NARX VA NARX SIYOSATI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

18,8 KB


 
 
 
 
 
 
NARX VA NARX SIYOSATI 
 
 
Reja: 
1. Narx tushunchasi va uning mohiyati. 
2. Narx siyosatini shakllantirish va narx darajasini hisoblash uslublari. 
3.Tovarlarning yashash davri mobaynida narxlarning o’zgaruvchanligi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
NARX VA NARX SIYOSATI Reja: 1. Narx tushunchasi va uning mohiyati. 2. Narx siyosatini shakllantirish va narx darajasini hisoblash uslublari. 3.Tovarlarning yashash davri mobaynida narxlarning o’zgaruvchanligi.
 
 
 
1. Narx tushunchasi va uning mohiyati 
 
Narx bozor kategoriyasi bo’lib, tovarlar ayirboshlanganda yuz beradigan 
munosabatlarni anglatadi. Narx nazariy jihatdan olganda tovar qiymatining puldagi 
ifodasi, qiymatining bozordagi ko’rinishidir. 
Narx nimaga tegishli bo’lishidan kat’iy nazar (tovar, xizmat) beshta asosiy 
funktsiyani bajaradi: 
1. bozor muvozanatini ta’minlash funktsiyasi 
2. hisob-kitob, ulchov funktsiyasi 
3. iqtisodiy regulyator funktsiyasi 
4. raqobat vositasi funktsiyasi 
5. ijtimoiy ximoya funktsiyasi 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida narxning quyidagi turlari mavjud: 
1. demping narx 
2. nufo’zli narx 
3. milliy narx 
4. arzonlashtirilgan narx 
5. jahon narxi 
6. yashirin narx 
7. erkin narx 
8. standart narx 
9. kontrakt (ulgurji) narx 
10. chakana narx 
11. o’zgaruvchan narx 
12. limit narx 
13. muvozanat narx 
Narxlar faqat iste’moldagina emas, balki ishlab chiqarishdagi o’zgarishlardan 
ham darak beradi. 
Narxlarning boshqa muhim vazifasi – ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilarni 
rag’batlantirishdir. 
Narxlar mexanizmi ishlab chiqarilayotgan mahsulot miqdorini ko’paytirishgina 
Logotip
1. Narx tushunchasi va uning mohiyati Narx bozor kategoriyasi bo’lib, tovarlar ayirboshlanganda yuz beradigan munosabatlarni anglatadi. Narx nazariy jihatdan olganda tovar qiymatining puldagi ifodasi, qiymatining bozordagi ko’rinishidir. Narx nimaga tegishli bo’lishidan kat’iy nazar (tovar, xizmat) beshta asosiy funktsiyani bajaradi: 1. bozor muvozanatini ta’minlash funktsiyasi 2. hisob-kitob, ulchov funktsiyasi 3. iqtisodiy regulyator funktsiyasi 4. raqobat vositasi funktsiyasi 5. ijtimoiy ximoya funktsiyasi Bozor iqtisodiyoti sharoitida narxning quyidagi turlari mavjud: 1. demping narx 2. nufo’zli narx 3. milliy narx 4. arzonlashtirilgan narx 5. jahon narxi 6. yashirin narx 7. erkin narx 8. standart narx 9. kontrakt (ulgurji) narx 10. chakana narx 11. o’zgaruvchan narx 12. limit narx 13. muvozanat narx Narxlar faqat iste’moldagina emas, balki ishlab chiqarishdagi o’zgarishlardan ham darak beradi. Narxlarning boshqa muhim vazifasi – ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilarni rag’batlantirishdir. Narxlar mexanizmi ishlab chiqarilayotgan mahsulot miqdorini ko’paytirishgina
 
