MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALARNING ROLI VA AHAMIYATI
Reja:
1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari
2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari
3. Bank xizmatlarining turlari
4. Bank mahsulotlari bozorini o‘rganishning asosiy yo‘nalishlari.
Tayanch iboralar: moliyaviy texnologiya, bank mahsuloti, bank xizmati, ekotizim,
blokcheyn, masofaviy xizmat, internet tizimi, raqamli bank.
1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari
Milliy bozorda jahon global tendensiyalardan so‘ng “ekotizim” deb ataladigan yangi
hodisa paydo bo‘ldi. Bu yarim tuzilgan aktivlar to‘plami emas va aniq iyerarxiyasi va
markazlashuvi bilan Janubiy Koreya chayebollarining ham o‘xshashi emas, umuman
olganda, u korporativ markazdan pastga boshqaruv vertikallari bilan bog‘langan sanoat yoki
moliyaviy guruhlar to‘plami ham emas. Chunki biznes XXI asr kontekstiga eng organik
tarzda mos keladigan shakllami o‘zi mustaqil ravishda topadi. Ushbu yangi model uchun
eng adekvat tushuncha bu “ekotizim” atamasidir.
O'tmishdagi vertikal tuzilmalardan farqli o‘laroq, ekotizim shartli ravishda
tarmoqsimondir. Uning elementlari turli miqyosda va profillarda bo‘lishi mumkin, lekin ular
bir-biri bilan barqaror aloqalarni hosil qiladi, bir-birini qo‘llab-quvvatlaydi va to‘ldiradi.
O‘zaro integratsiyaga intiladigan turli platformalar tarmog‘i paydo bo‘lmoqda. Eng muhim
ishtirokchilar o‘zlari atrofida asosiy faoliyatni yaratadilar va o‘z diqqatlarini jalb qilish
markazlariga aylanadilar, lekin ular to'liq hukmronlik qilishga intilmaydilar.
Mikro darajada, fintex ekotizimlari fintex mahsulotlarining ekotizimlari bilan
ifodalanadi, ular o‘ziga xos “markazlar” bo‘lib, ularning keyingi o‘sishiga yordam beradi.
Fintex mahsulotining belgilangan ekotizimi boshqa mahsulotlarga o‘z interfeysidan o‘z
qiymatini oxirgi iste’molchisiga yetkazadigan vositachi sifatida foydalanish imkonini
beradi. Odamlaming ehtiyoj- larini qondirish uchun muayyan yechimni taqdim etishga
majbur bo‘lgan kompaniyalar buni ma’lum bir fintex mahsuloti orqali amalga oshiradilar,
bu esa, o‘z navbatida, fintex mahsulotini ishlab chiquvchilarga uning narxini o‘sishida
muhim afzallik beradi.
Fintex mahsulotining narxi ishlab chiqaruvchi kompaniyaning sa’y-harakatlarisiz o'sadi,
ya’ni kompaniya o‘zining yangi funksiyalarini rivojlantirish, qo‘llab-quvvatlash va ilgari
surish uchun qo'shimcha resurslarini ajratishga hojat yo‘q.
Ekotizim yordamida tadbirkor mahsulotning foydalanuvchi uchun odatiy iste’moliga
aylanish ehtimolini oshiradi. Tadbirkor boshqa mahsulotlardan iste’molchi uchun o‘z
interfeysidan foydalanishga ruxsat berib, foydalanuvchilarga yangi xususiyatlami taqdim
etmoqda. Bu shuni anglatadiki, ular ko‘proq narsalami qilishni, xizmatda ko‘proq vaqt
sarflashni va mahsulotni yaxshilaydigan ma’lumotlami qoldirishni va ulaming kundalik
hayotining bir qismiga aylanishini o‘rganadilar.
Oziq-ovqat ekotizimlari g‘oyasi o‘zaro foydalanuvchilar tomonidan taqdim etiladigan
qiymatni tavsiflaydi. Bu innovatsion rivojlanish va uni tarqatish jarayoniga sezilarli ta’sir
ko‘rsatadi, shuningdek, yangi mazmunli mahsulotlami yaratish uchun cheksiz
imkoniyatlami taqdim etadi.
Shunday qilib, tadbirkor yangi mahsulot yoki xizmatni yaratayotib, nafaqat uning
funksionalligini yaxshilashga, balki kelajakdagi ekotizimini shakllantirishga ham e’tibor
qaratishi kerak.
Ammo shuni ta’kidlash kerakki, ekotizim nafaqat individual fintex mahsuloti uchun
(mikrodarajada), balki butun fintex bozori uchun ham (makro darajada) taalluqlidir.
