MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI (Moliya iqtisodiy kategoriya sifatida)
Yuklangan vaqt
2024-12-10
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
26,4 KB
MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI
Reja:
1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati.
2. Moliya iqtisodiy kategoriya sifatida.
3. Moliyaning taqsimlash va nazorat funksiyalari. Ularning o‘zaro bog‘liqligi.
1-savol bayoni. “Moliya” arabcha so‘z bo‘lib, o‘zbek tilida eng umumiy
tarzda “pul mablag‘lari” ma’nosini anglatadi. Bu so‘z ona tilimizda ishlatilishining
quyidagi ko‘rinishlari mavjud:
maqsadli pul fondlarini hosil etish, jamlash, taqsimlash va ishlatish
FFshakllantirish, taqsimlash, ularni sarf qilish tizimi (masalan, moliya yili, moliya
kapitali, moliya tizimi);
biror shaxs, oila, jamoa, muassasa, tashkilot yoki davlat tasarrufidagi pul
mablag‘lari (masalan, korxona moliyasi);
shunday (moliya) ishlar(i) bilan shug‘ullanuvchi davlat organi (so‘zlashuv
tilida)1.
Arab tilidagi “mol”, ya’ni “boylik, mulk; pul jamg‘armasi”, shuningdek,
“moliyat”, ya’ni “pul mablag‘lari; soliq” so‘zlari ham moliyaga daxldordir2.
O‘zining lug‘aviy ma’nosi jihatidan “moliya” so‘zi fransuzcha “finance”,
lotincha “financia” va ruscha “finansi” so‘zlarining ekvivalenti yoki ma’lum
1 Qarang: O‘zbek tilining izohli lug‘ati: 80 000 dan ortiq so‘z va so‘z birikmasi. J.2. Ye – M // Tahrir hay’ati:
T.Mirzayev (rahbar) va boshq.; O‘z.R FA Til va adabiyot in-ti. – T.: “O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi” Davlat
ilmiy nashriyoti, 2006. – 611-b.
2 Qarang: o‘sha manba, 610- va 611-betlar.
ma’noda, sinonimi3 hisoblanib, eng avvalo, “daromad”, “pul mablag‘lari” yoki
“to‘lov” degan ma’nolarda ham ishlatiladi4.
Moliya pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Shuning uchun
ham uning roli va ahamiyati pul munosabatlarining iqtisodiy munosabatlar tizimida
qanday o‘rinni egallaganligiga bog‘liq. Bir vaqtning o‘zida moliya puldan o‘zining
mazmuni va bajaradigan funksiyalari bo‘yicha farqlanadi. Agar pul umumiy
ekvivalent bo‘lib, uning yordamida umumlashtirilgan ishlab chiqaruvchilarning
mehnat harajatlari o‘lchansa, moliya esa yalpi ichki mahsulot (YAIM) va milliy
daromad (MD)ni taqsimlash va qayta taqsimlashning iqtisodiy instrumenti, pul
mablag‘lari fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish ustidan nazoratni
amalga oshirish qurolidir. Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish yo‘li bilan
faqatgina davlat va korxonalarning pul mablag‘lariga bo‘lgan ehtiyojlarini
ta’minlash emas, balki moliyaviy resurslarning sarfla-nishi ustidan nazoratni ham
amalga oshirish moliyaning nima uchun mo‘ljallanganligini belgilab beradi.
Moliya quyidagilar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlarini
ifodalaydi:
tovar-moddiy boyliklarni sotib olish, mahsulot va xizmatlarni realizatsiya
qilish jarayonida korxonalar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondlarini yaratish va ularni taqsimlash
borasida korxonalar va ularning yuqori organlari o‘rtasida vujudga keladigan pul
munosabatlari;
byudjet tizimiga soliqlarni to‘lash va harajatlarni byudjetdan moliyalashtirish
davomida korxona va davlat o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
3 Biz bu yerda dunyo xalqlarining turli tillarida shaklan turlicha va mazmunan bir xil ma’noni anglatuvchi so‘zlarni
nazarda tutayapmiz.
