MOLIYAVIY SIYOSAT
1.1. Moliyaviy siyosatning mazmuni va prinsiplari
Moliyaviy boshqaruvning barcha tizimi davlat moliyaviy siyosa-tiga asoslanadi.
Shuning uchun ham moliyaviy siyosat moliyaviy boshqaruv tizimida eng asosiy element
hisoblanadi. Moliyaviy siyosat davlatning moliyaviy munosabatlar sohasidagi mustaqil
faoliyatidir. Bu faoliyat davlatning u yoki bu iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish dasturini
amalga oshirish uchun tegishli moliyaviy resurslar bilan ta'minlashga qaratilgan.
Ijtimoiy rivojlanish deyilganda faqatgina maorif, madaniyat, sog'liqni saqlash va
boshqa ijtimoiy ehtiyojlarning rivojlanishi tushunilibgina qolmasdan jamiyatning ijtimoiy
tuzilmasi ham tushuniladi. Shuning uchun moliyaviy siyosatni faqat iqtisodiy siyosatga
bog'lab qo'yish maqsadga muvofiq emas.
Siyosat davlat faoliyatining barcha yo'nalishlarini qamrab oladi. Siyosiy ta'sir ob'ekti
hisoblangan ijtimoiy munosabatlar sohalariga bog'liq ravishda iqtisodiy yoki ijtimoiy,
madaniy yoki texnikaviy, byudjet yoki kredit, ichki yoki tashqi siyosat to'g'risida gapiriladi.
Moliyaviy siyosat o'z-o'zini bosib turuvchi mustaqil ahamiyatga ega bo'lib, bir
vaqtning o'zida ijtimoiy faoliyatning har qanday sohasida davlat siyosatini amalga
oshirishning muhim vositasi hisoblanadi. Bu yerda uning iqtisodiyot, ijtimoiy soha, harbiy
islohotlar yoki xalqaro munosabatlar bo'lishi jiddiy ahamiyatga ega emas.
Siyosat, siyosiy ta'sir va siyosiy rahbarlik quyidagi uch elementlardan tarkib topadi:
bosh maqsadni aniqlash va qo'yish hamda jamiyat hayotining ma'lum bir davriga xos
qo'yilgan maqsadlarga erishish uchun yechi-lishi zarur bo'lgan istiqboldagi va yaqin
kunlardagi vazifalarni aniq-lashtirish;
qo'yilgan maqsadlarga qisqa muddatlarda erishiladigan, yaqin kunlardagi va
istiqboldagi vazifalar esa oqilona tartibda hal qilinadigan munosabatlaming metodlari,
vositalari va aniq shakllarini ishlab chiqish;
• qo'yilganvazifalarni yechishga qodir bo'lgan kadrlarni tanlash va joy-joyiga qo'yish,
ularning bajarilishini tashkil etish.
Demak, takror ishlab chiqarishning alohida ehtiyojlarini qondirish va uzluksiz takror
ishlab chiqarish jarayonini moliyaviy resurslar bilan ta'minlash uchun ijtimoiy boylikni
shakllantirish, taqsimlash va qayta taqsimlash jarayonlariga yo'naltiriladigan maqsad va
vazifalarning yechilishini aniqlashga moliyaviy siyosat deyiladi.
Moliyaviy siyosatga quyidagicha boshqa ta'rif ham berish mumkin: moliyadan
foydalanishning metodlari, uni tashkil qilishning amaliy shakllari va metodologik
prinsiplarining majmuiga (yig'indisiga) moliyaviy siyosat deyiladi.
Ayrim hollarda moliyaviy siyosat davlatning o'z funksiyalarini bajarishi uchun
moliyaviy munosabatlardan foydalanish bilan bog'liq bo'lgan davlat organlarining ma'lum
bir faoliyati sifatida talqin qilinadi. Bunday talqin o'zida bir necha xavfni mujassam etadi.
Buning boisi shundaki, milliy xo'jalik taraqqiyotida davlatning roli to'g'risidagi jamiyatda
hukmron tasawurlarga muvofiq ravishda davlatning vazifalari va funksiyalari ham
o'zgaradi, transformat-siyalanadi. Masalan, mamlakat iqtisodiyotiga davlatning aralashuvi,
aholi turmush darajasi ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarini tenglashtirish va shunga o'xshash
davlatning funksiyalari va vazifalarini aniqlaydigan boshqa bir qancha masalalar hamon
munozaraligicha qolmoqda. Buning ustiga, moliyaviy siyosatdan faqat davlatning
funksiyalarini bajarish vositasi sifatida foydalanish davlat hokimiyat organlari, mahalliy o'z-
o'zini boshqarish organlari bilan moliya tizimining boshqa sub'ektlari, ya'ni aynan
mamlakatning aholisi va xo'jalik yurituvchi sub'ektlari manfaatlari o'rtasida qarama-qar-
shiliklarni keltirib chiqadi.
Masalan, ko'plab mutaxassislar, shujumladan, davlat hokimiyat organlarining vakillari
tomonidan amaldagi soliq mexanizmining samarasiz ekanligi, biznesning ayrim sohalari
uchun esa uning oqibati juda yomon natijalarga olib kelishi mumkinligi ilmiy va amaliy
jihatdan asoslansa-yu, moliyaviy siyosat uzoq vaqt davomida o'zgarmasdan qolaversa,
amalga oshiriladigan soliq islohotlari uning mohiyatini o'zgartirmasa, bunday holda
davlatning moliyaviy siyosati davlat hokimiyatining tegishli organlari tomonidan faol
ravishda hayotga tadbiq etilayotgan alohida shaxslar guruhining moliyaviy siyosatiga
aylanib qoladi.
Yuqorida bayon qilinganlardan quyidagi uch mantiqiy xulosa kelib chiqadi:
birinchidan, moliyaviy siyosat faqat o'z manfaatlarini ko'zda tutadigan hokimiyat
organlarining u yoki bu maqsadlarga erishishi vositasi emas, balki jamiyatning ijtimoiy-
iqtisodiy vazifalarini yechish vositasi bo'lishi kerak;
ikkinchidan, davlatning moliyaviy siyosati faqat davlat hokimiyat organlarining emas,
balki moliya tizimi barcha sub'ektlarining manfaatlarini hisobga olishi lozim;
uchinchidan, davlat moliyaviy siyosati va davlat hokimiyat organlarining moliyaviy
siyosatini farqlash zarur.
Shunday qilib, davlat moliyaviy siyosatini mamlakat moliya tizimining barcha
bo'g'inlarida moliyaviy resurslar o'sishini mutanosiblashtirilgan holda ta'minlash bo'yicha
davlat ijtimoiy-iqtisodiy siyosatining bir qismi sifatida qarash kerak. Xorijiy tajriba-larning
ko'rsatishicha, moliyaviy resurslarning mutanosiblashtirilgan holda o'sishi zarurligini inkor
etish mamlakat moliya tizimining degradatsiyalashuviga, iqtisodiyotning yemirilishi va
vayron bo'li-shiga olib keladi.
Moliyaviy siyosatning o'ziga xos bo'lgan eng asosiy xususiyati shundan iboratki, bu
siyosat
mamlakat
ishlab
chiqaruvchi
kuchlarining
rivojlanishiga
va
iqtisodiy
muvaffaqiyatlarga uzluksiz ravishda ta'sir ko'rsatib turishga yo'naltirilgan bo'lishi kerak.
Bunday siyosat aholining turmush farovonligini ta'minlab va davlat daromadlari manbaini
ko'paytirib, moliyaviy xo'jalikka nisbatan eng yuqori natijalarni berishi mumkin. Moliyaviy
siyosat ana shunga yo'naltirilganligi orqali uning quyidagi eng asosiy maqsadini aniqlash
mumkin: jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti, aholi turmushi darajasi va sifatini
oshirish uchun moliyaviy sharoitlarni yaratish moliyaviy siyosatning asosiy maqsadidir.