 
emas, balki ishlab chiqarishning eng tejamli usullarini ishlashni ham rag’batlantiradi. 
Narxlarning uchinchi vazifasi ikkinchisi bilan chambarchas bog’liq. Bu 
daromadlarnig taqsimlanishiir. Tovar ishlab chiqarish sharoitida xo’jalik faoliyati 
ishtirokchilari oladigan daromadlar ular o’z shaxsiy yoki ishlab chiqarish 
iste’mollarini ko’plab sotadigan yoki sotib oladigan tovarlar va xizmatlarning 
narxlariga bevosita bog’liq bo’ladi. 
Narxlarning to’rtinchi vazifasi alohida korxonalarga va xo’jalik sohalariga 
ishlab chiqarish omillarini taqsimlashdir. 
 
 
10.2. Narx siyosatini shakllantirish va narx darajasini  
hisoblash uslublari 
Narx bilan iste’molchilar o’rtasida juda chambarchas aloqadorlik mavjudki, uni 
iqtisodiy tamoyillar: talab qonuni, talabning narx ravonligi, bozor segmentatsiyasi 
bilan izohlash mumkin. Talab qonuni iste’molchilar odatda qimmat narxlarga 
qaraganda arzon narxlarda ko’proq tovarlar sotib olishini ifodalaydi. Ammo har 
qanday tovar ham «narx-miqdor» aloqadorligiga to’g’ri kelavermaydi. Ayrim 
mahsulotlarga talab shundayki, muayyan sharoitlarda yuqoriroq narxlar ko’proq 
tovar aylanmasi hajmini ta’minlaydi. Bunday tovarlar bozorning ayrim 
segmentlariga mo’ljalalngan – bular qimmatbaho avtomobillar, kemalar, zeb-ziynat 
buyumlari, muyna va boshqalar. 
Raqobat narx siyosatida muhim barometr bo’lib xizmat qiladi. Korxonalarning 
narx siyosati narx belgilash maqsadlari va uslublariga bog’liq bo’lgan to’rt bozor 
tipini ajratish mumkin: sof raqobat, monopolistik raqobat, oligopolistik raqobat sof 
monopoliya. 
Asosan narxni o’zgartirish yo’li bilan talabga ta’sir ko’rsatish raqobatning narx 
bilan bog’liq usullarini yaratadi. Narx bilan bog’liq bo’lmagan raqobat usullarida 
firmalar o’z mahsulotining o’ziga xos hislatlariga zo’r beradi, mahsulot sotish, 
tovarlar harkati, reklama, mahsulotni joylash, servis kabi marketing qismlariga katta 
e’tibor beradi. 
Bozorda narx uchta guruh omil natijasida shakllanadi: 
Logotip
emas, balki ishlab chiqarishning eng tejamli usullarini ishlashni ham rag’batlantiradi. Narxlarning uchinchi vazifasi ikkinchisi bilan chambarchas bog’liq. Bu daromadlarnig taqsimlanishiir. Tovar ishlab chiqarish sharoitida xo’jalik faoliyati ishtirokchilari oladigan daromadlar ular o’z shaxsiy yoki ishlab chiqarish iste’mollarini ko’plab sotadigan yoki sotib oladigan tovarlar va xizmatlarning narxlariga bevosita bog’liq bo’ladi. Narxlarning to’rtinchi vazifasi alohida korxonalarga va xo’jalik sohalariga ishlab chiqarish omillarini taqsimlashdir. 10.2. Narx siyosatini shakllantirish va narx darajasini hisoblash uslublari Narx bilan iste’molchilar o’rtasida juda chambarchas aloqadorlik mavjudki, uni iqtisodiy tamoyillar: talab qonuni, talabning narx ravonligi, bozor segmentatsiyasi bilan izohlash mumkin. Talab qonuni iste’molchilar odatda qimmat narxlarga qaraganda arzon narxlarda ko’proq tovarlar sotib olishini ifodalaydi. Ammo har qanday tovar ham «narx-miqdor» aloqadorligiga to’g’ri kelavermaydi. Ayrim mahsulotlarga talab shundayki, muayyan sharoitlarda yuqoriroq narxlar ko’proq tovar aylanmasi hajmini ta’minlaydi. Bunday tovarlar bozorning ayrim segmentlariga mo’ljalalngan – bular qimmatbaho avtomobillar, kemalar, zeb-ziynat buyumlari, muyna va boshqalar. Raqobat narx siyosatida muhim barometr bo’lib xizmat qiladi. Korxonalarning narx siyosati narx belgilash maqsadlari va uslublariga bog’liq bo’lgan to’rt bozor tipini ajratish mumkin: sof raqobat, monopolistik raqobat, oligopolistik raqobat sof monopoliya. Asosan narxni o’zgartirish yo’li bilan talabga ta’sir ko’rsatish raqobatning narx bilan bog’liq usullarini yaratadi. Narx bilan bog’liq bo’lmagan raqobat usullarida firmalar o’z mahsulotining o’ziga xos hislatlariga zo’r beradi, mahsulot sotish, tovarlar harkati, reklama, mahsulotni joylash, servis kabi marketing qismlariga katta e’tibor beradi. Bozorda narx uchta guruh omil natijasida shakllanadi:
 
