Nutq o‘stirish metodikasi predmeti va uning metodologik asosi

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

21,7 KB


 
 
 
 
 
 
Nutq o‘stirish metodikasi predmeti va uning metodologik asosi 
 
 
REJA: 
1. 
Fanning maqsad va vazifalari. 
2. 
Fanning boshqa fanlar bilan aloqasi. 
3. 
Fanning tamoyil va metodlari. 
 
 
 
Tayanch iboralar:  nutq, norma, patologiya,  logopediya, kompensatsiya, 
nuqson, sabab, mexanizm, surdopedagogika, tiflopedagogika, oligofrenpedagogika, 
tamoyil. 
Nutq buzilishi mexanizmlarini tushunish tuzatish jarayoni qonuniyatlarini 
aniqlash uchun oliy ruhiy funksiyalarning dinamik lokalizatsiyalanishi tо‘g‘risidagi, 
nutqning ongda shakllanishi borasidagi bilimlarni egallash kerak bо‘ladi. 
Nutq murakkab funksional jarayondir. Uning asosida muloqot jara-yonidagi 
til belgisi tartiblaridan qо‘llanish yotadi. Tilning murakkab tizimi uzoq muddatli 
ijtimoiy-tarixiy rivojlanish mahsuli bо‘lib, u bola tomonidan nisbatan qisqa 
muddatlarda о‘zlashtirib olinadi. 
Nutqiy tizm bosh miya a’zolarining faoliyatiga asoslanadi. Ulardan har biri 
nutq faoliyatining о‘ziga xos vazifasini bajaradi. 
Nutq – bu organizmning ona qornidaligi davridan, to qarilik davrigacha 
normal, fiziologik jarayonlar asosida rivojlanishidir. 
Fanning quyidagi vazifalarini ajratib kо‘rsatish mumkin: 
1. 
Nutq buzilishining turli shakllarida nutq faoliyatining ontogenezini 
о‘rganish. 
Nutq o‘stirish metodikasi predmeti va uning metodologik asosi REJA: 1. Fanning maqsad va vazifalari. 2. Fanning boshqa fanlar bilan aloqasi. 3. Fanning tamoyil va metodlari. Tayanch iboralar: nutq, norma, patologiya, logopediya, kompensatsiya, nuqson, sabab, mexanizm, surdopedagogika, tiflopedagogika, oligofrenpedagogika, tamoyil. Nutq buzilishi mexanizmlarini tushunish tuzatish jarayoni qonuniyatlarini aniqlash uchun oliy ruhiy funksiyalarning dinamik lokalizatsiyalanishi tо‘g‘risidagi, nutqning ongda shakllanishi borasidagi bilimlarni egallash kerak bо‘ladi. Nutq murakkab funksional jarayondir. Uning asosida muloqot jara-yonidagi til belgisi tartiblaridan qо‘llanish yotadi. Tilning murakkab tizimi uzoq muddatli ijtimoiy-tarixiy rivojlanish mahsuli bо‘lib, u bola tomonidan nisbatan qisqa muddatlarda о‘zlashtirib olinadi. Nutqiy tizm bosh miya a’zolarining faoliyatiga asoslanadi. Ulardan har biri nutq faoliyatining о‘ziga xos vazifasini bajaradi. Nutq – bu organizmning ona qornidaligi davridan, to qarilik davrigacha normal, fiziologik jarayonlar asosida rivojlanishidir. Fanning quyidagi vazifalarini ajratib kо‘rsatish mumkin: 1. Nutq buzilishining turli shakllarida nutq faoliyatining ontogenezini о‘rganish.  
 
2. 
Nutq buzilishlarining keng tarqalganligi, alomatlari va darajalarini 
aniqlash. 
3. 
Nutqiy faoliyati buzilgan bolalarning о‘z-о‘zidan va biror maqsadga 
qaratilgan rivojlanish dinamikasini, shuningdek nutqiy zaiflikni ularning shaxs 
sifatida yetishuviga, ruhiy rivojlanishiga, turli kо‘rinishdagi faoliyatlarini namoyon 
qilishga, о‘zlarini tutishlariga ta’sirini  aniqlash. 
4. 
Rivojlanishida turli xil farqlar bо‘lgan bolalarda (eshitish, kо‘rish, 
fikrlash qobiliyatining hamda tayanch xarakat apparatining buzilishi hollarida) 
nutqning shakllanishi va nutq buzilishlari xususiyatini о‘rganish. 
5. 
Nutq buzilishining kelib chiqish sabablari, mexanizmlari, tuzilishi va 
alomatlarini aniqlash. 
6. 
Nutq buzilishlarining pedagogik tashhisi, metodlarini ishlab chiqish. 
7. 
Nutq buzilishlarini tartibga solish. 
8. 
Nutq buzilishini bartaraf etish tamoyillari, differensiyalashgan 
metodlari va vositalarini ishlab chiqish. 
9. 
Nutq buzilishining oldini olish metodlarini takomillashtirish. 
10. Logopedik yordamni tashkil etish masalalarini ishlab chiqish. 
Logopediyaning yuqorida kо‘rsatilgan vazifalarida uning ham nazariy, ham 
amaliy yо‘nalishlari belgilab berilgandir. Uning nazariy tomoni-nutq buzilishlarini 
о‘rganish, hamda ularning oldini olish, aniqlash va tuzatishning ilmiy asoslangan 
metodlarini ishlab chiqishdan iborat. Amaliy tomoni-nutq buzilishini oldini olish, 
aniqlash va bartaraf etishni о‘z ichiga oladi. Logopediyaning nazariy va amaliy 
vazifalari bir-biriga chambarchas bog‘langandir. 
Qо‘yilgan vazifalarni hal etish uchun quyidagilarni amalga oshirish kerak: 
1) 
fanlararo aloqalardan foydalanish va nutq hamda undagi nuqsonlarni 
о‘rganuvchi kо‘plab mutaxassislar (psixologlar, neyropsixologlar, neyrofiziologlar, 
tilshunoslar, pedagoglar, turli ixtisosdagi vrachlar va boshqa kishilar)ni hamkorlikda 
ish olib borishga jalb etish; 
2) 
nazariya sohasidagi yangiliklarni amaliyotga tezroq tatbiq etish uchun 
fan va amaliyot о‘rtasidagi aloqalarni, nazariy va amaliy muassasalar orasidagi 
hamkorlikni ta’minlash; 
2. Nutq buzilishlarining keng tarqalganligi, alomatlari va darajalarini aniqlash. 3. Nutqiy faoliyati buzilgan bolalarning о‘z-о‘zidan va biror maqsadga qaratilgan rivojlanish dinamikasini, shuningdek nutqiy zaiflikni ularning shaxs sifatida yetishuviga, ruhiy rivojlanishiga, turli kо‘rinishdagi faoliyatlarini namoyon qilishga, о‘zlarini tutishlariga ta’sirini aniqlash. 4. Rivojlanishida turli xil farqlar bо‘lgan bolalarda (eshitish, kо‘rish, fikrlash qobiliyatining hamda tayanch xarakat apparatining buzilishi hollarida) nutqning shakllanishi va nutq buzilishlari xususiyatini о‘rganish. 5. Nutq buzilishining kelib chiqish sabablari, mexanizmlari, tuzilishi va alomatlarini aniqlash. 6. Nutq buzilishlarining pedagogik tashhisi, metodlarini ishlab chiqish. 7. Nutq buzilishlarini tartibga solish. 8. Nutq buzilishini bartaraf etish tamoyillari, differensiyalashgan metodlari va vositalarini ishlab chiqish. 9. Nutq buzilishining oldini olish metodlarini takomillashtirish. 10. Logopedik yordamni tashkil etish masalalarini ishlab chiqish. Logopediyaning yuqorida kо‘rsatilgan vazifalarida uning ham nazariy, ham amaliy yо‘nalishlari belgilab berilgandir. Uning nazariy tomoni-nutq buzilishlarini о‘rganish, hamda ularning oldini olish, aniqlash va tuzatishning ilmiy asoslangan metodlarini ishlab chiqishdan iborat. Amaliy tomoni-nutq buzilishini oldini olish, aniqlash va bartaraf etishni о‘z ichiga oladi. Logopediyaning nazariy va amaliy vazifalari bir-biriga chambarchas bog‘langandir. Qо‘yilgan vazifalarni hal etish uchun quyidagilarni amalga oshirish kerak: 1) fanlararo aloqalardan foydalanish va nutq hamda undagi nuqsonlarni о‘rganuvchi kо‘plab mutaxassislar (psixologlar, neyropsixologlar, neyrofiziologlar, tilshunoslar, pedagoglar, turli ixtisosdagi vrachlar va boshqa kishilar)ni hamkorlikda ish olib borishga jalb etish; 2) nazariya sohasidagi yangiliklarni amaliyotga tezroq tatbiq etish uchun fan va amaliyot о‘rtasidagi aloqalarni, nazariy va amaliy muassasalar orasidagi hamkorlikni ta’minlash;  
 
