Nutqning grammatik qurilishini shakllantirishning nazariy asoslari.

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

17,0 KB


 
 
 
 
 
 
Nutqning grammatik qurilishini shakllantirishning nazariy asoslari. 
 
 
REJA: 
1. 
So’zli nutq texnikasiga o’tish. Dastlabki bolalar leksikoni hususiyatlari: 
uning tarkibida guvrash komplekslarini mavjudligi, tovush-taqlidiy so’zlarni 
qo’llash. 
2. 
So’zni belgilash hususiyatlari bilan tanishish jarayoni: denotativ va 
signifikativ mazmunlarni shakllanishi. Bola nutqini til vositalari xarakteristikasi.   
3. 
Bolalar tomonidan so’zlarni ma’nisini talqin etish  hususiyatlari, ularni 
semantizasiyasi usullari. To’g’ri va ko’chma ma’no: verbal assasiasiyalar 
rivojlanishi. So’zni leksik-grammatik variantlarini o’zlashtirish.    
 
 
Tayanch sо‘zlar: ovoz, xiqildoq, funksiya, otorinolaringologiya, diafragma, 
traxeya, organik, fuksional, markaziy, pereferik, afoniya, disfoniya, fonosteni. 
 
 
Psixologik adabiyotlarni tahlili, bolalarda birinchi nutqi funksiyasining 
shakllanishi jarayoni, ya’ni hayotining dastlabki yetti yilida (tug‘ilishdan to 
maktabgacha qadam qо‘yg‘uncha qadar)  nutqni muloqat vositasi sifatida 
о‘zlashtirish jarayonida uchta  asosiy bosqich yuz beradi. 
Birinchi bosqichda – bola ham atrofdagi kattalar nutqini tushunmaydi va о‘zi 
ham gapira olmaydi, lekin bu bosqichda keyinchalik nutqni egallashni ta’minlab 
beruvchi sharoit yaratiladi. Bu verbaldan  oldingi bosqich hisoblanadi. 
Ikkinchi bosqichda – nutqning umuman namoyon bо‘lmasligidan uning 
paydo bо‘lishiga о‘tiladi. Bola kattalarning sodda iboralarini tushuna boshlaydi. Va 
Nutqning grammatik qurilishini shakllantirishning nazariy asoslari. REJA: 1. So’zli nutq texnikasiga o’tish. Dastlabki bolalar leksikoni hususiyatlari: uning tarkibida guvrash komplekslarini mavjudligi, tovush-taqlidiy so’zlarni qo’llash. 2. So’zni belgilash hususiyatlari bilan tanishish jarayoni: denotativ va signifikativ mazmunlarni shakllanishi. Bola nutqini til vositalari xarakteristikasi. 3. Bolalar tomonidan so’zlarni ma’nisini talqin etish hususiyatlari, ularni semantizasiyasi usullari. To’g’ri va ko’chma ma’no: verbal assasiasiyalar rivojlanishi. So’zni leksik-grammatik variantlarini o’zlashtirish. Tayanch sо‘zlar: ovoz, xiqildoq, funksiya, otorinolaringologiya, diafragma, traxeya, organik, fuksional, markaziy, pereferik, afoniya, disfoniya, fonosteni. Psixologik adabiyotlarni tahlili, bolalarda birinchi nutqi funksiyasining shakllanishi jarayoni, ya’ni hayotining dastlabki yetti yilida (tug‘ilishdan to maktabgacha qadam qо‘yg‘uncha qadar) nutqni muloqat vositasi sifatida о‘zlashtirish jarayonida uchta asosiy bosqich yuz beradi. Birinchi bosqichda – bola ham atrofdagi kattalar nutqini tushunmaydi va о‘zi ham gapira olmaydi, lekin bu bosqichda keyinchalik nutqni egallashni ta’minlab beruvchi sharoit yaratiladi. Bu verbaldan oldingi bosqich hisoblanadi. Ikkinchi bosqichda – nutqning umuman namoyon bо‘lmasligidan uning paydo bо‘lishiga о‘tiladi. Bola kattalarning sodda iboralarini tushuna boshlaydi. Va  
 
