MOLIYAVIY TAHLILNING O‘TQAZISH BOSQICHLARI
MUNDARIJA
KIRISH
Asosiy qism:
I BOB. MOLIYAVIY TAHLILNING ASOSLARI.
1.1 Moliyaviy tahlilning nazariy-uslubiy asoslari.
1.2 Moliyaviy tahlilni o’tkazish bosqichlari.
II BOB. MOLIYAVIY TAHLILNING XORIJIY TAJRIBALARI VA O’TQZISH
BOSQICHLARI.
2.1 Moliyaviy tahlilni o’tkazishning xorij tajribasi ….
2.2 Tahlilni o’tkazishning xorij tajribasi.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Kirish
Iqtisodiyotni modernizasiyalash sharoitida xo’jalik faoliyati tahlili ning roli
keskin oshadi, chunki boshqarishda oldingi ma’muriy-buyrukbozlik tizimidan voz
kechilib yangi, erkin iqtisodiy mexanizmlar orqali boshqarish tizimi shakllanadi.
Oldingi tahlil asosan, reja ko’rsatkichlarini asoslashga, uning bajarilishini
ta’minlashga qaratilgan edi. Bugungi kunda esa, har bir xo’jalik sub’ekti o’z
faoliyatini mustaqil ravishda boshqaradi. Bu o’z navbatida tahlilning rolini oshiradi.
Xo’jalik faoliyati tahlili orqali har bir sub’ektda mavjud bo’lgan ichki va tashqi
imkoniyatlar aniqlanadi, ularni amaliyotga safarbar qilish chora-tadbirlari ishlab
chiqiladi.
Xo’jalik faoliyati tahlili orqali ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligi hamda
mamlakatning iqtisodiy salohiyati aniqlanadi. Bunda, tahlil uchun manba bo’lib,
yig’ma statistik ma’lumot asos bo’la oladi. Xo’jalik faoliyatini tahlil qilishdan
maqsad korxona va birlashmalarning ish faoliyatiga ob’ektiv baho berish va xo’jalik
yuritishning samaradorligini yanada oshirishdan iboratdir. Bunday tahlil natijalari
korxonaning xo’jalik faoliyatini doimo nazorat qilib turishni, unga rahbarlik qilishda
xatoga yo’l qo’ymaslikning oldini olishga xizmat qiladi.
Shuningdek mamlakatimizda ko’zda tutilayotgan o’zgarishlar va raqamli
iqtisodiyotga o’tish bosqichida ekanligimiz iqtisodiyot subyektlari faoliyatini
chuqur tahlil etishni osonlashtiradi. Biroq bunig uchun avvalo moliyaviy tahlilni
o’tkazishni to’g’ri tashkillashtirish va uning bosqichlarini bexato belgilash zarur.
Xususan yangi kompyuter va dasturiy ta’minot imkoniyatlaridan optimal
foydalanish tahlil jarayonini osonlashtirish bilan bir qatorda olingan natijalarning
ishonchli va aniq bo’lishida juda muhimdir.
Taraqqiyotga erishish uchun raqamli bilimlar va zamonaviy axborot
texnologiyalarini egallashimiz zarur va shart. Bu bizga yuksalishning eng qisqa
yo‘lidan borish imkoniyatini beradi. Zero, bugun dunyoda barcha sohalarga axborot
texnologiyalari chuqur kirib bormoqda.
Yurtimiz “Xalqaro axborot kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish
indeksi” bo‘yicha 2019-yilda 8 pog‘onaga ko‘tarilgan bo‘lsa-da, hali juda ham
orqadamiz. Aksariyat vazirlik va idoralar, korxonalar raqamli texnologiyalardan
mutlaqo yiroq, desak, bu ham haqiqat.
Albatta, raqamli iqtisodiyotni shakllantirish kerakli infratuzilma, ko‘p mablag‘
va mehnat resurslarini talab etishini juda yaxshi bilamiz. Biroq, qanchalik qiyin
bo‘lmasin, bu ishga bugun kirishmasak, qachon kirishamiz?! Ertaga juda kech
bo‘ladi. Shu bois, raqamli iqtisodiyotga faol o‘tish – kelgusi 5 yildagi eng ustuvor
vazifalarimizdan biri bo‘ladi.
Raqamli texnologiyalar nafaqat mahsulot va xizmatlar sifatini oshiradi,
ortiqcha xarajatlarni kamaytiradi. Shu bilan birga, meni juda qattiq tashvishga
soladigan va bezovta qiladigan eng og‘ir illat – korrupsiya balosini yo‘qotishda ham
ular samarali vositadir. Buni barchamiz teran anglab olishimiz darkor.
Davlat va jamiyat boshqaruvi, ijtimoiy sohada ham raqamli texnologiyalarni
keng joriy etib, natijadorlikni oshirish, bir so‘z bilan aytganda, odamlar turmushini
keskin yaxshilash mumkin.1
Xalqaro kapital va kredit bozorining shakllanishi, xorijiy investitsiyalarning
ko‘payishi, eksport-import operatsiyalarining jadallashuvi, transmilliy korxonalar
rolining ortib borishi bilan moliyaviy hisobotlarni tuzishning xalqaro standartlarini
belgilash, hisob ma’lumotlarini qiyosiyligini ta’minlash zaruriyati tobora ortib
bormoqda. Axborotlarni olish va taqdim etishning eng muhim vositasi bu moliyaviy
hisobotlardir.2
Bunday axborotlar xo‘jalik subyekti yoki tadbirkorlik subyektining moliyaviy
ahvoli, uning hisobot davridagi faoliyatining moliyaviy natijasi va pul
1 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2020 yil uchun Oliy Majlisga Murojaatnomasi
2 M.Y.Raximov, N.N.Qalandarova “Moliyaviy tahlil” Toshkent “Iqtisod-Moliya” 2019
mablag‘larining aylanishi to‘g‘risidagi ma’lumotlarni retrospektiv tahlil etishni va
prognozlashni, moliyaviy natijalarni shakllantirgan asosiy omillar va ta’sirlar,
subyekt faoliyat ko‘rsatadigan muhitdagi o‘zgarishlarga javoban qo‘llaydigan
choralari, subyektning moliyaviy natijalarni saqlab qolish va ko‘paytirishga
qaratilgan investitsion siyosati, dividend siyosati; uning faoliyatni moliyalashtirish
manbalari va majburiyatlari holatini qamrab olgan kompleks moliyaviy tahlilini
amalga oshirishni talab etadi.
Moliyaviy tahlil investitsiyalar va kreditlarga doir qarorlarni qabul qilishga;
subyektning bo‘lg‘usi pul oqimlariga; ularga ishonib topshirilgan resurslarga,
majburiyatlarga; rahbar organlarning ishiga baho berishda biznes samaradorligi va
boshqaruvning sifat menejmentiga erishishda muhim dastak vazifasini bajaradi.
Hozirgi sharoitda moliyaviy tahlil korxona faoliyatining butun jabhalarini
o‘zida qamrab oladi, mehnat, moddiy va moliyaviy resurslarni samarali
boshqarishga, xo‘jalik faoliyatida foydalanilmayotgan ichki rezervlarni aniqlashga
imkon beradi.
Raqobatdosh iqtisodiyot sharoitida har bir korxona o‘zining iqtisodiy xatti-
harakatlarini tahlil qilishi va tashqi bozor subyektlari, xaridorlar, mol yetkazib
beruvchilar, soliq organlari va boshqalarning xatti-harakat modelidan kelib chiqqan
holda o‘z iqtisodiy strategiyasi va taktikasini shakllantirishi lozim.
