OCHIQ IQTISODIYOTDA MAKROIQTISODIY SIYOSAT VA MANDELL FLEMING MODELI

Yuklangan vaqt

2024-11-19

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

21

Faytl hajmi

146,5 KB


 
 
 
 
 
 
 
OCHIQ IQTISODIYOTDA MAKROIQTISODIY SIYOSAT VA MANDELL 
FLEMING MODELI 
 
 
 
Reja: 
16.1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari. 
16.2 Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli. 
16.3 Qayd etilgan valuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat. 
16.4  Erkin suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat. 
Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari. 
Bundan oldingi boblarda ko‘rdikki, dunyoning hech bir mamlakati tashqi 
iqtisodiy aloqalar va munosabatlardan uzilgan holatda emas. Shu sababli to‘liq 
makroiqtisodiy model o‘zida ham ichki, ham tashqi bozorlarda amalga 
oshirilayotgan operatsiyalarni majassam etishi lozim. To‘liq makroiqtisodiy model-
ochiq iqtisodiyot modelidir. 
Ochiq iqtisodiyot- shunday iqtisodiyotki, u: 
a) 
 mamlakat ishlab chiqarayotgan tovarlari va xizmatlarining ma’lum bir 
qismini eksport va import qilishini; 
b) 
 mamlakat jahon moliya bozorlarida kredit olishi va kredit berishini 
anglatadi. 
Agar yopiq iqtisodiyot sharoitida barcha ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlar 
ushbu mamlakat ichkarisida sotilsa va barcha xarajatlar uch qismga: iste’mol, 
investitsiya va davlat xarajatlariga bo‘linsa, ochiq iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan 
OCHIQ IQTISODIYOTDA MAKROIQTISODIY SIYOSAT VA MANDELL FLEMING MODELI Reja: 16.1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari. 16.2 Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli. 16.3 Qayd etilgan valuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat. 16.4 Erkin suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari. Bundan oldingi boblarda ko‘rdikki, dunyoning hech bir mamlakati tashqi iqtisodiy aloqalar va munosabatlardan uzilgan holatda emas. Shu sababli to‘liq makroiqtisodiy model o‘zida ham ichki, ham tashqi bozorlarda amalga oshirilayotgan operatsiyalarni majassam etishi lozim. To‘liq makroiqtisodiy model- ochiq iqtisodiyot modelidir. Ochiq iqtisodiyot- shunday iqtisodiyotki, u: a) mamlakat ishlab chiqarayotgan tovarlari va xizmatlarining ma’lum bir qismini eksport va import qilishini; b) mamlakat jahon moliya bozorlarida kredit olishi va kredit berishini anglatadi. Agar yopiq iqtisodiyot sharoitida barcha ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlar ushbu mamlakat ichkarisida sotilsa va barcha xarajatlar uch qismga: iste’mol, investitsiya va davlat xarajatlariga bo‘linsa, ochiq iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan  
 
mahsulotning sezilarli qismi chet elga eksport qilinadi. Bunda ishlab chiqarilgan 
mahsulotlarga xarajatlarga to‘rtinchi unsur sifatida mamlakatda ishlab chiqarilgan 
tovarlar va xizmatlarning eksporti (chet elliklarning mamlakatimizda ishlab 
chiqarilgan tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilgan xarajatlari) ham kiritiladi. 
Kichik ochiq iqtisodiyot va katta ochiq iqtisodiyot o‘zaro farqlanadi. Kichik ochiq 
iqtisodiyot-katta bo‘lmagan mamlakat iqtisodiyotidir. Kichik ochiq iqtisodiyot 
modeli kapital harakati schyoti va joriy operatsiyalar schyotini o‘z ichiga oladi. 
Bunday iqtisodiyot jahon bozorida katta ulushga ega emas va jahon foiz stavkasiga 
amalda ta’sir 
ko‘rsata olmaydi. Kichik ochiq iqtisodiyot jamg‘armalari va investitsiyalari-jahon 
jamg‘armalari va investitsiyalarining juda kichik miqdorini tashkil etganligi sababli 
jahon moliyaviy bozorlaridagi shart- sharoitlarga ko‘ra belgilangan jahon foiz stavkasi 
bu iqtisodiyotda belgilab berilgan (ekzogen) ko‘rsatkich sifatida qabul qilinadi. 
Katta ochiq iqtisodiyot-ko‘lami yirikligi sababli foiz stavkasi mamlakatning 
ichida ro‘y berayotgan jarayonlarning jiddiy ta’sirida shakllanadigan iqtisodiyotdir. 
Katta ochiq iqtisodiyot- jahon jamg‘armalari va investitsiyalarining katta 
qismiga egalik qilayotan yirik mamlakat (AQSh, XXR, Germaniya, Yaponiya, 
Rossiya va boshq.) iqtisodiyotidir. Bunday mamlakatlar jahon moliya stavkasiga ta’sir 
ko‘rsata oladi. 
Ochiq iqtisodiyotning asosiy ko‘rsatkichlari quyidagilardir: 
a) 
 YaIMdagi tashqi savdo kvotasi; 
b) 
 ishlab chiqarish hajmidagi eksport ulushi; 
g) iste’mol tarkibidagi importning ulushi; 
d) investitsiyalar hajmidani xorijiy investitsiyalarning ulushi. 
Iqtisodiyotning ochiqligi darajasi odatda mamlakatning tashqi savdosi hajmiga 
yoki hukumatning siyosiy liniyasiga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, Buyuk Britaniya 
iqtisodiyoti nisbatan ochiq hisoblanadi, chunki u tashqi savdoga juda bog‘langan. 
AQSh iqtisodiyoti esa nisbatan yopiqdir, chunki tashqi savdo uning rivojlanishi uchun 
hal etuvchi rol o‘ynamaydi. 
Ochiq iqtisodiyot xalqaro hisob-kitoblarda xorijiy valutadan foydalanishni 
mahsulotning sezilarli qismi chet elga eksport qilinadi. Bunda ishlab chiqarilgan mahsulotlarga xarajatlarga to‘rtinchi unsur sifatida mamlakatda ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlarning eksporti (chet elliklarning mamlakatimizda ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilgan xarajatlari) ham kiritiladi. Kichik ochiq iqtisodiyot va katta ochiq iqtisodiyot o‘zaro farqlanadi. Kichik ochiq iqtisodiyot-katta bo‘lmagan mamlakat iqtisodiyotidir. Kichik ochiq iqtisodiyot modeli kapital harakati schyoti va joriy operatsiyalar schyotini o‘z ichiga oladi. Bunday iqtisodiyot jahon bozorida katta ulushga ega emas va jahon foiz stavkasiga amalda ta’sir ko‘rsata olmaydi. Kichik ochiq iqtisodiyot jamg‘armalari va investitsiyalari-jahon jamg‘armalari va investitsiyalarining juda kichik miqdorini tashkil etganligi sababli jahon moliyaviy bozorlaridagi shart- sharoitlarga ko‘ra belgilangan jahon foiz stavkasi bu iqtisodiyotda belgilab berilgan (ekzogen) ko‘rsatkich sifatida qabul qilinadi. Katta ochiq iqtisodiyot-ko‘lami yirikligi sababli foiz stavkasi mamlakatning ichida ro‘y berayotgan jarayonlarning jiddiy ta’sirida shakllanadigan iqtisodiyotdir. Katta ochiq iqtisodiyot- jahon jamg‘armalari va investitsiyalarining katta qismiga egalik qilayotan yirik mamlakat (AQSh, XXR, Germaniya, Yaponiya, Rossiya va boshq.) iqtisodiyotidir. Bunday mamlakatlar jahon moliya stavkasiga ta’sir ko‘rsata oladi. Ochiq iqtisodiyotning asosiy ko‘rsatkichlari quyidagilardir: a) YaIMdagi tashqi savdo kvotasi; b) ishlab chiqarish hajmidagi eksport ulushi; g) iste’mol tarkibidagi importning ulushi; d) investitsiyalar hajmidani xorijiy investitsiyalarning ulushi. Iqtisodiyotning ochiqligi darajasi odatda mamlakatning tashqi savdosi hajmiga yoki hukumatning siyosiy liniyasiga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, Buyuk Britaniya iqtisodiyoti nisbatan ochiq hisoblanadi, chunki u tashqi savdoga juda bog‘langan. AQSh iqtisodiyoti esa nisbatan yopiqdir, chunki tashqi savdo uning rivojlanishi uchun hal etuvchi rol o‘ynamaydi. Ochiq iqtisodiyot xalqaro hisob-kitoblarda xorijiy valutadan foydalanishni  
 
ko‘zda tutadi. U to‘lov balansida, xususan joriy operatsiyalar balansi va kapital 
harakati balansida o‘z aksini topadi. 
Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli 
Ichki muvozanat- inflatsiya jarayonlari mavjud bo‘lmagan (yoki uning barqaror 
past darajasidagi) to‘liq bandlik sharoitida talab va taklifning balanslashganligidir. 
Qisqa muddatli davrda ichki muvozanat muammosi, birinchi navbatda, budjet-
soliq va pul-kredit siyosati vositasida yalpi talabni tartibga solish orqali ta’minlanadi.
ko‘zda tutadi. U to‘lov balansida, xususan joriy operatsiyalar balansi va kapital harakati balansida o‘z aksini topadi. Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli Ichki muvozanat- inflatsiya jarayonlari mavjud bo‘lmagan (yoki uning barqaror past darajasidagi) to‘liq bandlik sharoitida talab va taklifning balanslashganligidir. Qisqa muddatli davrda ichki muvozanat muammosi, birinchi navbatda, budjet- soliq va pul-kredit siyosati vositasida yalpi talabni tartibga solish orqali ta’minlanadi. 6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 
4 
 
