Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati

Yuklangan vaqt

2024-12-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

39,1 KB


 
 
 
 
 
 
MOLIYAVIY BOSHQARUV 
 
 
 
Reja: 
1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati. 
2. Moliyaviy boshqaruvning boshqariladigan (ob’ektlar) va boshqaruvchi 
(sub’ektlar) tizimlar yagonaligidan iboratligi. 
3. Moliyaviy boshqaruvning asosiy metodologik tamoyillari, usullari va 
shakllari. 
4. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari.  
 
1-savol bayoni. Boshqaruv jamiyat munosabatlarining muhim ko‘rsatkichi 
sifatida jamiyat hayotining barcha jabhalariga tegishlidir. Hozirgi paytda, iqtisodiy, 
siyosiy va moliyaviy o‘zgarishlar davrida boshqaruv usullari, tamoyillari va 
texnikasida sezilarli o‘zgarishlar ro‘y bermoqda. 
   Boshqaruv - bu ma’lum bir ijobiy natijaga erishish uchun, uslublar va 
tamoyillar yig‘indisi orqali biror ob’ektga maqsadga muvofiq ta’sir etishdir. Inson 
faoliyatining barcha sohalariga, shu jumladan moliyaviy sohasiga ham boshqaruv 
jarayoni taalluqlidir. 
Demak, “Boshqaruv” atamasi umumiy tarzda ob’ektni rivojlantirish va 
takomillashtirish maqsadida unga ongli ravishda ta’sir ko‘rsatishni anglatadi. 
Moliya tizimi doirasida moliyaviy resurslarni qayta taqsimlash har doim ma’lum 
bir maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan bo‘ladi. Bu narsa ma’lum bir tarzda 
boshqaruv sxemasini tashkil etishni taqazo etadi. Shu ma’noda va eng umumiy
MOLIYAVIY BOSHQARUV Reja: 1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati. 2. Moliyaviy boshqaruvning boshqariladigan (ob’ektlar) va boshqaruvchi (sub’ektlar) tizimlar yagonaligidan iboratligi. 3. Moliyaviy boshqaruvning asosiy metodologik tamoyillari, usullari va shakllari. 4. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari. 1-savol bayoni. Boshqaruv jamiyat munosabatlarining muhim ko‘rsatkichi sifatida jamiyat hayotining barcha jabhalariga tegishlidir. Hozirgi paytda, iqtisodiy, siyosiy va moliyaviy o‘zgarishlar davrida boshqaruv usullari, tamoyillari va texnikasida sezilarli o‘zgarishlar ro‘y bermoqda. Boshqaruv - bu ma’lum bir ijobiy natijaga erishish uchun, uslublar va tamoyillar yig‘indisi orqali biror ob’ektga maqsadga muvofiq ta’sir etishdir. Inson faoliyatining barcha sohalariga, shu jumladan moliyaviy sohasiga ham boshqaruv jarayoni taalluqlidir. Demak, “Boshqaruv” atamasi umumiy tarzda ob’ektni rivojlantirish va takomillashtirish maqsadida unga ongli ravishda ta’sir ko‘rsatishni anglatadi. Moliya tizimi doirasida moliyaviy resurslarni qayta taqsimlash har doim ma’lum bir maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan bo‘ladi. Bu narsa ma’lum bir tarzda boshqaruv sxemasini tashkil etishni taqazo etadi. Shu ma’noda va eng umumiy
 
