NUTQIDA NUQSONI BO'LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION O‘QITISH

Yuklangan vaqt

2024-10-20

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

278,5 KB


 
 
 
 
NUTQIDA NUQSONI BO’LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION 
O'QITISH 
 
 
Mashg’ulot rejasi: 
1. Nutqiy buzilishlar sabablari va ularning turlari. 
2. Nutqida nuqsoni bo’lgan o’quvchilarni korrektsion o’qitish.  
3. O’quvchilarning nutqi buzilishini psixologik-pedagogik tuzatish. 
 
 
Tayanch tushunchalar: nutq, nutq buzilishi, logoped, logopediya, nutq 
normasi, afoniya, disfoniya, fonosteniya, alaliya, logopedik punkt. 
 
1. Nutqiy buzilishlar sabablari va ularning turlari 
Logopediya 
nutq 
faoliyati buzilishin ing sabablari, 
mexanizmlari, 
alomatlari, oqim lari tarkibin i o‘rganadi. Shun ing uchun uni maxsus 
pedagogika sirasiga qo‘shadilar. 
«Logopediya» yunon tilida «logos» (so‘z, nutq), «peydeo» (tarbiyalaym 
an, o‘qitam an) so‘zlaridan tashkil topgan bo‘lib, «to‘g‘ri nutqni tarbiyalash» m 
a’nosini bildiradi. 
Logopediyada nutq norm alari va un ing buzilishi tushun- chasini farqlash 
m uhim dir. 
«Nutq normasi» deganda, nutq faoliyati jarayonidagi til ishlatilishin ing 
um um iy qabul qilingan variantlari tushuniladi. Nutqning normal faoliyati 
holatida uning psixofiziologik mexanizm lari saqlangan bo‘ladi. 
Nutq kamchiliklari gapiruvchi shaxsnin g m a’lum til m uhiti- da qabul 
NUTQIDA NUQSONI BO’LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION O'QITISH Mashg’ulot rejasi: 1. Nutqiy buzilishlar sabablari va ularning turlari. 2. Nutqida nuqsoni bo’lgan o’quvchilarni korrektsion o’qitish. 3. O’quvchilarning nutqi buzilishini psixologik-pedagogik tuzatish. Tayanch tushunchalar: nutq, nutq buzilishi, logoped, logopediya, nutq normasi, afoniya, disfoniya, fonosteniya, alaliya, logopedik punkt. 1. Nutqiy buzilishlar sabablari va ularning turlari Logopediya nutq faoliyati buzilishin ing sabablari, mexanizmlari, alomatlari, oqim lari tarkibin i o‘rganadi. Shun ing uchun uni maxsus pedagogika sirasiga qo‘shadilar. «Logopediya» yunon tilida «logos» (so‘z, nutq), «peydeo» (tarbiyalaym an, o‘qitam an) so‘zlaridan tashkil topgan bo‘lib, «to‘g‘ri nutqni tarbiyalash» m a’nosini bildiradi. Logopediyada nutq norm alari va un ing buzilishi tushun- chasini farqlash m uhim dir. «Nutq normasi» deganda, nutq faoliyati jarayonidagi til ishlatilishin ing um um iy qabul qilingan variantlari tushuniladi. Nutqning normal faoliyati holatida uning psixofiziologik mexanizm lari saqlangan bo‘ladi. Nutq kamchiliklari gapiruvchi shaxsnin g m a’lum til m uhiti- da qabul  
 
