MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI
1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati
2. Moliyaning funksiyalari
3. Ijtimoiy takror ishlab chiqarishda moliyaning o‘rni
1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati
“Moliya” arabcha so‘z bo‘lib, “mol-mulk”, “pul mablag‘lari” ma’nosini
anglatadi. Bu so‘z ona tilimizda ishlatilishining quyidagi ko‘rinishlari mavjud:
-maqsadli pul fondlarini hosil etish, jamlash, taqsimlash va ishlatish
yuzasidan
paydo bo‘ladigan iqtisodiy munosabatlar majmui; pul mablag‘larini shakllantirish,
taqsimlash, ularni sarf qilish tizimi (masalan, moliya yili, moliya kapitali, moliya
tizimi);
-biror shaxs, oila, jamoa, muassasa, tashkilot yoki davlat tasarrufidagi pul
mablag‘lari (masalan, korxona moliyasi);
-shunday (moliya) ishlar(i) bilan shug‘ullanuvchi davlat organi (so‘zlashuv tilida).
Arab tilidagi “mol”, ya’ni “boylik, mulk; pul jamg‘armasi”, shuningdek,
“moliyat”, ya’ni “pul mablag‘lari; soliq” so‘zlari ham moliyaga daxldordir.
O‘zining lug‘aviy ma’nosi jihatidan “moliya” so‘zi fransuzcha “finance”,
lotincha “financia” va ruscha “finansi” so‘zlarining ekvivalenti yoki ma’lum
ma’noda, sinonimi hisoblanib, eng avvalo, “daromad”, “pul mablag‘lari” yoki
“to‘lov” degan ma’nolarda ham ishlatiladi.
Moliya davlatning vujudga kelishi va uning resurslarga bo‘lgan ehtiyojining
rivojlanishi bilan doimiy (uzluksiz) tovar- pul munosabatlari sharoitida paydo bo‘ldi.
Davlatning mavjudligi yaratilayotgan iqtisodiy (moddiy) ne’matlarni taqsimlash
va qayta taqsimlash bo‘yicha oliy hokimiyat organi (shaxsi) sifatida davlat va takror
ishlab chiqarish munosabatlarining boshqa ishtirokchilari (subektlari) o‘rtasida ma’lum
bir munosabatlarning o‘rnatilishini taqoza etadi. Xususan, ana shu munosabatlar
“moliya” tushunchasi orqali ifodalangan.
Natural munosabatlar ustunlik qilgan jamiyatlarda taqsimlash va qayta taqsimlash
jarayonlari natural soliqlar va turli ko‘rinishdagi shaxsiy to‘lanmalar xarakteriga ega
bo‘lgan. Tovar-pul munosabatlarining rivojlanishi taqsimlash va qayta taqsimlash
munosabatlari shakllarining o‘zgarishiga olib keldi- ular ko‘proq ravishda pul
xarakteriga ega bo‘ldi. Biroq bu munosabatlarning mazmun-mohiyati prinsipial jihatdan
keskin o‘zgarmay qolaverdi.
Zamonaviy
tasavvurdagi“
moliya”
tushunchasini
davlat
xazinasining
alohidalashuvi va davlat byudjetining vujudga kelishi bosqichiga kiritish mumkin.
Qayd etish lozimki, moliya va moliyaviy munosabatlarning mohiyati haqidagi
tasavvurlar vaqt o‘tishi bilan o‘z ko‘rinishini o‘zgartirib borgan.
Korporativ tipdagi (ustav kapitalining hissali aksionerlik shaklidagi) milliy
va
transmilliy tashkilotlarning vujudga kelishi bilan bog‘liq holda tovar ishlab
chiqarishning shirik masshtablarda rivojlanishi takror ishlab chiqarish jarayoninning
turli ishtirokchilari o‘rtasida pul mablag‘larini jalb qilish, ulardan foydalanish va ularni
taqsimlash metodlari hamda usullarining takomillashuviga olib keldi.
Tovarlar harakatidan alohidalashgan (ajralgan) pul mablag‘larining harakati
masalalari bu taqsimlash jarayonlarida alohida ahamiyat kasb etadi. Ular bir tomondan,
kreditning turli shakllari va ikkinchi tomondan, turli subektlar o‘rtasida yalpi ichki
mahsulot qiymatini taqsimlash va qayta taqsimlash bilan bog‘liqdir. Bir vaqtning o‘zida,
ularning har biri amaldagi huquqiy normalar yoki ishbilarmonlik aylanmasining
tartibiga muvofiq ishlab chiqarilgan mahsulotdan o‘z hissalarini olishga da’vo
qiladilarki, bu moliyaviy munosabatlarning sohasidir.
Shunday qilib, moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, taraqqiyot
qonuniyatlari,
tovar-pul munosabatlarining qamrab olish sohasi va ijtimoiy takror ishlab chiqarishdagi
roli jamiyatning iqtisodiy tuzumi, davlatning tabiati va funksiyalari bilan belgilanadi.
Tarixiy kategoriya sifatida ham moliyaning vujudga kelishi jamiyatning sinflarga
bo‘linishi va davlatning paydo bo‘lishi bilan bog‘liq.
Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish uchun sharoitlarni ta’minlash hamda
davlatning funksiyalari va vazifalarini bajarish maqsadida markazlashtirilgan va
markazlashtirilmagan pul mablag‘lari fondlarini shakllantirish, taqsimlash va
foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy (moliyaviy) munosabatlarga moliya
deyiladi.
Moliyaviy munosabatlarning farqlanuvchi xarakterli belgisi shundan
iboratki,
YaIMni qayta taqsimlash jarayoni oldindan ma’lum maqsadlarga mo‘ljallangan turli pul
mablag‘lari fondlarini yaratish bilan kuzatiladi.
Davlat va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari darajasida tuziladigan pul
mablag‘lari fondlari markazlashtirilgan fondlar, xo‘jalik subektlari darajasida
tuzilgan pul fondlari esa markazlashtirilmagan pul fondlari deyiladi.
Xo‘jalik subektlarining turli faoliyatlaridan olingan daromadlar hisobidan maxsus
pul mablag‘lari fondlari shakllantiriladi. Ularni shakllantirish qattiq ravishda
reglamentatsiya qilinish (tartibga solinish) xarakteriga egaki, bu narsa moliyaviy
munosabatlarning yana bir farqlanuvchi xarakterli belgiga e g a ekanligini ko‘rsatadi.
YaIMni taqsimlashda aholi ham ishtirok etib, ish haqi, tadbirkorlik
(ishbilarmonlik) daromadi, dividentlar va qayta taqsimlashning boshqa shakllari
ko‘rinishidagi o‘z hissalarini (ulushini) oladi. Bundan tashqari majburiylik xarakteriga
ega bo‘lgan soliqlar va boshqa to‘lovlarni to‘lash orqali (vositasida) aholi
markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondini shakllantirishda ishtirok etadi.
