Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov ( 1844-1908)
Rimskiy-Korsakov ijod yo’li.
1. Rimskiy-Korsakov ijodiga xarakteristika.
2. Rimskiy-Korsakov estetikasi.
3. “Snegurochka” (Qor qiz) operasi.
5. Rimskiy-Korsakov simfonik ijodi “Shexerezada”.
1. Ijod yo’li. Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov kompozitor, pedagog,
dirijer,jamoat arbobi. Dunyoqarashining taraqqiyoti, rus xalq madaniyati va san’ati
bilan
bo’lgan
uzluksiz
aloqasi,optimizm,
adabiyotchilik,etik
mazmunning
chuqurliligi, realizm, vatanparvarlik, cholg’ulashtirish sohasidagi buyuk mahorat
bularning barchasi rus klassik musiqasi ijodiy namoyondasi va jahon musiqa
san’atining atoqli, mashhur ustasi Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov qiyofasida
ko’rishimiz mumkin.
Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov 1844-yil mart oyida Novgorod
guberniyasining Tixvin shaharchasida dvoryanlar (amaldorlar) oilasida dunyoga keldi.
Musiqiy qobiliyat unda bolaligidan ko’rina boshladi. ; yoshligida murakkab
bo’lmagan p’esalarni chalar va 9 yoshidan boshlab musiqa asarlarini yaratishni
boshlagan edi.
1856-1862 yillar Peteburgdagi Dengiz kadet korpusida tahsil ola boshladi.
Bu o’qish mobaynida, Kanille nomli pedagog sinfida musiqadan saboq ola boshlagan
va keyinchalik Kanille uni M. Balakirev bilan tanishtirgan. M.Balakirev rahnamoligi
ostida Rimskiy-Korsakov o’zining birinchi simfoniyasini yaratishni boshladi.
Simfoniyani tugatmasidan “Almaz” kliperida ( tez yurar elkanli kema) dengiz
sayohatiga yo’l oldi. Dengiz safarining uch yillik mobaynida u ko’p vaqtini kitob
mutolaasiga sarflab, ko’plab mamlakatlarni ko’rib, katta taassurotga ega bo’ldi. U
dengizni juda ham sevganidan o’z asarlarida dengiz tasvirini aks ettirishni orzu qilar
edi.
1865-yilda Peteburgga qaytib kelib birinchi simfoniyasini nihoyasiga
etkazadi va bu simfoniya muvaffaqiyatli ijro etilgan. Shu davrdan boshlab ko’p yillik,
mashshaqatli ijodiy faoliyati boshlandi.” Sadko” simfonik kartinasi, “Antar” simfonik
syuitasi, L.Meyning syujetiga asoslangan “Pskovityanka” operasi asarlari ustida ishlay
boshladi.
1871-yilda Rimskiy-Korsakov Peterburg konservatoriyasiga professor
darajasi lavozimida ishga taklif qilinib, keyinchalik shu muassasada umrining so’nggi
davrigacha ishlaydi.
1873-yilda iste’foga chiqib flotning harbiy orkestrlari inspektori etib
tayinlanadi. 1874-81 yilga qadar “Bepul musiqa maktabi”ning direktori va bosh
dirijeri lavozimlarida faoliyat ko’rsatgan. 1883-yildan 1884-yilga qadar Saroy
xonandalik kapellasi boshqaruvchisining yordamchisi bo’lib ishlagan. 1880-yillarda
simfonik orkestrga dirijerlik qilib, Belyaev to’garagini boshqara boshladi. Belyaev
boy, badavlat o’rmon sanoatchisi bo’lib, iste’dodli musiqachilarga yordam berar, Rus
simfonik kontsertlarini tashkillashtirar va musiqiy nashriyotlarga homiylik qilar edi.
1889-yilda Rimskiy-Korsakov Parij butunjahon ko’rgazmasida ikkita orkestrga
dirijerlik qilgan. Bryusselda ijro etilgan uning “ Ispan kaprichchiosi” pe’sasi
muvaffaqiyatga uchragan. 1905-yilda talabalarning xaq xuquqini himoya qilgani
uchun konservatoriyadan ishdan ozod etilgan. Birdamlik uchun A.Glazunov va A.
Lyadov singari konservatoriyaning ba’zi o’qituvchilari ham ishdan ketishgan edi.
