NIZO VA UNING TURLARI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

40,3 KB


 
 
 
 
 
 
NIZO VA UNING TURLARI 
 
 
         REJA: 
1. Nizolarni boshkarish. Nizolarning vazifalari.  
2. Nizo turlari. Nizolarni xal kilishning usullari. 
 
Ko'pincha mehnat jamoalarida u yoki bu nizoli vaziyatlar davriy ravishda 
vujudga keladilar. 
Nizo - bu ikkita yoki ko'proq tomonlar, ya 'ni aniq shaxslar va guruhlar 
o'rtasidagi haqiqiy kurashdir, bunda har bir tomon o'zining nuqtai nazari yoki 
maqsadi qabul qilishiga va boshqa tomonni ushbu narsani qilishiga halaqit berishga 
harakat qiladi. 
Shunday fikr borki, nizo bu hamma vaqt ham istalmagan hodisa, undan qochish 
va uni vujudga kelgan paytdayoq darhol hal qilish kerak. Haqiqatda esa nizolar 
tashkilot faoliyatining samaradorligini oshishiga olib keluvchi vazifaviy yoki 
guruhli hamkorlik va ular faoliyatining samaradorligini pasayishiga olib keluvchi 
disvazifaviy bo'lishlari mumkin. Aniqrog'i, nizolar ham ijobiy va ham salbiy 
vazifalarni bajarishlari mumkin (8.2. jadval). Nizolarning u yoki bu vazifalarini 
ustunlik qilishi asosan ularni boshqarishga bog'liqdir. Nizolarni to'rtta asosiy turi 
mavjud. 
Birinchi tur - shaxs ichidagi nizo. U har xil shakllarda bo'lishi mumkin. Uning 
eng keng tarqalgan shakllaridan biri - bu rolli nizolar, bunda bir kishi oldiga uning 
ishi natijalari qanday bo'lishi sababidan ziddiyatli talablar qo'yiladiladi. Masalan, 
bevosita boshliq - bo'lim mudiri tovarshunosga poyafzal sifatini tekshirishni 
jadallashtirish topshirig'ini beradi, sifat bo'yicha rahbar esa poyafzal sifatini 
Logotip
NIZO VA UNING TURLARI REJA: 1. Nizolarni boshkarish. Nizolarning vazifalari. 2. Nizo turlari. Nizolarni xal kilishning usullari. Ko'pincha mehnat jamoalarida u yoki bu nizoli vaziyatlar davriy ravishda vujudga keladilar. Nizo - bu ikkita yoki ko'proq tomonlar, ya 'ni aniq shaxslar va guruhlar o'rtasidagi haqiqiy kurashdir, bunda har bir tomon o'zining nuqtai nazari yoki maqsadi qabul qilishiga va boshqa tomonni ushbu narsani qilishiga halaqit berishga harakat qiladi. Shunday fikr borki, nizo bu hamma vaqt ham istalmagan hodisa, undan qochish va uni vujudga kelgan paytdayoq darhol hal qilish kerak. Haqiqatda esa nizolar tashkilot faoliyatining samaradorligini oshishiga olib keluvchi vazifaviy yoki guruhli hamkorlik va ular faoliyatining samaradorligini pasayishiga olib keluvchi disvazifaviy bo'lishlari mumkin. Aniqrog'i, nizolar ham ijobiy va ham salbiy vazifalarni bajarishlari mumkin (8.2. jadval). Nizolarning u yoki bu vazifalarini ustunlik qilishi asosan ularni boshqarishga bog'liqdir. Nizolarni to'rtta asosiy turi mavjud. Birinchi tur - shaxs ichidagi nizo. U har xil shakllarda bo'lishi mumkin. Uning eng keng tarqalgan shakllaridan biri - bu rolli nizolar, bunda bir kishi oldiga uning ishi natijalari qanday bo'lishi sababidan ziddiyatli talablar qo'yiladiladi. Masalan, bevosita boshliq - bo'lim mudiri tovarshunosga poyafzal sifatini tekshirishni jadallashtirish topshirig'ini beradi, sifat bo'yicha rahbar esa poyafzal sifatini
 
 
tekshirishni texnologik jarayonni sekinlashtirish yo'li bilan yaxshilashni talab qiladi. 
Nizo yakka hukmronlikni buzilishi va qo'l ostidagi shaxs oldiga ziddiyatli talablar 
qo'yilishi tufayli vujudga keladi. 
8.2-jadval 
Nizolarning vazifalari 
 
Ijobiylar 
Salbiylar 
Nizolashuvchi 
tomonlar 
o'rtasidagi 
keskinlikni kamaytirish 
Nizoda ishtirok etishga katta moddiy, 
ruhiy xarajatlar 
E'tiroz bildiruvchilar, nizoning sabablari 
haqidagi yangi axborotlarni olinishi 
Xodimlarni ishdan bo'shatilishi, intizomni 
pasayishi, 
jamoadagi 
ijtimoiy-ruhiy 
muhitni yomonlashuvi 
Tashqi dushman bilan kurashda tashkilot 
jamoasini jipslashishi 
Mag'lub guruhlar haqida dushmanlar 
haqidagi kabi tasavvur 
O'zgarish va rivojlanishga rag'batlantirish Ishga ziyon yotkazgan hold a nizoni o'zaro 
hamkorlik jarayoniga g'oyatda berilib 
ketish 
Qo'l ostidagilard a tobelik sindromini 
pasayishi 
Nizo tugagand an keyin - ishtirokchilar 
o'rtasidagi hamkorlikni kamayishi yoki 
tugashi 
Muammolarni aniqlanishi 
Ishga doir nizolarni qiyinchilik bilan 
tiklanishi 
 
