Moliyaviy innovatsiyalar va texnologiyalarning rivojlanishi

Yuklangan vaqt

2024-12-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

594,9 KB


 
 
 
 
 
 
Moliyaviy innovatsiyalar va texnologiyalarning rivojlanishi 
 
 
Reja: 
1. Moliyaviy innovatsiyalar va bozorning “ko‘rinmas qo‘li”. 
2. Innovatsiyalar va texnologiyalarning rivojlanishi. 
 
1-savol bayoni. Moliyaviy yangiliklar qaysidir markazlashtirilgan organlar 
tomonidan rejalashtirilmaydi, balki ayrim tadbirkorlar va firmalarning harakatlari 
natijasida yuzaga keladi. Moliyaviy sohada innovatsiyalarning yuzaga kelishiga 
turtki bo‘ladigan asosiy iqtisodiy manfaatlar, to‘g‘risini aytganda, inson 
faoliyatining boshqa har qanday sohasida harakat qiluvchi manfaatlardan hech 
qanday farq qilmaydi. A.Smit qayd qilganidek, “Har bir individ o‘zining kapitalini 
eng ko‘p foyda keltirishi uchun ishlatishga harakat qiladi. Uning niyatiga, qoidaga 
ko‘ra, umumiy manfaatlarga xizmat qilish kirmaydi, va u odatda ularni qondirishga 
qanchalik yordam berayotganini bilmaydi. Uni faqat o‘zining xavfsizligi va foyda 
tashvishga soladi. Biroq mutloq o‘zining foydasi uchun harakat qilayotgan individ, 
uning maqsadiga kirmaydigan natijaga ko‘rinmas qo‘l (invisible hand) tomonidan 
yo‘llanadi. O‘z manfaatlari izidan borib, u ko‘pincha haqiqatda qilmoqchi 
bo‘lganidan ko‘ra ko‘proq jamiyatning rivojlanishiga samaraliroq yordam beradi”1. 
Odamlarning o‘z manfaatlarini ko‘zlab qiladigan, ammo pirovardida butun 
jamiyatga 
foyda 
bo‘ladigan 
sa’y-harakatlari iqtisodiyotning 
«ko‘rinmas 
qo‘li» deyiladi. Zamonaviy iqtisodiyot otasi sanalmish Adam Smitning «ko‘rinmas 
qo‘l» nazariyasiga asosan, inson o‘z tabiatiga ko‘ra xudbin va manfaatparastdir. 
                                                          
 
1 Adam Smit, The Wealth of Nations (Chicago: University of Chicago Press, 1977). - p. 408. 
Moliyaviy innovatsiyalar va texnologiyalarning rivojlanishi Reja: 1. Moliyaviy innovatsiyalar va bozorning “ko‘rinmas qo‘li”. 2. Innovatsiyalar va texnologiyalarning rivojlanishi. 1-savol bayoni. Moliyaviy yangiliklar qaysidir markazlashtirilgan organlar tomonidan rejalashtirilmaydi, balki ayrim tadbirkorlar va firmalarning harakatlari natijasida yuzaga keladi. Moliyaviy sohada innovatsiyalarning yuzaga kelishiga turtki bo‘ladigan asosiy iqtisodiy manfaatlar, to‘g‘risini aytganda, inson faoliyatining boshqa har qanday sohasida harakat qiluvchi manfaatlardan hech qanday farq qilmaydi. A.Smit qayd qilganidek, “Har bir individ o‘zining kapitalini eng ko‘p foyda keltirishi uchun ishlatishga harakat qiladi. Uning niyatiga, qoidaga ko‘ra, umumiy manfaatlarga xizmat qilish kirmaydi, va u odatda ularni qondirishga qanchalik yordam berayotganini bilmaydi. Uni faqat o‘zining xavfsizligi va foyda tashvishga soladi. Biroq mutloq o‘zining foydasi uchun harakat qilayotgan individ, uning maqsadiga kirmaydigan natijaga ko‘rinmas qo‘l (invisible hand) tomonidan yo‘llanadi. O‘z manfaatlari izidan borib, u ko‘pincha haqiqatda qilmoqchi bo‘lganidan ko‘ra ko‘proq jamiyatning rivojlanishiga samaraliroq yordam beradi”1. Odamlarning o‘z manfaatlarini ko‘zlab qiladigan, ammo pirovardida butun jamiyatga foyda bo‘ladigan sa’y-harakatlari iqtisodiyotning «ko‘rinmas qo‘li» deyiladi. Zamonaviy iqtisodiyot otasi sanalmish Adam Smitning «ko‘rinmas qo‘l» nazariyasiga asosan, inson o‘z tabiatiga ko‘ra xudbin va manfaatparastdir. 1 Adam Smit, The Wealth of Nations (Chicago: University of Chicago Press, 1977). - p. 408.  
 
Ammo u o‘z foydasini ko‘zlab faoliyat yuritsa-da, beixtiyor jamiyatga foyda 
keltiradi. 
Eng qizig‘i – u bu bilan «jamiyatni boyityapman» degan fikrni xayoliga ham 
keltirmaydi. Lekin «ko‘rinmas qo‘l» shunday natijalarga olib keladiki, bundan 
nafaqat u odam – butun jamiyat manfaat ko‘radi. Iqtisodiyot nazariyasiga ko‘ra, 
bozorning bunday «ko‘rinmas qo‘li» moddiy resurslarni taqsimlashda eng samarali 
instrument hisoblanadi. Biroq, turli xil tashqi sabablarga ko‘ra, bu nazariya ba’zida 
ish bermay qoladi. 
Bozorning «ko‘rinmas qo‘li» ojiz bo‘lib qolgan paytda, iqtisodiyot 
tamoyillaridan biriga ko‘ra, davlat iqtisodiy holatni yaxshilash imkoniyatini ishga 
solishi kerak. Klassik misol – kimyoviy zavodlarning atrof-muhitni ifloslantirishi. 
Bunday holatda davlat tabiatni muhofaza qilish borasidagi qonunchilik vositasida 
vaziyatni yaxshilash imkoniyatiga ega bo‘ladi. 
Bozorni nochor holatga keltiradigan omillarga yana bir misol — bozor 
ustidan hukmronlik o‘rnatish (monopoliya, kartellar). Bularning natijasida 
iqtisodiy samaradorlik pasayadi. Bu holatda davlat o‘zining bevosita aralashuvi 
orqali bozordagi nosog‘lom holatni yaxshilashi mumkin. Davlatning bunday – 
bozordagi nosog‘lom raqobatni yo‘q qilishga yo‘naltirilgan ijobiy aralashuvi 
adabiyotda «davlatning ko‘rinar qo‘li» deb ham nomlanadi. 
Bu holatni misollar bilan izohlash uchun, yosh yigit 1965 yilda xorijga 
sayohatga ketayotib tushib qolgan vaziyatidagi masalalarni hozirgi kunda 
zamonaviy yosh yigit qanday hal qilish kerakligi bilan solishtiring. Bir necha o‘n 
yilliklar oldin xorijdagi sayohatchiga hech kim uning tilida gapirmaydigan joyda 
pul tugab qolishi mumkinligi to‘g‘risida doimo xavotirga tushishiga to‘g‘ri kelgan. 
Bu holatda uyga telegramma yuborishga va o‘z mamlakatidagi bankdan mahalliy 
bankka telegraf orqali pul jo‘natmasini tashkillashtirishga urinishiga to‘g‘ri kelgan. 
Bu jarayon qanchalik uzundan-uzoq va qimmat bo‘lganligini tushuntirishning 
Ammo u o‘z foydasini ko‘zlab faoliyat yuritsa-da, beixtiyor jamiyatga foyda keltiradi. Eng qizig‘i – u bu bilan «jamiyatni boyityapman» degan fikrni xayoliga ham keltirmaydi. Lekin «ko‘rinmas qo‘l» shunday natijalarga olib keladiki, bundan nafaqat u odam – butun jamiyat manfaat ko‘radi. Iqtisodiyot nazariyasiga ko‘ra, bozorning bunday «ko‘rinmas qo‘li» moddiy resurslarni taqsimlashda eng samarali instrument hisoblanadi. Biroq, turli xil tashqi sabablarga ko‘ra, bu nazariya ba’zida ish bermay qoladi. Bozorning «ko‘rinmas qo‘li» ojiz bo‘lib qolgan paytda, iqtisodiyot tamoyillaridan biriga ko‘ra, davlat iqtisodiy holatni yaxshilash imkoniyatini ishga solishi kerak. Klassik misol – kimyoviy zavodlarning atrof-muhitni ifloslantirishi. Bunday holatda davlat tabiatni muhofaza qilish borasidagi qonunchilik vositasida vaziyatni yaxshilash imkoniyatiga ega bo‘ladi. Bozorni nochor holatga keltiradigan omillarga yana bir misol — bozor ustidan hukmronlik o‘rnatish (monopoliya, kartellar). Bularning natijasida iqtisodiy samaradorlik pasayadi. Bu holatda davlat o‘zining bevosita aralashuvi orqali bozordagi nosog‘lom holatni yaxshilashi mumkin. Davlatning bunday – bozordagi nosog‘lom raqobatni yo‘q qilishga yo‘naltirilgan ijobiy aralashuvi adabiyotda «davlatning ko‘rinar qo‘li» deb ham nomlanadi. Bu holatni misollar bilan izohlash uchun, yosh yigit 1965 yilda xorijga sayohatga ketayotib tushib qolgan vaziyatidagi masalalarni hozirgi kunda zamonaviy yosh yigit qanday hal qilish kerakligi bilan solishtiring. Bir necha o‘n yilliklar oldin xorijdagi sayohatchiga hech kim uning tilida gapirmaydigan joyda pul tugab qolishi mumkinligi to‘g‘risida doimo xavotirga tushishiga to‘g‘ri kelgan. Bu holatda uyga telegramma yuborishga va o‘z mamlakatidagi bankdan mahalliy bankka telegraf orqali pul jo‘natmasini tashkillashtirishga urinishiga to‘g‘ri kelgan. Bu jarayon qanchalik uzundan-uzoq va qimmat bo‘lganligini tushuntirishning  
 
zaruriyati yo‘q. Xorijiy banklar bilan kredit liniya2larini ochish to‘g‘risida oldindan 
kelishuvlar faqatgina eng boy sayohatchilar uchun mumkin bo‘lgan.  
Bizning davrda amalda xorijda xoxlagan haridni kredit kartochkasi 
yordamida to‘lash mumkin. VISA, Master Card i American Express kabi bunday 
kartochkalar yer sharining deyarli istalgan nuqtasida qabul qilinadi. Masalan, 
mehmonxona nomeriga haq to‘lash uchun Siz shunchaki o‘z kartoch-kangizni 
xizmatchiga berasiz va u telefon liniyasiga ulangan maxsus appa-ratga uni qo‘yadi. 
Sanoqli soniyalarda Sizning qarzni to‘lay olish qobiliyatingiz (ya’ni, Sizga ushbu 
kartochkani bergan bank to‘lovni kafolatlashi holati) tekshiriladi. Shundan so‘ng 
Sizga kvitansiyaga imzo qo‘yish va yana sayohatni davom ettirish qoladi, xolos. 
Bundan tashqari, bu tizimda pulni yo‘qotish yoki uni o‘g‘irlatish to‘g‘risida 
xavotir olmasangiz ham bo‘ladi. Agar Siz kredit kartochkangizni topolmayotgan 
bo‘lsangiz, yo‘qolgan kartochkani beruvchi bank bilan ulangan yaqinda joylashgan 
istalgan bankka yo‘l olasiz. Bank uni bekor qiladi (undan boshqa odam foydalana 
olmasligi uchun) va yangisini beradi. Ko‘p banklarda bu holatda hatto kredit 
olishingiz ham mumkin. 
 