 
ko‘rinishda boshqaruv sub’ektining boshqaruv ob’ektiga maqsadga yo‘naltirilgan 
ta’siri boshqaruv deyiladi. 
   Moliyani boshqarish – bu moliya sub’ektlarining ma’lum usul va 
uslublarni qo‘llagan holda, ma’lum maqsadga erishish uchun moliya ob’ektlarga 
ta’siri. 
   Moliyaviy boshqaruvni ma’lum bir uslub va tamoyillarga hamda 
rag‘batlantirish va sanksiyalarga tayanib maxsus apparat amalga oshiradi. 
Ma’lumki, u yoki bu ko‘rinishdagi vazifalarni bajarishda turli xil yo‘nalishdagi 
yechimlar mavjud bo‘ladi, ammo ularni samarali yechishning o‘ziga xos bo‘lgan 
muammolarni bor imkoniyatlardan tez va samarali foydalanish yohud yangi davr 
talabiga mos bo‘lgan uslublarni joriy etib ko‘zlangan maqsadga erishishdir. 
   Har qanday boshqaruv tizimiga xos bo‘lgani kabi, moliyani boshqarishda 
ham ob’ektlar va sub’ektlar mavjud bo‘ladi. 
 Davlat jamiyatning sotsial-iqtisodiy taraqqiyoti uchun zarur bo‘lgan 
moliyaviy 
resurslarni 
sog‘lomlashtirishga 
(normallashtirishga) 
qaratilgan 
munosabatlar tizimini takomillashtirishi va bu resurslarning samarali hamda 
oqilona foydalanishi ustidan nazoratni amalga oshirishi kerak. Ana shu vazifani 
(muammoni) bajarish (yechish) moliyaviy boshqaruvning zimmasiga yuklatilgan. 
Yuqorida 
ta’kidlaganimizdek, 
moliyaviy 
boshqaruv 
- 
bu 
moliya 
sub’ektlarining ma’lum usul va uslublarni qo‘llagan holda, ma’lum maqsadga 
erishish uchun moliya ob’ektlarga ta’siri bo‘lib hisoblanadi. Moliyaviy 
boshqaruvning maqsadi makroiqtisodiy muvozanatda, byudjet profitsitida, davlat 
qarzining kamayishida, milliy valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va 
nihoyat, davlat va jamiyat barcha a’zolari iqtisodiy manfaatlarining yagonaligida 
(mushtarakligida) namoyon bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy 
mustaqillikni ta’minlashdir. Shunga monand ravishda uning vazifalari: 
- Davlatni rivojlantirish uchun talab etiladigan moliyaviy resurslarni 
shakllantirish;
ko‘rinishda boshqaruv sub’ektining boshqaruv ob’ektiga maqsadga yo‘naltirilgan ta’siri boshqaruv deyiladi. Moliyani boshqarish – bu moliya sub’ektlarining ma’lum usul va uslublarni qo‘llagan holda, ma’lum maqsadga erishish uchun moliya ob’ektlarga ta’siri. Moliyaviy boshqaruvni ma’lum bir uslub va tamoyillarga hamda rag‘batlantirish va sanksiyalarga tayanib maxsus apparat amalga oshiradi. Ma’lumki, u yoki bu ko‘rinishdagi vazifalarni bajarishda turli xil yo‘nalishdagi yechimlar mavjud bo‘ladi, ammo ularni samarali yechishning o‘ziga xos bo‘lgan muammolarni bor imkoniyatlardan tez va samarali foydalanish yohud yangi davr talabiga mos bo‘lgan uslublarni joriy etib ko‘zlangan maqsadga erishishdir. Har qanday boshqaruv tizimiga xos bo‘lgani kabi, moliyani boshqarishda ham ob’ektlar va sub’ektlar mavjud bo‘ladi. Davlat jamiyatning sotsial-iqtisodiy taraqqiyoti uchun zarur bo‘lgan moliyaviy resurslarni sog‘lomlashtirishga (normallashtirishga) qaratilgan munosabatlar tizimini takomillashtirishi va bu resurslarning samarali hamda oqilona foydalanishi ustidan nazoratni amalga oshirishi kerak. Ana shu vazifani (muammoni) bajarish (yechish) moliyaviy boshqaruvning zimmasiga yuklatilgan. Yuqorida ta’kidlaganimizdek, moliyaviy boshqaruv - bu moliya sub’ektlarining ma’lum usul va uslublarni qo‘llagan holda, ma’lum maqsadga erishish uchun moliya ob’ektlarga ta’siri bo‘lib hisoblanadi. Moliyaviy boshqaruvning maqsadi makroiqtisodiy muvozanatda, byudjet profitsitida, davlat qarzining kamayishida, milliy valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va nihoyat, davlat va jamiyat barcha a’zolari iqtisodiy manfaatlarining yagonaligida (mushtarakligida) namoyon bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy mustaqillikni ta’minlashdir. Shunga monand ravishda uning vazifalari: - Davlatni rivojlantirish uchun talab etiladigan moliyaviy resurslarni shakllantirish;
 
 
- Davlat 
o‘zining 
funksiyalarini 
bajarishi 
uchun 
talab 
etiladigan 
shakllantirilgan moliyaviy resurslarni samarali taqsimlash va ulardan oqilona 
foydalanish; 
- Pul muomalasini tartibga solish; 
- Ko‘zda tutilgan moliya viy risklar darajasida maksimal darajada samaraga 
erishish; 
- Imkon qadar moliyaviy resurslarning mutanosibligini ta’minlashga xizmat 
qilish va h.k. 
 
