Moliyaviy nazorat: mazmuni, sohalari, ob'ekti, predmeti, tizimi, vazifalari, prinsiplari
Yuklangan vaqt
2024-12-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
34
Faytl hajmi
52,5 KB
MOLIYAVIY NAZORAT
6.1. Moliyaviy nazorat: mazmuni, sohalari, ob'ekti, predmeti,
tizimi, vazifalari, prinsiplari
Moliyaviy nazorat iqtisodiy kategoriya sifatida moliyaga ob'ektiv xos bo'lgan
nazorat xususiyatining amalda namoyon bo'lishidir. Odatda, moliyaviy nazorat
quyidagi ikki yo'nalishda qaraladi:
barcha iqtisodiy sub'ektlarning moliyaviy qonunchilik va moliyaviy intizomga
rioya qilishi ustidan maxsus tashkil etilgan nazorat organlarining qat'iy tartibga
solingan faoliyati;
moliyaviy operatsiyalarning samaradorligini va maqsadga muvofiqligini
ta'minlash maqsadida makro- va mikrodarajada moliya hamda pul oqimlarini
boshqarishning ajralmas qismi.
Moliyaviy nazoratning har ikki yo'nalishi bir-biri bilan o'zaro bog'liq bo'lsa-da,
nazoratning maqsadi, metodi va sub'ektlariga muvofiq ravishda farqlanadi ham.
Agar birinchi holda nazoratning huquqiy va miqdoriy tomonlari ustunlik qilsa,
ikkinchi holda moliyaviy nazoratning tahliliy tomoniga katta e'tibor beriladi.
Davlat, korxona va tashkilotlarning barcha moliyaviy faoliyati ustidan turli
darajadagi qonunchilik va ijroiya hokimiyati organlari, shuningdek maxsus tashkil
etilgan muassasalar tomonidan amalga oshiriladigan nazoratga moliyaviy nazorat
deyiladi. Bu nazorat, eng awalo, pul fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish
jarayonida moliyaviy-iqtisodiy qonunchilikka rioya etilishi, moliyaviy-xo'jalik
operatsiyalarining samaradorligini baholash va amalga oshirilgan xarajatlarning
maqsadga muvofiqligi ustidan nazoratni o'z ichiga oladi. Boshqacha aytganda,
moliyaviy nazorat u yoki bu moliyaviy harakat amaliyotini baholash bilan cheklan-
masdan, balki o'z tahliliy yo'nalishiga egadir.
Moliyaviy nazorat qiymat shaklida amalga oshiriladigan nazorat bo'lganligi
uchun ijtimoiy takror ishlab chiqarish jarayonining barcha sohalarida amalga
oshiriladi va pul fondlari harakatining barcha jarayonlarida, shu jumladan,
moliyaviy natijalarni idrok etish jarayonida ham qatnashadi. Shuning uchun ham
moliyaviy nazo-ratning ob'ekti pul munosabatlari hisoblanadi.
Moliyaviy nazoratning predmeti quyidagi moliyaviy ko'rsat-kichlardan iborat:
turli darajadagi byudjetlarning daromadlari va xarajatlari;
soliqto'lovlarining hajmlari;
xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning daromadlari;
xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning muomala xarajatlari;
tannarx va foyda;
uy xo'jaliklarining daromadlari va xarajatlari;
va boshqalar.
Moliyaviy nazorat predmeti bo'lgan yuqoridagi ko'satkichlar-ning ko'plari
hisobli ko'rsatkichlar jumlasiga kiradi, va bu narsa, o'z navbatida, ular amaldagi
qonuniy hujjatlarga qay darajada muvofiq, to'g'ri va ishonchli ekanligini tekshirishni
taqozo etadi.
Moliyaviy nazorat moliya funksiyalarining amalga oshirilish shakli bo'lib
xizmat qiladi. U davlat va boshqa barcha iqtisodiy sub'ektlarning manfaatlari va
huquqlarini ta'minlashga qaratilgan.
Iqtisodiy jihatdan taraqqiy etgan mamlakatlarda moliyaviy nazorat, o'zaro
ta'sirchan hamda mustaqil bo'lgan ikki sohaga bo'linadi17:
davlat moliyaviy nazorati;
davlatdan tashqari moliyaviy nazorat.
Davlat moliyaviy nazorati — davlatning asosiy qonunlariga tayanadigan va
hokimiyat hamda aniq boshqaruv organlari iqtisodiy-huquqiy harakatining ma'lum
maqsadga yo'naltirilgan tizimidir. Moliyaviy nazoratni tashkil etishda mamlakat
Konstitutsiyasi hal qiluvchi rolni o'ynaydi. Uning huquqiy reglamenti davlatning
tipi, ijtimoiy-siyosiy yo'nalishi, iqtisodiy tarqqiyot darajasi, mulkchilik shakllari
nisbatiga bog'liq.
Davlat moliyaviy nazorati YalM taqsimlanishining qiymat proporsiyalarini
kuzatishga qaratilgan. Bu nazorat davlat moliyaviy resurslarini shakllantirish, to'liq
va uzliksiz tushib turishi va maqsadli foydalanish bilan bog'liq pul resurslari
harakatining barcha tarmoqlari (tarqatiladi) tegishli hisoblanadi.
17 Ayrim iqtisodcht olimlarning fikricha, moliyaviy nazorat tizimi o'z ichiga
quyidagilarni oladi: davlat moliyaviy nazorati; kontragentlar bilan moliyaviy-hisob-
kitob munosabatlari jarayonidagi nazorat; davlatdan tashqari moliyaviy nazorat.
(Qarang: Финансы, налоги и кредит. Учебник. Изд. 2-е, доп. и перераб. /Под
ред. д.э.н., проф. И.Д.Мацкуляка. - М.: Изд-во РАГС, 2007. С.23).
Davlat moliyaviy nazorati davlatning moliya siyosatini amalga oshirishga va
moliyaviy barqarorlik uchun sharoitlar yaratishga qaratilgan. Bu narsa, eng awalo,
barcha darajalardagi byudjetlar va byudjetdan tashqari fondlarni ishlab chiqish,
muhokama qilish, tasdiqlash va ijro etish, korxona va tashkilotlar, banklar va
moliyaviy korporatsiyalarning moliyaviy faoliyati ustidan nazoratni anglatadi.
Umummilliy
iqtisodiy
manfaatlarga,
aloqador
bo'lsa,
davlat
moliyaviy
nazoratchilari ham davlat sektorida ham xususiy va korporativ biznes sektorida
taftish va tekshirishlarni amalga oshirish huquqiga egadir. Biroq iqtisodiyotning
davlatdan tashqari sektorida davlat tomonidan amalga oshiriladigan moliyaviy
nazorat faqat soliqlar va boshqa majburiy to'lovlarni ham qo'shib olgan holda davlat
oldidagi pul majburiyatlari qanday bajarilayotgani, ularga ajratilgan byudjet
subsidiyalari va kreditlarini sarflashda maqsadga muvofiqlilikva qonuniylikka rioya
qilinishi, shuningdek, hukumat tomonidan belgilangan pul hisob-kitoblarini tashkil
etish, buxgalteriya hisobi va hisobotni yuritish qoidalarini nazorat qilish ham qamrab
oladi.
Davlatdan tashqari moliyaviy nazorat ikkiga bo'linadi: ichki (firma ichidagi,
korporativ) va tashqi (auditorlik)18.
Moliyaviy nazoratning davlat va davlatdan tashqari sohalari nazoratni amalga
oshirish metodlari o'xshashligiga qaramasdan, pirovard maqsadlariga ko'ra bir-
biridan tubdan farq ham qiladi. Davlat moliyaviy nazoratining bosh maqsadi davlat
xazinasiga resurslarni tushirishni maksimallashtirish va davlat boshqaruv
xarajatlarini minimallashtirish bo'lsa, bunga qarama-qarshi ravishda davlatdan
tashqari moliyaviy nazoratning (ayniqsa, firma ichidagi) bosh maqsadi
joylashtirilgan kapitaldagi foyda normasini oshirish maqsadida davlat foydasidagi
ajratmalar va boshqa xarajatlarni minimallashtirishdan iborat. Bir vaqtning o'zida
moliyaviy nazoratning har ikki sohasi amaldagi qonunlarning huquqiy doirasi bilan
cheklab qo'yilgan.
18 Davlatdan tashqari moliyaviy nazorat xususida ushbu bobning 6.4-
paragrafida batafsilroq to'xtaliniladi.
Pul
munosabatlari,
moliyaviy
resurslarni
shakllantirish
va
ulardan
foydalanishdagi qayta taqsimlash jarayonlari, shu jumladan, barcha darajalardagi va
xo'jalikning barcha bo'g'inlaridagi pul fondlari shaklidagi moliyaviy resurslar
moliyaviy nazoratning ob'ekti hisoblanadi. Tekshiruvlarning bevosita predmeti
sifatida foyda, daromadlar, rentabellik, tannarx, muomala xarajatlari kabi qiymat
ko'rsatkichlari maydonga chiqadi. Puldan foydalanish orqali va ayrim hoUarda
pulsiz (masalan, barter bitimlari) amalga oshiriladigan opreatsiyalarning barchasi
moliyaviy nazoratning sohasi hisoblanadi.
Moliyaviy nazorat o'z ichiga quyidagi tekshiruvlarni oladi:
iqtisodiy qonunlarning talablariga rioya etish (MDni taqsimlash va qayta
taqsimlash porporsiyalarining optimalligi);
byudjet rejasini tuzish va ijro etish (byudjet nazorati);
korxona va tashkilotlar, byudjet muassasalariga tegishli bo'lgan mehnat,
moddiy va moliyaviy resurslardan samarali foydalanish;
o'zaro soliq munosabatlari.
Taraqqiy etgan mamlakatlarda moliyaviy nazorat tizimi, asosan, bir tipda
bo'lib, quyidagi qismlardan tashkil topadi:
bevosita mamlakatning parlamenti yoki prezidentiga bo'ysu-nuvchi hisob
palatasi. Bu tashkilotning bosh maqsadi davlat mablag'-larining sarflanishi ustidan
umumiy nazoratni o'rnatishdir;
asosan soliqli daromadlarning davlat xazinasiga kelib tushishini nazorat
qiluvchi va mamlakat prezidenti, hukumati yoki moliya vazirligiga bo'ysunuvchi
soliq muassasi;
quyi tashkilotlarni tekshiruvchi va taftish qiluvchi davlat tashkilotlari
tarkibidagi nazorat qiluvchi organlar;
hisobot hujjatlarining ishonchliligini va moliyaviy operatsiya-larning
qonuniyligini tijorat asosida tekshiruvchi davlatdan tashqari nazorat xizmatlari;
asosiy vazifasi xarajatlarni qisqartirish, moliyaviy oqimlarni optimallashtirish
va foydani oshirish bo'lgan ichki nazorat xizmatlari.