Bir qator hollarda yakka shaxsning ichida sodir bo'layotgan shaxs ichidagi nizo 
uni maqsadlari yoki qarashlarining nizosi bo'ladi. U yakka shaxs o'zaro bir birlarini 
istisno qiluvchi maqsadlarni tanlagan yoki ularga erishishga harakat qilayotgan 
holda maqsadlarning nizosiga aylanadi. Yakka shaxs o'zining fikrlari, qadriyatlari 
va umuman hulqining qoniqroqsizligining tan olgan vaqtda u fikrlarning nizosi 
bo'ladi. 
Logotip
tekshirishni texnologik jarayonni sekinlashtirish yo'li bilan yaxshilashni talab qiladi. Nizo yakka hukmronlikni buzilishi va qo'l ostidagi shaxs oldiga ziddiyatli talablar qo'yilishi tufayli vujudga keladi. 8.2-jadval Nizolarning vazifalari Ijobiylar Salbiylar Nizolashuvchi tomonlar o'rtasidagi keskinlikni kamaytirish Nizoda ishtirok etishga katta moddiy, ruhiy xarajatlar E'tiroz bildiruvchilar, nizoning sabablari haqidagi yangi axborotlarni olinishi Xodimlarni ishdan bo'shatilishi, intizomni pasayishi, jamoadagi ijtimoiy-ruhiy muhitni yomonlashuvi Tashqi dushman bilan kurashda tashkilot jamoasini jipslashishi Mag'lub guruhlar haqida dushmanlar haqidagi kabi tasavvur O'zgarish va rivojlanishga rag'batlantirish Ishga ziyon yotkazgan hold a nizoni o'zaro hamkorlik jarayoniga g'oyatda berilib ketish Qo'l ostidagilard a tobelik sindromini pasayishi Nizo tugagand an keyin - ishtirokchilar o'rtasidagi hamkorlikni kamayishi yoki tugashi Muammolarni aniqlanishi Ishga doir nizolarni qiyinchilik bilan tiklanishi Bir qator hollarda yakka shaxsning ichida sodir bo'layotgan shaxs ichidagi nizo uni maqsadlari yoki qarashlarining nizosi bo'ladi. U yakka shaxs o'zaro bir birlarini istisno qiluvchi maqsadlarni tanlagan yoki ularga erishishga harakat qilayotgan holda maqsadlarning nizosiga aylanadi. Yakka shaxs o'zining fikrlari, qadriyatlari va umuman hulqining qoniqroqsizligining tan olgan vaqtda u fikrlarning nizosi bo'ladi.
 