3) 
nutqning buzilishini о‘z vaqtida aniqlash va bartaraf etish tamoyillarini 
amalga oshirish; 
4) 
nutq buzilishini oldini olish uchun aholi о‘rtasida logopedik bilimlar 
targ‘ibotini olib borish. 
Yuqoridagi vazifalarning bajarilishi logopediyaning ta’sir kuchini belgilaydi. 
Logopedik ta’sir etishning asosiy yо‘nalishi nutqning rivojlanishi, nuqsonli 
nutqni tuzatish va nuqsonlarning oldini olishdan iborat. Logopedik ish jarayonida 
sezuvchanlik qobiliyatini rivojlantirish; uni harakatga keltiruvchi kuch, ayniqsa 
nutqqa ta’sir etuvchi harakatlarni bilish, ayniqsa tafakkur faoliyatini, xotira, diqqat 
jarayonlarini rivojlan-tirish; shuningdek ijtimoiy munosabatlarni tartibga solish, 
yaxshilash bilan bir vaqtda bola shaxsini tarkib toptirish; ijtimoiy muhitga ta’sir etish 
nazarda tutiladi. 
Logopedik jarayonni tashkil etish nutq buzilishini tо‘g‘rilash bilan bir 
qatorda psixofizik nuqsonlarni ham tugatish yoki yengillatish uchun sharoit yaratadi. 
U pedagogik ta’sir qilishning muhim maqsadi bо‘lgan shaxsni har tomonlama kamol 
toptirish imkonini beradi. 
 
Ushbu fan boshqa fanlar bilan chambarchas bog‘langandir. Shaxsga har 
tomonlama ta’sir kо‘rsatish, nutq buzilishini bartaraf etish va oldini olish bilan 
omilkorona shug‘ullanish uchun nutqdagi nuqsonlarning belgilarini, ularning 
etiologiyasi, mexanizmlari, nutq faoliyati buzilishi tarkibidagi nutqiy va nutqsiz 
belgilar munosabatlarini bilish kerak. Bu logopediyaning boshqa fanlar bilan 
bо‘ladigan aloqasini belgilaydi. 
Tizmlar ichidagi va tizmlararo aloqalar bor. Tizm-ichidagi aloqalarga 
pedagogika hamda maxsus pedagogikaning turli sohalari: surdopedagogika, 
tiflopedagogika, oligofrenpedagogika, umumiy va maxsus psixologiya bilan 
bо‘ladigan aloqalari kiradi. Tizmlararo alolarga esa tibiy-biologik va tilshunoslik 
fanlari о‘rtasidagi aloqalar kiradi. 
Logopediya umumiy anatomiya va fiziologiya, nutq mexanizmlari, nutq 
jarayonining bosh miyada tashkil etilishi haqidagi, nutq faoliyatida ishtirok etadigan 
analizatorlarning qurilishi va harakatga kelishi haqidagi bilimlardan foydalanadi. 
A.R. Luriya miya faoliyatini uchta funksional blokka ajratadi. 
3) nutqning buzilishini о‘z vaqtida aniqlash va bartaraf etish tamoyillarini amalga oshirish; 4) nutq buzilishini oldini olish uchun aholi о‘rtasida logopedik bilimlar targ‘ibotini olib borish. Yuqoridagi vazifalarning bajarilishi logopediyaning ta’sir kuchini belgilaydi. Logopedik ta’sir etishning asosiy yо‘nalishi nutqning rivojlanishi, nuqsonli nutqni tuzatish va nuqsonlarning oldini olishdan iborat. Logopedik ish jarayonida sezuvchanlik qobiliyatini rivojlantirish; uni harakatga keltiruvchi kuch, ayniqsa nutqqa ta’sir etuvchi harakatlarni bilish, ayniqsa tafakkur faoliyatini, xotira, diqqat jarayonlarini rivojlan-tirish; shuningdek ijtimoiy munosabatlarni tartibga solish, yaxshilash bilan bir vaqtda bola shaxsini tarkib toptirish; ijtimoiy muhitga ta’sir etish nazarda tutiladi. Logopedik jarayonni tashkil etish nutq buzilishini tо‘g‘rilash bilan bir qatorda psixofizik nuqsonlarni ham tugatish yoki yengillatish uchun sharoit yaratadi. U pedagogik ta’sir qilishning muhim maqsadi bо‘lgan shaxsni har tomonlama kamol toptirish imkonini beradi. Ushbu fan boshqa fanlar bilan chambarchas bog‘langandir. Shaxsga har tomonlama ta’sir kо‘rsatish, nutq buzilishini bartaraf etish va oldini olish bilan omilkorona shug‘ullanish uchun nutqdagi nuqsonlarning belgilarini, ularning etiologiyasi, mexanizmlari, nutq faoliyati buzilishi tarkibidagi nutqiy va nutqsiz belgilar munosabatlarini bilish kerak. Bu logopediyaning boshqa fanlar bilan bо‘ladigan aloqasini belgilaydi. Tizmlar ichidagi va tizmlararo aloqalar bor. Tizm-ichidagi aloqalarga pedagogika hamda maxsus pedagogikaning turli sohalari: surdopedagogika, tiflopedagogika, oligofrenpedagogika, umumiy va maxsus psixologiya bilan bо‘ladigan aloqalari kiradi. Tizmlararo alolarga esa tibiy-biologik va tilshunoslik fanlari о‘rtasidagi aloqalar kiradi. Logopediya umumiy anatomiya va fiziologiya, nutq mexanizmlari, nutq jarayonining bosh miyada tashkil etilishi haqidagi, nutq faoliyatida ishtirok etadigan analizatorlarning qurilishi va harakatga kelishi haqidagi bilimlardan foydalanadi. A.R. Luriya miya faoliyatini uchta funksional blokka ajratadi.  
 