Aholi daromadlari va xarajatlarini shakllantirish va foydalanish bilan bog‘liq
bo‘lgan pul munosabatlarining bu tizimi ham moliyaviy munosabatlarning alohida
sohasini tashkil etadi. Shunday qilib, quyidagilar moliyaning xarakterli belgilaridir:
-qiymatning tovar shaklidagi harakatiga bog‘liq bo‘lmasdan, aksincha, real
pullarning harakatiga bog‘liq bo‘lgan, huquqiy normalar yoki biznesni yuritish etikasiga
asoslangan munosabatlarning taqsimlash xarakterdaligi;
-pul mablag‘lari harakatining, odatda, bir tomonlama yo‘nalishga ega ekanligi;
-markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul fondlarini yaratish (vujudga
keltirish).
Moliya pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Shuning uchun ham
uning roli va ahamiyati pul munosabatlarining iqtisodiy munosabatlar tizimida qanday
o‘rinni egallaganligiga bog‘liq. Bir vaqtning o‘zida moliya puldan o‘zining mazmuni
va bajaradigan funksiyalari bo‘yicha farqlanadi. Agar pul umumiy ekvivalent bo‘lib,
uning yordamida umumlashtirilgan ishlab chiqaruvchilarning mehnat xarajatlari
o‘lchansa, moliya esa yalpi ichki mahsulot (YaIM) va milliy daromad (MD)ni
taqsimlash va qayta taqsimlashning iqtisodiy instrumenti, pul mablag‘lari fondlarini
shakllantirish va ulardan foydalanish ustidan nazoratni amalga oshirish qurolidir.
Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish yo‘li bilan faqatgina davlat va
korxonalarning pul mablag‘lariga bo‘lgan ehtiyojlarini ta’minlash emas, balki
moliyaviy resurslarning sarfla-nishi ustidan nazoratni ham amalga oshirish moliyaning
nima uchun mo‘ljallanganligini
belgilab beradi.
Moliya quyidagilar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlarini
ifodalaydi:
-tovar-moddiy boyliklarni sotib olish, mahsulot va xizmatlarni realizatsiya qilish
jarayonida korxonalar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
-markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondlarini yaratish va ularni taqsimlash
borasida korxonalar va ularning yuqori organlari o‘rtasida vujudga keladigan pul
munosabatlari;
-byudjet tizimiga soliqlarni to‘lash va xarajatlarni byudjetdan moliyalashtirish
davomida korxona va davlat o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
-soliqlar va boshqa ixtiyoriy to‘lovlarni to‘lash jarayonida davlat va fuqarolar
o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
-to‘lovlarni amalga oshirish va resurslarni olish jarayonida korxonalar, fuqarolar
va maqsadli fondlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
-byudjet tizimining alohida bo‘g‘inlari o‘rtasida vujudga keladigan pul
munosabatlari;
-sug‘urta badallarini to‘lash va zararlarni qoplash, sug‘urta hodisasi ro‘y bergan
paytda aholi, korxonalar hamda mulkiy va shaxsiy sug‘urta organlari
o‘rtasida vujudga
keladigan pul munosabatlari;
-korxona fondlarining doimiy doiraviy aylanishiga xizmat qiluvchi pul
munosabatlari.
Pul daromadlari va fondlarining eng asosiy moddiy manbai bo‘lib mamlakatning
milliy daromad hisoblanadi. Milliy daromadning hajmi umumdavlat e htiyojlarini
qondirish va ijtimoiy ishlab chiqarishni kengaytirish imkoniyatlarini aniqlab beradi.
Aynan MD va uning alohida qismlarining - iste’mol fondi va jamg‘arish fondining -
hajmini hisobga olgan holda iqtisodiyotning rivojlanish proporsiyalari (nisbatlari) va
tarkibiy tuzilmasi aniqlanadi. Huddi shuning uchun ham barcha mamlakatlarda milliy
daromad statistikasiga muhim ahamiyat berilayotir.
Moliyaning ishtirokisiz milliy daromadni taqsimlab bo‘lmaydi. Moliya
milliy daromadni yaratish va undan foydalanishning ajratib bo‘lmaydigan
bog‘lovchi bo‘g‘ini hisoblanadi. Moliya ishlab chiqarish, taqsimlash va iste’molga ta’sir
etib, ob’ektiv xarakterga ega. U ishlab chiqarish munosabatlarining ma’lum bir sohasini
ifoda etib, bazis kategoriyasiga mansubdir.
Zamonaviy iqtisodiyot davlat moliyasisiz faoliyat ko‘rsata olmaydi. Tarixiy
taraqqiyotning ma’lum bir bosqichiga qadar jamiyatning ba’zi bir ehtiyojlari faqat
davlat tomonidan moliyalashtirilishi mumkin. Atom sanoati, kosmik tadqiqotlar,
iqtisodiyotning qator yangi ustuvor tarmoqlari, barcha uchun zarur bo‘lgan korxonalar
(pochta, telegraf va boshqalar) ana shular jumlasidandir.
Moliya
alohida
olingan
mamlakatlarda
ishlab
chiqarish
kuchlari
taraqqiyotining darajasini va ularning xo‘jalik hayotidagi makroiqtisodiy
jarayonlarga ta’sir etish imkoniyatlarini ifodalaydi.
Mamlakat iqtisodiyotining ahvoli moliyaning ahvolini belgilab beradi.
Doimiy
ravishdagi iqtisodiy o‘sish, YaIM va MD ko‘payishi (oshib borishi) sharoitida moliya
o‘zining muntazamliligi va barqarorligi bilan xarakterlanadi. U ishlab chiqarishning
yanada rivojlanishini va mamlakat fuqarolari hayotining sifat darajasini yanada ortishini
rag‘batlantiradi.
Iqtisodiy krizis (tanazzul), ishlab chiqarishning pasayishi, ishsizlikning ortishi
sharoitida moliyaning holati (ahvoli) keskin yomonlashadi. Bu narsa, o‘z
navbatida,
davlat ichki va tashqi qarzlari hisobidan moliyalash-tiriladigan byudjet defitsitining
kattaligida, pul emissiyasida, davlat qarzining ortishi va unga xizmat qilish bo‘yicha
xarajatlarning ko‘payishida namoyon bo‘ladi.
Bularning barchasi inflyasiyaning kuchayishiga, xo‘jalik aloqalarining buzilishiga,
o‘zaro noto‘lovlarning ortishiga, pul surrogatlarining paydo bo‘lishiga, barterli
bitimlarning ko‘payishiga, soliqlarni byudjet undirish borasida qiyinchiliklarning kelib
chiqishiga, davlat xarajatlarining o‘z vaqtida moliyalashtirilmasligiga, aholi keng
qatlamlari turmush darajasining pasayishiga olib keladi. Shuning uchun ham iqtisodiy
va ijtimoiy munosabatlarda ishlab chiqarish real sohasining holati birinchi darajali
ahamiyat kasb etadi.
