Mustaqillik yillarida geografiya ta’limi.
O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Geografiya o‘qitish metodikasining
shakllanishi va rivojlanish tarixi, mustaqillik yillarida mamlakatimiz geografiya
ta’limidagi o‘zgarishlar haqidagi bilimlarni mustahkamlash.
№
Bajariladigan topshiriqlar
Amaliy
mashg‘ulot
natijasi
1
Quyida
berilgan
matndan
foydalanib,
O‘zbekistonda
geografiya ta’limining 1917-1991 yillardagi rivojlanish
bosqichlarini sxemada ko‘rsating.
sxema tuzish
2
O‘zbekistonda mustaqillik yillarida ta’lim sohasida amalga
oshirilgan islohotlarni tahlil qiling.
Yozma tahlil
3
Tarqatma materiallar asosida O‘zbekistonda mustaqillik
yillarida geografiya fani bo‘yicha yaratilgan darslik va o‘quv
qo‘llanmalar ro‘yxatini tuzing va 1-jadvalga yozing.
1-jadval
4
O‘zbekistonda 1991 yilgacha va mustaqillik yillarida
umumta’lim
maktablarida
foydalanilgan
geografiya
darsliklarini solishtirish, T-sxema tuzing
sxema
Uslubiy ko‘rsatmalar
O‘zbekiston maktablarida geografiya ta’limi (darsliklar va dasturlari
mazmuni, o‘qitish metodlari, o‘quv moddiy bazasi, kadrlar tayyorlash va boshqa
xususiyatlariga ko‘ra)ning rivojlanishini 4 ta bosqichga ajratish mumkin:
Birinchi bosqich – 1918-1934 yillarni o‘z ichiga oladi. Bu davr o‘zbek
maktablarida geografiya o‘qitishni yo‘lga qo‘yish bosqichi hisoblanadi. Bu
bosqichda yangi tipdagi maktablar bilan eski tipdagi maktab geografiyasiga asos
solinadi. 1922-1923 yillarda o‘qitishning "kompleks dasturlari" ishlab chiqildi. Bu
dasturlar turli variantlarda bo‘lib, bir necha marta o‘zgardi va 10 yil mobaynida
qo‘llanib kelindi. Geografik ma’lumotlar kompleks mavzular orasiga singib ketdi.
1925-1926 yillarda maktablarning yuqori sinfida geografiya fan sifatida o‘quv
rejasidan umuman chiqarib tashlanadi. Geografiya tabiiy, fizika, ijtimoiy fanlar
tarkibiga kiritildi. Yuqoridagi fanlar geografiyani o‘qitish vazifalarini mutloqo
bajara olmadilar. Kompleks metod aslida predmetsiz o‘qitish yo‘li edi. Birinchi
bosqich geografiya fani uchun og‘ir sinov yillari bo‘ldi.
Oktabr to‘ntarishidan keyin dastlab maxsus qarorlar asosida 9 yillik yagona
mehnat maktablari tashkil etildi. Bu maktab ikki bosqichdan iborat bo‘lib, birinchi
bosqich 1-5 sinflar, 2-bosqich 6-9 sinflarni o‘z ichiga olgan. 1918-1922 yillarda
geografiyaga
rasmiy
namunaviy
dasturlar
paydo
bo‘ldi.
Bunda
ayrim
landshaftlarning xususiyatlarini o‘rganishga ko‘proq e’tibor berildi. O‘sha davrlar
"landshaft
dasturlari"
bilan
mashhurdir.
Masalan
"Ovchilar
landshafti",
"Ko‘chmanchilar landshafti" va boshqalar.
Lekin landshaft dasturlari o‘zini oqlamadi. 1921 yilda geograf D N.Anuchin
rahbarligida umumdavlat ahamiyatiga ega bo‘lgan geografiya dasturi loyixasi ishlab
chiqildi. Ungacha ayrim hududlar xatto ayrim maktablar xuddi landshaftlar dasturiga
uxshash bo‘lgan dasturlarni o‘zlari tuzar edilar. Anuchin dasturi oktabr tuntarishiga
kadar bo‘lgan geografiya ta’limining eng yaxshi tomonlarini qisman bo‘lsa ham
o‘zida aks ettirgan bo‘lib, unda geografiyani o‘qitish sinflar bo‘yicha taksimlangan
edi.