2-savol bayoni.  
Inson tarixi bir necha ming yillardan beri sanaladi. Qadimgi odamning 
ibtidoiy mehnat vositalaridan zamonaviy texnologiya davridagi zamonaviy 
texnologiyalarga va tarixdagi eng katta kashfiyotlarga bo'lgan yo'li og'ir va qiyin 
edi. 
Bugun biz smartfon, planshet, navigator yoki oziq-ovqat mahsulotlarini 
ishlab chiqaruvchi kabi tanish narsalarsiz qanday qilib ishlashingiz mumkinligini 
tasavvur qila olmaymiz. Internetga kirish imkoni bo'lmagan hayot odatda odatiy va 
tushunarsiz bo'lib chiqadi. Texnologiyaning ijtimoiy rivojlanishdagi ta'siri va u har 
doim ijobiy bo'ladimi-yo'qligini aniqlaymiz. 
                                                          
 
2 «Liniya» lotincha «linea» - kanop ipi; shoqul; yo‘l, chiziq. Biror narsani muayyan masofa (joy)ga uzatishga 
mo‘ljallangan qurilma (moslama)lar sistemasi. Qarang: o‘sha manba. J.II. - B.499.  
zaruriyati yo‘q. Xorijiy banklar bilan kredit liniya2larini ochish to‘g‘risida oldindan kelishuvlar faqatgina eng boy sayohatchilar uchun mumkin bo‘lgan. Bizning davrda amalda xorijda xoxlagan haridni kredit kartochkasi yordamida to‘lash mumkin. VISA, Master Card i American Express kabi bunday kartochkalar yer sharining deyarli istalgan nuqtasida qabul qilinadi. Masalan, mehmonxona nomeriga haq to‘lash uchun Siz shunchaki o‘z kartoch-kangizni xizmatchiga berasiz va u telefon liniyasiga ulangan maxsus appa-ratga uni qo‘yadi. Sanoqli soniyalarda Sizning qarzni to‘lay olish qobiliyatingiz (ya’ni, Sizga ushbu kartochkani bergan bank to‘lovni kafolatlashi holati) tekshiriladi. Shundan so‘ng Sizga kvitansiyaga imzo qo‘yish va yana sayohatni davom ettirish qoladi, xolos. Bundan tashqari, bu tizimda pulni yo‘qotish yoki uni o‘g‘irlatish to‘g‘risida xavotir olmasangiz ham bo‘ladi. Agar Siz kredit kartochkangizni topolmayotgan bo‘lsangiz, yo‘qolgan kartochkani beruvchi bank bilan ulangan yaqinda joylashgan istalgan bankka yo‘l olasiz. Bank uni bekor qiladi (undan boshqa odam foydalana olmasligi uchun) va yangisini beradi. Ko‘p banklarda bu holatda hatto kredit olishingiz ham mumkin. 2-savol bayoni. Inson tarixi bir necha ming yillardan beri sanaladi. Qadimgi odamning ibtidoiy mehnat vositalaridan zamonaviy texnologiya davridagi zamonaviy texnologiyalarga va tarixdagi eng katta kashfiyotlarga bo'lgan yo'li og'ir va qiyin edi. Bugun biz smartfon, planshet, navigator yoki oziq-ovqat mahsulotlarini ishlab chiqaruvchi kabi tanish narsalarsiz qanday qilib ishlashingiz mumkinligini tasavvur qila olmaymiz. Internetga kirish imkoni bo'lmagan hayot odatda odatiy va tushunarsiz bo'lib chiqadi. Texnologiyaning ijtimoiy rivojlanishdagi ta'siri va u har doim ijobiy bo'ladimi-yo'qligini aniqlaymiz. 2 «Liniya» lotincha «linea» - kanop ipi; shoqul; yo‘l, chiziq. Biror narsani muayyan masofa (joy)ga uzatishga mo‘ljallangan qurilma (moslama)lar sistemasi. Qarang: o‘sha manba. J.II. - B.499.  
 
Axborot texnologiyalarining odamlarga ta'siri 
Ushbu ta'sirni kamaytirish mumkin emas. Axborot texnologiyalari bugungi 
kunda, birinchi navbatda, axborotni saqlash, boshqarish va raqamli shaklda uzatish 
bilan bog'liq barcha narsalar tushuniladi. Bu yo'nalishdagi texnologiyaning 
go'zalligi hamma tomonidan qadrlanishi mumkin: ilgari, biror narsa haqida 
ma'lumot topish uchun ko'pgina kitoblarni o'qish kerak edi. Shu bilan birga, 
ularning ayrimlari faqat yirik kutubxonalarning o'quv zallarida mavjud edi. Endi 
qidiruv tizimini ochish va uni oddiygina shakllantirish kifoya. 
Agar bizning zamonaviy va, masalan, o'tgan asrning boshlarida yashagan 
insonlar bilim darajasini taqqoslasak, bu farq globaldir. Bundan tashqari, katta 
hajmdagi ma'lumotlarni to'plash va uni tezda har qanday masofaga uzatish 
qobiliyati ilm-fan, savdo, tibbiyot, madaniyat va inson faoliyati sohasining barcha 
jarayonlarini tezlashtirishga yordam beradi. Bu axborot texnologiyalarining 
jamiyatga ta'siri va uning rivojlanishi . 
Zamonaviy texnologiyalarning umuman insonga ta'siri ham muhimdir. 
 Hozirgi bosqichda ularning rivojlanishi sababli, ilgari 
bemorga to'liq hayot umidiga ega bo'lmagan ko'pgina kasalliklarni davolash 
mumkin. Bugungi kunda nanotexnologiyadan foydalangan holda operatsiyalarni 
o'tkazish haqida ma'lumot faqat hayratlanarli. 
Mamlakatimiz 
Prezidenti 
Shavkat 
Mirziyoyev 
Oliy 
Majlisga 
Murojaatnomasida “Iqtisodiyotda boshqaruv tizimi eskirgani, innovatsion 
g’oyalarni qo’llab-quvvatlash bo’yicha samarali mexanizmlar o’z vaqtida joriy 
qilinmagani ham jiddiy muammo bo’lib qolmoqda. Shuningdek, texnologik 
qoloqlik, resurs va energiyani tejaydigan texnologiyalar, muqobil energiya 
Axborot texnologiyalarining odamlarga ta'siri Ushbu ta'sirni kamaytirish mumkin emas. Axborot texnologiyalari bugungi kunda, birinchi navbatda, axborotni saqlash, boshqarish va raqamli shaklda uzatish bilan bog'liq barcha narsalar tushuniladi. Bu yo'nalishdagi texnologiyaning go'zalligi hamma tomonidan qadrlanishi mumkin: ilgari, biror narsa haqida ma'lumot topish uchun ko'pgina kitoblarni o'qish kerak edi. Shu bilan birga, ularning ayrimlari faqat yirik kutubxonalarning o'quv zallarida mavjud edi. Endi qidiruv tizimini ochish va uni oddiygina shakllantirish kifoya. Agar bizning zamonaviy va, masalan, o'tgan asrning boshlarida yashagan insonlar bilim darajasini taqqoslasak, bu farq globaldir. Bundan tashqari, katta hajmdagi ma'lumotlarni to'plash va uni tezda har qanday masofaga uzatish qobiliyati ilm-fan, savdo, tibbiyot, madaniyat va inson faoliyati sohasining barcha jarayonlarini tezlashtirishga yordam beradi. Bu axborot texnologiyalarining jamiyatga ta'siri va uning rivojlanishi . Zamonaviy texnologiyalarning umuman insonga ta'siri ham muhimdir. Hozirgi bosqichda ularning rivojlanishi sababli, ilgari bemorga to'liq hayot umidiga ega bo'lmagan ko'pgina kasalliklarni davolash mumkin. Bugungi kunda nanotexnologiyadan foydalangan holda operatsiyalarni o'tkazish haqida ma'lumot faqat hayratlanarli. Mamlakatimiz Prezidenti Shavkat Mirziyoyev Oliy Majlisga Murojaatnomasida “Iqtisodiyotda boshqaruv tizimi eskirgani, innovatsion g’oyalarni qo’llab-quvvatlash bo’yicha samarali mexanizmlar o’z vaqtida joriy qilinmagani ham jiddiy muammo bo’lib qolmoqda. Shuningdek, texnologik qoloqlik, resurs va energiyani tejaydigan texnologiyalar, muqobil energiya  
 
manbalarini tatbiq etishning sustligi ham iqtisodiy taraqqiyot yo’lida to’siq 
bo’lmoqda”, deya ta’kidlab o’tgan. 
Shu o’rinda, milliy iqtisodiyotning raqobatdoshligini oshirish va dunyo 
bozorlariga chiqish, birinchi navbatda iqtisodiyotni izchil isloh etish, yuqori 
texnologiyalarga asoslangan yangi korxona va ishlab chiqarish tarmoqlarining 
jadal rivojlanishini ta’minlash hisobidan amalga oshirilishi mumkin. Boshqacha 
so‘z bilan aytganda, innovatsiya faoliyatini rivojlantirmay turib, iqtisodiyot 
raqobatbardoshligiga erishib bo’lmaydi. Innovatsiya  atamasining mazmunidan 
kelib chiqib shuni aytish mumkinki, qachonki har qanday kashfiyotlar, yangi 
voqealar, xizmatlar va usullar turlari tarqalishiga qabul qilinsa, o‘shanda xalq 
ommasi tomonidan tan olinadi. Bunda yangilikning joriy etilishi yangilikni 
qo‘llash jarayonini bildiradi va yangilikning tarqatilishiga qabul qilinishi vaqtidan 
boshlab yangi sifat – innovatsiyaga aylanadi. 
 
