MUSTAQILLIK YILLARIDA O‘ZBEKISTONNING MA’NAVIY VA MADANIY TARAQQIYOTI

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

56,6 KB


 
1 
 
 
 
 
 
MUSTAQILLIK YILLARIDA O‘ZBEKISTONNING MA’NAVIY VA 
MADANIY TARAQQIYOTI 
 
 
 
Reja: 
 
1. Tarixiy xotira yosh avlodni tarbiyalashning muhim omili sifatida 
2. Tarixiy meros, mutafakkir avlodlarning ma’naviy meros kelajak yutuqlarimiz 
garovi 
3. Milliy va diniy qadriyatlarimizning jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni 
4. Millatlararo tinchlik va konfessiyalararo totuvlik-barqarorlik garovidir 
5. Mustaqil yurt san’ati,  adabiyoti va me’morchiligida milliy qadriyatlarning aks 
etish. 
 
 
Biron bir jamiyat ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va axloqiy 
qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustaxkamlamay turib o‘z istiqbolini tasavvur eta 
olmaydi. Xalqning madaniy qadriyatlari, ma’naviy merosi ming yillar mobaynida Sharq 
xalqlari uchun qudratli ma’naviyat manbai bo‘lib xizmat qilgan. Uzoq vaqt davom etgan 
qattiq mafkuraviy tazyiqga qaramay, O‘zbekiston xalqi avloddan avlodga o‘tib kelgan o‘z 
tarixiy va madaniy qadriyatlarini hamda o‘ziga xos an’analarini saqlab qolishga muvaffaq, 
bo‘ldi. 
Mustaqilligimizning dastlabki kunlaridanoq ajdodlarimiz tomonidan ko‘p asrlar 
mobaynida yaratib kelingan g‘oyatulkan, bebaho ma’naviy va madaniy merosni tiklash davlat
1 MUSTAQILLIK YILLARIDA O‘ZBEKISTONNING MA’NAVIY VA MADANIY TARAQQIYOTI Reja: 1. Tarixiy xotira yosh avlodni tarbiyalashning muhim omili sifatida 2. Tarixiy meros, mutafakkir avlodlarning ma’naviy meros kelajak yutuqlarimiz garovi 3. Milliy va diniy qadriyatlarimizning jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni 4. Millatlararo tinchlik va konfessiyalararo totuvlik-barqarorlik garovidir 5. Mustaqil yurt san’ati, adabiyoti va me’morchiligida milliy qadriyatlarning aks etish. Biron bir jamiyat ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustaxkamlamay turib o‘z istiqbolini tasavvur eta olmaydi. Xalqning madaniy qadriyatlari, ma’naviy merosi ming yillar mobaynida Sharq xalqlari uchun qudratli ma’naviyat manbai bo‘lib xizmat qilgan. Uzoq vaqt davom etgan qattiq mafkuraviy tazyiqga qaramay, O‘zbekiston xalqi avloddan avlodga o‘tib kelgan o‘z tarixiy va madaniy qadriyatlarini hamda o‘ziga xos an’analarini saqlab qolishga muvaffaq, bo‘ldi. Mustaqilligimizning dastlabki kunlaridanoq ajdodlarimiz tomonidan ko‘p asrlar mobaynida yaratib kelingan g‘oyatulkan, bebaho ma’naviy va madaniy merosni tiklash davlat
 
2 
 
siyosati darajasiga ko‘tarilgan nihoyatda muhim vazifa bo‘lib qoldi. Darhaqiqat, 
O‘zbekistondagi ijtimoiy sohaning tub ildizlaridan bo‘lmish ma’naviy sohning keng 
rivojlanishi xalqimiz ko‘z o‘ngida, uning faol ishtiroki bilan bo‘ldi. Xalqimiz o‘z 
tarixi, urf-odatlari, milliy va diniy qadriyatlariga o‘zgacha ehtirom bilan 
munosabatda bo‘lishi jahon ahli tamonidan e’tirof etilgan. Shuningdek, bozor 
munosabatlari sharoitida ma’naviyat va ma’rifat ishlariga g‘oyatkatta e’tibor berilishi 
mustaqil O‘zbekistonda yangi jamiyat ko‘rinishining o‘zigaxos hususiyatlaridan biridir. 
Biz ma’naviy qadriyatlarni tiklashni, milliy o‘zlikni anglashning o‘sishidan, 
xalqning ma’naviy sarchashmalariga, uning ildizlariga qaytishdan iborat uzviy, tabiiy 
jarayon deb xisoblaymiz. Tarix xotirasi, xalqning, jonajon ulkan, davlatimiz xududining xolis va 
xaqqoniy tarixini tiklash milliy o‘zlikni anglashni, ta’bir joiz bo‘lsa, milliy iftihorni tiklash va 
o‘stirish jarayonida g‘oyat muhim o‘rin tutadi. Tarix millatning xaqiqiy tarbiyachisiga aylanib 
bormokda. Buyuk ajdodlarimizning ishlari va jasoratlari tarixiy xotiramizni jonlantirib, 
yangi fuqarolik ongini shakllantirmokda, ahloqiytarbiya va ibrat manbaiga aylanmokda. 
O‘zbekistonning birinchi rahbari Islom Karimov mustaqillik ostonalarida, 
ya’ni 1990 yil 20 yanvarda Toshkent shahar faollari bilan yig‘ilish o‘tkazdi. Unda 
Toshkentni yuksak madaniyatli shaharga aylantirish kerakligi, zamondoshlarini 
emas, kelajak avlod ham u bilan haqli ravishda faxrlanadigan shaharga aytantirish 
masalasi qo‘yildi. Ushbu yig‘ilishda Islom Karimov shunday degan edi: “Tariximiz 
uchun ham, hozirgi kun uchun ham o‘zbek ishchilarining, o‘zbek dehqonlarining, 
o‘zbek ziyolilarining uyalishlariga hech bir asos yo‘q. Aksincha, ular juda og‘ir 
sinovlarga, ba’zan esa nohaq sinovlarga qaramay, o‘zlarining  mashaqqatli ishlarini 
munosib ravishda ado  etib kelmoqdalar, bu bilan ular haqli ravishda faxrlanishlari 
mumkin. 
Biz yaqinda bo‘lajak Navro‘z bayramini an’anaviy bayram sifatida nishonlash 
to‘g‘risida masalani muhokama qildik. Har jihatdan  diqqat e’tibor bilan  muhokama 
qildik, “qosh qo‘yaman deb, ko‘z chiqarilgan”, o‘zboshimchalik bilan zararli, halqqa 
begona qarorlar qabul qilingan, an’analarimiz, urf-odatlarimizning asriy negizi oyoq 
osti qilingan o‘tmish davr saboqlarini hisobga oldik. Avvalo, odamlarning, butun
2 siyosati darajasiga ko‘tarilgan nihoyatda muhim vazifa bo‘lib qoldi. Darhaqiqat, O‘zbekistondagi ijtimoiy sohaning tub ildizlaridan bo‘lmish ma’naviy sohning keng rivojlanishi xalqimiz ko‘z o‘ngida, uning faol ishtiroki bilan bo‘ldi. Xalqimiz o‘z tarixi, urf-odatlari, milliy va diniy qadriyatlariga o‘zgacha ehtirom bilan munosabatda bo‘lishi jahon ahli tamonidan e’tirof etilgan. Shuningdek, bozor munosabatlari sharoitida ma’naviyat va ma’rifat ishlariga g‘oyatkatta e’tibor berilishi mustaqil O‘zbekistonda yangi jamiyat ko‘rinishining o‘zigaxos hususiyatlaridan biridir. Biz ma’naviy qadriyatlarni tiklashni, milliy o‘zlikni anglashning o‘sishidan, xalqning ma’naviy sarchashmalariga, uning ildizlariga qaytishdan iborat uzviy, tabiiy jarayon deb xisoblaymiz. Tarix xotirasi, xalqning, jonajon ulkan, davlatimiz xududining xolis va xaqqoniy tarixini tiklash milliy o‘zlikni anglashni, ta’bir joiz bo‘lsa, milliy iftihorni tiklash va o‘stirish jarayonida g‘oyat muhim o‘rin tutadi. Tarix millatning xaqiqiy tarbiyachisiga aylanib bormokda. Buyuk ajdodlarimizning ishlari va jasoratlari tarixiy xotiramizni jonlantirib, yangi fuqarolik ongini shakllantirmokda, ahloqiytarbiya va ibrat manbaiga aylanmokda. O‘zbekistonning birinchi rahbari Islom Karimov mustaqillik ostonalarida, ya’ni 1990 yil 20 yanvarda Toshkent shahar faollari bilan yig‘ilish o‘tkazdi. Unda Toshkentni yuksak madaniyatli shaharga aylantirish kerakligi, zamondoshlarini emas, kelajak avlod ham u bilan haqli ravishda faxrlanadigan shaharga aytantirish masalasi qo‘yildi. Ushbu yig‘ilishda Islom Karimov shunday degan edi: “Tariximiz uchun ham, hozirgi kun uchun ham o‘zbek ishchilarining, o‘zbek dehqonlarining, o‘zbek ziyolilarining uyalishlariga hech bir asos yo‘q. Aksincha, ular juda og‘ir sinovlarga, ba’zan esa nohaq sinovlarga qaramay, o‘zlarining mashaqqatli ishlarini munosib ravishda ado etib kelmoqdalar, bu bilan ular haqli ravishda faxrlanishlari mumkin. Biz yaqinda bo‘lajak Navro‘z bayramini an’anaviy bayram sifatida nishonlash to‘g‘risida masalani muhokama qildik. Har jihatdan diqqat e’tibor bilan muhokama qildik, “qosh qo‘yaman deb, ko‘z chiqarilgan”, o‘zboshimchalik bilan zararli, halqqa begona qarorlar qabul qilingan, an’analarimiz, urf-odatlarimizning asriy negizi oyoq osti qilingan o‘tmish davr saboqlarini hisobga oldik. Avvalo, odamlarning, butun
 
