Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari bilan bilan tanishtirish metodikasi.
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
19,4 KB
Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari
bilan bilan tanishtirish metodikasi.
REJA:
1. Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari
bilan bilan tanishtirishda logopedik yordamni tashkil etish
2. Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari
bilan bilan tanishtirish metodikasi
Tayanch tushunchalar: logopedik yordam, tizim, maktabgacha ta’lim
tashkiloti, logopedik shoxobcha.
Bola nutqiy faoliyatining barcha tomonlariga ketma-ket sistemali ta’siri
korreksion ishning asosiy tamoyili hisoblanadi.
Ish, faqat shifokor tomonidan, M.N.S. faoliyatini normallashtiruvchi, bosh
miya
po‘stlog‘i
to‘qimalari
yetilishini
rag‘batlovchi
maxsus
muolajalar
o‘tkazilgandagina samarali bo‘ladi.
Korreksion ishlarni boshlashdan avval bola xayotining sharoiti, uni o‘rab
turgan muhit, yaqin odamlar, o‘yinchoqlari bilan tanishish, qiziqish va imkoniyatlari
doirasini aniqlash olib boriladigan ish dasturini va muloqotga kiritish yo‘llarini
belgilash kerak.
Oilada qo‘llaniluvchi bolaga qaratilgan murojaatlar hajmi va xarakteri
aniqlanadi. O‘qituvchi va ota-onalar o‘zgarmaydigan ko‘rinishda mashg‘ulotda, ham
bolaning uydagi kundalik-maishiy xarakterga ega aniq ifodalangan (standartlashgan)
ko‘rsatma-istaklar ro‘yxatini tuzadilar. Uning nutqsiz xarakterga ega tovushlarga
bo‘lgan zehn darajasi, butunlay jimlik va shovqin sharoitlarida aniqlanadi. Dastlab
nutqiy muloqot chegaralanadi, bolaning tartibsiz nutqi tormozlanadi.
Ish bolaning nutqiy tartibni tashkil etishdan boshlanadi. Bola uchun dam
olish soatlari va kunlari joriy etiladi. Kundalik hayotida ovozli apparatlar olib
tashlanadi (televizor, radio v.k.). Avaylovchi tovushli rejim yaratiladi, nutqiy va
nutqsiz signallar kirishi chegaralanadi. Freshels bola atrofida faqat jimjitlik
yaratilmay, balki ko‘ruv ochligi vaziyatini ham yaratishni tavsiya qilgan: rasmlarni,
o‘yinchoqlarni ko‘rsatmaslik va h.k. Faqat shunday tinchlantirish asosida ishga
kirishish mumkin, bu bolaning tovushlarga zehnliligini oshirishga yordam beradi.
Asta-sekin diqqat, idrok holati aniqlanadi, so‘ng ularni rivojlantirish, kengaytirishga
qaratilgan ishlar olib boriladi.
Ishning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: tevarak atrofidagi
tovushlarga, nutqiy tovushlarga nisbatan qiziqish uyg‘otish, ularga taqlid qilishga
ehtiyoj, hohish va imkoniyatini rivojlantirish, nutqiy va nutqiy bo‘lmagan
tovushlarni farqlash.
Umumpedagogik ish, asosiy faoliyat ko‘rinishlarini olib boruvchi nutqning
psixofiziologik asoslarini shakllantirishga, ixtiyoriy diqqatni, ko‘ruv va akustik
ko‘rsatmalar va differensatsiyalarni rivojlantirishga yo‘naltirilgan. Ish nutqiy
tovushlardan boshlanmaydi, nutqsiz xarakterga ega tovushlar, shovqinlarni
farqlashdan boshlanadi. Biroq bu, bola yetarlicha uyushgan va unda elementar
diqqatni to‘play olish qobiliyati bo‘lsa, unumli faoliyat imkoniyati tarbiyalangan
taqdirdagina mumkin bo‘ladi.
Bolalarning diqqati va ish qobiliyatini rivojlantirish uchun turli
qo‘llanmalardan foydalaniladi: kesma rasmlar, tayoqchalar (hisob tayoqchalaridan
geometrik shakllarni yasash), predmetlarni rangi, shakli hajmiga ko‘ra tasniflash.