4 “Moliya” atamasining kelib chiqishi xususida iqtisodiy adabiyotlarda turlicha qarashlar, tasavvurlar mavjud. Ayrim
mualliflarning fikricha, bu atama XIII-XIV asrlarda Italiyaning savdo shaharlarida vujudga kelib, keyinroq xalqaro
maydonga tarqalgan hamda aholi va davlat o‘rtasidagi pul munosabatlari tizimi bilan bog‘langan tushunchani o‘zida
mujassam etgan (Qarang: Finansi, denejnoye obrasheniye i kredit. Uchebnik / Pod red.prof. V.K.Senchagova,
prof.A.I.Arxipova. –M.: Finansi i statistika, 1999. s.25). Boshqa mualliflarning fikriga qaraganda, bu atama
muomalaga 1755 yilda “Respublika xususida olti kitob” asarini nashr ettirgan fransuz olimi J.Boden tomonidan
kiritilgan (Qarang: Finansi. Uchebnik dlya vuzov / Pod red. prof. M.V.Romanovskogo, O.V.Vrublevskoy,
B.M.Sabanti. – M.: Finansi i statistika, 2000. s.44).
soliqlar va boshqa ixtiyoriy to‘lovlarni to‘lash jarayonida davlat va fuqarolar
o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
to‘lovlarni amalga oshirish va resurslarni olish jarayonida korxonalar,
fuqarolar va nobyudjet fondlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
byudjet tizimining alohida bo‘g‘inlari o‘rtasida vujudga keladigan pul
munosabatlari;
sug‘urta badallarini to‘lash va zararlarni qoplash, sug‘urta hodisasi ro‘y
bergan paytda aholi, korxonalar hamda mulkiy va shaxsiy sug‘urta organlari
o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
korxona fondlarining doimiy doiraviy aylanishiga xizmat qiluvchi pul
munosabatlari.
Pul daromadlari va fondlarining eng asosiy moddiy manbai bo‘lib
mamlakatning MD hisoblanadi. MDning hajmi umumdavlat ehtiyojlarini qondirish
va ijtimoiy ishlab chiqarishni kengaytirish imkoniyatlarini aniqlab beradi. Aynan
MD va uning alohida qismlarining - iste’mol fondi va jamg‘arish fondining -
hajmini hisobga olgan holda iqtisodiyotning rivojlanish proporsiyalari (nisbatlari)
va tarkibiy tuzilmasi aniqlanadi. Xuddi shuning uchun ham barcha mamlakatlarda
MD statistikasiga muhim ahamiyat berilayotir.
Moliyaning ishtirokisiz MDni taqsimlab bo‘lmaydi. Moliya MDni yaratish
va undan foydalanishning ajratib bo‘lmaydigan bog‘lovchi bo‘g‘ini hisoblanadi.
Moliya ishlab chiqarish, taqsimlash va iste’molga ta’sir etib, ob’ektiv harakterga
ega. U ishlab chiqarish munosabatlarining ma’lum bir sohasini ifoda etib, bazis
kategoriyasiga mansubdir.
Shunday
qilib,
moliyaning
ijtimoiy-iqtisodiy
mohiyati,
taraqqiyot
qonuniyatlari, tovar-pul munosabatlarining qamrab olish sohasi va ijtimoiy takror
ishlab chiqarishdagi roli jamiyatning iqtisodiy tuzumi, davlatning tabiati va
funksiyalari bilan belgilanadi. Tarixiy kategoriya sifatida ham moliyaning vujudga
kelishi jamiyatning sinflarga bo‘linishi va davlatning paydo bo‘lishi bilan bog‘liq.
Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish uchun sharoitlarni ta’minlash hamda
davlatning funksiyalari va vazifalarini bajarish maqsadida markazlashtirilgan va
markazlashtirilmagan pul mablag‘lari fondlarini shakllantirish, taqsimlash va
foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy (moliyaviy) munosabatlarga moliya
deyiladi.
2-savol bayoni. Moliya bazis kategoriyasi hisoblansa-da, ko‘p jihatdan u
hukumat tomonidan amalga oshiriladigan (yurgiziladigan, hayotga tatbiq etiladigan)
moliyaviy siyosatga ham bog‘liq bo‘ladi.
Moliya – bu, eng avvalo, taqsimlash kategoriyasi. Uning yordamida MDni
ikkilamchi taqsimlanishi yoki qayta taqsimlanishi amalga oshiriladi.
Moliyaviy munosabatlarning ijtimoiy-iqtisodiy mohi-yati “Davlat kimning
hisobidan moliyaviy resurslarni oladi va kimlarning manfaatlari uchun bu
mablag‘lardan foydalanadi?” degan savolning tadqiq qilinishi orqali namoyon
bo‘ladi.