O'tish iqtisodiyotiga ega bo'lgan mamlakatlarda moliyaviy nazorat tizimi ba'zi
bir maxsus organlarni ham qamrab oladi. Ana shunday organlar qatoriga Markaziy
bank, Davlat bojxona qo'mitasi va boshqalarni kiritish mumkin.
Bozor xo'jaligi asoslarining mustahkamlanib borishi bilan moliyaviy nazoratni
tashkil etish masalalari yanada huquqiyroq qiyofaga ega bo'lib, sekin-astalik bilan
g'arb modeliga yaqinlashadi. Bu model amaliyotda o'z samaradorligini yaqqol
ko'rsatgan19.
Moliyaviy nazoratning oldida turgan eng asosiy vazifalar quyidagilardan
iborat:
pul fondlarining o'lchami va moliyaviy resurslarga bo'lgan ehtiyoj o'rtasidagi
mutanosiblikka (balanslilikka) ta'sir ko'rsatish;
davlat byudjeti oldidagi majburiyatlar o'z vaqtida va to'liq bajarilishini
ta'minlash;
moliyaviy resurslarni ko'paytirishning ichki xo'jalik imkoniyat-larini qidirib
topish;
va boshqalar.
Jahon hamjamiyati ko'p yillik tajriba asosida moliyaviy nazoratni tashkil
etishga doir asosiy prinsiplarini ishlab chiqqanki, hozirgi paytda dunyoning har bir
sivilizatsiyalashgan davlati ularga rioya qilishga intiladi. Bu prinsiplar
INTOSAP°ning Lima deklaratsiyasida o'z aksini topgan. Ularning tarkibiga
quyidagilar kiradi:
mustaqillik;
ob'ektivlik;
kompetentlik (layoqatlilik, qodirlik);
oshkoralik.
Moliyaviy nazorat mustaqilligi nazorat organining moliyaviy jihatdan
mustaqilligi, nazorat organlari rahbarlarining vakolat muddatlari parlament
muddatlaridan uzoqiigi, shuningdek ularning konstitutsion yo'nalishi bilan
ta'minlanishi
kerak.
Ob'ektivlik
va
kompetentlik
(layoqatlilik,
qodirlik)
nazoratchilar tomonidan amaldagi qonunchilikka so'zsiz itoat etilishini, taftish
ishlarini
19 AQSh Kongressining ma'lumotlariga ko'ra, oxirgi 50 yil ichida federal
nazorat-taftish organlarining faoliyatidan olingan jami iqtisodiy samara 500 mlrd.
dollardan kam bo'lmagan. Qarang: Соменков А.Д. Парламентский контроль за
исполнением государственного бюджета. - М.: Экономика, 1998. С. 79.
20INTOSAI — dunyoning 178 mamlakati oliy nazorat organlarining Xalqaro
tashkiloti. Uning doirasida mintaqaviy tashkilotlar ham amal qiladi. Ulardan bin
YEVROSAI bo'lib, u oliy Yevropa nazorat organlari tashkilotidir.
amalga oshirishning belgilangan o'rnatilgan andozalariga qattiq rioya etish
asosida nazoratchUar ishining yuqori kasbiy darajada bo'lishini taqoza etadi.
Oshkoralik davlat nazoratchilarining jamotchilik va ommaviy axborot vositalari
bilan doimiy aloqada bo'lishini ko'zda tutadi.
Ana shu asosiy prinsiplardan amaliy yo'nalish kasb etuvchi quyidagi boshqa
moliyaviy nazorat prinsiplari kelib chiqishi mumkin:
natijalilik;
nazoratchUar tomonidan talab qilinadigan talablarning aniqligi va mantiqiyligi;
nazorat sub'ektlarining sotib olinmasligi;
tekshirish va taftish hujjatlarida keltirilgan ma'lumotlarning asoslanganligi va
isbotlanganligi;
preventivlik (moliyaviy buzilmalar ehtimolining ogohlan-tiruvchanligi);
moliyaviy jinoyatlar bo'yicha shubhalanilayotgan shaxslarning sudgacha
aybsizlik prezumpsiyasi;
turli nazorat organlari faoliyatlarining muvofiqlashtiruv-chanligi;
va boshqalar.
Har bir davlat, odatda, moliyaviy nazoratni tashkil qilish tizimiga bevosita yoki
bilvosita ta'sir ko'rsatuvchi qonunlar qabul qilayotgandi. yuqoridagi prinsiplarga
tayanadi. Bir vaqtning o'zida, har bir davlatda nazorat harakatlarining o'z reglamenti
(tartibi) mavjud bo'lib, bu narsa pirovardida moliyaviy nazorat natijalariga o'z
ta'sirini ko'rsatadi.
6.2. Moliyaviy nazorat turlari, shakllari va metodlari
Moliyaviy nazoratning muvaffaqiyatli va samarali o'tkazilishi uning tashkil
etilish darajasiga hamda nazorat turlari, shakllari va o'tkazish metodlariga bog'liq.
Moliyaviy nazoratni amalga oshiruvchi sub'ektlarga ko'ra uning quyidagi
turlari mavjud:
umumdavlat moliyaviy nazorati;
idoraviy moliyaviy nazorat;
xo'jalik ichidagi moliyaviy nazorat;
jamoatchilik moliyaviy nazorati;
mustaqil moliyaviy nazorat.
Umumdavlat moliyaviy nazorati davlat hokimiyat organlari (prezident,
hukumat, Oliy majlis, Moliya vazirligi, Davlat soliq qo'mitasi, Davlat bojxona
qo'mitasi va boshqalar) tomonidan amalga oshiriladi. Bu turdagi moliyaviy
nazoratning bosh maqsadi daromadlar tushib turishi va davlat xarajatlarining
sarflanishi bo'yicha davlat va jamiyat manfaatlarini ta'minlashdan iborat.
Idoraviy moliyaviy nazorat vazirliklarning nazorat-taftish boshqarmalari va
boshqa tarkibiy tuzilmalari tomonidan amalga oshirilib, shu idoraga bo'ysunuvchi
korxona, tashkilot va muassasalaming faoliyatini qamrab oladi.
Xo'jalik ichidagi moliyaviy nazorat korxona va tashkilotlarning iqtisodiy va
moliyaviy xizmatlari tomonidan o'tkaziladi. Bu yerda moliyaviy nazoratning ob'ekti
sifatida korxona, tashkilot va muassasalaming xo'jalik va moliyaviy faoliyati
maydonga chiqadi.
Jamoatchilik moliyaviy nazorati davlatdan tashqari tashkilotlar tomonidan
amalga oshiriladi. Nazorat ob'ekti uning oldiga quyilgan vazifalarga muvofiq
ravishda aniqlanadi.
Mustaqil moliyaviy nazorat maxsus organlar: auditorlik firmalari va boshqa
xizmatlar tomonidan o'tkaziladi.
Moliyaviy nazoratning shakllarini quyidagi mezonlar bo'yicha klassifikatsiya
etish qabul qilingan:
amalga oshirilish reglamenti;
o'tkazilish vaqti;
nazoratning sub'ektlari;
nazoratning ob'ektlari.
Amalga oshirilish reglamenti bo'yicha moliyaviy nazoratning shakllari
quyidagilardan iborat bo'lishi mumkin:
majburiy (tashqi);
tashabbusli (ichki).
Yuridik va jismoniy shaxslarning moliyaviy faoliyati ustidan majburiy (tashqi)
nazorat qonun asosida amalga oshiriladi. Bular, masalan, asosan tashqi, mustaqil
nazoratchilar tomonidan amalga oshiriladigan soliq tekshiruvlariga, byudjet
resurslaridan maqsadli foydalanish ustidan nazoratga, korxona va tashkilotlarning
moliya— buxgalteriya hisobotlari ma'lumotlarini majburiy auditorlik tasdiqlanishi
va boshqalarga tegishli bo'Hshi mumkin.
Tashabbuskorli (ichki) moliyaviy nazorat moliyaviy qonunchilikdan kelib
chiqmasa-da, taktik va strategik maqsadlarga erishishda moliyaviy boshqaruvning
ajralmas qismi hisoblanadi.
O'tkazilish vaqti bo'yicha moliyaviy nazoratning shakllari quyidagilarni o'z
ichiga oladi:
dastlabki;
joriy (operativ);
navbatdagi (kelgusi, so'nggi).
Dastlabki moliyaviy nazorat moliyaviy operatsiyalarning sodir bo'lishidan
oldin amalga oshiriladi va moliyaviy xatoliklarning oldini olish yoki ularni
ogohlantirishda muhim ahamiyatga ega. Moliyaviy nazoratning bu shakli
mablag'laming tejamsiz va samarasiz sarflanishiga yo'l qo'ymaslik uchun
xarajatlarning
moliyaviy
jihat
dan
asoslangan
bo'lishini
ko'zda
tutadi.
Makrodarajada bunday nazoratga misol sifatida mamlakat iqtisodiy tarqqiyotining
makroiqtisodiy ko'rsatkichlari bashoratlari asosida barcha darajadagi byudjetlarni va
byudjetdan tashqari fondlarning moliyaviy rejalarini tuzish va tasdiqlash jarayonini
ko'rsatish mumkin. Mikrodarajada esa ular moliyaviy rejalar va smetalar, kredit va
kassa arizalari, biznes-rejalarning moliyaviy bo'limlari, bashorat balanslarini tuzish,
hamkorlikdagi faoliyat to'g'risida shartnoma va boshqalardan iborat bo'lishi
mumkin.
Joriy (operativ) moliyaviy nazorat pul bitimlari, moliyaviy operatsiyalar, ssuda
va subsidiyalar berish singari amaliy jarayonlar sodir bo'lish vaqtida amalga
oshiriladi. Moliyaviy nazoratning bu shakli mablag'lar olish va ularni sarflash
jarayonida vujudga kelishi mumkin bo'lgan qonunbuzarliklardan ogohlantiradi,
moliyaviy intizom mustahkamlanishiga va pul hisob-kitoblari o'z vaqtida amalga
oshirilishiga o'z ta'sirini ko'rsatadi. Bu yerda buxgalteriya xizmatlari katta rol
o'ynaydi.