 
Tashqi muvozanat qayd qilingan, yoki suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida 
to‘lov balansining nolga teng qoldig‘ini ta’minlab turilishni anglatadi. Alohida 
holatlarda bu muammo ikki o‘zaro mustaqil qismga bo‘linadi: 
a) 
 joriy operatsiyalar balansining belgilangan holatini ta’minlab turish; 
b) 
 valuta zahiralarining aniq belgilangan miqdorini saqlab turish. 
Tashqi va ichki muvozanatni ta’minlab turish usullari bir xil: budjet- 
soliq va pul-kredit siyosati. Ayrim hollarda mustaqil usul sifatida almashinuv kursi 
siyosati ham ajratib ko‘rsatiladi. 
Tashqi muvozanatni ta’minlash kapital harakatining mobilligi (mamlakatlararo 
kapital quyilishi jarayonining ichki foiz stavkasining jahon foiz stavkasiga nisbatan 
o‘zgarishiga javoban keskinlashuvi) sababli murakkablashadi. 
Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash muammosi tovar, pul va valuta 
bozorlarining amal qilishiga ta’luqlidir. 
Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash makroiqtisodiy tartibga solishning 
muhim muammosi sifatida yuzaga chiqadi, chunki u ichki va tashqi 
o‘zgaruvchilarning bir-biriga o‘zaro ta’sirini va qayta ta’sirini ko‘zda tutishni talab 
etadi. 
Ochiq iqtisodiyotda iqtisodiy siyosat tahlili Mandell-Fleming modeliga 
asoslangan holda amalga oshiriladi. Bu model qisqa muddatda iqtisodiyotni 
muvozanatlashtirishni ifodalaydi va kichik ochiq iqtisodiyot uchun IS-LM 
modelining modifikatsiya qilingan shakli hisoblanadi. Ikkala model ham baholarning 
o‘zgarmasligini nazarda tutadi va yalpi talab hajmining o‘zgarishi sabablarini 
tushuntiradi. Ular o‘rtasidagi asosiy farq shundaki, IS-LM modeli-yopiq iqtisodiyot 
modeli, Mandell- Fleming modeli esa ochiq iqtisodiyot modeli ekanligidadir.106 
Ichki va tashqi muvozanat muammosi, ko‘pincha, IS-LM modelining 
modifikatsiya qilingan shakli vositasida, unga uchinchi- BB egri chizig‘i qo‘shilib 
tahlil qilinadi. BB egri chizig‘i to‘lov balansining muvozanatli darajasini tasvirlaydi. 
Model ham qayd qilingan, ham erkin suzib yuruvchi valuta kursi rejimlari uchun va 
kapital mobilligining turli darajalariga moslab tuziladi. 
Bir vaqtning o‘zida ichki va tashqi muvozanatga erishish muammosini quyidagi 
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 4 Tashqi muvozanat qayd qilingan, yoki suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida to‘lov balansining nolga teng qoldig‘ini ta’minlab turilishni anglatadi. Alohida holatlarda bu muammo ikki o‘zaro mustaqil qismga bo‘linadi: a) joriy operatsiyalar balansining belgilangan holatini ta’minlab turish; b) valuta zahiralarining aniq belgilangan miqdorini saqlab turish. Tashqi va ichki muvozanatni ta’minlab turish usullari bir xil: budjet- soliq va pul-kredit siyosati. Ayrim hollarda mustaqil usul sifatida almashinuv kursi siyosati ham ajratib ko‘rsatiladi. Tashqi muvozanatni ta’minlash kapital harakatining mobilligi (mamlakatlararo kapital quyilishi jarayonining ichki foiz stavkasining jahon foiz stavkasiga nisbatan o‘zgarishiga javoban keskinlashuvi) sababli murakkablashadi. Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash muammosi tovar, pul va valuta bozorlarining amal qilishiga ta’luqlidir. Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash makroiqtisodiy tartibga solishning muhim muammosi sifatida yuzaga chiqadi, chunki u ichki va tashqi o‘zgaruvchilarning bir-biriga o‘zaro ta’sirini va qayta ta’sirini ko‘zda tutishni talab etadi. Ochiq iqtisodiyotda iqtisodiy siyosat tahlili Mandell-Fleming modeliga asoslangan holda amalga oshiriladi. Bu model qisqa muddatda iqtisodiyotni muvozanatlashtirishni ifodalaydi va kichik ochiq iqtisodiyot uchun IS-LM modelining modifikatsiya qilingan shakli hisoblanadi. Ikkala model ham baholarning o‘zgarmasligini nazarda tutadi va yalpi talab hajmining o‘zgarishi sabablarini tushuntiradi. Ular o‘rtasidagi asosiy farq shundaki, IS-LM modeli-yopiq iqtisodiyot modeli, Mandell- Fleming modeli esa ochiq iqtisodiyot modeli ekanligidadir.106 Ichki va tashqi muvozanat muammosi, ko‘pincha, IS-LM modelining modifikatsiya qilingan shakli vositasida, unga uchinchi- BB egri chizig‘i qo‘shilib tahlil qilinadi. BB egri chizig‘i to‘lov balansining muvozanatli darajasini tasvirlaydi. Model ham qayd qilingan, ham erkin suzib yuruvchi valuta kursi rejimlari uchun va kapital mobilligining turli darajalariga moslab tuziladi. Bir vaqtning o‘zida ichki va tashqi muvozanatga erishish muammosini quyidagi 5 
 
 
yondoshuv asosida ko‘rib chiqamiz (20.1- rasm). 
 
 
20.1- 
rasmda koordinata o‘qlarida ichki va tashqi muvozanatga erishishni 
ta’minlashni ko‘zda tutuvchi siyosatning ikki instrumenti- davlat xarajatlari darajasi 
(G) va foiz stavkasi (R) berilgan. 
BB egri chizig‘i davlat xarajatlari(G) va foiz stavkasi (R)ning tashqi balans 
(BP=0)ni ta’minlovchi turli kombinatsiyalarini aks ettiradi. 
BB egri chizig‘i ijobiy egilishga ega bo‘lib, bu quyidagilar bilan izohlanadi: 
Aytaylik, E nuqtasida ichki va tashqi muvozanat ta’minlangan bo‘lsin. Davlat 
xarajatlari E nuqtadan S nuqtaga qadar o‘sishi daromadlar va importning oshishini 
keltirib chiqaradi. Natijada savdo balansi taqchilligi (BP<0)ro‘y beradi. 
To‘lov balansining taqchilligini bartaraf etish uchun davlat cheklovchi pul-kredit 
siyosati vositasida kapital harakati balansining ijobiy qoldig‘ini ta’minlash choralarini 
ko‘radi. Masalan, foiz stavkasining oshirilishi mamlakatga kapital harakati 
balansining (joriy operatsiyalar balansining manfiy qoldig‘ini qoplaydigan hajmdagi) 
ijobiy qoldig‘ini ta’minlashga etarli hajmda xorijiy kapitalning oqib kelishini 
rag‘batlantiradi. Natijada to‘lov balansi qoldig‘i (BB egri chizig‘ining S nuqtasida) 
0ga tenglashadi. 
Aynan tashqi balansga erishish maqsadida G va R o‘zgarishlarining ana shunday 
kombinatsiyasi mavjudligi BB egri chizig‘ining ijobiy egilishini aks ettiradi. 
 