O‘zining moddiy mazmuniga ko‘ra moliya pul mablag‘larining maqsadli
fondlarini ifoda etib, ularning jami (yig‘indisi), oxir oqibatda, mamlakatning moliyaviy
resurslarini tashkil etadi.
Mamlakat moliyaviy resurslari o‘sishining asosiy sharti milliy daromadning ortishi
(ko‘payishi)dir. Bir vaqtning o‘zida, “moliya” va “moliyaviy resurslar” teng kuchli
bo‘lmagan tushunchalar hisoblanadi. Moliyaviy resurslar o‘z-o‘zicha moliyaning
mohiyatini aniqlab bermaydi, uning ichki mazmuni va ijtimoiy mo‘ljallanganligini
ochaolmaydi. Moliya fani resurslarning o‘zini emas, balki resurslarni shakllantirish,
taqsimlash va foydalanish asosida vujudga keladigan ijtimoiy munosabatlarni
o‘rganadi. Bu fan moliyaviy munosabatlarning taraqqiyot qonunlarini tadqiq etadi.
Mustaqil fan sifatida XX asrning 50-yillarida asos solingan.
Moliya bazis kategoriyasi hisoblansada, ko‘p jihatdan u hukumat tomonidan
amalga oshiriladigan (yurgiziladigan, hayotga tatbiq etiladigan) moliyaviy siyosatga
ham bog‘liq bo‘ladi.
Moliya - bu, eng avvalo, taqsimlash kategoriyasi. Uning yordamida milliy
daromadni ikkilamchi taqsimlanishi yoki qayta taqsimlanishi amalga oshiriladi.
Moliyaviy munosabatlarning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati “Davlat kimning hisobidan
moliyaviy resurslarni oladi va kimlarning manfaatlari uchun bu mablag‘lardan
foydalanadi?” degan savolning tadqiq qilinishi orqali namoyon bo‘ladi. Taqsimlash
jarayonlari faqatgina moliya orqali emas, balki boshqa iqtisodiy kategoriyalar,
jumladan baho, kredit, soliq va xokazolar orqali ham amalga oshiriladi.
Tovar qiymatining pulda ifodalanishiga baho deyiladi. Milliy daromadning
taqsimlanishidan oldin tovar realizatsiya qilinishi kerak. Baho mulkdorlarga
mahsulot realizatsiyasidan kelib tushishi mumkin bo‘lgan pul mablag‘larining
o‘lchamini aniqlaydi va navbatdagi taqsimlash jarayonlari uchun boshlang‘ich asos
sifatida maydonga chiqadi. Baho tovarlarga bo‘lgan talab va taklifni tartibga soladi va
shu orqali takror ishlab chiqarishga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida baho pensiya, nafaqa va hatto minimal ish haqini
aniqlashda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ko‘rsatkich hisoblanadi. Agar davlat
baholarni tartibga solmasa, ijtimoiy to‘lovlarni korrektirovka (o‘zgartirishga) qilishga
va minimal ish haqini oshirishga majbur bo‘ladi. Hozirgi paytda dunyoning juda ko‘p
mamlakatlarida davlat ijtimoiy ahamiyat kasb etuvchi muhim tovarlarning bahosini
korrektirovka qilayotir (o‘zgartirayotir). Baho, shuningdek bojxonaviy tartibga solishda
va bojxona daromadlarini undirishda davlat tomonidan foydalaniladi.
Masalan, ayrim mamlakatlarda bojxona bojlari ko‘plab tovar guruhlari bo‘yicha
sotib olish olish bahosi bo‘yicha emas, balki haqiqatdagisidan keskin farq qiluvchi
normativ baholar bo‘yicha undiriladi. SHunga mos ravishda (boshqa sharoitlar teng
bo‘lgan taqdirda) byudjetning daromadlari va mamlakat ichki bozoridagi baholar ortadi.
Moliya va kredit mustaqil iqtisodiy kategoriyalar sifatida bir-biri bilan uzviy
bog‘liqdir. Ular hamkorlikda kengaytirilgan asosda korxonalar pul fondlarining
doiraviy aylanishiga xizmat qiladi. Kredit bank tizimi va maxsus moliya-kredit
institutlari tomonidan amalga oshiriladigan ssuda fondining harakatini ifodalaydi.
Takror ishlab chiqarish jarayonida uning roli etarli darajada aniqlangan - bu
daromadlar va xarajatlar o‘rtasidagi vaqtinchalik uzilishni qoplash usuli, ishlab
chiqarishni modernizatsiya qilishning ehtiyojlarini qoplash usuli va
xokazo Biroq, bir vaqtning o‘zida, kredit - byudjet defitsiti va byudjet-kassa uzilishini
(navbatdagi daromadlar kelib tushgunga qadar byudjet xarajatlarini qoplash uchun bank
xizmatlari zarur bo‘lgan paytda) qoplashning muhim shakli. O‘z navbatida, agar byudjet
mablag‘lari tijorat banklarining hisob varaqlarida saqlanayotgan bo‘lsa, bu banklar
uchun muhim ssuda manbaidir.
Kredit moliyadan (moliyalashtirishdan) o‘zining qaytariluvchanligi va haqliligi
bilan farqlanadi. Bir vaqtning o‘zida, har ikki holatda ham ular pul mablag‘larining
harakatlanishini ifodalaydi hamda kredit va moliya pul munosabatlarining chegarasidan
(ramkasidan) chetga chiqmaydi. Hatto, tovar krediti ham pul asosiga va shakliga ega.
Banklar korxonalar va aholining bo‘sh pul mablag‘larini akkumulyatsiya qiladilar
va ularni ta’minlanganlik, qaytaruvchanlik, haqlilik va muddatlilik asosida ularga
ehtiyoj sezgan korxonalarga beradilar. Agar moliya qiymatning bir tomonlama va qayta
tiklanmaydigan (qaytarilmaydigan shakldagi harakatini ifodalasa, kredit esa kreditorga
belgilangan muddatda
oldindan o‘rnatilgan foizlarni to‘lagan holda qaytarilishi kerak.
Yuqorida keltirib o‘tilgan barcha kategoriyalar pul xarakteriga, pul tabiatiga ega
bo‘lib, ularga ikki va undan ortiq kategoriyalarning belgilari xosdir. Masalan, ish haqi
yetarli darajada asoslangan tarzda pulli to‘lanma, ya’ni pul deb atalishi mumkin. Biroq,
bu oddiy pul bo‘lmasdan sarflangan mehnatga muvofiq olingan pul hisoblanadi.
Soliq ham biz tomonimizdan amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda
davlatga tekinga berilayotgan puldir. Qonunga rioya etmaslik jazo choralarining
qo‘llanishini taqozo etadi. Biroq, bundan tashqari, soliq bizga tegishli bo‘lgan daromad
va ish haqining bir qismidir. O‘z navbatida, pulni muomalaga chiqarish (emissiya qilish)
bo‘yicha operatsiyalar ham davlat daromadlarining manbai hisob-
lanadi.