1905-yil konservatoriyaning muxtor (avtonom) bo’lishi munosabati bilan va Badiiy
kengash taklifi bilan Rimskiy-Korsakov konservatoriyaga qaytadi. U 200 dan ortiq
musiqa arboblarini etishtirib chiqqan. Bular A.Arenskiy, M.Ippolitov-Ivanov,
N.Lo’senko,
N.Myaskovskiy
,S.Prokofev,
I.Stravinskiy,
M.Shteynberg
va
boshqalardir. Rimskiy- Korsakovning Pushkin syujetiga yozgan so’nggi asari, satirik-
ertak “Zolotoy petushok”(Oltin xo’rozcha) operasidir. Bu opera postanovkasi
qo’yilishiga ruxsat berilmagan edi. 1908-yilda kompozitor yurak xurujidan olamdan
vafot etdi va unga , so’nggi asarining sahnadagi namoyishini ko’rish nasib etmadi.
2 . Ijodiga xarakteristika. Rimskiy - Korsakov rus klassik operasida janr turlarini
kengaytirib rus va jahon musiqasini ajoyib yorqin simfoniyalar bilan boyitgan
kompozitordir. U bir talay klassik musiqa ishlarining muallifidir: “Prakticheskiy
uchebnik garmonii” “Osnovo’ orkestrovki» «Letopis moey muzo’kalnoy jizni» 1909-
yil nashriyoti va maqolalar.
Rimskiy-Korsakov rus xalq qo’shiqlaridan ikkita to’plam kitoblarini to’plagan. U
havaskor
xonanda
T.Filippovdan
40
ta
qo’shiqni
yozib
olib,
ularni
garmoniyalashtirgan. Bundang so’ng “ 100 russkix narodno’x pesen” to’plamiga
kirgan qo’shiqlar orqali qadimiy udumlar va raqsbop qo’shiqlarga qiziqa boshlagan.
Dargomijskiy,
“Qudratli
To’da”
a’zolari
Musorgskiy
va
Borodinning
tugallanmagan asarlarini nihoyasiga etkazish va orkestrlash ishlari uning ancha vaqtini
olib, holdan toydirib qo’ydi. Rimskiy-Korsakov xotirasi fenomental (noyob, kamdan
kam uchraydigan) darajada, ya’ni bir marta eshitganini eslab qoladigan darajada edi.
Rimskiy-Korsakoving ijodiy me’rosi juda ham kattadir: 15 ta opera
(“Pskovityanka” musiqali dramasi, lirik-komik “Mayskaya noch”, sehrli opera-balet
“Snegurochka”, afsonaviy-cho’pchak “Mlada”, opera-cho’pchak “Noch pered
Rojdestvom”, opera-cho’pchak “Sadko”, kamerli “Motsart va Saleri”,”Kahey
bessmertno’y”, tarixiy syujetga ega “ Tsarskaya nevesta”, “Skazka o tsare Saltane “,
bir aktli operalar “Boyaro’nya Vera Sheloga», «Servilya», «Pan Voevoda», « Skazanie
o nevidimom grade Kiteje i deve Fevronii», «Zolotoy petushok») , 3 ta simfonik
syuitalar («Antar», «Shexerezada», «Ispanskoe kaprichchio») 3 ta simfonik kartina (
«Sadko», «Skazka», «Svetlo’y prazdnik») simfoniyalar, simfonik uvertyuralar,
fortepiano va orkestr uchun kontsert, kamer -cholg’u ansambli uchun asarlar, 80 ta
romanslar. Romanslari ichida mashhurlari «Zvonche javoronka pene», «Na xolmax
Gruzii»,«To bo’lo ranneyu vesnoy»,«O chyom v tishi nochnoy»,»Oktava», «Anchar».
Kompozitor o’z asarlarida go’zallikni, muxabbatni, xaqiqatga ishonchni, xalq
donishmandligini, rus tabiati go’zalligini va shu bilan birga hayotning salbiy
tomonlarini, nohaqlik, befarosatlik, bosqinchilik, rahm-shafqatsizlik,eb-to’ymaslik
kabi xususiyatlarni mohirlik bilan ko’rsata olgan.
3. Rimskiy-Korsakov estetikasi. Rimskiy-Korsakov 60-yillarda “Yangi rus
musiqa maktablari” estetik printsiplari bosimi ta’siri ostida shakllangan muzikantdir.
