Moliyaviy innovatsiyalar va texnologiyalarning rivojlanishi
Yuklangan vaqt
2024-12-10
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
18
Faytl hajmi
594,9 KB
Moliyaviy innovatsiyalar va texnologiyalarning rivojlanishi
Reja:
1. Moliyaviy innovatsiyalar va bozorning “ko‘rinmas qo‘li”.
2. Innovatsiyalar va texnologiyalarning rivojlanishi.
1-savol bayoni. Moliyaviy yangiliklar qaysidir markazlashtirilgan organlar
tomonidan rejalashtirilmaydi, balki ayrim tadbirkorlar va firmalarning harakatlari
natijasida yuzaga keladi. Moliyaviy sohada innovatsiyalarning yuzaga kelishiga
turtki bo‘ladigan asosiy iqtisodiy manfaatlar, to‘g‘risini aytganda, inson
faoliyatining boshqa har qanday sohasida harakat qiluvchi manfaatlardan hech
qanday farq qilmaydi. A.Smit qayd qilganidek, “Har bir individ o‘zining kapitalini
eng ko‘p foyda keltirishi uchun ishlatishga harakat qiladi. Uning niyatiga, qoidaga
ko‘ra, umumiy manfaatlarga xizmat qilish kirmaydi, va u odatda ularni qondirishga
qanchalik yordam berayotganini bilmaydi. Uni faqat o‘zining xavfsizligi va foyda
tashvishga soladi. Biroq mutloq o‘zining foydasi uchun harakat qilayotgan individ,
uning maqsadiga kirmaydigan natijaga ko‘rinmas qo‘l (invisible hand) tomonidan
yo‘llanadi. O‘z manfaatlari izidan borib, u ko‘pincha haqiqatda qilmoqchi
bo‘lganidan ko‘ra ko‘proq jamiyatning rivojlanishiga samaraliroq yordam beradi”1.
Odamlarning o‘z manfaatlarini ko‘zlab qiladigan, ammo pirovardida butun
jamiyatga
foyda
bo‘ladigan
sa’y-harakatlari iqtisodiyotning
«ko‘rinmas
qo‘li» deyiladi. Zamonaviy iqtisodiyot otasi sanalmish Adam Smitning «ko‘rinmas
qo‘l» nazariyasiga asosan, inson o‘z tabiatiga ko‘ra xudbin va manfaatparastdir.
1 Adam Smit, The Wealth of Nations (Chicago: University of Chicago Press, 1977). - p. 408.
Ammo u o‘z foydasini ko‘zlab faoliyat yuritsa-da, beixtiyor jamiyatga foyda
keltiradi.
Eng qizig‘i – u bu bilan «jamiyatni boyityapman» degan fikrni xayoliga ham
keltirmaydi. Lekin «ko‘rinmas qo‘l» shunday natijalarga olib keladiki, bundan
nafaqat u odam – butun jamiyat manfaat ko‘radi. Iqtisodiyot nazariyasiga ko‘ra,
bozorning bunday «ko‘rinmas qo‘li» moddiy resurslarni taqsimlashda eng samarali
instrument hisoblanadi. Biroq, turli xil tashqi sabablarga ko‘ra, bu nazariya ba’zida
ish bermay qoladi.
Bozorning «ko‘rinmas qo‘li» ojiz bo‘lib qolgan paytda, iqtisodiyot
tamoyillaridan biriga ko‘ra, davlat iqtisodiy holatni yaxshilash imkoniyatini ishga
solishi kerak. Klassik misol – kimyoviy zavodlarning atrof-muhitni ifloslantirishi.
Bunday holatda davlat tabiatni muhofaza qilish borasidagi qonunchilik vositasida
vaziyatni yaxshilash imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Bozorni nochor holatga keltiradigan omillarga yana bir misol — bozor
ustidan hukmronlik o‘rnatish (monopoliya, kartellar). Bularning natijasida
iqtisodiy samaradorlik pasayadi. Bu holatda davlat o‘zining bevosita aralashuvi
orqali bozordagi nosog‘lom holatni yaxshilashi mumkin. Davlatning bunday –
bozordagi nosog‘lom raqobatni yo‘q qilishga yo‘naltirilgan ijobiy aralashuvi
adabiyotda «davlatning ko‘rinar qo‘li» deb ham nomlanadi.
Bu holatni misollar bilan izohlash uchun, yosh yigit 1965 yilda xorijga
sayohatga ketayotib tushib qolgan vaziyatidagi masalalarni hozirgi kunda
zamonaviy yosh yigit qanday hal qilish kerakligi bilan solishtiring. Bir necha o‘n
yilliklar oldin xorijdagi sayohatchiga hech kim uning tilida gapirmaydigan joyda
pul tugab qolishi mumkinligi to‘g‘risida doimo xavotirga tushishiga to‘g‘ri kelgan.
Bu holatda uyga telegramma yuborishga va o‘z mamlakatidagi bankdan mahalliy
bankka telegraf orqali pul jo‘natmasini tashkillashtirishga urinishiga to‘g‘ri kelgan.
Bu jarayon qanchalik uzundan-uzoq va qimmat bo‘lganligini tushuntirishning
zaruriyati yo‘q. Xorijiy banklar bilan kredit liniya2larini ochish to‘g‘risida oldindan
kelishuvlar faqatgina eng boy sayohatchilar uchun mumkin bo‘lgan.