Insoniyatning butun tarixi yangi texnologiyalarning kashf etilishi va 
rivojlanishi bilan uzviy bog'liq bo'lib, buning natijasida ilmiy-texnika taraqqiyoti 
to'xtab qolmadi va bugungi kunda misli ko'rilmagan yuqori darajada. Bundan 
tashqari, bugungi kunda innovatsiyalar jamiyatning iqtisodiy faoliyatiga tubdan 
ta'sir qiladi. Va bu ta'sirning tabiatini shakllantirishda innovatsion rivojlanish 
asosiy rol o'ynaydi. Bu texnologiya, mehnatni tashkil etish, menejment sohasida 
yoki texnologik rivojlanish joyida sodir bo'lishi mumkin bo'lgan shartli yangilik. 
Yangi kashfiyotlar uchun asos ilmiy bilimlar va to‘plangan tajriba yutuqlari 
uyg‘unligidir, biroq innovatsiyalarda yangi mahsulotlarni joriy etish ortib 
borayotgan o‘rinni egallaydi. 
Shu bilan birga, innovatsiyalarni faqat bir yo’nalishda faoliyat yurituvchi 
ilmiy-texnikaviy vosita sifatida ko’rib bo’lmaydi. Shuningdek, biz iqtisodiyot va 
umuman tijorat tuzilmalarining ilmiy tadqiqotlar sifatiga, yangi ishlanmalarning 
paydo bo'lishi va tarqalishiga teskari ta'siri tamoyilini his qilamiz. Moddiy-texnik 
omillardan qat'i nazar, yangi g'oyalar yaratiladigan ijodiy salohiyatni istisno eta 
olmaymiz. Shunday qilib, innovatsion rivojlanish uchun infratuzilma tushunchasi 
manbalarini tatbiq etishning sustligi ham iqtisodiy taraqqiyot yo’lida to’siq bo’lmoqda”, deya ta’kidlab o’tgan. Shu o’rinda, milliy iqtisodiyotning raqobatdoshligini oshirish va dunyo bozorlariga chiqish, birinchi navbatda iqtisodiyotni izchil isloh etish, yuqori texnologiyalarga asoslangan yangi korxona va ishlab chiqarish tarmoqlarining jadal rivojlanishini ta’minlash hisobidan amalga oshirilishi mumkin. Boshqacha so‘z bilan aytganda, innovatsiya faoliyatini rivojlantirmay turib, iqtisodiyot raqobatbardoshligiga erishib bo’lmaydi. Innovatsiya atamasining mazmunidan kelib chiqib shuni aytish mumkinki, qachonki har qanday kashfiyotlar, yangi voqealar, xizmatlar va usullar turlari tarqalishiga qabul qilinsa, o‘shanda xalq ommasi tomonidan tan olinadi. Bunda yangilikning joriy etilishi yangilikni qo‘llash jarayonini bildiradi va yangilikning tarqatilishiga qabul qilinishi vaqtidan boshlab yangi sifat – innovatsiyaga aylanadi. Insoniyatning butun tarixi yangi texnologiyalarning kashf etilishi va rivojlanishi bilan uzviy bog'liq bo'lib, buning natijasida ilmiy-texnika taraqqiyoti to'xtab qolmadi va bugungi kunda misli ko'rilmagan yuqori darajada. Bundan tashqari, bugungi kunda innovatsiyalar jamiyatning iqtisodiy faoliyatiga tubdan ta'sir qiladi. Va bu ta'sirning tabiatini shakllantirishda innovatsion rivojlanish asosiy rol o'ynaydi. Bu texnologiya, mehnatni tashkil etish, menejment sohasida yoki texnologik rivojlanish joyida sodir bo'lishi mumkin bo'lgan shartli yangilik. Yangi kashfiyotlar uchun asos ilmiy bilimlar va to‘plangan tajriba yutuqlari uyg‘unligidir, biroq innovatsiyalarda yangi mahsulotlarni joriy etish ortib borayotgan o‘rinni egallaydi. Shu bilan birga, innovatsiyalarni faqat bir yo’nalishda faoliyat yurituvchi ilmiy-texnikaviy vosita sifatida ko’rib bo’lmaydi. Shuningdek, biz iqtisodiyot va umuman tijorat tuzilmalarining ilmiy tadqiqotlar sifatiga, yangi ishlanmalarning paydo bo'lishi va tarqalishiga teskari ta'siri tamoyilini his qilamiz. Moddiy-texnik omillardan qat'i nazar, yangi g'oyalar yaratiladigan ijodiy salohiyatni istisno eta olmaymiz. Shunday qilib, innovatsion rivojlanish uchun infratuzilma tushunchasi  
 
paydo bo'ladi - bu printsipial jihatdan ilmiy-texnika taraqqiyoti uchun qulay shart-
sharoitlarni yaratadigan omillar va tizimlarning butun majmuasidir. Ushbu 
infratuzilmaning asosiy elementlari quyidagilardan iborat: 
 
Progressiv huquqiy va me'yoriy baza. 
 
Yuqori hayot sifatini ta'minlovchi muassasalar. 
 
Venchur va ilmiy biznes. 
 
Fundamental fanning ishlab chiqilgan platformasi. 
 
Ta'lim darajasi yuqori. 
 
Zamonaviy bilimlarga asoslangan yuqori texnologiyali mahsulotlar 
ishlab chiqarishning samarali tizimi. 
Innovatsiyalar uchun infratuzilma muayyan kompaniya, mintaqa yoki 
shtatning operatsion tizimida boʻlishi mumkin. Uni qo'llash ob'ektining 
xususiyatlariga ko'ra, uning funktsional tarkibiy qismlarining tegishli ro'yxati ham 
tuzilgan. Innovatsion faoliyat uchun shart-sharoitlarga qo'shimcha ravishda, uni 
ishlab chiqarishning haqiqiy ob'ektlarini ajratib ko'rsatish mumkin, ular odatda 
texnoparklar, texnomarkazlar, ekspert guruhlari, inkubatorlar va boshqalar deb 
tushuniladi. 
Asosiy tushunchalar 
Ilmiy hamjamiyatda innovatsiyaning mohiyatini ko'rib chiqishda ushbu 
atamani turli nuqtai nazardan ochib beradigan bir qator tushunchalar ajralib turadi. 
Asosiylariga quyidagilar kiradi: 
 
Innovatsion faoliyat. U ma'lum ishlab chiqarish va tijorat tizimi 
doirasida sotiladigan takomillashtirilgan yoki yangi mahsulotni (texnologik 
jarayon) yaratishi kerak. 
 
Innovatsion jarayon. Texnologik nuqtai nazardan, eski yoki eskirgan 
yechimlarni yangi tarkibga ega yangi shakllarga aylantirish, natijada 
samaradorlikni oshirishga yordam beradi. 
 
Innovatsiya siyosati. Odatda mamlakat ichidagi hokimiyat tomonidan 
siyosiy darajada olib boriladigan rivojlanish strategiyasiga nisbatan qo'llaniladi. tor 
paydo bo'ladi - bu printsipial jihatdan ilmiy-texnika taraqqiyoti uchun qulay shart- sharoitlarni yaratadigan omillar va tizimlarning butun majmuasidir. Ushbu infratuzilmaning asosiy elementlari quyidagilardan iborat:  Progressiv huquqiy va me'yoriy baza.  Yuqori hayot sifatini ta'minlovchi muassasalar.  Venchur va ilmiy biznes.  Fundamental fanning ishlab chiqilgan platformasi.  Ta'lim darajasi yuqori.  Zamonaviy bilimlarga asoslangan yuqori texnologiyali mahsulotlar ishlab chiqarishning samarali tizimi. Innovatsiyalar uchun infratuzilma muayyan kompaniya, mintaqa yoki shtatning operatsion tizimida boʻlishi mumkin. Uni qo'llash ob'ektining xususiyatlariga ko'ra, uning funktsional tarkibiy qismlarining tegishli ro'yxati ham tuzilgan. Innovatsion faoliyat uchun shart-sharoitlarga qo'shimcha ravishda, uni ishlab chiqarishning haqiqiy ob'ektlarini ajratib ko'rsatish mumkin, ular odatda texnoparklar, texnomarkazlar, ekspert guruhlari, inkubatorlar va boshqalar deb tushuniladi. Asosiy tushunchalar Ilmiy hamjamiyatda innovatsiyaning mohiyatini ko'rib chiqishda ushbu atamani turli nuqtai nazardan ochib beradigan bir qator tushunchalar ajralib turadi. Asosiylariga quyidagilar kiradi:  Innovatsion faoliyat. U ma'lum ishlab chiqarish va tijorat tizimi doirasida sotiladigan takomillashtirilgan yoki yangi mahsulotni (texnologik jarayon) yaratishi kerak.  Innovatsion jarayon. Texnologik nuqtai nazardan, eski yoki eskirgan yechimlarni yangi tarkibga ega yangi shakllarga aylantirish, natijada samaradorlikni oshirishga yordam beradi.  Innovatsiya siyosati. Odatda mamlakat ichidagi hokimiyat tomonidan siyosiy darajada olib boriladigan rivojlanish strategiyasiga nisbatan qo'llaniladi. tor  
 
ma'noda ijtimoiy-iqtisodiy sohadagi korxonalarning innovatsion rivojlanishining 
yo'nalishi va xarakterini belgilaydi. 
 
Innovatsion faoliyat. Ishlab chiqarishning innovatsion modelga o‘tish 
tezligini ko‘rsatadi, bu jarayonga tayyorlik darajasini va o‘zgarish istagini aks 
ettiradi. 
 
Innovatsion qabul qilish qobiliyati. Ob'ektning dastlabki 
qobiliyatiinnovatsion yechimlarni oʻzlashtiring. 
Rivojlanish sharoitida innovatsiyalar turlari 
Innovatsiyalar turli xil o'ziga xosliklari va amalga oshirish shartlari bilan 
turli muhitlarda qo'llanilishi mumkin, bu tasniflash xususiyatlarining xilma-
xilligini belgilaydi. Bunday bo'linishning asosiy belgilariga quyidagilar kiradi: 
 
Qoʻllash sohalari. Yangi ishlanmalar boshqaruv, tashkiliy va ishlab 
chiqarish jarayonlari, ekologiya, logistika tizimlari va hokazolarda o‘z o‘rnini 
topmoqda. 
 
Sabablar. Ilmiy-texnika taraqqiyoti, qoida tariqasida, jamiyatning 
muayyan talablari bilan belgilanadi. Ilmiy-innovatsion rivojlanishning hozirgi 
bosqichida yangi g‘oyalar va yechimlarga bo‘lgan ehtiyojni belgilovchi strategik 
va reaktiv omillar aniqlanmoqda.   
 
Ta'sir yo'nalishi. Shunga qaramay, qo'llash doirasiga qarab, 
innovatsiyalarning ta'sir qilish mexanizmi farq qilishi mumkin. Shunday qilib, 
innovatsiyalar korxonalarni kengaytirishga, texnologiyalarni joriy etish va 
modernizatsiya qilishni yaxshilashga, ayrim jarayonlarni optimallashtirishga va 
hokazolarga yordam berishi mumkin. 
 