Agar gap korxonalarning moliyaviy siyosati xususida ketadigan bo'lsa, bu narsa
korxona moliyaviy menejeriarining biznesni yuritish maqsadlariga erishish borasidagi
faoliyatini anglatadi. Korxona moliyaviy siyosatining maqsadi quyidagilardan iborat
bo'lishi mumkin:
raqobat kurashi sharoitida korxonaning sog'lom faoliyat ko'rsatishiga erishish;
yirik moliyaviy muvaffaqiyatsizliklardan va bankrotga (kasodga) uchrashdan qochib
qutilish;
raqobatchilar bilan kurashda yetakchilikka erishish;
korxonaning bozor qiymatini maksimallashtirish;
korxona iqtisodiy salohiyatining o'sish sur'atJarini barqaror o'stirish;
ishlab chiqarish va realizatsiya hajmini oshirish;
foydani maksimallashtirish;
xarajatlarni minimallashtirish;
rentabelli faoliyatni ta'minlash
va boshqalar.
Korxona moliyaviy siyosatining u yoki bu maqsadlaridagi ustuvorlik, eng awalo,
biznes yuritishning maqsadlariga muvofiq ravishda aniqlanadi. Qo'yilgan maqsadlarga
erishish uchun tegishli moliyaviy mexanizmdan foydalaniladi.
Moliyaviy siyosat moliyaning o'zidabevosita mujassam bo'lgan boshqaruvning
salohiyatli imkoniyatlarini, ishning aniq metodlari, moliya tizimi (boshqaruv sub'ektlari)
organlarini tashkil qilish bilan bir joyga bog'lashga imkon beradi. Dunyoning barcha
mamlakat-larida moliyaviy siyosat moliya tizimi orqali amalga oshirilib, uning faoliyati
quyidagi prinsiplar asosida quriladi:
moliya tizimi bo'g'inlarining o'ziga xos xususiyatlarini inobatga olib moliyaviy
boshqaruvni amalga oshirish;
barcha moliyaviy muassasalar funksiyalarining umumiyligi;
barcha quyi boshqaruv organlarining faol ishtirokida markazdan umumiy boshqarish.
Moliyaviy
siyosatni
amalga
oshirishning
asosiy
metodologik
prinsiplari
quyidagilardan iborat:
oxirgi maqsadga bog'liqlik;
xo'jalikdagi barcha tarmoqlaming makroiqtisodiy mutanosibligi;
jamiyat a'zolarining manfaatlariga muvofiqligi;
haqiqiy imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoit-larni hisobga olish.
Moliyaviy siyosat dasturlarini (uzoq, o'rta va qisqa muddatli) bajarish uchun moliyaviy
resurslarni jalb qilish, ularni taqsimlash va qayta taqsimlashga yo'naltirilgan davlat tadbirlari
majmui ta'minlaydi. Bu tadbirlar orasida moliyaviy munosabatlarning shakl-lari va
normalarini huquqiy tartibga solish muhim o'rin egallaydi.
O'z-o'zidan moliyaviy siyosat yaxshi yoki yomon bo'lishi mumkin emas. Uning yaxshi
yoki yomon ekanligi jamiyat (yoki uning ma'lum bir qismi) manfaatlariga qanchalik
muvofiqligi va quyilgan maqsadlarga erishish hamda aniq vazifalarning yechilishiga qay
darajada ta'sir ko'rsatganligi bilan belgilanadi.
Hukumatning moliyaviy siyosatiga baho berish uchun va uni o'zgartirish bo'yicha
tavsiya berish uchun, birinchi navbatda, butun jamiyat manfaatlari va aholining alohida
gurahlari manfaatlarini ajratgan holda jamiyat taraqqiyotining aniq dasturiga, yechilishi
lozim bo'Igan masalalarning muddatlari va metodlarini aniqlagan holda istiqboldagi va
yaqin yillardagi vazifalarning tavsifiga ega bo'lmoq lozim. Faqat ana shunday sharoitdagina
moliyaviy siyosatni amalga oshirishning konkret mexanizmini ishlab chiqish va unga
xolisona baho berish mumkin.
Agar moliyaviy siyosat ijtimoiy taraqqiyot ehtiyojlarini, jamiyatdagi barcha qatlamlar
va alohida guruhlarning manfaatlarini, ma'lum tarixiy sharoitni va hayotning o'ziga xos
xususiyatlarini yuqori darajada hisobga oladigan bo'lsa, uning natijalari shuncha samarali
bo'ladi.
Bir vaqtning o'zida, moliyaviy siyosatning muvaffaqiyati muvofiqlashtirish
mexanizmining sifatli ishlab chiqarilishiga va jamiyatdagi turli qatlamlar manfaatlarini
amalga oshirilishiga hamda davlat ixtiyorida bo'Igan ob'ektiv imkoniyatlarning
mavjudligiga, ya'ni jamiyat ijtimoiy tizimidagi hamda ijtimoiy ong va psixologiya
holatidagi o'zgarishlarni hisobga olgan holda moliyaviy siyosatni amalga oshirilishiga,
ayrim hollarda, bir-biriga qarama-qarshi ta'sir ko'rsatuvchi omillarning ta'siridan har
tomonlama foydalanish mexanizmini ishlab chiqishga bevosita bog'liq.
Moliyaviy siyosat, eng awalo, moliyaviy resurslarning maksimal hajmini
shakllantirishga yo'naltirilgan bo'lishi kerak. Chunki aynan moliyaviy resurslar har qanday
o'zgarishlarning moddiy asosini tashkil etadi. Shunga muvofiq ravishda moliyaviy siyosatni
aniqiash va uni shakllantirish uchun davlatning moliyaviy ahvoli to'g'risida ishonchli
ma'lumotlarzarurdir. Huquqiy demokratikdavlatda moliyaviystatistika ko'rsatkichlari keng
jamoatchilikka ham tegishli bo'lishi kerak. Moliyaviy hisobotlar esa doimiy, o'z vaqtida
beriladigan, hamma olishi mumkin bo'lgan va eng asosiysi ishonchli bo'lmog'i lozim.
Moliyaviy siyosatning mazmuni u qamrab oladigan moliyaviy munosabatlar
rivojlanishi yo'nalishlarining umumiy ko'lami bilan belgilanadi. Ularning tarkibiga
quyidagilar kirishi mumkin:
moliyaviy siyosatning umumiy konsepsiyasini (maqsadlari, prinsiplarini, vazifalarini,
amalga oshirish bosqichlari va eng samarali metodlarini) ishlab chiqish;
makrodaraja va bozor iqtisodiyoti sub'ektlari darajasida iqtisodiy o'sishni
rag'batlantiradigan bozor iqtisodiyotining rivojlanishiga mos bo'lgan dinamik holdagi
moliya mexanizmini shakllantirish;
markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan resurslar va moliyaviy oqimlarning
samarali boshqarilishini oshirish bo'yicha choralar tizimini ishlab chiqish va amalga
oshirish;
ijtimoiy takror ishlab chiqarish va iqtisodiyotni istiqbolli restrukturizatsiya
qishlishdagi roliga muvofiq ravishda ijtimoiy iqtisodiy tizimning barcha darajalari va
sohalari bo'yicha moliyaviy resurslarni oqilona taqsimlashni tashkil qilish;
iqtisodiy o'sishningjoriy va istiqboldagi moliyaviy salohiyatini shakllantirish.
Shuningdek,
moliyaviy
siyosatning
mazmuni,
asosiy
yo'nalishlari
jamiyat
taraqqiyotida davlatning roli to'g'risidagi fanning rivojlanish darajasiga va iqtisodiyotni
boshqarishda davlat ishtiroki darajasini aniqlaydigan tegishli nazariy konsepsiyalarga,
moliyaviy siyosatni amalga oshirishga doir alohida vositalardan foydalanishda, ya'ni
moliyaviy munosabatlarni tashkil etishning aniq shakllarida namoyon bo'ladi. Shunga
asosan ta'kidlash joizki, yigirmanchi yuz yillikda jamiyat taraqqiyotida davlatning roli
to'g'risidagi masala bo'yicha moliya nazariyasining asosiy yo'nalishlari mumtoz burjuaziya
siyosiy iqtisodchilari A.Smit (1723—1780) va D.Rikardo (1772-1823) hamda ingliz
iqtisodchisi J.Keyns (1883-1946) va ularning izdoshlari tomonidan aniqlangan.