Bizning davrda amalda xorijda xoxlagan haridni kredit kartochkasi
yordamida to‘lash mumkin. VISA, Master Card i American Express kabi bunday
kartochkalar yer sharining deyarli istalgan nuqtasida qabul qilinadi. Masalan,
mehmonxona nomeriga haq to‘lash uchun Siz shunchaki o‘z kartoch-kangizni
xizmatchiga berasiz va u telefon liniyasiga ulangan maxsus appa-ratga uni qo‘yadi.
Sanoqli soniyalarda Sizning qarzni to‘lay olish qobiliyatingiz (ya’ni, Sizga ushbu
kartochkani bergan bank to‘lovni kafolatlashi holati) tekshiriladi. Shundan so‘ng
Sizga kvitansiyaga imzo qo‘yish va yana sayohatni davom ettirish qoladi, xolos.
Bundan tashqari, bu tizimda pulni yo‘qotish yoki uni o‘g‘irlatish to‘g‘risida
xavotir olmasangiz ham bo‘ladi. Agar Siz kredit kartochkangizni topolmayotgan
bo‘lsangiz, yo‘qolgan kartochkani beruvchi bank bilan ulangan yaqinda joylashgan
istalgan bankka yo‘l olasiz. Bank uni bekor qiladi (undan boshqa odam foydalana
olmasligi uchun) va yangisini beradi. Ko‘p banklarda bu holatda hatto kredit
olishingiz ham mumkin.
2-savol bayoni.
Inson tarixi bir necha ming yillardan beri sanaladi. Qadimgi odamning
ibtidoiy mehnat vositalaridan zamonaviy texnologiya davridagi zamonaviy
texnologiyalarga va tarixdagi eng katta kashfiyotlarga bo'lgan yo'li og'ir va qiyin
edi.
Bugun biz smartfon, planshet, navigator yoki oziq-ovqat mahsulotlarini
ishlab chiqaruvchi kabi tanish narsalarsiz qanday qilib ishlashingiz mumkinligini
tasavvur qila olmaymiz. Internetga kirish imkoni bo'lmagan hayot odatda odatiy va
tushunarsiz bo'lib chiqadi. Texnologiyaning ijtimoiy rivojlanishdagi ta'siri va u har
doim ijobiy bo'ladimi-yo'qligini aniqlaymiz.
2 «Liniya» lotincha «linea» - kanop ipi; shoqul; yo‘l, chiziq. Biror narsani muayyan masofa (joy)ga uzatishga
mo‘ljallangan qurilma (moslama)lar sistemasi. Qarang: o‘sha manba. J.II. - B.499.
Axborot texnologiyalarining odamlarga ta'siri
Ushbu ta'sirni kamaytirish mumkin emas. Axborot texnologiyalari bugungi
kunda, birinchi navbatda, axborotni saqlash, boshqarish va raqamli shaklda uzatish
bilan bog'liq barcha narsalar tushuniladi. Bu yo'nalishdagi texnologiyaning
go'zalligi hamma tomonidan qadrlanishi mumkin: ilgari, biror narsa haqida
ma'lumot topish uchun ko'pgina kitoblarni o'qish kerak edi. Shu bilan birga,
ularning ayrimlari faqat yirik kutubxonalarning o'quv zallarida mavjud edi. Endi
qidiruv tizimini ochish va uni oddiygina shakllantirish kifoya.
Agar bizning zamonaviy va, masalan, o'tgan asrning boshlarida yashagan
insonlar bilim darajasini taqqoslasak, bu farq globaldir. Bundan tashqari, katta
hajmdagi ma'lumotlarni to'plash va uni tezda har qanday masofaga uzatish
qobiliyati ilm-fan, savdo, tibbiyot, madaniyat va inson faoliyati sohasining barcha
jarayonlarini tezlashtirishga yordam beradi. Bu axborot texnologiyalarining
jamiyatga ta'siri va uning rivojlanishi .
Zamonaviy texnologiyalarning umuman insonga ta'siri ham muhimdir.
Hozirgi bosqichda ularning rivojlanishi sababli, ilgari
bemorga to'liq hayot umidiga ega bo'lmagan ko'pgina kasalliklarni davolash
mumkin. Bugungi kunda nanotexnologiyadan foydalangan holda operatsiyalarni
o'tkazish haqida ma'lumot faqat hayratlanarli.
Mamlakatimiz
Prezidenti
Shavkat
Mirziyoyev
Oliy
Majlisga
Murojaatnomasida “Iqtisodiyotda boshqaruv tizimi eskirgani, innovatsion
g’oyalarni qo’llab-quvvatlash bo’yicha samarali mexanizmlar o’z vaqtida joriy
qilinmagani ham jiddiy muammo bo’lib qolmoqda. Shuningdek, texnologik
qoloqlik, resurs va energiyani tejaydigan texnologiyalar, muqobil energiya
manbalarini tatbiq etishning sustligi ham iqtisodiy taraqqiyot yo’lida to’siq
bo’lmoqda”, deya ta’kidlab o’tgan.
Shu o’rinda, milliy iqtisodiyotning raqobatdoshligini oshirish va dunyo
bozorlariga chiqish, birinchi navbatda iqtisodiyotni izchil isloh etish, yuqori
texnologiyalarga asoslangan yangi korxona va ishlab chiqarish tarmoqlarining
jadal rivojlanishini ta’minlash hisobidan amalga oshirilishi mumkin. Boshqacha
so‘z bilan aytganda, innovatsiya faoliyatini rivojlantirmay turib, iqtisodiyot
raqobatbardoshligiga erishib bo’lmaydi. Innovatsiya atamasining mazmunidan
kelib chiqib shuni aytish mumkinki, qachonki har qanday kashfiyotlar, yangi
voqealar, xizmatlar va usullar turlari tarqalishiga qabul qilinsa, o‘shanda xalq
ommasi tomonidan tan olinadi. Bunda yangilikning joriy etilishi yangilikni
qo‘llash jarayonini bildiradi va yangilikning tarqatilishiga qabul qilinishi vaqtidan
boshlab yangi sifat – innovatsiyaga aylanadi.