Innovatsiyalarni joriy etish shartlari. Bunday holda, 
modernizatsiyaning qo'llab-quvvatlovchi va buzuvchi omillari ajralib turadi. 
Qo'llab-quvvatlovchi innovatsion rivojlanish - bu raqobatbardoshligini oshirish 
uchun ishlab chiqarishni rag'batlantirishga qaratilgan jarayon.asosiy yoki 
rejalashtirilgan vazifalarni bajarish. Ikkinchi holda, biz printsipial jihatdan yangi 
sifat darajasiga o'tish haqida, masalan, yangi bozorlarni egallash haqida bormoqda. 
ma'noda ijtimoiy-iqtisodiy sohadagi korxonalarning innovatsion rivojlanishining yo'nalishi va xarakterini belgilaydi.  Innovatsion faoliyat. Ishlab chiqarishning innovatsion modelga o‘tish tezligini ko‘rsatadi, bu jarayonga tayyorlik darajasini va o‘zgarish istagini aks ettiradi.  Innovatsion qabul qilish qobiliyati. Ob'ektning dastlabki qobiliyatiinnovatsion yechimlarni oʻzlashtiring. Rivojlanish sharoitida innovatsiyalar turlari Innovatsiyalar turli xil o'ziga xosliklari va amalga oshirish shartlari bilan turli muhitlarda qo'llanilishi mumkin, bu tasniflash xususiyatlarining xilma- xilligini belgilaydi. Bunday bo'linishning asosiy belgilariga quyidagilar kiradi:  Qoʻllash sohalari. Yangi ishlanmalar boshqaruv, tashkiliy va ishlab chiqarish jarayonlari, ekologiya, logistika tizimlari va hokazolarda o‘z o‘rnini topmoqda.  Sabablar. Ilmiy-texnika taraqqiyoti, qoida tariqasida, jamiyatning muayyan talablari bilan belgilanadi. Ilmiy-innovatsion rivojlanishning hozirgi bosqichida yangi g‘oyalar va yechimlarga bo‘lgan ehtiyojni belgilovchi strategik va reaktiv omillar aniqlanmoqda.  Ta'sir yo'nalishi. Shunga qaramay, qo'llash doirasiga qarab, innovatsiyalarning ta'sir qilish mexanizmi farq qilishi mumkin. Shunday qilib, innovatsiyalar korxonalarni kengaytirishga, texnologiyalarni joriy etish va modernizatsiya qilishni yaxshilashga, ayrim jarayonlarni optimallashtirishga va hokazolarga yordam berishi mumkin.  Innovatsiyalarni joriy etish shartlari. Bunday holda, modernizatsiyaning qo'llab-quvvatlovchi va buzuvchi omillari ajralib turadi. Qo'llab-quvvatlovchi innovatsion rivojlanish - bu raqobatbardoshligini oshirish uchun ishlab chiqarishni rag'batlantirishga qaratilgan jarayon.asosiy yoki rejalashtirilgan vazifalarni bajarish. Ikkinchi holda, biz printsipial jihatdan yangi sifat darajasiga o'tish haqida, masalan, yangi bozorlarni egallash haqida bormoqda.  
 
 
Maqsadli ta'sir jarayoniga joylashtiring. Innovatsiyalardan u yoki 
bu ko‘rsatkichni yaxshilashning asosiy vositasi sifatida ham, ob’ekt 
samaradorligini oshirishning qo‘shimcha vositasi sifatida ham foydalanish 
mumkin. 
Innovatsion rivojlanish strategiyasi 
Innovatsiyalarni samarali qoʻllash, ularning vazifalari va maqsadli obʼyekt 
amalga oshiradigan missiyasini aniq tushunmasdan turib mumkin emas. Dastlab, 
tashqi muhitning beqarorlik omillarini hisobga olgan holda innovatsiyalardan 
foydalanish usullarini ishlab chiqish, joriy etish va tashkil etish bo‘yicha asosiy 
maqsadlar qo‘yiladi. Innovatsion rivojlanishni boshqarish taktikasi ham muhim rol 
o'ynaydi, bu esa qo'yilgan strategik vazifalarni ishlab chiqish va amalga 
oshirishning uzluksiz jarayoni sifatida tushuniladi. Ushbu taktikaning ta'rifi 
mavjud muammolarni va ma'lum sharoitlarda rivojlanish modelini yaratishga 
imkon beruvchi ekspert fikrlarini hisobga olishga asoslangan. 
Oʻz-oʻzidan innovatsiyalarni qoʻllash strategiyasi maqsadli obʼyektni yoki 
uning individual xususiyatlarini joriy holatdan foydaliroq holatga oʻtkazish 
imkonini beruvchi maqsad va vazifalar toʻplami sifatida tuzilgan. Xususiyatlarni 
boshqaruv tuzilmasi, texnologik ta'minot, moliyaviy-iqtisodiy modelning 
xususiyatlari va boshqalar tushunilishi mumkin. Innovatsion rivojlanish 
strategiyasining muhim tarkibiy qismi ishlab chiqilgan loyihani amalga oshirish 
qoidalaridir. Ham qoidalar, hamstrategik rivojlanish tamoyillari pirovard natijada 
innovatsiyalarni rag'batlantirish xarakterini belgilaydi. Misol uchun, bunday 
rivojlanishga mos keladigan korxona bozorni passiv ravishda kuzatishi yoki har 
ikki holatda ham o'xshash innovatsion vositalardan foydalangan holda yangi bozor 
hududlarini agressiv egallash siyosatini qo'llashi mumkin. 
Innovatsiyalar sikli 
Ma'lum bir texnologik mahsulotni innovatsion jarayonning to'liq huquqli 
hosilasi deb hisoblash mumkin emas, chunki shartli innovatsiya paydo bo'lgandan 
keyin uni integratsiya qilish uchun juda ko'p resurslar talab qilinadi. Shu sababli, 
yuqori texnologiyali mahsulotlarni ishlab chiquvchi ko'plab kompaniyalar yanada 
 Maqsadli ta'sir jarayoniga joylashtiring. Innovatsiyalardan u yoki bu ko‘rsatkichni yaxshilashning asosiy vositasi sifatida ham, ob’ekt samaradorligini oshirishning qo‘shimcha vositasi sifatida ham foydalanish mumkin. Innovatsion rivojlanish strategiyasi Innovatsiyalarni samarali qoʻllash, ularning vazifalari va maqsadli obʼyekt amalga oshiradigan missiyasini aniq tushunmasdan turib mumkin emas. Dastlab, tashqi muhitning beqarorlik omillarini hisobga olgan holda innovatsiyalardan foydalanish usullarini ishlab chiqish, joriy etish va tashkil etish bo‘yicha asosiy maqsadlar qo‘yiladi. Innovatsion rivojlanishni boshqarish taktikasi ham muhim rol o'ynaydi, bu esa qo'yilgan strategik vazifalarni ishlab chiqish va amalga oshirishning uzluksiz jarayoni sifatida tushuniladi. Ushbu taktikaning ta'rifi mavjud muammolarni va ma'lum sharoitlarda rivojlanish modelini yaratishga imkon beruvchi ekspert fikrlarini hisobga olishga asoslangan. Oʻz-oʻzidan innovatsiyalarni qoʻllash strategiyasi maqsadli obʼyektni yoki uning individual xususiyatlarini joriy holatdan foydaliroq holatga oʻtkazish imkonini beruvchi maqsad va vazifalar toʻplami sifatida tuzilgan. Xususiyatlarni boshqaruv tuzilmasi, texnologik ta'minot, moliyaviy-iqtisodiy modelning xususiyatlari va boshqalar tushunilishi mumkin. Innovatsion rivojlanish strategiyasining muhim tarkibiy qismi ishlab chiqilgan loyihani amalga oshirish qoidalaridir. Ham qoidalar, hamstrategik rivojlanish tamoyillari pirovard natijada innovatsiyalarni rag'batlantirish xarakterini belgilaydi. Misol uchun, bunday rivojlanishga mos keladigan korxona bozorni passiv ravishda kuzatishi yoki har ikki holatda ham o'xshash innovatsion vositalardan foydalangan holda yangi bozor hududlarini agressiv egallash siyosatini qo'llashi mumkin. Innovatsiyalar sikli Ma'lum bir texnologik mahsulotni innovatsion jarayonning to'liq huquqli hosilasi deb hisoblash mumkin emas, chunki shartli innovatsiya paydo bo'lgandan keyin uni integratsiya qilish uchun juda ko'p resurslar talab qilinadi. Shu sababli, yuqori texnologiyali mahsulotlarni ishlab chiquvchi ko'plab kompaniyalar yanada  
 
jozibali takliflar bilan raqobatlasha olmaydi. Misol uchun, Dell uzoq vaqt 
davomida raqobatda g'olib bo'lib kelmoqda innovatsion infratuzilmalardan 
foydalanishning ikkilamchi omillari, jumladan samarali logistika, sotishning yangi 
usullari, yuqori sifatli xizmatlarni qo'llab-quvvatlash tizimi va boshqalar. yangi 
echimlarni ishlab chiqish to'liq innovatsion tsiklni tashkil qiladi. U asosan 
raqobatchilarning faolligini aks ettiruvchi bozor prognozlari asosida hisoblanadi. 
Innovatsion texnologiyalarni rivojlantirish sohasida loyihani amalga oshirishning 
dastlabki bosqichida ko'pincha qo'shimcha ilmiy tadqiqotlar talab etiladi. Faqatgina 
tayyor eksperimental dizayn tahlili asosida ma'lum bir davr ichida keyingi 
rivojlanish strategiyasini tanlash to'g'risida qaror qabul qilish mumkin. 
Innovatsiyalar siklining bosqichlari 
Mahsulot yaratish jarayoni innovatsion faoliyat deyarli har doim ko'p 
bosqichli va bosqichli. Siklning har bir bosqichida mahsulot bilan ma'lum 
manipulyatsiyalar amalga oshiriladi, bu uning xususiyatlarini, shu jumladan amaliy 
ish sharoitida baholash imkonini beradi. Va bu to'g'ridan-to'g'ri mahsulotni ishlab 
chiqish davrini hisobga olmaydi. Shunday qilib, innovatsion rivojlanish tizimining 
odatiy sikli quyidagi bosqichlarni o'z ichiga olishi mumkin: 
 
Tadqiqot faoliyati. Maʼlumotlar mahsulotni qoʻllash muhiti, 
foydalanish shartlari va unumdorlik talablari boʻyicha toʻplanadi. 
 
Bevosita ishlab chiqish. 
 
Mahsulotni kichik seriyada ishlab chiqarish. 
 