 
1.Talab omillari (bozorda o’xshash tovarlar mavjudligi va ularga bo’lgan 
narxlar, bozorga kirish, xaridorlar daromadlari, xaridorni talablari, talabga 
yo’naltirilgan narx) 
2.Xarajat omillari (ishlab chiqarish xarajatlari, marketing xarajatlari, foyda). 
3.Raqobat omillari (tarmoqdagi firmalar soni, aynan o’xshash import 
tovarlari,raqobatchilar tovarlariga bo’lgan narxni bilish. 
Asosiy narxni belgilash uslubi quyidagilardan iborat: 
- narxlashtirish masalasi qo’yiladi,  
- talabi aniqlanadi, 
- xarajatlari baholanadi, 
- raqobatchilar tovari va narx tahlil qilinadi,  
- narxni shakllantirish uslubi tanlanadi, 
- oxirgi natijaviy narx o’rnatiladi. 
«O’rtacha xarajatlar plyus foyda» tamoyili bo’yicha narx belgilash tovarning 
tannarxiga muayyan ustama qo’yishdan iborat bo’lib, narx belgilashning eng oddiy 
usuli hisoblanadi. Ustama narx miqdori tovar turiga qarab, juda keng chegaralarda 
tebranib turadi. SHuningdek, tovarning ishlab chiqaruvchidan pirovard natijada 
iste’molchiga yetib borishga qarab oxirgi narx ulgurji va chakana savdo qo’yadigan 
ustama narxlar yakunini ifodalaydi. 
«Ko’zlangan foyda normasi» olishni ta’minlaydigan narx belgilash usulini 
qo’llaydigan ishlab chiqaruvchilar oldindan sarf etilgan kapital uchun muayyan 
qaytim foiz olishga intmiladilar. Bu usul o’rtacha solishtirma xarajatlarni 
hisoblashga asoslanadi. 
Narxni chegaraviy xarajatlar bo’yicha belgilash usulini qo’llash bilan firma 
mahsulotning qo’shimcha hajmi birligini bu mahsulotni ishlab chiqarishning alohida 
qiymatiga sotadi, bu holda xarajatlarning faqat bir qismi koplanadi, foyda amalga 
oshmaydi. Narx belgilashning bu strategiyasi agar firma ishni to’xtatish xavfi ostida 
qolgan va foydalanadigan ishchi kuchini saqlab qolishni xohlagan sharoitlarda naf 
keltirishi mumkin. 
Savdoda do’konlarga xaridorlarning kelishini ko’paytirish uchun sotuvchilar 
ayrim tovarlarni to’liq xarajatlaridan pastroq baholab, «jalb yetuvchi» narxlar 
yaratadilar. Xaridorlar ko’payadi, ular arzon narxdagi tovarlar bilan birga bunga 
