MOLIYAVIY BOSHQARUV
1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati
2. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari
3. Moliyaviy oqimlarni boshqarish
1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati
“Boshqaruv” atamasi umumiy tarzda ob’yektni rivojlantirish va takomillashtirish
maqsadida unga ongli ravishda ta’sir ko‘rsatishni anglatadi. Moliya tizimi doirasida
moliyaviy resurslarni qayta taqsimlash har doim ma’lum bir maqsadlarga erishishga
yo‘naltirilgan bo‘ladi. Bu narsa ma’lum bir tarzda boshqaruv sxemasini tashkil etishni taqazo
etadi. Shu ma’noda va eng umumiy ko‘rinishda boshqaruv sub’yektining boshqaruv
ob’yektiga maqsadga yo‘naltirilgan ta’siri boshqaruv deyiladi.
Davlat jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti uchun zarur bo‘lgan moliyaviy
resurslarni sog‘lomlashtirishga (normallashtirishga) qaratilgan munosabatlar tizimini
takomillashtirishi va bu resurslarning samarali hamda oqilona foydalanishi ustidan nazoratni
amalga oshirishi kerak. Ana shu vazifani (muammoni) bajarish (echish) moliyaviy
boshqaruvning zimmasiga yuklatilgan.
Moliyaviy boshqaruv murakkab jarayon bo‘lib, boshqariladigan (ob’yektlar) va
boshqaruvchi (sub’yektlar) tizimlarning yagonaligidan iboratdir. Boshqaruvchi tizim, bu erda
moliyaviy institutlarning (tashkilotlarning) to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan moliya
tizimini nazarda tutsa, boshqariladigan tizim esa pul munosabatlari to‘plamidan (majmuidan)
iborat bo‘lgan moliya tizimini o‘z ichiga oladi. Bunda moliyaviy boshqaruv jarayoni bir xil
tarzda bo‘lmasdan, u bir tomondan, faqat ob’yektlarni boshqarishni emas, balki ikkinchi
tomondan, boshqaruv sub’yektlarini tashkil qilishni va ular faoliyatini takomillashtirishni
ham o‘z ichiga oladi.
Moliyaviy boshqaruvning ob’yekti sifatida moliyaviy munosabatlarning turli
ko‘rinishlari, shu jumladan, davlatning ijtimoiy tuzumi (tuzilishi), mamlakatdagi siyosiy
kuchlarning joylashishi (nisbati) va qayta taqsimlash jarayonlariga ta’sir ko‘rsatadigan
boshqa omillar bilan belgilanadigan o‘ziga xos bo‘lgan moliyaviy munosabatlar maydonga
chiqadi. Davlat moliyasi, mahalliy moliya va xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasida
moliyaviy boshqaruvning sub’yekti bo‘lib moliyaviy apparat deb nomlanuvchi maxsus
xizmatlar hisoblanadi.
Davlatning xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar va uy xo‘jaliklari bilan moliyaviy
munosabatlar sohasidagi o‘zaro munosabatlari soliq tizimi, kredit munosabatlarini
reglamentatsiya qilish (tartibga solish), moliya bozorini tartibga solish, davlatning qo‘llab-
quvvatlash tizimi, pensiya ta’minoti tizimi, ishlovchi aholining daromadlarini tartibga solish
mexanizmi va xokazolar orqali amalga oshiriladi.
Moliyaviy boshqaruvning maqsadi makroiqtisodiy muvozanatda, byudjet profitsitida,
davlat qarzining kamayishida, milliy valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va
nihoyat, davlat va jamiyat barcha a’zolari iqtisodiy manfaatlarining yagonaligida
(mushtarakligida) namoyon bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy mustaqillikni
ta’minlashdir. Shunga monand ravishda uning asosiy metodologik prinsiplari quyidagilardan
iborat:
-pirovard maqsadga bog‘liqlik;
-xo‘jalik barcha tarmoqlarining makroiqtisodiy muvozanatliligi;
-jamiyat barcha a’zolarining manfaatlariga mos kelish;
-iqtisodiy qonunlardan foydalanish;
-real imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoitlarni hisobga olish.