Birinchi blok bosh miya pо‘stlog‘i osti (yuqori stvol va limbik oblast) 
haqidagi bilimlarni о‘z ichiga oladi. U bosh miya qatlami tonusining normalligi va 
uning tetiklik holatini ta’minlaydi. 
Ikkinchi blok-orqamiya qatlami katta yarim sharlari bо‘laklarini о‘z ichiga 
oladi, tashqi dunyodan olingan sezgi axborotlarini qabul qiladi, qayta ishlaydi va 
saqlaydi. U bilish (gnostik) jarayonini amalga oshiradigan asosiy miya apparati 
hisoblanadi. 
Uning tuzilish birlamchi, ikkilamchi va uchlamchi doiralarga ajraladi. 
Birlamchi doira-miya qatlamining proyeksion doiralaridir, uning neyronlari juda 
ham yuqori darajada о‘ziga xosligi bilan ajralib turadi. Ularda alohida sezgi 
a’zolaridan sezgi axborotlarini qabul qilish hodisasi yuz beradi. 
Miya qatlami appartlarining birlamchi doiralari ustidan ikkilamchi doiralar 
qurilgandir. Ular birlamchi doira orqali olingan qо‘zg‘alishlarni tahlil qiladi. 
Ikkilamchi doiralar, birlamchi doiralar kabi, о‘zining ixtisosiy moddalligi (kо‘rish, 
eshitish va boshqa doiralar)ni saqlaydi. Birlamchi va ikkilamchi doiralar u yoki bu 
analizator (kо‘rish, eshitish va boshqalar)ning bosh miya qatlami birikmasini о‘zida 
namoyon etadi. 
Uchlamchi 
doiralar 
analizatorlarning 
miya 
qatlami 
bо‘linmalarini 
о‘zgartirish doiralari hisoblanadi. Ular turli moddallikda olingan sezgi axborotlarini 
tahlil, sintez, integratsiya qilish vazifasini о‘taydi. Ularning faoliyati asosida 
sintezlarning beqaror va tashqi darajasidan simvolik darajaga, e’tiborini qaratish 
munosabatlari, murakkab logik-grammatik sо‘zlar qurilishi haqidagi bilimlar bilan 
ish kо‘rishga о‘tish sodir bо‘ladi. 
Uchinchi blok katta yarim sharlar qobig‘ining oldingi bо‘limlari (motor, 
motor oldi va old frontal soha) doirani о‘z ichiga oladi. Bu blok inson faoliyatini 
rejalashtirish, moslashtirish va nazorat qilishni ta’minlydi. U shuningdek miya 
qobig‘i ostidagi a’zolar faoliyati barcha tizmlarning tonusi va tetik holatini ular 
faoliyati oldiga qо‘yilgan vazifalarga muvofiq moslashtirishni amalga oshiradi. 
Nutq faoliyati barcha bloklarning birgalikda ishlashi natijasida vujudga 
keladi. Shu bilan birga har bir blok nutq jarayonida alohida, maxsus о‘ziga xos 
xususiyati bilan ishtirok etadi. 
Birinchi blok bosh miya pо‘stlog‘i osti (yuqori stvol va limbik oblast) haqidagi bilimlarni о‘z ichiga oladi. U bosh miya qatlami tonusining normalligi va uning tetiklik holatini ta’minlaydi. Ikkinchi blok-orqamiya qatlami katta yarim sharlari bо‘laklarini о‘z ichiga oladi, tashqi dunyodan olingan sezgi axborotlarini qabul qiladi, qayta ishlaydi va saqlaydi. U bilish (gnostik) jarayonini amalga oshiradigan asosiy miya apparati hisoblanadi. Uning tuzilish birlamchi, ikkilamchi va uchlamchi doiralarga ajraladi. Birlamchi doira-miya qatlamining proyeksion doiralaridir, uning neyronlari juda ham yuqori darajada о‘ziga xosligi bilan ajralib turadi. Ularda alohida sezgi a’zolaridan sezgi axborotlarini qabul qilish hodisasi yuz beradi. Miya qatlami appartlarining birlamchi doiralari ustidan ikkilamchi doiralar qurilgandir. Ular birlamchi doira orqali olingan qо‘zg‘alishlarni tahlil qiladi. Ikkilamchi doiralar, birlamchi doiralar kabi, о‘zining ixtisosiy moddalligi (kо‘rish, eshitish va boshqa doiralar)ni saqlaydi. Birlamchi va ikkilamchi doiralar u yoki bu analizator (kо‘rish, eshitish va boshqalar)ning bosh miya qatlami birikmasini о‘zida namoyon etadi. Uchlamchi doiralar analizatorlarning miya qatlami bо‘linmalarini о‘zgartirish doiralari hisoblanadi. Ular turli moddallikda olingan sezgi axborotlarini tahlil, sintez, integratsiya qilish vazifasini о‘taydi. Ularning faoliyati asosida sintezlarning beqaror va tashqi darajasidan simvolik darajaga, e’tiborini qaratish munosabatlari, murakkab logik-grammatik sо‘zlar qurilishi haqidagi bilimlar bilan ish kо‘rishga о‘tish sodir bо‘ladi. Uchinchi blok katta yarim sharlar qobig‘ining oldingi bо‘limlari (motor, motor oldi va old frontal soha) doirani о‘z ichiga oladi. Bu blok inson faoliyatini rejalashtirish, moslashtirish va nazorat qilishni ta’minlydi. U shuningdek miya qobig‘i ostidagi a’zolar faoliyati barcha tizmlarning tonusi va tetik holatini ular faoliyati oldiga qо‘yilgan vazifalarga muvofiq moslashtirishni amalga oshiradi. Nutq faoliyati barcha bloklarning birgalikda ishlashi natijasida vujudga keladi. Shu bilan birga har bir blok nutq jarayonida alohida, maxsus о‘ziga xos xususiyati bilan ishtirok etadi.  
 
