MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALARNING ROLI VA AHAMIYATI

Yuklangan vaqt

2024-11-11

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

294,1 KB


 
 
 
 
 
 
 
MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALARNING ROLI VA AHAMIYATI 
 
 
 
Reja: 
1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari  
2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari  
3. Bank xizmatlarining turlari  
4. Bank mahsulotlari bozorini o‘rganishning asosiy yo‘nalishlari. 
 
 
 
Tayanch iboralar: moliyaviy texnologiya, bank mahsuloti, bank xizmati, ekotizim, 
blokcheyn, masofaviy xizmat, internet tizimi, raqamli bank. 
 
 
1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari 
Milliy bozorda jahon global tendensiyalardan so‘ng “ekotizim” deb ataladigan yangi 
hodisa paydo bo‘ldi. Bu yarim tuzilgan aktivlar to‘plami emas va aniq iyerarxiyasi va 
markazlashuvi bilan Janubiy Koreya chayebollarining ham o‘xshashi emas, umuman 
olganda, u korporativ markazdan pastga boshqaruv vertikallari bilan bog‘langan sanoat yoki 
moliyaviy guruhlar to‘plami ham emas. Chunki biznes XXI asr kontekstiga eng organik 
MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALARNING ROLI VA AHAMIYATI Reja: 1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari 2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari 3. Bank xizmatlarining turlari 4. Bank mahsulotlari bozorini o‘rganishning asosiy yo‘nalishlari. Tayanch iboralar: moliyaviy texnologiya, bank mahsuloti, bank xizmati, ekotizim, blokcheyn, masofaviy xizmat, internet tizimi, raqamli bank. 1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari Milliy bozorda jahon global tendensiyalardan so‘ng “ekotizim” deb ataladigan yangi hodisa paydo bo‘ldi. Bu yarim tuzilgan aktivlar to‘plami emas va aniq iyerarxiyasi va markazlashuvi bilan Janubiy Koreya chayebollarining ham o‘xshashi emas, umuman olganda, u korporativ markazdan pastga boshqaruv vertikallari bilan bog‘langan sanoat yoki moliyaviy guruhlar to‘plami ham emas. Chunki biznes XXI asr kontekstiga eng organik  
 
tarzda mos keladigan shakllami o‘zi mustaqil ravishda topadi. Ushbu yangi model uchun 
eng adekvat tushuncha bu “ekotizim” atamasidir. 
O'tmishdagi vertikal tuzilmalardan farqli o‘laroq, ekotizim shartli ravishda 
tarmoqsimondir. Uning elementlari turli miqyosda va profillarda bo‘lishi mumkin, lekin ular 
bir-biri bilan barqaror aloqalarni hosil qiladi, bir-birini qo‘llab-quvvatlaydi va to‘ldiradi. 
O‘zaro integratsiyaga intiladigan turli platformalar tarmog‘i paydo bo‘lmoqda. Eng muhim 
ishtirokchilar o‘zlari atrofida asosiy faoliyatni yaratadilar va o‘z diqqatlarini jalb qilish 
markazlariga aylanadilar, lekin ular to'liq hukmronlik qilishga intilmaydilar. 
Mikro darajada, fintex ekotizimlari fintex mahsulotlarining ekotizimlari bilan 
ifodalanadi, ular o‘ziga xos “markazlar” bo‘lib, ularning keyingi o‘sishiga yordam beradi. 
Fintex mahsulotining belgilangan ekotizimi boshqa mahsulotlarga o‘z interfeysidan o‘z 
qiymatini oxirgi iste’molchisiga yetkazadigan vositachi sifatida foydalanish imkonini 
beradi. Odamlaming ehtiyoj- larini qondirish uchun muayyan yechimni taqdim etishga 
majbur bo‘lgan kompaniyalar buni ma’lum bir fintex mahsuloti orqali amalga oshiradilar, 
bu esa, o‘z navbatida, fintex mahsulotini ishlab chiquvchilarga uning narxini o‘sishida 
muhim afzallik beradi. 
Fintex mahsulotining narxi ishlab chiqaruvchi kompaniyaning sa’y-harakatlarisiz o'sadi, 
ya’ni kompaniya o‘zining yangi funksiyalarini rivojlantirish, qo‘llab-quvvatlash va ilgari 
surish uchun qo'shimcha resurslarini ajratishga hojat yo‘q. 
Ekotizim yordamida tadbirkor mahsulotning foydalanuvchi uchun odatiy iste’moliga 
aylanish ehtimolini oshiradi. Tadbirkor boshqa mahsulotlardan iste’molchi uchun o‘z 
interfeysidan foydalanishga ruxsat berib, foydalanuvchilarga yangi xususiyatlami taqdim 
etmoqda. Bu shuni anglatadiki, ular ko‘proq narsalami qilishni, xizmatda ko‘proq vaqt 
sarflashni va mahsulotni yaxshilaydigan ma’lumotlami qoldirishni va ulaming kundalik 
hayotining bir qismiga aylanishini o‘rganadilar. 
Oziq-ovqat ekotizimlari g‘oyasi o‘zaro foydalanuvchilar tomonidan taqdim etiladigan 
qiymatni tavsiflaydi. Bu innovatsion rivojlanish va uni tarqatish jarayoniga sezilarli ta’sir 
tarzda mos keladigan shakllami o‘zi mustaqil ravishda topadi. Ushbu yangi model uchun eng adekvat tushuncha bu “ekotizim” atamasidir. O'tmishdagi vertikal tuzilmalardan farqli o‘laroq, ekotizim shartli ravishda tarmoqsimondir. Uning elementlari turli miqyosda va profillarda bo‘lishi mumkin, lekin ular bir-biri bilan barqaror aloqalarni hosil qiladi, bir-birini qo‘llab-quvvatlaydi va to‘ldiradi. O‘zaro integratsiyaga intiladigan turli platformalar tarmog‘i paydo bo‘lmoqda. Eng muhim ishtirokchilar o‘zlari atrofida asosiy faoliyatni yaratadilar va o‘z diqqatlarini jalb qilish markazlariga aylanadilar, lekin ular to'liq hukmronlik qilishga intilmaydilar. Mikro darajada, fintex ekotizimlari fintex mahsulotlarining ekotizimlari bilan ifodalanadi, ular o‘ziga xos “markazlar” bo‘lib, ularning keyingi o‘sishiga yordam beradi. Fintex mahsulotining belgilangan ekotizimi boshqa mahsulotlarga o‘z interfeysidan o‘z qiymatini oxirgi iste’molchisiga yetkazadigan vositachi sifatida foydalanish imkonini beradi. Odamlaming ehtiyoj- larini qondirish uchun muayyan yechimni taqdim etishga majbur bo‘lgan kompaniyalar buni ma’lum bir fintex mahsuloti orqali amalga oshiradilar, bu esa, o‘z navbatida, fintex mahsulotini ishlab chiquvchilarga uning narxini o‘sishida muhim afzallik beradi. Fintex mahsulotining narxi ishlab chiqaruvchi kompaniyaning sa’y-harakatlarisiz o'sadi, ya’ni kompaniya o‘zining yangi funksiyalarini rivojlantirish, qo‘llab-quvvatlash va ilgari surish uchun qo'shimcha resurslarini ajratishga hojat yo‘q. Ekotizim yordamida tadbirkor mahsulotning foydalanuvchi uchun odatiy iste’moliga aylanish ehtimolini oshiradi. Tadbirkor boshqa mahsulotlardan iste’molchi uchun o‘z interfeysidan foydalanishga ruxsat berib, foydalanuvchilarga yangi xususiyatlami taqdim etmoqda. Bu shuni anglatadiki, ular ko‘proq narsalami qilishni, xizmatda ko‘proq vaqt sarflashni va mahsulotni yaxshilaydigan ma’lumotlami qoldirishni va ulaming kundalik hayotining bir qismiga aylanishini o‘rganadilar. Oziq-ovqat ekotizimlari g‘oyasi o‘zaro foydalanuvchilar tomonidan taqdim etiladigan qiymatni tavsiflaydi. Bu innovatsion rivojlanish va uni tarqatish jarayoniga sezilarli ta’sir  
 