Bolaning yetarlicha uyushganligida, diqqatini to‘play olishida, faoliyatning
elementar ko‘rinishlari shakllanganida tovushlarni idrok qilish bo‘yicha olib
boriladigan ish mumkin hisoblanadi.
Ko‘ruv taqlidchanligi asosidagi faoliyatni rivojlantirishga diqqat qaratiladi,
vazifalar murakkabligi asta-sekin o‘sib boradi. Vazifalarni nutqiy sharhlash olib
tashlanadi, chunki rivojlanishning bu bosqichida bola o‘ziga qaratilgan nutqni
tushunmaydi.
Faoliyatni tarbiyalash va uni nazorat qilish asosida, nutqiy faoliyatni
yo‘naltirilgan shakllanish bo‘yicha ish olib boriladi: muloqot ehtiyojini
rivojlantirish, uning motivatsion asoslarini rivojlantirish. Bolani nutqda diqqatni
jamlashga o‘rgatadilar, fonematik idrokni kengaytiradilar va aniqlaydilar.
Bola diqqati, taqlidchanligi va ish qobiliyati yetarli rivojlanishida, bir qator
turli xarakterga ega, uyushmagan tovushlarni farqlashga o‘rgatishga o‘tiladi. Bunda
birmuncha qo‘pol differensatsiyalarni tarbiyalash bilan birmuncha yorqin, kuchli
ifodalangan jaranglanishlardan boshlanadi: hamyondagi tangalar jarangi, stakandagi
qalamlar taqillashi va h.k. Asta-sekin birmuncha past, shiddatsiz, o‘zaro birmuncha
yaqin tovushlarni farqlashga o‘tiladi: silliq qog‘oz shovqini, qutidagi gugurt
cho‘plarining shitirlashi va h.k. Ya’ni, birmuncha nozik akustik differensatsiyalarni
tarbiyalashga asta-sekin o‘tib boriladi.
Ovoz chiqaruvchi o‘yinchoq va asboblar signalidan foydalaniladi. Bolaning
o‘yinchoqni qo‘lida ushlab turishi, jaranglashida vibratsiyani sezishi foydalidir.
Avval u pedagog u yoki bu tovushni qanday keltirib chiqarayotganini kuzatadi,
ularni o‘zi keltirib chiqarishga urinadi. So‘ng logoped imo-ishora bilan bolaga
ko‘zini yopishni yoki o‘girilib turishni taklif qiladi (ovoz chiqaruvchi predmetlarni
shirma, ekran ortiga joylashtirishi mumkin) va bola faqat jarangi bo‘yicha mos
keluvchi predmetlarni farqlashi (lozim-tovushlar manbasini).
Ishda chapak chalishdan, oyoqni polga urib tapillatishdan, stolni
taqillatishdan foydalanmaslik kerak, chunki bunday hollarda jaranglash idrok
qilinmay, tebranish, suyak o‘tkazuvchanligidan vibratsiya idrok qilinadi.
Asta-sekin tovushlar, shovqinlar qatori murakkablashib boradi va turli xil
bo‘ladi. Unga yangi tovushlar, avval uzoq va bir-biriga o‘xshamaydigan, so‘ng nozik
akustik ishni talab qiluvchi birmuncha yaqin tovushlar kiritiladi. Bolaning eshituv
maydoni shinday kengaytiriladi va yaxshilanadi. Bu ishning muvaffaqiyatiga qarab
shovqinli qatorga kuchli nutqiy tovushlar qo‘shiladi (a, r, u, va h.k.), bu predmet yoki
hodisa bilan bog‘lanadi. Agar bola tez toliqsa chalg‘uvchan, juda ta’sirchan, notinch
bo‘lib qoladi, esnashni boshlaydi, ish o‘zining samarasini yo‘qotadi. Bolaga dam
berish yoki faoliyat ko‘rinishini o‘zgartirish lozim. Bunday mashqlar butun ish
davomida o‘tkaziladi, biroq har bir mashg‘ulotda akustik yuklamani qat’iy me’yorini
o‘rnatish lozim. Bir mashg‘ulotda bunday mashqlarga bir necha marotaba qaytish
maqsadga muvofiqdir, biroq bolaning toliqib qolishiga yo‘l qo‘ymasdan bir
marotaba juda chegaralangan miqdorda o‘tkazish lozim. Faol eshituv diqqatining
hajmi sekin ko‘payadi.