Navbatdagi moliyaviy nazorat moliyaviy hisobot va buxgalteriya hujjatlarini
tahlil va taftish qilish yo'li bilan amalga oshirilib, uning bu shakli iqtisodiy sub'ektlar
moliyaviy
faoliyati
natijalarini,
taklif
etilgan
moliyaviy
strategiyaning
samaradorligini, moliyaviy xarajatlarni ularning bashoratlari bilan qiyoslanishi
singari jarayonlarni baholashga mo'ljallangan.
Nazorat sub'eklari bo'yicha moliyaviy nazoratning quyidagi shakllari bo'lishi
mumkin:
Prezident moliyaviy nazorati;
hokimiyat qonunchilik organlari va mahalliy o'z-o'zini boshqarish idoralarining
moliyaviy nazorati;
ijroiya hokimiyat organlari moliyaviy nazorati;
moliya-kredit organlarining moliyaviy nazorati;
firmaviy-ichki moliyaviy nazorat;
auditorlik moliyaviy nazorati;
va boshqalar.
Nazorat ob'ektlariga muvofiq ravishda moliyaviy nazoratning quyidagi
shakllari mayjud:
• • byudjet moliyaviy nazorati;
byudjetdan tashqari fondlar ustidan amalga oshiriladigan moliyaviy nazorat;
soliqlar bo'yicha amalga oshiriladigan moliyaviy nazorat;
valyuta operatsiyalari ustidan amalga oshiriladigan moliyaviy nazorat;
kredit operatsiyalari bo'yicha moliyaviy nazorat;
sug'urta faoliyati bo'yicha moliyaviy nazorat;
investitsion faoliyat bo'yicha amalga oshiriladigan moliyaviy nazorat;
pul massasi ustida amlga oshiriladigan moliyaviy nazorat;
va boshqalar.
Moliyaviy nazoratni amalga oshirish jarayonida quyidagi metodlaridan
foydalaniladi:
tekshiruv;
tadqiq etish;
nadzor (nazorat);
moliyaviy holat tahlili;
kuzatish (monitoring);
taftish.
Tekshiruv hisobot, balans va xarajat hujjatlari asosida moliyaviy-xo'jalik
faoliyatining alohida masalalari bo'yicha amalga oshiriladi. Tekshiruv jarayonida
moliyaviy intizomning buzilganligi aniqlanadi va ularga barham berish choralari
belgilanadi.
Tekshiruv korxona va tashkilotlar faoliyatining ayrim tomonlarini qamrab
oladi. Tadqiq etish jarayonida bajarilgan ishlar, material, yoqilg'i va energiyalarning
sarflanish hajmlari nazorat tarzida o'lchanadi. Shuningdek, tadqiq etish so'rash,
kuzatish va inspeksiya qilish hollari orqali ham amalga oshirilishi mumkin.
Nadzor (nazorat) moliyaviy faoliyatning ma'lum bir turiga (masalan, sug'urta,
investitsion, bank va boshqa faoliyatlar) litsenziya olgan iqtisodiy sub'ektlar ustidan
nazorat organlari tomonidan amalga oshiriladigan nazoratni anglatadi. U qoidalar va
normativlarning buzilishi litsenziyaning bekor qilinishiga olib keladigan u
o'rnatilgan holatlar ustidan nazorat qilishni ko'zda tutadi.
Iqtisodiy tahlil moliyaviy nazoratni amalga oshirish metodi sifatida xo'jalik
faoliyatining natijalari, moliyaviy holatning ahvoliga umumiy baho berish va
ulardan samarali foydalanish imkoniyatlarini asoslash maqsadida davriy yoki yillik
moliyaviy va buxgalteriya hisobotlarini detallashtirilgan tarzda o'rganishni ko'zda
tutadi.
Taftish moliyaviy nazoratning ancha keng tarqalgan metodi sanalib,
nazoratning haqiqiy va hujjatli usullarini qo'llash yordamida amalga oshiriladigan
korxona, tashkilot va muassasalar moliya-xo'jalik faoliyatini o'zaro bog'langan
umumiy tekshiruvidan iboratdir. Taftish tekshirilayotgan ob'ekt faoliyatidagi
kamchiliklar va buzilishlarni topish uchun, ya'ni sodir etilgan xo'jalik
operatsiyalarining maqsadga muvofiqligi, asoslanganligi, iqtisodiy samaradorligini,
moliyaviy intizomga rioya etilganligini, buxgalteriya hisobi va hisoboti
maTumotlarining ishonchliligini aniqlash uchun amalga oshiriladi.
Xo'jalik faoliyati sub'ektlarini tola qamrab olinishiga qarab taftish quyidagi
turlarga bo'linishi mumkin:
to'liq;
qisman;
mavzuli;
kompleksli (har tomonlama)
To'liq taftish nazorat ob'ekti moliya-xo'jalik faoliyatining barcha tomonlarini
tekshirishni ko'zda tutadi.
Qisman taftish xo'jalik yurituvchi sub'ekt moliya-xo'jalik faoliyatining ayrim
qismlari yoki tomonlarini tekshirish uchun o'tkaziladi.
Mavzuli taftish bir tipdagi korxona, tashkilot va muassasalar faoliyati bo'yicha
ma'lum bir mavzuga bag'ishlab o'tkaziladi. Bu narsa ma'lum xo'jalikka xos bo'lgan
tipik kamchiliklar va buzilishlarni aniqlash hamdaularni bartaraf etish bo'yicha
tegishli choralar qo'llanishiga imkon beradi.
Kompleksli (har tomonlama) taftish tekshirilayotgan korxona, tashkilot va
muassasa faoliyatining barcha tomonlarini qamrab oladigan eng to'liq taftish bo'lib,
u nazorat sub'ektining xo'jalik va moliya faoliyatini, moddiy, mehnat va moliyaviy
resurslarning butligi va ulardan samarali foydalanish masalalari, buxgalteriya hisobi
va hisobotining holati va sifati kabi sohalarni o'z ichiga oladi. Bunda tor texnikaviy
va texnologik masalalarni tekshirish uchun tegishli mutaxassislar jalb qilinadi. Bu
esa, o'z navbatida, kompleksli (har tomonlama) taftish natijalarining to'liqligi va
samaradorligini ta'minlashda muhim rol o'ynaydi.
Moliyaviy va xo'jalik operatsiyalarining qamralib olinishi darajasiga ko'ra
taftishlar quyidagi uch guruhga bo'linadi:
yoppasiga taftish;
tanlanma taftish;
kombinatsiyalashtirilgan taftish.
Yoppasiga taftish butun tekshiriladigan davr mobaynida faoliyatning ma'lum
bir qismidagi barcha operatsiyalar tekshirilishini taqoza etadi.
Tanlanma taftish u yoki bu vaqt oralig'ida birlamchi hujjatlar bir qismini
tekshirishdan iborat. Odatda, chorakdagi bir oyning natijalari tekshiriladi,
kamchiliklar aniqlansa, yoppasiga tekshiruvga o'tiladi.
Kombinatsiyalashtirilgan taftishning bir qismi yoppasiga, boshqa bir qismni
esa tanlanma metod bilan tekshirilishini nazarda tutadi. Bu narsa yuqori darajadagi
hujjatlarning aylanishi va yirik xo'jalik operatsiyalarini amalga oshiruvchi sub'ektlar
faoliyatini taftish qilishga imkon beradi.
O'tkazilgan taftish asosida hujjat rasmiylashtiriladi. Unda kam-chiliklarni
bartaraf etish, moddiy zararlarni qoplash va aybdorlarni javobgarlikka tortish
choralari belgilanadi.
6.3. Davlat moliyaviy nazorati organlarining vazifalari va funksiyalari
O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida mustahkamlangan hokimiyatni
taqsimlanish prinsipi Prezident va vakolatli hukumat organlari tomonidan ijro
hokimiyati organlarining moliyaviy faoliyatini nazorat qilishni nazarda tutadi.
Bunday nazorat, awalambor, respublika va mahalliy byudjetlarni, davlatning
maqsadli byudjetdan tashqari fondlarining loyihalarini ko'rib chiqish va qabul
qilishda hamda ularning ijrosi haqida hisobotlarni tasdiqlashda amalga oshiriladi.
O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 78-moddasining 8-bandiga rriuvofiq
O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Vazirlar Mahkamasining taqdimoti bo'yicha
mamlakat byudjetini qabul qiladi va uning ijrosi ustidan nazorat o'rnatadi. Xalq
deputatlari Kengashlari ayrim mintaqalarga ajratiladigan byudjet mablag'laridan
maqsadli foydalanish hamda mahalliy byudjetlarning ijro etilishini nazorat qiladi.
Bundan tashqari, vakolatli organlar zimmasiga ayrim tarmoqlar va sohalarda byudjet
mablag'laridan foydalanish ustidan nazoratni amalga oshirish yuklatilishi mumkin.
Moliyaviy nazoratni amalga oshirish bo'yicha O'zbekiston Respublikasi
Prezidentiga davlat va ijroiya hokimiyat boshlig'i sifatida katta vakolatlar berilgan.
Respublika Konstitutsiyasi 93-moddasining 8-bandiga muvofiq Prezident ijroiya
hokimiyat apparati va jumladan, davlat moliyaviy nazorati funksiyalarini amalga
oshiruvchi organlar (Hisob palatasi, Moliya vazirligi, Davlat soliq qo'mitasi va
boshqalar)ni shakllantiradi.
Davlat moliyaviy nazorati tizimida Hisob palatasiga katta rol ajratilgan21. U
mustaqil va ob'ektiv organ bo'lib, O'zbekiston Respublikasi Prezidenti va
O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga hisobberadi.
21 Bu palata O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2002 yil 21 iyundagi
Farmoni bilan tashkil etilgan.
