Nutq o‘stirish metodikasi predmeti va uning metodologik asosi
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
12
Faytl hajmi
21,7 KB
Nutq o‘stirish metodikasi predmeti va uning metodologik asosi
REJA:
1.
Fanning maqsad va vazifalari.
2.
Fanning boshqa fanlar bilan aloqasi.
3.
Fanning tamoyil va metodlari.
Tayanch iboralar: nutq, norma, patologiya, logopediya, kompensatsiya,
nuqson, sabab, mexanizm, surdopedagogika, tiflopedagogika, oligofrenpedagogika,
tamoyil.
Nutq buzilishi mexanizmlarini tushunish tuzatish jarayoni qonuniyatlarini
aniqlash uchun oliy ruhiy funksiyalarning dinamik lokalizatsiyalanishi tо‘g‘risidagi,
nutqning ongda shakllanishi borasidagi bilimlarni egallash kerak bо‘ladi.
Nutq murakkab funksional jarayondir. Uning asosida muloqot jara-yonidagi
til belgisi tartiblaridan qо‘llanish yotadi. Tilning murakkab tizimi uzoq muddatli
ijtimoiy-tarixiy rivojlanish mahsuli bо‘lib, u bola tomonidan nisbatan qisqa
muddatlarda о‘zlashtirib olinadi.
Nutqiy tizm bosh miya a’zolarining faoliyatiga asoslanadi. Ulardan har biri
nutq faoliyatining о‘ziga xos vazifasini bajaradi.
Nutq – bu organizmning ona qornidaligi davridan, to qarilik davrigacha
normal, fiziologik jarayonlar asosida rivojlanishidir.
Fanning quyidagi vazifalarini ajratib kо‘rsatish mumkin:
1.
Nutq buzilishining turli shakllarida nutq faoliyatining ontogenezini
о‘rganish.
2.
Nutq buzilishlarining keng tarqalganligi, alomatlari va darajalarini
aniqlash.
3.
Nutqiy faoliyati buzilgan bolalarning о‘z-о‘zidan va biror maqsadga
qaratilgan rivojlanish dinamikasini, shuningdek nutqiy zaiflikni ularning shaxs
sifatida yetishuviga, ruhiy rivojlanishiga, turli kо‘rinishdagi faoliyatlarini namoyon
qilishga, о‘zlarini tutishlariga ta’sirini aniqlash.
4.
Rivojlanishida turli xil farqlar bо‘lgan bolalarda (eshitish, kо‘rish,
fikrlash qobiliyatining hamda tayanch xarakat apparatining buzilishi hollarida)
nutqning shakllanishi va nutq buzilishlari xususiyatini о‘rganish.
5.
Nutq buzilishining kelib chiqish sabablari, mexanizmlari, tuzilishi va
alomatlarini aniqlash.
6.
Nutq buzilishlarining pedagogik tashhisi, metodlarini ishlab chiqish.
7.
Nutq buzilishlarini tartibga solish.
8.
Nutq buzilishini bartaraf etish tamoyillari, differensiyalashgan
metodlari va vositalarini ishlab chiqish.
9.
Nutq buzilishining oldini olish metodlarini takomillashtirish.
10. Logopedik yordamni tashkil etish masalalarini ishlab chiqish.
Logopediyaning yuqorida kо‘rsatilgan vazifalarida uning ham nazariy, ham
amaliy yо‘nalishlari belgilab berilgandir. Uning nazariy tomoni-nutq buzilishlarini
о‘rganish, hamda ularning oldini olish, aniqlash va tuzatishning ilmiy asoslangan
metodlarini ishlab chiqishdan iborat. Amaliy tomoni-nutq buzilishini oldini olish,
aniqlash va bartaraf etishni о‘z ichiga oladi. Logopediyaning nazariy va amaliy
vazifalari bir-biriga chambarchas bog‘langandir.
