MOLIYAVIY REJALASHTIRISH VA TARTIBGA SOLISH
Reja:
1. Moliyaviy rejalashtirish. Har qanday ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni
boshqarish tizimining asosiy bosqichlaridan biri rejalashtirish ekanligi.
2. Moliyaviy rejalashtirish amaliyotida qo‘llaniladigan asosiy usullar.
3. Moliyaviy rejalashtirish jarayonining asosiy bosqichlari.
4. Moliyaviy rejalashtirish turlari. Moliyaviy rejalashtirishning funksiyalari va
o‘ziga xos xususiyatlari.
5. Moliyaviy tartibga solish. Moliyaviy tartibga solishning huquqiy asoslari.
1-savol bayoni. Har qanday sotsial-iqtisodiy jarayonlarni boshqarish
tizimining asosiy bosqichlaridan biri rejalashtirishdir1. Iqtisodiy adabiyotlarda, eng
umumiy shaklda, rejalashtirish istiqbolga yo‘naltirilgan qarorlarni qabul qilish
bo‘yicha faoliyat deb talqin qilinadi.
“Rejalashtirish” tushunchasining ma’no-mazmunini yanada umumiyroq
bo‘lgan va xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar faoliyatini muvofiqlashtirishning ob’ektiv
zarurligi va imkoniyatini anglatuvchi “rejalilik” orqali aniqlash mumkin.
Haqiqatdan ham rejalashtirish amaliyotda rejalilikni amalga oshirishni, ya’ni
1 Mamlakatimizda rejali iqtisodiyotdan bozor iqtisodiyotiga o‘tilishi munosabati bilan ayrim iqtisodchilar tomonidan
iqtisodiyotda rejalashtirishning (shu jumladan, moliyaviy rejalashtirishning) roli butunlay inkor etilmoqda. Bu
narsani bozor iqtisodiyotining rejali iqtisodiyotdan tub farq qilishi, undagi munosabatlar rejalashtirilmasdan, balki
aksincha, stixiyali ravishda vujudga kelishi va h.k.lar bilan izohlashga harakat qilinmoqda. Shu boisdan ham ayrim
darslik va o‘quv qo‘llanmalarida rejalashtirish (shu jumladan, moliyaviy rejalashtirish) masalalariga o‘rin
berilmayapti. Ushbu o‘quv qo‘llanmasi mualliflarining fikricha, bozor iqtisodiyotining, eng avvalo, talab va taklifga
asoslanishi tegishli iqtisodiy jarayonlarning rejalashtirishdan mutlaqo voz kechilishini anglatmaydi. Aksincha,
bozor iqtisodiyotida ham rejalashtirish (shu jumladan, moliyaviy rejalashtirish ham) yangicha ma’no-mazmun kasb
etib, sotsial-iqtisodiy jarayonlarni boshqaruv tizimining eng muhim bosqichi bo‘lib qolaveradi.
balanslilik (muvozanat) va proporsionallilikka (mutanosiblikka) erishish bo‘yicha
ongli faoliyatni bildiradi. Shu ma’noda, moliyaviy resurslarning balansliligini
(muvozanatini) va prorporsionalliligini (mutanosibligini) ta’minlashga qaratilgan
faoliyatga moliyaviy rejalashtirish deyiladi.
Bunda balanslilik (muvozanat) davlatning ixtiyorida bo‘lgan moliyaviy
resurslar va xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning ixtiyorida (qo‘lida) qolgan
daromadlar o‘rtasidagi optimal nisbatni bildiradi. Proporsionallik (mutanosiblik)
esa korxonalar, xo‘jalik tarmoqlari, mintaqalar va davlat sub’ektlari bo‘yicha
daromadlarning soliq to‘languncha va soliq to‘langandan keyingi o‘lchamlari
(miqdorlari) o‘rtasidagi oqilona nisbatdan iborat. Ana shu nisbatni ko‘paytirish
yoki kamaytirish orqali davlat ularning rivojlanishini rag‘batlantirish yoki cheklab
qo‘yishi mumkin.
2-savol bayoni. Umumiy va oddiy ko‘rinishda, moliyaviy rejalashtirish
deyilganda moliyaviy rejalarni tuzish va amalga oshirish jarayoni nazarda tutiladi.