Bu ish bilan parallel, bolaning faoliyati, ish qobiliyati, xulqini
normallashtirishga yo‘naltirilgan-tarbiyaviy ta’sir davom ettiriladi: uni to‘g‘ri
o‘tirishga, ko‘rishga, nusxa olishga, nutqsiz ko‘rsatmalarga bo‘ysunishga, bajargan
ishiga pedagogning reaksiyasini (ma’qulladi yoki ma’qullamadi) hisobga olishga,
boshlangan ishni oxiriga yetkazishga va shu kabilarga o‘rgatadilar. Akustik diqqat
va idrok, xotirani, predmetli-amaliy faoliyatni, quntlilikni rivojlanishiga qarab
yaxshilanadi.
Bola tomonidan o‘zlashtirilayotgan, nutqiy bo‘lmagan tovushlardan
ajratilayotgan, farqlanayotgan har bir tovush ma’lum aniq vaziyat, harakat, rasm,
predmet bilan bog‘lanib, uning belgisiga aylanidi. Ishning boshlang‘ich
bosqichlarida predmet va ovoz o‘rtasida shartli bog‘lanishni shakllantirish
maqsadida ekvivalent so‘zlar, tovush majmui ishlab chiqiladi (r-samolyot ovozi,
irilayotgan it, mo‘-sigir v.k.).
Ma’lum miqdordagi tovushlarning differensiatsiyasidan so‘ng, aniq predmet
yoki harakat bilan bog‘liq bo‘g‘inlarni farqlashga o‘tiladi. Ikkita unli, unli va undosh
tovushlarning birga kelishi ko‘ra bo‘g‘inlar tanlanadi-ua, au, am, so, ochiq bo‘g‘inlar
ma, pa, na, ta va h.k. Bola so‘zlarni farqlashga qaratilgan mashg‘ulotlarda avval bir-
birida
ma’nosi,
aytilishi
jarangdorligiga
ko‘ra
keskin
farq
qiladigan
so‘zlartanalanadi. Bola idrok etayotgan har bir so‘z harakat, ko‘ruv, taktil ravishda
mustahkamlanadi.
Ko‘rish, oynali nazorat, yuzdan o‘qish keng qo‘llaniladi. Bola idrok qiluvchi
birinchi so‘zlaro‘zgarmas ohang bilan talaffuz qilinadi. Alohida ohang va unga
tayanish bolaga muloqotda mo‘ljal ola bilishga yordam beradi, nutqga ohang berish
bolaga qilingan murojaat mazmunini aniqlashda yetakchi tayanch hisoblanadi.
Passiv lug‘atni to‘plash ustida rejali ish olib boriladi, bir vaqtning o‘zida o‘z nutqi
rivojlantiriladi.
Nomi bo‘yicha bola rasmlarni ko‘rsatadi, harakatlarni bajarishni ko‘rsatib
beradi. Harakatlar kompleksi o‘rganiladi. Bola asta-sekin avval pedagogning nutqiy
nazorati ostida o‘rgangan tartibi bo‘yicha bajaradi, so‘ng ayrim-ayrim, har yeriga
odatlanadi: “qo‘lni ko‘tar, yonga ...”.
Hissiy – o‘yin jarayoni davomida tovushlarga qiziqish tarbiyalanadi. Bola bu
jarayon davomida tovush tabiatini aniqlash, tovush kelayotgan joyni aniqlash,
berkitilgan ovozli o‘yinchoqni topish, tovush signalini kuchi, davomiyligini
aniqlashga, ma’lum tovushlarga nisbatan reaksiya ko‘rsatishga o‘rganib boradi.
