OCHIQ IQTISODIYOTDA MAKROIQTISODIY SIYOSAT VA MANDELL FLEMING MODELI
Yuklangan vaqt
2024-11-19
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
21
Faytl hajmi
146,5 KB
OCHIQ IQTISODIYOTDA MAKROIQTISODIY SIYOSAT VA MANDELL
FLEMING MODELI
Reja:
16.1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari.
16.2 Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli.
16.3 Qayd etilgan valuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat.
16.4 Erkin suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat.
Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari.
Bundan oldingi boblarda ko‘rdikki, dunyoning hech bir mamlakati tashqi
iqtisodiy aloqalar va munosabatlardan uzilgan holatda emas. Shu sababli to‘liq
makroiqtisodiy model o‘zida ham ichki, ham tashqi bozorlarda amalga
oshirilayotgan operatsiyalarni majassam etishi lozim. To‘liq makroiqtisodiy model-
ochiq iqtisodiyot modelidir.
Ochiq iqtisodiyot- shunday iqtisodiyotki, u:
a)
mamlakat ishlab chiqarayotgan tovarlari va xizmatlarining ma’lum bir
qismini eksport va import qilishini;
b)
mamlakat jahon moliya bozorlarida kredit olishi va kredit berishini
anglatadi.
Agar yopiq iqtisodiyot sharoitida barcha ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlar
ushbu mamlakat ichkarisida sotilsa va barcha xarajatlar uch qismga: iste’mol,
investitsiya va davlat xarajatlariga bo‘linsa, ochiq iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan
mahsulotning sezilarli qismi chet elga eksport qilinadi. Bunda ishlab chiqarilgan
mahsulotlarga xarajatlarga to‘rtinchi unsur sifatida mamlakatda ishlab chiqarilgan
tovarlar va xizmatlarning eksporti (chet elliklarning mamlakatimizda ishlab
chiqarilgan tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilgan xarajatlari) ham kiritiladi.
Kichik ochiq iqtisodiyot va katta ochiq iqtisodiyot o‘zaro farqlanadi. Kichik ochiq
iqtisodiyot-katta bo‘lmagan mamlakat iqtisodiyotidir. Kichik ochiq iqtisodiyot
modeli kapital harakati schyoti va joriy operatsiyalar schyotini o‘z ichiga oladi.
Bunday iqtisodiyot jahon bozorida katta ulushga ega emas va jahon foiz stavkasiga
amalda ta’sir
ko‘rsata olmaydi. Kichik ochiq iqtisodiyot jamg‘armalari va investitsiyalari-jahon
jamg‘armalari va investitsiyalarining juda kichik miqdorini tashkil etganligi sababli
jahon moliyaviy bozorlaridagi shart- sharoitlarga ko‘ra belgilangan jahon foiz stavkasi
bu iqtisodiyotda belgilab berilgan (ekzogen) ko‘rsatkich sifatida qabul qilinadi.
Katta ochiq iqtisodiyot-ko‘lami yirikligi sababli foiz stavkasi mamlakatning
ichida ro‘y berayotgan jarayonlarning jiddiy ta’sirida shakllanadigan iqtisodiyotdir.
Katta ochiq iqtisodiyot- jahon jamg‘armalari va investitsiyalarining katta
qismiga egalik qilayotan yirik mamlakat (AQSh, XXR, Germaniya, Yaponiya,
Rossiya va boshq.) iqtisodiyotidir. Bunday mamlakatlar jahon moliya stavkasiga ta’sir
ko‘rsata oladi.
Ochiq iqtisodiyotning asosiy ko‘rsatkichlari quyidagilardir:
a)
YaIMdagi tashqi savdo kvotasi;
b)
ishlab chiqarish hajmidagi eksport ulushi;
g) iste’mol tarkibidagi importning ulushi;
d) investitsiyalar hajmidani xorijiy investitsiyalarning ulushi.
Iqtisodiyotning ochiqligi darajasi odatda mamlakatning tashqi savdosi hajmiga
yoki hukumatning siyosiy liniyasiga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, Buyuk Britaniya
iqtisodiyoti nisbatan ochiq hisoblanadi, chunki u tashqi savdoga juda bog‘langan.
AQSh iqtisodiyoti esa nisbatan yopiqdir, chunki tashqi savdo uning rivojlanishi uchun
hal etuvchi rol o‘ynamaydi.