ko‘rsatadi, shuningdek, yangi mazmunli mahsulotlami yaratish uchun cheksiz 
imkoniyatlami taqdim etadi. 
Shunday qilib, tadbirkor yangi mahsulot yoki xizmatni yaratayotib, nafaqat uning 
funksionalligini yaxshilashga, balki kelajakdagi ekotizimini shakllantirishga ham e’tibor 
qaratishi kerak.  
Ammo shuni ta’kidlash kerakki, ekotizim nafaqat individual fintex mahsuloti uchun 
(mikrodarajada), balki butun fintex bozori uchun ham (makro darajada) taalluqlidir. 
Iqtisodiyotda ekotizimlaming yaratilish jarayoni va hodisalami tahlil qilishning 
fanlararo evolyutsion yondashuviga mos keladi, shuning uchun uni “evolyutsion iqtisod” 
deb atashadi. 
Umuman olganda, “Ekotizim” atamasi iqtisodiyotga biologiyadan kirib kelgan. 
Ekotizim ning asosiy g‘oyasi o‘zaro bog‘liqlikdir. O‘zaro bog‘liqlik tufayli ekotizimning 
elementlari o‘sadi. Shu bilan birga, ekotizimning yashash imkoniyati u bilan bog‘liq bo‘lgan 
tirik organizmlar sonining ko‘payishi bilan ortadi (iqtisodiy nuqtai nazardan, bu korxonalar, 
tashkilotlar yoki boshqa muassasalar). 
Masalan, R.Ayres tabiiy jarayonlar va iqtisodiyotning turli tarmoqlaridagi 
korxonalaming faoliyat sohalari o‘rtasida o‘xshashliklami keltirib chiqaradi1. Korxonalar 
tabiatan tirik organizmlarga o‘xshashdir. Ular xuddi tirik organizmlar kabi moddiy 
resurslarni iste’mol qiladilar, ulami qayta ishlaydilar, tayyor mahsulot yoki xizmatlar ishlab 
chiqaradilar, qo‘shimcha mahsulotlar yaratadilar va ma’lum manfaatlar uchun bir-biri bilan 
raqobatlashadilar. 
T. Pauyer, G. Jeijian turli ekotizimlaming afzalliklarini hisobga olib, quyidagilami 
ta’kidlaydilar: Tabiatda har xil turlar bir-biriga yordam berib, butun jamiyat uchun foyda 
keltiradi. Masalan, marjon rifida marjon polipidan yaratilgan jamoa mavjud. Shunday qilib, 
biznesda ekotizim ko‘pincha ko‘plab aloqalarga ega bo‘lgan bitta kompaniya asosida 
                                                          
 
1 Ayres, R. Hayotiy aylanish metaforasi to‘g‘risida: Ekologiya va iqtisod bir-biridan ajralib turadigan joyda / R. Ayres // Ekologik 
iqtisod. - 2004. - № 48. 425-438 b. 
ko‘rsatadi, shuningdek, yangi mazmunli mahsulotlami yaratish uchun cheksiz imkoniyatlami taqdim etadi. Shunday qilib, tadbirkor yangi mahsulot yoki xizmatni yaratayotib, nafaqat uning funksionalligini yaxshilashga, balki kelajakdagi ekotizimini shakllantirishga ham e’tibor qaratishi kerak. Ammo shuni ta’kidlash kerakki, ekotizim nafaqat individual fintex mahsuloti uchun (mikrodarajada), balki butun fintex bozori uchun ham (makro darajada) taalluqlidir. Iqtisodiyotda ekotizimlaming yaratilish jarayoni va hodisalami tahlil qilishning fanlararo evolyutsion yondashuviga mos keladi, shuning uchun uni “evolyutsion iqtisod” deb atashadi. Umuman olganda, “Ekotizim” atamasi iqtisodiyotga biologiyadan kirib kelgan. Ekotizim ning asosiy g‘oyasi o‘zaro bog‘liqlikdir. O‘zaro bog‘liqlik tufayli ekotizimning elementlari o‘sadi. Shu bilan birga, ekotizimning yashash imkoniyati u bilan bog‘liq bo‘lgan tirik organizmlar sonining ko‘payishi bilan ortadi (iqtisodiy nuqtai nazardan, bu korxonalar, tashkilotlar yoki boshqa muassasalar). Masalan, R.Ayres tabiiy jarayonlar va iqtisodiyotning turli tarmoqlaridagi korxonalaming faoliyat sohalari o‘rtasida o‘xshashliklami keltirib chiqaradi1. Korxonalar tabiatan tirik organizmlarga o‘xshashdir. Ular xuddi tirik organizmlar kabi moddiy resurslarni iste’mol qiladilar, ulami qayta ishlaydilar, tayyor mahsulot yoki xizmatlar ishlab chiqaradilar, qo‘shimcha mahsulotlar yaratadilar va ma’lum manfaatlar uchun bir-biri bilan raqobatlashadilar. T. Pauyer, G. Jeijian turli ekotizimlaming afzalliklarini hisobga olib, quyidagilami ta’kidlaydilar: Tabiatda har xil turlar bir-biriga yordam berib, butun jamiyat uchun foyda keltiradi. Masalan, marjon rifida marjon polipidan yaratilgan jamoa mavjud. Shunday qilib, biznesda ekotizim ko‘pincha ko‘plab aloqalarga ega bo‘lgan bitta kompaniya asosida 1 Ayres, R. Hayotiy aylanish metaforasi to‘g‘risida: Ekologiya va iqtisod bir-biridan ajralib turadigan joyda / R. Ayres // Ekologik iqtisod. - 2004. - № 48. 425-438 b.  
 
quriladi2.” Ilmiy adabiyotlarda “ekotizim” tushunchasining ko‘plab ta’riflari mavjudligiga 
qaramay, umumiy qabul qilingan tushuncha haligacha o‘z aksini topmagan. Ekotizimlami 
tasniflash va ularning xususiyatlari bilan bog‘liq yo‘nalishlar yetarlicha o‘rganilmagan.  
Masalan, M. Yakobides, S. Sennamo, A. Gaver, R. Adner, M. Ian- siti, R. Leven, J. Mur 
kabi mualliflaming ishlariga asoslanib, shunday xulosaga kelish mumkinki, ekotizim bu 
tegishli mahsulot va xizmatlarni taklif qiluvchi o‘zaro hamkorlik qiluvchi va raqobatchi 
firmalar tizimidir3. 
R. Adnerning fikricha, innovatsion ekotizimlar o‘zaro bog‘liq mexanizmlari sifatida 
qaraladi, ular orqali firmalar o‘zlarining individual takliflarini mijozlarga yo‘naltirilgan 
izchil yaxlitlikka birlashtiradi.10 Kompaniyalaming ekotizimlardagi o‘zaro aloqalarini 
o‘rganishga qaratilgan yondashuvlar orasida tarmoq yondashuvi muhim ahamiyatga ega. 
Masalan, M.Y. Sheresheva o‘z tadqiqotlarida tarmoq konsepsiyasining evolyutsiyasini 
kuzatib boradi va firmalararo bog‘liqlik tabiati- ga oid turli nazariy qarashlami o‘rganadi. 
E. Autio va LDW Tomaslarning ishlarida ekotizim fokal firma (o‘zaro vertikal 
bog‘langan firmalar) bilan bog‘langan o‘zaro aloqador tashkilotlar tarmog‘i yoki ishlab 
chiqaruvchi va uchinchi tomon ishtirokchilarini o‘z ichiga olgan platforma sifatida 
ta’riflanadi hamda ular innovatsiyalar orqali yangi qiymat yaratadi. M. Yakobids, K. 
Kennamo va A. Gaverlar o‘z ishlarida o‘zaro aloqador ekotizimlarni turli tarmoqlardagi 
korxonalarning ekotizimlarda (markaziy firmalaming sezilarli kuchiga qaramasdan) 
elementlarining yo‘qligida bir-birini to‘ldirishi, boshqaruv iyerarxiyasi, an’anaviy 
kompaniyalardagi boshqaravga o‘xshash tashkiliy shakl va muvofiqlashtirishi kabi 
xususiyatlarining muhimligini ta’kidlaydilar4. 
Ushbu mualliflarning fikricha, ekotizimning ta’rifi o‘zaro munosabatlaming ma’lum bir 
turini tashkil etishi va uning tarkibiy xususiyat- larini aks ettirishi kerak. Ulaming fikriga 
                                                          
