Nutq kamchiligiga ega bolalarning bog‘langan nutqi holatini o‘rganish (Bog`langan nutqni logopedik amaliyotda kompyuter texnologiyalaridan foydalanib tekshirish)
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
18,1 KB
Nutq kamchiligiga ega bolalarning bog‘langan nutqi holatini o‘rganish.
REJA:
1.Bog`langan nutqni logopedik amaliyotda kompyuter texnologiyalaridan
foydalanib tekshirish.
2. Bog`langan nutqni noan’anaviy texnologiyalar va ularning afzalliklari
Tayanch tushunchalar: fonematik idrok, bo‘g‘in analizi va sintezi, agrammtik
disleksiya, agrammatik disgrafiya.
Bugungi kunda kooreksion ishlarni tashkil etishda an’anaviy ta’sir metodlari
bilna birga ishning noan’aviy metodlaridan ham keng foydalanilmoqda. Ular yuqori
darajadagi muvoffaqiyatlarga erishishga yordam beradi va korreksiyaning samarali
vositalari sirasiga kiradi. An’anaviy ish shakllari – bu mavjud nuqsonlarni tuzatish
va kamaytirishga qaratilgan korreksion ishlar, noana’anaviy metodlar esa - bu bolani
yuqori darajadagi muvoffaqiyatlarga erishishga, yashirish imkoniyatlarini ochishga
yo‘naltirilgan kompleks ta’sir etish jarayonini yaratish, kengaytirish, tadbiq etish va
yangi amaliy vositalarni qo‘llashdir. Amaliyotga noana’anaviy metodlarni tadbiq
etish korreksion jarayonni takomillashtirish imkonini beradi. Bu faoliyatning
natijalari korreksiya mazmuni, metodlari, shakli, texnologiyasi, vositalarini
o‘zgarganida namoyon bo‘ladi. Bolalar nutqini noana’anaviy metodalar bilan
korreksiyalash ishi dinamik, yoqimli, rang barang, bolani charchatmaydigan bo‘ladi,
mashg‘ulot ancha qiziqarli turli tuman bo‘lib, nutqiy ifodalarni aytish va idrok etish
uchun qulay sharoitlar yaratadi.
Noan’anaviy ish usullari alohida kuch talab etmasdan,nutq nuqsoniga ega
bolalar nutqini korreksiyalash jarayoninii tezlashtiradi va bolaning butun
organizmini sog‘lomlashtirishga xizmat qiladi. Ularni qo‘llash samarsi pedagogning
mahoratiga, yangiimkoniyatlardan foydalana olish malakasiga, korreksion
rivojlantiruvchi ish tizimigayangi metodlarini kirita olishiga, bolalarga mashg‘ulot
vaqtida psixofiziologik qulaylik yaratib bera olishiga, ularni o‘z kuchiga ishontira
olishiga bog‘liq.. Ushbu korreksiya metodlarini mustaqil va ulardan yaxshi hissiy
vaziyat yaratishga xizmat qila oladi, foydalanishga tayyor deb qaramaslik kerak,
uularni ko‘rib chiqish, boalalrning imkoniyati va qo‘llash vaziyatini hisobga olish
darkor. Shundagina u korreksion ta’sir samaradorligini oshiradi. bugungi kunda
noan’anaviy ta’sir etish metodikalariga quyidagilar kiradi:
• Fitoterapiya – dorivor o‘tlar yordamida davolash.
• Aromaterapiya – gul va o‘simliklarning uyg‘unlashagan iforlari orqali
davolash.
• Muziqliterapiya – insonga musiqali ta’sir ko‘rsatish.
• Xromoterapiya – inson organizmiga ranglar orqali ta’sir ko‘rsatish.
• Litoterapiya – inson organizmiga turli xil toshlar (minerallar) orqali ta’sir
ko‘rsatish.
• Imagoterapiya – teatrlashtirish. O‘z ichiga qo‘g‘irchoqli terapiya , ertakli
terapiyani qamrab oladi.
• Qumli terapiya (sand-play) – qum bilan o‘ynash bolani rivojlantirishning
vositasi sifatida.
Hozirgi kunda korreksion pedagogikada noan’anaviy metodlardan foydalanish
nutqiy riqojlanishdagi nuqsonlarni oldini olish va tuzatishdagi eng samarali
vositalardan biri bo‘lib qolmoqda. Nana’anaviy metodlardan foydalanish qancha erta
boshlansa, uning samaradorligi shuncha yuqori bo‘ladi. Nutq nusonini
korreksiyalashda noan’anaviy metodlardan foydalanish ayniqsa, muhim hisoblanadi.