3 
 
xalqimizning ko‘pdan-ko‘p istak va talablarini hisobga olib, biz bu yil Navro‘zni 
yangichasiga, katta umumxalq bayrami sifatida tantana bilan o‘tkazish haqida qaror 
qabul qildik”. 1992 yil Prezident farmoni bilan Ramazon va Qurbon hayit kunlari 
umumxalq bayrami, deb e’lon kilindi. Xalqimiz asrlar davomida nishonlab kelgan 
bayramlaridan biri — «Navro‘z» umumxalq bayrami sifatida qayta tiklandi. 
Hali SSSR tarkibidagi O‘zbekiston SSRda xalqimizning diniy ulamolari 
xotirasini sharaflab, ilmiy anjumanlar o‘tkazish an’anasi boshlab yuborildi. 
O‘zbekiston SSR Prezidenti I.Karimov Abu Iso Muhammad ibn Iso at-Termiziyning 
1200 yilligiga bag‘ishlab o‘tazilgan ilmiy anjuman (1990 yil 14 sentyabr)  
ishtirokchilariga yuborilgan tabrigidan qisqa keltirish o‘rinli bo‘lar edi: “O‘zbekiston 
hukumati mo‘minlarning istaklarini inobatga olib, musulmon dunyosining eng 
muqaddas yodgorliklaridan biri – Xalifa Usmon “Mus’hafi”ni ular ixtiyoriga 
qaytarib berdi. Qator tarixiy obidalar diniy tashkilotlar ixtiyoriga o‘tkazildi. Yangi 
masjidlar ochilmoqda. Makka va Madinani ziyorat etishga borayotgan musulmonlar 
ko‘paydi... Davr shu kunning zarur muammolarini hal etishga intilish barobarida ona 
tarixning ilg‘or an’analaridan saboq olishni ham taqazo etadi. 
Qadimiy Movarounnahr va Xuroson farzandlarining jahon ilmu-ziyosi 
tarixiga zarvaraqlar ila bitilgan asarlari oz emas. Imom Buxoriy, Abu Rayhon 
Beruniy, Ibn Sino, Muso Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Rudakiy, Ulug‘bek, Jomiy, 
Navoiy, Bobur, Abdulla Qodiriy, Cho‘lpon, Fitrat va boshqa yuzlab zotlarni jahon 
yaxshi biladi. Bu zakiylar silsilasida Imom-At Termiziyning aziz nomlari ham 
yorug‘ yulduzday charaqlab turibdi”.1 
Mustaqil O‘zbekistonda ma’naviy yuksalishning bosh yo‘li deb avvalo, avlodlar 
merosini chuqur o‘rganish, undan faxrlanish dastlabki o‘rinlarga qo‘yildi.Markaziy 
Osiyo tarixida siyosiy aql-idrok bilan ma’naviy jasoratni, diniy dunyoqarash bilan 
qomusiy bilimdonlikni o‘zida mujassam etgan buyuk arboblar ko‘p bo‘lgan. Ularning 
nomlari, jaxon sivilizatsiyasi tarakqiyotiga ko‘shgan buyuk hissalari hozirgi kunda butun 
                                                          
 
1Каримов И. Ўзбекистон мустақилликка эришиш остонасида. “Ўзбекистон”, Тошкент,  2012, 250-б.
3 xalqimizning ko‘pdan-ko‘p istak va talablarini hisobga olib, biz bu yil Navro‘zni yangichasiga, katta umumxalq bayrami sifatida tantana bilan o‘tkazish haqida qaror qabul qildik”. 1992 yil Prezident farmoni bilan Ramazon va Qurbon hayit kunlari umumxalq bayrami, deb e’lon kilindi. Xalqimiz asrlar davomida nishonlab kelgan bayramlaridan biri — «Navro‘z» umumxalq bayrami sifatida qayta tiklandi. Hali SSSR tarkibidagi O‘zbekiston SSRda xalqimizning diniy ulamolari xotirasini sharaflab, ilmiy anjumanlar o‘tkazish an’anasi boshlab yuborildi. O‘zbekiston SSR Prezidenti I.Karimov Abu Iso Muhammad ibn Iso at-Termiziyning 1200 yilligiga bag‘ishlab o‘tazilgan ilmiy anjuman (1990 yil 14 sentyabr) ishtirokchilariga yuborilgan tabrigidan qisqa keltirish o‘rinli bo‘lar edi: “O‘zbekiston hukumati mo‘minlarning istaklarini inobatga olib, musulmon dunyosining eng muqaddas yodgorliklaridan biri – Xalifa Usmon “Mus’hafi”ni ular ixtiyoriga qaytarib berdi. Qator tarixiy obidalar diniy tashkilotlar ixtiyoriga o‘tkazildi. Yangi masjidlar ochilmoqda. Makka va Madinani ziyorat etishga borayotgan musulmonlar ko‘paydi... Davr shu kunning zarur muammolarini hal etishga intilish barobarida ona tarixning ilg‘or an’analaridan saboq olishni ham taqazo etadi. Qadimiy Movarounnahr va Xuroson farzandlarining jahon ilmu-ziyosi tarixiga zarvaraqlar ila bitilgan asarlari oz emas. Imom Buxoriy, Abu Rayhon Beruniy, Ibn Sino, Muso Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Rudakiy, Ulug‘bek, Jomiy, Navoiy, Bobur, Abdulla Qodiriy, Cho‘lpon, Fitrat va boshqa yuzlab zotlarni jahon yaxshi biladi. Bu zakiylar silsilasida Imom-At Termiziyning aziz nomlari ham yorug‘ yulduzday charaqlab turibdi”.1 Mustaqil O‘zbekistonda ma’naviy yuksalishning bosh yo‘li deb avvalo, avlodlar merosini chuqur o‘rganish, undan faxrlanish dastlabki o‘rinlarga qo‘yildi.Markaziy Osiyo tarixida siyosiy aql-idrok bilan ma’naviy jasoratni, diniy dunyoqarash bilan qomusiy bilimdonlikni o‘zida mujassam etgan buyuk arboblar ko‘p bo‘lgan. Ularning nomlari, jaxon sivilizatsiyasi tarakqiyotiga ko‘shgan buyuk hissalari hozirgi kunda butun 1Каримов И. Ўзбекистон мустақилликка эришиш остонасида. “Ўзбекистон”, Тошкент, 2012, 250-б.
 