Hisob palatasi to'g'risidagi Nizomga muvofiq uning zimmasiga nazorat,
monitoring va tahliliy ishlar hamda quyidagi ftinksiyalarni bajarish yuklatilgan:
makroiqtisodiy ko'rsatkichlar, byudjet-soliq va pul-kredit parametrlarining
shakllanish jarayonlarini tizimli o'rganib, ularning qonunchilik talablariga
muvofiqligini kuzatib borish;
davlat byudjeti, uning daromad va xarajatlar qismlari asosiy parametrlari va
moddalarining ijro etilishi ustidan nazorat o'rnatish;
davlat byudjetini ijro etish, soliq tushumlari va pul ko'rsat-kichlari bo'yicha
tasdiqlangan parametrlarni tuzatish bo'yicha taklif-larning asoslanganligi va
ularning makroiqtisodiy ko'rsatkichlarga ta'sirini ko'rib chiqish;
mintaqalar va umuman jamiyat rivojlanishida mahalliy boshqaruv organlari va
fuqarolarning o'zini o'zi boshqaruv organlari rolini oshirish maqsadida respublika
byudjeti bilan mahalliy byudjetlar o'rtasidagi o'zaro nisbatlarning maqbulligiga
erishish bo'yicha takliflarni tahlil qilish va baholash;
mintaqalar, tarmoqlar va korxonalar bo'yicha tasdiqlangan parametrlar
hisobidan davlat mablag'larini xarajat qilish bo'yicha chetga chiqishlar aniqlangan
hollarda tekshiruvlar o'tkazish, ulardan foydalanishda tartibbuzarliklar va
suiste'molliklarning oldini olish yuzasidan chora-tadbirlarni amalga oshirish;
umuman byudjet daromad qismining ijrosi ustidan hamda mintaqalar bo'yicha
manbalar, soliq va bojxona organlaridan to'lovlarning kelib tushishi to'liqligi
yuzasidan monitoringni amalga oshirish;
byudjet jarayonida chetga chiqishlarni tahlil qilish va o'rga-nish, ularni bartaraf
etish va byudjet qonunchiligini takomillashtirish yuzasidan takliflar tayyorlash;
milliy valyutani mustahkamlash, inflyasiyani pasaytirish hamda iqtisodiy o'sish
va narxlar barqarorligi ko'rsatkichlarining optimal birligiga erishish bo'yicha
takliflarni ko'rib chiqish va baholash;
oltin-valyuta zaxiralari, shu jumladan qimmatbaho metallar va qimmatbaho
toshlarni ishlab chiqarish va ular bilan amalga oshiriladigan operatsiyalarni nazorat
etish, yo'qotishlar va suiste'molliklar kanallari va imkoniyatlarini yo'qotish
maqsadida davlat oltin-valyuta zaxiralarining butun harakati tiniqligini ta'minlash;
• tashqi aktivlarni boshqarish bo'yicha hisobot va balans hisob-kitoblarini tahlil
etish,
oltin-valyuta
zaxiralarini
chet
el
banklarida
joylashtirish
va
qaytajoylashtirishning asoslanganligi va samaradorligini nazorat qilish;
• davlat tashqi qarzlarini boshqarish ustidan monitoring o'rnatish va ularga
birinchi navbatda, Hukumat tomonidan va uning kafolati ostida olingan kreditlar
bo'yicha o'z vaqtida xizmat ko'rsatilishini nazorat etish;
eksportni rivojlantirish, tovarlar (ishlar, xizmatlar) eksporti bashoratlarini
bajarish, mahsulot import qilishni maqbullashtirish, tashqi savdo va to'lov balanslari
ijobiy qoldig'ini ta'minlash bo'yicha chora-tadbirlar amalga oshirilishini nazorat
etish;
chet davlatlarda davlat mulkini realizatsiya qilish bilan bog'liq masalalar
bo'yicha tahlil o'tkazish va ularning nazorat etilishini ta'minlash;
respublikada qimmatbaho metallar va qimmatbaho toshlar konlarini qazish va
ulardan foydalanish yuzasidan chet el kompa-niyalarining takliflarini ko'rib chiqish;
• O'zbekiston Respublikasi Hukumati yoki uning kafolati ostida chet el
kreditlari va qarzlarini jalb etish va ulardan foydalanish samaradorligi, xalqaro
moliya bozorlariga respublika qarz majburiyatlari chiqarishning maqsadga
muvofiqligini tahlil etish;
olib borilayotgan byudjet-soliq, pul-kredit, valyuta va tashqi savdo siyosatiga
ta'sir ko'rsatuvchi qonunchilik hujjatlari loyihalarini ekspertiza qilish;
vazirliklar, qo'mitalar, idoralar, korxonalar va tashkilotlarning Hisob palatasi
vakolatiga kiruvchi masalalar bo'yicha ish-faoliyatini muvofiqlashti rish;
• Hisob palatasi zimmasiga yuklatilgan vazifalardan kelib chiqadigan masalalar
bo'yicha tahliliy ishlanmalarni tashkil etish va o'tkazish, ular asosida hisobot va
takliflar tayyorlash hamda ko'rib chiqish uchun O'zbekiston Respublikasi Prezidenti
va O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga taqdim etish.
Ko'rsatilgan funksiyalarni amalga oshirish uchun Hisob palatasiga quyidagi
huquqlar berilgan:
davlat hokimiyati va boshqaruv organlari, qo'mitalar, idoralar, korxonalar va
tashkilotlar, banklardan o'z vakolatiga kiruvchi masalalar bo'yicha axborot,
ma'lumotlar va hujjatlarni belgilangan tartibda so'rash va olish;
zarur bo'lgan hollarda o'z zimmasiga yuklatilgan vazifalarni amalga oshirish
uchun tekshiruvlar tashkil etish va ularning natijalari bo'yicha ijro etilishi majburiy
bo'lgan ko'rsatmalarni jo'natish;
o'z vakolati doirasida tekshiruvlar o'tkazish vaqtida davlat organlari va ularning
vakillari, nodavlat auditorlik xizmati va ayrim mutaxassislarni ularda ishtirok etish
uchun jalb etish;
Hisob palatasi bilan oldindan kelishilishi zarur bo'lgan barcha masalalar
yuzasidantegishli xulosalar berish;
qonunchilikni takomillashtirish, davlat organlari, korxonalar va tashkilotlar
faoliyatini yaxshilash maqsadida nazorat tadbirlari natijalari bo'yicha takliflar
kiritish.
Moliyaviy nazorat bo'yicha muhim vazifa va funksiyalar O'zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi zimmasiga ham yuklatilgan. O'zbekiston
Respublikasining «O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi to'g'risida» 1993
yil 6 maydagi qonunining 12-moddasiga muvofiq u vazirliklar, davlat qo'mitalari,
idoralar va boshqa davlat va xo'jalik boshqaruv organlari faoliyati ustidan nazoratni
amalga oshiradi. U davlat moliyaviy nazoratini amalga oshiruvchi organlar vakolati
va funksiyalari tartibini belgilaydi.
O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzurida Hisob-kitoblar
mexanizmini takomillashtirish va byudjetga to'lovlar intizomini mustahkamlash
bo'yicha hukumat komissiyasi hamda Respublika pul—kredit siyosati komissiyasi
tashkil etilgan bo'lib, ularga davlat moliyaviy nazorati sohasida katta vakolatlar
berilgan.
Hisob-kitoblar mexanizmini takomillashtirish va byudjetga to'lovlar intizomini
mustahkamlash bo'yicha hukumat komissiyasi Qoraqalpog'iston Respublikasi,
viloyatlar va Toshkent shahrida o'zining mintaqaviy komissiyalariga ega. Mazkur
Komissiya tomonidan uning vakolati doirasida qabul qilingan qarorlar vazirliklar,
idoralar, mahalliy hokimiyat va boshqaruv organlari, tijorat banklari, mulkchilik
shaklidan qat'i nazar, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar hamda ularning birlashmalari
(xo'jalik uyushmalari), mansabdor shaxslar va fuqarolar ijro etishi uchun majburiy
hisoblanadi.
Hisob-kitoblar mexanizmini takomillashtirish va byudjetga to'lovlar intizomini
mustahkamlash bo'yicha hukumat komissiyasi to'g'risidagi Nizomga muvofiq
quyidagilar uning asosiy vazifalari deb belgilangan:
iqtisodiyot
tarmoqlari
va
sektorlarida
hisob-kitoblar
mexanizmini
takomillashtirish va barcha xo'jalik yurituvchi sub'ektlar va tijorat banklari
tomonidan to'lov intizomini mustahkamlash va hisob-kitoblarni o'z vaqtida amalga
oshirish, soliqlar va majburiy to'lovlarni to'liq to'lash bo'yicha amaldagi qonunchilik
me'yorlariga qat'iy rioya etilishi ustidan ta'sirchan nazoratni ta'minlash;
korxonalarning debitorlik qarzlari ahvolini tahlil etish, muddati o'tgan
debitorlik va kreditorlik qarzlari, xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning byudjetga
to'lovlar bo'yicha boqimandalarini qisqartirish bo'yicha ta'sirchan chora-tadbirlar
ishlab chiqish va qabul qilish, shuningdek amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda
tegishli soliqlar va majburiy to'lovlarning to'liq undirib olinishini ta'minlash;
korxonalar va tashkilotlar aylanma mablag'larining ajratib olinishi, shu
jumladan tayyor mahsulot zaxiralariga va tugallanmagan qurilishga ajratilishi
sabablari va yo'nalishlarini aniqlash hamda ularni qisqartirish bo'yicha takliflar
ishlab chiqish.
Komissiyaga keng vakolatlar berilgan bo'lib, u xususan, quyidagi huquqlarga
ega:
vazirliklar, qo'mitalar, idoralar, tijorat banklari, soliq organlari, xo'jalik
uyushmalari, korxonalar va birlashmalar, davlat boshqaruv organlari rahbarlarining
debitorlik va kreditorlik qarzlari, soliq va to'lov intizomining ahvoli to'g'risidagi
masalalar bo'yicha hisobotlarini eshitib borish;
boqimandalarni to'lash, penya hisoblanishini tugatish bo'yicha muddatlarni
kechiktirish yoki uzaytirish, byudjetga va nobyudjet fondlarga soliqlar va to'lovlar
bo'yicha penyalarni hisobdan chiqarish;
belgilangan tartibda moliya, soliq va bojxona organlari faoliyatini tekshirishni
tashkil etish, Komissiya zimmasiga yuklatilgan vazifalarning bajarilishini ta'minlash
uchun zarur bo'lgan axborot, ma'lumotlarni vazirliklar, qo'mitalar, idoralar,
uyushmalar, davlat boshqaruvi mahalliy organlaridan olish;
bankrotlik va korxonalarni sanatsiyalash masalalari bo'yicha Hukumat
komissiyasiga korxonalarni sanatsiyalash yoki muntazam ravishda debitorlik va
kreditorlik qarzlariga yo'l qo'yuvchi korxonalar va tashkilotlarni bankrot deb e'lon
qilish uchun materiallarni xo'jalik sudiga berish to'g'risida qarorlar qabul qilish
yuzasidan taklifiar kiritish;
soliq solish tizimi va xalq xo'jaligida hisob-kitoblarni yaxshilash uchun
yo'naltirilgan respublika qonunchiligini takomillashtirish yuzasidan Vazirlar
Mahkamasiga taklifiar kiritish va h.k.
