Nutqiy muloqot va diologik nutq ko‘nikmalarini rivojlantirish
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
18,9 KB
Nutqiy muloqot va diologik nutq ko‘nikmalarini rivojlantirish.
REJA:
1. Og`zaki nutq jarayonining psixofiziologik qurilishi.
2.Disleksiya tasnifi.
3.Disgrafiya tasnifi.
Tayanch tushunchalar: O`qish va yozuv jarayoni, psixofiziologik qurilish,
analiz, sintez, fonematik idrok, til analizi va sintezi, agrammatik disgrafiya, optik
disgrafiya, motor disgrafiya.
Yozuv jarayonining psixofiziologik qurilishi. Disgrafiya - bu yozuv
jarayonining qisman uziga xos buzilishidir. Yozuv ыzida nutq faoliyatining
murakkab shaklini, ko‘p darajali jarayonini aks ettiradi. Unda turli xil analizatorlar:
nutqni eshitish, nutqni xarakatga keltirish, kirish, umumiy xarakatlantirish
analizatorlari ishtirok etadi. Yozuv jarayonida ular orasida yaqindan bog‘lanish va
o‘zaro aloqadorlik o‘rnatiladi. Bu jarayonning tuzilishi yozuv malakalarini
o‘zlashtirish bosqichiga, yozuvning maqsadi va xususiyatiga bog‘liqdir. Yozuv
og‘zaki nutq jarayoni bilan chambarchas bog‘liq bo‘ladi, xamda uning yuqori
darajali rivojlanishi asosida amalga oshadi.
Katta yoshlilarning yozuvi avtomatlashgan xisoblanadi va yozuv
malakalarini o‘zlashtirib olayotgan bolaning yozuvi xarakteridan farq qiladi.
Chunonchi, katta yoshdagilar yozuvi aniq maqsadga yo‘naltirilgan faoliyat
xisoblanadi va uning asosiy maqsadi ongdagi fikrni bayon etish yoki uni qayd
qilishdan iborat bo‘ladi. Katta yoshlilarni yozuvi o‘zining bir butunligi, bir-birining
bog‘liqligi bilan tavsiyalanadi va u sintetik jarayon xisoblanadi. Bunda so‘zning
grafik obrazi aloщida elment (xarf) lar bilan emas, balki bir butun sifatida talaffuz
etiladi. So‘z yagona motor akti orqali yuzaga keladi. Yozuv avtomatik tarzda amalga
oshadi va ikkita nazorat: kinestetik va ko‘rish nazoratidan o‘tadi.
Qo‘lning avtomatlashgan xarakati og‘zaki nutqdan yozma nutqqa
o‘tishdek murakkab jarayonining so‘nggi bosqichi xisoblanadi. Bundan oldin ana
shu so‘nggi bosqichga xozirlik ko‘rishdan iborat murakkab jarayon amalga oshadi.
Yozuv jarayoni ko‘p darajali kurilishga ega bo‘lib, ko‘p miqdorli
operatsiyalarni o‘z ichiga oladi. Bunday operatsiyalar katta kishilarda qisqa, yopiq
xarakterda bo‘ladi. Yozuv malakalari egallaganda bu operatsiyalar ochiq ko‘rinishli
bo‘ladi.
A.R. Luriya "Yozuv psixofiziologiyasi xaqida ocherklar"" nomli
kitobida yozuvning quyidagi operatsiyalarni ajratib ko‘rsatadi.
Yozuv xissiyotlarining uyg‘onishi, sabab va vazifalardan boshlanadi. Kishi
o‘zining fikrlarini qayd etish maksadida, axborotlarni ma’lum muddatgacha saqlash,
ularni boshqa shaxsga yetkazib berish, kimnidir xarakatga undash va xokazolar
uchun yozayotganini biladi.
Inson yozma bayon mazmuni rejasini, fikr dasturini,
fikrlarining izchilligini xayolan tuzadi. Bunda boshlang‘ich fikr gapning ma’lum
kurilmasiga bog‘liq bo‘ladi. Xat bitish jarayonida yozayotgan kishi jumlanining
yozilishi tartibiga rioya qilishi, yozilgan va navbatdagi yoziladigan so‘zlarga qarab
mo‘ljal olishi kerak. Yozilishi kerak bыlgan xar bir gap so‘zlarga bo‘linadi, shunday
ekan, yozuvdagi so‘zlar orasidagi ma’lum bir chegaralanish bo‘ladi.