Taqsimlash jarayonlari faqatgina moliya orqali emas, balki boshqa iqtisodiy
kategoriyalar, jumladan baho, kredit, soliq va h.k.lar orqali ham amalga oshiriladi.
Tovar
qiymatining
pulda
ifodalanishiga
baho
deyiladi.
MDning
taqsimlanishidan oldin tovar realizatsiya qilinishi kerak. Baho mulkdorlarga
mahsulot realizatsiyasidan kelib tushishi mumkin bo‘lgan pul mablag‘larining
o‘lchamini aniqlaydi va navbatdagi taqsimlash jarayonlari uchun boshlang‘ich asos
sifatida maydonga chiqadi. Baho tovarlarga bo‘lgan talab va taklifni tartibga soladi
va shu orqali takror ishlab chiqarishga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida baho pensiya, nafaqa va hatto minimal ish haqini
aniqlashda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ko‘rsatkich hisoblanadi. Agar davlat
baholarni tartibga solmasa, sotsial to‘lovlarni korrektirovka (o‘zgartirishga) qilishga
va minimal ish haqini oshirishga majbur bo‘ladi. Hozirgi paytda dunyoning juda
ko‘p mamlakatlarida davlat sotsial ahamiyat kasb etuvchi muhim tovarlarning
bahosini korrektirovka qilayotir (o‘zgarti-rayotir). Baho, shuningdek bojxonaviy
tartibga solishda va bojxona daromadlarini undirishda davlat tomonidan
foydalaniladi. Masalan, ayrim mamlakatlarda bojxona bojlari ko‘plab tovar
guruhlari bo‘yicha sotib olish olish bahosi bo‘yicha emas, balki haqiqatdagisidan
keskin farq qiluvchi normativ baholar bo‘yicha undiriladi. Shunga mos ravishda
(boshqa sharoitlar teng bo‘lgan taqdirda) byudjetning daromadlari va mamlakat
ichki bozoridagi baholar ortadi.
Moliya va kredit mustaqil iqtisodiy kategoriyalar sifatida bir-biri bilan uzviy
bog‘liqdir. Ular hamkorlikda kengaytirilgan asosda korxonalar pul fondlarining
doiraviy aylanishiga xizmat qiladi. Kredit bank tizimi va maxsus moliya-kredit
institutlari tomonidan amalga oshiriladigan ssuda fondining harakatini ifoda-laydi.
Bank krediti sifatida sof ko‘rinishda tushuniladigan kredit davlatga bevosita bog‘liq
emas. Takror ishlab chiqarish jarayonida uning roli yetarli darajada aniqlangan - bu
daromadlar va harajatlar o‘rtasidagi vaqtinchalik uzilishni qoplash usuli, ishlab
chiqarishni modernizatsiya qilishning ehtiyojlarini qoplash usuli va h.k. Biroq, bir
vaqtning o‘zida, kredit - byudjet defitsiti va byudjet-kassa uzilishini (navbatdagi
daromadlar kelib tushgunga qadar byudjet harajatlarini qoplash uchun bank
xizmatlari zarur bo‘lgan paytda) qoplashning muhim shakli. O‘z navbatida, agar
byudjet mablag‘lari tijorat banklarining hisob varaqlarida saqlanayotgan bo‘lsa, bu
banklar uchun muhim ssuda manbaidir.
Kredit moliyadan (moliyalashtirishdan) o‘zining qaytariluvchanligi va
haqliligi bilan farqlanadi. Bir vaqtning o‘zida, har ikki holatda ham ular pul
mablag‘larining harakatlanishini ifodalaydi hamda kredit va moliya pul
munosabatlarining chegarasidan (ramkasidan) chetga chiqmay-di. Hatto, tovar
krediti ham pul asosiga va shakliga ega. Banklar korxonalar va aholining bo‘sh pul
mablag‘larini akkumulyatsiya qiladilar va ularni ta’minlanganlik, qaytaruvchanlik,
haqlilik va muddatlilik asosida ularga ehtiyoj sezgan korxonalarga beradilar. Agar
moliya qiymatning bir tomonlama va qayta tiklanmaydigan (qaytarilmaydigan
shakldagi harakatini ifodalasa, kredit esa kreditorga belgilangan muddatda oldindan
o‘rnatilgan foizlarni to‘lagan holda qaytarilishi kerak.
