Nutq kamchiligiga ega bolalarning grammatik ko‘nikmalari holatini tekshirish va baholash.
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
18,6 KB
Nutq kamchiligiga ega bolalarning grammatik ko‘nikmalari holatini
tekshirish va baholash.
REJA:
1.
Bog’langan nutq psixologik va lingvistik o’rganish obyekti sifatida, uni
shakllanish bosqichlari, rivojlanish jarayonida bog’langanlik shakllarinin o’zgarishi.
2.
Dialog qurish texnikasini o’zlashtirish. Maktabgacha yoshdagi bolaning
monologik nutqi, uning reproduksiyalovchi va ihtiyoriy fazalari.
Tayanch iboralar: mashg‘ulot, ovoz kuchi, ovoz balandligi, ovoz toni,
avtomatizatsi.
Nutqning tovush madaniyatini shakllantirish bolalarning bog‘lanishli nutqini
rivojlantirishda muhim о‘rin eallaydi. Maktabgacha ѐshdagi bolalar kо‘pincha s-z,
p-f, t-d, p-b, u-о‘, x-h, q-g‘ tovushlarini tо‘g‘ri talaffuz qila olmaydilar. Nutq
jaraѐnida ketappan - ketayapman, Hojaxon – Shohjahon, Yustam – Rustam, qalg‘a -
qarg‘a kabi talaffuz etishda yо‘l qо‘yadigan xatoliklarning oldini olish, ya’ni tо‘g‘ri
talaffuz etishga yо‘llash, ovoz balandligiga, tovush sur’atiga e’tibor berish metodik
jihatdan muhim ahamiyatga ega. Ba’zi bolalar о‘zidan kichiklarni jerkib, ovozini
kо‘tarib muomala qiladilar. Shunda ular talaffuziga e’tibor qaratish, nutq
madaniyatiga, me’ѐrda sо‘zlab, muomala qilishga о‘rgatish zarur. Chunki bolalikda
tarkib topgan muomala madaniyati inson umrining oxirigacha muhrlanib qoladi.
Samimiy muomala me’ѐri, xatto muomalada kо‘z qarashlari, boshqalar oldida о‘zini
tuta bilish – muomala madaniyatining oddiy talablaridir. Yosh avlodning barkamol,
yetuk, salohiyatli insonlar bо‘lib kamolga yetishi uchun ona tilining barcha
boyliklaridan, uning imkoniyatlaridan foydalanish zarur. Shuning uchun ham
maktabgacha ta’lim muassasasining eng muhim vazifalaridan biri milliy adabiy til
asosida bolalarning bog‘lanishli nutqini shakllantirish va rivojlantirishdan iboratdir.
Kuzatishlardan ma’lumki, maktabgacha ѐshdagi bolalar nutqi tafakkurni
rivojlantirish bilan bog‘liq ravishda amalga oshiriladi. Tilni tо‘g‘ri о‘rganish, uning
grammatik tuzilishiga e’tibor berib sо‘zlashish, bolalarda erkin muhokama yuritish,
savollar berish, javob qaytarish, boshqalardan eshitgan fikrlari yuzasidan xulosalar
chiqarish, narsa va hodisalar о‘rtasidagi bog‘lanishning turli kо‘rinishlarini anglab
yetishga olib keladi. Maktabgacha ta’lim muassasasida sog‘lom, tabiiy muhit
yaratish, bolalarning tо‘g‘ri muomalaga kirishtirish, boshqalar bilan gaplashish
ishtiѐqining ortishiga turtki bо‘ladi. Buning uchun bolalar nutqining shaklan va
mazmunan mantiqiy birligiga erishishi muhim talab hisoblanadi. Birinchi talab,
dastlab bola о‘z lug‘at boyligiga ega bо‘lishi zarur. Bu uning boshqalar bilan
muomalaga kirishishida ѐrdam beradi. Bunda tarbiyachi asosiy diqqat - e’tiborini
tabiiy holatda bolalarning lug‘at boyligini oshirib borishga qaratadi. Bolalarning sо‘z
boyligini oshirishda esa ularning kundalik faoliyatida tevarak-atrof bilan tanishib