2-savol 
bayoni. 
Moliyaviy 
boshqaruv 
murakkab 
jarayon 
bo‘lib, 
boshqariladigan 
(ob’ektlar) 
va 
boshqaruvchi 
(sub’ektlar) 
tizimlarning 
yagonaligidan iboratdir. Boshqaruvchi tizim, bu yerda moliyaviy institutlarning 
(tashkilotlarning) to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan moliya tizimini nazarda 
tutsa, boshqariladigan tizim esa pul munosabatlari to‘plamidan (majmuidan) iborat 
bo‘lgan moliya tizimini o‘z ichiga oladi. Bunda moliyaviy boshqaruv jarayoni bir 
xil tarzda bo‘lmasdan, u bir tomondan, faqat ob’ektlarni boshqarishni emas, balki 
ikkinchi tomondan, boshqaruv sub’ektlarini tashkil qilishni va ular faoliyatini 
takomillashtirishni ham o‘z ichiga oladi. 
 Moliyaviy boshqaruvning ob’ekti sifatida moliyaviy munosabatlarning turli 
ko‘rinishlari, shu jumladan, davlatning sotsial tuzumi (tuzilishi), mamlakatdagi 
siyosiy kuchlarning joylashishi (nisbati) va qayta taqsimlash jarayonlariga ta’sir 
ko‘rsatadigan boshqa omillar bilan belgilanadigan o‘ziga xos bo‘lgan moliyaviy 
munosabatlar maydonga chiqadi. Davlat moliyasi, mahalliy moliya va xo‘jalik 
yurituvchi sub’ektlar moliyasida moliyaviy boshqaruvning sub’ekti bo‘lib 
moliyaviy apparat deb nomlanuvchi maxsus xizmatlar hisoblanadi. 
Eng umumiy ko‘rinishda moliyaviy boshqaruv tizimini 1-chizmadagidek 
tasavvur qilish mumkin.
- Davlat o‘zining funksiyalarini bajarishi uchun talab etiladigan shakllantirilgan moliyaviy resurslarni samarali taqsimlash va ulardan oqilona foydalanish; - Pul muomalasini tartibga solish; - Ko‘zda tutilgan moliya viy risklar darajasida maksimal darajada samaraga erishish; - Imkon qadar moliyaviy resurslarning mutanosibligini ta’minlashga xizmat qilish va h.k. 2-savol bayoni. Moliyaviy boshqaruv murakkab jarayon bo‘lib, boshqariladigan (ob’ektlar) va boshqaruvchi (sub’ektlar) tizimlarning yagonaligidan iboratdir. Boshqaruvchi tizim, bu yerda moliyaviy institutlarning (tashkilotlarning) to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan moliya tizimini nazarda tutsa, boshqariladigan tizim esa pul munosabatlari to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan moliya tizimini o‘z ichiga oladi. Bunda moliyaviy boshqaruv jarayoni bir xil tarzda bo‘lmasdan, u bir tomondan, faqat ob’ektlarni boshqarishni emas, balki ikkinchi tomondan, boshqaruv sub’ektlarini tashkil qilishni va ular faoliyatini takomillashtirishni ham o‘z ichiga oladi. Moliyaviy boshqaruvning ob’ekti sifatida moliyaviy munosabatlarning turli ko‘rinishlari, shu jumladan, davlatning sotsial tuzumi (tuzilishi), mamlakatdagi siyosiy kuchlarning joylashishi (nisbati) va qayta taqsimlash jarayonlariga ta’sir ko‘rsatadigan boshqa omillar bilan belgilanadigan o‘ziga xos bo‘lgan moliyaviy munosabatlar maydonga chiqadi. Davlat moliyasi, mahalliy moliya va xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasida moliyaviy boshqaruvning sub’ekti bo‘lib moliyaviy apparat deb nomlanuvchi maxsus xizmatlar hisoblanadi. Eng umumiy ko‘rinishda moliyaviy boshqaruv tizimini 1-chizmadagidek tasavvur qilish mumkin.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Молиявий бошқарув тизими 
Бошқарув 
субъект- 
лари 
Таъсир 
инстру- 
ментлари 
Пиро- 
вард 
мақсад 
Бошқарув 
объект- 
лари 
Молия 
тизими 
Молиявий 
сиёсат 
Тизимлар 
молияси 
Молиявий 
барқарор-
лик 
 
 
 
Президент; 
Парламент; 
Ҳукумат; 
Молия 
вазирлиги; 
Давлат солиқ 
қўмитаси; 
Марказий 
банк; 
Давлат мулк 
қўмитаси; 
Ҳисоб 
палатаси; 
ва бошқалар. 
 
Бошқарув 
принцип- 
лари; 
Молиявий 
башоратлаш; 
Молиявий 
дастурлаш; 
Молиявий 
режалаш-
тириш; 
Молиявий 
тартибга 
солиш; 
Молиявий 
назорат; 
Молиявий 
қонунчилик; 
Молиявий 
таҳлил. 
 
Бюджет 
фондларини 
шакл-
лантириш ва 
фойдаланиш 
бўйича муно-
сабатлар; 
Нобюджет 
фондларини 
шакллан-
тириш ва 
фойдаланиш 
бўйича 
муносабатлар; 
Суғурта 
фондларини 
шакллан-
тириш ва 
фойданиш 
бўйича му-
носабатлар. 
 
 
 
 
Макро- 
иқтисодий 
муво- 
занат; 
Бюджет 
режала-
рининг 
профи-
цитлиги; 
Давлат 
қарзининг 
мавжуд 
эмаслиги; 
Мустаҳ- 
кам 
(барқарор) 
миллий 
валюта.
Молиявий бошқарув тизими Бошқарув субъект- лари Таъсир инстру- ментлари Пиро- вард мақсад Бошқарув объект- лари Молия тизими Молиявий сиёсат Тизимлар молияси Молиявий барқарор- лик Президент; Парламент; Ҳукумат; Молия вазирлиги; Давлат солиқ қўмитаси; Марказий банк; Давлат мулк қўмитаси; Ҳисоб палатаси; ва бошқалар. Бошқарув принцип- лари; Молиявий башоратлаш; Молиявий дастурлаш; Молиявий режалаш- тириш; Молиявий тартибга солиш; Молиявий назорат; Молиявий қонунчилик; Молиявий таҳлил. Бюджет фондларини шакл- лантириш ва фойдаланиш бўйича муно- сабатлар; Нобюджет фондларини шакллан- тириш ва фойдаланиш бўйича муносабатлар; Суғурта фондларини шакллан- тириш ва фойданиш бўйича му- носабатлар. Макро- иқтисодий муво- занат; Бюджет режала- рининг профи- цитлиги; Давлат қарзининг мавжуд эмаслиги; Мустаҳ- кам (барқарор) миллий валюта.
 
 
 
 
 
 
 
1-chizma. Moliyaviy boshqaruv tizimi. 
 
Davlatning xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar va uy xo‘jaliklari bilan moliyaviy 
munosabatlar sohasidagi o‘zaro munosabatlari soliq tizimi, kredit munosabatlarini 
reglamentatsiya qilish (tartibga solish), moliya bozorini tartibga solish, davlatning 
qo‘llab-quvvatlash 
tizimi, 
pensiya 
ta’minoti 
tizimi, 
ishlovchi 
aholining 
daromadlarini tartibga solish mexanizmi va h.k.lar orqali amalga oshiriladi. 
 