Moliyaviy boshqaruvning aniq metodlari va shakllari quyidagilardan iborat bo‘lishi
mumkin:
-moliyaviy rejalashtirish;
-bashoratlash (prognozlashtirish);
-dasturlashtirish;
-moliyaviy tartibga solish;
-moliyaviy nazorat;
-moliyaviy qonunlarni (qonunchilikni) qabul qilish;
-moliyaviy resurslarni jalb qilish metodlari tizimi.
Eng umumiy ko‘rinishda moliyaviy boshqaruv tizimini quyidagi chizmadagidek
tasavvur qilish mumkin.
2. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari
Moliya tizimini umumiy boshqarish mamlakatning oliy hokimiyat va boshqaruv organlari
tomonidan amalga oshiriladi. Umumdavlat miqyosida moliyaviy boshqaruv tizimi quyidagi
boshqaruv organlaridan tashkil topishi mumkin:
-Prezident va Prezident devoni;
-Oliy Majlis va moliya, byudjet, soliq va bank masalalari bo‘yicha Oliy Majlis har ikki
palatasining tegishli qo‘mitalari;
-Vazirlar Mahkamasi;
-Hisob palatasi;
-Moliya vazirligi va uning quyi (joylardagi), jumladan, G‘aznachilik tizimi organlari;
-Markaziy bank;
-Davlat soliq qo‘mitasi;
-Davlat bojxona qo‘mitasi;
-Davlat mulk qo‘mitasi;
-Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya;
-Maqsadli fondlarning ijroiya direksiyalari va boshqalar.
Молиявий бошқарув тизими
Бошқарув
субъектлари
Таъсир
инструмент-
лари
Пиро-
вард
мақсад
Бошқарув
объектлари
Молия
тизими
Молиявий
сиёсат
Тизимлар
молияси
Молиявий
барқарорлик
Президент;
Парламент;
Ҳукумат;
Молия
вазирлиги;
Д
Бошқарув
принциплари;
Молиявий
башоратлаш;
Молиявий
дастурлаш;
М
й
Бюджет
фондларини
шакллантириш
ва фойдаланиш
бўйича
муносабатлар;
Макро-
иқтисодий
мувозанат;
Бюджет
режала-
2-chizma. Moliyaviy boshqaruv tizimi.
Mamlakat Prezidenti (Prezident devoni) moliya tizimining faoliyatini reglamentatsiya
qiladi (tartibga soladi), mamlakat byudjetini imzolaydi, Parlament tomonidan qabul qilingan
moliyaviy qonunlarga “veto” qo‘yish huquqiga ega.
Ikki palatadan (Senat va Qonunchilik) iborat bo‘lgan Oliy majlis soliqlar, yig‘imlar,
nosoliqli to‘lovlarni belgilaydi (o‘rnatadi), Davlat byudjetini ko‘rib chiqadi va tasdiqlaydi,
shuningdek, Davlat byudjetining ijrosi to‘g‘risidagi hisobotni ham tasdiqlaydi, moliyaviy
qonunlarni (masalan, Soliq kodeksi va boshqalar) qabul qiladi. Bir vaqtning o‘zida davlat
ichki va tashqi qarzining tegishli (chegaraviy) darajasini belgilash (o‘rnatish) ham Oliy Majlis
tomonidan amalga oshiriladi.
Moliyaviy boshqaruvning umumiy boshqaruv organi sifatida Vazirlar Mahkamasi
Davlat byudjetini ko‘rib chiqadi, moliyaviy boshqaruvning yagona umumiy markazi sifatida
maydonda gavdalanadi.