Insoniyatning butun tarixi yangi texnologiyalarning kashf etilishi va
rivojlanishi bilan uzviy bog'liq bo'lib, buning natijasida ilmiy-texnika taraqqiyoti
to'xtab qolmadi va bugungi kunda misli ko'rilmagan yuqori darajada. Bundan
tashqari, bugungi kunda innovatsiyalar jamiyatning iqtisodiy faoliyatiga tubdan
ta'sir qiladi. Va bu ta'sirning tabiatini shakllantirishda innovatsion rivojlanish
asosiy rol o'ynaydi. Bu texnologiya, mehnatni tashkil etish, menejment sohasida
yoki texnologik rivojlanish joyida sodir bo'lishi mumkin bo'lgan shartli yangilik.
Yangi kashfiyotlar uchun asos ilmiy bilimlar va to‘plangan tajriba yutuqlari
uyg‘unligidir, biroq innovatsiyalarda yangi mahsulotlarni joriy etish ortib
borayotgan o‘rinni egallaydi.
Shu bilan birga, innovatsiyalarni faqat bir yo’nalishda faoliyat yurituvchi
ilmiy-texnikaviy vosita sifatida ko’rib bo’lmaydi. Shuningdek, biz iqtisodiyot va
umuman tijorat tuzilmalarining ilmiy tadqiqotlar sifatiga, yangi ishlanmalarning
paydo bo'lishi va tarqalishiga teskari ta'siri tamoyilini his qilamiz. Moddiy-texnik
omillardan qat'i nazar, yangi g'oyalar yaratiladigan ijodiy salohiyatni istisno eta
olmaymiz. Shunday qilib, innovatsion rivojlanish uchun infratuzilma tushunchasi
paydo bo'ladi - bu printsipial jihatdan ilmiy-texnika taraqqiyoti uchun qulay shart-
sharoitlarni yaratadigan omillar va tizimlarning butun majmuasidir. Ushbu
infratuzilmaning asosiy elementlari quyidagilardan iborat:
Progressiv huquqiy va me'yoriy baza.
Yuqori hayot sifatini ta'minlovchi muassasalar.
Venchur va ilmiy biznes.
Fundamental fanning ishlab chiqilgan platformasi.
Ta'lim darajasi yuqori.
Zamonaviy bilimlarga asoslangan yuqori texnologiyali mahsulotlar
ishlab chiqarishning samarali tizimi.
Innovatsiyalar uchun infratuzilma muayyan kompaniya, mintaqa yoki
shtatning operatsion tizimida boʻlishi mumkin. Uni qo'llash ob'ektining
xususiyatlariga ko'ra, uning funktsional tarkibiy qismlarining tegishli ro'yxati ham
tuzilgan. Innovatsion faoliyat uchun shart-sharoitlarga qo'shimcha ravishda, uni
ishlab chiqarishning haqiqiy ob'ektlarini ajratib ko'rsatish mumkin, ular odatda
texnoparklar, texnomarkazlar, ekspert guruhlari, inkubatorlar va boshqalar deb
tushuniladi.
Asosiy tushunchalar
Ilmiy hamjamiyatda innovatsiyaning mohiyatini ko'rib chiqishda ushbu
atamani turli nuqtai nazardan ochib beradigan bir qator tushunchalar ajralib turadi.
Asosiylariga quyidagilar kiradi:
Innovatsion faoliyat. U ma'lum ishlab chiqarish va tijorat tizimi
doirasida sotiladigan takomillashtirilgan yoki yangi mahsulotni (texnologik
jarayon) yaratishi kerak.
Innovatsion jarayon. Texnologik nuqtai nazardan, eski yoki eskirgan
yechimlarni yangi tarkibga ega yangi shakllarga aylantirish, natijada
samaradorlikni oshirishga yordam beradi.
Innovatsiya siyosati. Odatda mamlakat ichidagi hokimiyat tomonidan
siyosiy darajada olib boriladigan rivojlanish strategiyasiga nisbatan qo'llaniladi. tor
ma'noda ijtimoiy-iqtisodiy sohadagi korxonalarning innovatsion rivojlanishining
yo'nalishi va xarakterini belgilaydi.
Innovatsion faoliyat. Ishlab chiqarishning innovatsion modelga o‘tish
tezligini ko‘rsatadi, bu jarayonga tayyorlik darajasini va o‘zgarish istagini aks
ettiradi.
Innovatsion qabul qilish qobiliyati. Ob'ektning dastlabki
qobiliyatiinnovatsion yechimlarni oʻzlashtiring.
Rivojlanish sharoitida innovatsiyalar turlari
Innovatsiyalar turli xil o'ziga xosliklari va amalga oshirish shartlari bilan
turli muhitlarda qo'llanilishi mumkin, bu tasniflash xususiyatlarining xilma-
xilligini belgilaydi. Bunday bo'linishning asosiy belgilariga quyidagilar kiradi:
Qoʻllash sohalari. Yangi ishlanmalar boshqaruv, tashkiliy va ishlab
chiqarish jarayonlari, ekologiya, logistika tizimlari va hokazolarda o‘z o‘rnini
topmoqda.
Sabablar. Ilmiy-texnika taraqqiyoti, qoida tariqasida, jamiyatning
muayyan talablari bilan belgilanadi. Ilmiy-innovatsion rivojlanishning hozirgi
bosqichida yangi g‘oyalar va yechimlarga bo‘lgan ehtiyojni belgilovchi strategik
va reaktiv omillar aniqlanmoqda.