3-savol 
bayoni. 
Moliyaviy 
boshqaruvning 
maqsadi 
makroiqtisodiy 
muvozanatda, byudjet profitsitida,  davlat qarzining kamayishida, milliy 
valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va nihoyat, davlat va jamiyat barcha 
a’zolari iqtisodiy manfaatlarining yagonaligida (mushtarakligida) namoyon 
bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy mustaqillikni ta’minlashdir. Shunga 
monand ravishda uning asosiy metodologik prinsiplari  quyidagilardan iborat: 
Moliyaviy boshqaruvning metodologik prinsiplari 
 pirovard maqsadga bog‘liqlik; 
 xo‘jalik barcha tarmoqlarining makroiqtisodiy muvozanatliligi; 
 jamiyat barcha a’zolarining manfaatlariga mos kelish; 
 iqtisodiy qonunlardan foydalanish; 
 real imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoitlarni hisobga olish. 
 
Moliyaviy boshqaruvning konkret metodlari va shakllari quyidagilardan 
iborat bo‘lishi mumkin: 
 moliyaviy rejalashtirish; 
 bashoratlash (prognozlashtirish); 
 dasturlashtirish;
1-chizma. Moliyaviy boshqaruv tizimi. Davlatning xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar va uy xo‘jaliklari bilan moliyaviy munosabatlar sohasidagi o‘zaro munosabatlari soliq tizimi, kredit munosabatlarini reglamentatsiya qilish (tartibga solish), moliya bozorini tartibga solish, davlatning qo‘llab-quvvatlash tizimi, pensiya ta’minoti tizimi, ishlovchi aholining daromadlarini tartibga solish mexanizmi va h.k.lar orqali amalga oshiriladi. 3-savol bayoni. Moliyaviy boshqaruvning maqsadi makroiqtisodiy muvozanatda, byudjet profitsitida, davlat qarzining kamayishida, milliy valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va nihoyat, davlat va jamiyat barcha a’zolari iqtisodiy manfaatlarining yagonaligida (mushtarakligida) namoyon bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy mustaqillikni ta’minlashdir. Shunga monand ravishda uning asosiy metodologik prinsiplari quyidagilardan iborat: Moliyaviy boshqaruvning metodologik prinsiplari  pirovard maqsadga bog‘liqlik;  xo‘jalik barcha tarmoqlarining makroiqtisodiy muvozanatliligi;  jamiyat barcha a’zolarining manfaatlariga mos kelish;  iqtisodiy qonunlardan foydalanish;  real imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoitlarni hisobga olish. Moliyaviy boshqaruvning konkret metodlari va shakllari quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:  moliyaviy rejalashtirish;  bashoratlash (prognozlashtirish);  dasturlashtirish;
 
 
 moliyaviy tartibga solish; 
 moliyaviy nazorat; 
 moliyaviy qonunlarni (qonunchilikni) qabul qilish; 
 moliyaviy resurslarni jalb qilish metodlari tizimi. 
Moliyani boshqarishni shakllantiruvchi tashkiliy - tuzilmaviy apparatga 
moliyaviy apparat (devon) deyiladi. Moliya tizimining barcha soha va 
bo‘g‘inlarida, maqsad qilingan natijaga erishish uchun moliyaviy boshqaruv 
sub’ektlaridan o‘z yo‘nalishlari buyicha samarali foydalaniladi. Biroq, ular uchun 
moliyaviy boshqaruvning umumiy uslub va qoidalari mavjuddir. Jumladan, 
moliyani boshqarishda bir nechta umumiy xususiyatga ega bo‘lgan funksional 
elementlar mavjud. 
  1. Rejalashtirish; 
  2. Operativ boshkarish; 
  3. Nazorat. 
     Moliyani boshqarish funksional elementlari ichida asosiy o‘rinni rejalashtirish 
tashkil kiladi. Aynan rejalashtirish davomida har qanday xo‘jalik yurituvchi 
sub’ekt o‘z moliyasi ahvolini har tomonlama baholaydi, moliya resurslarini 
oshirish, 
ulardan 
yanada 
samarali 
foydalanish 
imkoniyatlarini 
axtaradi. 
Rejalashtirish jarayonida boshqarishga oid qarorlar moliya axborotini tahlil etish 
asosida qabul qilinadi, shu munosabat bilan bu axborot yetarli darajada to‘la va 
aniq bo‘lishi kerak. Axborotning aniq-puxtaligi va uning o‘z vaqtida olinishi 
asoslangan 
qarorlarning 
qabul 
qilinishini 
ta’minlaydi. 
Moliya 
axboroti 
buxgalterlik, statistika va tezkor hisobotga asoslanadi.  
Moliyaviy 
rejalashtirishni 
moliyaviy 
bashoratlashsiz 
tasavvur 
etib 
bo‘lmaydi. U yoki bu davr mobaynida davlatning  mumkin bo‘lgan moliyaviy 
ahvolini (holatini)  oldindan ko‘ra bilish va moliyaviy rejalarning ko‘rsatkichlarini 
asoslashga moliyaviy bashoratlash deyiladi. Nazariya va amaliyotda moliyaviy 
bashoratlash ikkiga ajratiladi: 
 o‘rta muddatli (5-10 yillik) moliyaviy bashoratlash; 
 uzoq muddatli (10 yildan ortiq) moliyaviy bashoratlash.
 moliyaviy tartibga solish;  moliyaviy nazorat;  moliyaviy qonunlarni (qonunchilikni) qabul qilish;  moliyaviy resurslarni jalb qilish metodlari tizimi. Moliyani boshqarishni shakllantiruvchi tashkiliy - tuzilmaviy apparatga moliyaviy apparat (devon) deyiladi. Moliya tizimining barcha soha va bo‘g‘inlarida, maqsad qilingan natijaga erishish uchun moliyaviy boshqaruv sub’ektlaridan o‘z yo‘nalishlari buyicha samarali foydalaniladi. Biroq, ular uchun moliyaviy boshqaruvning umumiy uslub va qoidalari mavjuddir. Jumladan, moliyani boshqarishda bir nechta umumiy xususiyatga ega bo‘lgan funksional elementlar mavjud. 1. Rejalashtirish; 2. Operativ boshkarish; 3. Nazorat. Moliyani boshqarish funksional elementlari ichida asosiy o‘rinni rejalashtirish tashkil kiladi. Aynan rejalashtirish davomida har qanday xo‘jalik yurituvchi sub’ekt o‘z moliyasi ahvolini har tomonlama baholaydi, moliya resurslarini oshirish, ulardan yanada samarali foydalanish imkoniyatlarini axtaradi. Rejalashtirish jarayonida boshqarishga oid qarorlar moliya axborotini tahlil etish asosida qabul qilinadi, shu munosabat bilan bu axborot yetarli darajada to‘la va aniq bo‘lishi kerak. Axborotning aniq-puxtaligi va uning o‘z vaqtida olinishi asoslangan qarorlarning qabul qilinishini ta’minlaydi. Moliya axboroti buxgalterlik, statistika va tezkor hisobotga asoslanadi. Moliyaviy rejalashtirishni moliyaviy bashoratlashsiz tasavvur etib bo‘lmaydi. U yoki bu davr mobaynida davlatning mumkin bo‘lgan moliyaviy ahvolini (holatini) oldindan ko‘ra bilish va moliyaviy rejalarning ko‘rsatkichlarini asoslashga moliyaviy bashoratlash deyiladi. Nazariya va amaliyotda moliyaviy bashoratlash ikkiga ajratiladi:  o‘rta muddatli (5-10 yillik) moliyaviy bashoratlash;  uzoq muddatli (10 yildan ortiq) moliyaviy bashoratlash.
 