Nutqning akustik belgilarini ajratib kо‘rsatish va differensiyalash nutq-
eshitish analizatori kortikal apparatlarning analitik-sintetik faoliyati bilan 
ta’minlanadi. Bunga miya qobig‘i markaziy va old motor quyi bо‘linmalari sohasi 
bilan bog‘liq bо‘lgan bosh miya qobig‘i (Vernike doirasi)ning sо‘l yuqori ikkilamchi 
qismlari kiradi. 
Nutq aktining artikulyatsiyalashuvi, motor tashkil etilishi jarayoni nutq 
apparati muskullarining murakkab tuzatuv ishini maxsus muvofiqlashtirish asosida 
amalga oshiriladi. Nutq aktining motor quyi yig‘indisi markaziy qismlarning 
ikkilamchi bо‘limlari (kinestetik apparat) va chap о‘ram qismining quyi bо‘limlari 
(kinetik apparat) bilan ta’minlanadi. Markaziy qismda nutq apparati muskullaridan 
yuboriladigan kinestetik sezgilar analizi sodir bо‘ladi. О‘ram qismida esa nutq 
aktining motor dasturi tashkil etiladi, qator nerv impulslari, bir harakatdan ikkinchi 
harakatga yengil о‘tish imkoniyatini ta’minlovchi kinestatik modellar yaratiladi. 
Nutq birliklarini tanlanish va ularning kompensatsiyalashuvi, ma’noning 
nutq kо‘rinishiga aylanish jarayoni bosh miya qobig‘ining eng yuqori darajada 
shakllanishidir. U, ya’ni nutq bosh suyagi old va ustki qismi uchlamchi 
bо‘linmalarining aralashuvisiz hosil bо‘lmaydi. Bosh miya qobig‘ining uchlamchi 
bо‘limlari bir tekisda qabul qilinadigan akustik-motor axborotlarining fikrlash 
sxemasi va obrazlariga о‘tkazilishini ta’minlaydi. Miya qobig‘ini ustki qismida, 
shuningdek keng aloqalarni anglatuvchi sxema ham shakllanadi. 
Yozma nutq jarayonida ham bosh miya qobig‘ining ensa va ensa-tepa 
qismlarining turli bо‘limlari ishtirok etadi. 
Shunday qilib, nutq jarayonida bosh miya qobig‘ining turli qismlari turlicha 
ishtirok etadi. bosh miya qobig‘i qaysidir qismining jarohatlanishi nutq faoliyati 
buzilishining о‘ziga xos alomatlariga olib keladi. Nutq jarayonining miyada amalga 
oshishi haqidagi ma’lumotlar nutq faoliyati buzilishining etilogiyasi va 
mexanizmlari tо‘g‘risidagi tasavvurlarni aniqlashtirishga imkon beradi. Bu 
ma’lumotlar bosh miyaning lokal jarohatlanishidagi nutq buzilishlarining turli 
shakllarini (afaziya) surdopedagogika, tiflopedagogika, oligofrenpedagogika,uchun 
juda muhim bо‘lib, bemorlar nutqini tiklash ustida samarali logopedik ish olib borish 
imkonini beradi. 
Nutqning akustik belgilarini ajratib kо‘rsatish va differensiyalash nutq- eshitish analizatori kortikal apparatlarning analitik-sintetik faoliyati bilan ta’minlanadi. Bunga miya qobig‘i markaziy va old motor quyi bо‘linmalari sohasi bilan bog‘liq bо‘lgan bosh miya qobig‘i (Vernike doirasi)ning sо‘l yuqori ikkilamchi qismlari kiradi. Nutq aktining artikulyatsiyalashuvi, motor tashkil etilishi jarayoni nutq apparati muskullarining murakkab tuzatuv ishini maxsus muvofiqlashtirish asosida amalga oshiriladi. Nutq aktining motor quyi yig‘indisi markaziy qismlarning ikkilamchi bо‘limlari (kinestetik apparat) va chap о‘ram qismining quyi bо‘limlari (kinetik apparat) bilan ta’minlanadi. Markaziy qismda nutq apparati muskullaridan yuboriladigan kinestetik sezgilar analizi sodir bо‘ladi. О‘ram qismida esa nutq aktining motor dasturi tashkil etiladi, qator nerv impulslari, bir harakatdan ikkinchi harakatga yengil о‘tish imkoniyatini ta’minlovchi kinestatik modellar yaratiladi. Nutq birliklarini tanlanish va ularning kompensatsiyalashuvi, ma’noning nutq kо‘rinishiga aylanish jarayoni bosh miya qobig‘ining eng yuqori darajada shakllanishidir. U, ya’ni nutq bosh suyagi old va ustki qismi uchlamchi bо‘linmalarining aralashuvisiz hosil bо‘lmaydi. Bosh miya qobig‘ining uchlamchi bо‘limlari bir tekisda qabul qilinadigan akustik-motor axborotlarining fikrlash sxemasi va obrazlariga о‘tkazilishini ta’minlaydi. Miya qobig‘ini ustki qismida, shuningdek keng aloqalarni anglatuvchi sxema ham shakllanadi. Yozma nutq jarayonida ham bosh miya qobig‘ining ensa va ensa-tepa qismlarining turli bо‘limlari ishtirok etadi. Shunday qilib, nutq jarayonida bosh miya qobig‘ining turli qismlari turlicha ishtirok etadi. bosh miya qobig‘i qaysidir qismining jarohatlanishi nutq faoliyati buzilishining о‘ziga xos alomatlariga olib keladi. Nutq jarayonining miyada amalga oshishi haqidagi ma’lumotlar nutq faoliyati buzilishining etilogiyasi va mexanizmlari tо‘g‘risidagi tasavvurlarni aniqlashtirishga imkon beradi. Bu ma’lumotlar bosh miyaning lokal jarohatlanishidagi nutq buzilishlarining turli shakllarini (afaziya) surdopedagogika, tiflopedagogika, oligofrenpedagogika,uchun juda muhim bо‘lib, bemorlar nutqini tiklash ustida samarali logopedik ish olib borish imkonini beradi.  
 
Logopediya-otorinolaringologiya, 
nevropotologiya, 
psixopa-tologiya, 
oligofreniya klinikasi, pediatriya bilanuzviy bog‘langandir. Jumladan, nutq va 
eshitish a’zolarining patologiyasi (masalan, tovush buzilishida) nafaqat buzilishlar 
etilogiyasini aniqlashga, balki tibbiy ta’sir kо‘rsatish bilan bо‘ladigan logopedik 
ishlarni tо‘g‘ri qо‘shib olib borish uchun ham imkon beradi. Masalan, tovushning 
buzilishi qisman hiqildoq va tovush burishiqlari (g‘urralar, tugunchalar, 
papillomalar, tovush burmalarining chandiqqa aylanishi va boshqalar) ning turli 
organik jarohatlanishidan hosil bо‘lishi mumkin. Bunday hollardagi tovush 
buzilishining tovush apparati fiziologik ishini normallashtirmay turib davolash 
mumkin emas. Bu dori-darmon, jarrohlik, fizioterapiya, psixoterapiya uslubida ta’sir 
etish bilan ta’minlanadi. 
Nutq buzilishining kо‘pgina turlari markaziy asab tizimining organik 
shikastlanishi bilan bog‘liq bо‘lib, u logoped va nevropatolog-vrach yoki 
psixonevrologning hamkorlikda ishlashi bilan aniqlanishi mumkin. Nutq buzilishi 
hollarida ruhiy faoliyatning turli buzilishlari: ruhiy rivojlanishda orqada qolish, 
о‘zini tutish va his-hayajon hollaridagi buzilishlar, diqqat-e’tibor, xotira, aqliy 
faoliyat buzilishlari kо‘zga tashlanishi mumkin. Nutq buzilishlarini ularning paydo 
bо‘lish mexanizmlari tahlili, markaziy asab tizimi buzilishlari bilan bog‘liq bо‘lgan, 
birlamchi va ikkilamchi ruhiy faoliyati ishlarining hammasi psixonevrolog-
vrachning xizmat doirasiga kiradi. Psixonevrolog-vrach bolaning aqliy jihati haqida 
xulosa chiqaradi, nutqiy kamchiligini tibbiy jihatdan aniqlaydi, talab etiladigan davo 
choralarini qо‘llaydi. 
Nutq buzilishining kо‘pgina kо‘rinishlari miya rivojlanishining barvaqt 
sekinlashuvi bilan bog‘liq. Bunday hollarda logopedik ish markaziy asab tizimini 
maxsus dori-darmonlar bilan davolash orqaligina samara berishi mumkin. Bunday 
davoni vrach-psixonevrolog belgilaydi. Ayrim paytlarda nutq buzilishlari his-
hayajonli qо‘zg‘olishning kuchayishi natijasida sodir bо‘ladigan harakatdagi 
notinchlik bilan qо‘shiladi. bunda bola maxsus davolangunga qadar logopedning ishi 
besamara bо‘laveradi. 
Nutqning alohida kо‘rinishdagi buzilishlariga, masalan, duduqlanishning 
ayrim turlari, mutizmga yoki keskin ruhiy iztiroblar-qо‘rqish, hayajon, kо‘nikkan 
muhitning almashinishi (yaqin kishilaridan ayrilish) va boshqalar sabab bо‘lishi 
Logopediya-otorinolaringologiya, nevropotologiya, psixopa-tologiya, oligofreniya klinikasi, pediatriya bilanuzviy bog‘langandir. Jumladan, nutq va eshitish a’zolarining patologiyasi (masalan, tovush buzilishida) nafaqat buzilishlar etilogiyasini aniqlashga, balki tibbiy ta’sir kо‘rsatish bilan bо‘ladigan logopedik ishlarni tо‘g‘ri qо‘shib olib borish uchun ham imkon beradi. Masalan, tovushning buzilishi qisman hiqildoq va tovush burishiqlari (g‘urralar, tugunchalar, papillomalar, tovush burmalarining chandiqqa aylanishi va boshqalar) ning turli organik jarohatlanishidan hosil bо‘lishi mumkin. Bunday hollardagi tovush buzilishining tovush apparati fiziologik ishini normallashtirmay turib davolash mumkin emas. Bu dori-darmon, jarrohlik, fizioterapiya, psixoterapiya uslubida ta’sir etish bilan ta’minlanadi. Nutq buzilishining kо‘pgina turlari markaziy asab tizimining organik shikastlanishi bilan bog‘liq bо‘lib, u logoped va nevropatolog-vrach yoki psixonevrologning hamkorlikda ishlashi bilan aniqlanishi mumkin. Nutq buzilishi hollarida ruhiy faoliyatning turli buzilishlari: ruhiy rivojlanishda orqada qolish, о‘zini tutish va his-hayajon hollaridagi buzilishlar, diqqat-e’tibor, xotira, aqliy faoliyat buzilishlari kо‘zga tashlanishi mumkin. Nutq buzilishlarini ularning paydo bо‘lish mexanizmlari tahlili, markaziy asab tizimi buzilishlari bilan bog‘liq bо‘lgan, birlamchi va ikkilamchi ruhiy faoliyati ishlarining hammasi psixonevrolog- vrachning xizmat doirasiga kiradi. Psixonevrolog-vrach bolaning aqliy jihati haqida xulosa chiqaradi, nutqiy kamchiligini tibbiy jihatdan aniqlaydi, talab etiladigan davo choralarini qо‘llaydi. Nutq buzilishining kо‘pgina kо‘rinishlari miya rivojlanishining barvaqt sekinlashuvi bilan bog‘liq. Bunday hollarda logopedik ish markaziy asab tizimini maxsus dori-darmonlar bilan davolash orqaligina samara berishi mumkin. Bunday davoni vrach-psixonevrolog belgilaydi. Ayrim paytlarda nutq buzilishlari his- hayajonli qо‘zg‘olishning kuchayishi natijasida sodir bо‘ladigan harakatdagi notinchlik bilan qо‘shiladi. bunda bola maxsus davolangunga qadar logopedning ishi besamara bо‘laveradi. Nutqning alohida kо‘rinishdagi buzilishlariga, masalan, duduqlanishning ayrim turlari, mutizmga yoki keskin ruhiy iztiroblar-qо‘rqish, hayajon, kо‘nikkan muhitning almashinishi (yaqin kishilaridan ayrilish) va boshqalar sabab bо‘lishi  
 