20.1-rasm.Tashqi muvozanatga erishish mexanizmi 
5 yondoshuv asosida ko‘rib chiqamiz (20.1- rasm). 20.1- rasmda koordinata o‘qlarida ichki va tashqi muvozanatga erishishni ta’minlashni ko‘zda tutuvchi siyosatning ikki instrumenti- davlat xarajatlari darajasi (G) va foiz stavkasi (R) berilgan. BB egri chizig‘i davlat xarajatlari(G) va foiz stavkasi (R)ning tashqi balans (BP=0)ni ta’minlovchi turli kombinatsiyalarini aks ettiradi. BB egri chizig‘i ijobiy egilishga ega bo‘lib, bu quyidagilar bilan izohlanadi: Aytaylik, E nuqtasida ichki va tashqi muvozanat ta’minlangan bo‘lsin. Davlat xarajatlari E nuqtadan S nuqtaga qadar o‘sishi daromadlar va importning oshishini keltirib chiqaradi. Natijada savdo balansi taqchilligi (BP<0)ro‘y beradi. To‘lov balansining taqchilligini bartaraf etish uchun davlat cheklovchi pul-kredit siyosati vositasida kapital harakati balansining ijobiy qoldig‘ini ta’minlash choralarini ko‘radi. Masalan, foiz stavkasining oshirilishi mamlakatga kapital harakati balansining (joriy operatsiyalar balansining manfiy qoldig‘ini qoplaydigan hajmdagi) ijobiy qoldig‘ini ta’minlashga etarli hajmda xorijiy kapitalning oqib kelishini rag‘batlantiradi. Natijada to‘lov balansi qoldig‘i (BB egri chizig‘ining S nuqtasida) 0ga tenglashadi. Aynan tashqi balansga erishish maqsadida G va R o‘zgarishlarining ana shunday kombinatsiyasi mavjudligi BB egri chizig‘ining ijobiy egilishini aks ettiradi. 20.1-rasm.Tashqi muvozanatga erishish mexanizmi 6 
 
 
BB egri chizig‘idan pastda va o‘ngda joylashgan nuqtalar to‘lov balansi 
taqchilligini aks ettiradi. BB egri chizig‘idan yuqorida va chapda joylashgan har 
qanday nuqta to‘lov balansining, qat’iy budjet-soliq va pul-kredit siyosati bilan 
ta’minlanadigan ijobiy (musbat) qoldig‘ini aks ettiradi. 
To‘liq bandlilik, potensial ishlab chiqarish hajmi va inflatsiya jarayonlarining 
mavjud emasligi bilan xarakterlanadigan ichki muvozanatni 20.2-rasm ko‘rinishida 
tasvirlash mumkin. 
 
Aytaylik E nuqtada ham ichki, ham tashqi muvozanat ta’minlansin. Agar davlat 
xarajatlari G o‘ssa, daromad multiplikativ samara bilan E dan A ga qadar ko‘payadi. 
Daromad muvozanat (E) nuqtasidan ortiqcha talab holatiga (A) o‘sishi natijasida 
ortiqcha daromad inflatsion bosimni yuzaga keltiradi. Ichki muvozanatni tiklash 
uchun talabni kamaytirish maqsadida foiz stavkasi R ni ko‘tarish orqali pul massasini 
kamaytirish talab etiladi. 20.2.-rasmda bu holat A nuqtadan D nuqtaga qadar siljishi 
ko‘rinishida aks etadi. Bu nuqtada daromad resurslarning to‘liq bandliligiga mos 
keladi, ichki muvozanat esa tiklanadi. O‘z navbatid, G va R ning ichki muvozanatni 
ta’minlovchi kombinatsiyalari ijobiy egilishga ega YY egri chizig‘ini yuzaga 
keltiradi. 
YY egri chizig‘idan o‘ngda va quyida joylashgan nuqtalar ortiqcha talabni aks 
ettiradi. YY egri chiziqdan chapda va yuqorida joylashgan nuqtalar ortiqcha taklifni 
aks ettiradi. Bu nuqtalarda talab kamayadi va foiz stavkasi o‘sadi. 
 
20.2-rasm. Ichki muvozanatga erishish mexanizmi. 
6 BB egri chizig‘idan pastda va o‘ngda joylashgan nuqtalar to‘lov balansi taqchilligini aks ettiradi. BB egri chizig‘idan yuqorida va chapda joylashgan har qanday nuqta to‘lov balansining, qat’iy budjet-soliq va pul-kredit siyosati bilan ta’minlanadigan ijobiy (musbat) qoldig‘ini aks ettiradi. To‘liq bandlilik, potensial ishlab chiqarish hajmi va inflatsiya jarayonlarining mavjud emasligi bilan xarakterlanadigan ichki muvozanatni 20.2-rasm ko‘rinishida tasvirlash mumkin. Aytaylik E nuqtada ham ichki, ham tashqi muvozanat ta’minlansin. Agar davlat xarajatlari G o‘ssa, daromad multiplikativ samara bilan E dan A ga qadar ko‘payadi. Daromad muvozanat (E) nuqtasidan ortiqcha talab holatiga (A) o‘sishi natijasida ortiqcha daromad inflatsion bosimni yuzaga keltiradi. Ichki muvozanatni tiklash uchun talabni kamaytirish maqsadida foiz stavkasi R ni ko‘tarish orqali pul massasini kamaytirish talab etiladi. 20.2.-rasmda bu holat A nuqtadan D nuqtaga qadar siljishi ko‘rinishida aks etadi. Bu nuqtada daromad resurslarning to‘liq bandliligiga mos keladi, ichki muvozanat esa tiklanadi. O‘z navbatid, G va R ning ichki muvozanatni ta’minlovchi kombinatsiyalari ijobiy egilishga ega YY egri chizig‘ini yuzaga keltiradi. YY egri chizig‘idan o‘ngda va quyida joylashgan nuqtalar ortiqcha talabni aks ettiradi. YY egri chiziqdan chapda va yuqorida joylashgan nuqtalar ortiqcha taklifni aks ettiradi. Bu nuqtalarda talab kamayadi va foiz stavkasi o‘sadi. 20.2-rasm. Ichki muvozanatga erishish mexanizmi. 7 
 
 
20.2- 
rasmdan ko‘rinib turibdiki BB egri chizig‘i YY egri chizig‘iga 
nisbatan yotiqroq. BB egri chizig‘ining tikligi kapital mobilligi bilan belgilanadi. 
Kapital qanchalik harakatchan bo‘lsa joriy operatsiyalar schyotininng taqchilligini 
moliyalashtirish uchun zarur bo‘lgan kapitalning oqib kelishini rag‘batlantiruvchi foiz 
stavkasi R shunchalik kam miqdorga o‘sadi. Bunda BB egri chizig‘i yotiqroq bo‘ladi. 
Kapital kamroq harakatchanligi sharoitida BB egri chizig‘i tikroq ko‘rinishni 
oladi. Ammo kapitalning nisbatan kamorq mobilligi sharoitida ham BB egri chizig‘i 
YY egri chizig‘idan ko‘ra tikroq bo‘lmaydi. BB egri chizig‘ining tikligi kapitalning 
mobilligi 0 ga teng bo‘lgan sharoitda YY egri chizig‘i tikligiga tenglashadi. Boshqa 
barcha holatlarda YY egri chizig‘i BB egri chizig‘iga nisbatan tik bo‘ladi. 
Shunday qilib fiskal va monetar siyosatni qo‘shib olib borish ichki va tashqi 
muvozanatni ta’minlash imkonini beradi. Navbatdagi muammo - fiskal va monetar 
siyosatning ichki va tashqi muvozanatga ta’siri darajasini aniqlashdir. Bu nazariy 
masalani yechishga Robert Mandell va Markus Fleming urinib ko‘rinishgan. 
Mandell-Fleming modeli kichik ochiq iqtisodiyot modeli bo‘lib qayd qilingan 
va suzib yuruvchi valuta kurslari sharoitida iqtisodiy siyosatning turldi ko‘rinishlarini 
amalga oshirish natijalarini baholash maqsadida qo‘llaniladi. 
Mandell-Fleming modeli milliy iqtisodiyotning jahon bozoridagi hissasi kichik 
va shu sababli uni rivojlantirishning asosiy parametrlari jahon bozori tomonidan, ya’ni 
tashqaridan belgilab beriladi degan shartga asoslanadi. 
Bu model XX asrning 60-yillarida ishlab chiqilgan bo‘lib baholarning 
barqarorligini ko‘zda tutadi va 
yalpi 
daromadning 
tebranishlari sabablarini tushuntirib beradi. 
Bu modelga ko‘ra iqtisodiyotning amal qilishi valutalarning almashinuv kursi 
tizimiga bog‘liq. 
Mandell-Fleming modeli uchta tenglamani o‘z ichiga oladi: 
1) 
 Y+C(Y-T)+I(r)+G+Xn(e), IS; 
2) 
 M/P=L(r,Y),LM; 
3) 
 r = r* 
Birinchi tenglama- tovar bozorini, ikkinchi tenglama -pul bozorini, uchinchi 
7 20.2- rasmdan ko‘rinib turibdiki BB egri chizig‘i YY egri chizig‘iga nisbatan yotiqroq. BB egri chizig‘ining tikligi kapital mobilligi bilan belgilanadi. Kapital qanchalik harakatchan bo‘lsa joriy operatsiyalar schyotininng taqchilligini moliyalashtirish uchun zarur bo‘lgan kapitalning oqib kelishini rag‘batlantiruvchi foiz stavkasi R shunchalik kam miqdorga o‘sadi. Bunda BB egri chizig‘i yotiqroq bo‘ladi. Kapital kamroq harakatchanligi sharoitida BB egri chizig‘i tikroq ko‘rinishni oladi. Ammo kapitalning nisbatan kamorq mobilligi sharoitida ham BB egri chizig‘i YY egri chizig‘idan ko‘ra tikroq bo‘lmaydi. BB egri chizig‘ining tikligi kapitalning mobilligi 0 ga teng bo‘lgan sharoitda YY egri chizig‘i tikligiga tenglashadi. Boshqa barcha holatlarda YY egri chizig‘i BB egri chizig‘iga nisbatan tik bo‘ladi. Shunday qilib fiskal va monetar siyosatni qo‘shib olib borish ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash imkonini beradi. Navbatdagi muammo - fiskal va monetar siyosatning ichki va tashqi muvozanatga ta’siri darajasini aniqlashdir. Bu nazariy masalani yechishga Robert Mandell va Markus Fleming urinib ko‘rinishgan. Mandell-Fleming modeli kichik ochiq iqtisodiyot modeli bo‘lib qayd qilingan va suzib yuruvchi valuta kurslari sharoitida iqtisodiy siyosatning turldi ko‘rinishlarini amalga oshirish natijalarini baholash maqsadida qo‘llaniladi. Mandell-Fleming modeli milliy iqtisodiyotning jahon bozoridagi hissasi kichik va shu sababli uni rivojlantirishning asosiy parametrlari jahon bozori tomonidan, ya’ni tashqaridan belgilab beriladi degan shartga asoslanadi. Bu model XX asrning 60-yillarida ishlab chiqilgan bo‘lib baholarning barqarorligini ko‘zda tutadi va yalpi daromadning tebranishlari sabablarini tushuntirib beradi. Bu modelga ko‘ra iqtisodiyotning amal qilishi valutalarning almashinuv kursi tizimiga bog‘liq. Mandell-Fleming modeli uchta tenglamani o‘z ichiga oladi: 1) Y+C(Y-T)+I(r)+G+Xn(e), IS; 2) M/P=L(r,Y),LM; 3) r = r* Birinchi tenglama- tovar bozorini, ikkinchi tenglama -pul bozorini, uchinchi 8 
 