Mumtoz siyosiy iqtisod asoschilari bo'Igan A.Smit va D.Rikardolar ilgari surgan
konsepsiyalarning mohiyati shundan iboratki, davlat iqtisodiyotga aralashmasdan erkin
raqobatni saqlamog'i lozim va jamiyat xo'jalik hayotini tartibga solishda asosiy rol bozor
mexanizmlariga ajratilishi kerak. Ana shu prinsiplarni inobatga olgan holda yigirmanchi yuz
yillikning 20-yillari oxiriga qadar moliyaviy siyosat davlat xarajatlari va soliqlarni
cheklashga, davlatning muvozanatli byudjetini ta'minlashga qaratildi. Shu maqsadlarga
muvofiq ravishda moliyaviy munosabatlarni tashkil etish, asosan, harbiy, boshqaruv va
davlat qarzini qaytarish hamda unga xizmat qilish xarajatlarini byudjetdan moliyalashtirish
orqali davlat funksiyalari amalga oshirilishini ta'minladi. Byudjet daromadlari esa, asosan,
egri (bilvosita) soliqlar yordamida shakllantirildi.
XX asrning 20-yillari oxirlaridan boshlab keynschilik nazariy konsepsiyasi ustunlik
qila boshladi. Unga ko'ra, iqtisodiyot taraqqiyotida davlat rolini takror ishlab chiqarish
jarayonining davriy rivojlanishiga aralashish va uni tartibga solish orqali kuchaytirish
zarurligi asoslandi. Bunday moliyaviy siyosatni amalga oshirishning asosiy vositasi sifatida
yangi ish joylarini yaratishga yo'naltirilgan davlat xarajatlari maydonga chiqdiki, bu narsa
bir vaqtning o'zida bir necha iqtisodiy va ijtimoiy vazifalarning yechilishiga imkon berdi:
aholining bandlik darajasi ortdi va aksincha, ishsizlik kamaydi; tadbirkorlik faoliyati o'sdi;
qo'shimcha talab shakllantirildi; MD ko'paydi; ijtimoiy ehtiyojlarni moliyalashtirishda katta
imkoniyatlar paydo bo'ldi va h.k.
Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi Davlat byudjeti xarajatlari oshishiga olib keldi va
shunga muvofiq ravishda bir vaqtning o'zida davlat daromadlari oshirilishini ta'minlashga
qaratilgan moliyaviy choralar ko'rildi. Daromad solig'i davlat daromadlarini oshirishdagi
asosiy manbaga aylandi. Uni hisoblashda soliqqa tortishning prog-ressiv stavkalari
qo'llanildi. Soliqlarning bunday tizimi MDni taqsimlashda davlatning rolini oshirishga olib
keldi.
Moliyaviy yo'nalishda har ikkala nazariy konsepsiyalar o'rtasidagi farq mohiyatan
byudjet defitsitini turli xilda baholanishi bilan belgilanadi. Agar birinchi konsepsiya
defitsitsiz byudjetni shakllantirish va undan foydalanish zarurligidan kelib chiqqan bo'lsa,
ikkinchi konsepsiya esa byudjet defitsitining bo'lishi mumkinligiga yo'l qo'ygan va ayni
zamonda iqtisodiy o'sishni rag'batlantirishda byudjet defitsitiga faol rol ajratgan.
Haqiqatdan ham XX asrning 30—60-yillarida keynscha moliyaviy siyosat deb nom
olgan siyosat g'arb mamlakatlarida o'z samara-dorligini isbotladi. Davlatning iqtisodiyotga
aralashuvi kengayishi va tartibga soluvchi funksiyasining kuchayishi oqibatida moliyaviy
munosabatlarni tashkil qilish murakkablashdi. Davlat xarajatlarini defitsitli moliyalashtirish
siyosati davlat krediti rivojlanishini belgilab berdi. Uzoq va o'rta muddatli qarzlarni jalb
etish ssuda kapitallari bozorining rivojlanishiga olib keldi va o'z ahamiyati bo'yicha davlat
moliyaviy resurslarini shakllantirishdagi ikkinchi manbaga aylandi. Natijada MDni qayta
taqsimlashda moliyaning roli yanada kuchaydi.
XX asrning 70-yiIlarida iqtisod nazariyasidagi neoklassik yo'nalish moliyaviy
siyosatning o'ziga xos xususiyatlarini belgilab berdi. Bu konsepsiya davlatning tartibga
soluvchilik rolidan voz kechmasa-da, uning iqtisodiyotga va ijtimoiy sohaga aralashuv
darajasini biroz chekladi. Amalda esa davlatning aralashuvi kamaymadi, aksincha biroz
kuchaydi. Chunki bunday aralashuv endilikda faqat Davlat byudjetining daromadlari va
xarajatlari orqali amalga oshirilib qolmasdan, pul muomalasi, valyuta kursi, ssuda
kapitallari va qimmatli qog'ozlar bozorini ham tartibga solish orqali sodir etildi. Buning
natijasida davlatning ta'sir doirasi kengaydi va kapitallar oqimida uning roli kuchaydi.
Bularning barchasi taraqqiyotning qayta qurish tuzilmasiga va ijtimoiy omillariga o'z
ta'sirini ko'rsatdi.
Hozirgi paytda rivojlangan mamlakatlarning moliyaviy siyosati zamonaviy nazariyalar
ostida bo'lib, bu nazariyalar amalda tartibga solish tizimining konvergensiyasidan (qo'shilib
ketganligidan) iborat. Shunga muvofiq ravishda ayrim davlatlar davlat tomonidan tartibga
solishning ham keynschilik hamda neokeynschilik tizimi element -laridan foydalanadilar.
Sovet davlatida va ijtimoiyistik orientatsiyada (yo'nalishda) bo'lgan barcha
mamlakatlarda moliyaviy siyosat K.Marks (1818— 1881) va V.I.Leninning (1870—1924)
nazariy konsepsiyalari ta'sirida shakllandi. Sotsialistik davlatning mohiyati va funksiyalari
haqidagi markscha-lenincha nazariya sovet davlati moliyaviy siyosatining asosiy prinsipini
— moliyaviy markazlashtirishni — belgilab berdi.
Davlatning ixtiyorida moliyaviy resurslarning katta qismi to'planishinigina
(konsentratsiya qilinishinigina) emas, balki moliyaviy munosabatlarni tashkil etishda
davlatning yakka hokimligini ko'zda tutuvchi moliyaviy markazlashtirish zaruriyatga
aylandi. Chunki davlatning funksiyalari shu qadar kengaytirildiki, ularning eng asosiylari
xo'jalik-tashkilotchilik va madaniy-tarbiyaviy funksiyalar bo'lib qoldi.
Sovet davlati iqtisodiyot va ijtimoiy soha ehtiyojlarini byudjetdan to'liq
moliyalashtirdi. Jamiyat taraqqiyotini ta'minlashda davlatning roli keskin oshdi,
rivojlanishning davlat rejalari yordamida ijtimoiy faoliyatning barcha sohalariga bevosita
rahbarlik qildi. Bu, albatta, xususiy mulk shakllari umumxalq mulkiga aylanishi bilan
belgilanadi. Shunga muvofiq ravishda davlat MDni qayta taqsimlashning soliq shakllaridan
ishlab chiqarish sohasida to'g'ridan-to'g'ri taqsimlashga va Davlat byudjeti orqali qayta
taqsimlashga o'tdi.
Moliyaviy markazlashtirish yana shunda namoyon bo'ldiki, davlat bevosita va
monopol ravishda baholarni shaklantirish, pul muomalasi, hisob-kitoblar tizimi va kredit
munosabatlarini ham tartibga soldi. Shunday qilib, boshqaruv tizimini barcha qiymat
elementlari butun ishlab chiqarish jarayonlarini boshqarib turuvchi yagona ma'muriy-
buyruqbozlik tizimiga amalda birlashtirildi.
Bunaqangi moliyaviy siyosat bir ijtimoiy munosabatlar tizimidan insoniyat tarixi
uchun mutlaqo yangi bo'lgan ikkinchi ijtimoiy munosabatlar tizimiga o'tilishini, sovet
davlati oldida turgan va faoliyatining turli bosqichlarida vujudga kelgan ijtimoiy-iqtisodiy
muammolarning yechilishini kafolatladi. Bu moliyaviy siyosatni yetarli darajada samarali
bo'lgan moliyaviy siyosat deyish mumkin. Chunki chor Rossiyasidan, Fuqarolar urushidan,
chet el harbiy bosqinidan meros bo'lib qolgan favqulodda murakkab moliyaviy vaziyatga
qaramasdan fashistlar Germaniyasi bilan urush arafasida Sovet davlati yetarli darajada
kuchli iqtisodiy salohiyatni yaratishga muvaffaq bo'ldi, urushda g'alaba qozondi va qisqa
muddatlarda urushda vayron bo'lgan xalq xo'jaligini tikladi.