qilingan, nutq faoliyati zaiflashuviga bog‘liq holda til m e’yorlaridan 
chetlashuvi bilan belgilan adi. 
Kommunikativ nazariya nuqtai nazaridan qaraganda, nutq buzilishlari bu 
aloqa vositasin ing buzilishidir. 
Logopediya fanining maqsadi: nutq kam chiligini o‘rganish, bartaraf etish 
va oldini olish. Logopediya fanining ob’ekti: nutq kam chiligiga ega bo‘lgan 
shaxs. 
Nutq faqatgina insonga xos bo'lgan muhim psixik funksiyadir. Nutqiy 
munosabatlar yordamida, shaxs ongida borliqni aks ettiruvchi bilimlar doimiy 
ravishda toidirilib va boyitib boriladi. 
Nutqiy nuqsonlarni o'rganish, oldini olish va korreksiya bilan korreksion 
pedagogika (defektologiya)ning muhim sohasi - logopediya (yunoncha logos — so'z 
va paideia — tarbiyalash) shug'ullanadi. Ovoz nuqsonlari quyidagi terminlar bilan 
ataladi: afoniya, disfoniya, fonosteniya, rinofaniya, linolaliya. Patogen omil ta'sirida 
yuzaga kelgan nutqiy buzilishlar o'z-o'zidan yo'qolmaydi va u maxsus tashkil etilgan 
korreksion-logopedik choralarsiz bolaning keyingi rivojiga salbiy ta'sir ko'rsatadi. 
Nutqiy buzilishini keltirib chiqaruvchi sabablar orasida ekzogen (tashqi) va 
endogen (ichki) omillar asosiy rol o'ynaydi. Bundan tashqari (anatomik-fizioiogik, 
morfoiogik), funksional (psixogen), ijtimoiy-psixologik (atrof-muhitning salbiy 
ta'siri), psixonevroiogik (psixik funksiyalarining buzilishi (aqli zaiflik, xotira yoki 
diqqatning buzilishi va boshqalar) sabablarning ham ta'siri sezilarli bo'ladi. 
Ekzogen-organik omillar sirasiga: bolaning markaziy nerv tizimi va uning 
organizmiga salbiy ta'sir etuvchi omillar (infeksiya, jarohatlar, intoksikatsiya), turli 
akusherlik patologiyalari (beltorligi, tug'ilishning cho'zilib ketishi yoki tez sodir 
bo'lishi, yo'ldoshga o'ralib qolishi, bolaning noto'g'ri joylashishi va boshqalar), 
malakali akusherlik yordamining ko'rsatilmasligi, chala tug'ilish kabi holatlar sabab 
bo'ladi. Hozirgi kunda logopediyada nutqiy buzilishlarni ikki turi ajratiladi: 
1) tibbiy-psixologik nutqiy buzilish: 
2) psixologik-pedagogik nutqiy buzilish. 
qilingan, nutq faoliyati zaiflashuviga bog‘liq holda til m e’yorlaridan chetlashuvi bilan belgilan adi. Kommunikativ nazariya nuqtai nazaridan qaraganda, nutq buzilishlari bu aloqa vositasin ing buzilishidir. Logopediya fanining maqsadi: nutq kam chiligini o‘rganish, bartaraf etish va oldini olish. Logopediya fanining ob’ekti: nutq kam chiligiga ega bo‘lgan shaxs. Nutq faqatgina insonga xos bo'lgan muhim psixik funksiyadir. Nutqiy munosabatlar yordamida, shaxs ongida borliqni aks ettiruvchi bilimlar doimiy ravishda toidirilib va boyitib boriladi. Nutqiy nuqsonlarni o'rganish, oldini olish va korreksiya bilan korreksion pedagogika (defektologiya)ning muhim sohasi - logopediya (yunoncha logos — so'z va paideia — tarbiyalash) shug'ullanadi. Ovoz nuqsonlari quyidagi terminlar bilan ataladi: afoniya, disfoniya, fonosteniya, rinofaniya, linolaliya. Patogen omil ta'sirida yuzaga kelgan nutqiy buzilishlar o'z-o'zidan yo'qolmaydi va u maxsus tashkil etilgan korreksion-logopedik choralarsiz bolaning keyingi rivojiga salbiy ta'sir ko'rsatadi. Nutqiy buzilishini keltirib chiqaruvchi sabablar orasida ekzogen (tashqi) va endogen (ichki) omillar asosiy rol o'ynaydi. Bundan tashqari (anatomik-fizioiogik, morfoiogik), funksional (psixogen), ijtimoiy-psixologik (atrof-muhitning salbiy ta'siri), psixonevroiogik (psixik funksiyalarining buzilishi (aqli zaiflik, xotira yoki diqqatning buzilishi va boshqalar) sabablarning ham ta'siri sezilarli bo'ladi. Ekzogen-organik omillar sirasiga: bolaning markaziy nerv tizimi va uning organizmiga salbiy ta'sir etuvchi omillar (infeksiya, jarohatlar, intoksikatsiya), turli akusherlik patologiyalari (beltorligi, tug'ilishning cho'zilib ketishi yoki tez sodir bo'lishi, yo'ldoshga o'ralib qolishi, bolaning noto'g'ri joylashishi va boshqalar), malakali akusherlik yordamining ko'rsatilmasligi, chala tug'ilish kabi holatlar sabab bo'ladi. Hozirgi kunda logopediyada nutqiy buzilishlarni ikki turi ajratiladi: 1) tibbiy-psixologik nutqiy buzilish: 2) psixologik-pedagogik nutqiy buzilish.  
 
Tibbiy-psixologik turda ko'riladigan hamma nutqiy buzilishlarni quyidagi ikki 
yirik guruhga ajratish mumkin: 
1) og'zaki nutqning buzilishi: 
2) vozma nutqning buzilishi. 
Og'zaki nutqning buzilishi o'z navbatida quyidagi ikki turga ajratiladi: 
1) nutq ifodalanishi fonatsion tuzilishi (nutq talaffuzi) ning buzilishi; 
2) 
fikr strukturali-semantik (ichki) tuzilishi (nutqning tizimli yoki polimorf)ning 
buzilishi 
Psixologik-pedagogik (pedagogik1) klassifikatsiyalash uni pedagogik jarayonda 
qo'llashga yo'naltirilgan bo'lib, bolalar jamoasi bilan nutqiy nuqsonlarni tuzatishga 
yo'naltirilgan korreksion-rivojlantiruvchi ta'sir ko'rsatish metodlarini ishlab chiqishga 
xizmat qiladi. 
Psixologik-pedagogik (pedagogik) klassifikatsiyalashga ko'ra nutqning buzilishi 
quyidagi ikki guruhga ajratiladi: 
1. 
Muomala 
vositalari 
(fonetik-fonematik 
va 
nutqning 
umumiv 
rivoilanmaganlik, ogning buzilishi. 
2. Muomala vositalarini qo'llashdagi buzilishlar. 
Nutq buzilishlarini belgilash uchun , shuningdek, «nutqning nuqsonlari», 
«nutq kamchiliklari» «nutq buzilishlari» kabi nutq atamalari ishlatiladi. 
«Nutqning to‘liq rivojlanmaganligi» va «nutq buzilishi» tushunchalari bir- 
biridan farq qiladi, «nutqning to‘liq rivojlanmay qolishi» atamasi nutq faoliyati 
buzilishining faqat alomatli darajasinigina xarakterlaydi. Bundan tashqari, 
bunday buzilishda ko‘pincha nutqning rivojlanmay qolishiga nisbatan uning 
tizimli buzilishi kuzatiladi. 
«Nutqning parchalanishi» tushunchasi mavjud bo‘lgan nutq ko‘nikmalari 
va kommunikativ malakaning (bosh miyaning 
lokal yoki diffuziyali 
xastalanishi oqibatida) yo‘qolganligini anglatadi. 
Nutqning buzilishi alomati – bu nutqiy faoliyatning qandaydir buzilishi 
belgisi (namoyon bo‘lishi)dir.  
Tibbiy-psixologik turda ko'riladigan hamma nutqiy buzilishlarni quyidagi ikki yirik guruhga ajratish mumkin: 1) og'zaki nutqning buzilishi: 2) vozma nutqning buzilishi. Og'zaki nutqning buzilishi o'z navbatida quyidagi ikki turga ajratiladi: 1) nutq ifodalanishi fonatsion tuzilishi (nutq talaffuzi) ning buzilishi; 2) fikr strukturali-semantik (ichki) tuzilishi (nutqning tizimli yoki polimorf)ning buzilishi Psixologik-pedagogik (pedagogik1) klassifikatsiyalash uni pedagogik jarayonda qo'llashga yo'naltirilgan bo'lib, bolalar jamoasi bilan nutqiy nuqsonlarni tuzatishga yo'naltirilgan korreksion-rivojlantiruvchi ta'sir ko'rsatish metodlarini ishlab chiqishga xizmat qiladi. Psixologik-pedagogik (pedagogik) klassifikatsiyalashga ko'ra nutqning buzilishi quyidagi ikki guruhga ajratiladi: 1. Muomala vositalari (fonetik-fonematik va nutqning umumiv rivoilanmaganlik, ogning buzilishi. 2. Muomala vositalarini qo'llashdagi buzilishlar. Nutq buzilishlarini belgilash uchun , shuningdek, «nutqning nuqsonlari», «nutq kamchiliklari» «nutq buzilishlari» kabi nutq atamalari ishlatiladi. «Nutqning to‘liq rivojlanmaganligi» va «nutq buzilishi» tushunchalari bir- biridan farq qiladi, «nutqning to‘liq rivojlanmay qolishi» atamasi nutq faoliyati buzilishining faqat alomatli darajasinigina xarakterlaydi. Bundan tashqari, bunday buzilishda ko‘pincha nutqning rivojlanmay qolishiga nisbatan uning tizimli buzilishi kuzatiladi. «Nutqning parchalanishi» tushunchasi mavjud bo‘lgan nutq ko‘nikmalari va kommunikativ malakaning (bosh miyaning lokal yoki diffuziyali xastalanishi oqibatida) yo‘qolganligini anglatadi. Nutqning buzilishi alomati – bu nutqiy faoliyatning qandaydir buzilishi belgisi (namoyon bo‘lishi)dir.  
 