 
2 Quwat, T. Ekotizim: Tarmoqli biznesning 12 tamoyili asosida yashash / T. Power, G. Jerjian. - Pearson Education Ltd., 2001. -289 
b. 
3 Yakobides, M. Ekotizimlar nazariyasi tomon/М. Jacobides, C. Cennamo, A- Gawer I I Stratcgik boshqaruv jumali. - 2018 .- jild . 
39, iss. 8. 2255-2276 b. 
4 Yakcobides М., Kennamo K., Gaver A. Industries, ekotizimlar, platformalar va araitekturalar: Strategiyamizni umumiy darajada 
qayta ko‘rib chiqish. Ishchi qog‘oz. London, Biznes maktabi, 2015-yil. 
quriladi2.” Ilmiy adabiyotlarda “ekotizim” tushunchasining ko‘plab ta’riflari mavjudligiga qaramay, umumiy qabul qilingan tushuncha haligacha o‘z aksini topmagan. Ekotizimlami tasniflash va ularning xususiyatlari bilan bog‘liq yo‘nalishlar yetarlicha o‘rganilmagan. Masalan, M. Yakobides, S. Sennamo, A. Gaver, R. Adner, M. Ian- siti, R. Leven, J. Mur kabi mualliflaming ishlariga asoslanib, shunday xulosaga kelish mumkinki, ekotizim bu tegishli mahsulot va xizmatlarni taklif qiluvchi o‘zaro hamkorlik qiluvchi va raqobatchi firmalar tizimidir3. R. Adnerning fikricha, innovatsion ekotizimlar o‘zaro bog‘liq mexanizmlari sifatida qaraladi, ular orqali firmalar o‘zlarining individual takliflarini mijozlarga yo‘naltirilgan izchil yaxlitlikka birlashtiradi.10 Kompaniyalaming ekotizimlardagi o‘zaro aloqalarini o‘rganishga qaratilgan yondashuvlar orasida tarmoq yondashuvi muhim ahamiyatga ega. Masalan, M.Y. Sheresheva o‘z tadqiqotlarida tarmoq konsepsiyasining evolyutsiyasini kuzatib boradi va firmalararo bog‘liqlik tabiati- ga oid turli nazariy qarashlami o‘rganadi. E. Autio va LDW Tomaslarning ishlarida ekotizim fokal firma (o‘zaro vertikal bog‘langan firmalar) bilan bog‘langan o‘zaro aloqador tashkilotlar tarmog‘i yoki ishlab chiqaruvchi va uchinchi tomon ishtirokchilarini o‘z ichiga olgan platforma sifatida ta’riflanadi hamda ular innovatsiyalar orqali yangi qiymat yaratadi. M. Yakobids, K. Kennamo va A. Gaverlar o‘z ishlarida o‘zaro aloqador ekotizimlarni turli tarmoqlardagi korxonalarning ekotizimlarda (markaziy firmalaming sezilarli kuchiga qaramasdan) elementlarining yo‘qligida bir-birini to‘ldirishi, boshqaruv iyerarxiyasi, an’anaviy kompaniyalardagi boshqaravga o‘xshash tashkiliy shakl va muvofiqlashtirishi kabi xususiyatlarining muhimligini ta’kidlaydilar4. Ushbu mualliflarning fikricha, ekotizimning ta’rifi o‘zaro munosabatlaming ma’lum bir turini tashkil etishi va uning tarkibiy xususiyat- larini aks ettirishi kerak. Ulaming fikriga 2 Quwat, T. Ekotizim: Tarmoqli biznesning 12 tamoyili asosida yashash / T. Power, G. Jerjian. - Pearson Education Ltd., 2001. -289 b. 3 Yakobides, M. Ekotizimlar nazariyasi tomon/М. Jacobides, C. Cennamo, A- Gawer I I Stratcgik boshqaruv jumali. - 2018 .- jild . 39, iss. 8. 2255-2276 b. 4 Yakcobides М., Kennamo K., Gaver A. Industries, ekotizimlar, platformalar va araitekturalar: Strategiyamizni umumiy darajada qayta ko‘rib chiqish. Ishchi qog‘oz. London, Biznes maktabi, 2015-yil.  
 
ko‘ra, ekotizimlaming asosiy tarkibiy xususiyati ekotizimlardagi o‘zaro ta’siming strategik 
jihatdan farqli tabiatini belgilaydigan qo‘shma ixtisoslashuv kabi xusu- siyatdir. 
Birgalikdagi ixtisoslashuv shuni anglatadiki, ishtirokchilaming ekotizimga qo‘shilish 
sharti to‘liq almashtirib bo‘lmaydigan ma’lum miqdordagi investitsiyalar bo‘lishi kerak 
(boshqacha qilib aytganda, bu investitsiyalar yoki aktivlardan qo‘shimcha xarajatlarsiz 
boshqa ekoti- zimlarda foydalanish mumkin emas). 
Ekotizimlaming 
muhim 
xususiyati 
o‘zaro 
bog‘langan 
tashkilot- 
lami 
muvofiqlashtirishning yuqori samaradorligidir. 
Mahalliy va xorijiy iqtisodchilaming ekotizimlaming o‘rganishiga asoslanib, yuqoridagi 
ta’rifni fintex ekotizimiga (moliyaviy texnologiyalar bozori) nisbatan aniqlashtirish 
mumkin. 
Fintex ekotizimi — bu ikki pog‘onadan tashkil topgan modulli tuzilishga ega bo‘lgan 
iqtisodiyotning turli tarmoqlarining o‘zaro bog‘langan tashkilotlari tarmog‘i: birinchi 
pog‘ona - ekotizimning yadrosi bo‘lgan barqaror kompaniyalar guruhi, ikkinchi pog‘ona esa 
- beqaror, o‘zgaruvchan kompaniyalar guruhidir. 
Ushbu mezonni hisobga olgan holda, fintex ekotizimlarining uch turini ajratib ko‘rsatish 
mumkin:  
- mikro-fintex ekotizimi yoki bitta mahsulotning ekotizimi;  
- mezo-fintex ekotizimi–bir kompaniya tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar 
ekotizimidir;  
- makro-fintex ekotizimi-iqtisodiyotning turli sohalarida kompaniyalar tomonidan 
ishlab chiqarilgan mahsulotlar bozorining ekotizimidir. 
 
 
2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari 
Ko‘plab mamlakatlarda fintex sanoati rivojlanishining asosiy ka- talizatori banklar 
hisoblanadi. Masalan, Rossiyada fintex ekotizimi iqtisodiyotning bank sektorida eng faol 
rivojlanmoqda. Buning sababi, bu yerdagi korporativ muhit yanada moslashuvchan, 
ko‘ra, ekotizimlaming asosiy tarkibiy xususiyati ekotizimlardagi o‘zaro ta’siming strategik jihatdan farqli tabiatini belgilaydigan qo‘shma ixtisoslashuv kabi xusu- siyatdir. Birgalikdagi ixtisoslashuv shuni anglatadiki, ishtirokchilaming ekotizimga qo‘shilish sharti to‘liq almashtirib bo‘lmaydigan ma’lum miqdordagi investitsiyalar bo‘lishi kerak (boshqacha qilib aytganda, bu investitsiyalar yoki aktivlardan qo‘shimcha xarajatlarsiz boshqa ekoti- zimlarda foydalanish mumkin emas). Ekotizimlaming muhim xususiyati o‘zaro bog‘langan tashkilot- lami muvofiqlashtirishning yuqori samaradorligidir. Mahalliy va xorijiy iqtisodchilaming ekotizimlaming o‘rganishiga asoslanib, yuqoridagi ta’rifni fintex ekotizimiga (moliyaviy texnologiyalar bozori) nisbatan aniqlashtirish mumkin. Fintex ekotizimi — bu ikki pog‘onadan tashkil topgan modulli tuzilishga ega bo‘lgan iqtisodiyotning turli tarmoqlarining o‘zaro bog‘langan tashkilotlari tarmog‘i: birinchi pog‘ona - ekotizimning yadrosi bo‘lgan barqaror kompaniyalar guruhi, ikkinchi pog‘ona esa - beqaror, o‘zgaruvchan kompaniyalar guruhidir. Ushbu mezonni hisobga olgan holda, fintex ekotizimlarining uch turini ajratib ko‘rsatish mumkin: - mikro-fintex ekotizimi yoki bitta mahsulotning ekotizimi; - mezo-fintex ekotizimi–bir kompaniya tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar ekotizimidir; - makro-fintex ekotizimi-iqtisodiyotning turli sohalarida kompaniyalar tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar bozorining ekotizimidir. 2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari Ko‘plab mamlakatlarda fintex sanoati rivojlanishining asosiy ka- talizatori banklar hisoblanadi. Masalan, Rossiyada fintex ekotizimi iqtisodiyotning bank sektorida eng faol rivojlanmoqda. Buning sababi, bu yerdagi korporativ muhit yanada moslashuvchan,  
 