Qо‘yilgan vazifalarni hal etish uchun quyidagilarni amalga oshirish kerak:
1)
fanlararo aloqalardan foydalanish va nutq hamda undagi nuqsonlarni
о‘rganuvchi kо‘plab mutaxassislar (psixologlar, neyropsixologlar, neyrofiziologlar,
tilshunoslar, pedagoglar, turli ixtisosdagi vrachlar va boshqa kishilar)ni hamkorlikda
ish olib borishga jalb etish;
2)
nazariya sohasidagi yangiliklarni amaliyotga tezroq tatbiq etish uchun
fan va amaliyot о‘rtasidagi aloqalarni, nazariy va amaliy muassasalar orasidagi
hamkorlikni ta’minlash;
3)
nutqning buzilishini о‘z vaqtida aniqlash va bartaraf etish tamoyillarini
amalga oshirish;
4)
nutq buzilishini oldini olish uchun aholi о‘rtasida logopedik bilimlar
targ‘ibotini olib borish.
Yuqoridagi vazifalarning bajarilishi logopediyaning ta’sir kuchini belgilaydi.
Logopedik ta’sir etishning asosiy yо‘nalishi nutqning rivojlanishi, nuqsonli
nutqni tuzatish va nuqsonlarning oldini olishdan iborat. Logopedik ish jarayonida
sezuvchanlik qobiliyatini rivojlantirish; uni harakatga keltiruvchi kuch, ayniqsa
nutqqa ta’sir etuvchi harakatlarni bilish, ayniqsa tafakkur faoliyatini, xotira, diqqat
jarayonlarini rivojlan-tirish; shuningdek ijtimoiy munosabatlarni tartibga solish,
yaxshilash bilan bir vaqtda bola shaxsini tarkib toptirish; ijtimoiy muhitga ta’sir etish
nazarda tutiladi.
Logopedik jarayonni tashkil etish nutq buzilishini tо‘g‘rilash bilan bir
qatorda psixofizik nuqsonlarni ham tugatish yoki yengillatish uchun sharoit yaratadi.
U pedagogik ta’sir qilishning muhim maqsadi bо‘lgan shaxsni har tomonlama kamol
toptirish imkonini beradi.
Ushbu fan boshqa fanlar bilan chambarchas bog‘langandir. Shaxsga har
tomonlama ta’sir kо‘rsatish, nutq buzilishini bartaraf etish va oldini olish bilan
omilkorona shug‘ullanish uchun nutqdagi nuqsonlarning belgilarini, ularning
etiologiyasi, mexanizmlari, nutq faoliyati buzilishi tarkibidagi nutqiy va nutqsiz
belgilar munosabatlarini bilish kerak. Bu logopediyaning boshqa fanlar bilan
bо‘ladigan aloqasini belgilaydi.
Tizmlar ichidagi va tizmlararo aloqalar bor. Tizm-ichidagi aloqalarga
pedagogika hamda maxsus pedagogikaning turli sohalari: surdopedagogika,
tiflopedagogika, oligofrenpedagogika, umumiy va maxsus psixologiya bilan
bо‘ladigan aloqalari kiradi. Tizmlararo alolarga esa tibiy-biologik va tilshunoslik
fanlari о‘rtasidagi aloqalar kiradi.
Logopediya umumiy anatomiya va fiziologiya, nutq mexanizmlari, nutq
jarayonining bosh miyada tashkil etilishi haqidagi, nutq faoliyatida ishtirok etadigan
analizatorlarning qurilishi va harakatga kelishi haqidagi bilimlardan foydalanadi.
A.R. Luriya miya faoliyatini uchta funksional blokka ajratadi.
Birinchi blok bosh miya pо‘stlog‘i osti (yuqori stvol va limbik oblast)
haqidagi bilimlarni о‘z ichiga oladi. U bosh miya qatlami tonusining normalligi va
uning tetiklik holatini ta’minlaydi.
Ikkinchi blok-orqamiya qatlami katta yarim sharlari bо‘laklarini о‘z ichiga
oladi, tashqi dunyodan olingan sezgi axborotlarini qabul qiladi, qayta ishlaydi va
saqlaydi. U bilish (gnostik) jarayonini amalga oshiradigan asosiy miya apparati
hisoblanadi.