Nutqiy buzilish alomati – bu nutqiy faoliyat buzilishining belgilari 
majmui (ko‘rinishlari)dir. 
Nutq buzilishi mexanizmlari deganda, nutqiy faoliyat buzilishining paydo 
bo‘lishi va rivojlanishini shart qilib qo‘yuvchi jarayon va operasiyalarning 
bajarilishidan chetlashish xarakteri tushuniladi. 
Nutq buzilishining patogenezi – bu nutqiy faoliyatda buzilishlarning paydo 
bo‘lishi va rivojlanmay qolishiga sabab bo‘luvchi patologik mexanizmdir. 
Nutq buzilishlarini bartaraf etishda shun day tushunchalar qo‘llaniladi: 
«logopedik ta’sir etish», «tuzatish», «o‘rnini to‘ldirish», «rivojlantirish», 
«o‘qitish», «tarbiyalash», «qayta tarbiyalash», «tuzatish tarbiyalash orqali 
o‘qitish» va boshqalar. 
Logoped – bolalar va kattalar nuqtidagi kam chiliklarni bartaraf etish bilan 
shug‘ullan adigan pedagog. Logopedning vazifasi nutqida n uqsonlari bor 
kishilarni aniqlash, nutqdagi nuqsonlarni bartaraf etish, nuqsonlarning oldini 
olish, logopediya bilimlarini aholi va o‘qituvchilar o‘rtasida tashviq qilishdan 
iborat. Oliy defektologiya ma’lumotiga ega bo‘lganlargina logoped bo‘lib 
ishlashlari mumkin. Toshkent Davlat pedagogika universitetining defektologiya 
fakultetlari logopedlarni tayyorlaydi. Logoped um um ta’lim maktablari 
qoshidagi logopedik punktlarda, maxsus nutq o‘stirish maktablarida va 
bog‘chalarda, poliklinika, psixonevrologik dispanserlar qoshidagi logopedik 
kabinetlarda ishlashlari m um kin. 
Logopedik ta’sir nutqiy faoliyat buzilishini tuzatish, nutqi buzilgan bolani 
tarbiyalash va rivojlan tirishga yo‘naltirilgan pedagogik jarayonni o‘z ichiga 
oladi. 
Nutq buzilishini tuzatish - nutq buzilishi alomatini to‘g‘rilash yoki 
engillashtirishdir («nutq buzilishlarining oldini olish», «tuzatish» – bu borada 
qo‘llaniladigan atam alardir). 
Kompensatsiya (muzlash) – organizmning qandaydir harakatlarining 
yo‘qolishi yoki buzilishi hollaridagi psixologik funksiyalarni qayta qurishning 
ko‘p qirrali, murakkab jarayonini o‘zida namoyon qiladi. Tenglik, shakllanm 
Nutqiy buzilish alomati – bu nutqiy faoliyat buzilishining belgilari majmui (ko‘rinishlari)dir. Nutq buzilishi mexanizmlari deganda, nutqiy faoliyat buzilishining paydo bo‘lishi va rivojlanishini shart qilib qo‘yuvchi jarayon va operasiyalarning bajarilishidan chetlashish xarakteri tushuniladi. Nutq buzilishining patogenezi – bu nutqiy faoliyatda buzilishlarning paydo bo‘lishi va rivojlanmay qolishiga sabab bo‘luvchi patologik mexanizmdir. Nutq buzilishlarini bartaraf etishda shun day tushunchalar qo‘llaniladi: «logopedik ta’sir etish», «tuzatish», «o‘rnini to‘ldirish», «rivojlantirish», «o‘qitish», «tarbiyalash», «qayta tarbiyalash», «tuzatish tarbiyalash orqali o‘qitish» va boshqalar. Logoped – bolalar va kattalar nuqtidagi kam chiliklarni bartaraf etish bilan shug‘ullan adigan pedagog. Logopedning vazifasi nutqida n uqsonlari bor kishilarni aniqlash, nutqdagi nuqsonlarni bartaraf etish, nuqsonlarning oldini olish, logopediya bilimlarini aholi va o‘qituvchilar o‘rtasida tashviq qilishdan iborat. Oliy defektologiya ma’lumotiga ega bo‘lganlargina logoped bo‘lib ishlashlari mumkin. Toshkent Davlat pedagogika universitetining defektologiya fakultetlari logopedlarni tayyorlaydi. Logoped um um ta’lim maktablari qoshidagi logopedik punktlarda, maxsus nutq o‘stirish maktablarida va bog‘chalarda, poliklinika, psixonevrologik dispanserlar qoshidagi logopedik kabinetlarda ishlashlari m um kin. Logopedik ta’sir nutqiy faoliyat buzilishini tuzatish, nutqi buzilgan bolani tarbiyalash va rivojlan tirishga yo‘naltirilgan pedagogik jarayonni o‘z ichiga oladi. Nutq buzilishini tuzatish - nutq buzilishi alomatini to‘g‘rilash yoki engillashtirishdir («nutq buzilishlarining oldini olish», «tuzatish» – bu borada qo‘llaniladigan atam alardir). Kompensatsiya (muzlash) – organizmning qandaydir harakatlarining yo‘qolishi yoki buzilishi hollaridagi psixologik funksiyalarni qayta qurishning ko‘p qirrali, murakkab jarayonini o‘zida namoyon qiladi. Tenglik, shakllanm  
 
