NUTQ O‘STIRISH MЕTODIKASI
Reja
1. Nutq va uni o`stirish tushunchasi
2. O`quvchilar nutqiga qo`yilgan talablar
3. Nutq o`stirishda maktab va o`qituvchi oldiga qo`yilgan asosiy vazifalar
Tayanch so`zlar va iboralar
Lug`at tarkibi, leksika, leksikologiya, sinonimlar, antonimlar, frazeologik
lug`atlar, frazeologizm, nutq o‘stirish, lug`atini boyitish, lug`atiga aniqlik kiritish,
nofaol lug`at, faol lug`at, mustaqil o`qish, ko‘p ma‘noli so`zlar, ko‘chma ma‘no,
frazeologik lug`atlar, turli terminologik lug`atlar
So`z tilning ma‘no bildiradigan asosiy birligidir. So`z va so`z birikmasi aniq
narsalarni, mavhum tushunchalarni, hissiyotni ifodalaydi. Tilda mavjud bo`lgan
barcha so`z va iboralarning yig‘indisi lug`at tarkibi yoki leksika deyiladi.
Leksikologiya o`zbek tilining lug`at tarkibini o`rganadigan bo`limdir. Leksikologiya
lug`at tarkibidagi so`zlarning nutqda ma‘no ifodalash xususiyati, qo‘llanish faolligi,
boyib borishi, ba‘zi so`zlarning eskirib, iste‘moldan chiqib ketishi, ma‘no ko‘chish
hodisasi kabilarni o`rganadi. Shu sababli leksikologiya lug`at ustida ishlash
metodikasining lingvistik asosi hisoblanadi.
Har qanday nutqiy bayon grammatik jihatdan o`zaro bog`langan, mazmunga
mos so`z va so`z birikmalarining ma‘lum izchillikda joylashtirilishidan tuziladi.
Kishining lug`ati qanchalik boy va rivojlangan bo`lsa, uning nutqi ham shunchalik
boy bo`ladi; o`zfikrini aniq va ifodali bayon etishiga keng imkoniyat yaratiladi.
SHuning uchun lug`atning boyligi, xilma-xilligi, harakatchanligi metodikada nutqni
muvaffaqiyatli o‘stirishning muhim sharti hisoblanadi.
Hozirgi o`zbek adabiy tili ulkan lug`at boyligiga ega. Besh jildlik «O`zbek
tilining izohli lug`ati» da 80000 dan ortiq so`z va so`z birikmasi berilgan bo`lib, bular
umumiy qo‘llaniladiganlaridir. Bunga o`zbek tilida nashr etilgan turli terminologik
lug`atlarda, o`zbek tili sinonimlari, antonimlari, frazeologik lug`atlarida va turli
izohli lug`atlarda berilgan so`zlar qo`shilsa, lug`at boyligi yana ming-minglab
oshadi. Bulardan tashqari, juda ko‘p so`zlar ko‘p ma‘noni bildiradi. Masalan, shu
izohli lug`atda bosh so`zining 40 dan ortiq asosiy va frazeologizm bilan bog`langan
ma‘noda ishlatilishi berilgan.
Maktabda nutq o‘stirishning muhim vazifalaridan biri lug`at ustida ishlashni
yaxshilash, tartibga solish, uning asosiy yo‘nalishlarini ajratish va asoslash,
o`quvchilarning lug`atini boyitish jarayonini boshqarish hisoblanadi.
Maktabda lug`at ustida ishlash metodikasi to`rt asosiy yo‘nalishni ko`zda tutadi:
1. O`quvchilar lug`atini boyitish, ya‟ni yangi so`zlarni, shuningdek, bolalar
lug`atida bo`lgan ayrim so`zlarning yangi ma‟nolarini o`zlashtirish. Ona tilining
lug`at boyligini bilib olish uchun o`quvchi o`zlug`atiga har kuni 8-10 ta yangi so`zni,
shu jumladan, ona tili darslarida 4-6 so`zni qo`shishi, ya‘ni shu so`zlar ma‘nosini
o`zlashtirishi lozim.
2. O`quvchilar lug`atiga aniqlik kiritish. Bu ichiga quyidagilarni oladi: 1)
o`quvchi puxta o`zlashtirmagan so`zlarning ma‘nosini to‘liq o`zlashtirish, ya‘ni shu
so`zlarni matnga kiritish, ma‘nosi yaqin so`zlarga qiyoslash, antonim tanlash yo‘llari
bilan ularning ma‘nosiga aniqlik kiritish; 2) so`zning kinoyali ma‘nosini, ko‘p
ma‘noli so`zlarni o`zlashtirish; 3) so`zlarning sinonimlarini, sinonim so`zlarning
ma‘no qirralarini o`zlashtirish; 4) ayrim frazeologik birliklarning ma‘nosini
o`zlashtirish.
3. Lug`atni faollashtirish, ya‟ni o`quvchilar ma‟nosini tushunadigan,
ammo o`znutq faoliyatida ishlatmaydigan nofaol lug`atidagi so`zlarni faol
lug`atiga o‟tkazish. Buning uchun shu so`zlar ishtirokida so`z birikmasi va gaplar
tuziladi, ular o`qiganlarni qayta hikoyalash, suhbat, bayon va inshoda ishlatiladi.