Anuchin dasturiga muvofiq, 3- sinfda o‘z kishlog‘i, shahari, guberniyasi
o‘rganildi u bu to‘rni «mamlakatshunoslik» deb atadi. O‘quvchilar geografik nomlar,
tushunchalar, geografiyaga oid rasmlar bilan tanishtirilar edi. 4-sinfda mamlakatlar,
turli mintaqalarning tabiati, insonlar hayotini aks ettiruvchi rasmlar namoyish qilinar
edi. 5-sinfda mamlakatshunoslikka oid bo‘lgan ma’lumotlar va "qit’alar”
geografiyasi o‘rganiladi. 6 va 7-sinflarda Rossiya geografiyasi, 8- sinfda iqtisodiy
geografiya, 9-sinfda astronomiya va astrologiya o‘qitilar edi. Mazkur dastur
o‘quvchilarning geografiyaga oid bilimlarni oshirishda katta rol o‘ynaydi.Unda
geografiyaga ajratilgan soatlar miqdori ancha ko‘p edi.Ammo bu dastur asosida
darsliklar yaratilmagan edi.
1924 yildan boshlab maktab geografiyasi yangi dasturlar asosida ishlashga
o‘tdi, ammo bu darsliklar bo‘yicha, geografiya bo‘yicha alohida predmetlar yo‘q
edi.Unda geografiyadan tizimli bilim berilmas edi. 1-4 sinflarda alohida geografiya
kurslari o‘rnini kompleks mavzular egalladi. Bu mavzular mazmuniga qisqacha
geografik savollar kiritilar edi. Masalan 1-sinfda yil fasllari, 2-sinfda maxalliy tabiat
va xo‘jalik bilimlari berilar, 4-sinfda Rossiya geografiyasi va boshqalar o‘rgatilar
edi.
Ikkinchi bosqich sinflarida geografiya biologiya, tarix, jamiyatshunoslik fanlari
tarkibiga singib ketgan edi. Tabiiy geografiya va mamlakatshunoslik haqidagi
bilimlar nochor ahvolga tushib qoldi. Xullas kompleks dasturlarning qabul qilinishi
geografiyani mustaqil fan sifatida barham topishiga olib keldi. Faqat 1927 yilda
avval 1-bosqich maktablarda, keyinroq 2-bosqich sinflarda geografiya fan sifatida
qayta tiklandi.
O‘zbekistonda 1920-1930 yillar oralig‘ida geografiya darsliklari rus tilidan
o‘zbek tiliga tarjima qilindi. G.I.Ivanovning "Boshlang‘ich jo‘g‘rofiya" darsligi
geografiya darsliklarining to‘ng‘ichi edi. Bu darslik 1927 yilda N.L.Korjenevskiy
yordamida P.Arxengelskiy tomonidan o‘zgartirib nashr qilindi. G.I.Ivanov,
G.G.Ivanovlarning, Baxtiyorov va Makarov bilan hamkorlikda birmuncha
o‘zgartirib nashr qilingan "Jo‘g‘rofiya hamda o‘lkani o‘rganish" darsligi ham o‘zbek
tilidagi dastlabki darsliklardan edi. Bu davrda Balashovning "O‘zbekiston hamda
unga qo‘shni jumhuriyatlar va viloyatlar" P.Arxangelskiyning "Jo‘g‘rofiya" (o‘lkani
o‘rganish darsligi), A.Obidovning "O‘zbekiston sotsialistik sho‘rolar jumhuriyat
jo‘g‘rofiyasi" darsliklari geografiya ta’limida katta ahamiyatga ega bo‘ldi.
A.Obidovning "O‘zbekiston jo‘g‘rofiyasi" darsligi O‘zbekistonda geografiya
ta’limida o‘z respublikasini o‘rganishda birinchi xaqiqiy asar edi. Ammo bu
darsliklar yagona dastur asosida yozilmagan edi. 1930 yilda o‘zbek tilida dastlabki
geografiya o‘qitish metodikasi paydo bo‘ldi. Uning muallifi N.Leonov edi. Bu
metodika suxbatlar usulida yozilgan bo‘lib, u talay kamchiliklarga ega edi.Unda
kartalar bilan ishlash metodlari yoritilmagan edi.
O‘zbekiston maktablarida geografiya o‘qitish samaradorligini oshirishda 1925
yildan boshlab chop etilgan "Maorif va o‘qituvchi" jurnalining roli katta bo‘ldi.
