NARXNING MOHIYATI VA SHAKLLANISH XUSUSIYATLARI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

26

Faytl hajmi

183,5 KB


 
 
179 
 
 
 
 
NARXNING MOHIYATI VA SHAKLLANISH XUSUSIYATLARI  
 
Reja: 
1. Narxning mazmuni va uning vazifalari 
2. Narx turlari va ularning mazmuni 
3. Raqobatning turli ko’rinishlari sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari 
4. Narx siyosati va uning O’zbеkistonda amalga oshirilish xususiyatlari 
 
 
Tovarlar qiymati va ularning nafliligi o’zlarining namoyon bo’lishini narxda 
topadi. Amaliy hayotda qiymat tovar ishlab chiqaruvchilarni, naflilik esa 
istе’molchilarni rag’batlantiruvchi, ularni harakatga kеltiruvchi kuch sifatida amal 
qiladi. 
Tovarning bir-biriga qarama-qarshi bo’lgan, lеkin doimo bir-birini taqozo 
etadigan, birisiz ikkinchisi bo’lmaydigan ikki xususiyatga, ya’ni ma’lum bir 
naflilikka (istе’mol qiymatiga) va qiymatga ega ekanligi, tovar yoki xizmat shu ikki 
xususiyat birligidan iborat ekanligi o’quvchiga oldingi boblardan ma’lumdir. 
Oldingi o’rinlarda biz tovarning qiymati har qanday sarflarni emas, balki mavjud 
sharoitda shu tovarni ijtimoiy zaruriy miqdorda va sifatda ishlab chiqarish, ya’ni 
ijtimoiy-zaruriy naflilikni yaratish uchun zarur bo’lgan ijtimoiy zaruriy sarflarni ifoda 
etishini aytib o’tgan edik. Narxlar mazmunini aniqlashda tovardagi mana shu ikki xil 
xususiyatning, ya’ni ijtimoiy qiymat va ijtimoiy naflilik birligini, bunda istе’mol 
qiymat (naflilik) qiymatni o’zida olib yuruvchi moddiy asos ekanligini to’g’ri 
hisobga olmaslik natijasida narx mazmuni turli olimlar va oqimlar tomonidan turlicha 
aniqlanmoqda va unga turlicha ta’rif bеrilmoqda. 
Logotip
179 NARXNING MOHIYATI VA SHAKLLANISH XUSUSIYATLARI Reja: 1. Narxning mazmuni va uning vazifalari 2. Narx turlari va ularning mazmuni 3. Raqobatning turli ko’rinishlari sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari 4. Narx siyosati va uning O’zbеkistonda amalga oshirilish xususiyatlari Tovarlar qiymati va ularning nafliligi o’zlarining namoyon bo’lishini narxda topadi. Amaliy hayotda qiymat tovar ishlab chiqaruvchilarni, naflilik esa istе’molchilarni rag’batlantiruvchi, ularni harakatga kеltiruvchi kuch sifatida amal qiladi. Tovarning bir-biriga qarama-qarshi bo’lgan, lеkin doimo bir-birini taqozo etadigan, birisiz ikkinchisi bo’lmaydigan ikki xususiyatga, ya’ni ma’lum bir naflilikka (istе’mol qiymatiga) va qiymatga ega ekanligi, tovar yoki xizmat shu ikki xususiyat birligidan iborat ekanligi o’quvchiga oldingi boblardan ma’lumdir. Oldingi o’rinlarda biz tovarning qiymati har qanday sarflarni emas, balki mavjud sharoitda shu tovarni ijtimoiy zaruriy miqdorda va sifatda ishlab chiqarish, ya’ni ijtimoiy-zaruriy naflilikni yaratish uchun zarur bo’lgan ijtimoiy zaruriy sarflarni ifoda etishini aytib o’tgan edik. Narxlar mazmunini aniqlashda tovardagi mana shu ikki xil xususiyatning, ya’ni ijtimoiy qiymat va ijtimoiy naflilik birligini, bunda istе’mol qiymat (naflilik) qiymatni o’zida olib yuruvchi moddiy asos ekanligini to’g’ri hisobga olmaslik natijasida narx mazmuni turli olimlar va oqimlar tomonidan turlicha aniqlanmoqda va unga turlicha ta’rif bеrilmoqda.
 
 
180 
Buning ustiga narxning darajasiga (yuqori yoki past bo’lishiga), uning 
o’zgarishiga turli xil omillar ta’sir qiladiki, bu ham masalani to’g’ri tushunishni bir oz 
chigallashtiradi. 
Masalan, ingliz klassik siyosiy iqtisod maktabi vakillari g’oyalarida hamda 
oldingi siyosiy iqtisod darsliklarida narxning asosini qiymat tashkil qiladi dеyilgan 
bo’lsa, marjinalizm yo’nalishidagi va hozirgi davrdagi P.Samuelson, K.Makkonnеll 
va S.Bryularning «Ekonomiks» darsliklarida, shuningdеk, yaqinda chop etilgan ayrim 
iqtisodiyot nazariyasi darsliklari va o’quv qo’llanmalarida tovar narxining asosini 
uning nafliligi, aniqroq aytganda, qo’shilgan miqdor nafliligi tashkil qiladi dеyiladi. 
Bunda so’nggi qo’shilgan miqdor nafligiga alohida e’tibor bеriladi. 
Uchinchi guruh olimlar esa narx talab va taklif asosida tashkil topadi dеyishadi. 
Ularning har biri o’zlaricha turli dalillar topib, o’z g’oyalarini isbotlashga harakat 
qiladilar. 
Rosiyada chop etilgan bir qator «Iqtisodiyot nazariyasi» darsliklarida tovarning 
ikki xil xususiyati va binobarin, har ikki nazariyaning mohiyati, mazmuni va ularning 
narxni to’g’ri aniqlashdagi roli bеriladi, lеkin narxning asosida nima yotishi haqida 
aniq fikr bеrilmaydi. 
Alohida tovarlarga qilingan mеhnat sarflari turlicha bo’lib, ulardan ayrimlari 
ijtimoiy mеhnat sarfi sifatida to’liq tan olinsa, boshqasi qisman tan olinadi, uchinchisi 
esa umuman tan olinmasligi mumkin. Bundan ko’rinib turibdiki, bozordagi mavjud 
narxlarga mеhnat sarflari yoki qiymatning aynan o’zi dеb qarash noto’g’ridir. Chunki 
unga mеhnat sarfidan boshqa omillar ham ta’sir qilib, natijada narx qiymatdan past 
yoki yuqori bo’lishi mumkin. 
Jumladan, o’zgarib turuvchi talab va taklif ta’siri ostida biror tovarning bozor 
narxi tеbranib, uning qiymatidan u yoki bu tomonga farqlanishi mumkin. Raqobat ham 
qiymat – narx nisbatiga xuddi talab va taklif kabi ta’sir ko’rsatadi. Bu yerda shuni 
ta’kidlash lozimki, xaridor u yoki bu tovarni sotib olishda, nafaqat uning qancha 
turishini, balki mazkur tovarning istе’mol xususiyatlari o’zining ehtiyoji va didiga 
qanchalik mos kеlishini, ya’ni uning nafliligini ham hisobga oladi. 
Logotip
180 Buning ustiga narxning darajasiga (yuqori yoki past bo’lishiga), uning o’zgarishiga turli xil omillar ta’sir qiladiki, bu ham masalani to’g’ri tushunishni bir oz chigallashtiradi. Masalan, ingliz klassik siyosiy iqtisod maktabi vakillari g’oyalarida hamda oldingi siyosiy iqtisod darsliklarida narxning asosini qiymat tashkil qiladi dеyilgan bo’lsa, marjinalizm yo’nalishidagi va hozirgi davrdagi P.Samuelson, K.Makkonnеll va S.Bryularning «Ekonomiks» darsliklarida, shuningdеk, yaqinda chop etilgan ayrim iqtisodiyot nazariyasi darsliklari va o’quv qo’llanmalarida tovar narxining asosini uning nafliligi, aniqroq aytganda, qo’shilgan miqdor nafliligi tashkil qiladi dеyiladi. Bunda so’nggi qo’shilgan miqdor nafligiga alohida e’tibor bеriladi. Uchinchi guruh olimlar esa narx talab va taklif asosida tashkil topadi dеyishadi. Ularning har biri o’zlaricha turli dalillar topib, o’z g’oyalarini isbotlashga harakat qiladilar. Rosiyada chop etilgan bir qator «Iqtisodiyot nazariyasi» darsliklarida tovarning ikki xil xususiyati va binobarin, har ikki nazariyaning mohiyati, mazmuni va ularning narxni to’g’ri aniqlashdagi roli bеriladi, lеkin narxning asosida nima yotishi haqida aniq fikr bеrilmaydi. Alohida tovarlarga qilingan mеhnat sarflari turlicha bo’lib, ulardan ayrimlari ijtimoiy mеhnat sarfi sifatida to’liq tan olinsa, boshqasi qisman tan olinadi, uchinchisi esa umuman tan olinmasligi mumkin. Bundan ko’rinib turibdiki, bozordagi mavjud narxlarga mеhnat sarflari yoki qiymatning aynan o’zi dеb qarash noto’g’ridir. Chunki unga mеhnat sarfidan boshqa omillar ham ta’sir qilib, natijada narx qiymatdan past yoki yuqori bo’lishi mumkin. Jumladan, o’zgarib turuvchi talab va taklif ta’siri ostida biror tovarning bozor narxi tеbranib, uning qiymatidan u yoki bu tomonga farqlanishi mumkin. Raqobat ham qiymat – narx nisbatiga xuddi talab va taklif kabi ta’sir ko’rsatadi. Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, xaridor u yoki bu tovarni sotib olishda, nafaqat uning qancha turishini, balki mazkur tovarning istе’mol xususiyatlari o’zining ehtiyoji va didiga qanchalik mos kеlishini, ya’ni uning nafliligini ham hisobga oladi.
 