mumkin. Ularning paydo bо‘lish vaqtida bola tegishli kun tartibi va davoga muhtoj 
bо‘ladi; faqat psixonevrolog-vrach va logopedning hamkorlikda ish olib borishi 
uning sog‘ayib ketishiga zamin hozirlaydi. Bu ma’lumotlarning hammasi shundan 
dalolat beradiki, logopediya-pedagogik fan hisoblangani bilan u о‘z oldidagi 
vazifalarini faqat tibbiyot fanlari va avvalo, nevropatologiya hamda bolalar 
psixologiyasi yordamida muvaffaqiyatli bajarishi mumkin. 
Anomal balalarni, shu jumladan nutqi buzilgan bolalarni ham о‘qitish va 
tarbiyalash nazariyasi asab tizimi tuzilishi, uning rivojlanish xususiyatlari va 
vazifalari haqidagi bilimlar asosiga quriladi. 
Logoped nutq buzilishining nevrologik asoslarini bilishi, bolalar 
psixopatalogiyasi masalalarini tushunishi kerak. Unda oligofreniya va ruhiy 
rivojlanishning tormozlanishi, harakat va his-hayajonli buzilishlarda namoyon 
bо‘ladigan, bolalardagi ruhiy buzilishlarning eng kо‘p uchraydigan shakllari haqida 
ham tasavvur bо‘lishi lozim. Bu bilimlar unga nutq buzilishining sabablarini tо‘g‘ri 
aniqlashda, tuzatishning samarali metodlarini tanlashda, bolani о‘qitish va 
tarbiyalash hamda uning nuqsonli rivojlanishini oldini olishda yordam beradi. 
Nevropatologiya, psixologiya, oligofreniya klinikasi, eshitish, kо‘rish, nutq 
a’zolari patologiyasi bilan aloqada bо‘lish nutq buzilishini farq qilgan holda tashxis 
qilish uchun zarurdir. Shundan kelib chiqadigan bо‘lsak, sensor alaliya va 
eshitishning pasaygan hollaridagi nutq buzilishlarini aniqlash, eshitish faoliyatini 
chuqur tekshirishni talab qiladi; oligofreniya va alaliya hollaridagi nutq buzilishlarini 
belgilash ruhiy va sensomotor rivojlanish xususiyatlarini, intellektning ahvolini 
aniqlashsiz bо‘lmaydi. 
Tibbiyot fanlaridan ma’lumotlar logopedga nutq buzilishining mexanizmlari, 
etilogiyasini о‘rganishga tо‘g‘ri yondoshish uchun yordam beradi, nutq 
buzilishlarining 
turli 
kо‘rinishlarini 
bartaraf 
etishda 
diagnostika 
va 
differensiyalashgan logopedik ta’sir etish masalalarini tо‘g‘ri hal etish imkonini 
yaratadi. Bolalarni turli tipdagi maxsus muassasalarga tо‘g‘ri tanlash ham tashxis 
qо‘yishga bog‘liqdir. 
Logopediya tilshunoslik va psixolingvistika bilan uzviy bog‘langan. Nutq 
tillar birligining turli darajasi va ularning amal qilish qoidalaridan foydalanishni ham 
nazarda tutadi. Ular har xil buzilishlarida turlicha buzilishi mumkin. Bolaning til 
mumkin. Ularning paydo bо‘lish vaqtida bola tegishli kun tartibi va davoga muhtoj bо‘ladi; faqat psixonevrolog-vrach va logopedning hamkorlikda ish olib borishi uning sog‘ayib ketishiga zamin hozirlaydi. Bu ma’lumotlarning hammasi shundan dalolat beradiki, logopediya-pedagogik fan hisoblangani bilan u о‘z oldidagi vazifalarini faqat tibbiyot fanlari va avvalo, nevropatologiya hamda bolalar psixologiyasi yordamida muvaffaqiyatli bajarishi mumkin. Anomal balalarni, shu jumladan nutqi buzilgan bolalarni ham о‘qitish va tarbiyalash nazariyasi asab tizimi tuzilishi, uning rivojlanish xususiyatlari va vazifalari haqidagi bilimlar asosiga quriladi. Logoped nutq buzilishining nevrologik asoslarini bilishi, bolalar psixopatalogiyasi masalalarini tushunishi kerak. Unda oligofreniya va ruhiy rivojlanishning tormozlanishi, harakat va his-hayajonli buzilishlarda namoyon bо‘ladigan, bolalardagi ruhiy buzilishlarning eng kо‘p uchraydigan shakllari haqida ham tasavvur bо‘lishi lozim. Bu bilimlar unga nutq buzilishining sabablarini tо‘g‘ri aniqlashda, tuzatishning samarali metodlarini tanlashda, bolani о‘qitish va tarbiyalash hamda uning nuqsonli rivojlanishini oldini olishda yordam beradi. Nevropatologiya, psixologiya, oligofreniya klinikasi, eshitish, kо‘rish, nutq a’zolari patologiyasi bilan aloqada bо‘lish nutq buzilishini farq qilgan holda tashxis qilish uchun zarurdir. Shundan kelib chiqadigan bо‘lsak, sensor alaliya va eshitishning pasaygan hollaridagi nutq buzilishlarini aniqlash, eshitish faoliyatini chuqur tekshirishni talab qiladi; oligofreniya va alaliya hollaridagi nutq buzilishlarini belgilash ruhiy va sensomotor rivojlanish xususiyatlarini, intellektning ahvolini aniqlashsiz bо‘lmaydi. Tibbiyot fanlaridan ma’lumotlar logopedga nutq buzilishining mexanizmlari, etilogiyasini о‘rganishga tо‘g‘ri yondoshish uchun yordam beradi, nutq buzilishlarining turli kо‘rinishlarini bartaraf etishda diagnostika va differensiyalashgan logopedik ta’sir etish masalalarini tо‘g‘ri hal etish imkonini yaratadi. Bolalarni turli tipdagi maxsus muassasalarga tо‘g‘ri tanlash ham tashxis qо‘yishga bog‘liqdir. Logopediya tilshunoslik va psixolingvistika bilan uzviy bog‘langan. Nutq tillar birligining turli darajasi va ularning amal qilish qoidalaridan foydalanishni ham nazarda tutadi. Ular har xil buzilishlarida turlicha buzilishi mumkin. Bolaning til  
 