4. Adabiy tilda ishlatilmaydigan so`zlarni o`quvchilar faol lug`atidan nofaol
lug`atiga o‟tkazish. Bunday so`zlarga bolalarning nutq muhiti ta‘sirida o`zlashib
qolgan adabiy til me‘yoriga kirmaydigan, ayrim adabiy asar va so`zlashuv tilida
qo‘llanadigan sodda so`z va iboralar, sheva va ijtimoiy guruhga oid so`zlar kiradi.
Adabiy til me‘yori degan tushunchani o`zlashtirgach, o`quvchilar yuqorida
izohlangan so`zlar o`rniga adabiy tildagi so`zlardan foydalana boshlaydilar. Adabiy
tilga oid malakalari mustahkamlangan sayin shevaga, jargonga oid so`zlar,
so`zlashuv tilida ishlatiladigan sodda so`z va iboralar o`quvchilarning faol lug`atidan
chiqib keta boshlaydi.
O`quvchilar lug`ati quyidagi manbalar asosida boyitiladi va takomillashtiriladi:
1. Atrofni o`rab olgan muhitni: tabiatni, kishilarning hayoti va mehnat
faoliyati, bolalarniig o‟yini va o`qish faoliyatini, kattalar bilan munosabatni
kuzatish. Tabiat qo‘yniga, turli joylarga, muassasalarga ekskursiya vaqtida bolalar
narsa va hodisalarni kuzatish bilan ko‘pgina yangi nom va iboralarni o`rganadilar.
Bu ekskursiyalar yuzasidan o‘tkazilgan suhbat vaqtida ularning bilimi
chuqurlashtiriladi, ayrim so`zlar ma‘nosiga aniqlik kiritiladi.
O`quvchilar lug`atini va nutqini boyitishda eng ishonarli manba badiiy asarlar
hisoblanadi. O`qish darslarida o`quvchilar Oybek, H. Olimjon, M. SHayxzoda, G‘.
G‘ulom, H. Hakimzoda, Zulfiya, Uyg‘un, A.Qahhor, P. Mo‘min, Q. Muhammadiy,
SH. Sa‘dulla, Z. Diyor kabi ko‘pgina so`z ustalarining asarlarini o`qiydilar. O`zbek
tilini yuksak badiiy obrazlar yordamida o`zlashtiradilar. O`qish
darsida
bolalar
lug`ati ma‘lum mavzularga oid so`zlar hisobiga ham boyiydi. Ular lug`atiga axloqiy
tushunchalarni ifodalovchi yoqimtoy, shirinso`z, mehribon, haqqoniy, botir, mard,
jasur, mehnatsevar kabi ko‘pgina so`zlar qo`shiladi. Matn ustida ishlash jarayonida
ko‘p ma‘noli so`zlar, sinonimlar, ko‘chma ma‘noda ishlataladigan so`zlarni, ba‘zi
frazeologik birikmalarni bilib oladilar.
Bolalar mustaqil o`qishga o`rganganlaridan keyin ular lug`atiga kitob, gazeta,
jurnal materiallari katta ta‘sir qiladi. SHuning uchun ham sinfdan tashqari mustaqil
o`qish va unga rahbarlik shakllari o`quvchilar lug`atini boyitishning, nutqini
o‘stirishning eng muhim manbalaridan hisoblanadi.
Maxsus mashqlar yordamida grammatika va imloni o`rganish darslari
ko‘pgina so`z va atamalarni o`zlashtirishga yordam beradi, o`quvchilar predmet,
belgi, harakat, sanoq, tartib ifodalaydigan so`zlarni bilib oladilar. Bu darslarda
o`quvchilar lug`ati tartibga solinadi, so`z turkumlarini o`rganish jarayonida
guruhlanadi, so`z tarkibi, so`z yasalishi, so`zlarning o`zgarishini o`rganish bilan esa
lug`atga aniqlik kiritiladi; ular o`rgangan so`zlaridan o`znutqlarida foydalana
boshlaydilar, natijada lug`atlari faollashadi. O`quvchilar lug`ati maxsus lug‘aviy-
mantiqiy mashqlar yordamida ham boyiydi, tartibga tushadi.
Bulardan tashqari, kinofilm va televizor eshittirishlarining matnlari,
o`qituvchi va boshqa maktab hamda maktabdan tashqari muassasalar xodimlarining
nutqlari ham o`quvchilar lug`atini boyitish va takomillashtirish manbalari
hisoblanadi.
Lug`atni boyitishda turli lug`atlar juda foydali qo‘llanmadir. Boshlang`ich sinf
o`quvchilari uchun «Imlo lug`ati» mavjud. O`qituvchi ma‘lumot uchun ham,
material tanlash uchun ham turli lug`atlardan (o`zbek tilining sinonimlar, antonimlar,
frazeologik
lug`atlaridan,
turli
terminologik
lug`atlardan)
muvaffaqiyatli
foydalanadi.