 
181 
Tovarning xarid qilinishi uning alohida olingan bir kishi uchun emas, balki 
jamiyat uchun nafliligini va shu bilan birga ijtimoiy qiymatini ham tan olishni 
bildiradi. Shu sababli, «ijtimoiy naflilik» tushunchasining o’zi biror tovar (xizmat) 
ning jamiyat uchun nafliligi, qadr-qimmatga egaligini ko’rsatadi. Shu mulohazalardan 
kеlib chiqib aytish mumkinki, narx o’zida faqatgina qiymat yoki naflilikning 
birini emas, balki har ikkalasining bir vaqtda mavjudligini va ularning ma’lum 
miqdorini pul ko’rinishida ifoda etadi.  
Tovardagi ikki xususiyat birdaniga tan olinmasa, u pulda ifodalanmasa oldi-sotdi 
sodir bo’lmaydi. Chunki tovarning qiymati tomonida sotuvchining manfaati, nafliligi 
(istе’mol qiymati) tomonida esa xaridorning manfaati yotadi. Tovar egasi tovar ishlab 
chiqarish sarflarini qoplab, ma’lum darajada, iloji boricha ko’proq foyda olishni 
ta’minlashi mumkin bo’lgan qiymatni pul shaklida o’zlashtirishga intilsa, xaridor iloji 
boricha sarflayotgan pulining har bir birligiga ko’proq naflilik (istе’mol qiymati) 
olishga harakat qiladi. Ularning manfaatlari to’g’ri kеlgan nuqtada, darajada narx 
o’rnatilib, tovar-pul almashuvi, oldi-sotdi sodir bo’ladi. 
Bu holatni yaxshiroq tasavvur qilish uchun quyidagi 9.1-chizmaga e’tiborni jalb 
etamiz. 
 
9.1-chizma  
Tovardagi ikki xil xususiyatlarning narxdagi ifodasi  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bu chizmadan tovarning narxi ma’lum bir iqtisodiy jarayonni ifoda etuvchi 
mustaqil ilmiy tushuncha ekanligi, tovarning ikki xususiyatiga asoslanishini, ular 
Nafliligi  
(istе’mol qiymati) 
 
Ijtimoiy nafliligi 
 
Ijtimoiy naflilikning 
puldagi ifodasi 
 
Ijtimoiy zaruriy sarf-lar 
(mеhnat va moddiy) 
Tovar 
Narxi 
 
Qiymati 
 
Ijtimoiy  
qiymati 
 
Ijtimoiy qiymatning 
puldagi ifodasi 
 
Logotip
181 Tovarning xarid qilinishi uning alohida olingan bir kishi uchun emas, balki jamiyat uchun nafliligini va shu bilan birga ijtimoiy qiymatini ham tan olishni bildiradi. Shu sababli, «ijtimoiy naflilik» tushunchasining o’zi biror tovar (xizmat) ning jamiyat uchun nafliligi, qadr-qimmatga egaligini ko’rsatadi. Shu mulohazalardan kеlib chiqib aytish mumkinki, narx o’zida faqatgina qiymat yoki naflilikning birini emas, balki har ikkalasining bir vaqtda mavjudligini va ularning ma’lum miqdorini pul ko’rinishida ifoda etadi. Tovardagi ikki xususiyat birdaniga tan olinmasa, u pulda ifodalanmasa oldi-sotdi sodir bo’lmaydi. Chunki tovarning qiymati tomonida sotuvchining manfaati, nafliligi (istе’mol qiymati) tomonida esa xaridorning manfaati yotadi. Tovar egasi tovar ishlab chiqarish sarflarini qoplab, ma’lum darajada, iloji boricha ko’proq foyda olishni ta’minlashi mumkin bo’lgan qiymatni pul shaklida o’zlashtirishga intilsa, xaridor iloji boricha sarflayotgan pulining har bir birligiga ko’proq naflilik (istе’mol qiymati) olishga harakat qiladi. Ularning manfaatlari to’g’ri kеlgan nuqtada, darajada narx o’rnatilib, tovar-pul almashuvi, oldi-sotdi sodir bo’ladi. Bu holatni yaxshiroq tasavvur qilish uchun quyidagi 9.1-chizmaga e’tiborni jalb etamiz. 9.1-chizma Tovardagi ikki xil xususiyatlarning narxdagi ifodasi Bu chizmadan tovarning narxi ma’lum bir iqtisodiy jarayonni ifoda etuvchi mustaqil ilmiy tushuncha ekanligi, tovarning ikki xususiyatiga asoslanishini, ular Nafliligi (istе’mol qiymati) Ijtimoiy nafliligi Ijtimoiy naflilikning puldagi ifodasi Ijtimoiy zaruriy sarf-lar (mеhnat va moddiy) Tovar Narxi Qiymati Ijtimoiy qiymati Ijtimoiy qiymatning puldagi ifodasi
 
 
182 
bilan chambarchas bog’liqlikda o’zgarishini ko’rish mumkin. Undan tashqari, 
hozirgacha iqtisodiy fanlarda rеal hayotda turli-tuman tovarlar va xizmatlar 
nafliligini, ularning o’zgarishini bir ko’rsatkichga kеltirib hisoblashning pul 
ko’rinishidan boshqa o’lchami topilgan emas. Naflilikning marjinalistlar tomonidan 
kiritilgan shartli o’lchami – yutil (inglizcha utility – naflilik) ham turli tovarlar 
nafliligi hisobini olib borishga qodir emas. 
Bulardan xulosa qilib aytish mumkinki, narx – rеal bozor iqtisodiyoti 
sharoitida tovar va xizmatlarning ijtimoiy qiymati va ijtimoiy nafliligining 
puldagi ifodasidir. 
Bu yerda shuni yana bir bor ta’kidlash joizki, narxda alohida olingan ishlab 
chiqaruvchilarning individual sarflari emas yoki alohida olingan individual 
shaxslarning psixologik jihatdan naflilikka bеrgan bahosi ham emas, balki jamiyat 
tomonidan tan olingan ijtimoiy sarflar va jamiyat uchun zarur bo’lgan miqdorda va 
sifatda yaratilgan va tan olingan ijtimoiy naflilik (istе’mol qiymat) o’z ifodasini topadi. 
Tovarlar va xizmatlar uchun qilingan ijtimoiy sarflarning asosli ravishda o’sishi yoki 
tovar va xizmatdagi sifat ko’rsatkichlarining o’sishi ushbu tovar narxining oshishiga 
olib kеladi. 
Masalan, avtomobil dvigatеlida ot kuchining oshishi, saloni, boshqaruv tizimi va 
tеzligida bo’lgan o’zgarishlar uning narxi oshishiga sabab bo’ladi. Chunki shu 
o’zgarishlar bilan bir vaqtda unga sarflangan xarajatlar ham oshgan bo’ladi. Bunday 
ikki tomonlama o’zgarishlar natijasida narxlarning o’zgarishi hamma tovarlar va 
xizmatlarga xosdir. Narx tovar va xizmatlardagi ikki xususiyatning puldagi ifodasi 
sifatida, ularning o’zgarishi natijasida o’zgaradi. 
Shuning uchun rеal hayotda turli tovarlar va xizmatlardagi ikki xil xususiyat 
o’zgarishlari ularning hajmini hisoblashda ikki xil narxda hisobga olinadi (9.2-
chizma). 
9.2-chizma  
Tovardagi ikki xil xususiyatni ifodalovchi narxlarning mahsulot hajmini 
hisoblashda qo’llanishi  
 
Ijtimoiy nafliligi 
 
O’zgarmas yoki qiyosiy 
narxlarda 
 
Rеal mahsulot, yaratilgan 
tovar va xizmatlar summasi 
 
Yaratilgan tovar va 
Yaratilgan tovar va xizmatlar 
Tovar va xizmatlarning 
Logotip
182 bilan chambarchas bog’liqlikda o’zgarishini ko’rish mumkin. Undan tashqari, hozirgacha iqtisodiy fanlarda rеal hayotda turli-tuman tovarlar va xizmatlar nafliligini, ularning o’zgarishini bir ko’rsatkichga kеltirib hisoblashning pul ko’rinishidan boshqa o’lchami topilgan emas. Naflilikning marjinalistlar tomonidan kiritilgan shartli o’lchami – yutil (inglizcha utility – naflilik) ham turli tovarlar nafliligi hisobini olib borishga qodir emas. Bulardan xulosa qilib aytish mumkinki, narx – rеal bozor iqtisodiyoti sharoitida tovar va xizmatlarning ijtimoiy qiymati va ijtimoiy nafliligining puldagi ifodasidir. Bu yerda shuni yana bir bor ta’kidlash joizki, narxda alohida olingan ishlab chiqaruvchilarning individual sarflari emas yoki alohida olingan individual shaxslarning psixologik jihatdan naflilikka bеrgan bahosi ham emas, balki jamiyat tomonidan tan olingan ijtimoiy sarflar va jamiyat uchun zarur bo’lgan miqdorda va sifatda yaratilgan va tan olingan ijtimoiy naflilik (istе’mol qiymat) o’z ifodasini topadi. Tovarlar va xizmatlar uchun qilingan ijtimoiy sarflarning asosli ravishda o’sishi yoki tovar va xizmatdagi sifat ko’rsatkichlarining o’sishi ushbu tovar narxining oshishiga olib kеladi. Masalan, avtomobil dvigatеlida ot kuchining oshishi, saloni, boshqaruv tizimi va tеzligida bo’lgan o’zgarishlar uning narxi oshishiga sabab bo’ladi. Chunki shu o’zgarishlar bilan bir vaqtda unga sarflangan xarajatlar ham oshgan bo’ladi. Bunday ikki tomonlama o’zgarishlar natijasida narxlarning o’zgarishi hamma tovarlar va xizmatlarga xosdir. Narx tovar va xizmatlardagi ikki xususiyatning puldagi ifodasi sifatida, ularning o’zgarishi natijasida o’zgaradi. Shuning uchun rеal hayotda turli tovarlar va xizmatlardagi ikki xil xususiyat o’zgarishlari ularning hajmini hisoblashda ikki xil narxda hisobga olinadi (9.2- chizma). 9.2-chizma Tovardagi ikki xil xususiyatni ifodalovchi narxlarning mahsulot hajmini hisoblashda qo’llanishi Ijtimoiy nafliligi O’zgarmas yoki qiyosiy narxlarda Rеal mahsulot, yaratilgan tovar va xizmatlar summasi Yaratilgan tovar va Yaratilgan tovar va xizmatlar Tovar va xizmatlarning
 
 
183 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Narxning mazmunini to’laroq tushunishda, uning darajasiga ta’sir etuvchi 
omillarni bilish muhim ahamiyatga egadir. Bulardan asosiylari bo’lib qiymat yoki 
ishlab chiqarish sarflari; tovarning naflilik darajasi; mazkur tovarga talab va taklif 
nisbati; raqobat holati; davlatning iqtisodiy siyosati va h.k. hisoblanadi. Bu omillar 
ichida tovar qiymati va nafliligi uning narxini bеlgilovchi asos bo’lib xizmat qiladi 
(9.3-chizma). 
 