Jumladan ushbu jurnalning 1925 yil 5-6 sonlarida "Jo‘g‘rofiyaning foydasi", "Lug‘at
va atamalar", "Samarqand", "Maktabda o‘lkani o‘rganishning ahamiyati", "Muz
davrining oxirlarida Ovropada qanday irklar yashadilar", "Saxroi kabir" va boshqa
o‘nlab geografiyaga oid maqolalar elon qilindi. Bu jurnal geografiya o‘qituvchilariga
ilmiy va metodik jihatdan yaqindan yordam bergan. 1931 yil 4 iyuldan "Madaniy
inqilob" (keyinchalik "O‘qituvchilar gazetasi", hozirda "Ma’rifat") gazetasi chiqa
boshladi. Unda yuzlab ilmiy, uslubiy maqolalar e’lon qilinadi. Geografiya ta’limida
kadrlar yetishtirish masalasi sekin asta yo‘lga qo‘yildi.1927 yilda Samarqand oliy
pedagogika instituti ochildi.1930 yil-lar oxirlariga kelib oliy ma’lumotli geografiya
o‘qituvchilari yetishib chiqa boshladi. Bular N.Ibadov, G.Nazarov, I Mirzaboev,A
Axrorov va boshqalar edilar. 1930 yillarning o‘rtalarida Toshkent, Buxoro,
Samarqand, keyinchalik Nukus, Urganch, Qo‘qon, Andijon shaharlarida pedagogika
institutlari ochildi. Ilg‘or o‘qituvchilarda oliy va o‘quv yurtlari o‘qituvchilari
geografiyadan darslik va boshqa qo‘llanmalar yaratishga jalb etildi. Darslarda
o‘quvchilarning mustaqil va amliy ishlariga e’tibor kuchaydi.
Ikkinchi bosqich 1934-1955 yillarni o‘z ichiga oladi.O‘zbek maktablarida
geografiya o‘qitishning muayyan bir tartibga tushish bosqichi bo‘lib, bu davrda
yagona dastur asosida muayyan darsliklar yaratiladi.O‘quvchi va o‘qituvchilar
uchun o‘zbek tilida o‘quv qo‘llanmalari nashr etila boshlandi. Maktab
geografiyasiga xissa qo‘sha oladigan metodistlar, geografiya o‘qituvchilari yetishib
chiqa boshladi. Ko‘plab metodik kitoblar rus tilidan o‘zbek tiliga o‘girildi. 1935
yilda O‘rta Osiyo universitetida - geografiya - geologiya fakulteti tashkil etildi.
1935-1940 yillar mobaynida O‘zbekistonda pedagogika institutlarining aksariyatida
geografiya mutaxasisligi ochildi. 1943 yilgacha Respublikada 10ga yaqin
o‘qituvchilar institutlari ochildi. Ularda geografiya o‘qituvchilari ham tayyorlangan.
Geografiya o‘qituvchilarining ta’lim sohasidagi ehtiyojlari e’tiborga olinib, ularga
metodik yordamni kuchaytirish maqsadida o‘qituvchilar malakasini oshirish
institutlari, ular bazasida esa geografiya kabinetlari (kafedralari) tashkil etiladi.
Geografiya ta’limi har tomonlama rivojlanishida buyuk iqtisodiy-geograf
N.N.Baranskiyning xizmatlari katta bo‘lgan.U mualliflik qilgan iqtisodiy geografiya
darsligi 20 yil maboynida muntazam ravishda nashr yetib turildi. N.N.Baranskiy
"o‘qituvchi-ta’lim jarayonida markaziy figura" deb takidlagan edi. U geografiya
ta’limida yetakchi o‘rinni karta va ko‘rsatmalilik egallashi zarur deb "karta-
geografiyaning ikkinchi tilidir", Karta-geografiyaning alfasi va omegasi,"Birgina
karta bir necha varaq matnning o‘rniga o‘tadi" degan o‘lmas fikr va g‘oyalarini
o‘rtaga tashladi.