borishi muhim omil bо‘lib hisoblanadi. Ikkinchi muhim talab, bolalar nutqining
grammatik tuzilishini aniq shakllantirishga e’tibor berish. Bunda bolalarni
yо‘naltiruvchi savollar, mashqlar vositasida nutqdagi sо‘zlarni tо‘g‘ri ishlatish,
gapni tо‘g‘ri tuzishga о‘rgatish hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Uchinchi muhim
talab, bolalarda tovush madaniyatini tarbiyalashdan iboratdir. Zero, bolalarni
tovushlarni tо‘g‘ri talaffuz etishga о‘rgatish metodika ilmidagi murakkab
masalalardan hisoblanadi. Tо‘rtinchi muhim talab, dialogik nutq, ya’ni sо‘zlashuv
nutqini rivojlantirishdir. Beshinchi talab, hikoya qilib berishga (monologik nutq)
о‘rgatishdir. Bog‘lanishli nutqni rivojlantirishda monologik nutq katta ѐrdam berishi
amaliѐtda о‘z isbotini topgan. Tafakkurning rivojlanlanligi lug‘at boyligi, jumla
tuzish malakasi, о‘z fikrini erkin va ravon baѐn eta olish kо‘nikmasi bilan
chambarchas bog‘liq. Oltinchi talab, bolalarni badiiy adabiѐt bilan tanishtirish
bо‘lib, bolalar adabiѐti va xalq og‘zaki ijodining eng ѐrqin namunalari
kichkintoylarni yangi bir olamga olib kirishga xizmat qiladi. Adabiy asarlar bilan
tanishtirish bolalarda faqat bog‘lanishli nutqni rivojlantiribgina qolmay, ularda
badiiy adabiѐtga mehr - muhabbat tuyg‘ularini ham paydo qiladi. Yettinchi talab,
bolalarni savod о‘rgatishga tayѐrlashdir. Bu talablar maktabgacha tarbiyaning barcha
bosqichlarida amalga oshiriladi. Lekin ularning har birida bolalarning ѐsh xususiyati,
shaxsiy tayѐrgarlik darajasi hisobga olinadi. Tо‘g‘ri, katta guruhda bolalar nutqi bir
muncha shakllanib qoladi. Zero, bog‘cha ѐshidagi katta bolalar faoliyatining
mazmunan va shaklan xilma-xilligi ular nutqining takomillashib borishiga ham
ѐrdam beradi. Bolalarning tevarak-atrofni kuzatib borishi natijasida talaffuzi ham
ijobiy tomonga о‘zgara boshlaydi: tovushlarni tо‘g‘ri talaffuz qila boshlaydilar,
jumlalar mazmuni kengaya boradi, grammatik tomondan gapni tо‘g‘ri tuza
boshlaydilar, lug‘at boyligi ham ortadi. Bolalarning о‘zlari kichik-kichik hikoyalar
tuza boshlaydilar va bu hikoyalarni erkin baѐn qila oladilar. Ularda kattalar bilan
muloqotga kirishish, о‘z fikrini erkin baѐn etish kabi xislatlar paydo bо‘la boshlaydi.
Shunga kо‘ra bolalar nutqida tovush madaniyatini takomillashtirish, atrofdagi
narsalar, predmetlar, hodisalar nomini ifodalovchi sо‘z boyligini kengaytirish,
faollashtirish, monologik nutqning oddiy shakllariga rioya etish, о‘z fikrini
grammatik jihatdan tо‘g‘ri va aniq ifodalay olish kо‘nikmalarini paydo qilish muhim
va zarur hisoblanadi. Bu talablar bolalarda borliqni, tevarak-atrofni idrok etish, uni
tushunish, his etish, hikoyalar tuzish, о‘z fikrini baѐn qila olish, ifodali о‘qish
faoliyati jaraѐnida tarkib toptiriladi. Ma’lumki, bog‘lanishli nutqda bolalarning
atrofdagilar bilan voqeahodisalar ta’siri natijasida о‘zaro munosabati, aloqasi
ifodalanadi. Bu ifoda bir ѐki bir necha jumlalarda о‘z aksini topishi mumkin.
