmat qiJadi. Kategoriyalarning takror ishlab chiqarish jarayonida ishtirok etishi bevosita va bilvosita shakllarda bo'lishi mumkin. Masalan, baho kategoriyasi tovar kategoriyasi singari almashuv bosqichida markaziy o'rinni egallaydi. Biroq, baho kategoriyasining ta'siri, takror ishlab chiqarishning bu bosqichida boshqa kategoriyalar xizmat qilishiga qaramasdan, iste'mol bosqichida bevosita namoyon bo'ladi. Davlat moliyasining ijtimoiy mo'ljallanganligidan (davlat o'z funksiyalarini bajarishini ta'minlaydigan pul fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish) kelib chiqiladigan bo'lsa, taqsimlash bosqichida ularning roli nisbatan kattaroq ekanligi yaqqol ko'rinadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining bu bosqichida barcha ijtimoiy manfaatlar va shunga muvofiq ravishda, jamiyatning barcha qarama-qarshiliklari namoyon bo'ladi. Iste'molga ketadigan jami ijtimoiy mahsulot (JIM)dan, birinchi navbatda, takror ishlab chiqarishning oldingi davrasi foydalanilgan mehnat qurollari va buyumlarini tiklash uchun mo'ljallangan qismi ajratiladi. Bu qism takror ishlab chiqarishning yangi doirasida ham shu hajmda takrorlanishini ta'minlaydi. Qolgan qism vositalar (mablag'lar)ning egasi va ishchilar o'rtasida taqsimlanadi. Taqsimlash nisbatlari asrlar davomida shakllanib, unda ishtirokchilarning har biri o'ziga tegishli bo'lgan qismni ko'paytirish maqsadida bir-birlari bilan doimiy qarama-qarshilikda bo'ladilar. Shunday qilib, jamiyatda yangidan yaratilgan qiymat birinchi taqsimlash bosqichini va undan so'ng esa almashuv va iste'mol bosqichlarini bosib o'tadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining har bir ishtirokchisi o'ziga tegishli bo'lgan daromadni quyidagi ikki qismga bo'ladi: • iste'mol fondi; • jamg'arish fondi. Lekin bu bosqichga qadar taqsimlash jarayoniga davlat aralashib, soliqlar, qarzlar, sug'urta  
 
to'lovlari kabi iqtisodiy vositalardan foydalangan holda yakka va jamoa daromadlaridan o'z hissasini 
ajratib oladi. 
 
to'lovlari kabi iqtisodiy vositalardan foydalangan holda yakka va jamoa daromadlaridan o'z hissasini ajratib oladi.