Iqtisodiyotda ekotizimlaming yaratilish jarayoni va hodisalami tahlil qilishning
fanlararo evolyutsion yondashuviga mos keladi, shuning uchun uni “evolyutsion iqtisod”
deb atashadi.
Umuman olganda, “Ekotizim” atamasi iqtisodiyotga biologiyadan kirib kelgan.
Ekotizim ning asosiy g‘oyasi o‘zaro bog‘liqlikdir. O‘zaro bog‘liqlik tufayli ekotizimning
elementlari o‘sadi. Shu bilan birga, ekotizimning yashash imkoniyati u bilan bog‘liq bo‘lgan
tirik organizmlar sonining ko‘payishi bilan ortadi (iqtisodiy nuqtai nazardan, bu korxonalar,
tashkilotlar yoki boshqa muassasalar).
Masalan, R.Ayres tabiiy jarayonlar va iqtisodiyotning turli tarmoqlaridagi
korxonalaming faoliyat sohalari o‘rtasida o‘xshashliklami keltirib chiqaradi1. Korxonalar
tabiatan tirik organizmlarga o‘xshashdir. Ular xuddi tirik organizmlar kabi moddiy
resurslarni iste’mol qiladilar, ulami qayta ishlaydilar, tayyor mahsulot yoki xizmatlar ishlab
chiqaradilar, qo‘shimcha mahsulotlar yaratadilar va ma’lum manfaatlar uchun bir-biri bilan
raqobatlashadilar.
T. Pauyer, G. Jeijian turli ekotizimlaming afzalliklarini hisobga olib, quyidagilami
ta’kidlaydilar: Tabiatda har xil turlar bir-biriga yordam berib, butun jamiyat uchun foyda
keltiradi. Masalan, marjon rifida marjon polipidan yaratilgan jamoa mavjud. Shunday qilib,
biznesda ekotizim ko‘pincha ko‘plab aloqalarga ega bo‘lgan bitta kompaniya asosida
1 Ayres, R. Hayotiy aylanish metaforasi to‘g‘risida: Ekologiya va iqtisod bir-biridan ajralib turadigan joyda / R. Ayres // Ekologik
iqtisod. - 2004. - № 48. 425-438 b.
quriladi2.” Ilmiy adabiyotlarda “ekotizim” tushunchasining ko‘plab ta’riflari mavjudligiga
qaramay, umumiy qabul qilingan tushuncha haligacha o‘z aksini topmagan. Ekotizimlami
tasniflash va ularning xususiyatlari bilan bog‘liq yo‘nalishlar yetarlicha o‘rganilmagan.
Masalan, M. Yakobides, S. Sennamo, A. Gaver, R. Adner, M. Ian- siti, R. Leven, J. Mur
kabi mualliflaming ishlariga asoslanib, shunday xulosaga kelish mumkinki, ekotizim bu
tegishli mahsulot va xizmatlarni taklif qiluvchi o‘zaro hamkorlik qiluvchi va raqobatchi
firmalar tizimidir3.
R. Adnerning fikricha, innovatsion ekotizimlar o‘zaro bog‘liq mexanizmlari sifatida
qaraladi, ular orqali firmalar o‘zlarining individual takliflarini mijozlarga yo‘naltirilgan
izchil yaxlitlikka birlashtiradi.10 Kompaniyalaming ekotizimlardagi o‘zaro aloqalarini
o‘rganishga qaratilgan yondashuvlar orasida tarmoq yondashuvi muhim ahamiyatga ega.
Masalan, M.Y. Sheresheva o‘z tadqiqotlarida tarmoq konsepsiyasining evolyutsiyasini
kuzatib boradi va firmalararo bog‘liqlik tabiati- ga oid turli nazariy qarashlami o‘rganadi.
E. Autio va LDW Tomaslarning ishlarida ekotizim fokal firma (o‘zaro vertikal
bog‘langan firmalar) bilan bog‘langan o‘zaro aloqador tashkilotlar tarmog‘i yoki ishlab
chiqaruvchi va uchinchi tomon ishtirokchilarini o‘z ichiga olgan platforma sifatida
ta’riflanadi hamda ular innovatsiyalar orqali yangi qiymat yaratadi. M. Yakobids, K.
Kennamo va A. Gaverlar o‘z ishlarida o‘zaro aloqador ekotizimlarni turli tarmoqlardagi
korxonalarning ekotizimlarda (markaziy firmalaming sezilarli kuchiga qaramasdan)
elementlarining yo‘qligida bir-birini to‘ldirishi, boshqaruv iyerarxiyasi, an’anaviy
kompaniyalardagi boshqaravga o‘xshash tashkiliy shakl va muvofiqlashtirishi kabi
xususiyatlarining muhimligini ta’kidlaydilar4.