Ochiq iqtisodiyot xalqaro hisob-kitoblarda xorijiy valutadan foydalanishni
ko‘zda tutadi. U to‘lov balansida, xususan joriy operatsiyalar balansi va kapital
harakati balansida o‘z aksini topadi.
Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli
Ichki muvozanat- inflatsiya jarayonlari mavjud bo‘lmagan (yoki uning barqaror
past darajasidagi) to‘liq bandlik sharoitida talab va taklifning balanslashganligidir.
Qisqa muddatli davrda ichki muvozanat muammosi, birinchi navbatda, budjet-
soliq va pul-kredit siyosati vositasida yalpi talabni tartibga solish orqali ta’minlanadi.
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
4
Tashqi muvozanat qayd qilingan, yoki suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida
to‘lov balansining nolga teng qoldig‘ini ta’minlab turilishni anglatadi. Alohida
holatlarda bu muammo ikki o‘zaro mustaqil qismga bo‘linadi:
a)
joriy operatsiyalar balansining belgilangan holatini ta’minlab turish;
b)
valuta zahiralarining aniq belgilangan miqdorini saqlab turish.
Tashqi va ichki muvozanatni ta’minlab turish usullari bir xil: budjet-
soliq va pul-kredit siyosati. Ayrim hollarda mustaqil usul sifatida almashinuv kursi
siyosati ham ajratib ko‘rsatiladi.
Tashqi muvozanatni ta’minlash kapital harakatining mobilligi (mamlakatlararo
kapital quyilishi jarayonining ichki foiz stavkasining jahon foiz stavkasiga nisbatan
o‘zgarishiga javoban keskinlashuvi) sababli murakkablashadi.
Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash muammosi tovar, pul va valuta
bozorlarining amal qilishiga ta’luqlidir.
Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash makroiqtisodiy tartibga solishning
muhim muammosi sifatida yuzaga chiqadi, chunki u ichki va tashqi
o‘zgaruvchilarning bir-biriga o‘zaro ta’sirini va qayta ta’sirini ko‘zda tutishni talab
etadi.
Ochiq iqtisodiyotda iqtisodiy siyosat tahlili Mandell-Fleming modeliga
asoslangan holda amalga oshiriladi. Bu model qisqa muddatda iqtisodiyotni
muvozanatlashtirishni ifodalaydi va kichik ochiq iqtisodiyot uchun IS-LM
modelining modifikatsiya qilingan shakli hisoblanadi. Ikkala model ham baholarning
o‘zgarmasligini nazarda tutadi va yalpi talab hajmining o‘zgarishi sabablarini
tushuntiradi. Ular o‘rtasidagi asosiy farq shundaki, IS-LM modeli-yopiq iqtisodiyot
modeli, Mandell- Fleming modeli esa ochiq iqtisodiyot modeli ekanligidadir.106
Ichki va tashqi muvozanat muammosi, ko‘pincha, IS-LM modelining
modifikatsiya qilingan shakli vositasida, unga uchinchi- BB egri chizig‘i qo‘shilib
tahlil qilinadi. BB egri chizig‘i to‘lov balansining muvozanatli darajasini tasvirlaydi.
Model ham qayd qilingan, ham erkin suzib yuruvchi valuta kursi rejimlari uchun va
kapital mobilligining turli darajalariga moslab tuziladi.
Bir vaqtning o‘zida ichki va tashqi muvozanatga erishish muammosini quyidagi
5
yondoshuv asosida ko‘rib chiqamiz (20.1- rasm).
20.1-
rasmda koordinata o‘qlarida ichki va tashqi muvozanatga erishishni
ta’minlashni ko‘zda tutuvchi siyosatning ikki instrumenti- davlat xarajatlari darajasi
(G) va foiz stavkasi (R) berilgan.
BB egri chizig‘i davlat xarajatlari(G) va foiz stavkasi (R)ning tashqi balans
(BP=0)ni ta’minlovchi turli kombinatsiyalarini aks ettiradi.
BB egri chizig‘i ijobiy egilishga ega bo‘lib, bu quyidagilar bilan izohlanadi:
Aytaylik, E nuqtasida ichki va tashqi muvozanat ta’minlangan bo‘lsin. Davlat
xarajatlari E nuqtadan S nuqtaga qadar o‘sishi daromadlar va importning oshishini
keltirib chiqaradi. Natijada savdo balansi taqchilligi (BP<0)ro‘y beradi.