 
Ikkinchi tur - shaxslararo nizo (eng keng tarqalgan). Rahbarlarga ko'pincha 
jamoa manfaatlarini himoya qilishga to'g'ri keladi (uskunalardan foydalanish vaqtini 
taqsimlash va h. k.). Bunda har bir kishi yuqori rahbariyatni ushbu resurslarni xuddi 
unga ajratishga ko'ndirishi kerak. Yana ikkita mutaxassislarni o'z loyihalarini 
amalga oshirilishi uchun to'qnashuvi bo'lishi mumkin. Bitta bo'sh o'rin (lavozim)ga 
ikkita nomzodlar o'rtasida, hamda xarakter, qarashlar va qadriyailarning har xil 
alomatlariga ega alohida shaxslar o'rtasida ham nizo bo'lishi mumkin. 
Uchinchi tur - shaxs va guruh o'rtasidagi nizo. Norasmiy guruhlar hulqning 
me'yorini belgilaydilar.  Har bir kishi bu guruhga qabul qilinishi uchun ularga rioya 
qilinishi kerak. Ammo agar guruhning tilaklari alohida shaxsning tilaklariga 
nisbatan ziddiyatda bo'lsa, bu holda nizo kelib chiqadi. 
Nizo lavozimli vaziyatlar zaminidan ham vujudga kelishi mumkin. Rahbar 
intizom choralarini qo'llashga majbur bo'ladi, ular qo'l ostidagilarda ommabop 
bo'lmasliklari mumkin. Bu vaqtda guruh javob zarbasini berishi - rahbarga nisbatan 
munosabatni o'zgartirishi mumkin. 
To'rtinchi tur - guruhlararo nizo, ya'ni guruhlar (rasmiy va norasmiy) 
o'rtasidagi , hamda kasaba uyushmalari va ma'muriyat o'rtasidagi. Xizmat guruhlari 
ko'pincha maqsadlardagi farqlar tufayli bir birlari bilan nizolashadilar. Masalan, 
xaridorga sotish bo'limida hamma vaqt ham byurtmalarni bajarish uchun ko'proq 
tovar zaxiralari bo'lishi kerak, bu o'z navbatida, xarajatlarni ko'payishiga olib keladi 
va buning oqibatida, u moliyaviy va boshqa bo'limlarning manfaatlariga zid bo'ladi. 
Bevosita menejerlar muhitidagi nizolarning bir necha turlarini ajratish mumkin, 
ya'ni: 
• boshqaruvning har xil darajasidagi menejerlar o'rtasidagi; 
• menejerlar va korxonaga bosim o'tkazuvchi guruhlar o'rtasidagi; 
• ham alohida shaxslar va ham menejmentning har xil g'oyalarning manbalari - katta 
va kichik yoshdagi boshqaruvchilar vakillari bo'lgan menejerlar o'rtasidagi; 
• menejerlar va jamiyatdigi har xil tashkilotlar (kasaba uyushmalari, birlashmalar, 
matbuot guruhlari, lobbistlar va h.k.) o'rtasidagi. 
Logotip
Ikkinchi tur - shaxslararo nizo (eng keng tarqalgan). Rahbarlarga ko'pincha jamoa manfaatlarini himoya qilishga to'g'ri keladi (uskunalardan foydalanish vaqtini taqsimlash va h. k.). Bunda har bir kishi yuqori rahbariyatni ushbu resurslarni xuddi unga ajratishga ko'ndirishi kerak. Yana ikkita mutaxassislarni o'z loyihalarini amalga oshirilishi uchun to'qnashuvi bo'lishi mumkin. Bitta bo'sh o'rin (lavozim)ga ikkita nomzodlar o'rtasida, hamda xarakter, qarashlar va qadriyailarning har xil alomatlariga ega alohida shaxslar o'rtasida ham nizo bo'lishi mumkin. Uchinchi tur - shaxs va guruh o'rtasidagi nizo. Norasmiy guruhlar hulqning me'yorini belgilaydilar. Har bir kishi bu guruhga qabul qilinishi uchun ularga rioya qilinishi kerak. Ammo agar guruhning tilaklari alohida shaxsning tilaklariga nisbatan ziddiyatda bo'lsa, bu holda nizo kelib chiqadi. Nizo lavozimli vaziyatlar zaminidan ham vujudga kelishi mumkin. Rahbar intizom choralarini qo'llashga majbur bo'ladi, ular qo'l ostidagilarda ommabop bo'lmasliklari mumkin. Bu vaqtda guruh javob zarbasini berishi - rahbarga nisbatan munosabatni o'zgartirishi mumkin. To'rtinchi tur - guruhlararo nizo, ya'ni guruhlar (rasmiy va norasmiy) o'rtasidagi , hamda kasaba uyushmalari va ma'muriyat o'rtasidagi. Xizmat guruhlari ko'pincha maqsadlardagi farqlar tufayli bir birlari bilan nizolashadilar. Masalan, xaridorga sotish bo'limida hamma vaqt ham byurtmalarni bajarish uchun ko'proq tovar zaxiralari bo'lishi kerak, bu o'z navbatida, xarajatlarni ko'payishiga olib keladi va buning oqibatida, u moliyaviy va boshqa bo'limlarning manfaatlariga zid bo'ladi. Bevosita menejerlar muhitidagi nizolarning bir necha turlarini ajratish mumkin, ya'ni: • boshqaruvning har xil darajasidagi menejerlar o'rtasidagi; • menejerlar va korxonaga bosim o'tkazuvchi guruhlar o'rtasidagi; • ham alohida shaxslar va ham menejmentning har xil g'oyalarning manbalari - katta va kichik yoshdagi boshqaruvchilar vakillari bo'lgan menejerlar o'rtasidagi; • menejerlar va jamiyatdigi har xil tashkilotlar (kasaba uyushmalari, birlashmalar, matbuot guruhlari, lobbistlar va h.k.) o'rtasidagi.
 