4 
 
dunyoga ma’lum. Tarixiy tajriba, an’analarning meros bo‘lib o‘tishi — bularning barchasi 
yangidan-yangi avlodlarni tarbiyalaydigan qadriyatlarga aylanib qolmog‘ilozim.  
O‘zbekiston Respublikasida iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish bilan bir vaqtda 
ma’naviy merosimizni, madaniy qadriyatlarimizni tiklash va ularni xalqimizga 
yetkazish borasida keng ko‘lamda faoliyat olib borilmokda. 
Shu borada «Ma’naviyat va ma’rifat» jamoatchilik markazini tashkil kilish va 
ularning 
ish 
samaradorligini 
oshirishga 
qaratilgan. 
1994 
yil  
23 apreldagi va keyingi Prezident farmonlari respublikada ma’naviy va mafkuraviy 
ishlarni yuksaltirishda katta axamiyatga ega bo‘ldi. O‘zbekistan Respublikasi 
Prezidentining 2000 yilning 2 iyunidagi Respublika ma’naviyat va ma’rifat kengashini 
qo‘llab-quvvatlash to‘g‘risidagi yangi farmoni esa mamlakatimizda ma’naviy-ma’rifiy 
isloxotlarni izchil amalga oshirish, milliy istiqol g‘oyasiningasosiy tushuncha va 
tamoyillarini xalqimiz ongi va qalbiga singdirish borasida ulkan ishlarni amalga 
oshirishga karatilgan muhim dastur bo‘ldi.  
O‘zbekiston rahbari I.Karimov 2008 yilda chop etilgan “Yuksak ma’naviyat – 
yengilmas kuch” nomli asarida ma’naviyatning mustaqil O‘zbekiston uchun 
ahamiyatiga shunday to‘xtalgan edi: “Biz xalqimizning dunyoda xech kimdan kam 
bo‘lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli 
bo‘lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan ekanmiz, 
bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz, beqiyos ahamiyat kasb etadi... 
Mana shunday qarash fikrlari  umumlashtirilib, insonga xos orzu-intilishlarni 
ro‘yobga chiqarish, uning ongli hayot kechirishu uchun zarur bo‘lgan moddiy va 
ma’naviy olamni bamisli parvoz qilayotgan qushning ikki qanrotiga qiyoslasak, 
o‘ylaymanki, o‘rinli bo‘ladi.” 
Shu sababli O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan qadriyatlar, urf-odatlar, 
buyuk ota-bobolarimizning bizga qoldirgan meroslarini o‘rganish va targ‘ib etish 
uchun keng yo‘llar ochildi. Bu boradagi tadbirlar mustaqilligimizning  dastlabki 
kunlaridanoq amalga oshirila boshlandi.
4 dunyoga ma’lum. Tarixiy tajriba, an’analarning meros bo‘lib o‘tishi — bularning barchasi yangidan-yangi avlodlarni tarbiyalaydigan qadriyatlarga aylanib qolmog‘ilozim. O‘zbekiston Respublikasida iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish bilan bir vaqtda ma’naviy merosimizni, madaniy qadriyatlarimizni tiklash va ularni xalqimizga yetkazish borasida keng ko‘lamda faoliyat olib borilmokda. Shu borada «Ma’naviyat va ma’rifat» jamoatchilik markazini tashkil kilish va ularning ish samaradorligini oshirishga qaratilgan. 1994 yil 23 apreldagi va keyingi Prezident farmonlari respublikada ma’naviy va mafkuraviy ishlarni yuksaltirishda katta axamiyatga ega bo‘ldi. O‘zbekistan Respublikasi Prezidentining 2000 yilning 2 iyunidagi Respublika ma’naviyat va ma’rifat kengashini qo‘llab-quvvatlash to‘g‘risidagi yangi farmoni esa mamlakatimizda ma’naviy-ma’rifiy isloxotlarni izchil amalga oshirish, milliy istiqol g‘oyasiningasosiy tushuncha va tamoyillarini xalqimiz ongi va qalbiga singdirish borasida ulkan ishlarni amalga oshirishga karatilgan muhim dastur bo‘ldi. O‘zbekiston rahbari I.Karimov 2008 yilda chop etilgan “Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch” nomli asarida ma’naviyatning mustaqil O‘zbekiston uchun ahamiyatiga shunday to‘xtalgan edi: “Biz xalqimizning dunyoda xech kimdan kam bo‘lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli bo‘lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan ekanmiz, bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz, beqiyos ahamiyat kasb etadi... Mana shunday qarash fikrlari umumlashtirilib, insonga xos orzu-intilishlarni ro‘yobga chiqarish, uning ongli hayot kechirishu uchun zarur bo‘lgan moddiy va ma’naviy olamni bamisli parvoz qilayotgan qushning ikki qanrotiga qiyoslasak, o‘ylaymanki, o‘rinli bo‘ladi.” Shu sababli O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan qadriyatlar, urf-odatlar, buyuk ota-bobolarimizning bizga qoldirgan meroslarini o‘rganish va targ‘ib etish uchun keng yo‘llar ochildi. Bu boradagi tadbirlar mustaqilligimizning dastlabki kunlaridanoq amalga oshirila boshlandi.
 
5 
 
 
Xususan, ma’naviy-ma’rifiy ishlarning rivojlanishi uchun davlat tomonidan 
katta mablag‘lar ajratildi. O‘zbekistondagi barcha davlat teatrlari, madaniyat uylari, 
san’at oliy o‘kuv yurtlari, folklor-etnografik guruxlar madaniyat o‘choklariga aylanib 
qoldi. Teatr sahnalarida yangi zamonaviy spektakllar qo‘yila boshladi.  
Badiiy adabiyotda partiyaviylik, sinfiylik nuqtai nazaridan yondashishga chek 
qo‘yildi. Bahovuddin Naqshband, Feruz, Xo‘ja Axror, Cho‘lpon, Fitrat kabi 
allomalarning 
nomlari 
tiklanib, 
asarlari 
chop 
etidsi. 
20asrning 
90-yillarida SSSRning parchalanishi va O‘zbekistonning mustaqillikka erishishi 
bilan o‘zbek adabiyoti taraqqiyoti tarixining yangi davri boshlandi. Bu davr 
adabiyotining o‘ziga xos xususiyatlari haqida gap ketganda eng avvalo,sovet davrida 
qoralanib kelingan Amir Temur singari tarixiy siymolar va o‘zbek xalqining tarixiy 
qahramonlarihaqida asar yozish imkoniyati yaratildi. O‘zbek adabiyoti milliy 
adabiyot sifatida kamol topa boshladi. 
1991 yili buyuk alloma, g‘azal mulkining sultoni Alisher Navoiy yubileyini 
o‘tkazish katta voqea bo‘ldi. Bu tantanaga bag‘ishlanib respublikamizda shoirning 
asarlari nashrdan chikarildi. Alisher Navoiyning 550 yilligi munosabati bilan 
xaykalning ochilish marosimida (1991 yil 1 oktyabr) O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidenti I.Karimov shunday niyat bildirgan edi: “O‘z tarixi va ajdodlarini siylagan 
xalqning kelajagi albatta porloq bo‘ladi. Ishonamizki, O‘zbekistonimiz tez orada 
dunyo xamdo‘stligi o‘rtasida o‘ziga munosib o‘rinni egallaydi, inshoollo. Ana 
o‘shanda ham Alisher Navoiyning qutlug‘ nomi bizga madadkor bo‘ladi”. 
O‘zbekistonning mustaqilligi natijasida badiiy ijod, tasviriy san’atga e’tibor davlat 
siyosati darajasiga ko‘tarildi. Sharqning buyuk musavviri Kamoliddin Behzod 
tavalludining 540 va 550 yilligi keng nishonlandi. Rassom tavalludining 545 yilligi 
YuNESKO qaroriga binoan xalqaro miqyosda Toshkentda o‘tkazildi. Behzod 
nomidagi muzeyga asos solindi. 1994 yil Mirzo Ulug‘bek tavallud topgan kunining 600 
yilligi keng ko‘lamda, jahon miqyosida nishonlandi. YuNESKOning Parijdagi 
qarorgohida yubileyga bag‘ishlangan haftalik o‘tkazildi. Mustaqillik yillarida buyuk 
sohibqiron Amir Temurning 660 yilligi bo‘lib o‘tdi. YuNESKO tomonidan 1996 yil
5 Xususan, ma’naviy-ma’rifiy ishlarning rivojlanishi uchun davlat tomonidan katta mablag‘lar ajratildi. O‘zbekistondagi barcha davlat teatrlari, madaniyat uylari, san’at oliy o‘kuv yurtlari, folklor-etnografik guruxlar madaniyat o‘choklariga aylanib qoldi. Teatr sahnalarida yangi zamonaviy spektakllar qo‘yila boshladi. Badiiy adabiyotda partiyaviylik, sinfiylik nuqtai nazaridan yondashishga chek qo‘yildi. Bahovuddin Naqshband, Feruz, Xo‘ja Axror, Cho‘lpon, Fitrat kabi allomalarning nomlari tiklanib, asarlari chop etidsi. 20asrning 90-yillarida SSSRning parchalanishi va O‘zbekistonning mustaqillikka erishishi bilan o‘zbek adabiyoti taraqqiyoti tarixining yangi davri boshlandi. Bu davr adabiyotining o‘ziga xos xususiyatlari haqida gap ketganda eng avvalo,sovet davrida qoralanib kelingan Amir Temur singari tarixiy siymolar va o‘zbek xalqining tarixiy qahramonlarihaqida asar yozish imkoniyati yaratildi. O‘zbek adabiyoti milliy adabiyot sifatida kamol topa boshladi. 1991 yili buyuk alloma, g‘azal mulkining sultoni Alisher Navoiy yubileyini o‘tkazish katta voqea bo‘ldi. Bu tantanaga bag‘ishlanib respublikamizda shoirning asarlari nashrdan chikarildi. Alisher Navoiyning 550 yilligi munosabati bilan xaykalning ochilish marosimida (1991 yil 1 oktyabr) O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.Karimov shunday niyat bildirgan edi: “O‘z tarixi va ajdodlarini siylagan xalqning kelajagi albatta porloq bo‘ladi. Ishonamizki, O‘zbekistonimiz tez orada dunyo xamdo‘stligi o‘rtasida o‘ziga munosib o‘rinni egallaydi, inshoollo. Ana o‘shanda ham Alisher Navoiyning qutlug‘ nomi bizga madadkor bo‘ladi”. O‘zbekistonning mustaqilligi natijasida badiiy ijod, tasviriy san’atga e’tibor davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. Sharqning buyuk musavviri Kamoliddin Behzod tavalludining 540 va 550 yilligi keng nishonlandi. Rassom tavalludining 545 yilligi YuNESKO qaroriga binoan xalqaro miqyosda Toshkentda o‘tkazildi. Behzod nomidagi muzeyga asos solindi. 1994 yil Mirzo Ulug‘bek tavallud topgan kunining 600 yilligi keng ko‘lamda, jahon miqyosida nishonlandi. YuNESKOning Parijdagi qarorgohida yubileyga bag‘ishlangan haftalik o‘tkazildi. Mustaqillik yillarida buyuk sohibqiron Amir Temurning 660 yilligi bo‘lib o‘tdi. YuNESKO tomonidan 1996 yil
 