So‘zning tovush tuzilishini taxlil etish yozuv jarayonining eng
murakkab operatsiyalaridan biri xisoblanadi. So‘zni to‘g‘ri yozish uchun uning
tovush tuzilishini, davomiyligini va xar bir tovushning o‘rnini aniqlash lozim.
Sыzning tovush taxlili nutqni eshitish va xarakatga keltirish analizatorlarning
birgalikdagi faoliyati orqali amalga oshiriladi. Tovushlarning xarakteri va ularning
so‘zdagi izchilligini aniqlashda baland, past va ichki talaffuz katta o‘rin tutadi.
Talaffuzning yozuv jarayonidagi o‘rni xaqida ko‘pgina tadqiqotchilar fikr
bildirishgan. Masalan, L.K. Nazarova 1 sinf bolalari bilan quyidagicha tajriba
o‘tkazgan. Tajribaning birinchi bosqichida ularga yozish uchun tanish bo‘lgan matn
beriladi. Ikkinchi bosqichida ularga talaffuz etilmagan, mazmuni qiyin matn berildi:
bolalar yozuv jarayonida kichkina tilchalarini tishlab olishdi yoki og‘izlarini
ochishdi. Bundayo paytlar ular oddiy xat yozishdagiga nisbatan ko‘proq xatoga yo‘l
quyishdi.
Yozuv malakalarini egallashning dastlabki bosqichida talaffuz
etishning roli katta bo‘ladi. U tovush xarakterini aniqlashga, uni o‘xshash
tovushlardan farqlashga, tovushlarning so‘zdagi izchilligini belgilashga yordam
beradi.
Navbatdagi operatsiya – so‘zdan ajratib olinga fonemalarning xarfning
muyayan ko‘rish obrazi bilan xamoxang kelishi xisoblanadi. Bu boshqa
tovushlardan, aniyqsa o‘xshash xarfli tovushlardan tabaqalashgan xolda farqlanishi
kerak. Yozilishi bo‘yicha o‘xshash zarflarni aniq farqlash uchun ko‘rish analizi va
sintezi, fazoviy tosavvurlarining yetarli darajada shakllanganligi talab etiladi.
Harflarni taxlil qilish va qiyoslash esa 1 - sinf o‘quvchisi uchun oddiy vazifa emas.
Keyin yozuv jarayoning motor operatsiyasi - qo‘l xarakatlari orqali
xarflar shaklini aks ettirishga kirishiladi. qo‘l xarakatlari bilan birgalikda kinestik
nazorat xam amalga oshiriladi. Harf va so‘zlarning yozilish me’yoriga qarab,
kinestik nazorat ko‘rish va yozilganlarni o‘qish bilan mutsaxkamlanadi. Yozuv
jarayoni nutqli va nutqsiz vazifalar: tovushlarni eshitishda ajratish, ularni to‘g‘ri
talaffuz etish, til analizi va sintezi, nutqning leksik grammatik jixatdan shakllangani,
ko‘rish analizi va sintezi, atroflicha tasavvur qilishning yetarli darajada shakllangani
asosida amalga oshadi.
Ko‘rsatilgan vazifalardan birortasining shakllanmay qolishi yozuv
kыnikmalarini egallash jarayonining buzilishiga, disgrafiyaning vujudga kelishiga
sababchi bo‘lishi mumkin.
Disgrafiya yozuv jarayonining normada oshiruvchi amalga oliy psixik
faoliyatining rivojlanmay qolishi (so‘zilishi) bilan bog‘liq bo‘ladi.
Yozuvning buzilishini belgilashda asosan quyidagi atamalardan
foydalaniladi: disgrafiya, agrafiya, dizorfografiya, evolyusion disgrafiya (bu so‘nggi
atama bolalardagi o‘qish malakasini egallab olish jarayonining buzilganligi belgilash
uchun qo‘llanadi).
O‘qish va yozishdagi buzilishlar bir-biriga o‘xshash bo‘ladi.
Yozuvi buzilgan bolalarda ko‘pgina oliy psixik funksiyalar:
qobiliyatining taщlili va sintezi, fazoviy tasavvurlar, nutq tovushlarini ko‘rish-
eshitish orqali farqlash, fonematik xamda bo‘g‘inli analiz va sintez qilish, gapni
so‘zlarga ajratish, nutqning leksik-grammatik tuzilishi, xotira, diqqat-e’tibor
suksessiv
va
simultan
jarayonlarining,
emotsional-irodaviy
soщaning
shakllanganligi kuzatiladi.