 
Shuni ta'kidlash kerakki, nizolarni turlarga bo'lish yetarlicha shartlidir. 
Nizolarning har xil turlari o'rtasidagi qat'iy chegaralar mavjud emas va amaliyotda 
quydagicha nizolar vujudga keladilar: tashkiliy vertikalli shaxslararo, gorizontalli 
ochiq guruhlararo va boshqalar. 
Quyidagilar nizolarning asosiy sabablari bo'ladilar: 
1. Hamma 
vaqt 
cheklangan 
bo'lgan 
resurslarni 
xodimlar 
yoki 
bo'linmalar o'rtasida taqsimlanishi. Rahbariyat materiallar, odam resurslari va 
moliyaviy mablag'larni har xil guruhlar o'rtasida shunday taqsimlashga harakat 
qiladiki, u tashkilot maqsadlariga samaraliroq erishishga yordam bersin. Bunda har 
bir guruh kamroq emas, balki ko'proq olishni istaydi, natijada nizo vujudga keladi. 
2. Vazifalarning o'zaro bog'likligi. U bir odam yoki guruh vazifani 
bajarishda 
boshqa 
odam 
yoki 
guruhga 
bog'lik 
bo'lgan 
barcha 
yerda 
mavjud bo'ladi. 
3. Maqsadlardagi 
farqlar. 
Korxona 
borgan 
sari 
ixtisoslashayotgan 
bo'linmalarga bo'lingan vaqtda nizoli vaziyatlar vujudga keladilar. Ular o'z 
maqsadlarini o'zlari shakllantiradilar va ularga erishishga, butun tashkilot 
maqsadlariga erishishga qaraganda ko'proq e'tibor qaratishlari mumkin. 
4. Vaziyat va fikrlarni baholashdagi farqlar. Qandaydir vaziyat haqidagi 
tasavvur ma'lum maksadga erishish istagiga bog'liqdir. Vaziyatni ob'yektiv 
baholashning o'rniga, odamlar, ularning fikrlariga ko'ra, faqat o'zlarining guruhlari 
va shaxsiy extiyojlari uchun qulayroq vaziyatning muqobilligi va jihatlarini kurib 
chiqishlari mumkin. Masalan, qo'l ostidagi kishi o'zini hamma vaqt ham o'z fikrini 
ifodalash huquqiga ega deb hisoblaydi, shu bilan bir vaqtda rahbar, qo'l ostidagi 
kishi faqat undan so'ralgan paytdagina o'z fikrini ifodalash huquqiga ega va unga 
aytilgan narsani so'zsiz bajarishi kerak deb hisoblaydi. 
5. Hulqning odatlar va hayot tajribasidagi farqlar. Tadqiqotlar shuni 
ko'rsatadilarki, har xil hayot tajribasi (ma'lumot, ish staji, yoshi va ijtimoiy 
ta'riflar)ga ega odamlar hamma vaqt ham to'liq o'zaro bir birlarini tushunishga erisha 
olmaydilar. Ularning hamkorlik qilishlarida nizolar vujudga keladi. 
Logotip
Shuni ta'kidlash kerakki, nizolarni turlarga bo'lish yetarlicha shartlidir. Nizolarning har xil turlari o'rtasidagi qat'iy chegaralar mavjud emas va amaliyotda quydagicha nizolar vujudga keladilar: tashkiliy vertikalli shaxslararo, gorizontalli ochiq guruhlararo va boshqalar. Quyidagilar nizolarning asosiy sabablari bo'ladilar: 1. Hamma vaqt cheklangan bo'lgan resurslarni xodimlar yoki bo'linmalar o'rtasida taqsimlanishi. Rahbariyat materiallar, odam resurslari va moliyaviy mablag'larni har xil guruhlar o'rtasida shunday taqsimlashga harakat qiladiki, u tashkilot maqsadlariga samaraliroq erishishga yordam bersin. Bunda har bir guruh kamroq emas, balki ko'proq olishni istaydi, natijada nizo vujudga keladi. 2. Vazifalarning o'zaro bog'likligi. U bir odam yoki guruh vazifani bajarishda boshqa odam yoki guruhga bog'lik bo'lgan barcha yerda mavjud bo'ladi. 3. Maqsadlardagi farqlar. Korxona borgan sari ixtisoslashayotgan bo'linmalarga bo'lingan vaqtda nizoli vaziyatlar vujudga keladilar. Ular o'z maqsadlarini o'zlari shakllantiradilar va ularga erishishga, butun tashkilot maqsadlariga erishishga qaraganda ko'proq e'tibor qaratishlari mumkin. 4. Vaziyat va fikrlarni baholashdagi farqlar. Qandaydir vaziyat haqidagi tasavvur ma'lum maksadga erishish istagiga bog'liqdir. Vaziyatni ob'yektiv baholashning o'rniga, odamlar, ularning fikrlariga ko'ra, faqat o'zlarining guruhlari va shaxsiy extiyojlari uchun qulayroq vaziyatning muqobilligi va jihatlarini kurib chiqishlari mumkin. Masalan, qo'l ostidagi kishi o'zini hamma vaqt ham o'z fikrini ifodalash huquqiga ega deb hisoblaydi, shu bilan bir vaqtda rahbar, qo'l ostidagi kishi faqat undan so'ralgan paytdagina o'z fikrini ifodalash huquqiga ega va unga aytilgan narsani so'zsiz bajarishi kerak deb hisoblaydi. 5. Hulqning odatlar va hayot tajribasidagi farqlar. Tadqiqotlar shuni ko'rsatadilarki, har xil hayot tajribasi (ma'lumot, ish staji, yoshi va ijtimoiy ta'riflar)ga ega odamlar hamma vaqt ham to'liq o'zaro bir birlarini tushunishga erisha olmaydilar. Ularning hamkorlik qilishlarida nizolar vujudga keladi.
 