6 
 
«Amir Temur yili» deb e’lon qilindi. Shu yili YuNESKOning Parijdagi qarorgoxida 
«Temuriylar davri, fan, madaniyat va maorifning gullab-yashnashi» mavzuida anjuman 
va unga bag‘ishlangan ko‘rgazma ochildi. Mamlakatimizda«Temurvatemuriylar» 
muzeyi, 
Amir 
Temurnomiberilganbog‘lar, 
ko‘chalarbarpoetildi. 
Barchaviloyatlarvashaxarlardaharyili Alisher Navoiy, Bobur, Mashrab, Ogahiylarga 
bag‘ishlanibkechalaro‘tkazildi,1999 
yilimamlakatimizdaJaloliddinManguberdining 
800 
yilliktavalludiga, 
«Alpomish» 
dostoniyaratilishining 
1000 
yilligiga 
bag‘ishlanganturlikechalar, 
ma’naviy-ma’rifiy 
tadbirlartashkiletildi.O‘zbeksitonda 
unga atab bir nechta haykallar o‘rnatilgan, Xorazm viloyatida Jaloliddin 
Manguberdiga bag‘ishlangan memorial majmua qurilgan. 
Yurtboshimiz Islom Karimov tashabbusi vabevosita ishtiroki bilan buyuk 
vatandoshlarimiz fiqx ilmining bilimdoni, nomi Sharq va G‘arbda mashhur bo‘lgan 
Abul Xasan ibn Abu Bakr ibn Abduljalil al Farg‘oniy al-Marg‘inoniy tavalludining 910 
yilligi, 
Kalom 
ilmining 
asoschisi 
Imom 
Abu 
Mansur  
al-Moturidiy tavalludining 1130 yilligi butun mamlakatimizda keng nishonlandi. Islom 
olamining allomasi Iso at-Termiziyning 1200 yilligi, Maxmud az-3amaxshariyning 
920 yilligi, Najmiddin Kubroning 850 yilligi, Baxovuddin Naqshbandiyning 675 yilligi 
keng ko‘lamda nishonlandi. Ularning boy asarlari nashrdan chiqarildi. 
Ma’naviy xayotni takomillashtirish maqsadida Imom al-Buxoriyning yubileyiga 
bag‘ishlab, 
Qur’oni 
Karimdan 
keyin 
ikkinchi 
o‘rinda 
turadigan  
«Al-jome’ 
as-saxih» 
(Ishonarli 
to‘plam), 
«Al-adab 
al-mufrad»  
(Adab durdonalari) o‘zbek tiliga tarjima qilinib, nashrdan chikarildi. 
1998 yili Imom al-Buxoriy tavalludining 1225 yilligi, Ahmadal-Farg‘oniy tavalludining 
1200 yilligi jahon miqyosida keng nishonlandi. Respublikada yubileylar munosabati bilan 
allomalar hayotiga bag‘ishlangan ilmiy anjumanlar va badiiy ko‘rgazmalar ochildi. 
Yurtimiz hali ittifok tarkibida bo‘lgan, Kremlning hukmronlii xali kuchini 
yo‘kotmagan bir paytda - 1990 yil iyun oyida Respublika Prezidenti Islom Karimov 
«Musulmonlarning Saudiya Arabistoniga haj kilishi to‘g‘risida»gi farmonga imzo chekdi. 
O‘zbekiston hukumatining xar tomonlama qo‘llab-quvvatlashi bilan 1991 yilda haj qilish
6 «Amir Temur yili» deb e’lon qilindi. Shu yili YuNESKOning Parijdagi qarorgoxida «Temuriylar davri, fan, madaniyat va maorifning gullab-yashnashi» mavzuida anjuman va unga bag‘ishlangan ko‘rgazma ochildi. Mamlakatimizda«Temurvatemuriylar» muzeyi, Amir Temurnomiberilganbog‘lar, ko‘chalarbarpoetildi. Barchaviloyatlarvashaxarlardaharyili Alisher Navoiy, Bobur, Mashrab, Ogahiylarga bag‘ishlanibkechalaro‘tkazildi,1999 yilimamlakatimizdaJaloliddinManguberdining 800 yilliktavalludiga, «Alpomish» dostoniyaratilishining 1000 yilligiga bag‘ishlanganturlikechalar, ma’naviy-ma’rifiy tadbirlartashkiletildi.O‘zbeksitonda unga atab bir nechta haykallar o‘rnatilgan, Xorazm viloyatida Jaloliddin Manguberdiga bag‘ishlangan memorial majmua qurilgan. Yurtboshimiz Islom Karimov tashabbusi vabevosita ishtiroki bilan buyuk vatandoshlarimiz fiqx ilmining bilimdoni, nomi Sharq va G‘arbda mashhur bo‘lgan Abul Xasan ibn Abu Bakr ibn Abduljalil al Farg‘oniy al-Marg‘inoniy tavalludining 910 yilligi, Kalom ilmining asoschisi Imom Abu Mansur al-Moturidiy tavalludining 1130 yilligi butun mamlakatimizda keng nishonlandi. Islom olamining allomasi Iso at-Termiziyning 1200 yilligi, Maxmud az-3amaxshariyning 920 yilligi, Najmiddin Kubroning 850 yilligi, Baxovuddin Naqshbandiyning 675 yilligi keng ko‘lamda nishonlandi. Ularning boy asarlari nashrdan chiqarildi. Ma’naviy xayotni takomillashtirish maqsadida Imom al-Buxoriyning yubileyiga bag‘ishlab, Qur’oni Karimdan keyin ikkinchi o‘rinda turadigan «Al-jome’ as-saxih» (Ishonarli to‘plam), «Al-adab al-mufrad» (Adab durdonalari) o‘zbek tiliga tarjima qilinib, nashrdan chikarildi. 1998 yili Imom al-Buxoriy tavalludining 1225 yilligi, Ahmadal-Farg‘oniy tavalludining 1200 yilligi jahon miqyosida keng nishonlandi. Respublikada yubileylar munosabati bilan allomalar hayotiga bag‘ishlangan ilmiy anjumanlar va badiiy ko‘rgazmalar ochildi. Yurtimiz hali ittifok tarkibida bo‘lgan, Kremlning hukmronlii xali kuchini yo‘kotmagan bir paytda - 1990 yil iyun oyida Respublika Prezidenti Islom Karimov «Musulmonlarning Saudiya Arabistoniga haj kilishi to‘g‘risida»gi farmonga imzo chekdi. O‘zbekiston hukumatining xar tomonlama qo‘llab-quvvatlashi bilan 1991 yilda haj qilish
 