Ta'sir yo'nalishi. Shunga qaramay, qo'llash doirasiga qarab,
innovatsiyalarning ta'sir qilish mexanizmi farq qilishi mumkin. Shunday qilib,
innovatsiyalar korxonalarni kengaytirishga, texnologiyalarni joriy etish va
modernizatsiya qilishni yaxshilashga, ayrim jarayonlarni optimallashtirishga va
hokazolarga yordam berishi mumkin.
Innovatsiyalarni joriy etish shartlari. Bunday holda,
modernizatsiyaning qo'llab-quvvatlovchi va buzuvchi omillari ajralib turadi.
Qo'llab-quvvatlovchi innovatsion rivojlanish - bu raqobatbardoshligini oshirish
uchun ishlab chiqarishni rag'batlantirishga qaratilgan jarayon.asosiy yoki
rejalashtirilgan vazifalarni bajarish. Ikkinchi holda, biz printsipial jihatdan yangi
sifat darajasiga o'tish haqida, masalan, yangi bozorlarni egallash haqida bormoqda.
Maqsadli ta'sir jarayoniga joylashtiring. Innovatsiyalardan u yoki
bu ko‘rsatkichni yaxshilashning asosiy vositasi sifatida ham, ob’ekt
samaradorligini oshirishning qo‘shimcha vositasi sifatida ham foydalanish
mumkin.
Innovatsion rivojlanish strategiyasi
Innovatsiyalarni samarali qoʻllash, ularning vazifalari va maqsadli obʼyekt
amalga oshiradigan missiyasini aniq tushunmasdan turib mumkin emas. Dastlab,
tashqi muhitning beqarorlik omillarini hisobga olgan holda innovatsiyalardan
foydalanish usullarini ishlab chiqish, joriy etish va tashkil etish bo‘yicha asosiy
maqsadlar qo‘yiladi. Innovatsion rivojlanishni boshqarish taktikasi ham muhim rol
o'ynaydi, bu esa qo'yilgan strategik vazifalarni ishlab chiqish va amalga
oshirishning uzluksiz jarayoni sifatida tushuniladi. Ushbu taktikaning ta'rifi
mavjud muammolarni va ma'lum sharoitlarda rivojlanish modelini yaratishga
imkon beruvchi ekspert fikrlarini hisobga olishga asoslangan.
Oʻz-oʻzidan innovatsiyalarni qoʻllash strategiyasi maqsadli obʼyektni yoki
uning individual xususiyatlarini joriy holatdan foydaliroq holatga oʻtkazish
imkonini beruvchi maqsad va vazifalar toʻplami sifatida tuzilgan. Xususiyatlarni
boshqaruv tuzilmasi, texnologik ta'minot, moliyaviy-iqtisodiy modelning
xususiyatlari va boshqalar tushunilishi mumkin. Innovatsion rivojlanish
strategiyasining muhim tarkibiy qismi ishlab chiqilgan loyihani amalga oshirish
qoidalaridir. Ham qoidalar, hamstrategik rivojlanish tamoyillari pirovard natijada
innovatsiyalarni rag'batlantirish xarakterini belgilaydi. Misol uchun, bunday
rivojlanishga mos keladigan korxona bozorni passiv ravishda kuzatishi yoki har
ikki holatda ham o'xshash innovatsion vositalardan foydalangan holda yangi bozor
hududlarini agressiv egallash siyosatini qo'llashi mumkin.
Innovatsiyalar sikli
Ma'lum bir texnologik mahsulotni innovatsion jarayonning to'liq huquqli
hosilasi deb hisoblash mumkin emas, chunki shartli innovatsiya paydo bo'lgandan
keyin uni integratsiya qilish uchun juda ko'p resurslar talab qilinadi. Shu sababli,
yuqori texnologiyali mahsulotlarni ishlab chiquvchi ko'plab kompaniyalar yanada
jozibali takliflar bilan raqobatlasha olmaydi. Misol uchun, Dell uzoq vaqt
davomida raqobatda g'olib bo'lib kelmoqda innovatsion infratuzilmalardan
foydalanishning ikkilamchi omillari, jumladan samarali logistika, sotishning yangi
usullari, yuqori sifatli xizmatlarni qo'llab-quvvatlash tizimi va boshqalar. yangi
echimlarni ishlab chiqish to'liq innovatsion tsiklni tashkil qiladi. U asosan
raqobatchilarning faolligini aks ettiruvchi bozor prognozlari asosida hisoblanadi.
Innovatsion texnologiyalarni rivojlantirish sohasida loyihani amalga oshirishning
dastlabki bosqichida ko'pincha qo'shimcha ilmiy tadqiqotlar talab etiladi. Faqatgina
tayyor eksperimental dizayn tahlili asosida ma'lum bir davr ichida keyingi
rivojlanish strategiyasini tanlash to'g'risida qaror qabul qilish mumkin.
Innovatsiyalar siklining bosqichlari
Mahsulot yaratish jarayoni innovatsion faoliyat deyarli har doim ko'p
bosqichli va bosqichli. Siklning har bir bosqichida mahsulot bilan ma'lum
manipulyatsiyalar amalga oshiriladi, bu uning xususiyatlarini, shu jumladan amaliy
ish sharoitida baholash imkonini beradi. Va bu to'g'ridan-to'g'ri mahsulotni ishlab
chiqish davrini hisobga olmaydi. Shunday qilib, innovatsion rivojlanish tizimining
odatiy sikli quyidagi bosqichlarni o'z ichiga olishi mumkin:
Tadqiqot faoliyati. Maʼlumotlar mahsulotni qoʻllash muhiti,
foydalanish shartlari va unumdorlik talablari boʻyicha toʻplanadi.