Har bir korxona moliyaviy tahlil asosida nafaqat raqobat sharoitida yashab
qolish, balki foydali biznesni tashkil qilishga imkon beruvchi xo‘jalik faoliyati
boshqaruvini tashkil qiladi yoki ertami-kechmi uning raqobatchilari bozorni egallab
oladi va korxona o‘z faoliyatini to‘xtatishga majbur bo‘ladi.
Bozor tamoyillari asosida ishlab chiqilgan moliyaviy tahlil tizimi bankrotlik
haqida ogohlantirish va uni bartaraf etishning kuchli vositasi hisoblanadi. Iqtisodiy
munosabatlarning globallashuvi sharoitida korxonalar boshqaruvida moliyaviy
tahlilning o‘rni hamda ahamiyati tobora ortib bormoqda.
I BOB. MOLIYAVIY TAHLILNING ASOSLARI
1.1 Moliyaviy tahlilning nazariy-uslubiy asoslari
Xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyatini o‘rganish va tahlil etish orqali
ularning samarali faoliyatini yo‘lga qo‘yish va uni o‘stirish imkoniyatlarini
baholashda, korxona ishlab chiqarish, tijorat va moliya faoliyatidan moliyaviy
resurslarning kirimiga va ulardan moliyaviy holatni o‘stirishda foydalanish
darajalariga, raqobatdoshlik, moliyaviy natijalarni kutilishini prognozlash va
iqtisodiy rentabellikni xo‘jalik faoliyatining real imkoniyatlaridan kelib chiqqan
holda oshirishning yo‘llarini belgilashga, moliyaviy resurslardan yanada samarali
foydalanishning chora-tadbirlarini belgilashga ahamiyat qaratiladi.
Moliyaviy raqobatdoshlikka va to‘g‘ri moliyaviy siyosatni yuritishga korxona
foydasini maksimallashtirish, kapital tarkibini optimallashtirish va uning moliyaviy
barqarorligini ta’minlash, mulkdorlar (qatnashchilar, ta’sischilar), investorlar va
kreditorlar uchun moliyaviy holatning jozibadorligini oshirish, korxona boshqaruvi
yuzasidan samarali mexanizmni shakllantirish, shuningdek, moliyaviy resurslarni
jalb etishda bozor mexanizmining barcha imkoniyatlaridan foydalanish orqaligina
erishish mumkin.
O‘z navbatida, iqtisodiyot subyektlari faoliyatidagi erkinlik, natijaga egalik,
rivojlanish va taraqqiyotning yangicha mazmuni boshqaruvning butun bir tizimini
ham takomillashtirishni talab etmoqda.
Bugungi kunda korxonalar oldida juda keng imkoniyatlar ochilmoqda. Nafaqat
xo‘jalik yurituvchi subyektlar jamoasi, mulk egalari, investorlar balki butun bir
davlatlar va jamoatchilik tizimi ham boshqaruvdagi o‘zgarish va rivojlanishdan
manfaatdordirlar.
Zamonaviy boshqaruvni:
-
yaqin va uzoq davriylikni qamrab olgan – rejalashtirish;
-
mulk egalari va maqsadli foydalanuvchilarni moliyaviy va boshqa axborotlar
bilan ta’minlovchi – buxgalteriya hisobi;
-
axborotlarni chuqur qayta ishlash, faoliyatga obyektiv baho berish, iqtisodiy
va moliyaviy imkoniyatlarni aniqlash orqali tezkor, joriy va istiqboldagi boshqaruv
strategiyasini belgilab beruvchi – iqtisodiy tahlil;
-
faoliyatni yo‘lga qo‘yish va maqsadli boshqarishning aniq yechimlari va
natijaviyligini ta’minlovchi, innovatsion va aqlli iqtisodni ta’minlashga imkon
beruvchi – ilmiy faoliyat;
-
faoliyat samaradorligi va natijaviyligidan kelib chiqqan holda munosabatlarni
muvofiqlashtirishning muhim mezoni bo‘lgan – mehnatni munosib rag‘batlantirish;
-
va boshqa (ijtimoiy, ekologik, texnikaviy, tashkiliy) jihatlarni qamrab olgan –
murakkab tizim deb qarash lozim.
Xo‘jalik yurituvchi subyektlari oldida turgan muhim vazifalarni hal etilishiga
albatta axborotlar oqimi va ularni tahliliy xulosalariga tayangan zamonaviy
boshqaruvni yo‘lga qo‘yish va takomillashtirish orqaligina erishiladi.
Subyektlar qabul qiladigan iqtisodiy qarorlarda pul mablag‘larini ko‘paytirish,
ularning ko‘payish vaqtini aniq hisob-kitob qilish va natijaga erishishga umid
qilishdagi qobiliyatini baholash muhim masala hisoblanadi.
Bu borada tahlil:
-
xo‘jalik yurituvchi subyektlariga ichki va tashqi ta’sir birliklarini hisobga
olgan holda faoliyatning tizimli tahlilini amalga oshirishga;
-
xo‘jalik yurituvchi subyektlarining joriy va istiqboldagi ko‘zlangan
maqsadlariga erishish yuzasidan mavjud imkoniyatlarni aniqlashga;
-
xo‘jalik yurituvchi subyektining rivojlanish tendensiyalari dinamikasiga baho
berishga;
-
xo‘jalik yurituvchi subyektni kelgusida yanada rivojlantirish, mavjud
imkoniyatlarini ishga solishning iqtisodiy, moliyaviy manbalarini izlab topish va
amalga oshirishga yordam beradi.
Tahlil – boshqaruv faoliyatining sifatini oshirish va samaradorligini
ta’minlashning muhim dastagi sifatida boshqaruv qarorlarini qabul qilishning barcha
bosqichlarida ishtirok etadi.
Tahlilning zamonaviy shaklida aniq vazifalarni hal etishda yuksak
professionallik, iqtisodiy-matematik modellar, axborot texnologiyalari, murakkab
analitik yechimlarga tayanishi lozim.
Tahlil – xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyatida obyektiv reallikni,
jarayonlar, erishilgan natijalar yuzasidan real analitik xulosalarni tayyorlash, aniq
chora-tadbirlarni belgilash va amalga oshirishda inson omilining ham muhim
ekanligini qayd etadi.
O‘z navbatida tahlil:
-
boshqaruv jarayonini takomillashtirishga;
-
boshqaruv samaradorligini oshirishga;
-
boshqaruv sifatini ta’minlashga;
-
raqobatbardoshlikni oshirishga imkon beradi.
Zamonaviy boshqaruvda tahlil – ilmlar va bilimlar tarmog‘ining ham muhim
bo‘g‘ini sifatida xo‘jalik yurituvchi subyektlarning samarali faoliyatini yo‘lga
qo‘yish, yo‘qotishlarning oldini olish va zararsiz ishlash, iqtisodiy va moliyaviy
holatni yaxshilash, tahlikalarga bardoshlikni oshirishni ham muhim dastagi sifatida
qaraladi.
Hozirgi vaqtda tahlil rivojlanishining yangi bir bosqichiga qadam qo‘ymoqda.
Bu borada tahlilning tubdan yangi nazariyasi, uslubiyoti, amaliyoti shakllanish
jarayoni kechmoqda. O‘zbekiston va xorijlik olimlar tomonidan tahlilning
boshqaruvda operativlikni ta’minlashga imkon beruvchi, joriy va istiqboldagi
rivojlanishini belgilab beruvchi, iqtisodiy va moliyaviy axborotlar oqimining
shakliga (moliyaviy, boshqaruv) mos tushuvchi, kommunikatsiya texnologiyalar,
matematik modellar, statistik metodlarga asoslangan shaklini yo‘lga qo‘yishga
harakatlar qilinmoqda.
Tahlilning raqobatdosh iqtisodiyotda, doiraviy kengligi yanada kuchayadi.