Uning tuzilish birlamchi, ikkilamchi va uchlamchi doiralarga ajraladi.
Birlamchi doira-miya qatlamining proyeksion doiralaridir, uning neyronlari juda
ham yuqori darajada о‘ziga xosligi bilan ajralib turadi. Ularda alohida sezgi
a’zolaridan sezgi axborotlarini qabul qilish hodisasi yuz beradi.
Miya qatlami appartlarining birlamchi doiralari ustidan ikkilamchi doiralar
qurilgandir. Ular birlamchi doira orqali olingan qо‘zg‘alishlarni tahlil qiladi.
Ikkilamchi doiralar, birlamchi doiralar kabi, о‘zining ixtisosiy moddalligi (kо‘rish,
eshitish va boshqa doiralar)ni saqlaydi. Birlamchi va ikkilamchi doiralar u yoki bu
analizator (kо‘rish, eshitish va boshqalar)ning bosh miya qatlami birikmasini о‘zida
namoyon etadi.
Uchlamchi
doiralar
analizatorlarning
miya
qatlami
bо‘linmalarini
о‘zgartirish doiralari hisoblanadi. Ular turli moddallikda olingan sezgi axborotlarini
tahlil, sintez, integratsiya qilish vazifasini о‘taydi. Ularning faoliyati asosida
sintezlarning beqaror va tashqi darajasidan simvolik darajaga, e’tiborini qaratish
munosabatlari, murakkab logik-grammatik sо‘zlar qurilishi haqidagi bilimlar bilan
ish kо‘rishga о‘tish sodir bо‘ladi.
Uchinchi blok katta yarim sharlar qobig‘ining oldingi bо‘limlari (motor,
motor oldi va old frontal soha) doirani о‘z ichiga oladi. Bu blok inson faoliyatini
rejalashtirish, moslashtirish va nazorat qilishni ta’minlydi. U shuningdek miya
qobig‘i ostidagi a’zolar faoliyati barcha tizmlarning tonusi va tetik holatini ular
faoliyati oldiga qо‘yilgan vazifalarga muvofiq moslashtirishni amalga oshiradi.
Nutq faoliyati barcha bloklarning birgalikda ishlashi natijasida vujudga
keladi. Shu bilan birga har bir blok nutq jarayonida alohida, maxsus о‘ziga xos
xususiyati bilan ishtirok etadi.
Nutqning akustik belgilarini ajratib kо‘rsatish va differensiyalash nutq-
eshitish analizatori kortikal apparatlarning analitik-sintetik faoliyati bilan
ta’minlanadi. Bunga miya qobig‘i markaziy va old motor quyi bо‘linmalari sohasi
bilan bog‘liq bо‘lgan bosh miya qobig‘i (Vernike doirasi)ning sо‘l yuqori ikkilamchi
qismlari kiradi.
Nutq aktining artikulyatsiyalashuvi, motor tashkil etilishi jarayoni nutq
apparati muskullarining murakkab tuzatuv ishini maxsus muvofiqlashtirish asosida
amalga oshiriladi. Nutq aktining motor quyi yig‘indisi markaziy qismlarning
ikkilamchi bо‘limlari (kinestetik apparat) va chap о‘ram qismining quyi bо‘limlari
(kinetik apparat) bilan ta’minlanadi. Markaziy qismda nutq apparati muskullaridan
yuboriladigan kinestetik sezgilar analizi sodir bо‘ladi. О‘ram qismida esa nutq
aktining motor dasturi tashkil etiladi, qator nerv impulslari, bir harakatdan ikkinchi
harakatga yengil о‘tish imkoniyatini ta’minlovchi kinestatik modellar yaratiladi.