II Jahon urushidan keyingi yillarda Sovet davlatining moliyaviy siyosati g'arb
mamlakatlari va eng awalo, AQSh bilan qurollanish poygasi va kosmosni rivojlantirishdagi
raqobatni moliyaviy jihatdan ta'minlashga qaratildi.
Bir vaqtning o'zida ijtimoiyistik lager mamlakatlariga juda katta miqdorda moliyaviy
yordamlar ko'rsatildi:
ularning taraqqiyotida ijtimoiyistik yo'nalishni ta'minlash uchun;
ijtimoiyistik mamlakatlarni sanoati rivojlangan mamlakatlarga aylantirish uchun;
kuchli harbiy ittifoqchilarni shakUantirish va umuman mudofa qobiliyatini
mustahkamlash uchun.
Bu maqsadlarga erishish uchun xom-ashyo bazasini va eng awalo, neft va gaz qazib
chiqarishni yuqori tezlashtirilgan sur'atlarda rivojlantirish talab etildi. Yangi qazilma
boyliklarini o'zlashtirish (ularning geografiyasi shimoli-sharq tomonga qarab kengaya
boshladi) juda katta miqdordagi moliya resurslarning bo'Iishini taqozo etdi. Bu vazifalarni
bajarish uchun yangi hududlarni o'zlashtirish, o'sha tumanlarga ko'plab ishchi kuchlarini
migratsiya qilish, mehnatga haq to'lashning oshirilgan normalarini joriy etish zarur bo'ldi.
Neft va gaz quvurlarini qurish hajmi muttasil oshib bordi. Xalqaro bozorda neft va gazning
bahosi yuqori bo'lib turgan paytlarda ularni eksport qilish xarajatlarni ma'lum darajada
qoplagan edi. Shunga qaramasdan, bunday moliyaviy siyosat MDni tegishli tarzda qayta
taqsimlashni talab qildi. Natijada mamlakatda harbiy-sanoat kompleksi taraqqiy etgan bir
tomonlama iqtisodiyot yaratildi.
Davlat tomonidan belgilangan maqsadlar nuqtai-nazaridan urushdan keyingi davrning
moliya siyosati va uni amalga oshirish choralarini samarasiz deb baholash unchalik to'g'ri
bo'lmaydi. Hukumat dasturlarida aholi turmush darajasini oshirish ko'zda tutildi. Shunga
qaramasdan aholining turmush darajasi mehnatga haq to'lash darajasiga va qishloq xo'jaligi,
oziq-ovqat, yengil sanoat, fuqarolik qurilishi, iste'mol buyumlarini ishlab chiqaruvchi
tarmoqlarning rivojlanish darajasiga bog'liq edi. Harbiy-sanoat kompleksida (mamlakat
aholisining kattagina qismi shu sohada band edi) mehnatga haq to'lash darajasi qiyosiy
jihatdan yuqoriroq bo'lishiga qaramasdan, hatto bu ish bilan band bo'lgan aholi ham o'z
iste'mol talablarini to'la qondira olmas edi. Shuning uchun ham iste'mol bozori
rivojlanishida ortda qolish urushdan keyingi sovet moliya siyosati salbiy baholanishiga
sabab bo'ldi.
Moliyaviy siyosatni ishlab chiqishda moliyaviy resurslarni taqsimlash va qayta
taqsimlash negizida quyidagilarni yotishi muhim ahamiyatga egadir:
taqsimlash munosabatlarining sub'ektlarini aniqlash, ya'ni moliyaviy resurslarning
egalari va taqsimlovchilarini ajratish;
yuridik shaxslar va aholining o'z ehtiyojlarini qondirishdagi mustaqillik darajasi va
davlatning funksiyalariga bog'liq ravishda davlat ixtiyoridagi moliyaviy resurslarning
markazlashtirilish darajasini aniqlash;
birinchi darajali ijtimoiy ehtiyojlar va ularni qondirish choralarini tanlash va shularga
mos ravishda moliyaviy resurslardan foydalanishning ustuvor yo'nalishlarini belgilash;
moliyaviy resurslarni shakllantirishning manbalari va metodlarini tanlash.
Moliyaviy siyosat ko'p o'lchamli tushuncha hisoblanadi. Agar umumiy holda uning
sohasi jamiyat taraqqiyotining alohida bosqich-larida hukmronlik qilgan nazariy
konsepsiyalardan kelib chiqqan holda iqtisodiy va ijtimoiy sohalarni boshqarishda
davlatning ishtirok etish parametrlari bilan aniqlansa, uning qiymat munosabatlari ele-
mentlari bo'yicha tabaqalanishi moliya tizimining rivojlanganUgiga va uning ayrim
bo'g'inlari mustaqilligiga bog'liq bo'ladi.
1.2. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari (yo'nalishlari)
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari (yo'nalishlari) quyidagilardan iborat:
byudjet siyosati;
soliq siyosati;
pul siyosati;
kredit siyosati;
baho siyosati;
investitsion siyosat;
ijtimoiy-moliyaviy siyosat;
boj siyosati.
O'z navbatida, moliyaviy siyosat davlatning iqtisodiy va ijtimoiy siyosatini amalga
oshirish vositasi hisoblanadi va shu ma'noda yordamchi rolni o'ynaydi. Bir vaqtning o'zida
davlat siyosatining boshqa— milliy, geosiyosat, harbiy — yo'nalishlari ham mavjudligini
esdan chiqarmaslik kerak. Ana shu barcha besh yo'nalishning (iqtisodiy, ijtimoiy, milliy,
geosiyosat, harbiy) yig'indisi davlat siyosatini amalga oshirishdagi asosiy vosita sifatida
xizmat qiladigan moliyaviy siyosatni aniqlab beradi.
Moliyaviy siyosat moliyaviy boshqaruvning tarkibiy qismi sifatida boshqaruvga xos
yuqori (oliy) organlarga tegishlidir. Mamlakat sub'ektlari darajasida moliyaviy siyosat
borasida qarorlar qabul qilish imkoniyatlari cheklangan va mahalliy hokimiyat
organlarining funksiyalari unchalik katta emas. Ularning bu funksiyalari byudjet va
mahalliy soliqlar bilan chegaralanadi.
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida davlatning byudjet siyosati,
eng awalo, har bir mamlakatning Konstitut-siyasi va byudjet jarayonida hamda qonun
ijodkorligida alohida hokimiyat organlari funksiyalarini belgilovchi boshqa qonunlar
majmuiga muvofiq aniqlanadi. O'zining hajmi va muhimligi jihati-dan katta ish bo'lishiga
qaramasdan byudjet siyosatini faqat byudjet jarayoniga tegishli deb hisoblash maqsadga
muvofiq emas. Qonun byudjet jarayonida hokimiyatdagi qonunchilik va ijroiya organlari
funksiyalarini, mamlakat sub'ektlari funksiyalarini, byudjet federalizmi prinsiplarini,
byudjet jarayoni sub'ektlarining huquq va majburiyatlari va h.k.larni aniq belgilashi kerak.
Biroq byudjet siyosati shu bilan cheklanmaydi. Byudjet siyosati byudjetda to'plana-digan
YalM hissasini aniqlashda, mamlakat yuqori va quyi organlari munosabatlarida, byudjet
xarajatlar qismining tarkibiy tuzilishida, turli darajadagi byudjetlar o'rtasida xarajatlami
taqsimlashda, davlat qarzini boshqarishda, byudjet defitsitini qoplash yo'llarini aniqlashda
ifodalanadi.
Demokratik davlatda byudjet qonun tarzida tasdiqlanadigan hujjat hisoblanadi. Unda
davlatning o'z funksiyalarini bajarish maqsadida davlat qo'lida to'plangan pul mablag'lari
harakati o'z ifodasini topadi. Davlat siyosati aniqlab beradigan maqsadlarga erishish uchun
pul resurslarini yo'naltirish byudjet siyosati ustuvorligini tashkil etadi. Agar maqsadga
erishish milliy iqtisodiyot ta'minlaydigan mablag'lardan ko'p mablag' talab etsa, davlat
qo'shimcha daromadlarni shakllantirishning quyidagi favqulodda usullarini qo'Uashga
majbur bo'ladi: ichki va tashqi kreditlar, milliy boylikni sotish, boylik, mol-mulkni ijaraga
berish va konsessiyalar. Byudjetning daromadlar qismini to'ldirishga doir favqulodda
choralar iqtisodiy mustaqillikning yo'qolishiga olib kelishi mumkin. Buni hisobga olgan
holda hokimiyat qonunchilik organlari qarz olish chegarasini oldindan belgilaydi.