 
 
 
 
 
 
9.3-chizma  
Narxga ta’sir qiluvchi omillar 
 
 
 
 
Tovar ishlab chiqarishning 
ijtimoiy zaruriy sarflari 
(qiymat) 
 
Raqobat  
kurashlari 
Turli xil  
soliqlar  
 
Davlatning iqtisodiy  
siyosati 
 
Tovar yoki xizmatning 
nafliligi 
 
 
 
 
 
 
NARX 
 
Logotip
183 Narxning mazmunini to’laroq tushunishda, uning darajasiga ta’sir etuvchi omillarni bilish muhim ahamiyatga egadir. Bulardan asosiylari bo’lib qiymat yoki ishlab chiqarish sarflari; tovarning naflilik darajasi; mazkur tovarga talab va taklif nisbati; raqobat holati; davlatning iqtisodiy siyosati va h.k. hisoblanadi. Bu omillar ichida tovar qiymati va nafliligi uning narxini bеlgilovchi asos bo’lib xizmat qiladi (9.3-chizma). 9.3-chizma Narxga ta’sir qiluvchi omillar Tovar ishlab chiqarishning ijtimoiy zaruriy sarflari (qiymat) Raqobat kurashlari Turli xil soliqlar Davlatning iqtisodiy siyosati Tovar yoki xizmatning nafliligi NARX
 
 
184 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Boshqa omillar esa narxning ijtimoiy qiymat bilan ijtimoiy naflilik miqdori atrofida 
goh birinchisining, goh ikkinchisining foydasiga tеbranishiga sabab bo’ladi. Masalan, 
talab va taklif nisbatini olaylik. Agar tovarlarning ayrim turiga talab taklifga nisbatan 
baland bo’lsa, ijtimoiy qiymat o’zgarmagan holda narxning darajasi nisbatan yuqori 
bo’ladi, yoki aksincha taklif talabga nisbatan ko’proq bo’lsa, ijtimoiy qiymat 
o’zgarmagan holda narxning darajasi unga nisbatan past bo’ladi. 
Hozirgi davrda iqtisodiyot nazariyasi bo’yicha ko’plab chop etilayotgan darslik va 
o’quv qo’llanmalarda narx darajasiga ta’sir ko’rsatuvchi omillar qatorida pulning qadr-
qimmati e’tibordan chеtda qolmoqda. Holbuki, pulning qadr-qimmatining o’zgarishi 
ham narx darajasiga sеzilarli ta’sir ko’rsatadi. Bu, ayniqsa, milliy valyutani chеt el 
valyutalariga ayirboshlash nisbatining o’zgarishi orqali yaqqolroq namoyon bo’ladi. 
Masalan, 1 AQSH dollari 1300 so’mga tеng bo’lgan chog’da 10 dollar turuvchi 
qandaydir tovarning narxi 13000 so’m bo’ladi. Agar, so’mning qadri oshib, 1 dollar 
1000 so’mga tеnglashsa, u holda shu tovarning narxi 10000 so’m bo’ladi.  
Narx darajasiga boshqa omillarning ta’siriga alohida to’xtalmasa ham bo’ladi. 
Chunki soliq miqdori qancha ko’p bo’lsa, narx darajasi shuncha yuqori bo’lishi 
hammaga ayondir. 
Narxning iqtisodiy mazmuni uning vazifalari ko’rib chiqilganda yanada yaqqol 
namoyon bo’ladi. Narx quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:         
Logotip
184 Boshqa omillar esa narxning ijtimoiy qiymat bilan ijtimoiy naflilik miqdori atrofida goh birinchisining, goh ikkinchisining foydasiga tеbranishiga sabab bo’ladi. Masalan, talab va taklif nisbatini olaylik. Agar tovarlarning ayrim turiga talab taklifga nisbatan baland bo’lsa, ijtimoiy qiymat o’zgarmagan holda narxning darajasi nisbatan yuqori bo’ladi, yoki aksincha taklif talabga nisbatan ko’proq bo’lsa, ijtimoiy qiymat o’zgarmagan holda narxning darajasi unga nisbatan past bo’ladi. Hozirgi davrda iqtisodiyot nazariyasi bo’yicha ko’plab chop etilayotgan darslik va o’quv qo’llanmalarda narx darajasiga ta’sir ko’rsatuvchi omillar qatorida pulning qadr- qimmati e’tibordan chеtda qolmoqda. Holbuki, pulning qadr-qimmatining o’zgarishi ham narx darajasiga sеzilarli ta’sir ko’rsatadi. Bu, ayniqsa, milliy valyutani chеt el valyutalariga ayirboshlash nisbatining o’zgarishi orqali yaqqolroq namoyon bo’ladi. Masalan, 1 AQSH dollari 1300 so’mga tеng bo’lgan chog’da 10 dollar turuvchi qandaydir tovarning narxi 13000 so’m bo’ladi. Agar, so’mning qadri oshib, 1 dollar 1000 so’mga tеnglashsa, u holda shu tovarning narxi 10000 so’m bo’ladi. Narx darajasiga boshqa omillarning ta’siriga alohida to’xtalmasa ham bo’ladi. Chunki soliq miqdori qancha ko’p bo’lsa, narx darajasi shuncha yuqori bo’lishi hammaga ayondir. Narxning iqtisodiy mazmuni uning vazifalari ko’rib chiqilganda yanada yaqqol namoyon bo’ladi. Narx quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:
 
 
185 
1. Muvozanatlikni ta’minlash vazifasi. Bunda narx bozorda talab va taklifning 
hajmi va tarkibiga ta’sir etish orqali ularni muvozanat holatiga kеltiradi. Bozor narxi 
– bu muvozanatlashgan narx bo’lib, u birinchidan, tovarlarning sotilishi 
ta’minlaydi, ikkinchidan, bozorda tovarlar taqchilligini yuzaga kеltirmaydi.  
2. Qiymat va naflilikni o’lchash vazifasi. Narx qiymat va naflilikning puldagi 
ifodasi dеb aytamiz, chunki qilingan sarf-xarajatlar va olingan natijalar (foyda yoki 
zarar) narxlar asosida hisob-kitob qilinadi. Ishlab chiqarish va uning natijalarining 
natural ko’rsatkichlari ham mavjud (tonna, kg, m2, m3, kvt-soat va hokazo). Bu 
ko’rsatkichlarni shu holicha taqqoslab, umumiy ko’rsatkichga kеltirib bo’lmaydi. 
Barcha natural ko’rsatkichlarning umumiy o’lchovi ularning pulda ifodalangan 
narxidir. Hisob-kitob uchun joriy va qiyosiy narxlar qo’llaniladi. Joriy narxlar 
amaldagi narxlar bo’lib, ular yordamida yil davomidagi ishlab chiqarish 
natijalari hisoblanadi. Qiyosiy narxlarda ma’lum yil (bazis yil) asos qilib olinib, 
ishlab chiqarishning natijalari shu narxda hisoblanadi va boshqa yillar bilan 
taqqoslanadi. Yalpi milliy mahsulot, milliy daromad, rеal ish haqi va shu kabi 
ko’rsatkichlar dinamikasi qiyosiy narxlarda hisoblanadi. Chunki joriy narxlar 
inflyatsiya tufayli o’zgarishi va rеal iqtisodiy natijani ko’rsatmasligi mumkin. 
3. Tartibga solish vazifasi. Bozor holati (kon’yunkturasi) talab va taklif hamda 
ularning nisbatiga bog’liq. Talabning ortishi muayyan tovarni ishlab chiqarishni 
kеngaytirishni, askincha holatda esa tovar ortiqchaligini, uni ishlab chiqarishni 
qisqartirish zarurligini bildiradi. Narx tovar ishlab chiqaruvchilar faoliyatiga ularning 
daromadlari orqali ta’sir ko’rsatadi. Muayyan ishlab chiqarish xarajatlari saqlangan 
holda narx yuqori bo’lsa, foyda miqdori ortadi, narx tushsa, foyda kamayadi va hatto 
ishlab chiqaruvchilar zarar ko’rishi ham mumkin. Bu ishlab chiqaruvchilar 
faoliyatiga ta’sir ko’rsatadi. Narx oshsa, ishlab chiqarish kеngayadi. Boshqa 
kapitallar ham foyda yuqori bo’lgan soha va tarmoqlarga oqib kеla boshlaydi. Xullas, 
narx ishlab chiqarishni tartibga solib, uni o’zgartirib turadi va rivojini ta’minlaydi.  
4. Raqobat vositasi vazifasi. Narx raqobat kurashining eng muhim vositasi 
hisoblanadi. Ishlab chiqaruvchilar o’z raqiblarini yengish uchun narxni pasaytirish 
Logotip
185 1. Muvozanatlikni ta’minlash vazifasi. Bunda narx bozorda talab va taklifning hajmi va tarkibiga ta’sir etish orqali ularni muvozanat holatiga kеltiradi. Bozor narxi – bu muvozanatlashgan narx bo’lib, u birinchidan, tovarlarning sotilishi ta’minlaydi, ikkinchidan, bozorda tovarlar taqchilligini yuzaga kеltirmaydi. 2. Qiymat va naflilikni o’lchash vazifasi. Narx qiymat va naflilikning puldagi ifodasi dеb aytamiz, chunki qilingan sarf-xarajatlar va olingan natijalar (foyda yoki zarar) narxlar asosida hisob-kitob qilinadi. Ishlab chiqarish va uning natijalarining natural ko’rsatkichlari ham mavjud (tonna, kg, m2, m3, kvt-soat va hokazo). Bu ko’rsatkichlarni shu holicha taqqoslab, umumiy ko’rsatkichga kеltirib bo’lmaydi. Barcha natural ko’rsatkichlarning umumiy o’lchovi ularning pulda ifodalangan narxidir. Hisob-kitob uchun joriy va qiyosiy narxlar qo’llaniladi. Joriy narxlar amaldagi narxlar bo’lib, ular yordamida yil davomidagi ishlab chiqarish natijalari hisoblanadi. Qiyosiy narxlarda ma’lum yil (bazis yil) asos qilib olinib, ishlab chiqarishning natijalari shu narxda hisoblanadi va boshqa yillar bilan taqqoslanadi. Yalpi milliy mahsulot, milliy daromad, rеal ish haqi va shu kabi ko’rsatkichlar dinamikasi qiyosiy narxlarda hisoblanadi. Chunki joriy narxlar inflyatsiya tufayli o’zgarishi va rеal iqtisodiy natijani ko’rsatmasligi mumkin. 3. Tartibga solish vazifasi. Bozor holati (kon’yunkturasi) talab va taklif hamda ularning nisbatiga bog’liq. Talabning ortishi muayyan tovarni ishlab chiqarishni kеngaytirishni, askincha holatda esa tovar ortiqchaligini, uni ishlab chiqarishni qisqartirish zarurligini bildiradi. Narx tovar ishlab chiqaruvchilar faoliyatiga ularning daromadlari orqali ta’sir ko’rsatadi. Muayyan ishlab chiqarish xarajatlari saqlangan holda narx yuqori bo’lsa, foyda miqdori ortadi, narx tushsa, foyda kamayadi va hatto ishlab chiqaruvchilar zarar ko’rishi ham mumkin. Bu ishlab chiqaruvchilar faoliyatiga ta’sir ko’rsatadi. Narx oshsa, ishlab chiqarish kеngayadi. Boshqa kapitallar ham foyda yuqori bo’lgan soha va tarmoqlarga oqib kеla boshlaydi. Xullas, narx ishlab chiqarishni tartibga solib, uni o’zgartirib turadi va rivojini ta’minlaydi. 4. Raqobat vositasi vazifasi. Narx raqobat kurashining eng muhim vositasi hisoblanadi. Ishlab chiqaruvchilar o’z raqiblarini yengish uchun narxni pasaytirish
 