2-jahon urushi geografiya ta’limiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatmasdan
qolmadi.Ko‘pgina geografiya o‘qituvchilari frontga jo‘nab ketdilar. Oliy o‘quv
yurtlarida mutaxasislar tayyorlash izdan chiqdi. O‘quv qo‘llanmalar umuman
etishmay qoldi. Urushdan keyingi yillarda dastlab 4 yillik, keyin 7 va 8 yillik
majburiy to‘liq o‘rta ta’limga bosqichma-bosqich o‘tilishi, ta’lim mazmunini tubdan
qayta qurishga yordam berdi. Bu davrda geografiya o‘qituvchilari diqqati ko‘proq
o‘quv jarayonini amaliyot bilan bog‘lashga qaratildi. Geografiya ta’limini hayot
bilan bog‘lash borasida tabiiy sharoitning xalq xo‘jaligidagi ahamiyatiga katta
e’tibor berildi. O‘z o‘lkasi geografiyasini o‘rganish va o‘z joyini kartasini chizish,
ob-havoni kuzatish, o‘z joyidagi barcha tabiiy kompleks-komponentlarini o‘rganish
geografiyani turmush bilan bog‘lashga qaratildi. Maktabni turmush bilan bog‘lash
haqidagi qaror asosida o‘quvchilarning mustaqil ishlariga katta e’tibor berildi.
O‘zbekiston geografiyasini o‘rganishga bir muncha e’tibor kuchaydi. Sinfdan
tashqari ishlar faoliyati kuchaydi. 1953-1954 o‘qish yillaridan boshlab amaliy
mashg‘ulotlarni uyutirish majburiy tarzda maktab geografiya dasturlariga kiritildi.
O‘quvchilar
dunyoqarashini
shakllantirishga,
mehnatga
muhabbat
ruhida
tarbiyalashga e’tibor kuchaydi.
Uchinchi bosqich - 1956-1966 yillar. Bu davrni maktab geografiyasini turmush
bilan bog‘lash bosqichi desa bo‘ladi. Bu davrda maktab geografiyasi bo‘yicha ilmiy
tadqiqot ishlari olib borildi. O‘qitishning samarali xillari toboro kengroq joriy qilina
boshlandi. Maxalliy milliy kadrlar, yirik geograf va metodistlar yetishib
chiqdi.O‘quvchi va o‘qituvchilar uchun ilmiy ommobop va metodik adabiyotlar
tarjima qilindi. Geografik atama va nomlar ma’lum bir tizimga tusha bordi.
1958 yil 24 dekabrda Oliy Sovetning maktab haqidagi qonuni geografiyaning
takomillashuvida katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Bu qonun boshqa fanlar qatori
geografiya ta’limini ishlab chiqarish mehnati bilan yaqinlashtirishga e’tiborni
kuchaytirdi. Geografiya ta’limida o‘z o‘lkasini chuqurroq o‘rganishga bo‘lgan talab
oshdi. O‘zbekistonda geografiya ta’limini takomilashtirishda bir qancha ilmiy
maskanlar va oliy o‘quv yurtlari qatori Pedagogika fanlari ilmiy tekshirish
institutidagi geografiya labaratoriyasining xizmatlari katta bo‘ldi. Bu institut
geografiya laboratoriyasida P.Musaev rahbarligidagi metodist geograf olimlar
maktabda geografiya o‘qitishni takomillashtirish bo‘yicha qator izlanishlar olib
bordi. P.Musaev o‘sha mustamlaka yillarida ham xech narsadan xadiksiramasdan
milliy maktab muammolari bo‘yicha g‘oyat dadil fikrlarini ilgari suradi.
1960 yildan boshlab geografiya ta’limi metodikasiga oid maxsus qo‘llanma va
darsliklar nashr etila boshlandi. O‘sha davrlarda O‘zbekistonda geografiya fanini
takomillashtirishda A.Obidov, O.Saidrasulov, X.Xasanov, N.Dolimov, Z.Akramov,
O.Muminov, M.Nabixanov, I.Mirzaboev va boshqalarning xizmatlari katta bo‘ldi.
Umumta’lim maktablari va oliy o‘quv yurtlari uchun geografik adabiyotlar, darslik
va metodik qo‘llanmalarni tarjima qilish keng tus oldi. Bunda X.Xasanov,
P.Sultonov, M.Koriev, P.G‘ulomov, R.Raximbekovlar unumli mehnat qildilar.
Jumladan
N.F.Kurazovning
"Geografiya
o‘qitish
metodikasi"
(1962)
P.Budanovning "Tabiiy geografiya metodikasi" (1950) A.V.Darinskiyning
"Geografiya o‘qitish metodikasi"(1964) N.Dolimovning "O‘zbekiston tabiiy
geografiyasi" yangi darsliklari bosmadan chiqdi.