 
tenglama esa ichki foiz stavkasi (r) jahon foiz stavkasi (r*) darajasi bilan belgilanishini 
anglatadi. 
Modelda uchta endogen o‘zgaruvchilar: Y, r va e mavjud. 
 
Modelni tasvirlash uchun ikkita grafik tuzish taklif etiladi. Har bir grafikda 
o‘zgaruvchi miqdorlardan bittasi konstanta deb olinadi va tahlil ikki o‘zgaruvchining 
aloqadorligi bo‘yicha o‘tkaziladi.Mandell- Flemingning Y-r modeli 20.3- rasmda 
tasvirlangan. Rasmdan ko‘rinib turibdiki IS egri chizig‘i quyiga, LM egri chizig‘i esa 
yuqoriga yo‘nalgan. Gorizontal liniya jahon foiz stavkasini ifodalaydi. 
Grafik ikki xususiyatga ega. 
1. 
 IS egri chizig‘ining holati almashinuv kursining darajasiga bog‘liq. 
Almashinuv kursining ko‘tarilishi egri chiziqni chapga siljitadi. 
2. 
 Barcha uch egri chiziq bir nuqtada kesishadi. 
Lekin bu uch egri chiziq bir nuqtada kesishmaydi deb tasavvur qilish mumkin 
(20.4-rasm). 
 
20.3-rasm. Mandell-Flemingning Y-r modeli 
8 tenglama esa ichki foiz stavkasi (r) jahon foiz stavkasi (r*) darajasi bilan belgilanishini anglatadi. Modelda uchta endogen o‘zgaruvchilar: Y, r va e mavjud. Modelni tasvirlash uchun ikkita grafik tuzish taklif etiladi. Har bir grafikda o‘zgaruvchi miqdorlardan bittasi konstanta deb olinadi va tahlil ikki o‘zgaruvchining aloqadorligi bo‘yicha o‘tkaziladi.Mandell- Flemingning Y-r modeli 20.3- rasmda tasvirlangan. Rasmdan ko‘rinib turibdiki IS egri chizig‘i quyiga, LM egri chizig‘i esa yuqoriga yo‘nalgan. Gorizontal liniya jahon foiz stavkasini ifodalaydi. Grafik ikki xususiyatga ega. 1. IS egri chizig‘ining holati almashinuv kursining darajasiga bog‘liq. Almashinuv kursining ko‘tarilishi egri chiziqni chapga siljitadi. 2. Barcha uch egri chiziq bir nuqtada kesishadi. Lekin bu uch egri chiziq bir nuqtada kesishmaydi deb tasavvur qilish mumkin (20.4-rasm). 20.3-rasm. Mandell-Flemingning Y-r modeli 9 
 
 
 
Bunday vaziyatda ikki variant yuzaga keladi: 
1. 
Almashinuv kursi juda past bo‘lganligi sababli IS va LM egri chiziqlari 
jahon foiz stavkasidan yuqorida kesishadi(20.4, a rasm). Bunday vaziyat chet ellik 
investorlarni mazkur mamlakat iqtisodiyotiga kapital kiritishga rag‘batlantiradi. 
Natijada mamlakatning valutasi kursi ko‘tariladi va IS egri chizig‘i pastga siljiydi. 
2. 
 IS va LM egri chiziqlari ichki foiz stavkasi jahon foiz stavkasidan past 
bo‘lgan nuqtada kesishadi(20.4, b rasm). Bunday vaziyatda mazkur mamlakat 
investorlari kapitallarini xorijga olib chiqib ketishdan manfaatdor bo‘lishadi. 
Natijada milliy valutaning almashinuv kursi pasayadi va IS egri chizig‘i yuqoriga 
siljiydi. 
Shunday qilib muvozanat LM egri chizig‘ining gorizontal liniya bilan 
kesishish nuqtasida jahon foiz stavkasi darajasida o‘rnatiladi. 
Mandell-Flemingning Y-e modeli 20.5.- va 20.6. -rasmlarda tasvirlangan. 
20.5- 
rasmda vertikal o‘qda almashinuv kursining turli darajalari, 
gorizontal o‘qda esa daromadning miqdorlari tasvirlangan. Foiz stavkasi o‘zgarmas 
va jahon foiz stavkasiga teng deb tasavvur qilinadi. Bunday vaziyatda grafikda ikki 
tnglama tasvirlanadi: 
1) Y=C(Y-T)+I(r*) +G+Xn(e), IS; 
 
Y 
Y 
20.4.- rasm. Mandell-Flemingning Y-r modelida muvozanatga erishish 
mexanizmi. 
9 Bunday vaziyatda ikki variant yuzaga keladi: 1. Almashinuv kursi juda past bo‘lganligi sababli IS va LM egri chiziqlari jahon foiz stavkasidan yuqorida kesishadi(20.4, a rasm). Bunday vaziyat chet ellik investorlarni mazkur mamlakat iqtisodiyotiga kapital kiritishga rag‘batlantiradi. Natijada mamlakatning valutasi kursi ko‘tariladi va IS egri chizig‘i pastga siljiydi. 2. IS va LM egri chiziqlari ichki foiz stavkasi jahon foiz stavkasidan past bo‘lgan nuqtada kesishadi(20.4, b rasm). Bunday vaziyatda mazkur mamlakat investorlari kapitallarini xorijga olib chiqib ketishdan manfaatdor bo‘lishadi. Natijada milliy valutaning almashinuv kursi pasayadi va IS egri chizig‘i yuqoriga siljiydi. Shunday qilib muvozanat LM egri chizig‘ining gorizontal liniya bilan kesishish nuqtasida jahon foiz stavkasi darajasida o‘rnatiladi. Mandell-Flemingning Y-e modeli 20.5.- va 20.6. -rasmlarda tasvirlangan. 20.5- rasmda vertikal o‘qda almashinuv kursining turli darajalari, gorizontal o‘qda esa daromadning miqdorlari tasvirlangan. Foiz stavkasi o‘zgarmas va jahon foiz stavkasiga teng deb tasavvur qilinadi. Bunday vaziyatda grafikda ikki tnglama tasvirlanadi: 1) Y=C(Y-T)+I(r*) +G+Xn(e), IS; Y Y 20.4.- rasm. Mandell-Flemingning Y-r modelida muvozanatga erishish mexanizmi. 10 
 
 
2) M/P= L(r*,Y), LM*.
10 2) M/P= L(r*,Y), LM*.  
 