Ommaviy ishlab chiqarishga oʻtish. 
Har bir bosqichda kichik sikl ham amalga oshiriladi, asosan sinov 
xarakteriga ega. Bu "rejalash-bajarish" tushunchasi bilan ifodalanishi mumkin. 
Kichik tsiklning natijalariga qarab, har bir bosqichda mahsulotni sozlash yoki 
keyingi harakatlanish amalga oshiriladi. Sinov jarayonida joriy bosqichda olingan 
natija loyiha maqsadi talablariga muvofiqligi tekshiriladi. Agar u ko'rsatmalarga 
mos kelmasa, qayta ko'rib chiqish davom etmoqda. Aytgancha, strategik 
rejalashtirishdagi ko'plab zamonaviy loyihalar dastlab dastlabki rejadan chetga 
chiqish imkoniyatini, shuningdek, individual talablarning o'zgarishini hisobga 
jozibali takliflar bilan raqobatlasha olmaydi. Misol uchun, Dell uzoq vaqt davomida raqobatda g'olib bo'lib kelmoqda innovatsion infratuzilmalardan foydalanishning ikkilamchi omillari, jumladan samarali logistika, sotishning yangi usullari, yuqori sifatli xizmatlarni qo'llab-quvvatlash tizimi va boshqalar. yangi echimlarni ishlab chiqish to'liq innovatsion tsiklni tashkil qiladi. U asosan raqobatchilarning faolligini aks ettiruvchi bozor prognozlari asosida hisoblanadi. Innovatsion texnologiyalarni rivojlantirish sohasida loyihani amalga oshirishning dastlabki bosqichida ko'pincha qo'shimcha ilmiy tadqiqotlar talab etiladi. Faqatgina tayyor eksperimental dizayn tahlili asosida ma'lum bir davr ichida keyingi rivojlanish strategiyasini tanlash to'g'risida qaror qabul qilish mumkin. Innovatsiyalar siklining bosqichlari Mahsulot yaratish jarayoni innovatsion faoliyat deyarli har doim ko'p bosqichli va bosqichli. Siklning har bir bosqichida mahsulot bilan ma'lum manipulyatsiyalar amalga oshiriladi, bu uning xususiyatlarini, shu jumladan amaliy ish sharoitida baholash imkonini beradi. Va bu to'g'ridan-to'g'ri mahsulotni ishlab chiqish davrini hisobga olmaydi. Shunday qilib, innovatsion rivojlanish tizimining odatiy sikli quyidagi bosqichlarni o'z ichiga olishi mumkin:  Tadqiqot faoliyati. Maʼlumotlar mahsulotni qoʻllash muhiti, foydalanish shartlari va unumdorlik talablari boʻyicha toʻplanadi.  Bevosita ishlab chiqish.  Mahsulotni kichik seriyada ishlab chiqarish.  Ommaviy ishlab chiqarishga oʻtish. Har bir bosqichda kichik sikl ham amalga oshiriladi, asosan sinov xarakteriga ega. Bu "rejalash-bajarish" tushunchasi bilan ifodalanishi mumkin. Kichik tsiklning natijalariga qarab, har bir bosqichda mahsulotni sozlash yoki keyingi harakatlanish amalga oshiriladi. Sinov jarayonida joriy bosqichda olingan natija loyiha maqsadi talablariga muvofiqligi tekshiriladi. Agar u ko'rsatmalarga mos kelmasa, qayta ko'rib chiqish davom etmoqda. Aytgancha, strategik rejalashtirishdagi ko'plab zamonaviy loyihalar dastlab dastlabki rejadan chetga chiqish imkoniyatini, shuningdek, individual talablarning o'zgarishini hisobga  
 
olgan holda ishlab chiqiladi. Bu bozordagi dinamik raqobat muhiti va texnologik 
rivojlanishning doimiy o'zgaruvchan sharoitlari bilan bog'liq. 
 
Demak, innovatsiyani hayotga joriy qilishdan maqsad biror bir ijobiy 
natijaga erishishdir. Bundan shuni anglash mumkinki, innovatsiya sohasi o‘z-
o‘zidan investitsiya sohasi bilan chambarchas bog‘liqdir. Milliy iqtisodiyotni 
rivojlantirish sharoitida innovatsion-investitsion faoliyatning ustuvor yo‘nalishlari 
sifatida quyidagilarni ko‘rishimiz mumkin: 
— korxonalarni modernizatsiya qilish, texnik va texnologik qayta 
jihozlashni yanada jadallashtirish, zamonaviy, moslashuvchan texnologiyalarni 
keng joriy etish; 
— eksportga mahsulot chiqaradigan korxonalarning tashqi bozorlarda 
raqobatdosh bo‘lishini qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha aniq chora-tadbirlarni amalga 
oshirish va eksportni rag‘batlantirish uchun qo‘shimcha omillar yaratish; 
— ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulot tannarxini kamaytirishni 
rag‘batlantirish hisobidan real sektor korxonalarining raqobatdoshligini oshirish; 
— elektroenergetika tizimini modernizatsiya qilish, energiya iste’molini 
kamaytirish va energiya tejashning samarali tizimini joriy etish choralarini amalga 
oshirish; 
— ichki 
bozorda 
talabni 
rag‘batlantirish 
orqali 
mahalliy 
ishlab 
chiqaruvchilarni qo‘llab-quvvatlash. 
Albatta, 
milliy 
iqtisodiyotni 
modernizatsiyalash, 
uning 
raqobatbardoshligini 
oshirishda 
innovatsiyalarning 
o‘rni 
beqiyos. 
Lekin 
mamlakatda innovatsiya faoliyatining tashkil etilishi va rivojlanishi uchun 
quyidagi shartlarning mavjud bo‘lishi va bajarilishi talab etiladi: 
— davlat innovatsiya siyosati – O‘zbekiston Respublikasi davlat 
hokimiyati organlari tomonidan mamlakatning innovatsion strategiyasi maqsadlari 
va 
ustuvor 
innovatsion 
dasturlar 
va 
loyihalarni 
qo‘llab-quvvatlash 
mexanizmlarining ishlab chiqilishi va belgilanishi; 
olgan holda ishlab chiqiladi. Bu bozordagi dinamik raqobat muhiti va texnologik rivojlanishning doimiy o'zgaruvchan sharoitlari bilan bog'liq. Demak, innovatsiyani hayotga joriy qilishdan maqsad biror bir ijobiy natijaga erishishdir. Bundan shuni anglash mumkinki, innovatsiya sohasi o‘z- o‘zidan investitsiya sohasi bilan chambarchas bog‘liqdir. Milliy iqtisodiyotni rivojlantirish sharoitida innovatsion-investitsion faoliyatning ustuvor yo‘nalishlari sifatida quyidagilarni ko‘rishimiz mumkin: — korxonalarni modernizatsiya qilish, texnik va texnologik qayta jihozlashni yanada jadallashtirish, zamonaviy, moslashuvchan texnologiyalarni keng joriy etish; — eksportga mahsulot chiqaradigan korxonalarning tashqi bozorlarda raqobatdosh bo‘lishini qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha aniq chora-tadbirlarni amalga oshirish va eksportni rag‘batlantirish uchun qo‘shimcha omillar yaratish; — ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulot tannarxini kamaytirishni rag‘batlantirish hisobidan real sektor korxonalarining raqobatdoshligini oshirish; — elektroenergetika tizimini modernizatsiya qilish, energiya iste’molini kamaytirish va energiya tejashning samarali tizimini joriy etish choralarini amalga oshirish; — ichki bozorda talabni rag‘batlantirish orqali mahalliy ishlab chiqaruvchilarni qo‘llab-quvvatlash. Albatta, milliy iqtisodiyotni modernizatsiyalash, uning raqobatbardoshligini oshirishda innovatsiyalarning o‘rni beqiyos. Lekin mamlakatda innovatsiya faoliyatining tashkil etilishi va rivojlanishi uchun quyidagi shartlarning mavjud bo‘lishi va bajarilishi talab etiladi: — davlat innovatsiya siyosati – O‘zbekiston Respublikasi davlat hokimiyati organlari tomonidan mamlakatning innovatsion strategiyasi maqsadlari va ustuvor innovatsion dasturlar va loyihalarni qo‘llab-quvvatlash mexanizmlarining ishlab chiqilishi va belgilanishi;  
 
— investitsiya salohiyati – davlat, tarmoq, korxona va tashkilotning turli 
ko‘rinishdagi resurslar yig‘indisi (moddiy, moliyaviy, intellektual, ilmiy-
texnikaviy, iqtisodiy va boshqalarni qamrab olgan holda); 
— innovatsiya sohasi – innovatsiyalarni yaratish va tarqatishni o‘z ichiga 
qamrab oluvchi innovatsiya mahsulot (ish, xizmat)larini ishlab chiqaruvchilar va 
iste’molchilarning faoliyat sohalari; 
— innovatsiya infratuzilmasi – innovatsiya faoliyatining amalga 
oshirilishiga imkon beruvchi, ta’sir ko‘rsatuvchi turli muassasalar; 
— innovatsiya dasturi (korxona, tarmoq, hudud, davlat, mintaqa, 
davlatlararo) – innovatsiya loyihalari resurslari, ijrochilari va ularni amalga 
oshirish muddatlari bo‘yicha kelishilgan hamda yangi turdagi mahsulotlarni 
o‘zlashtirish va joylashtirish bo‘yicha vazifalarning samarali hal etilishini 
ta’minlovchi innovatsion loyihalar va tadbirlar kompleksi. 
Innovatsiyalarni loyihaviy moliyalashtirishning bir necha turlari mavjud. 
Loyihaning o’zining, uning ishtirokchilarining kredit qobiliyati, ularning kreditni 
uchinchi shaxslar tomonidan to’lash kafolatlari hisobga olinmagandagi yashash 
qobiliyatiga asoslangan molyailashtirish asosiy bo’ladi. Loyihani amalga oshirish 
natijasida generatsiyalanadigan aul oqimlari qarzni to’lashning manbai bo’luvchi 
investitsiyalarni 
moliyalashtirishni 
uchinchi 
tur 
deb 
hisoblash 
mumkin. 
Moliyalashtirishning shunday turi uchinchi deb hisoblanadiki, bunda ham loyihani 
amalga oshirish natijasida generatsiyalanadigan naqd mablag’lar oqimlari va ham 
korxona aktivlari kreditni ta’minlanishi bo’lib xizmat qiladilar. 
Korxonaning o’zining iqtisodiy va texnik yashash qobiliyati kreditni 
ta’minlashi loyihaviy molilashtirishning to’rtinchi turi bo’ladi[3]. 
Hozirgi kunda investitsiyalarni innovatsion loyihalarni moliyalashtirish 
uchun yo’naltirishga alohida ahamiyat berilmoqda. Xususan, bank tomonidan 
investitsion 
loyihalarni 
moliyalashtirishga 
bir 
qancha 
imtiyozli 
shartlar 
qo’yilgan(1-chizma). 
— investitsiya salohiyati – davlat, tarmoq, korxona va tashkilotning turli ko‘rinishdagi resurslar yig‘indisi (moddiy, moliyaviy, intellektual, ilmiy- texnikaviy, iqtisodiy va boshqalarni qamrab olgan holda); — innovatsiya sohasi – innovatsiyalarni yaratish va tarqatishni o‘z ichiga qamrab oluvchi innovatsiya mahsulot (ish, xizmat)larini ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilarning faoliyat sohalari; — innovatsiya infratuzilmasi – innovatsiya faoliyatining amalga oshirilishiga imkon beruvchi, ta’sir ko‘rsatuvchi turli muassasalar; — innovatsiya dasturi (korxona, tarmoq, hudud, davlat, mintaqa, davlatlararo) – innovatsiya loyihalari resurslari, ijrochilari va ularni amalga oshirish muddatlari bo‘yicha kelishilgan hamda yangi turdagi mahsulotlarni o‘zlashtirish va joylashtirish bo‘yicha vazifalarning samarali hal etilishini ta’minlovchi innovatsion loyihalar va tadbirlar kompleksi. Innovatsiyalarni loyihaviy moliyalashtirishning bir necha turlari mavjud. Loyihaning o’zining, uning ishtirokchilarining kredit qobiliyati, ularning kreditni uchinchi shaxslar tomonidan to’lash kafolatlari hisobga olinmagandagi yashash qobiliyatiga asoslangan molyailashtirish asosiy bo’ladi. Loyihani amalga oshirish natijasida generatsiyalanadigan aul oqimlari qarzni to’lashning manbai bo’luvchi investitsiyalarni moliyalashtirishni uchinchi tur deb hisoblash mumkin. Moliyalashtirishning shunday turi uchinchi deb hisoblanadiki, bunda ham loyihani amalga oshirish natijasida generatsiyalanadigan naqd mablag’lar oqimlari va ham korxona aktivlari kreditni ta’minlanishi bo’lib xizmat qiladilar. Korxonaning o’zining iqtisodiy va texnik yashash qobiliyati kreditni ta’minlashi loyihaviy molilashtirishning to’rtinchi turi bo’ladi[3]. Hozirgi kunda investitsiyalarni innovatsion loyihalarni moliyalashtirish uchun yo’naltirishga alohida ahamiyat berilmoqda. Xususan, bank tomonidan investitsion loyihalarni moliyalashtirishga bir qancha imtiyozli shartlar qo’yilgan(1-chizma).  
 