Moliyaviy rejani, xuddi uni ishlab chiqish, yaratish yoki tuzish jarayoni kabi
moliyaviy ko‘rsatkichlarni ijodiy tahlil qilish, umumlashtirish va o‘zaro bog‘lash
tizimi sifatida qarash kerak. Amaliyotda tez-tez foydalaniladigan rejalashtirish
ma’lumotlarini, masalan, korxona faoliyatining shakliy modelini ishlab chiqish va
shu asosda moliyaviy ko‘rsatkichlarning rejali tizimini aniqlashni, moliyaviy
rejalashtirishning ishchi sxemasi sifatida qarash mumkin. Shuni nazarda tutish
kerakki, moliyaviy rejalashtirish jarayonida u yoki bu sub’ekt faoliyat ko‘rsatishi
moliyaviy ta’minlanishining hayotiychanligini oshiruvchi noshakliy omillar
inobatga olinishi kerak.
“Moliyaviy rejalashtirish” tushunchasi o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
taraqqiyotning asosiy tendensiyalarini aniqlash va moliyaviy tahlil qilish;
jalb qilingan mablag‘lar va vaqtincha bo‘sh turgan mablag‘larni joylashtirish
menejmenti;
firma ichidagi moliyaviy natijalar va pullarni rejalashtirish, hisobga olish va
nazorat qilish texnologiyasi;
investitsion menejment;
kapitallar menejmenti;
faoliyatning boshqa ko‘rinishlari (trast, faktoring, lizing va boshqalar).
Demak,
moliyaviy
rejalashtirish
mamlakat
milliy
xo‘jaligini
rejalashtirishning tarkibiy qismi bo‘lib, sotsial-iqtisodiy rivojlanish rejasining
ko‘rsatkichlariga tayanadi, moliya tizimi barcha organlarining faoliyatlarini
muvofiqlashtirishga (koordinatsiya qilishga) yo‘naltiriladi. Moliya tizimi alohida
bo‘g‘inlarining nisbiy mustaqilligi quyidagilarni o‘zida aks ettiruvchi moliyaviy
rejalarning ishlab chiqilishi zarurligini belgilab beradi:
pul fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish shakllari va
metodlarining o‘ziga xosligi;
moliyaviy resurslarni tarmoqlar va hududlar bo‘yicha qayta taqsimlash.
Moliyaviy rejalashtirishning bosh ob’ekti rejada o‘zining miqdoriy ifodasini
oladigan moliyaning bo‘g‘inlari (moliyaviy munosabatlar) hisoblanadi. Konkret
pul fondlari mablag‘larining harakati yagona tizimga birlashtirilgan tegishli
moliyaviy rejalarda ifodalanadi va mustahkamlanadi.
Moliyaviy rejalar tizimining markazini byudjet rejasi egallaydiki, unda
byudjet fondining harakati, daromadlar va harajatlarni shakllantirish va ulardan
foydalanishning shakllari va metodlari, daromad va harajatlarning tarkibiy tuzilishi
va tuzilmasi o‘zining miqdoriy ifodasini topadi.
Moliyaviy
rejalashtirishning
umumdavlat
va
hududiy
darajalariga
istiqboldagi (istiqbol uchun mo‘ljallangan) moliyaviy rejalar, moliyaviy balanslar
va shuningdek, aholi daromadlari va harajatlari harakatining balansini ishlab
chiqish va amalga oshirishlar kiradi.
Istiqboldagi (istiqbol uchun mo‘ljallangan) moliyaviy rejalashtirish
iqtisodiy va sotsial taraqqiyot hamda moliyaviy siyosatni muvofiqlashtirishni
(koordinatsiya qilishni) ta’minlash, shuningdek ishlab chiqiladigan islohotlar,
dasturlar va qonunlarning moliyaviy oqibatlarini kompleks tarzda bashoratlash,
uzoq muddatli salbiy tendensiyalarni kuzatish va ularga nisbatan tegishli choralarni
o‘z vaqtida qabul qilish maqsadlarida amalga oshiriladi.
Odatda, istiqboldagi (istiqbol uchun mo‘ljallangan) moliyaviy rejalar
navbatdagi uch yil uchun ishlab chiqilib, uning birinchi yili uchun byudjet tuziladi,
navbatdagi ikki yil reja davri hisoblanib, ular davomida e’lon qilingan iqtisodiy
siyosatning
haqiqiy
natijalari
kuzatiladi.