Ayniqsa jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozlari sharoitida ularning yuzaga kelishini
makro va mikroko‘lamdagi sabablarini tahlil qilish zaruriyati yanada ortadi. Negaki,
har bitta (iqtisodiy, moliyaviy, tashkiliy va h.k.) jarayondagi o‘zgarishlar sabab va
oqibat, ichki va tashqi omillar ta’sirida tashxislanishi va yakuniy xulosalar bilan
izohlanishi lozim.
Bugungi kun iqtisodiyoti xo‘jalik subyektlari oldiga texnik- texnologik
taraqqiyotga, ilm fanga asoslangan iqtisodiyotni yo‘lga qo‘yishga undamoqda. Bu
esa o‘z navbatida boshqaruvchilardan samarali faoliyat shakllarini yo‘lga qo‘yishni,
tadbirkorlikni faollashtirishni, individuallik va namunaviylikni kuchaytirishni talab
etadi. Bu vazifalarning birontasini iqtisodiy, moliyaviy tahlilsiz amalga oshirib
bo‘lmaydi. Bu borada avvalo, boshqaruvning o‘zini ham takomillashtirish
masalasiga alohida ahamiyat qaratish lozim.
Tahlilning boshqaruvdagi roli – boshqaruv subyektlariga boshqaruv obyektini
(xo‘jalik jarayonlari va hodisalari, ularning samarasi va natijalari yuzasidan
boshqaruvning) maqbul yechimlarini berish yuzasidan zaruriy axborotlar bilan
ta’minlashdan iborat.
Tahlilning boshqaruvdagi o‘rni – xo‘jalik yurituvchi subyektlarning xo‘jalik-
tijorat-moliya faoliyatining joriy holatiga baho berish va uni kelgusida yanada
rivojlantirish yuzasidan tizimli yechimlarni boshqaruv subyektlariga yetkazib
berishdan iborat.
Tahlilning boshqaruvdagi ahamiyatini – xo‘jalik yurituvchi subyektlar
iqtisodiy, moliyaviy ahvoli, uning kelgusidagi kutilishlari, pul mablag‘lari kirimi va
chiqimidagi
ijobiy
farqlanishlar,
kapital
hajmini
oshirishdagi
kompleks
o‘rganishlarning zaruriyligini ifodalaydi.3
Moliyaviy-iqtisodiy tahlilning asosiy ko‘rsatkichlari (mezonlari)
5. Tahlil uchun quyidagi asosiy ko‘rsatkichlar (mezonlar) qo‘llaniladi:
a) to‘lov qobiliyati yoki qoplash koeffitsiyenti — Tqk;
b) o‘z aylanma mablag‘lari bilan ta’minlanganlik koeffitsiyenti — O‘ak;
v) aktivlarning va xarajatlarning rentabellilik koeffitsiyenti — Ark, Xrk.
Shuningdek, quyidagi qo‘shimcha ko‘rsatkichlar ham qo‘llanilishi mumkin:
o‘z va qisqa muddatli qarz mablag‘larining nisbat koeffitsiyenti — O‘qk;
ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish koeffitsiyenti — Qfk;
asosiy vositalarning eskirish koeffitsiyenti — Avek.
6. To‘lash muddati kelgan kundan boshlab uch oydan ortiq muddat o‘tgan pulli
majburiyatlar va majburiy to‘lovlar bo‘yicha muddati o‘tgan kreditorlik qarzlari
qonun hujjatlari yoki shartnomalarga muvofiq majburiy to‘lovlarni to‘lash bo‘yicha
majburiyatlar va kreditorlarning pulli majburiyatlar bo‘yicha talablarini amalga
oshirish yuzaga kelgan vaqtdan boshlab korxonalarning moliyaviy-iqtisodiy holatini
tahlil qilish uchun ma’lumotlar taqdim etish tartibi to‘g‘risidagi nizomga muvofiq
O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi va O‘zbekiston Respublikasi
Davlat soliq qo‘mitasi tomonidan taqdim etilgan ma’lumotlar asosida belgilanadi.
7. To‘lov qobiliyati (qoplash) koeffitsiyenti korxonaning nafaqat debitorlar
bilan o‘z vaqtida hisob-kitob qilish va tayyor mahsulotni qulay sharoitda sotish
sharti bilan, balki boshqa moddiy joriy (aylanma) mablag‘lar elementlari sharoitida
baholanuvchi qisqa muddatli majburiyatlarni to‘lash imkoniyatlariga egaligini
ko‘rsatadi. Koeffitsiyentning kamayishi korxona to‘lov imkoniyatlarining
pasayganligini ko‘rsatadi.
3 M.Y.Raximov, N.N.Qalandarova “Moliyaviy tahlil” Toshkent “Iqtisod-Moliya” 2019
Koeffitsiyent quyidagi formula asosida hisoblanadi:
Tqk =
Joriy (aylanma) aktivlar
=
A2
, bunda:
Joriy majburiyatlar
P2 - Umm
A2 — joriy (aylanma) aktivlar (ishlab chiqarish zaxiralari, tayyor mahsulot, pul
mablag‘lari, debitorlik qarzlari va boshqalar), balans aktivining II bo‘lim, 390-satri;
P2 — majburiyatlar, balans passivining II bo‘lim, 770-satri;
Umm — uzoq muddatli majburiyatlar, balans passivining II bo‘lim, 490 satri.
Agar to‘lov qobiliyati koeffitsiyenti hisobot davrining yakuniga kelib 1,25
qiymatidan past bo‘lsa, shu ko‘rsatkich bo‘yicha korxona to‘lovga qodir emas, deb
hisoblanadi.
8. O‘z aylanma mablag‘lari bilan ta’minlanganlik koeffitsiyenti moliyaviy
barqarorlik, korxona egalari va kreditorlar manfaatlariga mos kelishi uchun zarur
bo‘lgan korxonaning o‘z aylanma mablag‘lari mavjudligidan dalolat beradi.
Koeffitsiyent quyidagi formula asosida hisoblanadi:
O‘ak =
(P1 + Uqk2) - A1
, bunda:
A2
A1 — uzoq muddatli aktivlar (asosiy mablag‘lar, nomoddiy aktivlar, kapital
qo‘yilmalar va boshqalar) balans aktivining I bo‘lim, 130-satri;
P1 — o‘z mablag‘larining manbalari (ustav kapitali, zaxira kapitali, qo‘shimcha
kapital, taqsimlanmagan foyda va boshqalar) balans passivining I bo‘lim, 480-satri;
Uqk2 — uzoq muddatli aktivlarni shakllantirishga yo‘naltirilgan uzoq muddatli
qarz va kreditlar (buxgalteriya balansining 570 va 580-satrlari bo‘yicha hisoblab
chiqariladi).
Ushbu kasr surati korxona o‘z mablag‘lari summasining qancha qismi aylanma
mablag‘larga yo‘naltirilgani, maxraji — barcha aylanma mablag‘lar summasini
ko‘rsatadi. Ushbu koeffitsiyentning eng kam qiymati — 0,2.
Agar o‘z aylanma mablag‘lari bilan ta’minlanganlik koeffitsiyenti hisobot
davri oxirida 0,2 dan kam qiymatga ega bo‘lsa, u holda korxona o‘z aylanma
mablag‘lari bilan ta’minlanmagan sanaladi.
9. Xarajatlar va aktivlarning rentabellik koeffitsiyenti korxonaning moliya-
xo‘jalik faoliyatining foydalilik (zararlilik) darajasini ko‘rsatadi.