Ushbu mualliflarning fikricha, ekotizimning ta’rifi o‘zaro munosabatlaming ma’lum bir
turini tashkil etishi va uning tarkibiy xususiyat- larini aks ettirishi kerak. Ulaming fikriga
2 Quwat, T. Ekotizim: Tarmoqli biznesning 12 tamoyili asosida yashash / T. Power, G. Jerjian. - Pearson Education Ltd., 2001. -289
b.
3 Yakobides, M. Ekotizimlar nazariyasi tomon/М. Jacobides, C. Cennamo, A- Gawer I I Stratcgik boshqaruv jumali. - 2018 .- jild .
39, iss. 8. 2255-2276 b.
4 Yakcobides М., Kennamo K., Gaver A. Industries, ekotizimlar, platformalar va araitekturalar: Strategiyamizni umumiy darajada
qayta ko‘rib chiqish. Ishchi qog‘oz. London, Biznes maktabi, 2015-yil.
ko‘ra, ekotizimlaming asosiy tarkibiy xususiyati ekotizimlardagi o‘zaro ta’siming strategik
jihatdan farqli tabiatini belgilaydigan qo‘shma ixtisoslashuv kabi xusu- siyatdir.
Birgalikdagi ixtisoslashuv shuni anglatadiki, ishtirokchilaming ekotizimga qo‘shilish
sharti to‘liq almashtirib bo‘lmaydigan ma’lum miqdordagi investitsiyalar bo‘lishi kerak
(boshqacha qilib aytganda, bu investitsiyalar yoki aktivlardan qo‘shimcha xarajatlarsiz
boshqa ekoti- zimlarda foydalanish mumkin emas).
Ekotizimlaming
muhim
xususiyati
o‘zaro
bog‘langan
tashkilot-
lami
muvofiqlashtirishning yuqori samaradorligidir.
Mahalliy va xorijiy iqtisodchilaming ekotizimlaming o‘rganishiga asoslanib, yuqoridagi
ta’rifni fintex ekotizimiga (moliyaviy texnologiyalar bozori) nisbatan aniqlashtirish
mumkin.
Fintex ekotizimi — bu ikki pog‘onadan tashkil topgan modulli tuzilishga ega bo‘lgan
iqtisodiyotning turli tarmoqlarining o‘zaro bog‘langan tashkilotlari tarmog‘i: birinchi
pog‘ona - ekotizimning yadrosi bo‘lgan barqaror kompaniyalar guruhi, ikkinchi pog‘ona esa
- beqaror, o‘zgaruvchan kompaniyalar guruhidir.
Ushbu mezonni hisobga olgan holda, fintex ekotizimlarining uch turini ajratib ko‘rsatish
mumkin:
- mikro-fintex ekotizimi yoki bitta mahsulotning ekotizimi;
- mezo-fintex ekotizimi–bir kompaniya tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar
ekotizimidir;
- makro-fintex ekotizimi-iqtisodiyotning turli sohalarida kompaniyalar tomonidan
ishlab chiqarilgan mahsulotlar bozorining ekotizimidir.
2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari
Ko‘plab mamlakatlarda fintex sanoati rivojlanishining asosiy ka- talizatori banklar
hisoblanadi. Masalan, Rossiyada fintex ekotizimi iqtisodiyotning bank sektorida eng faol
rivojlanmoqda. Buning sababi, bu yerdagi korporativ muhit yanada moslashuvchan,
elastikroq, og‘ir jismoniy aktivlarga bog‘lanmaganligidir. Biroq, an’anaviy tarmoqlardagi
kompaniyalar bunga qarshi harakatni boshlaydilar.
Shunga o‘xshash jarayonlar an’anaviy ravishda og‘ir metallurgiya va sekin
rivojlanadigan xomashyo xoldinglarida sodir bo‘la boshladi. Zamonaviy sharoitda endi
kompaniyalar o‘rtasidagi raqobat aktivlar uchun emas, balki jamoalar resurslari
birlashtirilgan ittifoqlar va kombinatsiyalar uchun olib borilmoqda.
Banklarda mavjud bo‘lgan katta ma’lumotlar bilan ishlashning ulkan imkoniyatlari
jumladan, raqamli tijoratda oqimlami yo‘naltirish, ular uchun noyob takliflarni yaratish va
ulami boshqa resurslar bilan birlashtirish imkonini beradi. Bularriing barchasi moliyaviy
infratuzilma doirasida bank xizmatlarini taqdim etilishi uchun ishlashi mumkin.