Iqtisodiyotda muvozanat IS va LM egri chiziqlarining kesishish nuqtasida 
ta’minlanadi. Bu kesishish nuqtasi almashinuv kursi va daromadning darajalarini aks 
ettiradi. 
Grafikda tovar bozoridagi (IS*) va pul bozoridagi(LM*) muvozanat 
tasvirlangan. Jahon foiz stavkasi belgilab berilgan sharoitda LM* tenglamasi yalpi 
daromadni almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan holda qaydetadi.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Iqtisodiyotda muvozanat IS va LM egri chiziqlarining kesishish nuqtasida ta’minlanadi. Bu kesishish nuqtasi almashinuv kursi va daromadning darajalarini aks ettiradi. Grafikda tovar bozoridagi (IS*) va pul bozoridagi(LM*) muvozanat tasvirlangan. Jahon foiz stavkasi belgilab berilgan sharoitda LM* tenglamasi yalpi daromadni almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan holda qaydetadi. 6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 
12 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Daromad, ishlab chiqarish 
20.6. 
-rasm. Mandell-Flemingning Y-e modeli1
                     
1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth 
 
 
Daromadning muvozanatli Daromad. ishlab 
chiqarish daraj asi 
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 12 Daromad, ishlab chiqarish 20.6. -rasm. Mandell-Flemingning Y-e modeli1 1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Daromadning muvozanatli Daromad. ishlab chiqarish daraj asi 6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 
13 
 
 
                     
Publishers, 2013): 360 
291 
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 13 Publishers, 2013): 360 291 6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 
14 
 
 
20.6. 
-rasmda LM egri chizig‘i gorizontal liniya bilan belgilangan jahon foiz 
stavkasi r* ga teng bo‘lgan holatda aks ettirilgan. Bu egri chiziqlar birgalikda 
almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan daromad darajasini aniqlab beradi. 
20.7. 
 rasmda LM* egri chizig‘i qanday qilib vertikal liniya ko‘rinishini olishi 
aks ettirilgan. 
 
20.7-rasm. LM* egri chizig‘ining vertikal liniya ko‘rinishi109 
Y-e modeli almashinuv kursi darajasi iqtisodiy siyosatga qanday ta’sir etishini 
ko‘rsatadi. 
Mandell-Fleming modelini tahlil qilish kichik ochiq iqtisodiyotda davlatning 
har qanday iqtisodiy siyosati natijasi qayd qilingan va suzib yuruvchi valuta kursiga 
bog‘liq degan xulosaga olib keladi. Masalan, suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida 
daromadga faqat pul- kredit siyosati ta’sir ko‘rsatadi. Ayni paytda rag‘batlantiruvchi 
budjet-soliq siyosatining ta’siri, valuta kursining ko‘tarilishi sababli, nolga teng 
bo‘ladi. 
Qayd qilingan valuta kursi sharoitida daromadga faqat budjet-soliq siyosati 
ta’sir ko‘rsatadi. Bunday sharoitda pul-kredit siyosati daromadlarga deyarli ta’sir 
ko‘rsatmaydi, chunki Markaziy Bankning pul taklifini o‘zgartirishdan maqsadi 
almashinuv kursini belgilangan darajada saqlab turishdan iborat bo‘ladi.
 
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 14 20.6. -rasmda LM egri chizig‘i gorizontal liniya bilan belgilangan jahon foiz stavkasi r* ga teng bo‘lgan holatda aks ettirilgan. Bu egri chiziqlar birgalikda almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan daromad darajasini aniqlab beradi. 20.7. rasmda LM* egri chizig‘i qanday qilib vertikal liniya ko‘rinishini olishi aks ettirilgan. 20.7-rasm. LM* egri chizig‘ining vertikal liniya ko‘rinishi109 Y-e modeli almashinuv kursi darajasi iqtisodiy siyosatga qanday ta’sir etishini ko‘rsatadi. Mandell-Fleming modelini tahlil qilish kichik ochiq iqtisodiyotda davlatning har qanday iqtisodiy siyosati natijasi qayd qilingan va suzib yuruvchi valuta kursiga bog‘liq degan xulosaga olib keladi. Masalan, suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida daromadga faqat pul- kredit siyosati ta’sir ko‘rsatadi. Ayni paytda rag‘batlantiruvchi budjet-soliq siyosatining ta’siri, valuta kursining ko‘tarilishi sababli, nolga teng bo‘ladi. Qayd qilingan valuta kursi sharoitida daromadga faqat budjet-soliq siyosati ta’sir ko‘rsatadi. Bunday sharoitda pul-kredit siyosati daromadlarga deyarli ta’sir ko‘rsatmaydi, chunki Markaziy Bankning pul taklifini o‘zgartirishdan maqsadi almashinuv kursini belgilangan darajada saqlab turishdan iborat bo‘ladi.  
 
Bu o‘zgartirish ichki iqtisodiy siyosat maqsadlariga to‘g‘ri kelish- kelmasligi 
e’tiborga olinmaydi. 
Qayd etilgan valuta kursi sharoitida 
pul-kredit va fiskal siyosat. 
Oldingi savolda ta’kidlaganimizdek qayd qilingapn valuta kursi sharaoitida 
monetar siyosat ko‘proq ichki balans muammosi bilan aloqador bo‘ladi. Keltirilgan 
fikrlarni izohlab berish uchun quyidagi gepotetik misolni ko‘rib chiqamiz. 
Mamlakatning barcha tijorat banklari va Markaziy bankni barcha xorijiy 
aktivlar va passivlar to‘plangan yagona bank deb tasavvur qilamiz. Pul taklifi esa 
naqd pul va depozitlardan iborat deb qaraymiz. Bunday gepotetik bankning 
passivida pul taklifining barcha komponentlari (odatda M2 agregati), aktivida esa 
bank tizimining sof xorijiy aktivlari (aktivlar-passivlar, ya’ni xorijliklarning ularga 
bo‘lgan barcha talablari so‘ndirilgandan so‘ng mamlakat ega bo‘ladigan aktivlar) va 
sof ichki aktivlar (yoki hukumatga, firmalarga va uy xo‘jaliklariga sof ichki 
kreditlar) jamlangan bo‘ladi. 
Sof xorijiy aktivlar mamlakatning valuta zahiralariga mos keladi. Bunday 
holatda aktivlar va pasivlarning tengligi shartini M=Res +DS ko‘rinishida 
yozishimiz mumkin. Bu tenglik pul taklifi (bank tizimining majburiyati) valuta 
rezervlari (sof xorijiy aktivlar) va bank tizimining ichki kreditlari yig‘indisiga 
tengligini anglatadi. Demak, pul taklifi ham ichki, ham tashqi omillarga bog‘liq . 
Pul taklifining o‘zgarishini AM=ARes +ADS ko‘rinishida tasvirlash mumkin. 
Bu yerda ARes to‘lov balansining taqchilligi yoki ortiqchaligiga mos keladi. Tashqi 
balansni tiklash, o‘z navbatida valuta kursini saqlab turish zaruriyati xorijiy 
aktivlarni sotish va sotib olishni talab qiladi. Bu esa valutarezervlarining ko‘payishi 
yoki kama yishini keltirib chiqaradi. Lekin, rezervlarni sotish barobarida Markaziy 
Bank muomaladagi pulning bir qismini chiqarib oladi. Rezervlarni sotib olish bilan 
esa pul taklifi hajmini ko‘paytiradi. Shunday qilib, qayd qilingan valuta kursi 
sharoitida M endogen o‘zgaruvchi bo‘lib, to‘lov balansining yuzaga keladigan 
taqchilligi yoki ortiqchaligiga (ya’ni almashinuv keursini 
Bu o‘zgartirish ichki iqtisodiy siyosat maqsadlariga to‘g‘ri kelish- kelmasligi e’tiborga olinmaydi. Qayd etilgan valuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat. Oldingi savolda ta’kidlaganimizdek qayd qilingapn valuta kursi sharaoitida monetar siyosat ko‘proq ichki balans muammosi bilan aloqador bo‘ladi. Keltirilgan fikrlarni izohlab berish uchun quyidagi gepotetik misolni ko‘rib chiqamiz. Mamlakatning barcha tijorat banklari va Markaziy bankni barcha xorijiy aktivlar va passivlar to‘plangan yagona bank deb tasavvur qilamiz. Pul taklifi esa naqd pul va depozitlardan iborat deb qaraymiz. Bunday gepotetik bankning passivida pul taklifining barcha komponentlari (odatda M2 agregati), aktivida esa bank tizimining sof xorijiy aktivlari (aktivlar-passivlar, ya’ni xorijliklarning ularga bo‘lgan barcha talablari so‘ndirilgandan so‘ng mamlakat ega bo‘ladigan aktivlar) va sof ichki aktivlar (yoki hukumatga, firmalarga va uy xo‘jaliklariga sof ichki kreditlar) jamlangan bo‘ladi. Sof xorijiy aktivlar mamlakatning valuta zahiralariga mos keladi. Bunday holatda aktivlar va pasivlarning tengligi shartini M=Res +DS ko‘rinishida yozishimiz mumkin. Bu tenglik pul taklifi (bank tizimining majburiyati) valuta rezervlari (sof xorijiy aktivlar) va bank tizimining ichki kreditlari yig‘indisiga tengligini anglatadi. Demak, pul taklifi ham ichki, ham tashqi omillarga bog‘liq . Pul taklifining o‘zgarishini AM=ARes +ADS ko‘rinishida tasvirlash mumkin. Bu yerda ARes to‘lov balansining taqchilligi yoki ortiqchaligiga mos keladi. Tashqi balansni tiklash, o‘z navbatida valuta kursini saqlab turish zaruriyati xorijiy aktivlarni sotish va sotib olishni talab qiladi. Bu esa valutarezervlarining ko‘payishi yoki kama yishini keltirib chiqaradi. Lekin, rezervlarni sotish barobarida Markaziy Bank muomaladagi pulning bir qismini chiqarib oladi. Rezervlarni sotib olish bilan esa pul taklifi hajmini ko‘paytiradi. Shunday qilib, qayd qilingan valuta kursi sharoitida M endogen o‘zgaruvchi bo‘lib, to‘lov balansining yuzaga keladigan taqchilligi yoki ortiqchaligiga (ya’ni almashinuv keursini  
 