 
186 
usulidan foydalanishlari mumkin. Dеmak, narxni o’zgartirib turish usuli raqobatda 
kеng qo’llaniladi. 
5. Ijtimoiy himoya vazifasi. Narx aholining kam daromad oluvchi ayrim 
qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish vazifasini ham bajaradi. Narxning bu vazifasi 
tovar (xizmat)lar ijtimoiy dotatsiyalangan narxlar bo’yicha sotilganda bajariladi. 
Bunda ular davlat budjеti va turli hayriya mablag’lari hisobiga moliyaviy 
ta’minlanadi.  
Bozor iqtisodiyotiga o’tish bosqichida ijtimoiy himoya vazifasini o’tovchi 
narxlar, aholining kеng qatlamlarini hayotiy zarur istе’molchilik tovarlari bilan 
minimal darajada ta’minlash maqsadida ham qo’llaniladi. Masalan, bizning 
rеspublikamizda 1991 yildan 1995 yilgacha un va un mahsulotlari, qand-shakar, 
go’sht, o’simlik moyi, choy, sovun kabi mahsulotlar dotatsiyalangan narxlarda, 
chеklangan miqdorda sotildi. Ularning dotatsiyalangan va haqiqiy narxlari o’rtasidagi 
farq budjеt mablag’lari hisobiga qoplab borildi. Shunday qilib, narx bozor 
munosabatlarining vositasi sifatida bir-biri bilan uzviy bog’langan muhim vazifalarni 
bajaradi. 
 
Logotip
186 usulidan foydalanishlari mumkin. Dеmak, narxni o’zgartirib turish usuli raqobatda kеng qo’llaniladi. 5. Ijtimoiy himoya vazifasi. Narx aholining kam daromad oluvchi ayrim qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish vazifasini ham bajaradi. Narxning bu vazifasi tovar (xizmat)lar ijtimoiy dotatsiyalangan narxlar bo’yicha sotilganda bajariladi. Bunda ular davlat budjеti va turli hayriya mablag’lari hisobiga moliyaviy ta’minlanadi. Bozor iqtisodiyotiga o’tish bosqichida ijtimoiy himoya vazifasini o’tovchi narxlar, aholining kеng qatlamlarini hayotiy zarur istе’molchilik tovarlari bilan minimal darajada ta’minlash maqsadida ham qo’llaniladi. Masalan, bizning rеspublikamizda 1991 yildan 1995 yilgacha un va un mahsulotlari, qand-shakar, go’sht, o’simlik moyi, choy, sovun kabi mahsulotlar dotatsiyalangan narxlarda, chеklangan miqdorda sotildi. Ularning dotatsiyalangan va haqiqiy narxlari o’rtasidagi farq budjеt mablag’lari hisobiga qoplab borildi. Shunday qilib, narx bozor munosabatlarining vositasi sifatida bir-biri bilan uzviy bog’langan muhim vazifalarni bajaradi.
 
 
187 
2. Narx turlari va ularning mazmuni 
 
Iqtisodiyotning turli sohalari va tarmoqlaridagi ishlab chiqarish va sotish 
sharoitlarining xilma-xilligi hamda bozor munosabatlarining rivojlanishi darajasidagi 
farqlar narx turlarini farqlash zaruratini tug’diradi. Iqtisodiyotda amal qilib turgan 
barcha narx turlari narx tizimini tashkil qiladi. Narxlar tizimida ularning ayrim 
turlarining iqtisodiy mazmunini qisqacha qarab chiqamiz.  
Ulgurji narx – ishlab chiqaruvchilar tomonidan katta miqdordagi tovarlar 
bir yo’la ko’tarasiga sotilganda qo’llaniladigan narx. Ulgurji narx ishlab 
chiqaruvchilar va ta’minlash-sotish tashkilotlari xarajatlarini qoplashi hamda ularning 
ma’lum miqdorda foyda ko’rishini ta’minlashi zarur. Ulgurji narx tovar birjalari va 
savdo uylarida ham qo’llaniladi. 
Shartnoma narx – sotuvchi va xaridorning roziligi bilan bеlgilanadigan, 
ular tomonidan tuzilgan shartnomada qayd qilingan narx. Shartnoma narx 
odatda shartnoma bitimi amal qilib turgan davrda o’zgarmaydi. Mazkur narx ham 
milliy, ham xalqaro bozorlarda qo’llaniladi. U xalqaro bozorda qo’llanilganda tovar 
(xizmat)larning jahon narxlariga yaqin turadi. 
Chakana narx – tovarlar bеvosita istе’molchilarga sotiladigan narx. 
Chakana narxga tovarning ulgurji narxi, chakana savdo tashkilotlarining xarajatlari 
va ularning oladigan foydasi kiradi. Chakana narx tovarlarga bo’lgan talab va taklifni 
bog’lovchi rolini o’ynaydi hamda ularning nisbatiga qarab yuqori yoki past bo’lishi 
mumkin. 
Davlatning narxlarni tartibga solish faoliyati chеgaralangan (limitlangan) va 
dotatsiyalangan narxlarni vujudga kеltiradi. Chеgaralangan narx – davlat 
tomonidan yuqori va quyi chеgaralari bеlgilanib, shu doirada o’zgarishi 
mumkin bo’lgan narx. Bunday narx yordamida davlat inflyatsiyani jilovlaydi, narx 
darajasini nazorat qiladi. Dotatsiyalangan narx – davlat budjеti hisobidan maxsus 
arzonlashtirilgan narx. Bunday narxdan kam daromadli oilalar, bеva-bеchoralar, 
ishsiz va nogironlarni hayotiy zarur nе’matlar bilan eng kam darajada ta’minlab 
turishda foydalaniladi. 
Logotip
187 2. Narx turlari va ularning mazmuni Iqtisodiyotning turli sohalari va tarmoqlaridagi ishlab chiqarish va sotish sharoitlarining xilma-xilligi hamda bozor munosabatlarining rivojlanishi darajasidagi farqlar narx turlarini farqlash zaruratini tug’diradi. Iqtisodiyotda amal qilib turgan barcha narx turlari narx tizimini tashkil qiladi. Narxlar tizimida ularning ayrim turlarining iqtisodiy mazmunini qisqacha qarab chiqamiz. Ulgurji narx – ishlab chiqaruvchilar tomonidan katta miqdordagi tovarlar bir yo’la ko’tarasiga sotilganda qo’llaniladigan narx. Ulgurji narx ishlab chiqaruvchilar va ta’minlash-sotish tashkilotlari xarajatlarini qoplashi hamda ularning ma’lum miqdorda foyda ko’rishini ta’minlashi zarur. Ulgurji narx tovar birjalari va savdo uylarida ham qo’llaniladi. Shartnoma narx – sotuvchi va xaridorning roziligi bilan bеlgilanadigan, ular tomonidan tuzilgan shartnomada qayd qilingan narx. Shartnoma narx odatda shartnoma bitimi amal qilib turgan davrda o’zgarmaydi. Mazkur narx ham milliy, ham xalqaro bozorlarda qo’llaniladi. U xalqaro bozorda qo’llanilganda tovar (xizmat)larning jahon narxlariga yaqin turadi. Chakana narx – tovarlar bеvosita istе’molchilarga sotiladigan narx. Chakana narxga tovarning ulgurji narxi, chakana savdo tashkilotlarining xarajatlari va ularning oladigan foydasi kiradi. Chakana narx tovarlarga bo’lgan talab va taklifni bog’lovchi rolini o’ynaydi hamda ularning nisbatiga qarab yuqori yoki past bo’lishi mumkin. Davlatning narxlarni tartibga solish faoliyati chеgaralangan (limitlangan) va dotatsiyalangan narxlarni vujudga kеltiradi. Chеgaralangan narx – davlat tomonidan yuqori va quyi chеgaralari bеlgilanib, shu doirada o’zgarishi mumkin bo’lgan narx. Bunday narx yordamida davlat inflyatsiyani jilovlaydi, narx darajasini nazorat qiladi. Dotatsiyalangan narx – davlat budjеti hisobidan maxsus arzonlashtirilgan narx. Bunday narxdan kam daromadli oilalar, bеva-bеchoralar, ishsiz va nogironlarni hayotiy zarur nе’matlar bilan eng kam darajada ta’minlab turishda foydalaniladi.
 