Istiqboldagi
(istiqbol
uchun
mo‘ljallangan) moliyaviy rejalar mamlakat, uning ma’muriy-hududiy tuzilmalari
sotsial-iqtisodiy rivojlani-shining aniqlashtirilgan o‘rta muddatli bashoratining
ko‘rsatkichlarini hisobga olgan holda har yili o‘zgartirilishi (korrektirovka
qilinishi) mumkin. Reja davri esa, bunda yana bir yil oldinga suriladi.
Ijtimoiy takror ishlab chiqarishning proporsionalligi va balansliligini
ta’minlashda, pul muomalasini tartibga solishda davlatning yig‘ma moliyaviy
balansi (moliyaviy resurslar balansi) va har bir ma’muriy-hududiy tuzilmalarning
daromadlar va harajatlar balansi muhim o‘rinni egallaydi. Davlatning yig‘ma
moliyaviy balansi (moliyaviy resurslar balansi) mamlakat, uning sub’ektlari,
mahalliy-hududiy tuzilmalari va ma’lum hududda faoliyat ko‘rsatayotgan barcha
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning barcha daromadlari va harajatlarining jamidan
iboratdir. U o‘tgan yilgi davlatning hisobot yig‘ma moliyaviy balansi ( hisobot
moliyaviy resurslar balansi) asosida va mamlakat sotsial-iqtisodiy taraqqiyotining
bashorat ko‘rsatkichlariga muvofiq ravishda tuziladi hamda ular byudjet
loyihalarini ishlab chiqishda asos bo‘lib xizmat qiladi.
Bu moliyaviy rejalar (hujjatlar) Moliya vazirligi va moliya tizimining
boshqa bo‘linmalari faol ishtirokida Iqtisodiyot vazirligi tomonidan ishlab
chiqiladi. Balansda byudjet fondi, nobyudjet fondlar, sug‘urta fondi, kredit fondi,
korxona va tashkilotlarning pul fondlari va nihoyat, fuqarolarning pul mablag‘lari
tarkibida rejalashtiri-layotgan resurslarning shakllanishi va ulardan foydalanish aks
ettiriladi. Moliyaviy rejalashtirishning balans metodi mamlakat, uning ma’muriy-
hududiy tuzilmalari va mahalliy ma’muriyatlari masshtabida moliyaviy resurslar
defitsitini aniqlashga, barcha xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar o‘rtasida mablag‘larni
samarali va asosli qayta taqsimlashga imkon beradi. Davlatning yig‘ma moliyaviy
balansi (moliyaviy resurslar balansi) mavjud barcha moliyaviy rejalarni yagona
tizimga birlashtiradi. Uning ko‘rsatkichlari byudjet va kredit rejalarini, shuningdek
boshqa moliyaviy rejalarni tuzishda asos sifatida qabul qilinadi.
Quyidagilar moliyaviy rejalashtirishning asosiy vazifalari hisoblanadi:
ishlab chiqarish, investitsion va moliyaviy faoliyatlarni kerakli bo‘lgan
moliyaviy resurslar bilan ta’minlash;
pul mablag‘laridan iqtisod qilib, tejab-tergab foydalanish hisobidan
korxonaning foydasini oshirish bo‘yicha ichki rezervlarni qidirib topish;
kapitalni samarali joylashtirish yo‘llarini aniqlash, undan oqilona va
samarali foydalanishni baholash;
kontragentlar bilan optimal moliyaviy munosabatlarni o‘rnatish;
korxonaning moliyaviy ahvoli, to‘lovga qobilligi va kreditga layoqatliligi
ustidan nazorat o‘rnatish.
Bozor munosabatlariga o‘tilganiga qadar moliyaviy rejalashtirishning
mazmuni korxonalarda sof operativ vazifalarni – markazlashtirilgan iqtisodiyot
amal qilganligi uchun yetarli darajada formal bo‘lgan korxonalarning besh yillik
moliyaviy rejalaridagi ko‘rsatkichlarni ishlab chiqish, istiqbolga mo‘ljallangan
rejalarning loyihasini baholash, korxonaning yillik moliyaviy rejalarini tuzish
kabilarni hal etishga qaratilgan edi. Bunday amaliyotning hukm surganligi korxona
moliyaviy xizmatlarining obro‘yiga obro‘ qo‘shmas, chunki ularga hech narsa
bog‘liq emas edi. Bozor iqtisodiyotida moliyaviy xizmatlarning roli tubdan
o‘zgaradi. Ular korxona rivojlanishini faol va ta’sirchan boshqaradi va bir
vaqtning o‘zida, shu rivojlanishning yo‘nalishi va sifatini nazorat qiladi.