normalarini о‘zlashtirib olish qonunlari va izchilligini bilish logopedik xulosalarni 
aniqlashtirishga yordam beradi, logopedik ta’sir etish tizimlarini ishlab chiqish 
uchun zarur bо‘ladi. 
Zamonaviy logopediyaning tizimli nutq buzilishini о‘rganish va bartaraf 
etishda L.S.Vigodskiy, A.R.Luriya, A.Leontyevning nutq faoliyatining murakkab 
tuzilishi, idrok jarayonlari va nutq aytish samarasi haqidagi ta’limotiga asoslanuvchi 
psixolingvistika ma’lumotlaridan keng qо‘llaniladi. 
Nutqni idrok etish va uning samaralari turli operatsiyalarni qamrab oladigan, 
murakkab iyerarxik qurilishga ega bо‘lgan kо‘p darajali jarayonlardan iboratdir. 
Nuqt hosil bо‘lish      jarayonining har bir darajasi, har bir operatsiyasi о‘zining 
lug‘atiga, birliklarni birlashtirish sintaksisiga ega. 
Nutq buzilishlarini о‘rganishda nutq hosil bо‘lish operatsiyalaridan qaysi biri 
buzilganligini aniqlash muhimdir. Logopediyada A.S.Vigotskiy, A.Leontyev, 
T.V.Ryabova tomonidan ishlab chiqilgan nutq hosil bо‘lish modellaridan 
foydalaniladi. 
A.S.Vigotskiy fikr bilan sо‘z oralig‘idagi munosabatni fikrdan sо‘zga va 
aksincha harakat jarayoni deb qarar, harakatning quyidagi jihatlarini ajratib kо‘rsatar 
edi: motiv-fikr-ichki nutq-tashqi nutq; nutqning tashqi (jismoniy) va semantik 
(ruhiy) jihatlarini farq qilardi. Tashqi nutqda grammatik va semantik (ruhiy) 
qurilishlarning о‘zaro munosabatlari kо‘zga tashlanadi. Ichki nutq semantik jihatdan 
tashqi nutqqa aylanish strukturasi hisoblanadi. L.S.Vigotskiy ichki nutqni chuqur 
tahil qildi, uning о‘ziga xos xususiyatlarini ochib berdi. 
A.A.Leontyev, L.S.Vigotskiy bayon qilgan nutq jarayoni qurilishiga 
asoslanib, nutq paydo bо‘lishining quyidagi jarayonlarini ajratadi: motiv-fikr (nutq 
intensiyasi)-ichki rejalashtirish-leksik kuchaytirish va grammatik konstruksiyalash-
motor ishlab chiqarish-tashqi nutq. 
Leksik-grammatik kuchaytirish bosqichi о‘z mexanizmlari bilan ajralib 
turadigan ikkita operatsiyani о‘z ichiga oladi: sintaksis konstruksiyaning paydo 
bо‘lish ishi hamda uning til darajasidagi alohida til kodlari va boshqalarda amalga 
oshiriladigan leksik tо‘ldirish. Shundan sо‘ng motor ishlab chiqarishi davom etadi. 
normalarini о‘zlashtirib olish qonunlari va izchilligini bilish logopedik xulosalarni aniqlashtirishga yordam beradi, logopedik ta’sir etish tizimlarini ishlab chiqish uchun zarur bо‘ladi. Zamonaviy logopediyaning tizimli nutq buzilishini о‘rganish va bartaraf etishda L.S.Vigodskiy, A.R.Luriya, A.Leontyevning nutq faoliyatining murakkab tuzilishi, idrok jarayonlari va nutq aytish samarasi haqidagi ta’limotiga asoslanuvchi psixolingvistika ma’lumotlaridan keng qо‘llaniladi. Nutqni idrok etish va uning samaralari turli operatsiyalarni qamrab oladigan, murakkab iyerarxik qurilishga ega bо‘lgan kо‘p darajali jarayonlardan iboratdir. Nuqt hosil bо‘lish jarayonining har bir darajasi, har bir operatsiyasi о‘zining lug‘atiga, birliklarni birlashtirish sintaksisiga ega. Nutq buzilishlarini о‘rganishda nutq hosil bо‘lish operatsiyalaridan qaysi biri buzilganligini aniqlash muhimdir. Logopediyada A.S.Vigotskiy, A.Leontyev, T.V.Ryabova tomonidan ishlab chiqilgan nutq hosil bо‘lish modellaridan foydalaniladi. A.S.Vigotskiy fikr bilan sо‘z oralig‘idagi munosabatni fikrdan sо‘zga va aksincha harakat jarayoni deb qarar, harakatning quyidagi jihatlarini ajratib kо‘rsatar edi: motiv-fikr-ichki nutq-tashqi nutq; nutqning tashqi (jismoniy) va semantik (ruhiy) jihatlarini farq qilardi. Tashqi nutqda grammatik va semantik (ruhiy) qurilishlarning о‘zaro munosabatlari kо‘zga tashlanadi. Ichki nutq semantik jihatdan tashqi nutqqa aylanish strukturasi hisoblanadi. L.S.Vigotskiy ichki nutqni chuqur tahil qildi, uning о‘ziga xos xususiyatlarini ochib berdi. A.A.Leontyev, L.S.Vigotskiy bayon qilgan nutq jarayoni qurilishiga asoslanib, nutq paydo bо‘lishining quyidagi jarayonlarini ajratadi: motiv-fikr (nutq intensiyasi)-ichki rejalashtirish-leksik kuchaytirish va grammatik konstruksiyalash- motor ishlab chiqarish-tashqi nutq. Leksik-grammatik kuchaytirish bosqichi о‘z mexanizmlari bilan ajralib turadigan ikkita operatsiyani о‘z ichiga oladi: sintaksis konstruksiyaning paydo bо‘lish ishi hamda uning til darajasidagi alohida til kodlari va boshqalarda amalga oshiriladigan leksik tо‘ldirish. Shundan sо‘ng motor ishlab chiqarishi davom etadi.  
 