293 
pasaytirish yoki ko‘tarish borasidagi harakatlarga) bog‘liq bo‘ladi. Bunday 
sharoitda iqtisodiyotni rivojlantirish prognozlari tuzilayotganda pulga talab 
iqtisodiy o‘sish va inflatsiyaning maqsadli (rejadagi) ko‘rsatkichlaridan kelib chiqib 
aniqlanadi. Pul taklifi esa sof xorijiy aktivlar va ichki kreditlar hajmiga bog‘langan 
holda aniqlanadi. Sof xorijiy aktivlvr to‘lov balansini tuzish prognozlaridan kelib 
chiqib aniqlanadi. Ichki kreditlar hajmi esa qoldiq prinsipipida aniqlanadi hamda 
hukumat va xususiy sektor o‘rtasida taqsimlanadi. Xususiy sektorga ichki kreditlar 
miqdorini o‘zgartirish uchun pul-kredit siyosatining uchala usuli ham qo‘llaniladi. 
Markaziy Bank to‘lov balansining iqtisodiyotdagi pul taklifiga ta’sirini valuta 
rezervlari o‘zgarishini sterillash orqali neytrallashtirishi mumkin. Masalan, (to‘lov 
balansi taqchilligini yoki almashinuv kursi pasayishini bartaraf qilish maqsadlarida 
foydalanilishi natijasida) rezervlar qisqarganida Markaziy Bank ichki aktivlarni pul 
taklifi hajmi o‘zgarmasligini ta’minlaydigan darajada ko‘paytirishi mumkin. 
Ya’ni : M=|Res +|DS 
Bunda u ochiq bozordagi operatsiyalar yoki pul-kredit siyosatining boshqa 
vositalaridan foydalanadi. 
Ammo sterillash imkoniyatlari cheklangan. Agar to‘lov balansining taqchilligi 
uzoq vaqt saqlanib qolsa, uni bartaraf qilishga intilish valuta rezervlarini tugab 
qolishiga olib kelishi mumkin. Bunday holatda, mamlakat, almashinuv kursining 
pasayish tendensiyasini bartaraf qilish hamda pulning xorijga oqib ketishini tugatish 
uchun yoki qayd etilgan kursdan voz kechishi, yoki pul massasining qisqarishiga 
yo‘l qo‘yib berishga majbur bo‘ladi. To‘lov balansining barqaror ijobiy qoldig‘i 
sharoitida rezervlar hajmi shunchalik ko‘p bo‘lishi mumkinki, ichki kredit nolga 
teng bo‘lib qoladi. Bu esa amalda mumkin bo‘lmagan holatdir (banklar ichki 
kreditlarni kamaytirmasligi, balki nobank sektoridan pul qarz olishi zarur bo‘ladi). 
Demak, hattoki sterillash ham pul masssasini to‘lov balansi ta’siridan himoya 
qila olmaydi. Bu esa pul-kredit siyosatining ichki balansga ta’sirini keskin cheklab 
qo‘yadi. 
Qayd qilingan valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining samaradorligi 
293 pasaytirish yoki ko‘tarish borasidagi harakatlarga) bog‘liq bo‘ladi. Bunday sharoitda iqtisodiyotni rivojlantirish prognozlari tuzilayotganda pulga talab iqtisodiy o‘sish va inflatsiyaning maqsadli (rejadagi) ko‘rsatkichlaridan kelib chiqib aniqlanadi. Pul taklifi esa sof xorijiy aktivlar va ichki kreditlar hajmiga bog‘langan holda aniqlanadi. Sof xorijiy aktivlvr to‘lov balansini tuzish prognozlaridan kelib chiqib aniqlanadi. Ichki kreditlar hajmi esa qoldiq prinsipipida aniqlanadi hamda hukumat va xususiy sektor o‘rtasida taqsimlanadi. Xususiy sektorga ichki kreditlar miqdorini o‘zgartirish uchun pul-kredit siyosatining uchala usuli ham qo‘llaniladi. Markaziy Bank to‘lov balansining iqtisodiyotdagi pul taklifiga ta’sirini valuta rezervlari o‘zgarishini sterillash orqali neytrallashtirishi mumkin. Masalan, (to‘lov balansi taqchilligini yoki almashinuv kursi pasayishini bartaraf qilish maqsadlarida foydalanilishi natijasida) rezervlar qisqarganida Markaziy Bank ichki aktivlarni pul taklifi hajmi o‘zgarmasligini ta’minlaydigan darajada ko‘paytirishi mumkin. Ya’ni : M=|Res +|DS Bunda u ochiq bozordagi operatsiyalar yoki pul-kredit siyosatining boshqa vositalaridan foydalanadi. Ammo sterillash imkoniyatlari cheklangan. Agar to‘lov balansining taqchilligi uzoq vaqt saqlanib qolsa, uni bartaraf qilishga intilish valuta rezervlarini tugab qolishiga olib kelishi mumkin. Bunday holatda, mamlakat, almashinuv kursining pasayish tendensiyasini bartaraf qilish hamda pulning xorijga oqib ketishini tugatish uchun yoki qayd etilgan kursdan voz kechishi, yoki pul massasining qisqarishiga yo‘l qo‘yib berishga majbur bo‘ladi. To‘lov balansining barqaror ijobiy qoldig‘i sharoitida rezervlar hajmi shunchalik ko‘p bo‘lishi mumkinki, ichki kredit nolga teng bo‘lib qoladi. Bu esa amalda mumkin bo‘lmagan holatdir (banklar ichki kreditlarni kamaytirmasligi, balki nobank sektoridan pul qarz olishi zarur bo‘ladi). Demak, hattoki sterillash ham pul masssasini to‘lov balansi ta’siridan himoya qila olmaydi. Bu esa pul-kredit siyosatining ichki balansga ta’sirini keskin cheklab qo‘yadi. Qayd qilingan valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining samaradorligi  
 