Davlat moliyaviy nazorat organi sifatida Hisob palatasi moliyaviy boshqaruvga oid
quyidagi vazifalarni bajaradi:
-hajmi va maqsadga mo‘ljallanganligi bo‘yicha Davlat byudjeti va maqsadli fondlari
daromadlar va xarajatlarining o‘z vaqtida ijro etilishi ustidan nazoratni tashkil qilish va
amalga oshirish;
-davlat mablag‘larining sarflanish va davlat mulkidan foydalanishning maqsadga
muvofiqligi va samaradorligini aniqlash;
-Davlat byudjeti va maqsadli fondlarni shakllantirish va ulardan foydalanishga ta’sir
ko‘rsatadigan yoki xarajatlarning Davlat byudjeti hisobidan qoplanishini ko‘zda tutayotgan
davlat hokimiyatining qonunlari va normativ-huquqiy aktlarini moliyaviy ekspertiza qilish;
-Davlat byudjetining ijrosi va amalga oshirilayotgan nazorat tadbirlarining natijalari
to‘g‘risida Oliy Majlisning Senati va Qonunchilik palatasiga doimiy ravishda ma’lumotlarni
taqdim etish;
-va boshqalar.
Moliyaviy boshqaruvning markaziy organi Moliya vazirligi va uning joylardagi
organlari hisoblanadi. U mamlakat miqyosida yagona moliyaviy, byudjet, soliq va valyuta
siyosatining amalga oshirilishini ta’minlaydi. Moliya vazirligining asosiy vazifalari
quyidagilardan iborat:
-yagona davlat moliya siyosatini ishlab chiqish va uni amalga oshirish;
-Davlat byudjetining loyihasini tuzish va uning ijrosini ta’minlash;
-byudjet mablag‘lari va maqsadli fondlar mablag‘larining oqilona va maqsadli
ishlatilishi ustidan moliyaviy nazoratni amalga oshirish;
-davlat moliyasining barqarorligini ta’minlash va moliyaviy bozorni rivojlantirishga
oid chora - tadbirlarni ko‘rish;
-mamlakatning byudjet tizimini takomillashtirish, bu borada tegishli takliflarni ishlab
chiqish va ularni hayotga tatbiq etish choralarini ko‘rish;
-mamlakat ijtimoiy - iqtisodiy taraqqiyotining ustuvor yo‘nalishlariga moliyaviy
resurslarni konsentratsiya qilish (to‘plash);
-Davlat byudjeti va jamlanma (konsolidatsiyalashtirilgan) byudjetning ijrosi haqida
hisobotni tayyorlash;
-davlat tomonidan qarzlarni olish dasturini ishlab chiqish va davlatning ichki va tashqi
qarzlarini boshqarish;
- uzoq, o‘rta va qisqa muddatli istiqbolga mo‘ljallangan mamlakat taraqqiyotining
ijtimoiy-iqtisodiy bashoratlarini ishlab chiqishga ishtirok etish;
-iqtisodiyotni moliyaviy sog‘lomlashtirish va uni tarkibiy jihatdan qayta qurish,
mamlakatdagi tovar ishlab chiqaruvchilar, ishlar va xizmatlarni bajaruvchilarning
manfaatlarini himoya qiluvchi va qo‘llab-quvvatlovchi chora-tadbirlarni ishlab chiqish va
ularni amalga oshirishda qatnashish;
-mamlakatdagi pul-kredit siyosatining asosiy yo‘nalishlari, iqtisodiyotdagi hisob-
kitoblar va to‘lovlar-ning ahvolini yaxshilash bo‘yicha takliflarni ishlab chiqishda ishtirok
etish;
-faol investitsion siyosatni shakllantirish va uni amalga oshirishga yo‘naltirilgan
choralarni ishlab chiqish, davlat investitsiya dasturlari va mamlakat Taraqqiyot byudjetini
ishlab chiqish va moliyalashtirishga qatnashish;
-moliyaviy rejalashtirish va milliy xo‘jalikni moliyalashtirish sohalarida metodik
(uslubiy) rahbarlikni amalga oshirish;
-mamlakat moliyaviy resurslar balansini ishlab chiqishda (Iqtisodiyot vazirligi bilan
birgalikda) faol ishtirok etish;
-moliyaviy intizom buzilganda moliyalashtirishni cheklash yoki umuman to‘xtatib
qo‘yish;
-va boshqalar.