Yuqoridagi barcha kategoriyalarni ularning pulli tabiati birlashtirib turadi. Ular bir-
birlaridan o‘zlarining funksiyalari va mo‘ljallanganligi bilan ajralib turadi. Bunda
kategoriyalarga tegishli bo‘lgan barcha belgilarning majmui ko‘rib chiqilsagina ularni
farqlash mumkin. Xususan, noekvivalent xarakterga e ga bo‘lgan va davlatning
mavjudligi natijasida vujudga keladigan jamiyatdagi pul munosabatlari davlat moliyasi
deyiladi. Taqsimlash sohasidan tashqarida moliya mavjud bo‘lmaydi. Agar moliya
qayta taqsimlash sohasiga o‘tsa, u boshqa iqtisodiy kategoriyalarning belgilarini o‘zida
mujassam etadi.
2. Moliyaning funksiyalari
Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon bo‘ladi. Moliya quyidagi
ikki funksiyani bajaradi:
1.Taqsimlash;
2.Nazorat.
Bu funksiyalar moliya tomonidan bir vaqtning o‘zida amalga oshiriladi. Har
qanday (bir) moliyaviy operatsiya YAIM va MDni taqsimlash va shu taqsimlash ustidan
nazoratning amalga oshirilishini anglatadi.
Moliyaviy munosabatlarning asosiy tavsifi ularning taqsimlash xarakteriga ega
ekanligi uchun, shunga muvofiq ravishda moliyaning bosh yoki asosiy funksiyasi
taqsimlashdir. Moliya yordamida amalga oshirilishi lozim bo‘lgan taqsimlash jarayoni
murakkab va ko‘p qirrali jarayondir. Moliya YAIMni taqsimlashning turli bosqich-
lariga xizmat qilib, uni birlamchi taqsimlashda va qayta taqsimlashda ishtirok etadi.
Moliyaviy metod orqali taqsimlash iqtisodiyotni boshqarishning turli darajalarini
(mamlakat, uning alohida olingan mintaqalari va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish
organlari miqyosida) qamrab oladi. Unga taqsimlashning turli ko‘rinishlarini (xo‘jalik
ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo va boshqalar) tug‘diruvchi ko‘p
bosqichlilik xosdir.
Eng avvalo, moliyaning taqsimlash funksiyasi MDni taqsimlashda, “asosiy yoki
birlamchi daromadlar” deb nom olganlarni yaratish (tashkil etish) sodir bo‘lganda
namoyon bo‘ladi. Ularning yig‘indisi MDga tengdir. Asosiy daromadlar Milliy
daromadni moddiy ishlab chiqarish ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash jarayonida
shakllanadi. Ular ikki guruhga bo‘linadi:
-moddiy ishlab
chiqarish
sohasida
band
bo‘lgan
ishchi
va
xizmatchilarning ish haqi, fermer va xokazolarning daromadlari;
-moddiy ishlab chiqarish sohasidagi korxonalarning daromadlari.
Biroq, bunda birlamchi daromadlar milliy xo‘jalik ustuvor tarmoqlarini
rivojlantirish, mamlakat mudofaa qudratini ta’minlash, aholining moddiy va madaniy
ehtiyojlarini qondirish uchun ijtimoiy pul fondlarining shakllanishini ta’minlay
olmaydi. Buning uchun quyidagilar bilan bog‘langan holda milliy daromadni yanada
taqsimlash va qayta taqsimlash zarur:
-xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar daromadlari va jamg‘armalaridan eng samarali
va
oqilona foydalanish maqsadida mablag‘larni tarmoqlararo va hududiy qayta
taqsimlash bilan;
-ishlab chiqarish sohasi bilan bir qatorda noishlab chiqarish sohasining (maorif,
sog‘liqni saqlash, ijtimoiy sug‘urta va ijtimoiy ta’minot, boshqaruv va xokazo) ham
mavjudligi bilan;
-aholining turli ijtimoiy qatlamlari o‘rtasida daromadlarni qayta taqsimlash bilan.
Yuqoridagi qayta taqsimlashlar natijasida ikkilamchi yoki “kelib chiquvchi”
daromadlar tashkil topadi. Bunday daromadlarga noishlab chiqarish sohasi tarmoqlarida
olingan daromadlar, soliqlar (jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig‘i va
boshqalar) kiradi. Ikkilamchi daromadlar milliy daromadddan foydalanish borasidagi
yakuniy nisbatlarni (proporsiyalarni) shakllantirish uchun xizmat qiladi.
Milliy daromadni taqsimlash va qayta taqsimlashda faol ishtirok etib, moliya milliy
daromadni birlamchi taqsimlashda vujudga kelgan nisbatlarni ularning yakuniy
foydalanish nisbatlariga transformatsiya qilinishiga (aylanishiga, o‘zgarishiga) ta’sir
ko‘rsatadi.
Bunday qayta taqsimlash natijasida yaratiladigan daromadlar moddiy va moliyaviy
resurslar va eng avvalo, bir tomondan pul fondlarining o‘lchami va ularning tarkibiy
tuzilmasi, ikkinchi tomondan esa ishlab chiqarish vositalari va iste’mol predmetlarining
hajmi va tuzilmasi o‘rtasidagi muvofiqlikni ta’minlashi kerak.
Odatda, har bir mamlakat doirasida MDni qayta taqsimlash milliy iqtisodiyotni
tarkibiy o‘zgartirish, iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini (qishloq xo‘jaligi, transport,
energetika va xokazo) rivojlantirish maqsadlarida, aholining eng kam ta’minlangan
qatlamlari (pensionerlar, talabalar, yolg‘iz va ko‘p bolali onalar va xokazo) foydasiga
amalga oshiriladi.
Shunday qilib, milliy daromadni qayta taqsimlash milliy xo‘jalikning ishlab
chiqarish va noishlab chiqarish sohalari, moddiy ishlab chiqarish tarmoqlari,
mamlakatning
alohida mintaqalari, mulkchilik shakllari va aholining ijtimoiy guruhlari
o‘rtasida sodir bo‘ladi.
Moliya yordamida amalga oshiriladigan YAIM va milliy daromadni taqsimlash va
qayta taqsimlashning pirovard maqsadi ishlab chiqaruvchi kuchlarni rivojlantirish,
iqtisodiyotning bozor tarkibiy tuzilmasini shakllantirish, davlatni mustahkamlash, aholi
keng qatlamlari hayotining yuqari sifatli bo‘lishini ta’minlashdan iboratdir.
Bu jarayonlarda moliyaning roli kam xarajat qilib eng yuqori natijalarga erishish,
moliya-xo‘jalik faoliyatini yanada yaxshilashda xo‘jalik yurituvchi subektlar har bir
xodimi va jamoasining moddiy manfaatdorligi va qiziquvchanligini oshirish
vazifalariga bo‘ysundirilgan.