7 
 
baxtiga 350 kishi sazovar bo‘lgan bo‘lsa, 2001 yili xojilarning soni 3801 kishiga yetdi. 
Jami mustaqillik yillari xaaj ibodatini ado etishga muvaffaq bo‘lganlarning soni 31.057 
kishini tashkil qildi. 
«Movarounnaxr» diniy boshqarmasifaoliyatirespublikamizhayotidao‘z o‘rniniegalladi. 
Din insonruhinipoklashi, odamlaro‘rtasidamexr-oqibat tuyg‘ularini mustahkamlashi, 
milliyqadriyatvaan’analarniasrashgaxizmatqilishibilanjamiyathayotidamuhim 
o‘rintutibkelgan.Barchamizgama’lumki, 
O‘zbekistonaholisiko‘pmillatlidavlatlarqatorigakiradi. HozirO‘zbekistonda 136 ta 
millatvaelatlarningvakillariyashaydi. 
Harbirmillatningumumiymanfaatlaribilanbirgao‘zqadriyatlariham 
bor. 
O‘zbekistonkabiko‘pmillatlimamlakatdaturlimillatlarmanfaatlariniuyg‘unlashtirish, 
ular 
orasidatotuvliknita’minlashtaraqqiyotninghalqiluvchiomillaridanbirihisoblanadi. Bu 
borada O‘zbekiston respublikasi Prezidentining 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston 
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar 
strategiyasi to‘g‘risidagi Farmonning qabul qilinishi katta ahamiyat kasb etadi. 
Harakatlarstrategiyasining 
beshinchi 
ustuvor 
yo‘nalishida 
fuqarolik, 
millatlararovakonfessiyalararotinchlikhamdatotuvliknimustahkamlashga 
alohida 
urg‘u 
berilgan.O‘zbekyurtiazaldanqadimiydinlarrivojtopganmakondir. 
Bugungikundamamlakatimizdaturlie’tiqodgamansubdiniytashkilotlaro‘rtasidao‘zar
ohurmatvabag‘rikenglikmuhitio‘rnatilishiuchunbarchasharoitlaryaratilgan.O‘tgan2
9yilmobaynidabuyo‘nalishdamuayyannatijalargaerishildi. 
Engasosiysi 
– 
bag‘rikenglikningmuhimomillaridanbiribo‘lganmillatlararovadinlararototuvlikto‘lat
a’minlandi. 
Bugunmamlakatimizda17diniykonfessiyagamansub 
2224 
ta 
diniytashkilotva 140 ga yaqinmilliymadaniymarkazlarfaoliyatko‘rsatmokda. 
1995 
yili 
rus 
pravoslavcherkoviToshkentvaO‘rta 
Osiyoeparxiyasitashkiletilganligining 125 yilligiyubileyi, O‘zbekistanevangel-lyuteran 
jamoasitashkiletilganining 
100 
yilligiga 
bag‘ishlangan 
«Birosmonostida» 
shioribilanmusulmonva 
xristian
7 baxtiga 350 kishi sazovar bo‘lgan bo‘lsa, 2001 yili xojilarning soni 3801 kishiga yetdi. Jami mustaqillik yillari xaaj ibodatini ado etishga muvaffaq bo‘lganlarning soni 31.057 kishini tashkil qildi. «Movarounnaxr» diniy boshqarmasifaoliyatirespublikamizhayotidao‘z o‘rniniegalladi. Din insonruhinipoklashi, odamlaro‘rtasidamexr-oqibat tuyg‘ularini mustahkamlashi, milliyqadriyatvaan’analarniasrashgaxizmatqilishibilanjamiyathayotidamuhim o‘rintutibkelgan.Barchamizgama’lumki, O‘zbekistonaholisiko‘pmillatlidavlatlarqatorigakiradi. HozirO‘zbekistonda 136 ta millatvaelatlarningvakillariyashaydi. Harbirmillatningumumiymanfaatlaribilanbirgao‘zqadriyatlariham bor. O‘zbekistonkabiko‘pmillatlimamlakatdaturlimillatlarmanfaatlariniuyg‘unlashtirish, ular orasidatotuvliknita’minlashtaraqqiyotninghalqiluvchiomillaridanbirihisoblanadi. Bu borada O‘zbekiston respublikasi Prezidentining 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risidagi Farmonning qabul qilinishi katta ahamiyat kasb etadi. Harakatlarstrategiyasining beshinchi ustuvor yo‘nalishida fuqarolik, millatlararovakonfessiyalararotinchlikhamdatotuvliknimustahkamlashga alohida urg‘u berilgan.O‘zbekyurtiazaldanqadimiydinlarrivojtopganmakondir. Bugungikundamamlakatimizdaturlie’tiqodgamansubdiniytashkilotlaro‘rtasidao‘zar ohurmatvabag‘rikenglikmuhitio‘rnatilishiuchunbarchasharoitlaryaratilgan.O‘tgan2 9yilmobaynidabuyo‘nalishdamuayyannatijalargaerishildi. Engasosiysi – bag‘rikenglikningmuhimomillaridanbiribo‘lganmillatlararovadinlararototuvlikto‘lat a’minlandi. Bugunmamlakatimizda17diniykonfessiyagamansub 2224 ta diniytashkilotva 140 ga yaqinmilliymadaniymarkazlarfaoliyatko‘rsatmokda. 1995 yili rus pravoslavcherkoviToshkentvaO‘rta Osiyoeparxiyasitashkiletilganligining 125 yilligiyubileyi, O‘zbekistanevangel-lyuteran jamoasitashkiletilganining 100 yilligiga bag‘ishlangan «Birosmonostida» shioribilanmusulmonva xristian
 
8 
 
dinlarivakillario‘rtasidao‘tkazilganmuloqotkattaahamiyatkasbetdi. 
Toshkentda 
2000 
yilningsentyabrida YuNESKO rahnamoligida «Jaxon dinlaritinchlikmadaniyati yo‘lida» 
mavzuidadinlararomuloqot, xalqaroanjuman bo‘libo‘tdi. Unda AQSh, Fransiya, Rossiya, 
Eron, Isroil, Xindiston, Xitoy, Vatikan kabio‘ttizga yaqin mamlakat, shuningdek, 
xalqarodiniymuassasalarvakillariqatnaщdilar. 
Anjumannio‘tkazishuchunaynanO‘zbekistontanlanganibejizemas. 
Zero, 
buulkadandunyoga 
dong‘i 
ketganbuyukallomalar, 
islomolamidakattahurmatgaegabo‘lganbuyukzotlaretishibchikkan.Shunidek, 
 
Islom 
konferensiyasi tashkilotining tuzilmalaridan biri bo‘lgan Ta’lim, fan va madaniyat 
masalalari bo‘yicha xalqaro islom tashkiloti (ISESCO) tomonidan Toshkent 
shahrining 2007 yilda islom madaniyati poytaxti deb e’lon qilinishi O‘zbekiston, 
xususan uning poytaxti islom sivilizatsiyasi tarixida o‘ziga xos o‘ringa ega ekanidan 
yana bir dalolatdir. 
O‘zbekiston mustaqilligi sharofati bilan arxitektura ilgarigi cheklovlar 
iskanjasidan qutildi, odat bo‘lib qolgan tizginlar kesib tashlangan edi. Arxitektura 
ustidan o‘rnatilgan davlat monopoliyasi o‘z kuchini qisman yo‘qotdi, ayniqsa, xususiy 
uy-joy qurilishida yangi sifat va sur’at darajasi tez ko‘tarildi. O‘zbekiston shaharlari, 
ayniqsa, poytaxt Toshkent qisqa muddat ichida me’moriy jihatdan juda o‘zgarib ketdi, 
zamonaviy talablarga javob beradigan ko‘rkam, obod, sarishta bog‘ shahriga aylandi. 
Istiqlol davrining qaldirg‘och binolari qatorida Oliy Majlis, Oqsaroy qarorgohi, 
Toshkent hokimiyati, Turkiston saroyi, Milliy bank, Interkontinental, «Markaziy 
mehmonxona» kabi mehmonxonalar diqqatga sazovor. O‘zbek Milliy akademik 
drama teatri binosi juda ulug‘vor ko‘rinishli sifat bilann ta’mir etildi, O‘zbekiston 
konservatoriyasiga muhtasham yangi bino qurildi, Temuriylar muzeyi barpo 
etildi.O‘zbek xalqi tarixiy xotirasini tiklash yo‘lida juda muhim me’moriy tadbirlar 
amalga oshirildi. Ayniqsa, Imom Buxoriy tavalludining 1225 yilligi munosabati bilan 
Samarqand viloyati Xartang qishlog‘ida ulkan me’moriy majmuot (maqbara, masjid, 
me’moriy idora, kutubxona va oshxona) yangi loyiha asosida tiklanishi (1998) 
musulmon dunyosida g‘oyat minnatdorlik va katta olqish bilann kutib olindi. Ahmad
8 dinlarivakillario‘rtasidao‘tkazilganmuloqotkattaahamiyatkasbetdi. Toshkentda 2000 yilningsentyabrida YuNESKO rahnamoligida «Jaxon dinlaritinchlikmadaniyati yo‘lida» mavzuidadinlararomuloqot, xalqaroanjuman bo‘libo‘tdi. Unda AQSh, Fransiya, Rossiya, Eron, Isroil, Xindiston, Xitoy, Vatikan kabio‘ttizga yaqin mamlakat, shuningdek, xalqarodiniymuassasalarvakillariqatnaщdilar. Anjumannio‘tkazishuchunaynanO‘zbekistontanlanganibejizemas. Zero, buulkadandunyoga dong‘i ketganbuyukallomalar, islomolamidakattahurmatgaegabo‘lganbuyukzotlaretishibchikkan.Shunidek, Islom konferensiyasi tashkilotining tuzilmalaridan biri bo‘lgan Ta’lim, fan va madaniyat masalalari bo‘yicha xalqaro islom tashkiloti (ISESCO) tomonidan Toshkent shahrining 2007 yilda islom madaniyati poytaxti deb e’lon qilinishi O‘zbekiston, xususan uning poytaxti islom sivilizatsiyasi tarixida o‘ziga xos o‘ringa ega ekanidan yana bir dalolatdir. O‘zbekiston mustaqilligi sharofati bilan arxitektura ilgarigi cheklovlar iskanjasidan qutildi, odat bo‘lib qolgan tizginlar kesib tashlangan edi. Arxitektura ustidan o‘rnatilgan davlat monopoliyasi o‘z kuchini qisman yo‘qotdi, ayniqsa, xususiy uy-joy qurilishida yangi sifat va sur’at darajasi tez ko‘tarildi. O‘zbekiston shaharlari, ayniqsa, poytaxt Toshkent qisqa muddat ichida me’moriy jihatdan juda o‘zgarib ketdi, zamonaviy talablarga javob beradigan ko‘rkam, obod, sarishta bog‘ shahriga aylandi. Istiqlol davrining qaldirg‘och binolari qatorida Oliy Majlis, Oqsaroy qarorgohi, Toshkent hokimiyati, Turkiston saroyi, Milliy bank, Interkontinental, «Markaziy mehmonxona» kabi mehmonxonalar diqqatga sazovor. O‘zbek Milliy akademik drama teatri binosi juda ulug‘vor ko‘rinishli sifat bilann ta’mir etildi, O‘zbekiston konservatoriyasiga muhtasham yangi bino qurildi, Temuriylar muzeyi barpo etildi.O‘zbek xalqi tarixiy xotirasini tiklash yo‘lida juda muhim me’moriy tadbirlar amalga oshirildi. Ayniqsa, Imom Buxoriy tavalludining 1225 yilligi munosabati bilan Samarqand viloyati Xartang qishlog‘ida ulkan me’moriy majmuot (maqbara, masjid, me’moriy idora, kutubxona va oshxona) yangi loyiha asosida tiklanishi (1998) musulmon dunyosida g‘oyat minnatdorlik va katta olqish bilann kutib olindi. Ahmad
 