agan va buzilgan nutqli hamda nutqsiz harakatlarning rivojlanishi va tiklanishi 
logopedik ta’sir etishning maxsus tizimidan qo‘llanish asosida amalga oshadi. 
Bu jarayonda kom pensatsiya shakllanadi. 
O‘qitish – ikki tomonlama boshqariladigan jarayondir. U bolalarnin g 
bilim , malaka va ko‘nikmalarni o‘zlashtirish borasidagi faol bilish faoliyatini, 
bu faoliyat ustidan pedagogik rahbarlikni amalga oshirishni o‘z ichiga oladi. 
O‘qitish jarayoni uzviy birlikdagi ta’lim berish, tarbiyalash va rivojlantirish 
vazifalarini bajaradi. 
Tarbiyalash jam iyat ehtiyojlariga m uvofiq ravishda shaxsning yoki uning 
alohida sifatlarining shakllanish jarayonini maqsadga yo‘naltirilgan holda 
uzluksiz, tashkiliy tarzda boshqarish demakdir. 
Qayta tarbiyalash jarayonida nutqiy faoliyati buzilgan kishilarning o‘ziga 
xos m uhim xususiyatlarini tuzatish ishlari am alga oshiriladi. Bosh m iya m 
a’lum qism in ing xastalanishi hollaridagi logopedik ishlarda buzilgan nutqiy 
va nutqsiz vazifalarni tiklashga qaratilgan tiklovchi ta’lim da foydalaniladi. 
Bun day ta’lim asosida harakatning saqlanib qolgan qism iga tayan ish va 
barcha funksion al tizim n i qayta qurish yotadi. 
«Nutqni tiklash» atamasi afaziya davridagi nutq buzilishining, aksincha, 
rivojlanishini belgilash uchun qo‘llaniladi. 
1. Dislaliya – bolaning normal eshitishi, ko‘rishi va nutq apparatining 
tuzilishi va faoliyati saqlangan holda tovush talaffuzining buzilishi. 
2. Rinolaliya – pereferik nutq apparatidagi anatomik-fiziologik nuqsonlar 
bilan bog‘liq holdagi ovoz va tovush talaffuzining buzilishi. 
3. Dizartriya – markaziy nutq apparatining organik shikastlanishi natijasida 
tovush talaffuzining buzilishi. 
4. 
Disfoniya – ovoz apparatining patologik o‘zgarishlari oqibatida 
ovozning zaiflashuvi. 
5. 
Afoniya – 
nutq (ovoz) 
apparatining patologik o‘zgarishlari 
oqibatida ovozning yo‘qolishi. 
6. Alaliya – bolaning bosh miya qobig‘idagi nutq zonalarining ona qornidagi 
agan va buzilgan nutqli hamda nutqsiz harakatlarning rivojlanishi va tiklanishi logopedik ta’sir etishning maxsus tizimidan qo‘llanish asosida amalga oshadi. Bu jarayonda kom pensatsiya shakllanadi. O‘qitish – ikki tomonlama boshqariladigan jarayondir. U bolalarnin g bilim , malaka va ko‘nikmalarni o‘zlashtirish borasidagi faol bilish faoliyatini, bu faoliyat ustidan pedagogik rahbarlikni amalga oshirishni o‘z ichiga oladi. O‘qitish jarayoni uzviy birlikdagi ta’lim berish, tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini bajaradi. Tarbiyalash jam iyat ehtiyojlariga m uvofiq ravishda shaxsning yoki uning alohida sifatlarining shakllanish jarayonini maqsadga yo‘naltirilgan holda uzluksiz, tashkiliy tarzda boshqarish demakdir. Qayta tarbiyalash jarayonida nutqiy faoliyati buzilgan kishilarning o‘ziga xos m uhim xususiyatlarini tuzatish ishlari am alga oshiriladi. Bosh m iya m a’lum qism in ing xastalanishi hollaridagi logopedik ishlarda buzilgan nutqiy va nutqsiz vazifalarni tiklashga qaratilgan tiklovchi ta’lim da foydalaniladi. Bun day ta’lim asosida harakatning saqlanib qolgan qism iga tayan ish va barcha funksion al tizim n i qayta qurish yotadi. «Nutqni tiklash» atamasi afaziya davridagi nutq buzilishining, aksincha, rivojlanishini belgilash uchun qo‘llaniladi. 1. Dislaliya – bolaning normal eshitishi, ko‘rishi va nutq apparatining tuzilishi va faoliyati saqlangan holda tovush talaffuzining buzilishi. 2. Rinolaliya – pereferik nutq apparatidagi anatomik-fiziologik nuqsonlar bilan bog‘liq holdagi ovoz va tovush talaffuzining buzilishi. 3. Dizartriya – markaziy nutq apparatining organik shikastlanishi natijasida tovush talaffuzining buzilishi. 4. Disfoniya – ovoz apparatining patologik o‘zgarishlari oqibatida ovozning zaiflashuvi. 5. Afoniya – nutq (ovoz) apparatining patologik o‘zgarishlari oqibatida ovozning yo‘qolishi. 6. Alaliya – bolaning bosh miya qobig‘idagi nutq zonalarining ona qornidagi  
 