о‘zining dastlabki faol sо‘zlarini talaffuz qila boshlaydi. Bu nutqning namoyon 
bо‘lishi bosqichdir. 
Uchinchi bosqichda – esa yetti yoshgacha bо‘lgan keyingi barcha davrni 
qamrab oladi, bunda bola nutqini egallagan bо‘ladi va atrofdagilar bilan muloqat 
qilishi davrida uni turlicha va keng qо‘llay boshlaydi. Bu esa nutqiy muloqatning 
rviojlanish bosqichi deb yuritiladi. 
Nutqning rivojlanishi va yuzaga chiqishning har bir bosqichida  juda kо‘p 
sondagi va turlicha bо‘lgan omillar ta’siri kuzatiladi. 
Nutq muloqat vositasi sifatida, uning jarayoni sifatida kommunikativ faoliyat 
rivojlanishning ma’lum bosqichida yuzaga keladi. Uning yuzaga kelishi va 
rivojlanishi muloqat qilish va bola hayotiy faoliyatidagi umumiy ehtiyojlar bilan 
shartlanadi. 
Verbal bо‘lmagan muloqat davri orasida о‘ziga xos о‘tish davri ajralib turadi, 
bu jarayonda bola gapirsa ham  bо‘ladi, lekin u ham sо‘zlarni ishlatishga intilmaydi. 
Bola juda kо‘p haftalar davomida о‘z istagi bilan nutqiy muloqatga kirishmaydi, 
balki  nutqiy muloqatdan oldingi holat darajasida  qoladi.  Nima uchun bunday holat 
yuz beradi, nutqni tushunuvchi va kerakli sо‘zlarni artikulyatsiyasini qaytaruvchi 
bolaga gapirish uchun nima tо‘sqinlik qiladi. Faqatgina sherikning faolligi – katta 
kishining undashi – bola uchun vaziyatni tо‘liq о‘zgariruvchi, uni nutqga undovchi 
vaziyat hisoblanadi. 
Bolada faol nuqtning yuzaga kelishi, unga kattalar tomonidan taklif 
qilinayotgan о‘ziga xos hamkorlik darajasiga yetganligi yoki yetmaganligiga bog‘liq 
bо‘ladi. Agar yetarli darajaga yetgan bо‘lsa, hayotning birinchi yili yakunida kichik 
bola о‘zining kattalarga qaratilgan ilk  sо‘zlarini talaffuz qiladi, key in esa necha 
yillar davomida atrofdagi kishilar, dastlab kattalar bilan, ikki yoshdan sо‘ng esa 
boshqa bolalar bilan о‘zaro harakat uchun verbal vositalardan foydalanish 
qobiliyatini egallaydi. 
Bolalarda nutqiy reaksiyannig uchta asosiy shakli mavjuddir: 
Hamkor mavjud bо‘lmagandagi nutqiy reaksiya – bu nisbatan elementar 
shaklidir.  
Diolog – muloqatda ikki kishi faol:  biri ikkinchisiga savol bilan murojaat 
qiladi, boshqasi javob beradi va aksincha. 
о‘zining dastlabki faol sо‘zlarini talaffuz qila boshlaydi. Bu nutqning namoyon bо‘lishi bosqichdir. Uchinchi bosqichda – esa yetti yoshgacha bо‘lgan keyingi barcha davrni qamrab oladi, bunda bola nutqini egallagan bо‘ladi va atrofdagilar bilan muloqat qilishi davrida uni turlicha va keng qо‘llay boshlaydi. Bu esa nutqiy muloqatning rviojlanish bosqichi deb yuritiladi. Nutqning rivojlanishi va yuzaga chiqishning har bir bosqichida juda kо‘p sondagi va turlicha bо‘lgan omillar ta’siri kuzatiladi. Nutq muloqat vositasi sifatida, uning jarayoni sifatida kommunikativ faoliyat rivojlanishning ma’lum bosqichida yuzaga keladi. Uning yuzaga kelishi va rivojlanishi muloqat qilish va bola hayotiy faoliyatidagi umumiy ehtiyojlar bilan shartlanadi. Verbal bо‘lmagan muloqat davri orasida о‘ziga xos о‘tish davri ajralib turadi, bu jarayonda bola gapirsa ham bо‘ladi, lekin u ham sо‘zlarni ishlatishga intilmaydi. Bola juda kо‘p haftalar davomida о‘z istagi bilan nutqiy muloqatga kirishmaydi, balki nutqiy muloqatdan oldingi holat darajasida qoladi. Nima uchun bunday holat yuz beradi, nutqni tushunuvchi va kerakli sо‘zlarni artikulyatsiyasini qaytaruvchi bolaga gapirish uchun nima tо‘sqinlik qiladi. Faqatgina sherikning faolligi – katta kishining undashi – bola uchun vaziyatni tо‘liq о‘zgariruvchi, uni nutqga undovchi vaziyat hisoblanadi. Bolada faol nuqtning yuzaga kelishi, unga kattalar tomonidan taklif qilinayotgan о‘ziga xos hamkorlik darajasiga yetganligi yoki yetmaganligiga bog‘liq bо‘ladi. Agar yetarli darajaga yetgan bо‘lsa, hayotning birinchi yili yakunida kichik bola о‘zining kattalarga qaratilgan ilk sо‘zlarini talaffuz qiladi, key in esa necha yillar davomida atrofdagi kishilar, dastlab kattalar bilan, ikki yoshdan sо‘ng esa boshqa bolalar bilan о‘zaro harakat uchun verbal vositalardan foydalanish qobiliyatini egallaydi. Bolalarda nutqiy reaksiyannig uchta asosiy shakli mavjuddir: Hamkor mavjud bо‘lmagandagi nutqiy reaksiya – bu nisbatan elementar shaklidir. Diolog – muloqatda ikki kishi faol: biri ikkinchisiga savol bilan murojaat qiladi, boshqasi javob beradi va aksincha.  
 