Respublika pul-kredit siyosati komissiyasi zimmasiga respub-likada naqd pul
muomalasi va xalq xo'jaligida hisob-kitoblarning ahvoli ustidan nazoratni
kuchaytirish bo'yicha chora-tadbirlar majmuini ishlab chiqish vaularni amalga
oshirish, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar tomonidan valyuta operatsiyalarini amalga
oshirish va O'zbekiston iqtisodiyoti ustuvor tarmoqlarini rivojlantirish uchun
ajratiladigan kreditlardan maqsadli foydalanish tartibiga qat'iy rioya etilishini
ta'minlash vazifasi yuklatilgan22.
Mulkchilik shakllaridan qat'i nazar, xo'jalik yurituvchi sub'ektlarni tekshirishni
tartibga solish, nazorat organlari tomonidan ularning faoliyatiga asossiz ravishda
aralashuvga yo'l qo'ymaslik maqsadida O'zbekiston Respublikasi Prezidentining
«Tekshiruvlarni
tartibga
solish
va
nazorat
organlarining
faoliyatini
muvofiqlashtirish to'g'risida» 1996 yil 8 avgustdagi № UP—1503 Farmoni bilan
Respublika nazorat organlarining faoliyatini muvofiqlashtirish kengashi faoliyat
ko'rsatmoqda.
Mazkur Kengash xo'jalik yurituvchi sub'ektlar faoliyatini davlat nazorat etish
sohasidagi markaziy muvofiqlashtiruvchi organ
22 O'zbekiston Respublikasi Prezidentining «Respublika Pul-kredit siyosati
komissiyasi tarkibi to'g'risida» 1996 yil №UP—1492-sonli Farmoni.
hisoblanadi. Kengash qarorlari xo'jalik yurituvchi sub'ektlar faoliyatini
tekshirish bo'yicha davlat nazoratini amalga oshirishga vakolat berilgan barcha
organlar uchun majburiy hisoblanadi.
Kengash tarkibi O'zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tasdiqlanadi.
Kengash
o'z
faoliyatini
Respublika
nazorat
organlarining
faoliyatini
muvofiqlashtirish kengashi to'g'risidagi nizomga asosan amalga oshiradi23.
Qoraqalpog'iston Respublikasi, viloyatlar, shaharlar va tumanlarda tegishli
hududiy komissiyalar tuzilgan bo'lib, ularning tarkibi Respublika nazorat
organlarining faoliyatini muvofiqlashtirish kengashi tomonidan tasdiqlanadi.
Kengash faoliyatining maqsadi, mulkchilik shakllaridan qat'iy nazar, xo'jalik
yurituvchi sub'ektlarni tekshirishni tartibga solish va muvofiqlashtirish, ularning ish-
faoliyatiga nazorat organlari tomonidan asossiz ravishda aralashishga yo'l
qo'ymaslikdan iborat.
Quyidagilar Kengashning asosiy vazifalari qilib belgilangan:
nazorat organlarining xo'jalik yurituvchi sub'ektlar ish-faoliyatini tekshirish
masalalari bo'yicha faoliyatini muvofiqlashtirish;
xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning ish-faoliyati bo'yicha o'tkaziladigan
tekshiruvlarning umumiy sonini qisqartirish;
tekshiruvlar, shuningdek nazorat organlarining faoliyatini qaytarishga yo'l
qo'yuvchi kompleks tekshiruvlarning muvofiqlash-tiruvchi rejalarini ishlab chiqish;
tekshiruvlar o'tkazish bo'yicha muvofiqlashtiruvchi rejalarga rioya etilgan
holda nazorat organlarining faoliyati ustidan nazorat o'rnatish va Kengash bilan
kelishilmay turib, rejadan tashqari, qarshi tekshiruv va nazorat tartibida tekshiruvlar
o'tkazilishiga yo'l qo'y-maslik;
tekshiruvlarni qisqartirish va takomillashtirish maqsadida ularni tashkil etish
tizimini tartibga solish yuzasidan chora-tadbirlar ishlab chiqish.
Kengash hududiy komissiyalarining asosiy funksiyalariga:
• xo'jalik yurituvchi sub'ektlar faoliyatini tekshirish bo'yicha hududiy
muvofiqlashtiruvchi reja-grafiklar ishlab chiqish;
23 O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 1998 yil 19 noyabrdagi №UP-
2114-sonli Farmoni.
• muvofiqlashtiruvchi reja-grafiklar bajarilishiga rioya etilishi ustidan
monitoring o'rnatish kabi vazifalar kiradi.
Kengash o'z zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishi uchun hamda o'z
maqomiga muvofiq ravishda quyidagi huquqlarga ega:
respublika barcha vazirliklari va idoralaridan yaqinlashib kelayotgan davr
uchun mo'ljallangan xo'jalik yurituvchi sub'ektlar faoliyatini tekshiruv rejalarini
so'rash va olish;
tekshiruvlarni muvofiqlashtirish bo'yicha qonunchilikda belgilangan tartibga
rioya etilishini ta'minlash talab qilingan ko'rsatmalarni, Kengash Raisi imzosi
qo'yilgan holda, nazorat organlarigajo'natish;
—
tekshiruvlarni muvofiqlashtirish to'g'risidagi qonunchilikni buzish yoki
Kengash qarorlarini buzishda aybdor bo'lgan nazorat organlari rahbarlari va
mansabdor
shaxslarga
ma'muriy
choralar
belgilanganligi
to'g'risidagi
taqdimnomalarni, Kengash Raisi imzosi qo'yilgan holda, jo'natish;
—
nazorat
organlarining
rejadan
tashqari
tekshiruvlar
o'tkazish
to'g'risidagi qarorlarini, agar ularni o'tkazish uchun yetarlicha asoslar bo'lmasa,
bekor qilish.
Kengash nazorat organlari tomonidan nazoratni tartibga solish sohasidagi
qonunchilikka qat'iy rioya etishi, xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning nazorat
organlarining noqonuniy harakatlari ustidan tushgan arizalarini o'z vaqtida ko'rib
chiqishi, ular yuzasidan qarorlar qabul qilishi hamda olib borilayogan ishlarning
natijalari to'g'risida hukumatga muntazam ravishda axborot berib turishi shart.
Davlat moliyaviy nazorati tizimida O'zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi,
Markaziybank, Davlat soliq qo'mitasi va ularning quyi organlari alohida o'rin tutadi.
Moliya-kredit tizimi muassasalari tomonidan amalga oshiriladigan nazoratlarning
mazmuni va maqsadi belgilangan vakolat doirasidagi amaliy ehtiyojlar bilan
belgilanadi.
Moliya organlarining ko'p qirrali nazorat faoliyati byudjetni rejalashtirish,
moliyaviy rejalar va smetalar loyihalarini ko'rib chiqish, byudjet barcha
daromadlarini to'plash, davlat byudjeti bilan tegishli moliya yili uchun nazarda
tutilgan chora-tadbirlarni moliyalashtirish jarayonida amalga oshiriladi.
O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining zimmasiga davlat moliyaviy
nazoratini amalga oshirish bo'yicha quyidagi asosiy vazifa va funksiyalar
yuklangan:
respublika vazirliklari, qo'mitalari, idoralari va korxonalari tomonidan
respublika byudjetining ijro etilishi, Markaziy bank va boshqa banklar tomonidan
byudjetning kassa ijrosi qoidalariga rioya etilishi hamda banklar tomonidan kapital
qo'yilmalar va byudjetdan ajratilgan mablag'lar hisobidan amalga oshiriladigan
boshqa chora-tadbirlarning moliyalashtirilishi ustidan nazoratni amalga oshirish;
qimmatli qog'ozlar bozori shakllanishi, qimmatli qog'ozlar emissiyasi va
harakatini nazorat etish, moliya bozorini shakllantirishga doir ishlarni
muvofiqlashtirish;
3)
respublika
byudjeti
va
mahalliy
byudjetlar
hisobidan
moliyalashtiriladigan, shuningdek barcha ko'rinishdagi qimmatbaho metallar va
qimmatbaho toshlarni qazib oluvchi, qayta ishlovchi hamda ulardan boshqa
maqsadlar (jumladan eksport) uchun foydalanuvchi korxonalar, tashkilotlar va
muassasalar moliyaviy-xo'jalik faoliyatini taftish qilish va tekshirish.
Hukumatning
«Auditorlik
faoliyatini
takomillashtirish
va
auditorlik
tekshiruvlari rolini oshirish to'g'risida» 2000 yil 22 sentyabrdagi 365-sonli qarori
bilan O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi zimmasiga yangi vazifalar
yuklandi. Xususan, endi auditorlik tashkilotlarida litsenziya shartnomalarida
nazarda tutilgan litsenziya talablari va shartlariga rioya etilishini tekshirishni amalga
oshirish ham uning vazifasiga kiradi.
Moliya vazirligi huzurida Bosh nazorat-taftish boshqarmasi mavjud bo'lib, u
O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi Bosh nazorat-taftish boshqarmasi va
uning hududiy nazorat-taftish boshqarmalari to'g'risida nizom24ga asosan faoliyat
yuritadi.
Bosh nazorat-taftish boshqarmasi va Qoraqalpog'iston Respublikasi, viloyatlar
va Toshkent shahar nazorat-taftish boshqarmalari-ning asosiy vazifasi byudjet
jarayonining barcha bosqiclilarida byudjet intizomiga rioya etilishini nazorat
qilishdir.
24 O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2002 yil 15 noyabrdagi
393-sonli qarori.