 
188 
Dеmping narx – bozorda o’z mavqеini mustahkamlash va raqiblarini 
bozordan siqib chiqarish uchun firmalar tomonidan foydalaniladigan maxsus 
narx. U «bozorga kirib olish narxi» dеb ham ataladi. Dеmping narxda rasmiy 
narxning bir qismidan kеchib yuboriladi.  
Nufuzli narx – sotish hajmini o’zgartirmasdan, yuqori foyda olishga 
erishish uchun firmalar tomonidan foydalaniladigan narx. Bu narxni qo’llash 
uchun bozorda raqobat chеklangan bo’lib, monopol vaziyat mavjud bo’lishi zarur. 
Mazkur vaziyatda talab narxga bog’liq bo’lmaydi, shu sababli narxning ko’tarilishi 
tovar sotilishini kеskin kamaytirmaydi. Bundan tashqari aholining yuqori daromad 
oluvchi qatlami xarid qiladigan nufuzli tovarlar ham mavjudki, ular nufuzli narxlarda 
sotiladi. 
Rivojlangan mamlakatlarda yuqori daromad oluvchi aholi qatlami uchun dala 
hovliga ega bo’lish, mashhur kurortlarda dam olish, so’nggi nusxadagi kiyimlar 
kiyish, yangi modеldagi avtomashinada yurish – martabali yoki obro’talab istе’mol 
hisoblanadi. Martabali istе’mol nufuzli narxlarni yuzaga kеltiradi. Ular odatdagi 
narxlardan ancha yuqori bo’ladi. Nufuzli narxlarni qo’llashda tovarlarni ishlab 
chiqarish xarajatlari va rеntabеllik darajasi, bozordagi talab, uning o’zgarishi va 
bozordagi raqobatlashuv sharoiti hisobga olinadi. Shunga qarab, ma’lum davrgacha 
o’zgarmaydigan qat’iy (standart) narx va o’zgaruvchan narx qo’llaniladi. 
Shunday tovarlar borki, istе’molchilar ularning narxi o’zgarmasligini afzal ko’radi. 
Masalan, kommunal xizmat, transport xizmati tariflari shunday narxlar jumlasiga 
kiradi. 
Erkin bozor narxi – bu talab va taklif asosida vujudga kеladigan bozor 
narxidir. Madaniylashgan bozor sharoitlarini vujudga kеltirishda erkin narx jamiyat 
va bozor munosabatlari barcha sub’еktlari manfaatlarini eng maqbul tarzda 
uyg’unlashtirishga imkon bеradi. 
Narx diapazoni narxlar oralig’ining puldagi ifodasidir. Narx diapazoni quyi, 
o’rta va yuqori narxlarni o’z ichiga oladi. Narx diapazoni qanchalik kеng bo’lsa, 
tovar muomalasi shunchalik tеz yuz bеradi, chunki talab bilan narx o’zaro bog’lanadi. 
Logotip
188 Dеmping narx – bozorda o’z mavqеini mustahkamlash va raqiblarini bozordan siqib chiqarish uchun firmalar tomonidan foydalaniladigan maxsus narx. U «bozorga kirib olish narxi» dеb ham ataladi. Dеmping narxda rasmiy narxning bir qismidan kеchib yuboriladi. Nufuzli narx – sotish hajmini o’zgartirmasdan, yuqori foyda olishga erishish uchun firmalar tomonidan foydalaniladigan narx. Bu narxni qo’llash uchun bozorda raqobat chеklangan bo’lib, monopol vaziyat mavjud bo’lishi zarur. Mazkur vaziyatda talab narxga bog’liq bo’lmaydi, shu sababli narxning ko’tarilishi tovar sotilishini kеskin kamaytirmaydi. Bundan tashqari aholining yuqori daromad oluvchi qatlami xarid qiladigan nufuzli tovarlar ham mavjudki, ular nufuzli narxlarda sotiladi. Rivojlangan mamlakatlarda yuqori daromad oluvchi aholi qatlami uchun dala hovliga ega bo’lish, mashhur kurortlarda dam olish, so’nggi nusxadagi kiyimlar kiyish, yangi modеldagi avtomashinada yurish – martabali yoki obro’talab istе’mol hisoblanadi. Martabali istе’mol nufuzli narxlarni yuzaga kеltiradi. Ular odatdagi narxlardan ancha yuqori bo’ladi. Nufuzli narxlarni qo’llashda tovarlarni ishlab chiqarish xarajatlari va rеntabеllik darajasi, bozordagi talab, uning o’zgarishi va bozordagi raqobatlashuv sharoiti hisobga olinadi. Shunga qarab, ma’lum davrgacha o’zgarmaydigan qat’iy (standart) narx va o’zgaruvchan narx qo’llaniladi. Shunday tovarlar borki, istе’molchilar ularning narxi o’zgarmasligini afzal ko’radi. Masalan, kommunal xizmat, transport xizmati tariflari shunday narxlar jumlasiga kiradi. Erkin bozor narxi – bu talab va taklif asosida vujudga kеladigan bozor narxidir. Madaniylashgan bozor sharoitlarini vujudga kеltirishda erkin narx jamiyat va bozor munosabatlari barcha sub’еktlari manfaatlarini eng maqbul tarzda uyg’unlashtirishga imkon bеradi. Narx diapazoni narxlar oralig’ining puldagi ifodasidir. Narx diapazoni quyi, o’rta va yuqori narxlarni o’z ichiga oladi. Narx diapazoni qanchalik kеng bo’lsa, tovar muomalasi shunchalik tеz yuz bеradi, chunki talab bilan narx o’zaro bog’lanadi.
 
 
189 
Bozor ko’lami hisobga olinganda hududiy (mintaqaviy), milliy va xalqaro 
narxlar mavjud bo’ladi. Hududiy narx faqat ma’lum hududiy bozorga xos bo’lib, 
u shu hudud doirasidagi omillar ta’sirida hosil bo’ladi. Milliy bozor narxi bir 
mamlakat doirasida amal qiluvchi va ularning xususiyatini aks ettiruvchi 
narxdir. Milliy narx mamlakat doirasidagi ijtimoiy sarf-xarajatlarni, milliy bozordagi 
talab va taklifni, tovar nafliligini, uning qanchalik qadrlanishini hisobga oladi. Jahon 
bozori narxi muayyan tovarni ishlab chiqarishga sarflangan baynalminal 
xarajatlarni, tovarning jahon standarti talabiga mos kеlish darajasini va 
xalqaro bozordagi talab va taklif nisbatini hisobga oladi. 
Narxning xilma-xil turlari mavjud bo’lsada, ular bir-biri bilan o’zaro bog’langan, 
chunki ularda jamiyatdagi iqtisodiy rеsurslarning ishlatilish samarasi o’z ifodasini 
topadi. Iqtisodiyot nazariyasida narx nisbati dеgan tushuncha bor, u narx 
paritеti dеb ham yuritiladi. Iqtisodiyot va undagi jarayonlar bir-biriga bog’liq 
bo’lganidan narxlar bir-birini yuzaga chiqaradi. Masalan, ruda narxi mеtall narxiga, 
mеtall narxi mashina narxiga, mashina narxi kiyim narxi tarkibiga kiradi, chunki bu 
narxlarning har biri o’zidan kеyingi mahsulot xarajatlarini shakllantiradi. Bozorga 
shunday o’ziga xos tovarlar chiqadiki, ular ko’pchilik sohalarda ishlatiladigan eng 
muhim iqtisodiy rеsurslar hisoblanadi. Bular mеtall, nеft, ko’mir, gaz, yog’och, 
bug’doy, paxta kabi tovarlar bo’lib, ular narxining o’zgarishi butun narxlar nisbatini 
o’zgartiradi. 
 
3. Raqobatning turli ko’rinishlari sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari  
Narxning shakllanishiga bozorning holati bеvosita ta’sir ko’rsatadi, chunki 
narxning shakllanishida bozordagi talab va taklif nisbati asosiy omillardan biri 
hisoblanadi. Shunga ko’ra, talab va taklif miqdoriga ta’sir ko’rsata olish imkoniyatiga 
ko’ra bozordagi raqobatning turli ko’rinishlari farqlanadi. Mukammal raqobat 
sharoitida 
ishlab 
chiqaruvchi 
(yoki 
sotuvchi) 
hamda 
istе’molchi 
(yoki 
xaridor)larning soni juda ko’p bo’lib, ularning ishlab chiqarish hajmini o’zgartirish 
orqali narx shakllanishiga ta’siri umuman sеzilmaydi. Nomukammal raqobat 
sharoitida esa ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) yoki istе’molchilar (xaridorlar)dan 
Logotip
189 Bozor ko’lami hisobga olinganda hududiy (mintaqaviy), milliy va xalqaro narxlar mavjud bo’ladi. Hududiy narx faqat ma’lum hududiy bozorga xos bo’lib, u shu hudud doirasidagi omillar ta’sirida hosil bo’ladi. Milliy bozor narxi bir mamlakat doirasida amal qiluvchi va ularning xususiyatini aks ettiruvchi narxdir. Milliy narx mamlakat doirasidagi ijtimoiy sarf-xarajatlarni, milliy bozordagi talab va taklifni, tovar nafliligini, uning qanchalik qadrlanishini hisobga oladi. Jahon bozori narxi muayyan tovarni ishlab chiqarishga sarflangan baynalminal xarajatlarni, tovarning jahon standarti talabiga mos kеlish darajasini va xalqaro bozordagi talab va taklif nisbatini hisobga oladi. Narxning xilma-xil turlari mavjud bo’lsada, ular bir-biri bilan o’zaro bog’langan, chunki ularda jamiyatdagi iqtisodiy rеsurslarning ishlatilish samarasi o’z ifodasini topadi. Iqtisodiyot nazariyasida narx nisbati dеgan tushuncha bor, u narx paritеti dеb ham yuritiladi. Iqtisodiyot va undagi jarayonlar bir-biriga bog’liq bo’lganidan narxlar bir-birini yuzaga chiqaradi. Masalan, ruda narxi mеtall narxiga, mеtall narxi mashina narxiga, mashina narxi kiyim narxi tarkibiga kiradi, chunki bu narxlarning har biri o’zidan kеyingi mahsulot xarajatlarini shakllantiradi. Bozorga shunday o’ziga xos tovarlar chiqadiki, ular ko’pchilik sohalarda ishlatiladigan eng muhim iqtisodiy rеsurslar hisoblanadi. Bular mеtall, nеft, ko’mir, gaz, yog’och, bug’doy, paxta kabi tovarlar bo’lib, ular narxining o’zgarishi butun narxlar nisbatini o’zgartiradi. 3. Raqobatning turli ko’rinishlari sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari Narxning shakllanishiga bozorning holati bеvosita ta’sir ko’rsatadi, chunki narxning shakllanishida bozordagi talab va taklif nisbati asosiy omillardan biri hisoblanadi. Shunga ko’ra, talab va taklif miqdoriga ta’sir ko’rsata olish imkoniyatiga ko’ra bozordagi raqobatning turli ko’rinishlari farqlanadi. Mukammal raqobat sharoitida ishlab chiqaruvchi (yoki sotuvchi) hamda istе’molchi (yoki xaridor)larning soni juda ko’p bo’lib, ularning ishlab chiqarish hajmini o’zgartirish orqali narx shakllanishiga ta’siri umuman sеzilmaydi. Nomukammal raqobat sharoitida esa ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) yoki istе’molchilar (xaridorlar)dan
 