2-savol bayoni. Hozirgi sharoitdagi moliyaviy rejalashtirish barcha zaruriy
harakatlarni oldindan ko‘zda tutishgina (ko‘ra bilishgina) emas. Bu tegishli ishlarni
amalga oshirish jarayonida yuzaga chiqishi mumkin bo‘lganhar qanday kutilmagan
holatlarni ko‘ra olish qobiliyati hamdir. Albatta, xo‘jalik yurituvchi sub’ekt o‘z
faoliyatidagi barcha risklarga barham beraolmaydi. Lekin u ana shu risklarni
samarali oldindan ko‘ra bilish yordamida boshqarish imkoniyatiga ega.
Moliyaviy rejalashtirish amaliyotida quyidagi asosiy metodlardan
foydalanish mumkin:
- iqtisodiy tahlil metodi;
- normativ metod;
- balansli hisob-kitoblar va pul oqimlari metodi;
- ko‘p variantlilik metodi;
- iqtisodiy-matematik modellashtirish metodi va boshqa metodlar.
3-savol bayoni. Moliyaviy rejalashtirish jarayonining quyidagi asosiy
bosqichlarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar faoliyatining moliyaviy natijalarini tadqiq
etish;
operativ rejalarning o‘zgarishi asosida moliyaviy hisobotlarning bashorat
variantlarini ishlab chiqish;
o‘z reja topshiriqlarining bajarilishini ta’minlash uchun xo‘jalik yurituvchi
sub’ektning moliyaviy resurslarga bo‘lgan konkret ehtiyojlarini aniqlash;
moliyalashtirish manbalari (shu jumladan, o‘z va tashqi manbalarning) va
ularning tarkibiy tuzilishini bashoratlash;
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasini boshqarishning tizimini yaratish
va uni ushlab turish (qo‘llab-quvvatlash);
shakllantirilgan rejalarni operativ o‘zgartirish tartibini (protsedurasini)
ishlab chiqish.
4-savol bayoni. Moliyaviy rejalashtirishning ikki turi bo‘lishi mumkin:
- strategik moliyaviy rejalashtirish;
- joriy moliyaviy rejalashtirish.
Strategik moliyaviy rejalashtirish o‘z ifodasini strategik moliyaviy rejalarda
topadiki, u tashqi va ichki muhitda o‘zgarayotgan xo‘jalik yuritish sub’ekti
moliyaviy taraqqiyotining ko‘p variantli bashoratidan iboratdir.
Strategik moliyaviy reja, hech bo‘lmaganda, quyidagi savollarga aniq javob
bermog‘i lozim:
xo‘jalik yurituvchi sub’ekt uchun talab qilinadigan kapitalning o‘lchami
qanday, u qaysi manbalar hisobidan va qanday muddatlarda jalb qilinadi?
bu kapitaldan qanday qilib foydalaniladi?
o‘z kuchiga ishongan holda xo‘jalik yurituvchi sub’ekt rivojlanishi
mumkinmi? Agar yo‘q bo‘lsa, moliyaviy resurslarni jalb qilishning manbalari
qanday?
xo‘jalik yurituvchi sub’ekt pul mablag‘lari tushumi, ishlab chiqarishning
rentabelligi va investitsiyalar daromadligining qanday darajalariga chiqishi
mumkin va qay muddatlarda?
O‘z navbatida, joriy moliyaviy rejalashtirishning asosiy funksiyalari
quyidagilardan iborat:
ishlab chiqarish, investitsion, marketing, ilmiy-loyihaviy va qidiruv
faoliyatlarini hamda sotsial loyihalarni amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan
moliyaviy resurslarning hajmi va ularning manbalarini aniqlash;
mahsulotni (ishni, xizmatni) ishlab chiqarish va realizatsiya qilish
tannarxini rejalashtirish;
pul oqimlarini rejalashtirish;
butun xo‘jalik yurituvchi sub’ekt doirasida foydani rejalashtirish
(bashoratlash);
investitsiyalarning daromadliligini rejalashtirish.
Ma’lum bir muddatni qamrab olishiga qarab, moliyaviy rejalar quyida ikki
guruhga bo‘linishi mumkin:
- uzoq muddatli moliyaviy rejalar;
- qisqa muddatli moliyaviy rejalar.