 
6. Qoniqarsiz kommunikatsion aloqa. Axborotlarga ega bo'lmagan xodimlar 
vaziyat yoki boshqalarning nuqtai nazarini tushina olmaydilar, bu nizoning sababi 
bo'ladi. 
7. Xodimlarning 
lavozimli 
yo'riqnomalari, 
hamda 
bo'linmalar 
haqidagi qoidalarning yo'qligi, noaniqligi yoki takrorlanishi. 
8. 
Xodimning 
huquqlari, 
uning 
fao 
liyat 
natijalari 
uchun 
javobgarligining mutanosib yetarli emasligi. 
9. Jamoa 
a'zolari 
mehnatini 
baholashning 
o'ylab 
ko'rilmagan 
mezonlari. 
10. 
Mehnatni yomon tashkil qilinishi va sharoitlari. 
11. Rahbarlik lavozimiga yangi kelgan odamda rahbarlik faoliyati, 
odamlar 
bilan 
ishlash 
qobiliyati 
va 
ko'nikmalarini 
yo'qligi. 
Bunday 
rahbar 
odamlarni 
uyushtira 
olmaydi. 
Xatto 
uning 
qo'l 
ostidagilarga 
ko'pgina qonuniy talablarni ham e'tiroz, salbiy reaksiyani, ba'zida esa 
nizoni keltirib chiqadi. 
12.Shaxsning atrofdagilar bilan to'qnashuvga beriluvchi barqaror sifatlari, 
xarakteri alomatlarining mavjudligi, masalan o'z so'zida qattiq turib olishga 
moyillik, boshqalarning kamchiligiga chidamaslik, o'zini o'zi tanqid qilishni 
pasayishi, manmanlik va tarbiyasizlik. 
13. Boshqa odamning hususiyatlari yoki hulqiga nisbatan yanglish 
munosabatga 
asoslangan 
psixologik 
chidamaslik. 
Masalan, 
qandaydir 
kamchiliklarni u yoki bu yosh, millat, kasb, partiyalikning barcha vakillariga asossiz 
to'nkashdan iborat bo'lgan xurofiy odatlar. 
Ammo ob'yektiv sabablar faqat shaxs yoki guruh o'z ehtiyojini amalga oshirishi 
mumkin bo'lmagan, shaxsiy va yoki guruhli manfaatlariga qattiq tegilgan vaqtdagina 
nizoning sabablari bo'ladilar. Yakka shaxsning javobi ko'proq shaxsning ijtimoiy 
pishib yetilganligi, hulqining uning uchun yo'l qo'yiladigan shakllari, jamiyatda 
qabul qilingan ijtimoiy me'yorlar va qoidalar bilan belgilanadi. Bundan tashqari, 
yakka shaxsni nizoda ishtirok etishi qo'yilgan maqsadlarning uning uchun 
ahamiyatliligi va vujudga kelgan to'siqlar ularni amalga oshirishga qanchalik halaqit 
Logotip
6. Qoniqarsiz kommunikatsion aloqa. Axborotlarga ega bo'lmagan xodimlar vaziyat yoki boshqalarning nuqtai nazarini tushina olmaydilar, bu nizoning sababi bo'ladi. 7. Xodimlarning lavozimli yo'riqnomalari, hamda bo'linmalar haqidagi qoidalarning yo'qligi, noaniqligi yoki takrorlanishi. 8. Xodimning huquqlari, uning fao liyat natijalari uchun javobgarligining mutanosib yetarli emasligi. 9. Jamoa a'zolari mehnatini baholashning o'ylab ko'rilmagan mezonlari. 10. Mehnatni yomon tashkil qilinishi va sharoitlari. 11. Rahbarlik lavozimiga yangi kelgan odamda rahbarlik faoliyati, odamlar bilan ishlash qobiliyati va ko'nikmalarini yo'qligi. Bunday rahbar odamlarni uyushtira olmaydi. Xatto uning qo'l ostidagilarga ko'pgina qonuniy talablarni ham e'tiroz, salbiy reaksiyani, ba'zida esa nizoni keltirib chiqadi. 12.Shaxsning atrofdagilar bilan to'qnashuvga beriluvchi barqaror sifatlari, xarakteri alomatlarining mavjudligi, masalan o'z so'zida qattiq turib olishga moyillik, boshqalarning kamchiligiga chidamaslik, o'zini o'zi tanqid qilishni pasayishi, manmanlik va tarbiyasizlik. 13. Boshqa odamning hususiyatlari yoki hulqiga nisbatan yanglish munosabatga asoslangan psixologik chidamaslik. Masalan, qandaydir kamchiliklarni u yoki bu yosh, millat, kasb, partiyalikning barcha vakillariga asossiz to'nkashdan iborat bo'lgan xurofiy odatlar. Ammo ob'yektiv sabablar faqat shaxs yoki guruh o'z ehtiyojini amalga oshirishi mumkin bo'lmagan, shaxsiy va yoki guruhli manfaatlariga qattiq tegilgan vaqtdagina nizoning sabablari bo'ladilar. Yakka shaxsning javobi ko'proq shaxsning ijtimoiy pishib yetilganligi, hulqining uning uchun yo'l qo'yiladigan shakllari, jamiyatda qabul qilingan ijtimoiy me'yorlar va qoidalar bilan belgilanadi. Bundan tashqari, yakka shaxsni nizoda ishtirok etishi qo'yilgan maqsadlarning uning uchun ahamiyatliligi va vujudga kelgan to'siqlar ularni amalga oshirishga qanchalik halaqit
 