Bevosita ishlab chiqish.
Mahsulotni kichik seriyada ishlab chiqarish.
Ommaviy ishlab chiqarishga oʻtish.
Har bir bosqichda kichik sikl ham amalga oshiriladi, asosan sinov
xarakteriga ega. Bu "rejalash-bajarish" tushunchasi bilan ifodalanishi mumkin.
Kichik tsiklning natijalariga qarab, har bir bosqichda mahsulotni sozlash yoki
keyingi harakatlanish amalga oshiriladi. Sinov jarayonida joriy bosqichda olingan
natija loyiha maqsadi talablariga muvofiqligi tekshiriladi. Agar u ko'rsatmalarga
mos kelmasa, qayta ko'rib chiqish davom etmoqda. Aytgancha, strategik
rejalashtirishdagi ko'plab zamonaviy loyihalar dastlab dastlabki rejadan chetga
chiqish imkoniyatini, shuningdek, individual talablarning o'zgarishini hisobga
olgan holda ishlab chiqiladi. Bu bozordagi dinamik raqobat muhiti va texnologik
rivojlanishning doimiy o'zgaruvchan sharoitlari bilan bog'liq.
Demak, innovatsiyani hayotga joriy qilishdan maqsad biror bir ijobiy
natijaga erishishdir. Bundan shuni anglash mumkinki, innovatsiya sohasi o‘z-
o‘zidan investitsiya sohasi bilan chambarchas bog‘liqdir. Milliy iqtisodiyotni
rivojlantirish sharoitida innovatsion-investitsion faoliyatning ustuvor yo‘nalishlari
sifatida quyidagilarni ko‘rishimiz mumkin:
— korxonalarni modernizatsiya qilish, texnik va texnologik qayta
jihozlashni yanada jadallashtirish, zamonaviy, moslashuvchan texnologiyalarni
keng joriy etish;
— eksportga mahsulot chiqaradigan korxonalarning tashqi bozorlarda
raqobatdosh bo‘lishini qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha aniq chora-tadbirlarni amalga
oshirish va eksportni rag‘batlantirish uchun qo‘shimcha omillar yaratish;
— ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulot tannarxini kamaytirishni
rag‘batlantirish hisobidan real sektor korxonalarining raqobatdoshligini oshirish;
— elektroenergetika tizimini modernizatsiya qilish, energiya iste’molini
kamaytirish va energiya tejashning samarali tizimini joriy etish choralarini amalga
oshirish;
— ichki
bozorda
talabni
rag‘batlantirish
orqali
mahalliy
ishlab
chiqaruvchilarni qo‘llab-quvvatlash.
Albatta,
milliy
iqtisodiyotni
modernizatsiyalash,
uning
raqobatbardoshligini
oshirishda
innovatsiyalarning
o‘rni
beqiyos.
Lekin
mamlakatda innovatsiya faoliyatining tashkil etilishi va rivojlanishi uchun
quyidagi shartlarning mavjud bo‘lishi va bajarilishi talab etiladi:
— davlat innovatsiya siyosati – O‘zbekiston Respublikasi davlat
hokimiyati organlari tomonidan mamlakatning innovatsion strategiyasi maqsadlari
va
ustuvor
innovatsion
dasturlar
va
loyihalarni
qo‘llab-quvvatlash
mexanizmlarining ishlab chiqilishi va belgilanishi;
— investitsiya salohiyati – davlat, tarmoq, korxona va tashkilotning turli
ko‘rinishdagi resurslar yig‘indisi (moddiy, moliyaviy, intellektual, ilmiy-
texnikaviy, iqtisodiy va boshqalarni qamrab olgan holda);
— innovatsiya sohasi – innovatsiyalarni yaratish va tarqatishni o‘z ichiga
qamrab oluvchi innovatsiya mahsulot (ish, xizmat)larini ishlab chiqaruvchilar va
iste’molchilarning faoliyat sohalari;
— innovatsiya infratuzilmasi – innovatsiya faoliyatining amalga
oshirilishiga imkon beruvchi, ta’sir ko‘rsatuvchi turli muassasalar;
— innovatsiya dasturi (korxona, tarmoq, hudud, davlat, mintaqa,
davlatlararo) – innovatsiya loyihalari resurslari, ijrochilari va ularni amalga
oshirish muddatlari bo‘yicha kelishilgan hamda yangi turdagi mahsulotlarni
o‘zlashtirish va joylashtirish bo‘yicha vazifalarning samarali hal etilishini
ta’minlovchi innovatsion loyihalar va tadbirlar kompleksi.
Innovatsiyalarni loyihaviy moliyalashtirishning bir necha turlari mavjud.
Loyihaning o’zining, uning ishtirokchilarining kredit qobiliyati, ularning kreditni
uchinchi shaxslar tomonidan to’lash kafolatlari hisobga olinmagandagi yashash
qobiliyatiga asoslangan molyailashtirish asosiy bo’ladi. Loyihani amalga oshirish
natijasida generatsiyalanadigan aul oqimlari qarzni to’lashning manbai bo’luvchi
investitsiyalarni
moliyalashtirishni
uchinchi
tur
deb
hisoblash
mumkin.
Moliyalashtirishning shunday turi uchinchi deb hisoblanadiki, bunda ham loyihani
amalga oshirish natijasida generatsiyalanadigan naqd mablag’lar oqimlari va ham
korxona aktivlari kreditni ta’minlanishi bo’lib xizmat qiladilar.