Bola tushunadigan so‘zlarni jamlashda, bola bir vaqtni o‘zida shu so‘zni
eshitish, ko‘rishi (rasm), predmetni ushlab ko‘rishi va talaffuz etish alohida o‘rin
tutadi. So‘z va predmet o‘rtasidagi bog‘liqlik eshituv va ko‘ruv sezgilarini bir necha
marotaba taqqoslab ko‘rilganidagina amalga oshiriladi. Bolalarni ko‘rgan,
eshitganlari ustida hayratga solishdan ko‘ra, qiziqishlarini kuchaytirish, hayron
qoldirish va h.k. lar muhim sanaladi. Agar bola ular bilan ishlay olish imkoniyatiga
ega bo‘lsa, u holda nafaqat predmet nomlari, balki ular haqidagi tasavvurlar ham
oson shakllanadi. So‘zni tushunchaga aylantirish uchun so‘z bilan umumlashtiruvchi
ahamityani kasb etish uchun oddiy takrorlashdan tashqari imkonicha, ko‘p shartli
aloqalarni, ko‘pincha harakatli aloqalarni ishlab chiqish muhimdir.
Predmetli amaliy faoliyat davomida bolalar nutqiy instruksiya asosida
predmet bilan ko‘pgina topshiriqlarni bajarish ko‘nikma malakasini egallaydilar:
sutni ich, sutni piyolaga quy, sutni puflab sovut va h.k. Harakat bilan ifodalangan
yuqoridagiga o‘xshash so‘zlarona tilining grammatik andozalarini egallashga
yordam beradi.
Imkoniyatga qarab, bolani erta so‘z birikmalari va iboralarni idrok qilishga
o‘rgatadilar. Odatda dastlabkilari standartlashgan bo‘ladi: so‘z o‘zgarmagan ohang
bilan ma’lum tartibda talaffuz etiladi. Bolaga murojaat qilinuvchi ko‘rsatmalar
kundalik-maishiy xarakterga egadir. Avval u faqat bir kishini tushunishga
odatlanadi, so‘ng bolaning o‘suvchi imkoniyatlariga qarab bu ishga uning atrofidagi
kattalar jalb etiladi.
Ibora o‘z-o‘zidan tushunilmaydi, bolaning nerv tizimiga birmuncha umumiy
ta’sir etishning bir qismi singari tushuniladi. Iboralarni tushunish avval faqat
vaziyatli, ma’lum detallarga bog‘liq bo‘ladi, shu sababli so‘z tartibini o‘zgartiradi.
Iboralarni gapirishda ohang tavsiya etilmaydi.
Bola quyidagilarga o‘xshash nutqiy buyruqlarni tushunishga o‘rgatiladi:
“eshikni och”, “ro‘molni ol”, “kitobni olib kel”, “stulga o‘tir” va h.k. Yuqorida
keltirilgan nutqiy buyruqlarga o‘xshash buyruqlarni tushunishga o‘rgatish ishlarida
bolaga mujassam ko‘ruv-obrazli-harakatli vaziyatni nutq bilan bog‘lagan holda
tushunishda imo-ishora, mimikalardan foydalaniladi.
Idrok qilish imkoniyati sekin rivojlanadi, tushunish ko‘ruv va taktil-
vibratsiya analizatori tomonidan tayyorlanganidan so‘ng mumkin bo‘ladi:
fonatsiyada ovoz boylamlarini sezish va h.k.
Asta-sekin eshituv va harakat differensatsiyalari aniqlanadi, bolaning o‘z
nutqi va tushunishi tarbiyalanadi. Dastlab akustik noaniqliklar yo‘qoladi, keyinroq
o‘z nutqidagi xatolar barham topadi. Fonematik idrok, nozik akustik
differensatsiyalar rivojlanishiga qarab, o‘z nutqini shakllantirish mumkin bo‘ladi.
Butun ish mobaynida asosiy urg‘u bolada nutqni ongli analiz va sintez qilishni
tarbiyalashga beriladi.