Logopedik
adabiyotlarda
disgrafiyaning
psixolingvistik
nuqtai
nazardan o‘rganish yetarlicha ko‘rsatilmagan. Bu jixat yozuvning buzilish
mexanizmini yozma nutq operatsiyalari (A.A. Leonteva fikricha): bog‘lanishli
matnni ichki rejalashtirish, aloxida gapni ichki rajalashtirish, gapni grammatik
jixatdan to‘g‘ri tuzish, fonemalarni tanlash operatsiyasi, so‘zlarni fonematik jixatdan
taxlil qilish va boshqalar (E.M. Gopichenko, Ye.F. Sobotovich)ning zaiflashuvi
sifatida o‘rganadi.
Disgrafiya tasnifi. Disgrafiyani tavsiflash turli xil me’yorlar:
analizatorlar,
psixik
faoliyatlarning
buzilganligi,
yozuv
operatsiyasining
shakllanmaganligi xisobga olish asosiada amalga oshiriladi.
O.A. Tokaryova disgrafiyaning 3 turini: akustik, optik, motor
disgrafiyalarni ajratib ko‘rsatadi.
Akustik disgrafiyada eshitish qobilyatining tabaqalashmagani, tovushni
analiz va sintez qilishning yetarli jarajada rivojlamagni kuzatiladi. Bunda tovush va
artikulyatsion jixatdan o‘xshash xarflar urnini almashtirish, aralashtirish va ba’zi bir
xarflarni tushirib qoldirish, shuningdek tovushni noto‘g‘ri talaffuz eshitishning
yozuvda qayd qilinish xollari kuzatiladi.
Optik disgrafiya kurish orqali tasavvur eshitishning mutsaщkam
emasligi bilan bog‘liqdir. Bunda kishi ma’lum xarflarni anglamaydi, bu xarflar
talaffuzdagi tovushga mos kelmaydi. Harflar turli paytlarda xar xil qabul qilinadi.
Ko‘rish qobiliyatining notekisligi oqibatida ular yozuvida aralash-kuralash bo‘ladi.
Ko‘pincha qo‘yidagi xarflar qo‘lyozmasining aralash kelishi kuzatiladi.
p-n, p-i, s-i, sh-i,
m-l, b-d, p-m, n-k
Optik disgrafiyaning og‘ir xolatlarda so‘zlarni yozish mumkin bыlmay
qoladi. qator xollarda, ayniqsa chapaqay kishilarda xarflarni qiyshiq yozish
kuzatiladi. Bunda so‘z, xarf, xarf elementlari o‘ngdan chapga qarab qiyshaygan
bo‘ladi.
Motor disgrafiya. qo‘lning yozuv paytida qiyin xarakatga kelishi, motor
obrazlaridagi aloqalarning, so‘zlarning, sыzlarning tovush va ko‘rish obrazlari bilan
birgalikdagi buzilishi unga xosdir.
Yozuv jarayonini psixik va psixolingvistik jixatdan o‘rganish shundan
dalolat beradiki, u turli darajadagi operatsiyalar: semantik, tilga oid, sensomotor
operatsiyalarni o‘z ichiga oladigan nutq faoliyatining murakkab shakli xisoblanadi.
Shu munosabat bilan disgrafiyani analizatorlar darajalarining buzilgani asosida
turlarga ajratsh xozirgi paytgacha to‘liq isbotlanmagandir.
Disgrafiyaning M.E. Xvatsev tomonidan turlarga ajratilgani xam
щozirgi kunda yozuvning buzilgani xaqida to‘liq tasavvur xosil qilmayapti.
Disgrafiyaning shunday tasnivlari ko‘proq asoslangan xisoblanadiki,
uning asosida yozuv jarayonidagi muayyan operatsiyalarining shakllanmagani
yotadi. (Bu tasnivlar A.I. Gersennomidagi LDPI logopediya kafedrasining xodimlari
tomonidan ishlab chiqilgan). Unga asosan disgrafiyaning quyidagi turlari ajratiladi:
artikulyator - akustik disgrafiya, fonematik idrok (fonemalarning tabaqalanishi),
buzilishi asosidagi disgrafiya til taxlili va sintez buzilishi asosidagi disgrafiya
shuningdek agrammatik, optik disgrafiyalar.