Korxonaning o’zining iqtisodiy va texnik yashash qobiliyati kreditni
ta’minlashi loyihaviy molilashtirishning to’rtinchi turi bo’ladi[3].
Hozirgi kunda investitsiyalarni innovatsion loyihalarni moliyalashtirish
uchun yo’naltirishga alohida ahamiyat berilmoqda. Xususan, bank tomonidan
investitsion
loyihalarni
moliyalashtirishga
bir
qancha
imtiyozli
shartlar
qo’yilgan(1-chizma).
1-chizma. Bank tomonidan investitsion loyihalarni moliyalashtirish
Bilamizki, samarali innovatsiya loyihalarini amalga oshirish iqtisodiyot
tarmoqlarida mahsulot tannarxini pasaytirish, mehnat unumdorligini oshirish,
mahsulotlar sifatini oshirish va umuman iqtisodiyotning raqobatbardoshligini
ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi.
Jahon
amaliyotida
loyihaviy
moliyalashtirish
ostida
ko’pincha
moliyalashtirishni tashkil qilishning shunday turi nazarda tutiladiki, unda loyihani
sotishdan olingan daromadlar qarz majburiyatlarini to’lashning yagona manbai
bo’ladi. Shunga qaramay har xil mamlakatlarda “loyihaviy moliyalashtirish”
atamasi har xil talqin qilinadi. Masalan, AQSHda uning ostida moliyalashtirishni
shunday tashkil qilish tushuniladiki, unda investitsion loyihalarning katta qismi
ta’sischining shaxsiy mablag’lari hisobiga moliyalashtiriladi, loyihani sotishda
daromad qarz majburiyatlarini to’lashning yagona manbalaridan bo’ladi.
Evropada bu atama loyihalarni amalga oshirish uchun zarur bo’lgan
moliyaviy resurslarni taqdim etishning har xil variantlari va yo’llariga nisbatan
qo’llaniladi. Keyingi vaqtda “loyihaviy moliyalashtirish” atamasi ham banklar
tomonidan taqdim etiladigan kreditlarga va ham vositali byudjetli qo’llab-
quvvatlashga, har xil davlat tashkilotlari, investitsion fondlar, sug’urta
kompaniyalari va boshqa manfaatdor sarmoyadorlarning qo’llab-quvvatlashiga
asoslangan moliyaviy va tijorat operatsiyalari tizimiga nisbatan qo’llaniladi[1].
O’zbekiston iqtisodiy holatining innovatsiyalar bilan o’zaro bog’liqligini
quyidagi asosiy jihatlarda ko’rish mumkin, ya’ni innovatsiya faoliyatining milliy
iqtisodiyotga ta’sirini tadqiq etish nuqtai nazaridan davlatning moddiy asosi
sifatida butunligicha ko’rish; innovatsiyalarning alohida korxona faoliyatiga
ta’sirini tahlil qilishda alohida bozor subyekti sifatida qarash; innovatsiya
siyosatini amalga oshirishning ijtimoiy-iqtisodiy natijalarini o’rganish.
O’zbekistonda iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida innovatsiyalar,
avvalo
uning barqaror
o’sishi uchun zarurdir. Yangi texnologiyalarga
investitsiyalar raqobatbardosh, yuqori talab bilan iste’mol etiladigan tovarlar ishlab
chiqarishga yordam beradi.
Mamlakat
iqtisodiyoti
va
iqtisodiyot
subyektlarining
tadbirkorlik
faoliyatiga ta’sir ko’rsatishning asosiy vositalaridan biri – davlat iqtisodiy
siyosatining
bo’g’inlaridan
hisoblanuvchi
innovatsiya
siyosatidir.
Davlat
innovatsiya siyosati yordamida bevosita ishlab chiqarish hajmi sur’atlari oshishiga,
fan-texnika taraqqiyoti tezlashishiga, ijtimoiy ishlab chiqarish tuzilishi o’zgarishi,
ijtimoiy muammolarni hal qilishga ta’sir o’tkaza oladi.
Xulosa qilib aytsak, O’zbekiston Respublikasida innovatsion iqtisodiyotni
shakillantirish va yanada rivojlantirish maqsadida bir qancha asosiy ishlar va
chora-tadbirlar majmuini qisqacha yoritib o’tsak:
rivojlangan mamlakatlardagi biz uchun kerak bo’lgan barcha
texnologik bilim va yangiliklarni o’rganish, va respublika iqtisodiyoti tarmoqlariga
bosqichma-bosqich milliy manfaatlarimizdan kelib chiqqan holda tatbiq qilish;
asosiy ahamiyatga ega bo’lgan ichki innovatsion loyihalarga
investorlarni hamda xorijiy kapitalni jalb qilish;
texnoligik innovatsiyalarga bag’ishlangan bilimlar bazasini tashkil
qilish va unda internet portal orqali barcha fuqarolar foydalana olishlariga erishish;
innovatsiyani rivojlantirish, bu sohadagi yutuqlarni yuqori qo’shilgan
qiymatli mahsulotga aylantirishda intellektual mulkning ishonchli himoyasini
ta’minlash.
Xalqaro sayohatlar kredit kartochkalarining joriy qilinishi tufayli ancha
qulay va arzon bo‘lib qolganligiga hech kimda shubha yo‘q. Ularni kashf qilish va
tarqatish millionlab odamlarga foyda keltirdi va moliyani «demokratlashtirish»ga
imkon tug‘dirdi. Lekin bu qanday ro‘y berdi? Quyida Sizlarga kredit kartochkalari
misolida moliyaviy innovatsiyalarning rivojlanishiga ta’sir qiluvchi asosiy
omillarni ko‘rib chiqishni taklif etamiz.