Moliyaning taqsimlash funksiyasi yordamida davlat faqatgina milliy daromadni
qayta taqsimlashga emas, balki ishlab chiqarishga, kapitalning jamg‘arilishiga, iste’mol
sohasiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Shu ma’noda, moliya iqtisodiyotning davlat va
xususiy sektorlarini, ishlab chiqarish va ijtimoiy infrastrukturani, ilmiy-texnika
taraqqiyotini va xokazolarni rivojlantirishda hal qiluvchi rolni o‘ynaydi.
Umuman, moliyaning taqsimlash funksiyasi:
-xo‘jalik subektlari, aholi, davlat va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari
darajasida maqsadli pul mablag‘lari fondlarini shakllantirishga;
- xo‘jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo, shuningdek ishlab
chiqarish va noishlab chiqarish sohalari, aholi ijtimoiy guruhlari o‘rtasida qayta
taqsimlashni sodir etishga;
- xo‘jalik subekti va davlat darajasida zahiralar yaratishga, fuqarolar
tomonidan
jamg‘arishni amalga oshirishga imkoniyat va shart-sharoit yaratib beradi.
Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish hamda foydalanishning instrumenti
sifatida moliya taqsimlash jarayonining amalga oshirilishini ob’ektiv ravishda o‘zida
aks ettiradi. Uning nazorat funksiyasi YAIMni tegishli fondlarga taqsimlash va ularning
maqsadga muvofiq sarflanishi ustidan nazoratni amalga oshirish orqali namoyon
bo‘ladi. Shu ma’noda, moliyaning taqsimlash va nazorat funksiyalari yagona iqtisodiy
jarayonning ikki tomonidir.
Moliya nazorat funksiyasining asosini moliyaviy resurslarning harakati tashkil
etadi. Ana shu harakatning xarkteridan kelib chiqqan holda jamiyat pul mablag‘larini
taqsimlashda qanday proporsiyalarning (nisbatlarning) vujudga kelayotganligi, xo‘jalik
yurituvchi subektlar ixtiyoriga moliyaviy resurslarning o‘z vaqtida kelib tushishi
qanday ta’minlanayotganligi xususida ma’lumotga ega bo‘lishi kerak. Agar moliyaning
nazorat funksiyasi amaliyotda amalga oshirilmasa, moliya taqsimlash funksiyasining
samaradorligini baholashning ham iloji yo‘qki, bu narsa yuqoridagi har ikki funksiya
koordinatsiya qilinishining (muvofiqlashtirilishining) zarurligi to‘g‘risida darak
berayotir.
Bozor munosabatlariga o‘tish sharoitida moliyaning nazorat funksiyasi ijtimoiy va
xususiy ishlab chiqarishning dinamik rivojlanishini ta’minlashga, ilmiy-texnika
taraqqiyotini jadallashtirishga, milliy xo‘jalikning barcha bo‘g‘inlarida ish sifatini
uzluksiz yaxshilashga yo‘naltirilgan. U ishlab chiqarish va
noishlab chiqarish sohalarini
to‘liq qamrab oladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishni oshirish, moddiy, mehnat, moliyaviy
resurslar va tabiiy boyliklardan oqilona va tejamkor foydalanish, noishlab chiqarish
xarajatlari va yo‘qotmalarni qisqartirish, xo‘jasizlik va isrofgarchilikning oldini olish
moliya nazorat funksiyasining maqsadlaridandir.
Moliya nazorat funksiyasining eng muhim vazifalaridan biri moliyaviy masalalar
bo‘yicha qonunchilikning aniq bajarilishini, byudjet tizimi, soliq xizmati, banklar
oldidagi moliyaviy majburiyatlar, shuningdek hisob-kitoblar va to‘lovlar bo‘yicha
xo‘jalik yurituvchi subektlarning o‘zaro majburiyatlari bajarilishining o‘z vaqtidaligi
va to‘liqligini tekshirish hisoblanadi.
Moliya organlarining ko‘p qirrali faoliyatlari orqali moliyaning nazorat funksiyasi
namoyon bo‘ladi. Moliya tizimi va soliq xizmatining xodimlari moliyaviy rejalashtirish
jarayonida, byudjet tizimining daromadlar va xarajatlar qismining bajarilishida
moliyaviy nazoratni amalga oshiradilar. Bozor munosabatlarining rivojlanishi
sharoitida nazorat ishlarining yo‘nalishi, moliyaviy nazoratning shakl va metodlari
keskin o‘zgaradi.
Moliyaning funksiyalari moliya mexanizmi orqali amalga oshiriladi. Bu
mexanizm milliy xo‘jalikdagi moliyaviy munosabatlar tashkiliy shakllarining
majmuini, markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul mablag‘lari fondlarini
shakllantirish va ulardan foydalanish tartibini, moliyaviy rejalashtirish metodlarini,
moliya va moliya tizimini boshqarish shakllarini, moliyaviy qonunchilikni o‘z
ichiga
oladi.
Bozor islohotlarini chuqurlashtirish sharoitida sifat jihatidan yangi bo‘lgan moliya
mexanizmi qo‘laniladi. Bu, eng avvalo, xo‘jalik yurituvchi subektlar va aholining
byudjet tizimi, maqsadli fondlari, mulkiy va shaxsiy sug‘urta organlari va boshqalar
bilan bo‘lgan o‘zaro munosabatlarga tegishlidir.
3. Ijtimoiy takror ishlab chiqarishda moliyaning o‘rni
Kishilik jamiyati oziq-ovqat, kiyim-kechak, uy-joy va ijtimoiy sohani doimiy
ravishda takror ishlab chiqarmasdan hayot kechirishi (amal qilishi) mumkin emas.
Dunyo aholisining o‘sishi va uning urbanizatsiyalashuv darajasining ortishi,
mamlakatlar ichidagi va ular o‘rtasidagi qarama-qarshiliklarning kuchayishi, ilmiy-
texnika taraqqiyotining rivojlani va boshqa bir qancha omillar bilan “hayot kechirish”ni
yoki “yashash”ni takror ishlab chiqarish kishilik jamiyati
mavjudligining muhim sharti
bo‘lib qolayotir. Xalqaro mehnat taqsimoti yuqori texnologiyali ishlab chiqarishlarning
notekis taqsimlanishiga, eng boy-badavlat sanalgan mamlakatlarda moliyaviy
kapitalning konsentratsiyalashuviga (to‘planishiga) olib kelmoqda. Eng kambag‘al
mamlakatlar esa xom-ashyoni qazib chiqarish va qishloq xo‘jalik mahsulotlarini ishlab
chiqarish bilan
shug‘ullanmoqda. Shunday bo‘lishiga qaramasdan, har qanday sharoitda
ham takror ishlab chiqarish jarayonining mazmuni o‘zgarmasdan qolayotir.