Logotip
1.Talab omillari (bozorda o’xshash tovarlar mavjudligi va ularga bo’lgan narxlar, bozorga kirish, xaridorlar daromadlari, xaridorni talablari, talabga yo’naltirilgan narx) 2.Xarajat omillari (ishlab chiqarish xarajatlari, marketing xarajatlari, foyda). 3.Raqobat omillari (tarmoqdagi firmalar soni, aynan o’xshash import tovarlari,raqobatchilar tovarlariga bo’lgan narxni bilish. Asosiy narxni belgilash uslubi quyidagilardan iborat: - narxlashtirish masalasi qo’yiladi, - talabi aniqlanadi, - xarajatlari baholanadi, - raqobatchilar tovari va narx tahlil qilinadi, - narxni shakllantirish uslubi tanlanadi, - oxirgi natijaviy narx o’rnatiladi. «O’rtacha xarajatlar plyus foyda» tamoyili bo’yicha narx belgilash tovarning tannarxiga muayyan ustama qo’yishdan iborat bo’lib, narx belgilashning eng oddiy usuli hisoblanadi. Ustama narx miqdori tovar turiga qarab, juda keng chegaralarda tebranib turadi. SHuningdek, tovarning ishlab chiqaruvchidan pirovard natijada iste’molchiga yetib borishga qarab oxirgi narx ulgurji va chakana savdo qo’yadigan ustama narxlar yakunini ifodalaydi. «Ko’zlangan foyda normasi» olishni ta’minlaydigan narx belgilash usulini qo’llaydigan ishlab chiqaruvchilar oldindan sarf etilgan kapital uchun muayyan qaytim foiz olishga intmiladilar. Bu usul o’rtacha solishtirma xarajatlarni hisoblashga asoslanadi. Narxni chegaraviy xarajatlar bo’yicha belgilash usulini qo’llash bilan firma mahsulotning qo’shimcha hajmi birligini bu mahsulotni ishlab chiqarishning alohida qiymatiga sotadi, bu holda xarajatlarning faqat bir qismi koplanadi, foyda amalga oshmaydi. Narx belgilashning bu strategiyasi agar firma ishni to’xtatish xavfi ostida qolgan va foydalanadigan ishchi kuchini saqlab qolishni xohlagan sharoitlarda naf keltirishi mumkin. Savdoda do’konlarga xaridorlarning kelishini ko’paytirish uchun sotuvchilar ayrim tovarlarni to’liq xarajatlaridan pastroq baholab, «jalb yetuvchi» narxlar yaratadilar. Xaridorlar ko’payadi, ular arzon narxdagi tovarlar bilan birga bunga
 