Xarajatlar rentabelligi koeffitsiyenti quyidagi formula asosida hisoblanadi:
Xrk =
Stf
, bunda:
X
Stf — foyda solig‘ini to‘lagunga qadar foyda, “Moliyaviy natijalar to‘g‘risidagi
hisobot” 2-son shaklning 240-satr 5-ustuni yoki foyda solig‘ini to‘lagunga qadar
zarar, “Moliyaviy natijalar to‘g‘risidagi hisobot” 2-son shaklning 240-satr 6-ustuni
“ — ” belgisi bilan;
X — jami xarajatlar, “Moliyaviy natijalar to‘g‘risidagi hisobot” 2-son shakldan
satrlar (020 “6-ustun” + 040 “6-ustun” + 170 “6-ustun” + 230 “6-ustun”) yig‘indisi;
Aktivlar rentabelligi koeffitsiyenti faqat yil yakunlariga ko‘ra quyidagi formula
asosida hisoblanadi:
Ark =
Stf
, bunda:
O‘b
O‘b — balansning jami aktivi yoki passivining o‘rtacha qiymati bo‘lib, o‘rtacha
arifmetik yoki o‘rtacha xronologik formula bo‘yicha hisoblangan.
Agar hisobot davri uchun rentabellik koeffitsiyentlari:
noldan past (manfiy ko‘rsatkich) chiqsa, korxona zarar ko‘rib ishlayotgan;
0,05 dan past chiqsa, korxona past rentabelli (monopol korxonalardan tashqari)
hisoblanadi.
10. O‘z va qisqa muddatli qarz mablag‘larining nisbat koeffitsiyenti (joriy
moliyaviy mustaqillikda) qarz mablag‘larini o‘z manbalari orqali qaytarish bilan
ta’minlanganlik darajasini belgilaydi.
Koeffitsiyent quyidagi formula asosida hisoblanadi:
O‘qk =
P1
P2 - Umm
Agar o‘z va qisqa muddatli qarz mablag‘larining nisbat koeffitsiyenti hisobot
davri yakunida 1 dan past qiymatga ega bo‘lsa, bu hol korxonada moliyaviy
tavakkalchilik mavjudligidan guvohlik beradi.
Koeffitsiyentning pasayib borishi korxona moliyaviy tavakkalchiligining
oshib borishini ko‘rsatadi.
11. Ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish koeffitsiyenti ishlab chiqarish
quvvatlaridan foydalanish darajasini bildiruvchi ko‘rsatkichdir:
Qfk =
Qhaq.
,
bunda:
Qloyiha -
(Qijara +
Qkonserv.)
Qhaq. — ishlab chiqarilgan mahsulot (ko‘rsatilgan xizmat)ning hisobot davridagi
taqqoslanadigan qiymat ko‘rinishidagi haqiqiy hajmi;
Qloyiha — belgilangan vaqt davomida asosiy texnologik uskunalardan to‘liq
foydalanish va belgilangan ish rejimiga rioya qilish orqali erishish mumkin bo‘lgan
mahsulot ishlab chiqarish (xizmatlar ko‘rsatish)ning taqqoslanadigan qiymat
ko‘rinishidagi eng ko‘p hajmi;
Qijara —
ijaraga
berilgan
quvvatlarga
to‘g‘ri
keluvchi
mahsulot
(taqqoslanadigan) hajmlari;
Qkonserv. — konservatsiya qilingan quvvatlarga to‘g‘ri keluvchi mahsulot
(taqqoslanadigan) hajmlari.
Agar ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish koeffitsiyenti hisobot davrida
0,5 dan yoki o‘rtacha tarmoqnikidan past bo‘lsa, u holda korxonaning ishlab
chiqarish quvvatlaridan foydalanish darajasi past hisoblanadi.
12. Asosiy vositalarning eskirish koeffitsiyenti asosiy fondning davr uchun
eskirish ulushini bildiruvchi ko‘rsatkich bo‘lib, asosiy vositalarning boshlang‘ich
narxiga nisbatan eskirish qiymati asosida aniqlanadi:
Avek =
E
, bunda:
A
E — asosiy vositalarning eskirishi — balans aktivining 011-satri,
A — asosiy vositalarning dastlabki qiymati — balans aktivining 010-satri.
Agar asosiy vositalarning eskirish koeffitsiyenti ko‘rilayotgan davr oxirida 0,5
qiymatidan oshsa, korxonaning asosiy vositalari sezilarli darajada eskirgan
hisoblanadi.
Moliyaviy tahlil oldiga qo‘yiladigan asosiy vazifalar:4
-
xo‘jalik yurituvchi subyektlarning yaqin va uzoq davriylikdagi reja, prognoz
ko‘rsatkichlarini (ilmiy, iqtisodiy jihatdan) asoslash;
-
reja va prognoz ko‘rsatkichlarining bajarilishiga, natijaga erishish yuzasidan
ularning ta’sirchanligiga baho berish;
-
xo‘jalik yurituvchi subyekt nazorat qilib turadigan iqtisodiy resurslarga,
ularning samaradorligiga baho berish;
-
faoliyatning iqtisodiy ko‘rsatkichlariga, erishilgan natijalariga baho berish;
4 M.Y.Raximov, N.N.Qalandarova “Moliyaviy tahlil” Toshkent “Iqtisod-Moliya” 2019
-
xo‘jalik yurituvchi subyektning pul mablag‘larini ko‘paytirish, ularning
ko‘payish vaqtini hisob-kitob qilish va natijaga erishishga umid qilishdagi
qobiliyatini baholash;
-
xo‘jalik yurituvchi subyektning likvidligi, to‘lovga qobiliyati, ishlayotgan
muhit o‘zgarishlariga munosabat bildira olishini moliyaviy holatga ta’sirini
baholash.
-
iqtisodiy
natijaviylikni
o‘stirish,
faoliyatning
tijorat
hisobdorligi,
daromadlarni orttirish va moliyaviy holatni yaxshilash yuzasidan ichki
imkoniyatlarini aniqlash va ularni yo‘lga qo‘yish chora-tadbirlarini belgilash;
-
belgilangan chora-tadbirlarni tizimli ravishda amalga oshirishdan iborat.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida moliyaviy tahlilning vazifasi ushbu yuqorida
ta’kidlangan vazifalar bilan cheklanmaydi. Bozor sharoitida korxonalar faoliyati shu
darajada serqirraki, tahlil jarayonida uning hamma jihatlarini o‘rganish lozim
bo‘ladi. Shu sababli ham, moliyaviy tahlilning vazifasi ham ko‘p qirralidir. Biz esa
shu kabi vazifalarning ayrimlarini sanab o‘tdik xolos. Ko‘rinib turibdiki, moliyaviy
tahlilning vazifasi bozor munosabatlari shakllanayotgan bugungi sharoitda ham,
kelajakda ham korxonalar xo‘jalik faoliyatini uzluksiz yaxshilab borishi uchun
iqtisodiy dastak sifatida muhim ahamiyatga ega bo‘ladi.
Moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini tahlil etishda fanning muhim prinsiplari sifatida
quyidagilar tarkiblanadi. Mazkur tamoyillar mikro ko‘lamdagi tahlilning barcha
turlariga xosdir.