yoki ilk rivojlanish davrida organik shikastlanishi natijasida nutqning 
rivojlanm ay qolishi. 
7. Afaziya – bosh miyaning nutq zonalarining joyi shikastlanishi bilan 
bog‘liq holda nutqning to‘liq yoki qism an yo‘qolishi. 
8. Duduqlanish – nutq apparati mushaklarini ixtiyoriy pay tortishishi 
natijasida sur’at- ohangning buzilishi. 
9. Bradilaliya – nutqning patalogik sekinlashgan sur’ati. 
10. Taxilaliya – nutqning patologik tezlashgan sur’ati. 
11. D isgrafiya – yozish jarayonining qisman buzilishi. 
12. Agrafiya – yozish jarayonining mutlaq yo‘q bo‘lishi. 
13. D isleksiya – o‘qish jarayonining qisman buzilishi. 
14. 
Aleksiya – o‘qish jarayonining m utlaq yo‘q bo‘lishi.  
Nutqning buzilish sabablari 
Bolalarda nutq buzilishini yuzaga keltiruvshi sabablar ichiga tashqi 
(ekzogen) va ichki (endogen) om illar, shuningdek, atrof- m uhitning tashqi 
sharoitlari kiradi. Nutqiy nuqsonn ing turli sabablarini ko‘rib chiqishda 
evolyusion-dinamik yondashiladi. Bu nuqsonning yuzaga kelish jarayonini 
tahlil qilishdan, nuqsonli rivojlanishning umumiy qonuniyatlarini va har bir 
yosh davrida nutqning rivojlanish qonuniyatlarini hisobga olishdan iboratdir 
(Abu Ali Ibn Sino, I.M .Sechenov, L.V.Vigotskiy). 
Psixik (shu bilan birga nutqiy) jarayonlarning shakllanishida biologik va 
ijtimoiy jarayonlarning birligi tamoyili nutqiy tizimning rivojlanishiga – nutqiy 
muhit, mumala, em osional aloqa va boshqa om illarning ta’sirini aniqlash 
imkonini beradi. Eshitishi normal bo‘lgan bolaning kar- soqov ota-ona qo‘lida 
tarbiyalanuvchi, surunkali kasal bo‘lib tez-tez kasalxonalarda davolanuvshi 
bolalarda nutqning rivojlanmay qolishi, oilada uzoq vaqt davom etuvchi ruhiy 
shikastlanish va ikki tillik bolada duduqlanishning yuzaga kelishiga sabab 
bo‘lishi nutqiy muhitning nutq rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatishiga m isol 
bo‘ladi.  
yoki ilk rivojlanish davrida organik shikastlanishi natijasida nutqning rivojlanm ay qolishi. 7. Afaziya – bosh miyaning nutq zonalarining joyi shikastlanishi bilan bog‘liq holda nutqning to‘liq yoki qism an yo‘qolishi. 8. Duduqlanish – nutq apparati mushaklarini ixtiyoriy pay tortishishi natijasida sur’at- ohangning buzilishi. 9. Bradilaliya – nutqning patalogik sekinlashgan sur’ati. 10. Taxilaliya – nutqning patologik tezlashgan sur’ati. 11. D isgrafiya – yozish jarayonining qisman buzilishi. 12. Agrafiya – yozish jarayonining mutlaq yo‘q bo‘lishi. 13. D isleksiya – o‘qish jarayonining qisman buzilishi. 14. Aleksiya – o‘qish jarayonining m utlaq yo‘q bo‘lishi. Nutqning buzilish sabablari Bolalarda nutq buzilishini yuzaga keltiruvshi sabablar ichiga tashqi (ekzogen) va ichki (endogen) om illar, shuningdek, atrof- m uhitning tashqi sharoitlari kiradi. Nutqiy nuqsonn ing turli sabablarini ko‘rib chiqishda evolyusion-dinamik yondashiladi. Bu nuqsonning yuzaga kelish jarayonini tahlil qilishdan, nuqsonli rivojlanishning umumiy qonuniyatlarini va har bir yosh davrida nutqning rivojlanish qonuniyatlarini hisobga olishdan iboratdir (Abu Ali Ibn Sino, I.M .Sechenov, L.V.Vigotskiy). Psixik (shu bilan birga nutqiy) jarayonlarning shakllanishida biologik va ijtimoiy jarayonlarning birligi tamoyili nutqiy tizimning rivojlanishiga – nutqiy muhit, mumala, em osional aloqa va boshqa om illarning ta’sirini aniqlash imkonini beradi. Eshitishi normal bo‘lgan bolaning kar- soqov ota-ona qo‘lida tarbiyalanuvchi, surunkali kasal bo‘lib tez-tez kasalxonalarda davolanuvshi bolalarda nutqning rivojlanmay qolishi, oilada uzoq vaqt davom etuvchi ruhiy shikastlanish va ikki tillik bolada duduqlanishning yuzaga kelishiga sabab bo‘lishi nutqiy muhitning nutq rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatishiga m isol bo‘ladi.  
 