Yuqorida keltirib o‘tilgan barcha kategoriyalar pul harakteriga, pul tabiatiga
ega bo‘lib, ularga ikki va undan ortiq kategoriyalarning belgilari xosdir. Masalan,
ish haqi yetarli darajada asoslangan tarzda pulli to‘lanma, ya’ni pul deb atalishi
mumkin. Biroq, bu oddiy pul bo‘lmasdan sarflangan mehnatga muvofiq olingan pul
hisoblanadi.
Soliq ham biz tomonimizdan amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda
davlatga tekinga berilayotgan puldir. Qonunga rioya etmaslik jazo choralarining
qo‘llanishini taqozo etadi. Biroq, bundan tashqari, soliq bizga tegishli bo‘lgan
daromad va ish haqining bir qismidir. O‘z navbatida, pulni muomalaga chiqarish
(emissiya qilish) bo‘yicha operatsiyalar ham davlat daromadlarining manbai hisob-
lanadi.
Yuqoridagi barcha kategoriyalarni ularning pulli tabiati birlashtirib turadi.
Ular bir-birlaridan o‘zlarining funksiyalari va mo‘ljallanganligi bilan ajralib turadi.
Bunda kategoriyalarga tegishli bo‘lgan barcha belgilarning majmui ko‘rib
chiqilsagina ularni farqlash mumkin. Xususan, noekvivalent harakterga ega bo‘lgan
va davlatning mavjudligi natijasida vujudga keladigan jamiyatdagi pul
munosabatlari davlat moliyasi deyiladi. Taqsimlash sohasidan tashqarida moliya
mavjud bo‘lmaydi. Agar moliya qayta taqsimlash sohasiga o‘tsa, u boshqa iqtisodiy
kategoriyalarning belgilarini o‘zida mujassam etadi.
3-savol bayoni. Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon
bo‘ladi. Moliya quyidagi ikki funksiyani bajaradi:
1. Taqsimlash;
2. Nazorat.
Bu funksiyalar moliya tomonidan bir vaqtning o‘zida amalga oshiriladi5. Har
qanday (bir) moliyaviy operatsiya YAIM va MDni taqsimlash va shu taqsimlash
ustidan nazoratning amalga oshirilishini anglatadi.
5 Bir vaqtning o‘zida moliyaning funksiyalari xususida moliyachi-olimlar o‘rtasida hamon bir to‘xtamga kelingani
yo‘qligini ham qayd etib o‘tish kerak. Ayrim iqtisodchi-olimlarning fikricha, moliyaning funksiyalari 2tadan
10tagacha tebranib boradi. Masalan, Rossiya Federatsiyasi Prezidenti huzuridagi Rossiya Davlat xizmati akademiyasi
iqtisodchi-olimlarining fikriga muvofiq moliyaning asosiy funksiyalari quyidagilardan iborat: taqsimlash va qayta
taqsimlash; rag‘batlantirish (tartibga solish); nazorat; takror ishlab chiqarish; takror ishlab chiqarishning barcha
darajalarida uning jarayonlarini pul mablag‘lari bilan ta’minlash. (Qarang: Finansi, nalogi i kredit. Uchebnik. Izd. 2-
ye, dop. i pererab. /Pod red. d.e.n., prof. I.D.Matskulyaka. – M.: Izd-vo RAGS, 2007. s.21).
Moliyaviy munosabatlarning asosiy tavsifi ularning taqsimlash harakteriga
ega ekanligi uchun, shunga muvofiq ravishda moliyaning bosh yoki asosiy
funksiyasi taqsimlashdir. Moliya yordamida amalga oshirilishi lozim bo‘lgan
taqsimlash jarayoni murakkab va ko‘p qirrali jarayondir. Moliya YAIMni
taqsimlashning turli bosqich-lariga xizmat qilib, uni birlamchi taqsimlashda va qayta
taqsimlashda ishtirok etadi.
Moliyaviy metod orqali taqsimlash iqtisodiyotni boshqarishning turli
darajalarini (mamlakat, uning alohida olingan mintaqalari va mahalliy o‘z-o‘zini
boshqarish organlari miqyosida) qamrab oladi. Unga taqsimlashning turli
ko‘rinishlarini (xo‘jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo va b.)
tug‘diruvchi ko‘p bosqichlilik xosdir.