To‘lov balansining taqchilligini bartaraf etish uchun davlat cheklovchi pul-kredit
siyosati vositasida kapital harakati balansining ijobiy qoldig‘ini ta’minlash choralarini
ko‘radi. Masalan, foiz stavkasining oshirilishi mamlakatga kapital harakati
balansining (joriy operatsiyalar balansining manfiy qoldig‘ini qoplaydigan hajmdagi)
ijobiy qoldig‘ini ta’minlashga etarli hajmda xorijiy kapitalning oqib kelishini
rag‘batlantiradi. Natijada to‘lov balansi qoldig‘i (BB egri chizig‘ining S nuqtasida)
0ga tenglashadi.
Aynan tashqi balansga erishish maqsadida G va R o‘zgarishlarining ana shunday
kombinatsiyasi mavjudligi BB egri chizig‘ining ijobiy egilishini aks ettiradi.
20.1-rasm.Tashqi muvozanatga erishish mexanizmi
6
BB egri chizig‘idan pastda va o‘ngda joylashgan nuqtalar to‘lov balansi
taqchilligini aks ettiradi. BB egri chizig‘idan yuqorida va chapda joylashgan har
qanday nuqta to‘lov balansining, qat’iy budjet-soliq va pul-kredit siyosati bilan
ta’minlanadigan ijobiy (musbat) qoldig‘ini aks ettiradi.
To‘liq bandlilik, potensial ishlab chiqarish hajmi va inflatsiya jarayonlarining
mavjud emasligi bilan xarakterlanadigan ichki muvozanatni 20.2-rasm ko‘rinishida
tasvirlash mumkin.
Aytaylik E nuqtada ham ichki, ham tashqi muvozanat ta’minlansin. Agar davlat
xarajatlari G o‘ssa, daromad multiplikativ samara bilan E dan A ga qadar ko‘payadi.
Daromad muvozanat (E) nuqtasidan ortiqcha talab holatiga (A) o‘sishi natijasida
ortiqcha daromad inflatsion bosimni yuzaga keltiradi. Ichki muvozanatni tiklash
uchun talabni kamaytirish maqsadida foiz stavkasi R ni ko‘tarish orqali pul massasini
kamaytirish talab etiladi. 20.2.-rasmda bu holat A nuqtadan D nuqtaga qadar siljishi
ko‘rinishida aks etadi. Bu nuqtada daromad resurslarning to‘liq bandliligiga mos
keladi, ichki muvozanat esa tiklanadi. O‘z navbatid, G va R ning ichki muvozanatni
ta’minlovchi kombinatsiyalari ijobiy egilishga ega YY egri chizig‘ini yuzaga
keltiradi.
YY egri chizig‘idan o‘ngda va quyida joylashgan nuqtalar ortiqcha talabni aks
ettiradi. YY egri chiziqdan chapda va yuqorida joylashgan nuqtalar ortiqcha taklifni
aks ettiradi. Bu nuqtalarda talab kamayadi va foiz stavkasi o‘sadi.
20.2-rasm. Ichki muvozanatga erishish mexanizmi.
7
20.2-
rasmdan ko‘rinib turibdiki BB egri chizig‘i YY egri chizig‘iga
nisbatan yotiqroq. BB egri chizig‘ining tikligi kapital mobilligi bilan belgilanadi.
Kapital qanchalik harakatchan bo‘lsa joriy operatsiyalar schyotininng taqchilligini
moliyalashtirish uchun zarur bo‘lgan kapitalning oqib kelishini rag‘batlantiruvchi foiz
stavkasi R shunchalik kam miqdorga o‘sadi. Bunda BB egri chizig‘i yotiqroq bo‘ladi.
Kapital kamroq harakatchanligi sharoitida BB egri chizig‘i tikroq ko‘rinishni
oladi. Ammo kapitalning nisbatan kamorq mobilligi sharoitida ham BB egri chizig‘i
YY egri chizig‘idan ko‘ra tikroq bo‘lmaydi. BB egri chizig‘ining tikligi kapitalning
mobilligi 0 ga teng bo‘lgan sharoitda YY egri chizig‘i tikligiga tenglashadi. Boshqa
barcha holatlarda YY egri chizig‘i BB egri chizig‘iga nisbatan tik bo‘ladi.
Shunday qilib fiskal va monetar siyosatni qo‘shib olib borish ichki va tashqi
muvozanatni ta’minlash imkonini beradi. Navbatdagi muammo - fiskal va monetar
siyosatning ichki va tashqi muvozanatga ta’siri darajasini aniqlashdir. Bu nazariy
masalani yechishga Robert Mandell va Markus Fleming urinib ko‘rinishgan.