 
Moliyaviy bashoratlash moliyaviy rejalarni tuzish bosqichidan oldin sodir 
bo‘ladi. Unda jamiyatning ma’lum bir davrdagi taraqqiyotiga bag‘ishlangan 
moliyaviy siyosatning konsepsiyasi ishlab chiqiladi. Moliyaviy bashoratlashning 
bosh maqsadi  bashoratlanayotgan davrda haqiqatda mavjud bo‘lishi mumkin 
bo‘lgan moliyaviy resurslarning real hajmi, ularni shakllantirish manbalari va 
ulardan foydalanishni aniqlashdan iborat. Moliyaviy bashoratlar moliya tizimi 
organlariga moliya tizimini rivojlantirish va takomillashtirishning, moliyaviy 
siyosatni amalga oshirish shakllari va metodlarining turli-tuman variantlarini 
belgilashga imkon beradi. Shu ma’noda, moliyaviy bashoratlar moliyaviy siyosatni 
ishlab chiqishning zaruriy elementi va bir vaqtning o‘zida  muhim bosqichi bo‘lib 
hisoblanadi. Ular yordamida moliya tizimining barcha sub’ektlari oldida turgan 
sotsial-iqtisodiy vazifalarni yechishning (hal qilishning) turli ssenariyalari ishlab 
chiqiladi. 
Moliyaviy bashoratlash turli metodlarning qo‘llanilishini taqoza etadi. 
Ularning eng asosiylari quyidagilar bo‘lishi mumkin: 
 iqtisodiy jarayonlarni aniqlaydigan omillarga bog‘liq ravishda moliyaviy 
reja ko‘rsatkichlarining dinamikasini harakterlaydigan ekonometrik modelni qurish 
(yaratish); 
 korrelyatsion-regression tahlil; 
 bevosita ekspertli baholash metodi. 
Asosida aniq shakllantirilgan maqsad va unga erishishning vositalari yotgan 
dasturli-maqsadli yondashuvdan foydalanadigan moliyaviy rejalashtirishning 
metodi sifatida moliyaviy dasturlashtirish quyidagi-larning bo‘lishini ko‘zda tutadi: 
 yo‘nalishlar 
bo‘yicha 
davlat harajatlarining ustuvor-larini belgilash 
(o‘rnatish); 
 davlat mablag‘lari sarflanishining samaradorligini oshirish; 
 muqobil variantning tanlanishiga muvofiq ravishda moliyalashtirishni 
to‘xtatish. 
Dastur variantining tanlanishi, eng avvalo, iqtisodiy omillarga (resurslarga) 
bog‘liq. Bunda faqat maqsadga erishishning masshtabi, ahamiyati va murakkabligi
Moliyaviy bashoratlash moliyaviy rejalarni tuzish bosqichidan oldin sodir bo‘ladi. Unda jamiyatning ma’lum bir davrdagi taraqqiyotiga bag‘ishlangan moliyaviy siyosatning konsepsiyasi ishlab chiqiladi. Moliyaviy bashoratlashning bosh maqsadi bashoratlanayotgan davrda haqiqatda mavjud bo‘lishi mumkin bo‘lgan moliyaviy resurslarning real hajmi, ularni shakllantirish manbalari va ulardan foydalanishni aniqlashdan iborat. Moliyaviy bashoratlar moliya tizimi organlariga moliya tizimini rivojlantirish va takomillashtirishning, moliyaviy siyosatni amalga oshirish shakllari va metodlarining turli-tuman variantlarini belgilashga imkon beradi. Shu ma’noda, moliyaviy bashoratlar moliyaviy siyosatni ishlab chiqishning zaruriy elementi va bir vaqtning o‘zida muhim bosqichi bo‘lib hisoblanadi. Ular yordamida moliya tizimining barcha sub’ektlari oldida turgan sotsial-iqtisodiy vazifalarni yechishning (hal qilishning) turli ssenariyalari ishlab chiqiladi. Moliyaviy bashoratlash turli metodlarning qo‘llanilishini taqoza etadi. Ularning eng asosiylari quyidagilar bo‘lishi mumkin:  iqtisodiy jarayonlarni aniqlaydigan omillarga bog‘liq ravishda moliyaviy reja ko‘rsatkichlarining dinamikasini harakterlaydigan ekonometrik modelni qurish (yaratish);  korrelyatsion-regression tahlil;  bevosita ekspertli baholash metodi. Asosida aniq shakllantirilgan maqsad va unga erishishning vositalari yotgan dasturli-maqsadli yondashuvdan foydalanadigan moliyaviy rejalashtirishning metodi sifatida moliyaviy dasturlashtirish quyidagi-larning bo‘lishini ko‘zda tutadi:  yo‘nalishlar bo‘yicha davlat harajatlarining ustuvor-larini belgilash (o‘rnatish);  davlat mablag‘lari sarflanishining samaradorligini oshirish;  muqobil variantning tanlanishiga muvofiq ravishda moliyalashtirishni to‘xtatish. Dastur variantining tanlanishi, eng avvalo, iqtisodiy omillarga (resurslarga) bog‘liq. Bunda faqat maqsadga erishishning masshtabi, ahamiyati va murakkabligi
 