elastikroq, og‘ir jismoniy aktivlarga bog‘lanmaganligidir. Biroq, an’anaviy tarmoqlardagi 
kompaniyalar bunga qarshi harakatni boshlaydilar. 
Shunga o‘xshash jarayonlar an’anaviy ravishda og‘ir metallurgiya va sekin 
rivojlanadigan xomashyo xoldinglarida sodir bo‘la boshladi. Zamonaviy sharoitda endi 
kompaniyalar o‘rtasidagi raqobat aktivlar uchun emas, balki jamoalar resurslari 
birlashtirilgan ittifoqlar va kombinatsiyalar uchun olib borilmoqda. 
Banklarda mavjud bo‘lgan katta ma’lumotlar bilan ishlashning ulkan imkoniyatlari 
jumladan, raqamli tijoratda oqimlami yo‘naltirish, ular uchun noyob takliflarni yaratish va 
ulami boshqa resurslar bilan birlashtirish imkonini beradi. Bularriing barchasi moliyaviy 
infratuzilma doirasida bank xizmatlarini taqdim etilishi uchun ishlashi mumkin. 
Moliyaviy operatsiyalar zamonaviy iqtisodiyot asosida joylash- gandir. To‘lovlar va pul 
o‘tkazmalari yuqori chastotada amalga oshiriladi va iste’molchi bilan barqaror aloqani 
shakllantiradi. Kreditlar tovarlar va xizmatlarni sotishni qo‘llab-quvvatlaydi va 
rag‘batlantiradi. Jamg‘arma va investitsiya mahsulotlari korxona rivojlanishi uchun resurs 
bazasini yaratadi. Moliyaviy xizmatlaming real sektor bilan aloqadorligi va o‘zaro 
bog‘lanish darajasi bugungi kunda shu qadar yuqoriki, bu xizmatlar har qanday yirik 
ekotizimning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi. 
Ekotizim o‘zaro bog‘langan resurslardan foydalangan holda bir nechta faoliyat 
sohalarini birlashtirish orqali shakllanadi. Bu sohalarga birinchi navbatda mijozlar 
ma’lumotlari, shuningdek, raqamli platformalar, interfeyslar, algoritmlar, foydalanuvchini 
avtorizatsiya qilish usullari, dasturiy va axborot infratuzilmasi va boshqa aktivlar kiradi. 
Ular birga- likda mavjud xizmatlami yaxshilash, shuningdek, yangi, qulayroq, sifatli va 
arzon mahsulot va xizmatlar yaratish imkonini beradi. 
Bugungi kimda mamlakatimizda aksariyat moliyaviy xizmatlar mobil ilovalar interfeysi 
orqali banklaming chakana mijozlari uchun tranzaksiyalar va foydalanuvchilarning xatti-
harakatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar kredit tashkilotlari tomonidan risklarni baholash, 
xizmatlami shaxsiylashtirish va o‘zaro sotish uchun foydalaniladi. Mamlakti- mizda ayrim 
elastikroq, og‘ir jismoniy aktivlarga bog‘lanmaganligidir. Biroq, an’anaviy tarmoqlardagi kompaniyalar bunga qarshi harakatni boshlaydilar. Shunga o‘xshash jarayonlar an’anaviy ravishda og‘ir metallurgiya va sekin rivojlanadigan xomashyo xoldinglarida sodir bo‘la boshladi. Zamonaviy sharoitda endi kompaniyalar o‘rtasidagi raqobat aktivlar uchun emas, balki jamoalar resurslari birlashtirilgan ittifoqlar va kombinatsiyalar uchun olib borilmoqda. Banklarda mavjud bo‘lgan katta ma’lumotlar bilan ishlashning ulkan imkoniyatlari jumladan, raqamli tijoratda oqimlami yo‘naltirish, ular uchun noyob takliflarni yaratish va ulami boshqa resurslar bilan birlashtirish imkonini beradi. Bularriing barchasi moliyaviy infratuzilma doirasida bank xizmatlarini taqdim etilishi uchun ishlashi mumkin. Moliyaviy operatsiyalar zamonaviy iqtisodiyot asosida joylash- gandir. To‘lovlar va pul o‘tkazmalari yuqori chastotada amalga oshiriladi va iste’molchi bilan barqaror aloqani shakllantiradi. Kreditlar tovarlar va xizmatlarni sotishni qo‘llab-quvvatlaydi va rag‘batlantiradi. Jamg‘arma va investitsiya mahsulotlari korxona rivojlanishi uchun resurs bazasini yaratadi. Moliyaviy xizmatlaming real sektor bilan aloqadorligi va o‘zaro bog‘lanish darajasi bugungi kunda shu qadar yuqoriki, bu xizmatlar har qanday yirik ekotizimning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi. Ekotizim o‘zaro bog‘langan resurslardan foydalangan holda bir nechta faoliyat sohalarini birlashtirish orqali shakllanadi. Bu sohalarga birinchi navbatda mijozlar ma’lumotlari, shuningdek, raqamli platformalar, interfeyslar, algoritmlar, foydalanuvchini avtorizatsiya qilish usullari, dasturiy va axborot infratuzilmasi va boshqa aktivlar kiradi. Ular birga- likda mavjud xizmatlami yaxshilash, shuningdek, yangi, qulayroq, sifatli va arzon mahsulot va xizmatlar yaratish imkonini beradi. Bugungi kimda mamlakatimizda aksariyat moliyaviy xizmatlar mobil ilovalar interfeysi orqali banklaming chakana mijozlari uchun tranzaksiyalar va foydalanuvchilarning xatti- harakatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar kredit tashkilotlari tomonidan risklarni baholash, xizmatlami shaxsiylashtirish va o‘zaro sotish uchun foydalaniladi. Mamlakti- mizda ayrim  
 
banklar hozirgi kundayoq (masalan, Anor Bank) mijozlar bilan muloqot qilish uchun deyarli 
to‘liq onlayn kanallariga o‘tdilar. 
Ekotizimlarda ishtirok etish banklar uchun quyidagi istiqbollarni ochadi. 
Birinchidan, ular bevosita mijozlami sotib olish va o‘zaro qayta sotish orqali 
daromadlarini o‘sishini tezlashtirish imkoniyatiga ega. Bu, ayniqsa, an’anaviy segmentlarda 
o‘sish istiqbollari katta bo‘lgan biroq yuqoriga o'sish nisbatlari chegaralangan banklar uchun 
to‘g‘ri keladi. Shu bilan birga, bunday imkoniyat nomoliyaviy biznesni mustaqil 
rivojlantirayotgan banklar uchun ham, hamkorlar yordamida ekotizim yaratuvchilar uchun 
ham birdek mavjud. 
Ikkinchidan, eng muhimi, ekotizim moliyaviy xizmatlar segmen- tiga kiruvchi 
texnologik kompaniyalar bilan samarali raqobat uchun zamr shartga aylanishi mumkin. 
Ko'pgina an’anaviy bank mahsulotlari, masalan, yuqori darajada standartlashtirilgan 
iste’mol kreditlari, shular jumlasidandir. Bu shuni anglatadiki, iste’molchi uchun mahsulot 
yetkazib beruvchining brendi emas, balki uning qiymati va foydalanish imkoniyati hal 
qiluvchi omil bo‘lib hisoblanadi. Raqamli iqtisodiyotda standart xizmatlar bozorida raqobat 
ayniqsa keskin, chunki iste’mol- chilar mahsulot yetkazib bemvchilar o‘rtasidagi 
almashinuv uchun deyarli hech qanday to'siqlami qo‘yish imkoniyatiga ega emaslar. 
Shunday qilib, muayyan foydalanuvchilarning kundalik ehtiyojlariga moslashtirilgan 
diversifikatsiyalangan ekotizim bank uchun mijozlar- ning sodiqligini oshirish va ushlab 
turishning samarali vositasiga aylanishi mumkin. 
Uchinchidan, qo‘shimcha olinadigan ma’lumotlaridan banklar o‘zlarining kredit 
risklarini aniqroq baholash va moliyaviy mahsulot- lami sotishni maqsad qilish uchun 
foydalanishlari mumkin. 
To’rtinchidan, nomoliyaviy sektomi kengaytirish banklarga mijozlarga masofaviy 
xizmat ko'rsatish modellariga o‘tganliklari uchun ular tomonidan kamroq talab qilinadigan 
chakana savdo nuqtalarini yuklash- da yordam berishi mumkin. 
banklar hozirgi kundayoq (masalan, Anor Bank) mijozlar bilan muloqot qilish uchun deyarli to‘liq onlayn kanallariga o‘tdilar. Ekotizimlarda ishtirok etish banklar uchun quyidagi istiqbollarni ochadi. Birinchidan, ular bevosita mijozlami sotib olish va o‘zaro qayta sotish orqali daromadlarini o‘sishini tezlashtirish imkoniyatiga ega. Bu, ayniqsa, an’anaviy segmentlarda o‘sish istiqbollari katta bo‘lgan biroq yuqoriga o'sish nisbatlari chegaralangan banklar uchun to‘g‘ri keladi. Shu bilan birga, bunday imkoniyat nomoliyaviy biznesni mustaqil rivojlantirayotgan banklar uchun ham, hamkorlar yordamida ekotizim yaratuvchilar uchun ham birdek mavjud. Ikkinchidan, eng muhimi, ekotizim moliyaviy xizmatlar segmen- tiga kiruvchi texnologik kompaniyalar bilan samarali raqobat uchun zamr shartga aylanishi mumkin. Ko'pgina an’anaviy bank mahsulotlari, masalan, yuqori darajada standartlashtirilgan iste’mol kreditlari, shular jumlasidandir. Bu shuni anglatadiki, iste’molchi uchun mahsulot yetkazib beruvchining brendi emas, balki uning qiymati va foydalanish imkoniyati hal qiluvchi omil bo‘lib hisoblanadi. Raqamli iqtisodiyotda standart xizmatlar bozorida raqobat ayniqsa keskin, chunki iste’mol- chilar mahsulot yetkazib bemvchilar o‘rtasidagi almashinuv uchun deyarli hech qanday to'siqlami qo‘yish imkoniyatiga ega emaslar. Shunday qilib, muayyan foydalanuvchilarning kundalik ehtiyojlariga moslashtirilgan diversifikatsiyalangan ekotizim bank uchun mijozlar- ning sodiqligini oshirish va ushlab turishning samarali vositasiga aylanishi mumkin. Uchinchidan, qo‘shimcha olinadigan ma’lumotlaridan banklar o‘zlarining kredit risklarini aniqroq baholash va moliyaviy mahsulot- lami sotishni maqsad qilish uchun foydalanishlari mumkin. To’rtinchidan, nomoliyaviy sektomi kengaytirish banklarga mijozlarga masofaviy xizmat ko'rsatish modellariga o‘tganliklari uchun ular tomonidan kamroq talab qilinadigan chakana savdo nuqtalarini yuklash- da yordam berishi mumkin.  
 