Boshlang`ich sinfning har bir bоsqichda dоimiy bajarilishi zarur muhim ish turi
lug`at bilan ishlashdir.
Lug`at bilan ishlash davlat ta`lim standartida belgilab qo`yilgan. 2-sinfda 23
sоat, 3-sinfda 54 sоat, 4-sinfda 23 sоat so`z ma`nosini o`rganishga ajratiljan, yoki
har bir sinf оna tili darsligini оxirida lug`at berilgan. Bu berilgan sоatlar, lug`at-
so`zlar miqdоri so`z ma`nosi ustida ishlanishning mahsuliyatliligini belgilaydi.
Umuman tilshunоslikni katta bo`limi leksikоlоgiya yana o`z ichida leksikоgrafiya,
frazeоlоgiya ham so`z ma`nosi bilan shug`ullanadi. Hоzirgi kunda faqat
tilshunоslikka dоir bir necha lug`atlar – ―O`zbek tilini izоhli lug`ati‖, ―O`zbek tili
frazeоlоgiyasining izоhli lug`ati‖, ―O`zbek tilining imlо lug`ati‖, ―O`zbek tilining
izоhli sinоnimlar lug`ati‖, ―O`zbek tilining parоnimlar lug`ati‖, ―O`zbek tilining
mоrfemik lug`ati‖ va yana bоshqa lug`atlarga egamiz.
O`zbek tilining lug`ati bilan ishlash zarurligi shuni belgilaydiki, bоshlang`ich
sinf o`quvchisi har bir оna tili darsida 4-6 so`z, hamma darslarda bir kunda 8-10
yangi so`zni o`rganishni talab etiladi. So`z bilan ishlashda o`quvchining puxta
o`zlashtirmagan so`z ma`nosiga aniqlik kiritish, ularni ahnоsi yaqin so`zlar bilan
qiyoslash, so`zning kinоyali ma`nosi, ko`p ma`noliligi ustida ishlash, ma`noviy
sinоnimlarning ma`no nоzikliklari ustida ishlash, ayrim frazeоlоgik birliklar, tasviriy
ifоdalar bilan ishlash zarurati kelib chiqadi.
Ibоra va tasviriy ifоdalar bilan ishlash
Ibоra va tasviriy ibоralar ham leksik birlikdir. Ibоra, tasviriy ifоda, maqоl,
matallar nutqimiz ko`rkidir. Ko`ngli оq, qo`li оchiq, tepasi tikka bo`ldi, tuyaning
dumi erga tekqanda, qizil qоr yoqqanda kabi ibоra va ibоra matallar bilan 3-4 sinf
o`quvchilari mumkin.
Ko`p ma`noli va bir ma`noli so`zlar haqida ham perepediktiv usul bilan 3-4
sinflarda ish bоrish mumkin. Kumush qоshiq, kumush qish, kumush suv, kumush
qоr singari epitetlardagi kumush so`zining ko`chma ma`no ekanligi payqash qiyin
emas. O`tkir pichоq, o`tkir arra, zehni o`tkir, o`tkir bilimli.....birikmalardagi o`tkir,
kumush so`zlarini o`qituvchi yordamida o`z ma`nosini qo`yib izоhlash lоzim.
O`quchilar fikrlashini, tafakkurini rivоjlantirishda 1-2 sinflar uchun mantiqiy
mashqlar qo`l keladi.
Lоgik mashqlar bоlalarning predmet va atrоf-muhit haqidagi bilimlarini
tartibga keltiradi va ularga to`g`ri fikrlash usullarni o`rgatadi. Savоd o`rgatish
daprida harf-tоvushni tanishtirishda Mm tоvushli predmetlar yig`indisi stоl ustiga
qo`yiladi. Mm tоvushi so`z bоshida, so`z o`rtasida, оxirida kelishiga qarab
predmetlarni 3 guruhga ajratadilar.
Predmet nоmlari va delgi bildiradigan so`larni guruhlarga ajratish. Idishlar
nоmini, ish qurоllari, o`quv qurоllariga berilgan so`zlarni guruhlash o`quvchilarning
aqliy faоliyatlarini rivоjlantiradi.
O`quvchi qancha so`z bоyligiga ega bo`lsa, uning оg`zaki va yozma nutqi
ravоn bo`ladi, mantiqiy fikrlashi rivоjlanadi.
Savol va topshiriqlar
1. Boshlang`ich sinflarda lug`at ustida ishlash uchun nacha soat ajratilgan?
2. Lug`atni boyitish usullsrini izohlab bering.
3. Ona tili darslarida lug`at ustida ishlash qanday amalga oshiriladi,o`qish
darslarida-chi? Misollar orqali aytib bering.
4. Lug`at bilan ishlash uchun mustaqil mashqlar yarating va daftaringizga
yozing.
LUG’AT USTIDA ISHLASH.
So‘z tilning ma‘no bildiradigan asosiy birligidir. So‘z va so‘z birikmasi aniq
narsalarni, mavhum tushunchalarni, hissiyotni ifodalaydi. Tilda mavjud bo‘lgan
barcha so‘z va iboralarning yig‘indisi lug‘at tarkibi yoki leksika deyiladi.