Chunki, avval ishlab chiqilgan an’anaviy metodlar bugungi kunga kelib,
yangilanishni, yangi yondoshuvni, yangi vositalarni talab etmoqda.
Maktabgacha yoshdagi NTR bolalarni nutqini rivojlantirishda quyidagi
noan’anaviy metodlardan foydalanish yaxshi samara beradi.
Quyida nutqni rivojlantirish bo‘yicha bir qancha noan’anaviy metodlardan
namunalar keltiramiz.
1.
Sharchani lablar bilan ilib olish. Lablar cho‘chchaygan holda uzoq
bo‘lmagan masofadan sharchalar uloqtiriadi, lablar bilan o‘sharcha ilib olinishi
lozim.
2.
Ipga shtkazilgan sharchani lablarni cho‘chaytirgan holda o‘ng va
chapga tomon harakatlarnitish.
3.
Tilni piyola shakliga keltirib, sharchani tutib olish.
4.
Tilni piyola shakliga keltirib, unga ozgina suv quyish va shu suvni
to‘kib yubormasdan 10-15 sekund turish.
5.
Aromaterapiya texnologiyasidan foydalanib, nafas mashqlarini
bajarish. Xonaga shirin hidli ifor taratilib, chuqur nafas olib hidlash va cho‘zib nafas
chiqarish talab etiladi. Nimani ifori ekanligini topish lozimligi aytilib, mashq bir
necha marta takrorlanadi.
6.
“Arg‘umchoq mashqi”. Bolalar chalqancha yotqizilib, qorinlariga
o‘yinchoqlar qo‘yiladi. Chuqur nafas olinib, qorin ichga tortiladi, nafas
chiqarilganda qorin ko‘tariladi. Bunda o‘yinchoq arg‘umchoq uchiriladi.
7.
Qumli terapiY. “Qum ostiga nima yashiringan?” biror predmetli asm
ustiga yupq qilib kum sepiib bekitiladi. Bola qumni puflab rasmni ochadi va
nomlaydi.
8.
Ertakli terapiY. Nutqning leksik grammatik tomonini rivojlantirish.
O‘zimiz ertak to‘qiymiz. Bolalarga biror bir ertakning boshi aytib beriladi va ularga
ertakni o‘zlari davom ettirishlari so‘raladi.
Mashg‘ulotlar davomida ushbu texnologiyalardan foydalanish yaxshi samara
beradi. Faqatgina bu texnologiyalarni to‘g‘ri tanlash va o‘z o‘rnida qo‘llash lozim.
Logopedik faoliyatda kompyuter texnologiyalaridan foydalanish
Maktabgacha ta’lim muassasalaridagi ta’lim-tarbiyaning bosh maqsadi, har bir
bolaga qisqa muddat ichida katta hajmdagi axborotlarni qabul qilish, tahlil qilish
(ongli qayta ishlash) va ulardan o‘zining amaliy faoliyatida foydalanishni o‘rgatish.
Mazkur mashshaqqatli vazifani amalga oshirishda o‘qituvchilarning an’anaviy
metodlar bilan birga zamonaviy axborot texnologiyalari, jumladan, kompyuter
texnologiyalardan foydalanishi maqsadga muvofiq. Chunki ta’lim jarayonlarida
kompyuterlardan foydalanish, uni o‘ziga xos takrorlanmas tarzda tashkil qilish
imkoniyatini beradi. Bu esa korreksion logopedik faoliyatda muhim axamiyat kasb
etadi. Maktabgacha ta’lim muassasalarida kompyuterlardan foydalanish zarurati
mavjudligining bir qancha sabablarini qayd qilish lozim. Shu masalaga doir
tadqiqotlar olib borgan mualliflarning uqtirishicha, kompyuter vositalaridan
foydalanish pedagogik jarayonning samarasini oshirish, nutqiy nuqsonli bolalar
ta’limini individuallashtirish hamda istalgan boshqa turdagi rivojlantiruvchi faoliyat
samaradorligini sezilarli darajada oshirish imkoniyatini beradi. (R.F.Abdiyev,1994;
V.P.Bespolko, 2002; YE.I.Mashbits, 1998; O.I.Kukushkina, 1994 va boshq) So‘ngi
o‘n yilliklarda fiziologik va nutqiy yetishmovchilik bilan tug‘ilayotgan chaqaloqlar
soni oshib bormoqda. Keyinchalik rivojlanish jarayonlarida bu yetishmovchiliklar
nutq tuzilishining turli darajadagi rivojlanmaganligi orqali namoyon bo‘ladi.