To‘rtinchi bosqich - 1967-1990 yillar. Bu davrda ta’lim sohasida turli
o‘zgarishlar paydo bo‘ldi. O‘quv ko‘rgazmali qo‘llanmalar chop qilindi. Ta’limni
isloh qilish borasida bir qator tadbirlar amalga oshirildi. Muayyan darsliklar tizimi
va yangi o‘quv kartalari paydo bo‘ldi. O‘lkashunoslikka e’tibor birmuncha
kuchaydi.Ammo O‘zbekiston geografiyasini o‘rganish bo‘yicha soatlar xajmi 20%
dan oshmadi. 1960 yillardan boshlab, O‘zbekistonda geografiya ta’limi
metodikasining turli yo‘nalishlari bo‘yicha ilmiy tadqiqot ishlari olib borildi.
O.Muminov "O‘zbek maktablarida tabiiy geografiya o‘qitish masalalari" (1967),
T.Abdullaeva
"Tabiiy
geografiya
o‘qitishda
O‘zbekiston
tabiati
haqida
o‘lkashunoslik
materiallaridan
foydalanish”
(1967)
M.Nabixanov
"SSSR
geografiyasida badIIy ko‘rsatmalik vositalarining roli va qo‘llanishi" (1969)
P.Musaev "O‘zbekiston iqtisodiy geografiyasini o‘qitish xususiyatlari" (1968),
M.Juraboev "O‘zbekiston maktablarida geografiya o‘qitishda predmetlararo
aloqalarni joriy etish" (1969), M.Asanov "Topografik tushunchalarni shakllantirish"
(197O), M.Yunusova "Geografiya ta’limida natural qo‘llanmalardan foydalanish"
(1985), R.Qurbonniyozov "Geografiyadan fakultativ mashg‘ulotlarda o‘quvchilarni
mehnatga yo‘naltirish" (1986) mavzulari bo‘yicha nomzodlik dissertatsiyalarini
himoya qildilar. O‘rta va Oliy maktablarda Geografiya o‘qitish metodikasini
rivojlantirishda X.Xasanovning xizmatlari katta bo‘ldi. Professor Xasanov
o‘quvchilar va geografiya o‘qituvchilari uchun o‘nlab ilmiy maqolalar ilmiy
ommobop adabiyotlarni o‘quvchilar diqqatiga havola etdi va nashr ettirdi. Bular:
"Geografiya terminlari lug‘ati" (1964) "Sayyoh geograflar" (1965) "Yer tili" (1967)
"Maxmud Qoshg’‘ariy" (1965), "Geografik nomlar imlosi" (1962) va boshqalar
bunga misoldir. X.Xasanov geografiya metodikasiga oid ishlaridao‘quvchi va
talabalarning mustaqil ishlari, metodlari, bilimlarni nazorat qilishning o‘ziga xos
tomonlarini ishlab chiqdi, rivojlantirdi, takomillashtirdi.
1960-1970 yillar oralig‘ida geografiya o‘qitish metodikasiga oid ko‘plab o‘quv
qo‘llanmalari chop etildi va tarjima qilindi. Bular: M.Qorievning "O‘rta Osiyo tabiiy
geografiyasi" (1964,1968 yillarda) O.Mo‘minov, E.Belskaya 2-3-4 sinflar uchun
"Tabiatshunoslik", M.Qoriev, N.Dolimov, O.Mo‘minov "O‘zbekiston tabiiy
geografiyasi" (7 sinf), Z.Akramov, P.Musaev "O‘zbekiston iqtisodiy geografiyasi"
(8 sinf), M.Nabixanov, E.Safarov, G.Asanovlarning "O‘zbekiston ijtimoiy va
iqtisodiy geografiyasi" (oliy o‘quv yurtlari uchun) P.Musaev "O‘zbekiston SSR
iqtisodiy geografiyasini o‘qitish" (1977) O.Muminov "Geografiya ta’limi
metodikasi" (1978) P.Musaev, R.Qurbonniyozovning "Geografik o‘yinlar" (1978-
1990), I.Abdug‘aniev "Geografiya darslarida ta’limning texnikalaridan foydalanish"
(1990), ko‘plab darslik o‘quv va metodik qo‘llanmalar chop qilindi.