Hozirgi paytda Moliya vazirligining markaziy apparatida quyidagi bosh boshqarmalar
va boshqarmalar bo‘lishi mumkin:
-davlat byudjeti bosh boshqarmasi;
-valyuta aktivlari va majburiyatlari bosh boshqarmasi;
-hududlar moliyasi bosh boshqarmasi;
-agrosanoat majmuini moliyaviy tartibga solish bosh boshqarmasi;
-ijtimoiy soha va fanni moliyalashtirish bosh boshqar-masi;
-nazorat-taftish bosh boshqarmasi;
-investitsiyalar boshqarmasi;
-iste’mol bozori va xizmat ko‘rsatish sohalarini moliya-viy hamda narx orqali tartibga
solish boshqarmasi;
-boshqaruv organlarini moliyalashtirish boshqarmasi;
-soliq siyosati boshqarmasi;
-buxgalteriya hisobi va audit uslubiyoti boshqarmasi;
-qimmatli qog‘ozlar va moliya bozori boshqarmasi;
-moliya institutlari faoliyatini muvofiqlashtirish boshqarmasi;
-sanoatning bazaviy tarmoqlari va yoqilg‘i-energetika majmui moliyasi boshqarmasi;
-mudofaa majmui, huquq-tartibot organlari va boshqa sohalarni moliyalashtirish
boshqarmasi;
-va boshqalar.
Moliya vazirligining muhim bo‘linmasi G‘aznachilik tizimi bo‘lib, u davlat
byudjetining kassa ijrosini ta’minlashda mas’uldir. Moliyaviy boshqaruvga bevosita daxldor
bo‘lgan G‘aznachilik tizimining asosiy vazifalari tarkibiga quyidagilar kiradi:
-mamlakat byudjetining ijrosini tashkil qilish, amalga oshirish va nazorat qilish;
-kassaning yagonaligi prinsipidan kelib chiqib, Xazinachilikning bankdagi hisob
varaqlarida bo‘lgan byudjet daromadlari va xarajatlarini boshqarish;
-davlat maqsadli fondlarining moliyaviy ijrosini ta’minlash;
-davlat moliyaviy resurslarining hajmlarini qisqa muddatli bashoratlash va ularni operativ
boshqarish;
-Markaziy bank bilan birgalikda davlatning ichki va tashqi qarzlarini boshqarish va unga
xizmat qilish (ko‘rsatish);
-byudjet bo‘yicha hukumatning moliyaviy operatsiyalari to‘g‘risida va shuningdek,
mamlakat byudjet tizimining ahvoli to‘g‘risida qonunchilik va ijroiya organlariga hisobotni
taqdim etish;
-va boshqalar.
Mamlakatning Markaziy banki moliyaviy siyosat va uning tarkibiy qismi bo‘lgan pul-
kredit siyosatini amalga oshirishda muhim rol o‘ynab, u xazinachilik tizimi organlari bilan
birgalikda byudjetning kassa ijrosini ta’minlaydi va boshqa kredit institutlarining faoliyatini
nazorat qiladi.