Nutq nuqsonlarning sabablari: 
1. Ekologik sabablar: ichki va tashqi radiasiya; ishlab chiqarishning, 
qishloq xo‘jaligining, avtotransportning, harbiy poligonn ing zararli ta’sirlari; 
oziq- ovqat va suv ta’m inotining sifatsizligi. 
2. Tibbiy sabablar: er- xotinn ing qarin dosh bo‘lishi; ota- onaning 
rivojlanishidagi orqada qolishlari; jarohatlar (jism oniy va ruhiy); ota- on 
alarning surun kali kasalliklari; zararli odat- lar (ichkilikbozlik, n ashavandlik, 
toksom aniya, kashandalik); onanin g surun kali og‘ir anam nezi: oilani n 
oto‘g‘ri rejalashti- rish yo‘llari, abortlar, onaning ginekologik kasalliklari, 
erta va kech tug‘ruqlar (birinchi hom ilan ing 16 yoshdan oldin va 40 
yoshdan keyin bo‘lishi); tug‘ruqdan oldingi jarohatlar; bolalarda somatik 
kasalliklar; 
bakterial-virusli 
infeksiyalar; 
ona 
va 
bolan ing 
to‘liq 
oziqlanmasligi; oilaga tibbiy, tashxis va korreksion yordamning o‘z vaqtida 
berilm asligi. 
E m brion rivojlanish davridagi turli xil patologiyalar: 
● hom ilado rlik vaqtidagi toksikozlar, virusli va endokrin kasalliklar, 
jarohatlar, onaning rezus- faktorga m os kelm asligi; tug‘ruq vaqtidagi 
shikastlanish va asfiksiya; 
● bola rivojlanishining birin chi yilidagi bosh m iya kasalliklari (m eningit, 
ensofam it); 
● m iyan ing chayqalishi bilan birga sodir bo‘ladigan bosh m iya jarohatlari; 
● nasliy om illar, bunday hollarda nutq buzilishlari umumiy nerv tizimi 
buzilishlarining bir qismini tashkil etib, in tellektual va harakat kam 
chiliklari bilan birga keladi; 
3. Ruhiy- ijtimoiy sabablar: ota- onalar tom onidan diqqat- e’tibornin g 
sustligi; bolalarga nisbatan qattiqqo‘llik yoki o‘ta erkalatish, oila va aholi 
intellektual saviyasining pastligi; oilaning to‘liqsizligi (ota yoki onaning 
yo‘qligi) fojeali (ekologik, ijtim oiy, iqtisod iy, ruhiy) vaziyatlar. 
Ijtimoiy sharoitning yomonligi. Bu 
holat 
pedagogik 
qarovsizlikka, 
vegetativ disfunksiyaga, emosional- irodaviy muhitning buzilishlariga va nutqn 
Nutq nuqsonlarning sabablari: 1. Ekologik sabablar: ichki va tashqi radiasiya; ishlab chiqarishning, qishloq xo‘jaligining, avtotransportning, harbiy poligonn ing zararli ta’sirlari; oziq- ovqat va suv ta’m inotining sifatsizligi. 2. Tibbiy sabablar: er- xotinn ing qarin dosh bo‘lishi; ota- onaning rivojlanishidagi orqada qolishlari; jarohatlar (jism oniy va ruhiy); ota- on alarning surun kali kasalliklari; zararli odat- lar (ichkilikbozlik, n ashavandlik, toksom aniya, kashandalik); onanin g surun kali og‘ir anam nezi: oilani n oto‘g‘ri rejalashti- rish yo‘llari, abortlar, onaning ginekologik kasalliklari, erta va kech tug‘ruqlar (birinchi hom ilan ing 16 yoshdan oldin va 40 yoshdan keyin bo‘lishi); tug‘ruqdan oldingi jarohatlar; bolalarda somatik kasalliklar; bakterial-virusli infeksiyalar; ona va bolan ing to‘liq oziqlanmasligi; oilaga tibbiy, tashxis va korreksion yordamning o‘z vaqtida berilm asligi. E m brion rivojlanish davridagi turli xil patologiyalar: ● hom ilado rlik vaqtidagi toksikozlar, virusli va endokrin kasalliklar, jarohatlar, onaning rezus- faktorga m os kelm asligi; tug‘ruq vaqtidagi shikastlanish va asfiksiya; ● bola rivojlanishining birin chi yilidagi bosh m iya kasalliklari (m eningit, ensofam it); ● m iyan ing chayqalishi bilan birga sodir bo‘ladigan bosh m iya jarohatlari; ● nasliy om illar, bunday hollarda nutq buzilishlari umumiy nerv tizimi buzilishlarining bir qismini tashkil etib, in tellektual va harakat kam chiliklari bilan birga keladi; 3. Ruhiy- ijtimoiy sabablar: ota- onalar tom onidan diqqat- e’tibornin g sustligi; bolalarga nisbatan qattiqqo‘llik yoki o‘ta erkalatish, oila va aholi intellektual saviyasining pastligi; oilaning to‘liqsizligi (ota yoki onaning yo‘qligi) fojeali (ekologik, ijtim oiy, iqtisod iy, ruhiy) vaziyatlar. Ijtimoiy sharoitning yomonligi. Bu holat pedagogik qarovsizlikka, vegetativ disfunksiyaga, emosional- irodaviy muhitning buzilishlariga va nutqn  
 
 
 
 
 
 
 
ing rivojlanm ay qolishiga sabab bo‘ladi. 
Nutq kamchiliklari kelib chiqishiga ko‘ra ikki guruhga bo‘linadi: 
 
 
 
 
 
 
 