Mandell-Fleming modeli kichik ochiq iqtisodiyot modeli bo‘lib qayd qilingan
va suzib yuruvchi valuta kurslari sharoitida iqtisodiy siyosatning turldi ko‘rinishlarini
amalga oshirish natijalarini baholash maqsadida qo‘llaniladi.
Mandell-Fleming modeli milliy iqtisodiyotning jahon bozoridagi hissasi kichik
va shu sababli uni rivojlantirishning asosiy parametrlari jahon bozori tomonidan, ya’ni
tashqaridan belgilab beriladi degan shartga asoslanadi.
Bu model XX asrning 60-yillarida ishlab chiqilgan bo‘lib baholarning
barqarorligini ko‘zda tutadi va
yalpi
daromadning
tebranishlari sabablarini tushuntirib beradi.
Bu modelga ko‘ra iqtisodiyotning amal qilishi valutalarning almashinuv kursi
tizimiga bog‘liq.
Mandell-Fleming modeli uchta tenglamani o‘z ichiga oladi:
1)
Y+C(Y-T)+I(r)+G+Xn(e), IS;
2)
M/P=L(r,Y),LM;
3)
r = r*
Birinchi tenglama- tovar bozorini, ikkinchi tenglama -pul bozorini, uchinchi
8
tenglama esa ichki foiz stavkasi (r) jahon foiz stavkasi (r*) darajasi bilan belgilanishini
anglatadi.
Modelda uchta endogen o‘zgaruvchilar: Y, r va e mavjud.
Modelni tasvirlash uchun ikkita grafik tuzish taklif etiladi. Har bir grafikda
o‘zgaruvchi miqdorlardan bittasi konstanta deb olinadi va tahlil ikki o‘zgaruvchining
aloqadorligi bo‘yicha o‘tkaziladi.Mandell- Flemingning Y-r modeli 20.3- rasmda
tasvirlangan. Rasmdan ko‘rinib turibdiki IS egri chizig‘i quyiga, LM egri chizig‘i esa
yuqoriga yo‘nalgan. Gorizontal liniya jahon foiz stavkasini ifodalaydi.
Grafik ikki xususiyatga ega.
1.
IS egri chizig‘ining holati almashinuv kursining darajasiga bog‘liq.
Almashinuv kursining ko‘tarilishi egri chiziqni chapga siljitadi.
2.
Barcha uch egri chiziq bir nuqtada kesishadi.
Lekin bu uch egri chiziq bir nuqtada kesishmaydi deb tasavvur qilish mumkin
(20.4-rasm).
20.3-rasm. Mandell-Flemingning Y-r modeli
9
Bunday vaziyatda ikki variant yuzaga keladi:
1.
Almashinuv kursi juda past bo‘lganligi sababli IS va LM egri chiziqlari
jahon foiz stavkasidan yuqorida kesishadi(20.4, a rasm). Bunday vaziyat chet ellik
investorlarni mazkur mamlakat iqtisodiyotiga kapital kiritishga rag‘batlantiradi.
Natijada mamlakatning valutasi kursi ko‘tariladi va IS egri chizig‘i pastga siljiydi.
2.
IS va LM egri chiziqlari ichki foiz stavkasi jahon foiz stavkasidan past
bo‘lgan nuqtada kesishadi(20.4, b rasm). Bunday vaziyatda mazkur mamlakat
investorlari kapitallarini xorijga olib chiqib ketishdan manfaatdor bo‘lishadi.
Natijada milliy valutaning almashinuv kursi pasayadi va IS egri chizig‘i yuqoriga
siljiydi.
Shunday qilib muvozanat LM egri chizig‘ining gorizontal liniya bilan
kesishish nuqtasida jahon foiz stavkasi darajasida o‘rnatiladi.
Mandell-Flemingning Y-e modeli 20.5.- va 20.6. -rasmlarda tasvirlangan.
20.5-
rasmda vertikal o‘qda almashinuv kursining turli darajalari,
gorizontal o‘qda esa daromadning miqdorlari tasvirlangan. Foiz stavkasi o‘zgarmas
va jahon foiz stavkasiga teng deb tasavvur qilinadi. Bunday vaziyatda grafikda ikki
tnglama tasvirlanadi:
1) Y=C(Y-T)+I(r*) +G+Xn(e), IS;
Y
Y
20.4.- rasm. Mandell-Flemingning Y-r modelida muvozanatga erishish
mexanizmi.
10
2) M/P= L(r*,Y), LM*.