Faqat
qo‘shimcha
mahsulotning
konsentratsiyalashuv
(to‘planish)
joyi
o‘zgarmoqda, xolos. Moliyaviy, bank va baho mexanizmlari orqali foydaning asosiy
qismi eng rivojlangan mamlakatlarda “cho‘kmoqda” va ularga kelgusida ham
taqsimlashni
o‘zlari foydalariga hal qilishga imkon berayapti.
Takror ishlab chiqarish jarayoni o‘z ichiga quyidagi bosqichlarni oladi:
-ishlab chiqarish;
-almashuv;
-taqsimlash;
-iste’mol.
Takror ishlab chiqarish uchun bu bosqichlar, albatta, majburiy yoki shart bo‘lib,
hatto ularning birisiz takror ishlab chiqarish jarayoni uziladi. Uning har bir bosqichlariga
bir yoki bir necha iqtisodiy kategoriyalar xizmat qiladi. Kategoriyalarning takror ishlab
chiqarish jarayonida ishtirok etishi bevosita va bilvosita shakllarda bo‘lishi mumkin.
Masalan, baho kategoriyasi tovar kategoriyasi singari almashuv bosqichida markaziy
o‘rinni egallaydi. Biroq, baho kategoriyasining ta’siri, takror ishlab chiqarishning bu
bosqichida boshqa kategoriyalar xizmat qilishiga qaramasdan, iste’mol bosqichida
bevosita namoyon bo‘ladi.
Davlat moliyasining ijtimoiy mo‘ljallanganligidan (davlatning o‘z funksiyalarini
bajarishini ta’minlaydigan pul fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish) kelib
chiqiladigan bo‘lsa, taqsimlash bosqichida ularning roli nisbatan kattaroq ekanligi
yaqqol ko‘rinadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining bu bosqichida (taqsimlashda)
barcha ijtimoiy manfaatlar va shunga muvofiq ravishda, jamiyatning barcha qarama-
qarshiliklari namoyon bo‘ladi.
Iste’molga ketadigan jami ijtimoiy mahsulot (JIM)dan, birinchi navbatda,
takror
ishlab chiqarishning oldingi (o‘tgan) siklida foydalanilgan mehnat qurollari va
predmetlarini tiklash uchun mo‘ljallangan qismi ajratiladi. Bu qism takror ishlab
chiqarishning yangi siklida ham uning shu hajmda takrorlanishini ta’minlaydi. Qolgan
qism vositalar (mablag‘lar)ning egasi va ishchilar o‘rtasida taqsimlanadi.
Taqsimlash proporsiyalari (nisbatlari) asrlar davomida shakllanib, unda
ishtirokchilarning har biri o‘ziga tegishli bo‘lgan qismni ortirish (ko‘paytirish)
maqsadida bir-birlari bilan doimiy qarama-qarshilikda bo‘ladilar. Shunday qilib,
jamiyatda yangidan yaratilgan qiymat birinchi taqsimlash bosqichini va undan so‘ng
esa almashuv va iste’mol bosqichlarini bosib o‘tadi. Takror ishlab chiqarish
jarayonining har bir ishtirokchisi o‘ziga tegishli bo‘lgan daromadni quyidagi ikki
qismga bo‘ladi:
-iste’mol fondi;
-jamg‘arish fondi.
Lekin bu bosqichga qadar taqsimlash jarayoniga davlat aralashib, soliqlar, qarzlar,
sug‘urta to‘lovlari (badallari) kabi iqtisodiy instrumentlardan foydalangan holda
individual va jamoa daromadlaridan o‘zining hissasini (o‘ziga tegishli bo‘lgan qismni)
ajratib oladi.
Qayd etish joizki, daromadlar qancha qismini olishning “ostonasi”ni aniqlashda
jamiyat ishtirok etadi. U jamoatchilik tashkilotlari, partiyalar va shunga o‘xshashlar
orqali, qonunchilik va ijroiya hokimiyatini shakllantirish yo‘li bilan davlat faoliyatining
chegarasini aniqlashga harakat qiladi. O‘z navbatida, davlat ham o‘zining harakat
doirasini (sohasini) kengaytirishga harakat qiladi.
Uning funksiyalari qancha keng bo‘lsa, jamiyat a’zolari daromadlarining shuncha
katta summalariga davlat da’vogarlik qiladi. Shu munosabat bilan iste’mol
proporsiyalari (nisbatlari) ham o‘zgaradi. Masalan, agar davlat maorif, sog‘liqni
saqlash, ijtimoiy ta’minot xarajatlarining bir qismini o‘z zimmasiga olsa, bu narsa
ishchi kuchining bahosida va demak, mehnat haqining darajasida o‘z aksini topadi.
Bu yerda ijtimoiy iste’mol fondlarining hissasi qancha yuqori bo‘lsa, shaxsiy
iste’mol fondlarining hissasi shuncha past bo‘lishi bilan xarakterlanadigan
tendensiyani
tushunish juda muhimdir.
Moliya nazariyasida takror ishlab
chiqarish jarayonida davlat ishtirokining qiyosiy
samaradorligi xususidagi bahslar
hali-hamon to‘xtaganicha yo‘q. Har bir davlat uchun
ma’lum bir davrda mamlakat
aholisi (alohida shaxslar emas, balki aholining keng
qatlami) qancha boy bo‘lsa, davlatning o‘zi ham shuncha boy bo‘ladi, degan
tushunchadan kelib chiqib, aniq
tavsiyalar ishlab chiqmoq maqsadga muvofiq.
Chunki daromadning yuqori darajasi yuqori iste’mol talabini, sog‘lomlashib
borayotgan iqtisodiyotni vujudga keltiradi.
SHunga mos ravishda soliqqa tortiladigan
baza (asos) o‘sadi va jamg‘armalar
hissasi oshadi. Jamg‘armalar ssuda kapitalining
asosini tashkil etib, o‘z navbatida,
ular kengaytirilgan takror ishlab chiqarishga va
ilmiy-texnika taraqqiyotiga o‘z ijobiy ta’sirini ko‘rsatadi.
Hukumatlari soliqlar orqali shaxsiy daromadlarni chegaralab (cheklab)
qo‘ygan
mamlakatlarda iqtisodiyot o‘sish bazasiga (asosiga) ega emasdir. Bunday mamlakatlar
ma’lum bir vaqt o‘tganidan so‘ng nisbatan boyroq bo‘lgan mamlakatlarning ta’siri
ostida bo‘lib qoladi. CHunki mamlakat ichki manbalarining
qisqarishi tashqi qarzga
olishlar evaziga qoplanadi. O‘z navbatida, tashqi qarzlarni qaytarishning manbai bo‘lib
faqat soliqlar va davlat mulki xizmat qilishi mumkin.
Taqsimlash jarayoniga davlat aralashuvining balanslashtirilgan chegaralari
buzilsa, butun takror ishlab chiqarish jarayoni buziladi (izdan chiqadi). Bularning
barchasini iqtisodiyotni tarkibiy jihatdan qayta qurish va mehnat bozorini yaratish deb
atash mumkin. Agar ijtimoiy portlashlarning oldini olish maqsadida davlat aholi
kambag‘al
qatlamlarini
qo‘llab-quvvatlash
bo‘yicha
qo‘shimcha
ravishda
majburiyatlarni o‘z zimmasiga olsa, bu ham sog‘lom takror ishlab chiqarish
jarayonlarining buzilganligidan darak beradi.