Leksikologiya o‘zbek tilining lug‘at tarkibini o‘rganadigan bo‘limdir. Leksikologiya
lug‘at tarkibidagi so‘zlarning nutqda ma‘no ifodalash xususiyati, qo‘llanish faolligi,
boyib borishi, ba‘zi so‘zlarning eskirib, iste‘moldan chiqib ketishi, ma‘no ko‘chish
hodisasi kabilarni o‘rganadi. Shu sababli leksikologiya lug‘at ustida ishlash
metodikasining lingvistik asosi hisoblanadi.
Har qanday nutqiy bayon grammatik jihatdan o‘zaro bog‘langan, mazmunga
mos so‘z va so‘z birikmalarining ma‘lum izchillikda joylashtirilishidan tuziladi.
Kishining lug‘ati qanchalik boy va rivojlangan bo‘lsa, uning nutqi ham shunchalik
boy bo‘ladi; o‘z fikrini aniq va ifodali bayon etishiga keng imkoniyat yaratiladi.
Shuning uchun lug‘atning boyligi, xilma-xilligi, harakatchanligi metodikada nutqni
muvaffaqiyatli o‘stirishning muhim sharti hisoblanadi.
Hozirgi o‘zbek adabiy tili ulkan lug‘at boyligiga ega. Besh jildlik «O‘zbek
tilining izohli lug‘ati» da 80000 dan ortiq so‘z va so‘z birikmasi berilgan bo‘lib, bular
umumiy qo‘llaniladiganlaridir. Bunga o‘zbek tilida nashr etilgan turli terminologik
lug‘atlarda, o‘zbek tili sinonimlari, antonimlari, frazeologik lug‘atlarida va turli
izohli lug‘atlarda berilgan so‘zlar qo‘shilsa, lug‘at boyligi yana ming-minglab
oshadi. Bulardan tashqari, juda ko‘p so‘zlar ko‘p ma‘noni bildiradi. Masalan, shu
izohli lug‘atda bosh so‘zining 40 dan ortiq asosiy va frazeologizm bilan bog‘langan
ma‘noda ishlatilishi berilgan.
Maktabda nutq o‘stirishning muhim vazifalaridan biri lug‘at ustida ishlashni
yaxshilash, tartibga solish, uning asosiy yo‘nalishlarini ajratish va asoslash,
o‘quvchilarning lug‘atini boyitish jarayonini boshqarish hisoblanadi.
Maktabda lug‘at ustida ishlash metodikasi to‘rt asosiy yo‘nalishni ko‘zda tutadi:
1. O‟quvchilar lug‟atini boyitish, ya’ni yangi so’zlarni, shuningdek, bolalar
lug’atida bo’lgan ayrim so’zlarning yangi ma’nolarini o’zlashtirish. Ona tilining
lug‘at boyligini bilib olish uchun o‘quvchi o‘z lug‘atiga har kuni 8-10 ta yangi so‘zni,
shu jumladan, ona tili darslarida 4-6 so‘zni qo‘shishi, ya‘ni shu so‘zlar ma‘nosini
o‘zlashtirishi lozim.
2. O’quvchilar lug;atiga aniqlik kiritish. Bu ichiga quyidagilarni oladi: 1)
o‘quvchi puxta o‘zlashtirmagan so‘zlarning ma‘nosini to‘liq o‘zlashtirish, ya‘ni shu
so‘zlarni matnga kiritish, ma‘nosi yaqin so‘zlarga qiyoslash, antonim tanlash yo‘llari
bilan ularning ma‘nosiga aniqlik kiritish; 2) so‘zning kinoyali ma‘nosini, ko‘p
ma‘noli so‘zlarni o‘zlashtirish; 3) so‘zlarning sinonimlarini, sinonim so‘zlarning
ma‘no qirralarini o‘zlashtirish; 4) ayrim frazeologik birliklarning ma‘nosini
o‘zlashtirish.
3. Lug’atni faollashtirish, ya’ni o’quvchilar ma'nosini tushunadigan, ammo
o’z nutq faoliyatida ishlatmaydigan nofaol lug’atidagi so’zlarni faol lug’atiga
o’tkazish. Buning uchun shu so‘zlar ishtirokida so‘z birikmasi va gaplar tuziladi,
ular o‘qiganlarni qayta hikoyalash, suhbat, bayon va inshoda ishlatiladi.
4. Adabiy tilda ishlatilmaydigan so’zlarni o’quvchilar faol lug’atidan nofaol
lug’atiga o‟tkazish. Bunday so‘zlarga bolalarning nutq muhiti ta‘sirida o‘zlashib
qolgan adabiy til me‘yoriga kirmaydigan, ayrim adabiy asar va so‘zlashuv tilida
qo‘llanadigan sodda so‘z va iboralar, sheva va ijtimoiy guruhga oid so‘zlar kiradi.