Nutq birliklarini tanlanish va ularning kompensatsiyalashuvi, ma’noning
nutq kо‘rinishiga aylanish jarayoni bosh miya qobig‘ining eng yuqori darajada
shakllanishidir. U, ya’ni nutq bosh suyagi old va ustki qismi uchlamchi
bо‘linmalarining aralashuvisiz hosil bо‘lmaydi. Bosh miya qobig‘ining uchlamchi
bо‘limlari bir tekisda qabul qilinadigan akustik-motor axborotlarining fikrlash
sxemasi va obrazlariga о‘tkazilishini ta’minlaydi. Miya qobig‘ini ustki qismida,
shuningdek keng aloqalarni anglatuvchi sxema ham shakllanadi.
Yozma nutq jarayonida ham bosh miya qobig‘ining ensa va ensa-tepa
qismlarining turli bо‘limlari ishtirok etadi.
Shunday qilib, nutq jarayonida bosh miya qobig‘ining turli qismlari turlicha
ishtirok etadi. bosh miya qobig‘i qaysidir qismining jarohatlanishi nutq faoliyati
buzilishining о‘ziga xos alomatlariga olib keladi. Nutq jarayonining miyada amalga
oshishi haqidagi ma’lumotlar nutq faoliyati buzilishining etilogiyasi va
mexanizmlari tо‘g‘risidagi tasavvurlarni aniqlashtirishga imkon beradi. Bu
ma’lumotlar bosh miyaning lokal jarohatlanishidagi nutq buzilishlarining turli
shakllarini (afaziya) surdopedagogika, tiflopedagogika, oligofrenpedagogika,uchun
juda muhim bо‘lib, bemorlar nutqini tiklash ustida samarali logopedik ish olib borish
imkonini beradi.
Logopediya-otorinolaringologiya,
nevropotologiya,
psixopa-tologiya,
oligofreniya klinikasi, pediatriya bilanuzviy bog‘langandir. Jumladan, nutq va
eshitish a’zolarining patologiyasi (masalan, tovush buzilishida) nafaqat buzilishlar
etilogiyasini aniqlashga, balki tibbiy ta’sir kо‘rsatish bilan bо‘ladigan logopedik
ishlarni tо‘g‘ri qо‘shib olib borish uchun ham imkon beradi. Masalan, tovushning
buzilishi qisman hiqildoq va tovush burishiqlari (g‘urralar, tugunchalar,
papillomalar, tovush burmalarining chandiqqa aylanishi va boshqalar) ning turli
organik jarohatlanishidan hosil bо‘lishi mumkin. Bunday hollardagi tovush
buzilishining tovush apparati fiziologik ishini normallashtirmay turib davolash
mumkin emas. Bu dori-darmon, jarrohlik, fizioterapiya, psixoterapiya uslubida ta’sir
etish bilan ta’minlanadi.
Nutq buzilishining kо‘pgina turlari markaziy asab tizimining organik
shikastlanishi bilan bog‘liq bо‘lib, u logoped va nevropatolog-vrach yoki
psixonevrologning hamkorlikda ishlashi bilan aniqlanishi mumkin. Nutq buzilishi
hollarida ruhiy faoliyatning turli buzilishlari: ruhiy rivojlanishda orqada qolish,
о‘zini tutish va his-hayajon hollaridagi buzilishlar, diqqat-e’tibor, xotira, aqliy
faoliyat buzilishlari kо‘zga tashlanishi mumkin. Nutq buzilishlarini ularning paydo
bо‘lish mexanizmlari tahlili, markaziy asab tizimi buzilishlari bilan bog‘liq bо‘lgan,
birlamchi va ikkilamchi ruhiy faoliyati ishlarining hammasi psixonevrolog-
vrachning xizmat doirasiga kiradi. Psixonevrolog-vrach bolaning aqliy jihati haqida
xulosa chiqaradi, nutqiy kamchiligini tibbiy jihatdan aniqlaydi, talab etiladigan davo
choralarini qо‘llaydi.