Markazlashtirilgan rejali tizimni bozor mexanizmi bilan to‘liq almashtirilganligi
sharoitida eski taqsimlash tizimining saqlanib qolishi mumkin emas. Biroq yangi tizimni
yaratishda
sanoat
texnologiyasining
holati,
sanoatning
tarkibiy
tuzilishi,
raqobatbardoshlik va boshqa omillar inobatga olinishi kerak. Boshqa mamlakatlarning
bu boradagi tizimidan nusxa olish o‘z davlatchiligiga va faniga ega bo‘lmagan kuchsiz
rivojlangan mamlakatlargagina xosdir.
Takror ishlab chiqarish jarayonining taqsimlanishini tahlil qilishni tanlab,
kapitalning real harakatida faqat moddiy ishlab chiqarish sohasi bilan chegaralanish
kerak emas. Bundan tashqari, kapitalning milliy chegaralarni tan olmasligini ham e’tirof
etmoq lozim. Chunki bunga faqat birja va bank sohalarining o‘ziga xos xususiyatlari
emas, balki transmilliy kompaniyalarning
keng rivojlanishi ham o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Taqsimlash jarayonida moliyaning roli va o‘rnini ko‘rsatish uchun JIMning
o‘rniga YAIMdan foydalanish mumkin. Chunki har ikki ko‘rsatkichlar o‘zlarining
afzalliklari va kamchiliklariga ega.
Masalan, YAIM tarkibiga mahsulotni ishlab chiqarish uchun zarur bo‘lgan moddiy
xarajatlar kiritilmaydi. Bir vaqtning o‘zida esa, JIMning tarkibi noishlab chiqarish
xizmatlarisiz bo‘lib, ularning salmog‘i yuqori darajada taraqqiy etgan jamiyatlarda
jamiyat jarajatlarining 1/3 qismini tashkil etadi. Biroq taqsimlashning ko‘p qadamli
ekanligi inobatga olinadigan bo‘lsa, JIM ko‘rsatkichi yuqoridagi maqsadlar uchun
ma’lum bir afzalliklarga ega ekanligi ma’lum bo‘ladi. Chunki u takror ishlab
chiqarishning muhim sohasi bo‘lgan moddiy ishlab chiqarish sohasini o‘zida to‘liqroq
aks ettiradi.
Jami ijtimoiy mahsulot quyidagi ikki asosiy qismdan iborat:
-mahsulot ishlab chiqarishga sarflangan ishlab chiqarish vositalarining qiymati
(mehnat qurollari va mehnat predmetlari);
-milliy daromad (ishchi kuchi va qo‘shimcha mahsulotning qiymati).
Ishlab chiqarishni tashkil etish uchun davlat subsidiyalaridan yoki bank
kreditidan foydalanish kerak. Ularning har ikkalasi ham moddiy ishlab chiqarish
sohasidan chetda shakllanadi. Jami ijtimoiy mahsulotning qiymatidan sarf-langan
ishlab chiqarish vositalarini tiklashni (amortizatsiya ajratmalari, materiallar, xom-
ashyo, yarim tayyor mahsulotlar sotib olish, yoqilg‘i elektroenergiyani xarib qilish
ko‘rinishlarida va xokazo) taqsimlash jarayonlariga kiritish mumkin emas. Bu
tiklanish takror ishlab chiqarishning uzluksiz zarurligi bilan belgilanadi. Chunki usiz
jamiyatning bo‘lishi (amal qilishi) mumkin emas. Lekin shaklan bu jami ijtimoiy
mahsulotni taqsimlash jarayonidir.
Agar moddiy ishlab chiqarish sohasini yagona (alohidalashgan) tizim sifatida
qabul qilinsa, u holda keyingi qayta taqsimlash milliy daromaddan faqat soliqlarni
to‘lashga borib tugar edi. Biroq taqsimlashning real sohasida faqat davlat (soliq tizimi
orqali)
ishtirok etibgina qolmasdan, balki xizmat ko‘rsatish sferasi, maorif, sohliqni
saqlash, bank tizimi va xokazolar ham qatnashadi.
Davlat o‘z daromadlarini shakllantirib, ular hisobidan, xususan, byudjet
sohasining xodimlariga ish haqi to‘laydi. Byudjet sohasida ishlaydiganlar esa, o‘z
navbatida, Davlat byudjetining daromadlarini shakllantirishga yo‘naltirilgan soliqlarni
to‘laydilar. Fuqarolar o‘zlarining shaxsiy daromadlari hisobidan turli xizmatlarning
haqini to‘laydilar, sug‘urta fondlariga ajratmalar (badallar) qiladilar, bank kreditidan
foydalanganliklari uchun foizlarni qaytaradilar.
Korxonalar xizmat ko‘rsatib olgan daromadlari hisobidan ham soliqlar
to‘laydilarki,
ular
byudjet
daromadlarini
shakllantirishga
yo‘naltiriladi.
Taqsimlashning tarkibiga kiruvchi barcha munosabatlar ham moliya bo‘lavermaydi.
Lekin taqsimlashning chegarasidan chetda moliya mavjud emas.
Jami
ijtimoiy
mahsulotning
ikkiga
bo‘linishi
bilan
xarakterlanadigan
taqsimlashning birinchi bosqichidan so‘ng ikkinchi bosqich boshlanadiki, unga muvofiq
milliy daromad jamg‘arish fondi va iste’mol fondiga bo‘linadi.
Jamg‘arish fondi ikki qismdan iborat bo‘lib, uning bir qismi takror ishlab
chiqarishni kengaytirish va ikkinchi qismi esa rezerv fondlarini shakllantirishga
mo‘ljallangandir. Taqsimlashning bu bosqichida moliyaning ishtiroki iqtisodiyotga
davlat quyilmalarini joylashtirish (kiritish), davlat rezervlarini shakllantirish va sug‘urta
fondlarini tashkil qilish orqali namoyon bo‘ladi.
Bunda tegishli fondlarni shakllantirish bosqichi bu bosqichdan oldinroq amalga
oshiriladi.
Lekin bu yerda tegishli navbatga rioya qilinmasligi ham mumkin. CHunki
barcha daromad va xarajatlar yil boshida tasdiqlangan byudjet doirasida (chegarasida)
amalga oshiriladi. Barcha rivojlangan (sivilizatsiyali) mamlakatlarda byudjet
qonun
kuchiga ega bo‘lib, bu narsa taqsimlash jarayonining qonuniyatlarini o‘rganayotgan
paytda daromad va xarajatlarning ketma-ketligiga e’tibor bermaslikka imkon beradi.