Olib borilgan tadqiqot fintex ekotizimini rivojlantirishning keyingi bir necha yil ichida 
iqtisodiyotning moliya sektorida kuzatilishi mumkin bo‘lgan quyidagi tendensiyalarini 
aniqlash imkonini berdi:  
- blokcheyn texnologiyalari;  
- sun’iy intellekt;  
- biometrika va foydalanuvchilami masofadan identifikatsiya qilish texnologiyalari;  
- RegTex (Regulatora Texnologiy) va SapTech (nazorat texnologiyasi);  
- kontaktsiz to‘lovlar va tovarlar interneti (Internet of Things, ЮТ); 
- Beyond Banking (“Bankdan ko‘proq”). 
Moliyaviy texnologiyalar sektori yoki fintex-tez rivojlanayotgan yangi soha bo‘lib, u 
moliyaviy xizmatlar va yangi texnologik sektorlar kesishmasida paydo bo‘lgan. Soha 
ishtirokchilari ko‘p segmentli moliyaviy xizmatlar bozori uchun iste’molchiga 
yo‘naltirilgan innovatsion yechimlami yaratadilar. Gap chakana va korporativ bank ishi, 
sug‘urta, brokerlik kabi boshqa segmentlar haqida ketmoqda. 
Shu bilan birga, asosiy ishtirokchilar moliyaviy sektordagi an’anaviy ishtirokchilar 
emas, ular asosan texnologik kompaniyalar hisoblanadi. Fintex loyihalari klassik moliyaviy 
tashkilotlarga qara-ganda innovatsiyalarni tezroq birlashtiradi, yangi mahsulot va xizmat- 
lami tezroq yaratadi, biznes modellarini o‘zgartiradi va deyarli barcha bozor segmentlarida 
xizmatlar ko‘rsatishga tayyor bo‘ladi. An’anaviy ishtirokchilar yangi voqelikka 
moslashishga va o‘z mahsulotlarini moslashtirishga yoki yangilarini ishlab chiqishga 
majburdirlar. Shuning uchun ham bugungi kunda texnologiya kompaniyalari va moliyaviy 
institutlar о‘rtasida raqobat kuchaymoqda.  
3. Bank xizmatlarining turlari 
Amerika texnologiya kompaniyalari fmtexning kashshoflari hisoblanadi. Asosan, 
Silikonda ishlab chiqilgan ko‘plab innovatsion loyihalar yangi sanoatni rivojlantirish uchun 
qulay muhit yaratishga yordam berdi. Biroq, bugungi kunda boshqa mamlakatlar ham 
Olib borilgan tadqiqot fintex ekotizimini rivojlantirishning keyingi bir necha yil ichida iqtisodiyotning moliya sektorida kuzatilishi mumkin bo‘lgan quyidagi tendensiyalarini aniqlash imkonini berdi: - blokcheyn texnologiyalari; - sun’iy intellekt; - biometrika va foydalanuvchilami masofadan identifikatsiya qilish texnologiyalari; - RegTex (Regulatora Texnologiy) va SapTech (nazorat texnologiyasi); - kontaktsiz to‘lovlar va tovarlar interneti (Internet of Things, ЮТ); - Beyond Banking (“Bankdan ko‘proq”). Moliyaviy texnologiyalar sektori yoki fintex-tez rivojlanayotgan yangi soha bo‘lib, u moliyaviy xizmatlar va yangi texnologik sektorlar kesishmasida paydo bo‘lgan. Soha ishtirokchilari ko‘p segmentli moliyaviy xizmatlar bozori uchun iste’molchiga yo‘naltirilgan innovatsion yechimlami yaratadilar. Gap chakana va korporativ bank ishi, sug‘urta, brokerlik kabi boshqa segmentlar haqida ketmoqda. Shu bilan birga, asosiy ishtirokchilar moliyaviy sektordagi an’anaviy ishtirokchilar emas, ular asosan texnologik kompaniyalar hisoblanadi. Fintex loyihalari klassik moliyaviy tashkilotlarga qara-ganda innovatsiyalarni tezroq birlashtiradi, yangi mahsulot va xizmat- lami tezroq yaratadi, biznes modellarini o‘zgartiradi va deyarli barcha bozor segmentlarida xizmatlar ko‘rsatishga tayyor bo‘ladi. An’anaviy ishtirokchilar yangi voqelikka moslashishga va o‘z mahsulotlarini moslashtirishga yoki yangilarini ishlab chiqishga majburdirlar. Shuning uchun ham bugungi kunda texnologiya kompaniyalari va moliyaviy institutlar о‘rtasida raqobat kuchaymoqda. 3. Bank xizmatlarining turlari Amerika texnologiya kompaniyalari fmtexning kashshoflari hisoblanadi. Asosan, Silikonda ishlab chiqilgan ko‘plab innovatsion loyihalar yangi sanoatni rivojlantirish uchun qulay muhit yaratishga yordam berdi. Biroq, bugungi kunda boshqa mamlakatlar ham  
 
moliyaviy texnologiyalar markazlariga aylanib bormoqda, masalan, Buyuk Britaniya, 
Singapur, Janubiy Koreya va boshqalar. 
Moliyaviy texnologiyalar sektorining rivojlanishini faol rag‘bat- lantiruvchi omillar 
bo‘lib, butun dunyo bo‘ylab Intemetning kirib borishi, shuningdek, inson hayotining deyarli 
barcha sohalarini, shu jumladan, moliya sektorini qamrab olgan raqamlashtirish jarayonlari 
bo‘ldi. 
Fintex innovatsiyalarida buzg‘unchi innovatsiyalaming birinchi avlodi 2000-yillaming 
boshlarida paydo bo‘Igan. Bu Internet texnolo- giyalariga asoslangan yangi biznes modellari 
edi. Ushbu biznes model- laridan birinchisi moliyaviy agregatorlar (bozorlar) modeli edi. 
Dunyo bo‘ylab qimmatli qog‘ozlar savdosi bo'yicha inqilob qilgan ikkinchi onlayn savdo 
modeli bu jarayonlarning ikkinchi avlodi bo‘lib hisoblanadi. 
 
Bundan tashqari, moliyaviy texnologiyalar sanoati 2008-yilda boshlangan so‘nggi jahon 
moliyaviy-iqtisodiy inqirozi sharoitida rivojlanishi uchun kuchli turtki oldi. Bu davrda 
aholining an’anaviy moliyaviy mahsulotlar va vositalarga ishonchi yo‘qola boshladi. Ayni 
paytda, nisbatan rivojlangan va rivojlanayotgan bozorlarda olib borilgan turli tadqiqotlar 
shuni ko‘rsatadiki, aholining an’anaviy bank tizimiga ishonchsizligi davom etmoqda va ular 
tez-tez fintex xizmatlaridan foydalanmoqda. Bundan tashqari, fintex loyihalari auditoriyasi 
banksiz va banklar tomonidan to‘liq xizmat ko‘rsatilmaydigan segmentlardir. Bugungi 
moliyaviy texnologiyalar markazlariga aylanib bormoqda, masalan, Buyuk Britaniya, Singapur, Janubiy Koreya va boshqalar. Moliyaviy texnologiyalar sektorining rivojlanishini faol rag‘bat- lantiruvchi omillar bo‘lib, butun dunyo bo‘ylab Intemetning kirib borishi, shuningdek, inson hayotining deyarli barcha sohalarini, shu jumladan, moliya sektorini qamrab olgan raqamlashtirish jarayonlari bo‘ldi. Fintex innovatsiyalarida buzg‘unchi innovatsiyalaming birinchi avlodi 2000-yillaming boshlarida paydo bo‘Igan. Bu Internet texnolo- giyalariga asoslangan yangi biznes modellari edi. Ushbu biznes model- laridan birinchisi moliyaviy agregatorlar (bozorlar) modeli edi. Dunyo bo‘ylab qimmatli qog‘ozlar savdosi bo'yicha inqilob qilgan ikkinchi onlayn savdo modeli bu jarayonlarning ikkinchi avlodi bo‘lib hisoblanadi. Bundan tashqari, moliyaviy texnologiyalar sanoati 2008-yilda boshlangan so‘nggi jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi sharoitida rivojlanishi uchun kuchli turtki oldi. Bu davrda aholining an’anaviy moliyaviy mahsulotlar va vositalarga ishonchi yo‘qola boshladi. Ayni paytda, nisbatan rivojlangan va rivojlanayotgan bozorlarda olib borilgan turli tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, aholining an’anaviy bank tizimiga ishonchsizligi davom etmoqda va ular tez-tez fintex xizmatlaridan foydalanmoqda. Bundan tashqari, fintex loyihalari auditoriyasi banksiz va banklar tomonidan to‘liq xizmat ko‘rsatilmaydigan segmentlardir. Bugungi  
 