N.I. Jinkin (1972) bola bilan birgalikda so‘zlarni qaytarish va yodlash
o‘rniga, uni turli fikrlovchi misollarda qo‘llashga, ongli tanlashni amalga oshirishni
tavsiya etadi. Predmetli-nutqiy kombinatsiyalardan samarali foydalanilgandan
so‘ng, hikoya va qayta hikoya qilish ishlari olib boriladi.
Bolada mantiqiy, grammatik va mavzularga oid so‘zlarguruhini tushunish
shakllantiriladi. Masalan, idish-tovoqlar; uy jihozlari; qo‘lni yuvish; sovun, sochiq,
suv, yuvmoq, artmoq va h.k. Asta-sekin murakkablashuvchi iboralarni tushunish,
detallashgan vazifalar, ko‘rsatmalar, o‘z nutqiy va atrofdagilar nutqi tarkibini ongli
tahlil qilish ustida ish olib boriladi. Bolaning iboralarni oxirigacha eshitishga,
mazmuniga kira olishga, impulsiv harakat qilmay, ko‘pincha, birlamchi noto‘g‘ri
taassurotlarga qarab harakat qilmaslikka o‘rgatadilar. Bola tomonidan nutqni
tushunish uzoq vaqtgacha vaziyat, bolaning umumiy holati, mashg‘ulotdagi hissiy
kayfiyati va turli omillarga bog‘liq bo‘ladi.
Predmetlarni umumlashtirish malakasi egallangach, ularni aniqlashtirish
jarayoni kechadi, rang-qizil, oq; mazasi-shirin, nordon va hokazo. Shuningdek
grammatik
konstruksiyalarni
tushunishni
ta’minlovchi
aniq
akustik
differensirovkalar (eshitish-ko‘rsatish) shakllantiriladi. Bolada atrofdagilar nutqiga
diqqat, o‘z nutqini nazorat qilish, unga tanqidiy yondoshish tarbiyalanib boriladi.
Bola atrof-muhitdagi tovushlarga yanada ko‘proq quloq sola boshlaydi,
ularga qiziqadi, taqlid qiladi. Bu ko‘pincha hayotining sokin vaqtlariga to‘g‘ri keladi,
masalan, ertalab uyg‘onganida.
Birmuncha yengil hollarda bola jaranglanishi bo‘yicha yaqin, bir fonema
bilan farqlanuvchi so‘zlarni differensatsiyalashga, bir xil urg‘uli, bir xil tayanchli
so‘z birikmalari bilan, turli miqdordagi bo‘g‘inlari bilan so‘zlarni farqlashga
o‘rganadi, so‘zlarda tovush ketma-ketligini aniqlashga o‘rganadi.
So‘z va gaplar bola tomonidan ularni qo‘llash orqali, muloqotda mos
keluvchi vaziyatni yaratish jarayonida mustahkamlanadi. Eshitishi va o‘zi takrorlab
gapirishida,
tovushlar
differensatsiyasi
va
idrokni
mukammallashuviga
yo‘naltirilgan turli mashqlar qo‘llaniladi.
Eshitilgan hikoya mazmunini, ibora, so‘zni bola to‘g‘ri tushundimi yoki
yo‘qmi, doimo tekshiriladi. Shu maqsadda turli xil rasmlar, so‘z va gaplarning grafik
sxemasi, nutqning tuzilishi va tovush tarkibini mustahkamlash uchun rangli
fishkalardan foydalaniladi, ramzlar yordamida so‘zning morfologik ahamiyatini
o‘zgarishi, gap tuzilishining o‘zgarishi ko‘rsatib beriladi.
Sensor alaliyali bolalarni savodga o‘rgatish mumkin, lekin ularning o‘qish
va yozishlarida xatolar kuzatiladi. Savodga bolalar imkon qadar erta o‘rgatishlari
kerak. Savodga o‘rgatish orqali bolalar tushunchalarini kengaytirish, aniqlashga,
leksik-grammatik va fonetik taraqqiyotlari rivojlantiriladi.