Bu printsiplar xalqchillikka intilishdan, mazmun mohiyatining yuqoriligidan,
san’atning jamiyatdagi ahamiyatidan tuzilgan edi. Rimskiy-Korsakovning estetik
boshlanishi har bir asar boshida go’zallikka va mukamallilikka intilishdan iborat
Professionalizm va estetik mahorat rang-barangligining asosiy ahamiyati mana shu
erdandir. Dunyoqarashning garmoniyasi, ichki bosiqlilik, nozik artistizm, bekamu
ko’st didlik, hissiyot me’yori, musiqiy ifodaning yorqinligi Rimskiy-Korsakov
musiqasi xususiyatiga xosdir. U har bir syujetning o’ziga mos dramaturgiyasini janrini
topa olgan. “Dunyoda qancha mavzu bo’lsa, shuncha mustaqil opera shakllarini topish
mumkin”, deb hisoblar edi Rimskiy-Korsakov. Operani musiqiy asar hisoblagan
holda, uning adabiy ma’nosiga ham katta e’tibor qaratar edi.
Ertak, afsona, udum, an’ana uning tematikasini aniqlaydi. Shular orqali u
xalqning dunyoqarashini: baxtli hayot xaqidagi orzusini (“Snegurochka”operasida
berendeevlar qirolligi obrazlari timsolida, “Skazka o tsare Saltane”operasidagi
Ledentsa shaharlari timsolida) aniqlab, ifodalay olgan.
4. Opera ijodiyoti. Rimskiy-Korsakov operalari mavzu jihatidan, badiiy qiyofa
shakli va dramaturgiyasi jihatidan rang-barangdir. Ularda biz tarixiy-ertaknamo, lirik-
dramatik, lirik-komedik, satira asarlarini uchratamiz. Katta hajmdagi monumental
(hashamatlilik) operalari bilan birga, qisqa bir aktli operalarni ham yaratgan.
Operalarining ko’pchiligi rus klassik adabiyoti va xalq ijodiyotidagi rus syujetlariga
yozilgan.
Uning birinchi “Pskovityanka” operasi tipik, odatiy, “to’daviy” operadir. Opera
tarkibi
asosan
uzluksiz
rivojlanayotgan
sahna
musiqiy
tuzilmalaridan
iborat.”Pskovityanka”operasi musiqasi yakka solo, ansambl, xor epizodlari, ariozo,
arietta, monolog, qo’shiq kabi qismlarni o’z ichiga oladi. Bu qismlarning qisqa
o’lchovlari operada sahna harakatlarining o’zgarib turishida paydo bo’ladigan, bekat
masofalarining cho’zilishiga yo’l qo’ymaydi. Musiqaning harakat orqasidan
izlanishlari printsipi asosida, Rimskiy-Korsakov obrazlar hissiyoti rivojlanishini,
qahramonlarning harakat va fikrlari almashinib turishini ko’rsatgan. Rechitativ--
operaning nafaqat alohida bo’lgan partiyalarida, balki xalq ko’rinishi musiqalarida
ham ahamiyatli o’rinni egallagan.
“Snegurochka” (Qorqiz). Bu operani Rimskiy-Korsakov eng mukammal deb
hisoblab, unga katta mehr bergan. Bu opera uning ijodidagi eng sevimli operalardan
hisoblangan. A.N. Ostrovskiyning p’esa-ertagi syujeti Rimskiy-Korsakovning
o’zgacha iste’dodiga hayratlanarli tarzda mos keldi. “Qadimiy rus an’analariga va rus
tiliga, qalbimdagi sekin-asta paydo bo’lgan intilish endilikda alanga bo’lib yonmoqda.
Qorqiz, Lel va Bahor, Berendeev qirolligi va uning ajoyib qiroli va ularning Yarilo-
Quyoshga bo’lgan sig’inishlari kabi obrazlar syujetidan ajibroq syujet yo’q edi men
uchun”, deb yozgan edi Rimskiy-Korsakov. Ostrovskiy p’esasi va Rimskiy-Korsakov
operasidagi xalq hayoti go’zal, yorqin va nasriydir. Xalq ozodligini va farovonligini,
go’zallikka intilishini hohlagan berendeevlar qirolligining maqsadi go’zaldir.