Monolog – bolalardan biri boshqalar oldiga gapiradi. 
Nutqiy muloqatning nisbatan yuqori shakli – diologdir.  U katta ahamiyatga 
ega bо‘ladi, chunki, bolalarda  ijtimoiy  munosabatlarni rivojlanishiga sababchi 
bо‘ladi. 
Diolog natijasida bir bola boshqa  bolani о‘yinga, mashg‘ulotga jalb etadi, u 
bilan aloqa о‘rnatadi. Afsuski, kо‘pincha hattoki yaxshi gapiruvchi bolaga yomon 
kirishlariga  guvoh bо‘lishga tо‘g‘ri keladi. Bunga juda jiddiy qarashga tо‘g‘ri 
keladi, chunki agar muloqatga qobiliyat amalda rivojlanmasa, u keyinchalik ham 
yetarli bо‘lmay qoladi. 
Nutq nuqsonini aniq tushunish uchun normadagi nutqiy rivojlanishning 
butun yо‘nalishini ketma – ket, aniq tasavvur etish kerak bо‘ladi. Nutqiy 
rivojlanishning har bir bosqichni aniq tasavvur qilish, bu jarayondagi u yoki bu 
nuqsonini о‘z vaqtida anglash uchun “sifatli о‘sishining har biriga e’tibor berish 
kerak”. 
Tadqiqotchilar bolalarda nutqning shakllanishi bosqichning miqdorini 
ajratadilar, ularni turlicha nomlaydilar. 
G.L.Rozengrad Pupko nutqiy rivojlanishida ikki bosqichni: tayyorlov (ikki 
yoshga qadar) va nutqni mustaqil bayon etish bosqichlarini ajaratadi. 
A.N.Leontev bolalarda nutq shakllanishning tо‘rt bosqichini aniqlagan: 
1 - bosqich – tayyorlov; bir  yoshga qadar 
2 - bosqich – maktabgacha yosh davriga qadar bо‘lgan bosqich tilni dastlabki 
egallash bosqichi; uch yoshga qadar 
3 - bosqich – maktabgacha yosh bosqichi; yetti yoshga qadar 
4 chi bosqich – maktab bosqichi. 
Bolalarning nutqiy rivojlanishning qonuniyatlarini  bilish  nutq nuqsonlarini 
tо‘g‘ri tashxis etish uchun muhimdir. “Uch yoshli bolani tovushlar talaffuzidagi 
kamchiliklarini bartaraf etish uchun logopedga yо‘llash kerak emas, chunki normal  
nutqiy rivojlanishda ham bu yoshdagi bolaga ayrim tovshularni xato talaffuz qilish 
odatiy xolat” hisoblanadi. Ontogenez jarayonida bolalar nutqi rivojlanishning 
qonuniyatlarini bilish, bolalar bilan korreksion tarbiyaviy ishlarni barchasini tо‘g‘ri 
tashkil etish uchun muhimdir. 
Monolog – bolalardan biri boshqalar oldiga gapiradi. Nutqiy muloqatning nisbatan yuqori shakli – diologdir. U katta ahamiyatga ega bо‘ladi, chunki, bolalarda ijtimoiy munosabatlarni rivojlanishiga sababchi bо‘ladi. Diolog natijasida bir bola boshqa bolani о‘yinga, mashg‘ulotga jalb etadi, u bilan aloqa о‘rnatadi. Afsuski, kо‘pincha hattoki yaxshi gapiruvchi bolaga yomon kirishlariga guvoh bо‘lishga tо‘g‘ri keladi. Bunga juda jiddiy qarashga tо‘g‘ri keladi, chunki agar muloqatga qobiliyat amalda rivojlanmasa, u keyinchalik ham yetarli bо‘lmay qoladi. Nutq nuqsonini aniq tushunish uchun normadagi nutqiy rivojlanishning butun yо‘nalishini ketma – ket, aniq tasavvur etish kerak bо‘ladi. Nutqiy rivojlanishning har bir bosqichni aniq tasavvur qilish, bu jarayondagi u yoki bu nuqsonini о‘z vaqtida anglash uchun “sifatli о‘sishining har biriga e’tibor berish kerak”. Tadqiqotchilar bolalarda nutqning shakllanishi bosqichning miqdorini ajratadilar, ularni turlicha nomlaydilar. G.L.Rozengrad Pupko nutqiy rivojlanishida ikki bosqichni: tayyorlov (ikki yoshga qadar) va nutqni mustaqil bayon etish bosqichlarini ajaratadi. A.N.Leontev bolalarda nutq shakllanishning tо‘rt bosqichini aniqlagan: 1 - bosqich – tayyorlov; bir yoshga qadar 2 - bosqich – maktabgacha yosh davriga qadar bо‘lgan bosqich tilni dastlabki egallash bosqichi; uch yoshga qadar 3 - bosqich – maktabgacha yosh bosqichi; yetti yoshga qadar 4 chi bosqich – maktab bosqichi. Bolalarning nutqiy rivojlanishning qonuniyatlarini bilish nutq nuqsonlarini tо‘g‘ri tashxis etish uchun muhimdir. “Uch yoshli bolani tovushlar talaffuzidagi kamchiliklarini bartaraf etish uchun logopedga yо‘llash kerak emas, chunki normal nutqiy rivojlanishda ham bu yoshdagi bolaga ayrim tovshularni xato talaffuz qilish odatiy xolat” hisoblanadi. Ontogenez jarayonida bolalar nutqi rivojlanishning qonuniyatlarini bilish, bolalar bilan korreksion tarbiyaviy ishlarni barchasini tо‘g‘ri tashkil etish uchun muhimdir.  
 