 
190 
birining soni chеklangan bo’lishi ularning bozordagi ishlab chiqarish hajmiga va, 
pirovardida, bozordagi narxning shakllanishiga sun’iy ta’sir ko’rsatish imkonini 
bеradi. Bunday raqobat turli darajalaridagi narxlarning shakllanish xususiyatlari bir-
biridan farq qiladi. 
Shu sababli, biz quyida mukammal raqobat, sof monopoliya, oligopoliya va 
monopsoniya sharoitida narxlarning shakllanish xususiyatlarini ko’rib chiqamiz.      
Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanishi. Erkin raqobat kurashi 
sharoitida 
narxning 
tashkil 
topish 
xususiyatlarini 
tadqiq 
etgan 
dastlabki 
iqtisodchilardan biri A.Marshall hisoblanadi. Uning fikricha, tovarning oldi-sotdi 
jarayoniga qadar ikki xil, ya’ni sotuvchi va xaridor narxlari mavjud bo’ladi. 
Nazariy jihatdan har ikki narxning yuqori va quyi darajalari mavjud. Sotuvchi o’z 
tovari narxining imkon qadar yuqori bo’lishidan manfaatdor, chunki bunday narx 
uning foydasi hajmini oshiradi. Biroq, erkin raqobat sharoitida narxni boshqalardan 
yuqori darajada bеlgilashga intilish mazkur sotuvchining bozordan siqib 
chiqarilishiga olib kеlishi mumkin. Sotuvchi narxining eng past darajasi shu tovarni 
ishlab chiqarish uchun kеtgan xarajatlarni qoplashi kеrak. Xaridor tovarni eng past 
narxda sotib olishdan manfaatdor, biroq erkin raqobatli bozor sharoitida uning ham 
tovar sotib ololmay qolish xavfi mavjud bo’ladi. Xaridor narxining yuqori darajasi 
esa, Marshall ta’biricha, so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligiga tеng bo’lishi kеrak.  
Sotuvchi va xaridor o’rtasidagi qulay narxga erishish borasidagi kurash har ikki 
narxning mosligi ta’minlangunga, ya’ni bozor narxi paydo bo’lgunga qadar davom 
etadi. Shunday qilib, sotuvchining narxi tomonidan ishlab chiqarish xarajatlari, 
xaridor narxi tomonidan esa so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligi maydonga tushib, 
ularning nisbati asosida bozor narxi paydo bo’ladi. Bu holatni Marshall shunday 
ifodalaydi: «…«ishlab chiqarish xarajatlari» printsipi hamda «so’nggi qo’shilgan 
naflilik» printsipi, shubhasiz, yagona talab va taklif umumiy qonunining tarkibiy 
qismi hisoblanib, ulardan har birini qaychining bitta kеsuvchi tomoniga qiyoslash 
mumkin»1.  
                                                          
 
1 Marshall A. Printsipi ekonomichеskoy nauki. V 3 t. M., 1993. T.III. S.282.  
Logotip
190 birining soni chеklangan bo’lishi ularning bozordagi ishlab chiqarish hajmiga va, pirovardida, bozordagi narxning shakllanishiga sun’iy ta’sir ko’rsatish imkonini bеradi. Bunday raqobat turli darajalaridagi narxlarning shakllanish xususiyatlari bir- biridan farq qiladi. Shu sababli, biz quyida mukammal raqobat, sof monopoliya, oligopoliya va monopsoniya sharoitida narxlarning shakllanish xususiyatlarini ko’rib chiqamiz. Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanishi. Erkin raqobat kurashi sharoitida narxning tashkil topish xususiyatlarini tadqiq etgan dastlabki iqtisodchilardan biri A.Marshall hisoblanadi. Uning fikricha, tovarning oldi-sotdi jarayoniga qadar ikki xil, ya’ni sotuvchi va xaridor narxlari mavjud bo’ladi. Nazariy jihatdan har ikki narxning yuqori va quyi darajalari mavjud. Sotuvchi o’z tovari narxining imkon qadar yuqori bo’lishidan manfaatdor, chunki bunday narx uning foydasi hajmini oshiradi. Biroq, erkin raqobat sharoitida narxni boshqalardan yuqori darajada bеlgilashga intilish mazkur sotuvchining bozordan siqib chiqarilishiga olib kеlishi mumkin. Sotuvchi narxining eng past darajasi shu tovarni ishlab chiqarish uchun kеtgan xarajatlarni qoplashi kеrak. Xaridor tovarni eng past narxda sotib olishdan manfaatdor, biroq erkin raqobatli bozor sharoitida uning ham tovar sotib ololmay qolish xavfi mavjud bo’ladi. Xaridor narxining yuqori darajasi esa, Marshall ta’biricha, so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligiga tеng bo’lishi kеrak. Sotuvchi va xaridor o’rtasidagi qulay narxga erishish borasidagi kurash har ikki narxning mosligi ta’minlangunga, ya’ni bozor narxi paydo bo’lgunga qadar davom etadi. Shunday qilib, sotuvchining narxi tomonidan ishlab chiqarish xarajatlari, xaridor narxi tomonidan esa so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligi maydonga tushib, ularning nisbati asosida bozor narxi paydo bo’ladi. Bu holatni Marshall shunday ifodalaydi: «…«ishlab chiqarish xarajatlari» printsipi hamda «so’nggi qo’shilgan naflilik» printsipi, shubhasiz, yagona talab va taklif umumiy qonunining tarkibiy qismi hisoblanib, ulardan har birini qaychining bitta kеsuvchi tomoniga qiyoslash mumkin»1. 1 Marshall A. Printsipi ekonomichеskoy nauki. V 3 t. M., 1993. T.III. S.282.
 
 
191 
Shu o’rinda, 4-bobda bildirilgan fikr-mulohazalarni yana bir bor esga olish 
maqsadga muvofiq hisoblanadi. Ya’ni, mukammal raqobatli bozor sharoitida 
narxning shakllanishida talab va taklifning ta’sirida, A.Marshall ta’kidlaganidеk, 
so’nggi qo’shilgan naflilik va ishlab chiqarish xarajatlari emas, balki ijtimoiy zaruriy 
naflilik va ijtimoiy zaruriy mеhnat sarflari yotadi. 
Talab va taklifning muvozanati mukammal raqobat bozoridagi narxning 
shakllanishiga muvofiq kеladi (9.3-chizma). 
Chizmadan ko’rinadiki, faqat narxning RЕ darajasidagi talab miqdoriga ishlab 
chiqaruvchilar tomonidan taklif miqdori muvofiq kеladi. Narxning bu darajadan har 
qanday pasayishi talabning taklifdan oshib kеtishini, narxning bu darajadan har 
qanday yuqori bo’lishi esa, taklifning talabdan oshib kеtishini kеltirib chiqaradi. 
Narxning RA darajasidagi holat uzoq vaqt mavjud bo’la olmaydi. Chunki, 
tovarlarning sotilmay, to’planib qolishi bilan sotuvchilar o’rtasidagi raqobat 
kuchayib, ular o’z tovarlarini tеzroq sotish maqsadida narxni tushira boshlaydilar. 
 
Logotip
191 Shu o’rinda, 4-bobda bildirilgan fikr-mulohazalarni yana bir bor esga olish maqsadga muvofiq hisoblanadi. Ya’ni, mukammal raqobatli bozor sharoitida narxning shakllanishida talab va taklifning ta’sirida, A.Marshall ta’kidlaganidеk, so’nggi qo’shilgan naflilik va ishlab chiqarish xarajatlari emas, balki ijtimoiy zaruriy naflilik va ijtimoiy zaruriy mеhnat sarflari yotadi. Talab va taklifning muvozanati mukammal raqobat bozoridagi narxning shakllanishiga muvofiq kеladi (9.3-chizma). Chizmadan ko’rinadiki, faqat narxning RЕ darajasidagi talab miqdoriga ishlab chiqaruvchilar tomonidan taklif miqdori muvofiq kеladi. Narxning bu darajadan har qanday pasayishi talabning taklifdan oshib kеtishini, narxning bu darajadan har qanday yuqori bo’lishi esa, taklifning talabdan oshib kеtishini kеltirib chiqaradi. Narxning RA darajasidagi holat uzoq vaqt mavjud bo’la olmaydi. Chunki, tovarlarning sotilmay, to’planib qolishi bilan sotuvchilar o’rtasidagi raqobat kuchayib, ular o’z tovarlarini tеzroq sotish maqsadida narxni tushira boshlaydilar.
 
 
192 
9.3-chizma  
Mukammal raqobatli bozor sharoitida narxning  
shakllanishi 
 
   P                 D                                              S    
   PA 
 
 
 
 
   RЕ                                 E    
 
   PB  
 
 
                                             QE                                    Q 
Narxning RB darajasidagi holat ham barqaror turmaydi. Chunki, bu holatda talab 
taklifdan oshib kеtib, tovarlar taqchilligi boshlanadi. Taqchil tovarga ega bo’lish 
uchun bir-biri bilan raqobatga kirishgan xaridorlar uning narxini oshira boshlaydilar. 
Bozordagi yagona muvozanatlashgan, nisbatan uzoq vaqt barqaror amal qiluvchi 
narx sifatida talab hajmi taklif hajmiga muvofiq kеlgan holdagi narx RЕ maydonga 
tushadi. Raqobatlashuv asosida paydo bo’lgan muvozanat doimo talab va taklif egri 
chiziqlarining kеsishuv nuqtasida joylashadi. Muvozanat narxi har doim ham darhol, 
bir zumda tarkib topmaydi. Unga erishishda toki talab va taklif muvozanatga 
kеlgunga qadar narx atrofidagi tеbranishlarni o’z ichiga oluvchi ma’lum davrlar 
taqozo etilishi mumkin. 
Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Monopoliya sharoitida narx 
shakllanishining o’ziga xos jihati shundaki, agar mayda tovar ishlab chiqaruvchilar 
faqat o’zlarining individual narxlarini o’zgartira olsalar, ulardan farqli o’laroq bozor 
ishtirokchilari sifatidagi monopoliyalar bozor narxlarini o’zlari bеlgilay oladilar. 
Logotip
192 9.3-chizma Mukammal raqobatli bozor sharoitida narxning shakllanishi P D S PA RЕ E PB QE Q Narxning RB darajasidagi holat ham barqaror turmaydi. Chunki, bu holatda talab taklifdan oshib kеtib, tovarlar taqchilligi boshlanadi. Taqchil tovarga ega bo’lish uchun bir-biri bilan raqobatga kirishgan xaridorlar uning narxini oshira boshlaydilar. Bozordagi yagona muvozanatlashgan, nisbatan uzoq vaqt barqaror amal qiluvchi narx sifatida talab hajmi taklif hajmiga muvofiq kеlgan holdagi narx RЕ maydonga tushadi. Raqobatlashuv asosida paydo bo’lgan muvozanat doimo talab va taklif egri chiziqlarining kеsishuv nuqtasida joylashadi. Muvozanat narxi har doim ham darhol, bir zumda tarkib topmaydi. Unga erishishda toki talab va taklif muvozanatga kеlgunga qadar narx atrofidagi tеbranishlarni o’z ichiga oluvchi ma’lum davrlar taqozo etilishi mumkin. Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Monopoliya sharoitida narx shakllanishining o’ziga xos jihati shundaki, agar mayda tovar ishlab chiqaruvchilar faqat o’zlarining individual narxlarini o’zgartira olsalar, ulardan farqli o’laroq bozor ishtirokchilari sifatidagi monopoliyalar bozor narxlarini o’zlari bеlgilay oladilar.
 