 
berishlari bilan belgilanadi. Sub'yektning oldiga qanchalik muhimroq vazifa 
qo'yilgan, unga erishish uchun u qanchalik ko'proq harakat qilayotgan bo'lsa, 
qarshilik shunchalik kuchliroq va bunga halaqit beruvchilar bilan o'zaro nizoli 
munosabat shunchalik keskin bo'ladi. 
Nizolar sabablarini aniqlashning bir necha usullari mavjud. Kartografiya usuli 
- asosiylaridan biridir. Uning mohiyati nizoni tashkil qiluvchilarni grafik tasvirlash, 
nizoli o'zaro harakat ishti-rokchilari hulqini izchil tahlil qilish, asosiy muammolar, 
ishti-rokchilarning ehtiyojlari va xavotirlari, nizo olib keluvchi sabablarni bartaraf 
qilish usullarini shakllantirishdan iborat bo'ladi (8.2-rasm). 
 
 
 
 
 
 
 
8.2-rasm. Nizoning kartasi 
Uchinchi bochqichda asosiy ehtiyojlar va bu ehtiyoj bilan bog'liq xavotirlarni, 
nizoli o'zaro harakatning barcha ishtirokchilarini sanab chiqish ko'zda tutiladi. 
Bunda ishtirokchilarning nuqtai nazarlarini orqasida turgan hulqining sabablari 
aniqlanadi. 
Ehtiyojlar va xavotirlarni grafik tasvirlash imkoniyatlarni kengaytiradi va 
kartografiyaning butun jarayoni tugagandan keyingi ehtimol bo'lgan qarorlarning 
kengroq doirasi uchun sharoitlar yaratadi. Kartani tuzish natijasida nizolashuvchi 
kim 
ehtiyojlar 
muammolar 
kim 
ehtiyojlar 
muammolar 
muammolar 
kim 
ehtiyojlar 
muammolar 
kim 
ehtiyojlar 
xavotirlar 
Logotip
berishlari bilan belgilanadi. Sub'yektning oldiga qanchalik muhimroq vazifa qo'yilgan, unga erishish uchun u qanchalik ko'proq harakat qilayotgan bo'lsa, qarshilik shunchalik kuchliroq va bunga halaqit beruvchilar bilan o'zaro nizoli munosabat shunchalik keskin bo'ladi. Nizolar sabablarini aniqlashning bir necha usullari mavjud. Kartografiya usuli - asosiylaridan biridir. Uning mohiyati nizoni tashkil qiluvchilarni grafik tasvirlash, nizoli o'zaro harakat ishti-rokchilari hulqini izchil tahlil qilish, asosiy muammolar, ishti-rokchilarning ehtiyojlari va xavotirlari, nizo olib keluvchi sabablarni bartaraf qilish usullarini shakllantirishdan iborat bo'ladi (8.2-rasm). 8.2-rasm. Nizoning kartasi Uchinchi bochqichda asosiy ehtiyojlar va bu ehtiyoj bilan bog'liq xavotirlarni, nizoli o'zaro harakatning barcha ishtirokchilarini sanab chiqish ko'zda tutiladi. Bunda ishtirokchilarning nuqtai nazarlarini orqasida turgan hulqining sabablari aniqlanadi. Ehtiyojlar va xavotirlarni grafik tasvirlash imkoniyatlarni kengaytiradi va kartografiyaning butun jarayoni tugagandan keyingi ehtimol bo'lgan qarorlarning kengroq doirasi uchun sharoitlar yaratadi. Kartani tuzish natijasida nizolashuvchi kim ehtiyojlar muammolar kim ehtiyojlar muammolar muammolar kim ehtiyojlar muammolar kim ehtiyojlar xavotirlar
 