Soliq siyosati moliyaviy siyosatning eng muhim qismi hisoblanadi. Besh yuz yildan
ortiqroq vaqt mobaynida zamonaviy moliya fani soliqlarga nisbatan munosabatini aniq
belgilash imkoniga ega bo'lgan. Bu munosabatlar quyidagilardan tashkil topadi:
davlat soliqlarsiz faoliyat ko'satishi mumkin emas;
soliqni undirish qat'iy o'sish tendensiyasiga ega;
oqilona soliq ostonasidan o'tilganidan so'ng tabiiy takror ishlab chiqarish jarayoni
buziladi — iqtisodiyotning o'z-o'zidan yemirilishi sodir bo'ladi;
tanazzul davrida soliqlar mumkin qadar minimal darajada o'rnatilmog'i lozim. Buning
natijasida mamlakatning iqtisodiy mexanizmi ichki investitsion salohiyatni safarbar etish
hisobidan tiklanadi;
soliqning yuqori ostonasi kapitalning chetga chiqib ketishiga olib keladi;
iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish kerak, albatta. Biroq, summar
o'lchovlarda sof daromadning 30%dan ortiq qismi undirilishida mamlakatdagi iqtisodiy
o'sishi to'xtaydi;
soliq imtiyozlari ochiq belgilanishi va barcha takror ishlab chiqarish sub'ektlari uchun
teng bo'lishi kerak;
soliq tizimi konfiskatsion xarakterga ega bo'lmasligi lozim. Faqat, xususiy daromadlar
o'sishi orqali ifodalangan milliy boylikning ko'payishi soliqqa tortiladigan asosning barqaror
o'sishini ta'minlashi mumkin;
qonunlar va qoidalar barqarorligini davlat kafolatlagan iqtisodiy tizimda soliqlarning
summar o'lchovi barqaror o'sish tendensiyasiga ega bo'ladi. Barqarorlik kafolati sifatida
davlat o'zining majburiyatlarini buzishni boshlasa, kapital xufyona iqtisodiyotga yoki
xorijga o'tib ketib, byudjetning daromadlar bazasini qisqartiraveradi;
soliq tizimi oddiy, ochiq va samarali bo'lmog'i lozim. Soliqlar sonini, soliqqa tortish
ob'ektlarini ko'paytirish, ko'p bosqichli soliqlarni joriy etish soliqlarni undirish bo'yicha
xarajatlar ortishiga, boqimanda va jarimalarning o'sishiga va pirovardida, mulkni qamoqqa
olish, soliq to'lovchini kasod deb e'lon qilish singari yo'llar orqali iqtisodiyotning
yemirilishiga olib keladi;
soliqqa tortish egri (bilvosita) tizimining ustuvorligi byudjet daromadlarini
shakllantirish nuqtai-nazaridan qulay hisoblanadi. Lekin bu narsa, oxir oqibatda, mamlakat
aholisi asosiy qismining qashshoqlanishiga olib keladi. Chunki bunday soliqlarning yuki
tovarlar va xizmatlarning oxirgi iste'molchisi gardaniga, ya'ni yashash minimumi darajasida
yoki ijtimoiy tirikchilik darajasida daromadga ega bo'lgan aholining 80—90% qismiga
yuklanadi. Bu holat daromadlarning turli darajalarida iste'molning nisbatan bir xil bo'lishiga
asoslangan;
egri (bilvosita) soliqlar tizimining xavfi shundaki, bu tizimda aholining asosiy
qismidan jamg'armalar olib qo'yiladi va bu, o'z navbatida, kredit tizimi va ikkilamchi
moliyaviy bozor tizimi asoslarini buzadi. Egri (bilvosita) soliqlardan voz kechgan AQSh
tajribasi bunga yaqqol misoldir;
egri (bilvosita) soliqlarni sog'liquchunzararli bo'lgan tovarlar, zebu-ziynat buyumlari,
ayrim hollarda import qilinadigan tovarlar va xizmatlar, singari bir qancha o'ziga xos
maxsus holatlarga nisbatan joriy etish zarur;
daromad va mol-mulkdan olinadigan soliqlar soliq bazasining asosiysi hisoblanishi
kerak. Ularni proporsional soliqqa tortish prinsiplariga asoslanib qurish lozim.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida shaxsiy tashabbussiz va jamiyatdagi barcha a'zolarning
samarali mehnatisiz iqtisodiyotni tiklash murakkab bo'lib qolaveradi. Soliqlar bozor
iqtisodiyotida mehnatning asosiy rag'batlantirishni salohiyatini (motivatsiya qilinishini) olib
qo'yadi, xolbuki mehnat daromad keltirishi lozim. Mamlakat iqtisodiyotiga soliq
siyosatining ta'siri bevosita namoyon bo'ladi — yuqori soliq ostonasi takror ishlab chiqarish
jarayonining investitsion imkoniyatlarini qisqartiradi, jamiyatda iste'mol darajasi kamayadi,
bu holat esa, o'z navbatida, ishlab chiqarish va xizmat sohalarining o'sish bazalari
pasayishiga olib keladi.
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlaridan (yo'nalishlaridan) yana bin pul siyosatidir.
Agar muomaladagi pul miqdori tovarlar massasi miqdoriga (pulning aylanish tezligini
hisobga olgan holda) mos kelmasa, pul massasining yetmagan qismi qog'oz pullar
(pullarning surrogati) hisobidan yoki xorijiy valyuta hisobidan to'ldiriladi. Va aksincha, agar
pul massasi unga bo'lgan talabdan ortiq bo'lsa, yo pul massasining mamlakatdan chetga
chiqishi (oqishi) yoki milliy valyutaning qadrsizlanishi sodirbo'ladi. Tabiiy ravishda, bu
holatlaming barchasi mamlakat qonunchiligiga ham bevosita bog'liq — mamlakatda xorijiy
valyutaning muomalada bo'lishiga ruxsat beriladimi yoki yo'qmi, milliy valyuta
konvertatsiya qilinadimi yoki yo'qmi? va h.k.
Tovarlar massasi cheklanganda pul emissiyasi boshqa mamlakatlarning pul birligiga
nisbatan milliy pul birligi qadrsizlanishiga olib keladi.
Emissiya siyosati va milliy valyuta barqarorligi pul siyosatining tarkibiy qismlaridir
(yo'nalishlaridir). Emissiya siyosati muomala uchun zarur bo'Ian pulning miqdorini
aniqlashdan tashqari yana boshqa bir yo'nalishga ega. Bu yo'nalish byudjet daromadlarini
ko'paytirishdir. Ana shu yo'nalish alohida ehtiyotkorlikni talab etadi. Chunki ma'lum bir
miqdoriy chegaradan o'tilganidan so'ng pul tizimi inflyasiyaga moyil (ta'sirchan) bo'lib
qoladi, ya'ni byudjet daromadlarining real qadrsizlanishi sodir bo'lishi mumkin. Agar
qandaydir bir sabablarga ko'ra davlat o'z pul tizimini tartibga solishga qodir bo'lmasa,
mamlakatning iqtisodiy xavfsizligiga putur yetadi. Chunki bunday sharoitda mamlakatning
milliy valyutasi boshqa kuchli valyutalarning ekspansiyasiga qarshi turaolmaydi va milliy
boylikdan mahrum bo'lib qolish mumkin .
Kredit siyosati ham moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) bo'lib, uning
namoyon bo'lishi mamlakatning krediti tizimi orqali amalga oshiriladi. Kredit tizimi ssuda
kapitalining faoliyatko'rsatishini ta'minlaydi. O'z navbatida, ssuda kapitali takror ishlab
chiqarish jarayonini amalga oshirishdgi muhim shart hisoblanib, aylanma mablag'Iarni
to'ldirish va investitsiyalar uchun mablag'larning qarzga olinishini ta'minlaydi.