Iqtisodiyotda muvozanat IS va LM egri chiziqlarining kesishish nuqtasida
ta’minlanadi. Bu kesishish nuqtasi almashinuv kursi va daromadning darajalarini aks
ettiradi.
Grafikda tovar bozoridagi (IS*) va pul bozoridagi(LM*) muvozanat
tasvirlangan. Jahon foiz stavkasi belgilab berilgan sharoitda LM* tenglamasi yalpi
daromadni almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan holda qaydetadi.
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
12
Daromad, ishlab chiqarish
20.6.
-rasm. Mandell-Flemingning Y-e modeli1
1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth
Daromadning muvozanatli Daromad. ishlab
chiqarish daraj asi
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
13
Publishers, 2013): 360
291
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
14
20.6.
-rasmda LM egri chizig‘i gorizontal liniya bilan belgilangan jahon foiz
stavkasi r* ga teng bo‘lgan holatda aks ettirilgan. Bu egri chiziqlar birgalikda
almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan daromad darajasini aniqlab beradi.
20.7.
rasmda LM* egri chizig‘i qanday qilib vertikal liniya ko‘rinishini olishi
aks ettirilgan.
20.7-rasm. LM* egri chizig‘ining vertikal liniya ko‘rinishi109
Y-e modeli almashinuv kursi darajasi iqtisodiy siyosatga qanday ta’sir etishini
ko‘rsatadi.
Mandell-Fleming modelini tahlil qilish kichik ochiq iqtisodiyotda davlatning
har qanday iqtisodiy siyosati natijasi qayd qilingan va suzib yuruvchi valuta kursiga
bog‘liq degan xulosaga olib keladi. Masalan, suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida
daromadga faqat pul- kredit siyosati ta’sir ko‘rsatadi. Ayni paytda rag‘batlantiruvchi
budjet-soliq siyosatining ta’siri, valuta kursining ko‘tarilishi sababli, nolga teng
bo‘ladi.
Qayd qilingan valuta kursi sharoitida daromadga faqat budjet-soliq siyosati
ta’sir ko‘rsatadi. Bunday sharoitda pul-kredit siyosati daromadlarga deyarli ta’sir
ko‘rsatmaydi, chunki Markaziy Bankning pul taklifini o‘zgartirishdan maqsadi
almashinuv kursini belgilangan darajada saqlab turishdan iborat bo‘ladi.
Bu o‘zgartirish ichki iqtisodiy siyosat maqsadlariga to‘g‘ri kelish- kelmasligi
e’tiborga olinmaydi.
Qayd etilgan valuta kursi sharoitida
pul-kredit va fiskal siyosat.
Oldingi savolda ta’kidlaganimizdek qayd qilingapn valuta kursi sharaoitida
monetar siyosat ko‘proq ichki balans muammosi bilan aloqador bo‘ladi. Keltirilgan
fikrlarni izohlab berish uchun quyidagi gepotetik misolni ko‘rib chiqamiz.
Mamlakatning barcha tijorat banklari va Markaziy bankni barcha xorijiy
aktivlar va passivlar to‘plangan yagona bank deb tasavvur qilamiz. Pul taklifi esa
naqd pul va depozitlardan iborat deb qaraymiz. Bunday gepotetik bankning
passivida pul taklifining barcha komponentlari (odatda M2 agregati), aktivida esa
bank tizimining sof xorijiy aktivlari (aktivlar-passivlar, ya’ni xorijliklarning ularga
bo‘lgan barcha talablari so‘ndirilgandan so‘ng mamlakat ega bo‘ladigan aktivlar) va
sof ichki aktivlar (yoki hukumatga, firmalarga va uy xo‘jaliklariga sof ichki
kreditlar) jamlangan bo‘ladi.
Sof xorijiy aktivlar mamlakatning valuta zahiralariga mos keladi. Bunday
holatda aktivlar va pasivlarning tengligi shartini M=Res +DS ko‘rinishida
yozishimiz mumkin. Bu tenglik pul taklifi (bank tizimining majburiyati) valuta
rezervlari (sof xorijiy aktivlar) va bank tizimining ichki kreditlari yig‘indisiga
tengligini anglatadi. Demak, pul taklifi ham ichki, ham tashqi omillarga bog‘liq .
Pul taklifining o‘zgarishini AM=ARes +ADS ko‘rinishida tasvirlash mumkin.