 
emas, balki mavjud zahiralarning hajmi, kutilayotgan jami samara, maqsadga 
erishilmaganda potensial yo‘qotmalar ham hisobga olinadi. Moliyaviy siyosat 
sohasidagi uzoq va qisqa muddali maqsadlar va choralarni muvofiqlashtirishning  
muhim metodi sifatida dasturlashtirishdan moliyaviy rejalashtirishning hozirgi 
amaliyotida faol foydalanish maqsadga muvofiqdir. 
Moliyaviy dasturlashtirish rivojlangan mamlakatlarda o‘tgan asrning 60-
yillaridanoq foydalanib kelinayapti. Uning asosiy mohiyati  besh yillik “o‘zgarib 
turadigan” harajatlar rejasini tuzish bilan belgilanadi. Har yili joriy yil rejasi 
ko‘rsatkichlarining kutilayotgan ijrosi asosida reja  o‘zgartiriladi (korrektirovka 
qilinadi). Bunda ko‘rsatkichlar besh yillik shkala bo‘yicha bir yil oldinga (hisobot 
yilidan keyingi yilga)  “ko‘chiriladi”. Oldinda turgan birinchi yilning reja 
ko‘rsatkichlari direktiv (majburiy), keyingi to‘rt  yillik ko‘rsatkichlar esa mo‘ljalli 
(oriyentirovkali) harakterga ega hisoblanadi.  
Hozirgi paytda dunyoning juda ko‘p mamlakatlarida ishlab chiqarish 
maqsadlariga, resurslar va ijrochilar bo‘yicha balanslilikka yo‘naltirilgan ilmiy-
tadqiqot, tashkiliy-xo‘jalik va boshqa tadbirlar tizimidan iborat bo‘lgan maqsadli 
kompleksli dasturlarlardan keng foydalanilmoqda. 
Operativ boshqarish bu - minimal harajat qilib maksimal samaraga erishish 
va moliyaviy resurslarni yuqori samara olish uchun qayta taqsimlashga qaratilgan 
kompleks ishlar yig‘indisidir. Operativ boshqarish egiluvchanlik xususiyatiga 
egadir. Operativ boshqarishning asosiy mazmuni “tor” joylarni bartaraf etish, 
yangitdan vujudga kelayotgan vazifalarni yechish va boshqa maqsadlarda moliya 
resurslaridan mohirona foydalanishdir. 
Nazorat - boshqaruv elementi sifatida bir vaqtning o‘zida moliyani 
rejalashtirishda hamda operativ boshqarishda qo‘llaniladi. Nazorat haqiqiy natija 
bilan rejadagi ko‘rsatkichlarni taqqoslashga yordam beradi, moliyaviy resurslarni 
o‘stirish yo‘llarini ko‘rsatadi va ulardan samarali xo‘jalik yuritish yo‘llarini 
ko‘rsatib beradi.
emas, balki mavjud zahiralarning hajmi, kutilayotgan jami samara, maqsadga erishilmaganda potensial yo‘qotmalar ham hisobga olinadi. Moliyaviy siyosat sohasidagi uzoq va qisqa muddali maqsadlar va choralarni muvofiqlashtirishning muhim metodi sifatida dasturlashtirishdan moliyaviy rejalashtirishning hozirgi amaliyotida faol foydalanish maqsadga muvofiqdir. Moliyaviy dasturlashtirish rivojlangan mamlakatlarda o‘tgan asrning 60- yillaridanoq foydalanib kelinayapti. Uning asosiy mohiyati besh yillik “o‘zgarib turadigan” harajatlar rejasini tuzish bilan belgilanadi. Har yili joriy yil rejasi ko‘rsatkichlarining kutilayotgan ijrosi asosida reja o‘zgartiriladi (korrektirovka qilinadi). Bunda ko‘rsatkichlar besh yillik shkala bo‘yicha bir yil oldinga (hisobot yilidan keyingi yilga) “ko‘chiriladi”. Oldinda turgan birinchi yilning reja ko‘rsatkichlari direktiv (majburiy), keyingi to‘rt yillik ko‘rsatkichlar esa mo‘ljalli (oriyentirovkali) harakterga ega hisoblanadi. Hozirgi paytda dunyoning juda ko‘p mamlakatlarida ishlab chiqarish maqsadlariga, resurslar va ijrochilar bo‘yicha balanslilikka yo‘naltirilgan ilmiy- tadqiqot, tashkiliy-xo‘jalik va boshqa tadbirlar tizimidan iborat bo‘lgan maqsadli kompleksli dasturlarlardan keng foydalanilmoqda. Operativ boshqarish bu - minimal harajat qilib maksimal samaraga erishish va moliyaviy resurslarni yuqori samara olish uchun qayta taqsimlashga qaratilgan kompleks ishlar yig‘indisidir. Operativ boshqarish egiluvchanlik xususiyatiga egadir. Operativ boshqarishning asosiy mazmuni “tor” joylarni bartaraf etish, yangitdan vujudga kelayotgan vazifalarni yechish va boshqa maqsadlarda moliya resurslaridan mohirona foydalanishdir. Nazorat - boshqaruv elementi sifatida bir vaqtning o‘zida moliyani rejalashtirishda hamda operativ boshqarishda qo‘llaniladi. Nazorat haqiqiy natija bilan rejadagi ko‘rsatkichlarni taqqoslashga yordam beradi, moliyaviy resurslarni o‘stirish yo‘llarini ko‘rsatadi va ulardan samarali xo‘jalik yuritish yo‘llarini ko‘rsatib beradi.
 