Iqtisodiyotning kredit sektori o'rtacha foyda normasini tenglashtirish uchun ham xizmat
qiladi. Foiz stavkasi darajasi jamiyatdagi iqtisodiy faollikka salbiy ta'sirko'rsatishi mumkin.
U asossiz darajada yuqori bo'lsa, quyidagi salbiy oqibatlarga olib keladi:
kreditlarriing qaytarilmasligi;
ishlab chiqarish sohasi va xizmatlar sohasida mahsulotlar narxining o'sishi;
qarzga oluvchilar rentabellik darajasining pasayishi va buning oqibatda soliqqa
tortiladigan bazaning qisqarishi;
ishlab chiqarishning qisqarishi;
takror ishlab chiqarish jarayoni sub'ektlari daromadlari pasayishi natijasida ichki
iste'mol bozorining torayishi.
Aksincha, kreditning arzonlashuvi ishlab chiqarishning sog'lomlashuviga, tovarlar
massasi ortishiga, tovarlarva xizmatlar bahosi pasayishiga va ana shularning natijasida esa,
takror ishlab chiqarish jarayoni sub'ektlari daromadlarining oshishiga, soliqqa tortish bazasi
kengayishiga va byudjet daromadlari ko'payishiga olib keladi.
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida davlatning baho siyosati
monopol tovar va xizmatlar bahosi va tarifining o'zgartirilishi orqali ifodalanadi. Yer osti
boyliklari, suv havzalari, temir yo'llar, elektr uzatish tarmoqlari, neft va gaz quvurlari
davlatning monopol egaligidadir. Bu tarmoqlar tovarlari va xizmatlari bahosi o'sishi
(ortishi) milliy xo'jalikning barcha boshqa sektorlarida baholar o'sishiga olib keladi. Bu
yerda bog'lanish shunchalik ayonki, hech qanday izohga hojat yo'q. Shuning uchun ham
baho siyosati iqtisodiyotni tartibga solishning muhim omili bo'lib hisoblanadi.
Investitsiya siyosati ham moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlaridan (yo'nalishlaridan)
biri bo'lib, u eng awalo, mamlakat iqtisodiyotining real sektoriga o'z va xorijiy
investitsiyalarni jalb qilish uchun sharoitlar yaratish bo'yicha tadbirlar kompleksidan iborat.
Bu siyosat davlat boshqaruvi va xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasini boshqarishga
bog'Iiq turli darajalarda amalga oshiriladi. Investitsion siyosatning asosiy vazifasi mamlakat
iqtisodiyotiga investorlar tomonidan moliyaviy resurslarni kiritish, mamlakatdan
kapitalning «chiqib» ketmasligi va aksincha, mamlakatga xorijiy kapitallaroqimining kirib
kelishi uchun sharoitlarni yaratish orqali ifodaJanadi.
Ijtimoiy moliyaviy siyosat Konstitutsiyaga muvofiq mamlakat aholisining huquqlarini
moliyaviyjihatdan ta'minlash bilan bog'Iiq. Hozirgi paytda bu siyosat, o'z navbatida, nafaqa
siyosati, immigratsiya siyosati, aholining ayrim ijtimoiy guruhlariga moliyaviy yordam
ko'rsatish siyosati singari sohalarni o'z ichiga oladi.
Boj siyosatini moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida qarash bilan
birgalikda uni soliq va baho siyosatlarining ham bir qismi sifatida e'tiborga olish kerak.
Chunki soliqlar va boj yig'imlari tovar va xizmatlarning bahosiga bevosita ta'sir ko'rsatadi.
Bir vaqtning o'zida boj siyosati mamlakat iqtisodiyotiga ta'sir ko'rsatishning o'ziga xos
usuliga ham ega bo'ladi. Usulning o'ziga xosligi shundaki, bu siyosat bir tomondan,
mamlakat ichki bozoriga import qilinayotgan tovarlar va xizmatlarni kengaytirishi yoki
cheklashi, ikkinchi tomondan esa, mamlakatdan tovarlar va xizmatlar eksportini
rag'batlantirishi yoki unga to'sqinlik qilishi mumkin. Masalan, mamlakatda mavjud
bo'lmagan texnologik asbob—uskunani import qilishga 20% li boj yig'imi o'rnatilsa, bu
narsa mamlakatdagi ishlab chiqaruvchilarning investitsion imkoniyatiarini kamaytiradi,
ichki ishlab chiqarish o'sish sur'atlarini pasaytiradi, import mahsulotlari salmog'ini oshiradi.
Har qanday mamlakatning boj siyosati bumerang harakatiga egadir. Chunki boj
undirishning cheklovchi yoki rag'batlantiruvchi hajmlarining joriy qilinishi xuddi shunday
javob choralari qo'Uanilishini taqozo etadi. Boj siyosati yo'nalishi tanlanishi mamlakat
iqtisodiy ahvoliga mos kelishi kerak. Agar biz bugun oziq-ovqat va kundalik ehtiyoj
tovarlarining import qilinishiga bog'lanib qolsak, bu boj stavkalarida o'z aksini topmog'i
lozim. Ammo boj stavkalari rag'batlantiruvchi bo'lsa, u holda mamlakatdagi tovar ishlab
chiqaruvchilar xorijiy tovarlar bilan raqobat qila olmay qoladi.
Umuman olganda, aksari hollarda mamlakatning boj siyosati bojxona bojlari va
to'lovlarini oshirishga yo'naltirilgan byudjet siyosatiga bogiiq bo'tadi.
Xullas, moliyaviy siyosat va uning tarkibiy qismlari (yo'nalishlari) ilmiy jihatdan
asoslangan, ma'lum bir maqsadlarga erishishgayo'naltirilgan, muvofiqlashtirilgan, takror
ishlab chiqarish sub'ektlarining manfaatlariga zid kelmaydigan bo'lishi kerak. Uning
muvaffaqiyatli amalga oshirilishi davlat ichki va tashqi qarzlari kamayishiga, davlatning
oltin-valyuta zaxiralari ortishiga, inflyasiyani jilovlashga, byudjet defitsitining kamayishiga,
YalM ko'payishiga, mamlakat tovarlarining raqobatbardoshligi kuchayishiga olib kelmog'i
lozim.
1.3. Hozirgi bosqichdagi moliya siyosati va uning o'ziga xos
xususiyatlari
Yaqin o'tmishda, ya'ni sho'rolar davrida mamlakatimizning iqtisodiy va ijtimoiy
taraqqiyotiga, ma'lum ma'noda, to'sqinlik qilib kelgan moliyaviy siyosat yurgizilgan edi.
Buning ustiga shu davrlar mobaynida mamlakat taraqqiyotini ta'minlashda faol moliyaviy
siyosatning roliga yetarlicha baho berilmadi. Jamiyat hayotining barcha jabhalarida va eng
awalo, iqtisodiy sohada moliyaviy munosabatlarning mavqyei buzib ko'rsatildi. Moliya va
moliyaviy dastaklarning faol roli inkor etilib, moliyaviy siyosat talab etilgan muammolarni
hal qilishga qaratilgan zarurusullarni ishlab chiqishga ojizlik qilib qoldi. Rivojlanishning
uzoq davriga mo'ljallangan va ilmiy jihatdan asoslangan konsepsiyalarning ishlab
chiqilmaganligi, kam samara beradigan, qisqa muddatli foyda olishni ko'zlab amalga
oshirilgan chora-tadbirlar iqtisodiyotni qiyin ahvolga olib keldi.
O'zbekiston mustaqillikka erishib, iqtisodiy rivojlanishda bozor munosabatlariga yuz
tutar ekari, ijtimoiy hayotning barcha sohalarida bo'lgani kabi, moliya va moliyaviy
munosabatlarda ham chuqur islohotlarni amalga oshirishga to'g'ri keldi. Belgilangan
strategik vazifalar davlatning taktik chora-tadbirlari asosida bajarila boshlandi.
Tovarlar va xizmatlarning mamlakatlararo harakatini tartibga solib turuvchi, milliy
iqtisodiyotni mustahkamlash va himoya qilishga qaratilgan boj siyosati ishlab chiqilib,
hayotga tadbiq etildi. Bu siyosat hozirgi kunda mamlakat ichki bozoriga past sifatli, inson
salomatligiga putur yetkazuvchi tovarlar kirib kelishiga yo'l qo'ymaslik va ilg'or
texnologiyalar, fan-texnika yutuqlari natija-larining mamlakat iqtisodiyotida yetakchi
bo'lishini rag'batlantirish vositasida og'ishmay amalga oshirilmoqda.