Shuni alohida ta’kidlash kerakki, bu davrlarda geografiya metodikasi erishgan
yutuqlar bevosita o‘qituvchilar amaliyoti bilan muntazam bog‘langan edi. Bu avvalo
geografiya ta’limi metodlari bo‘yicha mahalliy sharoitni e’tiborga oladigan
nazariyalar paydo bo‘ldi. Geografiya fanini o‘qitishda kartalarning o‘rni nihoyatda
katta. Mamlakatimizda geografik va topografik kartalarni vujudga kelishi, maktab
geografiyasining mazmunini ancha boyitdi. Bu sohada samarali ilmiy izlanishlar olib
borildi. T.Mirzaliev, A.Egamberdiev va boshqalar tomonidan talaygina o‘quv
qo‘llanmalar, kartalar chop qilindi. Bevosita uning rahbarligida geografiya
o‘qituvchilari uchun geografik kartalar va ulardan foydalanish (1978) "Kartografiya"
(1982), "Geografik tadqiqotlarda aerokosmik metodlar" (1981), "Kosmos xalq
xo‘jaligida" (1985) va boshqalar shular jumlasidandir.
O‘zbekistonda 1969-1970 o‘quv yilida geografiyadan yangi dasturlar joriy etildi
va u 1980-81 o‘quv yiligacha amal qildi. Bu dastur bir muncha takomillashtirildi.
Har bir geografiya kursi uchun zarur amaliy ishlar uyushtirish qat’iy qilib qo‘yildi.
Birinchi marta dasturda mavzular bo‘yicha fanlararo aloqalar, o‘quvchilar bilimi va
bajara olishi zarur bo‘lgan bilimlar alohida ko‘rsatildi. Umumta’lim maktablarni
takomillashtirish va rivojlantirishda maktabni isloh qilishga tayyorgarlik ishlari
ko‘rib chiqildi. Isloh geografiya ta’limi mazmuniga ham ta’sir qilmasdan qolmadi.
Maktab
geografiyasi
kurslari
tarkibida
ham
bazi
o‘zgarishlar
paydo
bo‘ldi.Ta’limning 9-yillik tizimga o‘tishi bilan geografiyani o‘qitishda ham mehnat
ta’limi, kasb tanlash, politexnik ta’lim elementlari, iqtisodiy bilimlar kiritildi.
Mamlakatimiz o‘z mustaqilligiga erishgach, respublika xo‘jaligining barcha
sohalarida bo‘lganidek ta’limda ham tub islohatlar davri boshlandi. 1992 yilda ilk
bor O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim to‘g‘risida"gi yangi Qonuni qabul qilindi.
Uning 3- moddasida "Ta’lim dasturlarini tanlashda yagona va tabaqalashtirilgan
yondashuv" zarurligi ta’kidlangan. Bu qonunga asosan mamlakatimizda geografiya
ta’limida ham tub o‘zgarishlar sodir bo‘ldi. Yangi mazmundagi o‘quv dasturlar va
rejalari ishlab chiqildi. Dasturlar asosida darsliklar, o‘quv qo‘llanmalari metodik
adabiyotlari yaratishga kirishildi. Sobik SSSR tabiiy va iqtisodiy geografiyalari
o‘rniga o‘z respublikamizni shu sohadagi geografiyasini atroflicha o‘rganishga
o‘tildi. Ta’lim muassasalarini ilmiy maktab uchun zarur bo‘lgan didaktik vositalar
bilan ta’minlashga, o‘quv muassasalarini atestatsiya va ankreditatsiyadan o‘tkazish
tizimiga kirishildi va amalga oshirildi. Asta-sekin milliy ta’lim tizimi shakllana
boshladi. Metodist olim P.Musaev rahbarligida geografiya o‘qitishga oid milliy
ta’lim kontsepsiyasi ishlab chiqildi.Milliy maktablarda geografiya o‘qitish
mazmunan va deyarlik o‘zgardi.Xorijiy mamlakatlar bilan ta’lim sohasi bo‘yicha
hamkorlik yo‘lga qo‘yildi. Ulardagi ilg‘or pedagogik texnologiya tankidiy nuqtai
nazardan ko‘rib chiqildi. Mamlakatimizda tashkil qilingan "Ustoz" jamg‘armasi
orqali ko‘pgina geograflar xorijiy mamlakatlarda bo‘lib, ularning tajribalarini
o‘rganib qaytdilar. Amalga oshrilgan tadbirlar tufayli mamlakatimizning o‘ziga xos
milliy ta’lim tizimi shakllanib, ta’limning moddiy bazasi mustahkamlanib bordi.
Mamlakatimizda yangi turdagi o‘quv muassasalari, litseylar, gimnaziyalar,
kollejlar tashkil qilindi. Ularda ta’lim tizimi deyarli yangidan uyushtirildi. Barcha