Nutq buzilishining kо‘pgina kо‘rinishlari miya rivojlanishining barvaqt
sekinlashuvi bilan bog‘liq. Bunday hollarda logopedik ish markaziy asab tizimini
maxsus dori-darmonlar bilan davolash orqaligina samara berishi mumkin. Bunday
davoni vrach-psixonevrolog belgilaydi. Ayrim paytlarda nutq buzilishlari his-
hayajonli qо‘zg‘olishning kuchayishi natijasida sodir bо‘ladigan harakatdagi
notinchlik bilan qо‘shiladi. bunda bola maxsus davolangunga qadar logopedning ishi
besamara bо‘laveradi.
Nutqning alohida kо‘rinishdagi buzilishlariga, masalan, duduqlanishning
ayrim turlari, mutizmga yoki keskin ruhiy iztiroblar-qо‘rqish, hayajon, kо‘nikkan
muhitning almashinishi (yaqin kishilaridan ayrilish) va boshqalar sabab bо‘lishi
mumkin. Ularning paydo bо‘lish vaqtida bola tegishli kun tartibi va davoga muhtoj
bо‘ladi; faqat psixonevrolog-vrach va logopedning hamkorlikda ish olib borishi
uning sog‘ayib ketishiga zamin hozirlaydi. Bu ma’lumotlarning hammasi shundan
dalolat beradiki, logopediya-pedagogik fan hisoblangani bilan u о‘z oldidagi
vazifalarini faqat tibbiyot fanlari va avvalo, nevropatologiya hamda bolalar
psixologiyasi yordamida muvaffaqiyatli bajarishi mumkin.
Anomal balalarni, shu jumladan nutqi buzilgan bolalarni ham о‘qitish va
tarbiyalash nazariyasi asab tizimi tuzilishi, uning rivojlanish xususiyatlari va
vazifalari haqidagi bilimlar asosiga quriladi.
Logoped nutq buzilishining nevrologik asoslarini bilishi, bolalar
psixopatalogiyasi masalalarini tushunishi kerak. Unda oligofreniya va ruhiy
rivojlanishning tormozlanishi, harakat va his-hayajonli buzilishlarda namoyon
bо‘ladigan, bolalardagi ruhiy buzilishlarning eng kо‘p uchraydigan shakllari haqida
ham tasavvur bо‘lishi lozim. Bu bilimlar unga nutq buzilishining sabablarini tо‘g‘ri
aniqlashda, tuzatishning samarali metodlarini tanlashda, bolani о‘qitish va
tarbiyalash hamda uning nuqsonli rivojlanishini oldini olishda yordam beradi.
Nevropatologiya, psixologiya, oligofreniya klinikasi, eshitish, kо‘rish, nutq
a’zolari patologiyasi bilan aloqada bо‘lish nutq buzilishini farq qilgan holda tashxis
qilish uchun zarurdir. Shundan kelib chiqadigan bо‘lsak, sensor alaliya va
eshitishning pasaygan hollaridagi nutq buzilishlarini aniqlash, eshitish faoliyatini
chuqur tekshirishni talab qiladi; oligofreniya va alaliya hollaridagi nutq buzilishlarini
belgilash ruhiy va sensomotor rivojlanish xususiyatlarini, intellektning ahvolini
aniqlashsiz bо‘lmaydi.
Tibbiyot fanlaridan ma’lumotlar logopedga nutq buzilishining mexanizmlari,
etilogiyasini о‘rganishga tо‘g‘ri yondoshish uchun yordam beradi, nutq
buzilishlarining
turli
kо‘rinishlarini
bartaraf
etishda
diagnostika
va
differensiyalashgan logopedik ta’sir etish masalalarini tо‘g‘ri hal etish imkonini
yaratadi. Bolalarni turli tipdagi maxsus muassasalarga tо‘g‘ri tanlash ham tashxis
qо‘yishga bog‘liqdir.
Logopediya tilshunoslik va psixolingvistika bilan uzviy bog‘langan. Nutq
tillar birligining turli darajasi va ularning amal qilish qoidalaridan foydalanishni ham
nazarda tutadi. Ular har xil buzilishlarida turlicha buzilishi mumkin. Bolaning til
normalarini о‘zlashtirib olish qonunlari va izchilligini bilish logopedik xulosalarni
aniqlashtirishga yordam beradi, logopedik ta’sir etish tizimlarini ishlab chiqish
uchun zarur bо‘ladi.