kapitalning mobilligiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq. Davlat xarajatlarining ko‘payishi 
foiz stavkasining o‘sishini keltirib chiqaradi (fond bozorida qarzga mablag‘ olib, 
davlat xususiy sektor foydalanadigan pul massasini kamaytiradi) . Bu esa o‘z 
navbatida xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantirapdi. Kapitalning yuqori 
mobilligi sharoitida davlat xarajatlarining ko‘payishi bilan bog‘liq savdo balansi 
taqchilligi kapital harakati schyotining musbat (ijobiy) qoldig‘i bilan amalda 
qoplanadi. Markaziy Bank esa yuzaga kelgan almashinuv kursining o‘sish 
tendensiyasini bartaraf qilish uchun xorijiy valutani sotib olish va muomalaga milliy 
valutani ko‘p miqdorda chiqarishga, bu bilan esa pul taklifini oshirishga majbur 
bo‘ladi. Bu tadbir (davlat xarajatlarining o‘sishi bilan birgaldikda) daromadlarning 
kengayishi uchun qo‘shimcha rag‘bat yaratadi. 
Shunday qilib, qayd qilingan valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosati pul-
kredit siyosatidan farli ravishda daromad darajasiga, o‘z navbatida ichki 
muvozanatga muvaffaqiyatli ta’sir ko‘rsata oldadi. Tasir darajasi kapitalning 
mobilligi o‘sishi bilan ortib boradi. 
Erkin suzib yuruvchi valuta kursi 
sharoitida makroiqtisodiy siyosat 
Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitidagi budjet-soliq va pul-kredit siyosati qayd 
qilingan valuta kursi sharoitidagiga nisbatan mutlaqo boshqacha natijalar beradi. 
Endi rollarni taqsimlash muammosini to‘g‘ri hal qilish teskari ko‘rinish oladi. 
Budjet-soliq siyosati savdo, demak, to‘lov balansi uchun pul-kredit siyosatiga 
nisbatan katta ahamiyat kasb etadi. Aynan budjet-soliq siyosatidan tashqi balansga 
erish uchun foydalanish maqsadga muvofiq bo‘ladi. 
Ichki balansni ta’minlashda esa pul-kredit siyosatidan foydalanish birinchi 
planga chiqadi. 
Agar qayd qilingan valuta kursi sharoitida ichki pul siyosati almashinuv 
kursinini quvvatlab turishni ham ko‘zda tutgan bo‘lsa, suzib yuruvchi valuta kursi 
sharoitida u bunday vazifadan ozod qilinadi va ichki muammolarni hal qilish uchun 
samaraliroq ishlatilishi mumkin.
kapitalning mobilligiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq. Davlat xarajatlarining ko‘payishi foiz stavkasining o‘sishini keltirib chiqaradi (fond bozorida qarzga mablag‘ olib, davlat xususiy sektor foydalanadigan pul massasini kamaytiradi) . Bu esa o‘z navbatida xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantirapdi. Kapitalning yuqori mobilligi sharoitida davlat xarajatlarining ko‘payishi bilan bog‘liq savdo balansi taqchilligi kapital harakati schyotining musbat (ijobiy) qoldig‘i bilan amalda qoplanadi. Markaziy Bank esa yuzaga kelgan almashinuv kursining o‘sish tendensiyasini bartaraf qilish uchun xorijiy valutani sotib olish va muomalaga milliy valutani ko‘p miqdorda chiqarishga, bu bilan esa pul taklifini oshirishga majbur bo‘ladi. Bu tadbir (davlat xarajatlarining o‘sishi bilan birgaldikda) daromadlarning kengayishi uchun qo‘shimcha rag‘bat yaratadi. Shunday qilib, qayd qilingan valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosati pul- kredit siyosatidan farli ravishda daromad darajasiga, o‘z navbatida ichki muvozanatga muvaffaqiyatli ta’sir ko‘rsata oldadi. Tasir darajasi kapitalning mobilligi o‘sishi bilan ortib boradi. Erkin suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitidagi budjet-soliq va pul-kredit siyosati qayd qilingan valuta kursi sharoitidagiga nisbatan mutlaqo boshqacha natijalar beradi. Endi rollarni taqsimlash muammosini to‘g‘ri hal qilish teskari ko‘rinish oladi. Budjet-soliq siyosati savdo, demak, to‘lov balansi uchun pul-kredit siyosatiga nisbatan katta ahamiyat kasb etadi. Aynan budjet-soliq siyosatidan tashqi balansga erish uchun foydalanish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Ichki balansni ta’minlashda esa pul-kredit siyosatidan foydalanish birinchi planga chiqadi. Agar qayd qilingan valuta kursi sharoitida ichki pul siyosati almashinuv kursinini quvvatlab turishni ham ko‘zda tutgan bo‘lsa, suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida u bunday vazifadan ozod qilinadi va ichki muammolarni hal qilish uchun samaraliroq ishlatilishi mumkin.  
 
Pul taklifini kengaytirish foiz stavkalarini pasaytiradi va xarajatlarning 
oshishiga olib keladi. Ma’lumki xarajatlarning ortishi importning o‘sishini 
rag‘batlantiradi va savdo balansini yomonlashtiradi. To‘lov balansining taqchilligi 
yuzaga kelishiga foiz stavkasining pasayishi sababli kapitalning mamlakatdan 
chiqib ketishi ham ta’sir ko‘rsatadi. Lekin egiluvchan valuta kursi sharoitida 
taqchillik saqlanib qolmaydi. Importning o‘sishi va kapitalning oqib ketishi xorijiy 
valutaga talab oshishiga olib keladi va milliy valuta qadrsizlanadi. Bu qadrsizlanish 
mamlakat eksportchilarining raqobatbardoshligini kuchaytiradi. Oqibatda savdo 
balansi yaxshilanadi. Eksportning ortishi mamlakatimiz mahsulotiga bo‘lgan 
talabning o‘sishini anglatadi va pul massasining dastlabki o‘sishi natijasida yuzaga 
kelgan iqtisodiy yuksalishni yanada kuchaytiradi. 
Demak, pul siyosati ichki daromadlarga bevosita (pul taklifining o‘sishi orqali) 
va bilvosita (almashinuv kursining pasayishi hamda eksportning o‘sishi orqali) ta’sir 
ko‘rsatadi. 
Kapitalning oqib ketishiga va o‘z navbatida milliy valutaning qadrsizlanishi 
darajasiga ta’sir ko‘rsatgani uchun ham kapitalning mobilligi muhim ahamiyatga 
egadir. 
Ammo, pul-kredit siyosati murakkab etkazib berish mexanizmiga egaligi 
sababli uning ishlab chiqarish hajmiga ijobiy ta’siri ishlab chiqarishni 
kengaytirishning ichki rag‘batlari (foiz stavkasining pasayishi) orqali emas, balki 
ko‘proq tashqi dunyo orqali ro‘y beradi deb tasavvur qilish mumkin. Boshqacha 
aytganda, kapitalning chiqib ketishi va valutaning qadrsizlanishi sharoitida 
mamlakat mahsulotlariga talabning o‘sishi uning eksportiga talabning oshishi 
hisobiga ro‘y beradi. Shu sababli pul siyosatining ichki balansga ijobiy ta’siri o‘ziga 
xos xususiyatga ega. Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining 
samaradorligini baholash yanada murakkabroqdir.Ma’lumki, davlat xarajatlarining 
ortishi ichki va tashqi muvozanatga ikki yo‘nalishda: daromad orqali va foiz stavkasi 
orqali ta’sir ko‘rsatadi. Daromadlarning ortishi(multiplikator samarasi orqali) 
importni ko‘paytiradi, savdo balansini yomonlashtiradi va milliy valutaning kursini 
pasaytiradi. Davlat xarajatlarining ortishi, shuningdek, hukumat 
Pul taklifini kengaytirish foiz stavkalarini pasaytiradi va xarajatlarning oshishiga olib keladi. Ma’lumki xarajatlarning ortishi importning o‘sishini rag‘batlantiradi va savdo balansini yomonlashtiradi. To‘lov balansining taqchilligi yuzaga kelishiga foiz stavkasining pasayishi sababli kapitalning mamlakatdan chiqib ketishi ham ta’sir ko‘rsatadi. Lekin egiluvchan valuta kursi sharoitida taqchillik saqlanib qolmaydi. Importning o‘sishi va kapitalning oqib ketishi xorijiy valutaga talab oshishiga olib keladi va milliy valuta qadrsizlanadi. Bu qadrsizlanish mamlakat eksportchilarining raqobatbardoshligini kuchaytiradi. Oqibatda savdo balansi yaxshilanadi. Eksportning ortishi mamlakatimiz mahsulotiga bo‘lgan talabning o‘sishini anglatadi va pul massasining dastlabki o‘sishi natijasida yuzaga kelgan iqtisodiy yuksalishni yanada kuchaytiradi. Demak, pul siyosati ichki daromadlarga bevosita (pul taklifining o‘sishi orqali) va bilvosita (almashinuv kursining pasayishi hamda eksportning o‘sishi orqali) ta’sir ko‘rsatadi. Kapitalning oqib ketishiga va o‘z navbatida milliy valutaning qadrsizlanishi darajasiga ta’sir ko‘rsatgani uchun ham kapitalning mobilligi muhim ahamiyatga egadir. Ammo, pul-kredit siyosati murakkab etkazib berish mexanizmiga egaligi sababli uning ishlab chiqarish hajmiga ijobiy ta’siri ishlab chiqarishni kengaytirishning ichki rag‘batlari (foiz stavkasining pasayishi) orqali emas, balki ko‘proq tashqi dunyo orqali ro‘y beradi deb tasavvur qilish mumkin. Boshqacha aytganda, kapitalning chiqib ketishi va valutaning qadrsizlanishi sharoitida mamlakat mahsulotlariga talabning o‘sishi uning eksportiga talabning oshishi hisobiga ro‘y beradi. Shu sababli pul siyosatining ichki balansga ijobiy ta’siri o‘ziga xos xususiyatga ega. Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining samaradorligini baholash yanada murakkabroqdir.Ma’lumki, davlat xarajatlarining ortishi ichki va tashqi muvozanatga ikki yo‘nalishda: daromad orqali va foiz stavkasi orqali ta’sir ko‘rsatadi. Daromadlarning ortishi(multiplikator samarasi orqali) importni ko‘paytiradi, savdo balansini yomonlashtiradi va milliy valutaning kursini pasaytiradi. Davlat xarajatlarining ortishi, shuningdek, hukumat 19 
 