Bu yerda ARes to‘lov balansining taqchilligi yoki ortiqchaligiga mos keladi. Tashqi
balansni tiklash, o‘z navbatida valuta kursini saqlab turish zaruriyati xorijiy
aktivlarni sotish va sotib olishni talab qiladi. Bu esa valutarezervlarining ko‘payishi
yoki kama yishini keltirib chiqaradi. Lekin, rezervlarni sotish barobarida Markaziy
Bank muomaladagi pulning bir qismini chiqarib oladi. Rezervlarni sotib olish bilan
esa pul taklifi hajmini ko‘paytiradi. Shunday qilib, qayd qilingan valuta kursi
sharoitida M endogen o‘zgaruvchi bo‘lib, to‘lov balansining yuzaga keladigan
taqchilligi yoki ortiqchaligiga (ya’ni almashinuv keursini
293
pasaytirish yoki ko‘tarish borasidagi harakatlarga) bog‘liq bo‘ladi. Bunday
sharoitda iqtisodiyotni rivojlantirish prognozlari tuzilayotganda pulga talab
iqtisodiy o‘sish va inflatsiyaning maqsadli (rejadagi) ko‘rsatkichlaridan kelib chiqib
aniqlanadi. Pul taklifi esa sof xorijiy aktivlar va ichki kreditlar hajmiga bog‘langan
holda aniqlanadi. Sof xorijiy aktivlvr to‘lov balansini tuzish prognozlaridan kelib
chiqib aniqlanadi. Ichki kreditlar hajmi esa qoldiq prinsipipida aniqlanadi hamda
hukumat va xususiy sektor o‘rtasida taqsimlanadi. Xususiy sektorga ichki kreditlar
miqdorini o‘zgartirish uchun pul-kredit siyosatining uchala usuli ham qo‘llaniladi.
Markaziy Bank to‘lov balansining iqtisodiyotdagi pul taklifiga ta’sirini valuta
rezervlari o‘zgarishini sterillash orqali neytrallashtirishi mumkin. Masalan, (to‘lov
balansi taqchilligini yoki almashinuv kursi pasayishini bartaraf qilish maqsadlarida
foydalanilishi natijasida) rezervlar qisqarganida Markaziy Bank ichki aktivlarni pul
taklifi hajmi o‘zgarmasligini ta’minlaydigan darajada ko‘paytirishi mumkin.
Ya’ni : M=|Res +|DS
Bunda u ochiq bozordagi operatsiyalar yoki pul-kredit siyosatining boshqa
vositalaridan foydalanadi.
Ammo sterillash imkoniyatlari cheklangan. Agar to‘lov balansining taqchilligi
uzoq vaqt saqlanib qolsa, uni bartaraf qilishga intilish valuta rezervlarini tugab
qolishiga olib kelishi mumkin. Bunday holatda, mamlakat, almashinuv kursining
pasayish tendensiyasini bartaraf qilish hamda pulning xorijga oqib ketishini tugatish
uchun yoki qayd etilgan kursdan voz kechishi, yoki pul massasining qisqarishiga
yo‘l qo‘yib berishga majbur bo‘ladi. To‘lov balansining barqaror ijobiy qoldig‘i
sharoitida rezervlar hajmi shunchalik ko‘p bo‘lishi mumkinki, ichki kredit nolga
teng bo‘lib qoladi. Bu esa amalda mumkin bo‘lmagan holatdir (banklar ichki
kreditlarni kamaytirmasligi, balki nobank sektoridan pul qarz olishi zarur bo‘ladi).
Demak, hattoki sterillash ham pul masssasini to‘lov balansi ta’siridan himoya
qila olmaydi. Bu esa pul-kredit siyosatining ichki balansga ta’sirini keskin cheklab
qo‘yadi.
Qayd qilingan valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining samaradorligi
kapitalning mobilligiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq. Davlat xarajatlarining ko‘payishi
foiz stavkasining o‘sishini keltirib chiqaradi (fond bozorida qarzga mablag‘ olib,
davlat xususiy sektor foydalanadigan pul massasini kamaytiradi) . Bu esa o‘z
navbatida xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantirapdi. Kapitalning yuqori
mobilligi sharoitida davlat xarajatlarining ko‘payishi bilan bog‘liq savdo balansi
taqchilligi kapital harakati schyotining musbat (ijobiy) qoldig‘i bilan amalda
qoplanadi. Markaziy Bank esa yuzaga kelgan almashinuv kursining o‘sish
tendensiyasini bartaraf qilish uchun xorijiy valutani sotib olish va muomalaga milliy
valutani ko‘p miqdorda chiqarishga, bu bilan esa pul taklifini oshirishga majbur
bo‘ladi. Bu tadbir (davlat xarajatlarining o‘sishi bilan birgaldikda) daromadlarning
kengayishi uchun qo‘shimcha rag‘bat yaratadi.