Zamonaviy logopediyaning tizimli nutq buzilishini о‘rganish va bartaraf
etishda L.S.Vigodskiy, A.R.Luriya, A.Leontyevning nutq faoliyatining murakkab
tuzilishi, idrok jarayonlari va nutq aytish samarasi haqidagi ta’limotiga asoslanuvchi
psixolingvistika ma’lumotlaridan keng qо‘llaniladi.
Nutqni idrok etish va uning samaralari turli operatsiyalarni qamrab oladigan,
murakkab iyerarxik qurilishga ega bо‘lgan kо‘p darajali jarayonlardan iboratdir.
Nuqt hosil bо‘lish jarayonining har bir darajasi, har bir operatsiyasi о‘zining
lug‘atiga, birliklarni birlashtirish sintaksisiga ega.
Nutq buzilishlarini о‘rganishda nutq hosil bо‘lish operatsiyalaridan qaysi biri
buzilganligini aniqlash muhimdir. Logopediyada A.S.Vigotskiy, A.Leontyev,
T.V.Ryabova tomonidan ishlab chiqilgan nutq hosil bо‘lish modellaridan
foydalaniladi.
A.S.Vigotskiy fikr bilan sо‘z oralig‘idagi munosabatni fikrdan sо‘zga va
aksincha harakat jarayoni deb qarar, harakatning quyidagi jihatlarini ajratib kо‘rsatar
edi: motiv-fikr-ichki nutq-tashqi nutq; nutqning tashqi (jismoniy) va semantik
(ruhiy) jihatlarini farq qilardi. Tashqi nutqda grammatik va semantik (ruhiy)
qurilishlarning о‘zaro munosabatlari kо‘zga tashlanadi. Ichki nutq semantik jihatdan
tashqi nutqqa aylanish strukturasi hisoblanadi. L.S.Vigotskiy ichki nutqni chuqur
tahil qildi, uning о‘ziga xos xususiyatlarini ochib berdi.
A.A.Leontyev, L.S.Vigotskiy bayon qilgan nutq jarayoni qurilishiga
asoslanib, nutq paydo bо‘lishining quyidagi jarayonlarini ajratadi: motiv-fikr (nutq
intensiyasi)-ichki rejalashtirish-leksik kuchaytirish va grammatik konstruksiyalash-
motor ishlab chiqarish-tashqi nutq.
Leksik-grammatik kuchaytirish bosqichi о‘z mexanizmlari bilan ajralib
turadigan ikkita operatsiyani о‘z ichiga oladi: sintaksis konstruksiyaning paydo
bо‘lish ishi hamda uning til darajasidagi alohida til kodlari va boshqalarda amalga
oshiriladigan leksik tо‘ldirish. Shundan sо‘ng motor ishlab chiqarishi davom etadi.
Misol uchun, alaliyani о‘rganishda psixolingvistik yondoshish ana shu nutq
buzilishi mexanizmini chuqur ochishga, nuqsonning tuzilishini aniqlashga, bu
buzilishni til buzilishi deb belgilashga imkon beradi.
Afaziya paytidagi xilma xil idrok operatsiyalari turli shakllarda nutqning
buzilish xususiyatlarini aniqlab olishga imkon beradi.
Psixolingvistik yondoshish nutq buzilishlarini tuzatish yuzasidan olib
boriladigan logopedik ishlarning samaradorligini oshirishga yordam beradi.
Logopediya umumiy, maxsus psixologiya va psixodiagnostika bilan
chambarchas
bog‘langandir.