9 
 
al-Farg‘oniyning 1200 yilligi munosabati bilan Quva va Farg‘ona shaharlarida haykal 
va saylgoh bog‘lar barpo etildi. Samarqandda Imom Moturidiy qabri ustiga me’moriy 
yodgorlik tiklandi, Burhoniddin Marg‘inoniy xotirasiga bag‘ishlangan me’moriy 
majmuot Marg‘ilon shahrida bunyod etildi. Toshkentda qatag‘on qurbonlari xotirasiga 
bag‘ishlangan me’moriy muzey bog‘ tashkil qilindi, u «Shahidlar xotirasi» muqaddas 
ziyoratgohiga aylandi.  
Mustaqillik davri dramaturgiyasida o‘zbek xalqining tarixiy takdirida katta rol 
o‘ynagan, ammo sovet davrida qoralanib kelingan Amir Temur, Bobur, shuningdek, 
Ulug‘bek va Jaloliddin Manguberdi singari davlat arboblari obrazini yaratishga 
alohida e’tibor berildi. Yubileylari xalqaro miqyosda nishonlangan Alpomish, Ahmad 
al-Farg‘oniy, Jaloliddin Manguberdi, Amir Temur, Mirzo Ulug‘bek, Alisher Navoiy, 
Zahiriddin Muhammad Boburlarga haykallar o‘rnatildi, ularga bag‘ishlangan rasmlar 
ijod qilindi. Nafis mo‘jaz rasm, xattotlik va kitob naqqoshligi qayta tiklandi. Ayniqsa, 
Kamoliddin Behzod yubileylari nishonlanishi, bu sohaga katta e’tibor natijasida 
respublikada miniatyura, naqqosh va xattotlar guruhi yuzaga keldi. H.Soliev xattotlik 
asarlari xalqaro miqyosda tan olindi. Kamoliddin Behzod nomidagi Davlat mukofoti 
ta’sis etilib,  T.Boltaboev, H.Nazirov, G‘.Kamolov uning birinchi sohiblari bo‘ldilar. 
1999 yil Toshkentda Mirkaziy Osiyodagi birinchi Islom Universiteti ochildi. 
Mamlakatimizda 10 ta diniy ta’lim muassasasi, jumladan, Toshkent islom instituti, 9 
ta o‘rta maxsus o‘quv yurti faoliyat ko‘rsatmoqda. Ularning ikkitasi xotin-qizlar 
o‘quv muassasasidir. 
Ma’naviy sohadagi o‘zgarishlarning keng ko‘lami ayniqsa so‘nggi uch yilda 
yanada aniq namoyon bo‘la boshladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
lavozimini bajaruvchi, Bosh Vazir Sh.Mirziyoev 2016 yil 16 oktyabrda Islom 
hamkorlik 
tashkiloti 
Tashqi 
ishlar 
vazirlari 
kengashi  
43-sessiyasining ochilishi marosimida nutq so‘zlar ekan “anjumanning “Ta’lim va 
ma’rifat – tinchlik va bunyodkorlik sari yo‘l” shiori  bizning ustivor 
yo‘nalishlarimizni aniq ifoda etadi” deb alohida ta’kidladi. Shuningdek, O‘zbekiston 
rahbari “Buyuk tarixda hech narsa izsiz ketmaydi. U xalqning qonida, tarixiy
9 al-Farg‘oniyning 1200 yilligi munosabati bilan Quva va Farg‘ona shaharlarida haykal va saylgoh bog‘lar barpo etildi. Samarqandda Imom Moturidiy qabri ustiga me’moriy yodgorlik tiklandi, Burhoniddin Marg‘inoniy xotirasiga bag‘ishlangan me’moriy majmuot Marg‘ilon shahrida bunyod etildi. Toshkentda qatag‘on qurbonlari xotirasiga bag‘ishlangan me’moriy muzey bog‘ tashkil qilindi, u «Shahidlar xotirasi» muqaddas ziyoratgohiga aylandi. Mustaqillik davri dramaturgiyasida o‘zbek xalqining tarixiy takdirida katta rol o‘ynagan, ammo sovet davrida qoralanib kelingan Amir Temur, Bobur, shuningdek, Ulug‘bek va Jaloliddin Manguberdi singari davlat arboblari obrazini yaratishga alohida e’tibor berildi. Yubileylari xalqaro miqyosda nishonlangan Alpomish, Ahmad al-Farg‘oniy, Jaloliddin Manguberdi, Amir Temur, Mirzo Ulug‘bek, Alisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Boburlarga haykallar o‘rnatildi, ularga bag‘ishlangan rasmlar ijod qilindi. Nafis mo‘jaz rasm, xattotlik va kitob naqqoshligi qayta tiklandi. Ayniqsa, Kamoliddin Behzod yubileylari nishonlanishi, bu sohaga katta e’tibor natijasida respublikada miniatyura, naqqosh va xattotlar guruhi yuzaga keldi. H.Soliev xattotlik asarlari xalqaro miqyosda tan olindi. Kamoliddin Behzod nomidagi Davlat mukofoti ta’sis etilib, T.Boltaboev, H.Nazirov, G‘.Kamolov uning birinchi sohiblari bo‘ldilar. 1999 yil Toshkentda Mirkaziy Osiyodagi birinchi Islom Universiteti ochildi. Mamlakatimizda 10 ta diniy ta’lim muassasasi, jumladan, Toshkent islom instituti, 9 ta o‘rta maxsus o‘quv yurti faoliyat ko‘rsatmoqda. Ularning ikkitasi xotin-qizlar o‘quv muassasasidir. Ma’naviy sohadagi o‘zgarishlarning keng ko‘lami ayniqsa so‘nggi uch yilda yanada aniq namoyon bo‘la boshladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimini bajaruvchi, Bosh Vazir Sh.Mirziyoev 2016 yil 16 oktyabrda Islom hamkorlik tashkiloti Tashqi ishlar vazirlari kengashi 43-sessiyasining ochilishi marosimida nutq so‘zlar ekan “anjumanning “Ta’lim va ma’rifat – tinchlik va bunyodkorlik sari yo‘l” shiori bizning ustivor yo‘nalishlarimizni aniq ifoda etadi” deb alohida ta’kidladi. Shuningdek, O‘zbekiston rahbari “Buyuk tarixda hech narsa izsiz ketmaydi. U xalqning qonida, tarixiy
 
