Nutqning grammatik qurilishini shakllantirishning nazariy asoslari.
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
17,0 KB
Nutqning grammatik qurilishini shakllantirishning nazariy asoslari.
REJA:
1.
So’zli nutq texnikasiga o’tish. Dastlabki bolalar leksikoni hususiyatlari:
uning tarkibida guvrash komplekslarini mavjudligi, tovush-taqlidiy so’zlarni
qo’llash.
2.
So’zni belgilash hususiyatlari bilan tanishish jarayoni: denotativ va
signifikativ mazmunlarni shakllanishi. Bola nutqini til vositalari xarakteristikasi.
3.
Bolalar tomonidan so’zlarni ma’nisini talqin etish hususiyatlari, ularni
semantizasiyasi usullari. To’g’ri va ko’chma ma’no: verbal assasiasiyalar
rivojlanishi. So’zni leksik-grammatik variantlarini o’zlashtirish.
Tayanch sо‘zlar: ovoz, xiqildoq, funksiya, otorinolaringologiya, diafragma,
traxeya, organik, fuksional, markaziy, pereferik, afoniya, disfoniya, fonosteni.
Psixologik adabiyotlarni tahlili, bolalarda birinchi nutqi funksiyasining
shakllanishi jarayoni, ya’ni hayotining dastlabki yetti yilida (tug‘ilishdan to
maktabgacha qadam qо‘yg‘uncha qadar) nutqni muloqat vositasi sifatida
о‘zlashtirish jarayonida uchta asosiy bosqich yuz beradi.
Birinchi bosqichda – bola ham atrofdagi kattalar nutqini tushunmaydi va о‘zi
ham gapira olmaydi, lekin bu bosqichda keyinchalik nutqni egallashni ta’minlab
beruvchi sharoit yaratiladi. Bu verbaldan oldingi bosqich hisoblanadi.
Ikkinchi bosqichda – nutqning umuman namoyon bо‘lmasligidan uning
paydo bо‘lishiga о‘tiladi. Bola kattalarning sodda iboralarini tushuna boshlaydi. Va
о‘zining dastlabki faol sо‘zlarini talaffuz qila boshlaydi. Bu nutqning namoyon
bо‘lishi bosqichdir.
Uchinchi bosqichda – esa yetti yoshgacha bо‘lgan keyingi barcha davrni
qamrab oladi, bunda bola nutqini egallagan bо‘ladi va atrofdagilar bilan muloqat
qilishi davrida uni turlicha va keng qо‘llay boshlaydi. Bu esa nutqiy muloqatning
rviojlanish bosqichi deb yuritiladi.
Nutqning rivojlanishi va yuzaga chiqishning har bir bosqichida juda kо‘p
sondagi va turlicha bо‘lgan omillar ta’siri kuzatiladi.
Nutq muloqat vositasi sifatida, uning jarayoni sifatida kommunikativ faoliyat
rivojlanishning ma’lum bosqichida yuzaga keladi. Uning yuzaga kelishi va
rivojlanishi muloqat qilish va bola hayotiy faoliyatidagi umumiy ehtiyojlar bilan
shartlanadi.
Verbal bо‘lmagan muloqat davri orasida о‘ziga xos о‘tish davri ajralib turadi,
bu jarayonda bola gapirsa ham bо‘ladi, lekin u ham sо‘zlarni ishlatishga intilmaydi.
Bola juda kо‘p haftalar davomida о‘z istagi bilan nutqiy muloqatga kirishmaydi,
balki nutqiy muloqatdan oldingi holat darajasida qoladi. Nima uchun bunday holat
yuz beradi, nutqni tushunuvchi va kerakli sо‘zlarni artikulyatsiyasini qaytaruvchi
bolaga gapirish uchun nima tо‘sqinlik qiladi. Faqatgina sherikning faolligi – katta
kishining undashi – bola uchun vaziyatni tо‘liq о‘zgariruvchi, uni nutqga undovchi
vaziyat hisoblanadi.
Bolada faol nuqtning yuzaga kelishi, unga kattalar tomonidan taklif
qilinayotgan о‘ziga xos hamkorlik darajasiga yetganligi yoki yetmaganligiga bog‘liq
bо‘ladi. Agar yetarli darajaga yetgan bо‘lsa, hayotning birinchi yili yakunida kichik
bola о‘zining kattalarga qaratilgan ilk sо‘zlarini talaffuz qiladi, key in esa necha
yillar davomida atrofdagi kishilar, dastlab kattalar bilan, ikki yoshdan sо‘ng esa
boshqa bolalar bilan о‘zaro harakat uchun verbal vositalardan foydalanish
qobiliyatini egallaydi.