Bosh nazorat-taftish boshqarmasi va Qoraqalpog'iston Respub-likasi, viloyatlar
va Toshkent shahar nazorat-taftish boshqarmalari-ning boshqa vazifalari sifatida
quyidagilarbelgilangan:
moliya organlari va byudjet muassasalari tomonidan byudjet va moliya
qonunchiligi hamda byudjet majburiyatlarining ijrosi bilan bog'liq bo'lgan boshqa
qonunchilik hujjatlariga rioya etilishini ta'minlash ustidan nazoratni amalga oshirish;
respublika va mahalliy byudjetlarning qat'iy ijro etilishi ustidan doimiy
nazoratni ta'minlash;
• moliya organlari va tijorat banklari tomonidan birinchi navbatdagi xarajatlar
navbatiga rioya etilishi, byudjet tashkilotlari xodimlariga ish haqi to'lash, ijtimoiy
nafaqalar, stipendiyalar berish muddatlari va to'liqligi, shuningdek byudjet
muassasalariga ko'rsatilgan maqsadlar uchun naqd pul mablag'larini berish bo'yicha
faoliyati ustidan nazorat va monitoringni amalga oshirish;
• fuqarolarning o'zini o'zi boshqaruv organlari orqali kam ta'minlangan
oilalarga beriladigan ijtimoiy nafaqalar bilan ta'minlash va ularning o'z vaqtida
to'lanishini nazorat qilish;
paxta xom-ashyosini tayyorlash, saqlash, qayta ishlash, paxta mahsulotlarini
ishlab chiqarish va ularni realizatsiya qilish bo'yicha statistik va buxgalteriya
hisoboti ma'lumotlarining to'g'riligi ustidan nazoratni amalga oshirish;
paxta xomashyosi va undan tayyorlanadigan mahsulotlarning miqdori va
sifatini baholash hamda ularning hisobotda aks ettirilishi bo'yicha tekshiruvlarni
tashkil etish va o'tkazish metodologiyasini
ishlab chiqish va takomillashtirish;
investitsion
dasturlarning
amalga
oshirilishi
uchun
ajratiladigan
markazlashtirilgan byudjet mablag'laridan maqsadli foydalanishni nazorat etish;
kommunal xizmatlar va elektr energiyasi uchun byudjet mablag'larini sarflash
limitlariga rioya etilishi ustidan muntazam ravishda tekshiruvlar o'tkazib turish;
byudjet muassasalari tomonidan shtatlar jadvali smeta intizomiga rioya
etilishini nazorat qilish;
• hokimiyat va boshqaruv organlari rahbarlarining byudjet jarayoniga
noqonuniy ravishda aralashuvi faktlarini to'xtatish;
davlat valyuta mablag'larining to'g'ri va maqsadli sarflanishini nazorat qilish;
fuqarolarning moliya va byudjet intizomi buzilganligi faktlari to'g'risidagi xat,
shikoyat va arizalarini ko'rib chiqish va h.k.
Bosh nazorat-taftish boshqarmasi va uning hududiy bo'linmalari zimmasiga
yuklatilgan vazifalar va funksiyalarni bajarish uchun ularga quyidagi huquqlar
berilgan:
hududiy moliya organlarining mahalliy byudjetlar ijrosi bo'yicha ish-
faoliyatini, barcha darajadagi byudjet muassasalarining esa, xarajatlar smetalari va
byudjet intizomiga rioya etish bo'yicha ish-faoliyatini taftish qilish va tekshirish
(monitoring);
hududiy moliya organlari va barcha darajadagi byudjet muassasalarining pul va
buxgalteriya hujjatlari, hisobotlari, smetalari va boshqa hujjatlari, moddiy boyliklari
mavjudligini tekshirish;
maxsus vakolatli organning qaroriga asosan xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning
moliyaviy-xo'jalik faoliyatini taftish qilish va tekshirish;
4)
tijorat banklari muassasalari, soliq organlari, boshqa idoralardan taftish
va tekshiruvlar o'tkazish vaqtida yuzaga keladigan savollar bo'yicha zarur bo'lgan
ma'lumotnomalar va axborot, ma'lumotlarni olish;
qurilish, montaj, ta'mirlash kabi ishlar nazorat o'lchamlarini amalga oshirish va
boshqa tekshimvlarni o'tkazish uchun belgilangan tartibda mutaxassislarni jalb etish;
hududiy moliya organlari va barcha darajadagi byudjet muassasalari hamda
xo'jalik yurituvchi sub'ektlar rahbarlari va mansabdor shaxslaridan taftish va
tekshiruvlar o'tkazish jarayonida yuzaga keladigan masalalar, moliya va byudjet
intizomi buzilishi faktlari, shuningdek ma'lumotnoma, taftish va tekshiruvlar
dalolat-nomalarining imzolanishi bo'yicha tushuntirishlar talab qilish;
zarur bo'lgan hollarda kassa va kassa xonalari, omborlar, arxivlarni muhrlab
qo'yish, qalbaki, soxta hujjatlar va boshqa suiste'molliklar aniqlangan hollarda
hujjatlarni olib qo'yish, tekshirilayotgan ob'ektlar rahbarlaridan asosiy vositalar,
tovar-moddiy boyliklar, pul mablag'lari va hisob-kitoblarning yo'qlama qilinishini
talab etish;
tayyorlanayotgan, qayta tayyorlanayotgan va saqlanayotgan paxta xom-
ashyosiga tegishli masalalar bo'yicha tekshiruv va taftishlar o'tkazish;
9) moliya va byudjet intizomi bo'yicha aniqlangan tartibbuzar-Hklarni bartaraf
etish, moddiy zararni qoplash, aybdor shaxslarni javobgarlikka tortish hamda boshqa
vazifalar bo'yicha taftish va tekshiruvlar materiallari yuzasidan tegishli takliflar
kiritish.
Bosh nazorat-taftish boshqarmasi va Qoraqalpog'iston Respub-likasi, viloyatlar
va Toshkent shahar nazorat-taftish boshqarmalari o'z ish-faoliyatini Moliya vazirligi
tomonidan tasdiqlangan yillik ish rejalariga asosan amalga oshiradi. Ular, zarur
bo'lgan hollarda, moliya organlari va byudjet muasasalari faoliyatini rejadan tashqari
taftish va tekshiruvdan o'tkazishadi, maxsus vakolatli organ ruxsati bilan esa,
xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning moliyaviy-xo'jalik faoliyatini taftish va nazorat
qiladi.
Davlat moliyaviy nazoratini amalga oshirishda soliq organlari muhim rol
o'ynaydi. O'zbekiston Respublikasining «Davlat soliq xizmati to'g'risida» 1997 yil
29 avgustdagi qonuni25 soliq nazorati-ning asoslari, uni amalga oshirish bo'yicha
soliq organlarining huquq va majburiyatlarini belgilab beradi.
Soliq nazorati soliq solish sub'ektlari va ob'ektlari hisobini yuritish hamda soliq
qonunchiligiga rioya etilishini nazorat qilishning yagona tizimidir. U davlat soliq
xizmati organlari tomonidan soliqqa tortiladigan sub'ektlar va ob'ektlar hisobini
yuritish, soliq tekshi-ruvlarini o'tkazish, soliq to'lovchilar, boshqa shaxslarni so'roq
qilish va qonunchilik bilan nazarda tutilgan boshqa shakllarda amalga oshiriladi.
Davlat soliq xizmati organlarining moliyaviy nazoratga oid asosiy vazifalari
quyidagilardan iborat:
25 O'zbekiston Respublikasining «Davlat soliq xizmati to'g'risida»gi qonuni.
O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Axborotnomasi, 1997 v., №9.
soliq qonunchiligi, soliqlar hamda O'zbekiston Respublikasi nobyudjet Pensiya
fondiga majburiy to'lovlarning o'z vaqtida hisoblab yozilishi, to'liq va o'z vaqtida
to'lanishini nazorat etish;
soliq qonunchiligiga rioya etilishining zaruriy shartlarini ta'minlash, soliq
to'lovchilarga soliq majburiyatlarini bajarishda yordam ko'rsatish, soliq bo'yicha
qoidabuzarliklarni aniqlash, ogohlantirish va to'xtatib qo'yish.
Davlat soliq xizmati organlari o'z vakolati doirasida quyidagi huquqlarga ega:
soliq to'lovchilarda (jumladan soliq to'lovchilar bilan bog'langan qarshi
sub'ektlarda) O'zbekiston Respublikasi nobyudjet Pensiya fondiga majburiy
to'lovlarning o'z vaqtida hisoblab yozilishi, to'liq va o'z vaqtida to'lanishi bilan
bog'liq bo'lgan moliyaviy hujjatlarni, shuningdek eksport-import operatsiyalari bilan
bog'liq bo'lgan hujjatlarni tekshirish, tekshiruv vaqtida yuzaga keladigan masalalar
bo'yicha zarur bo'lgan tushuntirish, ma'lumotnoma va ma'lumotlarni olish;
qonunchilikda nazarda tutilgan hollarda yuridik shaxslar hamda jismoniy
shaxslarning banklardagi va boshqa moliya-kredit tashkilotlaridagi hisobvaraqlari
bo'yicha operatsiyalarni to'xtatib qo'yish.
Davlat soliq xizmati organlari o'z zimmalariga yuklatilgan vazifalarni boshqa
davlat boshqaruv organlari, joylardagi davlat hokimiyati organlari, fuqarolarning
o'zini o'zi boshqaruv organlari, statistika va moliya organlari, banklar va boshqa
tashkilotlar bilan o'zaro birgalikda bajaradilar. Ko'rsatilgan organlar va tashkilotlar
soliq xizmati organlariga soliq qonunchiligiga rioya etilishi ustidan davlat nazoratini
amalga oshirish va soliq qonunbuzarligiga qarshi kurashda yordam berishlari shart.
Ko'rsatilgan qonunchilik hujjatida nazarda tutilgan soliq nazoratini tashkil etish
Davlat soliq qo'mitasi va uning organlari tomonidan amalga oshiriladi. O'zbekiston
Respublikasi Davlat soliq qo'mitasi to'g'risida nizom26ga muvofiq u davlat soliq
xizmatining
26 O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2000 yil 5 maydagi 180-
sonli qarori bilan tasdiqlangan.
27 Hukumatning «Davlat soliq xizmati organlari faohyatini tashkil etishni
takomillashtirish to'g'risida» 2000 yil 13 martdagi 87-sonli qarori bilan tuzilgan.
Ushbu organ to'g'nsidagi Nizom O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi
tomonidan 2000 yil 5 maydagi 180-sonli qaror bilan tasdiqlangan.
etishi bo'yicha moliyaviy-xo'jalik faoliyatini belgilangan tartibda hujjatlar
asosida
tekshiruvlarni
hamda
hukumat
qarorlari
bilan
soliq
organlari
zimmasigayuklatilgan masalalar bo'yicha nazorat tekshi-ruvlarini tashkil etish va
o'tkazish;
xo'jalik yurituvchi sub'ektlardan olinadigan soliqlar va yig'imlarning hisoblab
yozilishi, undirib olinishida qonuniylikka rioya etilishi, byudjetga to'lovlarning
to'g'ri
hisoblanishi
va
o'z
vaqtida
kiritilishini
nazorat
qilish;
soliq
qonunbuzarliklarini aniqlash, ogohlantirish va to'xtatish;
o'tkazilgan hujjatli va nazorat tekshiruvlari (hisoblangan summalar, moliyaviy
sanksiyalar, ma'muriy jarimalar va h.k.ni undirib olish) yakuni bo'yicha xo'jalik
yurituvchi sub'ektlarning byudjet oldidagi majburiyatlari bajarilishini nazorat qilish;
soliq qonunchiligining buzilishiga oid ma'lumotlarni hamda hujjatli va nazorat
tekshiruvlari natijasida aniqlangan boshqa faktlarni umumlashtirish va tahlil etish va
h.k.