 
tomonlar manfaatlarini mos kelish nuqtasi yuzaga chiqadi, har bir tomoning 
qo'rqishlari va xavotirlari nomoyon bo'ladi, vaziyatdan chiqishning ehtimol bo'lgan 
yo'llari belgilanadi. 
Nizolarning oqibatlari vazifaviy bo'lishlari mumkin. Muammo barcha tomonlar 
uchun qulay bo'lgan yo'l bilan hal qilinishi mumkin va buning natijasida odamlar 
muammoni hal qilishga o'zlarini daxldor ekanliklarini ko'proq his qiladilar. Bu, o'z 
navbatda, qarorlarni amalga oshirishdagi qiyinchiliklar: dushmanlik, adolatsizlik, 
o'z ixtiyoriga qarshi borish zaruriyatini kamaytiradi yoki butunlay bartaraf qiladi. 
Nizoning boshqa oqibati shundan iboratki, tomonlar bo'lg'uvsi vaziyatlarda ko'proq 
ziddiyatlarga emas, balki hamqorlikka moyil bo'ladilar. Nizoning ehtimol bo'lgan va 
muhim oqibatlari yana guruhli fikrlash ehtimoli va qo'l ostidagilar rahbarning 
g'oyasiga zid g'oyani ayta olmaydigan tobelik sindromini pasayishidan iboratdir. 
Nizolar, agar ularni hal qilishning samarali yo'li topilmasa, quyidagi salbiy 
oqibatlarga olib kelishlari mumkin: 
 xodimlar qo'nimsizligini oshishi va mehnat unimdorligini pasayishi; 
 kelgusida boshqa guruhlar bilan hamqorlik qilishni istamaslik; 
 o'z guruhlariga haddan tashqari sodiqlik va boshqa guruhlar bilan unimsiz 
raqobot; 
 muammoni hal qilishdan ko'ra, nizodagi "g'alaba"ga kattaroq ahamiyat 
berishga. 
Nizolarni boshqarish - bu nizo vujudga keltirgan sabablarni bartaraf qilish 
(kamaytirish), 
nizo 
ishtiroqchilari 
hulqiga 
o'zgarishlar 
kiritish, 
ularning 
maqsadlarini o'zgartirish bo'yicha maqsadga qaratilgan ta'sir ko'rsatishdir. 
Nizoli vaziyatlarni boshqarishning bir necha usullari mavjud bo'lib, ular 
tarkibiy va shaxslararoga bo'linadilar. 
Nizolarni hal qilishning tarkibiy usullari quyidagilardan iborat: 
ishga talablarni tushuntirib berish. Har bir xodim va guruhga ularni qanday 
natijalar kutilayotganligi, axborotlarni kim taqdim etish va kim olishi, vakolatlar va 
ma'suliyatning tizimi kandayligi tushuntirilishi kerak; 
Logotip
tomonlar manfaatlarini mos kelish nuqtasi yuzaga chiqadi, har bir tomoning qo'rqishlari va xavotirlari nomoyon bo'ladi, vaziyatdan chiqishning ehtimol bo'lgan yo'llari belgilanadi. Nizolarning oqibatlari vazifaviy bo'lishlari mumkin. Muammo barcha tomonlar uchun qulay bo'lgan yo'l bilan hal qilinishi mumkin va buning natijasida odamlar muammoni hal qilishga o'zlarini daxldor ekanliklarini ko'proq his qiladilar. Bu, o'z navbatda, qarorlarni amalga oshirishdagi qiyinchiliklar: dushmanlik, adolatsizlik, o'z ixtiyoriga qarshi borish zaruriyatini kamaytiradi yoki butunlay bartaraf qiladi. Nizoning boshqa oqibati shundan iboratki, tomonlar bo'lg'uvsi vaziyatlarda ko'proq ziddiyatlarga emas, balki hamqorlikka moyil bo'ladilar. Nizoning ehtimol bo'lgan va muhim oqibatlari yana guruhli fikrlash ehtimoli va qo'l ostidagilar rahbarning g'oyasiga zid g'oyani ayta olmaydigan tobelik sindromini pasayishidan iboratdir. Nizolar, agar ularni hal qilishning samarali yo'li topilmasa, quyidagi salbiy oqibatlarga olib kelishlari mumkin:  xodimlar qo'nimsizligini oshishi va mehnat unimdorligini pasayishi;  kelgusida boshqa guruhlar bilan hamqorlik qilishni istamaslik;  o'z guruhlariga haddan tashqari sodiqlik va boshqa guruhlar bilan unimsiz raqobot;  muammoni hal qilishdan ko'ra, nizodagi "g'alaba"ga kattaroq ahamiyat berishga. Nizolarni boshqarish - bu nizo vujudga keltirgan sabablarni bartaraf qilish (kamaytirish), nizo ishtiroqchilari hulqiga o'zgarishlar kiritish, ularning maqsadlarini o'zgartirish bo'yicha maqsadga qaratilgan ta'sir ko'rsatishdir. Nizoli vaziyatlarni boshqarishning bir necha usullari mavjud bo'lib, ular tarkibiy va shaxslararoga bo'linadilar. Nizolarni hal qilishning tarkibiy usullari quyidagilardan iborat: ishga talablarni tushuntirib berish. Har bir xodim va guruhga ularni qanday natijalar kutilayotganligi, axborotlarni kim taqdim etish va kim olishi, vakolatlar va ma'suliyatning tizimi kandayligi tushuntirilishi kerak;
 