Bog‘lanishli nutqning shakllanishida bolaning tevarak-atrof bilan munosabati,
muomala shakli katta rol о‘ynaydi. Maktabgacha katta ѐshdagi bolalarning og‘zaki
nutqqa doir, malaka va kо‘nikmalari mavjud bо‘lganligini hisobga olib, ularda
bog‘lanishli nutqni shakllantirishda, avvalo, tevarak-atrofni kuzatishda nimalarga
e’tibor berishimiz kerakligini aniqlab olishimiz zarur. Bular, avvalo, ona-Vatan
haqida dastlabki tasavvurlarni shakllantirishdan boshlanadi. Bunda, birinchi
navbatda, bolalar sо‘z boyligini kengaytirishda Respublikamiz tabiati, kasb-hunarga
oid, qurilish va qishloq xо‘jaligida foydalaniladigan mashinalar, narsalarning о‘ziga
xos belgilari va ranglari, mehnatga munosabatni ifodalovchi tushunchalar, nom va
sо‘zlar bilan boyitish zarur. Shuningdek, xalq og‘zaki ijodi namunalarini о‘rganish:
ona tilidagi antonim, sinonim, omonim sо‘zlarni tushunish va tо‘g‘ri qо‘llashga doir
tushunchalar, sо‘zlar bilan boyitishga erishish lozim. Bolalarni narsalarning
nomlarini tо‘g‘ri aytishga, ularning о‘xshash va farqli tomonlarini tushunish, shakli,
rangi, sifati, xossalarini, jinsi va turiga oid yо‘naltiruvchi lug‘atini faollashtirish,
nutqning grammatik tuzilishini shakllantirish, nutq madaniyatini shakllantirish,
dialogik va monologik nutqini takomillashtirish va nihoyat savod о‘rgatishga
tayѐrlash muhim ahamiyat kasb etadi. Sо‘zlashish – monologik (bog‘lanishli)
nutqning eng muhim metodi. Sо‘zlashuv (dialogik) nutqni shakllantirish,
bog‘lanishli nutqni tarkib toptirishda eng muhim talablardan sanaladi. Sо‘zlashuv
nutqi bolaning lug‘at boyligiga bog‘liq bо‘ladi. Bunda bola о‘ziga murojaat
qilganlarida suhbatdoshini eshita olish, tushunish, savollarga tо‘g‘ri javob bera olish
bilan birga, sо‘zlashuv madaniyatini egallay borishi ham taqozo etiladi. Bolalar bilan
suhbat jaraѐnida kо‘proq yо‘naltiruvchi savollar beriladi. Masalan, tabiatga saѐhat
paytida tarbiyachi tomonidan “Hozir yilning qaysi fasli?”, “Bahorda tabiatda qanday
о‘zgarishlar yuz beradi?”, “Bahorda qanday qushlar uchib keladi?” kabi savollarning
berilishi bolalarning dialogik nutqining rivojlanishiga ѐrdam beradi. Bog‘lanishli
nutqda eng muhim metod bu dialogik nutq, ya’ni bolalar bilan sо‘zlashishdir.
Sо‘zlashish og‘zaki nutqning eng oddiy shakli bо‘lib, unda bola о‘zini tutishi, kо‘z
qarashi, xatti-harakati, ovozining pastbalandligi, tezligi kabi turli holatlar hisobga
olinadi. Sо‘zlashish – dialogik nutq, asosan kattalar ѐrdamida amalga oshiriladi va u
ayniqsa, tevarak-atrofni bilish jaraѐnida yaxshi natijalar beradi. Jumladan, jamoat
joylarida, kо‘pchilik о‘rtasida nutq madaniyatiga rioya etishga e’tibor qaratiladi.