Logoped
uchun
bolaning
ruhiy
rivojlanish
qonuniyatlarini bilish, turli yoshdagi bolalarni psixologik-pedagogik tekshirish
metodlarini bilishi muhimdir. Logoped ana shu metodlardan foydalanib, nutq
buzilishi turli kо‘rinishlarini tabaqalashtirish va ularni intellektual yetishmovchilik,
his-hayajonli va xarakat jarayonidagi zaiflashuvlar bilan bog‘liq bо‘lgan nutq
buzilishlaridan ajrata oladi. Psixologik bilimlar logopedga nafaqat nutq nuqsonini
о‘zini, balki undan ham oldin bolani kо‘rishga, uning nutqiy buzilishining ruhiy
rivojlanishidagi muhim jihatlar bilan bо‘ladigan о‘zaro aloqasini umuman tо‘g‘ri
tushunishga yordam beradi. Bu bilim unga turli yoshdagi bolalar bilan aloqa
bog‘lashga, ularning nutqi, nutqidagi xalaqit beruvchi omillar, xotirasi, diqqat-
e’tibori, intellekti, о‘zini erkin yoki his-hayajonli tutishlarini tekshirishda maqul
metodlarni tanlab olishga, shuningdek ma’lum yoshdagi bola faoliyati ustidan
logopedik ish olib borishga kо‘maklashadi.
Nutq buzilishini о‘rganishda va tuzatishda logopediya fani nutq va fikrning
о‘zaro bog‘liqligi haqidagi, anomal bolaning rivojlanishidagi umumiy va maxsus
qonuniyatlarning о‘zaro munosabatlari tо‘g‘risidagi nazariy qoidalarga, nutq va
faoliyatning hamkorlikda rivojlanishi haqidagi, ichki va tashqi omillarning о‘zaro
ta’siri haqidagi, ruhiy rivojlanishning harakatlantiruvchi kuchlari haqidagi
nazariyaga tayanadi.
Nutq buzilishlari va ularni tuzatishdagi muhim muammolarni hal qilish
maqsadida logopediya fani materialistik, metodologiyaga tayanuvchi tamoyil va
metolardan foydalaniladi.
Shundan kelib chiqib, logopediya quyidagi asosiy tamoyillarga tayanadi:
sistemalilik, komplekslilik, rivojlanish tamoyilini, nutq buzilishini bolaning psixik
rivojlanishidagi boshqa tomonlari bilan о‘zaro bog‘liq holda qarab chiqish, faoliyatli
yondoshuv, ontogenetik tamoyil, etiologiya va mexanizmlarni hisobga olish tamoyili
(etiopatogenetik tamoyil), nuqsonli nutqning buzilish alomatlari va tuzilishini
hisobga olish, umumdidaktik va boshqa tamoyillar.1
Ulardan ayrimlarini kо‘rib chiqamiz.
Sistemalilik tamoyili til haqida murakkab funksional sistema tо‘g‘risidagi
tushunchaga tayanadi. Uning tuzilish komponentlari о‘zaro chambarchas aloqada
bо‘ladi. Shu munosabat bilan nutqni, uning rivojlanishi jarayonlarini va buzilishini
tuzatishni о‘rganish nutq qurilishi tizimining barcha komponentlariga, barcha
tomonlariga ta’sir etishini nazarda tutadi.
Nutq
buzilishlarining
о‘xshash
turlarini
logopedik
xulosalash,
tabaqalashtirib tashxis qilish uchun nutqli va nutqsiz belgilarni, tibbiy, psixologik,
logopedik jihatdan tekshirish natijalarini, bilish faoliyatining rivojlanish darajasini
va nutq rivojlanishi nisbatlarini, nutq holati va bolaning sensomotor rivojlanishidagi
muhim jihatlarini tuzatish nuqtai nazaridan tahlil qilish zarur bо‘ladi. Bunday
hollarda nutq buzilishlarini tuzatish kompleksi, tibbiy-psixologik-pedagogik
xususiyatga ega bо‘lishi kerak.
Shunday qilib, nutq buzilishlarini о‘rganish va tuzatishda komplekslilik
tamoyili muhim о‘rin tutadi.