Shuni alohida qayd etish joizki, bu jarayonda texnologiya3 eng muhim omil
hisoblanadi. Kredit kartochkalarning qo‘llanilishi faqatgina telefon va kompyuter
tarmoqlari, shuningdek, boshqa o‘ta murakkab telekommunikatsiya tizimlari,
axborotga ishlov berish uchun dasturiy ta’minot yaratilishi natijasida amalga oshdi.
Biroq, kredit kartochkalari zamonaviy moliyaviy tizimning muhim qismiga
aylanishi uchun, foyda olish maqsadida yangi imkoniyatlarning doimiy qidiruvida
bo‘lgan va moliyaviy xizmatlarni taklif qiluvchi firmalar, ushbu ilgarilab ketgan
texnologiyadan foyda-lanishga tayyor bo‘lishlari lozim edi. Bu narsa, o‘z
navbatida, ikkinchi tomondan uy xo‘jaligi va boshqa firmalarga ushbu
kartochkalarni sotib olishga tayyor bo‘lishlarini taqozo etar edi.
Innovatsiyalar tarixida (moliyaviy va boshqa istalgan sohalarda) biror-bir
potensial iqtisodiy foydali g‘oyani ishlab chiqishda ko‘pincha birinchi bo‘lgan
firma bundan katta foyda olmasligi holati takrorlanib turadi. Bu kredit
kartochkalariga nisbatan ham adolatli (tegishli)dir. Xalqaro sayohatlarga kredit
kartochkasini ishlatishni taklif qilgan birinchi kompaniya Ikkinchi jahon urushi
tugashidan so‘ng darhol asos solingan Diners Club bo‘lgan. Ushbu firmaning
3 «Texnologiya» yunoncha «techne» - mahorat, san’at + logos – ta’limot. o‘sha manba. J.IV. - B.81.
muvaffaqiyati boshqa ikki kompaniyani, bular American Express va Carte Blanche
edi, kredit kartochkalaridan foydalanishning o‘xshash dasturlarini taklif qilishga
undadi.
Kredit kartochkalaridan foydalanish bo‘yicha xizmatlarni taklif qiluvchi
firmalar, kartochkalarni qo‘llagan holda tovarlar sotishni amalda qo‘llayotgan
chakana savdogarlar to‘layotgan komission shaklida (qoidaga ko‘ra, harid narxidan
ma’lum bir foiz), shuningdek, bu kartochka egalariga kreditdan foydalanganlik
uchun to‘lanadigan foiz shaklida foyda oladilar (hisobdagi qoldiq bo‘yicha).
Bunday firmalarning katta harajatini operatsiyalarning o‘tkazilishiga sarflangan
harajatlar, kartochkalarning o‘g‘irlanishi va ularning egalari o‘z majburiyatlarini
qoplash qobiliyatiga ega emasliklari natijasida ko‘rilgan ziyonlar tashkil etadi.
O‘tgan asrning 50-yillarida tijorat banklari birinchi bo‘lib kredit
kartochkalari bilan ishlashni sinab ko‘rishgan. O‘shanda ular o‘zlarining juda
yuqori ekspluatatsion harajatlari sababli shu kabi xizmatlarni ko‘rsatadigan
firmalar bilan raqobatlasha olmasliklari aniqlandi. Biroq 60-yillar oxirida
kompyuter texnologiyalarining rivojlanishi tufayli ushbu harajatlar ancha kamaydi
va banklar endi bunday firmalar bilan jiddiy raqobatlasha oladigan bo‘ldi. Bizning
kunlarda kredit kartochkalaridan foydalanish xizmat bozorida ikkita yirik bank
tizimi: VISA va Master Card kompaniyalari yetakchilardan hisoblanadi: Diners
Club va Carte Blanche firmalarining ulushi esa sezilarli darajada qisqardi. Shu
o‘rinda, Bank Amerikard banki qanday qilib o‘zining monopoliyasini
yo‘qotganligini ham eslab o‘tish foydadan xoli emas.
Tarixdan ma’lumki, 1958 yildan 1966 yilga qadar, ya’ni 8 yil davomida
Bank of America Kaliforniya shtatining kredit kartochkalari bozorida yakka o‘zi
hukmronlik qilgan edi. 1961 yildan 1966 yilga qadar bu biznes unga juda katta
foyda olib kelgan. Biroq, bu umrbod davom etishi mumkin emasdi4. 1966 yil
boshlarida Bank of Americaning kredit kartochkalari bilan ishlash bo‘yicha
boshqaruv personali ularning raqobatchilari: Kaliforniyaning 4 ta yirik banki
hamkorlikda bu biznesga kirish niyatida ekanliklari to‘g‘risida tez-tez eshitadigan