Uzoq va qisqa muddatli moliyaviy rejalar bir-birlaridan nafaqat o‘zining
qamrab olish gorizonti bo‘yicha, balki rejalashtirish maqsadlariga ko‘ra ham
farqlanadi. Agar uzoq muddatli moliyaviy rejalarning (rejalashtirishning) bosh
maqsadi moliyaviy barqarorlik nuqtai-nazaridan firma kengayishining yo‘l
qo‘yilishi mumkin bo‘lgan sur’atlarini aniqlash bo‘lsa, qisqa muddatli moliyaviy
rejalarning (rejalashtirishning) bosh maqsadi firmaning doimiy to‘lovga qobilligini
ta’minlashdan iboratdir.
Alohida olingan xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning moliyaviy rejasi unga
tegishli bo‘lgan biznes-rejaning tarkibiy qismi hisoblanadi. Unda marketing,
operativ faoliyat, mulkka egalik huquqi va korxona faoliyat ko‘rsatishining boshqa
yo‘nalishlari (aspektlari) qiymat ko‘rsatkichlarida ifodalanadi. Moliyaviy reja
korxona butun faoliyatini moliyaviy jihatdan ta’minlashning instrumenti sifatida
maydonga chiqadi va bir vaqtning o‘zida, shu faoliyatning moliyaviy natijalarini
harakterlaydi. Biznes-rejaning tarkibida moliyaviy reja quyidagi yo‘nalishlar
bo‘yicha ishlab chiqiladi:
bozorlarni va ko‘zda tutilayotgan sotuvlar hajmini o‘zlashtirishning
loyihaviy ko‘rsatkichlarini ishlab chiqish;
tannarxning turli ko‘rinishlarini (to‘liq, ishlab chiqarish, to‘g‘ri va
boshqalar) hisob-kitob qilish. Bu yerda marketing tadqiqotlari, reklama, bozorlarni
o‘zlashtirish harajatlarini hisobga olish muhim ahamiyat kasb etadi;
pul mablag‘larining yillik oqimini loyihalashtirish va moliyaviy natijalarni
aniqlash. Bu tushumlarning kelib tushishi, debitorlik va kreditorlik qarzlarining
o‘zgarishi,
moliq
to‘lovlarini
optimallashtirish
va
boshqalar
bo‘yicha
dinamikalarning bashorat qilinishini taqoza etadi.
5-savol bayoni. Takror ishlab chiqarish parametrlarini o‘zgartirish
(korrektirovka qilish) maqsadida moliyaviy munosabatlarning barcha aspektlaridan
(yo‘nalishlaridan) foydalanish bo‘yicha davlat tomonidan tashkil qilinadigan
faoliyatga sotsial-iqtisodiy jarayonlarni moliyaviy tartibga solish deyiladi. U
kishilik jamiyatining tabiiy taraqqiyoti natijasida dunyoga kelgan hamda
iqtisodiyot va sotsial soha sog‘lom faoliyat ko‘rsatishining ajralmas qismi (sharti)
hisoblanadi. Moliyaviy tartibga solishning sub’ekti davlat tuzilmalari bo‘lsa, uning
ob’ekti ijtimoiy tizim ishtirokchilarining daromadlari va harajatlaridir.
Makro- va mikrodarajada jamiyat ehtiyojlarining maksimal qondirilishini
ta’minlaydigan
jamg‘armalarni
taqsimlashning
prorporsiyalarini
o‘rnatish
moliyaviy tartibga solish jarayonida yechiladigan asosiy vazifa hisoblanadi. Bu
narsa shaxsiy, jamoa va ijtimoiy manfaatlar, qadriyatlar va boyliklarning oqilona
inobatga olinishini ko‘zda tutadi va samarali ishlayotgan bozor mexanizmi bilan
davlatning ta’siri tizimini qo‘shish muammolarining moliyaviy aspektini
(yo‘nalishini) aks ettiradi.
Bozor ho‘jaligining moliyaviy regulyatorlariga (tartibga soluvchilariga)
quyidagilar kiradi:
byudjetga soliqli va nosoliqli to‘lovlar;
moliyaviy imtiyozlar va sanksiyalar;
byudjet tashkilotlarining ekspluatatsion harajatlari;
umumiy va maqsadli subsidiyalar, shu jumladan, davlat buyurtmalarini
to‘lashga mo‘ljallanganlari;
nobyudjet fondlarning daromadlari va harajatlari;
davlat korxona va tashkilotlarining daromadlari va harajatlari.
Moliyaviy ta’sir ko‘rsatishga tartibga solishning quyidagi ko‘rinishlari
(shakllari) xos:
to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita);
egri (bilvosita);
aralash.