 
qo’shimcha ravishda narxi me’yorda bo’lgan tovarlarni ham xarid qiladilar. 
 
10.3.Tovarlarning yashash davri mobaynida narxlarning 
o’zgaruvchanligi 
Bozor tez o’zgarib boradi va shunga ko’ra har bir mahsulot ham o’z yashash 
davrini ham o’taydi. SHu vaqt davomida firmalar doimo narxlarga o’zgartirishlar 
kiritadi.  
Yangi mahsulotga narx belgilash eng jiddiy bosqichlardan biridir. Yangi 
mahsulotni ishlab chiqarish bilan bog’liq xarajatlar bozordagi talab darajasi, raqiblar 
harakati hali etarli darajada ma’lum emas.  
Narx belgilashning qiyinligi, muayyan darajada mahsulotning yangiligi 
darajasiga ham bog’liq. Bu daraja esa uchga bo’linadi: 
- eng yangi mahsulot  
- texnikaviy ilg’or mahsulot 
- original bo’lmagan (yangi taqlidiy) va o’rinbosar mahsulotlar. 
Bozor talabi hali noma’lum, shu sababli noeb mahsulotga narx belgilashda 
asosiy masala «Qaymog’ini olish» yoki «Kirib olish» siyosatini qabul qilishdan 
iboratdir. 
Bunda mutaxassislar narxga nisbatan asosiy iste’molchilarning munosabati 
darajasini belgilaydilar, shuningdek, raqiblar bozorga qay darajada tezlik bilan kirib 
kelishi mumkinligini o’rganadilar. O’ziga o’xshash o’rinbosarlari bo’lgan yangi 
mahsulot taqlidiy yoki moslashtirilgan mahsulot tarzida tasnif etiladi. Bunday 
hollarda narx siyosati ilgarigi taktikasini davom ettiradi va narx darajasi muqobil 
tovarlar o’rtasida mavjud bo’lgan sifat va miqdorga qarab o’zgaradi. 
Mahsulotning bozorga kirib kelishi va o’sishi bosqichidan to’yinish bosqichiga 
harakati darajasiga qarab, narxlarni puxta boshqarish narx marketingni strategiyasini 
amalga oshirishning kaliti hisoblanadi. 
To’yinish bosqichida narxlarni ko’tarish odatda talabning ko’payishi emas, 
balki ishlab chiqarish xarajatlarining qiymatini ortishi oqibatidir. SHu sababli 
mahsulotning turiga qarab yo erkin narxlar qo’yiladi yoki tovarlar sotish hajmini 
ko’paytirish uchun narxlar pasaytiriladi.  
Logotip
qo’shimcha ravishda narxi me’yorda bo’lgan tovarlarni ham xarid qiladilar. 10.3.Tovarlarning yashash davri mobaynida narxlarning o’zgaruvchanligi Bozor tez o’zgarib boradi va shunga ko’ra har bir mahsulot ham o’z yashash davrini ham o’taydi. SHu vaqt davomida firmalar doimo narxlarga o’zgartirishlar kiritadi. Yangi mahsulotga narx belgilash eng jiddiy bosqichlardan biridir. Yangi mahsulotni ishlab chiqarish bilan bog’liq xarajatlar bozordagi talab darajasi, raqiblar harakati hali etarli darajada ma’lum emas. Narx belgilashning qiyinligi, muayyan darajada mahsulotning yangiligi darajasiga ham bog’liq. Bu daraja esa uchga bo’linadi: - eng yangi mahsulot - texnikaviy ilg’or mahsulot - original bo’lmagan (yangi taqlidiy) va o’rinbosar mahsulotlar. Bozor talabi hali noma’lum, shu sababli noeb mahsulotga narx belgilashda asosiy masala «Qaymog’ini olish» yoki «Kirib olish» siyosatini qabul qilishdan iboratdir. Bunda mutaxassislar narxga nisbatan asosiy iste’molchilarning munosabati darajasini belgilaydilar, shuningdek, raqiblar bozorga qay darajada tezlik bilan kirib kelishi mumkinligini o’rganadilar. O’ziga o’xshash o’rinbosarlari bo’lgan yangi mahsulot taqlidiy yoki moslashtirilgan mahsulot tarzida tasnif etiladi. Bunday hollarda narx siyosati ilgarigi taktikasini davom ettiradi va narx darajasi muqobil tovarlar o’rtasida mavjud bo’lgan sifat va miqdorga qarab o’zgaradi. Mahsulotning bozorga kirib kelishi va o’sishi bosqichidan to’yinish bosqichiga harakati darajasiga qarab, narxlarni puxta boshqarish narx marketingni strategiyasini amalga oshirishning kaliti hisoblanadi. To’yinish bosqichida narxlarni ko’tarish odatda talabning ko’payishi emas, balki ishlab chiqarish xarajatlarining qiymatini ortishi oqibatidir. SHu sababli mahsulotning turiga qarab yo erkin narxlar qo’yiladi yoki tovarlar sotish hajmini ko’paytirish uchun narxlar pasaytiriladi.