Moliyaviy boshqaruv tizimida Davlat soliq qo‘mitasi va uning quyi organlari ham
muhim rol o‘ynab, ular yordamida soliqlar, yig‘imlar va boshqa to‘lovlarning to‘g‘ri
hisoblanishi, ularning tegishli byudjet fondlariga to‘liq va o‘z vaqtida o‘tkazilishi ustidan
nazorat amalga oshiriladi. SHunga muvofiq ravishda moliyaviy boshqaruvga oid Davlat soliq
qo‘mitasi va uning quyi organlari quyidagi vazifalarni bajaradi:
-byudjetga va maqsadli fondlarga soliqlar, yig‘imlar va to‘lovlarning to‘g‘ri hisoblanishi,
to‘liq va o‘z vaqtida o‘tkazilishi masalalari bo‘yicha moliyaviy qonunchilikka qay darajada
rioya etilayotganligini nazorat qilish;
-soliq to‘lovchilarni hisobga olish va ularni tekshirish;
-moliya organlariga va xazinachilikka soliqlar va boshqa to‘lovlarning haqiqatdagi
tushumlari to‘g‘risida har oyda ma’lumot taqdim etish;
-ortiqcha to‘langan soliq summalarini va soliq to‘lovchilardan noto‘g‘ri undirilgan jarima
va penyalarni egalariga qaytarish bo‘yicha tegishli ishlarni amalga oshirish;
-va boshqalar.
Davlat bojxona qo‘mitasi va uning tegishli organlari moliyaviy boshqaruv tizimida
o‘ziga xos bo‘lgan o‘ringa ega. Ular bojxona bojlarining o‘z vaqtida tushishi uchun mas’ul
hisoblanadi va bu borada quyidagi asosiy vazifalar ularning zimmasiga yuklatilgan:
-bojxona organlari tomonidan undiriladigan soliqlar bo‘yicha soliq tekshiruvlarini amalga
oshirish;
-bojxona organlari tomonidan undiriladigan soliqlarni hisoblash vato‘lash bilan bog‘liq
bo‘lgan hujjatlarni tekshirish;
-soliq qonunchiligini buzganligi yoki unga to‘liq rioya qilmaganligi uchun soliq
to‘lovchilarning bankdagi operatsiyalarini to‘xtatib turish;
-soliq qonunchiligida ko‘zda tutilgan jarima va boqimandalarni undirish;
-va boshqalar.
O‘z navbatida, Davlat mulki qo‘mitasi moliyaviy boshqaruvga oid nosoliqli xarakterga
ega bo‘lgan daromadlarni (ijara haqi, davlat mulkini sotishdan keladigan daromadlar va
boshqalarni) olish maqsadida davlat mulkini boshqarishni tashkil qiladi.
Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya fond bozori ishtirokchilarining faoliyatini
nazorat qilib, byudjet fondiga tushuvchi tushumlarning ortishiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
3. Moliyaviy oqimlarni boshqarish
Korxonalarning
jamg‘armalari,
daromadlari
hamda
markazlashtirilgan
va
markazlashtirilmagan moliyaviy resurslar fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish
jarayonidagi pul mablag‘larining miqdoriy va sifat jihatidan harakatiga moliyaviy oqim
deyiladi. Moliyaviy oqimlarning hajmi ular asosida shakllanishi lozim bo‘lgan moliyaviy
resurslar fondlarining o‘lchamiga bog‘liq. Mamlakatning iqtisodiy (moliyaviy) qudrati
qancha kuchli bo‘lsa, uning o‘sishiga xizmat qiluvchi moliyaviy resurslar fondi va moliyaviy
oqimlar hajmi shuncha katta (hajmli) bo‘ladi.
Moliyaviy oqimlarning sifat jihatdan tavsifnomasi ular shakllantiruvchi moliyaviy
resurslar fondining nimaga mo‘ljallanganligi bilan bevosita bog‘liq. Masalan, soliqli
moliyaviy oqim bilan korxonaning tushumini shakllantiruvchi moliyaviy oqim sifat jihatidan
bir-biridan farqlanadi. Shuning uchun ham ularni boshqarish metodlari ham turlichadir.