Shunday qilib, qayd qilingan valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosati pul-
kredit siyosatidan farli ravishda daromad darajasiga, o‘z navbatida ichki
muvozanatga muvaffaqiyatli ta’sir ko‘rsata oldadi. Tasir darajasi kapitalning
mobilligi o‘sishi bilan ortib boradi.
Erkin suzib yuruvchi valuta kursi
sharoitida makroiqtisodiy siyosat
Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitidagi budjet-soliq va pul-kredit siyosati qayd
qilingan valuta kursi sharoitidagiga nisbatan mutlaqo boshqacha natijalar beradi.
Endi rollarni taqsimlash muammosini to‘g‘ri hal qilish teskari ko‘rinish oladi.
Budjet-soliq siyosati savdo, demak, to‘lov balansi uchun pul-kredit siyosatiga
nisbatan katta ahamiyat kasb etadi. Aynan budjet-soliq siyosatidan tashqi balansga
erish uchun foydalanish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Ichki balansni ta’minlashda esa pul-kredit siyosatidan foydalanish birinchi
planga chiqadi.
Agar qayd qilingan valuta kursi sharoitida ichki pul siyosati almashinuv
kursinini quvvatlab turishni ham ko‘zda tutgan bo‘lsa, suzib yuruvchi valuta kursi
sharoitida u bunday vazifadan ozod qilinadi va ichki muammolarni hal qilish uchun
samaraliroq ishlatilishi mumkin.
Pul taklifini kengaytirish foiz stavkalarini pasaytiradi va xarajatlarning
oshishiga olib keladi. Ma’lumki xarajatlarning ortishi importning o‘sishini
rag‘batlantiradi va savdo balansini yomonlashtiradi. To‘lov balansining taqchilligi
yuzaga kelishiga foiz stavkasining pasayishi sababli kapitalning mamlakatdan
chiqib ketishi ham ta’sir ko‘rsatadi. Lekin egiluvchan valuta kursi sharoitida
taqchillik saqlanib qolmaydi. Importning o‘sishi va kapitalning oqib ketishi xorijiy
valutaga talab oshishiga olib keladi va milliy valuta qadrsizlanadi. Bu qadrsizlanish
mamlakat eksportchilarining raqobatbardoshligini kuchaytiradi. Oqibatda savdo
balansi yaxshilanadi. Eksportning ortishi mamlakatimiz mahsulotiga bo‘lgan
talabning o‘sishini anglatadi va pul massasining dastlabki o‘sishi natijasida yuzaga
kelgan iqtisodiy yuksalishni yanada kuchaytiradi.
Demak, pul siyosati ichki daromadlarga bevosita (pul taklifining o‘sishi orqali)
va bilvosita (almashinuv kursining pasayishi hamda eksportning o‘sishi orqali) ta’sir
ko‘rsatadi.
Kapitalning oqib ketishiga va o‘z navbatida milliy valutaning qadrsizlanishi
darajasiga ta’sir ko‘rsatgani uchun ham kapitalning mobilligi muhim ahamiyatga
egadir.
Ammo, pul-kredit siyosati murakkab etkazib berish mexanizmiga egaligi
sababli uning ishlab chiqarish hajmiga ijobiy ta’siri ishlab chiqarishni
kengaytirishning ichki rag‘batlari (foiz stavkasining pasayishi) orqali emas, balki
ko‘proq tashqi dunyo orqali ro‘y beradi deb tasavvur qilish mumkin. Boshqacha
aytganda, kapitalning chiqib ketishi va valutaning qadrsizlanishi sharoitida
mamlakat mahsulotlariga talabning o‘sishi uning eksportiga talabning oshishi
hisobiga ro‘y beradi. Shu sababli pul siyosatining ichki balansga ijobiy ta’siri o‘ziga
xos xususiyatga ega. Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining
samaradorligini baholash yanada murakkabroqdir.Ma’lumki, davlat xarajatlarining
ortishi ichki va tashqi muvozanatga ikki yo‘nalishda: daromad orqali va foiz stavkasi
orqali ta’sir ko‘rsatadi. Daromadlarning ortishi(multiplikator samarasi orqali)
importni ko‘paytiradi, savdo balansini yomonlashtiradi va milliy valutaning kursini
pasaytiradi. Davlat xarajatlarining ortishi, shuningdek, hukumat
19
296
olayotgan qarzlarini ko‘paytirayotganligini anglatadi, bu esa foiz stavkalarining
ortishiga olib keladi. Yuqoriroq foiz stavkalari esa xorijdan kapital oqib kelishini
rag‘batlantiradi. Bu esa milliy valuta kursini oshiradi va kapital harakati schyotini
yaxshilaydi. Yakuniy natija esa kapitalning mobilligi darajasiga bog‘liq bo‘ladi.