 
4-savol bayoni. Moliya tizimini umumiy boshqarish mamlakatning  oliy 
hokimiyat va boshqaruv organlari tomonidan amalga oshiriladi. Umumdavlat 
miqyosida moliyaviy boshqaruv tizimi quyidagi boshqaruv organlaridan tashkil 
topishi mumkin: 
  Prezident va Prezident devoni; 
 Oliy Majlis va moliya, byudjet, soliq va bank masalalari bo‘yicha Oliy 
Majlis har ikki palatasining tegishli qo‘mitalari; 
 Vazirlar Mahkamasi; 
 Hisob palatasi; 
 Moliya vazirligi va uning  quyi (joylardagi), jumladan, G‘aznachilik tizimi 
organlari; 
 Markaziy bank; 
 Davlat soliq qo‘mitasi; 
 Davlat bojxona qo‘mitasi; 
 Davlat mulk qo‘mitasi; 
 Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya; 
 Nobyudjet fondlarning ijroiya direksiyalari 
 va boshqalar. 
Mamlakat Prezidenti (Prezident devoni) moliya tizimining faoliyatini  
reglamentatsiya qiladi (tartibga soladi), mamlakat byudjetini imzolaydi, Parlament 
tomonidan qabul qilingan moliyaviy qonunlarga “veto” qo‘yish huquqiga ega. 
Ikki palatadan  (Senat va Qonunchilik) iborat bo‘lgan Oliy majlis soliqlar, 
yig‘imlar, nosoliqli  to‘lovlarni belgilaydi (o‘rnatadi), Davlat byudjetini ko‘rib 
chiqadi va tasdiqlaydi, shuningdek, Davlat byudjetining ijrosi to‘g‘risidagi 
hisobotni ham tasdiqlaydi, moliyaviy qonunlarni (masalan, Soliq kodeksi va 
boshqalar) qabul qiladi. Bir vaqtning o‘zida davlat ichki va tashqi qarzining 
tegishli (chegaraviy) darajasini belgilash (o‘rnatish) ham Oliy Majlis tomonidan 
amalga oshiriladi.
4-savol bayoni. Moliya tizimini umumiy boshqarish mamlakatning oliy hokimiyat va boshqaruv organlari tomonidan amalga oshiriladi. Umumdavlat miqyosida moliyaviy boshqaruv tizimi quyidagi boshqaruv organlaridan tashkil topishi mumkin:  Prezident va Prezident devoni;  Oliy Majlis va moliya, byudjet, soliq va bank masalalari bo‘yicha Oliy Majlis har ikki palatasining tegishli qo‘mitalari;  Vazirlar Mahkamasi;  Hisob palatasi;  Moliya vazirligi va uning quyi (joylardagi), jumladan, G‘aznachilik tizimi organlari;  Markaziy bank;  Davlat soliq qo‘mitasi;  Davlat bojxona qo‘mitasi;  Davlat mulk qo‘mitasi;  Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya;  Nobyudjet fondlarning ijroiya direksiyalari  va boshqalar. Mamlakat Prezidenti (Prezident devoni) moliya tizimining faoliyatini reglamentatsiya qiladi (tartibga soladi), mamlakat byudjetini imzolaydi, Parlament tomonidan qabul qilingan moliyaviy qonunlarga “veto” qo‘yish huquqiga ega. Ikki palatadan (Senat va Qonunchilik) iborat bo‘lgan Oliy majlis soliqlar, yig‘imlar, nosoliqli to‘lovlarni belgilaydi (o‘rnatadi), Davlat byudjetini ko‘rib chiqadi va tasdiqlaydi, shuningdek, Davlat byudjetining ijrosi to‘g‘risidagi hisobotni ham tasdiqlaydi, moliyaviy qonunlarni (masalan, Soliq kodeksi va boshqalar) qabul qiladi. Bir vaqtning o‘zida davlat ichki va tashqi qarzining tegishli (chegaraviy) darajasini belgilash (o‘rnatish) ham Oliy Majlis tomonidan amalga oshiriladi.
 