Adabiy til me‘yori degan tushunchani o‘zlashtirgach, o‘quvchilar yuqorida
izohlangan so‘zlar o‘rniga adabiy tildagi so‘zlardan foydalana boshlaydilar. Adabiy
tilga oid malakalari mustahkamlangan sayin shevaga, jargonga oid so‘zlar,
so‘zlashuv tilida ishlatiladigan sodda so‘z va iboralar o‘quvchilarning faol lug‘atidan
chiqib keta boshlaydi.
O‘quvchilar lug‘ati quyidagi manbalar asosida boyitiladi va takomillashtiriladi:
1. Atrofni ohrab olgan muhitni: tabiatni, kishilarning hayoti va mehnat
faoliyati, bolalarning o’yini va o’qish faoliyatini, kattalar bilan munosabatni
kuzatish. Tabiat qo‘yniga, turli joylarga, muassasalarga ekskursiya vaqtida bolalar
narsa va hodisalarni kuzatish bilan ko‘pgina yangi nom va iboralarni o‘rganadilar.
Bu ekskursiyalar yuzasidan o‘tkazilgan suhbat vaqtida ularning bilimi
chuqurlashtiriladi, ayrim so‘zlar ma‘nosiga aniqlik kiritiladi.
O‘quvchilar lug‘atini va nutqini boyitishda eng ishonarli manba badiiy asarlar
hisoblanadi. O‘qish darslarida o‘quvchilar Oybek, H. Olimjon, M. Shayxzoda, G‘.
G‘ulom, H. Hakimzoda, Zulfiya, Uyg‘un, A.Qahhor, P. Mo‘min, Q. Muhammadiy,
Sh. Sa‘dulla, Z. Diyor kabi ko‘pgina so‘z ustalarining asarlarini o‘qiydilar. O‘zbek
tilini yuksak badiiy obrazlar yordamida o‘zlashtiradilar. O‘qish darsida bolalar
lug‘ati ma‘lum mavzularga oid so‘zlar hisobiga ham boyiydi. Ular lug‘atiga axloqiy
tushunchalarni ifodalovchi yoqimtoy, shirinso‘z, mehribon, haqqoniy, botir, mard,
jasur, mehnatsevar kabi ko‘pgina so‘zlar qo‘shiladi. Matn ustida ishlash jarayonida
ko‘p ma‘noli so‘zlar, sinonimlar, ko‘chma ma‘noda ishlataladigan so‘zlarni, ba‘zi
frazeologik birikmalarni bilib oladilar.
Bolalar mustaqil o‘qishga o‘rganganlaridan keyin ular lug‘atiga kitob, gazeta,
jurnal materiallari katta ta‘sir qiladi. Shuning uchun ham sinfdan tashqari mustaqil
o‘qish va unga rahbarlik shakllari o‘quvchilar lug‘atini boyitishning, nutqini
o‘stirishning eng muhim manbalaridan hisoblanadi.
Maxsus mashqlar yordamida grammatika va imloni o‘rganish darslari ko‘pgina
so‘z va atamalarni o‘zlashtirishga yordam beradi, o‘quvchilar predmet, belgi,
harakat, sanoq, tartib ifodalaydigan so‘zlarni bilib oladilar. Bu darslarda o‘quvchilar
lug‘ati tartibga solinadi, so‘z turkumlarini o‘rganish jarayonida guruhlanadi, so‘z
tarkibi, so‘z yasalishi, so‘zlarning o‘zgarishini o‘rganish bilan esa lug‘atga aniqlik
kiritiladi; ular o‘rgangan so‘zlaridan o‘z nutqlarida foydalana boshlaydilar, natijada
lug‘atlari faollashadi. O‘quvchilar lug‘ati maxsus lug‘aviy-mantiqiy mashqlar
yordamida ham boyiydi, tartibga tushadi.
Bulardan tashqari, kinofilьm va televizor eshittirishlarining matnlari, o‘qituvchi
va boshqa maktab hamda maktabdan tashqari muassasalar xodimlarining nutqlari
ham o‘quvchilar lug‘atini boyitish va takomillashtirish manbalari hisoblanadi.
Lug‘atni boyitishda turli lug‘atlar juda foydali qo‘llanmadir. Boshlang‘ich sinf
o‘quvchilari uchun «Imlo lug‘ati» mavjud. O‘qituvchi ma‘lumot uchun ham,
material tanlash uchun ham turli lug‘atlardan (o‘zbek tilining sinonimlar, antonimlar,
frazeologik
lug‘atlaridan,
turli
terminologik
lug‘atlardan)
muvaffaqiyatli
foydalanadi.
So’z ma’nosini tushuntirish
So‘zlarning ma‘nosini tushuntirish o‘quvchilar lug‘atini boyitadi, nutqini
o‘stiradi.
Boshlang‘ich
sinflarda
o‘qitiladigan
fanlarning
atamalari
ham
tushuntirilishi lozim bo‘lgan so‘zlar qatoriga kiritiladi. Atamalarning ma‘nosini
tushuntirish mazkur so‘z anglatgan tushunchani yaxshi fahmlab olishga yordam
beradi. Masalan, predmet atamasining ma‘nosinn tushuntirish bilan o‘quvchilar
predmet keng ma‘noda qo‘llanishini, tabiatdagi barcha narsa, hodisa, tushunchalar
predmet deyilishini bilib oladilar. Bu ot, sifat, son, fe‘l kabi atamalarni tez fahmlab
olishda ularga yordam beradi.