Kapitalning past mobiligi sharoitida budjet ekspansiyasi daromad orqali
ko‘proq ta’sir ko‘rsatadi. Kapitalning uncha ko‘p bo‘lmagan miqdorda oqib kelishi
savdo balansining taqchilligini qoplay olmaydi va oqibatda valuta kursi pasayadi.
Milliy valutaning arzonlashishi eksportning o‘sishi uchun qulay sharoit
yaratadi va to‘lov balansining taqchilligini bartaraf qilish imkonini beradi.
Eksportning ortishi, shuningdek, budjet ekspansiyasining ichki ishlab chiqarishga
ijobiy ta’sirini to‘ldiradi.
Shu bilan birga kapitalning mobilligi ortib borishi bilan kapital schyotining
to‘lov balansi va valuta kursiga ta’siri kuchaya boradi. Kapitalning yuqori mobilligi
sharoitida uning oqib kelishi sababli ro‘y bergan valuta kursining ko‘tarilishi
tendensiyasi ustunlik qiladi. Bu eksportning qisqarishiga va savdo balansi
taqchilligining ortishiga olib keladi. Kapitalning katta miqdorda oqib kelishi bu
taqchillikni qoplash va to‘lov balansini muvozanatlashtirish imkonini beradi. Ammo
budjet ekspansiyasining ishlab chiqarish hajmiga yakuniy ta’siri deyarli nolga teng
bo‘ladi. Bunga kuchli siqib chiqarish samarasi mavjudligi, ya’ni xususiy
investitsiyalarni foiz stavkasining oshishi orqali va eksportni almashinuv kursining
oshishi orqali siqib chiqarilishi sabab bo‘ladi.
Shunday qilib, pul siyosatining ichki daromadga aniq ijobiy ta’siridan farqli
ravishda budjet-soliq siyosati kapitalning past mobilligi sharoitidagina samarali
bo‘ladi.
Xulosa yasab, pul va budjet -soliq siyosatining, tashqi balansni saqlab turgan
holda ishlab chiqarish hajmiga ta’sir ko‘rsatishi nuqtai nazaridan, nisbiy
samaradorligini baholashimiz mumkin.
Ma’lumki, qayd qilingan valuta kursi sharoitida ichki monetar siyosat amalda
“falajlangan” bo‘ladi va faqat budjet-soliq siyosatigina samara beradi. Va bu samara
20
kapitalning mobilligi ortishi bilan ko‘payib boradi.
Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida ichki ishlab chiqarish hajmiga,
shubhasiz, kapitalning mobilligi qanday bo‘lishidan qat’iy nazar pul-kredit siyosati
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Nazarot va muhokama uchun savollar
1.
Ochiq iqtisodiyot deganda nimani tushunasiz?
2.
Kichik va katta ochiq iqtisodiyotning mohiyati va farqlarini tushuntirib
bering.
3.
Tashqi muvozanat atamasini izohlab bering.
4.
Mandell-Flemingning ochiq iqtisodiyot modelini tavsiflab bering.
5.
Yalpi daromad,almashinuv kursi va joriy operatsiyalar balansi saloqlar
oshganda qanday o‘zgarishini Mandell-Flemingning ochiq iqtisodiyot modelidan
foydalangan holda tushuntirib bering.
6.
Nima sababdan qayd qilingan valuta kursi sharoitida pul-kredit siyosati
ichki balansni ta’minlashda samara bermaydi?
7.
Qayd qilingan valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining ichki
muvozanatni ta’minlashdagi samaradorligini izohlab bering.
8.
Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida pul-kredit siyosati qanday
maqsadlar uchun qo‘llanilganda yuqori samara beradi va nima sababdan?
9.
Suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida budjet-soliq siyosatining tashqi
muvozanatni ta’minlashga ta’siri mexanizmini tushuntirib bering.
10.
Kapital mobilligining qayd qilingan valuta kursi sharoitida iqtisodiy
siyosat samaradorligiga ta’sirini izohlab bering
21