Bolalarda nutqiy reaksiyannig uchta asosiy shakli mavjuddir:
Hamkor mavjud bо‘lmagandagi nutqiy reaksiya – bu nisbatan elementar
shaklidir.
Diolog – muloqatda ikki kishi faol: biri ikkinchisiga savol bilan murojaat
qiladi, boshqasi javob beradi va aksincha.
Monolog – bolalardan biri boshqalar oldiga gapiradi.
Nutqiy muloqatning nisbatan yuqori shakli – diologdir. U katta ahamiyatga
ega bо‘ladi, chunki, bolalarda ijtimoiy munosabatlarni rivojlanishiga sababchi
bо‘ladi.
Diolog natijasida bir bola boshqa bolani о‘yinga, mashg‘ulotga jalb etadi, u
bilan aloqa о‘rnatadi. Afsuski, kо‘pincha hattoki yaxshi gapiruvchi bolaga yomon
kirishlariga guvoh bо‘lishga tо‘g‘ri keladi. Bunga juda jiddiy qarashga tо‘g‘ri
keladi, chunki agar muloqatga qobiliyat amalda rivojlanmasa, u keyinchalik ham
yetarli bо‘lmay qoladi.
Nutq nuqsonini aniq tushunish uchun normadagi nutqiy rivojlanishning
butun yо‘nalishini ketma – ket, aniq tasavvur etish kerak bо‘ladi. Nutqiy
rivojlanishning har bir bosqichni aniq tasavvur qilish, bu jarayondagi u yoki bu
nuqsonini о‘z vaqtida anglash uchun “sifatli о‘sishining har biriga e’tibor berish
kerak”.
Tadqiqotchilar bolalarda nutqning shakllanishi bosqichning miqdorini
ajratadilar, ularni turlicha nomlaydilar.
G.L.Rozengrad Pupko nutqiy rivojlanishida ikki bosqichni: tayyorlov (ikki
yoshga qadar) va nutqni mustaqil bayon etish bosqichlarini ajaratadi.
A.N.Leontev bolalarda nutq shakllanishning tо‘rt bosqichini aniqlagan:
1 - bosqich – tayyorlov; bir yoshga qadar
2 - bosqich – maktabgacha yosh davriga qadar bо‘lgan bosqich tilni dastlabki
egallash bosqichi; uch yoshga qadar
3 - bosqich – maktabgacha yosh bosqichi; yetti yoshga qadar
4 chi bosqich – maktab bosqichi.
Bolalarning nutqiy rivojlanishning qonuniyatlarini bilish nutq nuqsonlarini
tо‘g‘ri tashxis etish uchun muhimdir. “Uch yoshli bolani tovushlar talaffuzidagi
kamchiliklarini bartaraf etish uchun logopedga yо‘llash kerak emas, chunki normal
nutqiy rivojlanishda ham bu yoshdagi bolaga ayrim tovshularni xato talaffuz qilish
odatiy xolat” hisoblanadi. Ontogenez jarayonida bolalar nutqi rivojlanishning
qonuniyatlarini bilish, bolalar bilan korreksion tarbiyaviy ishlarni barchasini tо‘g‘ri
tashkil etish uchun muhimdir.
Nutqnnig rivojlanishi jarayoni hali tugalanmagan yoshda (2 yoshu 6 oy
– 5 yosh) mutaxassis bola nutqida nimalar shaklanib bо‘lgan kerakligining nimalar
endi rivojlanayotganligini, qaysi holatlar yaqin vaqt davomida umuman
kuzatilmasligining chegerasini о‘rnatib olishi kerak. Kichik yoshdagi bolaning
nutqiy faoliyatini bunday tahlil qilish va baholashni normal nutqiy rivojlanishda
bolalar nutqnnig shakllanishi haqidagi aniq ma’lumotlarga ega bо‘lmay turib amalga
oshirib bо‘lmaydi.
Nutqning rivojlanishni lingvistik jihatdan chizg‘ichli shaklda quyidagicha
tasvirlash mumkin: qiyqiriqlar – gugulash, bо‘g‘inlarni talaffuz qilish, sо‘zlarni
talaffuz qilish, sо‘z birikmalari, gap, bog‘langan nutq.