Tamoyillar
Tasnifi
Davlat
manfaati
nuqtayi
nazaridan
yondashish tamoyili
Iqtisodiy hodisalarni, xo‘jalik jarayonlari natijalarini
baholashda davlatning iqtisodiy, ijtimoiy, ekologik va
xalqaro siyosatlarini va qonunchiliklarini inobatga olish
lozimligini tasniflaydi
Ilmiylik
Dialektik bilish nazariyasiga asoslanishi, ishlab chiqarishni
rivojlantirishning iqtisodiy qonunlari talablarini hisobga
olishi, fan-texnika taraqqiyoti
yutuqlarini, ilg‘or tajribalarni va iqtisodiy tadqiqotning eng
yangi usullarini hisobga olishi lozim
Tizimlilik
O‘rganilayotgan obyekt murakkab dinamik tizim va u bir
qator
mayda
unsurlardan
va
ularning
o‘zaro
bog‘lanishidan tashkil topgan deb qaralishi lozim
Kopmlekslik
Tahlil
qilinayotgan
obyektning
barcha
birliklari,
bo‘g‘inlari va tomonlarini hisobga olish hamda ularning
o‘zaro bog‘liqliklarini atroflicha o‘rganishni taqozo qiladi
Obyektivlik, aniqlik
va ishonchlilik
Haqiqatni aks ettiradigan ishonchli va tasdiqlangan tahlil
ishonchli, tekshirilgan va real voqelikni aks ettiruvchi
ma’lumotlarga asoslanishi zarur. Faqat shundagina tahlil
natijalari talabga javob beradi. Shu sababli ham korxonada
doimo hisob, nazorat (audit) takomillashtirib borilishi talab
etiladi
Ta’sirchanlik
Tahlil ishlab chiqarish jarayonlarining borishiga uning
natijalariga bevosita aralashishi, rezervlarni, yo‘l qo‘yilgan
xato va kamchiliklarni qidirib topishga bevosita
ta’sir ko‘rsatishi lozimligini ifoda etadi
Rejalilik
Bu tamoyilga muvofiq korxonalarda amalga oshiriladigan
analitik ishlar rejalashtirilishi, uni bajaruvchilar o‘rtasida
taqsimlanishi va nazorat qilib borilishi lozimligini ifoda
etadi
Samaradorlik
Tahlilni o‘tkazish uchun ketgan sarf-xarajatlar bir necha
barobar qoplanishi kerakligini ifoda etadi
Operativlik
Bu tamoyil iqtisodiy tahlilni o‘tkazish, qarorlar qabul qilish
va ularni amaliyotga joriy qilishda aniq va
tezkorlikni taqozo qiladi
Demokratik
Tahlilni o‘tkazishga korxonaning keng jamoatchiligini jalb
qilish va tahlil natijalarini muhokama qilishda keng
jamoatchilik ishtirokini taqozo qiladi
Moliyaviy tahlil tamoyillari 5 1.1-jadval
Xo‘jalik yurituvchi subyektlarning faoliyatini tahlil qilish natijasiga asoslanib
ilmiy asoslangan qarorlar qabul qilinadi va u tufayli boshqaruv sistemasi
boshqariladigan obyektning faoliyatini zaruriyatga qarab o‘zgartiradi. Qabul
qilingan qaror boshqaruv jarayonining asosidir. Yangi xo‘jalik yili uchun ishlab
chiqilgan reja bu korxonani kelajakda rivojlanishini ta’minlaydigan qarordir.
Korxonalarning xo‘jalik faoliya- tini tahlil qilish jarayonida korxonada qabul
qilingan biznes-rejalarning asoslanganligi tekshiriladi, rejada ko‘zda tutilmagan
imkoniyatlar aniqlanadi. Moliyaviy va boshqaruv tahlili rejalashtirish darajasini
talab darajasiga ko‘taradi, uni yana ham ilmiy asoslanganlik darajasini ta’min- laydi.
Shuning uchun ham rejalashtirish bilan tahlil o‘rtasidagi bog‘liqlik aniq ko‘rinib
turadi. Biznes-reja tuzish korxona faoliyatining tahlili bilan boshlanadi va
yakunlanadi. Biznes-rejaning aniq va puxta ishlab chiqilishi korxonalarning
iqtisodiy rivojlanishiga zamin yaratib beradi.
Tabiat va jamiyatdagi voqelikni o‘rganuvchi va ularning tadqiq qilish obyekti
deb qarovchi alohida fanning o‘zi amal qiladigan tamo- yillari mavjud bo‘ladi.
Tamoyillar o‘rganiladigan obyektni bir butunligi, realligi va voqeligini tavsiflaydi.
Shu jihatdan tahlilning ham iqtisodiy hodisa va jarayonlarni o‘rganishda o‘zi amal
qiladigan tamoyillari bor. Mazkur tamoyillar tahlil fani obyektlarining
5 A.V.VAXOBOV, A.T.IBROXIMOV, N,F,ISHONQULOV TOSHKENT 2023-YIL
obyektivligini, mantiqliligini, shakl-mazmunini, miqdor-sifatini va shu kabi
jihatlarni tavsiflab real voqelikni yagona tushunchasini hosil qiladi.6
Iqtisodiyotni erkinlashtirish sharoitida iqtisodiy tahlil fanining boshqaruvdagi
o‘rni ortib bormoqda. Iqtisodiy tahlil fani boshqa fanlar zamirida vujudga keldi va
ko‘pgina fanlarga nisbatan yangidir. Iqtisodiy tahlil fani mustaqil fan sifatida
shakllandi va rivojlandi. Shunga qara- may, respublikamiz mustaqillikka
erishganidan keyin iqtisodiy tahlil fani mazmuni va tarkibi jihatidan tubdan o‘zgardi.
Rejali iqtisodiyot sharoitida barcha fanlar singari iqtisodiy tahlil fani ham rejaning
bajarilishini nazorat qilish, unga ta’sir etuvchi omillarni aniqlash, yuqoridan ko‘r-
ko‘rona tushirilgan rejani asoslashga qaratilgan edi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida moliyaviy tahlil haqiqatdan ham amaliyotda
xo‘jalik yurituvchi subyektlarga, mulk va ish egalariga xizmat qiladigan bo‘ldi.
Oldinlari korxonalarning xo‘jalik faoliyati yuqori tashkilot va davlat nuqtayi-
nazaridan tahlil qilingan bo‘lsa, endilikda bevosita shu korxona, uning mehnat
jamoasi va mulk egasi nuqtayi-nazaridan tahlil qilinadigan bo‘ldi, biroq barcha
hollarda ham davlatning manfaati hisobga olinadi, chunki bozor iqtisodiyoti
sharoitida ham korxona bilan davlat o‘rtasidagi aloqalar erkin ravishda o‘zaro
manfaatli iqtisodiy munosabatlarga asoslanadi.
Hozirgi
bozor
munosabatlari
sharoitida
iqtisodiy
jarayonlar
va
munosabatlardagi bunday o‘zgarishlar har bir fan va iqtisodiy mexanizmlar
mazmunini sifat jihatidan yangilashni, tubdan qayta ko‘rib chiqishni taqozo
etmoqda.
Iqtisodiy tahlil xo‘jalik munosabatlaridagi obyektiv zarurat talabidan kelib
chiqqan aniq fan bo‘lishiga qaramasdan boshqa fanlardagi umumiy qonuniyatlar,
usul-uslublar, tamoyillar kabilarga rioya qiladi, ya’ni ko‘pgina fanlar bilan o‘zaro
bog‘liq. Jumladan, iqtisodiy tahlil umumiqtisodiy nazariya fani bilan bevosita
aloqadordir, chunki, obyekt- larni iqtisodiy tahlil qilish umumiqtisodiy qonunlarga
6 A.V. Vahobov, N.F. Ishonqulov, A.T. Ibrohimov; “Moliyaviy va boshqaruv tahlili” – T.: «Iqtisod-
Moliya», 2013
asoslanadi va umumqabul qilingan kategoriyalardan foydalaniladi. Umumiqtisodiy
nazariya fanida kategoriyalar va atamalarning mohiyati hamda mazmuni ochib
beriladigan bo‘lsa, iqtisodiy tahlilda esa ushbu kategoriyalar va atamalar fanning
usul-uslublaridan foydalangan holda turli tomondan o‘rganiladi. Misol uchun,
mahsulotning ishlab chiqarish tannarxi katego- riyasini oladigan bo‘lsak,
umumiqtisodiy nazariya fanida ushbu katego- riyani mohiyati va mazmuni nimadan
iborat ekanligi, qanday aniqla- nishi, tarkibi nimalardan iborat bo‘lishini bilib
olishimiz mumkin. Iqtiso- diy tahlil fanida esa mahsulotning ishlab chiqarish
tannarxi ko‘rsatki- chini davrlar, ularning tarkibidagi o‘zgarishlar hamda
o‘zgarishlarga ta’sir etgan omillar va shu kabilar bo‘yicha tahlil qilishimiz mumkin.