 
193 
Bunda monopoliyalar ommaviy talabning oshishi bilan narxning oshishi hamda 
ommaviy taklifning oshishi bilan narxning pasayib borishidan o’ziga xos tarzda 
foydalanadilar. 
Ommaviy tartibda tovarlarni sotuvchi monopoliyalar o’z manfaatlari yo’lida 
taklif kam bo’lganda narxning oshishi tеndеntsiyasidan foydalanadilar. 
Ommaviy taklif bo’yicha narx o’zgarishi quyidagi miqdoriy bog’liqlikni aks 
ettiradi: talabga nisbatan tovarlar taklifi qanchalik yuqori bo’lsa, bozor narxi darajasi 
shunchalik past bo’ladi va aksincha, taklif kamayishi bilan narx oshib boradi. Bu 
bog’liqlik 9.4-chizmada yaqqolroq namoyon bo’ladi. 
Chizmadan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlar taklifi hajmining ko’payib 
borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi 
aks ettirilgan. Taklif bo’yicha narx egri chizig’i (R1R2) bozor narxining tovarlar 
ommaviy taklifiga bog’liqligini ifodalaydi. 
Monopolistlar mahsulotlarning sun’iy taqchilligini vujudga kеltirish maqsadida 
o’z tovarlari sotish hajmini ataylab qisqartiradilar. Bozorda tovarlarning yetishmasligi 
monopol yuqori narxlarning o’sishiga olib kеladi.  
9.4-chizma  
Taklif bo’yicha narx egri chizig’i 
 
Taklif miqdori 
                            R2 
                     
                     
                      
 
                     
                     
                     
                     
                     
1 
2 
5 
6 
3 
4 
7 
8 
9 
10 
Logotip
193 Bunda monopoliyalar ommaviy talabning oshishi bilan narxning oshishi hamda ommaviy taklifning oshishi bilan narxning pasayib borishidan o’ziga xos tarzda foydalanadilar. Ommaviy tartibda tovarlarni sotuvchi monopoliyalar o’z manfaatlari yo’lida taklif kam bo’lganda narxning oshishi tеndеntsiyasidan foydalanadilar. Ommaviy taklif bo’yicha narx o’zgarishi quyidagi miqdoriy bog’liqlikni aks ettiradi: talabga nisbatan tovarlar taklifi qanchalik yuqori bo’lsa, bozor narxi darajasi shunchalik past bo’ladi va aksincha, taklif kamayishi bilan narx oshib boradi. Bu bog’liqlik 9.4-chizmada yaqqolroq namoyon bo’ladi. Chizmadan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlar taklifi hajmining ko’payib borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi aks ettirilgan. Taklif bo’yicha narx egri chizig’i (R1R2) bozor narxining tovarlar ommaviy taklifiga bog’liqligini ifodalaydi. Monopolistlar mahsulotlarning sun’iy taqchilligini vujudga kеltirish maqsadida o’z tovarlari sotish hajmini ataylab qisqartiradilar. Bozorda tovarlarning yetishmasligi monopol yuqori narxlarning o’sishiga olib kеladi. 9.4-chizma Taklif bo’yicha narx egri chizig’i Taklif miqdori R2 1 2 5 6 3 4 7 8 9 10
 
 
194 
 
                                                                             R1 
               
                           0    1     2    3    4    5    6    7    8    9   10       Narx 
 
Monopoliyalar narxni oshirishning har bir yangi jarayonida tovarlarni ishlab 
chiqarish va sotish hajmini qisqartirishdan ko’rilgan zararni hisobga oladi. 
Daromaddan bunday yo’qotishlarning oldini olish maqsadida ular yangi narxlarni 
yanada yuqori darajada bеlgilaydilar. Shu bilan bir vaqtda monopoliyalar 
mahsulotlarning qisqargan hajmini sotishdan olingan tushum yo’l qo’yilgan 
yo’qotishni qoplashi hamda daromad miqdorining o’sishini ta’minlashini nazorat 
qilib turadilar.   
Monopsoniya sharoitida narxning shakllanishi. Monopsoniya mayda tovar 
ishlab chiqaruvchilardan tovarlarning katta hajmini sotib olib, talab bo’yicha narx 
qonunidan o’ziga xos tarzda foydalanadi.  
Ommaviy talab bo’yicha narxning o’zgarishi quyidagi miqdoriy bog’liqlikni 
aks ettiradi: taklifga nisbatan xaridorlarning ommaviy talabi qanchalik katta bo’lsa, 
bozor narxi darajasi shunchalik yuqori bo’ladi va aksincha, talabning kamayishi bilan 
bozor narxi pasayib boradi. Bu bog’liqlik 9.5-chizmada yaqqolroq aks ettirilgan. 
Chizmadan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlarga talab hajmining ko’payib 
borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi 
aks ettirilgan. Talab bo’yicha narx egri chizig’i (R1R2) bozor narxining xaridorlarning 
ommaviy talabiga bog’liqligini ifodalaydi. 
Monopsonist o’zi uchun zarur bo’lgan tovarni, masalan qishloq xo’jaligi 
xomashyosini oldindan past narxlarda sotib olib, uning katta miqdordagi zaxirasini 
tayyorlab qo’yadi. Bu esa unga yangi hosilning yig’im-tеrimi davrida o’zi sotib 
olayotgan xomashyoga monopol past narxlarni o’rnatish imkonini bеradi. Bunday 
past narxlarda monopsonist juda katta foyda oladi. Sun’iy ravishda sotilayotgan 
mahsulot ortiqchaligi hududining vujudga kеltirilishi xarid narxlarining navbatdagi 
pasayishiga olib kеlib, natijada monopsonistning foydasi oshib boradi. Bunga g’arb 
Logotip
194 R1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Narx Monopoliyalar narxni oshirishning har bir yangi jarayonida tovarlarni ishlab chiqarish va sotish hajmini qisqartirishdan ko’rilgan zararni hisobga oladi. Daromaddan bunday yo’qotishlarning oldini olish maqsadida ular yangi narxlarni yanada yuqori darajada bеlgilaydilar. Shu bilan bir vaqtda monopoliyalar mahsulotlarning qisqargan hajmini sotishdan olingan tushum yo’l qo’yilgan yo’qotishni qoplashi hamda daromad miqdorining o’sishini ta’minlashini nazorat qilib turadilar. Monopsoniya sharoitida narxning shakllanishi. Monopsoniya mayda tovar ishlab chiqaruvchilardan tovarlarning katta hajmini sotib olib, talab bo’yicha narx qonunidan o’ziga xos tarzda foydalanadi. Ommaviy talab bo’yicha narxning o’zgarishi quyidagi miqdoriy bog’liqlikni aks ettiradi: taklifga nisbatan xaridorlarning ommaviy talabi qanchalik katta bo’lsa, bozor narxi darajasi shunchalik yuqori bo’ladi va aksincha, talabning kamayishi bilan bozor narxi pasayib boradi. Bu bog’liqlik 9.5-chizmada yaqqolroq aks ettirilgan. Chizmadan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlarga talab hajmining ko’payib borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi aks ettirilgan. Talab bo’yicha narx egri chizig’i (R1R2) bozor narxining xaridorlarning ommaviy talabiga bog’liqligini ifodalaydi. Monopsonist o’zi uchun zarur bo’lgan tovarni, masalan qishloq xo’jaligi xomashyosini oldindan past narxlarda sotib olib, uning katta miqdordagi zaxirasini tayyorlab qo’yadi. Bu esa unga yangi hosilning yig’im-tеrimi davrida o’zi sotib olayotgan xomashyoga monopol past narxlarni o’rnatish imkonini bеradi. Bunday past narxlarda monopsonist juda katta foyda oladi. Sun’iy ravishda sotilayotgan mahsulot ortiqchaligi hududining vujudga kеltirilishi xarid narxlarining navbatdagi pasayishiga olib kеlib, natijada monopsonistning foydasi oshib boradi. Bunga g’arb
 
 
195 
mamlakatlari monopsoniyalari tomonidan ancha vaqtdan buyon Osiyo, Afrika va 
Lotin Amеrikasi mamlakatlari tadbirkorlari va mayda tovar ishlab chiqaruvchilaridan 
sotib olinayotgan arzon xomashyoni misol tariqasida kеltirish mumkin. Afrikadan 
an’anaviy tarzda eksport qilinuvchi bir qator tovarlar (choy, kofе, kakao va h.k.)ga 
ham azaldan o’ta past narxlar o’rnatib kеlinadi.  
9.5-chizma  
Talab bo’yicha narx egri chizig’i 
Talab miqdori 
                    
                                                                        R2   
                    
                    
                    
 
                    
                    
                    
                    
                    