 
1-chizma. Bank tomonidan investitsion loyihalarni moliyalashtirish 
Bilamizki, samarali innovatsiya loyihalarini amalga oshirish iqtisodiyot 
tarmoqlarida mahsulot tannarxini pasaytirish, mehnat unumdorligini oshirish, 
mahsulotlar sifatini oshirish va umuman iqtisodiyotning raqobatbardoshligini 
ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi. 
Jahon 
amaliyotida 
loyihaviy 
moliyalashtirish 
ostida 
ko’pincha 
moliyalashtirishni tashkil qilishning shunday turi nazarda tutiladiki, unda loyihani 
sotishdan olingan daromadlar qarz majburiyatlarini to’lashning yagona manbai 
bo’ladi. Shunga qaramay har xil mamlakatlarda “loyihaviy moliyalashtirish” 
atamasi har xil talqin qilinadi. Masalan, AQSHda uning ostida moliyalashtirishni 
shunday tashkil qilish tushuniladiki, unda investitsion loyihalarning katta qismi 
ta’sischining shaxsiy mablag’lari hisobiga moliyalashtiriladi, loyihani sotishda 
daromad qarz majburiyatlarini to’lashning yagona manbalaridan bo’ladi. 
Evropada bu atama loyihalarni amalga oshirish uchun zarur bo’lgan 
moliyaviy resurslarni taqdim etishning har xil variantlari va yo’llariga nisbatan 
1-chizma. Bank tomonidan investitsion loyihalarni moliyalashtirish Bilamizki, samarali innovatsiya loyihalarini amalga oshirish iqtisodiyot tarmoqlarida mahsulot tannarxini pasaytirish, mehnat unumdorligini oshirish, mahsulotlar sifatini oshirish va umuman iqtisodiyotning raqobatbardoshligini ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi. Jahon amaliyotida loyihaviy moliyalashtirish ostida ko’pincha moliyalashtirishni tashkil qilishning shunday turi nazarda tutiladiki, unda loyihani sotishdan olingan daromadlar qarz majburiyatlarini to’lashning yagona manbai bo’ladi. Shunga qaramay har xil mamlakatlarda “loyihaviy moliyalashtirish” atamasi har xil talqin qilinadi. Masalan, AQSHda uning ostida moliyalashtirishni shunday tashkil qilish tushuniladiki, unda investitsion loyihalarning katta qismi ta’sischining shaxsiy mablag’lari hisobiga moliyalashtiriladi, loyihani sotishda daromad qarz majburiyatlarini to’lashning yagona manbalaridan bo’ladi. Evropada bu atama loyihalarni amalga oshirish uchun zarur bo’lgan moliyaviy resurslarni taqdim etishning har xil variantlari va yo’llariga nisbatan  
 
qo’llaniladi. Keyingi vaqtda “loyihaviy moliyalashtirish” atamasi ham banklar 
tomonidan taqdim etiladigan kreditlarga va ham vositali byudjetli qo’llab-
quvvatlashga, har xil davlat tashkilotlari, investitsion fondlar, sug’urta 
kompaniyalari va boshqa manfaatdor sarmoyadorlarning qo’llab-quvvatlashiga 
asoslangan moliyaviy va tijorat operatsiyalari tizimiga nisbatan qo’llaniladi[1]. 
O’zbekiston iqtisodiy holatining innovatsiyalar bilan o’zaro bog’liqligini 
quyidagi asosiy jihatlarda ko’rish mumkin, ya’ni innovatsiya faoliyatining milliy 
iqtisodiyotga ta’sirini tadqiq etish nuqtai nazaridan davlatning moddiy asosi 
sifatida butunligicha ko’rish; innovatsiyalarning alohida korxona faoliyatiga 
ta’sirini tahlil qilishda alohida bozor subyekti sifatida qarash; innovatsiya 
siyosatini amalga oshirishning ijtimoiy-iqtisodiy natijalarini o’rganish. 
O’zbekistonda iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida innovatsiyalar, 
avvalo 
uning barqaror 
o’sishi uchun zarurdir. Yangi texnologiyalarga 
investitsiyalar raqobatbardosh, yuqori talab bilan iste’mol etiladigan tovarlar ishlab 
chiqarishga yordam beradi. 
Mamlakat 
iqtisodiyoti 
va 
iqtisodiyot 
subyektlarining 
tadbirkorlik 
faoliyatiga ta’sir ko’rsatishning asosiy vositalaridan biri – davlat iqtisodiy 
siyosatining 
bo’g’inlaridan 
hisoblanuvchi 
innovatsiya 
siyosatidir. 
Davlat 
innovatsiya siyosati yordamida bevosita ishlab chiqarish hajmi sur’atlari oshishiga, 
fan-texnika taraqqiyoti tezlashishiga, ijtimoiy ishlab chiqarish tuzilishi o’zgarishi, 
ijtimoiy muammolarni hal qilishga ta’sir o’tkaza oladi. 
Xulosa qilib aytsak, O’zbekiston Respublikasida innovatsion iqtisodiyotni 
shakillantirish va yanada rivojlantirish maqsadida bir qancha asosiy ishlar va 
chora-tadbirlar majmuini qisqacha yoritib o’tsak: 
 
rivojlangan mamlakatlardagi biz uchun kerak bo’lgan barcha 
texnologik bilim va yangiliklarni o’rganish, va respublika iqtisodiyoti tarmoqlariga 
bosqichma-bosqich milliy manfaatlarimizdan kelib chiqqan holda tatbiq qilish; 
 
asosiy ahamiyatga ega bo’lgan ichki innovatsion loyihalarga 
investorlarni hamda xorijiy kapitalni jalb qilish; 
qo’llaniladi. Keyingi vaqtda “loyihaviy moliyalashtirish” atamasi ham banklar tomonidan taqdim etiladigan kreditlarga va ham vositali byudjetli qo’llab- quvvatlashga, har xil davlat tashkilotlari, investitsion fondlar, sug’urta kompaniyalari va boshqa manfaatdor sarmoyadorlarning qo’llab-quvvatlashiga asoslangan moliyaviy va tijorat operatsiyalari tizimiga nisbatan qo’llaniladi[1]. O’zbekiston iqtisodiy holatining innovatsiyalar bilan o’zaro bog’liqligini quyidagi asosiy jihatlarda ko’rish mumkin, ya’ni innovatsiya faoliyatining milliy iqtisodiyotga ta’sirini tadqiq etish nuqtai nazaridan davlatning moddiy asosi sifatida butunligicha ko’rish; innovatsiyalarning alohida korxona faoliyatiga ta’sirini tahlil qilishda alohida bozor subyekti sifatida qarash; innovatsiya siyosatini amalga oshirishning ijtimoiy-iqtisodiy natijalarini o’rganish. O’zbekistonda iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida innovatsiyalar, avvalo uning barqaror o’sishi uchun zarurdir. Yangi texnologiyalarga investitsiyalar raqobatbardosh, yuqori talab bilan iste’mol etiladigan tovarlar ishlab chiqarishga yordam beradi. Mamlakat iqtisodiyoti va iqtisodiyot subyektlarining tadbirkorlik faoliyatiga ta’sir ko’rsatishning asosiy vositalaridan biri – davlat iqtisodiy siyosatining bo’g’inlaridan hisoblanuvchi innovatsiya siyosatidir. Davlat innovatsiya siyosati yordamida bevosita ishlab chiqarish hajmi sur’atlari oshishiga, fan-texnika taraqqiyoti tezlashishiga, ijtimoiy ishlab chiqarish tuzilishi o’zgarishi, ijtimoiy muammolarni hal qilishga ta’sir o’tkaza oladi. Xulosa qilib aytsak, O’zbekiston Respublikasida innovatsion iqtisodiyotni shakillantirish va yanada rivojlantirish maqsadida bir qancha asosiy ishlar va chora-tadbirlar majmuini qisqacha yoritib o’tsak:  rivojlangan mamlakatlardagi biz uchun kerak bo’lgan barcha texnologik bilim va yangiliklarni o’rganish, va respublika iqtisodiyoti tarmoqlariga bosqichma-bosqich milliy manfaatlarimizdan kelib chiqqan holda tatbiq qilish;  asosiy ahamiyatga ega bo’lgan ichki innovatsion loyihalarga investorlarni hamda xorijiy kapitalni jalb qilish;  
 
 
texnoligik innovatsiyalarga bag’ishlangan bilimlar bazasini tashkil 
qilish va unda internet portal orqali barcha fuqarolar foydalana olishlariga erishish; 
 
innovatsiyani rivojlantirish, bu sohadagi yutuqlarni yuqori qo’shilgan 
qiymatli mahsulotga aylantirishda intellektual mulkning ishonchli himoyasini 
ta’minlash. 
 