Davlat soliq qo'mitasining Bosh nazorat-taftish boshqarmasi o'z zimmasiga
yuklatilgan vazifalarni hal etishi va funksiyalarini bajarishi uchun quyidagi
huquqlarga ega:
yuridik va jismoniy shaxslardan xo'jalik yurituvchi sub'ektlar (soliq
to'lovchilar) faoliyatigategishli ma'lumot, axborot, ma'lumot-noma, hujjatlar va
ularning nusxalarini olish;
banklar va boshqa kredit-moliya muassasalaridan xo'jalik yurituvchi sub'ektlar
(soliq to'lovchilar)ning hisob-kitob va boshqa hisobvaraqlarida amalga oshirilgan
operatsiyalari to'g'risidagi ma'lumotlarni belgilangan tartibda olish.
Davlat moliyaviy nazorati bo'yicha funksiyalarni bank tizimi ham bajaradi.
O'zbekiston Respublikasining «O'zbekiston Respublikasining Markaziy banki
to'g'risida» 1995 yil 21 dekabrdagi qonuniga muvofiq u bank tizimi barqarorligini
qo'llab-quwatlash, omonatchilar va kreditorlarning manfaatlari himoyalanishini
ta'minlash maqsadida bank nazoratini va banklar faoliyatini tartibga solishni amalga
oshiradi.
Markaziy bank nazorat funksiyalarini bajarish bo'yicha o'z vakolatlarini amalga
oshirish yuzasidan bank operatsiyalarini amalga oshirish, buxgalteriya hisobini
yuritish va bank statistik hisobotini
6.4. Nodavlat moliyaviy nazorat
Bozor iqtisodiyoti asoslarining shakllanishi davlat nazorat organlarining
bevosita ishtirokisiz amalga oshiriladigan moliyaviy nazorat turlari rolini oshiradi.
Yuqorida qayd etilgandek, moliyaviy nazoratning nodavlat turlarini ichki firmaviy
(korporativ) nazorat, tijorat banklar tomonidan mijoz-tashkilotlar ustidan nazorat,
auditorlik nazoratlari tashkil qiladi.
28 O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 1996 yil 26 martdagi №UP-1414-
sonli farmoni bilan tuzilgan.
Ichki firmaviy moliyaviy nazorat korxona, muassasa, firma, korporatsiyalar
o'zining iqtisodiy xizmatlari, ya'ni buxgalteriya, moliya bo'limi, moliyaviy
menejment xizmatlari va boshqalar tomonidan o'z korxonasi, filiallari va shu'ba
tuzilmalarining moliyaviy faoliyati ustidan nazorat amalga oshiriladi. Ichki nazorat
xizmatlari doimiy ravishda pul mablag'lari (shaxsiy, qarziy, jalb» etilgan)
ishlatilishidagi samaradorlik va maqsadga muvofiqlikni kuzatadi, rejalashtirgan
moliyaviy natijalar bilan haqiqiy moliyaviy natijalarni qiyoslab, tahlil qiladi,
investitsion loyihalar natijalariga. moliyaviy baho beradi, korxonaning moliyaviy
holatini nazorat qiladi.
Ichki nazorat kapitalni investitsiyalashtirishga bog'liq barcha jarayonlarni
kuzatib boradi. Ichki nazorat ko'rinishlaridan biri bo'lgan va «post-audit» nomini
olgan nazorat biznes-rejaning moliya bo'limidagi ishlab chiqarish-investitsiya
faoliyatidagi har bir bosqichda rejalashtirilgan moliyaviy natijani haqiqiy holat bilan
taqqoslash, ularni nomuvofiq kelish sabablarini aniqlash va bartaraF etish,
chiqimlarni kamaytirish va moliyaviy rejalashtirish metodlarini yaxshilash yo'llarini
qidirishni anglatadi.
Bank tizimi qayta qurilishi natijasida tijorat banklarining paydo bo'lishi
moliyaviy nazorat sohasidagi banklarning funksiyalarini sezilarli darajada
o'zgartiradi. Agar SSSR Davlat bankining bo'limlari o'zlariga biriktirilgan
korxonalarning butun moliyaviy faoliyatini nazorat qilgan bo'lsa, tijorat banklari esa
qonunga muvofiq ravishda davlat tomonidan faqat hisob-kassa operatsiyalarini
yuritish va valyuta qonunchiligiga rioya etish borasida o'rnatilgan tartibning
mijozlar tomonidan amal qilinishini nazorat qilib borishi kerak. Shu bilan birgalikda
likvidlikni qo'llab-quwatlashning ob'ektiv zarurligi bankdan potensial zayom
oluvchilarning, ya'ni zayom oluvchi korxonalarning moliyaviy holati va kredit
olishga layoqatini baholashni talab qiladi. Ssuda berilgan taqdirda bank o'rnatilgan
muddatlarda tegishli foizlar bilan birgalikda ssudaning qaytarilish ehtimolini
baholash maqsadida berilgan ssudaning ishlatilishini, mijozning to'lov qobiliyati va
likvidligini nazorat qiladi. Bank tomonidan amalga oshiriladigan bunday nazorat
kredit riskini boshqarishdagi muhim elementi bo'lib hisoblanadi.
Auditorlik nazorati nodavlat moliyaviy nazoratining yangi turi bo'lib, u
mustaqillikning dastlabki yillarida O'zbekistonda ham paydo bo'ldi. Iqtisodiyotni
boshqarishda bozor tizimiga o'tilishi va turli tijorat tizimlarining paydo bo'lishi bilan
ularning moliyaviy ishonchliligiga, shuningdek moliyaviy holatini ob'ektiv
baholashga nisbatan talablar keskin oshirildi.
Auditorlik nazoratining asosiy vazifalari buxgalterlik va moliyaviy hisobotda
ishonchlilikni hamda bajarilayotgan moliyaviy va xo'jalik operatsiyalarining
amaldagi me'yoriy hujjatlarga muvofiqligini aniqlash, tekshirilayotgan iqtisodiy
sub'ektlarning to'lov-hisobot hujjatlarini, soliq deklaratsiyalarini va boshqa moliya-
viy majburiyatlarini tekshirishdan iborat.
Auditorlik xizmatlari quyidagi boshqa xizmatlarni ham ko'rsa-tishlari mumkin:
• buxgalteriya hisobini yo'lga qo'yish va olib borish;
daromadlar haqida buxgalteriya hisobotini va deklaratsiyani tuzish;
moliya-xo'jalik faoliyatini tahlil qilish va bashoratlash;
buxgalteriya xizmati xodimlarini o'qitish va qonunchilik masalalarida maslahat
berish;
• auditorlik tekshiruvlari natijasida olingan tavsiyalarni ishlab chiqish;
• va boshqalar.
Auditorlik tekshiruvi majburiy va tashabbusli boiishi mumkin. Agar
tashabbusli tekshiruv iqtisodiy sub'ektning o'z qarori bo'yicha amalga oshiriladigan
bo'lsa, majburiy audit uning xohish-irodasi va istagiga bog'liq bo'lmagan va
qonunchilikda belgilangan hollarda majburiy tartibda o'tkaziladi. Har yili majburiy
auditorlik tekshiruvi:
aksiyadorlikjamiyatlari;
banklar va boshqa kredit tashkilotlari; sug'urta tashkilotlari; investitsion va
boshqa jamg'armalar, yuridik va jismoniy shaxslarning mablag'lari, ularning
boshqaruvchi kompaniyalari;
yuridik va jismoniy shaxslarning ixtiyoriy ajratma mablag'lari ularning asosiy
manbalari bo'lgan xayriya va boshqa ijtimoiy jamg'armalar;
• hosil bo'lish manbalari qonunchilikda nazarda tutilgan, yuridik va jismoniy
shaxslar tomonidan amalga oshiriladigan majburiy ajratmalardan iborat bo'lgan
byudjetdan tashqari fondlar, ustav jamg'armasida davlatga tegishli ulushi bo'lgan
xo'jalik yurituvchi sub'ektlarda o'tkazilishi shart.
Majburiy auditorlik tekshiruvining buyurtmachisi sifatida xo'jalik yurituvchi
sub'ekt ishtirok etadi. Auditorlik tashkilotini tanlash mulk egasi, xo'jalik yurituvchi
sub'ekt qatnashchilari (aksiyadorlari) umumiy majlisi bilan kelishiladi. Majburiy
auditorlik tekshiruvi o'tkazilishidan bosh tortish xo'jaiik yurituvchi sub'ektdan eng
kam ish haqining ellik barobari miqdoridagi jarima undirib olinishi hamda tashkilot
rahbarining qonunchilikda belgilangan tartibda javobgarlikka tortilishiga sabab
bo'ladi. Jarima to'lash xo'jalik yurituvchi sub'ektni majburiy auditorlik tekshiruvi
o'tkazilishidan ozod etmaydi.
Auditning asosiy tamoyili uning mustaqilligi bo'lib, bunda asosan
tekshirilayotgan sub'ektning moliyaviy hisoboti to'g'risidagi kasbiy fikrini
ifodalashda biror tomonning ta'siri ostida bo'lishdan uning ozod ekanligini tushunish
lozim. Shu bilan birga, yana shuni hisobga olish kerakki, audit barcha
mamlakatlarda yetarli darajada qattiq tartibga solinadi.
Ayrim davlatlarda (masalan, Fransiyada) bu jarayonga davlat aralashib, u audit
me'yori va normativlarini belgilaydi, auditorlami va auditorlik firmalarini ro'yxatdan
o'tkazadi hamda ularning faoliyati ustidan nazorat o'rnatadi. O'zbekistonda ham
xuddi shunday ahvol tarkib topgan bo'lib, bu yerda davlat auditorlik faoliyatini
tartibga solishni faol amalga oshiradi. U moliyaviy qiyinchiliklari iqtisodiyotga ta'sir
etishi mumkin bo'lgan muhim korxonalarni ajratib, ularda audit o'tkazish majburiy
ekanligini belgilaydi, auditorlarga (ma'lumoti, malakasi, imtihonlarni topshirish
tartibi, mas'uliyati, javobgarligi va boshqalar bo'yicha) talablar qo'yadi.
Auditni davlat tomonidan tartibga solishni tashkil etish qonunchilik va boshqa
huquqiy hujjatlar vositasida amalga oshiriladi. Bunda auditorlar jamoatchilik
tashkilotlari tomonidan auditning o'zini o'zi boshqarishiga katta imkoniyat beriladi.
Qayd etish lozimki, har bir mamlakatda jamoat tashkilotlarining rivojlanishi
29 O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «Auditorlik faoliyatini
takomillashtirish va auditorlik tekshiruvlari rolini oshirish to'g'risida» 2000 yil 22
sentyabrdagi 365-sonIi qarori.