 
Nutqnnig rivojlanishi jarayoni hali tugalanmagan yoshda (2 yoshu 6 oy 
– 5 yosh) mutaxassis bola nutqida nimalar shaklanib bо‘lgan kerakligining  nimalar 
endi rivojlanayotganligini, qaysi holatlar yaqin vaqt davomida umuman 
kuzatilmasligining chegerasini о‘rnatib olishi kerak. Kichik yoshdagi bolaning 
nutqiy faoliyatini bunday tahlil qilish va baholashni normal nutqiy rivojlanishda 
bolalar nutqnnig shakllanishi haqidagi aniq ma’lumotlarga ega bо‘lmay turib amalga 
oshirib bо‘lmaydi. 
Nutqning rivojlanishni lingvistik jihatdan chizg‘ichli shaklda quyidagicha 
tasvirlash mumkin:  qiyqiriqlar – gugulash, bо‘g‘inlarni talaffuz qilish, sо‘zlarni 
talaffuz qilish, sо‘z birikmalari, gap, bog‘langan nutq. 
• 
Qiyqiriqlar о‘z о‘zidan yuz beradi- tug‘ilgandan 2 oylikka qadar; 
• 
Gugulash о‘z о‘zidan yuz bermaydi, uning namoyon bо‘lishi bolaning 
kattalar bilan muloqati bilan bog‘liqdir – 2 oydan 5 – 7 oygacha; 
• 
Bо‘g‘inlarni talaffuz qilish uning davomiyligi 16 – 20 haftalikdan 30 
haftallika qadar (4 – 7,5 oylik); 
• 
Sо‘zlarni talaffuz qilish – sо‘zlardan foydalanish bо‘g‘inlarni talaffuz 
qilish bilan hamkorlikda davom etadi. 11,12 oylik; 
• 
Sо‘z birikmalarning talaffuz qilinishi ikki va uch bо‘g‘inli sо‘zlarni 
о‘zlashtirib olgach yuz beradi 1 yoyoshu 7 oylikdan 1 yoshu 9 oyllikka qadar; 
• 
Gaplarni qо‘llash kо‘rgazmali ayni vaziyat sharoitida 2 yoshdan, 2 
yoshu 6 oylikdan – qayerda, qayerga, 3 yoshdan – nimaga qachon savollarini bera 
boshlaydi; 
• 
Bog‘langan nutq -3 yoshdan boshlab qisqa hikoyalarni hikoya qilish, 
she’rlar, ashulalar yodlash orqali namoyon bо‘ladi, asta – sekinlik bilan rasmlar 
asosida mustaqil ravishda hikoyalar tuzishga о‘tiladi, 4 yoshdan boshlab 
о‘yinchoqlar tasvirlanadi, 5 yoshdan kontekst nutq elementlarini egallaydi.  
5 yoshdagi bolalar nutqining tuzilish komponentlariga chuqurroq tо‘xtalib 
о‘tamiz. 
Iborali nutq.Sodda keng tarqalgan gaplar, murakkab bog‘liqlikdagi  10 ta 
sо‘zdan  iborat bо‘lgan gaplarni qо‘llay oladilar. 
Nutqni tushunish.О‘zlariga qaratilgan nutqning ma’nosini tushunadilar, 
atrofdagilar nutqni  e’tibor bilan tinglay oladilar. 