Moliyaviy operatsiyalar zamonaviy iqtisodiyot asosida joylash- gandir. To‘lovlar va pul
o‘tkazmalari yuqori chastotada amalga oshiriladi va iste’molchi bilan barqaror aloqani
shakllantiradi. Kreditlar tovarlar va xizmatlarni sotishni qo‘llab-quvvatlaydi va
rag‘batlantiradi. Jamg‘arma va investitsiya mahsulotlari korxona rivojlanishi uchun resurs
bazasini yaratadi. Moliyaviy xizmatlaming real sektor bilan aloqadorligi va o‘zaro
bog‘lanish darajasi bugungi kunda shu qadar yuqoriki, bu xizmatlar har qanday yirik
ekotizimning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi.
Ekotizim o‘zaro bog‘langan resurslardan foydalangan holda bir nechta faoliyat
sohalarini birlashtirish orqali shakllanadi. Bu sohalarga birinchi navbatda mijozlar
ma’lumotlari, shuningdek, raqamli platformalar, interfeyslar, algoritmlar, foydalanuvchini
avtorizatsiya qilish usullari, dasturiy va axborot infratuzilmasi va boshqa aktivlar kiradi.
Ular birga- likda mavjud xizmatlami yaxshilash, shuningdek, yangi, qulayroq, sifatli va
arzon mahsulot va xizmatlar yaratish imkonini beradi.
Bugungi kimda mamlakatimizda aksariyat moliyaviy xizmatlar mobil ilovalar interfeysi
orqali banklaming chakana mijozlari uchun tranzaksiyalar va foydalanuvchilarning xatti-
harakatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar kredit tashkilotlari tomonidan risklarni baholash,
xizmatlami shaxsiylashtirish va o‘zaro sotish uchun foydalaniladi. Mamlakti- mizda ayrim
banklar hozirgi kundayoq (masalan, Anor Bank) mijozlar bilan muloqot qilish uchun deyarli
to‘liq onlayn kanallariga o‘tdilar.
Ekotizimlarda ishtirok etish banklar uchun quyidagi istiqbollarni ochadi.
Birinchidan, ular bevosita mijozlami sotib olish va o‘zaro qayta sotish orqali
daromadlarini o‘sishini tezlashtirish imkoniyatiga ega. Bu, ayniqsa, an’anaviy segmentlarda
o‘sish istiqbollari katta bo‘lgan biroq yuqoriga o'sish nisbatlari chegaralangan banklar uchun
to‘g‘ri keladi. Shu bilan birga, bunday imkoniyat nomoliyaviy biznesni mustaqil
rivojlantirayotgan banklar uchun ham, hamkorlar yordamida ekotizim yaratuvchilar uchun
ham birdek mavjud.
Ikkinchidan, eng muhimi, ekotizim moliyaviy xizmatlar segmen- tiga kiruvchi
texnologik kompaniyalar bilan samarali raqobat uchun zamr shartga aylanishi mumkin.
Ko'pgina an’anaviy bank mahsulotlari, masalan, yuqori darajada standartlashtirilgan
iste’mol kreditlari, shular jumlasidandir. Bu shuni anglatadiki, iste’molchi uchun mahsulot
yetkazib beruvchining brendi emas, balki uning qiymati va foydalanish imkoniyati hal
qiluvchi omil bo‘lib hisoblanadi. Raqamli iqtisodiyotda standart xizmatlar bozorida raqobat
ayniqsa keskin, chunki iste’mol- chilar mahsulot yetkazib bemvchilar o‘rtasidagi
almashinuv uchun deyarli hech qanday to'siqlami qo‘yish imkoniyatiga ega emaslar.
Shunday qilib, muayyan foydalanuvchilarning kundalik ehtiyojlariga moslashtirilgan
diversifikatsiyalangan ekotizim bank uchun mijozlar- ning sodiqligini oshirish va ushlab
turishning samarali vositasiga aylanishi mumkin.
Uchinchidan, qo‘shimcha olinadigan ma’lumotlaridan banklar o‘zlarining kredit
risklarini aniqroq baholash va moliyaviy mahsulot- lami sotishni maqsad qilish uchun
foydalanishlari mumkin.
To’rtinchidan, nomoliyaviy sektomi kengaytirish banklarga mijozlarga masofaviy
xizmat ko'rsatish modellariga o‘tganliklari uchun ular tomonidan kamroq talab qilinadigan
chakana savdo nuqtalarini yuklash- da yordam berishi mumkin.
Olib borilgan tadqiqot fintex ekotizimini rivojlantirishning keyingi bir necha yil ichida
iqtisodiyotning moliya sektorida kuzatilishi mumkin bo‘lgan quyidagi tendensiyalarini
aniqlash imkonini berdi:
- blokcheyn texnologiyalari;
- sun’iy intellekt;
- biometrika va foydalanuvchilami masofadan identifikatsiya qilish texnologiyalari;
- RegTex (Regulatora Texnologiy) va SapTech (nazorat texnologiyasi);
- kontaktsiz to‘lovlar va tovarlar interneti (Internet of Things, ЮТ);
- Beyond Banking (“Bankdan ko‘proq”).