O‘zining sifat mazmuniga ko‘ra quyidagilarni farqlash maqsadga muvofiq:
-byudjetli-soliqli moliyaviy oqimlar - barcha darajalardagi byudjetlarning mablag‘larini
shakllantirish va ulardan foydalanish jarayonida vujudga keladi;
-tijorat (tijoriy) moliyaviy oqimlari - tadbirkorlik xo‘jalik sub’yektlari tomonidan amalga
oshiriladi;
-maqsadli moliyaviy oqimlar-notijorat tashkilotlarining fondlarini shakllantiradi;
Moliyaviy oqimlarni boshqarishning funksiyalari quyidagilardan iborat:
-qonunchilik - Oliy Majlisning vakolatida;
-nazoratchilik (tartibga soluvchanlik) - Hisob palatasi va mamlakatning boshqa nazorat
organlari (Moliya vazirligi, soliq va bojxona qo‘mitalari va boshqalar) tomonidan amalga
oshiriladi;
-boshqaruvchanlik - korxona va korporatsiyalar, banklar, soliq organlari, G‘aznachilik
apparati va Moliya vazirligining hisob-kitob-kassa va boshqa xizmatlarining vakolatida;
-nadzorchilik (nazorat-kuzatuv) - korxonalarning moliyaviy jihatdan kasodga
uchraganligigi to‘g‘risidagi ishlarni ko‘radigan va bu holda moliyaviy oqimlar ustidan
nazoratni amalga oshiruvchi arbitrajlik sudlari tomonidan bajariladi.
Moliyaviy oqimlarni boshqarish bo‘yicha yuqoridagi organlarning funksiyalari bir-biri
bilan qo‘shilib ketib, ularni har doim ham ajratib (alohida qilib) bo‘lmaydi.
Agar moliyaviy oqimlar moliyaviy resurslar aylanishining qonuniyatlariga muvofiq
ravishda, ko‘zda tutilgan tartibda (rejimda) va rejada aks ettirilgan hajmda, ishlab chiqarish
va ijtimoiy vazifalarni samarali echish uchun kerak bo‘lgan tarzda va takror ishlab
chiqarishsiklini pul mablag‘lari bilan to‘liq ta’minlash tarzida amal qilsa, bularning barchasi,
moliyaviy oqimlarning samarali ekanligidan dalolat beradi.
Moliyaviy oqimlarning samaradorligi pul mablag‘larining etarli bo‘lmagan hajmda va
o‘z vaqtida tushmaganligida pasayadi. Moliyaviy oqimlar ritmining buzilishi resurslarning
doiraviy aylanishi va daromadlarning olinishida uzilishlarning bo‘lishiga, moliyaviy-
iqtisodiy faoliyatda keskin yo‘qotmalarning bo‘lishiga olib keladi. Moliyaviy oqimning
samaradorligini quyidagicha aniqlash mumkin:
Ks = Hmo / Rmo
Bu erda:
Ks - moliyaviy oqim samaradorligining koeffitsienti;
Hmo - davriy koeffitsientga o‘zgartirilgan (korrektirovka qilingan) haqiqatdagi
moliyaviy oqim;
Rmo - rejadagi moliyaviy oqim.
Moliyaviy oqimlar moddiy resurslarning uchrashma harakatini o‘zida aks ettiradi.
Ular orqali iqtisodiyotning makro- va mikrodarajalarida (korxonalar, firmalar,
korporatsiyalar va boshqalarda) mulkdan foydalanishning holati, dinamikasi va
samaradorligi nazorat qilinadi.
Tushumlar va boshqa pul mablag‘larining kelib tushishini (oqib kelishini) aks
ettiradigan moliyaviy oqimlar ijobiy oqimlar deyiladi. Aksincha, pul mablag‘larining oqib
ketishini xarakterlaydigan moliyaviy oqimlar salbiy oqimlar deyiladi.
Korxonaning moliyaviy ahvolini mustahkamlash uchun ijobiy moliyaviy oqimlar
salbiy moliyaviy oqimlardan ancha yuqori bo‘lishi kerak. Bunday sharoitda korxonaning
ixtiyorida qoluvchi pul mablag‘larining o‘lchamini aks ettiruvchi sof moliyaviy oqimning
bo‘lishi ta’minlanadi.