1. Artikulyator-akustik disgrafiya ko‘proq M.E. Xvatsev tomonidan
ko‘rsatilgan og‘zaki nutqning zaiflashuvi natijasida paydo bыlgan disgrafiya
o‘xshashdir. Bu, M.E. Xvatsevning ta’biriga ko‘ra, "yozuvdagi tili chuchuklik"
xisoblanadi. Bola so‘zlarni qanday talaffuz qilsa, o‘shanday yozadi. Uning asosida
noto‘g‘ri talaffuzning yozuvda aks etishi, so‘zlarni noto‘g‘ri aytib takrorlash yotadi.
Bola gapirish jarayonida tovushlar noto‘g‘ri talaffuz qilishga tayangan xolda
o‘zining nuqsonli talaffuzini yozuvda aks ettiradi.
Artikulyator - akustik disgrafiya og‘zaki nutqda tovushlarni
almashtirish va tushurib qoldirishga muvofiq, xarflarni almashtirish va tushirib
qoldirishga namoyon bo‘ladi. U ko‘pincha disgrafiya, rinolaliya va polimorf
ko‘rinishdagi dislaliya paytida kuzatiladi. Ba’zan og‘zaki nutq to‘g‘ri bo‘lgani
yozuvda xarflar o‘rnini almashtirish xollari saqlanib qolishi mumkin. Bunday
xolatda ichki nutq paytida to‘g‘ri artikulyatsiya yetarli darajada tayanib bo‘lmaydi,
xolbuki, tovushlarning aniq kinestik obrazlari xam shakllanmagan bo‘ladi. Lekin
tovushlar almashtirish va tushirib qolidrish yozuvda doim xam aks etavermaydi. Bu
qator xollarda saqlangan funksiyalar xisobiga (masalan: eshitishning aniq
tabaqalangan fonematik funksiyalarning aniq shakllangani xisobiga) yuz beradi.
1.Fonematik idrok (fonemalarning tabaqalanishi)ning buzilishi asosidagi
disgrafiya.
Fonetik jixatdan yaqin tovushlarga muvofiq xarflarning almashinishida
namoyon bo‘ladi. Bunday paytda tovushlar og‘zaki nutqda to‘g‘ri talaffuz etiladi.
Ko‘pincha qo‘yidagi tovushlarni anglatuvchi xarflar: shovqinli, jarangli va jarangsiz
tovushlar, ular tarkibiga kiruvchi affikatlar (ch-t, ch-sh) almashtiriladi.
Disgrafiyaning bunday turi undosh tovushlarni xatda noto‘g‘ri bayon etish orqali
vujudga keladi.
Fonematik idrokning buzilishi asosida vujudga keladigan disgrafiya
sensor alaliya va afaziya paytida ko‘proq namoyon bыladi. Og‘ir xolatlarda uzoq
artikulyator va akustik tovushlarni (l-k,b-v,p-n) anglatadigan xarflarning o‘rni
almashtiriladi. Bunday paytda aralash xarflarga muvofiq tovushlar talaffuzi me’yorli
xisoblanadi.
Bunday turdagi disgrafiyaning mexanzmlari xaqida yagona fikrga
kelinmagan. Bu, o‘z navbatda, fonematik idrok jarayonininng murakkabligi bilan
bog‘liqdir.
2. Til analizi va sintezi buzilishi asosidagi disgrafiya. Uning o‘zida til analizi
va sintezining turli ko‘rinishlardagi buzilish: gapning so‘zlarga bo‘linishi fonematik
xamda bo‘g‘inli analiz va sintez yotadi. Til analizi va sintezining rivojlanmay qolishi
yozuvda so‘z va gaplar tuzilishining buzilishda namoyon bo‘ladi. Fonematik analiz,
til analizining eng murakkab formasi xisoblanadi. Uning okibatida so‘zning tovush-
xarf tuzilishi buziladi.
Unga quyidagi xatoliklar xosdir: so‘zlarni o‘qishda undoshlarni tushirib
qoldirish (diktant - "dikat", "shamol" - "amol"); unlilarni tushirib qoldirish (kitob -
"ktob", doska - "dska"); xarflarning o‘rnini almashtirish (ruchka-urchka, olma-
omla); ortiqcha xarflarni qo‘shish (doska-dosika), bo‘g‘inlarni tushirib qoldirish,
o‘rnini almashtirish, qo‘shish (mashina - manashi) va xokazolar.