Moliyaviy texnologiyalar sektori yoki fintex-tez rivojlanayotgan yangi soha bo‘lib, u
moliyaviy xizmatlar va yangi texnologik sektorlar kesishmasida paydo bo‘lgan. Soha
ishtirokchilari ko‘p segmentli moliyaviy xizmatlar bozori uchun iste’molchiga
yo‘naltirilgan innovatsion yechimlami yaratadilar. Gap chakana va korporativ bank ishi,
sug‘urta, brokerlik kabi boshqa segmentlar haqida ketmoqda.
Shu bilan birga, asosiy ishtirokchilar moliyaviy sektordagi an’anaviy ishtirokchilar
emas, ular asosan texnologik kompaniyalar hisoblanadi. Fintex loyihalari klassik moliyaviy
tashkilotlarga qara-ganda innovatsiyalarni tezroq birlashtiradi, yangi mahsulot va xizmat-
lami tezroq yaratadi, biznes modellarini o‘zgartiradi va deyarli barcha bozor segmentlarida
xizmatlar ko‘rsatishga tayyor bo‘ladi. An’anaviy ishtirokchilar yangi voqelikka
moslashishga va o‘z mahsulotlarini moslashtirishga yoki yangilarini ishlab chiqishga
majburdirlar. Shuning uchun ham bugungi kunda texnologiya kompaniyalari va moliyaviy
institutlar о‘rtasida raqobat kuchaymoqda.
3. Bank xizmatlarining turlari
Amerika texnologiya kompaniyalari fmtexning kashshoflari hisoblanadi. Asosan,
Silikonda ishlab chiqilgan ko‘plab innovatsion loyihalar yangi sanoatni rivojlantirish uchun
qulay muhit yaratishga yordam berdi. Biroq, bugungi kunda boshqa mamlakatlar ham
moliyaviy texnologiyalar markazlariga aylanib bormoqda, masalan, Buyuk Britaniya,
Singapur, Janubiy Koreya va boshqalar.
Moliyaviy texnologiyalar sektorining rivojlanishini faol rag‘bat- lantiruvchi omillar
bo‘lib, butun dunyo bo‘ylab Intemetning kirib borishi, shuningdek, inson hayotining deyarli
barcha sohalarini, shu jumladan, moliya sektorini qamrab olgan raqamlashtirish jarayonlari
bo‘ldi.
Fintex innovatsiyalarida buzg‘unchi innovatsiyalaming birinchi avlodi 2000-yillaming
boshlarida paydo bo‘Igan. Bu Internet texnolo- giyalariga asoslangan yangi biznes modellari
edi. Ushbu biznes model- laridan birinchisi moliyaviy agregatorlar (bozorlar) modeli edi.
Dunyo bo‘ylab qimmatli qog‘ozlar savdosi bo'yicha inqilob qilgan ikkinchi onlayn savdo
modeli bu jarayonlarning ikkinchi avlodi bo‘lib hisoblanadi.
Bundan tashqari, moliyaviy texnologiyalar sanoati 2008-yilda boshlangan so‘nggi jahon
moliyaviy-iqtisodiy inqirozi sharoitida rivojlanishi uchun kuchli turtki oldi. Bu davrda
aholining an’anaviy moliyaviy mahsulotlar va vositalarga ishonchi yo‘qola boshladi. Ayni
paytda, nisbatan rivojlangan va rivojlanayotgan bozorlarda olib borilgan turli tadqiqotlar
shuni ko‘rsatadiki, aholining an’anaviy bank tizimiga ishonchsizligi davom etmoqda va ular
tez-tez fintex xizmatlaridan foydalanmoqda. Bundan tashqari, fintex loyihalari auditoriyasi
banksiz va banklar tomonidan to‘liq xizmat ko‘rsatilmaydigan segmentlardir. Bugungi
kunda moliyaviy bozorga Internet bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan yangi avlod
texnologiyalari ham olib kelinmoqda. Bunday texnologiyalarga:
• Mobil texnologiyalar, ya’ni simsiz aloqaga asoslangan mobil qurilm alar va ilovalar
to‘plamlari kiradi. Mobil aloqa infratuzilm asi jadal sur’atlar bilan rivojlanmoqda. Mobil
Intemetning mavjudligi uning geografiyasini kengaytirmoqda va uning ishlash tezligi oshib
bormoqda. Chunki ular o‘zaro platformalar va funksiyalarga boy bo‘lib to‘ldirilib
bormoqda. Bu mobil qurilmalar bozorining jadal rivojlanishi (smartfonlar, aqlli soatlar, aqlli
uzuklar va boshqalar) bilan birga kechmoqda.