Tabiat, jamiyat va tafakkurni rivojlanishi haqidagi falsafiy ta’limotlardan ham
tahlilda foydalaniladi, ya’ni umumiy rivojlanish, o‘rganilayotgan jarayonga
dialektik qarash va hokazolar.
Moliyaviy tahlil quyidagilar bilan o‘zaro aloqadordir:
1.
Buxgalteriya hisobi va audit.
2.
Ishlab chiqarishni tashkil etish va boshqarish.
3.
Mikro va makroiqtisod.
4.
Rejalashtirish (biznes-reja tuzish).
5.
Statistika va informatika.
6.
Moliya, bank, soliq masalalari
7.
Iqtisodiy matematika va kompyuter asoslari
8.
Qonun hujjatlari
Buxgalteriya hisobi mulkchilikning va xo‘jalik yuritishning turli shakllaridagi
korxonalar faoliyatini yalpi, uzluksiz va hujjatlarga asos- langan holda aks ettirish
tizimidir. Tahlilda ushbu tizimda shakllanti- rilgan ma’lumotlardan keng ko‘lamda
foydalaniladi. Demak, mazkur fan iqtisodiy tahlilni eng asosiy axborot bazasi bo‘lib
hisoblanadi.
Moliya, bank, soliq, investitsiya, qimmatli qog‘ozlar, birja ishi sohalari bilan
moliyaviy tahlil bevosita bog‘liq. Chunki, korxonalar faoliyati davlat budjeti bilan
majburiy hisob-kitoblar, kredit olish va ularni to‘lash, investitsiyalarni jalb qilish
yoki ularni sotish, qimmatli qog‘ozlar bozorida faol ishtirok etish, birja va bozordagi
holatni uzluksiz o‘rganish bilan chambarchas bog‘liq. Ushbu faoliyatni iqtisodiy
tahlil qilish ularning o‘ziga xos jihatlarini bilishni talab qiladi. Bu esa, iqtisodiy
tahlilning samarali bo‘lishida muhim ahamiyatga ega.
Axborot texnologiyalari asosida iqtisodiy tahlil ishlari dasturlanib, kompyuter
vositalarida amalga oshiriladi. Bunda iqtisodiy tahlil fanining usul va uslublari,
belgilangan maqsad va vazifalar axborot texnologiyalari va informatika fanlari
talablari asosida dastur- lanadi. Kompyuterlar yordamida amalga oshirilgan tahlil
ishlari o‘ta tez va aniq bajariladi hamda mutaxassislar mehnatini yengillashtirib
beradi.
Korxonalarning faoliyatini tahlil qilish yuqori tashkilotlarning bilvosita
vazifasi bo‘lib, ular korxonalarning hisobotini tasdiqlaydi hamda ularning ishlab
chiqarish va xo‘jalik faoliyatini baholab, tegishli qarorlar qabul qiladi.
1.2 Moliyaviy tahlilni o’tkazish bosqichlari
Moliyaviy-xo‘jalik faoliyati: - ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulot (ish,
xizmatlar) hajmining, quvvatlardan foydalanish darajasining, resurslar naqdligi va
ulardan samarali foydalanishni, xodimlarning tarkibi va mehnat unumining,
mahsulot tannarxining, foyda hajmi va rentabellik darajasining, moliyaviy holatning
murakkab tuzilmasidir; - tashkil topishdan likvidlik jarayonigacha bo‘lgan davrda
korxonani iqtisodiy-ijtimoiy rivojlantirishning resurslar bazasini shakllantirish va
ulardan foydalanishning maqsadga yo‘naltirilgan faoliyatidir; - xo‘jalik yurituvchi
subyekt nazorat qilib turadigan iqtisodiy resurslar, uning moliyaviy tuzilmasi,
likvidligi, to‘lovga qobiliyati, ishlayotgan muhit o‘zgarishlariga munosabat bildira
olishidagi keng qamrovli faoliyatdir.
Moliyaviy-xo‘jalik faoliyatining tahlili – xo‘jalik yurituvchi subyektning
kelgusida pul mablag‘larini va ularning ekvivalentini ko‘paytirish imkoniyatini,
moliyaviy majburiyatlarni o‘z vaqtida to‘lay olishi, kreditlarga bo‘lgan ehtiyojni,
daromadlar bilan pul oqimlarini oqilona taqsimlashni, iqtisodiy resurslardagi
potensial o‘zgarishlarni baholashni, shuningdek xo‘jalik yurituvchi subyekt
keyinchalik o‘zining moliyaviy ahvolini qanchalik muvaffaqiyat bilan yaxshilay
olishini baholashning muhim usulidir.
Moliyaviy-xo‘jalik faoliyatining tuzilmaviy ko‘rinishi quyidagi bog‘lanishlarda
ifoda etiladi.
1
Resurs-
lar
tahlili
Ishlab chiqarish
xarajatlari va
mahsulot
tannarxi tahlili
Ishlab
chiqarish
va sotishni
tahlili
Moli-
yaviy
natija
tahlili
Likvid-
lik
tahlili
To‘lov
layoqati
tahlili
Moli-
yaviy
holat
tahlili
2 ...
...
...
...
...
...
...
Moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini tahlil etishning siklik jarayoni7 2.2-jadval
7 M.Y.Raximov, N.N.Qalandarova “Moliyaviy tahlil” Toshkent “Iqtisod-Moliya” 2019
Moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini tahlil etishning asosiy maqsadi – xo‘jalik
subyektining
muhim
(axborot
beruvchi)
ko‘rsatkichlari
orqali
faoliyat
natijaviyligiga, foyda va zararlarga, pul mablag‘lari oqimiga va moliyaviy holatiga
obyektiv baho berish, yo‘l qo‘yilgan xato, kamchiliklarni aniqlash va ularni bartaraf
etish orqali uni kelgusida yanada yaxshilash choralarini ko‘rishdan iborat.
Moliyaviy-xo‘jalik faoliyatni tahlil etishda faoliyat samaradorligi va
natijaviyligiga ta’sir etuvchi omillarga alohida ahamiyat qaratiladi. Ularni obyektiv
va subyektiv omillarga tarkiblash mumkin.
Subyektiv (ichki) omillar deyilganda korxonalarning amaliy faoliyati bevosita
bog‘liqlikda yuqori samaradorlikka va natijaviylikka erishish mumkin bo‘lgan
omillar kiradi. Bunday ta’sir birliklariga mehnatni to‘g‘ri tashkil etish,
rag‘batlantirish, moddiy resurslardan tejab foydalanish, xarajatlarni iqtisod qilish,
quvvatlardan foydalanish, to‘lovlar intizomiga rioya qilishning o‘ziga bog‘liq
bo‘lgan jihatlari kiradi.
Obyektiv (tashqi) omillar deyilganda, korxona faoliyatiga mutlaqo bog‘liq
bo‘lmagan omillar tushuniladi, ya’ni davlat siyosatining o‘zgarib turishi, bozordagi
talab-taklifning o‘zgarishi, inflyatsiya va hokazo jihatlar.
Axborot manbalardan foydalangan holda o‘rganish deganda moliyaviy-xo‘jalik
faoliyatining aniq o‘lchangan, jamlangan, umumlashtirilgan hisobot holiga
keltirilgan axborotlardan, shuningdek hisobdan tashqari (rejalar, normalar va h.k.)
turli manbalardan foydalangan holda o‘rganish tushuniladi.