 
Xalqaro sayohatlar kredit kartochkalarining joriy qilinishi tufayli ancha 
qulay va arzon bo‘lib qolganligiga hech kimda shubha yo‘q. Ularni kashf qilish va 
tarqatish millionlab odamlarga foyda keltirdi va moliyani «demokratlashtirish»ga 
imkon tug‘dirdi. Lekin bu qanday ro‘y berdi? Quyida Sizlarga kredit kartochkalari 
misolida moliyaviy innovatsiyalarning rivojlanishiga ta’sir qiluvchi asosiy 
omillarni ko‘rib chiqishni taklif etamiz. 
Shuni alohida qayd etish joizki, bu jarayonda texnologiya3 eng muhim omil 
hisoblanadi. Kredit kartochkalarning qo‘llanilishi faqatgina telefon va kompyuter 
tarmoqlari, shuningdek, boshqa o‘ta murakkab telekommunikatsiya tizimlari, 
axborotga ishlov berish uchun dasturiy ta’minot yaratilishi natijasida amalga oshdi. 
Biroq, kredit kartochkalari zamonaviy moliyaviy tizimning muhim qismiga 
aylanishi uchun, foyda olish maqsadida yangi imkoniyatlarning doimiy qidiruvida 
bo‘lgan va moliyaviy xizmatlarni taklif qiluvchi firmalar, ushbu ilgarilab ketgan 
texnologiyadan foyda-lanishga tayyor bo‘lishlari lozim edi. Bu narsa, o‘z 
navbatida, ikkinchi tomondan uy xo‘jaligi va boshqa firmalarga ushbu 
kartochkalarni sotib olishga tayyor bo‘lishlarini taqozo etar edi. 
Innovatsiyalar tarixida (moliyaviy va boshqa istalgan sohalarda) biror-bir 
potensial iqtisodiy foydali g‘oyani ishlab chiqishda ko‘pincha birinchi bo‘lgan 
firma bundan katta foyda olmasligi holati takrorlanib turadi. Bu kredit 
kartochkalariga nisbatan ham adolatli (tegishli)dir. Xalqaro sayohatlarga kredit 
kartochkasini ishlatishni taklif qilgan birinchi kompaniya Ikkinchi jahon urushi 
tugashidan so‘ng darhol asos solingan Diners Club bo‘lgan. Ushbu firmaning 
                                                          
 
3 «Texnologiya» yunoncha «techne» - mahorat, san’at + logos – ta’limot. o‘sha manba. J.IV. - B.81. 
 texnoligik innovatsiyalarga bag’ishlangan bilimlar bazasini tashkil qilish va unda internet portal orqali barcha fuqarolar foydalana olishlariga erishish;  innovatsiyani rivojlantirish, bu sohadagi yutuqlarni yuqori qo’shilgan qiymatli mahsulotga aylantirishda intellektual mulkning ishonchli himoyasini ta’minlash. Xalqaro sayohatlar kredit kartochkalarining joriy qilinishi tufayli ancha qulay va arzon bo‘lib qolganligiga hech kimda shubha yo‘q. Ularni kashf qilish va tarqatish millionlab odamlarga foyda keltirdi va moliyani «demokratlashtirish»ga imkon tug‘dirdi. Lekin bu qanday ro‘y berdi? Quyida Sizlarga kredit kartochkalari misolida moliyaviy innovatsiyalarning rivojlanishiga ta’sir qiluvchi asosiy omillarni ko‘rib chiqishni taklif etamiz. Shuni alohida qayd etish joizki, bu jarayonda texnologiya3 eng muhim omil hisoblanadi. Kredit kartochkalarning qo‘llanilishi faqatgina telefon va kompyuter tarmoqlari, shuningdek, boshqa o‘ta murakkab telekommunikatsiya tizimlari, axborotga ishlov berish uchun dasturiy ta’minot yaratilishi natijasida amalga oshdi. Biroq, kredit kartochkalari zamonaviy moliyaviy tizimning muhim qismiga aylanishi uchun, foyda olish maqsadida yangi imkoniyatlarning doimiy qidiruvida bo‘lgan va moliyaviy xizmatlarni taklif qiluvchi firmalar, ushbu ilgarilab ketgan texnologiyadan foyda-lanishga tayyor bo‘lishlari lozim edi. Bu narsa, o‘z navbatida, ikkinchi tomondan uy xo‘jaligi va boshqa firmalarga ushbu kartochkalarni sotib olishga tayyor bo‘lishlarini taqozo etar edi. Innovatsiyalar tarixida (moliyaviy va boshqa istalgan sohalarda) biror-bir potensial iqtisodiy foydali g‘oyani ishlab chiqishda ko‘pincha birinchi bo‘lgan firma bundan katta foyda olmasligi holati takrorlanib turadi. Bu kredit kartochkalariga nisbatan ham adolatli (tegishli)dir. Xalqaro sayohatlarga kredit kartochkasini ishlatishni taklif qilgan birinchi kompaniya Ikkinchi jahon urushi tugashidan so‘ng darhol asos solingan Diners Club bo‘lgan. Ushbu firmaning 3 «Texnologiya» yunoncha «techne» - mahorat, san’at + logos – ta’limot. o‘sha manba. J.IV. - B.81.  
 
muvaffaqiyati boshqa ikki kompaniyani, bular American Express va Carte Blanche 
edi, kredit kartochkalaridan foydalanishning o‘xshash dasturlarini taklif qilishga 
undadi.  
Kredit kartochkalaridan foydalanish bo‘yicha xizmatlarni taklif qiluvchi 
firmalar, kartochkalarni qo‘llagan holda tovarlar sotishni amalda qo‘llayotgan 
chakana savdogarlar to‘layotgan komission shaklida (qoidaga ko‘ra, harid narxidan 
ma’lum bir foiz), shuningdek, bu kartochka egalariga kreditdan foydalanganlik 
uchun to‘lanadigan foiz shaklida foyda oladilar (hisobdagi qoldiq bo‘yicha). 
Bunday firmalarning katta harajatini operatsiyalarning o‘tkazilishiga sarflangan 
harajatlar, kartochkalarning o‘g‘irlanishi va ularning egalari o‘z majburiyatlarini 
qoplash qobiliyatiga ega emasliklari natijasida ko‘rilgan ziyonlar tashkil etadi. 
O‘tgan asrning 50-yillarida tijorat banklari birinchi bo‘lib kredit 
kartochkalari bilan ishlashni sinab ko‘rishgan. O‘shanda ular o‘zlarining juda 
yuqori ekspluatatsion harajatlari sababli shu kabi xizmatlarni ko‘rsatadigan 
firmalar bilan raqobatlasha olmasliklari aniqlandi. Biroq 60-yillar oxirida 
kompyuter texnologiyalarining rivojlanishi tufayli ushbu harajatlar ancha kamaydi 
va banklar endi bunday firmalar bilan jiddiy raqobatlasha oladigan bo‘ldi. Bizning 
kunlarda kredit kartochkalaridan foydalanish xizmat bozorida ikkita yirik bank 
tizimi: VISA va Master Card kompaniyalari yetakchilardan hisoblanadi: Diners 
Club va Carte Blanche firmalarining ulushi esa sezilarli darajada qisqardi. Shu 
o‘rinda, Bank Amerikard banki qanday qilib o‘zining monopoliyasini 
yo‘qotganligini ham eslab o‘tish foydadan xoli emas.  
 
Tarixdan ma’lumki, 1958 yildan 1966 yilga qadar, ya’ni 8 yil davomida 
Bank of America Kaliforniya shtatining kredit kartochkalari bozorida yakka o‘zi 
hukmronlik qilgan edi. 1961 yildan 1966 yilga qadar bu biznes unga juda katta 
foyda olib kelgan. Biroq, bu umrbod davom etishi mumkin emasdi4. 1966 yil 
boshlarida Bank of Americaning kredit kartochkalari bilan ishlash bo‘yicha 
boshqaruv personali ularning raqobatchilari: Kaliforniyaning 4 ta yirik banki 
hamkorlikda bu biznesga kirish niyatida ekanliklari to‘g‘risida tez-tez eshitadigan 
                                                          
 
4 Nega bunday xulosa chiqarilmoqda? Buning sabablari nimalardan iborat ekanligini bilasizmi? 
muvaffaqiyati boshqa ikki kompaniyani, bular American Express va Carte Blanche edi, kredit kartochkalaridan foydalanishning o‘xshash dasturlarini taklif qilishga undadi. Kredit kartochkalaridan foydalanish bo‘yicha xizmatlarni taklif qiluvchi firmalar, kartochkalarni qo‘llagan holda tovarlar sotishni amalda qo‘llayotgan chakana savdogarlar to‘layotgan komission shaklida (qoidaga ko‘ra, harid narxidan ma’lum bir foiz), shuningdek, bu kartochka egalariga kreditdan foydalanganlik uchun to‘lanadigan foiz shaklida foyda oladilar (hisobdagi qoldiq bo‘yicha). Bunday firmalarning katta harajatini operatsiyalarning o‘tkazilishiga sarflangan harajatlar, kartochkalarning o‘g‘irlanishi va ularning egalari o‘z majburiyatlarini qoplash qobiliyatiga ega emasliklari natijasida ko‘rilgan ziyonlar tashkil etadi. O‘tgan asrning 50-yillarida tijorat banklari birinchi bo‘lib kredit kartochkalari bilan ishlashni sinab ko‘rishgan. O‘shanda ular o‘zlarining juda yuqori ekspluatatsion harajatlari sababli shu kabi xizmatlarni ko‘rsatadigan firmalar bilan raqobatlasha olmasliklari aniqlandi. Biroq 60-yillar oxirida kompyuter texnologiyalarining rivojlanishi tufayli ushbu harajatlar ancha kamaydi va banklar endi bunday firmalar bilan jiddiy raqobatlasha oladigan bo‘ldi. Bizning kunlarda kredit kartochkalaridan foydalanish xizmat bozorida ikkita yirik bank tizimi: VISA va Master Card kompaniyalari yetakchilardan hisoblanadi: Diners Club va Carte Blanche firmalarining ulushi esa sezilarli darajada qisqardi. Shu o‘rinda, Bank Amerikard banki qanday qilib o‘zining monopoliyasini yo‘qotganligini ham eslab o‘tish foydadan xoli emas. Tarixdan ma’lumki, 1958 yildan 1966 yilga qadar, ya’ni 8 yil davomida Bank of America Kaliforniya shtatining kredit kartochkalari bozorida yakka o‘zi hukmronlik qilgan edi. 1961 yildan 1966 yilga qadar bu biznes unga juda katta foyda olib kelgan. Biroq, bu umrbod davom etishi mumkin emasdi4. 1966 yil boshlarida Bank of Americaning kredit kartochkalari bilan ishlash bo‘yicha boshqaruv personali ularning raqobatchilari: Kaliforniyaning 4 ta yirik banki hamkorlikda bu biznesga kirish niyatida ekanliklari to‘g‘risida tez-tez eshitadigan 4 Nega bunday xulosa chiqarilmoqda? Buning sabablari nimalardan iborat ekanligini bilasizmi?  
 