Bunda bir-birining nutqini tо‘ldirib borish, tuzatishlar kiritish, sо‘rash, sо‘rab bilib
olish dialogik nutqqa о‘rgatishning usullari sanaladi. Ma’lumki, muloqot ikki
shaklda – erkin va maxsus tayѐrlangan mashg‘ulotlarda amalga oshiriladi. Kundalik
haѐt va taassurotlar asosida uyushtiriladigan muloqot erkin muloqot bо‘lib, yо‘l-
yо‘lakay о‘tkazilsa-da, bola nutqining ifodali bо‘lishiga ѐrdam beradi, ularda
jumlalarni grammatik jihatdan tо‘g‘ri tuzish malakalarining paydo bо‘lishiga, sо‘z
zahirasining boyishiga olib keladi. Maktabgacha katta ѐshdagi bolalarda ham
bog‘lanishli nutqni rivojlantirish texnologiyasi ishlab chiqilganda tavsiya etilgan
matnni hikoya qilishda voqeani kattalarning ѐrdamisiz, mustaqil ifodalay olishga,
lug‘at boyligiga, matn mazmunini baѐn etishda izchillikka rioya qilishi, tilning ifoda
vositalaridan foydalana olishi, nutqning ravonligi, tezligi, jumlalarni grammatik
jihatdan tо‘g‘ri tuza olishi, tovushlarni tо‘g‘ri talaffuz etishi, nutq madaniyatiga
rioya etishiga qaratiladi. Misol tariqasida, “Ovchilar va quѐnlar”, “Oqsoq bо‘ri va
qо‘ylar”, “Nimaning pati?” kabi о‘yinlardagi savol-javoblar ham bolalarning
dialogik nutqini rivojlantiradi. Tarbiyachi bolalarga “nimaning pati?” deb savol
beradi. Bolalar о‘rdakniki, qarg‘aniki, burgutniki deya javob qaytaradilar. О‘yin
shartiga asosan qushning nomini takror aytgan bola biror shartni bajaradi: о‘yinga
tushadi, she’r aytadi ѐki qо‘shiq kuylaydi. Bolalarning nutqini rivojlantirishda
monologik nutq (bog‘lanishli, hikoya qilib berish) ayniqsa, muhim ahamiyat kasb
etadi. Monologik nutqda yuqorida sanab о‘tilgan bog‘lanishli nutq talablarining
barchasi jamlangan bо‘ladi. Bolalarning monologik nutqining shakllanishi ularni
maktabga tayѐrlashning asosiy shartlaridan biridir. Zero, bog‘lanishli nutq
bolalarning mantiqiy tafakkurini va unga bog‘liq bо‘lgan zehnni о‘tkirlash, zukkolik
kabi xislatlarni ham tarkib toptiradi. Bolalarda hikoya qilish kо‘nikmasi uning lug‘at
boyligi, jumla tuzish malakasi bilan ham ahamiyatlidir. Maktabgacha katta ѐshdagi
bolalarga muayyan mavzular bо‘yicha ertaklar, rasmlar asosida hikoya tuzish
topshirig‘i ham berilishi mumkin. Bunday topshiriq ustida ishlash orqali ularda
mustaqillik, ijodiy faollik rivojlantiriladi. Masalan, “Bizning oila”, “Bahor fasli”,
“О‘z - о‘tar soz”, “Qaldirg‘ochlar uchib keldi” va hokazo mavzularda hikoya
tuzishni tavsiya etish bolalarni nihoyatda qiziqtiradi. Hikoya qilish bolalarning
jumlalarni grammatik jihatdan tо‘g‘ri tuzish, tovushlarni, qо‘shimchalarni tо‘g‘ri
talaffuz etish, ѐshiga mos darajada tasviriy vositalardan tо‘g‘ri foydalana olishiga
ѐrdam berib boriladi. Kattalarning mehnat jaraѐnini kuzatish, tabiatga, ishlab
chiqarish korxonalariga, darѐ, chо‘l, dalalarga saѐhatlar asosida hikoyalar tuzishni
tavsiya etish ham bolalarning bog‘lanishli nutqini rivojlantirishda eng qulay usullar
sanaladi. Bolalarning bog‘lanishli nutqini rivojlantirishda badiiy adabiѐtning
imkoniyatlari kattadir. Maktabgacha tarbiya muassasalari tarbiyalanuvchilari badiiy
adabiѐtning eng ѐrqin namunalari bilan har kuni tanishtirilib boriladi. Hikoyatlar,
rivoyatlar, ertaklar, maqollar, topishmoqlar, tez aytishlar va qо‘shiqlar ular nutqining
ifodaliligini ta’minlab qо‘ya qolmaydi, balki sо‘z zahirasini ham boyitadi, adabiy til
imkoniyatlaridan bahramand qiladi. Bolalarda bog‘lanishli nutqni rivojlantirish
ularni savodxonlikka о‘rgatish bilan davom ettiriladi. Bu jaraѐn eshitganini anglab
olishga kо‘nikma hosil qilish, о‘z fikrini ifodali, aniq, tushunarli, grammatik jihatdan
tо‘g‘ri ifodalay olish bilan bog‘liq bо‘ladi. Bolalarning bog‘lanishli nutqini
rivojlantirishda eng muhim vazifalar sifatida ularning lug‘atini boyitish va
faollashtirish, nutqining grammatik tuzilishini, tovush madaniyatini, dialogik va