Sof moliyaviy oqim korxona moliyaviy salohiyatining o‘sish, ular daromadlarining
kapitalizatsiyalashuvi darajasini aniqlash, investitsion va innovatsion imkoniyatlarining
manbai bo‘lib hisoblanadi. Korxona va korporatsiyalar sof moliyaviy oqimining o‘sishi ular
rentabelligi va investitsion samaradorligini oshirish imkoniyatlarini xarakterlaydi hamda
moliyaviy ahvolini mustahkamlashning muhim shart-sharoiti hisoblanadi.
Makrodarajada moliyaviy ahvolni xarakterlaydigan quyidagi bir necha ko‘rsatkichlar
mavjud:
-bir ishlovchi to‘g‘ri keladigan ishlab chiqarilgan YAIMning miqdori;
-inflyasiya darajasi va dinamikasi;
-davlat byudjetining ahvoli (defitsit, profitsit);
-oltin valyuta zahiralarining miqdori va dinamikasi.
Davlatning moliyaviy ahvoli mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy kompleksi faoliyatining
natijasidir.
Jahon taraqqiyoti tendensiyalarining ko‘rsatishicha, hozirgi sharoitda davlat moliyaviy
ahvolini mustahkamlashning asosiy joriy va istiqboldagi rezervi ijtimoiy intellektning
(ijtimoiy kapitalning) to‘planishi (jamg‘arilishi) va uni iqtisodiy o‘sishning innovatsion-
investitsion strategiyasida foydalanish jarayonida samarali moddiylashtirish hisoblanadi.
Ijtimoiy xarakterdagi muammolarni (maorif, sog‘liqni saqlash, madaniyat va
boshqalarni) hal etish, turmush tarzining (hayotning) sifat darajasini oshirish bilan birgalikda,
iqtisodiy taraqqiyotning kuchli omili va buning oqibatida esa, mamlakat joriy va istiqboldagi
salohiyatini mustahkamlashning muhim shartidir.
Davlat qarzlarini o‘z vaqtida qaytarish (uzish) davlatning moliyaviy ahvolini
ko‘rsatuvchi muhim ko‘rsatkichlardan biri hisoblanadi. Murakkab moliyaviy vaziyatda
davlat defolt, ya’ni bir tomonlama tartibda qabul qilingan xalqaro moliya-kredit
majburiyatlardan bosh tortish e’lon qilishi mumkin. Bir vaqtning o‘zida davlat qarzlarini
restrukturizatsiya qilish va uning qaytarilish muddatlari bo‘yicha kreditorlar bilan
muvofiqlashtirilgan holda choralarni ishlab chiqish va ularni amalga oshirish kerak.
Korxonalar, firmalar va korporatsiyalar darajasida moliyaviy ahvol to‘lovga qobillilik
bilan, ya’ni bozor iqtisodiyotining boshqa sub’yektlari va soliq organlari oldida moliyaviy
majburiyatlarini o‘z vaqtida uzish imkoniyati bilan xarakterlanadi.
To‘lovga qobillik bu korxona barcha pul aktivlari (Pa) va to‘lov muddati kelgan (yoki
o‘tgan) moliyaviy majburiyatlar (Mm) o‘rtasidagi nisbat demakdir. Sog‘lom ishlayotgan
korxonalar uchun to‘lovga qobillik koeffitsienti (Tqk) doimo birdan yuqori (katta) bo‘lishi
kerak:
Pa
Tqk = --------- ˃ 1
Mm
Korxonaning moliyaviy holatini aniqlash uchun likvidlilik, aylanma aktivlarning o‘z
aylanma mablag‘lari bilan ta’minlanganlik ko‘rsatkichi va boshqa shu kabi ko‘rsatkichlardan
foydalaniladi.
Ma’lum bir aniq sanada va iqtiqbolda korxona to‘lov majburiyatlari va uning
moliyaviy imkoniyatlari o‘lchamini balanslashtirishning asosiy metodi moliyaviy oqimlar
byudjetidir (balansidir). U o‘z ichiga korxona ixtiyoriga kelib tushadigan pul mablag‘lari va
korxona tomonidan sarflanadigan pul mablag‘larini oladi. Bu narsa doimiy ravishda korxona
pul mablag‘larining harakatini nazorat qilish, ular dinamikasini baholash va bashoratlash
imkonini beradi. Ana shunday byudjet asosida korxonaning to‘lovga qobilligini boshqarish
amalga oshiriladi.