Nutq buzilishlarini о‘rganish va ularni tuzatish jarayonida anomal bolalar
rivojlanishining umumiy va о‘ziga xos qonuniyatlarini hisobga olish muhimdir.
Rivojlanish tamoyili, shuningdek bolaning yaqin rivojlanishi doirasida о‘rin
olgan ma’lum vazifalar, qiyinchiliklar bosqichlarni logopedik ish jarayoniga
ajratishni ham kо‘zda tutadi.
Nutqi buzilgan bolalarni va ularni tekshirish, shuningdek ular bilan olib
boriladigan logopedik ishni tashkil qilish bolaning yetakchi faoliyatlarini (predmetli-
amaliy, о‘yin, tashkiliy) hisobga olgan holda amalga oshiriladi.
Tuzatish-logopedik ta’sir metodikasini ishlab chiqish nutq shakllari va
vazifalari namoyon bо‘lish izchilligini, shuningdek bolaning ontogenezidagi
(ontogenetik tamoyil) faoliyat turlarini hisobga olgan holda olib boriladi.
Nutq buzilishlarining paydo bо‘lishi kо‘p hollarda biologik va ijtimoiy
omillarning о‘zaro murakkab ta’siri bilan bog‘langan bо‘ladi. Nutq buzilishlarini
samarali logopedik tuzatish uchun buzilishning har bir alohida holda buzilish
etiologiyasi, mexanizmlari, alomatlarini aniqlash, yetakchi buzilishlarni ajratib
kо‘rsatish,
nuqson
tuzilishidagi
nutqiy
va
nutqsiz
belgilarning
о‘zaro
munosabatlarini aniqlash muhim ahamiyat kasb etadi.
Nutq
buzilishlarini
о‘rganish
va
tuzatishda
didaktik
tamoyillar:
kо‘rgazmalilik, tushunarlilik, onglilik, yakka tartibda yondoshish va boshqalar
muhim о‘rin tutadi.
Logopediya fani metodlarini shartli ravishda bir necha guruhlarga bо‘lish
mumkin.
Birinchi guruh-tashkiliy metodlar: qiyosiy longityudinal (dinamikada
о‘rganish), kompleksli.
Ikkinchi guruhni empirik metodlar tashkil etadi: observatsion (kuzatish),
ekspetimental (laboratoriya, tabiiy, shakllanuvchi yoki psixologik-pedagogik sinov),
psixodiagnostik (testlar, standartlashtirilgan va hayoliy loyihalashtirilgan, anketalar,
suhbatlar, intervyu) faoliyatini, shuning bilan bir qatorda nutqiy faoliyatini ham
tahlil qilishning praksimetrik usullari, biografik metod (anomnestik ma’lumotlarni
yig‘ish va tahlil qilish).
Uchinchi guruhga olingan ma’lumotlarni miqdor (matematik-statistik) va
sifat analizi kiradi. Bunda olingan ma’lumotlar EHMni qо‘llagan holda mashinada
ishlab chiqiladi.
Tо‘rtinchi
guruh-interpretatsion
metodlar,
uslublar,
о‘rganilayotgan
hodisalar о‘rtasidagi aloqalarni nazariy tadqiq qilish usullari (qismlar va butunlik
о‘rtasidagi, alohida jihatlar va umuman hodisa о‘rtasidagi, funksiyalar va shaxs
о‘rtasidagi hamda boshqa aloqalar).
Tadqiqotning obyektivligini ta’minlovchi texnik vositalar: kompyuter,
intonograflar, spektograflar, nazometrlar, video nutq, fonograflar, spirometr va
boshqa apparaturalar, shuningdek, butun nutq faoliyati va uning ayrim
komponentlarini dinamikada о‘rganishga imkon beruvchi rentgenokinofotografiya,
glottografiya, kinematografiya, elektromiografiyalardan keng foydalaniladi.
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar:
1.
Nutq tushunchasi.
2.Fanning maqsad va vazifalari.
3.Fanning boshqa fanlar bilan aloqasi.
4.Fanning tamoyil va metodlari