O'zbekistonda moliyaviy siyosatning hozirgi kundagi asosiy vazifalari quyidagilardan
iborat:
davlat byudjetidagi defitsitni yo'l qo'yilgan eng kam daraja doirasida (YalMning 3—
4%i atrofida) cheklashga yo'naltirilgan qattiq moliyaviy siyosatni amalga oshirish;
davlat xarajatlarining birinchi navbatda iqtisodiyotdagi zarur tarkibiy o'zgarishlarini
amalga oshirish, ishlab chiqarishning o'sishini ko'zlab yo'naltirishni ta'minlash;
ijtimoiy yo'naltirilgan bozor iqtisodiyotini shakllantirish talablaridan kelib chiqqan
holda, aholining ijtimoiy himoyasini ta'minlash, fuqarolar konstitutsiya bilan kafolatlangan
huquqlarini himoya qilishni ta'minlovchi moliyaviy bazani yaratish, erkin mehnat va
ishbilarmonlik asosida aholi turmush darajasini ko'tarish uchun zarur shart-sharoitlarni
yaratish;
ijtimoiy himoyaning maqsadli bo'lishiga erishish, moliyaviy mablag'larning ijtimoiy
yordamga haqiqatda muhtoj aholi qatlamlariga yetib borishini ta'minlash;
Davlat byudjeti va korxonalar moliyaviy ahvolining barqa-rorligini ta'minlash;
byudjet intizomiga qat'iy rioya qilish;
soliq siyosatini takomillashtirish, soliqlarning iqtisodiyotga rag'batlantiruvchi ta'sirini
kuchaytirish maqsadida:
—
soliq tizimining ishlab chiqarishni rivojlantirishga, moddiy, tabiiy, moliyaviy
va mehnat resurslaridan, to'plangan mol-mulkdan samarali foydalanishga rag'batlantiruvchi
ta'sirini oshirish;
- korxonalar zimmasidagi soliq yukini, qo'shilgan qiymat va foyda solig'idan
olinadigan soliq stavkalarini kamaytirish va shu asosda ishlab chiqarishni jonlantirishga
turtki berish;
— soliq tushumlari tarkibini tubdan o'zgartirish, resurslar, mol-mulk solig'ining rolini
oshirish, jismoniy shaxslardan soliq undirish-ning ilg'or tizimini joriy etish.
mahalliy byudjetlarni shakllantirish manbalari bo'lgan res-publika soliqlari bilan
mahalliy soliqlar o'rtasida aniq chegara o'tka-zish;
Davlat byudjeti daromadlarining katta qismini joylarga birik-tirish, mahalliy
byudjetlarning daromad manbalarini mustahkam-lash;
soliq siyosati belgilab bergan chora-tadbirlarni amaliyotga tadbiq etuvchi tegishli
moliya-soliq mexanizmini ishlab chiqish va takomil lashtirish;
va boshqalar.
Hozirgi vaqtda mamlakatimiz moliya siyosati muammolari qatoriga uning hayot bilan
hamnafasligini ta'minlash, davlatimiz rivojlanishining o'zgargan sharoitlariga tezda
moslasha bilishini ta'minlash, o'z yechimini kutayotgan vazifalarni hal etish uchun kerakli
usullarni o'z vaqtida topa bilish, strategik konseptual yechimlarni ishlab chiqish,
mablag'larga qarab yashash talabiga rioya etilishini ta'minlash, fuqarolar ijtimoiy talab-
ehtiyojlarini qondirishning moliyaviy asosini belgilashda qoldiq usulidan ijtimoiy
xarajatlarning maqsadliligini ta'minlashga o'tish kabi tadbirlar kiradi.
Hozirgi sharoitda ishlab chiqilgan davlat moliya siyosati konsepsiyasining maqsadi
iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish, ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligini butun choralar
bilan oshirish asosida jamiyat a'zolarining turmush farovonligi darajasini ta'min-lashdan
iborat. Moliya strategiyasining ijtimoiy yo'naltirilganligi xalq farovonligini oshirishga
yuboriladigan moliya resurslarini ko'paytirish imkoniyatlarini qidirib topishda namoyon
bo'libgina qolmay, balki iqtisodiy siyosatning bosh maqsadiga butunlay yangicha
yondosnuvda ham namoyon bo'ladi va endilikda aholi turmush darajasi va ishlab
chiqarishning o'sishini moliyaviy resurs-laridan samarali foydalanish yo'nalishlarini
belgilaydi.
Ijtimoiy himoya, birinchi navbatda, kam ta'minlangan fuqarolarni, shuningdek, byudjet
tashkilotlari xodimlarini ijtimoiy himoya qilishni ham nazarda tutadi. Ijtimoiy himoya, eng
awalo, daromadlarni indeksatsiyalash vositasida, ya'ni, byudjet mablag'lari hisobiga, ba'zan
esa kompensatsiyalarni iste'mol indeksiga mufoviq oshirish yo'li bilan ta'minlanadi.
Jamiyat hayotining iqtisodiy va ijtimoiy sohasiga moliyaviy ta'sir o'tkazishning asosiy
uslublari sifatida, soliq solish, moliya resurslaridan mohirona va oqilona foydalanish,
moliyalashtirish, moliya bozori va boshqalarni ko'satish mumkin. Jamiyat taraqqiyotining
hozirgi bosqichidagi moliya siyosati moliya strategiyasi talablari asosida va yuzaga kelgan
iqtisodiy shart-sharoitlarni hisobga olgan holda ishlab chiqilgan.
Xo'jalik yuritishning turli-tuman shakllaridan foydalanish jamoat talab-ehtiyojlarini
yaxshiroq qondirish, resurslarni tejash, mahsulot assortimenti va texnika bazasini yangilash,
mehnat jamoalarining ijtimoiy muammolarini hal etishi yo'lida raqobatni rivojlantirish,
tashabbuskorlik ko'rsatish uchun shart-sharoitlarni yaratadi.
Ijtimoiy va boshqa ehtiyojlarni qondirishga yo'naltiriladigan moliya resurslarining
o'sishiga, eng awalo, samarali faoliyat ko'rsatish orqali erishiladi. Biroq siyosiy, iqtisodiy
va ijtimoiy sharoit o'zgarishi bilan davlat xarajatlari doimo o'sib boradi. Shu munosabat
bilan hozirgi moliya siyosati davlat moliya resurslarining muntazam o'sishini ta'minlashga
qaratilgan tadbirlarni nazarda tutadi.
Byudjetga tushayotgan to'lovlar hajmini oshirish zarurligi xo'jalik bo'g'inlaridagi
ishchanlik kuchini jonlantirishga qaratilgan moliya siyosatini hayotga tatbiq etilishini talab
qiladi.
Moliyaviy siyosatni faollashtirish maqsadida moliyaviy resurslarni qayta taqsimlash
amaliyotini tubdan o'zgartirish katta ahamiyatga ega. Byudjet vositasida, shuningdek,
yuqori tashkilotlar orqali amalga oshiriladigan «vertikal» uslubga qarama-qarshi moliyaviy
resurslarni moliya bozori orqali «gorizantal» qayta taqsimlash ham borgan sari yanada keng
rivoj topadi. Mablag'larning o'tkazib turilishi esa moliyaviy resurslardan talab va taklifni
hisobga olgan holda foydalanishni nazarda tutadi.
Moliya bozorining rivojlanishi munosabati bilan milliy iqtisodiyotni rivojlantirish va
umumdavlat ehtiyojlarini qondirish uchun aholi, korxona va tashkilotlarning pul
daromadlari va jamg'armalarini jalb etish zarur. Shu munosabat bilan Davlat obligatsiyalari
va xazina biletlarini chiqarish ham davlat resurslari hajmini ko'paytiradi.
Moliyaviy siyosat real moliyaviy imkoniyatlarni hisobga olgan holda ishlab chiqilishi
va tatbiq etilishi zarur. Xarajatlar moliya resurslarining ko'paygandagina o'sishi mumkin.