Davriy o‘rganish deganda uni axborot manbalarining tahliliyligida operativ,
joriy va istiqbolli o‘rganishning zaruriyati nazarda tutiladi.
Moliyaviy tahlilni o‘tkazish, albatta uning tartibini aniqlab olishni taqozo qiladi.
Mazkur tartiblarni quyidagi bosqichlarda tasniflash mumkin.
1-bosqich Tahlilning obyekti, maqsadi va vazifalari belgilab olinadi, tahlil rejasi
tuziladi
2-bosqich Tahlil obyektini tavsiflaydigan ko‘rsatkichlar tanlanadi, tartiblanadi va
tizimlashtiriladi
3-bosqich Tahlil uchun zarur bo‘lgan axborotlar yig‘iladi va tayyorlanadi
(ishonchliligi tekshiriladi, taqqoslanma ko‘rinishga keltiriladi)
4-bosqich Xo‘jalik faoliyatining natijalari reja, o‘tgan yil, ilg‘or korxonalar
ko‘rsatkichlari bilan taqqoslanadi
5-bosqich Omilli tahlil o‘tkaziladi va natijaviy ko‘rsatkichlarga ta’sir etuvchi
birliklar hisob-kitob qilinadi
6-bosqich Faoliyat
samaradorligini
oshirishda foydalanilmayotgan
va
istiqboldagi imkoniyatlar aniqlanadi
7-bosqich
Turli omillar ta’sirini, aniqlangan va ishlatilmayotgan imkoniyatlarni
hisobga olib, xo‘jalik faoliyatini baholash amalga oshiriladi va aniq
chora-tadbirlar belgilanadi
Moliyaviy tahlil bosqichlari8 2.3-jadval
Tashqi moliyaviy tahlil buxgalteriya hisobi va hisoboti asosida, ichki moliyaviy
tahlil buxgalteriya hisobi va hisoboti va tezkor hisobotlar asosida olib boriladi.
Ichki boshqaruv tahlili esa tezkor hisobotlar va boshqaruv hisoboti asosida olib
boriladi.
Xo’jalik faoliyati tahlili ning maqsadi bu korxonani hisobotlar orqali o’tgan
davrda, tahlil qilinayotgan vaqtda va kelajakda erishilgan va erishiladigan moliyaviy
8 M.Y.Raximov, N.N.Qalandarova “Moliyaviy tahlil” Toshkent “Iqtisod-Moliya” 2019
-
hisobga olish va hisobotlarning normativ qoidalari, tahlil etishning rasmiy
jihatlarining belgilanganligi;
-
tahlilning faqat chop etiladigan moliyaviy hisobot shakllaridagi axborotlar
bazasiga tayangan holda o‘tkalishi;
-
qo‘yiladigan analitik masalalarning cheklanganligi;
-
axborot foydalanuvchilar uchun korxona faoliyati yuzasidan tahlil
natijalaridan foydalanishning maksimal ochiqligi.
Tashqi moliyaviy tahlilning asosiy jihatlari moliyaviy hisobot ma’lumotlari
asosida korxona aktivlari, o‘z mablag‘lari manbai va majburiyatlarining o‘zgarishi,
to‘lov layoqati va likvidlilik darajasi, moliyaviy holati va barqarorligi, bozor va ish
aktivligi, moliyaviy va iqtisodiy salohiyati, iqtisodiy mustahkamligi va nochorligi,
foyda va rentabellik darajasi, pul oqimi va xususiy kapitalning o‘zgarishlari,
korxonaning iqtisodiy reytingini aniqlashga qaratiladi.
Ichki moliyaviy tahlil – korxonaning ichki bo‘limlari, xodimlari tomonidan
o‘tkazilib o‘rganiladigan masalalarning ko‘lami bilan tashqi moliyaviy tahlildan
farq etadi. Ichki moliyaviy tahlilning axborotlar bazasi va o‘rganiladigan
masalalarning ko‘lami tashqi moliyaviy tahlilga nisbatan keng hisoblanadi. Uning
axborotlar bazasiga faqat chop etiladigan moliyaviy hisobotlargina emas‚ balki
moliyaviy hisobning barcha manbalari va hisobdan tashqari manbalarni ham kiritish
mumkin. O‘rganiladigan masalalar ko‘lamini boshqaruvchilar va tahlilchilarning
qiziqishlari doirasidan kelib chiqib belgilash mumkin. Ushbu tahlil turining o‘ziga
xos xususiyatlarini quyidagi jihatlar bilan izohlash mumkin.
Ichki moliyaviy tahlilning o‘ziga xos jihatlari:
-
tahlil subyektlarining tor guruhi;
-
tahlil natijalari faqat ichki talablarga, korxona boshqaruvi yuzasidan
yo‘naltirilganligi;
-
teran moliyaviy tahlilni o‘tkazishda axborotlarning keng doirasidan
foydalanish imkoniyatining yuqoriligi;
-
tahlilni o‘tkazish bo‘yicha normativ metodikalar bilan birgalikda aniq
reglamentlari (tartiblari) belgilanmagan usullardan foydalanish imkoniyatlari;
-
aniq boshqaruv qarorlarini tayyorlash yuzasidan chuqur moliyaviy tahlilni
o‘tkazish imkoniyati mavjudligi;
-
boshqaruv apparati talablaridan kelib chiqqan holda analitik ishni tashkil
etilishi.
Moliyaviy tahlil mazmuni bo‘yicha to‘liq moliyaviy tahlil va tematik
moliyaviy tahlil turlariga ajratiladi.
To‘liq moliyaviy tahlil korxona moliyaviy faoliyatining barcha jihatlarini
kompleks o‘rganishni xarakterlaydi. Tematik moliyaviy tahlil korxona moliyaviy
faoliyatining alohida jihatlarini va akspektlarini o‘rganishni xarakterlaydi. Tematik
moliyaviy tahlil predmetiga: aktivlardan samarali foydalanish, aktivlarni
moliyalashtirishda alohida manbalardan optimal foydalanish darajasi, to‘lov
layoqati va moliyaviy barqarorlik holati, optimal investitsion faoliyat, kapitalning
moliyaviy tuzilishi kabi masalalarni kiritish mumkin.
Moliyaviy tahlilda obyektni qamrab olinishi yuzasidan xo‘jalik yurituvchi
subyektlarning to‘liq (bir butunlikdagi) moliyaviy tahlili, alohida bo‘limlar va
birliklar moliyaviy holatining tahlili (iqtisodiy javobgarlik markazlari bo‘yicha)
hamda alohida moliyaviy jarayonlar tahlilini tarkiblash mumkin.
O‘tkazish davri bo‘yicha moliyaviy tahlil oldingi, joriy va istiqbolli tahlil
turlariga tarkiblanadi.
Oldingi moliyaviy tahlil – korxona moliyaviy faoliyatini bir butunlikda yoki
alohida olingan moliyaviy jarayonlar bo‘yicha shart- sharoitlarni bilish bilan
bog‘lanadi (masalan, uzoq va qisqa muddatga bank kreditlarini olish yuzasidan
korxonaning to‘lov layoqatini baholash).
Joriy (operativ) moliyaviy tahlil – alohida moliya rejalarini bajarilishida yoki
moliya operatsiyalarini amalga oshirish davomida operativ tarzda moliyaviy holatga
ta’sir etish yuzasidan o‘tkaziladigan tahlil turidir.
Istiqbolli moliyaviy tahlil – amaldagi holatni o‘rganish asosida moliyaviy
holat va uning alohida birliklari bo‘yicha kelajakdagi o‘zgarishlarning kutilishlarini
baholab beruvchi tahlil turidir.