Tartiblar to'g'risida bir necha nizomlar tasdiqlangan:
a)
soliq va boshqa nazorat organlarining auditorlik xulosalari hisobini
yuritish;
b)
majburiy auditorlik tekshiruvlarini o'tkazishdan bosh tortganligi uchun
xo'jalik yurituvchi sub'ektlardan jarima undirib olish;
v) auditorlik faoliyatini amalga oshirish uchun auditorlik tashkilotlariga
litsenziyalar berish.
Soliq organlari va boshqa nazorat organlarining auditorlik xulosalari hisobini
yuritish to'g'risidagi nizom bunday xulosalarning ikki turini belgilab bergan bo'lib,
ulardan har bin muayyan huquqiy oqibatlarga olib keladi:
ijobiy auditorlik xulosasi auditorlik tashkiloti to'g'risida xo'jalik yurituvchi
sub'ektning moliyaviy hisoboti uning moliyaviy ahvolini to'g'ri aks ettiradi va
xo'jalik yurituvchi sub'ekt tomonidan amalga oshirilgan moliyaviy va xo'jalik
operatsiyalari O'zbekiston Respublikasi qonunchilik hujjatlariga muvofiq keladi,
degan fikrlar mavjud bo'lgan hujyatdir.
salbiy auditorlik xulosasi xo'jalik yurituvchi sub'ektning moliyaviy hisobotida
tartibbuzarliklar
mavjud
bo'lib,
moliyaviy
hisobotdan
foydalanuvchini
yanglishishga olib kelishi mumkinligi to'g'risidagi fikr bildirilgan auditorlik
tashkiloti hujjatidir.
Xo'jalik yurituvchi sub'ektda oldingi ikki yil uchun ijobiy yillik auditorlik
xulosasi mavjud bo'lishi uni xo'jalik yurituvchi sub'ektlar ro'yxatiga kiritish uchun
zarur shartlardan bin hisoblanib, ularning moliyaviy-xo'jalik faoliyatini soliq va
boshqa nazorat organlari tomonidan tekshirish so'nggi tekshiruv o'tkazilganidan
keyin 24 oy o'tmasidan oldin o'tkazilishi mumkin emas. Salbiy auditorlik xulosasiga
ega bo'lgan xo'jalik yurituvchi sub'ekt xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning nazorat
organlari tomonidan belgilangan tartibda o'tkaziladigan tekshiruv reja-jadvaliga
kiritilishi kerak.
Soliq va boshqa nazorat organlari tomonidan belgilangan tartibda
o'tkaziladigan tekshiruv auditorlik xulosasi xo'jalik yurituvchi sub'ekt moliyaviy-
xo'jalik faoliyati natijalariga muvofiq kelmasligini aniqlagan holda, ushbu auditorlik
xulosasi shak-shubhasiz soxta deb hisoblanadi va auditorlik tashkiloti, shuningdek
bunda aybdor bo'lgan shaxslar qonunchilikda nazarda tutilgan javobgarlikka
tortiladi. Bunda soliq va boshqa nazorat organlari o'n kunlik muddat ichida
O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga tegishli auditorlik tashkiloti tomonidan
amaldagi qonunchilik me'yorlari buzilganligi aniqlanganligi to'g'risida xabarberishi
shart.
Auditorlik tashkiloti, shuningdek shak-shubhasiz soxta auditorlik xulosalarini
tuzishda aybdor bo'lgan shaxslarni javobgarlikka tortish xo'jalik yurituvchi sub'ektni
soliqlar va boshqa majburiy to'lovlarni to'lash bo'yicha belgilangan tartibni
buzganligi uchun qonunchilikda nazarda tutilgan jazo choralaridan ozod qilmaydi.
Majburiy auditorlik tekshiruvlarini o'tkazishdan bosh tortganligi uchun xo'jalik
yurituvchi sub'ektlardan jarima undirib olish tartibi to'g'risida nizom qonunchilikka
muvofiq majburiy auditorlik tekshiruvi o'tkazilishi lozim bo'lgan xo'jalik yurituvchi
sub'ektlarga nisbatan amal qiladi.
Jarima solish uchun xo'jalik yurituvchi sub'ektning majburiy auditorlik
tekshiruvlarini o'tkazishdan bosh tortishi asos bo'ladi. Bunda yillik moliyaviy
hisobotning auditorlik tekshiruvini hisobot yilidan keyingi yilning 1 mayiga qadar
o'tkazilishi hamda auditorlik xulosasining yo'qligi qoidabuzarlik fakti deb topiladi.
Majburiy auditorlik tekshiruvi o'tkazilishi lozim bo'lgan xo'jalik yurituvchi
sub'ekt o'zining yillik moliyaviy yil uchun auditorlik tekshiruvini hisobot yilining 1
mayiga qadar o'tkazadi va auditorlik tekshiruvi o'tkazilganidan keyin 15 kunlik
muddat ichida tegishli soliq organiga auditorlik xulosasining belgilangan tartibda
tasdiqlangan nusxasini taqdim etadi.
Auditorlik xulosasining nusxasi belgilangan muddatda soliq organiga
topshirilmagan holda, xo'jalik yurituvchi sub'ekt ushbu organga yozma ravishda
auditorlik xulosasi yo'qligi sababini aks ettiruvchi tushuntirishni taqdim etishi shart.
Majburiy auditorlik tekshiruvi o'tkazilishidan bosh tortilganligi sababli
auditorlik xulosasi yo'q bo'lgan taqdirda, soliq organi xo'jalik yurituvchi sub'ektga
belgilangan tartibda jarima soladi.
Boshqa nazorat organi tomonidan majburiy auditorlik tekshiruvini o'tkazmagan
xo'jalik yurituvchi sub'ektga nisbatan soliq organi tomonidan jarima solish chorasi
qo'llanilmaganligi aniqlangan taqdirda, tegishli soliq organining mansabdor
shaxslari qonunchilikda belgilangan tartibda javobgar hisoblanadi.
Auditorlik faoliyati (auditorlik tashkilotlarining professional xizmatlaridan
tashqari) yangi qonunchilik bo'yicha auditorlik teshiruvini o'tkazish uchun faqat
maxsus ruxsatnoma (litsenziya) mavjud bo'lgan taqdirdagina amalga oshirilishi
mumkin. Auditorlik faoliyatini litsenziyalash auditorlik tashkilotlariga auditorlik
faoliya-tini amalga oshirish uchun litsenziyalar berish tartibi to'g'risidagi Nizomga
muvofiq ravishda olib boriladi.
Auditorlik faoliyatini litsenziyalash O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi
(litsenziyalovchi organ) tomonidan amalga oshiriladi.
Bahs-munozara va nazorat uchun savollar
Nega moliyaviy nazoratda ikki yo'nalish (aspekt)da qaraladi?
Moliyaviy nazorat deganda nimani tushunasiz?
Moliyaviy nazoratning predmeti qanday moliyaviy ko'rsat-kichlardan iborat?
Iqtisodiy jihatdan taraqqiy etgan mamlakatlarda moliyaviy nazorat qanday
sohalarga bo linadi?
Nodavlat moliyaviy nazorati nechaga bo'linadi?
Moliyaviy nazorat o'z ichiga qanday tekshiruvlarni oladi?
Taraqqiy etgan mamlakatlarda moliyaviy nazorat tizimi, asosan, qanday
elementlardan tashkil topadi?
Moliyaviy nazoratning oldida turgan eng asosiy vazifalar nimalardan iborat?
Moliyaviy nazoratni tashkil etishning asosiy prinsiplari tarki-biga nimalar
kiradi?
Moliyaviy nazoratni amalga oshiruvchi sub'ektlarga ko'ra uning qanday turlari
mavjud?
Moliyaviy nazoratning shakllarini qanday mezonlar bo'yicha klassifikatsiya
qilish qabul qilingan?
Amalga oshirilish reglamenti bo'yicha moliyaviy nazoratning shakllari
nimalardan iborat bo'lishi mumkin?
O'tkazilish vaqti bo'yicha moliyaviy nazoratning shakllari o'z ichiga nimalarni
oladi?
• Nazorat sub'eklari bo'yicha moliyaviy nazoratning qanday shakllari bo'lishi
mumkin?
Nazorat ob'ektlariga muvofiq ravishda moliyaviy nazoratning qanday shakllari
mavjud?
Ichki va tashqi moliyaviy nazorat bir—biridan qanday farqlanadi va ularning
qanday umumiy jihatlari bor?
Moliyaviy nazoratni amalga oshirish jarayonida uning qanday metodlaridan
foydalaniladi?
Sub'ekt xo'jalik faoliyatini qamrab olishning to'liqligiga qarab taftishning
qanday turlari bo'lishi mumkin?
Moliyaviy va xo'jalik operatsiyalarining qamrab olinishi darajasiga ko'ra
taftishlar qanday guruhlarga bo'linadi?
Hisob palatasi to'g'risidagi Nizomga muvofiq taftish zimmasiga qanday
funksiyalarni bajarish yuklatilgan?
Hisob-kitoblar mexanizmini takomillashtirish va byudjetga to'lovlar intizomini
mustahkamlash bo'yicha hukumat komissiyasi to'g'risidagi Nizomga muvofiq
nimalar uning asosiy vazifalari deb belgilangan?
Respublika nazorat organlarining faoliyatini muvofiqlashtirish Kengashi
oldiga qanday vazifalar qo'yilgan?
O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi zimmasiga davlat moliyaviy
nazoratini amalga oshirish bo'yicha qanday asosiy vazifa va funksiyalar yuklangan?
Moliya vazirligi huzuridagi Bosh nazorat-taftish boshqarma-sining vazifalari
sifatida nimalar belgilangan?
Davlat soliq xizmati organlarining moliyaviy nazoratga oid asosiy vazifalari
nimalardan iborat?
O'zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo'mitasi tizimidagi Bosh nazorat-taftish
boshqarmasining vazifalariga nimalar kiradi?
Moliyaviy nazorat nodavlat turlarining tarkibi nimalardan iborat?
Ichki firmaviy moliyaviy nazoratning xarakterli xususiyatlari nimalardan
tashkil topadi?
Tijorat banklari tomonidan amalga oshiriladigan moliyaviy nazorat qanday
xususiyatlarga ega?
Auditorlik nazoratining asosiy vazifalari nimalardan iborat?
Auditorlik xizmatlari yana qanday boshqa xizmatlami ham ko'rsatishlari
mumkin?
Auditorlik tekshiruvining qanday turlari mavjud?
Har yili qanday sub'ektlar majburiy auditorlik tekshiruvidan o'tkazilishi shart?
Auditning asosiy tamoyili nimadan iborat?