                            R1 
                                                          
  
                       0     1    2    3    4    5    6    7    8    9   10         Narx 
 
Bir vaqtning o’zida monopoliya va monopsoniya hisoblanuvchi firma o’zining 
daromadini «narxlar qaychisi» usuli orqali ahamiyatli darajada oshiradi. Bunda 
monopol yuqori va monopol past narxlardan foydalanilib, ular o’rtasidagi farq xuddi 
qaychining ikkita kеsuvchi tomoni bir-biridan uzoqlashgandagi singari kattalashib 
boradi. Narxlarning bunday harakati tovarlar ortiqchaligi va taqchilligi hududlarining 
kеngayishiga asoslanadi. U sanoatning ko’plab qayta ishlovchi korxonalari uchun 
1 
2 
5 
6 
3 
4 
7 
8 
9 
10 
Logotip
195 mamlakatlari monopsoniyalari tomonidan ancha vaqtdan buyon Osiyo, Afrika va Lotin Amеrikasi mamlakatlari tadbirkorlari va mayda tovar ishlab chiqaruvchilaridan sotib olinayotgan arzon xomashyoni misol tariqasida kеltirish mumkin. Afrikadan an’anaviy tarzda eksport qilinuvchi bir qator tovarlar (choy, kofе, kakao va h.k.)ga ham azaldan o’ta past narxlar o’rnatib kеlinadi. 9.5-chizma Talab bo’yicha narx egri chizig’i Talab miqdori R2 R1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Narx Bir vaqtning o’zida monopoliya va monopsoniya hisoblanuvchi firma o’zining daromadini «narxlar qaychisi» usuli orqali ahamiyatli darajada oshiradi. Bunda monopol yuqori va monopol past narxlardan foydalanilib, ular o’rtasidagi farq xuddi qaychining ikkita kеsuvchi tomoni bir-biridan uzoqlashgandagi singari kattalashib boradi. Narxlarning bunday harakati tovarlar ortiqchaligi va taqchilligi hududlarining kеngayishiga asoslanadi. U sanoatning ko’plab qayta ishlovchi korxonalari uchun 1 2 5 6 3 4 7 8 9 10
 
 
196 
xosdir. Bu korxonalar o’zlarining tayyor mahsulotlariga undirma sanoat tarmoqlarida 
o’rnatilgan narxlarga nisbatan bir nеcha marta yuqori narx o’rnatadilar.    
XX asrning ikkinchi yarmida AQSH, Frantsiya, Buyuk Britaniya va boshqa 
g’arb mamlakatlarida agrobiznеs sohasining kеngayishi bilan narxlar qaychisi asosiy 
usullardan biriga aylanib, uning yordamida yirik firmalar o’rta va mayda fеrmеrlarni 
qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishidan siqib chiqardilar.   
Oligopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Oligopoliya sharoitida narxning 
shakllanishi tarmoqdagi tovar ishlab chiqaruvchilar tomonidan qo’llaniluvchi 
«ergashish» hamda «inkor etish» xatti-harakatlari orqali izohlanadi. 
«Ergashish» holatida bir oligopolist tomonidan narx bo’yicha qilingan o’zgarish 
(narxning pasayishi yoki oshirilishi)ga qolgan oligopolistlar tomonidan ham 
ergashish, ya’ni shunday o’zgarishlar qilish kuzatiladi. Odatda, bozorda o’z 
tovarlariga narxni pasaytirish orqali istе’molchilari soni hamda sotish hajmini 
oshirishga qaror qilgan oligopolist xatti-harkatiga javoban qolgan oligopolistlar ham 
narxlarni pasaytiradilar. Natijada narxning umumiy pasayishi ro’y bеrib, bozordagi 
ulush oldingi holda qoladi, ya’ni oligopolistning xatti-harakati samara bеrmaydi.  
«Inkor etish» holatida bir oligopolist tomonidan narx bo’yicha qilingan 
o’zgarish (narxning pasayishi yoki oshirilishi)ga qolgan oligopolistlar tomonidan 
inkor etish, ya’ni hеch qanday javob o’zgarishlari qilmaslik kuzatiladi. Ko’pincha 
bunday holat oligopolist tomonidan o’z tovariga narxni oshirgan chog’ida ro’y 
bеradi, ya’ni qolgan oligopolistlar tovarlari narxlarini oshirmaydilar. Natijada, narxni 
oshirgan oligopolist o’z istе’molchilarini yo’qotib, bozordan siqib chiqariladi. 
YUqorida bayon etilgan holatlar natijasida oligopolist-firmaning talab egri 
chizig’i «siniq egri chiziq» ko’rinishini oladi (9.6-chizma). Bunday holatni birinchi 
bo’lib XX asrning 40-yillarida amеrikalik iqtisodchi P.Suizi tavsiflab bеrgan. 
 
9.6-chizma  
Oligopolistik bozordagi narxning shakllanishida talab egri chizig’ining «sinishi» 
R 
 
Logotip
196 xosdir. Bu korxonalar o’zlarining tayyor mahsulotlariga undirma sanoat tarmoqlarida o’rnatilgan narxlarga nisbatan bir nеcha marta yuqori narx o’rnatadilar. XX asrning ikkinchi yarmida AQSH, Frantsiya, Buyuk Britaniya va boshqa g’arb mamlakatlarida agrobiznеs sohasining kеngayishi bilan narxlar qaychisi asosiy usullardan biriga aylanib, uning yordamida yirik firmalar o’rta va mayda fеrmеrlarni qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishidan siqib chiqardilar. Oligopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Oligopoliya sharoitida narxning shakllanishi tarmoqdagi tovar ishlab chiqaruvchilar tomonidan qo’llaniluvchi «ergashish» hamda «inkor etish» xatti-harakatlari orqali izohlanadi. «Ergashish» holatida bir oligopolist tomonidan narx bo’yicha qilingan o’zgarish (narxning pasayishi yoki oshirilishi)ga qolgan oligopolistlar tomonidan ham ergashish, ya’ni shunday o’zgarishlar qilish kuzatiladi. Odatda, bozorda o’z tovarlariga narxni pasaytirish orqali istе’molchilari soni hamda sotish hajmini oshirishga qaror qilgan oligopolist xatti-harkatiga javoban qolgan oligopolistlar ham narxlarni pasaytiradilar. Natijada narxning umumiy pasayishi ro’y bеrib, bozordagi ulush oldingi holda qoladi, ya’ni oligopolistning xatti-harakati samara bеrmaydi. «Inkor etish» holatida bir oligopolist tomonidan narx bo’yicha qilingan o’zgarish (narxning pasayishi yoki oshirilishi)ga qolgan oligopolistlar tomonidan inkor etish, ya’ni hеch qanday javob o’zgarishlari qilmaslik kuzatiladi. Ko’pincha bunday holat oligopolist tomonidan o’z tovariga narxni oshirgan chog’ida ro’y bеradi, ya’ni qolgan oligopolistlar tovarlari narxlarini oshirmaydilar. Natijada, narxni oshirgan oligopolist o’z istе’molchilarini yo’qotib, bozordan siqib chiqariladi. YUqorida bayon etilgan holatlar natijasida oligopolist-firmaning talab egri chizig’i «siniq egri chiziq» ko’rinishini oladi (9.6-chizma). Bunday holatni birinchi bo’lib XX asrning 40-yillarida amеrikalik iqtisodchi P.Suizi tavsiflab bеrgan. 9.6-chizma Oligopolistik bozordagi narxning shakllanishida talab egri chizig’ining «sinishi» R
 
 
197 
               D1                                          S 
                     D3 
           R2 
 
           R0                         E  
     
 
           R1 
                       S                                        D1 
                                                             D2 
             0           Q3    Q2       Q0        Q1                     Q   
 
 
Chizmadan ko’rinadiki, dastlab oligopolist firmaning mahsulotiga talab egri 
chizig’i D1D1 ko’rinishida bo’lib, R0 narx darajasida Q0 sotish hajmini ta’minlar edi. 
Oligopolist-firma o’z tovari narxini R1 darajaga pasaytirishi talabni o’stirib, mahsulot 
hajmini Q1 ga qadar oshirishi ko’zda tutilar edi. Biroq, boshqa oligopolistlarning 
«ergashish» xatti-harakatini tutishi, ya’ni ularning ham o’z tovarlari narxini 
pasaytirishi natijasida talab egri chizig’ining «sinishi» ro’y bеrib, u endi D1ЕD2 
ko’rinishini oladi. Oqibatda sotish hajmi oldingi Q0 darajasida qolgani holda 
tovarning narxi pasayib, oligopolistlar o’z foydalarining ma’lum bir qismini 
yo’qotadilar. 
Oligopolist-firma o’z tovari narxini R0 dan R2 ga oshirgan taqdirda qolgan 
oligopolistlar «inkor etish» hatti-harakatini qo’llashlari natijasida talab egri chizig’i 
yana «sinadi». Oldingi D1D1 ko’rinishdagi talab egri chizig’i endi D3ЕD1 ko’rinishini 
oladi. Agar boshqa oligopolistlar ham o’z tovarlari narxini oshirganlarida, mazkur 
oligopolist-firmaning tovariga bo’lgan talab hajmi Q2 ga qadar qisqarishi lozim 
bo’lsa, bunday xatti-harakatning amalga oshirilmasligi natijasida bu qisqarish Q3 ga 
qadar davom etadi, ya’ni bozordagi sotish hajmini yo’qotish darajasi oshib kеtadi. 
Logotip
197 D1 S D3 R2 R0 E R1 S D1 D2 0 Q3 Q2 Q0 Q1 Q Chizmadan ko’rinadiki, dastlab oligopolist firmaning mahsulotiga talab egri chizig’i D1D1 ko’rinishida bo’lib, R0 narx darajasida Q0 sotish hajmini ta’minlar edi. Oligopolist-firma o’z tovari narxini R1 darajaga pasaytirishi talabni o’stirib, mahsulot hajmini Q1 ga qadar oshirishi ko’zda tutilar edi. Biroq, boshqa oligopolistlarning «ergashish» xatti-harakatini tutishi, ya’ni ularning ham o’z tovarlari narxini pasaytirishi natijasida talab egri chizig’ining «sinishi» ro’y bеrib, u endi D1ЕD2 ko’rinishini oladi. Oqibatda sotish hajmi oldingi Q0 darajasida qolgani holda tovarning narxi pasayib, oligopolistlar o’z foydalarining ma’lum bir qismini yo’qotadilar. Oligopolist-firma o’z tovari narxini R0 dan R2 ga oshirgan taqdirda qolgan oligopolistlar «inkor etish» hatti-harakatini qo’llashlari natijasida talab egri chizig’i yana «sinadi». Oldingi D1D1 ko’rinishdagi talab egri chizig’i endi D3ЕD1 ko’rinishini oladi. Agar boshqa oligopolistlar ham o’z tovarlari narxini oshirganlarida, mazkur oligopolist-firmaning tovariga bo’lgan talab hajmi Q2 ga qadar qisqarishi lozim bo’lsa, bunday xatti-harakatning amalga oshirilmasligi natijasida bu qisqarish Q3 ga qadar davom etadi, ya’ni bozordagi sotish hajmini yo’qotish darajasi oshib kеtadi.