 
Moliyaviy boshqaruvning umumiy boshqaruv organi sifatida Vazirlar 
Mahkamasi Davlat byudjetini ko‘rib chiqadi, moliyaviy boshqaruvning yagona  
umumiy markazi sifatida  maydonda gavdalanadi. 
Hisob palatasi moliyani boshqaruvchi yana bir asosiy organ sifatida uning 
asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: 
birinchi, O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti loyihasi parametrlari 
shakllantirilishi 
va 
ularning 
ijtimoiy-iqtisodiy 
rivojlantirishning 
ustuvor 
yo‘nalishlariga muvofiqligini tizimli tahlil qilish, qabul qilinayotgan davlat va 
hududiy dasturlarning moliyalashtirish manbalari bilan ta’minlanganligining 
auditini amalga oshirish; 
ikkinchi, byudjet tizimi byudjetlariga mablag‘lar va boshqa byudjetdan 
tashqari mablag‘lar tushumining to‘liqligini o‘rganish va nazorat qilish, zamonaviy 
axborot texnologiyalarini keng qo‘llash orqali byudjet daromadlarini ko‘paytirish 
zaxiralarini aniqlash va safarbar qilish; 
uchinchi, byudjet tizimi byudjeti va boshqa byudjetdan tashqari mablag‘lar 
hisobidan amalga oshirilayotgan harajatlarning samaradorligi va qonuniyligini 
auditdan o‘tkazish va barcha darajada ularni qisqartirish bo‘yicha zaxiralarni 
aniqlash, byudjet tizimi byudjetlari va davlat tomonidan jalb qilingan mablag‘lar 
hisobidan amalga oshirilayotgan investitsiya loyihalarining maqsadga muvofiqligi 
va asosliligini baholash; 
to‘rtinchi, soliq va byudjet qonunchiligini yanada takomillashtirish 
bo‘yicha takliflarni ishlab chiqish, tizimli qonunbuzarliklarning sabablari hamda 
o‘zini oqlagan jahon tajribasini o‘rganish va umumlashtirish orqali byudjetni 
rejalashtirishning zamonaviy usullarini joriy qilish; 
beshinchi, respublika byudjeti va mahalliy byudjetlar o‘rtasidagi nisbatning 
maqbulligini, mahalliy davlat hokimiyati organlarining daromad bo‘yicha 
vakolatlari va harajatlar bo‘yicha majburiyatlari belgilanishining to‘g‘riligini 
baholash, ularning o‘zini-o‘zi moliyaviy ta’minlash bo‘yicha takliflar ishlab 
chiqish;
Moliyaviy boshqaruvning umumiy boshqaruv organi sifatida Vazirlar Mahkamasi Davlat byudjetini ko‘rib chiqadi, moliyaviy boshqaruvning yagona umumiy markazi sifatida maydonda gavdalanadi. Hisob palatasi moliyani boshqaruvchi yana bir asosiy organ sifatida uning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: birinchi, O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti loyihasi parametrlari shakllantirilishi va ularning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlariga muvofiqligini tizimli tahlil qilish, qabul qilinayotgan davlat va hududiy dasturlarning moliyalashtirish manbalari bilan ta’minlanganligining auditini amalga oshirish; ikkinchi, byudjet tizimi byudjetlariga mablag‘lar va boshqa byudjetdan tashqari mablag‘lar tushumining to‘liqligini o‘rganish va nazorat qilish, zamonaviy axborot texnologiyalarini keng qo‘llash orqali byudjet daromadlarini ko‘paytirish zaxiralarini aniqlash va safarbar qilish; uchinchi, byudjet tizimi byudjeti va boshqa byudjetdan tashqari mablag‘lar hisobidan amalga oshirilayotgan harajatlarning samaradorligi va qonuniyligini auditdan o‘tkazish va barcha darajada ularni qisqartirish bo‘yicha zaxiralarni aniqlash, byudjet tizimi byudjetlari va davlat tomonidan jalb qilingan mablag‘lar hisobidan amalga oshirilayotgan investitsiya loyihalarining maqsadga muvofiqligi va asosliligini baholash; to‘rtinchi, soliq va byudjet qonunchiligini yanada takomillashtirish bo‘yicha takliflarni ishlab chiqish, tizimli qonunbuzarliklarning sabablari hamda o‘zini oqlagan jahon tajribasini o‘rganish va umumlashtirish orqali byudjetni rejalashtirishning zamonaviy usullarini joriy qilish; beshinchi, respublika byudjeti va mahalliy byudjetlar o‘rtasidagi nisbatning maqbulligini, mahalliy davlat hokimiyati organlarining daromad bo‘yicha vakolatlari va harajatlar bo‘yicha majburiyatlari belgilanishining to‘g‘riligini baholash, ularning o‘zini-o‘zi moliyaviy ta’minlash bo‘yicha takliflar ishlab chiqish;