Ko‘pchilik hollarda amaliyotda daromadlardan xarajatlarning oldinroq amalga
oshirilishi sodir bo‘ladi (daromadlar shakllantirilmasdanoq xarajatlarni sarflash
zaruriyati vujudga keladi). Daromad va xarajatlarning muddatlari bo‘yicha
nomuvofiqlikni oldini olish uchun (yoki shu muammoni hal etish uchun) davlat krediti
mexanizmidan foydalaniladi.
Jamg‘arish fondi va iste’mol fondi o‘rtasidagi nisbat vaqt jihatidan ham,
takror
ishlab chiqarish jarayonining alohida olingan subektlari (davlat bilan ham birgalikda)
o‘rtasida ham juda alohidadir. Iste’molning darajasiga texnologiya darajasi,
kommunikatsiyalar, davlat tuzilmasi, partiya va harakatlarning obro‘si va boshqa shu
kabi ko‘plab omillar o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Huddi shunga o‘xshash ravishda jamg‘arish fondi va iste’mol fondi o‘rtasidagi
nisbatlarning tendentsiyasini aniqlashning ham iloji yo‘q. Iste’mol fondining etarli
yuqori darajadasida noishlab chiqarish sektorida jamg‘a-rishning hissasi ortadi (ya’ni,
shaxsiy jamg‘armalar o‘sadi). Agar milliy daromadda iste’molning nisbiy hissasi
kamroq bo‘lsa, korporativ jamg‘armalar o‘sadi. Chunki yaratilgan milliy daromad
yangidan yaratilgan qiymatdan boshqa narsa emasdir. Butun takror ishlab chiqarish
jarayonining negizida o‘ziga xos tovar bo‘lgan ishchi kuchi yotadi. Tovar sifatida ishchi
kuchi o‘zini takror ishlab chiqarish xarajatlaridan ortiq bo‘lgan qiymatni yaratish
xususiyatiga egadir. Bu xususiyat ishlab chiqarishning boshqa tarkibiy qismlariga -
mehnat qurollari va mehnat predmetlari - xos emas.
O‘z navbatida, istemol fondi ham quyidagi ikki tarkibiy qismdan iborat:
-ijtimoiy iste’mol fondlari;
-shaxsiy iste’mol fondlari.
Alohida olingan mamlakatlar bo‘yicha ular o‘rtasidagi nisbat davlat tuzilmasiga,
an’analarga va xokazolarga bog‘liq. Hokimiyat tepasida kommunistik yoki ijtimoiyistik
partiyalar turgan mamlakatlarda ijtimoiy iste’mol fondlari iste’mol fondlarining
umumiy hajmida asosiy o‘rinni egallaydi. CHunki ijtimoiy iste’mol fondlari orqali
davlat maorif, sog‘liqni saqlash va ijtimoiy yordam ko‘rsatish jarayonlarini
moliyalashtirishni tashkil etadi.
Ijtimoiy iste’mol fondlarining salmog‘i boshqa mamlakatlarda ham nisbatan
yuqori bo‘lib, bu fondlar orqali boshqaruv xarajatlari, mudofaa, sanoat, qishloq
xo‘jaligi va hokazolarni moliyalashtirish qo‘llab-quvvatlanadi. SHuni ta’kidlash
kerakki, ijtimoiy iste’mol fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanishni moliyasiz
tasavvur etib bo‘lmaydi.
Boshqa hech qanday iqtisodiy kategoriyalarning hech biri bu jarayonda bevosita
ishtirok etmaydi. Ammo bu narsani so‘zma-so‘z tushunish kerak emas. CHunki,
masalan, buxgalteriya hisobi tizimi soliqlar va ajratmalarning o‘lchamini aniqlashga
sharoit yaratadi, baholar va amortizatsiya ajratmalari tizimi esa foyda summasiga o‘z
ta’sirini ko‘rsatadi. Biroq ijtimoiy iste’mol fondlarini shakllantirish va ulardan
foydalanishning bevosita jarayoniga faqat moliya xizmat qiladi.
Ijtimoiy iste’mol fondlarining asosiy qismi Davlat byudjeti orqali amalga
oshiriladi. Bu fondlarning bir qismi ijtimoiy sug‘urta va ijtimoiy ta’minot fondlarini
shakllantirishga sarflanadi. Bozor iqtisodiyoti xos bo‘lgan dunyoning ko‘pchilik
mamlakatlarida ijtimoiy sug‘urta va ijtimoiy ta’minot fondlarini shakllantirishda
o‘zining to‘lovlari bilan ham ish beruvchilar va yollanma mehnat xodimlari ishtirok
etadilar. Oxirgi holda ijtimoiy iste’mol fondini shakllantirishga shaxsiy iste’mol
fondining bir qismi yo‘naltiriladi.
Shaxsiy iste’mol fondining qolgan qismi quyidagi ikki qismga bo‘linadi:
-shaxsiy jamg‘arma fondlari;
-iste’mol fondlari.
Aynan shaxsiy iste’mol fondining ana shu ikki qismi tovar mexanizmining faoliyat
ko‘rsatishi uchun tegishli sharoitni yaratadi.
Iste’mol fondi va jamg‘arish fondi o‘rtasidagi nisbat hamda ularning fizik hajmi
bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning rivojlanish sur’atini belgilab beradi. Agar davlat
soliqlar ko‘rinishida birlamchi daromadlarning katta qismini olib qo‘ysa, u shu bilan
iqtisodiyotning rivojlanishiga to‘sqinlik qilishi mumkin.
Bu yerda hamma narsa boshqaruv organi sifatida davlatning xususiyatiga
borib taqaladi uning xarajatlari yo ortiqcha (davlat apparati xarajatlarini
moliyalashtirish to‘g‘risida gap ketayapti), yo nosamarali (iqtisodiyotga qilinadigan
xarajatlar qismi) yo nooqilona (ijtimoiy soha xarajatlari haddan ziyod qimmat bo‘lib,
ishchi kuchining takror ishlab chiqarilishini rag‘batlantirmaydi) bo‘lishi mumkin.
Agar davlat soliqlar ko‘rinishida MDning 30 foizdan ortiqrog‘ini oladigan bo‘lsa,
u holda iqtisodiyotni o‘stirish va modernizatsiya qilish uchun ichki rezervlar etarli
darajada bo‘lmay qolishi mumkin. Albatta, soliqli olib qo‘yish darajasi 30 foizdan ham
ortiq bo‘lishi mumkin. Biroq, bunday hollarda ishchi kuchini takror ishlab chiqarish
xarajatlarining bir qismini davlat o‘z zimmasiga olishi kerak.
Nazorat uchun savollar
1. Mamlakat iqtisodiyotini tartibga solishda moliyaning ahamiyatini tushuntirib bering.
2. Istemol fondining tarkibiy qismlari nimalardan iborat?
3. Moliyaviy siyosatning asosiy yo‘nalishlari nimalardan iborat?
4. Istemol fondining tarkibiy qismlarini sanab o‘ting.