Moliyaviy tahlilni tashkil etish bosqichlarini iqtisodiy tahlil va uning
tarkibiy qismlariga nisbatan yagona asosda birday belgilash to‘g‘ri, lekin aynan
moliyaviy tahlil yuzasidan uni quyidagi ketma- ketlikda o‘tkazish maqsadga
muvofiq deb o‘ylaymiz.
1.
Moliyaviy tahlil maqsadini belgilash va rejasini tuzish;
2.
Moliyaviy tahlil yuzasidan ma’lumotlar bazasini to‘plash;
3.
Moliyaviy tahlilni bevosita o‘tkazish bosqichi;
4.
Tahlil natijalarini umumlashtirish va rasmiylashtirish bosqichi;
5.
Qarorlar tayyorlash bosqichi;
6.
Tahlil natijalarini realizatsiya qilish bosqichi.
Iqtisodiy tahlilni yoki moliyaviy tahlilni tashkil etishdagi yondashuvlar turlicha
bo‘lganligi bilan ularning mazmuni albatta bitta jihatga ya’ni tahlilni sifatli va
foydali o‘tkazishga qaratilgan.
Moliyaviy tahlilni tashkil etishda albatta har bitta tarmoqning va sohaning
o‘ziga xos xususiyatlari hisobga olinishi lozim. Jumladan, xo‘jalik subyektlarining
faoliyat turlari bir-biridan tubdan farq qiladi. Farqlanish nafaqat ularning faoliyat
turida‚ balki mulkiy shaklida, kapitalda qatnashishi, mulkiy taqsimotida, ko‘lamida
ham mavjud. Moliyaviy hisobotlar bir xil shakl va mazmunni ifoda etgani bilan
ularning qatorlari, qatorlarning shakllanish tartiblari bir-biridan tubdan farq qiladi.
Moliyaviy holat va natijaviylikni baholashda bu jihatlarni farqlanishi muhim
o‘rin tutmasa ham, aslida masalaning yechimi uning quyi bo‘g‘iniga, faoliyatning
turiga, xususiyatiga, taqsimotning shakliga, mulkiy va moliyaviy munosabatlarga
borib taqaladi.
Iqtisodiyotning u yoki bu tarmog‘i yagona maqsadda birlashsa ham, boshqa
munosabatlarda tubdan farq qiladi. Bu jihat farqlanishlar albatta moliyaviy tahlilda
hisobga olinishi lozim.
Axborotlar bazasida ham farqlanishni kuzatish mumkin. Masalan kichik biznes
subyektlari soddalashtirilgan tartibda moliyaviy hisobotni tuzadilar va yuritadilar,
yirik biznes subyektlari esa umumbelgilangan tartibda moliyaviy hisobotni tuzadilar
va taqdim etadilar. Shu bilan birgalikda ularning soni va mazmunida, auditorlik
xulosalarining olinishida ham farqlanishlar kuzatiladi. Moliyaviy hisobotlarga
auditorlik xulosalarining olinishida ham majburiy va majburiy bo‘lmagan tarkibini
guruhlash mumkin.
Moliyaviy tahlil bosqichlari.
Moliyaviy tahlil o‘tkazish metodikasi quyidagi asosiy bosqichlarni o‘z ichiga oladi:
1. Dastlabki baholash. Dastlabki baholashda axborotlar ishonchligini
baholashni, moliyaviy hisobotlarni o‘qish va uning muhim ko‘rsatkichlar tizimini
baholashni, aylanma mablag‘lar va uzoq muddatli aktivlar, o‘z va qarz mablag‘lari
bilan bog‘liq ko‘rsatkichlar tizimini mutlaq ifodasi bilan chuqur tahlil etish orqali
aniq xulosalarni shakllantirish nazarda tutiladi.
2. Ekspress-tahlil. Moliyaviy koeffitsiyentlarni aniqlash asosida korxonaning
joriy va istiqbolli to‘lovga qobilligini, ish va bozor aktivligini o‘rganish asosida
korxonaning moliyaviy ahvoliga baho berishni anglatadi.
Ekspress-tahlilning maqsadi xo‘jalik yurituvchi subyektning moliyaviy holati,
rivojlanish dinamikasini operativ, vizual baholashdan iborat. Ekspress-tahlilni
amalga oshirish quyidagi ketma-ketlikda amalga oshiriladi:
-
rasmiy xususiyatlarga ko‘ra hisobotni ko‘rish;
-
auditor xulosasi bilan tanishish;
-
korxona hisob siyosati bilan tanishish;
-
hisobotdagi “og‘riqli”(muammoli) bandlarni aniqlash va ularni
dinamik baholash;
-
asosiy ko‘rsatkichlar bilan tanishish;
-
tushuntirish xatini o‘qish;
-
haqqoniy balans ma’lumotlari asosida mulkiy va moliyaviy holatni
baholash;
-
tahlil natijalari bo‘yicha xulosalarni shakllantirish.
Ekspress-tahlilda quyidagi muhim o‘zgarishlarga ahamiyat qaratiladi: davr
oxiriga balans jamining davr boshiga nisbatan o‘sishiga; aylanma aktivlarning
o‘sishi uzoq muddatli aktivlarning o‘sishidan yuqori bo‘lishiga; xususiy kapitalning
qarz kapitalidan ortiq bo‘lishiga; xususiy kapitalning o‘sishi qarz kapitalining
o‘sishidan yuqori bo‘lishiga; debitorlik va kreditorlik majburiyatlarining o‘sishi bir
xilda bo‘lishiga; aylanma aktivlarda o‘z mablag‘lari hissasi yuqori bo‘lishiga;
qoplanmagan zarar qatori bo‘lmasligiga va h.k.
3.
Chuqurlashtirilgan
moliyaviy
tahlil.
Chuqurlashtirilgan
moliyaviy
tahlilning asosiy vazifasi – qaysi mahsulot turlari, qaysi xarajat turlari, qaysi
javobgarlik markazlari tufayli o‘zgarishlar yuzaga kelganligini va bu borada
rahbarlar qanday yo‘l tutishi lozimligiga qaratilgan.
Chuqurlashtirilgan moliyaviy tahlilning asosiy maqsadi – xo‘jalik yurituvchi
subyektining joriy davrdagi natijalarini, ularning kelgusidagi kutilishlarini,
moliyaviy holatini keng qamrovli tavsiflashga, baholashga qaratilgan.
Chuqurlashtirilgan moliyaviy tahlilning asosiy jihatlari quyidagilarga qaratilgan:
-
xo‘jalik subyektining iqtisodiy va moliyaviy holatini baholash;
-
xo‘jalik subyektining iqtisodiy salohiyatini baholash va tahlil etish;
-
mulkiy holatini baholash (analitik balansni tuzish, balansning vertikal tahlili,
balansning gorizontal tahlili, mulkiy holatdagi sifat o‘zgarishlari tahlili);
-
moliyaviy holatni baholash (likvidlik va to‘lovga layoqatlilikni baholash,
moliyaviy barqarorlikni baholash);
-
moliyaviy xo‘jalik faoliyati natijaviyligini baholash (ish aktivligi, foyda va
rentabellikni baholash, qimmatli qog‘ozlar bozoridagi holatini baholash)ni o‘z
ichiga oladi.
Moliyaviy tahlilni quyidagi bosqichlardan iborat algoritmini belgilash
mumkin:
-
tahlil uchun zarur bo‘lgan axborotlarni yig‘ish;
-
axborotlarni qayta ishlash, ko‘rsatkichlarni tanlash va ularni tahliliyligini
ta’minlash;
-
moliyaviy hisobotlarning gorizontal, vertikal, trend tahlilini o‘tkazish;
-
moliyaviy hisobotlar ko‘rsatkichlari asosida moliyaviy koeffitsiyentlarni
hisob-kitob qilish, ularning qiyosiy tahlilini qilish, o‘zgarishlarni omilli tahlilini
amalga oshirish;