Organik nutq buzilishlari o‘z navbatida m a’lum nutq organi joyining 
zararlanishiga ko‘ra m arkaziy va pereferik xarak- terda bo‘ladi. 
Markaziy buzilishlar: markaziy nerv tizimida u yoki bu qismlarining 
buzilishi, zararlan ishi natijasida kelib chiqadi. Markaziy xarakterdagi organik 
nutq buzilishlariga: alaliya, afaziya, dizartr iya nutq kamchiliklari kiradi.  
Periferik buzilishlar: artikulyasion apparatning noto‘g‘ri tuzilishi yoki 
buzilishi 
va 
pereferik 
nerv 
artikulyasion organlari 
inervasiyasining 
buzilishidan kelib chiqadi. Pereferik xarakterdagi organik nutq buzilishlariga: 
rinolaliya, prognatiya, progeniya kiradi. 
Funksional buzilishlar – bunda nutq jarayonida ishtirok etadigan a’zolar 
tuzilishida hech qanday o‘zgarishlar bo‘lmaydi. Funksional xarakterdagi 
nutq buzilishlariga – dislaliya, duduqlanish kabi nutq nuqsonlari kiradi. 
Rivojlanishida kamchiliklar bo‘lgan bolalarni erta aniqlash va logopedik 
yordam berish nutq kamchiliklarining oldini olish va maktabga nutqiy 
jihatdan tayyorlashda o‘ta m uhim . Nutqiy rivojlanishdagi nuqsonlarning 
oldini olishda tug‘ilish vaqtida shikastlangan bolalarni dispanserizasiyasi 
muhim rol o‘ynaydi. 
ing rivojlanm ay qolishiga sabab bo‘ladi. Nutq kamchiliklari kelib chiqishiga ko‘ra ikki guruhga bo‘linadi: Organik nutq buzilishlari o‘z navbatida m a’lum nutq organi joyining zararlanishiga ko‘ra m arkaziy va pereferik xarak- terda bo‘ladi. Markaziy buzilishlar: markaziy nerv tizimida u yoki bu qismlarining buzilishi, zararlan ishi natijasida kelib chiqadi. Markaziy xarakterdagi organik nutq buzilishlariga: alaliya, afaziya, dizartr iya nutq kamchiliklari kiradi. Periferik buzilishlar: artikulyasion apparatning noto‘g‘ri tuzilishi yoki buzilishi va pereferik nerv artikulyasion organlari inervasiyasining buzilishidan kelib chiqadi. Pereferik xarakterdagi organik nutq buzilishlariga: rinolaliya, prognatiya, progeniya kiradi. Funksional buzilishlar – bunda nutq jarayonida ishtirok etadigan a’zolar tuzilishida hech qanday o‘zgarishlar bo‘lmaydi. Funksional xarakterdagi nutq buzilishlariga – dislaliya, duduqlanish kabi nutq nuqsonlari kiradi. Rivojlanishida kamchiliklar bo‘lgan bolalarni erta aniqlash va logopedik yordam berish nutq kamchiliklarining oldini olish va maktabga nutqiy jihatdan tayyorlashda o‘ta m uhim . Nutqiy rivojlanishdagi nuqsonlarning oldini olishda tug‘ilish vaqtida shikastlangan bolalarni dispanserizasiyasi muhim rol o‘ynaydi.  
 
Xulosa qilib aytganda, nutq kamchiliklarini barvaqt aniqlash, ularni 
maxsus ta’limga jalb etish – har tomonlama rivojlantirish, insonparvarlik, 
fidoyilik ruhida tarbiyalash, o‘qitish, kasbga yo‘naltirish va sog‘lomlashtirish, 
hayotga tayyorlash va normal rivojlangan insonlar jamiyatiga m oslashti- rish 
am aliy logopedik vazifalarga kiradi.  
Nutqiy buzilishi bo'lgan bolalarning psixologik-pedagogik xususiyatlari. Nutqiy 
buzilish, nutqiy buzilishning sabablari, mexanizmlari, simptomatikasi, borishi va 
tuzilishi uning oldini olish, maxsus (korreksion) o'qitish va tarbiya masalasi bilan 
logopediva shug'ullanadi. «Logopediya» terminining yunonchadan tarjimasi «to'g'ri 
nutqni tarbiyalash» ma'nosini anglatadi. Nutqiy buzilish turli mutaxassislar - fiziolog, 
nevropatolog, psixolog, lingvist va boshqalar tomonidan o'rganiladi. 
Nutqiy buzilishi bo'lgan bolalarning markaziy nerv tizimi faoliyatida funksional 
yoki organik chetlanishlar ko'zga tashlanadi. Miyaning organik zararlanishi sababli 
issiq, transportda yurish, arg'imchoqda ko'p vaqt tebranish bolalarga yomon ta'sir 
ko'rsatadi, boshlari og'riydi ko'ngillari ozadi va boshlari aylanadi. Tez charchab 
qoladilar, qattiq ta'sirlanishlari, jahllari chiqishi bilan ajralib turadilar. Ular 
emotsional barqaror emaslar, ularning kayfiyatlari tez o'zgaradi, serjahl, agressiv, 
bezovta bo'ladilar. Shuningdek, ularda sustlik va lanjlik kuzatiladi. Bunday 
bolalartinch o'tira olmaydilar, butun dars davomida ishchanlik va diqqatini saqlab 
turish qiyin bo'ladi. Juda tez xafa bo'ladilar, gapga quloq solmaydilar. Tanaffusdan 
keyin esa darsda diqqatlarini jamlashlari qiyin bo'ladi. Odatda bunday bolalarda diqqat 
va xotira, ayniqsa, nutqiy xotiraning bo'shligi, yaxshi tushunmaslik holatlari 
kuzatiladi. Nutq nuqsonlari haqida fikr bildirilganda bolada quyidagi kamchiliklarni 
aytib o’tish lozim: til, lab, tanglay, burun, jag` va tish kamchiliklari. 
Umumiy o'rta ta'lim maktablari qoshida logopedik punkt faoliyat yuritadi. 
Logopedik punkt vazifalari quyidagilardan iborat:  
Xulosa qilib aytganda, nutq kamchiliklarini barvaqt aniqlash, ularni maxsus ta’limga jalb etish – har tomonlama rivojlantirish, insonparvarlik, fidoyilik ruhida tarbiyalash, o‘qitish, kasbga yo‘naltirish va sog‘lomlashtirish, hayotga tayyorlash va normal rivojlangan insonlar jamiyatiga m oslashti- rish am aliy logopedik vazifalarga kiradi. Nutqiy buzilishi bo'lgan bolalarning psixologik-pedagogik xususiyatlari. Nutqiy buzilish, nutqiy buzilishning sabablari, mexanizmlari, simptomatikasi, borishi va tuzilishi uning oldini olish, maxsus (korreksion) o'qitish va tarbiya masalasi bilan logopediva shug'ullanadi. «Logopediya» terminining yunonchadan tarjimasi «to'g'ri nutqni tarbiyalash» ma'nosini anglatadi. Nutqiy buzilish turli mutaxassislar - fiziolog, nevropatolog, psixolog, lingvist va boshqalar tomonidan o'rganiladi. Nutqiy buzilishi bo'lgan bolalarning markaziy nerv tizimi faoliyatida funksional yoki organik chetlanishlar ko'zga tashlanadi. Miyaning organik zararlanishi sababli issiq, transportda yurish, arg'imchoqda ko'p vaqt tebranish bolalarga yomon ta'sir ko'rsatadi, boshlari og'riydi ko'ngillari ozadi va boshlari aylanadi. Tez charchab qoladilar, qattiq ta'sirlanishlari, jahllari chiqishi bilan ajralib turadilar. Ular emotsional barqaror emaslar, ularning kayfiyatlari tez o'zgaradi, serjahl, agressiv, bezovta bo'ladilar. Shuningdek, ularda sustlik va lanjlik kuzatiladi. Bunday bolalartinch o'tira olmaydilar, butun dars davomida ishchanlik va diqqatini saqlab turish qiyin bo'ladi. Juda tez xafa bo'ladilar, gapga quloq solmaydilar. Tanaffusdan keyin esa darsda diqqatlarini jamlashlari qiyin bo'ladi. Odatda bunday bolalarda diqqat va xotira, ayniqsa, nutqiy xotiraning bo'shligi, yaxshi tushunmaslik holatlari kuzatiladi. Nutq nuqsonlari haqida fikr bildirilganda bolada quyidagi kamchiliklarni aytib o’tish lozim: til, lab, tanglay, burun, jag` va tish kamchiliklari. Umumiy o'rta ta'lim maktablari qoshida logopedik punkt faoliyat yuritadi. Logopedik punkt vazifalari quyidagilardan iborat:  
 