Moliyaviy ta’sir ko‘rsatishning to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita) tartibga solish
shakli quyidagilar orqali namoyon bo‘ladi:
to‘g‘ri (bevosita) umumdavlat soliqlarini undirish yordamida;
taraqqiyot byudjetidan harajatlarni moliyalashtirish jarayonida;
byudjet va markazlashtirilgan nobyudjet fondlarga soliqlar va to‘lovlar
stavkalarini oshirilgan yoki kamaytirilgan tarzda qo‘llash yo‘li bilan;
davlat harajatlarining normativlari o‘lchamini o‘zgartirish orqali;
moliyaviy intizomni buzganligi uchun jarimalar, penyalarni undirish
natijasida.
Bularning barchasi, o‘z navbatida, takror ishlab chiqarish sub’ektlari
daromadlarining darajasini va bozor kon’yunkturasini to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita)
o‘zgartiradi.
Tartibga solishning egri (bilvosita) shakllari o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
davlat tomonidan egri (bilvosita) soliqqa tortish;
davlat joriy harajatlarini amalga oshirish.
Moliyaviy ta’sir ko‘rsatishning aralash shakllari orasidan quyidagilarni
alohida ajratib ko‘rsatish mumkin:
mahalliy soliqlar;
byudjetga nosoliqli to‘lovlar tizimi;
faoliyatning alohida turlari va tadbirlarni imtiyozli soliqqa tortish va
imtiyozli moliyalashtirish;
davlat korxonalari va tashkilotlari fondlari hamda markazlashtirilmagan
nobyudjet fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish normativlari.
Davlat daromadlari va davlat harajatlarining konkret turlari, ularni jalb
(mobilizatsiya) qilish va taqdim etish metodlari masalaning tashkiliy tomonlari
bilan birgalikda moliyaviy tartibga solishning usullarini o‘zida mujassam etadi.
Mablag‘larni undirish (olish) va moliyalashtirishni taqdim etishning konkret
prinsiplari bunday ta’sirning harakterini aniqlab beradi. Va nihoyat, moliyaviy
qonunchilik va hokimiyatning vakolatli organlari moliyaviy tartibga solishni
amalga oshirish uchun tashkiliy imkoniyatlarni ta’minlaydi. Moddiy ishlab
chiqarish sohasida yaratilgan qiymatni taqsimlash jarayoniga kirib borib, davlat
moliyasi markazlashtirilmagan pul fondlarini shakllantirishga ham faol ta’sir
ko‘rsatadi. Bu narsa, o‘z navbatida, mablag‘larning individual doiraviy aylanishini
ta’minlashga sharoit yaratib beradi.
Oxir oqibatda moliyaviy tartibga solish, davlatning ta’sirini ta’minlashning
boshqa shakllari (foizning darajasi, bojxona bojlarining darajasi, davlat
korxonalari mahsulotining bahosi, valyuta kursi, pul massasining hajmi va tarkibiy
tuzilmasi, ma’muriy-qonunchilik faoliyati va boshqalarga ta’sir ko‘rsatish) bilan
birgalikda asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar dinamikasida ijobiy o‘zgarishlar
bo‘lishini ta’minlashi mumkin. Biroq, amaliyotda bu narsaning sodir bo‘lishi
ancha murakkab bo‘lib, u chuqur va har tomonlamali nazariy ishlanmalar va
murakkab matematik hisob-kitoblarga asoslanishni talab qiladi. Bu sohada bunday
kompleks tadqitqotlarning mavjud emasligi, albatta, muvaffaqiyatsizlikka olib
keladi. Bu yerda “baxtli bilet”ning tasodifan tanlanishi (topilishi) mutlaqo mumkin
emas. Shuningdek, “metod” sifatida moliyaviy tartibga solishning cheklangan
ekanligini ham e’tibordan chetda qoldirmaslik kerak. YAIMning hajmi va o‘sish
sur’atlari; davlat undirmalarining iqtisodiy jihatdan yo‘l quyilishi mumkin bo‘lgan
maksimal darajasi; boshqa “aralash” regulyatorlarning ta’siri; ijobiy samaraning
majburiy sharti sifatida siyosiy barqarorlik va puxta o‘ylangan umumiy iqtisodiy
strategiyaning (joriy va uzoq muddatli) mavjudligi kabilarni,bu o‘rinda, ana
shunday ob’ektiv cheklanmalar (cheklovchilar) qatoriga kiritish mumkin.