Misol uchun, alaliyani о‘rganishda psixolingvistik yondoshish ana shu nutq 
buzilishi mexanizmini chuqur ochishga, nuqsonning tuzilishini aniqlashga, bu 
buzilishni til buzilishi deb belgilashga imkon beradi. 
Afaziya paytidagi xilma xil idrok operatsiyalari turli shakllarda nutqning 
buzilish xususiyatlarini aniqlab olishga imkon beradi. 
Psixolingvistik yondoshish nutq buzilishlarini tuzatish yuzasidan olib 
boriladigan logopedik ishlarning samaradorligini oshirishga yordam beradi. 
Logopediya umumiy, maxsus psixologiya va psixodiagnostika bilan 
chambarchas 
bog‘langandir. 
Logoped 
uchun 
bolaning 
ruhiy 
rivojlanish 
qonuniyatlarini bilish, turli yoshdagi bolalarni psixologik-pedagogik tekshirish 
metodlarini bilishi muhimdir. Logoped ana shu metodlardan foydalanib, nutq 
buzilishi turli kо‘rinishlarini tabaqalashtirish va ularni intellektual yetishmovchilik, 
his-hayajonli va xarakat jarayonidagi zaiflashuvlar bilan bog‘liq bо‘lgan nutq 
buzilishlaridan ajrata oladi. Psixologik bilimlar logopedga nafaqat nutq nuqsonini 
о‘zini, balki undan ham oldin bolani kо‘rishga, uning nutqiy buzilishining ruhiy 
rivojlanishidagi muhim jihatlar bilan bо‘ladigan о‘zaro aloqasini umuman tо‘g‘ri 
tushunishga yordam beradi. Bu bilim unga turli yoshdagi bolalar bilan aloqa 
bog‘lashga, ularning nutqi, nutqidagi xalaqit beruvchi omillar, xotirasi, diqqat-
e’tibori, intellekti, о‘zini erkin yoki his-hayajonli tutishlarini tekshirishda maqul 
metodlarni tanlab olishga, shuningdek ma’lum yoshdagi bola faoliyati ustidan 
logopedik ish olib borishga kо‘maklashadi. 
Nutq buzilishini о‘rganishda va tuzatishda logopediya fani nutq va fikrning 
о‘zaro bog‘liqligi haqidagi, anomal bolaning rivojlanishidagi umumiy va maxsus 
qonuniyatlarning о‘zaro munosabatlari tо‘g‘risidagi nazariy qoidalarga, nutq va 
faoliyatning hamkorlikda rivojlanishi haqidagi, ichki va tashqi omillarning о‘zaro 
ta’siri haqidagi, ruhiy rivojlanishning harakatlantiruvchi kuchlari haqidagi 
nazariyaga tayanadi. 
Nutq buzilishlari va ularni tuzatishdagi muhim muammolarni hal qilish 
maqsadida logopediya fani materialistik, metodologiyaga tayanuvchi tamoyil va 
metolardan foydalaniladi.  
Shundan kelib chiqib, logopediya quyidagi asosiy tamoyillarga tayanadi: 
sistemalilik, komplekslilik, rivojlanish tamoyilini, nutq buzilishini bolaning psixik 
Misol uchun, alaliyani о‘rganishda psixolingvistik yondoshish ana shu nutq buzilishi mexanizmini chuqur ochishga, nuqsonning tuzilishini aniqlashga, bu buzilishni til buzilishi deb belgilashga imkon beradi. Afaziya paytidagi xilma xil idrok operatsiyalari turli shakllarda nutqning buzilish xususiyatlarini aniqlab olishga imkon beradi. Psixolingvistik yondoshish nutq buzilishlarini tuzatish yuzasidan olib boriladigan logopedik ishlarning samaradorligini oshirishga yordam beradi. Logopediya umumiy, maxsus psixologiya va psixodiagnostika bilan chambarchas bog‘langandir. Logoped uchun bolaning ruhiy rivojlanish qonuniyatlarini bilish, turli yoshdagi bolalarni psixologik-pedagogik tekshirish metodlarini bilishi muhimdir. Logoped ana shu metodlardan foydalanib, nutq buzilishi turli kо‘rinishlarini tabaqalashtirish va ularni intellektual yetishmovchilik, his-hayajonli va xarakat jarayonidagi zaiflashuvlar bilan bog‘liq bо‘lgan nutq buzilishlaridan ajrata oladi. Psixologik bilimlar logopedga nafaqat nutq nuqsonini о‘zini, balki undan ham oldin bolani kо‘rishga, uning nutqiy buzilishining ruhiy rivojlanishidagi muhim jihatlar bilan bо‘ladigan о‘zaro aloqasini umuman tо‘g‘ri tushunishga yordam beradi. Bu bilim unga turli yoshdagi bolalar bilan aloqa bog‘lashga, ularning nutqi, nutqidagi xalaqit beruvchi omillar, xotirasi, diqqat- e’tibori, intellekti, о‘zini erkin yoki his-hayajonli tutishlarini tekshirishda maqul metodlarni tanlab olishga, shuningdek ma’lum yoshdagi bola faoliyati ustidan logopedik ish olib borishga kо‘maklashadi. Nutq buzilishini о‘rganishda va tuzatishda logopediya fani nutq va fikrning о‘zaro bog‘liqligi haqidagi, anomal bolaning rivojlanishidagi umumiy va maxsus qonuniyatlarning о‘zaro munosabatlari tо‘g‘risidagi nazariy qoidalarga, nutq va faoliyatning hamkorlikda rivojlanishi haqidagi, ichki va tashqi omillarning о‘zaro ta’siri haqidagi, ruhiy rivojlanishning harakatlantiruvchi kuchlari haqidagi nazariyaga tayanadi. Nutq buzilishlari va ularni tuzatishdagi muhim muammolarni hal qilish maqsadida logopediya fani materialistik, metodologiyaga tayanuvchi tamoyil va metolardan foydalaniladi. Shundan kelib chiqib, logopediya quyidagi asosiy tamoyillarga tayanadi: sistemalilik, komplekslilik, rivojlanish tamoyilini, nutq buzilishini bolaning psixik  
 
rivojlanishidagi boshqa tomonlari bilan о‘zaro bog‘liq holda qarab chiqish, faoliyatli 
yondoshuv, ontogenetik tamoyil, etiologiya va mexanizmlarni hisobga olish tamoyili 
(etiopatogenetik tamoyil), nuqsonli nutqning buzilish alomatlari va tuzilishini 
hisobga olish, umumdidaktik va boshqa tamoyillar.1 
Ulardan ayrimlarini kо‘rib chiqamiz. 
Sistemalilik tamoyili til haqida murakkab funksional sistema tо‘g‘risidagi 
tushunchaga tayanadi. Uning tuzilish komponentlari о‘zaro chambarchas aloqada 
bо‘ladi. Shu munosabat bilan nutqni, uning rivojlanishi jarayonlarini va buzilishini 
tuzatishni о‘rganish nutq qurilishi tizimining barcha komponentlariga, barcha 
tomonlariga ta’sir etishini nazarda tutadi.  
Nutq 
buzilishlarining 
о‘xshash 
turlarini 
logopedik 
xulosalash, 
tabaqalashtirib tashxis qilish uchun nutqli va nutqsiz belgilarni, tibbiy, psixologik, 
logopedik jihatdan tekshirish natijalarini, bilish faoliyatining rivojlanish darajasini 
va nutq rivojlanishi nisbatlarini, nutq holati va bolaning sensomotor rivojlanishidagi 
muhim jihatlarini tuzatish nuqtai nazaridan tahlil qilish zarur bо‘ladi. Bunday 
hollarda nutq buzilishlarini tuzatish kompleksi, tibbiy-psixologik-pedagogik 
xususiyatga ega bо‘lishi kerak. 
Shunday qilib, nutq buzilishlarini о‘rganish va tuzatishda komplekslilik 
tamoyili muhim о‘rin tutadi. 
Nutq buzilishlarini о‘rganish va ularni tuzatish jarayonida anomal bolalar 
rivojlanishining umumiy va о‘ziga xos qonuniyatlarini hisobga olish muhimdir. 
Rivojlanish tamoyili, shuningdek bolaning yaqin rivojlanishi doirasida о‘rin 
olgan ma’lum vazifalar, qiyinchiliklar bosqichlarni logopedik ish jarayoniga 
ajratishni ham kо‘zda tutadi. 
Nutqi buzilgan bolalarni va ularni tekshirish, shuningdek ular bilan olib 
boriladigan logopedik ishni tashkil qilish bolaning yetakchi faoliyatlarini (predmetli-
amaliy, о‘yin, tashkiliy) hisobga olgan holda amalga oshiriladi. 
Tuzatish-logopedik ta’sir metodikasini ishlab chiqish nutq shakllari va 
vazifalari namoyon bо‘lish izchilligini, shuningdek bolaning ontogenezidagi 
(ontogenetik tamoyil) faoliyat turlarini hisobga olgan holda olib boriladi. 
Nutq buzilishlarining paydo bо‘lishi kо‘p hollarda biologik va ijtimoiy 
omillarning о‘zaro murakkab ta’siri bilan bog‘langan bо‘ladi. Nutq buzilishlarini 
rivojlanishidagi boshqa tomonlari bilan о‘zaro bog‘liq holda qarab chiqish, faoliyatli yondoshuv, ontogenetik tamoyil, etiologiya va mexanizmlarni hisobga olish tamoyili (etiopatogenetik tamoyil), nuqsonli nutqning buzilish alomatlari va tuzilishini hisobga olish, umumdidaktik va boshqa tamoyillar.1 Ulardan ayrimlarini kо‘rib chiqamiz. Sistemalilik tamoyili til haqida murakkab funksional sistema tо‘g‘risidagi tushunchaga tayanadi. Uning tuzilish komponentlari о‘zaro chambarchas aloqada bо‘ladi. Shu munosabat bilan nutqni, uning rivojlanishi jarayonlarini va buzilishini tuzatishni о‘rganish nutq qurilishi tizimining barcha komponentlariga, barcha tomonlariga ta’sir etishini nazarda tutadi. Nutq buzilishlarining о‘xshash turlarini logopedik xulosalash, tabaqalashtirib tashxis qilish uchun nutqli va nutqsiz belgilarni, tibbiy, psixologik, logopedik jihatdan tekshirish natijalarini, bilish faoliyatining rivojlanish darajasini va nutq rivojlanishi nisbatlarini, nutq holati va bolaning sensomotor rivojlanishidagi muhim jihatlarini tuzatish nuqtai nazaridan tahlil qilish zarur bо‘ladi. Bunday hollarda nutq buzilishlarini tuzatish kompleksi, tibbiy-psixologik-pedagogik xususiyatga ega bо‘lishi kerak. Shunday qilib, nutq buzilishlarini о‘rganish va tuzatishda komplekslilik tamoyili muhim о‘rin tutadi. Nutq buzilishlarini о‘rganish va ularni tuzatish jarayonida anomal bolalar rivojlanishining umumiy va о‘ziga xos qonuniyatlarini hisobga olish muhimdir. Rivojlanish tamoyili, shuningdek bolaning yaqin rivojlanishi doirasida о‘rin olgan ma’lum vazifalar, qiyinchiliklar bosqichlarni logopedik ish jarayoniga ajratishni ham kо‘zda tutadi. Nutqi buzilgan bolalarni va ularni tekshirish, shuningdek ular bilan olib boriladigan logopedik ishni tashkil qilish bolaning yetakchi faoliyatlarini (predmetli- amaliy, о‘yin, tashkiliy) hisobga olgan holda amalga oshiriladi. Tuzatish-logopedik ta’sir metodikasini ishlab chiqish nutq shakllari va vazifalari namoyon bо‘lish izchilligini, shuningdek bolaning ontogenezidagi (ontogenetik tamoyil) faoliyat turlarini hisobga olgan holda olib boriladi. Nutq buzilishlarining paydo bо‘lishi kо‘p hollarda biologik va ijtimoiy omillarning о‘zaro murakkab ta’siri bilan bog‘langan bо‘ladi. Nutq buzilishlarini  
 