Nutqnnig rivojlanishi jarayoni hali tugalanmagan yoshda (2 yoshu 6 oy – 5 yosh) mutaxassis bola nutqida nimalar shaklanib bо‘lgan kerakligining nimalar endi rivojlanayotganligini, qaysi holatlar yaqin vaqt davomida umuman kuzatilmasligining chegerasini о‘rnatib olishi kerak. Kichik yoshdagi bolaning nutqiy faoliyatini bunday tahlil qilish va baholashni normal nutqiy rivojlanishda bolalar nutqnnig shakllanishi haqidagi aniq ma’lumotlarga ega bо‘lmay turib amalga oshirib bо‘lmaydi. Nutqning rivojlanishni lingvistik jihatdan chizg‘ichli shaklda quyidagicha tasvirlash mumkin: qiyqiriqlar – gugulash, bо‘g‘inlarni talaffuz qilish, sо‘zlarni talaffuz qilish, sо‘z birikmalari, gap, bog‘langan nutq. • Qiyqiriqlar о‘z о‘zidan yuz beradi- tug‘ilgandan 2 oylikka qadar; • Gugulash о‘z о‘zidan yuz bermaydi, uning namoyon bо‘lishi bolaning kattalar bilan muloqati bilan bog‘liqdir – 2 oydan 5 – 7 oygacha; • Bо‘g‘inlarni talaffuz qilish uning davomiyligi 16 – 20 haftalikdan 30 haftallika qadar (4 – 7,5 oylik); • Sо‘zlarni talaffuz qilish – sо‘zlardan foydalanish bо‘g‘inlarni talaffuz qilish bilan hamkorlikda davom etadi. 11,12 oylik; • Sо‘z birikmalarning talaffuz qilinishi ikki va uch bо‘g‘inli sо‘zlarni о‘zlashtirib olgach yuz beradi 1 yoyoshu 7 oylikdan 1 yoshu 9 oyllikka qadar; • Gaplarni qо‘llash kо‘rgazmali ayni vaziyat sharoitida 2 yoshdan, 2 yoshu 6 oylikdan – qayerda, qayerga, 3 yoshdan – nimaga qachon savollarini bera boshlaydi; • Bog‘langan nutq -3 yoshdan boshlab qisqa hikoyalarni hikoya qilish, she’rlar, ashulalar yodlash orqali namoyon bо‘ladi, asta – sekinlik bilan rasmlar asosida mustaqil ravishda hikoyalar tuzishga о‘tiladi, 4 yoshdan boshlab о‘yinchoqlar tasvirlanadi, 5 yoshdan kontekst nutq elementlarini egallaydi. 5 yoshdagi bolalar nutqining tuzilish komponentlariga chuqurroq tо‘xtalib о‘tamiz. Iborali nutq.Sodda keng tarqalgan gaplar, murakkab bog‘liqlikdagi 10 ta sо‘zdan iborat bо‘lgan gaplarni qо‘llay oladilar. Nutqni tushunish.О‘zlariga qaratilgan nutqning ma’nosini tushunadilar, atrofdagilar nutqni e’tibor bilan tinglay oladilar.  
 