 
 
 
 
 
2-rasm. Logopedik punkt tomonidan amalga ohiriladigan vazifalar 
O'quvchilar bilan logopedik puntkda korreksion ishlar butun o'quv yili 
davomida individual va guruhli shaklda olib boriladi. Nutqi buzilganlik o'ta jiddiy 
bo'lsa o'qitish maxsus ta'lim muassasalarida olib boriladi. Bunda o'quvchi bilan 
davolash-sog'lomlashtirish va psixologik-pedagogik ishlarni birga olib borish nutqiy 
buzilishni 
tuzatishning 
muhim 
sharti 
hisoblanadi. 
Logopedik-korrektsion 
(tuzatish)ishlar sistemasi 4 bosqichda olib boriladi. 
Logopedik yordam ko'rsatish sog'liqni saqlash va aholini ijtimoiy ta'minlash 
tizimlarida ham amalga oshiriladi. Poliklinikalarda va psixonevrologik dispanserlarda 
logopedik kabinetlari mavjud bo'lib, bu yerda nutqida buzilishi bo'lgan bolalarga 
logopedik yordam ko'rsatiladi. Surxondaryo viloyatida Maxsus yordamchi maktab 
internati Sho’rchi tumanida joylashgan bo’lib, mazkur maktab-internatlarda anomal 
bolalarni o’qitish va tarbiyalash ishlari tizimli olib borilmoqda. 
Logopedik punkt 
Pedagog va ota-onalar o’rtasida 
koreksion-logopedik bilimlarni 
tashviqot qilish 
Mavjud bo’lgan nutqiy buzilishlari natijasida kelib 
chiqish ehtimoli bo’lgan ikkilamchi nuqsonlarning 
oldini olish, nutqidagi buzilishlarni o’z vaqtida aniqlash 
O’quvchilarning og’zaki 
va yozma nutqlaridagi 
buzilishlarni tuzatish 
2-rasm. Logopedik punkt tomonidan amalga ohiriladigan vazifalar O'quvchilar bilan logopedik puntkda korreksion ishlar butun o'quv yili davomida individual va guruhli shaklda olib boriladi. Nutqi buzilganlik o'ta jiddiy bo'lsa o'qitish maxsus ta'lim muassasalarida olib boriladi. Bunda o'quvchi bilan davolash-sog'lomlashtirish va psixologik-pedagogik ishlarni birga olib borish nutqiy buzilishni tuzatishning muhim sharti hisoblanadi. Logopedik-korrektsion (tuzatish)ishlar sistemasi 4 bosqichda olib boriladi. Logopedik yordam ko'rsatish sog'liqni saqlash va aholini ijtimoiy ta'minlash tizimlarida ham amalga oshiriladi. Poliklinikalarda va psixonevrologik dispanserlarda logopedik kabinetlari mavjud bo'lib, bu yerda nutqida buzilishi bo'lgan bolalarga logopedik yordam ko'rsatiladi. Surxondaryo viloyatida Maxsus yordamchi maktab internati Sho’rchi tumanida joylashgan bo’lib, mazkur maktab-internatlarda anomal bolalarni o’qitish va tarbiyalash ishlari tizimli olib borilmoqda. Logopedik punkt Pedagog va ota-onalar o’rtasida koreksion-logopedik bilimlarni tashviqot qilish Mavjud bo’lgan nutqiy buzilishlari natijasida kelib chiqish ehtimoli bo’lgan ikkilamchi nuqsonlarning oldini olish, nutqidagi buzilishlarni o’z vaqtida aniqlash O’quvchilarning og’zaki va yozma nutqlaridagi buzilishlarni tuzatish