Eng avvalo, moliyaning taqsimlash funksiyasi MDni taqsimlashda, “asosiy
yoki birlamchi daromadlar” deb nom olganlarni yaratish (tashkil etish) sodir
bo‘lganda namoyon bo‘ladi. Ularning yig‘indisi MDga tengdir. Asosiy daromadlar
MDni moddiy ishlab chiqarish ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash jarayonida
shakllanadi. Ular ikki guruhga bo‘linadi:
moddiy ishlab chiqarish sohasida band bo‘lgan ishchi va xizmatchilarning
ish haqi, fermer va h.k.larning daromadlari;
moddiy ishlab chiqarish sohasidagi korxonalarning daromadlari.
Biroq, bunda birlamchi daromadlar milliy xo‘jalik ustuvor tarmoqlarini
rivojlantirish, mamlakat mudofaa qudratini ta’minlash, aholining moddiy va
madaniy ehtiyojlarini qondirish uchun ijtimoiy pul fondlarining shakllanishini
ta’minlay olmaydi. Buning uchun quyidagilar bilan bog‘langan holda MDni yanada
taqsimlash va qayta taqsimlash zarur:
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar daromadlari va jamg‘armalaridan eng samarali
va oqilona foydalanish maqsadida mablag‘larni tarmoqlararo va hududiy qayta
taqsimlash bilan;
ishlab chiqarish sohasi bilan bir qatorda noishlab chiqarish sohasining
(maorif, sog‘liqni saqlash, ijtimoiy sug‘urta va ijtimoiy ta’minot, boshqaruv va h.k.)
ham mavjudligi bilan;
aholining turli ijtimoiy qatlamlari o‘rtasida daromadlarni qayta taqsimlash
bilan.
Yuqoridagi qayta taqsimlashlar natijasida ikkilamchi yoki “kelib chiquvchi”
daromadlar tashkil topadi. Bunday daromadlarga noishlab chiqarish sohasi
tarmoqlarida olingan daromadlar, soliqlar (jismoniy shaxslardan olinadigan
daromad solig‘i va boshqalar) kiradi. Ikkilamchi daromadlar MDdan foydalanish
borasidagi yakuniy nisbatlarni (proporsiyalarni) shakllantirish uchun xizmat qiladi.
MDni taqsimlash va qayta taqsimlashda faol ishtirok etib, moliya MDni
birlamchi taqsimlashda vujudga kelgan nisbatlarni ularning yakuniy foydalanish
nisbatlariga transformatsiya qilinishiga (aylanishiga, o‘zgarishiga) ta’sir ko‘rsatadi.
Bunday qayta taqsimlash natijasida yaratiladigan daromadlar moddiy va moliyaviy
resurslar va eng avvalo, bir tomondan pul fondlarining o‘lchami va ularning
tarkibiy tuzilmasi, ikkinchi tomondan esa ishlab chiqarish vositalari va iste’mol
predmetlarining hajmi va tuzilmasi o‘rtasidagi muvofiqlikni ta’minlashi kerak.
Odatda, har bir mamlakat doirasida MDni qayta taqsimlash milliy
iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini (qishloq
xo‘jaligi, transport, energetika va h.k.) rivojlantirish maqsadlarida, aholining eng
kam ta’minlangan qatlamlari (pensionerlar, talabalar, yolg‘iz va ko‘p bolali onalar
va h.k.) foydasiga amalga oshiriladi.
Shunday qilib, MDni qayta taqsimlash milliy xo‘jalikning ishlab chiqarish va
noishlab chiqarish sohalari, moddiy ishlab chiqarish tarmoqlari, mamlakatning
alohida mintaqalari, mulkchilik shakllari va aholining sotsial guruhlari o‘rtasida
sodir bo‘ladi.
Moliya yordamida amalga oshiriladigan YAIM va MDni taqsimlash va qayta
taqsimlashning pirovard maqsadi ishlab chiqaruvchi kuchlarni rivojlantirish,
iqtisodiyotning bozor tarkibiy tuzilmasini shakllantirish, davlatni mustahkamlash,
aholi keng qatlamlari hayotining yuqari sifatli bo‘lishini ta’minlashdan iboratdir. Bu
jarayonlarda moliyaning roli kam harajat qilib eng yuqori natijalarga erishish,
moliya-xo‘jalik faoliyatini yanada yaxshilashda xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar har
bir xodimi va jamoasining moddiy manfaatdorligi va qiziquvchanligini oshirish
vazifalariga bo‘ysundirilgan.