Umumiy nutqiy kamchilikni korreksiya qilish muommosini o‘rganishga
bag‘ishlangan tadqiqotlar (T.V.Gurovets, S.I.Mayevskaya, 1978; L.V.Lopatina,
N.V.Serebryakova, 2001; I.I.Mamaychuk, 1990; va boshqalar)da qayd qilinishicha,
tizimli nutqiy kamchilikni bartaraf qilish jarayoni davomli va murakkab dinamikaga
ega. Shuning uchun korreksion-pedagogik faoliyatda nutqiy kamchilikning o‘ziga
xosligini inobatga olgan holda, maxsuslashtirilgan kompyuter texnologiyalaridan
foydalanish
korreksion
ta’lim
samaradorligini
oshirishga
imkon
beradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning savod chiqarishga tayyorlov jarayonini
tezlashtiradi. Shuningdek, keyinchalik yuzaga
chiqishi mumkin bo‘lgan
savodsizlikning oldini oladi va bolalarning maktab yoshiga yetganda ijtimoiy
muhitga
moslashuvchanligiga
zamin
yaratadi.
Muammoga
bag‘ishlangan
adabiyotlar tahlili shuni ko‘rsatadiki, mutaxassis uchun kompyuter vositalaridan
foydalanish –korreksion ta’lim mazmunining bir qismi emas, balki, bola
rivojlanishidagi yetishmovchiliklarni bartaraf qilishdagi qo‘shimcha imkoniyatlar
yig‘indisidir. O‘z faoliyatida kompyuter vositalardan foydalanishini maqsad qilgan
logoped oldida ikkita muhim masalani hal qilish zarurati mavjud. U, eng avvalo,
bolalarga kompyuterdan foydalanishni o‘rgatishi, so‘ngra bolaning psixofiziologik
holati va nutqiga ijobiy ta’sir qilish dasturini ishlab chiqishi lozim. Rivojlanishida
yetishmovchiliklar kuzatilgan bolalar bilan amalga oshiriladigan korreksion
tarbiyaviy
ish
tashhis
qo‘yishga
va
rivojlantirishga
mahsuslashtirilgan
(moslashtirilgan) kompyuter dasturlardan foydalanishini taqazo etadi. So‘ngi
paytlarda nutqiy kamchilikni bartaraf qilishda yangi texnologiyalarda foydalanishga
keng yo‘l ochib berilmoqda. Natijada kompyuter texnologiyalari samarali korreksion
ta’sir ko‘rsatuvchi vosita sifatida maydonga keldi.
An’anaviy yakka tartibdagi logopedik faoliyat tarkibiga kompyuter
texnologiyalari qo‘shimcha innovatsion element sifatida kiritiladi. Ish jarayonida
komyuter texnologiyalaridan foydalanuvchi logoped kompyuterning bolalarga
nisbatan zararli, salbiy ta’sirini minimalga tushurish to‘g‘risida bosh qotirishi lozim.
Bolaning yoshi va saviyasiga mos keluvchi kompyuter o‘yinini tanlay olish
muhim ahamiyat kasb etadi. Rivojlantiruvchi ta’lim tamoyillarini inobatga olgan
holda, berilayotgan pedagogik vazifalardan kelib chiqib, kompyuter o‘yinlarini
vaqti-vaqti bilan o‘zgartirib turish tavsiya etiladi. Bunda bolaning qiziqishlari,
moyilligi va nerv faoliyatining tipini hisobga olish nihoyatda zarur.
Logopedik faoliyatda tavsiya qilinuvchi kompyuter dasturlari lug‘at boyligini
oshirish, grammatik qurilishlar va kognitiv funksiyalarni rivojlantirish, bog‘lanishli
nutq
tuza
olishni
rivojlantirish
singari
bir
qator
aspektlarini
o‘zida
mujassamlashtiradi. Kompyuter dasturlaridan foydalanish maktabgacha yoshdagi
bolalarning bilishga bo‘lgan turli darajadagi ehtiyojini qondirish jarayonida har
bolaga individual, alohida yondashuvni tanlash imkonini beradi. Qolaversa, mazkur
dasturlar korreksion faoliyatning nisbatan erkin va samaraliroq bo‘lishini
ta’minlaydi.