10 
 
xotirasida saqlanadi va amaliy ishlarda namoyon bo‘ladi. Shuning uchun ham u 
qudratlidir. Tarixiy merosni asrab avaylash, o‘rganish va avlodlardan-avlodlarga 
qoldirish davlatimiz siyosatining eng muhim ustivor yo‘nalishlaridan biridir. Yangi 
tahdidlar, jumladan “ommaviy madaniyat” xavfi va boqimandalik kayfiyati paydo 
bo‘layotgan, odob-axloq, qadriyatlarning yo‘qolishi xavfi yuzaga kelayotgan hozirgi 
globallashuv sharoitida bu g‘oyat muhim ahamiyat kasb etmoqda.” deb fikr 
bildirdilar. 2 
Diniy qadriyatlarga bo‘lgan munosabat tubdan o‘zgardi. Diniy qadriyalardan 
xavfsirash emas, undan  ilmu ma’rifat yo‘lida, yosh avlodlning tarbiyasi yo‘lida 
foydalanish o‘z natijalarini bera boshladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
Sh.Mirziyoev diniy qadriyatlarga o‘ziga xos yondashuv, ya’ni xalqimiz kelajagi va 
yoshlarimiz tarbiyasidagi beqiyos o‘rinni teran anglash lozimligini doimo uqtirib 
keldi. Jumladan, “Azaliy qadriyatlarimiz va axloqiy fazilatlarni o‘zida mujassam 
etgan muqaddas dinimizni asrash va qadrlash har birimizning sharafli burchimizdir. 
Islom haqiqatni anglash demokdir, u odamzodni ezgu amallarni bajarishga undaydi, 
har birimizni yaxshilik va tinchlikka chorlaydi, haqiqiy inson bo‘lishni o‘rgatadi”. 
Samarqandda Imom Buxoriy nomidagi ilmiy-tadqiqot markazi, Toshkent 
shahrida Islom sivilizatsiyasi markazi barpo etilishi boshlandi. Bundan maqsad – 
islom dinining haqiqiy insonparvarlik mohiyatini, ma’rifiy islomni bolalarimiz 
ongiga singdirish uqtirib o‘tildi. Shu yo‘lda bizning buyuk ajdodlarimiz qanday ulug‘ 
ishlarni amalga oshirganliklari haqida ular ana shu maskanlarga kelib o‘zlari uchun 
kerakli, eng muhim bo‘lgan bilim va tasavvurlarga ega bo‘ladi. Eng asosiysi ularning 
qalbida boy tariximiz, madaniy merosimiz bilan faxrlanish tuyg‘usi kamol topadi 
(O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganligining 25 yilligiga 
bag‘ishlangan tantanali marosimda so‘zlangan nutq, 2017 yil 7 dekabr). 
Shuningdek, Imom Termiziy nomlaridagi ilmiy tadqiqot markazlari, islom 
akademiyasi kabi ilmiy-ma’rifiy muassasalar faoliyatini yo‘lga qo‘yish ishlari 
boshlandi. Toshkent shahrida Islom sivilizatsiyasi markazining tashkil etilishi, 
                                                          
 
2 Мирзиёев Ш., Миллий тараққиёт йўлимизни қатъият билан давом эттириб, янги босқичга кўтарамиз.  
“Ўзбекистон, Тошкент, 2016, 29 б.
10 xotirasida saqlanadi va amaliy ishlarda namoyon bo‘ladi. Shuning uchun ham u qudratlidir. Tarixiy merosni asrab avaylash, o‘rganish va avlodlardan-avlodlarga qoldirish davlatimiz siyosatining eng muhim ustivor yo‘nalishlaridan biridir. Yangi tahdidlar, jumladan “ommaviy madaniyat” xavfi va boqimandalik kayfiyati paydo bo‘layotgan, odob-axloq, qadriyatlarning yo‘qolishi xavfi yuzaga kelayotgan hozirgi globallashuv sharoitida bu g‘oyat muhim ahamiyat kasb etmoqda.” deb fikr bildirdilar. 2 Diniy qadriyatlarga bo‘lgan munosabat tubdan o‘zgardi. Diniy qadriyalardan xavfsirash emas, undan ilmu ma’rifat yo‘lida, yosh avlodlning tarbiyasi yo‘lida foydalanish o‘z natijalarini bera boshladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoev diniy qadriyatlarga o‘ziga xos yondashuv, ya’ni xalqimiz kelajagi va yoshlarimiz tarbiyasidagi beqiyos o‘rinni teran anglash lozimligini doimo uqtirib keldi. Jumladan, “Azaliy qadriyatlarimiz va axloqiy fazilatlarni o‘zida mujassam etgan muqaddas dinimizni asrash va qadrlash har birimizning sharafli burchimizdir. Islom haqiqatni anglash demokdir, u odamzodni ezgu amallarni bajarishga undaydi, har birimizni yaxshilik va tinchlikka chorlaydi, haqiqiy inson bo‘lishni o‘rgatadi”. Samarqandda Imom Buxoriy nomidagi ilmiy-tadqiqot markazi, Toshkent shahrida Islom sivilizatsiyasi markazi barpo etilishi boshlandi. Bundan maqsad – islom dinining haqiqiy insonparvarlik mohiyatini, ma’rifiy islomni bolalarimiz ongiga singdirish uqtirib o‘tildi. Shu yo‘lda bizning buyuk ajdodlarimiz qanday ulug‘ ishlarni amalga oshirganliklari haqida ular ana shu maskanlarga kelib o‘zlari uchun kerakli, eng muhim bo‘lgan bilim va tasavvurlarga ega bo‘ladi. Eng asosiysi ularning qalbida boy tariximiz, madaniy merosimiz bilan faxrlanish tuyg‘usi kamol topadi (O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganligining 25 yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimda so‘zlangan nutq, 2017 yil 7 dekabr). Shuningdek, Imom Termiziy nomlaridagi ilmiy tadqiqot markazlari, islom akademiyasi kabi ilmiy-ma’rifiy muassasalar faoliyatini yo‘lga qo‘yish ishlari boshlandi. Toshkent shahrida Islom sivilizatsiyasi markazining tashkil etilishi, 2 Мирзиёев Ш., Миллий тараққиёт йўлимизни қатъият билан давом эттириб, янги босқичга кўтарамиз. “Ўзбекистон, Тошкент, 2016, 29 б.
 
11 
 
“Jag‘olatga qarshi – ma’rifat” shiori ostida  kurash olib borishga imkoniyat yaratildi. 
Demak, Prezidentimiz tashabbusi bilan Samarqandda Imom Buxoriy ilmiy 
markazida xadisshunoslik, Imom Motrudiy markazi qoshida Kalom ilmi, Farg‘onada 
-  Marg‘iloniy markazida Islom huquqi maktabi, Buxoroda – Bahouddin Naqshband 
markazida Tasavvuf, Qashqadaryoda Abu Muin Nasafiy markazida Aqida ilmi 
maktablari tashkil etildi.3 
O‘zbekistonda milliy adabiyotni va jahon adabiyotining eng sara namunalarini 
ijtimoiy tarmoqlarga joylashtirish va ularni keng targ‘ib qilish davlat siyosati 
darajasiga ko‘tarildi. Kitobxonlik xalqimiz, ayniqsa, yoshlarimiz o‘rtasida keng 
targ‘ib qilindi. Bunda yangicha, ta’sirchan uslublardan, moddiy rag‘batlashtirishdan 
unumli foydalanildi. Shunisi bilan quvonarliki, ilmga chanqoq millatimiz yoshlari 
orasidan yuzlab badiiy, tarixiy asarlarni o‘qigan, taxlil qilgan, minglab misra 
she’rlarni yod olib uni xalqimiz  ma’naviy kamoloti yo‘lida foydalanayotgan yosh 
avlod shakllandi. 
Shoir, yozuvchi, ilm axliga bo‘lgan ehtirom hali bu sohadagi ulkan siljish 
bo‘ldi. Yurtboshimiz Sh.Mirziyoev bu sohadagi davlat siyosatini shunday 
izohlaydilar: “O‘zining noyob iste’dodi va mohoratini xalqimiz ma’naviyatini 
yuksaltirishga bag‘ishlagan, inson qalbining muxandislari bo‘lgan ijodkor ziyolilar 
doimiy g‘amxo‘rlik masalasi bizning dasturimizda alohida o‘rin egallaydi”. 
Ijodiy tashkilotlar, badiiy uyushmalar faoliyatini qo‘llab-quvvatlash, ularning 
moddiy texnik bazasini, infratuzilma tarmoqlarini mustahkamlash ishlariga e’tibor 
yanada kuchaytirildi. Ayniqsa, madaniyat, san’at, adabiyot va matbuot olamiga kirib 
kelayotgan iqtisorli yoshlarni moddiy va ma’naviy jihatdan rag‘batlashtirishga, 
ularni uy-joy sharoitlarini yaxshilashga e’tibor qaratildi. O‘zbekiston Milliy 
bog‘ining eng so‘lim go‘shasida Adiblar xiyoboni, Yozuvchilar uyushmasi binosi 
barpo etildi. Ijodkorlar uyi qurilib, foydalanishga topshirildi. 
Mamlakatda olib borilayotgan islohotlarning halqchilligini, insonparvarligi, 
ijtimoiy adolat mezonlarining muvozanati jamiyatda ayollarga munosabat, ularni 
                                                          