Bu, eng awalo, ishlab chiqarishni moliyalashtirishni bildiradi. Iqtisodiy va moliyaviy
siyosatning hamma tadbirlari, bir tomondan, aholiga o'z daromadlarini oshirish imkoniyatini
berish, ikkinchi tomondan esa tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirish uchun maqbul
sharoitlarni yaratishga qaratilishi kerak.
Moliyaviy siyosatning tubdan o'zgarishiga mos ravishda moliya mexanizmi ham qayta
qurilmog'i lozim. Moliya mexanizmini qayta qurishdan asosiy maqsad bozor munosabatlari
zaminida ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligiga uning ta'sirini kuchaytirish, moliya
resurslaridan foydalanish samaradorligini oshirishni ta'minlashdir. Moliya mexanizmini
qayta qurish negizida korxona, tashkilotlar ishining yakuniy natijalarini yaxshilash uchun
xo'jalik tashabbuskor-ligi va mas'uliyatini butun choralar bilan kuchaytirish talab qilinadi.
Bozor iqtisodiyotida korxonalarning ishlab chiqarish omillaridan iloji boricha
yaxshiroq foydalanishdan manfaatdorligini oshirish uchun alohida moliyaviy uslublarni
qo'llash zarurati yo'qoladi. Bozor raqobati korxonalarni ishlab chiqarish samaradorligi,
moliyaviy resurslardan foydalanish ustidan ichki xo'jalik moliya nazoratini chuqurlashtirish
haqida doimo g'amxo'rlik qilishga majbur etadi. Shu bilan birga davlat tomonidan bozor
munosabatlarini moliyaviy boshqarishning ahamiyati ham oshadi. Moliyaviy boshqarish
korxonalarga soliq solish, qo'shimcha soliqlarni (masalan, eksport va import solig'ini)
kiritish, mehnatkashlar daromadlariga soliq solish, maqsadli dasturlarni moliyalashtirish
vositasida amalga oshiriladi. Xo'jalik shartnomalari ishlab chiqarilayotgan mahsulotning
sifat parametrlarini buzganlik uchun, atrof-muhitni muhofaza qilish bo'yicha talablarning
sanitariya norma va qoidalariga rioya qilmaslik uchun moliyaviy jarimalar tizimiga
talabchanlik oshiriladi. Davlat byudjeti va byudjetdan tashqari jamg'armalar oldidagi
moliyaviy majburiyatlarni o'z vaqtida bajarmaslik yoki to'liq bajarmaslik, foyda va boshqa
soliq solish ob'ektlarini yashirganlik uchun jarima (sanksiya)larning darajasi va miqdori
kuchaytiriladi. Auditorlik moliya nazorati keng rivoj topmog'i lozim.
Aholiga ijtimoiy xizmat ko'rsatishni yaxshilash maqsadida ijtimoiy soha muassasalari
va tashkilotlarida yangi xo'jalik mexanizmi joriy etilgan. Mazkur muassasalarga pulli
xizmat ko'rsatish, xo'jalik faoliyati biian shug'ullanish, olingan daromadlarni mustaqil
tasarruf etish huquqi berilgan.
Davlat moliya mexanizmiga tub o'zgarishlar kiritildi. Davlat byudjeti daromadlarini
shakllantirish soliq asosiga o'tkazildi, byudjet buromadlari tarkibi va byudjetdan
moliyalashtirish tizimi butunlay o'zgardi. Byudjetdan tashqari jamg'armalar tizimi keng
tarqaldi. Bozor munosabatlarining rivojlanishi mulkiy va shaxsiy sug'urtani tashkil etish va
boshqarish sohasida ijobiy natijalarga olib keldi: kooperativ (shirkat) sug'urtasi
rivojlanyapti, hissador sug'urta jamiyatlari vujudga kelyapti, sug'urtaning yangi turlari
paydo bo'layapti.
Moliya mexanizmini qayta qurish jarayoni tegishli bazani yaratish biian birga sodir
bo'layotir. Oxirgi yillarda moliyaviy faoliyatning huquqiy asoslarini yaratadigan qator
qonunlar va boshqa me'yoriy hujjatlar qabul qilindi.
Bahs-munozara va nazorat uchun savollar
Nima uchun moliyaviy siyosat moliyaviy boshqaruv tizimida eng asosiy element
hisoblanadi?
Moliyaviy siyosat deb nimaga aytiladi va u nimaga qaratilgan bo'ladi?
Siyosat, siyosiy ta'sir va siyosiy rahbarlik qanday element-lardan tarkib topadi?
Moliyaviy siyosatga oid uch mantiqiy xulosa nimalardan iborat?
Moliyaviy siyosatning o'ziga xos bo'lgan eng asosiy xususiyat-lariga nimalar kiradi?
Nimalar moliyaviy siyosatning eng asosiy maqsadi bo'lib hisoblanadi?
Korxona moliyaviy siyosatining maqsadi nimalardan iborat bo'lishi mumkin?
Moliyaviy siyosat nima orqali amalga oshiriladi va uning faoliyati qaysi prinsiplar
asosida quriladi?
Moliyaviy siyosatni amalga oshirishning asosiy metodologik prinsiplari nimalardan
iborat?
Moliyaviy siyosatning natijaliligi nimalarga bog'liq?
Moliyaviy siyosat, eng awalo, nimaga yo'naltirilgan bo'lishi kerak va nima uchun?
Moliyaviy siyosatning mazmuni, uning asosiy yo'nalishlari qanday namoyon bo'ladi?
Mumtoz siyosiy iqtisod asoschilari bo'lgan A.Smit va D.Rikardolarning moliyaviy
siyosatga oid ta'limotlarining asosiy mohiyati nimadan iborat?
XX asrning 20-yillari oxirlaridan boshlangan keynschilik nazariy ta'limotiga
asoslangan moliyaviy siyosatning asosiy yo'nalishlari nimalardan iborat?
XX asrning 70-yillarida iqtisodiy nazariyaga doir yangi mumtoz yo'nalish moliyaviy
siyosatning o'ziga xos qanday xususiyatlarini belgilab berdi?
Sho'rolar davlatida va ijtimoiyistik yo'nalishda bo'lgan barcha mamlakatlarda
moliyaviy siyosatning o'ziga xos belgilan nimalardan iborat bo'lgan?
2-jahon urushidan keyingi yillarda Sovet davlatining moliyaviy siyosati nimalarga
qaratilgan edi?
Moliyaviy siyosatni ishlab chiqishda moliyaviy resurslarni taqsimlash va qayta
taqsimlashning negizida qanday prinsiplar yotadi?
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlariga (yo'nalishlariga) nimalar kiradi?
Qanday besh yo'nalishlarning yig'indisi (majmui) davlat siyosatini amalga oshirishning
asosiy instrumenti sifatida xizmat qiladigan moliyaviy siyosatni aniqlab beradi?
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida davlat byudjet siyosati, eng
awalo, nimalarga muvofiq ravishda aniqlanadi va uning mazmuni nimalardan iborat?
Zamonaviy moliya fani soliqlarga nisbatan munosabatini aniq belgilash imkoniga ega.
Bu munosabatlar nimalardan tashkil topadi?
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlaridan (yo'nalishlaridan) yana biri bo'lgan pul
siyosatining o'ziga xos muhim xususiyatlari nimalardan iborat?
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) bo'lgan kredit siyosatining mazmuni
nimalardan iborat? U qanday amalga oshiri-ladi?
Amalga oshirilayotgan kredit siyosatiga muvofiq foiz darajasi yuqori bo'lsa, u qanday
salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin?
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida davlatning baho siyosati
nimalar orqali ifodalanadi?
Investitsiya siyosati moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlaridan (yo'nalishlaridan) biri
sifatida qanday tadbirlar majmuidan iborat bo'lishi mumkin?
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida ijtimoiy siyosat yana qanday
ko'rinishlarni o'z ichiga oladi?
Boj siyosatining mazmuni va uning o'ziga xos xususiyatlari nimalardan iborat?
O'zbekistonda moliyaviy siyosatning hozirgi kundagi asosiy vazifalari nimalardan
iborat?
Hozirgi sharoitda ishlab chiqilgan davlat moliya siyosati konsepsiyasining maqsadini
nimalar tashkil etadi?
Hozirgi bosqichdagi moliya siyosatining o'ziga xos xususiyatlari nimalar bilan
xarakterlanadi?