Ta’limning ketma-ketligi va tizimliligiga muvofiq ravishda, bolaning
individual
holatidan
kelib
chiqqan
holda
o‘yinlarning
saviyasi
tobora
murakkablashib boradi.
Nutqiy kamchilikni bartaraf qilish jarayonida kompyuter dasturlariga alohida
ahamiyat berilishi maqsadga muvofiq. Bolalarda beqarorlik va past konsentratsiya
ko‘rinishida namoyon bo‘luvchi bo‘linuvchan diqqat va yaxshi taraqqiy etmagan
verbal
xotira
natijasida
yuzaga
keluvchi
nutq
sistemasidagi
lisoniy
komponentlarning rivojlanmasligi mazkur muammoni bartaraf qilishga maqsadli
yo‘naltirilgan faoliyatni amalga oshirishni taqazo etadi (I.I.Mamaychuk, 1990;
YE.M.Mastyukova, 1973 va boshq.).
Maktabgacha yoshdagi bolalarda ixtiyorsiz diqqatning rivojlanganligi ularga
o‘quv materialini yorqin, qiziqarli va tushunarli ko‘rinishda havola qilish
samaraliroq bo‘lishiga ishora qiladi. Bunday vaziyatda kompyuter texnologiyalardan
foydalanish ayniqsa maqsadga muvofiqdir. Chunki, ushbu vosita axborotni diqqatni
jalb qiluvchi shaklda taqdim qilish imkonini berib, mazmunning nafaqat tez va ongli
ravishda eslab qolinishiga, balki uning xotirada uzoq vaqt saqlanishiga zamin
yaratadi. Hatto klaviatura trenajyorlari, zamonaviy matn muharrirlari (Bloknot,
WordPad, Microsoft Word), grafik muharrirlar (Paint va boshq.) dan ham yozuv
malakalarini samarali egallashda keng foydalanilishini alohida ta’kidlash lozim.
Qator tadqiqotchilarning xulosalariga ko‘ra, o‘quv jarayonida kompyuter
dasturalaridan foydalanish bolaning diqqati va xotirasini rivojlantirishda, fikrlash
qobiliyatini faollashtirishda, til o‘zlashtirishga doir bilimlarni mustahkamlash va
chuqurlashtirishda va imloni o‘rgatishda kata ahamiyatga ega. Trenajyorlar va matn
muharrirlari bilan ishlash jarayonida mashg‘ulotlarni shunday ketma-ketlikda
joylashtirish kerakki, amaliy topshiriqlarni bajarish orfografiya qoidalarini
takrorlash, tovushlar talaffuzini farqlash, kitob bilan ishlash kabilar bilan uzviylikda
davom etishi lozim.
Hozirgi vaqtda juda katta hajmda bolalarni umumiy rivojlantirishga qaratilgan
o‘yinlar mavjud. Ahamiyatlisi shundaki, kompyuter dasturlari ta’lim jarayoniga
maktabgacha yoshdagi bolalar faoliyatida juda muhim ahamiyat kasb etuvchi o‘yin
hissini olib kiradi. Zero, kompyuter texnologiyalardan foydalanib ta’limni tashkil
etishdan maqsad, nafaqat, bolalarga yangi bilimlarni berish, avvalgilarini
mustahkamlashdan, balki, bolalarning ruhiy-emotsional jihatdan faolligini oshirish,
ularni samarali, ijodiy bilish faoliyati sari undashdan ham iborat. Mashg‘ulot
jarayonida tayyor umumiy dasturga qo‘shimcha ravishda xususiy topshiriqlarni
berish ham juda foydali. Bu esa, albatta, bolalarning o‘zlashtirish darajasi va nutqiy
nuqsonlarning turidan kelib chiqqan holda amalga oshiriladi. Shuningdek, turli
mavzular bo‘yicha bolalar bilimini nazorat qilishga mo‘ljallangan test-sinov
dasturlarini ham yaratish mumkin. Testli topshiriqlarni tuzish uchun “Testlar
generatori” dasturidan foydalanish mumkin. Mazkur dasturning qulayliklari
shundaki, istalgan fan va mavzuga doir testli mashg‘ulotlarni o‘qituvchining o‘zi
yaratishi mumkin. Test sinovi darsning juda kam vaqtini oladi, biroq o‘tilgan
mavzuning o‘zlashtirilganlik darajasini aniqlash imkonini beradi.