4 Nega bunday xulosa chiqarilmoqda? Buning sabablari nimalardan iborat ekanligini bilasizmi?
bo‘ldi. O‘zlarining umumiy dasturini ular Master Charge deb nomlamoqchi
bo‘lishdi. Bungacha Nyu-York banki First National City Bank of New-York
(bizning kunlarda Citibank nomi bilan mashhur) transport harajatlarini va ko‘ngil
ochish sohasidagi harajatlarni to‘lash uchun foydalaniladigan kartochkalarning
savdosi bilan shug‘ullanadigan Carte Blanche firmasini sotib olish to‘g‘risida
so‘zlashuv olib borayotganligi haqidagi keskin xabarlar ham tarqalgan edi. Bu
bitim First National Cityga ko‘p sonli savdogarlar va mijozlarni olib kelishi kerak
edi. Buning natijasida esa bank umumdavlat miqyosida ishlashni boshlar edi (shu
kungacha biror-bir bank bu bilan maqtana olmagan edi), va shunday qilib, Bank of
Americ ning yana bir jiddiy raqobatchisiga aylanishi mumkin edi. Ayni paytda
boshqa banklar Bank of Americaning o‘z dasturini Kaliforniyaning tashqarisiga
ham kengaytirmoqchi ekanligi to‘g‘risida tez-tez eshitadigan bo‘lishdi. Bir necha
yillik nisbatan jim-jitlikdan so‘ng bank sanoati bo‘lish ehtimoli bo‘lgan hujumlar
va potensial ishtirokchilar, kredit kartochkalari to‘g‘risidagi turli xil shov-shuvlar
bilan portladi. Buyuk Depressiyadan so‘ng amalda birinchi bo‘lib banklar bir-
birlari bilan ochiqdan-ochiq raqobatlashish mumkinligi to‘g‘risida o‘ylay
boshlashdi.
Bu mish-mishlar, o‘z navbatida, 60-yillar oxirida butun mamlakatni qamrab
olgan kredit kartalarni jo‘natishning buyuk to‘lqiniga sabab bo‘ldi. Sarosima va
hasadga tushgan bankirlar, amalda u haqda hech narsa bilmasdan va mutlaqo
tayyorlanmasdan turib biznesga «boshlari bilan sho‘ng‘ishdi». Iste’mol ssudalarini
taqdim etadigan va taqdim etmaydigan barcha yirik va mayda banklar, bank
konsorsium5lari va ayrim banklar yagona shiddat bilan Everything Cards, Town &
Country Cards, Midwest Bank Cards, Interbank Cards kabi va boshqa o‘nlab
unutilib ketgan nomlarni eslagan holda kredit kartochkalarini berishni boshladilar.
1966 yildan 1970 yilga qadar bo‘lgan davrda bankirlar mamlakatni kredit
kartochkalari bilan deyarli to‘ldirib tashladilar. Shu davrga qadar AQSH bu kabi
holatni ko‘rmagan edi.
5 «Korsorsium» lotincha «konkortium» - sheriklik, birga ishtirok etish. Bir necha banklar yoki sanoat
korxonalarining qarzlarni birgalikda joylashtirish, yirik moliyaviy yoki tijoriy ishlarni, investitsion loyihalarni
amalga oshirish uchun tuzilgan vaqtinchalik bitim. Qarang: o‘sha manba. J.II. - B.401.
Ushbu harakat faxriylarining ko‘pchiligi hozir o‘tgan asr 60-yillarining oxiri
haqida banklar katta miqdorda ziyon ko‘rgan, jamiyatda sarosima va federal6
qonunchilikda chalkashliklar avjiga chiqqan ahmoqona bir davr bo‘lganligini
gapirishadi. Shu bilan birga ularning hammasi, bu aqldan ozishning zaruriyat
bo‘lganligi to‘g‘risida bir xilda fikrlashar edi. O‘sha yillarning tartibsizligidan
elektron kredit kartochkalarning zamonaviy tizimi vujudga keldi. Usiz bank kredit
kartochkalari bugundagiday: pul sohasidagi inqilobning plastik ramzi sifatida hech
qachon mavjud bo‘lmasligi mumkin edi.
Shunday qilib, kredit kartochkalarining yirik firma-emitentlari o‘rtasidagi
raqobat tufayli, mijozlarga xizmat ko‘rsatish bo‘yicha harajatlar deyarli katta emas.
Hozirgi davrda sayohat qilishga jo‘nayotgan ko‘pchilik odamlar uchun kredit
kartochkalaridan foydalanish nafaqat qulay, balki yo‘l cheklariga qaraganda
foydaliroqdir.
Oxirgi mulohaza bizni moliyaviy innovatsiyalarga nisbatan yana bir fikrga
olib keladi. Odamlar ehtiyojining va moliyaviy xizmatlar ko‘rsatadigan tashkilotlar
o‘rtasidagi ta’sirning tahlili, moliyaviy tizimda kelgusidagi o‘zgarishlar to‘g‘risida
bashorat qilishga imkon beradi. Masalan, to‘lovning kredit kartochkalaridan
foydalanish kabi usulining ulkan afzalliklarini hisobga olgan holda, yo‘l cheklari
kelajagi to‘g‘risida o‘ylab ko‘rish kerakmikan? Bu cheklarni ham, kalkulyator
kashf
qilingandan
so‘ng,
logarifmik
lineykaga
kelgani
kabi
taqdir
kutmayotganmikan?
Kredit kartochkalari – bu shunchaki oxirgi 40-50 yil ichida ishlab chiqilgan,
iqtisod sohasida odamlarning faoliyat harakterini tubdan o‘zgartirgan ko‘plab
moliyaviy mahsulotlar misollaridan biridir, xolos. Barcha ushbu innovatsiyalar
jami bo‘lib, risk va daromadlilik o‘rtasidagi samarali balans (muvozanat)ni topish,
shaxsiy investitsiyalarni to‘g‘ri sarflash, shuningdek, mehnatga layoqatli davrda
mablag‘larni yig‘ish va ularni pensiyaga chiqqanda ishlatishni qo‘shgan holda,
butun hayoti davomida o‘zining individual ehtiyojlariga tuzatish kiritish
imkoniyatlarini oshirdi(lar).
6 «Federal» lotincha «federalis» - ittifoq, uyushmaga oid. Qarang: o‘sha manba. J. IV. –B.338.