So‘zning ma‘nosini tushuntirish juda kam vaqt olishi va darsning asosiy
mavzusidan o‘quvchilar diqqatini chalg‘itmasligi kerak. Buning uchun o‘qituvchi
har bir darsga tayyorlanish jarayonida ma‘nosi tushuntirilishi lozim bo‘lgan
so‘zlarni, uni tushuntirishning eng qulay usullarini va darsning qaysi o‘rnida
tushuntirishni belgilab oladi.
O‘qish kitoblaridagi matnlarda birinchi marta uchragan, bolalar ma‘nosini
bilmaydigan ayrim so‘zlar matnni o‘qishdan oldin tushuntiriladi.
Matnni o‘qish jarayonida so‘z ma‘nosini tushuntirishga chek qo‘yish kerak.
Agar biror so‘zni matnni o‘qish vaqtida tushuntirish zaruriyati tug‘ilsa, matn
mazmunidan o‘quvchilar diqqatini chalg‘itmagan holda shu so‘z ma‘nosi qisqacha
tushuntiriladi.
Ko‘chma ma‘noda ishlatilgan obrazli so‘zlar va badiiy nutq oborotlari matn
o‘qilgandan keyin tushuntiriladi, chunki ularning ma‘nosi matn mazmunidan,
kontekstdan yaxshi tushuniladi. Ayniqsa, masallar o‘qilganda, undagi allegorik,
ko‘chma ma‘noda ishlatilgan so‘zlarni asarni o‘qishdan oldin yoki o‘qish jarayonida
tushuntirib bo‘lmaydi.
Metodikada so‘zlarni tushuntirishning quyidagi usullaridan foydalaniladi:
1. So’zni kontekst asosida tushuntirish. Bunda o‘quvchilar tushunmaydigan
so‘z ularga tushunarli so‘zlar qo‘llangan gap (yoki matn) yordamida tushuntiriladi.
2. So’z ma’nosini lug’atdan va o’qish kitoblarida matn ostida berilgan
izohdan foydalanib tushuntirish. Bunda o‘quvchilarni izohdan mustaqil foydalanib,
so‘z ma‘nosini mustaqil tushunib olishga o‘rgatish muhim ahamiyatga ega.
3. So’z ma’nosini shu So’zning ma’nodoshi yordamida tushuntirish. Masalan,
sabo - shabada, mudofaa - himoya, sozanda - musiqachi, diyor - vatan, inshoot -
bino, samo - osmon kabi. So‘zni sinonim tanlash bilan tushuntirganda, shu so‘zning
stilistik (uslubiy) ahamiyatini ham ko‘rsatish zarur.
4. Tanish bo’lmagan So’z bilan ifodalangan tushunchani tanish bo’lgan So’z
bilan
ifodalangan tushunchaga (uning antonimiga) taqqoslash
orqali
tushuntirish. Masalan, ishchan tushunchasini dangasa tushunchasiga, rostgo‘y
so‘zini yolg‘onchi so‘ziga taqqoslab tushuntirish mumkin.
Ko‘chma ma‘noda ishlatilgan so‘z va so‘z birikmalari, tasviriy vositalar,
maqollar ham taqqoslash usulidan foydalanib tushuntiriladi.
5. So’zni o’ziga yaqin tushuncha bilan, ya’ni boshqacha ifoda etish bilan
tushuntirish. Bunda tushuntiriladigan so‘zning izohi qisqa va aniq bo‘lishi kerak.
Masalan, o‘zboshimchalik − o‘z xohishicha ish tutish, ishni o‘zi xohlaganicha
bajarish; mutaxassis − biror hunar egasi; shunqor − uzoq uchadigan ko‘zi o‘tkir
qush; mesh − mol terisidan tikilgan idish; guldon − gul solib qo‘yiladigan idish va
boshq.
Ba‘zi so‘zlar ularning vazifasini izohlash orqali tushuntiriladi. Masalan,
kombayn − bir vaqtning o‘zida donni o‘radigan, yanchadigan, tozalaydigan qishloq
xo‘jalik mashinasi; ekskavator - bir vaqtning o‘zida yerni qazib tuproqni yuk
mashinasiga ortadigan mashina; aerodrom - samolyotlar turadigan, uchib ketadigan
yoki kelib qo‘nadigan joy va hok.
6. So’zni predmetning asosiy belgisini izohlash orqali tushuntirish. Masalan,
yantoq − suvsiz joyda o‘sadigan ninasimon tikanli o‘simlik; akula − okeanlarda
yashaydigan juda katta yirtqich baliq va boshq.
7. Axloqiy, mavhum tushunchalarni ifoda etuvchi So’zlarning ma’nosini
misollar yordamida tushuntirish. Buning uchun o‘quvchilar o‘rgangan badiiy
asardan axloqiy fazilatga ega bo‘lgan asar qahramonining qilgan ishlari tahlil
qilinadi.