•
Qiyqiriqlar о‘z о‘zidan yuz beradi- tug‘ilgandan 2 oylikka qadar;
•
Gugulash о‘z о‘zidan yuz bermaydi, uning namoyon bо‘lishi bolaning
kattalar bilan muloqati bilan bog‘liqdir – 2 oydan 5 – 7 oygacha;
•
Bо‘g‘inlarni talaffuz qilish uning davomiyligi 16 – 20 haftalikdan 30
haftallika qadar (4 – 7,5 oylik);
•
Sо‘zlarni talaffuz qilish – sо‘zlardan foydalanish bо‘g‘inlarni talaffuz
qilish bilan hamkorlikda davom etadi. 11,12 oylik;
•
Sо‘z birikmalarning talaffuz qilinishi ikki va uch bо‘g‘inli sо‘zlarni
о‘zlashtirib olgach yuz beradi 1 yoyoshu 7 oylikdan 1 yoshu 9 oyllikka qadar;
•
Gaplarni qо‘llash kо‘rgazmali ayni vaziyat sharoitida 2 yoshdan, 2
yoshu 6 oylikdan – qayerda, qayerga, 3 yoshdan – nimaga qachon savollarini bera
boshlaydi;
•
Bog‘langan nutq -3 yoshdan boshlab qisqa hikoyalarni hikoya qilish,
she’rlar, ashulalar yodlash orqali namoyon bо‘ladi, asta – sekinlik bilan rasmlar
asosida mustaqil ravishda hikoyalar tuzishga о‘tiladi, 4 yoshdan boshlab
о‘yinchoqlar tasvirlanadi, 5 yoshdan kontekst nutq elementlarini egallaydi.
5 yoshdagi bolalar nutqining tuzilish komponentlariga chuqurroq tо‘xtalib
о‘tamiz.
Iborali nutq.Sodda keng tarqalgan gaplar, murakkab bog‘liqlikdagi 10 ta
sо‘zdan iborat bо‘lgan gaplarni qо‘llay oladilar.
Nutqni tushunish.О‘zlariga qaratilgan nutqning ma’nosini tushunadilar,
atrofdagilar nutqni e’tibor bilan tinglay oladilar.
Lug‘at boyligi.Hajmi 3000 gacha bо‘lgan sо‘z umulashtiruvchi tushunchalar
(idish – tovoqlar, qiyim, mebel kabi) hosil bо‘ladi. Sifatni predmetlarning belgilari
va sifatini kо‘p qо‘llaydilar: otlangan sifatlar bola nutqida hosil bо‘ladi.
Nutqning grammatik tuzilishi.Ot va sifatlarni son va kelishik qо‘shimchalari
jihatidan, ot va sonlarni moslay oladilar, sо‘zlarni shaxs-son jihatdan tuslay oladilar:
Tovushlarning talaffuz. Tovshularni о‘zlashtirish jarayoni tugalanadi, nutq
umuman olganda sof va aniq bо‘ladi, sо‘zlarni tovushlar bilan tо‘ldirish, boyitish,
qofiya tanishga qiziqish oratdi.
Fonematik idrok. Fonematik eshituv yetarli darajada yaxshi rivojlangan sim
– shim, tor – tur kabi sо‘zlarni ajrata oladi; topshirilgan tovushni sо‘zda mavjud yoki
yо‘qligini aniqlay oladilar; sо‘zdagi oxirgi va birinchi tovshuni ajratib beradilar,
ma’lum tovushga sо‘z topa oladilar; nutqning tempi, tebri va ovoz balandligini
farqlaydilar. Lekin, sо‘zni yuqori darajada analiz va sintez qilish maxsus о‘qitishsiz
rivojlanmaydi.
Bog‘langan nutq. Tanish ertak, qisqa matn (shakl marta, о‘qib berilgan) ni
gapirib bera oladilar, she’rlarni ifodali о‘qiydilar; rasm va syujetli rasmlar asosida
hikoya tuza oladilar; kо‘rgan va eshitganlari haqida tо‘liq hikoya qilib bera oladilar;
baxslashidilar, mulohaza yuritadilar, о‘z fikrlarini himoya qiladilar, dо‘stlarini
ishontiradilar.
Shartli etalonning asosiy vazifalari – tekshirish natijasida aniqlangan nutq
holatini normadagi shartli etalon ma’lumotlari bilan solishtirish natijasida bolaning
nuqsonli nutqi fazasini belgilash va unda til komponentlarining shakllanganlik
darajasini baholash imkoniyati yaratiladi.
Nazorat uchun savollar.
1.
So’zli nutq texnikasiga o’tish.
2.
Dastlabki bolalar leksikoni hususiyatlari: uning tarkibida guvrash
komplekslarini mavjudligi, tovush-taqlidiy so’zlarni qo’llash.
3.
So’zni belgilash hususiyatlari bilan tanishish jarayoni: denotativ va
signifikativ mazmunlarni shakllanishi.
4.
Bola nutqini til vositalari xarakteristikasi.
5.
Bolalar tomonidan so’zlarni ma’nisini talqin etish hususiyatlari, ularni
semantizasiyasi usullari.
6.
To’g’ri va ko’chma ma’no: verbal assasiasiyalar rivojlanishi.
7.
So’zni leksik-grammatik variantlarini o’zlashtirish.