Saxiylik, go’zallik, tabiiy tabiat qonunlariga bo’lgan ishonch, berendeevlarning
yuksak maqsadidir. “Snegurochka”dagi optimistik mavjudlik, insoniyatning tabiat
qonuniga bo’ysunishdagi tantanasi bilan ifodalangan. Opera 1880-yil yozda, rus
qishlog’ida yaratila boshlagan. “Hech qaysi operani men “Snegurochka” operasi kabi
engillik bilan va tez muddatda yaratmaganman”,deb yozadi Rimskiy-Korsakov.1881-
yilda opera nihoyasiga etdi. Keyingi yilda, Mariinskiy teatr sahnasida namoyish
etilgan “Snegurochka” muvaffaqiyatga uchradi. Opera namoyishidan ta’sirlangan
A.N. Ostrovskiy “Mening Snegurochkamga bundanda ortiqroq va ajibroq musiqani
kutmagan edim”, deb quvonchini ichiga sig’dira olmagan.
“Snegurochka”(Qorqiz) operasi mazmuni: Berendeev sehrli qirolligining
qizil tepaligi. Oy balqib turgan tun. Qushlar atrofida o’rab olingan Qizil Bahoroy erga
tushib kelmoqda.O’rmon qor ostida mudrayotgan va mamlakatda qahr sovuqchilik
hukm surmoqda. 15 yil avval Ayoz bobo va Bahoroyning qizi Qor qiz tug’ilgan
kunidan boshlab, g’azab o’tiga mingan Yarilo-Quyosh erga kam yorug’lik va iliqlik
bermoqda; yoz fasli qisqa, qahraton qish fasli esa uzoq va sovuqdir. Ayoz bobo paydo
bo’ldi. U Bahoroyga berendeevlar mamlakatini tark etishiga va’da bermoqda, lekin
Qor qizni kim himoya qiladi? Chunki, Yarilo-Quyosh qiz qalbida uni o’limga olib
keluvchi muhabbat alangasini yondirishga qulay fursat kutmoqda. Qor qizni ota onasi
Berendeevlar xududida yashaydigan bolasi yo’q Bakula-Bobo’lya nazorati ostiga,
uning uyiga jo’natishga ahd qilishadi. Snegurochka baxtli, chunki uni azaldan cho’pon
Lelning ajoyib qo’shiqlariga va insonlar hayotiga bo’lgan qiziqishi uni er tomon
chorlayverar edi .Leshiyga (o’rmon odamiga) qizni qo’riqlashni tayinlab, qizini erda
qoldirganlaridan so’ng, Ayoz bobo va Bahoroy ortiga ketadilar. Quvnoq berendeylar
to’dasi yaqinlashmoqda. Ular Maslenitsa udumini kuzatib, bahor kirib kelishini
xursandchilik bilan qarshilamoqdalar. Bobo’l o’rmondan chiqib kelgan Qor qizni
ko’rib xursand bo’ladi va Qorqiz esa unga qiz farzand bo’lishiga ijozat so’raydi.
Qorqiz iltimosi bilan cho’pon Lel unga kuylamoqda, lekin yaqinlashib
kelayotgan quvnoq do’stlarining jarangdor ovozlarini eshitib Qorqiz tuhfa etgan
gulchambarni tashlab, ular tomon yugurib ketadi. Xafa bo’lgan qiz oldiga badavlat
oiladan bo’lgan Kupava kelib, “Savdogar Mizgir uni sevishini va yaqinda ularning
to’yi bo’lishi xaqidagi yangilikni” intiqib, so’zlab, o’rtoqlashadi. Shu payt kuyov
sovg’a salomlar bilan paydo bo’ladi. Eski udumlar bo’yicha kelinni dugonalaridan
sotib olishi kerak, ammo go’zal Qorqizga mahliyo bo’lib qolgan Mizgir uni ko’rishi
bilan Kupavani rad etadi. Aldangan Kupava, ko’z yoshlari ila qovoqari va asalarilarga
uni xafa qilgan odamni ta’zirini berishlarini yolvorib so’raydi. Mizgir bevafoligidan
ajablangan xalq, berendey xalqining mehribon va adolatli shohidan yordam so’rashni
Kupavaga maslahat beradilar.
Shoh saroyi. Amirlar donishmand shohni sharaflamoqdalar, ammo shohning qalbi
notinch, chunki Yarilo-Quyosh nimagadir berendeylardan g’azablanmoqda. Yarilo-
Quyosh rahmdilligiga erishish uchun shoh ertangi kunda barcha kuyov va kelinlarni
nikohlashga ahd qiladi. Kupava yugurib kelib shohga o’z musibati xaqida arz
qilganidan so’ng, shoh Mizgirni abadiy quvg’inlikka amr etadi.Mizgir esa
berendeylarni Qorqizga bir marotaba boqishlarini so’raydi. Qorqiz go’zalligidan
hayratlangan va uning muxabbat hissiga befarq ekanligin sezgan shoh, Yarilo-
Quyoshning g’azablanishi sababini tushunib etadi. Shoh farmoyish beradi:”Kimda
kim Qorqizning yuragiga yo’l topa olsa, shu yigit Qorqizning kuyovi bo’ladi”.Mizgir
shohdan yurtda qolish uchun va baxtini sinab ko’rish uchun bir kun muhlat so’raydi.