Xulosa qilib aytganda, so‘z ma‘nosini tushuntirish ustida ishlash o‘quvchilar
lug‘atini boyitadi, nutqini ravonlashtiradi.
Savol va topshiriqlar:
1. Bog'lanishli nutqni o'stirish jarayonida o'quvchilarda hosil qilinadigan
asosiy ko'nikmalami ayting.
O’QUVCHILAR NUTQINI O’STIRISH TIZIMIDA SINTAKTIK
ISHLAR
Gap ustida ishlash o‘quvchilarning nutqini o‘stirishda muhim ahamiyatga ega.
Gap ustida ishlashning asosiy vazifasi o‘quvchilarni sintaktik jihatdan to‘g‘ri va aniq
gap tuzib, tugallangan fikr bildirishga o‘rgatish hisoblanadi. Gap (grammatik
jihatdan o‘zaro bog‘langan, tugallangan mazmun va tugallangan intonatsiyaga ega
bo‘lgan) nutq birligi bo‘lib, aloqa maqsadiga xizmat qiladi. Boshlang‘ich sinf
o‘quvchilari uchun muhimi, birinchidan, gap nutq birligi ekanligidir. Shunday ekan,
nutqqa oid mashqlarga qo‘yilgan talablar gap ustida ishlash mashqlariga ham
taalluqlidir; ikkinchidan, gap − grammatik tomondan to‘g‘ri tuzilgan birlik, shunday
ekan, gap ustida ishlash grammatika bilan chambarchas bog‘liq bo‘lib, bu jarayonda
gap qurilishi, gapda so‘zlarning bog‘lanishi va gapning turlari ustida ishlash juda
muhimdir; uchinchidan, gap mazmun birligi bo‘lib, tugallangan mazmunni bildiradi.
Binobarin, gapning mazmuniy asosi, mazmun ottenkalari ustida ishlash va ularning
gap tuzilishiga bog‘liqligi ustida ishlash ham zarur; to‘rtinchidan, gapning
intonatsiyasi katta ahamiyatga ega, shuning uchun intonatsiya ustida ishlash,
intonatsiyaning mazmun bilan bog‘liqligini tushuntirish kerak.
Boshlang‘ich sinflar dasturining «Grammatika, imlo va nutq o‘stirish»
bo‘limida sintaksisdan beriladigan bilimlar aniq ko‘rsatilgan. Bola boshlang‘ich
sinflarda beriladigan sintaktik materiallar hajmida faqat ona tili darslaridagina emas,
balki boshqa darslarda va maktabdagi barcha mashg‘ulotlar jarayonida gap tuzish,
uni tahlil qilish va qayta tuzishga o‘rgatib boriladi.
Gap ustida ishlashga oid mashqlar juda xilma-xil bo‘lib, analiz va sintezning
ustunligiga hamda o‘quvchilarning mustaqillik darajasiga ko‘ra tasnif qilinadi.
Analiz yoki sintezning ustunligiga nisbatan gap ustida ishlash mashqlari ikkiga
bo‘linadi:
1) analitik mashqlar, ya‘ni tuzilgan tayyor matndan olingan gapni tahlil qilish;
2) sintetik mashqlar, ya‘ni mustaqil gap tuzishga qaratilgan mashqlar.
Analitik mashqlar sintetik mashqlarga zamin hozirlaydi, ular parallel holda yoki
sintetik mashqdan so‘ng analitik mashq o‘tkaziladi.
O‘quvchilarning mustaqilligi va bilish jarayonining faollik darajasiga ko‘ra gap
ustida ishlash mashqlari uchga bo‘linadi:
1) namuna asosidagi mashqlar;
2) konstruktiv mashqlar;
3) ijodiy mashqlar.
Namuna asosidagi mashq aniq, to‘g‘ri tuzilgan sintaktik qurilmalarni amaliy
o‘zlashtirishni, ularning ichki bog‘lanishini, mazmunini tushunishni ko‘zda tutadi.
Bunday mashqlar ichida analitik mashqlarga, shuningdek, gapni kuzatish va eshitish,
uni o‘qishga muhim o‘rin beriladi. Namuna asosidagi mashqlarga quyidagilar kiradi:
1. Gap ustida ishlashning eng oddiy, boshlang‘ich, shu bilan birga, eng zaruriy
shakli − namunani o‘qish (yozish), intonatsiyasi, ifodaliligi ustida ishlash, gapning
asosini va mazmunini tushuntirish, ba‘zan esa gapni yodda saqlash, yodlash
hisoblanadi.
Gapni o‘qish va kuzatish nutq o‘stirishga katta yordam beradi. Gap intonatsiyasi
ustida ishlash gap mazmunini va bog‘lanishini tushunishga, namunaga qarab, uni
o‘zlashtirish va yodda saqlashga, gap qurilishini yaxshi tushunishga yordam beradi.