Moliyaning taqsimlash funksiyasi yordamida davlat faqatgina MDni qayta
taqsimlashga emas, balki ishlab chiqarishga, kapitalning jamg‘arilishiga, iste’mol
sohasiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Shu ma’noda, moliya iqtisodiyotning davlat
va xususiy sektorlarini, ishlab chiqarish va sotsial infrastrukturani, ilmiy-texnika
taraqqiyotini va h.k.larni rivojlantirishda hal qiluvchi rolni o‘ynaydi.
Umuman, moliyaning taqsimlash funksiyasi:
xo‘jalik sub’ektlari, aholi, davlat va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari
darajasida maqsadli pul mablag‘lari fondlarini shakllantirishga;
xo‘jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlar-aro, shuningdek ishlab
chiqarish va noishlab chiqarish sohalari, aholi ijtimoiy guruhlari o‘rtasida qayta
taqsimlashni sodir etishga;
xo‘jalik sub’ekti va davlat darajasida zahiralar yaratishga, fuqarolar
tomonidan jamg‘arishni amalga oshirishga imkoniyat va shart-sharoit yaratib beradi.
Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish hamda foydalanishning
instrumenti sifatida moliya taqsimlash jarayonining amalga oshirilishini ob’ektiv
ravishda o‘zida aks ettiradi. Uning nazorat funksiyasi YAIMni tegishli fondlarga
taqsimlash va ularning maqsadga muvofiq sarflanishi ustidan nazoratni amalga
oshirish orqali namoyon bo‘ladi. Shu ma’noda, moliyaning taqsimlash va nazorat
funksiyalari yagona iqtisodiy jarayonning ikki tomonidir.
Moliya nazorat funksiyasining asosini moliyaviy resurslarning harakati
tashkil etadi. Ana shu harakatning harkteridan kelib chiqqan holda jamiyat pul
mablag‘larini taqsimlashda qanday proporsiyalarning (nisbatlarning) vujudga
kelayotganligi, xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar ixtiyoriga moliyaviy resurslarning o‘z
vaqtida kelib tushishi qanday ta’minlanayotganligi xususida ma’lumotga ega
bo‘lishi kerak. Agar moliyaning nazorat funksiyasi amaliyotda amalga oshirilmasa,
moliya taqsimlash funksiyasining samaradorligini baholashning ham iloji yo‘qki, bu
narsa
yuqoridagi
har
ikki
funksiya
koordinatsiya
qilinishining
(muvofiqlashtirilishining) zarurligi to‘g‘risida darak berayotir.
Bozor munosabatlariga o‘tish sharoitida moliyaning nazorat funksiyasi
ijtimoiy va xususiy ishlab chiqarishning dinamik rivojlanishini ta’minlashga, ilmiy-
texnika taraqqiyotini jadallashtirishga, milliy xo‘jalikning barcha bo‘g‘inlarida ish
sifatini uzluksiz yaxshilashga yo‘naltirilgan. U ishlab chiqarish va noishlab
chiqarish sohalarini to‘liq qamrab oladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishni oshirish,
moddiy, mehnat, moliyaviy resurslar va tabiiy boyliklardan oqilona va tejamkor
foydalanish, noishlab chiqarish harajatlari va yo‘qotmalarni qisqar-tirish, xo‘jasizlik
va isrofgarchilikning oldini olish moliya nazorat funksiyasining maqsadlaridandir.
Moliya nazorat funksiyasining eng muhim vazifalaridan biri moliyaviy
masalalar bo‘yicha qonunchilikning aniq bajarilishini, byudjet tizimi, soliq xizmati,
banklar oldidagi moliyaviy majburiyatlar, shuningdek hisob-kitoblar va to‘lovlar
bo‘yicha xo‘jalik yurituvchi sub’ekt-larning o‘zaro majburiyatlari bajarilishining
o‘z vaqtidaligi va to‘liqligini tekshirish hisoblanadi.
Moliya organlarining ko‘p qirrali faoliyatlari orqali moliyaning nazorat
funksiyasi namoyon bo‘ladi. Moliya tizimi va soliq xizmatining xodimlari
moliyaviy rejalashtirish jarayonida, byudjet tizimining daromadlar va harajatlar
qismining
bajarilishida
moliyaviy
nazoratni
amalga
oshiradilar.
Bozor
munosabatlarining rivojlanishi sharoitida nazorat ishlarining yo‘nalishi, moliyaviy
nazoratning shakl va metodlari keskin o‘zgaradi.