samarali logopedik tuzatish uchun buzilishning har bir alohida holda buzilish 
etiologiyasi, mexanizmlari, alomatlarini aniqlash, yetakchi buzilishlarni ajratib 
kо‘rsatish, 
nuqson 
tuzilishidagi 
nutqiy 
va 
nutqsiz 
belgilarning 
о‘zaro 
munosabatlarini aniqlash muhim ahamiyat kasb etadi. 
Nutq 
buzilishlarini 
о‘rganish 
va 
tuzatishda 
didaktik 
tamoyillar: 
kо‘rgazmalilik, tushunarlilik, onglilik, yakka tartibda yondoshish va boshqalar 
muhim о‘rin tutadi. 
Logopediya fani metodlarini shartli ravishda bir necha guruhlarga bо‘lish 
mumkin. 
Birinchi guruh-tashkiliy metodlar: qiyosiy longityudinal (dinamikada 
о‘rganish), kompleksli. 
Ikkinchi guruhni empirik metodlar tashkil etadi: observatsion (kuzatish), 
ekspetimental (laboratoriya, tabiiy, shakllanuvchi yoki psixologik-pedagogik sinov), 
psixodiagnostik (testlar, standartlashtirilgan va hayoliy loyihalashtirilgan, anketalar, 
suhbatlar, intervyu) faoliyatini, shuning bilan bir qatorda nutqiy faoliyatini ham 
tahlil qilishning praksimetrik usullari, biografik metod (anomnestik ma’lumotlarni 
yig‘ish va tahlil qilish). 
Uchinchi guruhga olingan ma’lumotlarni miqdor (matematik-statistik) va 
sifat analizi kiradi. Bunda olingan ma’lumotlar EHMni qо‘llagan holda mashinada 
ishlab chiqiladi. 
Tо‘rtinchi 
guruh-interpretatsion 
metodlar, 
uslublar, 
о‘rganilayotgan 
hodisalar о‘rtasidagi aloqalarni nazariy tadqiq qilish usullari (qismlar va butunlik 
о‘rtasidagi, alohida jihatlar va umuman hodisa о‘rtasidagi, funksiyalar va shaxs 
о‘rtasidagi hamda boshqa aloqalar). 
Tadqiqotning obyektivligini ta’minlovchi texnik vositalar: kompyuter, 
intonograflar, spektograflar, nazometrlar, video nutq, fonograflar, spirometr va 
boshqa apparaturalar, shuningdek, butun nutq faoliyati va uning ayrim 
komponentlarini dinamikada о‘rganishga imkon beruvchi rentgenokinofotografiya, 
glottografiya, kinematografiya, elektromiografiyalardan keng foydalaniladi. 
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar: 
1. 
Nutq tushunchasi.  
2.Fanning maqsad va vazifalari. 
samarali logopedik tuzatish uchun buzilishning har bir alohida holda buzilish etiologiyasi, mexanizmlari, alomatlarini aniqlash, yetakchi buzilishlarni ajratib kо‘rsatish, nuqson tuzilishidagi nutqiy va nutqsiz belgilarning о‘zaro munosabatlarini aniqlash muhim ahamiyat kasb etadi. Nutq buzilishlarini о‘rganish va tuzatishda didaktik tamoyillar: kо‘rgazmalilik, tushunarlilik, onglilik, yakka tartibda yondoshish va boshqalar muhim о‘rin tutadi. Logopediya fani metodlarini shartli ravishda bir necha guruhlarga bо‘lish mumkin. Birinchi guruh-tashkiliy metodlar: qiyosiy longityudinal (dinamikada о‘rganish), kompleksli. Ikkinchi guruhni empirik metodlar tashkil etadi: observatsion (kuzatish), ekspetimental (laboratoriya, tabiiy, shakllanuvchi yoki psixologik-pedagogik sinov), psixodiagnostik (testlar, standartlashtirilgan va hayoliy loyihalashtirilgan, anketalar, suhbatlar, intervyu) faoliyatini, shuning bilan bir qatorda nutqiy faoliyatini ham tahlil qilishning praksimetrik usullari, biografik metod (anomnestik ma’lumotlarni yig‘ish va tahlil qilish). Uchinchi guruhga olingan ma’lumotlarni miqdor (matematik-statistik) va sifat analizi kiradi. Bunda olingan ma’lumotlar EHMni qо‘llagan holda mashinada ishlab chiqiladi. Tо‘rtinchi guruh-interpretatsion metodlar, uslublar, о‘rganilayotgan hodisalar о‘rtasidagi aloqalarni nazariy tadqiq qilish usullari (qismlar va butunlik о‘rtasidagi, alohida jihatlar va umuman hodisa о‘rtasidagi, funksiyalar va shaxs о‘rtasidagi hamda boshqa aloqalar). Tadqiqotning obyektivligini ta’minlovchi texnik vositalar: kompyuter, intonograflar, spektograflar, nazometrlar, video nutq, fonograflar, spirometr va boshqa apparaturalar, shuningdek, butun nutq faoliyati va uning ayrim komponentlarini dinamikada о‘rganishga imkon beruvchi rentgenokinofotografiya, glottografiya, kinematografiya, elektromiografiyalardan keng foydalaniladi. Mavzuni mustahkamlash uchun savollar: 1. Nutq tushunchasi. 2.Fanning maqsad va vazifalari.  
 
3.Fanning boshqa fanlar bilan aloqasi. 
4.Fanning tamoyil va metodlari 
 
3.Fanning boshqa fanlar bilan aloqasi. 4.Fanning tamoyil va metodlari