Moliya sohasida mobil texnologiyalaming rivojlanishi tufayli mobil bankingning
alohida sohasi paydo bo‘ldi, bu mobil qurilmalar: smartfonlar, planshetlar, aqlli soatlar va
boshqalar yordamida bank hisob varaqlarini boshqarishni nazarda tutadi. Bundan tashqari,
o‘yinchilar moliyaviy xizmatlami olishni soddalashtirish va maqsadli audi- toriyaning
sodiqligini oshirish maqsadida maxsus mobil qurilmalami ishlab chiqishmoqda. Masalan,
to‘lov smart-uzuklar, kalit halqalar, bilaguzuklar, plastik kartalaming jismoniy agregatorlari
va boshqalar.
• Katta hajm dagi tizimli va tizimsiz ma’lumotlarni, shuningdek ulami qayta ishlash va
foydalanish texnologiyalarini, katta massivlarda kerakli ma’lumotlarni topish usullarini
katta axborotlar bilan belgilash. M a ’lum otlar m anbalari - turli xil Internet hujjatlari, ijtim
oiy tarm oqlar, bank kartalari bo‘yicha operatsiyalari, radiochastotali identifikatsiya- lash,
audio va video ro‘yxatga olish qurilmalari va boshqalar. Katta ma’lum otlar tahlili moliyaviy
tashkilotlarga yangi iste’molchilar toifalarini aniqlash, eng moslashtirilgan mahsulotlami
yaratish va h.k. imkonini beradi.
• An’anaviy ravishda insonning v ak o lati h isoblangan ijodiy funksiyalami bajarishga
qodir bo‘lgan aqlli mashinalar va dasturlami yaratish imkonini beruvchi sun’iy intellekt
texnologiyalari (masalan, musiqa, adabiy asarlar yozish va h.k.).
Sun’iy intellekt texnologiyalari moliyaviy kompaniyalarga egri chiziqdan oldinda
turishga va xarajatlami kamaytirish bilan birga eng moslashtirilgan individual xizmatlami
taqdim etishga imkon beradi.
• Texnologlar va raqamli valyutalar. Raqamli valyutalar - bu moddiy timsolga ega
bo‘lmagan pul mablag‘lari bo‘lib, ulardan jismoniy va yuridik shaxslar toliq banknot
sifatida foydalanishlari mumkin. Raqamli to‘lov vositalaridan foydalanish uchun an’anaviy
bankda hisob ochish shart emas, buning uchun tegishli to‘lov tizimida onlayn ro‘yxatdan
o‘tish kifoya.
• Bugungi kunda raqamli valyutalaming ikki turi farqlanadi: elektron hamyonlar
(masalan, PeyPal, WebMoney, ApplePay va boshqalar) va kriptovalyutalar (Bitkoin,
Efirum, Laytcoin va boshqalar). Ammo elektron hamyonlami “an’anaviy” pul bilan
to‘ldirish kerak bo‘lsa, u holda emissiya (kon) qazib olish), almashish va kriptovalyuta- lami
hisobga olish kriptografik algoritmlar ketma-ketligini maxsus qo‘llashga asoslangan va
ma’lum qoidalarga muvofiq amalga oshiriladi. Bu esa ma’lumotni soxtalashtirishni juda
qiyinlashtiradi. Dunyoda blokcheyn texnologiyasiga asoslangan fintex loyihalari faol о‘sib
bormoqda.
Ba’zi mamlakatlar allaqachon kriptovalyutalami to‘liq to‘lov vositasi sifatida tan
olishgan va hatto o‘zlarining davlat kriptovalyutalarini (masalan, Belarusiya, Yaponiya,
BAA) ishlab chiqishni boshla- ganlar. Boshqa davlatlar kriptovalyutalardan foydalanishni
cheklab qo‘ygan yoki uning muomalasini butunlay taqiqlagan. Bizningcha bunday holatlar
ayrim davlatlarpni banknotlami chiqarish bo‘yicha eksklyuziv huquqidan mahrum qilishi
bilan tahdid qilmoqda (masalan, Xitoy, Islandiya, Tailand, Vetnam).