 
vakolatlar (vazifalar)ni nizolashuvchi bo'linmalar orasida tegishli qoidalarga 
muvofiq to'la, asoslangan va mustahkamlangan holda taqsimlanishi; 
nizolashuvchi 
bo'linmalar 
uchun 
maxsus 
muvofiqlashtiruvchi 
va 
integratsiyalovchi mexanizmlardan foydalanish. Vakolatlar ierarxiyasini o'rnatish 
odamlarning o'zaro hamkorligini tartibga solishga imkon beradi. Nizolarni 
boshqarishda xizmat guruhlari (maqsadiy guruhlar, kengashlar), bilimlari, xodimlar 
o'rtasida aloqani amalga oshiruvchi xizmatlar muhim rol o'ynaydilar; 
• umumtashkilotiy majmuaviy maqsadlarni belgilash. Bu maqsadlarni amalga 
oshirish uchun ikkita yoki ko'proq xodimlar yoki bo'limlarning birgalikda harakat 
qilishi talab qilinadi. Masalan, agar savdo bo'limining uchta sektori bir birlari bilan 
nizolashsalar, unda umuman bo'lim uchun maqsadlarni shakllantirish kerak. 
Umuman korxona uchun aniq shakllangan maqsadlarni shunday tartibda belgilanishi 
bo'limlar rahbarlari faqat o'zlarining bo'limlarini emas, balki korxonaning 
maqsadlariga erishish uchun zarur bo'lgan qarorlarni qabul qilishlariga yordam 
beradi; 
• tashkilot boshqaruvining tashkiliy tuzilmasini o'zgarti-rish, bo'linmalarni 
nizoni to'xtatish maqsadida bo'lish yoki qo'shib yuborish; 
mukofatlash tizimidan foydalanish. Umumiy tashkiliy maqsadlarga 
erishishga o'z ulushini qo'shayotgan, boshqa guruhlarga yordam berayotgan va 
muammolarni hal qilishga majmuaviy yondashuvga harakat qilayotgan xodimlar va 
bo'linmalar mukofotlanishlari kerak. Shuning bilan bir vaqtda mukofotlash tizimi 
alohida shaxslar va guruhlarning noma'qul hulqini rag'batlantirmasligi kerak. 
Nizolarni hal qilishning shaxslararo usullariga quyidagilar kiradi: 
bosh tortish usuli. Rahbar ziddiyatlarni vujudga kelishiga qutqu soluvchi 
nizoli vaziyatlarga tushib qolmaslik, oqibati kelishmovchiliklarni keltirib 
chiqaruvchi masalalarni muhokama qilishga kirishmaslikka harakat qiladi; 
silliqlash usuli. Rahbar hamkorlikka ehtiyojga murojaat qilib, nizoli 
vaziyatdan qochishga harakat qiladi. Afsuski, bu usulda ko'pincha nizoning asosida 
yotgan muammo esdan chiqariladi, u esa qoladi. Tuyg'u namoyon bo'lmaydi, ammo 
yig'ila boradi. Piravordida portlash sodir bo'lishi ehtimoli o'sadi; 
Logotip
vakolatlar (vazifalar)ni nizolashuvchi bo'linmalar orasida tegishli qoidalarga muvofiq to'la, asoslangan va mustahkamlangan holda taqsimlanishi; nizolashuvchi bo'linmalar uchun maxsus muvofiqlashtiruvchi va integratsiyalovchi mexanizmlardan foydalanish. Vakolatlar ierarxiyasini o'rnatish odamlarning o'zaro hamkorligini tartibga solishga imkon beradi. Nizolarni boshqarishda xizmat guruhlari (maqsadiy guruhlar, kengashlar), bilimlari, xodimlar o'rtasida aloqani amalga oshiruvchi xizmatlar muhim rol o'ynaydilar; • umumtashkilotiy majmuaviy maqsadlarni belgilash. Bu maqsadlarni amalga oshirish uchun ikkita yoki ko'proq xodimlar yoki bo'limlarning birgalikda harakat qilishi talab qilinadi. Masalan, agar savdo bo'limining uchta sektori bir birlari bilan nizolashsalar, unda umuman bo'lim uchun maqsadlarni shakllantirish kerak. Umuman korxona uchun aniq shakllangan maqsadlarni shunday tartibda belgilanishi bo'limlar rahbarlari faqat o'zlarining bo'limlarini emas, balki korxonaning maqsadlariga erishish uchun zarur bo'lgan qarorlarni qabul qilishlariga yordam beradi; • tashkilot boshqaruvining tashkiliy tuzilmasini o'zgarti-rish, bo'linmalarni nizoni to'xtatish maqsadida bo'lish yoki qo'shib yuborish; mukofatlash tizimidan foydalanish. Umumiy tashkiliy maqsadlarga erishishga o'z ulushini qo'shayotgan, boshqa guruhlarga yordam berayotgan va muammolarni hal qilishga majmuaviy yondashuvga harakat qilayotgan xodimlar va bo'linmalar mukofotlanishlari kerak. Shuning bilan bir vaqtda mukofotlash tizimi alohida shaxslar va guruhlarning noma'qul hulqini rag'batlantirmasligi kerak. Nizolarni hal qilishning shaxslararo usullariga quyidagilar kiradi: bosh tortish usuli. Rahbar ziddiyatlarni vujudga kelishiga qutqu soluvchi nizoli vaziyatlarga tushib qolmaslik, oqibati kelishmovchiliklarni keltirib chiqaruvchi masalalarni muhokama qilishga kirishmaslikka harakat qiladi; silliqlash usuli. Rahbar hamkorlikka ehtiyojga murojaat qilib, nizoli vaziyatdan qochishga harakat qiladi. Afsuski, bu usulda ko'pincha nizoning asosida yotgan muammo esdan chiqariladi, u esa qoladi. Tuyg'u namoyon bo'lmaydi, ammo yig'ila boradi. Piravordida portlash sodir bo'lishi ehtimoli o'sadi;