Bu jarayonda nutqdan gapni intonatsiyaga qarab ajratishga, intonatsion
tugallanganlikni
ifodalashga,
darak,
so‘roq
va
his-hayajon
gaplarning
intonatsiyasiga, uyushiq bo‘lakli gaplar va bog‘lovchisiz qo‘shma gaplardagi sanash
ohanggiga, bog‘langan qo‘shma gap intonatsiyasiga e‘tibor berish kerak.
2. Savol asosida gap tuzish. Bunda berilgan savol javob (gap tuzish) uchun asos
bo‘ladi va «namuna» vazifasini bajaradn. Savolda uning asosiy mazmunigina emas,
balki barcha so‘zlari va sintaktik qurilishining chizmasi ham beriladi. Masalan:
Bolalar bog‘da nima terdilar? (Bolalar bog‘da olma terdilar).
Savollar asta-sekin murakkablashtirib boriladi: bolalar oldin so‘roq so‘z o‘rniga
bir so‘z qo‘shib gap tuzgan bo‘lsalar, keyinroq o‘z so‘zlarini ko‘proq qo‘shishga
majbur bo‘ladilar: Bolalar bog‘da nima qildilar? (Bolalar bog‘da olma terdilar.
Bolalar bog‘da olma terdilar va uni savatlarga soldilar). Yoki «Bolalar qaerda
bo‘ldilar? Ular nima qildilar?» (Bolalar bog‘da bo‘ldilar. Ular olma terdilar va
savatlarga soldilar). Sen tipratikan haqida nimalarni bilasan? Nega qushlar uyasini
buzii mumkin emas? kabi.
Konstruktiv mashqlarga gap tuzish va uni qayta tuzishga qaratilgan mashqlar
kiradi. Bunday mashqlar grammatik tushuncha va qoidaga asoslanadi. Konstruktiv
mashqlarning turlari quyidagilar:
1. Aralash berilgan So’zlardan gap tuzish yoki tartibsiz berilgan gaplardan
matn tuzish. Bunda so‘zlar grammatik materialning o‘rganilishiga qarab uch
variantda berilishi mumkin: a) so‘zlar tayyor ishlatiladigan shaklda beriladi: meva,
bog‘da, bog‘bonlar, terdilar (Bog‘bonlar bog‘da meva terdilar); b) o‘rganilgan
grammatik materialni hisobga olib, ayrim so‘zlar bosh shaklda, boshqalari tayyor
shaklda beriladi. Masalan, «Otlarda birlik va ko‘plik» mavzusi o‘tilgach, paxta,
dalada, bola, terdilar shaklida berilishi mumkin; v) barcha so‘zlar bosh shaklda
beriladi: koptok, hovli, bola, o‘ynamoq.
2. Nuqtalar qo‟yilmagan, bosh harf yozilmagan matndan gaplarning
chegarasini ajratish. Bu mashq bolalarni o‘z nutqlarida gaplarning chegarasini
ajratishga, gapni to‘g‘ri o‘qish va yozishga o‘rgatadi.
3. Berilgan sodda gapni so‟roqlar yordamida bosqichli yoyish mashqi.
Masalan: Qushlar uchib keldi. Qaerdan uchib keldi? Qushlar sovuq mamlakatlardan
uchib keldi. Qaerga uchib keldi? Qushlar sovuq mamlakatlardan o‘z uyalariga
uchib keldi.
4. Berilgan sintaktik chizma asosida gap tuzish.
Ega kesim Ega kesim
II d. b. II d. b II d. b. II d.b. II d.b.
II d. b.
Chaqqon bolalar olma terdilar. Ishchan bolalar chiroyli gullarni
zavqlanib terdilar.
5. Berilgan gapga o‟xshash, masalan, uyushiq egali yoki kesimli sodda yoyiq
gap tuzish. Bunda o‘quvchilarga «Quyosh yoritadi va isitadi» kabi gap beriladi,
o‘quvchi esa «Ravshan o‘qidi va ishladi» kabi gap tuzadi.
6. Ikki-uch sodda gapdan bitta uyushiq bo‟lakli sodda gap tuzish. Masalan,
«Bahorda qaldirg‘ochlar issiq mamlakatlarga uchib ketadi», «Bahorda laylaklar
ham uchib ketadi» gaplaridan uyushiq bo‘lakli «Bahorda qaldirg‘ochlar va laylaklar
issiq mamlakatlarga uchib ketadi» gapi tuziladi.
Ijodiy mashqlarda o‘quvchilar o‘zlari erkin ravishda gap tuzadilar.
Boshlang‘ich sinflarda ijodiy mashqlarning quyidagi turlaridan foydalaniladi:
1. Gap tuzish uchun mavzu beriladi, o‘quvchilar shu mavzuga mos gap
tuzadilar: «Quyoshli kunda», «Bizning uy» yoki «Quyon va tipratikan» kabi.
2. Narsa rasmi yoki syujetli rasm beriladi, o‘quvchilar rasm asosida bir yoki bir
necha gap tuzadilar.
3. Ikki-uchta «tayanch» so‘z beriladi, o‘quvchilar shu so‘zlarni qatnashtirib gap
tuzadilar. Tayanch so‘z sifatida bolalarning faol lug‘atiga aylantirish zarur bo‘lgan
so‘zlar olinadi.