Moliyaviy oqimlar byudjeti bu korxona to‘lovga qobilligining kengaytirilgan
koeffitsienti, demakdir. Agar uning chap tomoni (daromadlar qismi) o‘ng tomoniga teng yoki
undan katta bo‘lsa, unda korxona to‘lovga qobildir. Agar uning o‘ng tomoni (xarajatlar qismi)
chap tomonidan oshsa, u holda korxona to‘lovga qobil emas hisoblanadi.
Moliyaviy oqimlar byudjeti (balansi) pul mablag‘larining tushilmalari va ularning
sarflanish yo‘nalishlari bo‘yicha bir - biri bilan o‘zaro bog‘liq bo‘lgan rejali - istiqbolli hisob-
kitoblar tizimidan iborat bo‘lib, u byudjetlashtirish tizimiga (sotuvlar byudjeti, to‘g‘ridan -
to‘g‘ri (bevosita) va egri (bilvosita) xarajatlar byudjeti, investitsion byudjet va boshqalardan)
asoslanadi.
Moliyaviy oqimlarning miqdoriy va sifat tavsifnomalari orqali korxonaning faoliyati
ifodalanadi. Ular ishlab chiqarish barcha omillari harakatining qiymatdagi ifodasidan
iboratdir. Menejmentda sifat jihatdan farqlanuvchi boshqaruv tizimi - korxonani moliyaviy
boshqarish tizimi shakllandiki, bu narsa moliyaviy oqimlar orqali ishlab chiqarish, mahsulot
realizatsiyasi, resurslarning aylanuvchanligi, xarajatlar, rentabellik va boshqa jarayonlarning
boshqarilishini ko‘zda tutadi.
Moliyaviy oqimlar byudjeti bu haqiqatda turli davriy muddatlarda hisoblanadigan
korxonaning moliyaviy rejasidir. Turli davrlar uchun (kunlik, dekadalik, oylik, choraklik,
yillik va uzoq istiqboldagi) moliyaviy oqimlarning bashoratli byudjetlarini tuzish
korxonaning to‘lovga qobillik darajasini oshirishga imkon beradi va kelajakda uning
moliyaviy holati barqarorligini ta’minlaydi.
Nazorat uchun savollar
1.Moliyaviy boshqaruv deb nimaga aytiladi?
2.Qanday vazifalarni (muammolarni) bajarish (echish) moliyaviy boshqaruvning zimmasiga
yuklatilgan?
3.Moliyaviy boshqaruvning ob’yekti sifatida nimalar maydonga chiqadi?
4.Nimalar moliyaviy boshqaruvning sub’yektlari hisoblanadi?
5.Moliyaviy boshqaruvning maqsadi nimalardan iborat?
6.Moliyaviy boshqaruvning asosiy metodologik prinsiplari nimalardan iborat?
7.Moliyaviy boshqaruvning aniq metodlari va shakllari tarkibiga nimalar kiradi?
8.Moliyaviy boshqaruv tizimi o‘z ichiga nimalarni oladi?
9.Umumdavlat miqyosida moliyaviy boshqaruv tizimi qanday boshqaruv organlaridan
tashkil topishi mumkin?
10.Moliyaviy boshqaruv organi sifatida mamlakat Prezidenti (Prezident devoni) qanday
huquqlarga ega?
11.Moliyaviy boshqaruvga oid Oliy Majlis qanday vakolatlarga ega?
12.Vazirlar Mahkamasining moliyaviy boshqaruvga tegishli qanday vakolatlari mavjud?
13.Davlat moliyaviy nazorat organi sifatida Hisob palatasi moliyaviy boshqaruvga oid
qanday vazifalarni bajaradi?