bo‘ldi. O‘zlarining umumiy dasturini ular Master Charge deb nomlamoqchi 
bo‘lishdi. Bungacha Nyu-York banki First National City Bank of New-York 
(bizning kunlarda Citibank nomi bilan mashhur) transport harajatlarini va ko‘ngil 
ochish sohasidagi harajatlarni to‘lash uchun foydalaniladigan kartochkalarning 
savdosi bilan shug‘ullanadigan Carte Blanche firmasini sotib olish to‘g‘risida 
so‘zlashuv olib borayotganligi haqidagi keskin xabarlar ham tarqalgan edi. Bu 
bitim First National Cityga ko‘p sonli savdogarlar va mijozlarni olib kelishi kerak 
edi. Buning natijasida esa bank umumdavlat miqyosida ishlashni boshlar edi (shu 
kungacha biror-bir bank bu bilan maqtana olmagan edi), va shunday qilib, Bank of 
Americ ning yana bir jiddiy raqobatchisiga aylanishi mumkin edi. Ayni paytda 
boshqa banklar Bank of Americaning o‘z dasturini Kaliforniyaning tashqarisiga 
ham kengaytirmoqchi ekanligi to‘g‘risida tez-tez eshitadigan bo‘lishdi. Bir necha 
yillik nisbatan jim-jitlikdan so‘ng bank sanoati bo‘lish ehtimoli bo‘lgan hujumlar 
va potensial ishtirokchilar, kredit kartochkalari to‘g‘risidagi turli xil shov-shuvlar 
bilan portladi. Buyuk Depressiyadan so‘ng amalda birinchi bo‘lib banklar bir-
birlari bilan ochiqdan-ochiq raqobatlashish mumkinligi to‘g‘risida o‘ylay 
boshlashdi.  
    Bu mish-mishlar, o‘z navbatida, 60-yillar oxirida butun mamlakatni qamrab 
olgan kredit kartalarni jo‘natishning buyuk to‘lqiniga sabab bo‘ldi. Sarosima va 
hasadga tushgan bankirlar, amalda u haqda hech narsa bilmasdan va mutlaqo 
tayyorlanmasdan turib biznesga «boshlari bilan sho‘ng‘ishdi». Iste’mol ssudalarini 
taqdim etadigan va taqdim etmaydigan barcha yirik va mayda banklar, bank 
konsorsium5lari va ayrim banklar yagona shiddat bilan Everything Cards, Town & 
Country Cards, Midwest Bank Cards, Interbank Cards kabi va boshqa o‘nlab 
unutilib ketgan nomlarni eslagan holda kredit kartochkalarini berishni boshladilar. 
1966 yildan 1970 yilga qadar bo‘lgan davrda bankirlar mamlakatni kredit 
kartochkalari bilan deyarli to‘ldirib tashladilar. Shu davrga qadar AQSH bu kabi 
holatni ko‘rmagan edi. 
                                                          
 
5 «Korsorsium» lotincha «konkortium» - sheriklik, birga ishtirok etish. Bir necha banklar yoki sanoat 
korxonalarining qarzlarni birgalikda joylashtirish, yirik moliyaviy yoki tijoriy ishlarni, investitsion loyihalarni 
amalga oshirish uchun tuzilgan vaqtinchalik bitim. Qarang: o‘sha manba. J.II. - B.401. 
bo‘ldi. O‘zlarining umumiy dasturini ular Master Charge deb nomlamoqchi bo‘lishdi. Bungacha Nyu-York banki First National City Bank of New-York (bizning kunlarda Citibank nomi bilan mashhur) transport harajatlarini va ko‘ngil ochish sohasidagi harajatlarni to‘lash uchun foydalaniladigan kartochkalarning savdosi bilan shug‘ullanadigan Carte Blanche firmasini sotib olish to‘g‘risida so‘zlashuv olib borayotganligi haqidagi keskin xabarlar ham tarqalgan edi. Bu bitim First National Cityga ko‘p sonli savdogarlar va mijozlarni olib kelishi kerak edi. Buning natijasida esa bank umumdavlat miqyosida ishlashni boshlar edi (shu kungacha biror-bir bank bu bilan maqtana olmagan edi), va shunday qilib, Bank of Americ ning yana bir jiddiy raqobatchisiga aylanishi mumkin edi. Ayni paytda boshqa banklar Bank of Americaning o‘z dasturini Kaliforniyaning tashqarisiga ham kengaytirmoqchi ekanligi to‘g‘risida tez-tez eshitadigan bo‘lishdi. Bir necha yillik nisbatan jim-jitlikdan so‘ng bank sanoati bo‘lish ehtimoli bo‘lgan hujumlar va potensial ishtirokchilar, kredit kartochkalari to‘g‘risidagi turli xil shov-shuvlar bilan portladi. Buyuk Depressiyadan so‘ng amalda birinchi bo‘lib banklar bir- birlari bilan ochiqdan-ochiq raqobatlashish mumkinligi to‘g‘risida o‘ylay boshlashdi. Bu mish-mishlar, o‘z navbatida, 60-yillar oxirida butun mamlakatni qamrab olgan kredit kartalarni jo‘natishning buyuk to‘lqiniga sabab bo‘ldi. Sarosima va hasadga tushgan bankirlar, amalda u haqda hech narsa bilmasdan va mutlaqo tayyorlanmasdan turib biznesga «boshlari bilan sho‘ng‘ishdi». Iste’mol ssudalarini taqdim etadigan va taqdim etmaydigan barcha yirik va mayda banklar, bank konsorsium5lari va ayrim banklar yagona shiddat bilan Everything Cards, Town & Country Cards, Midwest Bank Cards, Interbank Cards kabi va boshqa o‘nlab unutilib ketgan nomlarni eslagan holda kredit kartochkalarini berishni boshladilar. 1966 yildan 1970 yilga qadar bo‘lgan davrda bankirlar mamlakatni kredit kartochkalari bilan deyarli to‘ldirib tashladilar. Shu davrga qadar AQSH bu kabi holatni ko‘rmagan edi. 5 «Korsorsium» lotincha «konkortium» - sheriklik, birga ishtirok etish. Bir necha banklar yoki sanoat korxonalarining qarzlarni birgalikda joylashtirish, yirik moliyaviy yoki tijoriy ishlarni, investitsion loyihalarni amalga oshirish uchun tuzilgan vaqtinchalik bitim. Qarang: o‘sha manba. J.II. - B.401.  
 
Ushbu harakat faxriylarining ko‘pchiligi hozir o‘tgan asr 60-yillarining oxiri 
haqida banklar katta miqdorda ziyon ko‘rgan, jamiyatda sarosima va federal6 
qonunchilikda chalkashliklar avjiga chiqqan ahmoqona bir davr bo‘lganligini 
gapirishadi. Shu bilan birga ularning hammasi, bu aqldan ozishning zaruriyat 
bo‘lganligi to‘g‘risida bir xilda fikrlashar edi. O‘sha yillarning tartibsizligidan 
elektron kredit kartochkalarning zamonaviy tizimi vujudga keldi. Usiz bank kredit 
kartochkalari bugundagiday: pul sohasidagi inqilobning plastik ramzi sifatida hech 
qachon mavjud bo‘lmasligi mumkin edi. 
Shunday qilib, kredit kartochkalarining yirik firma-emitentlari o‘rtasidagi 
raqobat tufayli, mijozlarga xizmat ko‘rsatish bo‘yicha harajatlar deyarli katta emas. 
Hozirgi davrda sayohat qilishga jo‘nayotgan ko‘pchilik odamlar uchun kredit 
kartochkalaridan foydalanish nafaqat qulay, balki yo‘l cheklariga qaraganda 
foydaliroqdir. 
Oxirgi mulohaza bizni moliyaviy innovatsiyalarga nisbatan yana bir fikrga 
olib keladi. Odamlar ehtiyojining va moliyaviy xizmatlar ko‘rsatadigan tashkilotlar 
o‘rtasidagi ta’sirning tahlili, moliyaviy tizimda kelgusidagi o‘zgarishlar to‘g‘risida 
bashorat qilishga imkon beradi. Masalan, to‘lovning kredit kartochkalaridan 
foydalanish kabi usulining ulkan afzalliklarini hisobga olgan holda, yo‘l cheklari 
kelajagi to‘g‘risida o‘ylab ko‘rish kerakmikan? Bu cheklarni ham, kalkulyator 
kashf 
qilingandan 
so‘ng, 
logarifmik 
lineykaga 
kelgani 
kabi 
taqdir 
kutmayotganmikan?  
Kredit kartochkalari – bu shunchaki oxirgi 40-50 yil ichida ishlab chiqilgan, 
iqtisod sohasida odamlarning faoliyat harakterini tubdan o‘zgartirgan ko‘plab 
moliyaviy mahsulotlar misollaridan biridir, xolos. Barcha ushbu innovatsiyalar 
jami bo‘lib, risk va daromadlilik o‘rtasidagi samarali balans (muvozanat)ni topish, 
shaxsiy investitsiyalarni to‘g‘ri sarflash, shuningdek, mehnatga layoqatli davrda 
mablag‘larni yig‘ish va ularni pensiyaga chiqqanda ishlatishni qo‘shgan holda, 
butun hayoti davomida o‘zining individual ehtiyojlariga tuzatish kiritish 
imkoniyatlarini oshirdi(lar).  
                                                          
 
6 «Federal» lotincha «federalis» - ittifoq, uyushmaga oid. Qarang: o‘sha manba. J. IV. –B.338. 
Ushbu harakat faxriylarining ko‘pchiligi hozir o‘tgan asr 60-yillarining oxiri haqida banklar katta miqdorda ziyon ko‘rgan, jamiyatda sarosima va federal6 qonunchilikda chalkashliklar avjiga chiqqan ahmoqona bir davr bo‘lganligini gapirishadi. Shu bilan birga ularning hammasi, bu aqldan ozishning zaruriyat bo‘lganligi to‘g‘risida bir xilda fikrlashar edi. O‘sha yillarning tartibsizligidan elektron kredit kartochkalarning zamonaviy tizimi vujudga keldi. Usiz bank kredit kartochkalari bugundagiday: pul sohasidagi inqilobning plastik ramzi sifatida hech qachon mavjud bo‘lmasligi mumkin edi. Shunday qilib, kredit kartochkalarining yirik firma-emitentlari o‘rtasidagi raqobat tufayli, mijozlarga xizmat ko‘rsatish bo‘yicha harajatlar deyarli katta emas. Hozirgi davrda sayohat qilishga jo‘nayotgan ko‘pchilik odamlar uchun kredit kartochkalaridan foydalanish nafaqat qulay, balki yo‘l cheklariga qaraganda foydaliroqdir. Oxirgi mulohaza bizni moliyaviy innovatsiyalarga nisbatan yana bir fikrga olib keladi. Odamlar ehtiyojining va moliyaviy xizmatlar ko‘rsatadigan tashkilotlar o‘rtasidagi ta’sirning tahlili, moliyaviy tizimda kelgusidagi o‘zgarishlar to‘g‘risida bashorat qilishga imkon beradi. Masalan, to‘lovning kredit kartochkalaridan foydalanish kabi usulining ulkan afzalliklarini hisobga olgan holda, yo‘l cheklari kelajagi to‘g‘risida o‘ylab ko‘rish kerakmikan? Bu cheklarni ham, kalkulyator kashf qilingandan so‘ng, logarifmik lineykaga kelgani kabi taqdir kutmayotganmikan? Kredit kartochkalari – bu shunchaki oxirgi 40-50 yil ichida ishlab chiqilgan, iqtisod sohasida odamlarning faoliyat harakterini tubdan o‘zgartirgan ko‘plab moliyaviy mahsulotlar misollaridan biridir, xolos. Barcha ushbu innovatsiyalar jami bo‘lib, risk va daromadlilik o‘rtasidagi samarali balans (muvozanat)ni topish, shaxsiy investitsiyalarni to‘g‘ri sarflash, shuningdek, mehnatga layoqatli davrda mablag‘larni yig‘ish va ularni pensiyaga chiqqanda ishlatishni qo‘shgan holda, butun hayoti davomida o‘zining individual ehtiyojlariga tuzatish kiritish imkoniyatlarini oshirdi(lar). 6 «Federal» lotincha «federalis» - ittifoq, uyushmaga oid. Qarang: o‘sha manba. J. IV. –B.338.