Yozuv jarayonini to‘g‘ri o‘zlashtirish uchun bolada fonematik analiz nafaqat
tashqi nut rejasi, balki xammasidan burun ichki rejada, tasavvur bo‘yicha
shakllangan bo‘lishi lozim.
Fonematik analiz va sintezning shakllanmagani oqibatida yozuvning
buzilishi xususidagi ma’lumotlar R.E. Levina, N.A. Nikashina, D.I. Orlova, G.V.
Chirkinalarning ilmiy-tadqiqot ishlarida atroflicha ko‘rsatilgan.
3. Agrammatik disgrafiya (bu xaqidagi ma’lumotlar R.E. Levina, I.K.
Kolpovskaya, R.I. Lalaeva, S.B. Yakovlevalarning ilmiy ishlarida atroflicha
tavsiflangan).
U
nutqning
grammatik
tuzilishi:
morfologik
sintaktik
umumlashtirishning rivojlamanligi bilan bog‘langandir. Disgrayaining bunday turi
so‘z, so‘z birikmalari, gap va matn darajasida namoyon bo‘lishi mumkin. U keng
mikyosli simptokompleksning leksiko-grammatik rivojlanmaslikning tarkibiy qismi
xisoblanadi. Bu disgrafiya dizartriya, alaliya, aqli zaif bolalarda kuzatiladi.
Bog‘lanishli nutq jarayonida bolalar gaplar orasidagi logik va tilga oid
bog‘lanishni ta’minlashda ancha qiynaladilar. Gaplarning izchilligi bayon
etilayotgan voqealarning izchilligiga mos kelmaydi, ayrim gaplar o‘rtasida tilga oid
va grammatik bog‘lanishlar buziladi.
Gap darajasiga ega bo‘lgan yozuv jarayonidagi agrammatizmlar
so‘zning morfologik tuzilishning buzilishida, so‘z qo‘shimchalarini yozishda
kelishik qo‘shimchalarini almashtirishda, gaplar kurilishini buzishda; o‘rin xol
kelishigini almashtirishda namoyon bo‘ladi.
4. Optik disgrafiya – ko‘rish gnozisi, analiz va sintez, atroflicha tasavvur
etishning rivojlanmagani bilan bog‘lanadi xamda u yozuvda xarflarni noto‘g‘ri
yozish va ularning o‘rnini almashtirishda namoyon bo‘ladi.
Bunda kproq grafik jixatdan o‘xshash qo‘l yozma xarflar urni almashadi.
Unga quyidagilar kiradi: bir xil elementlardan tashkil topgan, lekan xar xil
ko‘rinishda tuzilgan xarflar (v-d, t-sh); bir xil elementlarni o‘z ichiga olgan, lekin
ko‘shimcha elementlar bilan bir-biridan farq qiladigan xarflar (i-sh, p-t, x-j, l-m);
oynavon xarflar (s-e, z-ye); bir xil element bilan bog‘lanadigan xarflarni
elementlarini tusshirib qolidrish (au-a); ortiqcha element qo‘shib yozish (sh-) va
noto‘g‘ri joylashtirilgan elementli xarflar (x - ss, m-nn).
Literal disgrafiya paytida xatto bog‘lanishsiz xarflarni topish va talaffuz etish
xam buziladi. Verbal disgrafiya paytida izolyatsiyalashgan xarflar to‘g‘ri talaffuz
etiladi, lekin yozuvda ular buziladi, optik tavsifdagi xarflar o‘rni almashadi. Optik
disgrafiyaga teskari yozuvlar xam kiradi, bular ko‘pincha chapaqay kishilarda,
shuningdek miyaning organik yalg‘ilanish xollarida uchraydi.
Nazorat savollari
1. Yozuv jarayoni psixofizialogik jarayoni nimalardan iborat?
2.Yozuv jarayoni operatsiyalarini yoritib bering.
3.Disleksiya va disgrafiya shakllarini yoritib bering.
4.O.A.Tokaryova disgrafiyani qanday turlarini ajratib ko‘rsatdi?
5.Artikulyator-akustik disgrafiya qanday namoyon bo‘ladi?
6.Fonematik idrokning buzilishi asosidagi disgrafiya qanday namoyon
bo‘ladi?
7.Til analizi va sintezi asosidagi disgrafiya qanday namoyon bo‘ladi?
8.Agrammatik va optik disgrafiyani namoyon bo‘lishini tavsiflab bering.