kunda moliyaviy bozorga Internet bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan yangi avlod 
texnologiyalari ham olib kelinmoqda. Bunday texnologiyalarga:  
• Mobil texnologiyalar, ya’ni simsiz aloqaga asoslangan mobil qurilm alar va ilovalar 
to‘plamlari kiradi. Mobil aloqa infratuzilm asi jadal sur’atlar bilan rivojlanmoqda. Mobil 
Intemetning mavjudligi uning geografiyasini kengaytirmoqda va uning ishlash tezligi oshib 
bormoqda. Chunki ular o‘zaro platformalar va funksiyalarga boy bo‘lib to‘ldirilib 
bormoqda. Bu mobil qurilmalar bozorining jadal rivojlanishi (smartfonlar, aqlli soatlar, aqlli 
uzuklar va boshqalar) bilan birga kechmoqda. 
Moliya sohasida mobil texnologiyalaming rivojlanishi tufayli mobil bankingning 
alohida sohasi paydo bo‘ldi, bu mobil qurilmalar: smartfonlar, planshetlar, aqlli soatlar va 
boshqalar yordamida bank hisob varaqlarini boshqarishni nazarda tutadi. Bundan tashqari, 
o‘yinchilar moliyaviy xizmatlami olishni soddalashtirish va maqsadli audi- toriyaning 
sodiqligini oshirish maqsadida maxsus mobil qurilmalami ishlab chiqishmoqda. Masalan, 
to‘lov smart-uzuklar, kalit halqalar, bilaguzuklar, plastik kartalaming jismoniy agregatorlari 
va boshqalar.  
• Katta hajm dagi tizimli va tizimsiz ma’lumotlarni, shuningdek ulami qayta ishlash va 
foydalanish texnologiyalarini, katta massivlarda kerakli ma’lumotlarni topish usullarini 
katta axborotlar bilan belgilash. M a ’lum otlar m anbalari - turli xil Internet hujjatlari, ijtim 
oiy tarm oqlar, bank kartalari bo‘yicha operatsiyalari, radiochastotali identifikatsiya- lash, 
audio va video ro‘yxatga olish qurilmalari va boshqalar. Katta ma’lum otlar tahlili moliyaviy 
tashkilotlarga yangi iste’molchilar toifalarini aniqlash, eng moslashtirilgan mahsulotlami 
yaratish va h.k. imkonini beradi.  
• An’anaviy ravishda insonning v ak o lati h isoblangan ijodiy funksiyalami bajarishga 
qodir bo‘lgan aqlli mashinalar va dasturlami yaratish imkonini beruvchi sun’iy intellekt 
texnologiyalari (masalan, musiqa, adabiy asarlar yozish va h.k.). 
Sun’iy intellekt texnologiyalari moliyaviy kompaniyalarga egri chiziqdan oldinda 
turishga va xarajatlami kamaytirish bilan birga eng moslashtirilgan individual xizmatlami 
taqdim etishga imkon beradi.  
kunda moliyaviy bozorga Internet bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan yangi avlod texnologiyalari ham olib kelinmoqda. Bunday texnologiyalarga: • Mobil texnologiyalar, ya’ni simsiz aloqaga asoslangan mobil qurilm alar va ilovalar to‘plamlari kiradi. Mobil aloqa infratuzilm asi jadal sur’atlar bilan rivojlanmoqda. Mobil Intemetning mavjudligi uning geografiyasini kengaytirmoqda va uning ishlash tezligi oshib bormoqda. Chunki ular o‘zaro platformalar va funksiyalarga boy bo‘lib to‘ldirilib bormoqda. Bu mobil qurilmalar bozorining jadal rivojlanishi (smartfonlar, aqlli soatlar, aqlli uzuklar va boshqalar) bilan birga kechmoqda. Moliya sohasida mobil texnologiyalaming rivojlanishi tufayli mobil bankingning alohida sohasi paydo bo‘ldi, bu mobil qurilmalar: smartfonlar, planshetlar, aqlli soatlar va boshqalar yordamida bank hisob varaqlarini boshqarishni nazarda tutadi. Bundan tashqari, o‘yinchilar moliyaviy xizmatlami olishni soddalashtirish va maqsadli audi- toriyaning sodiqligini oshirish maqsadida maxsus mobil qurilmalami ishlab chiqishmoqda. Masalan, to‘lov smart-uzuklar, kalit halqalar, bilaguzuklar, plastik kartalaming jismoniy agregatorlari va boshqalar. • Katta hajm dagi tizimli va tizimsiz ma’lumotlarni, shuningdek ulami qayta ishlash va foydalanish texnologiyalarini, katta massivlarda kerakli ma’lumotlarni topish usullarini katta axborotlar bilan belgilash. M a ’lum otlar m anbalari - turli xil Internet hujjatlari, ijtim oiy tarm oqlar, bank kartalari bo‘yicha operatsiyalari, radiochastotali identifikatsiya- lash, audio va video ro‘yxatga olish qurilmalari va boshqalar. Katta ma’lum otlar tahlili moliyaviy tashkilotlarga yangi iste’molchilar toifalarini aniqlash, eng moslashtirilgan mahsulotlami yaratish va h.k. imkonini beradi. • An’anaviy ravishda insonning v ak o lati h isoblangan ijodiy funksiyalami bajarishga qodir bo‘lgan aqlli mashinalar va dasturlami yaratish imkonini beruvchi sun’iy intellekt texnologiyalari (masalan, musiqa, adabiy asarlar yozish va h.k.). Sun’iy intellekt texnologiyalari moliyaviy kompaniyalarga egri chiziqdan oldinda turishga va xarajatlami kamaytirish bilan birga eng moslashtirilgan individual xizmatlami taqdim etishga imkon beradi.  
 
• Texnologlar va raqamli valyutalar. Raqamli valyutalar - bu moddiy timsolga ega 
bo‘lmagan pul mablag‘lari bo‘lib, ulardan jismoniy va yuridik shaxslar toliq banknot 
sifatida foydalanishlari mumkin. Raqamli to‘lov vositalaridan foydalanish uchun an’anaviy 
bankda hisob ochish shart emas, buning uchun tegishli to‘lov tizimida onlayn ro‘yxatdan 
o‘tish kifoya. 
• Bugungi kunda raqamli valyutalaming ikki turi farqlanadi: elektron hamyonlar 
(masalan, PeyPal, WebMoney, ApplePay va boshqalar) va kriptovalyutalar (Bitkoin, 
Efirum, Laytcoin va boshqalar). Ammo elektron hamyonlami “an’anaviy” pul bilan 
to‘ldirish kerak bo‘lsa, u holda emissiya (kon) qazib olish), almashish va kriptovalyuta- lami 
hisobga olish kriptografik algoritmlar ketma-ketligini maxsus qo‘llashga asoslangan va 
ma’lum qoidalarga muvofiq amalga oshiriladi. Bu esa ma’lumotni soxtalashtirishni juda 
qiyinlashtiradi. Dunyoda blokcheyn texnologiyasiga asoslangan fintex loyihalari faol о‘sib 
bormoqda. 
Ba’zi mamlakatlar allaqachon kriptovalyutalami to‘liq to‘lov vositasi sifatida tan 
olishgan va hatto o‘zlarining davlat kriptovalyutalarini (masalan, Belarusiya, Yaponiya, 
BAA) ishlab chiqishni boshla- ganlar. Boshqa davlatlar kriptovalyutalardan foydalanishni 
cheklab qo‘ygan yoki uning muomalasini butunlay taqiqlagan. Bizningcha bunday holatlar 
ayrim davlatlarpni banknotlami chiqarish bo‘yicha eksklyuziv huquqidan mahrum qilishi 
bilan tahdid qilmoqda (masalan, Xitoy, Islandiya, Tailand, Vetnam).  
• Virtual va kengaytirilgan haqiqat (voqelik). Virtual voqelik deganda insonga 
ma’lumotni idrok etish qobiliyati (ko‘rish, eshitish, teginish, hid va boshqalar. Texnik 
vositalar yordamida yaratilgan muhit orqali uzatilishi tushuniladi. Sensatsiyalarning 
ishonchli kompleksini yaratish uchun real vaqt rejimida virtual haqiqat xususiyatlari va 
reaksiyalarining kompyuter sintezi amalga oshiriladi. Kengaytirilgan yoki aralash haqiqat - 
bu kompyuterlashtirilgan qurilmalar yordamida real vaqt rejimida raqamli va grafik 
ma’lumotlar bilan haqiqiy mavjud jismoniy dunyoni qo‘shishdir. 
Klassik moliyaviy institutlar va fintex startaplari masofaviy xizmatlar sifatini yaxshilash 
va 
mijozlaming 
sodiqligini 
oshirish 
uchun 
virtual 
va 
kengaytirilgan 
reallik 
• Texnologlar va raqamli valyutalar. Raqamli valyutalar - bu moddiy timsolga ega bo‘lmagan pul mablag‘lari bo‘lib, ulardan jismoniy va yuridik shaxslar toliq banknot sifatida foydalanishlari mumkin. Raqamli to‘lov vositalaridan foydalanish uchun an’anaviy bankda hisob ochish shart emas, buning uchun tegishli to‘lov tizimida onlayn ro‘yxatdan o‘tish kifoya. • Bugungi kunda raqamli valyutalaming ikki turi farqlanadi: elektron hamyonlar (masalan, PeyPal, WebMoney, ApplePay va boshqalar) va kriptovalyutalar (Bitkoin, Efirum, Laytcoin va boshqalar). Ammo elektron hamyonlami “an’anaviy” pul bilan to‘ldirish kerak bo‘lsa, u holda emissiya (kon) qazib olish), almashish va kriptovalyuta- lami hisobga olish kriptografik algoritmlar ketma-ketligini maxsus qo‘llashga asoslangan va ma’lum qoidalarga muvofiq amalga oshiriladi. Bu esa ma’lumotni soxtalashtirishni juda qiyinlashtiradi. Dunyoda blokcheyn texnologiyasiga asoslangan fintex loyihalari faol о‘sib bormoqda. Ba’zi mamlakatlar allaqachon kriptovalyutalami to‘liq to‘lov vositasi sifatida tan olishgan va hatto o‘zlarining davlat kriptovalyutalarini (masalan, Belarusiya, Yaponiya, BAA) ishlab chiqishni boshla- ganlar. Boshqa davlatlar kriptovalyutalardan foydalanishni cheklab qo‘ygan yoki uning muomalasini butunlay taqiqlagan. Bizningcha bunday holatlar ayrim davlatlarpni banknotlami chiqarish bo‘yicha eksklyuziv huquqidan mahrum qilishi bilan tahdid qilmoqda (masalan, Xitoy, Islandiya, Tailand, Vetnam). • Virtual va kengaytirilgan haqiqat (voqelik). Virtual voqelik deganda insonga ma’lumotni idrok etish qobiliyati (ko‘rish, eshitish, teginish, hid va boshqalar. Texnik vositalar yordamida yaratilgan muhit orqali uzatilishi tushuniladi. Sensatsiyalarning ishonchli kompleksini yaratish uchun real vaqt rejimida virtual haqiqat xususiyatlari va reaksiyalarining kompyuter sintezi amalga oshiriladi. Kengaytirilgan yoki aralash haqiqat - bu kompyuterlashtirilgan qurilmalar yordamida real vaqt rejimida raqamli va grafik ma’lumotlar bilan haqiqiy mavjud jismoniy dunyoni qo‘shishdir. Klassik moliyaviy institutlar va fintex startaplari masofaviy xizmatlar sifatini yaxshilash va mijozlaming sodiqligini oshirish uchun virtual va kengaytirilgan reallik  
 