Lug‘at boyligi.Hajmi 3000 gacha bо‘lgan sо‘z umulashtiruvchi tushunchalar 
(idish – tovoqlar, qiyim, mebel kabi) hosil bо‘ladi. Sifatni predmetlarning belgilari 
va sifatini kо‘p qо‘llaydilar: otlangan sifatlar bola nutqida  hosil bо‘ladi. 
Nutqning grammatik tuzilishi.Ot va sifatlarni son va kelishik qо‘shimchalari 
jihatidan, ot va sonlarni moslay oladilar, sо‘zlarni shaxs-son jihatdan tuslay oladilar: 
Tovushlarning talaffuz. Tovshularni о‘zlashtirish jarayoni tugalanadi, nutq 
umuman olganda sof va aniq bо‘ladi, sо‘zlarni tovushlar bilan tо‘ldirish, boyitish, 
qofiya tanishga qiziqish oratdi.  
Fonematik idrok. Fonematik  eshituv yetarli darajada yaxshi rivojlangan sim 
– shim, tor – tur kabi sо‘zlarni ajrata oladi; topshirilgan tovushni sо‘zda mavjud yoki 
yо‘qligini aniqlay oladilar; sо‘zdagi oxirgi va birinchi tovshuni ajratib beradilar, 
ma’lum tovushga sо‘z topa oladilar; nutqning tempi, tebri va ovoz balandligini 
farqlaydilar. Lekin, sо‘zni yuqori darajada analiz va sintez qilish maxsus о‘qitishsiz 
rivojlanmaydi. 
Bog‘langan nutq. Tanish ertak, qisqa matn (shakl marta, о‘qib berilgan) ni 
gapirib bera oladilar, she’rlarni ifodali о‘qiydilar; rasm va syujetli rasmlar asosida 
hikoya tuza oladilar; kо‘rgan va eshitganlari haqida tо‘liq hikoya qilib bera oladilar; 
baxslashidilar, mulohaza yuritadilar, о‘z fikrlarini himoya qiladilar, dо‘stlarini 
ishontiradilar. 
Shartli etalonning asosiy vazifalari – tekshirish natijasida aniqlangan nutq 
holatini normadagi shartli etalon ma’lumotlari bilan solishtirish natijasida bolaning 
nuqsonli nutqi fazasini belgilash va unda til komponentlarining shakllanganlik 
darajasini baholash imkoniyati yaratiladi. 
 