• Virtual va kengaytirilgan haqiqat (voqelik). Virtual voqelik deganda insonga
ma’lumotni idrok etish qobiliyati (ko‘rish, eshitish, teginish, hid va boshqalar. Texnik
vositalar yordamida yaratilgan muhit orqali uzatilishi tushuniladi. Sensatsiyalarning
ishonchli kompleksini yaratish uchun real vaqt rejimida virtual haqiqat xususiyatlari va
reaksiyalarining kompyuter sintezi amalga oshiriladi. Kengaytirilgan yoki aralash haqiqat -
bu kompyuterlashtirilgan qurilmalar yordamida real vaqt rejimida raqamli va grafik
ma’lumotlar bilan haqiqiy mavjud jismoniy dunyoni qo‘shishdir.
Klassik moliyaviy institutlar va fintex startaplari masofaviy xizmatlar sifatini yaxshilash
va
mijozlaming
sodiqligini
oshirish
uchun
virtual
va
kengaytirilgan
reallik
texnologiyalaridan faol foydalanmoq- dalar. Masalan, to‘liq ishlaydigan virtual filiallami
ochish, moliyaviy savodxonlikni o‘rgatish bo‘yicha xizmatlami yaratish, o‘z mijozlari
uchvm virtual ko‘ngilochar joylami tashkil etish va boshqalar.
• Kontaktsiz texnologiyalar - 10 sm dan ortiq bo‘lmagan masofada ishlaydigan simsiz
qisqa masofali texnologiyalar. Bunda obyektlardan olingan m a ’lum otlar radiosignal orqali
o ‘qiladi. Bugungi kunda ular smartfonlar, planshetlar, aqlli soatlar, plastik kartalar va
boshqalarga integratsiya qilinmoqda. Ulami moliyaviy sektorda foydalanishiga kelsak, bu,
qoida tariqasida, smartfonlarda o‘matilgan NFC chipiga ega qurilmalar yordamida
kontaktsiz to'lovlami amalga oshirish, bilaguzuklar va boshqalami o‘z ichiga oladi.
• Biometrik texnologiyalar biometrikaga asoslangan bo‘lib, shaxsning o‘ziga xos
xususiyatlarini o‘lchaydi. Bunda dinamik (xulq- atvor) va statik (fiziologik) xususiyatlar
haqida gap boradi. Xulq-atvor belgilariga ovoz, imo-ishoralar, yurish va boshqalar kiradi.
Fiziologik barmoq izlari, yuz geometriyasi, to‘rparda va boshqalar.
Moliyaviy sektorda biometrik tranzaksiyalar xavfsizligini yaxshilash uchun
identifikatsiya va autentifikatsiya tizimlarida qo‘llaniladi.
4. Bank mahsulotlari bozorini o‘rganishning asosiy yo‘nalishlari
Alohida fintex sanoatining jahon moliyaviy bozorlariga ta’siri haqida to‘xtalib o‘tish
joiz. Mutaxassislaming fikricha, yangi texnologiyalaming joriy etilishi moliya bozorlarida
raqobatning kuchayishiga xizmat qilmoqda. Yangi mahsulotlaming taklifi ularga soddalash-
tirilgan kirish fonida kengaytirilmoqda va shaxsiylashtirilmoqda. Moliyaviy mahsulotlar va
turmush tarziga yo‘naltirilgan xizmatlar o‘rtasidagi chegaralar asta-sekin xiralashib, yangi
standartlami belgilaydi.Yangi moslashuvchan biznes modellari paydo bo‘ladi va rivoj-
lanadi, bu ularga yangi bozor bo‘shliqlarida ishlash imkonini beradi. Masalan, R2R
xizmatlari fintex sanoati rivojlanishi natijasida paydo bo'lgan yangi munosabatlaming eng
muhim shakliga aylandi.
Innovatsiyalar biznes faoliyatini yaxshilashga ham yordam beradi. Mutaxassislaming
fikriga ko‘ra, butun dunyoda moliya bilan bog‘liq har qanday operatsiyalami qo‘llab-
quvvatlash natijasida ulaming narxi pasaymoqda. Yangi yechimlar mijozlami jalb qilish va
ularga xizmat ko‘rsatish xarajatlarini sezilarli darajada kamaytirishga, mavjud va yangi
risklami baholash va oldini olishga, yangi daromad manbalarini topishga va hokazolarga
yordam beradi. Bu biznesning shaffofligini oshiradi. Amaliyot shuni ko‘rsatadiki,
texnologik xizmatlardan allaqachon foydalangan mijozlar moliyaviy tashkilotlar bilan
tamomila yangi aloqalami xohlamoqdalar.