 
3 Олий мажлисга мурожаатномасини ўрганиш илмий-оммабоп қўлланма. Маънавият”, 2013.
11 “Jag‘olatga qarshi – ma’rifat” shiori ostida kurash olib borishga imkoniyat yaratildi. Demak, Prezidentimiz tashabbusi bilan Samarqandda Imom Buxoriy ilmiy markazida xadisshunoslik, Imom Motrudiy markazi qoshida Kalom ilmi, Farg‘onada - Marg‘iloniy markazida Islom huquqi maktabi, Buxoroda – Bahouddin Naqshband markazida Tasavvuf, Qashqadaryoda Abu Muin Nasafiy markazida Aqida ilmi maktablari tashkil etildi.3 O‘zbekistonda milliy adabiyotni va jahon adabiyotining eng sara namunalarini ijtimoiy tarmoqlarga joylashtirish va ularni keng targ‘ib qilish davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. Kitobxonlik xalqimiz, ayniqsa, yoshlarimiz o‘rtasida keng targ‘ib qilindi. Bunda yangicha, ta’sirchan uslublardan, moddiy rag‘batlashtirishdan unumli foydalanildi. Shunisi bilan quvonarliki, ilmga chanqoq millatimiz yoshlari orasidan yuzlab badiiy, tarixiy asarlarni o‘qigan, taxlil qilgan, minglab misra she’rlarni yod olib uni xalqimiz ma’naviy kamoloti yo‘lida foydalanayotgan yosh avlod shakllandi. Shoir, yozuvchi, ilm axliga bo‘lgan ehtirom hali bu sohadagi ulkan siljish bo‘ldi. Yurtboshimiz Sh.Mirziyoev bu sohadagi davlat siyosatini shunday izohlaydilar: “O‘zining noyob iste’dodi va mohoratini xalqimiz ma’naviyatini yuksaltirishga bag‘ishlagan, inson qalbining muxandislari bo‘lgan ijodkor ziyolilar doimiy g‘amxo‘rlik masalasi bizning dasturimizda alohida o‘rin egallaydi”. Ijodiy tashkilotlar, badiiy uyushmalar faoliyatini qo‘llab-quvvatlash, ularning moddiy texnik bazasini, infratuzilma tarmoqlarini mustahkamlash ishlariga e’tibor yanada kuchaytirildi. Ayniqsa, madaniyat, san’at, adabiyot va matbuot olamiga kirib kelayotgan iqtisorli yoshlarni moddiy va ma’naviy jihatdan rag‘batlashtirishga, ularni uy-joy sharoitlarini yaxshilashga e’tibor qaratildi. O‘zbekiston Milliy bog‘ining eng so‘lim go‘shasida Adiblar xiyoboni, Yozuvchilar uyushmasi binosi barpo etildi. Ijodkorlar uyi qurilib, foydalanishga topshirildi. Mamlakatda olib borilayotgan islohotlarning halqchilligini, insonparvarligi, ijtimoiy adolat mezonlarining muvozanati jamiyatda ayollarga munosabat, ularni 3 Олий мажлисга мурожаатномасини ўрганиш илмий-оммабоп қўлланма. Маънавият”, 2013.
 
12 
 
qo‘llash borasidagi davlat siyosatini samarasiga bog‘liq. 2017 yilda mamlakatimiz 
xotin-qizlari orasida 514 nafar fan doktori, 6 nafar akademik, 15 nafar O‘zbekiston 
Qahramoni, 17 nafar senator, 154 nafar Qonunchilik palatasi deputati borligi, 
shuningdek, mahalliy kengashlar deputatlarining 23 foizidan ziyodini aynan 
ayollarimiz tashkil etdi. 
O‘nlab xotin-qizlarimiz “O‘zbekiston fan arbobi”, “O‘zbekiston xalq shoiri”, 
“O‘zbekiston xalq o‘qituvchisi”, “O‘zbekiston xalq artisti” singari davlatimizning 
yuksak faxriy unvonlariga sazovor bo‘lganlar. Shular qatorida 240 nafar yosh 
iste’dod egalari “Zulfiya” nomidagi Davlat mukofoti bilan taqdirlangan. 
Bu sohada O‘zbekistondagi nodavlat notijorat tashkilotlarining beminnat 
xizmatlarini ham ta’kidlab o‘tish lozim. Misol uchun, O‘zbekiston “Olima ayollar 
uyushmasi” 
tomonidan 
xotin-qizlarimiz 
orasida 
ilmiy 
tadqiqot 
ishlarini 
rivojlantirish, ilmiy tadqiqotlardan innovatsion g‘oyalarni ro‘yobga chiqarish, ilmiy 
natijalarni chop etish, ayniqsa, yosh tadqiqotchilar o‘rtasida turli tanlovlar tashkil 
etish, g‘oliblarni munosib taqdirlash kabi xayrli ishlarni amalga oshirib kelmoqda. 
2017 yilda madaniyat, adabiyot va san’at, ommaviy axborot vositalari 
sohasiga taalluqli 12 ta muhim xujjat qabul qilindi. 
Yurtimizdagi ijodiy uyushmalarning ijtimoiy hayotimizdagi o‘rni va nufuzini 
oshirish, moddiy-texnik bazasini mustahkalash maqsadida O‘zbekiston ijorkorlarini 
qo‘llab-quvvatlash “Ilxom” jamoat fondi, shuningdek, madaniyat sa san’at 
muassasalari hamda yirik kompaniya va boshqalar hamkorligida “Do‘stlar klublari” 
tashkil etildi. 
 
2017 yil 3 fevral kuni Prezident Shavkat Mirziyoev Alisher Navoiy nomidagi 
O‘zbekiston Milliy bog‘iga tashrif chog‘ida Adiblar xiyoboni majmuasini barpo 
etish begilangan edi. Shu yili 18 aprelda davlatimiz rahbarining tegishli qarori qabul 
qilinib, xiyobonning me’moriy-g‘oyaviy loyihasi ishlab chiqildi va Toshkent 
shahridagi 
Milliy 
bog‘ 
hududida  
8 gektardan ziyod maydonda Bobur, Ogahiy, Berdaq, Muqimiy, Furqat, Behbudiy, 
Avloniy, Cho‘lpon, Qodiriy, To‘lepbergen Qayipbergenov, Ibroyim Yusupov,
12 qo‘llash borasidagi davlat siyosatini samarasiga bog‘liq. 2017 yilda mamlakatimiz xotin-qizlari orasida 514 nafar fan doktori, 6 nafar akademik, 15 nafar O‘zbekiston Qahramoni, 17 nafar senator, 154 nafar Qonunchilik palatasi deputati borligi, shuningdek, mahalliy kengashlar deputatlarining 23 foizidan ziyodini aynan ayollarimiz tashkil etdi. O‘nlab xotin-qizlarimiz “O‘zbekiston fan arbobi”, “O‘zbekiston xalq shoiri”, “O‘zbekiston xalq o‘qituvchisi”, “O‘zbekiston xalq artisti” singari davlatimizning yuksak faxriy unvonlariga sazovor bo‘lganlar. Shular qatorida 240 nafar yosh iste’dod egalari “Zulfiya” nomidagi Davlat mukofoti bilan taqdirlangan. Bu sohada O‘zbekistondagi nodavlat notijorat tashkilotlarining beminnat xizmatlarini ham ta’kidlab o‘tish lozim. Misol uchun, O‘zbekiston “Olima ayollar uyushmasi” tomonidan xotin-qizlarimiz orasida ilmiy tadqiqot ishlarini rivojlantirish, ilmiy tadqiqotlardan innovatsion g‘oyalarni ro‘yobga chiqarish, ilmiy natijalarni chop etish, ayniqsa, yosh tadqiqotchilar o‘rtasida turli tanlovlar tashkil etish, g‘oliblarni munosib taqdirlash kabi xayrli ishlarni amalga oshirib kelmoqda. 2017 yilda madaniyat, adabiyot va san’at, ommaviy axborot vositalari sohasiga taalluqli 12 ta muhim xujjat qabul qilindi. Yurtimizdagi ijodiy uyushmalarning ijtimoiy hayotimizdagi o‘rni va nufuzini oshirish, moddiy-texnik bazasini mustahkalash maqsadida O‘zbekiston ijorkorlarini qo‘llab-quvvatlash “Ilxom” jamoat fondi, shuningdek, madaniyat sa san’at muassasalari hamda yirik kompaniya va boshqalar hamkorligida “Do‘stlar klublari” tashkil etildi. 2017 yil 3 fevral kuni Prezident Shavkat Mirziyoev Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Milliy bog‘iga tashrif chog‘ida Adiblar xiyoboni majmuasini barpo etish begilangan edi. Shu yili 18 aprelda davlatimiz rahbarining tegishli qarori qabul qilinib, xiyobonning me’moriy-g‘oyaviy loyihasi ishlab chiqildi va Toshkent shahridagi Milliy bog‘ hududida 8 gektardan ziyod maydonda Bobur, Ogahiy, Berdaq, Muqimiy, Furqat, Behbudiy, Avloniy, Cho‘lpon, Qodiriy, To‘lepbergen Qayipbergenov, Ibroyim Yusupov,