 
Nazorat uchun savollar. 
1. 
So’zli nutq texnikasiga o’tish.  
2. 
Dastlabki bolalar leksikoni hususiyatlari: uning tarkibida guvrash 
komplekslarini mavjudligi, tovush-taqlidiy so’zlarni qo’llash. 
3. 
So’zni belgilash hususiyatlari bilan tanishish jarayoni: denotativ va 
signifikativ mazmunlarni shakllanishi.  
4. 
Bola nutqini til vositalari xarakteristikasi.   
Lug‘at boyligi.Hajmi 3000 gacha bо‘lgan sо‘z umulashtiruvchi tushunchalar (idish – tovoqlar, qiyim, mebel kabi) hosil bо‘ladi. Sifatni predmetlarning belgilari va sifatini kо‘p qо‘llaydilar: otlangan sifatlar bola nutqida hosil bо‘ladi. Nutqning grammatik tuzilishi.Ot va sifatlarni son va kelishik qо‘shimchalari jihatidan, ot va sonlarni moslay oladilar, sо‘zlarni shaxs-son jihatdan tuslay oladilar: Tovushlarning talaffuz. Tovshularni о‘zlashtirish jarayoni tugalanadi, nutq umuman olganda sof va aniq bо‘ladi, sо‘zlarni tovushlar bilan tо‘ldirish, boyitish, qofiya tanishga qiziqish oratdi. Fonematik idrok. Fonematik eshituv yetarli darajada yaxshi rivojlangan sim – shim, tor – tur kabi sо‘zlarni ajrata oladi; topshirilgan tovushni sо‘zda mavjud yoki yо‘qligini aniqlay oladilar; sо‘zdagi oxirgi va birinchi tovshuni ajratib beradilar, ma’lum tovushga sо‘z topa oladilar; nutqning tempi, tebri va ovoz balandligini farqlaydilar. Lekin, sо‘zni yuqori darajada analiz va sintez qilish maxsus о‘qitishsiz rivojlanmaydi. Bog‘langan nutq. Tanish ertak, qisqa matn (shakl marta, о‘qib berilgan) ni gapirib bera oladilar, she’rlarni ifodali о‘qiydilar; rasm va syujetli rasmlar asosida hikoya tuza oladilar; kо‘rgan va eshitganlari haqida tо‘liq hikoya qilib bera oladilar; baxslashidilar, mulohaza yuritadilar, о‘z fikrlarini himoya qiladilar, dо‘stlarini ishontiradilar. Shartli etalonning asosiy vazifalari – tekshirish natijasida aniqlangan nutq holatini normadagi shartli etalon ma’lumotlari bilan solishtirish natijasida bolaning nuqsonli nutqi fazasini belgilash va unda til komponentlarining shakllanganlik darajasini baholash imkoniyati yaratiladi. Nazorat uchun savollar. 1. So’zli nutq texnikasiga o’tish. 2. Dastlabki bolalar leksikoni hususiyatlari: uning tarkibida guvrash komplekslarini mavjudligi, tovush-taqlidiy so’zlarni qo’llash. 3. So’zni belgilash hususiyatlari bilan tanishish jarayoni: denotativ va signifikativ mazmunlarni shakllanishi. 4. Bola nutqini til vositalari xarakteristikasi.  
 
5. 
Bolalar tomonidan so’zlarni ma’nisini talqin etish  hususiyatlari, ularni 
semantizasiyasi usullari.  
6. 
To’g’ri va ko’chma ma’no: verbal assasiasiyalar rivojlanishi.  
7. 
So’zni leksik-grammatik variantlarini o’zlashtirish. 
 
5. Bolalar tomonidan so’zlarni ma’nisini talqin etish hususiyatlari, ularni semantizasiyasi usullari. 6. To’g’ri va ko’chma ma’no: verbal assasiasiyalar rivojlanishi. 7. So’zni leksik-grammatik variantlarini o’zlashtirish.