Kechki shafaq yonmoqda.Berendeylar kirib kelayotgan bahor tashrifiga
tayyorgarchilik ko’rmoqdalar. Lelning qo’shiqlariga mukofot tarzda shoh uning o’ziga
yoqqan qizni kelinlikka tanlashini taklif etadi. Lel Kupavani tanlaydi. Bu esa Qorqizni
ranjitadi. Paydo bo’lgan Mizgir ehtiros ila sevgi izhor qila boshlaydi, lekin uning
hissiyotini tushunmagan Qorqiz unga javob bera olmaydi. Mizgir yo’lini o’rmon
odami Leshiy to’sadi va Mizgirni sehrlab uning ko’ziga Qor qiz ruhini ko’rsataverib,
kalaka qiladi. Keng adir bo’yiga chiqqan Lel va Kupava bir biriga sevgi izhor
qilmoqdalar. Kupava Leldan uni sharmadagarchilikdan qutqarib qolgani uchun
minnatdorchiligi bildiradi. Qorqiz buni ko’rib ranjiganidan onasi Bahoroydan ozgina
samimiy iliqlik berishini so’raydi.
Yarilo vodiysi. Kun yorishmoqda. Qizining iltimosiga ko’ra Bahoroy unga
sehrli gulchambarni taqadi. Endilikda Qorqiz sevgi hissiyotini his qilmoqda va Mizgir
bilan bo’lgan uchrashuvda uning muhabbatiga javob beradi. Yaqinda Quyosh chiqadi
va ota onasining o’gitlarini esda tutgan holda o’limga olib keluvchi Yarilo-
Quyoshning nurlaridan qochishi kerak ekanligini sevgilisi Mizgirga aytib, uni
shoshiltirmoqda. Vodiyga berendey shohi tushib kelmoqda . Quyoshning ilk nurlari
ostida kelin-kuyovlarga fotiha berishi kerak. Qorqiz o’zining Mizgirga bo’lgan
muxabbatini oshkor etadi, ammo Qorqizning baxti uzoqqa cho’zilmaydi. Insoniy
muxabbatni his qila boshlagan Qorqiz Yarilo-Quyoshining qasosiga yaqin edi. Erta
tongni kesib paydo bo’lgan Quyosh nurlari Qorqizga tushadi. O’z o’limi
yaqinlashayotganini sezgan Qorqiz muxabbatning shirin tuhfasi uchun onasidan
minnatdor bo’ladi. Mizgir afsus nadomatlar ila o’zini ko’lga tashlaydi. Xalq hayratda.
Donishmand shoh Berendey vazmindir ,chunki Qorqizning mavjudligi tabiat
qonunlarining buzilishi ekanligini u tushunar edi. Qorqizning o’limidan so’ng Yarilo-
Quyoshning g’azabi yo’qolib, mamlakatda baxtli hayot davron sura boshladi. Lel va
uning ortidan butun xalq Quyoshga maqtov madhiyasini kuylamoqda.
5. Simfonik ijodi. Rimskiy-Korsakov ijodida simfonik asarlari ham katta
ahamiyatga ega. Ularnning barchasi 90-yillarga qadar yaratilgan edi. Rimskiy-
Korsakov simfonik ijodi o’zining mazmun va uslubiga ko’ra opera ijodiyoti bilan
birma birdir. Bu simfonik ijodda dasturli va dastursiz tsikllarning turli ko’rinishlari
bor : ulardan simfoniya, simfonietta, syuita, bir qimsli p’esalar, turli xil cholg’u va
orkestr uchun kontsertlar, “Pskovityanka” dramasiga musiqa va 3 ta kantatalaridir.
Rimskiy-Korsakov simfonik uslubi Glinka uslubi ahamiyati ostida va Berlioz, List
romantik maktabi ustalari uslubi ostida shakllangan.