Sensor alaliyali bolalarni savodga o‘rgatishda tovush-harf yo‘li samarali
hisoblanmaydi. Bu yo‘l tovush, bo‘g‘in, so‘z va gap bilan bog‘liq bolaning analitik-
sintetik faoliyatiga tayanadi. Savodga o‘rgatishda global o‘qish yo‘li samaralidir.
O‘qishni egallab u o‘zining artikulyatsion va akustik imkoniyatlarini kengaytiradi,
shundan so‘nggina idrok qilinuvchi va talaffuz qilinuvchi nutq bilan chuqur analitik-
sintetik ish olib borish davom ettiriladi.
Bolalarda ayrim tovushlar yo‘q bo‘lgan hollarda ham bolalarni savodga
o‘rgatadilar. Mualliflarning ta’kidlashicha bu savodga o‘rgatish uchun to‘siq bo‘la
olmaydi.
Tovush, bo‘g‘in, so‘zni eshitib bola bo‘g‘in, so‘zli jadval yoki harfni
ko‘rsatadi, kesma harflardan bo‘g‘in, so‘z tuzadi. Sekin-asta bolada fonema, grafema
va artikulemalar o‘rtasida bog‘liqlik shakllanadi.
Sensor alaliyani butunlay bartaraf etish imkoniyati tadqiqotchilarni
ikkilantiradi. Kechishi yetarli aniqlanmagan, u bir qator omillarga bog‘liq: eshituv
sezgirligining holati, o‘tkazilgan davolash vaqti va xarakteri, korreksion-tarbiyaviy
ta’sir, bolaning yoshi va aqliy rivojlanishi va h.k.
Buzilishning ko‘p turliligi kuzatiladi, xususan, ko‘p hollarad tushunish va
shaxsiy nutqning ilgari rivojlanishi kuzatilsa ham, kechishi haqida ishonch bilan
gapirish qiyin.
Ishning dastlabki bosqichlarida va birmuncha og‘ir hollarda, bola bilan uzoq
sistemali ish olib borish natijasida ishda muvaffaqiyatga erishiladi. Ish ko‘pincha,
yakka, ayrim hollarad bolalarga faol nutqiy amaliyotni tashkil qilish kerak bo‘lganda
kichik gurhlar tuzib olib boriladi. Maxsuslashtirilgan statsionar sharoitidagi
korreksion ishda nuqsonning qisman kompensatsiyalanishi tezroq amalga oshadi.
Bunday bolalar bilan ishlash murakkab, turli holatlarda turli natijalar beradi. A.G.
Ippolitova fikricha, bolaning butunlay nutqsizligi va tushunmasligining eng og‘ir
hollarida, ishning dastlabki 3-4 oyida 8-10 ta so‘zni tushunishga erishish mumkin,
biroq 2-4 tagina so‘z faol lug‘atida paydo bo‘ladi. Agar natija kam bo‘lsa, ishlash
maqsadga muvofiqmi degan savol tug‘iladi. Biroq M.E. Xvatsev ish ahamiyatini
ta’kidlay turib shunday deydi: “tushunmaydigan va gapirmaydigan bola uchun 1-2
ta so‘z, normal rivojlanuvchi bola uchun 1000 ta so‘zdek ko‘pdir”.
Sensor alaliyali bolalar alohida muassasalarida kam, ular bilan kontaktga
kirishish qiyin, xulqi o‘ziga xos, intellekti qoida bo‘yicha pasaygan. Shunga bog‘liq
ish tempi sekinlashgan, pauzalar uzoq davomli, mashg‘ulotlar muddati bola holatiga
bog‘liq ravishda turli xildir – 3-5 daqiqadan 20-30 daqiqagacha, kuniga 2-3 marta,
maxsuslashgan statsionar va maxsus bolalar bog‘chasida, keyinchalik ambulator
ishda 20-30 daqiqa shug‘ullanadi qo‘shimcha har kungi mustahkamlovchi uy ishi
bilan birga.
Nazorat savollari
1.
Logopedik
ishning
turli
bosqichlarida
undan
foydalanish
imkoniyatlarini ko‘rsating.
2. Maxsus muassasalarga borganda bolalar nutqini barcha mashg‘ulotlarda
kuzating va tahlil qiling