texnologiyalaridan faol foydalanmoq- dalar. Masalan, to‘liq ishlaydigan virtual filiallami 
ochish, moliyaviy savodxonlikni o‘rgatish bo‘yicha xizmatlami yaratish, o‘z mijozlari 
uchvm virtual ko‘ngilochar joylami tashkil etish va boshqalar.  
• Kontaktsiz texnologiyalar - 10 sm dan ortiq bo‘lmagan masofada ishlaydigan simsiz 
qisqa masofali texnologiyalar. Bunda obyektlardan olingan m a ’lum otlar radiosignal orqali 
o ‘qiladi. Bugungi kunda ular smartfonlar, planshetlar, aqlli soatlar, plastik kartalar va 
boshqalarga integratsiya qilinmoqda. Ulami moliyaviy sektorda foydalanishiga kelsak, bu, 
qoida tariqasida, smartfonlarda o‘matilgan NFC chipiga ega qurilmalar yordamida 
kontaktsiz to'lovlami amalga oshirish, bilaguzuklar va boshqalami o‘z ichiga oladi.  
• Biometrik texnologiyalar biometrikaga asoslangan bo‘lib, shaxsning o‘ziga xos 
xususiyatlarini o‘lchaydi. Bunda dinamik (xulq- atvor) va statik (fiziologik) xususiyatlar 
haqida gap boradi. Xulq-atvor belgilariga ovoz, imo-ishoralar, yurish va boshqalar kiradi. 
Fiziologik barmoq izlari, yuz geometriyasi, to‘rparda va boshqalar. 
Moliyaviy sektorda biometrik tranzaksiyalar xavfsizligini yaxshilash uchun 
identifikatsiya va autentifikatsiya tizimlarida qo‘llaniladi.  
4. Bank mahsulotlari bozorini o‘rganishning asosiy yo‘nalishlari 
Alohida fintex sanoatining jahon moliyaviy bozorlariga ta’siri haqida to‘xtalib o‘tish 
joiz. Mutaxassislaming fikricha, yangi texnologiyalaming joriy etilishi moliya bozorlarida 
raqobatning kuchayishiga xizmat qilmoqda. Yangi mahsulotlaming taklifi ularga soddalash- 
tirilgan kirish fonida kengaytirilmoqda va shaxsiylashtirilmoqda. Moliyaviy mahsulotlar va 
turmush tarziga yo‘naltirilgan xizmatlar o‘rtasidagi chegaralar asta-sekin xiralashib, yangi 
standartlami belgilaydi.Yangi moslashuvchan biznes modellari paydo bo‘ladi va rivoj- 
lanadi, bu ularga yangi bozor bo‘shliqlarida ishlash imkonini beradi. Masalan, R2R 
xizmatlari fintex sanoati rivojlanishi natijasida paydo bo'lgan yangi munosabatlaming eng 
muhim shakliga aylandi.  
Innovatsiyalar biznes faoliyatini yaxshilashga ham yordam beradi. Mutaxassislaming 
fikriga ko‘ra, butun dunyoda moliya bilan bog‘liq har qanday operatsiyalami qo‘llab-
quvvatlash natijasida ulaming narxi pasaymoqda. Yangi yechimlar mijozlami jalb qilish va 
texnologiyalaridan faol foydalanmoq- dalar. Masalan, to‘liq ishlaydigan virtual filiallami ochish, moliyaviy savodxonlikni o‘rgatish bo‘yicha xizmatlami yaratish, o‘z mijozlari uchvm virtual ko‘ngilochar joylami tashkil etish va boshqalar. • Kontaktsiz texnologiyalar - 10 sm dan ortiq bo‘lmagan masofada ishlaydigan simsiz qisqa masofali texnologiyalar. Bunda obyektlardan olingan m a ’lum otlar radiosignal orqali o ‘qiladi. Bugungi kunda ular smartfonlar, planshetlar, aqlli soatlar, plastik kartalar va boshqalarga integratsiya qilinmoqda. Ulami moliyaviy sektorda foydalanishiga kelsak, bu, qoida tariqasida, smartfonlarda o‘matilgan NFC chipiga ega qurilmalar yordamida kontaktsiz to'lovlami amalga oshirish, bilaguzuklar va boshqalami o‘z ichiga oladi. • Biometrik texnologiyalar biometrikaga asoslangan bo‘lib, shaxsning o‘ziga xos xususiyatlarini o‘lchaydi. Bunda dinamik (xulq- atvor) va statik (fiziologik) xususiyatlar haqida gap boradi. Xulq-atvor belgilariga ovoz, imo-ishoralar, yurish va boshqalar kiradi. Fiziologik barmoq izlari, yuz geometriyasi, to‘rparda va boshqalar. Moliyaviy sektorda biometrik tranzaksiyalar xavfsizligini yaxshilash uchun identifikatsiya va autentifikatsiya tizimlarida qo‘llaniladi. 4. Bank mahsulotlari bozorini o‘rganishning asosiy yo‘nalishlari Alohida fintex sanoatining jahon moliyaviy bozorlariga ta’siri haqida to‘xtalib o‘tish joiz. Mutaxassislaming fikricha, yangi texnologiyalaming joriy etilishi moliya bozorlarida raqobatning kuchayishiga xizmat qilmoqda. Yangi mahsulotlaming taklifi ularga soddalash- tirilgan kirish fonida kengaytirilmoqda va shaxsiylashtirilmoqda. Moliyaviy mahsulotlar va turmush tarziga yo‘naltirilgan xizmatlar o‘rtasidagi chegaralar asta-sekin xiralashib, yangi standartlami belgilaydi.Yangi moslashuvchan biznes modellari paydo bo‘ladi va rivoj- lanadi, bu ularga yangi bozor bo‘shliqlarida ishlash imkonini beradi. Masalan, R2R xizmatlari fintex sanoati rivojlanishi natijasida paydo bo'lgan yangi munosabatlaming eng muhim shakliga aylandi. Innovatsiyalar biznes faoliyatini yaxshilashga ham yordam beradi. Mutaxassislaming fikriga ko‘ra, butun dunyoda moliya bilan bog‘liq har qanday operatsiyalami qo‘llab- quvvatlash natijasida ulaming narxi pasaymoqda. Yangi yechimlar mijozlami jalb qilish va  
 