“Shahrizoda”. ”Shahrizodada” nafaqat bir nasriy g’oyadan, balki umumiy
musiqiy mavzulari birlashmasidan iborat 4 qismli simfonik syuitadir.Shu bilan birga
ikki asosiy mavzu, Shaxriyor va Shahrizoda mavzulari bilan birlashgan. Shaxrizoda
mavzusi barcha qismlarda uchraydi. Syuita finalida, tugallanish qismida barcha
qismlar mavzusi uchraydi. “Shahrizoda” simfonik syuitasida arabiy Sharq manzaralari
va obrazlari, xalq maishiy-turmush tarzining go’zalligi, tabiati va san’ati aks ettirilgan.
Epizod janrlarining fantastikaga aylanishi, tabiat manzaralari muxabbat sahnalari bilan
boyitilganligi bu asarda aks ettirilgan. Bularning barchasi nasriy va nazmiy ohangda
Sharq ertaklarining muattar, hushbo’y hidiga uyg’unlashgan. Rimskiy-Korsakov bu
asar mavzusini “1001 tun” arab ertagi motivlaridan olgan.
Sulton Shaxriyor, o’zining haramidagi ayollarni makkorlik va bevafolikda
gumonsirab, ularning barchasini har bir tun ertasiga boshidan judo qilishlariga
farmoyish beradi. Faqatgina sultona Shahrizoda o’zining donoligi bilan ish tutib, 1001
kecha oqshomi mobaynida sultonga har kechasi o’zining ertaklarini qiziqarli tarzda
so’zlab berar, sulton esa uning ertaklariga qiziqib va ertangi tunda ertak davomini
eshitish uchun Shahrizodaning boshini judo qilishni ertangi kunga qoldiraverar ekan
.Shunday qilib xotinlarining boshini judo qilish fikridan qaytgan ekan. Shahrizoda
ajoyib va g’aroyib voqealarni shoirlarning she’rlaridan va qo’shiqlarning she’rlaridan
namunalar keltirib, ertakni ertakka, hikoyani hikoyaga, ulab haram ayollarini fojeadan
qutqarib qolgan ekan.
“Shahrizoda” simfonik syuitasida turli xarakterga ega obrazlar, epizodlar
tasvirlangan. Syuita asosiy rejasida individual qiyofa, ya’ni ertakchi-obrazi turadi va
shuning bilan birga tinglovchiga bu bir shaxs tomonidan so’zlanayotgan ertak hissini
eslataveradi. Sharq xaqidagi hikoyasida kompozitor aynan xaqiqiy sharq ohanglarini
ishlatmagan, lekin “Shahrizoda”da Sharq yangramoqda. “Shahrizoda” go’zal
simfonik syuitasi butun jahonda keng ijro etiladigan asarlardan biridir.
Rimskiy-Korsakov ijodi XIX asr rus klassik musiqasi rivojlanishining tugallanishi
bo’ldi. 1880-1900 yillardagi ilg’or kompozitorlarga Rimskiy-Korsakov ijodi ta’siri va
ahamiyati katta bo’lgan. Moskva rus operalari sahnasida Rimskiy-Korsakov
operalariga badiiy ko’rgazmalar va sahna bezaklari ishlagan bir talay Vrubel,
Vasnetsov, Korovin kabi rassomchilarni aytib o’tishimiz lozim.
Rimskiy-Korsakov asarlari Milliy musiqiy me’rosining “Oltin fondi”ga kiritilgan.
Tayanch iboralar:
1. Leytmotiv leytgarmoniya leyttembr leyttonalnost leytritm—opera, balet,
operetta, programmali muzika p’esalarida xarakterli bir mavzu bo’lib, asar
qahramonlari ma’lum bir qismida takrorlanishi mumkin. Alohida bo’lgan akkord va
uning takrorlanishi, melodik aylanma, alohida bo’lgan tembr, tonallik, muayyan ritm
bir necha marta takrorlanib tayinli personajga xarakteristika beradi.
2. Ornamentika—tovushlar, qisqa o’lchovga ega bo’lgan tovushlar asosiy
melodik suratini bezaydi.
Foydalaniladigan adabiyotlar:
1. Rimskiy Korsakov N.”Letopis moey muzo’kalnoy jizni» M. 1980
2. Solovtsov A. Jizn i tvorchestvo Rimskogo Korsakova .M. 1964.
3. I.F. Kunin. Nikolay Andreevich Rimskiy Korsakov.M.1979.
4. Ts.Ratskaya «N.A. Rimskiy-Korsakov» Izdanie vtoroe pererabotannoe
Moskva “ Muzo’ka” 1977 g.