Bundan tashqari, moliyaviy nazorat o‘zgartirilmoqda. Ko‘pincha biznes-modelning
yangi texnologik moliyaviy mahsulotlari/xizmatlari mavjud qonunchilik doirasidan
tashqarida bo‘ladi. Bundan tashqari, hozirda global tartibga soluvchilar moliyaviy
texnologiyalar sektorining uzoq muddatli barqaror o‘sishi uchun zarur infratuzilmani shakl-
lantirish, masalan, ochiq bank tizimini, biometrik tizimlami va boshqa- lami yaratish
zarurligini tushunishdi.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bank Boshqarmasining bank tizimi faoliyati
yakunlari bo‘yicha kengaytirilgan majlisida qayd etilishicha, moliya xizmatlari
strukturasida bank xizmatlarining ulushi 88%ni tashkil qilgan va oldingi yillar bilan
taqqoslaganda 1,2 baravarga o‘sgan. Bundan tashqari, 2021-yil uchun bank tizimi xizmatlari
sonini kengaytirish va sifatini yaxshilash, bu sohaga zamonaviy axborot- kommunikatsiya
texnologiyalarini jadal joriy qilish bo‘yicha muayyan vazifalar belgilab berilgan16.
Respublikada masofadan turib ko‘rsatiladigan bank xizmatlaridan muntazam
foydalanadigan mijozlar ulushi ko‘plab qulay omillar tufayli og‘ishmay o‘smoqda.
Aholining moliyaviy savodxonlik darajasi pastligi va naqd pulsiz hisob-kitoblarga
ishonmaslik bank xizmatlari ko‘rsatishning raqamli kanallari tez tarqalishiga to‘sqinlik
qilayapti.
Shuningdek, ta’kidlash joizki, banklaming raqamli xizmatlarga o‘tishi uzoq muddatli va
serxarajat, aksiyadorlar tomonidan faol qo‘llab-quwatIashni, katta miqdorda mablag‘lar
ajratishni talab qila- digan jarayon hisoblanadi. Hozirgi kunda banklar o‘z mijozlariga bir
qator onlayn-xizmatlar va masofaviy bank xizmatlarini ko‘rsatmoqda. X ususan, O‘zb
ekiston Respublikasi tijorat banklari o‘z mijozlariga quyidagi onlayn-xizmatlar taklif
qilmoqdalar:
1) bank operatsiyalari haqida SMS orqali xabardor qilish;
2) amalga oshirilgan amallar to‘g‘risida elektron pochta (e-mail) orqali xabardor qilish;
3) mijozlar uchun personal IVR-kabinet tashkil qilish.
Mijozlarga masofaviy bank xizmatlari ko‘rsatish va onlaynxizmatlar taklif qilish
amaliyotining ko‘rsatishicha, mahalliy banklar cheklangan turdagi onlayn-xizmatlar taklif
qilmoqda, shuningdek, bank faoliyatini iste’molchilar talablariga nisbatan ommalashtirish
jarayoni juda sekinlik bilan ro‘y bermoqda. Mijozlarga masofaviy bank xizmatlari ko‘rsatish
va onlayn-xizmatlar ko‘rsatishni rivojlantirish maqsadida quyidagi choralar ko‘rish taklif
etiladi:
1) yangi texnologiyalar yordamida banklar bilan iste’molchilar o‘rtasidagi masofani
qisqartirish;
2) mijozlar bilan interfaol usulda ishlagan holda bank servislarini muntazam maslaliat
asosida tashkil qilish va rivojlantirish;
3) an’anaviy banklar va professional tashkilotlar o‘rtasida raqamli texnologiyalami joriy
qilish bo‘yicha kollaborativ munosabatlar ishlab chiqish va ulami hayotga tadbiq etish;
4) mijozlami bank operatsiyalari o‘tkazishda yangi raqamli texnologiyalardan
foydalanishga jalb qilish.
Respublikamiz bank tizimi resurs salohiyatini oshirish va “raqamli banking”ni
rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratishda quyidagi yo‘nalishlarda islohotlami
faollashtirish maqsadga muvofiq bo‘ladi deb o‘ylaymiz:
• Respublikamiz bank sektorida asta-sekinlik bilan davlatning monopolik ta’sirini
kamaytirib borish va tijorat banklarining bozor institutlari sifatidagi mustaqilligini
ta’minlash;
• bank tizimida zamonaviy raqamli axborot texnologiyalarini keng qo‘llash, internet
sifati va tezligini oshirib borish, bank infratuzilmasini yanada rivojlantirish;
• tijorat banklari o‘rtasida erkin raqobatni ta’minlash, nobank kredit tashkilotlarini
rivojlantirish orqali moliya bozorida raqobat muhitini shakllantirish;
• “raqamli bank” tizimini shakllantirishda muhim omil bo‘lgan zamonaviy bilimga ega
dasturchi-moliyachi kadrlami raqamli iqtisodiyot sharoitlarida ishlashga tayyorlash va qayta
tayyor- lash tizimini yanada takomillashtirish.