 
296 
olayotgan qarzlarini ko‘paytirayotganligini anglatadi, bu esa foiz stavkalarining 
ortishiga olib keladi. Yuqoriroq foiz stavkalari esa xorijdan kapital oqib kelishini 
rag‘batlantiradi. Bu esa milliy valuta kursini oshiradi va kapital harakati schyotini 
yaxshilaydi. Yakuniy natija esa kapitalning mobilligi darajasiga bog‘liq bo‘ladi. 
Kapitalning past mobiligi sharoitida budjet ekspansiyasi daromad orqali 
ko‘proq ta’sir ko‘rsatadi. Kapitalning uncha ko‘p bo‘lmagan miqdorda oqib kelishi 
savdo balansining taqchilligini qoplay olmaydi va oqibatda valuta kursi pasayadi. 
Milliy valutaning arzonlashishi eksportning o‘sishi uchun qulay sharoit 
yaratadi va to‘lov balansining taqchilligini bartaraf qilish imkonini beradi. 
Eksportning ortishi, shuningdek, budjet ekspansiyasining ichki ishlab chiqarishga 
ijobiy ta’sirini to‘ldiradi. 
Shu bilan birga kapitalning mobilligi ortib borishi bilan kapital schyotining 
to‘lov balansi va valuta kursiga ta’siri kuchaya boradi. Kapitalning yuqori mobilligi 
sharoitida uning oqib kelishi sababli ro‘y bergan valuta kursining ko‘tarilishi 
tendensiyasi ustunlik qiladi. Bu eksportning qisqarishiga va savdo balansi 
taqchilligining ortishiga olib keladi. Kapitalning katta miqdorda oqib kelishi bu 
taqchillikni qoplash va to‘lov balansini muvozanatlashtirish imkonini beradi. Ammo 
budjet ekspansiyasining ishlab chiqarish hajmiga yakuniy ta’siri deyarli nolga teng 
bo‘ladi. Bunga kuchli siqib chiqarish samarasi mavjudligi, ya’ni xususiy 
investitsiyalarni foiz stavkasining oshishi orqali va eksportni almashinuv kursining 
oshishi orqali siqib chiqarilishi sabab bo‘ladi. 
Shunday qilib, pul siyosatining ichki daromadga aniq ijobiy ta’siridan farqli 
ravishda budjet-soliq siyosati kapitalning past mobilligi sharoitidagina samarali 
bo‘ladi. 
Xulosa yasab, pul va budjet -soliq siyosatining, tashqi balansni saqlab turgan 
holda ishlab chiqarish hajmiga ta’sir ko‘rsatishi nuqtai nazaridan, nisbiy 
samaradorligini baholashimiz mumkin. 
Ma’lumki, qayd qilingan valuta kursi sharoitida ichki monetar siyosat amalda 
“falajlangan” bo‘ladi va faqat budjet-soliq siyosatigina samara beradi. Va bu samara 
19 296 olayotgan qarzlarini ko‘paytirayotganligini anglatadi, bu esa foiz stavkalarining ortishiga olib keladi. Yuqoriroq foiz stavkalari esa xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantiradi. Bu esa milliy valuta kursini oshiradi va kapital harakati schyotini yaxshilaydi. Yakuniy natija esa kapitalning mobilligi darajasiga bog‘liq bo‘ladi. Kapitalning past mobiligi sharoitida budjet ekspansiyasi daromad orqali ko‘proq ta’sir ko‘rsatadi. Kapitalning uncha ko‘p bo‘lmagan miqdorda oqib kelishi savdo balansining taqchilligini qoplay olmaydi va oqibatda valuta kursi pasayadi. Milliy valutaning arzonlashishi eksportning o‘sishi uchun qulay sharoit yaratadi va to‘lov balansining taqchilligini bartaraf qilish imkonini beradi. Eksportning ortishi, shuningdek, budjet ekspansiyasining ichki ishlab chiqarishga ijobiy ta’sirini to‘ldiradi. Shu bilan birga kapitalning mobilligi ortib borishi bilan kapital schyotining to‘lov balansi va valuta kursiga ta’siri kuchaya boradi. Kapitalning yuqori mobilligi sharoitida uning oqib kelishi sababli ro‘y bergan valuta kursining ko‘tarilishi tendensiyasi ustunlik qiladi. Bu eksportning qisqarishiga va savdo balansi taqchilligining ortishiga olib keladi. Kapitalning katta miqdorda oqib kelishi bu taqchillikni qoplash va to‘lov balansini muvozanatlashtirish imkonini beradi. Ammo budjet ekspansiyasining ishlab chiqarish hajmiga yakuniy ta’siri deyarli nolga teng bo‘ladi. Bunga kuchli siqib chiqarish samarasi mavjudligi, ya’ni xususiy investitsiyalarni foiz stavkasining oshishi orqali va eksportni almashinuv kursining oshishi orqali siqib chiqarilishi sabab bo‘ladi. Shunday qilib, pul siyosatining ichki daromadga aniq ijobiy ta’siridan farqli ravishda budjet-soliq siyosati kapitalning past mobilligi sharoitidagina samarali bo‘ladi. Xulosa yasab, pul va budjet -soliq siyosatining, tashqi balansni saqlab turgan holda ishlab chiqarish hajmiga ta’sir ko‘rsatishi nuqtai nazaridan, nisbiy samaradorligini baholashimiz mumkin. Ma’lumki, qayd qilingan valuta kursi sharoitida ichki monetar siyosat amalda “falajlangan” bo‘ladi va faqat budjet-soliq siyosatigina samara beradi. Va bu samara 20 
 
 
kapitalning mobilligi ortishi bilan ko‘payib boradi. 
Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida ichki ishlab chiqarish hajmiga, 
shubhasiz, kapitalning mobilligi qanday bo‘lishidan qat’iy nazar pul-kredit siyosati 
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. 
Nazarot va muhokama uchun savollar 
1. 
 Ochiq iqtisodiyot deganda nimani tushunasiz? 
2. 
 Kichik va katta ochiq iqtisodiyotning mohiyati va farqlarini tushuntirib 
bering. 
3. 
 Tashqi muvozanat atamasini izohlab bering. 
4. 
 Mandell-Flemingning ochiq iqtisodiyot modelini tavsiflab bering. 
5. 
 Yalpi daromad,almashinuv kursi va joriy operatsiyalar balansi saloqlar 
oshganda qanday o‘zgarishini Mandell-Flemingning ochiq iqtisodiyot modelidan 
foydalangan holda tushuntirib bering. 
6. 
 Nima sababdan qayd qilingan valuta kursi sharoitida pul-kredit siyosati 
ichki balansni ta’minlashda samara bermaydi? 
7. 
 Qayd qilingan valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining ichki 
muvozanatni ta’minlashdagi samaradorligini izohlab bering. 
8. 
 Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida pul-kredit siyosati qanday 
maqsadlar uchun qo‘llanilganda yuqori samara beradi va nima sababdan? 
9. 
 Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining tashqi 
muvozanatni ta’minlashga ta’siri mexanizmini tushuntirib bering. 
10. 
 Kapital mobilligining qayd qilingan valuta kursi sharoitida iqtisodiy 
siyosat samaradorligiga ta’sirini izohlab bering
20 kapitalning mobilligi ortishi bilan ko‘payib boradi. Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida ichki ishlab chiqarish hajmiga, shubhasiz, kapitalning mobilligi qanday bo‘lishidan qat’iy nazar pul-kredit siyosati ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Nazarot va muhokama uchun savollar 1. Ochiq iqtisodiyot deganda nimani tushunasiz? 2. Kichik va katta ochiq iqtisodiyotning mohiyati va farqlarini tushuntirib bering. 3. Tashqi muvozanat atamasini izohlab bering. 4. Mandell-Flemingning ochiq iqtisodiyot modelini tavsiflab bering. 5. Yalpi daromad,almashinuv kursi va joriy operatsiyalar balansi saloqlar oshganda qanday o‘zgarishini Mandell-Flemingning ochiq iqtisodiyot modelidan foydalangan holda tushuntirib bering. 6. Nima sababdan qayd qilingan valuta kursi sharoitida pul-kredit siyosati ichki balansni ta’minlashda samara bermaydi? 7. Qayd qilingan valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining ichki muvozanatni ta’minlashdagi samaradorligini izohlab bering. 8. Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida pul-kredit siyosati qanday maqsadlar uchun qo‘llanilganda yuqori samara beradi va nima sababdan? 9. Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining tashqi muvozanatni ta’minlashga ta’siri mexanizmini tushuntirib bering. 10. Kapital mobilligining qayd qilingan valuta kursi sharoitida iqtisodiy siyosat samaradorligiga ta’sirini izohlab bering 21 
 
 
 
 
21