ularga xizmat ko‘rsatish xarajatlarini sezilarli darajada kamaytirishga, mavjud va yangi 
risklami baholash va oldini olishga, yangi daromad manbalarini topishga va hokazolarga 
yordam beradi. Bu biznesning shaffofligini oshiradi. Amaliyot shuni ko‘rsatadiki, 
texnologik xizmatlardan allaqachon foydalangan mijozlar moliyaviy tashkilotlar bilan 
tamomila yangi aloqalami xohlamoqdalar. 
Bundan tashqari, moliyaviy nazorat o‘zgartirilmoqda. Ko‘pincha biznes-modelning 
yangi texnologik moliyaviy mahsulotlari/xizmatlari mavjud qonunchilik doirasidan 
tashqarida bo‘ladi. Bundan tashqari, hozirda global tartibga soluvchilar moliyaviy 
texnologiyalar sektorining uzoq muddatli barqaror o‘sishi uchun zarur infratuzilmani shakl- 
lantirish, masalan, ochiq bank tizimini, biometrik tizimlami va boshqa- lami yaratish 
zarurligini tushunishdi. 
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bank Boshqarmasining bank tizimi faoliyati 
yakunlari bo‘yicha kengaytirilgan majlisida qayd etilishicha, moliya xizmatlari 
strukturasida bank xizmatlarining ulushi 88%ni tashkil qilgan va oldingi yillar bilan 
taqqoslaganda 1,2 baravarga o‘sgan. Bundan tashqari, 2021-yil uchun bank tizimi xizmatlari 
sonini kengaytirish va sifatini yaxshilash, bu sohaga zamonaviy axborot- kommunikatsiya 
texnologiyalarini jadal joriy qilish bo‘yicha muayyan vazifalar belgilab berilgan16. 
Respublikada masofadan turib ko‘rsatiladigan bank xizmatlaridan muntazam 
foydalanadigan mijozlar ulushi ko‘plab qulay omillar tufayli og‘ishmay o‘smoqda. 
Aholining moliyaviy savodxonlik darajasi pastligi va naqd pulsiz hisob-kitoblarga 
ishonmaslik bank xizmatlari ko‘rsatishning raqamli kanallari tez tarqalishiga to‘sqinlik 
qilayapti. 
Shuningdek, ta’kidlash joizki, banklaming raqamli xizmatlarga o‘tishi uzoq muddatli va 
serxarajat, aksiyadorlar tomonidan faol qo‘llab-quwatIashni, katta miqdorda mablag‘lar 
ajratishni talab qila- digan jarayon hisoblanadi. Hozirgi kunda banklar o‘z mijozlariga bir 
qator onlayn-xizmatlar va masofaviy bank xizmatlarini ko‘rsatmoqda. X ususan, O‘zb 
ekiston Respublikasi tijorat banklari o‘z mijozlariga quyidagi onlayn-xizmatlar taklif 
qilmoqdalar:  
ularga xizmat ko‘rsatish xarajatlarini sezilarli darajada kamaytirishga, mavjud va yangi risklami baholash va oldini olishga, yangi daromad manbalarini topishga va hokazolarga yordam beradi. Bu biznesning shaffofligini oshiradi. Amaliyot shuni ko‘rsatadiki, texnologik xizmatlardan allaqachon foydalangan mijozlar moliyaviy tashkilotlar bilan tamomila yangi aloqalami xohlamoqdalar. Bundan tashqari, moliyaviy nazorat o‘zgartirilmoqda. Ko‘pincha biznes-modelning yangi texnologik moliyaviy mahsulotlari/xizmatlari mavjud qonunchilik doirasidan tashqarida bo‘ladi. Bundan tashqari, hozirda global tartibga soluvchilar moliyaviy texnologiyalar sektorining uzoq muddatli barqaror o‘sishi uchun zarur infratuzilmani shakl- lantirish, masalan, ochiq bank tizimini, biometrik tizimlami va boshqa- lami yaratish zarurligini tushunishdi. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bank Boshqarmasining bank tizimi faoliyati yakunlari bo‘yicha kengaytirilgan majlisida qayd etilishicha, moliya xizmatlari strukturasida bank xizmatlarining ulushi 88%ni tashkil qilgan va oldingi yillar bilan taqqoslaganda 1,2 baravarga o‘sgan. Bundan tashqari, 2021-yil uchun bank tizimi xizmatlari sonini kengaytirish va sifatini yaxshilash, bu sohaga zamonaviy axborot- kommunikatsiya texnologiyalarini jadal joriy qilish bo‘yicha muayyan vazifalar belgilab berilgan16. Respublikada masofadan turib ko‘rsatiladigan bank xizmatlaridan muntazam foydalanadigan mijozlar ulushi ko‘plab qulay omillar tufayli og‘ishmay o‘smoqda. Aholining moliyaviy savodxonlik darajasi pastligi va naqd pulsiz hisob-kitoblarga ishonmaslik bank xizmatlari ko‘rsatishning raqamli kanallari tez tarqalishiga to‘sqinlik qilayapti. Shuningdek, ta’kidlash joizki, banklaming raqamli xizmatlarga o‘tishi uzoq muddatli va serxarajat, aksiyadorlar tomonidan faol qo‘llab-quwatIashni, katta miqdorda mablag‘lar ajratishni talab qila- digan jarayon hisoblanadi. Hozirgi kunda banklar o‘z mijozlariga bir qator onlayn-xizmatlar va masofaviy bank xizmatlarini ko‘rsatmoqda. X ususan, O‘zb ekiston Respublikasi tijorat banklari o‘z mijozlariga quyidagi onlayn-xizmatlar taklif qilmoqdalar:  
 
1) bank operatsiyalari haqida SMS orqali xabardor qilish;  
2) amalga oshirilgan amallar to‘g‘risida elektron pochta (e-mail) orqali xabardor qilish;  
3) mijozlar uchun personal IVR-kabinet tashkil qilish. 
Mijozlarga masofaviy bank xizmatlari ko‘rsatish va onlaynxizmatlar taklif qilish 
amaliyotining ko‘rsatishicha, mahalliy banklar cheklangan turdagi onlayn-xizmatlar taklif 
qilmoqda, shuningdek, bank faoliyatini iste’molchilar talablariga nisbatan ommalashtirish 
jarayoni juda sekinlik bilan ro‘y bermoqda. Mijozlarga masofaviy bank xizmatlari ko‘rsatish 
va onlayn-xizmatlar ko‘rsatishni rivojlantirish maqsadida quyidagi choralar ko‘rish taklif 
etiladi:  
1) yangi texnologiyalar yordamida banklar bilan iste’molchilar o‘rtasidagi masofani 
qisqartirish;  
2) mijozlar bilan interfaol usulda ishlagan holda bank servislarini muntazam maslaliat 
asosida tashkil qilish va rivojlantirish;  
3) an’anaviy banklar va professional tashkilotlar o‘rtasida raqamli texnologiyalami joriy 
qilish bo‘yicha kollaborativ munosabatlar ishlab chiqish va ulami hayotga tadbiq etish;  
4) mijozlami bank operatsiyalari o‘tkazishda yangi raqamli texnologiyalardan 
foydalanishga jalb qilish. 
Respublikamiz bank tizimi resurs salohiyatini oshirish va “raqamli banking”ni 
rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratishda quyidagi yo‘nalishlarda islohotlami 
faollashtirish maqsadga muvofiq bo‘ladi deb o‘ylaymiz: 
• Respublikamiz bank sektorida asta-sekinlik bilan davlatning monopolik ta’sirini 
kamaytirib borish va tijorat banklarining bozor institutlari sifatidagi mustaqilligini 
ta’minlash;  
• bank tizimida zamonaviy raqamli axborot texnologiyalarini keng qo‘llash, internet 
sifati va tezligini oshirib borish, bank infratuzilmasini yanada rivojlantirish;  
• tijorat banklari o‘rtasida erkin raqobatni ta’minlash, nobank kredit tashkilotlarini 
rivojlantirish orqali moliya bozorida raqobat muhitini shakllantirish;  
1) bank operatsiyalari haqida SMS orqali xabardor qilish; 2) amalga oshirilgan amallar to‘g‘risida elektron pochta (e-mail) orqali xabardor qilish; 3) mijozlar uchun personal IVR-kabinet tashkil qilish. Mijozlarga masofaviy bank xizmatlari ko‘rsatish va onlaynxizmatlar taklif qilish amaliyotining ko‘rsatishicha, mahalliy banklar cheklangan turdagi onlayn-xizmatlar taklif qilmoqda, shuningdek, bank faoliyatini iste’molchilar talablariga nisbatan ommalashtirish jarayoni juda sekinlik bilan ro‘y bermoqda. Mijozlarga masofaviy bank xizmatlari ko‘rsatish va onlayn-xizmatlar ko‘rsatishni rivojlantirish maqsadida quyidagi choralar ko‘rish taklif etiladi: 1) yangi texnologiyalar yordamida banklar bilan iste’molchilar o‘rtasidagi masofani qisqartirish; 2) mijozlar bilan interfaol usulda ishlagan holda bank servislarini muntazam maslaliat asosida tashkil qilish va rivojlantirish; 3) an’anaviy banklar va professional tashkilotlar o‘rtasida raqamli texnologiyalami joriy qilish bo‘yicha kollaborativ munosabatlar ishlab chiqish va ulami hayotga tadbiq etish; 4) mijozlami bank operatsiyalari o‘tkazishda yangi raqamli texnologiyalardan foydalanishga jalb qilish. Respublikamiz bank tizimi resurs salohiyatini oshirish va “raqamli banking”ni rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratishda quyidagi yo‘nalishlarda islohotlami faollashtirish maqsadga muvofiq bo‘ladi deb o‘ylaymiz: • Respublikamiz bank sektorida asta-sekinlik bilan davlatning monopolik ta’sirini kamaytirib borish va tijorat banklarining bozor institutlari sifatidagi mustaqilligini ta’minlash; • bank tizimida zamonaviy raqamli axborot texnologiyalarini keng qo‘llash, internet sifati va tezligini oshirib borish, bank infratuzilmasini yanada rivojlantirish; • tijorat banklari o‘rtasida erkin raqobatni ta’minlash, nobank kredit tashkilotlarini rivojlantirish orqali moliya bozorida raqobat muhitini shakllantirish;  
 
• “raqamli bank” tizimini shakllantirishda muhim omil bo‘lgan zamonaviy bilimga ega 
dasturchi-moliyachi kadrlami raqamli iqtisodiyot sharoitlarida ishlashga tayyorlash va qayta 
tayyor- lash tizimini yanada takomillashtirish. 
• “raqamli bank” tizimini shakllantirishda muhim omil bo‘lgan zamonaviy bilimga ega dasturchi-moliyachi kadrlami raqamli iqtisodiyot sharoitlarida ishlashga tayyorlash va qayta tayyor- lash tizimini yanada takomillashtirish.